quote:Wat ik weet is dat het OM als verklaring heeft gegeven voor de arrestatie dat de marinier iemand van veraf in de rug heeft geschoten. Dat jij en anderen beweren dat het totaal anders is gegaan is pas kansloos.
Op zaterdag 3 januari 2004 17:51 schreef zoalshetis het volgende:[..]
ho ho ik ben juist degene die jou op vriendelijk wijze vraagt te stoppen met je conclusies omdat je helemaal nog niks weet. en afgezien van de laatste zin vond ik datik heel normaal reageerde, maar daar ging je verder niet inhoudelijk op in. taroefus
Je hebt namelijk geen informatie dat de situatie compleet anders was, en je kunt helemaal niet bewijzen of hardmaken dat het OM liegt.
De liefde voor onze jongens in het buitenland is hartverwarmend, maar hou je wel aan de feiten a.u.b. Ook onze jongens maken fouten, en het verhaal van het OM klinkt heel plausibel. Niemand is er bij gebaat als er een militair van moord beschuldigd wordt. Als het echter wel gewoon moord was dan moet die militair vervolgd worden. Simpel.
quote:Als ik niet zo weten wat er echt gebeurd zou zijn zou ik het met je eens zijn. Punt is dat er iets heel anders is gebeurd.. zoals ik al heel vaak hier heb vermeld. Je wordt misleid door de media..
Op zaterdag 3 januari 2004 17:59 schreef gelly het volgende:
Deel 1 : Nederlandse militairen doden een Irakees
[..]Wat ik weet is dat het OM als verklaring heeft gegeven voor de arrestatie dat de marinier iemand van veraf in de rug heeft geschoten. Dat jij en anderen beweren dat het totaal anders is gegaan is pas kansloos.
Je hebt namelijk geen informatie dat de situatie compleet anders was, en je kunt helemaal niet bewijzen of hardmaken dat het OM liegt.
De liefde voor onze jongens in het buitenland is hartverwarmend, maar hou je wel aan de feiten a.u.b. Ook onze jongens maken fouten, en het verhaal van het OM klinkt heel plausibel. Niemand is er bij gebaat als er een militair van moord beschuldigd wordt. Als het echter wel gewoon moord was dan moet die militair vervolgd worden. Simpel.
quote:maar hoe weet jij dat dan?
Op zaterdag 3 januari 2004 18:02 schreef sanniejj het volgende:[..]
Als ik niet zo weten wat er echt gebeurd zou zijn zou ik het met je eens zijn. Punt is dat er iets heel anders is gebeurd.. zoals ik al heel vaak hier heb vermeld. Je wordt misleid door de media..
quote:
ARNHEM - Een 43-jarige Nederlandse militair wordt er door het Openbaar Ministerie in Arnhem van verdacht een Irakese man te hebben doodgeschoten. Dat is volgens het OM gebeurd tijdens het schietincident in de buurt van As Samawah in het zuiden van Irak, waar Nederlandse mariniers afgelopen zaterdag een groep Iraakse plunderaars uiteen moesten jagen.Dat heeft persofficier van justitie M. Van der Mark vrijdag gemeld. De marechaussee, onder leiding van een officier van justitie van het OM in Arnhem, onderzoekt het schietincident.
Volgens de persofficier is de militair op 31 december in Irak aangehouden op verdenking van moord. Op Nieuwjaarsdag is hij naar Nederland gerepatrieerd. Inmiddels zit hij vast bij de Koninklijke Marechaussee in Soesterberg.
Van der Mark zegt dat de verdenking tegen de 43-jarige militair nog "ruim" is. Als er geen bewijs is voor de verdenking van moord, kan het OM nog besluiten hem aan te klagen voor doodslag of dood door schuld. Komende dinsdag wordt de militair voorgeleid aan de rechter-commissaris, die dan beslist of de verdachte langer vast blijft zitten.
Marinier
De 43-jarige militair, zeer waarschijnlijk een marinier, maakte deel uit van de zogeheten Quick Reaction Force van het Nederlands mariniersbataljon, een onderdeel van de stabilisatiemacht SFIR in Irak. Afgelopen zaterdag kregen de Nederlanders een melding van Iraakse plunderaars bij een container die van een vrachtwagen was gevallen op de doorgaande route tussen de plaatsen Al Khidr en As Samawah.
Een eerst aangekomen patrouille van acht mariniers moest versterking oproepen van de Quick Reaction Force van de mariniers omdat er veel plunderaars waren, die bovendien opdrongen. Op enig moment hebben de Nederlanders waarschuwingsschoten gelost en de plunderaars weggejaagd. Daarbij werd een Irakees dodelijk geraakt door een Nederlandse kogel.
Over de precieze toedracht van het schietincident wil het OM in Arnhem nog niets zeggen, omdat het onderzoek nog niet is afgerond.
quote:Wat voor belang hebben de media en defensie bij het misleiden
Op zaterdag 3 januari 2004 18:02 schreef sanniejj het volgende:[..]
Je wordt misleid door de media..
quote:Kan ik niet zeggen omdat ik dan mezelf en iemand anders schade kan aanbrengen.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:03 schreef sp3c het volgende:[..]
maar hoe weet jij dat dan?
quote:Ben ik zelf ook nog niet helemaal uit.. maar waarschijnlijk om escalatie te voorkomen bij de irakezen.
Wat voor belang hebben de media en defensie bij het misleiden
[Dit bericht is gewijzigd door sanniejj op 03-01-2004 18:07]
quote:Dan kun je gewoon beter niks zeggen.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:06 schreef sanniejj het volgende:[..]
Kan ik niet zeggen omdat ik dan mezelf en iemand anders schade kan aanbrengen.
quote:Die is niet weg, die was vol. En hou het gezellig aub.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:08 schreef Meki het volgende:
Waarom is de eerste deel weg ??
quote:Ah, zijn er dan foto's van ?
Op zaterdag 3 januari 2004 18:08 schreef sanniejj het volgende:
Kan het gewoon niet uitstaan wat voor vieze spelletjes er gespeeld worden en hoeveel informatie er achter wordt gehouden.
quote:mja dat slaat natuurlijk nergens op, als jij jezelf schade toe kan brengen door te melden wat er is gebeurt dan zat je nu naast de desbetreffende marinier op soesterberg
no offense hoor maar zeg dan nix
quote:denk je dat de Irakezen vrolijk worden als ze horen dat Nederlanders in het wilde weg staan te schieten? Of als ze horen dat de Nederlanders uberhaupt niet mogen schieten terwijl het hele land leeggeplunderd worden?
[..]Ben ik zelf ook nog niet helemaal uit.. maar waarschijnlijk om escalatie te voorkomen bij de irakezen.
quote:In irak vallen elke dag doden
ik hoop niet dat er nog meer doden gaan vallen in irak, want dan raakt deze server nog overbelast van al dat gezeik van al die mensen
quote:rolletje vol, ff wachten tot ze ontwikkeld zijn daar is defensie nogal secuur mee dus dat kan ff duren
Op zaterdag 3 januari 2004 18:10 schreef Furby het volgende:[..]
Ah, zijn er dan foto's van ?
quote:De la-la-la-laatste dertig jaar al, dus dat is niets nieuws.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:12 schreef Meki het volgende:
In irak vallen elke dag doden
quote:ja dat snap ik en daar hoor je ook nooit mensen over klagen.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:12 schreef Meki het volgende:[..]
In irak vallen elke dag doden
quote:Was die irakees gewapend dan ? En dan nog, als er iemand met de rug naar je toe staat, of wegloopt, dan is het geen gevaar meer. Dus het maakt heel veel uit.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:12 schreef AchJa het volgende:
Gelly, die afstand doet helemaal niets terzake, als jij die Irakees kan raken, kan hij jou ook raken, makkelijk zat. Ook dat hij in de rug getroffen zou zijn, zegt helemaal niets.
quote:Ja, leg 'm ff uit.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:13 schreef sp3c het volgende:daar is defensie nogal secuur mee
quote:Wat bedoel je daarmee ezel
De la-la-la-laatste dertig jaar al, dus dat is niets nieuws.
quote:Als die Irakees niet gewapend was, waren er geen waarschuwingsschoten gelost, geloof dat maar. Als het een ongewapende bende was, was de QRF nooit opgeroepen.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:14 schreef gelly het volgende:[..]
Was die irakees gewapend dan ? En dan nog, als er iemand met de rug naar je toe staat, of wegloopt, dan is het geen gevaar meer. Dus het maakt heel veel uit.
quote:ezel: proest
Op zaterdag 3 januari 2004 18:16 schreef Meki het volgende:[..]
Wat bedoel je daarmee ezel
totale onzin...
quote:zelfs het punt waar hij geraakt is doet niet ter zake zeker niet als dit daadwerkelijk een schot op lange afstand was (of slechts interpretatie van iemand) want dan is de kans vrij redelijk dat je de tweede man rechts van diegene waar je op mikte te grazen neemt.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:12 schreef AchJa het volgende:
Gelly, die afstand doet helemaal niets terzake, als jij die Irakees kan raken, kan hij jou ook raken, makkelijk zat. Ook dat hij in de rug getroffen zou zijn, zegt helemaal niets.
met het onderzoek zelf heb ik overigens geen problemen, zal wel nodig zijn of wat dan ook maar die soldaat linea recta terugvliegen naar Nederland en de bak in slingeren vind ik overdreven, had hem huisarrest gegeven in Irak oid. Zoals de 'feiten' er nu voorliggen is hier gewoon geen sprake van moord, poging tot moord of een oorlogsmisdaad zelfs niet in het meest duistere scenario wat genoemd is door het om.
Het is voor de Nederlandse troepen taak om op te treden tegen plunderaars, staat zelfs in de conventie van geneve, dus als er niet gehoord wordt dan moet er maar gevoeld worden.
quote:Da-da-dat het nou niet echt een unicum is dat er in Irak iemand om het leven komt.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:16 schreef Meki het volgende:
Wat bedoel je daarmee ezel
En nogmaals, je moet geen waarschuwingsschoten afvuren als je niet bereid bent om gericht te schieten. We zijn naar om de orde te handhaven, niet om in de lucht te schieten. Daar zijn de Irakezen zelf al goed genoeg in.
[Dit bericht is gewijzigd door nietzman op 03-01-2004 18:19]
Men moet meer respect hebben voor soldaten, zonder hun zijn wij helemaal niks!
quote:Voor de tweede keer Ezel ( Da-Da-Dat) Hoort niet bij de ze topic
Da-da-dat het nou niet echt een unicum is dat er in Irak iemand om het leven komt.
En nogmaals, je moet geen waarschuwingsschoten afvuren als je niet bereid bent om gericht te schieten. We zijn naar om de orde te handhaven, niet om in de lucht te schieten. Daar zijn de Irakezen zelf al goed genoeg in.[Dit bericht is gewijzigd door nietzman op 03-01-2004 18:19]
[Dit bericht is gewijzigd door Meki op 03-01-2004 18:23]
quote:Dat maak ik nergens uit op hoor. Wat ik wel heb gelezen is dat de menigte opdringerig werd, en dat er daarom hulp werd ingeroepen. De waarschuwingsschoten zijn gelost om de menigte uiteen te drijven. Ik lees nergens over vermeend bezit van wapens onder die plunderaars, of dat daar mee gedreigd werd.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:16 schreef AchJa het volgende:[..]
Als die Irakees niet gewapend was, waren er geen waarschuwingsschoten gelost, geloof dat maar. Als het een ongewapende bende was, was de QRF nooit opgeroepen.
Zoals ik het lees is er gewoon een vluchtende irakees in z'n rug geschoten.
Mariniers moeten daar helemaal geen politietaak uitvoeren, daar hebben ze de middelen niet voor, en ook de opleiding niet. Ze hebben enkel een geweer om een menigte uiteen te drijven, geen traangas, lange lat of pepperspray.
quote:Ga weg gek, ik ben beroeps geweest. En jij ?
Op zaterdag 3 januari 2004 18:18 schreef JohnDope het volgende:
Precies netalsof die nederlander die irakees voor ze lol doodschoot!
Kijk Gelly dat jij te soft bent voor het leger, dat betekent nog niet dat een soldaat een moordmachine is.
Voor moordmachines moet je bij onze Jotcha zijn.Men moet meer respect hebben voor soldaten, zonder hun zijn wij helemaal niks!
quote:Ik zou jou wel eens in irak willen zien met je geweer op een moment dat de chaos uitbreekt, ik denk dat jij als een idioot op alles gaat schieten wat beweegt.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:21 schreef gelly het volgende:[..]
Dat maak ik nergens uit op hoor. Wat ik wel heb gelezen is dat de menigte opdringerig werd, en dat er daarom hulp werd ingeroepen. De waarschuwingsschoten zijn gelost om de menigte uiteen te drijven. Ik lees nergens over vermeend bezit van wapens onder die plunderaars, of dat daar mee gedreigd werd.
Mariniers moeten daar helemaal geen politietaak uitvoeren, daar hebben ze de middelen niet voor, en ook de opleiding niet. Ze hebben enkel een geweer om een menigte uiteen te drijven, geen traangas, lange lat of pepperspray.
quote:Ne-ne-nee maar het is wel leu-eu-euk om je even te laten ha-ha-happen.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:21 schreef Meki het volgende:
Voor de tweede keer Ezel ( Da-Da-Dat) Hoort niet bij de ze topic
Maargoed, waarom maakt het jou zoveel uit, eigenlijk? Ben ik toch wel benieuwd naar.
quote:Dan hoor je niet in het leger thuis, en kom je zeker niet door de selectie van de mariniers heen.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:23 schreef JohnDope het volgende:[..]
Ik zou jou wel eens in irak willen zien met je geweer op een moment dat de chaos uitbreekt, ik denk dat jij als een idioot op alles gaat schieten wat beweegt.
quote:Nou zo kom je in ieder geval niet over, je valt je eigen collega`s af, terwijl je er niet eens bij was, een 'echte' soldaat zou dat nooit doen.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:23 schreef gelly het volgende:[..]
Ga weg gek, ik ben beroeps geweest. En jij ?
[Dit bericht is gewijzigd door JohnDope op 03-01-2004 18:25]
quote:Bij de zandhazen zeker.. of zo iemand die allemaal C'tjes haalt in amsterdam en vervolgens de hele dag op de kazerne zit te kaarten
Op zaterdag 3 januari 2004 18:23 schreef gelly het volgende:[..]
Ga weg gek, ik ben beroeps geweest. En jij ?
quote:Ik weet niet hoor, maar jij houdt net zo hard informatie achter. Als je nu echt de man bent dan zeg je wat je weet.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:08 schreef sanniejj het volgende:
Kan het gewoon niet uitstaan wat voor vieze spelletjes er gespeeld worden en hoeveel informatie er achter wordt gehouden.
quote:Ik zou geen soldaat in m'n eenheid willen hebben die de controle verliest over de situatie, dat is een potentieel gevaar voor jezelf en je maten. Misschien hebben die mariniers zelf wel hun "maat" aangegeven om bovenstaande reden.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:24 schreef JohnDope het volgende:[..]
Nou zo kom je in ieder geval niet over, je valt je eigen collega`s af, terwijl je er niet eens was, een 'echte' soldaat zou dat nooit doen.
quote:tot hij zich weer omdraaid
Op zaterdag 3 januari 2004 18:14 schreef gelly het volgende:[..]
Was die irakees gewapend dan ? En dan nog, als er iemand met de rug naar je toe staat, of wegloopt, dan is het geen gevaar meer. Dus het maakt heel veel uit.
dat is wel erg simpel gedacht hé, zo kan ik ook oorlogen winnen ... gewoon jezelf omdraaien en ze mogen niet meer schieten (alleen lastig als ze je omsingelen)
quote:Houden we het even vriendelijk aub?
Op zaterdag 3 januari 2004 18:25 schreef sanniejj het volgende:Bij de zandhazen zeker.. of zo iemand die allemaal C'tjes haalt in amsterdam en vervolgens de hele dag op de kazerne zit te kaarten
quote:
Maargoed, waarom maakt het jou zoveel uit, eigenlijk? Ben ik toch wel benieuwd naar.
Hte kan me niks schelen wat je schrijft over mij . maar dit is niet de juiste topic voor
quote:Alsof ik daar voor moet zorgen... dat is niet mijn taak. Ik wil alleen duidelijk maken dat veel incidenten verdraaid worden en niet gemeld worden omdat er dan weer van die vervelende reacties komen van het thuisfront.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:25 schreef ClubRubie het volgende:[..]
Ik weet niet hoor, maar jij houdt net zo hard informatie achter. Als je nu echt de man bent dan zeg je wat je weet.
quote:Gozer het bevalt me gewoon niet, dat jij als Beroeps-soldaalt een collega van je veroordeelt op basis van vage media-gegevens.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:26 schreef gelly het volgende:[..]
Ik zou geen soldaat in m'n eenheid willen hebben die de controle verliest over de situatie, dat is een potentieel gevaar voor jezelf en je maten. Misschien hebben die mariniers zelf wel hun "maat" aangegeven om bovenstaande reden.
quote:Als je het zonodig wilt weten, ik was onderofficier bij de luchtmacht, bij de ALVD (HAWK). Die lui die in Turkije en Israël zaten ten tijde van de golfoorlog.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:25 schreef sanniejj het volgende:[..]
Bij de zandhazen zeker.. of zo iemand die allemaal C'tjes haalt in amsterdam en vervolgens de hele dag op de kazerne zit te kaarten
quote:Ik zie hier niemand deze soldaat veroordelen? Jij wel?
Op zaterdag 3 januari 2004 18:27 schreef JohnDope het volgende:Gozer het bevalt me gewoon niet, dat jij als Beroeps-soldaalt een collega van je veroordeelt op basis van vage media-gegevens.
Een 'echte' soldaat zou dat nooit doen!
quote:wijs maar aan dan want ik lees nix over vluchten wat ik wel lees is dat er geplunderd werd en niet werd geluisterd naar 'aanwijzingen' van de patrouille EN het quick reaction force en dat er toen geschoten is
Op zaterdag 3 januari 2004 18:21 schreef gelly het volgende:[..]
quote:Sorry
Op zaterdag 3 januari 2004 18:27 schreef robh het volgende:[..]
Houden we het even vriendelijk aub?
Maar er zijn wel meer mensen als hem die hun eigen ex werkgever zwartmaken omdat ze daar problemen hebben gehad door hun eigen stommiteiten.
quote:Ik maak nergens uit op dat die plunderaars gewapend waren beste Spec. Er was dus geen direct gevaar of reden om iemand in de rug te schieten. Misschien ook wel, dat moet onderzoek maar uitwijzen.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:26 schreef sp3c het volgende:[..]
tot hij zich weer omdraaid
dat is wel erg simpel gedacht hé, zo kan ik ook oorlogen winnen ... gewoon jezelf omdraaien en ze mogen niet meer schieten (alleen lastig als ze je omsingelen)
quote:Ergo, die marinier heeft juist gehandeld, anders was hij niet door de selectie heengekomen.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:24 schreef gelly het volgende:[..]
Dan hoor je niet in het leger thuis, en kom je zeker niet door de selectie van de mariniers heen.
quote:veroordelen moet afvallen zijn, want veroordelen doet inderdaad de rechter, Gelle valt ze collega af, wat trouwens erger is dan wat de rechter doet, want dat moet van de wet.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:29 schreef robh het volgende:[..]
Ik zie hier niemand deze soldaat veroordelen? Jij wel?
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 18:27 schreef JohnDope het volgende:
Gozer het bevalt me gewoon niet, dat jij als Beroeps-soldaalt een collega van je afvalt op basis van vage media-gegevens.
Een 'echte' soldaat zou dat nooit doen!
quote:Een marinier kan ook flippen, zeker in Irak.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:30 schreef AchJa het volgende:[..]
Ergo, die marinier heeft juist gehandeld, anders was hij niet door de selectie heengekomen.
quote:wat wilde je dan gaan doen met die info meki? vertel het ons eens want ik brand van nieuwsgierigheid.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:21 schreef Meki het volgende:[..]
Voor de tweede keer Ezel ( Da-Da-Dat) Hoort niet bij de ze topic
( Ik zal je site ff bekijken voor meer info over jou )
quote:En daar heb je helemaal gelijk in, maar toch vroeg ik nog: Waarom kan het je zoveel schelen?
Op zaterdag 3 januari 2004 18:27 schreef Meki het volgende:
Hte kan me niks schelen wat je schrijft over mij . maar dit is niet de juiste topic voor
Ik bedoel, als een Moslim ergens ver weg een Christen doodschiet, zou het mij persoonlijk jeuken, natuurlijk zouden we een moeten leren om allemaal met elkaar op te schieten, maar echt druk zou ik me er niet om maken.
Hoe had die marinier volgens jou moeten handelen, in het geval dat er daadwerkelijk een dreigende situatie zou zijn. Want of de man nou wel of niet in zijn rug was geschoten, dat werd in het eerste topic niet duidelijk.
Stel, die mariniers zitten nu in een gevaarlijke situatie. (Ze zitten er nu eenmaal.) Hoe zouden ze volgens jou moeten handelen?
quote:Dat zegt niets.. ieder mens kan fouten maken. Maar in deze situatie was gewoon JUIST gehandeld!
Op zaterdag 3 januari 2004 18:30 schreef AchJa het volgende:[..]
Ergo, die marinier heeft juist gehandeld, anders was hij niet door de selectie heengekomen.
quote:dat hoeft ook helemaal niet en dat hoor je mij ook niet zeggen in tegenstelling tot iemand anders hier die er verder nix over kwijt wil
Op zaterdag 3 januari 2004 18:30 schreef gelly het volgende:[..]
Ik maak nergens uit op dat die plunderaars gewapend waren beste Spec. Er was dus geen direct gevaar of reden om iemand in de rug te schieten. Misschien ook wel, dat moet onderzoek maar uitwijzen.
ze plunderen, ze zijn met 70 man ... dat maakt de situatie direct levensbedreigend zeker voor een dergelijk kleine eenheid.
wat als die mensen handgranaten onder hun jurk hebben? of pistolen? of machinegeweren? Op afstand hebben de Nederlandse militairen een voordeel qua training en bewapening op korte afstand is dat voordeel weg.
quote:Ten eerste is het geen collega van me, en ten tweede getuigt het van weinig intelligentie om het maar altijd voor je collega's op te nemen. Dat is niet gezond voor defensie, en niet gezond voor de maatschappij.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:30 schreef JohnDope het volgende:[..]
veroordelen moet afvallen zijn, want veroordelen doet inderdaad de rechter, Gelle valt ze collega af, wat trouwens erger is dan wat de rechter doet, want dat moet van de wet.
Nog een keer voor onze rob
Of ben je ook zo tegen die klokkenluider die eindelijk gerechtheid heeft gekregen ? Want volgens jou had niemand binnen defensie het ongeval met die landmijnen mogen aankaarten.
quote:Het maakt mij niet uit of de slachtoffer een moslim of een jood of een christen is . de soldaat had niet moeten schieten of de afstand kort of lang is maakt niet uit hij had niet mogen schieten
En daar heb je helemaal gelijk in, maar toch vroeg ik nog: Waarom kan het je zoveel schelen?
Ik bedoel, als een Moslim ergens ver weg een Christen doodschiet, zou het mij persoonlijk jeuken, natuurlijk zouden we een moeten leren om allemaal met elkaar op te schieten, maar echt druk zou ik me er niet om maken.Hoe had die marinier volgens jou moeten handelen, in het geval dat er daadwerkelijk een dreigende situatie zou zijn. Want of de man nou wel of niet in zijn rug was geschoten, dat werd in het eerste topic niet duidelijk.
Stel, die mariniers zitten nu in een gevaarlijke situatie. (Ze zitten er nu eenmaal.) Hoe zouden ze volgens jou moeten handelen?
Ga jij iemand doodschieten als iemand plundert
quote:wel als ie een ak op je richt. die bronnen zijn net zo betrouwbaar als de bronnen waarmee het om nu werkt.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:37 schreef Meki het volgende:[..]
Het maakt mij niet uit of de slachtoffer een moslim of een jood of een christen is . de soldaat had niet moeten schieten of de afstand kort of lang is maakt niet uit hij had niet mogen schieten
Ga jij iemand doodschieten als iemand plundert
quote:Dat snap ik ook wel.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:31 schreef gelly het volgende:[..]
Een marinier kan ook flippen, zeker in Irak.
Alleen: ongeveer 70 plunderaars, versterking, waarschuwingsschoten.
Dat geeft bij mij wel aan dat er iets meer aan de hand is dan een gemiddeld handgemeen in discotheek het Keldertje in Lutjebroek.
quote:gelly, gelly, gelly (op de charly dasilva-toon "peter, peter, peter, luister")
Op zaterdag 3 januari 2004 18:36 schreef gelly het volgende:[..]
Ten eerste is het geen collega van me, en ten tweede getuigt het van weinig intelligentie om het maar altijd voor je collega's op te nemen. Dat is niet gezond voor defensie, en niet gezond voor de maatschappij.
Of ben je ook zo tegen die klokkenluider die eindelijk gerechtheid heeft gekregen ? Want volgens jou had niemand binnen defensie het ongeval met die landmijnen mogen aankaarten.
Maar de grote fout die jij maakt, is om je collega(ik noem het maar zo) af te vallen op vage-media gegevens. Dat is het hele punt.
Een 'echte' soldaat weet dat er altijd rottigeheid door de media verspreid wordt over soldaten, dus dan zou een echte soldaat nooit oordelen over vage negatieve verhalen over hun collega`s uit de media.
En ik ben niet tegen klokkenluiders, maar wel tegen mensen die oordelen over andere mensen door geruchten vanuit de media.
En verder vraag ik me af waar jij zat, want jij praat over "die lui"
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 18:28 schreef gelly het volgende:[..]
Als je het zonodig wilt weten, ik was onderofficier bij de luchtmacht, bij de ALVD (HAWK). Die lui die in Turkije en Israël zaten ten tijde van de golfoorlog.
[Dit bericht is gewijzigd door JohnDope op 03-01-2004 18:42]
quote:
wel als ie een ak op je richt. die bronnen zijn net zo betrouwbaar als de bronnen waarmee het om nu werkt.
Hij had geen geweer bij zich en die Nederlandse slodaat doodt hem van ver ( Bron : NOVA 2/1 )
quote:Dat is dus het probleem, het is een soldaat. Geen politieagent. Laat jij, als soldaat zijnde, iemand die aan het plunderen is, plunderen?
Op zaterdag 3 januari 2004 18:37 schreef Meki het volgende:
Het maakt mij niet uit of de slachtoffer een moslim of een jood of een christen is . de soldaat had niet moeten schieten of de afstand kort of lang is maakt niet uit hij had niet mogen schietenGa jij iemand doodschieten als iemand plundert
En inderdaad, als die plunderaars gewapend zouden zijn geweest, dan heeft een soldaat het volste recht om passend op die dreiging te reageren.
quote:Ga toch weg met je "echte" soldaat
Op zaterdag 3 januari 2004 18:41 schreef JohnDope het volgende:[..]
Een 'echte' soldaat weet dat er altijd rottigeheid door de media verspreid wordt over soldaten, dus dan zou een echte soldaat nooit oordelen over vage negatieve verhalen over hun collega`s uit de media.
Ik ben gewoon een burger met een mening. Dat was ik toen ik nog in het leger zat, en dat ben ik nu nog. Je bent niet opeens hersendood als je militair bent hoor.
quote:een burger met een mening, die zijn mening baseert op geruchten van uit de media. Hummzzz jij bent vast een wijs man
Op zaterdag 3 januari 2004 18:44 schreef gelly het volgende:[..]
Ga toch weg met je "echte" soldaat
Ik ben gewoon een burger met een mening. Dat was ik toen ik nog in het leger zat, en dat ben ik nu nog. Je bent niet opeens hersendood als je militair bent hoor.
Maar goed, en waar zat je nou toen je het over "die lui" had die zich in turkeye bevonden?
quote:
Als je het zonodig wilt weten, ik was onderofficier bij de luchtmacht, bij de ALVD (HAWK). Die lui die in Turkije en Israël zaten ten tijde van de golfoorlog.
[Dit bericht is gewijzigd door JohnDope op 03-01-2004 18:46]
quote:Het is geen gerucht uit de media, het is de officiele verklaring van het OM
Op zaterdag 3 januari 2004 18:41 schreef JohnDope het volgende:[..]
En ik ben niet tegen klokkenluiders, maar wel tegen mensen die oordelen over andere mensen door geruchten vanuit de media.
quote:Ik vind dat appels met peren vergelijken. Als defensie je met onbetrouwbaar materiaal laat werken (wat bekend was bij de defensietop) Dan mag daar zeker onderzoek naar verricht worden. In dit geval, is er een plunderaar neergeschoten, waarbij het OM al met termen zoals: moord, doodslag en dood door schuld begint te smijten. Dat gaat mij veel te ver.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:36 schreef gelly het volgende:[..]
Ten eerste is het geen collega van me, en ten tweede getuigt het van weinig intelligentie om het maar altijd voor je collega's op te nemen. Dat is niet gezond voor defensie, en niet gezond voor de maatschappij.
quote:ok dan heb je gelijk.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:46 schreef gelly het volgende:[..]
Het is geen gerucht uit de media, het is de officiele verklaring van het OM
maar waar zat je nou?
quote:
quote:maar helaas vertelt het om er niet bij, voor de miljoenste keer, waar zij hun info op baseren. iets wat in deze situatie toch echt wel heel belangrijk is. als je dan toch al dit nieuws zo uitgebreid wil behandelen zeg dan ook waar je je bronnen vandaan hebt. voor hetzelfde geld komt het van een plunderaar. weet jij veel. dus nog maar even afwachten met conclusies.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:41 schreef Meki het volgende:[..]
Hij had geen geweer bij zich en die Nederlandse slodaat doodt hem van ver ( Bron : NOVA 2/1 )
[Dit bericht is gewijzigd door zoalshetis op 03-01-2004 18:49]
quote:Ik denk dat het OM niet ongefundeerd en zonder reden met dergelijke krachtige termen gooit. Ik denk dus dat het OM bewijs heeft dat er iets niet in de haak was. Maar goed, we wachten af.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:46 schreef AchJa het volgende:[..]
In dit geval, is er een plunderaar neergeschoten, waarbij het OM al met termen zoals: moord, doodslag en dood door schuld begint te smijten. Dat gaat mij veel te ver.
quote:Niet in het buitenland, maar bij die eenheid. Dacht dat het duidelijk was..
Op zaterdag 3 januari 2004 18:47 schreef JohnDope het volgende:[..]
maar waar zat je nou?
[..]
quote:verstandig. mijn woorden hebben toch wel een heel klein beetje invloed gehad, van dat het "een gerucht uit de media was" ondanks het toch een verklaring van het om is.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:49 schreef gelly het volgende:[..]
Ik denk dat het OM niet ongefundeerd en zonder reden met dergelijke krachtige termen gooit. Ik denk dus dat het OM bewijs heeft dat er iets niet in de haak was. Maar goed, we wachten af.
Het is oorlog, shit happens, get used to it
quote:Ik roep dit al 2 topics hoor.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:50 schreef JohnDope het volgende:[..]
verstandig. mijn woorden hebben toch wel een heel klein beetje invloed gehad, van dat het "een gerucht uit de media was" ondanks het toch een verklaring van het om is.
quote:
Maar goed, we wachten af.
quote:Het is geen oorlog, dat is juist het "probleem". Zit zitten daar om de orde te handhaven, en kennelijk hebben ze niet de probate middelen om die taak uit te voeren. De zoveelste blunder van defensie.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:51 schreef vosss het volgende:Het is oorlog, shit happens, get used to it
quote:nee hoor.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:51 schreef gelly het volgende:[..]
Ik roep dit al 2 topics hoor.
quote:Kennelijk hebben ze juist wel de middelen...... Of hadden ze boeh moeten roepen.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:52 schreef gelly het volgende:[..]
Het is geen oorlog, dat is juist het "probleem". Zit zitten daar om de orde te handhaven, en kennelijk hebben ze niet de probate middelen om die taak uit te voeren. De zoveelste blunder van defensie.
quote:Een menigte verdrijf je niet door mensen dood te schieten, zeker niet als moralisitsch westers land dat de beschaving komt brengen. De amerikanen maken die fout, en de nederlanders kennelijk ook. Er zijn talloze non-lethal wapens beschikbaar die veel effectiever oproer en plunderingen kunnen tegengaan.
Op zaterdag 3 januari 2004 18:54 schreef AchJa het volgende:[..]
Kennelijk hebben ze juist wel de middelen...... Of hadden ze boeh moeten roepen.
Of stel je voor dat in Nederland de politie ook gelijk maar gaat schieten bij een opstootje ? Ze zijn daar o.a. om de orde te handhaven, een politietaak. Daar zijn mariniers niet voor uitgerust of opgeleid.
quote:Ik krijg zojuist een uiterst geheime email toegezonden. Kamp verklaart daar e.e.a. in. Sorry, kan er verder niks over zeggen.
[..]Ben ik zelf ook nog niet helemaal uit.. maar waarschijnlijk om escalatie te voorkomen bij de irakezen.
[Dit bericht is gewijzigd door robh op 03-01-2004 23:51]
quote:Het "bewijs" van het OM is zo goed dat ze niet eens weten waarvoor ze hem gaan aanklagen: Moord, doodslag of dood door schuld. Het bewijs van het OM bij militairen is altijd zo goed, dat militairen in de media al verneukt worden, terwijl er later vrijspraak volgt (Eindhoven). Het bewijs van het OM bij militairen is altijd zo goed dat militairen in de media al verneukt worden, terwijl er later vrijspraak (of er hooguit een berisping) volgt ("koekjes" affaire in Bosnië). Het bewijs van het OM bij militairen is altijd zo goed dat militairen in de media al verneukt worden, terwijl er later niet eens vervolging volgt ("met tank over vluchtelingen" affaire in Bosnië).
Ik denk dat het OM niet ongefundeerd en zonder reden met dergelijke krachtige termen gooit. Ik denk dus dat het OM bewijs heeft dat er iets niet in de haak was. Maar goed, we wachten af.
Ik heb vanavond voor de verandering eens naar het NOS nieuws gekeken, daar stond een expert Militair Recht van de UvA (lijkt me geen kleine jongen) te vertellen dat hij de gang van zaken hoogst merkwaardig vond.
Normale gang van zaken (aldus de expert), is dat iemand bij defensie aangeeft dat er een incident is geweest in Irak, waarbij een burger is omgekomen. Hangende het onderzoek is betrokken militair gerepatrieerd. Huidige gang van zaken is dat in de pers breed wordt uitgemeten dat een militair wegens moord is aangehouden en ingesloten in Soesterberg. Geef toe: voor het moreel van de troepen in Irak zal de eerste formulering een stuk beter klinken dan de tweede.
Verbazingwekkend vind ik het ook dat het parlement hier ook nogal verbaasd over is. Er is immers gesteld dat men met een robuuste opdracht op pad is gestuurd. En als er nu een slachtoffer valt, dan wordt de betrokken militair gelijk ingesloten. Wat blijft er dan nog overeind van de geweldsinstructie?
Directe collega's van mij hebben in Afrika (Rwanda) voor dezelfde problemen gestaan: plunderingen van goederen die onder jouw bewaking staan. Ik ben blij dat zij zich hebben omgedraaid.
Ik heb 12 jaar voor de KLu gewerkt, en dit was nou precies een van de 3 redenen waarom ik er wegwilde. Eén of andere eikel die er zelf niet bij was bepaalt achteraf dat jij het fout deed.
quote:Hey, ik ben zelf ook niet zonder reden bij de KLu weggegaan, maar vooralsnog is de verklaring van het OM de enige informatie die bekend is. Zover ik weet is dit de eerste militair in jaren die vervolgd wordt voor moord/doodslag/dood door schuld door een incident op een missie.
Op zondag 4 januari 2004 01:58 schreef RonaldV het volgende:[..]
Ik heb 12 jaar voor de KLu gewerkt, en dit was nou precies een van de 3 redenen waarom ik er wegwilde. Eén of andere eikel die er zelf niet bij was bepaalt achteraf dat jij het fout deed.
Daaruit maak ik op dat er wel degelijk wat aan de hand is.
De militair krijgt gewoon een eerlijk proces, en zal op basis van feiten wel of niet veroordeeld worden.
Het was misschien fout om het gelijk breeduit in de media te gooien, maar als dat niet gedaan was dan was er weer beweerd dat defensie 1 en ander in de doofpot probeert te schuiven.
Geef zo'n vent huisarrest in Irak, wat denkt het OM nou, kans op vluchtgevaar???
quote:Nou ja, meer is het eigenlijk idd niet. Maar kennelijk mogen "onze jongens" op zo'n delicate missie als de aanwezigheid in Irak niet kritisch aangesproken worden.
Op zondag 4 januari 2004 02:07 schreef Monidique het volgende:
Ik snap die commotie niet zo. Deze man heeft kennelijk iets gedaan wat niet mocht volgens bepaalde regels en wordt nu dus berecht. Simpel, of zie ik dat verkeerd?
Het is juist van het grootste belang dat wij als militaire interventiemacht laten zien hoe het het wel moet, en niet onnodig mensen doodschieten. Als het gebeuren waar is, that is.
Kritiekloos goedkeuren dat onze militairen burgers doodschieten, en het afdoen als "shit happens" geeft pas een onrealistische blijk op de situatie in Irak. Wij zijn daar om de bevolking te helpen, en te laten zien hoe een westers democratisch land omgaat met geweld en orde handhaving. Klakkeloos plunderaars neerknallen hoort daar niet bij denk ik. Hoewel velen daar wel voorstander van zijn.
quote:Gelly,
Op zaterdag 3 januari 2004 18:59 schreef gelly het volgende:[..]
Een menigte verdrijf je niet door mensen dood te schieten, zeker niet als moralisitsch westers land dat de beschaving komt brengen. De amerikanen maken die fout, en de nederlanders kennelijk ook. Er zijn talloze non-lethal wapens beschikbaar die veel effectiever oproer en plunderingen kunnen tegengaan.
quote:En de politie wel? Laat ik je de mening van een stapeltje Amsterdamse agenten (elke dag in de "frontlinie" in Noord en West/Osdorp) geven: wij blijven wel lekker thuis bij onze eigen moslims!
Of stel je voor dat in Nederland de politie ook gelijk maar gaat schieten bij een opstootje ? Ze zijn daar o.a. om de orde te handhaven, een politietaak. Daar zijn mariniers niet voor uitgerust of opgeleid.
Militairen zijn de ENIGEN die gedisciplineerd genoeg zijn om in een land waar oorlog geweest is en het normale burgerlijk gezag ontbreekt de orde te handhaven. Daarvoor zijn ze ongeschikt omdat ze militair zijn, maar tegelijk de enigen die geschikt zijn, om precies dezelfde reden. Politieagenten zetten het binnen de 14 dagen op een lopen daar.
Verder ben ik het met een aantal anderen hier eens. Ik vind het totaal ongepast dat je hier publiekelijk een ex-collega afvalt. Net zoals ik het een beetje jammer vind dat je het eerst doet voorkomen alsof je Turkije/Israel-ganger bent, en pas na lang zeuren toegeeft dat je gewoon thuis zat. Da's geen schande, alleen 3 en 5GGW gingen maar (en nog niet eens allemaal), de AFUs op de NL vliegbases bleven ook thuis. Maar pronk er dan niet mee.
quote:Hij moet hier binnen een paar dagen voor de rechter verschijnen, lijkt me handig dat ie dan ook in Nederland verblijft. Denk je niet ?
Op zondag 4 januari 2004 02:08 schreef Kamphuys het volgende:
Ik snap het allemaal wel, maar om zo'n vent nou in Nederland op te sluiten? Kan iemand uitleggen waar DAT goed voor is? Voor de moraal van zijn collega's misschien?Geef zo'n vent huisarrest in Irak, wat denkt het OM nou, kans op vluchtgevaar???
quote:Natuurlijk mag dat! Maar we hebben het hier niet over een oorlogsmisdaad als het uitmoorden van een dorp. We hebben het over een incident, waarbij een mogelijk onschuldige omstander (die dan wel erg dom moet zijn geweest om daar nog te zijn, maar dat terzijde) is getroffen.
Op zondag 4 januari 2004 02:12 schreef gelly het volgende:[..]
Nou ja, meer is het eigenlijk idd niet. Maar kennelijk mogen "onze jongens" op zo'n delicate missie als de aanwezigheid in Irak niet kritisch aangesproken worden.
quote:Erg ongelukkig dat jij refereert aan het gebeuren met "klakkeloos neerknallen". Niet de beste woordkeus.
Het is juist van het grootste belang dat wij als militaire interventiemacht laten zien hoe het het wel moet, en niet onnodig mensen doodschieten. Als het gebeuren waar is, that is.Kritiekloos goedkeuren dat onze militairen burgers doodschieten, en het afdoen als "shit happens" geeft pas een onrealistische blijk op de situatie in Irak. Wij zijn daar om de bevolking te helpen, en te laten zien hoe een westers democratisch land omgaat met geweld en orde handhaving. Klakkeloos plunderaars neerknallen hoort daar niet bij denk ik. Hoewel velen daar wel voorstander van zijn.
quote:Het probleem is natuurlijk dat het geen oorlog maar ook geen vrede is. De burgers hebben weinig te vreten, en leven vaak in armoede. Dan valt er een container met spullen op de weg, en die willen ze plunderen.
Op zondag 4 januari 2004 02:13 schreef RonaldV het volgende:[..]
Gelly,
Je zou helemaal gelijk hebben, als het vredestijd was.
Om dat tegen te gaan heeft de patrouille van de mariniers hulp ingeroepen omdat de massa te groot was. Om de massa uiteen te drijven zijn er waarschuwingsschoten gelost. Uit de verklaring van het OM blijkt dat 1 marinier van 100 (!) meter afstand iemand in de rug heeft geschoten. Dan mag je mij uitleggen hoe zo'n (ongewapende ?) irakees een gevaar voor je vormt.
Ik zou er wel een probleem mee hebben gehad , en het zelfs absurd hebben gevonden, als een marinier werd vervolgd omdat ie een automobilist had doodgeschoten die weigerde te stoppen bij een controle-post. Dat is echter het geval niet.
quote:Ik bedoel de nederlandse politie natuurlijk niet, maar de irakeze. Het is een manco dat er nog steeds een gebrek is aan lokale politie die de orde handhaven. Dat is een beleidsfout van de amerikanen waar de nederlanders op zich niks aan kunnen doen.
En de politie wel? Laat ik je de mening van een stapeltje Amsterdamse agenten (elke dag in de "frontlinie" in Noord en West/Osdorp) geven: wij blijven wel lekker thuis bij onze eigen moslims!VEEL veiliger!
Militairen zijn de ENIGEN die gedisciplineerd genoeg zijn om in een land waar oorlog geweest is en het normale burgerlijk gezag ontbreekt de orde te handhaven. Daarvoor zijn ze ongeschikt omdat ze militair zijn, maar tegelijk de enigen die geschikt zijn, om precies dezelfde reden. Politieagenten zetten het binnen de 14 dagen op een lopen daar.
quote:Ik val die ex-collega helemaal niet af, ik zet alleen niet gelijk vraagtekens bij z'n arrestatie zoals anderen hier doen. Ik ben niet zo naïef om te geloven dat militairen geen fouten maken, en altijd gelijk hebben. Ik weet wel beter, ook uit eigen ervaring.
Verder ben ik het met een aantal anderen hier eens. Ik vind het totaal ongepast dat je hier publiekelijk een ex-collega afvalt. Net zoals ik het een beetje jammer vind dat je het eerst doet voorkomen alsof je Turkije/Israel-ganger bent, en pas na lang zeuren toegeeft dat je gewoon thuis zat. Da's geen schande, alleen 3 en 5GGW gingen maar (en nog niet eens allemaal), de AFUs op de NL vliegbases bleven ook thuis. Maar pronk er dan niet mee.
En ik heb nergens gesuggereerd dat ik uitgezonden ben geweest, ik heb alleen aangegeven dat de ALVD uitgezonden is geweest naar risico gebieden omdat er nogal een vooroordeel bestaat over luchtmachtmiltairen. Betonsoldaten, je kent het vast wel. Veel mensen weten niet dat luchtmachtmilitairen gewoon een militaire training krijgen.
quote:Je moet erg je best doen om bij het lossen van waarschuwingsschoten iemand op 100 meter afstand neer te kunnen knallen. En dat weet jij ook.
Op zondag 4 januari 2004 02:18 schreef RonaldV het volgende:[..]
Natuurlijk mag dat! Maar we hebben het hier niet over een oorlogsmisdaad als het uitmoorden van een dorp. We hebben het over een incident, waarbij een mogelijk onschuldige omstander (die dan wel erg dom moet zijn geweest om daar nog te zijn, maar dat terzijde) is getroffen.
Het kan best een ongeluk zijn geweest, of ondeskundig handelen van een wapen. Maar dan is dood door schuld op z'n plaats, zeker als je marinier bent. En als de verklaring gewoon erg plausibel is dan wordt ie vrijgesproken.
quote:Er staat nergens dat hij ongewapend was (het omgekeerde overigens ook niet). Wat er wel staat is dat er waarschuwingsschoten zijn gelost, en het vervelende van kogels die omhoog gaan, is dat ze daar op een zeker moment mee stoppen, en weer omlaag komen. Daarbij kan het gebeuren dat er mensen geraakt worden. De man kan geraakt zijn door een verdwaalde kogel, door een kogel uit een wapen dat per ongeluk afging, etc. Een beetje duwen en trekken in een menigte, met je wapen voor je (dat heb jij ook geleerd, dat weet ik zeker), en je wapen kan zomaar afgaan. Er zijn ZAT scenarios te bedenken waarmee het mis kan gaan.
Op zondag 4 januari 2004 02:26 schreef gelly het volgende:[..]
Het probleem is natuurlijk dat het geen oorlog maar ook geen vrede is. De burgers hebben weinig te vreten, en leven vaak in armoede. Dan valt er een container met spullen op de weg, en die willen ze plunderen.
Om dat tegen te gaan heeft de patrouille van de mariniers hulp ingeroepen omdat de massa te groot was. Om de massa uiteen te drijven zijn er waarschuwingsschoten gelost. Uit de verklaring van het OM blijkt dat 1 marinier van 100 (!) meter afstand iemand in de rug heeft geschoten. Dan mag je mij uitleggen hoe zo'n (ongewapende ?) irakees een gevaar voor je vormt.
quote:Hoe lang duurt het voor je agenten fatsoenlijk hebt opgeleid? Een van de eerste problemen waar de Amerikanen tegenaan liepen is dat bijna het hele politiekorps lid was van de Baath partij. Zou jij na de oorlog ex-NSBers in uniform door de straten willen hebben gehad? Nee, die screen je eerst, om te zien wie er uit opportunisme lid was, en wie er daadwerkelijk tot het kader behoorden. Daar gaat tijd overheen. Die tijd moet opgevuld worden. De NL Mariniers zijn om onder meer die reden in de provincie.
Ik zou er wel een probleem mee hebben gehad , en het zelfs absurd hebben gevonden, als een marinier werd vervolgd omdat ie een automobilist had doodgeschoten die weigerde te stoppen bij een controle-post. Dat is echter het geval niet.
[..]Ik bedoel de nederlandse politie natuurlijk niet, maar de irakeze. Het is een manco dat er nog steeds een gebrek is aan lokale politie die de orde handhaven. Dat is een beleidsfout van de amerikanen waar de nederlanders op zich niks aan kunnen doen.
quote:Iedereen maakt fouten. Alleen wordt er door het OM wel heel makkelijk geroepen dat de SM voor moord is teruggehaald. En DAT zit dwars hier, in ider geval bij mij.
[..]Ik val die ex-collega helemaal niet af, ik zet alleen niet gelijk vraagtekens bij z'n arrestatie zoals anderen hier doen. Ik ben niet zo naïef om te geloven dat militairen geen fouten maken, en altijd gelijk hebben. Ik weet wel beter, ook uit eigen ervaring.
quote:Lees even met me mee:
En ik heb nergens gesuggereerd dat ik uitgezonden ben geweest, ik heb alleen aangegeven dat de ALVD uitgezonden is geweest naar risico gebieden omdat er nogal een vooroordeel bestaat over luchtmachtmiltairen. Betonsoldaten, je kent het vast wel. Veel mensen weten niet dat luchtmachtmilitairen gewoon een militaire training krijgen.
quote:IK lees hier wat anderen blijkbaar ook lazen: ik zat bij de HAWK, die ook in Turkije en Israel zaten tijdens de golfoorlog. Nee, je zegt het niet letterlijk. Maar het scheelt niet zo heel erg veel.
quote:Daar is ook niks mis mee, ik geloof ook niet alles wat defensie beweert. Wat mij echter stoorde was het feit dat jan en alleman gelijk beweerde dat die marinier niet schuldig kon zijn aan moord. En daar gaf ik wat tegengas op, en dan wordt je al gelijk gezien als matenaaier blijkbaar.
Op zondag 4 januari 2004 02:43 schreef RonaldV het volgende:[..]
Vandaar dat ik de arrestatie wegens moord met de nodige scepsis bekijk.
Ik wacht liever even op de komende bewijzen en de uitspraak. Maar als de verklaring van het OM klopt, dan kan ik mij prima vinden in vervolging.
"Marinier
De 43-jarige militair, zeer waarschijnlijk een marinier, maakte deel uit van de zogeheten Quick Reaction Force van het Nederlands mariniersbataljon, een onderdeel van de stabilisatiemacht SFIR in Irak. Afgelopen zaterdag kregen de Nederlanders een melding van Iraakse plunderaars bij een container die van een vrachtwagen was gevallen op de doorgaande route tussen de plaatsen Al Khidr en As Samawah.
Een eerst aangekomen patrouille van acht mariniers moest versterking oproepen van de Quick Reaction Force van de mariniers omdat er veel plunderaars waren, die bovendien opdrongen. Op enig moment hebben de Nederlanders waarschuwingsschoten gelost en de plunderaars weggejaagd. Daarbij werd een Irakees dodelijk geraakt door een Nederlandse kogel.
Over de precieze toedracht van het schietincident wil het OM in Arnhem nog niets zeggen, omdat het onderzoek nog niet is afgerond. "
Zoals al in dit voorgaande stukje is vermeld maakte de betrokken militair deel uit van het Quick Reaction Force (QRF). Dit is een eenheid die PAS in aktie komt als de patrouille de situatie niet meer aankan wat in dit geval ook is gebeurd. Het inroepen van de QRF gebeurt dus niet zomaar, maar als er een VERHOOGDE DREIGING aanwezig is en de oorsprongkelijke eenheid GEVAAR LOOPT en dat zelf niet alleen kan afhandelen. Als het QRF aangekomen is op de locatie van oproep zullen ze indien de situatie dit toelaat (geweld spiraal laag/hoog) eerst observeren en daarna zo snel mogelijk proberen de situatie te de-escaleren. Gezien de situatie hebben ze blijkbaar besloten dat de dreiging dermate hoog was dat men meteen naar de een na hoogste geweldspiraal zijn gegaan, namelijk het lossen van waarschuwingsschoten. Is er dan nog steeds geen vermindering van de dreiging... nou u snapt hem wel.
De aangeklaagde militair heeft de rang van sergeantmajoor dat betekend dus bij het korps dat hij reeds een lange staat van dienst heeft bij het korps (minstens 15 jaar) en hoogst waarschijnlijk veel ervaring heeft en waarschijnlijk ook ingezet is in een van de volgende gebieden Cambodja, Irak 1, Haitie, Bosnie, Eritrea en Irak 2 zonder noemens waardige problemen. Dit waren ook gebieden waar er veel dreiging was ........... dus mijn advies aan diegene die vinden dat hij maar moet hangen zonder de feiten te weten hou je mening voor je jullie zitten veilig achter jullie computer onzin uit te kramen.
quote:Ja beste man, ik snap u wel. Maar het OM heeft als verklaring voor de vervolging gegeven dat betreffene marinier van 100 meter afstand iemand in de rug heeft geschoten.
Op zondag 4 januari 2004 03:49 schreef fafyoe het volgende:
Is er dan nog steeds geen vermindering van de dreiging... nou u snapt hem wel.
Nou kun je laag of hoog springen, maar als het klopt dan was iig de doodgeschoten irakees geen onderdeel van die evidente dreiging.
Anyway, onderzoek zal uitwijzen of betrokken marinier schuldig is aan moord cq doodslag, of dat ie gewoon handelde conform z'n opdracht en dat de irakees een onfortuinlijk slachtoffer was.
quote:U denkt toch niet echt dat de mariniers midden tussen de plunderaars gaat staan en hun wapens gebruiken!!??? Want dan bestaat het gevaar dat je door zo een grote menigte onder de voet wordt gelopen. Je weet niet wat voor wapens ze bij zich hebben, denk hierbij aan explosieven (zelfmoordenaars). Ik zou persoonlijk op een relatief veilige afstand staan en waarschuwingsschoten boven de hoofden van de menigte vuren. Gezien de kaliber van het wapen 5.56 is het geluid van een schot erg slecht te horen. En u denkt toch niet dat de patronen die afgevuurd worden vlak boven de hoofden van de menigte stoppen dit is niet de MATRIX dit wapen is effectief op 550m en een heeft een dracht van 3100 meter..............8)7
Op zondag 4 januari 2004 03:58 schreef gelly het volgende:[..]
Ja beste man, ik snap u wel. Maar het OM heeft als verklaring voor de vervolging gegeven dat betreffene marinier van 100 meter afstand iemand in de rug heeft geschoten.
Nou kun je laag of hoog springen, maar als het klopt dan was iig de doodgeschoten irakees geen onderdeel van die evidente dreiging.
quote:Zover ik weet (en zoals het mij geleerd is) vuur je waarschuwingsschoten niet over de hoofden van mensen, maar een tikkie rechter omhoog.
Op zondag 4 januari 2004 04:36 schreef fafyoe het volgende:[..]
Gezien de kaliber van het wapen 5.56 is het geluid van een schot erg slecht te horen. En u denkt toch niet dat de patronen die afgevuurd worden vlak boven de hoofden van de menigte stoppen dit is niet de MATRIX dit wapen is effectief op 550m en een heeft een dracht van 3100 meter..............8)7
Als er met een op een voertuig gemonteerd machinegeweer waarschuwingsschoten "over de hoofden van de menigte" zijn geschoten, dan is dat vragen om problemen en kun je spreken van ondeskundig handelen.
quote:Heb je dan wel goed opgelet???!!! De wapens die op voertuigen zijn gemonterd zijn of de MAG kaliber 7.62 of de .50 machine geweer dat zijn ZWARE wapens. Daarmee zal in principe niet mee gevuurd worden tenzij het echt noodzakelijk is. Dat zou dan ook betekenen dat die Sergeant Majoor niet de schutter is die die Irakees heeft geraakt. Je weet dan zelf als het goed is de schade die zulke wapens kunnen toebrengen.......of niet soms?? Als er met deze wapens was gevuurd was het niet bij 1 slachtoffer gebleven maar veel meer. En trouwens wij hier in Nederland weten niet wat zich daar heeft afgespeeld dus WACHT EERST AF TOT JE ALLES WEET VOORDAT JE IEMAND VEROORDEELD
Op zondag 4 januari 2004 06:32 schreef gelly het volgende:[..]
Zover ik weet (en zoals het mij geleerd is) vuur je waarschuwingsschoten niet over de hoofden van mensen, maar een tikkie rechter omhoog.
Als er met een op een voertuig gemonteerd machinegeweer waarschuwingsschoten "over de hoofden van de menigte" zijn geschoten, dan is dat vragen om problemen en kun je spreken van ondeskundig handelen.
quote:er moet zowieso strak over de hoofden worden geschoten want we hebben het over een kilometers lange rechte snelweg, als ze dan kogels gaan staan sproeien is de kans groot dat er verderop nog meer 'ongelukjes' plaats gaan vinden want die kogels komen toch echt weer naar beneden
Op zondag 4 januari 2004 06:32 schreef gelly het volgende:[..]
Zover ik weet (en zoals het mij geleerd is) vuur je waarschuwingsschoten niet over de hoofden van mensen, maar een tikkie rechter omhoog.
"Al handel je nog zo exact volgens je consignes, je moet wel een commandant hebben die pal achter je blijft staan als je iemand omlegt (we hadden het over een incident op een vliegbasis eind jaren 80, waar NF-5s waren bewerkt door dhr. Koning c.s.). Er staat weliswaar een bord bij het hek dat vuurwapens gebruikt mogen worden, en je consignes vertellen je exact hoe te handelen, maar feit blijft dat de gemiddelde commandant naar alle waarschijnlijkheid kiest voor zijn carrière, en jou voor het groene laken aan je lot overlaat."
Misschien is het probleem hier niet het OM, maar een commandant te velde met bibberknieën? Dat praat het persbericht niet goed, maar het is wel een mogelijke verklaring voor wat er nu gebeurt.
Maar die marinier heeft zeker niet uit frustratie die hooligan weggeknald!
Als een stratenmaker een foutje maakt, dan kan het straatje opnieuw gelegd worden, maar als een militair of dokter een foutje maakt, dan moet je tot god bidden en hopen op een reincarnatie.
Ik wil hier mee zeggen, dat het ene foutje in de ene branche minder uitmaakt dan in de andere branche. Omdat in de ene brachne een fout geld kost en in de andere branche kost een fout een leven. Maar dan hoeft men niet meteen in het gevang gezet te worden omdat ze een fout gemaakt hebben.
Dat is gewoon het rotte aan mensen, mensen maken nou eenmaal fouten. Al klaag je iedereen aan, fouten zullen er altijd gemaakt worden.
http://www.nldetirak.nl/eenheden/22infcie/251203groepsfoto1pel.jpg
quote:natuurlijk heeft hij hem wel bewust 'weggeschoten' je schiet niet per ongeluk op 100 meter iemand dood, dan had de goede man niet moeten plunderen met zijn 70 (!) collega's of moeten luisteren naar depatrouille die er op af kwam. Ik dacht dat de geweldsinstructie's duidelijk waren this time around maar het OM denkt daar blijkbaar anders over.
Op zondag 4 januari 2004 20:58 schreef JohnDope het volgende:
het gaat er gewoon om, dat de desbetreffende marinier, niet bewust die irakees heeft weggeschoten!
Of die marinier moest wel omdat hij in een levensbedreigende situatie zat.
Of die marinier heeft gewoon een fout(je) gemaakt.Maar die marinier heeft zeker niet uit frustratie die hooligan weggeknald!
Als een stratenmaker een foutje maakt, dan kan het straatje opnieuw gelegd worden, maar als een militair of dokter een foutje maakt, dan moet je tot god bidden en hopen op een reincarnatie.
Ik wil hier mee zeggen, dat het ene foutje in de ene branche minder uitmaakt dan in de andere branche. Omdat in de ene brachne een fout geld kost en in de andere branche kost een fout een leven. Maar dan hoeft men niet meteen in het gevang gezet te worden omdat ze een fout gemaakt hebben.Dat is gewoon het rotte aan mensen, mensen maken nou eenmaal fouten. Al klaag je iedereen aan, fouten zullen er altijd gemaakt worden.
Dat zijn dezelfde figuren die het liefste Volkert een taakstrafje van 1 week hadden willen geven. Moge we geen klassejustitie hebben, politieke voorkeuren bij aanklachten en vonnissen spreken boekdelen.
quote:bronnen onder meer: http://www.volkskrant.nl/binnenland/1073203264778.html en http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=36738
Bejegening soldaat uit Irak gehekeld
Van onze verslaggevers Toine Heijmans Theo Koelé
DEN HAAG/AMSTERDAM - De aanhouding van een Nederlandse militair in Zuid-Irak vanwege een dodelijk schietincident heeft tot kritiek en ergernis geleid bij Defensie, Tweede Kamer, advocaten, vakbonden en militair-juridisch deskundigen. Advocaat Geert-Jan Knoops van de soldaat is verbaasd over de wijze waarop zijn cliënt, een 43-jarige sergeant-majoor, door het Openbaar Ministerie publiekelijk beschuldigd is van moord, doodslag dan wel dood door schuld.
Militair zou na schietincident aan schandpaal genageld zijn
'Ik kan opmerken dat het mij voorbarig lijkt wat het OM nu doet', aldus Knoops zondag, vlak na een bezoek aan de marechausseekazerne in Soesterberg waar de man is ingesloten. 'Ik weet ook niet wat de gedachte van justitie hierbij is, maar de zaak lijkt mij te vers om er in het openbaar mededelingen over te doen.'
Vrijdag maakte het OM bekend dat de man op oudejaarsdag is aangehouden, omdat hij van grote afstand een Iraakse burger in de rug had geschoten. Dat gebeurde tijdens een actie waarbij plunderaars verdreven werden bij een container die van een truck was gevallen . Er was volgens het OM geen sprake van een bedreigende situatie en er werden geen gevoelige militaire zaken geplunderd. Het onderzoek is nog niet afgerond; dinsdag wordt de verdachte voorgeleid en volgens Knoops is zelfs officieel nog geen sprake van vervolging door justitie.Het Kamerlid Bert Bakker (D66) wil vandaag nog tekst en uitleg van minister Kamp van Defensie . Bakker vindt dat de minister op 'een aantal ongerijmdheden' moet ingaan. 'Was het dodelijk schot een signaal aan de Irakezen dat de Nederlanders niet met zich laten spotten? Of is er een militair doorgedraaid? Dat is niet ondenkbaar, gezien de moeilijke omstandigheden ter plekke.' Ook is het mogelijk dat de geweldsinstructies niet duidelijk zijn. Bakker noemt het voorts merkwaardig dat het onderzoek in luttele dagen zou zijn afgesloten.
Bij de troepen in Irak is de beschuldiging van moord tegen hun collega hard aangekomen, aldus meerdere militaire bronnen. 'We doen ons stinkende best, en dan belandt iemand op deze manier in de verdachtenbank', zo wordt het onbehagen verwoord.
Volgens voorzitter Van den Burg van de defensievakbond AFMP is de beschuldiging buitensporig. Er mag, zegt hij, geen situatie ontstaan 'waarin militairen hun werk doen en zich steeds moeten afvragen of ze vervolgd zullen worden door het OM'. Hij waarschuwt voor onzekerheid over de vraag wanneer geweld gebruikt mag worden.
'Schokkend', noemt voormalig hoogleraar militair recht Gerard Coolen de gang van zaken. 'Deze man wordt vervolgd voor moord of doodslag, terwijl het gaat om een Nederlandse militair die plunderaars bestrijdt.' Zijn opvolger aan de Universiteit van Amsterdam, Terry Gill, is het daarmee eens. Coolen pleit er al enige tijd voor militairen slechts te vervolgen wegens het overtreden van de geweldsinstructies, en niet voor moord of doodslag.
Een woordvoerster van het OM zegt dat justitie naarbuiten is getreden met de zaak omdat er vragen van de pers kwamen. 'Dat hebben wij niet spontaan gedaan.'
[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 05-01-2004 13:27]
quote:Nou, laat hem dan maar geen plunderaars in de rug schieten.
Op maandag 5 januari 2004 13:00 schreef Brick_Top het volgende:
Goed voor het vertrouwen van de militairen die er zitten en nog moeten gaan.. Mijn broertje gaat in maart.
.
quote:ja hij moet er gewoon een rondje omheen wandelen voordat hij begint te schieten
Op maandag 5 januari 2004 13:26 schreef Monidique het volgende:[..]
Nou, laat hem dan maar geen plunderaars in de rug schieten.
en ook vooral als ze hem af willen schieten ook zichzelf omdraaien want op ruggen dient niet geschoten te worden
quote:Ach, als de omstandigehden waren: honderd meter verderop rent een plunderaar weg en direct wordt 'ie in z'n rug geschoten, dan is het duidelijk fout. Onderzoek zal verder uitwijzen.
Op maandag 5 januari 2004 13:40 schreef sp3c het volgende:[..]
ja hij moet er gewoon een rondje omheen wandelen voordat hij begint te schieten
en ook vooral als ze hem af willen schieten ook zichzelf omdraaien want op ruggen dient niet geschoten te worden
quote:ja jij was er ook bij he..
Op maandag 5 januari 2004 13:42 schreef Monidique het volgende:[..]
Ach, als de omstandigehden waren: honderd meter verderop rent een plunderaar weg en direct wordt 'ie in z'n rug geschoten, dan is het duidelijk fout. Onderzoek zal verder uitwijzen.
Ze hadden het trouwens misschien beter eerst kunnen onderzoeken, voordat ze met allerlei trompetten en toeters de soldaat naar Nederland terughaalden.
quote:
108 Teletekst ma 05 jan
Mariniers in Irak schieten opnieuw***************************************
DEN HAAG Nederlandse mariniers hebben
zaterdag opnieuw waarschuwingsschoten
gelost bij twee incidenten in Irak.Het
ministerie van Defensie heeft dat pas
vandaag bekendgemaakt.Doden of gewonden
zijn er bij de schoten niet gevallen.
De mariniers schoten toen een groep
plunderaars van een Amerikaanse truck
met brandstof agressief werd.Het tweede
incident vond plaats in As Samawah,waar
woedende mensen een pand binnendrongen
van waaruit op hen was geschoten.
Op 27 december kwam een Irakees om door
een kogel van een Nederlandse marinier.
De marinier wordt morgen voorgeleid aan
de rechter-commissaris in Arnhem.
quote:het aantal incidenten met mogelijke slachtoffers zal de komende tijd snel oplopen, zeker na bin laden's nieuwjaarsboodschap en de groeiende irritatie bij de bevolking over de bezetting van hun land.
Op Monday 5 January 2004 19:21 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Jetzt geht's los!!!
[..]
quote:Ik vrees het ook.
Op Monday 5 January 2004 19:23 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
het aantal incidenten met mogelijke slachtoffers zal de komende tijd snel oplopen, zeker na bin laden's nieuwjaarsboodschap en de groeiende irritatie bij de bevolking over de bezetting van hun land.
Het OM gaat het druk krijgen.
quote:Als je wat minder snel zou oordelen en wat beter zou lezen, kon je zien dat ik dat zeg.
Op Monday 5 January 2004 14:18 schreef BloodhoundFromHell het volgende:ja jij was er ook bij he..
Het is nog helemaal niet gezegd dat de case zo duidelijk is als jij nu zegt...
quote:Dat zei ik ook al.
als zelfs de kmar , die het initiele onderzoek deed, grote vraagtekens zet bij de uitlatingen van het OM zegt dat voor mij al genoeg..... het gaat natuurlijk ook niet alleen om het feit of de aanteigingen waar , dan wel onwaar zijn , maar vooral ook om de manier waarop het naar buiten wordt gebracht die grote schade toebrengt aan het functioneren van de militairen aldaar.
quote:Ik heb vol verbazing en afschuw zitten luisteren naar deze meneer die toch een aantal opmerkelijke uitspraken doet zoals:
Op maandag 5 januari 2004 22:35 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Wat heb ik me ziek gelachen om de stunteligheid van J.de Wijkerslooth,voorzitter van het college van Procureurs-Generaal.
Jeroen Pauw deed het zeer goed in NOVA!
quote:die de wijkersloot moet voor een oorlogstribunaal vanwege NSB praktijken.
Op maandag 5 januari 2004 23:17 schreef fafyoe het volgende:[..]
Ik heb vol verbazing en afschuw zitten luisteren naar deze meneer die toch een aantal opmerkelijke uitspraken doet zoals:
- " Als er geschoten wordt door militairen dan is het al mogelijk om aangekaagd te worden"
- "Ze zijn niet daar aanwezig als militairen maar als politie agenten/macht????
- " als tijdens het afvuren van een waarschuwingsschot iemand geraakt wordt doordat de kogel afketst wordt je ook aangeklaagd!!"
Als ik deze uitspraken hoor denk ik op mijn beurt haal onze jongens en meiden meteen terug naar huis wij hebben daar niets te zoeken. Het werk dat daar wordt verricht is toch nuteloos als je je steeds moet afvragen wordt ik aangeklaagd of niet??? SCHANDE
quote:Ik roep iedere marinier ter plekke op om het ontslag in te dienen. Je eigen leven of een gevangenisstraf riskeren in een snikheet en zeer gevaarlijk land is een hondebaan en levert je uiteindelijk alleen maar hoon en disrespect op. Ga liever vrijwilligerswerk doen en hou de eer aan je zelf. Nederland maakt haar eigen soldaten ten schande en verraadt ze waar ze bij staan. Van minister Kamp horen we niets, helemaal NIETS. Aftreden met die hap, desnoods moet ik er voor op SP stemmen.
Op maandag 5 januari 2004 23:17 schreef fafyoe het volgende:[..]
Ik heb vol verbazing en afschuw zitten luisteren naar deze meneer die toch een aantal opmerkelijke uitspraken doet zoals:
- " Als er geschoten wordt door militairen dan is het al mogelijk om aangekaagd te worden"
- "Ze zijn niet daar aanwezig als militairen maar als politie agenten/macht????
- " als tijdens het afvuren van een waarschuwingsschot iemand geraakt wordt doordat de kogel afketst wordt je ook aangeklaagd!!"
Als ik deze uitspraken hoor denk ik op mijn beurt haal onze jongens en meiden meteen terug naar huis wij hebben daar niets te zoeken. Het werk dat daar wordt verricht is toch nuteloos als je je steeds moet afvragen wordt ik aangeklaagd of niet??? SCHANDE
quote:we hebben nu in iedergeval een naam. nu nog de bron en we kunnen het schijnproces starten.
Op maandag 5 januari 2004 23:19 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
die de wijkersloot moet voor een oorlogstribunaal vanwege NSB praktijken.
quote:Nou dat zou ik te ver vinden gaan om ontslag in te dienen. Het Korps Mariniers bestaat al zinds 10 Dec 1665 naar mijn weten zijn ze bij het korps nog nooit uitdagingen of moeilijkheden uit de weggegaan. Wat een Marinier onderscheid van andere leger onderdelen is de saamhorigheid en voor elkaar klaar staan. Qua Patet Orbis (Zo wijd de wereld strekt) is de korps motto ............dat geld ook voor Irak van de eenheid die nu daar zit is het kredo Altijd Waakzaam.....
Op maandag 5 januari 2004 23:23 schreef Aaahikwordgek het volgende:[..]
Ik roep iedere marinier ter plekke op om het ontslag in te dienen. Je eigen leven of een gevangenisstraf riskeren in een snikheet en zeer gevaarlijk land is een hondebaan en levert je uiteindelijk alleen maar hoon en disrespect op. Ga liever vrijwilligerswerk doen en hou de eer aan je zelf. Nederland maakt haar eigen soldaten ten schande en verraadt ze waar ze bij staan. Van minister Kamp horen we niets, helemaal NIETS. Aftreden met die hap, desnoods moet ik er voor op SP stemmen.
quote:goed gezegd kerel!
Op maandag 5 januari 2004 23:23 schreef Aaahikwordgek het volgende:[..]
Ik roep iedere marinier ter plekke op om het ontslag in te dienen. Je eigen leven of een gevangenisstraf riskeren in een snikheet en zeer gevaarlijk land is een hondebaan en levert je uiteindelijk alleen maar hoon en disrespect op. Ga liever vrijwilligerswerk doen en hou de eer aan je zelf. Nederland maakt haar eigen soldaten ten schande en verraadt ze waar ze bij staan. Van minister Kamp horen we niets, helemaal NIETS. Aftreden met die hap, desnoods moet ik er voor op SP stemmen.
edit ik heb er even over nagedacht ontslag nemen zou ik ook nooit doen, maar die mariniers moeten elkaar gewoon lekker opfokken met "naar huis gaan" en dat ze dan lekker naar huis gaan.
"onze broeder naar nederland, wij naar nederland, wij gaan niet in irak een gevangenisstraf zitten riskeren".
[Dit bericht is gewijzigd door JohnDope op 06-01-2004 00:05]
quote:Mee eens, maar niet als ze zo afgefakkeld worden door de politiek.
Op maandag 5 januari 2004 23:47 schreef fafyoe het volgende:[..]
Nou dat zou ik te ver vinden gaan om ontslag in te dienen. Het Korps Mariniers bestaat al zinds 10 Dec 1665 naar mijn weten zijn ze bij het korps nog nooit uitdagingen of moeilijkheden uit de weggegaan. Wat een Marinier onderscheid van andere leger onderdelen is de saamhorigheid en voor elkaar klaar staan. Qua Patet Orbis (Zo wijd de wereld strekt) is de korps motto ............dat geld ook voor Irak van de eenheid die nu daar zit is het kredo Altijd Waakzaam.....
quote:Grappig is dat nu er wat is gebeurd (een dode waar we wat van af weten) er ineens aandacht aan geschonken is.
Op maandag 5 januari 2004 19:21 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Jetzt geht's los!!!
[..]
quote:Zo gaat het altijd, de politiek hobbelt er achteraan, die dode irakees bedreigt gewoon een carriere ergens in Arnhem of Den Haag, de soldaat wordt er voor opgeofferd.
Op dinsdag 6 januari 2004 00:37 schreef Five_Horizons het volgende:[..]
Grappig is dat nu er wat is gebeurd (een dode waar we wat van af weten) er ineens aandacht aan geschonken is.
Mijn zwager zat in de eerste lichting en die heeft aantal schotenwisselingen meegemaakt die toch iets heftiger waren.
quote:Het is dan ook geen dode die tijdens een schotenwisseling is gevallen, maar tot dusver een ongewapende irakees die in z'n rug is geschoten op 100 meter afstand ....
Op dinsdag 6 januari 2004 00:37 schreef Five_Horizons het volgende:[..]
Grappig is dat nu er wat is gebeurd (een dode waar we wat van af weten) er ineens aandacht aan geschonken is.
Mijn zwager zat in de eerste lichting en die heeft aantal schotenwisselingen meegemaakt die toch iets heftiger waren.
En waarom een paar mensen om desertie lopen te schreeuwen is me ook niet duidelijk.
quote:Idd, en vervolgens zeg je dit :
Op dinsdag 6 januari 2004 00:49 schreef Burner2000 het volgende:
Ik vind dat er op dit moment te veel vooruit wordt gelult. De meesten weten niet eens half hoe de situatie was.
quote:Snap je het zelf nog wel ?
Klote dat een Marinier zijn werkt doet en zo door de overheid afgedankt wordt.
die linker is de verloofde van me zus.. die heeft ook al een paar schietpartijen meegemaakt die wel heviger waren..
gelly jij moet je er niet mee bemoeien want jij probeerd alleen mariniers als moordenaars over te laten komen vanuit je luie stoel geinformeerd door onbetrouwbare media en roddels.
[Dit bericht is gewijzigd door sanniejj op 06-01-2004 00:57]
quote:Och arme, de man wilde alleen maar een vrachtauto plunderen en toen kwamen de politiesoldaten, toen moest die rennen, zijn vriend gooide nog een steen, dat vond de soldaat niet leuk dus die schoot in de lucht, ware het niet dat hij een por in de rug kreeg van een andere plundervriendje. Toen was de stoute irakees dood, nu moet de soldaat ook lijden. Gelly, ik huil met je mee, die arme irakese plunderaar. Gisteren kon die nog een vrouw verkrachten, nu is die dood. Ach en wee, wat een wereld.
Op dinsdag 6 januari 2004 00:41 schreef gelly het volgende:[..]
Het is dan ook geen dode die tijdens een schotenwisseling is gevallen, maar tot dusver een ongewapende irakees die in z'n rug is geschoten op 100 meter afstand ....
En waarom een paar mensen om desertie lopen te schreeuwen is me ook niet duidelijk.
quote:Gelijk, maar vandaag viel er geen dode en is het direct "TXT 101"-nieuws. Ik denk dat een heftige schotenwisseling (een aantal keren voorgekomen) oftewel levensgevaarlijke gevechtssituaties toch ernstiger zijn.
Op dinsdag 6 januari 2004 00:41 schreef gelly het volgende:[..]
Het is dan ook geen dode die tijdens een schotenwisseling is gevallen, maar tot dusver een ongewapende irakees die in z'n rug is geschoten op 100 meter afstand ....
quote:Of het ernstiger is valt natuurlijk nog te betwijfelen. In gevecht raken hoort bij je werk, het neerschieten in de rug van een irakees op 100 meter afstand niet ( ALS HET WAAR IS JA !)
Op dinsdag 6 januari 2004 00:52 schreef Five_Horizons het volgende:[..]
Gelijk, maar vandaag viel er geen dode en is het direct "TXT 101"-nieuws. Ik denk dat een heftige schotenwisseling (een aantal keren voorgekomen) oftewel levensgevaarlijke gevechtssituaties toch ernstiger zijn.
quote:De kans dat daarbij (vuurgevechten) tientallen doden vallen is in elk geval wel een stuk groter.
Op dinsdag 6 januari 2004 00:56 schreef gelly het volgende:[..]
Of het ernstiger is valt natuurlijk nog te betwijfelen. In gevecht raken hoort bij je werk, het neerschieten in de rug van een irakees op 100 meter afstand niet ( ALS HET WAAR IS JA !)
Daarbij: bekend is niet of daar aan Iraakse zijde doden zijn gevallen.
[Dit bericht is gewijzigd door Five_Horizons op 06-01-2004 01:02]
quote:Jij was er bij he Gelly, potjandorie, dat jij gelukkig zo scherp bleef in die wilde seconden.
Op dinsdag 6 januari 2004 00:56 schreef gelly het volgende:[..]
Of het ernstiger is valt natuurlijk nog te betwijfelen. In gevecht raken hoort bij je werk, het neerschieten in de rug van een irakees op 100 meter afstand niet ( ALS HET WAAR IS JA !)
quote:Jongen, ik geef alleen de feiten weer zoals ze bekend zijn, of beter gezegd, zoals de verklaring van het OM luidt.
Op dinsdag 6 januari 2004 00:51 schreef Aaahikwordgek het volgende:[..]
Och arme, de man wilde alleen maar een vrachtauto plunderen en toen kwamen de politiesoldaten, toen moest die rennen, zijn vriend gooide nog een steen, dat vond de soldaat niet leuk dus die schoot in de lucht, ware het niet dat hij een por in de rug kreeg van een andere plundervriendje. Toen was de stoute irakees dood, nu moet de soldaat ook lijden. Gelly, ik huil met je mee, die arme irakese plunderaar. Gisteren kon die nog een vrouw verkrachten, nu is die dood. Ach en wee, wat een wereld.
Dat het in jouw naïeve brein niet opkomt dat zelfs een marinier kan flippen op verkeerd handelen maakt die verklaring van het OM niet gelijk onzinnig.
Sterker nog, het is de enige verklaring die er op het moment is. Het heeft dus geen zin om zelf allerhande mogelijkheden te gaan verzinnen waardoor het een ongeval was, als dat het geval is zal dat tijdens de rechtzaak naar voren komen.
Dus ja, het kan een ongeluk zijn. Maar het kan ook moord of dood door schuld zijn.
Mijn mening is gewoon dat het OM niet zomaar iemand beschuldigt van zoiets zwaars als moord zonder daar ook maar enig bewijs of reden toe te hebben. Vooralsnog krijgt het OM daarom het voordeel van de twijfel van me.
quote:Nee, maar dat is ook niet relevant. Die irakezen bevinden zich in een gevechtshandeling, en de nederlanders vuren terug uit noodweer.
Op dinsdag 6 januari 2004 00:57 schreef Five_Horizons het volgende:[..]
De kans dat daarbij (vuurgevechten) tientallen doden vallen is in elk geval wel een stuk groter.
Daarbij: bekend is niet of daar aan Iraakse zijde doden zijn gevallen.
Toch vind ik het voor het beeld van onze inzet in Irak wel informatief om te weten hoe vaak ze in gevecht raken. Al was het alleen maar om het geromantiseerde beeld van op uitzending gaan onderuit te halen. Die jongens zitten daar midden in de shit, en daar heb ik echt respect voor.
Dat neemt echter niet weg dat misstanden gewoon onderzocht moeten worden.
quote:Aha, kijk! En jij gelooft het OM op de blauwe ogen he?
Op dinsdag 6 januari 2004 01:01 schreef gelly het volgende:
Jongen, ik geef alleen de feiten weer zoals ze bekend zijn, of beter gezegd, zoals de verklaring van het OM luidt.
quote:
Dat het in jouw naïeve brein niet opkomt dat zelfs een marinier kan flippen op verkeerd handelen maakt die verklaring van het OM niet gelijk onzinnig.
quote:De verklaring van het OM, ik heb nog geen getuige van de plek des onheils gehoord.
Sterker nog, het is de enige verklaring die er op het moment is. Het heeft dus geen zin om zelf allerhande mogelijkheden te gaan verzinnen waardoor het een ongeval was, als dat het geval is zal dat tijdens de rechtzaak naar voren komen.
quote:Ziedaar, dat kan he, gelly?
Dus ja, het kan een ongeluk zijn. Maar het kan ook moord of dood door schuld zijn.
quote:Dus je bent bevooroordeeld, meneertje. je krijgt de baan bij het OM zodra die andere idioot het veld heeft moeten ruimen wegens hoogverraad.
Mijn mening is gewoon dat het OM niet zomaar iemand beschuldigt van zoiets zwaars als moord zonder daar ook maar enig bewijs of reden toe te hebben. Vooralsnog krijgt het OM daarom het voordeel van de twijfel van me.
quote:Oftewel: nog meer nieuwswaarde. (Onze jongens in gevechtshandelingen!)
Op dinsdag 6 januari 2004 01:04 schreef gelly het volgende:[..]
Nee, maar dat is ook niet relevant. Die irakezen bevinden zich in een gevechtshandeling, en de nederlanders vuren terug uit noodweer.
quote:Zo in de shit zitten ze daar niet hoor.
Toch vind ik het voor het beeld van onze inzet in Irak wel informatief om te weten hoe vaak ze in gevecht raken. Al was het alleen maar om het geromantiseerde beeld van op uitzending gaan onderuit te halen. Die jongens zitten daar midden in de shit, en daar heb ik echt respect voor.
quote:Da's waar. Mijn zwager vroeg zich dan ook direct af wat er met zijn collega-marinier zou gaan gebeuren.
Dat neemt echter niet weg dat misstanden gewoon onderzocht moeten worden.
quote:Rot maar op als je niet normaal een discussie kunt voeren pisventje.
Op dinsdag 6 januari 2004 01:04 schreef Aaahikwordgek het volgende:[..]
quote:Het komt wel zo over voor die marinier. Die zit er wel mee.
Op dinsdag 6 januari 2004 00:50 schreef gelly het volgende:[..]
Snap je het zelf nog wel ?
quote:Zo zo, dus dit is de standaard van een fatsoenlijke discussie?? Schelden als je weet dat je verloren hebt? Je bent zeer bevooroordeeld over het OM, die stelling heb ik onderuit gehaald. It hurts to be you.
Op dinsdag 6 januari 2004 01:08 schreef gelly het volgende:[..]
Rot maar op als je niet normaal een discussie kunt voeren pisventje.
[Dit bericht is gewijzigd door Aaahikwordgek op 06-01-2004 01:15]
quote:Kun je het weer niet winnen met je beperkte linkse visie. Je hebt het zwaar he jongen, onder dit kabinet.
Op dinsdag 6 januari 2004 01:08 schreef gelly het volgende:[..]
Rot maar op als je niet normaal een discussie kunt voeren pisventje.
quote:Wat heeft links hier in godsnaam mee te maken
Op dinsdag 6 januari 2004 01:12 schreef Sipkema het volgende:[..]
Kun je het weer niet winnen met je beperkte linkse visie. Je hebt het zwaar he jongen, onder dit kabinet.
Zou ik als linkse bomenknuffelaar beroepsmilitair zijn geweest denk je ?
Zoek het ook maar uit stel frusten.
[Dit bericht is gewijzigd door nikky op 06-01-2004 01:22]
quote:Aaah ok, je kreeg er zelf toch ook wel het schaamrood van op je kaakjes
Op dinsdag 6 januari 2004 01:16 schreef nikky het volgende:
oke dit is dus niet gepostik dacht dat het GC was
quote:nee ik kwam even melden dat iedereen ff normaal moest gaan doen omdat ik hem anders op slot zou gooien
Op dinsdag 6 januari 2004 01:19 schreef Sipkema het volgende:[..]
De vriendin van Gelly (zo lees ik in je profiel) moet in actie komen om haar lover te verdedigen. Hi-Laaaaaaa-rischhhhhhh
en waarom zou ik gelly moeten verdedigen? zijn bek is groot genoeg dacht ik zo
quote:In deze heb je gelijk, minister Kamp is rechts en faalt verschrikkelijk.
Op dinsdag 6 januari 2004 01:14 schreef gelly het volgende:[..]
Wat heeft links hier in godsnaam mee te maken
Zou ik als linkse bomenknuffelaar beroepsmilitair zijn geweest denk je ?
Zoek het ook maar uit stel frusten.
quote:
103 Teletekst di 06 jan
Kamp handhaaft geweldsregels Irak***************************************
DEN HAAG Minister Kamp van Defensie zal
de geweldsinstructies voor militairen
in Irak niet wijzigen.Kamp schrijft dat
aan de Tweede Kamer naar aanleiding van
het incident met de marinier die een
Irakees van grote afstand doodschoot.
Procureur-generaal De Wijkerslooth zei
gisteren ook al dat de regels duidelijk
zijn.Hij herhaalde de visie van het OM
in Arnhem dat er een redelijk vermoeden
van schuld bij de marinier bestaat.Hij
zou zonder noodzaak geschoten hebben.
Militaire bonden en politieke partijen
hebben zich na de arrestatie beklaagd
over de onduidelijke geweldsinstructie,
volgens De Wijkerslooth ten onrechte.
nog meer shit
quote:
Door onze redacteuren Steven Derix en Tom-Jan Meeus
ROTTERDAM, 5 JAN. De sergeant-majoor die vorige week een Irakees doodschoot, heeft het vuur geopend zonder dat Nederlandse militairen in gevaar verkeerden. Dit feit is een belangrijke reden voor het openbaar ministerie geweest om vervolging voor moord, doodslag dan wel dood door schuld tegen de 43-jarige marinier in te stellen.
De sergeant-majoor is vorige week op oudjaarsdag uit Irak naar Nederland overgevlogen. Het incident, waarbij de gedode Irakees in de rug werd geraakt, vond plaats op zaterdag 27 december. De verdachte militair is in verzekering gesteld en verblijft in de cel op luchtmachtbasis Soesterberg.
Militaire vakbonden en deskundigen hebben dit weekeinde kritiek geoefend op de bekendmaking van het OM, vorige week vrijdag, om de militair te vervolgen. Volgens de voorzitter van de federatie voor militair personeel AFMP, W. van den Burg, gaf het onderzoek naar het schietincident voorlopig geen aanleiding vervolging in te stellen. Van den Burg baseert zich op contacten bij de Koninklijke Marechaussee.
Bronnen die bekend zijn met het onderzoek zeggen evenwel dat het optreden van het OM wordt gerechtvaardigd door de eerste resultaten. Daaruit zou zijn gebleken dat de verdachte sergeant-majoor, een 43-jarige scherpschutter met een goede staat van dienst die eerder in Bosnië diende, het vuur opende terwijl hij op verre afstand van plunderende Irakezen verkeerde. Nederlandse militairen verkeerden niet in gevaar. Het OM in Arnhem, dat de zaak onderzoekt, bevestigde dit vanochtend. ,,De situatie waarin is geschoten lijkt niet zo dreigend te zijn geweest dat gericht schieten gerechtvaardigd was'', aldus woordvoerder J. de Jong van het OM.
Ook zou in het onderzoek vast zijn komen te staan dat de sergeant-majoor in de gelegenheid is geweest na te denken voordat hij schoot. De eerste bevindingen zouden zelfs wijzen op moord met voorbedachten rade. Die conclusie is echter niet getrokken, in afwachting van nadere verklaringen door de verdachte. De man is afgelopen weekeinde nog enkele malen verhoord. Vaststaat dat de verdachte, net als enkele collega's, waarschuwingsschoten heeft gelost voordat de Irakees werd gedood. De advocaat van de verdachte, G.J. Knoops, was vanmorgen niet bereikbaar voor commentaar op de mededelingen door het OM. Gisteravond zei hij dat hij ,,verbaasd is over de aanklacht''.
Het incident vond plaats op 27 december op de weg tussen de plaatsen As-Samawah en al-Khidr. Een Nederlandse patrouille ontdekte dat een groep van circa 80 Irakezen een container die van een vrachtwagen was gevallen aan het plunderen was. De Nederlanders riepen vervolgens de hulp in van eenheden van de zogenoemde 'Quick Reaction Force' op de Nederlandse basis in As-Samwah. Toen de situatie escaleerde, werden verschillende waarschuwingsschoten gelost. Daarbij werd een Irakees van grote afstand in de rug getroffen. De man overleed kort daarop.
In de Tweede Kamer zijn D66 en de VVD van mening dat minister Kamp (Defensie) de Kamer moet inlichten over het schietincident. ,,Het is lastig oordelen, zolang we zo weinig weten over wat er gebeurd is'', aldus Bakker (D66).
Bakker vraagt zich bijvoorbeeld af of de arrestatie en het overbrengen van de verdachte naar Nederland wellicht verband houden met de bedoeling onrust onder de Irakese bevolking te dempen. ,,In dat geval bestaat er voor het voorarrest een politieke argumentatie'', aldus Bakker. ,,Des te meer reden voor Kamp om ons de precieze toedracht mee te delen.''
Ook Balemans (VVD) acht het van belang dat de minister nadere inlichtingen verstrekt. ,,Onrust onder de troepen over deze zaak zou mogelijk schade toebrengen aan de missie zelf.''
Wel meent de VVD'er dat de politiek zich niet met de strafzaak moet bemoeien. ,,De politiek moet niet, zoals dat na 'Srebrenica' wel is gebeurd, zich vanuit de politieke bureaustoel oordelen gaan aanmatigen. Ik denk wel dat het incident ertoe bijdraagt dat het publiek meer gaat inzien dat onze troepen in Irak niet op een zomervakantiereis zijn.''
Timmermans (PvdA) meent eveneens dat de politiek zich niet moet bemoeien met de rechtsgang. ,,Er is ook geen enkele reden om te twijfelen aan het oordeelsvermogen van de Marechaussee en het openbaar ministerie.''
Dat de oorzaak van het incident gelegen zou zijn in de geweldsinstructie van de Nederlandse troepen in Irak, zoals door een der militaire vakbonden gesuggereerd is, wil in dit stadium geen van de genoemde politici zeggen. Die geweldsinstructie is weliswaar dienstgeheim, maar de commissie Defensie van de Tweede Kamer heeft er vóór de uitzending van de troepen wel vertrouwelijk vragen over kunnen stellen, zodat de volksvertegenwoordiging er globaal van op de hoogte is.
Bron: NRC - Handelsblad van 060104
[Dit bericht is gewijzigd door sp3c op 06-01-2004 14:33]
quote:
Soldaat die Irakees doodschoot weer vrijUitgegeven: 6 januari 2004 17:06
ARNHEM - De rechter-commissaris in Arnhem heeft dinsdag de vrijlating bevolen van de 43-jarige militair die ervan wordt verdacht een Irakese man te hebben doodgeschoten. Volgens de rechter-commissaris is er onvoldoende concreet bewijs voor de stelling dat de militair de Irakees bewust en met opzet heeft gedood.
Dat zei de advocaat van de betrokken sergeant-majoor, G.J. Knoops, na afloop van de voorgeleiding aan de rechter-commissaris. Het Openbaar Ministerie (OM) en de Koninklijke Marechaussee doen onderzoek naar het incident, dat zich voordeed nabij As Samawah in het zuiden van Irak. Nederlandse mariniers moesten daar op zaterdag 27 december een groep Iraakse plunderaars uiteenjagen.
Plundering
De 43-jarige marinier maakte deel uit van de Quick Reaction Force van het Nederlandse mariniersbataljon, onderdeel van de stabilisatiemacht SFIR in Irak. De Nederlanders gingen op de bewuste dag af op een melding van een plundering van een container die van een vrachtwagen was gevallen op de doorgaande route tussen de plaatsen Al Khidr en As Samawah.
Bij het verjagen van de plunderaars zijn waarschuwingsschoten gelost. Het Irakese slachtoffer werd daarbij dodelijk getroffen door een Nederlandse kogel.
Volgens het OM is er een 'redelijk vermoeden van schuld' jegens de marinier. Hij zou zich maximaal schuldig kunnen hebben gemaakt aan moord en minimaal aan dood door schuld.
Volgens Knoops is zijn cliënt 'zeer opgelucht en blij' over de beslissing van de rechter-commissaris. De man blijft niettemin verdachte en het OM kan het onderzoek naar de ware toedracht van de zaak doorzetten.
Knoops zegt dat er inmiddels ontlastende verklaringen zijn van zowel collega's van de marinier als van Irakezen. Daaruit zou onder meer moeten blijken dat er niet gericht en met dodelijke opzet is geschoten.
"Hij die opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan moord, gestraft met
levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste twintig jaren of geldboete van de vijfde categorie."
Dan had die marinier al van tevoren moeten plannen om die irakees af te schieten.
slaat het OM wederom de plank verschrikkelijk mis hier zeg
quote:Ik hoop dat die marinier het OM gaat aanklagen wegens laster en er een flinke schadevergoeding uitsleept, zodat ze zo'n blunder niet zo snel meer zullen maken.
Op dinsdag 6 januari 2004 17:50 schreef sp3c het volgende:
dus eigenlijk is het:
A: niet bekend of de marinier uberhaupt geschoten heeft
B: niet bekend of de Irakees uberhaupt in zijn rug geraakt is
C: een onzinnig onderzoekslaat het OM wederom de plank verschrikkelijk mis hier zeg
tenzij boomknuffelaars met bloed besmeurde brieven naar zijn familie gaan sturen komende dagen (is wel erg veel informatie over hem bekend inmiddels) houd de hele kwestie hier op denk ik.
typisch Nederlandse gang van zaken, maar goed nu weten we iig wat we aan onze huidige minister van defensie hebben
quote:ja die staat echt achter zn mensen..
Op dinsdag 6 januari 2004 18:04 schreef sp3c het volgende:
betwijfel het ... blijft een marinier natuurlijk hétenzij boomknuffelaars met bloed besmeurde brieven naar zijn familie gaan sturen komende dagen (is wel erg veel informatie over hem bekend inmiddels) houd de hele kwestie hier op denk ik.
typisch Nederlandse gang van zaken, maar goed nu weten we iig wat we aan onze huidige minister van defensie hebben
dat ze die transparante krijgsmacht ook maar weer in hun @ss schuiven daar in Den Haag
quote:dat hele OM moet buiten zon zaak blijven... Zo'n militair moet , bij een incident gewoon daar blijven en daar moet eerst en gedegen onderzoek gevoerd worden... er was dus niks aan de hand, ja een afgeketste kogel die als waarschuwingsschot (nadat conform de geweldsinstructie een schot in de lucht was gevuurd) in de grond was geschoten (nadat een bedreigende groep op hem af kwam) , kan gebeuren, jammer maar helaas.. het risico dat die irakees nam die militairen te bedreigen.
Op dinsdag 6 januari 2004 18:18 schreef sp3c het volgende:
toch handig dat het nu bij een relatief onschuldige kwestie naar boven komt.dat ze die transparante krijgsmacht ook maar weer in hun @ss schuiven daar in Den Haag
Het OM heeft hier een dusdanige flater geslagen dat daar maar eens een paar koppen moeten rollen.
wat mij stuit is dat rang, leeftijd, stationering en nog wat details veel en veel te vroeg naar buiten zijn gebracht, alsof iemand carriere probeert te maken door de eerste te zijn die de klacht in heeft gediend
maar het is wel degenlijk een taak van het OM (niet dat ik het daar mee eens ben maar dat doet er niet toe).
[Dit bericht is gewijzigd door zoalshetis op 06-01-2004 18:43]
belangrijkste is dat de marinier weer thuis zit
quote:2016 "goedenavond dames en heren, welkom bij andere tijden". hans goedkoop iets verouderd. "we gaan het vanavond hebben over wat in de volksmond is gaan heten 'het schietincident in irak'. nog steeds is onduidelijk wie precies de informatie aan het OM gaf. andere tijden heeft, aan de hand van de nooit eerder vertoonde rechtzaakbeelden, een reconstructie gemaakt en is zo op heel wat vreemd politiek touwtrek gestuit. oordeelt u zelf"
Op dinsdag 6 januari 2004 18:41 schreef sp3c het volgende:
ik denk niet dat we daar ooit achter zullen komenbelangrijkste is dat de marinier weer thuis zit
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 18:51 schreef zoalshetis het volgende:[..]
2016 "goedenavond dames en heren, welkom bij andere tijden". hans goedkoop iets verouderd. "we gaan het vanavond hebben over wat in de volksmond is gaan heten 'het schietincident in irak'. nog steeds is onduidelijk wie precies de informatie aan het OM gaf. andere tijden heeft, aan de hand van de nooit eerder vertoonde rechtzaakbeelden, een reconstructie gemaakt en is zo op heel wat vreemd politiek touwtrek gestuit. oordeelt u zelf"
leuk programma is dat
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 19:16 schreef Dodec het volgende:[..]
leuk programma is dat
[Dit bericht is gewijzigd door zoalshetis op 06-01-2004 19:26]
quote:Voor hun lol naar oorlogsgebieden.
Op dinsdag 6 januari 2004 20:14 schreef Primary het volgende:
Ik vind dat deze militaire moordenaars, ze gaan voor de lol naar oorlogsgebieden zodat ze mogen schieten op onschuldig mensen, voor hetzelfde tribunaal in Irak moeten worden berecht als waar Saddam achter zal moeten verschijnen. Want dit kan toch niet, Saddam word wel daar veroordeeld voor zijn daden in Irak, en deze militair niet.
quote:die kans van het ongeluk zit er ook nogsteeds in.
Op maandag 5 januari 2004 11:33 schreef sp3c het volgende:[..]
natuurlijk heeft hij hem wel bewust 'weggeschoten' je schiet niet per ongeluk op 100 meter iemand dood, dan had de goede man niet moeten plunderen met zijn 70 (!) collega's of moeten luisteren naar depatrouille die er op af kwam. Ik dacht dat de geweldsinstructie's duidelijk waren this time around maar het OM denkt daar blijkbaar anders over.
quote:ze zitten daar nu bijna 6 maanden en er is welgeteld 1 irakees omgekomen ... daar gaat heel je stelling al mank
Op dinsdag 6 januari 2004 20:14 schreef Primary het volgende:
Ik vind dat deze militaire moordenaars, ze gaan voor de lol naar oorlogsgebieden zodat ze mogen schieten op onschuldig mensen, voor hetzelfde tribunaal in Irak moeten worden berecht als waar Saddam achter zal moeten verschijnen. Want dit kan toch niet, Saddam word wel daar veroordeeld voor zijn daden in Irak, en deze militair niet.
en de vergelijking met Saddam zal ik maar niet op in gaan
quote:op die afstand??
Op dinsdag 6 januari 2004 20:31 schreef JohnDope het volgende:[..]
die kans van het ongeluk zit er ook nogsteeds in.
zou kunnen hoor maar het lijkt me onwaarschijnlijk.
als de man niet had geplunderd stond hij nu nog te lachen, klaar uit
quote:Natuurlijk, dat is wat het RTLNieuws en de Telegraaf je allemaal verteld. 'Onze jongens' voeren daar helemaal niets uit, het enigste wat ze doen is blowen en drank nuttigen, ben je soms al weer vergeten wat er in Sebrenica is gebeurd? Dat zou zich zo weer kunnen herhalen. Ik hoef je vast niet te vertellen welke minsters er toen verantwoordelijk waren, dat waren VVD'ers, en dat zijn het nu weer. En dat onderzoek is al klaar, alleen word het gewoon doodgezwegen door deze moordenaar nu gewoon op straat te sturen, wie weet wat hij in zijn hoofd haalt nu hij kan doen wat hij wil.
Op dinsdag 6 januari 2004 20:24 schreef Aaahikwordgek het volgende:[..]
Voor hun lol naar oorlogsgebieden.
Jij bent echt niet helemaal goed snik. Voor Rambo's is er bij de mariniers geen plek, die mogen bij de eerste shifting al vertrekken. Zelfbeheersing is één van de pijlers van mariniers. Deze militairen zijn gezonden om het politie-apparaat op te bouwen en waar gehakt wordt vallen spaanders. Dit incident gelijk stellen aan de daden van Saddam Hoessein slaat helemaal bergens op. Het OM kan ook zo slecht tegen haar verlies. Die woordvoerster bleef maar volhouden dat de marinier verdacht bleef, maar had geen weerwoord op het feit dat de beste man dan wel vrijgelaten was hangende het onderzoek naar zo'n vermeende zware misdaad. Totaal gezichtsverlies.
quote:Gisteren op Netwerk was er een documentaire over.
Op dinsdag 6 januari 2004 20:32 schreef sp3c het volgende:[..]
ze zitten daar nu bijna 6 maanden en er is welgeteld 1 irakees omgekomen ... daar gaat heel je stelling al mank
en de vergelijking met Saddam zal ik maar niet op in gaan
Dat justitie zo snel reageerde kan in die zin dus wel, omdat alles wat gebeurde ( behalve aanwezig zijn ) strafbaar is.
Wel raar dat ze hier dan weken, maanden, jaren nodig hebben om overduidelijke daders ook aan te klagen.
( Overigens vind ik het niet juist dat die militair is opgepakt, dan had het OM ook het lef moeten hebben om de politici die hiervoor verantwoordelijk zijn aan te klagen. Nu wordt er over de rug van een weerloos iemand ( want hoe kan je je hier ooit tegen verweren ) makkelijk gescoord, terwijl het probleem zelf ( geen rechtsbasis namens de VN ) onbehandelt blijft. En het hele verhaal nog een keer kan gebeuren. )
quote:Je kan ze misschien beschuldigen van drank en drugsgebruik ( waar ze bij defensie gelukkig nog wel wat tegen doen... ), Nederland is een land dat bijna altijd wel mensen helpt.
Op dinsdag 6 januari 2004 20:40 schreef Primary het volgende:[..]
Natuurlijk, dat is wat het RTLNieuws en de Telegraaf je allemaal verteld. 'Onze jongens' voeren daar helemaal niets uit, het enigste wat ze doen is blowen en drank nuttigen, ben je soms al weer vergeten wat er in Sebrenica is gebeurd? Dat zou zich zo weer kunnen herhalen. Ik hoef je vast niet te vertellen welke minsters er toen verantwoordelijk waren, dat waren VVD'ers, en dat zijn het nu weer. En dat onderzoek is al klaar, alleen word het gewoon doodgezwegen door deze moordenaar nu gewoon op straat te sturen, wie weet wat hij in zijn hoofd haalt nu hij kan doen wat hij wil.
quote:dat slaat dus helemaal nergens op. Ik kan wel merken dat jij er totaal geen verstand van hebt...
Natuurlijk, dat is wat het RTLNieuws en de Telegraaf je allemaal verteld. 'Onze jongens' voeren daar helemaal niets uit, het enigste wat ze doen is blowen en drank nuttigen, ben je soms al weer vergeten wat er in Sebrenica is gebeurd? Dat zou zich zo weer kunnen herhalen. Ik hoef je vast niet te vertellen welke minsters er toen verantwoordelijk waren, dat waren VVD'ers, en dat zijn het nu weer. En dat onderzoek is al klaar, alleen word het gewoon doodgezwegen door deze moordenaar nu gewoon op straat te sturen, wie weet wat hij in zijn hoofd haalt nu hij kan doen wat hij wil.
[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 06-01-2004 20:55]
quote:erm de Irak missie is juist 1 van de eerste waar geen drank gebruikt mag worden ... blowen lijkt me ook vrij sterk
maar goed, srebrenica ben ik idd vergeten dan want ik zie geen link tussen beiden leg het is uit wat daar gebeurt is aub?
en vergeet vooral de bandera triangle, de marathon of death en soldaat van Renssen niet te melden
quote:Een moord is een moord. PUNT Het aantal maakt niet heel erg uit, als je eenmaal over de streep bent doe je het zo weer. Saddam is iemand die professionele hulp nodig heeft, want hij is helemaal doorgedraait door alles wat hem overkomen is. Eerst in het zadel geholpen door de VS en nu op deze manier verneder worden door je ex-vrienden omdat ze je olie willen hebben en je volk willen onderdrukken.
Op dinsdag 6 januari 2004 20:48 schreef Strijder het volgende:[..]
Je kan ze misschien beschuldigen van drank en drugsgebruik ( waar ze bij defensie gelukkig nog wel wat tegen doen... ), Nederland is een land dat bijna altijd wel mensen helpt.
En het lijkt mij niet waarschijnlijk dat die militair nu met zijn dienstwapen de straat oprent om mensen die 100 meter verderop bij de bus staan neer te schieten.
quote:de vergelijking blijft mank
Op dinsdag 6 januari 2004 20:41 schreef Strijder het volgende:[..]
Gisteren op Netwerk was er een documentaire over.
Daarin zij de man van de vakbond ( dacht AFMP ) dat zij negatief hadden geadviseerd over de hele Irak-missie.
Want, volgens de VN mogen er wel soldaten zitten, alleen mogen die niets doen. Zodra er wat gebeurde, dan was dat niet juridisch afgedicht.
Technisch gezien was er dus sprake van moor/doodslag.Dat justitie zo snel reageerde kan in die zin dus wel, omdat alles wat gebeurde ( behalve aanwezig zijn ) strafbaar is.
Wel raar dat ze hier dan weken, maanden, jaren nodig hebben om overduidelijke daders ook aan te klagen.( Overigens vind ik het niet juist dat die militair is opgepakt, dan had het OM ook het lef moeten hebben om de politici die hiervoor verantwoordelijk zijn aan te klagen. Nu wordt er over de rug van een weerloos iemand ( want hoe kan je je hier ooit tegen verweren ) makkelijk gescoord, terwijl het probleem zelf ( geen rechtsbasis namens de VN ) onbehandelt blijft. En het hele verhaal nog een keer kan gebeuren. )
quote:En wat precies heeft dit met de marinier in kwestie te maken?
Op dinsdag 6 januari 2004 20:55 schreef Primary het volgende:Een moord is een moord. PUNT Het aantal maakt niet heel erg uit, als je eenmaal over de streep bent doe je het zo weer. Saddam is iemand die professionele hulp nodig heeft, want hij is helemaal doorgedraait door alles wat hem overkomen is. Eerst in het zadel geholpen door de VS en nu op deze manier verneder worden door je ex-vrienden omdat ze je olie willen hebben en je volk willen onderdrukken.
quote:volgens mij is Primary zelf een beetje doorgeslagen, net als die de Wijkerslooth.
Op dinsdag 6 januari 2004 20:56 schreef robh het volgende:[..]
En wat precies heeft dit met de marinier in kwestie te maken?
quote:Wat zou jij doen als je in een land leefde dat net in zijn rust verstoord is door een wrede oorlog waarbij je nu overheerst word door een wereldmacht dat vroeger aan iedereen chemische wapens heeft geleverd, wie zegt dat die wapens niet tegen jou zullen worden gebruikt? De VS geeft niets om de inwoners van Irak, ze willen alleen maar de olie hebben. Maar er leven wel miljoenen mensen die ook eten nodig hebben, dan is het toch logisch dat er af te toe wat gestolen word? Kan het dan niet een keer gedogen worden dat een paar mensen weer een dag eten op tafel hebben, ze hebben het al zwaar genoeg en dat kan nog jaren zo blijven met deze overheersing.
Op dinsdag 6 januari 2004 20:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
dat slaat dus helemaal nergens op. Ik kan wel merken dat jij er totaal geen verstand van hebt...
Voor Blowen krijg je tegenwoordig meteen ontslag op staande voet en Drank is 100% zeker verboden. de missie ligt helemaal droog... en er wordt keihard gewerkt... Ik ben er van overtuigd dat de marinier in kwestie juist heeft gehandeld. Stomme pech dat die kogel weerkaatst en een irakees raakt. In de lucht schieten helpt niet altijd als er een groep gwapende agressievelingen op je af komt.. en een goede 2e manier van waarschuwen is het lossen van een schot in de grond.
quote:Onze militairen maken daar uit van het hele leger, dus voor alle moorden die er gepleegd worden zijn wij mede-verantwoorlijk. Ik had het over Saddam omdat ik zoals ik al eerder zei vind dat deze marinier daar berecht moet worden door de Irakezen omdat zij het slachtoffer zijn van deze oorlogsmisdaden.
Op dinsdag 6 januari 2004 20:56 schreef robh het volgende:[..]
En wat precies heeft dit met de marinier in kwestie te maken?
quote:Ik reageerde bijna zeg..................................
Op dinsdag 6 januari 2004 21:02 schreef Primary het volgende:[..]
Onze militairen maken daar uit van het hele leger, dus voor alle moorden die er gepleegd worden zijn wij mede-verantwoorlijk. Ik had het over Saddam omdat ik zoals ik al eerder zei vind dat deze marinier daar berecht moet worden door de Irakezen omdat zij het slachtoffer zijn van deze oorlogsmisdaden.
quote:Was het niet Kok die zijn ontslag tezamen met de ministers indiende? Van welke partij was Kok lid? Was Kok premier destijds? Ja. Er is gefaald in Sebrenica dankzij het beleid, maar ook "dankzij" het nodeloze en eindeloze gedebatteer met linkse partijen die vonden dat de militairen niet te zwaar bewapend moesten zijn. In Sebrenica werd juist niet geschoten toen het nodig was, nu schiet er iemand wel (als het nodig is) en dan is het weer niet goed. Draai maar lekker met die kont, maar ik denk voor mezelf, daar heb ik geen Telegraaf voor nodig.
[Dit bericht is gewijzigd door Aaahikwordgek op 06-01-2004 21:31]
quote:Ach jee, arme Saddam. Je bent niet goed wijs, malloot.
Op dinsdag 6 januari 2004 20:55 schreef Primary het volgende:[..]
Een moord is een moord. PUNT Het aantal maakt niet heel erg uit, als je eenmaal over de streep bent doe je het zo weer. Saddam is iemand die professionele hulp nodig heeft, want hij is helemaal doorgedraait door alles wat hem overkomen is. Eerst in het zadel geholpen door de VS en nu op deze manier verneder worden door je ex-vrienden omdat ze je olie willen hebben en je volk willen onderdrukken.
quote:Lekkere manier van discussieren heb jij zeg.
Op dinsdag 6 januari 2004 21:24 schreef Aaahikwordgek het volgende:[..]
Ach jee, arme Saddam. Je bent niet goed wijs, malloot.
quote:er is in Srebrenica wel degenlijk geschoten toen het nodig was, vanuit de blocking position.
Op dinsdag 6 januari 2004 21:22 schreef Aaahikwordgek het volgende:[..]
Was het niet Kok die zijn ontslag tezamen met de ministers indiende? Van welke partij was Kok lid? Was Kok premier destijds? Ja. Er is gefaald in Sebrenica dankzij het beleid, maar ook "dankzij" het nodeloze en eindeloze gedebatteer met linkse partijen die vonden dat de militairen niet te zwaar bewapend moesten zijn. In Sebrenica werd juist niet geschoten toen het nodig was, nu schiet er iemand wel (als het nodig is) en dan is het weer niet goed. Draai maar lekker met die kont, maar ik denk voor mezelf, daar heb ik geen Telegraaf voor nodig.
waren alleen niet genoeg kogels beschikbaar en het bosnische leger dat de flanken zou dekken was in geen velden of wegen te bekennen (blijkt later dat die met alle moslimmannen die konden lopen naar Tuzla zijn gevlucht en onderweg in de bossen zijn vernietigd ... waarom denk je dat er nog steeds 7000 mensen vermist worden?)
quote:Luister meneer, jij stelt zoiets idioots dat dit de enige gepaste manier van antwoorden was. Jij gaat zeker dadelijk ook beweren dat Hitler een slechte jeugd had en dat hij er daardoor allemaal niks aan kon doen?
Op dinsdag 6 januari 2004 21:28 schreef Primary het volgende:[..]
Lekkere manier van discussieren heb jij zeg.
Denk maar niet dat ik op jou reactie hierboven ga reageren.
quote:Saddam nu pas doorgedraaid ?
Op dinsdag 6 januari 2004 20:55 schreef Primary het volgende:[..]
Een moord is een moord. PUNT Het aantal maakt niet heel erg uit, als je eenmaal over de streep bent doe je het zo weer. Saddam is iemand die professionele hulp nodig heeft, want hij is helemaal doorgedraait door alles wat hem overkomen is. Eerst in het zadel geholpen door de VS en nu op deze manier verneder worden door je ex-vrienden omdat ze je olie willen hebben en je volk willen onderdrukken.
En er zijn zat mensen die gemoord hebben en dat nooit meer zullen doen. Dat jij dat niet kan begrijpen, da's jammer en een groot probleem voor jou. Die militair had daar niet mogen zitten ( de Amerikanen zitten gewoon fout, en als wij daar ook zitten ook ), maar daar kan die militair niets aan doen. En naar de situatie ziet het er naar uit dat hij goed heeft gehandeld. Dus niet gemoord, maar gedood.
quote:zeg ventje ik heb net al je vermoeiend slechte posts gelezen. schaam je je niet voor zulke troep. vergelijkingen die je zelfs op de biomethylschool niet aantreft, spuwt u ogenschijnlijk als een kip zonder kop in het rond. ga jij eens even lekker buitenspelen. je hoort hier niet thuis, dit is geen onz.
Op dinsdag 6 januari 2004 21:28 schreef Primary het volgende:[..]
Lekkere manier van discussieren heb jij zeg.
Denk maar niet dat ik op jou reactie hierboven ga reageren.
quote:De foto's werden ook vernietigd. Nederland moet gewoon niet op avontuur gaan bij dat soort conflicten.
Op dinsdag 6 januari 2004 21:30 schreef sp3c het volgende:[..]
er is in Srebrenica wel degenlijk geschoten toen het nodig was, vanuit de blocking position.
waren alleen niet genoeg kogels beschikbaar en het bosnische leger dat de flanken zou dekken was in geen velden of wegen te bekennen (blijkt later dat die met alle moslimmannen die konden lopen naar Tuzla zijn gevlucht en onderweg in de bossen zijn vernietigd ... waarom denk je dat er nog steeds 7000 mensen vermist worden?)
quote:die foto's zijn mislukt
Op dinsdag 6 januari 2004 21:41 schreef Aaahikwordgek het volgende:[..]
De foto's werden ook vernietigd. Nederland moet gewoon niet op avontuur gaan bij dat soort conflicten.
en ook enkel en alleen omdat er closeups van commando's en forward air controllers die daar nog aan het erk waren op stonden.
ik snap niet waarom al die aandacht op dat fotorolletje gericht wordt, wat denken jullie dat erop heeft gestaan, een stokoude adolf hitler in 1 van de Nederlandse OP's?
een rijtje door serviers geexecuteerde moslims buiten de Dutchbat compound, stuk of tien, meer niet
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 21:52 schreef sp3c het volgende:[..]
die foto's zijn mislukt
en ook enkel en alleen omdat er closeups van commando's en forward air controllers die daar nog aan het erk waren op stonden.
ik snap niet waarom al die aandacht op dat fotorolletje gericht wordt, wat denken jullie dat erop heeft gestaan, een stokoude adolf hitler in 1 van de Nederlandse OP's?
een rijtje door serviers geexecuteerde moslims buiten de Dutchbat compound, stuk of tien, meer niet
Sorry, daar mag je eigenlijk niet mee lachen.
quote:Hét verhaal van het Nederlandse OM... Altijd van onderaf gaan vervolgen en de grote vissen in de vijver vrolijk verder laten zwemmen. Zie je van klein tot groot, van vuurwerkramp tot cafébrand, van AH-medewerkers tot grote criminelen, altijd worden de werkelijk verantwoordelijken ontzien en richt men al zijn pijlen op de makkelijke prooi.
Op dinsdag 6 januari 2004 20:41 schreef Strijder het volgende:[..]
( Overigens vind ik het niet juist dat die militair is opgepakt, dan had het OM ook het lef moeten hebben om de politici die hiervoor verantwoordelijk zijn aan te klagen. Nu wordt er over de rug van een weerloos iemand ( want hoe kan je je hier ooit tegen verweren ) makkelijk gescoord,(...)
Blijkbaar heeft er in Nederland niemand iets geleerd van Srebrenica, toen het Nederlandse leger slechts mocht toekijken hoe een heel dorp werd uitgemoord. Bij het eerste fatale schot wat nu in Irak valt klaagt men met klaarblijkelijk zwakke gegevens de schutter aan voor moord, doodslag of dood-door-schuld. (klaarblijkelijk zwak, want de marinier is inmiddels vrij)
- Het lijk is spoorloos of onduidelijk welk lijk het is
- Geen patronen gevonden
Maar het OM houdt vol!
quote:
Kamp in brief aan Kamer: Onderzoek schietincident onder gezag OM
6-1-2004 13:05:00
De toedracht van het schietincident in de provincie Al Muthanna, waarbij op 27 december een Irakese man dodelijk gewond raakte, wordt onderzocht door de Koninklijke Marechaussee onder het gezag van het Openbaar Ministerie (OM) omdat er bij het OM een vermoeden bestaat van het plegen van een strafbaar feit. Dat heeft minister Kamp geschreven in een brief aan de Tweede Kamer.Het OM heeft in het incident aanleiding gezien tot het instellen van een strafrechtelijk onderzoek. De minister van Defensie is bij dit strafrechtelijk onderzoek niet betrokken. In het rapport van de heer van Kemenade over Srebrenica van 28 september 1998 werd geconstateerd dat de positie van de marechaussee als onderdeel van Defensie enerzijds en als zelfstandige opsporingsorganisatie anderzijds tot verwarring en onduidelijkheid kan leiden. In november 1999 zonden de minister van Justitie en de minister van Defensie een rapport aan de Tweede Kamer over de opsporing in de militaire politietaak. "De kern hiervan is dat het voor de waarheidsvinding van groot belang is dat de Koninklijke Marechaussee onafhankelijk strafrechtelijk onderzoek uitvoert onder het gezag van het openbaar ministerie en zonder betrokkenheid van de minister van Defensie", schrijft de bewindsman.
De verantwoordelijkheden van de minister van Defensie strekken zich, uiteraard, wel uit tot het operationele terrein. "De Nederlandse militairen moeten onder moeilijke omstandigheden hun werk doen en hun bevoegdheden zijn daarop toegesneden. Naar aanleiding van het incident heb ik opnieuw laten nagaan of de geweldsinstructie toereikend is en op grond van de beschikbare informatie luidt de conclusie dat dit inderdaad onverminderd het geval is", aldus minister Kamp.
quote:Bron: www.mindef.nl
Dodelijk schietincident in Irak
6-1-2004 12:53:00
Tijdens een schietincident in de provincie Al Muthanna in Irak op 27 december jongstleden is een Irakese man dodelijk gewond geraakt. In opdracht van het openbaar ministerie heeft de Koninklijke marechaussee een onderzoek naar de toedracht van de gebeurtenis ingesteld. De Koninklijke marechaussee verricht dergelijk strafrechtelijk onderzoek onder het gezag van het openbaar ministerie in gevallen dat er een vermoeden bestaat van het plegen van een strafbaar feit. Het openbaar ministerie heeft in het incident van 27 december 2003 in Irak aanleiding gezien tot het instellen van een strafrechtelijk onderzoek.De minister van Defensie is bij dit strafrechtelijk onderzoek niet betrokken. In het rapport van de heer van Kemenade inzake Srebrenica van 28 september 1998 werd geconstateerd dat de positie van de Koninklijke marechaussee als onderdeel van Defensie enerzijds en als zelfstandige opsporingsorganisatie anderzijds tot verwarring en onduidelijkheid kan leiden. In november 1999 zonden de minister van Justitie en de minister van Defensie een rapport aan de Tweede Kamer over de opsporing in de militaire politietaak. De kern hiervan is dat het voor de waarheidsvinding van groot belang is dat de Koninklijke marechaussee onafhankelijk strafrechtelijk onderzoek uitvoert onder het gezag van het openbaar ministerie en zonder betrokkenheid van de minister van Defensie.
De verantwoordelijkheden van de minister van Defensie strekken zich, uiteraard, wel uit tot het operationele terrein. De Nederlandse militairen moeten onder moeilijke omstandigheden hun werk doen en hun bevoegdheden zijn daarop toegesneden. Naar aanleiding van het incident heb ik opnieuw laten nagaan of de geweldsinstructie toereikend is en op grond van de beschikbare informatie luidt de conclusie dat dit inderdaad onverminderd het geval is. Verschillen tussen de Nederlandse 'Rules of Engagement' en die van het Verenigd Koninkrijk houden geen verband met de omstandigheden tijdens het incident van 27 december 2003. De geweldsinstructie stelt de Nederlandse militairen onverkort in staat hun belangrijke taken uit te oefenen om de stabilisatie en de wederopbouw van Irak te bevorderen.
DE MINISTER VAN DEFENSIE
quote:Nou, de man zou ( volgens Islamitisch gebruik ) direct zijn begraven. Ik dacht zelf dat dat binnen 24 uur zou moeten, maar goed. Sectie kan je ook achteraf verrichten.
Op dinsdag 6 januari 2004 22:31 schreef Aaahikwordgek het volgende:
in NOVA:- Het lijk is spoorloos of onduidelijk welk lijk het is
- Geen patronen gevonden
![]()
![]()
![]()
Maar het OM houdt vol!
Nogmaals, dat er een dode is gevallen is ten zeerste te betreuren, maar in deze situatie is het ( vooralsnog ) zeer waarschijnlijk dat die militair correct heeft gehandeld. Waar het om gaat is dat de leiding ( hier dus Balkenende en co. ) militairen op een missie stuurt die niet mag ( volgens de woordvoerder van de militairenvakbond die de VN-regels er op na heeft geslagen ).
quote:gelly waar ben je nou?
Op zaterdag 3 januari 2004 18:06 schreef gelly het volgende:[..]
Wat voor belang hebben de media en defensie bij het misleiden
quote:het is de taak van de kmar om zo iemand te in tijdelijke hechtenis te nemen en te onderzoeken daar kunnen ze vrij weinig aan doen (mja dienstweigeren) dit had ook met tijdelijk huis/bunkerarrest in al muthana gekunt maar het OM wilde de man in Nederland hebben, het OM wilde de man voor moord aanklagen, het OM heeft rang leeftijd en nog meer info vrijgegeven.
Op woensdag 7 januari 2004 00:45 schreef fafyoe het volgende:
Hoewel iedereen valt over het optreden van het OM hoor ik niemand over de rol die de KMAR hierin heeft gespeeld. Zonder een advies van vermeend ongeoorloofd handelen was het niet zover gekomen. Van collega´s in Irak heb ik begrepen dat de verhoudingen tussen de Kmar en het Korps op scherp staat ( Ik vermoed dat indien nodig de QRF niet veel haast zal hebben om de Kmar te ontzetten tijdens een vuurgevecht). Inmiddels weet ik ook de naam van de betrokken Sergeant Majoor (vragen heeft geen zin zijn identiteit geeft ik niet prijs) ik kan u wel melden dat het een zeer ervaren en gerespecteerd persoon is binnen het korps. Gezien zijn achtergrond bij het korps ben ik ervan overtuigd dat hij niet doel bewust deze Irakees heeft omgebracht!!!!!! (Ik spreek op persoonlijke titel dus niet namens het korps.)
het OM zit hier fout niet de kmar
quote:en niet een klein beetje fout ook.
Op woensdag 7 januari 2004 11:02 schreef sp3c het volgende:[..]
het is de taak van de kmar om zo iemand te in tijdelijke hechtenis te nemen en te onderzoeken daar kunnen ze vrij weinig aan doen (mja dienstweigeren) dit had ook met tijdelijk huis/bunkerarrest in al muthana gekunt maar het OM wilde de man in Nederland hebben, het OM wilde de man voor moord aanklagen, het OM heeft rang leeftijd en nog meer info vrijgegeven.
het OM zit hier fout niet de kmar
quote:Noem Saddam maar rustig.
Op dinsdag 6 januari 2004 21:00 schreef Primary het volgende:[..]
Wat zou jij doen als je in een land leefde dat net in zijn rust verstoord is
quote:
Steun voor de gearresteerde marinier
De VBM|NOV steunt de gearresteerde marinier. Wie hem een hart onder de riem wil steken kan schrijven naar: Van Braam Houckgeestkazerne, t.a.v. StafOfficier Personeel, tgv SOPers, Postbus 190, 3940 AD Doorn. Alle reacties zullen dan de marinier bereiken
Alles wijst juist op voorhand uit dat die man niet schuldig is:
Getuigen op de plaats van delict hadden het over een slachtoffer die verwondingen had aan borst en been en het slachtoffer waar het OM zich op richt had verwondingen aan zijn rug.
Voordat de eenheid van die marinier op die plek aankwam, waren er al waarschuwingsschoten gelost door een aantal militairen die al aanwezig waren.
Dit geeft toch wel aan dat de situatie redelijk bedreigend en escalerend moet zijn geweest, en dan maakt het OM nog eens de lachwekkende en amateuristische vergelijking met de situatie van een politieagent in Nederland....
Ik vind dit echt werkelijk schandalig zo'n man moet je in zo'n situatie in eerste instantie juist steunen en achter hem staan in plaats van hem ,voordat hij nog verhoord moet worden en er geen eens duidelijke aanwijzingen zijn, op te sluiten en te beschuldigen van moord.
Dit soort mensen moeten juist een streepje voor hebben zij streiden voor ons land en daar ga je niet op zo'n schandalige manier mee om.
Het is echt typerend voor het steeds gekker wordende land waarin we leven.
quote:bedankt voor die link. ik ga hem zeker een kaartje sturen.
Op woensdag 7 januari 2004 12:13 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
quote:Zij Strijden voor ons land? Een tijdelijke militaire macht die het land rustig moet houden zodat het zijn eigen leger en politie kan ontwikkelen.
Op woensdag 7 januari 2004 20:16 schreef Vikingo het volgende:
Ik vind deze zaak echt schandalig.
Hoe kun je in godsnaam een nederlandse militair in een oorlogsgebied beschuldigen van moord als:
het niet eens bewezen is en er juist grote twijfels zijn of het lijk waar het OM zich op baseert ook daadwerkelijk het lijk is wat gedood is door die man.
Er geen kogels of ander bewijs aanwezig is.
Men niet eens die marinier echt goed verhoord heeft.Alles wijst juist op voorhand uit dat die man niet schuldig is:
Getuigen op de plaats van delict hadden het over een slachtoffer die verwondingen had aan borst en been en het slachtoffer waar het OM zich op richt had verwondingen aan zijn rug.
Voordat de eenheid van die marinier op die plek aankwam, waren er al waarschuwingsschoten gelost door een aantal militairen die al aanwezig waren.
Dit geeft toch wel aan dat de situatie redelijk bedreigend en escalerend moet zijn geweest, en dan maakt het OM nog eens de lachwekkende en amateuristische vergelijking met de situatie van een politieagent in Nederland....Ik vind dit echt werkelijk schandalig zo'n man moet je in zo'n situatie in eerste instantie juist steunen en achter hem staan in plaats van hem ,voordat hij nog verhoord moet worden en er geen eens duidelijke aanwijzingen zijn, op te sluiten en te beschuldigen van moord.
Dit soort mensen moeten juist een streepje voor hebben zij streiden voor ons land en daar ga je niet op zo'n schandalige manier mee om.Het is echt typerend voor het steeds gekker wordende land waarin we leven.
[Dit bericht is gewijzigd door HvS op 07-01-2004 21:19]
quote:woon jij op pluto
Op woensdag 7 januari 2004 21:14 schreef HvS het volgende:[..]
Zij Strijden voor ons land? Een tijdelijke militaire macht die het land rustig moet houden zodat het zijn eigen leger en politie kan ontwikkelen.
Waarvan dan een militair een plunderende irakees in zn rug schiet, van een grote afstand, terwijl de militair in kwestie zelf niet in levensgevaar is? Dat noem jij strijden voor ons land?
quote:bron?
Op woensdag 7 januari 2004 21:52 schreef sanniejj het volgende:
Laat ik nou net van buitenaf weten wat er wel is gebeurd.. walgelijke (s)linkse reacties hier.. gatver begrijp echt niet wat sommigen hier bezielt.
[Dit bericht is gewijzigd door zoalshetis op 07-01-2004 23:01]
quote:Het woord strijden moet je hier ook niet letterlijk neme, ik bedoel er mee aan te geven dat ik vind dat je mensen die onder jouw vlag in een veiligheidsoperatie in een oorlogsgebied opereren je met veel meer respect hoort te behandelen ipv hem meteen voor moord op te sluiten nog voordat je hem uitvoerig verhoord heb.
Op woensdag 7 januari 2004 21:14 schreef HvS het volgende:[..]
Zij Strijden voor ons land? Een tijdelijke militaire macht die het land rustig moet houden zodat het zijn eigen leger en politie kan ontwikkelen.
Waarvan dan een militair een plunderende irakees in zn rug schiet, van een grote afstand, terwijl de militair in kwestie zelf niet in levensgevaar is? Dat noem jij strijden voor ons land?
Ik denk persoonlijk dat het OM hier een kans zag om zich een klein beetje van het serbrenia syndroom te verlossen maar het lijkt erop dat ze het weer helemaal fout hebben.
quote:ik denk zelf eerder dat het OM in deze zaak de oorlog in irak in een kwaad daglicht wilde stellen, omdat sommige lieden er niet mee eens waren. mislukt, denk ik.
Op donderdag 8 januari 2004 00:12 schreef Vikingo het volgende:[..]
Het woord strijden moet je hier ook niet letterlijk neme, ik bedoel er mee aan te geven dat ik vind dat je mensen die onder jouw vlag in een veiligheidsoperatie in een oorlogsgebied opereren je met veel meer respect hoort te behandelen ipv hem meteen voor moord op te sluiten nog voordat je hem uitvoerig verhoord heb.
En zeker gezien de huidige feiten waarin er grote twijfels bestaan over ,wat jij wel met zekerheid durft te zeggen, dat die man in zijn rug is geschoten.
En die militair zelf niet in levensgevaar? Als er al voordat hij ter plekke was meerdere malen waarschuwingsschoten waren gelost en er in vergelijkbare situaties al vaker slachtoffers (VN Militairen dan) zijn gevallen kan je toch wel stellen dat het hier niet echt veilig was en zeker niet vergelijkbaar met een politieactie hier in Nederland.Ik denk persoonlijk dat het OM hier een kans zag om zich een klein beetje van het serbrenia syndroom te verlossen maar het lijkt erop dat ze het weer helemaal fout hebben.
quote:gooi het in de groep..
Laat ik nou net van buitenaf weten wat er wel is gebeurd.. walgelijke (s)linkse reacties hier.. gatver begrijp echt niet wat sommigen hier bezielt.
Voor één keertje dan:
quote:Zou ook kunnen.
Op donderdag 8 januari 2004 00:15 schreef zoalshetis het volgende:[..]
ik denk zelf eerder dat het OM in deze zaak de oorlog in irak in een kwaad daglicht wilde stellen, omdat sommige lieden er niet mee eens waren. mislukt, denk ik.
quote:dank je (als balkenende liefhebber)
Op donderdag 8 januari 2004 00:19 schreef Captain_Chaos het volgende:
Nou heb ik echt niks met Balkenende........ maar zij radiotoespraak mocht er zijn.Voor één keertje dan:
quote:doodschieten, loslaten, verbranden, mooi weer spelen, terroriseren, manipuleren, bonbonnen uitdelen, we zullen zien.
Op donderdag 8 januari 2004 00:20 schreef Vikingo het volgende:[..]
Zou ook kunnen.
Maar het is niet te hopen want als dat echt de reden zou zijn dan is het echt goed fout met dit land.
quote:Als je niks kan, mag of weet (te) zeggen, hou dan je mond en zeg niks. En kom alsjeblieft niet met loze kreten als "ik weet beter dan de rest wat er gebeurd is, maar ik mag het niet vertellen!"
Je hebt in het leven echt totaal niks aan opmerkingen als "ik weet de ware toedracht maar mag het niet zeggen!" Maar daar kom je nog wel achter denk ik...
Sorry maar dat moest ik even kwijt, aangezien ik me nogal stoorde aan dat dom geroep van je dit hele topic door.
Stuur dan geen militairen als je thuisfront je eigen militairen niet eens kan dekken en hem meteen verraad als moordenaar. Hij is er op getraind om te doden en nou is het opeens fout dat ie een plunderaar doodschiet. Een landverrader in oorlogstijd nog wel.
Geef onze soldaten gebroken geweertjes mee als ze weer uitgezonden worden.
[Dit bericht is gewijzigd door Dr_Crouton op 08-01-2004 06:11]
quote:Het OM heeft ernstige verdenkingen dat hij tegen de regels gehandeld heeft. Dan zoek je dat uit. Normaal als iemand wordt verdacht van moord onderzoeken ze dit ook. En dan kan je wel gaan roepen dat het daar oorlogsgebied is maar daar gaat het niet over. De nederlandse militair heeft daar instructies gekregen. Daar moet hij zich gewoon aan houden.
Op donderdag 8 januari 2004 02:16 schreef tRiZzZ het volgende:
Het is toch belachelijk dat zo iemand word aangehouden of niet soms?
Okee, hij gaat niet naar Irak met de missie iemand doodschieten, maar als het er zo van komt zoals hier het geval was, waarom zou je dan in godsnaam die kerel vast zetten?? slaat weer helemaal nergens op..
Ze gaan elke Amerikaan toch ook niet vastzetten die een Irakees heeft neergeknald.. ?
Word hier nou gemeten met 2 maten? Want normaal als iemand een persoon neerschiet roepen sommigen al met doodstraf e.d. en nu is het opeens 'mosterd na de maaltijd'.
[Dit bericht is gewijzigd door Toad op 08-01-2004 10:03]
quote:Ja maar dat doet het OM niet, Toad!
Op donderdag 8 januari 2004 09:49 schreef Toad het volgende:[..]
Het OM heeft ernstige verdenkingen dat hij tegen de regels gehandeld heeft. Dan zoek je dat uit.
quote:Het is niet verkeerd dat militairen zich moeten houden aan hun regels en dat er een onderzoek en een rechtszaak komen indien zij zich niet aan die regels houden. Wel is het handelen van het OM inderdaad uiterst curieus.
Op donderdag 8 januari 2004 10:19 schreef Dodec het volgende:[..]
Ja maar dat doet het OM niet, Toad!
Het OM zoekt het niet eerst uit, maar zet iemand gelijk vijf dagen vast en plakt al gelijk het etiket "moordenaar" op.
quote:en dat terwijl nu al blijkt dat het totaal niet hard te maken is.
Het OM zoekt het niet eerst uit, maar zet iemand gelijk vijf dagen vast en plakt al gelijk het etiket "moordenaar" op.
de feiten:
-geen lichaam en geen duidelijkheid of het lichaam van "een" dode irakees die een paar dagen later begraven werd überhaupt wel de man is die eventueel door de marinier zou zijn geraakt.
-geen ballistisch onderzoek gedaan
-geen kogel gevonden
-geen duidelijkheid of de marinier in kwestie die man uberhaupt geraakt en gedood heeft.
-ontlastende verklaringen, van zowel Irakezen ter plekke als militairen
-verklaringen over een schotwond in het been/borst ipv rug
-er waren al meerdere waarschuwingsschoten afgevuurd door de militairen ter plekke omdat de situatie zeer bedreigend was
-militair moest als commandant optreden om zichzelf en de paar militairen die hij bij zich had te beschermen ivm de zeer dreigende situatie van een grote groep gewapende agressieve plunderaars die zich in hun richting begaven.
-geweldsinstructie staat in dergelijke gevallen gericht schieten toe, dat is nog niet eens gebeurd, daar de betreffende Irakees (en we weten niet eens of die is overleden) vermoedelijk geraakt is door eenvan een steen terugketsende kogel die als waarschuwingsschot ruim voor de groep irakezen in de grond werd geschoten.
(dit geeft ook voeding aan de theorie dat de irakees die een paar dagen later het ziekenhuis werd binnengebracht waarschijnlijk een hele andere is)
-militair in kwestie was ten tijd van de beschuldging voor moord nog niet eens verhoord (!)
Kortom, het OM heeft geen enkele aanleiding gehad de militair op zon manier te beschuldigen. Ik denk dat er een paar individuen binnen het OM met een hoge geldingsdrang zich kostte wat kost een grote zaak wilden en zo al de roem zaken... daarbij totaal geen rekening houdend met het menselijk leed wat ze militair aandoen en vooral ook niet te vergeten de onzekerheid bij de troepen ter plaatse in een zeer onrustig gebied.. dit kun je het OM zeer kwalijk nemen en het KAN niet anders of hier gaan een paar koppen rollen..
[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 08-01-2004 11:00]
quote:en nog uit het ad:
Marinier zegt naar eer en geweten te hebben gehandeld
ANP
RIJSWIJK - De Nederlandse marinier Erik O. die verdacht wordt van het doodschieten van een Iraakse plunderaar, zegt naar eer en geweten te hebben gehandeld. 'Ik zou alles precies zo opnieuw doen', zegt de 43-jarige militair in een interview met De Telegraaf donderdag.De sergeant-majoor werd enkele dagen na het incident, dat plaatsvond op 27 december, naar Nederland overgebracht en voor vijf dagen gevangen gezet in Soesterberg. Hij zegt verbijsterd te zijn over hoe hij werd afgevoerd. 'Zo'n scenario komt zelfs in je ergste nachtmerrie niet voor. Met een busje werd ik naar Koeweit gebracht, begeleid door de marechaussee en in het KLM-vliegtuig naar Schiphol 'vierde' ik de jaarwisseling.'
In Nederland ontstond veel ophef over de zaak toen het Openbaar Ministerie verklaarde dat O. moord, doodslag of dood door schuld ten laste wordt gelegd. Er kwam veel kritiek op het OM van met name de Tweede Kamer over de wijze waarop de zaak is aangepakt. De rechter-commissaris zag afgelopen dinsdag geen reden om O. nog langer vast te houden.
De onderofficier zegt zich te kunnen vinden in een onderzoek van de marechaussee naar alle schietincidenten tijdens uitzendingen van Nederlandse militairen. 'Dat voorkomt wildwestoptredens. Maar ik kan met de hand op me hart stellen dat ik me altijd aan de regels heb gehouden. Je moet in het gebied in een fractie van een seconde een beslissing nemen', zegt hij. 'Als je twijfelt kan dat levensgevaarlijk uitpakken.'Hij vindt het vooral onverteerbaar dat hij vijf dagen in de cel heeft gezeten. 'Dit heeft mij als mens beschadigd, ik voel me vernederd, ben verbitterd. Het liefst zou ik vandaag nog terugkeren naar mijn eenheid in de woestijn.'
quote:
De Britse generaal-majoor Stewart, die het oppercommando voert over de troepen in Zuid-Irak, is speciaal ingevlogen om de Nederlandse premier te begroeten. ,,Wij Britten weten uit eigen ervaring dat je een onderzoek eerst goed moet afronden, voor hem publiekelijk te maken. Dit was zeker niet de beste methode'', aldus Stewart.
[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 08-01-2004 12:18]
Er is maar een iemand die achter het tralies hoort en dat is die vieze landverrader bij het Openbaar Ministerie die er voor gezorgd heeft dat deze man in de gevangenis terecht is gekomen. Dat zal prive wel zo'n wereldvreemde groenslinkse boomknuffelende geitenwollensokkendragende anti-oorlogdemonstrant zijn die denkt: "Ik pak ze wel terug door die militairen hoogst persoonlijk een mes achter in de rug te steken".
Gelukkig vond 80% van de Nederlanders het een schandalige actie...
quote:er wordt wel degenlijk met 2 maten gemeten.
Op donderdag 8 januari 2004 09:49 schreef Toad het volgende:[..]
Het OM heeft ernstige verdenkingen dat hij tegen de regels gehandeld heeft. Dan zoek je dat uit. Normaal als iemand wordt verdacht van moord onderzoeken ze dit ook. En dan kan je wel gaan roepen dat het daar oorlogsgebied is maar daar gaat het niet over. De nederlandse militair heeft daar instructies gekregen. Daar moet hij zich gewoon aan houden.
Word hier nou gemeten met 2 maten? Want normaal als iemand een persoon neerschiet roepen sommigen al met doodstraf e.d.
De normale gang van zaken bij schietincidenten is bovendien dat de dader wordt vastgezet op de basis zelf tot het onderzoek is afgerond hier wordt hij linea recta naar huisgevlogen en vastgezet in de gevangenis.
ga zo maar door, het OM heeft lopen blunderen en niet zo'n beetje ook
quote:nee de reacties van het ministerie van defensie zijn mosterd na de maaltijd ... beter lezen aub
en nu is het opeens 'mosterd na de maaltijd'.
quote:Net als Donner, die er mee eens is. Die draagt ook geitenwollen sokken. En is ook van Groenlinks.
Op donderdag 8 januari 2004 11:23 schreef tikorev_deel2 het volgende:
Dat zal prive wel zo'n wereldvreemde groenslinkse boomknuffelende geitenwollensokkendragende anti-oorlogdemonstrant zijn die denkt: "Ik pak ze wel terug door die militairen hoogst persoonlijk een mes achter in de rug te steken".
quote:Donner is toch in de jaren vijftig in een tijdsmachine gestapt en hier in het kabinet weer uitgestapt?
Op donderdag 8 januari 2004 12:13 schreef Dodec het volgende:[..]
Net als Donner, die er mee eens is. Die draagt ook geitenwollen sokken. En is ook van Groenlinks.
quote:Donner heeft helemaal niet gezegd dat hij het er mee eens is. Hij heeft gezegd dat de politiek zich niet met het werk van het OM moet bemoeien.
Op donderdag 8 januari 2004 12:13 schreef Dodec het volgende:[..]
Net als Donner, die er mee eens is. Die draagt ook geitenwollen sokken. En is ook van Groenlinks.
quote:Het OM is de vertegenwoordiger van de staat als aanklager. Dus heeft Donner er weldegelijk mee te maken.
Op donderdag 8 januari 2004 12:45 schreef Tikorev het volgende:[..]
Donner heeft helemaal niet gezegd dat hij het er mee eens is. Hij heeft gezegd dat de politiek zich niet met het werk van het OM moet bemoeien.
quote:Typisch Donner.....
Op donderdag 8 januari 2004 12:45 schreef Tikorev het volgende:[..]
Donner heeft helemaal niet gezegd dat hij het er mee eens is. Hij heeft gezegd dat de politiek zich niet met het werk van het OM moet bemoeien.
quote:Maar hij heeft nooit gezegd dat hij het goed of slecht vindt dat die militair is opgepakt.
Op donderdag 8 januari 2004 12:56 schreef Aaahikwordgek het volgende:[..]
Het OM is de vertegenwoordiger van de staat als aanklager. Dus heeft Donner er weldegelijk mee te maken.
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 13:01 schreef Vikingo het volgende:[..]
Typisch Donner.....
quote:Dat kan en mag die ook niet als minister, hij mag zich niet met de rechtsgang bemoeien, maar zou wel achter de schermen het OM op de vingers kunnen tikken vanwege slecht functioneren.
Op donderdag 8 januari 2004 13:03 schreef Tikorev het volgende:[..]
Maar hij heeft nooit gezegd dat hij het goed of slecht vindt dat die militair is opgepakt.
quote:iemand anders heeft het altijd gedaan binnen zijn ministerie
Op donderdag 8 januari 2004 13:04 schreef Tikorev het volgende:[..]
Wat is daar zo typisch Donner aan?
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 13:11 schreef sp3c het volgende:[..]
iemand anders heeft het altijd gedaan binnen zijn ministerie
Maar heb je wat voorbeelden van dat "altijd" zodat ik misschien wat beter begrijp wat je bedoelt?
quote:dat is nu juist het probleem, hij zou iemand moeten verwijten maar hij trekt zijn handen er wederom vanaf.
Op donderdag 8 januari 2004 13:36 schreef Tikorev het volgende:[..]
Volgens mij verwijt hij niemand iets laat staan dat hij iemand anders de schuld kan geven.
quote:dat die terroristenzaken de mist in zijn gegaan was ook niet zijn schuld
Maar heb je wat voorbeelden van dat "altijd" zodat ik misschien wat beter begrijp wat je bedoelt?
quote:Oh zo, dan ben ik het wel met je eens....
Op donderdag 8 januari 2004 13:43 schreef sp3c het volgende:[..]
dat is nu juist het probleem, hij zou iemand moeten verwijten maar hij trekt zijn handen er wederom vanaf.
Maar volgens mij als hij iemand anders ging verwijten was je verwijt aan Donner weer geweest dat hij de schuld op iemand anders probeert af te schuiven...
[Dit bericht is gewijzigd door Tikorev op 08-01-2004 13:53]
quote:Bij ernstige verdenkingen zet het OM iemand vast. De rechter beslist dan of hij langer vast mag gehouden worden. Dat is in dit geval gebeurd. Het OM zegt wel degelijk bewijzen te hebben.
We weten niet alles, we kunnen van allerlei dingen gaan roepen dat de militair of het OM gelijk heeft maar zelf weet ik het ook niet. Het OM zegt getuigen te hebben die O. vanaf 50 a 60 m. afstand een irakees hebben zien neerschieten. De militair spreekt dit tegen. Ik snap de woede van buitenstaanders niet echt.
[Dit bericht is gewijzigd door Toad op 08-01-2004 13:54]
quote:waarom hebben ze die niet aan de rechter commisaris laten zien dan?
Op donderdag 8 januari 2004 13:46 schreef Toad het volgende:[..]
Bij ernstige verdenkingen zet het OM iemand vast. De rechter beslist dan of hij langer vast mag gehouden worden. Dat is in dit geval gebeurd. Het OM zegt wel degelijk bewijzen te hebben.
die acht het geeneens bewezen dat de marinier uberhaupt iemand heeft neergeschoten
quote:als het OM die had gehad, was de marinier nooit vrijgelaten.
Op donderdag 8 januari 2004 13:46 schreef Toad het volgende:[..]
Bij ernstige verdenkingen zet het OM iemand vast. De rechter beslist dan of hij langer vast mag gehouden worden. Dat is in dit geval gebeurd. Het OM zegt wel degelijk bewijzen te hebben.
quote:Dat moet je niet aan mij vragen. Ik kan alleen maar speculeren van dat er nog verder gewerkt word aan de bewijzen o.i.d.
Op donderdag 8 januari 2004 13:48 schreef sp3c het volgende:[..]
waarom hebben ze die niet aan de rechter commisaris laten zien dan?
die acht het geeneens bewezen dat de marinier uberhaupt iemand heeft neergeschoten
quote:en de rest van Nederland speculeert dat het o.m. weer is stevig heeft lopen blunderen door te werken zonder bewijzen o.i.d.
Op donderdag 8 januari 2004 13:51 schreef Toad het volgende:[..]
Dat moet je niet aan mij vragen. Ik kan alleen maar speculeren van dat er nog verder gewerkt word aan de bewijzen o.i.d.
quote:Dat is ook zo, hebben ze zelf toegegeven!
Op donderdag 8 januari 2004 13:56 schreef sp3c het volgende:[..]
en de rest van Nederland speculeert dat het o.m. weer is stevig heeft lopen blunderen door te werken zonder bewijzen o.i.d.
quote:ja maar ze zijn nog wel overtuigd dat hij het gedaan heeft
Op donderdag 8 januari 2004 14:04 schreef Aaahikwordgek het volgende:[..]
Dat is ook zo, hebben ze zelf toegegeven!
![]()
quote:Dat is het schandalige inderdaad, terwijl de rechter van niet oordeelt. Het OM gaat ook niet in beroep, dus moeten ze ophouden met de aantijgingen.
Op donderdag 8 januari 2004 14:06 schreef sp3c het volgende:[..]
ja maar ze zijn nog wel overtuigd dat hij het gedaan heeft
![]()
[Dit bericht is gewijzigd door Aaahikwordgek op 08-01-2004 14:14]
quote:
De Nederlandse marinier die door justitie is aangeklaagd voor het neerschieten van een plunderende Irakees voelt zich vernederd en heeft bittere gevoelens over de wijze waarop hij door het systeem in de steek is gelaten. In een exclusief interview met deze krant spreekt de sergeant-majoor voor het eerst over de gebeurtenissen in Zuid-Irak, over zijn arrestatie en toekomstvisie. De steun van het Korps Mariniers was als een warme deken, zegt hij. Dat heeft me, mét de reacties van familie en vrienden, op de been gehouden.AMSTERDAM, donderdag
De Nederlandse marinier die een Iraakse plunderaar zou hebben doodgeschoten en door justitie als een crimineel werd teruggehaald uit Irak, hoopt dat de militairen van zijn peloton alert blijven en in gevaarlijke situaties niet zullen gaan twijfelen.
Want je moet daar in een fractie van een seconde beslissingen nemen en ik moet er niet aan denken dat de wijze waarop ik werd behandeld tot Nederlandse slachtoffers leidt, omdat mariniers bang zijn in te grijpen, zegt Erik O. in een exclusief interview met deze krant.
De sergeant-majoor vindt dat hij op 27 december naar eer en geweten heeft gehandeld toen zijn eenheid in het gedrang kwam door oprukkende Iraakse provocateurs. Hij gebruikte zijn wapen tweemaal om waarschuwingsschoten af te vuren, waarvan eenmaal in de grond. In de uiterst hectische situatie met tussen de 75 en 100 steeds verder opdringende Irakezen struikelde een man.
De Irakezen lieten niet toe dat Nederlandse ziekenverplegers deze gewonde mochten behandelen en hij werd in een pick-up afgevoerd door de andere plunderaars.
Dat het incident door de Koninklijke Marechaussee wordt onderzocht is prima, zegt 0., maar dat ik uiteindelijk vijf dagen in een cel belandde, is voor mij persoonlijk onverteerbaar. Dit heeft mij als mens beschadigd, ik voel me vernederd, ben verbitterd . Het liefst zou ik vandaag nog terugkeren naar mijn eenheid in de woestijn.
Maar boven alles ben ik ervan overtuigd dat ik naar eer en geweten heb gehandeld. Ik zou alles precies zo opnieuw doen. De veiligheid van mijn mariniers stond en staat voorop. Ook daarom ben ik ervan overtuigd dat het onderzoek mij uiteindelijk zal vrijpleiten.´IK HANDELDE NAAR EER EN GEWETEN´
Gearresteerde marinier lucht voor het eerst zijn hart na schietincident
door CHARLES SANDERS
AMSTERDAM, donderdag
De 43-jarige marinier die al dagenlang voorpaginanieuws is vanwege de wijze waarop hij door Justitie werd behandeld, kan zich elk moment van de patrouille op die middag van de 27e december vorig jaar nog haarscherp voor de geest halen.
Als we hem een dag nadat de rechter-commissaris zijn vrijlating gelastte ontmoeten, wordt hij geflankeerd door zijn echtgenote en beide advocaten. Erik 0., terugkijkend op een affaire die het land nu al dagenlang bezighoudt: Onze assistentie werd die middag gevraagd. Op 25 kilometer van As Samawah was al een geweergroep van de mariniers aanwezig, er ontstond een dreigende situatie, omdat een menigte van tussen de 75 en 100 Irakezen op het punt stond een van een truck gevallen container te plunderen.
Toen de sergeant-majoor met zijn tien mariniers op de locatie arriveerde, had de daar reeds aanwezige Nederlandse geweergroep al enkele waarschuwingsschoten afgevuurd.
We hebben onmiddellijk de weg afgezet en ik deelde gummistokken aan mijn mannen uit, vertelt de onderofficier. De Irakezen rukten op, sommigen met auto´s, escalatie dreigde, de kans was aanwezig dat we door overrompeling het overzicht kwijt zouden raken. Ik vroeg onder meer assistentie aan vier Irakese politiemensen, maar die weigerden elke hulp. Toen de menigte steeds dichterbij kwam, met stenen in de handen, laadde ik mijn Diemaco-geweer door. Maar het maakte geen enkele indruk, ze bleven op ons afkomen. Daarom besloot ik een waarschuwingsschot in de lucht af te vuren, de afstand was ongeveer 60 meter. Weer geen reactie. De menigte bleef in een gestaag tempo komen. Mijn tweede waarschuwingsschot ging in de grond, in de modder, ruim naast en voor de groep, ik richtte heel bewust naar beneden. De menigte liep nog steeds voorwaarts, maar reageerde eindelijk door terug te lopen. Eén van de Irakezen leek te struikelen. Hij viel op zijn rug, ik zag bloed op zijn been. De man werd opgetild door de anderen, naar de weg gebracht. Onze ziekenverplegers kwamen er onmiddellijk bij, maar ze kregen niet de kans om hulp te verlenen. De man werd in een witte pick-up geladen en verdween.
´Het ergste vind ik dat ik geen afscheid van mijn mannen kon nemen´Onmiddellijk na de gebeurtenissen gaf de sergeant-majoor opdracht het incident via de radio bij de bataljons commandopost te melden. Terug in het kamp, na een operatie van bijna vier uur, werd hij niet door de marechaussee opgewacht. Om half tien die avond werd hem verzocht een verklaring af te leggen, waarna hij tot half twee ´s nachts werd ondervraagd. De 28e, 29e en 30e december hoorde Erik O. niets, op oudejaarsdag werd hij aangehouden.
Ik was verbijsterd, zo´n scenario komt zelfs in je ergste nachtmerrie niet voor, vertelt hij. Met een busje werd ik naar Koeweit gebracht, begeleid door de marechaussee, en in het KLM-vliegtuig naar Schiphol ´vierde´ ik de jaarwisseling. Bij de brigade in Soesterberg heb ik vijf nachten vastgezeten. De mensen van het KMAR-onderzoeksteam hebben me fantastisch behandeld, maar het idee dat ik in de cel zat, was afschuwelijk. Je weet dat het onvoorstelbare waar is, maar ondergaat het als een film.
Ga door!
De onderofficier heeft amper een idee hoe groot de verontwaardiging in Nederland is over de manier waarop justitie zijn zaak behandelde. Terwijl hij af en toe naar zijn vrouw kijkt, zegt de marinier die eerder in Noord-Irak en Cambodja diende: Het ergste van alles vind ik nog dat ik geen afscheid van mijn mannen, van mijn peloton heb kunnen nemen. Dat is voor een sergeant-majoor iets afschuwelijks. Daarom heb ik vandaag in deze krant een boodschap voor mijn mariniers in Irak. Ga door met het werk zoals jullie dat al die tijd al deden. Denk om je 360 graden´ Samen uit, samen thuis.Want ook duidelijk is dat de arrestatie van de sergeant-majoor de achterblijvers in Irak aan het denken heeft gezet. De mannen vragen zich af wat ze mogen, wanneer ze in het verdachtenbankje belanden, hoe het mogelijk was dat een alom gerespecteerde en als zeer stabiel bekend staande onderofficier zo kon worden gecriminaliseerd.
Je moet in dat gebied in een fractie van een seconde beslissingen nemen, zegt de marinier. Als je twijfelt, kan dat levensgevaarlijk uitpakken. Ik heb naar eer en geweten gehandeld. De situatie was bedreigend, ik zou opnieuw dezelfde keuzes maken als ik die 27e december deed. Maar dat neemt niet weg dat ik teleurgesteld ben, dat ik als mens beschadigd ben, dat ik me verbitterd voel.
De vrouw van de sergeantmajoor vrouw vult aan: We zijn onze advocaten Carry Hamburger en Geert-Jan Knoops ontzettend dankbaar. Ook de steun van het Korps Mariniers en van de Koninklijke Marine was hartverwarmend. Van hoog tot laag, iedereen stond achter ons.
Voor Erik O. is de zaak nog lang niet afgelopen en dat realiseert hij zich terdege. Verwacht wordt dat het onderzoek naar het schietincident door de Koninklijke Marechaussee nog zeker tien weken vergt. Hoe verschrikkelijk ook, ik hoop hier uiteindelijk sterker uit te komen. Maar ik weet ook dat een deel van mijn peloton op dit moment actief is in het zuidelijk deel van de provincie Moetanna. Ik had daar heel graag bij gezeten. Gevoelsmatig zou ik vandaag nog terug willen. Maar dit alles heeft ook op mijn familie, op mijn privé-leven, een enorme impact gehad. Toen ik in die cel zat, voelde ik voor het eerst in mijn leven dat ik het niet meer zelf in de hand had. De vernederingwas intens. Ik ben door alle gebeurtenissen niet onzeker geworden, maar ik realiseer me heel goed dat ik als mens voor het leven ben getekend.
Wildwest
Erik O. heeft er alle begrip voor dat elk schietincident tijdens uitzendingen van Nederlandse militairen wordt onderzocht. Dat voorkomt wildwestoptredens, zegt hij. Maar ik kan met mijn hand op het hart stellen dat ik me altijd aan de regels heb gehouden. In 1991 in Noord-Irak, twee jaar later in Cambodja en vorige maand bij As Samawah. Ik weet dat mijn vertrek elk lid van ons bataljon aan het denken heeft gezet. Maar ik hoop en weet dat iedereen zich vasthoudt aan de professionaliteit van het Korps. Ik ben positief over de uitkomst van het onderzoek. Ik heb niets te verbergen, heb alle vertrouwen in de afloop. Alleen de manier waarop ik van mijn mannen ben gescheiden en in een cel belandde, is amper te verkroppen. Niet voor mij en niet voor mijn militairen in Irak. Toch vraag ik hun rustig te blijven. Doorgaan op de slagroeier, noemen wij dat bij het Korps Mariniers.
http://www.nldetirak.nl/laatstenieuwsitems/080104telegraaf.html
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |