die mensen leven echt in de waan van de dag...nu wil minister Peijs de leeftijd voor brommer van 16 naar 17 zetten....werkelijk waar....verbiedt dan gewoon de brommer....er gaat toch niemand meer een brommer certificaat halen om daarna nog 8 maandjes rond te koetsen op zo'n ding om dan zijn auto rijbewijs te halen....
zoals ook Balkende zich bijna heel 2003 zich druk heeft gemaakt over het koningshuis....
zoals het verbieden van het roken...terwijl ze drugs willen gaan legaliseren....
ik vind die Peijs zowiezo zo labiel als de pest...allemaal haar ideetje zoals kilometer rijden...die gaan miljarden kosten om die in te voeren....dat verdien je de eerste 100jaar toch nooit terug...
ff een quote van _kuch_
quote:hoe zit dat dan met ons gezamelijk europees beleid....europa gaat rechts...nederland gaat links...zoals zo vaak...
Ook wil europa lichte motoren (<15 pk) vanaf 16 jaar.. Wie wil weer niet? Nederland! Verrassing
wij willen altijd de beste van de klas zijn maar volgens mij zijn we toch de eigenwijste van de klas
Tijd dat ze de ministers hun geld afnemen en een brommer geven
Shut The $#$@@$# up en laat de regels zoals ze zijn het systeem is goed alleen de verantwoording van de kids niet
[Dit bericht is gewijzigd door pascalheister op 09-01-2004 08:22]
quote:I agree
Op vrijdag 9 januari 2004 08:19 schreef LordOnBoard het volgende:
Tijd dat ze de ministers hun geld afnemen en een brommer geven
Shut The $#$@@$# up en laat de regels zoals ze zijn het systeem is goed alleen de verantwoording van de kids niet
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 08:25 schreef Megumi het volgende:
Goede zaak. Rijd er een hoop tuig minder rond in het verkeer.
Raymond
Ik vind echt dat NL eens een x niet zo moet zeiken, bij alles wat ook maar wat gevaar veroorzaakt wordt een vinkje bijgezet, om het zo spoedig moegelijk te verbieden.
Die extra accijns op pakjes sigaretten bijv. Ik rook niet meer maar dat een pakje sigaretten nu 4 euro gaat kosten is toch belachelijk
Rookvrije werkplek: daar kan ik prima bij, daar hoor je mij niet over. Maar rookvrije perrons etc, hou toch op zeg. Zie je mij midden o pde snelweg gaan staan omdat die uitlaatgassen slecht voor me zijn? Komop zeg, dit is gewoon het een verbieden en voor het andere zetten we oogkleppen op, daar naai je namelijk meer mensen mee.
Politiek van tegenwoordig in NL is echt belachelijk en als NL nog iets wil betekenen in Europa moeten ze niet altijd dwarsliggen.
En dat wat iemand zei over de legalisatie van softdrugs: dit is een goede zaak omdat men het dan niet op een ilegale manier hoeft te verkrijgen, van dealers die softdrugs maar ook harddrugs verkopen waardoor de drempel veel lager ligt om het te proberen.
Jongens we slaan helemaal door....
quote:Hou toch op. Van de scooters die ik dagelijks tegenkom rijdt een klein percentage juist wel netjes. De rest denkt dat ze in een Cartoon meespelen en dat ze als ze door een vrachtwagen worden overreden, gewoon weer opstaan. Verkeersregels zijn er blijkbaar alleen voor andere mensen.
Op vrijdag 9 januari 2004 08:36 schreef MeAndMyself het volgende:
Ik begrijp niet dat iedereen het altijd heeft over van die onverantwoordelijke losers die onwijs met hun scooter zitten te baggeren in het verkeer. Dit is misschieneen heel klein percentage.
quote:Verbieden we gelijk mensen > 60 jaar om auto te rijden... scheelt ook weer een x aantal doden per jaar...
Op vrijdag 9 januari 2004 10:16 schreef sweek het volgende:
Ik vind het een goed plan, als je kijkt naar hoeveel ongelukken je er mee kunt besparen... dit plan gaat gepaard met een plan om al rijlessen toe te staan vanaf 17 jaar, zodat sommige jongeren de brommer helemaal overslaan.
Peijs zal wel niet snappen dat er in het verkeer altijd doden blijven vallen...
Maar ja, een vrouw in haar Libelle fantasiewereldje... dat gaat natuurlijk niet goed op V&W! (as seen before)
quote:*eensch
Op vrijdag 9 januari 2004 08:22 schreef milagro het volgende:
goed plan
Oja ontopic.. die plannen zijn natuurlijk grote onzin. Of je maakt er 18 van of je laat het zoals het is. Echt weer zo'n poldermodel oplossing.
quote:Nou, ik las vandaag in de krant dat ze ook vanaf 45 (?) ogentests willen invoeren voor automobilisten, dat lijkt me een goed idee.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:25 schreef Bill.Lumbergh het volgende:[..]
Verbieden we gelijk mensen > 60 jaar om auto te rijden... scheelt ook weer een x aantal doden per jaar...
Peijs zal wel niet snappen dat er in het verkeer altijd doden blijven vallen...
Maar ja, een vrouw in haar Libelle fantasiewereldje... dat gaat natuurlijk niet goed op V&W!
(as seen before)
Ik heb echt het gevoel dat de meeste 16-jarige brommerrijders een brommer echt misbruiken vooral ipv. gebruiken, en er gewoon nog niet klaar voor zijn. Het merendeel van de dodelijke ongelukken is ook de eigen schuld van die brommerrijders...
Een goede praktijkopleiding zou wat mij betreft ook goed zijn... want die is er toch nog niet? In ieder geval niet in Belgie.
quote:Leuk.
Op vrijdag 9 januari 2004 08:13 schreef lottumracing het volgende:hoe zit dat dan met ons gezamelijk europees beleid....europa gaat rechts...nederland gaat links...zoals zo vaak...
wij willen altijd de beste van de klas zijn maar volgens mij zijn we toch de eigenwijste van de klas
quote:Heeft iemand hier enig idee welk percentage van de scooters is opgevoerd? Ik krijg soms de indruk dat zeker de zestienjarige scooterrijders over het algemeen met een enorme noodgang over de wegen racen. Op 50-kilometerwegen wordt ik regelmatig ingehaald door die dingen, waarbij de bestuurder even door de ruit naar binnenkijkt om vervolgens voor de wagen langs af te slaan, zodat ik in de remmen moet om te voorkomen dat hij (het zijn altijd jongens) in het ziekenhuis terecht komt.
Op vrijdag 9 januari 2004 08:36 schreef MeAndMyself het volgende:
Ik begrijp niet dat iedereen het altijd heeft over van die onverantwoordelijke losers die onwijs met hun scooter zitten te baggeren in het verkeer. Dit is misschieneen heel klein percentage. Zit toch niet altijd te zeiken. Ik vind dat er sowieso een soort van 'voorbereiding' zou moeten zijn voor het autorijden en daar is de brommer/scooter heel erg geschikt voor. Je kunt dan namelijk alvast wennen aan het verkeer.
Overigens vind ik ook dat de leeftijd voor autorijden best naar 21 kan. Dat zou de verkeersveiligheid ook aanzienlijk ten goede komen. Het is niet voor niets dat wereldwijd autohuur pas mogelijk is vanaf oudere leeftijd. Jonge chauffeurs zijn veelal te roekeloos en brengen daarmee nodeloos anderen in gevaar. Ik geloof ook dat een aanzienlijk deel van de verkeersdoden in het jaar automobilisten tussen de 18 en 20 zijn.
De politiek is er om problemen op te lossen en het relatief grote aantal doden onder jonge verkeersdeelnemers is een probleem.
[Dit bericht is gewijzigd door Dwersdriever op 09-01-2004 11:48]
quote:Daarom is de verzekeringspremie voor jonge automobilisten ook zo hoog.
Op vrijdag 9 januari 2004 11:42 schreef Dwersdriever het volgende:[..]
Overigens vind ik ook dat de leeftijd voor autorijden best naar 21 kan. Dat zou de verkeersveiligheid ook aanzienlijk ten goede komen. Het is niet voor niets dat wereldwijd autohuur pas mogelijk is vanaf oudere leeftijd. Jonge chauffeurs zijn veelal te roekeloos en brengen daarmee nodeloos anderen in gevaar. Ik geloof ook dat een aanzienlijk deel van de verkeersdoden in het jaar automobilisten tussen de 18 en 20 zijn.
quote:Waarom is de verkoop van opvoersetjes nog steeds niet verboden?
De politiek is er om problemen op te lossen en het relatief grote aantal doden onder jonge verkeersdeelnemers is een probleem.
Die mongolen rijden als idioten op die tering scooters.... totaal GEEN verkeersinzicht en totaal GEEN verantwoordelijkheid.... Hard rijden is stoer en levensgevaarlijke dingen doen nog veel stoerder....
Heb zelf ook scooter gereden als een mongool maar met mate..... Rij nou nog steeds brommer en ben bijna 20... Ik weet me ondertussen te beheersen... rij nog steeds vreselijk te hard maar wel op plaatsen waar het kan en daar komt bij dat ik een rijbewijs heb en dus ervaring heb met het verkeer.....
quote:De leeftijd dan maar verlagen naar 15? Dat ene jaartje maakt immers niks uit. Naar 14 verlagen kan dan ook wel, enz..
Op vrijdag 9 januari 2004 12:14 schreef AchJa het volgende:
Verschrikkelijk dom plan, alsof je met 17 plotseling meer verkeersinzicht hebt dan met 16 als je in beide gevallen voor het eerst op een scooter/bromfiets stapt.
quote:Luister vriend, dat jij nu meer verkeersinzicht hebt met je bijna 20e komt vast omdat je altijd op de fiets en met de bus bent gegaan. Of snap je zelf ook wel dat je verkeersinzicht ook moet leren en dat gebeurt echt niet door 's avonds een blokje te wandelen. Zoals ik al zei, het maakt geen reet uit of je nou voor het eerst met je 17e of 16e op een scooter stapt. Beide keren is je verkeersinzicht nul komma nul.
Op vrijdag 9 januari 2004 12:18 schreef schrama het volgende:
Verschrikelijk geod plan... en dan nog een rijbewijsje erbij ook en verplichte rijlessen...Die mongolen rijden als idioten op die tering scooters.... totaal GEEN verkeersinzicht en totaal GEEN verantwoordelijkheid.... Hard rijden is stoer en levensgevaarlijke dingen doen nog veel stoerder....
![]()
Heb zelf ook scooter gereden als een mongool maar met mate..... Rij nou nog steeds brommer en ben bijna 20... Ik weet me ondertussen te beheersen... rij nog steeds vreselijk te hard maar wel op plaatsen waar het kan en daar komt bij dat ik een rijbewijs heb en dus ervaring heb met het verkeer.....
quote:Het is nu gewoon 16, klaar. Dat vind ik een prima leeftijd. Waarom moet het plotseling weer verhoogd worden?? Het scheelt 29 doden en wat gewonden per jaar...... Tja, alsof die niet zullen vallen als ze met 17 op de scooter stappen.
Op vrijdag 9 januari 2004 12:23 schreef dax het volgende:[..]
De leeftijd dan maar verlagen naar 15? Dat ene jaartje maakt immers niks uit. Naar 14 verlagen kan dan ook wel, enz..
quote:Blijkbaar niet. Scheelt weer een jaar, dus weer wat scooterrijders.
Op vrijdag 9 januari 2004 12:33 schreef AchJa het volgende:[..]
Het scheelt 29 doden en wat gewonden per jaar...... Tja, alsof die niet zullen vallen als ze met 17 op de scooter stappen.
quote:De leeftijdsverhogingen voor scooter en auto hoeven denk ik ook alleen maar voor jongens te worden doorgevoerd. Die moeten zo nodig altijd hun voertuigen opvoeren om er daarna roekeloze stunts mee uit te halen waarmee ze de rest van de verkeersdeelnemers in gevaar brengen. Misschien dat ze wat wijzer zijn als ze wat ouder zijn en zich daardoor wat minder vaak in gevaarlijke situaties begeven.
Op vrijdag 9 januari 2004 12:33 schreef AchJa het volgende:[..]
Het is nu gewoon 16, klaar. Dat vind ik een prima leeftijd. Waarom moet het plotseling weer verhoogd worden?? Het scheelt 29 doden en wat gewonden per jaar...... Tja, alsof die niet zullen vallen als ze met 17 op de scooter stappen.
In Frankrijk kan ik gewoon al op mn 14e scooter/ brommer rijden en op mn 16e auto rijden..
maar Nederland moet het persé strenger maken dan het strengste land.
Nederland is al streng door de leeftijdsgrens van 16 te handhaven, dus ik zou meer verwachten dat ze die grens verlagen dan verhogen.
ik heb gewoon gewacht tot ik 18 was en auto mocht rijden, maar ik kan goed begrijpen dat 16jarigen een scooter willen. doe niet zo imbeciel streng zeg Nederland!
Alletwee met rijbewijs.
En vooral de handel in opvoer spullen strafbaar.
quote:Ik vind het ook een beetje halfslachtig, van mji mogen ze het verhogen tot 18. Dat scheelt gewoon een heleboel opgeschoten irritante brommer-paupers in het verkeer.
Op vrijdag 9 januari 2004 12:33 schreef AchJa het volgende:[..]
Het is nu gewoon 16, klaar. Dat vind ik een prima leeftijd. Waarom moet het plotseling weer verhoogd worden??
compleet nutteloze redenatie waarmee ze slechts het percentage slachtoffers proberen te verlagen door minder mensen te laten brommerrijden..
ik denk dat de brommer branche hier nogwel wat van laat horen want die lopen zo enorme inkomsten mis aangezien iedereen danmaar gelijk door gaat voor een auto. hun belangrijkste doelgroep valt weg
en wat voor briljante oplossing gaan ze daarvoor bedenken ? auto rijbewijs pas op je 21e ? daar vallen immers ook de meeste slachtoffers bij de jongste bestuurders.. en omdat er dan een paar jaar lang geen nieuwe auto 's bij komen stagneert de verkeersdrukte.
maarja de inkomsten uit die belastingen vinden ze toch ook wel weer heel erg leuk
quote:Het is een bekend gegeven dat mensen die pas op latere leeftijd (20+)hun rijbewijs halen in het verkeer minder ongelukken veroorzaken tijdens hun eerste jaren dan jongeren die op hun 18e hun rijbewijs halen. Da's ook niet zo gek, want jongeren van achttien mogen zichzelf dan wel bijzonder volwassen vinden, dat zijn ze natuurlijk niet. Brommer met achttien (en afpakken als ze opgevoerd zijn) en rijbewijs met 21 lijkt me voor de verkeersveiligheid een uitstekende maatregel.
compleet nutteloze redenatie waarmee ze slechts het percentage slachtoffers proberen te verlagen door minder mensen te laten brommerrijden.
Zoals hierboven geschreven, voor meisjes zou je de oorspronkelijke leeftijden kunnen handhaven. Die veroorzaken veel minder problemen op de weg.
quote:Roken is niet verboden en drugs niet gelegaliseerd...
Op vrijdag 9 januari 2004 08:08 schreef lottumracing het volgende:
zoals het verbieden van het roken...terwijl ze drugs willen gaan legaliseren....
quote:Maar als jij 17 word en je kunt kiezen of op een scooter (ook heel erg duur) of al voor je rijbewijs beginnen, kies je dan niet voor je rijbewijs?
Op vrijdag 9 januari 2004 13:42 schreef john_connor het volgende:
Als je met je 17e begint met brommerrijden heb je nog net zo weinig ervaring in het verkeer ( als bestuurder van een gemotoriseerd vervoermiddel ) als je begint op je 16e.
En op je 17e wil je nog steeds stoer doen. Het voorstel slaat dus helemaal nergens op!
quote:En als iemand dierbaar voor jou 1 van die 60 slachtoffers is, denk je er dan nog zo over. Het is MAAR 1 van de 60??
Op vrijdag 9 januari 2004 15:01 schreef erikkll het volgende:
Er werden 60 slachtoffers mee bespaard ongeveer las ik. wat is nou 60? op 15 miljoen?
quote:Drie grafieken die elke discussie overbodig maken. Let vooral op de schalen van de y-as:
Op vrijdag 9 januari 2004 13:28 schreef Dwersdriever het volgende:[..]
Het is een bekend gegeven dat mensen die pas op latere leeftijd (20+)hun rijbewijs halen in het verkeer minder ongelukken veroorzaken tijdens hun eerste jaren dan jongeren die op hun 18e hun rijbewijs halen. Da's ook niet zo gek, want jongeren van achttien mogen zichzelf dan wel bijzonder volwassen vinden, dat zijn ze natuurlijk niet. Brommer met achttien (en afpakken als ze opgevoerd zijn) en rijbewijs met 21 lijkt me voor de verkeersveiligheid een uitstekende maatregel.
Zoals hierboven geschreven, voor meisjes zou je de oorspronkelijke leeftijden kunnen handhaven. Die veroorzaken veel minder problemen op de weg.
niemand 15/16/17 geweest en toen heel graag een brommer/scooter gehad? Ik heb leren rijden toen ik 15 was, in Frankrijk crossen enzo, en het duurde echt een eeuwigheid voordat ik dan eindelijk mijn certificaat mocht halen. Het is trouwens niet vreemd dat meer dan 50% van de brommers/scooters opgevoerd is. Standaard 45 km/h komt gewoon niet vooruit en je hindert hier alleen het verkeer mee omdat je niet goed mee kan komen in de stroom van automobilisten.
Mensen die pleiten voor 16>18 of zelfs nog ouder zijn ziek in hun hoofd.
En dat kortzichtige geblaat zoals dit
quote:komop zeg, ben je nou echt zo dom?!
Op vrijdag 9 januari 2004 12:23 schreef dax het volgende:[..]
De leeftijd dan maar verlagen naar 15? Dat ene jaartje maakt immers niks uit. Naar 14 verlagen kan dan ook wel, enz..
Je kunt wel alles wat gevaarlijk is gaan verbieden enzo. Net als met die sigaretten; zeik toch niet zo ongelooflijk, laat mensen lekker roken als ze dat willen, zoiets heet eigen verantwoordelijkheid.
quote:HELEMAAL MEE EENS!!
Op vrijdag 9 januari 2004 17:15 schreef MeAndMyself het volgende:
wat ongelooflijk veel zeikerds in dit topic zeg, sjeesniemand 15/16/17 geweest en toen heel graag een brommer/scooter gehad? Ik heb leren rijden toen ik 15 was, in Frankrijk crossen enzo, en het duurde echt een eeuwigheid voordat ik dan eindelijk mijn certificaat mocht halen. Het is trouwens niet vreemd dat meer dan 50% van de brommers/scooters opgevoerd is. Standaard 45 km/h komt gewoon niet vooruit en je hindert hier alleen het verkeer mee omdat je niet goed mee kan komen in de stroom van automobilisten.
Mensen die pleiten voor 16>18 of zelfs nog ouder zijn ziek in hun hoofd.
En dat kortzichtige geblaat zoals dit
[..]komop zeg, ben je nou echt zo dom?!
Van 16 naar 17 verschilt opzich niet zoveel, zoveel verandert er dan niet maar van 16 naar 15 of 14 is wel een groot verschil. Met 15 legaal op de brommer zou ik zelf wel fijn vinden, was ook toen wel verantwoordelijk genoeg maar ik denk het merendeel van de 15-jarigen nog niet. Daarom vind ik opzich de leeftijd van 16 wel terecht, maar 18 ofzo?!Je kunt wel alles wat gevaarlijk is gaan verbieden enzo. Net als met die sigaretten; zeik toch niet zo ongelooflijk, laat mensen lekker roken als ze dat willen, zoiets heet eigen verantwoordelijkheid.
jullie lijken wel een stelletje bejaarden.
hup, ga terug naar die geraniums!
quote:begrijp niet goed wat je hiermee wil aantonen. Gooi je de leeftijd op naar 20 van mijn part 25 dan zal de grafiek er hetzelfde uitzien, alleen zal ie dan wat lager uitvallen. Er vallen nou eenmaal doden in het verkeer en als je het risico te groot vindt moet je maar gaan lopen ofzo.
Op vrijdag 9 januari 2004 17:05 schreef Kaalhei het volgende:[..]
Drie grafieken die elke discussie overbodig maken. Let vooral op de schalen van de y-as:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Heb je trouwens ook een grafiekje over het aantal fietsdoden per jaar?
En wat denk je dat jongeren dan gaan doen als de leeftijd naar bijv. 18 wordt gegooid...?!
quote:Nee dat maakt idd geen reet uit maar dan je het net zo goed op je 10 al toelaten he... ze moeten een grens stelen...... En ik vind anders dat er veeeeeeeeeeeeeeel zwaarder moet worden gecontroleerd op verkeersveiligheid wat betreft die achterlijke scooters... ze rijden je overal vor je sokken en proppen zich overal tussen waar ze niet tussen passen...
Op vrijdag 9 januari 2004 12:25 schreef AchJa het volgende:[..]
Luister vriend, dat jij nu meer verkeersinzicht hebt met je bijna 20e komt vast omdat je altijd op de fiets en met de bus bent gegaan. Of snap je zelf ook wel dat je verkeersinzicht ook moet leren en dat gebeurt echt niet door 's avonds een blokje te wandelen. Zoals ik al zei, het maakt geen reet uit of je nou voor het eerst met je 17e of 16e op een scooter stapt. Beide keren is je verkeersinzicht nul komma nul.
En ik rij ook scooter vanaf me 16 en ben overgestapt op een schakel omdat ik me verveeld... dus ik weet wat het is om als een malloot te rijden en heb diverse erge ongelukken meegemaakt dus lul nie dat ik nie weet waar ik over praat..
peace man
quote:Nu heb je het plotseling over een grens stellen, die grens is toch al gesteld? 16 jaar, punt. We zijn hier niet bezig met de invoering van de bromfiets om daar vervolgens een leeftijd aan te hangen. Oh, en er zullen gerust scooterrijders zijn die als een asociale door de stad scheuren, maar ach, dat doen de 40 jarige vertegenwoordigers in hun 5 serie ook. Maar nogmaals, die leeftijd verhogen slaat helemaal nergens op. 16 jaar vind ik een prima leeftijd. En er zijn er al meer die het hier gezegd hebben. Of je nou met 16 of met 17 voor het eerst op een scooter stapt, het maakt helemaal niets uit.
Op vrijdag 9 januari 2004 17:40 schreef schrama het volgende:[..]
Nee dat maakt idd geen reet uit maar dan je het net zo goed op je 10 al toelaten he... ze moeten een grens stelen...... En ik vind anders dat er veeeeeeeeeeeeeeel zwaarder moet worden gecontroleerd op verkeersveiligheid wat betreft die achterlijke scooters... ze rijden je overal vor je sokken en proppen zich overal tussen waar ze niet tussen passen...
quote:Ach, ik zat met mijn 12e op de crossmotor, met mijn 12e had ik ook mijn eerste bromfiets en heb er in totaal iets van 14 gehad. Toen ik (legaal) brommer reed, bestond de scooter nog niet eens. Ik ben nog opgegroeid met Zundapp, Kreidler en Yamaha FS1. Ik weet dus ook drommels goed wat brommerrijden inhoudt.
En ik rij ook scooter vanaf me 16 en ben overgestapt op een schakel omdat ik me verveeld... dus ik weet wat het is om als een malloot te rijden en heb diverse erge ongelukken meegemaakt dus lul nie dat ik nie weet waar ik over praat..peace man
Vooral het waarom deed me in lachen uitbarsten, als je de leeftijd verhoogt naar 17 jaar heb je 17 minder doden, als je de leeftijd verhoogt naar 18 jaar heb je 44 minder doden per jaar want dan zullen veel jongeren niet meer kiezen voor een brommer of scooter.
Ja, hallo!!!!!
Effe rekenen... als er een vliegtuig neerstort heb je pakweg 300 doden, hmmm, als we nou vliegen gaan verbieden heb je geen doden!
Een kul argument dus.
Laten we dan maar gelijk de trein( die kan ontsporen=doden) , de auto ( die kan een aanrijding veroorzaken en dus doden) verbieden.
Weet je wat, laten we met zijn allen gewoon ons hele leven in huis zitten en dan maar hopen dat het huis niet instort.
Onzin dus, gewoon 16 jaar laten, echter wel: een zwaarder rijbewijs voor brommer/scooter, betrapt met een opvoersetje? mag je hem zelf, onder politie begeleiding, naar de pamatex brengen, de schredder in.
Verkeers regels negeren? pakweg 3 maanden je vervoermiddel kwijt.
Lijkt mij betere maatregelen.
quote:Helemaal mee eens. Daarbij doen ze vooral zichzelf schade aan, zoals ik op TV had vernomen, en niet te veel anderen (zoals bij auto's). Daarom vind ik dat er zeker een verschil is tussen brommers en auto's. Gewoon brommer rijden vanaf 16 jaar.
en vanaf 2006 vallen nog steeds de meeste slachtoffers bij de jongste brommerrijders alleen zijn ze dan 17..
en dan kan je de leeftijdsgrens weer verhogen naar 18.
En als je kijkt naar het rijgedrag van fietsers, (ongeacht leefdtijd). Het is dat die dingen niet hard gaan, anders...
Het is een onzin regel. Deze redenatie doorvoerend zou de minister iedereen moeten verbieden geboren te worden, omdat je eenmaal op deze wereld een risico van 100% hebt om dood te gaan.
In mijn ogen geeft de minister hiermee aan dat de politie incapabel is om voldoende te controleren op snelheids- en andere overtredingen van brommer- en scooterrijders.
Je lost het probleem niet op. Hiermee verplicht je jongeren langer gebruik te maken van de fiets, en aan fietsen zitten ook risico's. Het verschil in verkeersdoden is dus: het aantal brommerdoden (gemiddeld afgelopen 6 jaar 110 doden per jaar volgens het CBS)- het nieuwe aantal fietsdoden (van jongeren die nu moeten blijven fietsen).
(Waarbij nu al het gemiddelde aantal gedode fietsers van de afgelopen 6 jaar 205 (!) doden per jaar is. [CBS] Dat wordt dus alleen maar hoger als er meer mensen gaan fietsen.)
Leuk he, een minister die zich met zulke onzinnige zaken bezig houdt in plaats van het openbaar vervoer eens niet jaarlijks duurder te laten worden of een zinnige oplossing voor het file-probleem en milieuvervuiling door uitlaatgassen te vinden?
Ik kijk uit naar de volgende verkiezingen.
Kermit Q.
quote:Zo denk ik ook. Ze gaan maar op de fiets, luilakken! Maar ik kom er ook voor uit dat ik alleen aan mezelf denk. Je ontneemt voor sommigen ook hun hobby waar ze mogelijk niemand mee kwaad doen.
Op vrijdag 9 januari 2004 08:25 schreef Megumi het volgende:
Goede zaak. Rijd er een hoop tuig minder rond in het verkeer.
quote:Hehe, dan zeiken je ouders tenminste niet als je bijna 18 wordt. "He jongen, zou je nieteens aan rijles gaan denken?"
Ze hadden de leeftijd naar 20 moeten gooien en voor de auto naar 25
quote:Dat klopt de regel is wat overdreven. Waarschijnlijk spelen er ook onderbuikgevoelens bij de ambtenaren "Al dat tuig op die scooters, daar moeten we maar eens wat aan gaan doen." alleen ja, dan verzinnen ze maar andere argumenten. Tja, je gaat de waarheid toch niet vertellen?! Kom nou, daarvoor zit je niet in de politiek!
Ja, hallo!!!!!Effe rekenen... als er een vliegtuig neerstort heb je pakweg 300 doden, hmmm, als we nou vliegen gaan verbieden heb je geen doden!
Een kul argument dus.
Ik heb trouwens wel vaker het idee dat nieuwe regels voortkomen uit onderbuikgevoelens bij ministers en hun adviseurs, maarja, daar kom je nooit achter. Wat ik wel weet is dat de 2e kamer 1 grote pot van kortzichtigheid en naļviteit is. Als je soms ziet hoe ondoordacht nieuwe regelgeving is.
Misschien moet het deelvak "Hoe word ik open-minded?" ook maar toegevoegd worden aan Bestuurskunde.
quote:Inderdaad, beetje suf. Heel veel automobilisten rijden gewoon 60km/u in de stad. Dan moeten scooters dat ook halen, of anders minimaal 55km/u. Je moet je op zijn minst aan kunnen passen aan de gemiddelde snelheid.
Standaard 45 km/h komt gewoon niet vooruit en je hindert hier alleen het verkeer mee omdat je niet goed mee kan komen in de stroom van automobilisten.
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 10-01-2004 00:29]
en rijbewijs omhoog naar 20 of zelfs 25? Dat is al helemaal dom. Hoe wil je dan naar je werk gaan OV zuigt dus dan zou je werk in de buurt moeten zoeken he.
Tsja dat het aantal doden omlaag gaat, is goed maar het aantal werklozen omlaag is slecht, want bijna niemand koopt een scooter / brommer meer.
En wat denk je van de fietshandelaren of van die bedrijven die scooters verkopen. Hun zouden ook een paar mensen moeten ontslaan, want iedereen heeft toch een auto, en dat minimum dat een scooter heeft die heeft waarschijnlijk weinig reperatie's / upgrades nodig.
Ik vind het een slecht plan.
quote:Ik vindt het een goed plan en maak er zelfs maar 18 jaar van. Houd weer een hoop tuig weg uit het verkeer.
Op zaterdag 10 januari 2004 21:29 schreef PeeJie_ het volgende:
Ik vind het een slecht plan.
quote:Tja.. Maar dan moet je auto ook naar 20 doen of zo. Het mag van mij best 16 blijven, maar dan met een degelijke rijopleiding. Dus niet alleen een of ander flut theoriecertificaatje, maar een volwaardige opleiding met een praktijkexamen. En een puntenrijbewijs, wat direct wordt ingenomen als je op een opgevoerde scooter rijdt, waarna je pas op je 20e met autorijlessen mag beginnen.
Op zaterdag 10 januari 2004 21:33 schreef Megumi het volgende:[..]
Ik vindt het een goed plan en maak er zelfs maar 18 jaar van. Houd weer een hoop tuig weg uit het verkeer.
Door de rijopleiding vallen de kneuzen er sowieso tussenuit en al die stoere persoontjes die denken dat ze kunnen rijden doen er maaaaanden over om dat rijbewijs te halen.
quote:Is ook wat voor te zeggen.
Op zaterdag 10 januari 2004 21:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
Tja.. Maar dan moet je auto ook naar 20 doen of zo. Het mag van mij best 16 blijven, maar dan met een degelijke rijopleiding. Dus niet alleen een of ander flut theoriecertificaatje, maar een volwaardige opleiding met een praktijkexamen. En een puntenrijbewijs, wat direct wordt ingenomen als je op een opgevoerde scooter rijdt, waarna je pas op je 20e met autorijlessen mag beginnen.
Door de rijopleiding vallen de kneuzen er sowieso tussenuit en al die stoere persoontjes die denken dat ze kunnen rijden doen er maaaaanden over om dat rijbewijs te halen.
quote:Het probleem ligt veel meer in het overschatten van het eigen kunnen en het onderschatten van de kansen op een ongeluk bij jonge mannen.
Op zaterdag 10 januari 2004 21:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
Tja.. Maar dan moet je auto ook naar 20 doen of zo. Het mag van mij best 16 blijven, maar dan met een degelijke rijopleiding. Dus niet alleen een of ander flut theoriecertificaatje, maar een volwaardige opleiding met een praktijkexamen. En een puntenrijbewijs, wat direct wordt ingenomen als je op een opgevoerde scooter rijdt, waarna je pas op je 20e met autorijlessen mag beginnen.
Door de rijopleiding vallen de kneuzen er sowieso tussenuit en al die stoere persoontjes die denken dat ze kunnen rijden doen er maaaaanden over om dat rijbewijs te halen.
quote:Vandaar een praktijk-rijopleiding. Dan leren ze onder begeleiding de grenzen van hun eigen kunnen kennen.
Op maandag 12 januari 2004 11:38 schreef Kaalhei het volgende:[..]
Het probleem ligt veel meer in het overschatten van het eigen kunnen en het onderschatten van de kansen op een ongeluk bij jonge mannen.
quote:De grote succesen hiervan zien we bij jongens van 18-21 die net hun rijbewijs hebben. Enig idee hoeveel ongelukken deze veroorzaken?
Op maandag 12 januari 2004 12:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Vandaar een praktijk-rijopleiding. Dan leren ze onder begeleiding de grenzen van hun eigen kunnen kennen.
quote:Als sommige jongeren de brommer overslaan, gaan ze dus die rare kapriolen met de auto uithalen.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:16 schreef sweek het volgende:
Ik vind het een goed plan, als je kijkt naar hoeveel ongelukken je er mee kunt besparen... dit plan gaat gepaard met een plan om al rijlessen toe te staan vanaf 17 jaar, zodat sommige jongeren de brommer helemaal overslaan.
Hoe komt men er trouwens bij dat het aantal ongelukken omlaag zal gaan?
"Nou eh... er zijn x.aantal ongelukken die worden veroorzaakt door 16-jarigen, dusse..."
Nee, dan moet je zeggen: "Er wordt een x.aantal ongelukken veroorzaakt door mensen die voor het eerst aan het gemotoriseerd verkeer deelnemen".
Willen we dat dat aantal ongelukken met 60km/h op een scooter gebeurd... of hebben we liever een auto die met 120km/h binnen de bebouwde kom uit de bocht vliegt?
Een boek met gore foto's (gemaakt na ongevallen), een video kijken waarin iemand na een ongeval (en die nu leeft met een handicap) zijn verhaal doet.
De meeste denken helemaal niet na over de gevolgen, en wat er kan gebeuren bij een ongeval.
Als ze een video zouden zien van een brommer/scooter rijdertje dat stoer overal tussendoor scheurd en dan een aanrijding krijgt, tegen de grond vliegt, en begint te schreeuwen van de pijn (bijv. vanwege een gecompliceerde fractuur) dan zouden ze misschien zelf wat voorzichtiger zijn, bang voor de gevolgen.
quote:Ben ik in zekere mate wel voor...
Op vrijdag 9 januari 2004 10:25 schreef Bill.Lumbergh het volgende:
Verbieden we gelijk mensen > 60 jaar om auto te rijden... scheelt ook weer een x aantal doden per jaar...
quote:Of dat stuk uit Blik op de Weg, waarin agenten achter zo'n idioot aanzitten en hem uiteindelijk laten gaan. En dat je dan later hoort dat diezelfde knul een paar weken later tegen een vluchtheuvel is geklapt en nu verlamd en blind in een bed ligt...
Op maandag 12 januari 2004 14:14 schreef Farao het volgende:
Een boek met gore foto's (gemaakt na ongevallen), een video kijken waarin iemand na een ongeval (en die nu leeft met een handicap) zijn verhaal doet.Als ze een video zouden zien van een brommer/scooter rijdertje dat stoer overal tussendoor scheurd en dan een aanrijding krijgt, tegen de grond vliegt, en begint te schreeuwen van de pijn (bijv. vanwege een gecompliceerde fractuur) dan zouden ze misschien zelf wat voorzichtiger zijn, bang voor de gevolgen.
quote:Kan kloppen: mijn puch-maxi reed 110km/h, daarmee was ik de snelste puch uit hoogvliet, maar een vriend van me had een MB, die 140 km/h haalde.
Op vrijdag 9 januari 2004 11:42 schreef Dwersdriever het volgende:
Heeft iemand hier enig idee welk percentage van de scooters is opgevoerd? Ik krijg soms de indruk dat zeker de zestienjarige scooterrijders over het algemeen met een enorme noodgang over de wegen racen.
quote:Onzin; als dat brommertje jou net heeft ingehaald rijdt hij dus harder dan jij. Wanneer er dan iets aan het stuur gedraaid wordt, waardoor hij voor je auto komt, begrijp ik best dat je daarvan schrikt, maar wanneer je niet remt zul je hem ook niet raken (hij ging immers harder?)
Op 50-kilometerwegen wordt ik regelmatig ingehaald door die dingen, waarbij de bestuurder even door de ruit naar binnenkijkt om vervolgens voor de wagen langs af te slaan, zodat ik in de remmen moet om te voorkomen dat hij (het zijn altijd jongens) in het ziekenhuis terecht komt.
quote:Datzelfde geldt voor jonge fietsers, jonge skaters, jonge wandelaars, jonge boksers, jonge drinkers, jonge bouwvakkers, jonge stellingwerkers, jongeren.
Overigens vind ik ook dat de leeftijd voor autorijden best naar 21 kan. Dat zou de verkeersveiligheid ook aanzienlijk ten goede komen. Het is niet voor niets dat wereldwijd autohuur pas mogelijk is vanaf oudere leeftijd. Jonge chauffeurs zijn veelal te roekeloos en brengen daarmee nodeloos anderen in gevaar.
quote:ja, en hij gaat natuurlijk zonder af te remmen de bocht in of zo? Voor een auto langsschieten die rechtuit gaat is wel het stomste wat je kunt doen..
Op maandag 12 januari 2004 14:31 schreef Mr.Zed het volgende:[..]
Onzin; als dat brommertje jou net heeft ingehaald rijdt hij dus harder dan jij. Wanneer er dan iets aan het stuur gedraaid wordt, waardoor hij voor je auto komt, begrijp ik best dat je daarvan schrikt, maar wanneer je niet remt zul je hem ook niet raken (hij ging immers harder?)
quote:Op de schietbaan mag je met een Magnum 45 schieten, maar deze ligt toch echt niet bij Dump2000 of een ijzerhandel achter de toonbank.
Op vrijdag 9 januari 2004 12:18 schreef schrama het volgende:
En de verkoop van opvoersetjes is niet verboden omdat je op het circuit met een opgefokte scooter/brommer mag rijden
quote:Dat komt omdat jij en je vriendjes flinken dromen
Op maandag 12 januari 2004 14:31 schreef Mr.Zed het volgende:[..]
Kan kloppen: mijn puch-maxi reed 110km/h, daarmee was ik de snelste puch uit hoogvliet, maar een vriend van me had een MB, die 140 km/h haalde.
Ik kon niemand die een top had onder de 70km/h (standaard kunnen brommertjes ± 45 į 50).
quote:Zoals ik al eerder zei: De capaciteiten van een persoon zijn van veel minder sterke invloed dan de risicocalculatie van personen.
Op maandag 12 januari 2004 16:17 schreef Monidique het volgende:
Nou, tijdens die periode zijn je hersenen nog wel bezig met ontwikkelen, dus een zeventienjarige heeft meer ontwikkelde hersenen dan een zestienjarige, ongeacht het ruimtelijk inzicht.
quote:Deed ik vroeger op mijn Yamaha FS1 en later op mijn puch (die kon je verder opvoeren en dus harder laten lopen) wel.
Op maandag 12 januari 2004 14:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
ja, en hij gaat natuurlijk zonder af te remmen de bocht in of zo?
quote:Dat heb ik nooit tegen willen spreken (je kan onderuit gaan en dan remt die auto echt niet op tijd), maar de schrikreactie is, hoewel begrijpelijk, niet terecht.
Voor een auto langsschieten die rechtuit gaat is wel het stomste wat je kunt doen..
Let wel: Ik wil het gedrag van de gemiddelde brommerrijder niet goedpraten, maar dat van de gemiddelde automobilist ook niet...
Schaf dus het verkeer af of stel betere sancties in (en dan heb ik het niet over 30 boete wegens te hard rijden, maar wel over een voorwaardelijke rijbewijsintrekking wegens onveilig rijgedrag).
Dat kan bij 40-jarige Z3 bestuurders en bij 6-jarige fietsbestuurders...
Beiden worden op deze manier (anders dan bij die 30 ) overigens even hard (in verhouding) gestrafd.
quote:Of heel creatief kunnen knutselen...
Op maandag 12 januari 2004 17:03 schreef PsychoDude_666 het volgende:
Dat komt omdat jij en je vriendjes flinken dromen. Of heeeeele foute tellers hebben.
quote:Hoezo hypocriet? Wie zegt dat het dezelfde mensen zijn, die Nederland normaal gesproken te slaafs vinden en dit keer een spelbreker?
Op vrijdag 9 januari 2004 11:35 schreef freako het volgende:[..]
Leuk.
. Soms lopen mensen te roepen dat Nederland altijd slaafs achter Brussel aanloopt. Wil Nederland dat een keer niet, dan is Nederland meteen weer spelbreker. Beetje hypocriet.
quote:als jij ook maar 1 hersencel bezat had je je misschien bedacht dat je met vmbo op je 15e-16e klaar bent en met je vwo op je 17-19e. Betekent dus dat de slimste mensen het langst moeten wachten
Op maandag 12 januari 2004 12:32 schreef Halinalle het volgende:
Ik heb een veel beter idee: je mag pas gaan brommerrijden als je een diploma van het voortgezet onderwijs hebt. Je hebt dan aangetoond tenminste één hersencel te bezitten.
quote:Praktijk zou veeeels te duur worden.Verzekering van mijn 18 jaar oude brommer (even duur als voor scooters) is al 200 euro (per jaar) en het certificaat halen kost ook nog 25 euro.
Op maandag 12 januari 2004 12:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
Vandaar een praktijk-rijopleiding. Dan leren ze onder begeleiding de grenzen van hun eigen kunnen kennen.
quote:Enig idee wat de economische waarde van een mensenleven is?
Op maandag 12 januari 2004 17:53 schreef MeAndMyself het volgende:
Praktijk zou veeeels te duur worden.Verzekering van mijn 18 jaar oude brommer (even duur als voor scooters) is al 200 euro (per jaar) en het certificaat halen kost ook nog 25 euro.
Autobestuurders krijgen een hele opleiding om met zogeheten auto's op de OPENBARE weg aan het verkeer deel te mogen nemen..
Bromfietsers daarentegen leren wat verkeersregeltjes uit hun kop, gaan zo een certificaatje halen en gaan ook deelnemen aan het verkeer waar ze tegenwoordig TUSSEN de automobilisten moeten rijden dom dom dom of niet dan??
Misschien is de leeftijd niet de manier maar er zijn genoeg dingen die wel verbeterd kunnen worden op Bromfiets gebied in NL.... met alleen de leeftijd omhooggooien red je het niet echt denk ik....
Dit voorstel slaat echt NERGENS op, dat is gewoon mannendiscriminatie. Ja, natuurlijk, jongens veroorzaken gemiddeld veel meer problemen, maar het is discriminatie van de jongens die zich WEL verantwoord gedragen. Bovendien, voorstellen om de leeftijd voor brommer-scooter en/of auto op te voeren tot in de 20 is ook discriminatie van de jongeren die WEL veilig rijden.quote:Zoals hierboven geschreven, voor meisjes zou je de oorspronkelijke leeftijden kunnen handhaven. Die veroorzaken veel minder problemen op de wreg.
Als je voor je brommer een rijbewijs (praktijkdiploma) moet halen, is de kans op ongelukken kleiner.quote:Op maandag 12 januari 2004 17:53 schreef MeAndMyself het volgende:
Praktijk zou veeeels te duur worden.Verzekering van mijn 18 jaar oude brommer (even duur als voor scooters) is al 200 euro (per jaar) en het certificaat halen kost ook nog 25 euro.
in 2006 gaat de nieuwe wet van start: je mag pas op 17 brommer rijden, en je moet ook nog eens theorie EN praktijk hebben gehaald...quote:Op vrijdag 9 januari 2004 08:08 schreef lottumracing het volgende:
`Wat wordt ik toch moe van politiek Den Haag,
die mensen leven echt in de waan van de dag...nu wil minister Peijs de leeftijd voor brommer van 16 naar 17 zetten....werkelijk waar....verbiedt dan gewoon de brommer....er gaat toch niemand meer een brommer certificaat halen om daarna nog 8 maandjes rond te koetsen op zo'n ding om dan zijn auto rijbewijs te halen....
zoals ook Balkende zich bijna heel 2003 zich druk heeft gemaakt over het koningshuis....
zoals het verbieden van het roken...terwijl ze drugs willen gaan legaliseren....
ik vind die Peijs zowiezo zo labiel als de pest...allemaal haar ideetje zoals kilometer rijden...die gaan miljarden kosten om die in te voeren....dat verdien je de eerste 100jaar toch nooit terug...
een automaat is al snel 2500¤quote:Op dinsdag 13 januari 2004 15:19 schreef schrama het volgende:
Ja dat kan best duur zijn.... maar een scooter is tegenwoordig ook al gauw 2000 euro... over schakelbrommers maar te zwijgen... Als ze 17 moeten zijn kunnen ze een jaar langer daarvoor sparen... Nee wat mij betreft verplichte rijlessen...
Autobestuurders krijgen een hele opleiding om met zogeheten auto's op de OPENBARE weg aan het verkeer deel te mogen nemen..
Bromfietsers daarentegen leren wat verkeersregeltjes uit hun kop, gaan zo een certificaatje halen en gaan ook deelnemen aan het verkeer waar ze tegenwoordig TUSSEN de automobilisten moeten rijdendom dom dom of niet dan??
Misschien is de leeftijd niet de manier maar er zijn genoeg dingen die wel verbeterd kunnen worden op Bromfiets gebied in NL.... met alleen de leeftijd omhooggooien red je het niet echt denk ik....
ik kan een indicatie geven van hoeveel procent hier een bekeuring krijgt bij de rollerbankcontrole: 100% (echt)quote:Op vrijdag 9 januari 2004 11:42 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Heeft iemand hier enig idee welk percentage van de scooters is opgevoerd? Ik krijg soms de indruk dat zeker de zestienjarige scooterrijders over het algemeen met een enorme noodgang over de wegen racen.
ze willen een soortgelijk systeem als duitsland heeft in gaan voerenquote:Op maandag 19 april 2004 17:40 schreef LinuxCultVapor het volgende:
heb ook gehoord dat ze 100cc willen invoeren bij brommers![]()
100cc.. weet je hoe ziekelijk hard... voor 16jarigen dan....quote:Op maandag 19 april 2004 17:40 schreef LinuxCultVapor het volgende:
heb ook gehoord dat ze 100cc willen invoeren bij brommers![]()
Waarschijnlijk wordt het dan een 100cc viertakt die veel minder vervuilt dan de 50cc tweetakt motoren met mengsmering. Uit een viertakt haal je over het algemeen veel minder vermogen/cc dan uit een tweetakt. Bovendien worden de brommertjes begrenst op vermogen (kW) en dan maakt de cylinderinhoud niets uit.quote:Op maandag 19 april 2004 18:18 schreef Spellbound het volgende:
[..]
100cc.. weet je hoe ziekelijk hard... voor 16jarigen dan....
maar ik snap dat niet, want nu moeten de 50cc'tjes al begrensd worden omdat ze anders te hard rijden... waar heb je dit vandaan?
Wel eens gehoord van een Honda SS50?? Viertakt bromfiets, 50CC. En rijdt (mits niet aan gesleuteld) als een gewone bromfiets.quote:Op maandag 19 april 2004 18:44 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wordt het dan een 100cc viertakt die veel minder vervuilt dan de 50cc tweetakt motoren met mengsmering. Uit een viertakt haal je over het algemeen veel minder vermogen/cc dan uit een tweetakt. Bovendien worden de brommertjes begrenst op vermogen (kW) en dan maakt de cylinderinhoud niets uit.
Dat doet niets af aan mijn verhaal. Overigens is Honda een van de beste motorenbouwers ter wereld en is het niet vreemd dat er een verdubbeling in pk/cc optreedt in de periode van de instelling van de wet tot nu.quote:Op maandag 19 april 2004 22:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wel eens gehoord van een Honda SS50?? Viertakt bromfiets, 50CC. En rijdt (mits niet aan gesleuteld) als een gewone bromfiets.
De SS50 stamt ergens uit eind jaren 60 begin 70. Het is natuurlijk onzin om een fiks geknepen 100CC op de markt te zetten die 45km/h rijdt. Dan wordt het natuurlijk helemaal een eitje om dat apparaat 140 te laten rijden.quote:Op maandag 19 april 2004 23:00 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Dat doet niets af aan mijn verhaal. Overigens is Honda een van de beste motorenbouwers ter wereld en is het niet vreemd dat er een verdubbeling in pk/cc optreedt in de periode van de instelling van de wet tot nu.
ik ben een beetje aan het googlen en in vind alleen een 50 en een 65cc SS50, maar het kan aan mij liggen....quote:Op maandag 19 april 2004 23:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
De SS50 stamt ergens uit eind jaren 60 begin 70. Het is natuurlijk onzin om een fiks geknepen 100CC op de markt te zetten die 45km/h rijdt. Dan wordt het natuurlijk helemaal een eitje om dat apparaat 140 te laten rijden.
goed werk dan van Honda.quote:Op maandag 19 april 2004 23:32 schreef AchJa het volgende:
Een orginele Honda SS50 is 50CC 4 takt. En die rijdt net zo snel als een normale 2 takt bromfiets.
En niet alleen daarom. Er zijn nog andere voorbeelden: het is veel gemakkelijker een rijbewijs voor een brommer te halen, het is veel praktischer tijdens de spits, enz.quote:Op vrijdag 9 januari 2004 08:09 schreef WauseWillem het volgende:
heb je er misschien al eens over nagedacht dat veel mensen ook boven de 18 op brommers rijden omdat het een stuk goedkoper is? je kijkt alleen naar jezelf... en naar al die jochies die stoer op een scooter willen rijden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |