quote:Bron: Nu.nl
Minder inkomsten door hogere drankaccijnsAMSTERDAM - Het rijk loop dit jaar waarschijnlijk 12 miljoen euro aan inkomsten mis sinds de accijns op een fles sterke drank is verhoogd met 2,71 euro. Een Kamermeerderheid van CDA, VVD en PvdA denkt dat veel Nederlanders massaal hun toevlucht zoeken in Duitsland om daar hun drank in te slaan en de hogere accijns in Nederland te ontlopen. De partijen willen uitleg van staatssecretaris Wijn (Financiën).
Het kabinet was er juist vanuit gegaan dat de accijnsverhoging een extra opbrengst van zeventig miljoen euro zou opleveren. Als inderdaad blijkt dat Nederlanders in Duitsland hun drank inslaan, stelt het CDA voor dat Duitsland ook de accijns op sterke drank optrekt.
VVD wijst er op dat Duitsland al plannen heeft om de accijns op mixdrankjes in elk geval te verhogen. Volgens de PvdA kunnen de tegenvallende inkomsten ook een gevolg zijn van de recessie; Nederlanders zouden daardoor minder hebben uitgegeven aan drank.
Stelling: accijnzen sterke drank omlaag
Redenen:
- Minder belastinginkomsten
- Groter handelstekort
- Economische schade en werkeloosheid bij de grens
- Stimuleert alleen maar het smokkelen van sterke drank
- Mensen kopen toch wel sterke drank, ze gaan namelijk naar Duitsland dus om gezondheidsredenen hoef je het ook niet te doen
waren een stuk of 6 verschillende flessen drank,
Duitsland 50 euro - Nederland 75 euro
Ze hebben die accijns volgens hun zeggen toch omhoog gegooid zodat er minder gedronken moest worden? Mensen in het westen rijden echt niet naar duitsland voor hun drank. Dus wordt er idd minder drank verkocht. Missie van de regering geslaagd zou je denken.........
Nee, nu klagen ze dat er niet genoeg geld binnenkomt. Conclusie: Alcoholisme kan ze geen klote schelen, het gaat ze gewoon puur om de centen.
geloofwaardigeheid
Oh ja! En de salarissen bij gelijkende beroepen zijn in Duitsland ook hoger!
[Dit bericht is gewijzigd door basset op 22-12-2003 10:26]
Ze hadden op hun vingers kunnen natellen dat Nederlands dan gewoon in het buitenland hun inkopen gaan doen.
Hebben ze nu 12 mln euro minder opbrengst dan vorig jaar of hebben ze van de geplande 70 mln maar 58 mln binnen gehaald?.
PvdA kan ook gelijk hebben, mensen hebben gewoon wat minder drank gekocht.
quote:Nee, ze hebben 82 miljoen euro minder opgehaald dan gedacht.
Op maandag 22 december 2003 10:25 schreef rabartels het volgende:
"Een Kamermeerderheid van CDA, VVD en PvdA denkt dat veel Nederlanders massaal hun toevlucht zoeken in Duitsland om daar hun drank in te slaan en de hogere accijns in Nederland te ontlopen. De partijen willen uitleg van staatssecretaris Wijn (Financiën). "Ze hadden op hun vingers kunnen natellen dat Nederlands dan gewoon in het buitenland hun inkopen gaan doen.
Hebben ze nu 12 mln euro minder opbrengst dan vorig jaar of hebben ze van de geplande 70 mln maar 58 mln binnen gehaald?.
PvdA kan ook gelijk hebben, mensen hebben gewoon wat minder drank gekocht.
quote:Nou moet ik ook wel zeggen, dat dat niet altijd alleen aan de regering ligt. (Hoewel, optreden tegen prijsafspraken mogen ze ook wel eens gaan doen)
Op maandag 22 december 2003 10:32 schreef maan het volgende:
In duitsland is alles veel goedkoper en niet alleen de drank...
quote:Ze hebben maar 16% btw, één van de laagste in Europa
Op maandag 22 december 2003 10:32 schreef maan het volgende:
In duitsland is alles veel goedkoper en niet alleen de drank...
quote:iets met verzorgingsstaat,misschien?
Op maandag 22 december 2003 10:44 schreef pberends het volgende:[..]
Ze hebben maar 16% btw, één van de laagste in Europa
en toch is de belastingdruk op een of andere manier veel hoger in Duitsland.
quote:Gedeeltelijk. Maar ze geven ook veel verkeerd uit. Nederland overigens ook
Op maandag 22 december 2003 10:51 schreef Kaalhei het volgende:[..]
iets met verzorgingsstaat,misschien?
quote:Vroegah, toen we nog met guldens betaalde, was de duitse mark ook meer waard he. Nu we allemaal met de euro betalen is het dus niet alleen die 16% belasting waardoor alles in Duitsland goedkoper is.
De benzine en diesel zijn overigens niet meer goedkoper.
quote:Luxemburg 15%
maar toegegeven...duitslands btw is relatief laag
overigens is de drank er wel goedkoop, verder is de leefstandaard nog vrij duur
quote:In Turkije zit er geloof ik wel een bizar hoge accijns op luxe artikelen heb ik ooit gehoord. Dus alleen een lage BTW, maar wel een duur product.
Op maandag 22 december 2003 11:17 schreef WeirdMicky het volgende:[..]
Luxemburg 15%
Spanje 16 %
Zwitserland 7,6 %
Turkije 15 %maar toegegeven...duitslands btw is relatief laag
overigens is de drank er wel goedkoop, verder is de leefstandaard nog vrij duur
Dit gaat op langere termijn kosten in de gezondheidszorg verminderen. Wat een effectieve maatregel!
Waarom zou je deze positieve ontwikkeling een halt toeroepen?
Zometeen stel je nog een drankmascotte voor.
quote:ben benieuwd hoe dat gaat worden met die nieuwe rookmaatregel...of ze dan ook gaan huilen als 'teveel' mensen stoppen
Op maandag 22 december 2003 11:50 schreef Sidekick het volgende:
Nou mooi, er wordt minder gedronken. Hulde.Dit gaat op langere termijn kosten in de gezondheidszorg verminderen. Wat een effectieve maatregel!
quote:Er wordt dus helemaal niet minder gedronken, het wordt gewoon in Duitsland en Belgie gehaald. Helemaal geen hulde dus.
Op maandag 22 december 2003 11:50 schreef Sidekick het volgende:
Nou mooi, er wordt minder gedronken. Hulde.Dit gaat op langere termijn kosten in de gezondheidszorg verminderen. Wat een effectieve maatregel!
quote:Er zijn enkel vermoedens. Ik betwijfel of heel veel mensen dat zouden doen. Zal de lagere belasting de reiskosten compenseren denk je?
Op maandag 22 december 2003 13:20 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Er wordt dus helemaal niet minder gedronken, het wordt gewoon in Duitsland en Belgie gehaald. Helemaal geen hulde dus.
quote:Bij mij zou dat zeker lukken. Daarbij denk ik ook nog eens met regelmaat aan mijn buurman. Het komt me zo voor dat er meerdere Nederlanders zijn die ook hun buren wat korting gunnen op drank en electronica en niet te vergeten geluids- en filmdragers.
Op maandag 22 december 2003 13:27 schreef Sidekick het volgende:[..]
Er zijn enkel vermoedens. Ik betwijfel of heel veel mensen dat zouden doen. Zal de lagere belasting de reiskosten compenseren denk je?
quote:gebeurd aan de grens 'wel eens', niet in dusdanige mate dat de hele vermindering van accijns verklaard kan worden
Op maandag 22 december 2003 13:27 schreef Sidekick het volgende:[..]
Er zijn enkel vermoedens. Ik betwijfel of heel veel mensen dat zouden doen. Zal de lagere belasting de reiskosten compenseren denk je?
echt niet dat mensen in het westen zoveel gaan rijden voor die drank, of ze moeten wel heel veel zuipen
quote:Natuurlijk, en sterker nog, het gebeurde altijd wel. De drank in Duitsland is altijd al lager geweest (iig de keren dat ik bij het grens was).
Op maandag 22 december 2003 13:43 schreef WeirdMicky het volgende:[..]
gebeurd aan de grens 'wel eens'
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |