quote:Op woensdag 15 december 2004 23:43 schreef beeer het volgende:
Ik herlees dit jaar vanaf het punt dat ze in de bioscoop zijn mee, daar ben ik vorig jaar gebleven. Als iemand zo vriendelijk is te vertellen welke dag dat is dan hoef ik niet te veel moeite te doen.
Dus.quote:integraal
in-te-graal
bijv. naamw.waaraan niets ontbreekt, alles omvattend in zijn geheel
Altijd leuk om in een integraal leestopic voor Reve's 'de Avonden' te lezen dat buzzer niet weet waar het over gaat, maar dat iets in hem wel zegt dat het niet de moeite van het herlezen waard is. Ook is het leuk dat we getrakteerd worden op de mededeling dat het ergste boek dat hij gelezen heeft 'de Kroongetuige' van Maarten 't Hart is.quote:Op donderdag 16 december 2004 10:48 schreef buzzer het volgende:
Ik heb hem ooit gelezen, maar mijn geheugencellen werken niet mee....
Geen idee meer waar het over gaat, maar iets in mij zegt dat het niet de moeite waard is om het herlezen. Het is niet het ergste boek dat ik ooit gelezen heb, dat was de kroongetuige van Maarten 't Hart
Ja, toen heb ik voor het eerst de Avonden gelezen! (En ook ik heb het vorig jaar volbracht overigens, maar toen was ik nog niet aangemeld op Fok). Maar ik doe dus weer mee!quote:Op woensdag 15 december 2004 01:36 schreef corc het volgende:
[..]
Haha, dat dispuut ben ik ooit begonnen! In 2000 geloof ik, het legendarische
'integraal (her) lezen van "de Avonden" van G.K. /Simon (van het) Reve Gilde'
Vat het op zoals je wiltquote:Op donderdag 16 december 2004 11:33 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Ik zou haast denken dat je een grapje hebt willen maken.
Dat ben ik het van harte met je eens. Zo zie je maar weer dat som der delen soms niet eens evenveel, maar zelfs minder is. Ik was heel enthousiast over de eerste pagina's die matena produceerde, maar de interesse is al làng verdwenen (dat heb ik trouwens ook bij de verstripping van A la recherche du temps perdu, allen daar vind ik het juist te snel gaan allemaal). Is het nou al eens klaar trouwens?quote:Op vrijdag 17 december 2004 09:28 schreef Frollo het volgende:
Mooie parodie.
Ik heb zowel Reve als Matena heel hoog zitten, maar die verstripping van De Avonden vind ik echt bloedsaai en vooral ook overbodig.
Jazeker! Ik had eerder zo'n groezelig en scheefgelezen pocketje van de Bezige Bij, nu heb ik een mooie gebonden uitgave van Athenaeum. Op de een of andere manier leest dat toch een stuk fijner.quote:Op zondag 19 december 2004 23:49 schreef Seborik het volgende:
Zijn jouw Avonden door de jaren heen dan mooier geworden, Plunk?
Nou, zodiakk, je moet niet verbaasd zijn als je het idee krijgt dat je je eigen autobiografie aan het lezen bent!quote:Op maandag 20 december 2004 10:01 schreef zodiakk het volgende:
Gister liep ik, met een paar hollende passen tussendoor, naar huis met een boek onder mijn arm. Ik ging zitten aan de eettafel en tuurde vanuit mijn ooghoeken naar de kaft. "De Avonden" stond er. De Avonden. Reve. Geniaal. Klassieker.
Ik sloeg het boek open om meteen daarna vermanend in mezelf te mompelen, "nee, nog niet...nog niet!" Ik sloeg het weer dicht.
Toen ging ik een tijdje naar buiten kijken. Drukte mijn open mond tegen het glas aan en blies er tegen. Hoelang nog? Het is vandaag de 19e. Nog 3 dagen. Dan maar een sigaretje te roken.
De telefoon ging, want die stond niet stil deze week. Het was E die vroeg hoe het ging. Het gaat slecht, maar verder gaat het goed, zei ik. E hing op.
Ik besloot om te wandelen, lekker fris. Hier kon ik niets doen.
Tegen de avond was ik terug en zette de kachel aan. Het ding moet schoongemaakt worden. Ik rookte een sigaret en at wat brood. "De Avonden. Reve. Geniaal." dacht ik nog. Toen ging ik slapen.
Ik vrees voor je dat de kans ook vrij groot is dat ie rond deze tijd uitgeleend is.quote:Op maandag 20 december 2004 13:26 schreef De-oneven-2 het volgende:
Potverdesodemietersedekselsnogeensaantoezeg!
Ik dacht vandaag mooi even langs de bibliotheek te kunnen...
Maar dat valse kreng is gewoon potdicht op maandag!
Ik ben een groot optimist, I.R.quote:Op maandag 20 december 2004 13:27 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Ik vrees voor je dat de kans ook vrij groot is dat ie rond deze tijd uitgeleend is.
quote:Op maandag 20 december 2004 13:29 schreef Isabeau het volgende:
Ik woon in Hoogeveen, er zijn hier speciale leesprogramma's opgezet om de achterstand bij kinderen een beetje bij het gemiddelde van Nederland te trekken. Ik denk dat ik nog wel een kans maak in de bieb vandaag.
Ja, het halve topic is al verspild. Maar de rest kan nog veel goedmaken. Nee, dat is slechts schijn. Kostbare ruimte, die niet meer te achterhalen is, hebben we vermorst. Het zal wel niets meer worden...quote:Op dinsdag 21 december 2004 08:51 schreef zodiakk het volgende:
Kunnen jullie de slowchat achterwege laten of op z'n minst wat leuker maken met Reviaanse grapjes? Persoonlijk vind ik dit geleuter over gefinancierde bibliotheekjes in Hoogeveen en cultuurbarbaren in "..." nogal saai en typisch TTK-achtig. Ook de mededeling van het vooruitzicht -oh oh- geen exemplaar te hebben van de Avonden, doet mijn gemoed niet veel goed. Zoals ik gister tegen I. zei: "De tijden zijn moeilijk."
Ik ben de komende dagen niet in staat online te zijn. Maar ik lees wel. Krijgen we eigenlijk vettige jus en bessensap bij de finish?quote:Op woensdag 22 december 2004 06:27 schreef corc het volgende:
Om met de volksschrijver te spreken: "Moedig Voorwaarts"![]()
Tss... Je kunt het voor 12.50 euro kopen in iedere boekwinkel: een uitgave in de jubileumreeks van de Bezige Bij. Gebonden, met een donkerbruinige voorkant.quote:Op woensdag 22 december 2004 11:17 schreef Frollo het volgende:
Streep mij gelijk maar weer door, want ik heb het boek niet
quote:Op woensdag 22 december 2004 11:32 schreef ASquare het volgende:
Maar de avond kan nog veel goed maken.
Wat is nou eigenlijk integraler. De helft lezen of helemaal niet lezen?quote:Op woensdag 22 december 2004 14:20 schreef Frollo het volgende:
Ik heb eigenlijk gewoon geen zin om er moeite voor te doen
Ik beken schuld ja!quote:Op woensdag 22 december 2004 19:16 schreef beeer het volgende:
Wat is nou eigenlijk integraler. De helft lezen of helemaal niet lezen?
Gezien mijn aanmelding voel ik mij aangesproken hier op te reageren dat dat natuurlijk wel treffend is voor de Nederlandse lompheid. Hoe vaak kappen mensen een late visite niet af door alvast de lichten uit te doen, zich om te kleden of opvallend te gaan gapen.quote:Op donderdag 23 december 2004 16:53 schreef ASquare het volgende:
Ik moest weer erg lachen om Louis, die gewoon in zijn bed gaat liggen als Frits op bezoek is en dan iets zegt als: "Je moest nu maar weggaan."![]()
Ja, ik weet dat zelfs mijn ouders(!) het doen. Nu zijn mijn ouders nog achterhaalder dan de ouders van Frits, maar mijn vader is inderdaad in staat om bij vervelende visite maar gewoon te gaan staan, en dan net zo lang te wachten tot de visite opstaat.quote:Op donderdag 23 december 2004 17:25 schreef keeper het volgende:
[..]
Gezien mijn aanmelding voel ik mij aangesproken hier op te reageren dat dat natuurlijk wel treffend is voor de Nederlandse lompheid. Hoe vaak kappen mensen een late visite niet af door alvast de lichten uit te doen, zich om te kleden of opvallend te gaan gapen.
Nouja, misschien niet vaak. Maar het gebeurt, dat is zeker.
Nu nog erin wateren!quote:Op zaterdag 25 december 2004 15:41 schreef zodiakk het volgende:
Ik heb ook al in de kachel gespuugd.
Ach, het gaat natuurlijk ook gewoon om de tekst. Maar een goeie uitvoering is natuurlijk altijd mooi meegenomen.quote:Op donderdag 23 december 2004 10:00 schreef Koekepan het volgende:
(Ik vind het trouwens veel leuker dan ik had verwacht. En ik heb De Bezige Bij-uitgave, plunk! Dus dat bewijst maar weer eens dat een goede schrijver geen krans behoeft!)
Ik! Maar het hoofdstuk van vandaag is nog niet uit. Nog even doen voor het slapen gaan.quote:Op dinsdag 28 december 2004 23:20 schreef corc het volgende:
tiere tjoep-tjoep falderi, tiere tjoep-tjoep faldera.
Wie doen er nog mee?
Ik denk dat de beleefdheid in de jaren 50 nog wat belangrijker was dan nu. Ze durven niet actief tegen Frits te zeggen, dat ze hem niet meer willen zien. En Frits blijft zich maar aandienen.quote:Op woensdag 29 december 2004 00:55 schreef ASquare het volgende:
[..]
Ik! Maar het hoofdstuk van vandaag is nog niet uit. Nog even doen voor het slapen gaan.
Maar gisteren: "Je bent wel erg afstotend. Verschrikkelijk moet dat zijn. Wat een lot."
Bijzonder onaardig van Frits. Ik zou aan zo'n jongen geen vraag meer stellen. Maar Maurits Duivenis wel; die blijft vragen stellen als: "Hoe vind je nou eerlijk, dat ik er uitzie?", "Wat vind je van mijn haar?", "Wat denk je, ben ik normaal?"
Het meest opzienbarend aan de personages in De Avonden vind ik dat ze met Frits blijven praten. Maar ik moet erg om hem lachen, dat wel.
Laat me raden, je hebt wel gedronken, maar net niet teveel?quote:Op woensdag 29 december 2004 01:00 schreef Koekepan het volgende:
ik zit in de hoofdstryuke 3, en ik ben n,p,emtee; mnoet on de stlaclogj om nog iets gte lezen
I'm pulling myself together.quote:Op woensdag 29 december 2004 01:09 schreef corc het volgende:
[..]
Laat me raden, je hebt wel gedronken, maar net niet teveel?
God ziet U. Hij houdt de sterren in het holle van zijn hand.quote:
Als ik nou vorig jaar trouw meegeleze nhad, had ik er een citaat tegenover kunnen plaatsen.quote:Op woensdag 29 december 2004 01:13 schreef corc het volgende:
[..]
God ziet U. Hij houdt de sterren in het holle van zijn hand.
Die andere karakters neem ik een stuk minder serieus. Ze relativeren eigenlijk alleen het vreemde van Frits maar een beetje. Ze zijn de "they" uit de gedichten van Edward Lear.quote:Op woensdag 29 december 2004 01:19 schreef Seborik het volgende:
Wat een gepsychologiseer en dat zo laat.
Ik vind het wel mooi, dat er niet wordt ingegaan op de andere karakters. Geen innerlijke poespas van de rest, maar alleen van Frits en dat is fijn, want het maakt het plaatje completer wat betreft het gebrekkige.
Je kunt ook gewoon wat belachelijks zeggen om iemand over de pis te helpen. Geheel in stijl en overeenkomstig met de rest.quote:Op woensdag 29 december 2004 01:22 schreef Koekepan het volgende:
Ja, ik ben pas bij hoofdstuk drie, ik heb geen recht van spammen!
Ik vind het prima om iemand over de pis te helpen (wat een uitdrukking), maar dan liever geen liefhebber van De avonden, a.u.b.quote:Op woensdag 29 december 2004 01:24 schreef Seborik het volgende:
[..]
Je kunt ook gewoon wat belachelijks zeggen om iemand over de pis te helpen. Geheel in stijl en overeenkomstig met de rest.
Zegt de vader; ruim je het wel zelf even op?quote:Op woensdag 29 december 2004 01:24 schreef corc het volgende:
Kent er niemand een bizar verhaal ?
Ik ken er nog wel een...
De doktor komt bij een vader, van een dochter en een zoon...
Ze zijn een noodzakelijk tegenwicht. Maar ik vind dat wat makkelijk hoor. Daar had je je minder makkelijk van af kunnen maken Gerard, denk ik dan.quote:Op woensdag 29 december 2004 01:34 schreef Seborik het volgende:
Dat ligt eraan wat je onder cardboard verstaat, KP. Ze illustreren het interpersoonlijk vermogen van Frits en maken door het gebrek het plaatje compleet. Simpel maar doeltreffend.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |