abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 januari 2004 @ 12:07:02 #201
66982 Herostratos
Aanbevolen door topfokkers
pi_16006000
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:04 schreef Parabola het volgende:

Als je het zo eenvoudig stelt is multicultureel inderdaad geen optie, maar pas je nu niet de definitie aan aan wat je zou willen dat die was?

Wat versta jij dan onder een multi-culturele samenleving? M.a.w. wat is jouw definitie ervan?
"Als je geen argumenten meer kan bedenken, ga dan over op beledigingen, want 'onbeleefdheid' maakt een einde aan alle meningsverschillen."
POL-winnaar Wouter Bos-Trofee 2003
pi_16006007
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:00 schreef Herostratos het volgende:
Die consensus daar kun je over debateren, of die al breedgenoeg aanwezig is. Maar over het feit dat een multi-culturele samenleving niet datgene is waarna we moeten streven is dacht ik al meer dan genoeg geschreven en gezegd. Multi-cultureel kan eenvoudigweg niet, er is altijd een dominante cultuur aanwezig en verschillende culturen kunnen eenvoudigweg niet geintegreerd functioneren. Een multi-etnische samenleving daarentegen herbergt grote delen van meerdere culturen en is prima geschikt ter integratie.

Zie het eenvoudig gesteld:
multi-cultureel => alle culturen willen volledig behoud van hun normen & waarden pakket.
multi-etnisch => alle culturen behouden een grote mate van hun normen & waarden pakket maar passen zich gedeeltelijk aan.

Je kunt doen alsof het een concensus is maar ik ben het daar in ieder geval absoluut mee oneens. Ook met je definitie van multiculturaliteit. Multiculturaliteit staat echt geen integratie in de weg. Ik vind het nogal grof om te doen alsof iedereen het hier over eens is. Rechts eigent zich ineens allerlei 'waarheden'over de mc samenleving toe.
  † In Memoriam † dinsdag 6 januari 2004 @ 12:09:13 #203
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_16006056
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:07 schreef SCH het volgende:

[..]

Je kunt doen alsof het een concensus is maar ik ben het daar in ieder geval absoluut mee oneens. Ook met je definitie van multiculturaliteit. Multiculturaliteit staat echt geen integratie in de weg. Ik vind het nogal grof om te doen alsof iedereen het hier over eens is. Rechts eigent zich ineens allerlei 'waarheden'over de mc samenleving toe.

Nu heeft "rechts" het weer gedaan. Wat een onzin. Multikul is het.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
  dinsdag 6 januari 2004 @ 12:10:17 #204
66982 Herostratos
pi_16006087
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:07 schreef SCH het volgende:

Dergelijk conclusies komen voort uit wetenschappelijk onderzoek, je kunt het onderzoek dan direct als rechts normeren en het daarmee afdoen of je geeft aan waarom je denkt dat dergelijke conclusies fout zijn.
"Als je geen argumenten meer kan bedenken, ga dan over op beledigingen, want 'onbeleefdheid' maakt een einde aan alle meningsverschillen."
  dinsdag 6 januari 2004 @ 12:11:53 #205
35279 Parabola
Sapere aude
pi_16006119
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:07 schreef Herostratos het volgende:

[..]

Wat versta jij dan onder een multi-culturele samenleving? M.a.w. wat is jouw definitie ervan?

Mijn definite van multi-culti zou zijn het gelijktijdig samenleven van meerdere culturen, met die nuancering dat eenieder zich aan de wet houdt, die in de regel gebaseerd is op de dominante cultuur.

Multi-etnisch wil imho alleen maar zeggen dat er meerdere etnische groepen aanwezig zijn, dat zegt dus niets over cultuur.

Maja, dat is mijn interpretatie, ik pretendeer niet de definitie te kunnen geven

Slaapt winter
en zomer
  † In Memoriam † dinsdag 6 januari 2004 @ 12:13:35 #206
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_16006164
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:00 schreef Herostratos het volgende:
Zie het eenvoudig gesteld:
multi-cultureel => alle culturen willen volledig behoud van hun normen & waarden pakket.
multi-etnisch => alle culturen behouden een grote mate van hun normen & waarden pakket maar passen zich gedeeltelijk aan.
Ik ben het niet volledig met je eens. Er kunnen best meerdere culturen naast elkaar bestaan, maar je leeft wel in één maatschappij. Daar zou dan ook één pakket normen en waarden moeten bestaan. Dat is waar de integratie over zou moeten gaan. Anders zou je uitzonderingen gaan maken voor de ene cultuur en dat is je reinste discriminatie. Iedereen mag zijn kunst en literatuur en muziek gewoon uitvoeren, maar niet met behoud van onwesterse klederdrachten die continu een voorkeur voor een bepaalde religie uitstralen.
  dinsdag 6 januari 2004 @ 12:14:48 #207
35279 Parabola
Sapere aude
pi_16006193
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:13 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Ik ben het niet volledig met je eens. Er kunnen best meerdere culturen naast elkaar bestaan, maar je leeft wel in één maatschappij. Daar zou dan ook één pakket normen en waarden moeten bestaan. Dat is waar de integratie over zou moeten gaan. Anders zou je uitzonderingen gaan maken voor de ene cultuur en dat is je reinste discriminatie. Iedereen mag zijn kunst en literatuur en muziek gewoon uitvoeren, maar niet met behoud van onwesterse klederdrachten die continu een voorkeur voor een bepaalde religie uitstralen.

waarom kunst, literatuur en muziek wel en kleding niet
Slaapt winter
en zomer
pi_16006225
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:10 schreef Herostratos het volgende:

[..]

Dergelijk conclusies komen voort uit wetenschappelijk onderzoek, je kunt het onderzoek dan direct als rechts normeren en het daarmee afdoen of je geeft aan waarom je denkt dat dergelijke conclusies fout zijn.

Toon mij een onderzoek dat aangeeft dat de multiculturele samenleving niet kan bestaan. Dat is er niet. Er is wel allerlei discussie over hoe het proces de afgelopen decennia is verlopen.
  † In Memoriam † dinsdag 6 januari 2004 @ 12:23:39 #209
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_16006387
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:14 schreef Parabola het volgende:

[..]

waarom kunst, literatuur en muziek wel en kleding niet

Omdat dat vet uit de hand loopt en het net als roken de omgeving verstoort en bovendien een continue uiting van religie is, dat iriteert mij vet.
pi_16006445
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:16 schreef SCH het volgende:

[..]

Toon mij een onderzoek dat aangeeft dat de multiculturele samenleving niet kan bestaan. Dat is er niet. Er is wel allerlei discussie over hoe het proces de afgelopen decennia is verlopen.

Tuurlijk kan het bestaan, maar dan niet echt als samenleving maar naast-elkaar-leving.
pi_16006471
quote:

[..]

De term 'multicultureel' krijgt in het debat een wel erg zware lading. Ik woon in Groningen een bijzonder multiculturele stad: ik zie hier uitingen van de Groningse cultuur, Friese cultuur, jongeren cultuur, Antiliaanse cultuur, Arubaanse cultuur, ambtenaren cultuur, politieke cultuur, journalistieke cultuur, politie-cultuur, sport-cultuur, studenten-cultuur, corps-cultuur, etc. etc.. Mijn conclusie: goddank leven wij in een multiculturele samenleving, want wat zou het akelig saai worden als dat niet zo was. Het debat dat onder de vlag van 'multicultuur' gevoerd wordt gaat voornamelijk over de integratie van allochtonen in de Nederlandse samenleving. Die Nederlandse samenleving is al multicultureel vanaf het moment dat de Batavieren de Rijn kwamen afzakken.
  dinsdag 6 januari 2004 @ 12:27:25 #212
66982 Herostratos
pi_16006483
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:11 schreef Parabola het volgende:

Mijn definite van multi-culti zou zijn het gelijktijdig samenleven van meerdere culturen, met die nuancering dat eenieder zich aan de wet houdt, die in de regel gebaseerd is op de dominante cultuur.

Multi-etnisch wil imho alleen maar zeggen dat er meerdere etnische groepen aanwezig zijn, dat zegt dus niets over cultuur.

Maja, dat is mijn interpretatie, ik pretendeer niet de definitie te kunnen geven

Dat is vaak het probleem in dergelijke discussies kan men in verschillende bewoordingen over vrijwel hetzelfde praten.
quote:

Toon mij een onderzoek dat aangeeft dat de multiculturele samenleving kan bestaan. Dat is er niet.

Juist door de discussie en de resultaten uit de praktijk heeft men deze nuancering gemaakt. Bij mijn weten is het enige voorbeeld van een echte multi-culturele samenleving Libanon geweest en we weten hoe het daar is afgelopen.
Volgens mij zijn er nog veel mensen die denken dat culturen zoals de Islam en het Christendom volledig naast elkaar in één samenleving beleefd kunnen worden. Dat is voor mij het heikele punt, de exacte definities hoe we erover spreken is dan van secundair belang.

dinsdag 6 januari 2004 @ 12:27:29 #213
35279 Parabola
Sapere aude
pi_16006487
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:23 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Omdat dat vet uit de hand loopt

dat snap ik niet
quote:
en het net als roken de omgeving verstoort
1. Ik heb er geen last van
2. roken en autorijden (3 doden per dag, dat moet de hoofddoek nog maar eens zien te halen) zijn toch ook niet verboden
quote:
en bovendien een continue uiting van religie is, dat iriteert mij vet.
volgens mij is het een continue uiting van cultuur: een Nigeriaanse moslim kleedt zich bijvoorbeeld heel anders dan een Marokkaanse of een Indonesische. religie is hier dus niet de gemene deler, dat is alleen tussen sommige oren het geval.
Slaapt winter
en zomer
  † In Memoriam † dinsdag 6 januari 2004 @ 12:31:56 #214
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_16006573
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:27 schreef Parabola het volgende:
dat snap ik niet
Ik word op straat continu met uitingen van religie geconfrontreerd, dat zuigt.
quote:
1. Ik heb er geen last van
2. roken en autorijden (3 doden per dag, dat moet de hoofddoek nog maar eens zien te halen) zijn toch ook niet verboden
Er komen vanzelf doden van, kijk maar eens naar Israel/Irak etc. etc.
quote:
volgens mij is het een continue uiting van cultuur: een Nigeriaanse moslim kleedt zich bijvoorbeeld heel anders dan een Marokkaanse of een Indonesische. religie is hier dus niet de gemene deler, dat is alleen tussen sommige oren het geval.
Bullshit, ik heb in principe niks tegen culturele kleding, maar wel aan kleding met een religieuze tint.

[Dit bericht is gewijzigd door Aaahikwordgek op 06-01-2004 12:38]

dinsdag 6 januari 2004 @ 12:33:00 #215
66982 Herostratos
pi_16006600
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:27 schreef RemcoKouwenhoven het volgende:

De term 'multicultureel' krijgt in het debat een wel erg zware lading. Ik woon in Groningen een bijzonder multiculturele stad: ik zie hier uitingen van de Groningse cultuur, Friese cultuur, jongeren cultuur, Antiliaanse cultuur, Arubaanse cultuur, ambtenaren cultuur, politieke cultuur, journalistieke cultuur, politie-cultuur, sport-cultuur, studenten-cultuur, corps-cultuur, etc. etc.. Mijn conclusie: goddank leven wij in een multiculturele samenleving, want wat zou het akelig saai worden als dat niet zo was. Het debat dat onder de vlag van 'multicultuur' gevoerd wordt gaat voornamelijk over de integratie van allochtonen in de Nederlandse samenleving. Die Nederlandse samenleving is al multicultureel vanaf het moment dat de Batavieren de Rijn kwamen afzakken.

Hier is volgens mij dan sprake van multi-cultureliteit op een ander niveau. Ik kom uit limburg en een ander uit friesland ( ) en we komen dus allebei uit een andere cultuur, dus kun je spreken over multi-cultureel. Met taal/definities kun je idd. heel veel verschillende interpretatiekaders construeren...

Ik zou dit dus niet als multi-cultureel definieren

dinsdag 6 januari 2004 @ 12:33:35 #216
16639 giovan
Mr fancypants himself
pi_16006613
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:13 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Ik ben het niet volledig met je eens. Er kunnen best meerdere culturen naast elkaar bestaan, maar je leeft wel in één maatschappij. Daar zou dan ook één pakket normen en waarden moeten bestaan.
Waarin verschillen de normen en waarden van een moslim dan?
  † In Memoriam † dinsdag 6 januari 2004 @ 12:34:32 #217
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_16006634
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:33 schreef giovan het volgende:

[..]

Waarin verschillen de normen en waarden van een moslim dan?

De manier waarop ze tegen de vrouw aankijken bijvoorbeeld. Is het zo moeilijk allemaal?
  dinsdag 6 januari 2004 @ 12:36:15 #218
35279 Parabola
Sapere aude
pi_16006679
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:27 schreef Herostratos het volgende:

Volgens mij zijn er nog veel mensen die denken dat culturen zoals de Islam en het Christendom volledig naast elkaar in één samenleving beleefd kunnen worden. Dat is voor mij het heikele punt, de exacte definities hoe we erover spreken is dan van secundair belang.

Volgens mij maak je een probleem dat er niet is. De directe kernwaarden (zeg maar de tien geboden en allerlei gedachten over naastenliefde e.d.) van Islam en Christendom liggen niet zo ver uit elkaar, die kunnen prima samen. Het probleem zit hem eerder in de vraag of wij bereid zijn een cultuur te accepteren die een verlichting op de onze achter loopt.
Slaapt winter
en zomer
pi_16006707
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:34 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

De manier waarop ze tegen de vrouw aankijken bijvoorbeeld. Is het zo moeilijk allemaal?

Het is meer hoe jij denkt dat 'ze' tegen vrouwen aankijken. Vooroordelen.
pi_16006712
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:33 schreef Herostratos het volgende:

[..]

Hier is volgens mij dan sprake van multi-cultureliteit op een ander niveau. Ik kom uit limburg en een ander uit friesland ( ) en we komen dus allebei uit een andere cultuur, dus kun je spreken over multi-cultureel. Met taal/definities kun je idd. heel veel verschillende interpretatiekaders construeren...

Ik zou dit dus niet als multi-cultureel definieren

Precies, en zou dat niet een verklaring kunnen zijn voor veel van de discussie: verschillende interpretaties. Ik vind de discussie over de multiculturele samenleving nogal gekunsteld als de Nederlandse samenleving zelf als monocultureel wordt gezien. Onze samenleving is vollop multicultureel. Dat maakt integratie ook zo moeilijk. Ik las eens op een poster van Loesje een kreet die erop neer kwam dat een nieuw aangekomen asielzoeker zich afvroeg of hij moest integreren met zijn Surinaamse linkerbuurman of met zijn Friese rechterbuurman.....
  dinsdag 6 januari 2004 @ 12:38:17 #221
35279 Parabola
Sapere aude
pi_16006727
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:34 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Maar de vraag is of dat erg is. Waarom kun je niet accepteren je niet dat iemand anders een opvatting heeft?
Slaapt winter
en zomer
  † In Memoriam † dinsdag 6 januari 2004 @ 12:39:44 #222
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_16006764
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:37 schreef SCH het volgende:

[..]

Het is meer hoe jij denkt dat 'ze' tegen vrouwen aankijken. Vooroordelen.

Nou ja zeg, hahahahaha. Wat een enge ontkenningspolitiek. Brr.
  † In Memoriam † dinsdag 6 januari 2004 @ 12:40:48 #223
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_16006784
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:38 schreef Parabola het volgende:

[..]

Maar de vraag is of dat erg is. Waarom kun je niet accepteren je niet dat iemand anders een opvatting heeft?

De vrouw wordt op een onderrangse positie neergezet, wat valt me dat tegen van je, Parabola.
  dinsdag 6 januari 2004 @ 12:42:30 #224
35279 Parabola
Sapere aude
pi_16006819
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:31 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Ik word op straat continu met uitingen van religie geconfrontreerd, dat zuigt.
[..]

Maar we zijn het erover eens dat dat jouw privé probleem is?
quote:
Er komen vanzelf doden van, kijk maar eens naar Israel/Irak etc. etc.
[..]
komen die doden door de religieuze kleding? Interressant. De werkelijke reden van de Irak oorlog en het Palestina-conflict zijn eindelijk boven water.
quote:
Bullshit, ik heb in principe niks tegen culturele kleding, maar wel aan kleding met een religieuze tint.
Let op een beetje op je woorden ajb. Als jij het met iets oneens bent, is dat nog niet meteen bullshit. En zeker niet als je niet eens de moeite neemt om met een tegenargument te komen. Die religieuzse tint zit tussen jouw orden, niet aan die kleding.
Slaapt winter
en zomer
  dinsdag 6 januari 2004 @ 12:44:29 #225
35279 Parabola
Sapere aude
pi_16006858
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:40 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

De vrouw wordt op een onderrangse positie neergezet, wat valt me dat tegen van je, Parabola.

Ik ben het daar persoonlijk dan ook niet mee eens. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik het niet accepteer dat een ander daar anders over denkt dan ik.

en nu ga ik lunsjen

[Dit bericht is gewijzigd door Parabola op 06-01-2004 12:49]

Slaapt winter
en zomer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')