abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15664141
De hoogte van boetes zijn op dit moment verre van eerlijk en effectief. Arme mensen zijn vaak te dupe van de voor hun hoge boetes, en de rijken maken er geen overtreden minder om, want de boetes zijn voor hun doen belachelijk laag. Ik zie toch vaak hoe 'de rijken' er onverschillig over doen (Heinsbroek) en het is tijd dat hun ook eens wat van die boetes gaan voelen.
Dit is overigens geen anti-rijken topic, ik ben ook voor het terugbrengen van de 52% belastingschijf naar de normale 42%. Het is belachelijk dat mensen die absoluut gezien al mer betalen ivm procentuele belasting, dan ook nog eens 10% extra zouden moeten betalen. Maar dat is een ander verhaal; dus kortom:

Stelling: boetes moeten inkomensafhankelijk worden.

[Dit bericht is gewijzigd door pberends op 24-12-2003 12:12]

pi_15664188
vind het opzich wel een goed idee..er is een scandinavisch land dat dat al hanteert.. weet alleen zo snel ff niet meer welk.
pi_15664194
quote:
Het is belachelijk dat mensen die relatief gezien al meer betalen
óók nog eens extra zouden moeten betalen.
Spreek je jezelf nou niet een klein beetje tegen?
pi_15664216
Als je voormoet komen houdt de rechter hier al rekening mee.
pi_15664221
Dat zou je dan ook door kunnen trekken naar gevangenisstraffen ofzo? Dat bepaalde mensen hogere straffen krijgen dan andere?
Hek van de dam lijkt me...
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_15664240
We begaan toch allemaal dezelfde overtreding? De rijken worden al extra belast via de belasting, en dat lijkt mij al voldoende.
pi_15664260
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:06 schreef rolandb5 het volgende:

[..]

Spreek je jezelf nou niet een klein beetje tegen?

Al zouden rijken 42% moeten betalen, dan zou de belasting eerlijk zijn. Absoluut gezien betalen ze dan alsnog meer dus dat is prima. Maar dat ze dan ook nog 10% extra moeten betalen, terwijl ze al absoluut gezien veel meer betalen is belachelijk.
pi_15664275
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:05 schreef MegA het volgende:
vind het opzich wel een goed idee..er is een scandinavisch land dat dat al hanteert.. weet alleen zo snel ff niet meer welk.
Dat is volgens mij Finland, op zich wel een goed idee .... je moet het wel voelen natuurlijk zo'n boete
pi_15664283
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:07 schreef johandeleng het volgende:
We begaan toch allemaal dezelfde overtreding? De rijken worden al extra belast via de belasting, en dat lijkt mij al voldoende.
Dus de rijke niet-overtreders moeten extra belasting betalen omdat de andere rijken de hele tijd overtredingen maakt? Deze 2 dingen moeten juist veranderd worden, dat is veel eerlijker.
pi_15664289
rijke mensen maken zich ook vaker schuldig aan 'onzorgvuldig boekhouden'... heb je wel eens van een werkeloze of iemand met een modaal inkomen gehoord die 'onzorgvuldig boekhoude'? dat heet gewoon '(steun)fraude'.
  woensdag 24 december 2003 @ 12:12:26 #11
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_15664363
Geweldig! We gaan onderscheid maken.

Dan wil ik ook graag een aangepaste hogere maximum snelheid aangezien mijn auto veel betere remmen heeft dan bv. en ouwe lelijke eend.

Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
pi_15664377
Ik denk dat het veel effectiever is om ipv de boeteschaal in te voeren eens te kijken naar een draaideur-boete: hoe meer overtredingen; hoe hoger de boete wordt. Dan houdt je de rijken rustig op de weg en de armen ook.
  woensdag 24 december 2003 @ 12:14:36 #13
43634 Koos_26
Chantal Janzen
pi_15664415
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:12 schreef kasper het volgende:

Dan wil ik ook graag een aangepaste hogere maximum snelheid aangezien mijn auto veel betere remmen heeft dan bv. en ouwe lelijke eend.

Hier ben ik al jaren voor
Hamelen
  woensdag 24 december 2003 @ 12:15:31 #14
75409 Dracko
Take it or Leave it, Shut up!
pi_15664437
Ik vind het onzin.Arme mensen die er meer om lijden. Als je een boete krijgt, verdien je hem ook.
What if he didn't shoot...
pi_15664454
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:12 schreef kasper het volgende:

Waarom niet? Dat doen verzekeringen nu ook al met bepaalde auto's.

enige nadeel: bureaucratie.

pi_15664457
Wat dat betreft is een taakstraaf eerlijker.
Misschien moeten er veel sneller taakstraffen gegeven worden. Ik denk bovendien dat een dag lang de straat vegen vervelender is dan een acceptgirootje uitschrijven als je door rood gereden bent.
pi_15664473
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:12 schreef onanymous het volgende:
Ik denk dat het veel effectiever is om ipv de boeteschaal in te voeren eens te kijken naar een draaideur-boete: hoe meer overtredingen; hoe hoger de boete wordt. Dan houdt je de rijken rustig op de weg en de armen ook.
Kijk dat is veel eerlijker....... hier ben ik ook voor...

Inkomensafhankelijke boetes zijn onzin, omdat iedereen dezelfde overtreding maakt en dat heeft verder niks met inkomen te maken.

maar een systeem, zoals hier beschreven, is wel eerlijk...

woensdag 24 december 2003 @ 12:17:07 #18
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_15664474
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:14 schreef Koos_26 het volgende:
Hier ben ik al jaren voor
Laten we een politieke partij oprichten.
Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
pi_15664499
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:15 schreef Dracko het volgende:
Ik vind het onzin.Arme mensen die er meer om lijden. Als je een boete krijgt, verdien je hem ook.
Ik zeg niet van: geef arme mensen maar 10% van een normale boete, maar het mag heus wel wat minder. Boetes gaan meestal uit van een modaal inkomen. En voor rijken natuurlijk meer. Het is de bedoeling dat de boete ook echt gevoeld wordt. Ook bij armen.
pi_15664525
Nu zeg ik: Doen, makkelijk als student met een inkomen van 200 per maand. Mischien krijg ik dan wel geld terug als ik te hard rij

Over een paar jaar: Nee, niet doen, moet ik zeker meer gaan betalen omdat het arbeiderige gepeupel niet hard genoeg werkt om de boetes te betalen.

Overall zeg ik, ik weet het niet, het is natuurlijk belachelijk als een heinsbroek 400 euro zou moeten betalen omdat hij 58 rijd. Laat ze eerst alle boetes maar redelijk maken, en dan pas zeuren over de hoogte ervan.

pi_15664527
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:17 schreef kasper het volgende:

[..]

quote:
Ik heb een toet toet toeter op m'n waterscooter
Kun je daar ook snelheidsboetes mee krijgen
  woensdag 24 december 2003 @ 12:19:05 #22
43634 Koos_26
Chantal Janzen
pi_15664530
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:17 schreef kasper het volgende:

[..]

Ik ga me aanmelden bij de Partij van Peter R. de Vries.
Ik ga dan het snelheidhandhavingsbeleid schrijven.
Hamelen
pi_15664549
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:16 schreef Halinalle het volgende:
Wat dat betreft is een taakstraaf eerlijker.
Misschien moeten er veel sneller taakstraffen gegeven worden. Ik denk bovendien dat een dag lang de straat vegen vervelender is dan een acceptgirootje uitschrijven als je door rood gereden bent.
Met een kijk op de overheidsfinanciën: niet doen.
  woensdag 24 december 2003 @ 12:20:24 #24
24774 uilebal
Das minder boitur!!
pi_15664559
boetes afschaffen en gevangenisstraffen verhogen.
Gewoon over de hele linie zwaar straffen. Geen onderscheid maken op inkomen want zo werk je de fraude toch in de hand.

Met dit soort maatregelen gaat het hele land naar de klote.
Let maar eens op, het zijn echt niet de Heinsbroekjes die structureel te hard rijden. Ik ken (helaas) genoeg werkschuwe mensen. Mensen die wel kunnen maar niet willen werken (althans wit-werken).
Deze mensen rijden in mercedessen van een ton, maar hebben géén loonstrookje.
Wanneer zij dus 30 km/u te hard rijden hoeven zij dus niet de volledige boete te betalen omdat zij geen inkomen hebben???
Ze lachen die agent in z'n gezicht uit!!!! (wat ze toch al constant doen)

Laten we maar lekker gaan nivelleren, dan is dit land z dadelijk echt aan gort.

Het moet niet gekker worden in dit land.

Het is niet de val die pijn doet, maar de landing. http://www.pisflek.web-log.nl
pi_15664580
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:18 schreef Menyo het volgende:
Nu zeg ik: Doen, makkelijk als student met een inkomen van 200 per maand. Mischien krijg ik dan wel geld terug als ik te hard rij
LOL
pi_15664588
Mee eens, het is op die manier wel het eerlijkste. Als je rijk bent kan die paar euro je geen bal schelen, en als je student bent is het een rib uit je lijf.

Maximum snelheid moet echter wel omhoog dan.....

ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
pi_15664596
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:08 schreef pberends het volgende:

[..]

Al zouden rijken 42% moeten betalen, dan zou de belasting eerlijk zijn. Absoluut gezien betalen ze dan alsnog meer dus dat is prima. Maar dat ze dan ook nog 10% extra moeten betalen, terwijl ze al absoluut gezien veel meer betalen is belachelijk.

Je vergeet voor het gemak dus maar even de vaste lasten waar iedereen last van heeft. Ik denk aan eten, kleding, huur etc.
Een rijk iemand die 50% belasting betaald zal veel meer overhouden dan een arm iemand die 35% belasting betaald.

Maar goed, het probleem wat de TS dus aanhaalt is dat de rijken er niet voorzichtiger om gaan rijden, wanneer ze een bekeuring gehad hebben, terwijl dit toch wel het oorspronkelijke idee is van bekeuringen.
Het gevolg is dus dat voor hun de bekeuringen geen effect meer hebben en dus nutteloos geworden zijn.

woensdag 24 december 2003 @ 12:23:27 #28
61288 Duna
Still Going Strong
pi_15664639
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:03 schreef pberends het volgende:
De hoogte van boetes zijn op dit moment verre van eerlijk en effectief. Arme mensen zijn vaak te dupe van de voor hun hoge boetes, en de rijken maken er geen overtreden minder om, want de boetes zijn voor hun doen belachelijk laag. Ik zie toch vaak hoe 'de rijken' er onverschillig over doen (Heinsbroek) en het is tijd dat hun ook eens wat van die boetes gaan voelen.
Dit is overigens geen anti-rijken topic, ik ben ook voor het terugbrengen van de 52% belastingschijf naar de normale 42%. Het is belachelijk dat mensen die absoluut gezien al mer betalen ivm procentuele belasting, dan ook nog eens 10% extra zouden moeten betalen. Maar dat is een ander verhaal; dus kortom:

De boetes zijn ook juist bedoeld om mensen in de portemonee te pakken. Mensen die meer verdienen betalen ook al meer belasting dus waarom nou ook nog de boetes naar rato ???
Waarom zou een arm iemand voor exact dezelfde overtreding minder hoeven te betalen??? Ik vind het pure onzin.
Als je het financieel niet kan missen dan moet ook geen overtredingen plegen.
Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal.
  woensdag 24 december 2003 @ 12:24:40 #29
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_15664678
Tegen.
Veel te veel bureaucratisch gedoe, gaat het dan om inkomen of vermogen?
Trouwens een uitkeringseuro wordt toch makkelijker verzopen/weggeblowt dan ééntje die je zelf hebt verdiend, dus dan zou die wel weer een relatief hogere boete kunnen krijgen?

[Dit bericht is gewijzigd door Hyperdude op 24-12-2003 12:26]

How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 24 december 2003 @ 12:25:19 #30
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_15664695
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:23 schreef Duna het volgende:
Implicerende dat hogere inkomens maar overtredingen kunnen maken naar believen?

Nee, ik vind het wel een goed plan, je pakt er daadwerkelijk iedereen mee.

kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_15664698
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:20 schreef uilebal het volgende:
boetes afschaffen en gevangenisstraffen verhogen.
Gewoon over de hele linie zwaar straffen. Geen onderscheid maken op inkomen want zo werk je de fraude toch in de hand.

Met dit soort maatregelen gaat het hele land naar de klote.
Let maar eens op, het zijn echt niet de Heinsbroekjes die structureel te hard rijden. Ik ken (helaas) genoeg werkschuwe mensen. Mensen die wel kunnen maar niet willen werken (althans wit-werken).
Deze mensen rijden in mercedessen van een ton, maar hebben géén loonstrookje.
Wanneer zij dus 30 km/u te hard rijden hoeven zij dus niet de volledige boete te betalen omdat zij geen inkomen hebben???
Ze lachen die agent in z'n gezicht uit!!!! (wat ze toch al constant doen)

Laten we maar lekker gaan nivelleren, dan is dit land z dadelijk echt aan gort.

Het moet niet gekker worden in dit land.

vermogenafhankelijkeboetes dan Je snapt m'n stelling.
pi_15664754
quote:

[..]

De boetes zijn ook juist bedoeld om mensen in de portemonee te pakken. Mensen die meer verdienen betalen ook al meer belasting dus waarom nou ook nog de boetes naar rato ???
Waarom zou een arm iemand voor exact dezelfde overtreding minder hoeven te betalen??? Ik vind het pure onzin.

LOL

Ik word hier een beetje simpel van (simpel, helder en duidelijk).

Elke keer komen jullie met het argument dat ik in de beginpost al ontkracht en dat is dat rijken al meer belasting betalen, dus zijn hogerer boetes niet gerechtvaardigd. Dus rijken mogen meer overtredingen maken, omdat ze al meer belasting betalen, wat een onzin.

pi_15664785
quote:
[...]
Ik vind het pure onzin.
Dat is wel zo'n kromme redenatie, een overtreding moet je hoe dan ook al niet begaan.
De boete is bedoeld om mensen te laten leren het niet weer te doen.
Helaas werkt het dus omgekeerd, mensen gaan de kans afschatten of ze betrapt worden en dus de mogelijke kosten berekenen. Dat is helemaal niet het idee van boetes. (maar helaas wel de praktijk)
De TS heeft het er dus over dat voor de rijken de geschatte kosten relatief laag zijn en dus de boetes geen effect meer hebben.
pi_15664789
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:24 schreef Hyperdude het volgende:
Tegen.
Trouwens een uitkeringseuro wordt toch makkelijker verzopen/weggeblowt dan ééntje die je zelf hebt verdiend, dus dan zou die wel weer een relatief hogere boete kunnen krijgen?
Gezien het argument van die mercedes-pipo kan het dan vermogensafhankelijk worden.
Maar voor dit soort haken en ogen zijn vast wel simpele oplossingen voor de bedenken. Het gaat om het idee, niet de eventuele kleine haakjes en ogen.
pi_15664834
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:24 schreef Hyperdude het volgende:
Tegen.
Misschien moeten de minimum-loners dan op een bepaalde manier ontzien worden, en de uitkeringgerechtigden niet. Maar dit is weer zo'n kleine 'ja maar'-opmerking, bekijk het idee is op hoofdlijnen.

Maar ik ben het met de eens dat het enige probleem van als je het invoert, dat het bureaucratisch is.

woensdag 24 december 2003 @ 12:34:02 #36
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_15664957
Voor.

En dan niet de boete verlagen voor mensen met een laag inkomen, maar de boetes verhogen voor mensen met een hoog inkomen. Je neemt dus de huidige boetes als ondergrens. En vanaf een inkomen van 2 keer modaal verhoog je het gewoon stelselmatig.

Zo heb je iig niet het gezeik dat arme mensen dan maar de regels kunnen overtreden.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  woensdag 24 december 2003 @ 12:34:58 #37
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_15664991
Ander bezwaar.
Gelijke misdaad, gelijke straf.Lijkt mij logisch.

NB Is tijd geld?
Een uitkeringstrekker/WAOer heeft vaak tijd zat, moeten die dan maar langere gevangenisstraffen krijgen?

pi_15665045
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:34 schreef Sidekick het volgende:
Voor.

En dan niet de boete verlagen voor mensen met een laag inkomen, maar de boetes verhogen voor mensen met een hoog inkomen. Je neemt dus de huidige boetes als ondergrens. En vanaf een inkomen van 2 keer modaal verhoog je het gewoon stelselmatig.

Zo heb je iig niet het gezeik dat arme mensen dan maar de regels kunnen overtreden.

Kan ook op mijn hoofdintentie is iig dat rijke mensen de boetes ook gewoon moeten voelen, waarvoor boetes ook bedoeld zijn.
pi_15665107
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:34 schreef Hyperdude het volgende:
Ander bezwaar.

NB Is tijd geld?
Een uitkeringstrekker/WAOer heeft vaak tijd zat, moeten die dan maar langere gevangenisstraffen krijgen?

Boetes moeten dan procentueel worden. 0.1% van het jaarinkomen bijvoorbeeld. Of 0.05% van het vermogen. Whatever, vast wel wat voor de verzinnen.

Ik vind procentuele boetes veel beter bij de stelling "Gelijke misdaad, gelijke straf" passen.

woensdag 24 december 2003 @ 12:38:05 #40
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_15665113
quote:
Ander bezwaar.
Dat hoort inderdaad zo te zijn, maar is tachtig euro boete dezelfde straf voor een bijstandsmoeder als voor een multi-miljoniar? Ik vind van niet.
1 kernfysicus
  woensdag 24 december 2003 @ 12:38:32 #41
45540 julesnijs
Ditismijnauto.nl
pi_15665125
oneens, als een armer iemand een overtreding begaat minder laten betalen? Dacht het niet, da's toch discriminatie.

Als deze een moord zou plegen hoe die toch ook niet minder te zitten als een rijker iemand. Wat mij betreft, kansloos voorstel, wat niet wil zeggen dat die mutsen in den haag er niks in zien.

Ditismijnauto.nl :: 206 :: CRX :: Del Sol :: Skyline
pi_15665133
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:38 schreef tvlxd het volgende:

[..]

Dat hoort inderdaad zo te zijn, maar is tachtig euro boete dezelfde straf voor een bijstandsmoeder als voor een multi-miljoniar? Ik vind van niet.

Dat zeg ik. Gelijke boetes bij dezelfde misdaad is eigenlijk ook een non-argument.
  woensdag 24 december 2003 @ 12:39:21 #43
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_15665148
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:38 schreef pberends het volgende:

[..]

Dat zeg ik. Gelijke boetes bij dezelfde misdaad is eigenlijk ook een non-argument.

Ja. Dat zei ik ook, ja.
1 kernfysicus
pi_15665152
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:38 schreef julesnijs het volgende:
oneens, als een armer iemand een overtreding begaat minder laten betalen? Dacht het niet, da's toch discriminatie.

Als deze een moord zou plegen hoe die toch ook niet minder te zitten als een rijker iemand. Wat mij betreft, kansloos voorstel, wat niet wil zeggen dat die mutsen in den haag er niks in zien.

Ik zie enig verschil in boetes en gevangenisstraffen. Gaat het hier over gevangenisstraffen? Nee.
pi_15665164
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:39 schreef tvlxd het volgende:

[..]

Ja. Dat zei ik ook, ja.

Precies, klopt.

pi_15665175
Misschien moeten we een boete combineren aan minder mogen rijden. We zijn toch al bezig met trajectcontrole. Dus chipje in de auto en rijbewijs. Rij je te hard dan mag je die week niet in de spits verschijnen. Verschijn je wel dan rigoreus afstraffen. Zo is het voor iedereen gelijk alleen technisch zal het wel weer moeilijk zijn. Maar ja, misschien alvast iets voor 2040
pi_15665191
Je wil met boetes voorkomen dat iemand het nog eens doet. Dus dan zou het idd eerlijk zijn om voor de rijken de boetes een stuk hoger te maken.

Dus ik kan me er wel in vinden.

pi_15665214
Het zou wel moeten maar dan moeten ze de boetes ook eens gaan gebruiken om de verkeersveiligheid te verbeteren en niet voor geld te vangen. Als we de boetes moeten gaan omzetten naar inkomens afhankelijke boetes moet de maximumsnelheid ook worden omgezet naar een situatie afhankelijke snelheid. En de subsidie die gegeven word voor het maken van 60 km zones moet dan ook weg. Boetes zijn ervoor om de regels te handhaven en die regels zijn er voor de verkeersveiligheid nou doe dat dan ook 120 op de snelweg in de spits is misschien te hard 140 op diezelfde 3 baans snelweg om 24:00 is een lekker tempo want je kan niets raken.
Waarom boetes inkomen afhankelijk maken as de regels waarvoor die boetes worden uitgedeelt niet meer gebruikt wordt waarvoor hij bedoelt is maar alleen om geld te vangen. Dan vangt de staat alleen maar meer geld dat is gewoon onzin.
  woensdag 24 december 2003 @ 12:42:02 #49
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_15665243
quote:
Ander bezwaar.
Iemand die een meer dan 10000 euro per maand verdiend ziet een 300 euro boete niet als een echte straf. Iemand met 1000 euro per maand gaat dat flink voelen. Dus nu zitten we niet met gelijke straffen.
quote:
NB Is tijd geld?
Tijd zat is wat lastiger te meten dan geld. Tijd zat hebben is ook niet beroepsgebonden ofzo. Daarnaast is het ontnemen van de vrijheid voor iedereen gelijk qua straf voor preventie.
pi_15665267
quote:
Ander bezwaar.

NB Is tijd geld?

Het gaat hier over lichte vergrijpen die worden bestraft met een boete. Oftewel waar de boete een barriere moet vormen om een overtreding niet te begaan. Het gaat er dus om, dat je het incalculeren van een sanctie bij een overtreding wegneemt.

En dat heeft dus nix, nadda, noppes met vrijheidsontnemende straffen te maken, zeker niet omdat je daarmee een nogal indrukwekkende strafblad mee opbouwd. Iets wat een gemiddeld persoon liever niet heeft.

'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
pi_15665271
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:41 schreef ShadowHawk het volgende:
Het zou wel moeten maar dan moeten ze de boetes ook eens gaan gebruiken om de verkeersveiligheid te verbeteren en niet voor geld te vangen. Als we de boetes moeten gaan omzetten naar inkomens afhankelijke boetes moet de maximumsnelheid ook worden omgezet naar een situatie afhankelijke snelheid. En de subsidie die gegeven word voor het maken van 60 km zones moet dan ook weg. Boetes zijn ervoor om de regels te handhaven en die regels zijn er voor de verkeersveiligheid nou doe dat dan ook 120 op de snelweg in de spits is misschien te hard 140 op diezelfde 3 baans snelweg om 24:00 is een lekker tempo want je kan niets raken.
Waarom boetes inkomen afhankelijk maken as de regels waarvoor die boetes worden uitgedeelt niet meer gebruikt wordt waarvoor hij bedoelt is maar alleen om geld te vangen. Dan vangt de staat alleen maar meer geld dat is gewoon onzin.
Weer zo'n Tuf Tuf gast die denkt dat de staat flitspalen plant om hun kas te spekken. Ik zou zeggen: verdiep je eens in de cijfers dan zul je zien dat de staat relatief gezien bijna niets aan boetes ontvangt, vergeleken met de inkomsten uit belasting en andere zaken.
  woensdag 24 december 2003 @ 12:46:03 #52
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_15665378
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:38 schreef pberends het volgende:

[..]

Ga dan eens in op mijn argument van die langere gevangenisstraffen!

Een gevangenisstraf is toch een beperking van je vrijheid? Als die vrijheid toch al beperkt is door geldgebrek dan is een gevangenisstraf voor mensen zonder "geldbeperking" toch een relatief zwaardere straf?
Net zoals een boete een relatief zwaardere straf is voor arme sloebers.

woensdag 24 december 2003 @ 12:49:57 #53
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_15665499
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:46 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ga dan eens in op mijn argument van die langere gevangenisstraffen!

Een gevangenisstraf is toch een beperking van je vrijheid?

Yep, en iedereen hecht evenveel waarde aan zijn vrijheid. En mochten er uitzonderingen zijn, dan kun je dat gewoon niet meten. "ja rechter, ik ben zo gehecht aan mijn vrijheid dat 5 minuten wel voldoende is"

Dat werkt dus niet zoals inkomensafhankelijke boetes wel werken.

woensdag 24 december 2003 @ 12:50:36 #54
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_15665511
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:49 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Yep, en iedereen hecht evenveel waarde aan zijn vrijheid. En mochten er uitzonderingen zijn, dan kun je dat gewoon niet meten. "ja rechter, ik ben zo gehecht aan mijn vrijheid dat 5 minuten wel voldoende is"

Dat werkt dus niet zoals inkomensafhankelijke boetes wel werken.

Precies. Vermogen is meetbaar, vrijheid nauwelijks.
1 kernfysicus
pi_15667518
Ik ben hiertegen omdat het principe me niet aanstaat.
Als je zo redeneert dan kan een rijk iemand uiteindelijk net zo veel kopen/doen als een arm iemand.
Het rijk zijn geeft je privileges, het is misschien raar maar wel waar.
Hoeveel prikkels wil je mensen geven om te gaan werken, langer door te leren etcetc.
Ik ben het met jullie eens dat het wel zou werken maar nadelen wegen voor mij veel te zwaar.
  woensdag 24 december 2003 @ 13:50:53 #57
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_15667613
quote:
Op woensdag 24 december 2003 13:47 schreef Ierepier het volgende:

Als je zo redeneert dan kan een rijk iemand uiteindelijk net zo veel kopen/doen als een arm iemand.
Hoeveel prikkels wil je mensen geven om te gaan werken, langer door te leren etcetc.

De wet overtreden een privilege? Het moet niet gekker worden.
Harder werken om boetes te betalen, heb je enig idee wat voor nonsens dit is?
  woensdag 24 december 2003 @ 14:23:25 #58
43634 Koos_26
Chantal Janzen
pi_15668424
quote:
Op woensdag 24 december 2003 13:50 schreef Sidekick het volgende:

[..]

De wet overtreden een privilege? Het moet niet gekker worden.
Harder werken om boetes te betalen, heb je enig idee wat voor nonsens dit is?

Je verdraait zijn woorden, dat begrijp je zelf ook wel.
Hamelen
pi_15668453
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:42 schreef GoodspeeD het volgende:

[..]

Weer zo'n Tuf Tuf gast die denkt dat de staat flitspalen plant om hun kas te spekken. Ik zou zeggen: verdiep je eens in de cijfers dan zul je zien dat de staat relatief gezien bijna niets aan boetes ontvangt, vergeleken met de inkomsten uit belasting en andere zaken.

Jij gelooft die propaganda? Terwijl zelfs Koos Spee himself al eens heeft toegegeven dat het vaak zo is dat flitspalen een puur financieel doel hebben?

pi_15668494
ja ik moest laatst 130 euro betalen omdat ik 100 reed met een aanhanger op de snelweg Dat is meer dan de helft van m'n maandinkomen

maar toch ben ik tegen inkomensafhankelijk boetes, ze moeten alleen stoppen met die onzinboetes waarbij veiligheid niet in gevaar is

Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
  woensdag 24 december 2003 @ 14:32:42 #61
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_15668694
quote:
Op woensdag 24 december 2003 14:23 schreef Koos_26 het volgende:

[..]

Nee hoor. Ik verdraai niets. Hij vind dat rijkere mensen meer recht hebben op *iets*. En laat het in dit topic nu net gaan over het overtreden van de wet...

Leuk principe hoor dat rijkere meer privileges moeten hebben omdat ze blijkbaar *harder* werken, ik ben daar ook een voorstander van, maar kom niet met dat principe als het gaat om de wet te overtreden...

woensdag 24 december 2003 @ 14:32:51 #62
43634 Koos_26
Chantal Janzen
pi_15668697
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:42 schreef GoodspeeD het volgende:

[..]

Inderdaad
Ik had deze onzin nog niet eens zien staan, totdat Jalu het kwootte.

Verdiep je eerst zelf eens in de cijfers.

Hamelen
pi_15668710
quote:
Op woensdag 24 december 2003 14:23 schreef Koos_26 het volgende:

[..]

Hoezo? Ierepier komt toch met het volgende:
quote:
Het gaat hier nu niet over het bestedingsniveau van een persoon, maar om het woord ook maar eens te gebruiken: een prikkel. En in dit geval is het een prikkel om niet nog een keer te hard te rijden, of een ander delict te plegen waar alleen een boete op staat.

Er lopen hier veel mensen te beweren dat steuntrekkers geprikkeld moeten worden om weer aan het werk te gaan. Dus een financiele prikkel werkt volgens iedereen.

'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
  woensdag 24 december 2003 @ 14:33:51 #64
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_15668737
Offtopic, maar niet helemaal...
De benzineprijs en de prijs van bier moeten ook inkomensafhankelijk worden. Hoeren gratis voor arme sloebers, als je ook nog lelijk bent krijg je geld toe en een extra lekkere/verse hoer.
Zo straffen we maatschappelijk ongewenst gedrag tenminste af
  woensdag 24 december 2003 @ 14:35:27 #65
43634 Koos_26
Chantal Janzen
pi_15668775
Zegt het begrip rechtsongelijkheid jullie iets?
Hamelen
  woensdag 24 december 2003 @ 14:36:06 #66
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_15668797
quote:
Op woensdag 24 december 2003 14:35 schreef Koos_26 het volgende:
Zegt het begrip rechtsongelijkheid jullie iets?
Nee, wat is dat?
1 kernfysicus
  woensdag 24 december 2003 @ 14:36:32 #67
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_15668810
quote:
Op woensdag 24 december 2003 14:32 schreef Sidekick het volgende:
Nee hoor. Ik verdraai niets. Hij vind dat rijkere mensen meer recht hebben op *iets*.
Nee, hij zegt niet dat ze meer recht hebben op iets, alleen dat ze meer mogelijkheden hebben dan anderen.
pi_15668811
Omdat ik 's morgens naar het werk ga met de auto, me bijna verslapen heb, maar toch niet te laat wil komen, krijg ik een bon omdat ik 90 rij ipv 80.
Nu moet ik meer gaan betalen, omdat ik graag ga werken ipv steun trekken en rond die tijd nog op me nest lig en me nergens voor hoef te haasten, omdat ik te lam ben om ook maar ergens iets voor te doen.

Moet niet fraaier worden in NL

woensdag 24 december 2003 @ 14:37:02 #69
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_15668829
quote:
Op woensdag 24 december 2003 14:33 schreef Hyperdude het volgende:

De benzineprijs en de prijs van bier moeten ook inkomensafhankelijk worden.

Het klinkt raar maar waar, rijk zijn geeft je meer privileges. Daar is niets mis mee zolang die privileges binnen de wet vallen.
  woensdag 24 december 2003 @ 14:38:55 #70
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_15668878
quote:
Op woensdag 24 december 2003 14:33 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
Het gaat hier nu niet over het bestedingsniveau van een persoon, maar om het woord ook maar eens te gebruiken: een prikkel. En in dit geval is het een prikkel om niet nog een keer te hard te rijden
Dan moet je maar werken met incrementele boetes naar mate iemand vaker gepakt wordt. Eerste boete een bepaald tarief, volgende boete een hoger tarief en op den duur invordering van het rijbewijs.
  woensdag 24 december 2003 @ 14:39:02 #71
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_15668882
quote:
Op woensdag 24 december 2003 14:36 schreef ME2 het volgende:
Omdat ik 's morgens naar het werk ga met de auto, me bijna verslapen heb, maar toch niet te laat wil komen, krijg ik een bon omdat ik 90 rij ipv 80.
Nu moet ik meer gaan betalen, omdat ik graag ga werken ipv steun trekken en rond die tijd nog op me nest lig en me nergens voor hoef te haasten, omdat ik te lam ben om ook maar ergens iets voor te doen.

Het is eerlijk als jij als directeur van een bedrijf een uurloon moeten inleveren als straf en een WAO-er (ik zag ook maar wat) een substantieel groter deel van zijn inkomen?
1 kernfysicus
  woensdag 24 december 2003 @ 14:39:54 #72
43634 Koos_26
Chantal Janzen
pi_15668907
quote:
Op woensdag 24 december 2003 14:37 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Het klinkt raar maar waar, rijk zijn geeft je meer privileges. Daar is niets mis mee zolang die privileges binnen de wet vallen.

Trouwens, de meeste rijke mensen zijn nogal gierig, dus ik denk dat een bon van 28 euro bij hun veel meer pijn doet dan bij iemand anders. Dus eigenlijk moeten de boetes voor de rijken omlaag.
Hamelen
  woensdag 24 december 2003 @ 14:41:19 #73
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_15668954
Wat mij betreft kunnen we trouwens het stemrecht ook wel aan het inkomen/vermogen relateren.
Ik verdien per jaar ongeveer genoeg om 2 bijstandsmoeders + aanhang van mijn taxbijdragen te onderhouden.
Dan wil ik ook hun stemrecht, totaal wordt dat dan 3 stemmen
pi_15668975
quote:
Op woensdag 24 december 2003 14:36 schreef ME2 het volgende:

Dan krijg je dus ook geen snelheids boete he, en het gaat hier niet over de tegenstelling werkend/steuntrekkend. Het gaat hier meer over de vergelijking werkend en een matig tot modaal salaris verdienen / werkend en bakken met geld binnen halen.

[Dit bericht is gewijzigd door Disciple_of_Guinness op 24-12-2003 14:44]

pi_15669003
quote:
Op woensdag 24 december 2003 14:32 schreef Koos_26 het volgende:

Inderdaad
Ik had deze onzin nog niet eens zien staan, totdat Jalu het kwootte.

Verdiep je eerst zelf eens in de cijfers.

ga je ook zo bot om met mensen die nog in sinterklaas geloven?
Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
  woensdag 24 december 2003 @ 14:45:27 #76
43634 Koos_26
Chantal Janzen
pi_15669078
quote:
Op woensdag 24 december 2003 14:42 schreef Hayek het volgende:

[..]

ga je ook zo bot om met mensen die nog in sinterklaas geloven?

Ik ga niet met kleine kindertjes om. Ik rij ze alleen dood als ik met 130 door de bebouwde kom raas...

voor de m*r**lr*dd*rs: niet te serieus nemen dit

Hamelen
  woensdag 24 december 2003 @ 14:47:23 #77
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_15669142
quote:
Op woensdag 24 december 2003 14:41 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
Het gaat hier meer over de vergelijking werkend en een matig tot modaal salaris verdienen / werkend en bakken met geld binnen halen.
Daar gaat het helemaal niet om; dat wil jij ervan maken omdat dat je beter uitkomt.
pi_15669171
quote:
Op woensdag 24 december 2003 14:38 schreef Lithion het volgende:

[..]

Dan moet je maar werken met incrementele boetes naar mate iemand vaker gepakt wordt. Eerste boete een bepaald tarief, volgende boete een hoger tarief en op den duur invordering van het rijbewijs.

Kan ik ook nog best mee leven,4 a 5 keer de fout in en een jaar rijontzegging.
pi_15669320
quote:
Op woensdag 24 december 2003 14:47 schreef Lithion het volgende:

[..]

Daar gaat het helemaal niet om; dat wil jij ervan maken omdat dat je beter uitkomt.

Waarom zou me dit in vredesnaam beter uitkomen? En waarom zou het daar niet over gaan? Want waarom moet alles gelijk weer in de eindeloze discussie worden getrokken van de eerlijke knoeste harde werker vs de parasiterende steunfraudeur.
pi_15669341
quote:
Op woensdag 24 december 2003 14:48 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:

[..]

Kan ik ook nog best mee leven,4 a 5 keer de fout in en een jaar rijontzegging.

Dat vind ik idd wel een goeie
Mensen die steeds te fout in gaan, steeds meer pakken.
  woensdag 24 december 2003 @ 14:55:17 #81
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_15669357
quote:
Op woensdag 24 december 2003 14:53 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
En waarom zou het daar niet over gaan?
Omdat het over een principevoorstel gaat wat op iedereen van toepassing is, niet alleen op de modaalinkomens en topinkomens.
pi_15669373
Ben tegen inkomensafhankelijke boetes, maar door dat geleuter over hardwerkende veelverdieners die hardrijdprivileges zouden verdienen zou ik bijna terplekke van mening veranderen!
A clean house is a sign of a wasted life.
pi_15669436
FF bijvoegen

Als ik te hard rij dan wil ik een bon die net zo hoog is als iemand die minder verdient als ik, maar ook iemand die meer verdient dan ik.
Te hard rijden gaat om het extra gevaar wat je maakt op de weg.
En dat gevaar is bij iedereen net zo hoog, hoe rijk je ook bent.

Dus geen privilege, voor niemand.

pi_15669524
quote:
Op woensdag 24 december 2003 14:55 schreef Lithion het volgende:

[..]

Omdat het over een principevoorstel gaat wat op iedereen van toepassing is, niet alleen op de modaalinkomens en topinkomens.

Precies, en mijn reactie was dus om NIET gelijk de maar weer de vergelijking te maken met de luie hond die op zijn nest kan blijven liggen. Maar dat het dus voor iemand die wel elke ochtend zijn nest uitmoet en beboet wordt, wat ook een redelijk groot deel van zijn inkomen kan zijn als ie wordt beboet. Niet iedereen verdiend een sloot geld.

[Dit bericht is gewijzigd door Disciple_of_Guinness op 24-12-2003 15:07]

pi_15669592
quote:
Op woensdag 24 december 2003 14:58 schreef ME2 het volgende:
FF bijvoegen

Als ik te hard rij dan wil ik een bon die net zo hoog is als iemand die minder verdient als ik, maar ook iemand die meer verdient dan ik.

Dus je zou wel vrede hebben met het systeem van oplopende strafmaat met als uiteindelijk gevolg tijdelijke rijontzegging?
pi_15669676
quote:
Op woensdag 24 december 2003 15:03 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:

[..]

Dus je zou wel vrede hebben met het systeem van oplopende strafmaat met als uiteindelijk gevolg tijdelijke rijontzegging?

Dat systeem hebben we al in Nederland. Of wil je dat invoeren voor elke overtreding van 3 km/h of zo?
pi_15669737
Ja
punten systeem lijkt me wel wat.
Iedereen kan wel eens gepakt worden voor een fout.
Maar met regelmaat de fout in is mijn inziens toch wat anders.
Je weet zelf heel goed wanneeer je de wet overtreed en dat daar dan consequenties aan verbonden zijn.
pi_15669864
quote:
Op woensdag 24 december 2003 15:07 schreef Jalu het volgende:

[..]

Dat systeem hebben we al in Nederland. Of wil je dat invoeren voor elke overtreding van 3 km/h of zo?

Dit geldt toch alleen voor de proefperiode van een nieuwe rijbewijs, die werken wel met een punten systeem.

Snelheidsovertredingen worden nu gewoon telkens beboet op grond van de snelheidsoverschrijding. En zolang je die boetes netjes betaald wordt daar geen extra sanctie overheen gegooid.

woensdag 24 december 2003 @ 15:27:19 #89
69393 JB80
Tellende Kraai
pi_15670088
De 'rijken' betalen al buitengemiddeld meer aan ambtenaren, bijstand, politie, defensie, gezondheidszorg. En nu mogen ze dus ook buitengemiddeld meer betalen aan boetes.

Discriminatie zeg ik.

"We hebben een systeem dat in toenemende mate werk belast en inactiviteit subsidieert." (Milton Friedman)[br]"De wil om de mensheid te redden is vrijwel altijd een voorwendsel voor de wil over anderen te regeren." (H.L. Mencken)
pi_15670121
quote:
Op woensdag 24 december 2003 15:27 schreef JB80 het volgende:
Discriminatie zeg ik.
racisme
  woensdag 24 december 2003 @ 15:36:19 #91
69393 JB80
Tellende Kraai
pi_15670260
Toch meen ik het. Een flat-tax zou er moeten komen, iedereen moet 5.000¤ betalen. 5.000 x 15 miljoen mensen is = 75 miljard euro per jaar. Daarvan moet alles betaald worden. Gelijke monnikken, gelijke kappen.

Alleen de meeste mensen zijn zo besmet met het idee dat je maar alles kunt maken als overheid ("3% belasting erbij", ja joh! wat geeft het) dat zelfs dit soort debiele plannen steun krijgen. Triest eigenlijk.

"We hebben een systeem dat in toenemende mate werk belast en inactiviteit subsidieert." (Milton Friedman)[br]"De wil om de mensheid te redden is vrijwel altijd een voorwendsel voor de wil over anderen te regeren." (H.L. Mencken)
  woensdag 24 december 2003 @ 15:37:31 #92
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_15670288
quote:
Op woensdag 24 december 2003 15:27 schreef JB80 het volgende:
De 'rijken' betalen al buitengemiddeld meer aan ambtenaren, bijstand, politie, defensie, gezondheidszorg. En nu mogen ze dus ook buitengemiddeld meer betalen aan boetes.

Discriminatie zeg ik.

Waaruit volgt dat een opeenstapeling van regelingen tot discriminatie leidt?

Of is ons belastingstelsel ook al discriminatie op zich?

Met andere woorden: het roepen van discriminatie is een holle term hier.

pi_15670569
quote:
Op woensdag 24 december 2003 15:36 schreef JB80 het volgende:
Toch meen ik het. Een flat-tax zou er moeten komen, iedereen moet 5.000¤ betalen. 5.000 x 15 miljoen mensen is = 75 miljard euro per jaar. Daarvan moet alles betaald worden. Gelijke monnikken, gelijke kappen.

Alleen de meeste mensen zijn zo besmet met het idee dat je maar alles kunt maken als overheid ("3% belasting erbij", ja joh! wat geeft het) dat zelfs dit soort debiele plannen steun krijgen. Triest eigenlijk.

5000 euro, dat verdien ik amper in een jaar, waar betaal ik mijn collegegeld (ruim 1400 euro) dan nog van? oh en eten hoeft blijkbaar niet.
Nee prima plan.
en dan heb ik nog wel meer te besteden dan menig bijstandsmoeder.

Ik hoop dat je de [sarcasme]-tags vergeten bent.

woensdag 24 december 2003 @ 15:54:24 #94
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_15670668
quote:

Gelijke monnikken, gelijke kappen.

En het zijn dus niet gelijke monikken
pi_15670817
quote:
Je gaat er dus vanuit dat een kind ook ¤5000,- per jaar kost. Dus een alleenstaande moeder, dus even voor het gemak geen bijstandmoeder en maar één kleine, met een jaarinkomen van ca. ¤20000,- betaald de helft van haar inkomen en moet dan ook nog eens de rest van de kosten proberen te betalen.

[Dit bericht is gewijzigd door Disciple_of_Guinness op 24-12-2003 16:10]

donderdag 25 december 2003 @ 12:18:34 #96
3542 Gia
User under construction
pi_15690635
Als je iets niet kunt betalen, moet je het ook niet kopen.
Je gaat toch ook niet klagen dat de rijken een mooiere tv kunnen kopen en dat die voor de armen goedkoper zou moeten zijn!

Als een bekeuring te duur voor je is, zorg dan dat je er geen krijgt. Door rood rijden mag niet, want dat is gevaarlijk. Voor een arme evengoed als voor een rijke.

Ik vind de boetes nog te laag. Die moeten veel hoger, zodat ook de rijken dat geld liever niet kwijt willen en zich aan de wet gaan houden.

pi_15694979
Probleem is dat er ook héél veel onofficiele rijken zijn: namelijk de vele rijken met bergen zwart geld!
pi_15706485
Een puntensysteem is misschien wel makkelijker en ook voor meer mensen accepteerbaarder dan inkomensafhankelijke boetes... maarja die punten leveren weinig geld op voor de staat
  vrijdag 26 december 2003 @ 02:24:51 #99
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_15711100
dit is een vrijbrief voor de toch al hoofdzakelijk armen-criminaliteit die er is in nederland. kijk maar eens naar opsporing verzocht. geen goed plan dus. rijk zijn begint demotiverend te werken en wordt gedemoniseerd. geen goede ontwikkeling voor onze 'westerse' denkwijze. iedereen is gelijkwaardig, maar niet gelijk. rijk? daar moet je fcucking een workaholic voor zijn. dus niet als ik opsta dat ik bijna alle gordijntjes tegenover mij nog dicht zie. en als ik toevallig 's middags (13 uur ofzo) thuiskom en diezelfde gordijnen gapend open worden gedaan. dit soort maatregelen gebeuren gelukkig nooit, omdat het de hele stimulans uit de maatschappij haalt. geen punt op mijn politieke agenda dus berends
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  vrijdag 26 december 2003 @ 11:58:53 #100
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_15714037
quote:
Op vrijdag 26 december 2003 02:24 schreef zoalshetis het volgende:
dit is een vrijbrief voor de toch al hoofdzakelijk armen-criminaliteit die er is in nederland.
Dat de criminelen bijna allemaal (kans)armen zijn is logisch, maar een hele andere discussie.

Je kan dit plan ook opvatten als een verhoging van boetes voor de rijkeren. Dus niet een verlaging voor de armeren. Dat is een groot verschil waardoor je niet hoeft te rekenen op een verhoging van de criminaliteit door (kans)armen door dit plan.

pi_15714220
Onzin.. als we dit soort dingen zouden gaan invoeren dan pleit ik ervoor dat mensen met bijv. een inkomen van < 25.000 euro absoluut geen auto mogen rijden. Dat geld hebben ze blijkbaar harder nodig voor andere zaken.

Waar ik wel voor ben is meer politie die daadwerkelijk controleerd en aanhoudt. Hier verliest men tijd mee. Ook de rijke mensen. Ik zie het wleeens op de A4, dan rijd er een motoragent rond en zie je iedereen erg rustig rijden. Werkt beter dan domweg flitsen en voordeel is dat politie sneller ter plaatse is.

pi_15722130
quote:
Op vrijdag 26 december 2003 12:08 schreef Nimitz het volgende:
Onzin.. als we dit soort dingen zouden gaan invoeren dan pleit ik ervoor dat mensen met bijv. een inkomen van < 25.000 euro absoluut geen auto mogen rijden. Dat geld hebben ze blijkbaar harder nodig voor andere zaken.
Onzin, er zullen ook armere mensen zijn die - om te kunnen autorijden - bezuinigen op kleding, drank, rookwaar, de nieuwste apparatuur, dure cosmetica, 3x per jaar een dure vakantie. Dus autorijden en toch arm zijn kan heel goed samen.

ontopic:
Het is heel simpel. Een boete moet je voelen anders helpt het niet. Nu lachen rijken er nog om dat zij bij een wetsovertreding maar 0.05 % van hun inkomen kwijt zijn en armen 5%. Laat iedereen maar dezelfde pijn in z'n portemonnee voelen.

Rijken worden al genoeg bevoordeeld in deze maatschappij, bv. veel betere kansen om hun vermogen te vergroten dan armen. Omdat rijken betere investeringen kunnen doen dan armeren.

Rijken mogen van mij genieten van hun rijkdom, maar laat het daarbij blijven. Ik vind dat het voor armen makkelijker moet worden gemaakt om rijk te worden en dat het voor rijken moeilijker moet worden gemaakt om nog rijker te worden. Iets wat de SP wil geloof ik.

Wat een asociale partij als de VVD doet is helaas het tegenovergestelde: het moeilijker maken voor een arme om rijk te worden en het makkelijker maken voor een rijke om nog rijker te worden.

[Dit bericht is gewijzigd door DaveM op 26-12-2003 17:53]

zaterdag 27 december 2003 @ 10:31:12 #103
43634 Koos_26
Chantal Janzen
pi_15737459
quote:
Op vrijdag 26 december 2003 17:32 schreef DaveM het volgende:

[..]

Onzin, er zullen ook armere mensen zijn die - om te kunnen autorijden - bezuinigen op kleding, drank, rookwaar, de nieuwste apparatuur, dure cosmetica, 3x per jaar een dure vakantie. Dus autorijden en toch arm zijn kan heel goed samen.

ontopic:
Het is heel simpel. Een boete moet je voelen anders helpt het niet.

HAHAHAHAHA LOL
Denk je werkelijk dat een boete helpt als je 2 maanden later een acceptgiro in de bus krijgt? Hou nou toch op.
quote:
Nu lachen rijken er nog om dat zij bij een wetsovertreding maar 0.05 % van hun inkomen kwijt zijn en armen 5%. Laat iedereen maar dezelfde pijn in z'n portemonnee voelen.

Rijken worden al genoeg bevoordeeld in deze maatschappij, bv. veel betere kansen om hun vermogen te vergroten dan armen. Omdat rijken betere investeringen kunnen doen dan armeren.

Zorg dan maar dat je ook rijk wordt. Niemand houodt je tegen.
quote:
Rijken mogen van mij genieten van hun rijkdom, maar laat het daarbij blijven. Ik vind dat het voor armen makkelijker moet worden gemaakt om rijk te worden en dat het voor rijken moeilijker moet worden gemaakt om nog rijker te worden. Iets wat de SP wil geloof ik.
De SP? Een stelletje stakkers zijn het die niet nadenken. Denk je nou werkelijk dat als iedereen even rijk zou zijn er nog maar iemand aan het werk gaat? Ik niet in ieder geval.
quote:
Wat een asociale partij als de VVD doet is helaas het tegenovergestelde: het moeilijker maken voor een arme om rijk te worden en het makkelijker maken voor een rijke om nog rijker te worden.
HAHAHAHAHAHAHA
Moet ik nog een keer het argument herhalen van hoeveel belasting een rijke betaalt?
Hamelen
  zaterdag 27 december 2003 @ 11:44:57 #104
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_15738253
quote:
Op vrijdag 26 december 2003 17:32 schreef DaveM het volgende:

[..]

ontopic:
Het is heel simpel. Een boete moet je voelen anders helpt het niet. Nu lachen rijken er nog om dat zij bij een wetsovertreding maar 0.05 % van hun inkomen kwijt zijn en armen 5%. Laat iedereen maar dezelfde pijn in z'n portemonnee voelen.

wat een verknipt beeld heb jij van onze democratie.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zaterdag 27 december 2003 @ 13:17:55 #105
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_15739869
quote:
Op zaterdag 27 december 2003 10:31 schreef Koos_26 het volgende:

[..]

HAHAHAHAHA LOL
Denk je werkelijk dat een boete helpt als je 2 maanden later een acceptgiro in de bus krijgt? Hou nou toch op.

Dat is totaal geen argument om dit plan niet in te voeren. Als je 2 maanden later een boet van 500 euro krijgt ipv 300 zal dat zeker helpen.
quote:
Moet ik nog een keer het argument herhalen van hoeveel belasting een rijke betaalt?
Dat is geen argument voor deze discussie, maar ik stel je kennis graag op de proef: hoeveel loonbelasting betaalt een rijke?
pi_15740020
quote:
Op zaterdag 27 december 2003 13:17 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Dat is geen argument voor deze discussie, maar ik stel je kennis graag op de proef: hoeveel loonbelasting betaalt een rijke?

En hoeveel krijgen ze van de belasting terug ivm regelingentjes
  zaterdag 27 december 2003 @ 13:32:55 #107
3542 Gia
User under construction
pi_15740181
Nu rijden alleen de rijken te hard, omdat die een bekeuring wel kunnen betalen.
Als men nu de boetes voor armen goedkoper gaat maken, kunnen ook die ze betalen en gaan ook die te hard rijden.

Zal er dan wel veiliger op worden in het verkeer.

De boetes moeten gewoon nog duurder worden, zodat ook de rijken ze niet meer willen krijgen.

En geen verschil voor arm en rijk. Verkeersovertredingen maken is geen recht!

zaterdag 27 december 2003 @ 15:10:46 #108
43634 Koos_26
Chantal Janzen
pi_15742307
quote:

In de hoogste schijf betaal je iets van 52%. Ik zie niet waar je met deze vraag heen wil.
Maar buiten de loonbelasting betaalt een rijke vanwege zijn uitgavenpatroon meer BTW. En wat dacht je van de BPM op zijn Audi A8?
Dus de armen moeten niet zeiken, ze moeten blij zijn dat er rijke mensen zijn.

Voor de goede orde, ik ben zelf een Jan Modaal.

Hamelen
  zaterdag 27 december 2003 @ 15:12:52 #109
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_15742369
quote:
Op zaterdag 27 december 2003 13:32 schreef Gia het volgende:
Nu rijden alleen de rijken te hard, omdat die een bekeuring wel kunnen betalen.
Als men nu de boetes voor armen goedkoper gaat maken, kunnen ook die ze betalen en gaan ook die te hard rijden.
Ja, leuke denkwijze, maar makkelijk op te vangen door alleen een verhoging voor rijkeren in te voeren. Dus niet een verlaging voor de armeren.
  zaterdag 27 december 2003 @ 15:14:02 #110
43634 Koos_26
Chantal Janzen
pi_15742404
quote:

Dat is totaal geen argument om dit plan niet in te voeren. Als je 2 maanden later een boet van 500 euro krijgt ipv 300 zal dat zeker helpen.

Dat het geen argument is om dit niet in te voeren ben ik met je eens. Ik weet ook wel dat de verkeersboetes er niet zijn vanwege veiligheid, maar vanwege een zakcentje voor onze overheid.

Maar het is echt onzin om te denken dat een boete na 2 maanden ontvangen het rijgedrag van iemand zou verbeteren. Je denkt er misschien de eerste week aan, maar daarna heb je echt wel weer dezelfde rijstijl. Ook al is de boete 500 euro.

Hamelen
  zaterdag 27 december 2003 @ 15:26:00 #111
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_15742684
En maar lopen schreeuwen dat nederland zo'n tolerant land is. Inkomens afhankelijke boetes, be-lach-e-lijk.
Als je de strafmaat al afhankelijk zou maken van inkomen, dan kan je beter strenger straffen naarmate het inkomen lager is, omdat mensen uit de lagere sociale klassen vaker misdrijven begaan als uit de hogere. Maar och nee, das dan weer niet PC
Wat te denken van Hoe lager je opleiding, hoe meer premie je betaald voor je ziekenfonds?
Immers mensen met een lagere opleiding en een laag inkomen roken meer eten ongezonder en hebben vaker overgewicht.
Maar och nee, das dan weer niet PC

Maar al die mensen die altijd zo lopen schreeuwen over de mensen die goed verdienen hebben altijd maar een argument, zij verdienen veel, SO What? daar werken ze hard voor.

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 27 december 2003 @ 15:35:31 #112
52589 sjun
uit solidariteit
pi_15742893
Binnenkort is dit probleem de wereld uit omdat minima dan geen auto meer kunnen betalen. De auto wordt weer een luxe vervoermiddel, de files lossen weer op, er komt weer meer controle in het openbaar vervoer, spaarzaam bezochte lijnen worden weer rendabel, er wordt weer meer gefietst en er wordt weer minder vervuild. Daarbuiten scheelt het minima ook nog eens boetes die beter besteed kunnen worden.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_15747627
quote:
Op zaterdag 27 december 2003 11:44 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

wat een verknipt beeld heb jij van onze democratie.

ik bewonder je scherpe argumentatie, alleen kun je dit nog ietsje meer toelichten misschien? dank je.
  zaterdag 27 december 2003 @ 18:50:26 #114
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_15747723
En jij vindt het wel eerlijk dat wanneer iemand een overtreding heeft begaan, men niet kijkt naar de overtreding maar naar het inkomen? Iemand die rijk is wordt dan dus niet meer gestraft voor wat hij misdaan heeft, maar voor het simpele feit dat hij/zij meer geld heeft dan een ander.
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
  zaterdag 27 december 2003 @ 18:55:12 #115
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_15747868
quote:
Op zaterdag 27 december 2003 13:32 schreef Gia het volgende:
Nu rijden alleen de rijken te hard
HAHAHAHAHAHA. .
pi_15748653
quote:
Op zaterdag 27 december 2003 10:31 schreef Koos_26 het volgende:

[..]

HAHAHAHAHA LOL
[..]

Waarom niet? Als er duidelijk op staat waar het voor was, dan bedenk ik me wel even voordat ik het weer doe. Misschien gooi jij acceptgiro's standaard in de openhaard, maar als bij jou op een gegeven moment de deurwaarder komt durf ik te wedden dat zelfs ook jij voortaan wel uitkijkt voordat je weer veel te hard gaat rijden.
quote:
Zorg dan maar dat je ook rijk wordt. Niemand houodt je tegen.
nee, iedereen die maar z'n best doet wordt rijk in dit land.
quote:
De SP? Een stelletje stakkers zijn het die niet nadenken. Denk je nou werkelijk dat als iedereen even rijk zou zijn er nog maar iemand aan het werk gaat? Ik niet in ieder geval.
Wie pleit hier voor iedereen even rijk? ik niet, de SP volgens mij ook niet. voor mij mogen er best verschillen zijn, alleen mogen die verschillen gewoon niet te groot zijn. En die verschillen worden groter omdat het voor rijken gewoon een stuk makkelijker is om hun rijkdom te vergroten dan voor armen.
quote:
HAHAHAHAHAHAHA
Ja, een aantal kabinetten (met opvallend hoog vvd-gehalte) heeft besloten om het bedrijfsleven een betuwelijn kado te doen, om Europa te verblijden met extreem hoge bijdragen, om een paar miljoen mensen te importeren zonder een kosten/baten plaatje te maken, om een miljoen mensen in de WAO te stoppen, om de Amerikanen te verblijden met een zak geld voor de JSF en om de boeren voor miljarden te subsidiëren zodat hun produkten even goedkoop blijven als die van boeren in de 3e wereld.

En dat geld moet ergens vandaan komen, nietwaar?

zaterdag 27 december 2003 @ 20:06:15 #117
3542 Gia
User under construction
pi_15749769
quote:
Op zaterdag 27 december 2003 15:12 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ja, leuke denkwijze, maar makkelijk op te vangen door alleen een verhoging voor rijkeren in te voeren. Dus niet een verlaging voor de armeren.

Waarom dat verschil?

Of de armen geen overtreding kunnen maken omdat de bekeuringen te hoog zijn of omdat ze veel te hoog zijn, maakt toch niet uit.

Nee, geen verschil, gewoon flink duurder maken.

zaterdag 27 december 2003 @ 20:27:44 #118
52589 sjun
uit solidariteit
pi_15750290
quote:
Op zaterdag 27 december 2003 20:06 schreef Gia het volgende:

[..]

Waarom dat verschil?

Of de armen geen overtreding kunnen maken omdat de bekeuringen te hoog zijn of omdat ze veel te hoog zijn, maakt toch niet uit.

Nee, geen verschil, gewoon flink duurder maken.

Misschien kunnen we de armoede wat duurder maken zodat de mensen er geen zin meer in hebben om arm te worden?
  zaterdag 27 december 2003 @ 21:37:01 #119
3542 Gia
User under construction
pi_15752086
quote:
Op zaterdag 27 december 2003 20:27 schreef sjun het volgende:

[..]

Misschien kunnen we de armoede wat duurder maken zodat de mensen er geen zin meer in hebben om arm te worden?

Wat is dat nou weer voor idiote zin.

Nu kunnen armen geen bekeuringen betalen, dus zullen ze geneigd zijn niet zo vaak overtredingen te begaan. Als de bekeuringen nog duurder worden, zullen ze nog steeds niet in staat zijn ze te betalen, dus begaan ze waarschijnlijk nog minder overtredingen. Het moet dus gewoon zo duur worden dat ook de rijken geneigd zijn geen overtredingen meer te begaan.

Het moet toch niet zo zijn dat bekeuringen voor iedereen betaalbaar zijn, want we moeten het recht hebben te hard te rijden!

FOK!fotograaf zaterdag 27 december 2003 @ 21:38:54 #120
13368 NiGeLaToR
pi_15752150
Mensen met genoeg poet roepen vaak zat 'och, ik rijd zo hard ik wil, die boetes stellen toch nix voor' dus dan zou ik zeggen.. sla ze maar aan voor een paar rooitjes kijken of ze het dan nog zo tof vinden.
  zaterdag 27 december 2003 @ 21:40:58 #121
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_15752203
quote:
Op zaterdag 27 december 2003 21:37 schreef Gia het volgende:

[..]

Nu kunnen armen geen bekeuringen betalen, dus zullen ze geneigd zijn niet zo vaak overtredingen te begaan. Als de bekeuringen nog duurder worden, zullen ze nog steeds niet in staat zijn ze te betalen, dus begaan ze waarschijnlijk nog minder overtredingen. Het moet dus gewoon zo duur worden dat ook de rijken geneigd zijn geen overtredingen meer te begaan.

Maar iemand die 1000 euro in de maand verdiend die komt flink in de financiele problemen met een bekeuring van 2000 euro voor een klein vergrijp. Dat moet ook niet de bedoeling zijn dat iemand flinke schulden maakt, waar iemand erg moeilijk uit kan komen. Daarom het verschil, om de armeren niet geheel ten gronde te richten, maar natuurlijk moeten de bietes wel op een niveau waarvan ze het kunnen voelen in hun beurs en dus beter gaan opletten.
  zaterdag 27 december 2003 @ 21:44:15 #122
3542 Gia
User under construction
pi_15752296
quote:
Op zaterdag 27 december 2003 21:40 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Maar iemand die 1000 euro in de maand verdiend die komt flink in de financiele problemen met een bekeuring van 2000 euro voor een klein vergrijp. Dat moet ook niet de bedoeling zijn dat iemand flinke schulden maakt, waar iemand erg moeilijk uit kan komen. Daarom het verschil, om de armeren niet geheel ten gronde te richten, maar natuurlijk moeten de bietes wel op een niveau waarvan ze het kunnen voelen in hun beurs en dus beter gaan opletten.

Zoals ik al eerder zei: Wat je niet kunt betalen, moet je ook niet willen hebben.

Wil je een dure televisie, maar kun je die niet betalen, dan ga je toch ook niet eisen dat die betaalbaarder moet zijn voor de armeren, omdat het anders niet eerlijk is.

Als je een bekeuring niet kunt betalen, moet je zorgen dat je er geen krijgt.

zaterdag 27 december 2003 @ 21:45:02 #123
52589 sjun
uit solidariteit
pi_15752315
quote:
Op zaterdag 27 december 2003 21:37 schreef Gia het volgende:

[..]

Kijk eens goed naar de bijgevoegde smileys misschien maakt dat de zin voor jou wat duidelijker.
quote:
Ik vermoed dat de auto zo prijzig wordt dat deze niet voor iedereen bekostigbaar wordt.
quote:
Het moet toch niet zo zijn dat bekeuringen voor iedereen betaalbaar zijn, want we moeten het recht hebben te hard te rijden!
Waar komt het vermeende recht op een eigen auto eigenlijk vandaan?
  zaterdag 27 december 2003 @ 21:51:10 #124
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_15752487
quote:
Op zaterdag 27 december 2003 21:44 schreef Gia het volgende:

[..]

Zoals ik al eerder zei: Wat je niet kunt betalen, moet je ook niet willen hebben.

Wil je een dure televisie, maar kun je die niet betalen, dan ga je toch ook niet eisen dat die betaalbaarder moet zijn voor de armeren, omdat het anders niet eerlijk is.

Natuurlijk, maar voor een minimale overtreding moet je niet gelijk iemand helemaal leegplukken.
  zaterdag 27 december 2003 @ 22:14:50 #125
3542 Gia
User under construction
pi_15753069
quote:
Op zaterdag 27 december 2003 21:51 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Natuurlijk, maar voor een minimale overtreding moet je niet gelijk iemand helemaal leegplukken.

Wat is een minimale overtreding? Door rood rijden? Te hard rijden? Het kan wel iemands dood veroorzaken.

En nogmaals het gaat niet om het leegplukken, maar om het ontmoedigen overtredingen te begaan.

pi_15757161
Voer maar eerst het principe van recedive weer voor kleine overtredingen in. Dan heb je iedereen gelijk te pakken. 2x in het jaar te hard rijden: de 2e boete is 2x zo zwaar. Nog een keer: punt op rijbewijs inleveren. Daarmee (beperking mobiliteit) wordt elke wegpiraat even hard gepakt.

Want ook voor de inkomensafhankelijke boete dient de identiteit van de bestuurder vastgesteld te worden. Daarvoor is of een aanhouding nodig, of dient de identiteit naderhand vastgesteld te worden (wat moeilijk is, want de bewijslast hiervoor ligt bij de overheid).

En dat is precies hetgeen wat bij de kleine overtredingen is afgeschaft (wet Mulder), met als gevolg de bonnen-regen, de flitsmanie...

zondag 28 december 2003 @ 03:44:52 #127
52589 sjun
uit solidariteit
pi_15759401
quote:
Op zondag 28 december 2003 01:29 schreef weerdo het volgende:
Voer maar eerst het principe van recedive weer voor kleine overtredingen in. Dan heb je iedereen gelijk te pakken. 2x in het jaar te hard rijden: de 2e boete is 2x zo zwaar. Nog een keer: punt op rijbewijs inleveren. Daarmee (beperking mobiliteit) wordt elke wegpiraat even hard gepakt.

Want ook voor de inkomensafhankelijke boete dient de identiteit van de bestuurder vastgesteld te worden. Daarvoor is of een aanhouding nodig, of dient de identiteit naderhand vastgesteld te worden (wat moeilijk is, want de bewijslast hiervoor ligt bij de overheid).

En dat is precies hetgeen wat bij de kleine overtredingen is afgeschaft (wet Mulder), met als gevolg de bonnen-regen, de flitsmanie...

Daar zit zeker iets in. Verder kun je natuurlijk ook bij herhaalde recidive een (tijdelijke) inbeslagname van het voertuig en een vordering van het rijbewijs overwegen. Daarmee wordt ieder gelijk gestraft.
  zondag 28 december 2003 @ 12:55:42 #128
15257 janssen15
Veel is lekker, meer is beter.
pi_15762823
quote:
Op zaterdag 27 december 2003 15:26 schreef Pietverdriet het volgende:
En maar lopen schreeuwen dat nederland zo'n tolerant land is. Inkomens afhankelijke boetes, be-lach-e-lijk.
Als je de strafmaat al afhankelijk zou maken van inkomen, dan kan je beter strenger straffen naarmate het inkomen lager is, omdat mensen uit de lagere sociale klassen vaker misdrijven begaan als uit de hogere. Maar och nee, das dan weer niet PC
Wat te denken van Hoe lager je opleiding, hoe meer premie je betaald voor je ziekenfonds?
Immers mensen met een lagere opleiding en een laag inkomen roken meer eten ongezonder en hebben vaker overgewicht.
Maar och nee, das dan weer niet PC

Maar al die mensen die altijd zo lopen schreeuwen over de mensen die goed verdienen hebben altijd maar een argument, zij verdienen veel, SO What? daar werken ze hard voor.

Inderdaad, het is zo dat in Nederland altijd de 'teveel'verdieners (hoe dat ook gedefinieerd mag worden) altijd weer belastende en beschuldigende opmerkingen krijgen toebedeeld, terwijl het zonder deze groep mensen, met de lagere sociale klasses, en nog sterkers, met heel Nederland ongelofelijk slecht zou gaan. (afgezien van het feit dat het nu al slecht is ) .
Pleiten voor inkomensafhankelijke boetes is dan ook, wanneer we het bekijken vanuit een wetmatig perspectief, volkomen irrelevant en ongefundeerd. Allereerst moet je kijken naar de definitie van een boete, m.a.w. wat is de reden dat men een bepaalde 'geldsom' krijgt opgelegd? Antwoord: het overtreden van een wettelijk vastgelegde verkeersregel. Hieraan zijn boetes verbonden, afhankelijk van de aard van de overtreding. Ook juridisch is het argument van afhankelijke boetes onhoudbaar, omdat een boete gebaseerd moet zijn op een overtreding, en niet op een persoonlijk vermogen. Een miljonair die door rood rijd, begaat precies dezelfde overtreding als een bijstandmoeder die door rood rijd. En het belangrijkste, ze weten beide dat ze hiervoor een boete kunnen ontvangen.
Om tot slotte de overheid er nog even bij te halen; de overheidsschatkist zal er ook nog niet eens van profiteren (wat volgens mij gedacht wordt) want per saldo zullen meer 'lagere' boetes worden uitgekeerd dan 'hoge' wanneer de financiële situatie van iemand de bepalende factor wordt. Ook dit lijkt mij in deze tijden niet echt een nastrevenswaardige optie, aangezien de overheidsinvesteringen de enige zijn waaraan we onze 0,1% groei van het laatste kwartaal hebben te danken.
"Spreiding van kennis, inkomen en macht wordt slechts nagestreefd door degenen die geen van deze drie bezitten."
  zondag 28 december 2003 @ 12:59:28 #129
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_15762886
quote:
Op woensdag 24 december 2003 12:03 schreef pberends het volgende:

Klinkt als een stelling van Groenlinks / SP alles op de hoge inkomens te naaien!!

En nee ik ben het er niet mee eens want de hoge inkomens betalen al veel meer belasting.

Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 28 december 2003 @ 13:14:35 #130
15257 janssen15
pi_15763153
quote:
Op woensdag 24 december 2003 14:58 schreef ME2 het volgende:
FF bijvoegen

Precies, deze persoon begrijpt het.
De boete is een strafmiddel voor het maatschappelijk gevaar dat een persoon heeft veroorzaakt, en heeft niet direct tot doel om het recidive kans te verkleinen. Vanzelfsprekend kan dit er wel tot leiden, maar het gaat erom dat een boete een gevolg is van een wetsovertreding.
"Spreiding van kennis, inkomen en macht wordt slechts nagestreefd door degenen die geen van deze drie bezitten."
  zondag 28 december 2003 @ 13:20:47 #131
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_15763304
quote:
Op zondag 28 december 2003 13:14 schreef janssen15 het volgende:

[..]

De boete is een strafmiddel voor het maatschappelijk gevaar dat een persoon heeft veroorzaakt, en heeft niet direct tot doel om het recidive kans te verkleinen.

Natuurlijk wel joh.

Gedane zaken nemen geen keer. Een straf geven vanwege het veroorzaakte gevaar kan je ook afdoen met een foei. Want wat is de verbinding van geld met gevaar? Helemaal niets.

Zo'n persoon moet een staf voelen, zodat ie zich twee keer bedenkt. En een straf laat ook aan anderen zien wat zij kan overkomen bij een overtreding. Om het dus te proberen te voorkomen.

Dat feit miskennen haalt je hele argument onderuit.

zondag 28 december 2003 @ 13:39:27 #132
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_15763722
quote:
Op zaterdag 27 december 2003 21:44 schreef Gia het volgende:

[..]

En dat is dus precies het probleem: mogen mensen dan alleen te hard rijden als ze genoeg verdienen om de bekeuring te betalen? Of andersom: mensen die genoeg geld hebben mogen te hard rijden?

Het verschil tussen de dure tv en de dure boete is dat een tv iets is wat je 'mag' kopen, waarbij de prijs bepaald wordt door wat ie kost etc. Een boete is een straf omdat je iets gedaan hebt wat je niet mag doen. Het moet dus juist niet zo zijn dat je voor een paar euro een kanskaart 'rijd eenmaal te hard' kan kopen...

Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zondag 28 december 2003 @ 14:23:33 #133
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_15764636
Een bijstandstrekker zou geen auto kunnen rijden. Doet hij dat toch dan moet hij gewoon als iemand die zich kan permiteren om auto te rijden beboet worden.

Vind het overigens een slecht voorstel. De rijken betalen al extra belasting.

"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  zondag 28 december 2003 @ 14:39:14 #134
15257 janssen15
pi_15764930
quote:
Op zondag 28 december 2003 13:20 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Natuurlijk wel joh.

Gedane zaken nemen geen keer. Een straf geven vanwege het veroorzaakte gevaar kan je ook afdoen met een foei. Want wat is de verbinding van geld met gevaar? Helemaal niets.

Zo'n persoon moet een staf voelen, zodat ie zich twee keer bedenkt. En een straf laat ook aan anderen zien wat zij kan overkomen bij een overtreding. Om het dus te proberen te voorkomen.

Dat feit miskennen haalt je hele argument onderuit.

Ik deel nog steeds niet deze opvatting, hoezeer ik jouw argumentatie ook probeer te begrijpen, maar je haalt twee zaken door elkaar.
Een boete is simpelweg een wettelijk vastgelegde geldbedrag dat bij een bepaalde verkeersovertreding moet worden voldaan; het is dus een straf voor datgene wat jij hebt begaan, die gebaseerd moet worden op de overtreding.
Natuurlijk heeft het ook een indirect effect; het veranderen van het toekomstig verkeersgedrag met de gedachte een boete te kunnen krijgen.
En ik ontken ook niet dat een boete een voorbeeld-effect heeft op andere weggebruikers, en dat dit ook tot veranderend gedrag kan leiden.

Wat ik alleen wil benadrukken, en wat klaarblijkelijk nog onduidelijk schijnt te zijn, is dat een boete simpelweg een gevolg is van een gemaakte verkeersovertreding, en een bijkomstig (indirect) effect KAN zijn, dat het gedrag voorkomen wordt.
Je moet gewoon, zoals vermeld in mijn vorige post, de definitie van 'boete' ter hand nemen en bij je zelf logisch te rade gaan waarom een systeem van inkomensafhankelijke boetes geen enkel steunhoudend argument bevat.

zondag 28 december 2003 @ 14:56:42 #135
52589 sjun
uit solidariteit
pi_15765332
quote:
Op zondag 28 december 2003 14:39 schreef janssen15 het volgende:

[..]

Ik deel nog steeds niet deze opvatting, hoezeer ik jouw argumentatie ook probeer te begrijpen, maar je haalt twee zaken door elkaar.
Een boete is simpelweg een wettelijk vastgelegde geldbedrag dat bij een bepaalde verkeersovertreding moet worden voldaan; het is dus een straf voor datgene wat jij hebt begaan, die gebaseerd moet worden op de overtreding.
Natuurlijk heeft het ook een indirect effect; het veranderen van het toekomstig verkeersgedrag met de gedachte een boete te kunnen krijgen.
En ik ontken ook niet dat een boete een voorbeeld-effect heeft op andere weggebruikers, en dat dit ook tot veranderend gedrag kan leiden.

Wat ik alleen wil benadrukken, en wat klaarblijkelijk nog onduidelijk schijnt te zijn, is dat een boete simpelweg een gevolg is van een gemaakte verkeersovertreding, en een bijkomstig (indirect) effect KAN zijn, dat het gedrag voorkomen wordt.
Je moet gewoon, zoals vermeld in mijn vorige post, de definitie van 'boete' ter hand nemen en bij je zelf logisch te rade gaan waarom een systeem van inkomensafhankelijke boetes geen enkel steunhoudend argument bevat.

Missschien kan deze draad tot meerdere verhelderende inzichten leiden als we twee zaken verbinden die ogenschijnlijk niets met elkaar van doen hebben:

met

Een WW-uitkering is simpelweg een vastgesteld geldbedrag dat door de staat wordt voldaan om ongeregeldheden af te kopen doordat het de ontvanger ervan in staat stelt zich in het noodzakelijke levensonderhoud te voorzien en deze motiveert tot het blijven zoeken naar betaald werk om de eigen verantwoording voor het eigen levensonderhoud weer op zich te kunnen nemen.

Het gaat dus om een motiverende afkoopsom

Indien nu mensen een betaalde boete gaan zien als recht om overtredingen te kunnen blijven maken is dat hetzelfde als het zien van een uitkering als recht om zich overdag niet te hoeven inspannen. Beide geldbedragen zijn een noodzakelijke compensatie voor een ongewenste situatie.

De grootverdiener motiveer je door het principe van tijdelijke inbeslagname bij veelvuldige recidive in te voeren.

De luiaard motiveer je door het toegekende bedrag genoeg te laten zijn voor overleving zonder veel franje en bonussen uit te delen voor maatschappelijk geëngageerd gedrag als bijvoorbeeld vervulling van vrijwilligerswerk.

zondag 28 december 2003 @ 15:14:23 #136
3542 Gia
User under construction
pi_15765717
quote:
Op zondag 28 december 2003 13:39 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

En dat is dus precies het probleem: mogen mensen dan alleen te hard rijden als ze genoeg verdienen om de bekeuring te betalen? Of andersom: mensen die genoeg geld hebben mogen te hard rijden?

Nee, daarom mogen wmb de bekeuringen ook fors omhoog. Voor iedereen. Want niemand mag te hard rijden. Waarom zou een bekeuring voor een rijke duurder moeten zijn dan voor een arme? Te duur of veel te duur maakt voor een arme niet uit. Hij kan het niet betalen. Het kan dus gewoon zo duur worden dat een rijke het ook te duur vindt en liever geen overtredingen begaat.

Kijk, je hebt altijd een aantal multi-miljonairs die toch te hard blijven rijden. Voor wie een bekeuring nooit duur genoeg is. En daarom ben ik het ook wel eens met diegene die zei dat je na een aantal overtredingen je rijbewijs/auto tijdelijk kwijt kunt raken. Soort van puntenrijbewijs dus. Dat is voor iedereen even erg.

Maar goedkopere boetes voor de minima vind ik ronduit onzin.

zondag 28 december 2003 @ 16:59:09 #137
61927 DaveM
uitgefokt
pi_15768510
quote:
Op zondag 28 december 2003 15:14 schreef Gia het volgende:
Maar goedkopere boetes voor de minima vind ik ronduit onzin.
Als je consequent bent, neem ik aan dat je ook tegen verschillende belastingtarieven voor hoge en lage inkomens bent.

En dan kan het onderscheid tussen particulier en ziekenfonds wat jou betreft ook wel weg, mag ik aannemen?

Zoals Sidekick al voorstelt, je hoeft minima niet te matsen met lagere boetes, je kunt ook over de hele linie de boetes optrekken naar bv. 5% van iemands inkomen voor een bepaald vergrijp. Dan gaan zowel lagere als hogere inkomens meer betalen en gaan ook de minima het meer voelen in hun portemonnee.

zondag 28 december 2003 @ 17:36:46 #138
3542 Gia
User under construction
pi_15769775
quote:
Op zondag 28 december 2003 16:59 schreef DaveM het volgende:

[..]

Als je consequent bent, neem ik aan dat je ook tegen verschillende belastingtarieven voor hoge en lage inkomens bent.

Waarom dat nou weer? Het gaat mij er niet om dat het te duur is voor de minima of te goedkoop voor de rijken. Een overtreding is een overtreding en daar staat gewoon een bepaalde boete op. Precies zoals op een televisie een bepaalde prijs staat en op een entreekaartje voor de Efteling.

Van mij mag een rijke best meer belasting betalen, maar niet onbeperkt meer. Ik weet niet hoeveel procent het nu precies is, maar het moet niet steeds duurder worden, want iemand die veel meer verdient hoeft niet net zo weinig over te houden dan een vuilnisman, bijvoorbeeld.
Belasting zou van mij wel redelijk procentueel gelijk mogen zijn. Dus bijvoorbeeld 45% tot een bepaalde hoogte en dan 50% tot weer wat hoger, tot een maximum van 60% voor de allerhoogste inkomens. Dus ongeveer zoals het nu is.

Verder mag de kinderbijslag van mij ook wel inkomensafhankelijk worden, of nog beter, afgeschaft worden, met daarvoor in plaats een bijdrage voor de allerarmsten, die dan wel rechtstreeks ten goede moet komen aan de kinderen. Dus bijvoorbeeld voor school, sportclub, kleding enzovoort. En niet voor de peuken of drank van pa en ma. Een oplossing zou een systeem met bonnen kunnen zijn. En een rechtstreekse betaling van het schoolgeld door de betreffende instantie aan school.

zondag 28 december 2003 @ 17:42:15 #139
15257 janssen15
pi_15769924
[quote]Op zondag 28 december 2003 16:59 schreef DaveM het volgende:

[..]

En dan kan het onderscheid tussen particulier en ziekenfonds wat jou betreft ook wel weg, mag ik aannemen?

/quote]

Dit gaat ook gebeuren binnen afzienbare tijd; de overheid wil een basisverzekering beschikbaar stellen die het naar mijn ogen ouderwetse onderscheid tussen ziekenfonds en particulier doet verdwijnen.

Ik wil ook nog even inhaken op de discussie.
Er wordt ook telkens gepretendeerd dat de wat meer vermogende medemens geen enkel effect ondervindt van een boete. Ik vind het nogal arrogant om van iedereen die de kwalificatie rijk krijgt opgespeld (alleen het begrip 'rijk' is al zo abstract en subjectief dat hier geen oordeel over kan worden gedaan) te denken dat een boete voor hen geen betekenis heeft.
Ook iemand die een ton per jaar verdiend zal echt niet blij zijn met een verkeersboete en zal hoogstwaarschijnlijk hetzelfde psychologische effect hebben dan bij iemand die minder te besteden heeft. Het verschil is alleen dat de één er geen dusdanig financieel nadeel van ondervindt.

Wanneer het persoonlijk vermogen de bepalende factor is voor een boete, dan is dit een geval van prijsdiscriminatie; ik vind het in eerste plaats een ridicuul idee dat mensen met een lager inkomen gecompenseerd moeten worden en dat andersom vermogenden extra moeten worden belast. Zoals al eerder in dit topic werd gzegd; wanneer je een BMW wilt aanschaffen, maar een relatief laag inkomen hebt, wordt de aanschafprijs van deze auto ook niet verlaagd. Ik zie hier inhoudelijk geen verschil met de boeteheffing, misschien dat iemand anders mij dat duidelijk kan maken...

M.a.w. deze maatregel is één van de meest ondemocratische en discriminerende die ik ken, terwijl elke redelijke aanleiding voor de invoering van een dergelijk systeem ontbreekt.

maandag 29 december 2003 @ 11:29:18 #140
53233 MarinusWA
Neo Essentialist
pi_15790409
quote:
M.a.w. deze maatregel is één van de meest ondemocratische en discriminerende die ik ken, terwijl elke redelijke aanleiding voor de invoering van een dergelijk systeem ontbreekt.
De bron van de tweestrijd in deze discussie is simpel. Is een boete een straf of een afkoopsom voor een straf.

Als je de boete zelf als de straf beschouwt dan zou deze inderdaad inkomen-afhankelijk moeten zijn. Rijkdom is immers relatief en niet absoluut. Het gaat erom dat de straf voor iedereen gelijk is, m.a.w. dat iedereen het negatieve effect in dezelfde mate ervaart. Aangezien mensen verschillende inkomens hebben betekent dit dus verschillende boetes.

Als je de boete als afkoopsom voor een straf beschouwt, i.e. je betaalt in plaats van dat je straf krijgt, dan moet deze inderdaad voor iedereen gelijk zijn. De straf is voor iedereen gelijk en de boete is een reflectie van die straf. En is dus ook voor iedereen gelijk. Je zou in dit geval, in principe, ook moeten kunnen kiezen een straf te krijgen in plaats van de boete te betalen.

Ik neem aan dat de meeste (of zelfs alle) boetes hier in Nederland van het tweede principe uitgaan. Immers als iemand simpelweg geen geld heeft om te betalen dan moet hij/zij nog steeds bestraft worden.

Het komt er gewoon op neer hoe de boete gezien moet worden vanuit de wet. Is de boete bedoelt als een straf dan moet hij inkomen-afhankelijk zijn. Is hij bedoelt als afkoopsom dan een gelijk bedrag voor iedereen.

maandag 29 december 2003 @ 16:48:19 #141
3542 Gia
User under construction
pi_15799168
quote:
Op maandag 29 december 2003 11:29 schreef MarinusWA het volgende:

Je zou in dit geval, in principe, ook moeten kunnen kiezen een straf te krijgen in plaats van de boete te betalen.

Ik neem aan dat de meeste (of zelfs alle) boetes hier in Nederland van het tweede principe uitgaan. Immers als iemand simpelweg geen geld heeft om te betalen dan moet hij/zij nog steeds bestraft worden.

Je kunt dus inderdaad ook ervoor kiezen om te gaan zitten. Lengte afhankelijk van hoogte van de boete.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')