er is in 10 jaar veel veranderd, ten goede voor de particulieren black girl. je hebt in normale fondsen, en de index helemaal, een hele krappe spread op het scherm staan. was met die schurken van vroeger wel anders..quote:op woensdag 5 januari 2005 14:22 schreef oo-blackgirl-oo het volgende:
[..]
thanks for your light macondo
vooral dat stuk over de verwachtingswaarde. tis enige tijd geleden (10 jaar), dat ik in opties heb gehandeld. maar nu dat ik sinds 2 weken gelden weer heb gekocht, kom ik er weer helemaal in.
nu maar hopen dat ik winsten ga boeken
als de aex 350 staat dan schrijft hij een paar calls 370 en een paar puts 330. puur marktneutraal.quote:op woensdag 5 januari 2005 16:21 schreef macondo het volgende:
[..]
de markt is niet perfect, en als het een kennis van jou een jaar of twee goed vergaat is dat natuurlijk geen wetenschappelijk bewijs...
ik denk dat de bewering dat schrijven meer oplevert niet zonder meer opgaat. je kan niet appels met peren vergelijken, dus wat schrijf je op welk moment..? straddles, strangles, calls, puts? index, stocks?
je winst is in ieder geval klein, en de potentiele verliezen heel groot. vaak zal het goed gaan, maar een grote beweging (1987 crash, ahold, adecco, ..) en je bent heel veel geld kwijt. voor mijn prof positie koop ik liever, en prive schrijf ik soms wat opties (5 a 10 lotjes, yeah). lukraak kopen lijkt me sowieso een slecht idee, zet het dan in een spread als je een mening hebt.
ja, ik heb vroeger (=13 jaar geleden) ook wel opties gedaan op individuele, niet al te actieve aandelen zoals hagemeijer (toen dat nog een normaal aandeel was) en nutricia en dergelijke.quote:op woensdag 5 januari 2005 16:23 schreef macondo het volgende:
[..]
er is in 10 jaar veel veranderd, ten goede voor de particulieren black girl. je hebt in normale fondsen, en de index helemaal, een hele krappe spread op het scherm staan. was met die schurken van vroeger wel anders..
daar is een ander topic voor, staat nu ook in de actieve topicsquote:op woensdag 5 januari 2005 19:05 schreef p4nic het volgende:
niemand hier die in aandelen handelt ? met die optiepraat kan ik niet meepraten
wat doet hij dan met de al geschreven opties? als de aex bijvoorbeeld naar 345 gaat, de call wordt dus minder waard en de put meer (voor hem dus vice versa). maar behoudt hij dan toch die optie, of koopt hij de goedkope terug?quote:op woensdag 5 januari 2005 16:37 schreef selang het volgende:
[..]
als de aex 350 staat dan schrijft hij een paar calls 370 en een paar puts 330. puur marktneutraal.
als de aex vervolgens beweegt dan verschuift hij zijn posities overeenkomstig zodat ze (bijna) nooit in the money komen. af en toe heeft hij een maandje verlies (als de index flink beweegt) maar gemiddeld maakt ie winst en dat is al jaren lang het geval. ik vertel hem elke keer dat dit theoretisch niet kan maar ik sta mooi voor lul want zijn tradelog bewijst het tegendeel.
nu kan het best zijn dat hij toch gewoon mazzel heeft gehad; de beurs beweegt zich per saldo vlak en de volatileit is geleidelijk aan afgenomen en dat werkt in zijn voordeel. als de index overnight een paar keer 10% zakt dan is hij natuurlijk wel de lul. misschien zit daar het addertje. maar ik had nog een andere mogelijke verklaring en daar wou ik weleens de mening van een prof over horen.
dag na dag loopt de premie er uit tot het moment dat de 1 op 1 met de onderliggendewaarde noterenquote:op woensdag 5 januari 2005 19:13 schreef richie_rich het volgende:
[..]
wat doet hij dan met de al geschreven opties? als de aex bijvoorbeeld naar 345 gaat, de call wordt dus minder waard en de put meer (voor hem dus vice versa). maar behoudt hij dan toch die optie, of koopt hij de goedkope terug?
als de koersen zakken rolt hij beide opties mee omlaag, dus hij koopt ze beide terug en schrijft een lagere call en een lagere put.quote:op woensdag 5 januari 2005 19:13 schreef richie_rich het volgende:
[..]
wat doet hij dan met de al geschreven opties? als de aex bijvoorbeeld naar 345 gaat, de call wordt dus minder waard en de put meer (voor hem dus vice versa). maar behoudt hij dan toch die optie, of koopt hij de goedkope terug?
dit bedoel ik dus.quote:op woensdag 5 januari 2005 19:26 schreef dop het volgende:
[..]
dag na dag loopt de premie er uit tot het moment dat de 1 op 1 met de onderliggendewaarde noteren
bij en dergelijke strategie iis het de bedoeling dat bijde opties waardeloos aflopen
ik schrijf zelf al jaren vlak voor de expiratie putjes en ben daar slechts 1 maal in 8 jaar tijd een paar euro nat op gegaan
in theorie zou je dan idd quitte spelen. waarschijnlijk heeft het te maken met sentiment marktbeweging. even voorbeeldjequote:op donderdag 6 januari 2005 01:10 schreef selang het volgende:
[..]
als de koersen zakken rolt hij beide opties mee omlaag, dus hij koopt ze beide terug en schrijft een lagere call en een lagere put.
niet helemaal.quote:op donderdag 6 januari 2005 01:23 schreef richie_rich het volgende:
[..]
in theorie zou je dan idd quitte spelen. waarschijnlijk heeft het te maken met sentiment marktbeweging. even voorbeeldje
quote:aex 350 en hij schrijft een c330 en een p370/ aex wordt 345 dan koopt hij die c met winst terug, en op die p verliest hij wat. in theorie dus nul.
normaal gesproken niet. theoretisch is een optie is ten allen tijden correct geprijsd. er is een vaste relatie tussen de prijs van calls en puts (call-put pariteit).quote:maar als de beurs een daler maakt, dan zijn de ogen gericht op een dalende beurs en komt er meer druk op p's, dan op c's. waardoor je een betere marge kunt pakken.
macondo, mag ik vragen waar je je beroep uitoefent (voor wie) en welke (voor)opleiding jequote:op donderdag 6 januari 2005 11:11 schreef macondo het volgende:
als de beurs even snel daalt, dan zal je veel meer verliezen op de put dan je binnen haalt op de call. als het hard beweegt kan je nog proberen te redden wat er te redden valt, maar in feite zit je verkeerd en verlies je geld. pech gehad.
bovendien zijn onderkant puts altijd meer waard dan bovenkant calls. dit noemt men skew, en dit reflecteert in feite de (terechte) angst voor een crash.
ok, dus mocht ik door willen zetten eerst goed inlezen dus. daarna kom ik waarschijnlijk wel tot een conclusie wel/niet doen.quote:op donderdag 13 januari 2005 19:09 schreef dop het volgende:
warrents
voordeel lange looptijd tegen een relatief lage prijs
nadeel lage winstkansen en hoge premie die eerst moet worden tterug verdiend
verder zijn de voorwaarden bij elke warrant verschilend waar door het soms goed moet opletten wat je nu eigenlijk krijgt voor je centen
ik raad het persoonlijk iedereen af om in warrants te beleggen
denk ook beter te handelen in opties, maar misschien zijn de abn turbo's wel wat voor jequote:op donderdag 13 januari 2005 22:43 schreef richie_rich het volgende:
[..]
ok, dus mocht ik door willen zetten eerst goed inlezen dus. daarna kom ik waarschijnlijk wel tot een conclusie wel/niet doen.
let vooral op wie de warrants uitheeft, er zijn banken die er een ware kunst van hebben gemaakt om warrants samen te stellen waar zij dik aan kunnen verdienen, dit zijn warrannts dievgeen recht geven op aandelen maar op een geldbedrag .quote:op donderdag 13 januari 2005 22:43 schreef richie_rich het volgende:
[..]
ok, dus mocht ik door willen zetten eerst goed inlezen dus. daarna kom ik waarschijnlijk wel tot een conclusie wel/niet doen.
dat waren mijn eerste bevindingen ook nadat ik me er gisteren een beetje in verdiept hebquote:op vrijdag 14 januari 2005 06:13 schreef dop het volgende:
[..]
let vooral op wie de warrants uitheeft, er zijn banken die er een ware kunst van hebben gemaakt om warrants samen te stellen waar zij dik aan kunnen verdienen, dit zijn warrannts dievgeen recht geven op aandelen maar op een geldbedrag .
alleen kroon warrants (uitgegeven door de betreffende onderneming) zijn vaak nog redelijk te noemen)
600 st. vrsa bijgekocht ( 1e aankoop 2,12 )quote:op woensdag 5 januari 2005 19:05 schreef p4nic het volgende:
niemand hier die in aandelen handelt ? met die optiepraat kan ik niet meepraten
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |