abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24150623
Met af en toe een traan in m'n ogen heb ik het eerste hoofdstuk uitgelezen. Niet omdat het zo ontroerend was, maar vanwege een bonkend hoofd. Morgen verder. Hopelijk zonder.
  donderdag 23 december 2004 @ 09:41:39 #152
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_24153888
quote:
Op woensdag 22 december 2004 19:16 schreef beeer het volgende:

Wat is nou eigenlijk integraler. De helft lezen of helemaal niet lezen?
Ik beken schuld ja!
pi_24154125
Ik had mezelf ook niet aangemeld, maar ik heb inderdaad gisteren het eerste hoofdstuk gelezen. Dus wie weet...
(Ik vind het trouwens veel leuker dan ik had verwacht. En ik heb De Bezige Bij-uitgave, plunk! Dus dat bewijst maar weer eens dat een goede schrijver geen krans behoeft!)
Wittgenstein
  donderdag 23 december 2004 @ 10:50:41 #154
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_24154827
Ik had mezelf wel aangemeld, maar ik heb inderdaad gisteren het eerste hoofdstuk niet gelezen.
...dass wir fliegen.
pi_24161343
Ik had mezelf aangemeld en heb de eerste twee hoofdstukken inmiddels gelezen. Een nuttig tijdverdrijf.
Die Welt ist alles was der Fall ist.
pi_24161428
Ik heb mezelf niet aangemeld en ik vind het leuk dat men nu elke zin begint met "ik heb mezelf wel/niet aangemeld".
Wittgenstein
pi_24161636
Ik heb mezelf wel aangemeld en ik heb gisteren ook inderdaad het eerste hoofdstuk gelezen. Ik moest weer erg lachen om Louis, die gewoon in zijn bed gaat liggen als Frits op bezoek is en dan iets zegt als: "Je moest nu maar weggaan."

Op naar hoofdstuk twee!
pi_24162252
quote:
Op donderdag 23 december 2004 16:53 schreef ASquare het volgende:
Ik moest weer erg lachen om Louis, die gewoon in zijn bed gaat liggen als Frits op bezoek is en dan iets zegt als: "Je moest nu maar weggaan."
Gezien mijn aanmelding voel ik mij aangesproken hier op te reageren dat dat natuurlijk wel treffend is voor de Nederlandse lompheid. Hoe vaak kappen mensen een late visite niet af door alvast de lichten uit te doen, zich om te kleden of opvallend te gaan gapen.

Nouja, misschien niet vaak. Maar het gebeurt, dat is zeker.
  donderdag 23 december 2004 @ 18:08:37 #159
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_24162994
quote:
Op donderdag 23 december 2004 17:25 schreef keeper het volgende:

[..]

Gezien mijn aanmelding voel ik mij aangesproken hier op te reageren dat dat natuurlijk wel treffend is voor de Nederlandse lompheid. Hoe vaak kappen mensen een late visite niet af door alvast de lichten uit te doen, zich om te kleden of opvallend te gaan gapen.

Nouja, misschien niet vaak. Maar het gebeurt, dat is zeker.
Ja, ik weet dat zelfs mijn ouders(!) het doen. Nu zijn mijn ouders nog achterhaalder dan de ouders van Frits, maar mijn vader is inderdaad in staat om bij vervelende visite maar gewoon te gaan staan, en dan net zo lang te wachten tot de visite opstaat.

Bah, wat zijn het toch walgelijke mensen.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_24163294
Dat is wel opmerkelijk. Dat mensen wel zo bot kunnen zijn om zo duidelijk te maken dat de (vervelende) visitie maar eens op huis moet aangaan, maar kennelijk zijn ze dan niet bot genoeg om vervelende visite te vertellen dat ze geen zin hebben in hun gezelschap.
pi_24201893
Ik heb ook al in de kachel gespuugd.
pi_24207819
quote:
Op zaterdag 25 december 2004 15:41 schreef zodiakk het volgende:
Ik heb ook al in de kachel gespuugd.
Nu nog erin wateren!

Ik zoek naarstig naar jonge, enthousiaste ouders met een lief kindje van een paar weken oud, om te melden dat het wel niet lang zal leven, omdat de zenuwen verkeerd gegroeid zijn.

"het groeit naar het licht, als een plant"
" there is nothing to not be amazed at "
pi_24208371
Ik heb voor ¤1,60 postzegels weggeworpen. Gepast.
pi_24214601
Naar koopkracht gerekend had je ¤23,25 aan postzegels moeten wegwerpen, Seborik. .
Wittgenstein
pi_24214711
Dat is zo, maar zou iemand behalve jij het dan begrijpen?
  dinsdag 28 december 2004 @ 23:07:12 #166
19139 plunk
einfach negieren.
pi_24265439
Ik doe ook nog steeds lekker mee. De eerste hoofdstukken heb ik in den verlichte vreemde gelezen, maar ik lig mooi op schema.

Tocht is wind in huis.
quote:
Op donderdag 23 december 2004 10:00 schreef Koekepan het volgende:
(Ik vind het trouwens veel leuker dan ik had verwacht. En ik heb De Bezige Bij-uitgave, plunk! Dus dat bewijst maar weer eens dat een goede schrijver geen krans behoeft!)
Ach, het gaat natuurlijk ook gewoon om de tekst. Maar een goeie uitvoering is natuurlijk altijd mooi meegenomen.

..
Alles hat ein Ende, nur die Wurst hat zwei.
pi_24265780
tiere tjoep-tjoep falderi, tiere tjoep-tjoep faldera.

Wie doen er nog mee?
pi_24267926
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 23:20 schreef corc het volgende:
tiere tjoep-tjoep falderi, tiere tjoep-tjoep faldera.

Wie doen er nog mee?
Ik! Maar het hoofdstuk van vandaag is nog niet uit. Nog even doen voor het slapen gaan.

Maar gisteren: "Je kan er beter een hebben, die niet mee wil naar de bioscoop, dan helemaal geen," antwoordde Frits. "Jij zit zonder; ik geloof ook niet, dat jij ooit iets krijgt. Je bent wel erg afstotend. Verschrikkelijk moet dat zijn. Wat een lot."

Bijzonder onaardig van Frits. Ik zou aan zo'n jongen geen vraag meer stellen. Maar Maurits Duivenis wel; die blijft vragen stellen als: "Hoe vind je nou eerlijk, dat ik er uitzie?", "Wat vind je van mijn haar?", "Wat denk je, ben ik normaal?"

Het meest opzienbarend aan de personages in De Avonden vind ik dat ze met Frits blijven praten. Maar ik moet erg om hem lachen, dat wel.
pi_24267993
Ik ben ook nog steeds bij.
pi_24268064
ik zit in de hoofdstryuke 3, en ik ben n,p,emtee; mnoet on de stlaclogj om nog iets gte lezen
Wittgenstein
pi_24268085
Maar ik ga erg mijn bvest doen om de lokmende dagen weer bij te komen! )En ik heb me wél aangemeld'
Wittgenstein
pi_24268158
quote:
Op woensdag 29 december 2004 00:55 schreef ASquare het volgende:

[..]

Ik! Maar het hoofdstuk van vandaag is nog niet uit. Nog even doen voor het slapen gaan.

Maar gisteren: "Je bent wel erg afstotend. Verschrikkelijk moet dat zijn. Wat een lot."

Bijzonder onaardig van Frits. Ik zou aan zo'n jongen geen vraag meer stellen. Maar Maurits Duivenis wel; die blijft vragen stellen als: "Hoe vind je nou eerlijk, dat ik er uitzie?", "Wat vind je van mijn haar?", "Wat denk je, ben ik normaal?"

Het meest opzienbarend aan de personages in De Avonden vind ik dat ze met Frits blijven praten. Maar ik moet erg om hem lachen, dat wel.
Ik denk dat de beleefdheid in de jaren 50 nog wat belangrijker was dan nu. Ze durven niet actief tegen Frits te zeggen, dat ze hem niet meer willen zien. En Frits blijft zich maar aandienen.
Er is zo'n scene dat iemand uit zijn huis gezet is, en die klopt aan (bij Jaap?) als Frits er is. "Ben ik welkom?" vraagt hij, en dan blijft het stil, en dan gaan ze weer weg. Maar ze durven niet te zeggen dat hij niet welkom is, dat is kennelijk 'not done'. Frits zou bij gebrek aan weerwoord gewoon gebleven zijn.

Als ze weg zijn wordt er dan weer wel achter hun rug om gelachen, en doen ze parodieen; "ben ik welkom ?"

En volgens mij hebben sommigen een beetje medelijden met Frits, vooral zijn oude 'berends'gymnasium vrienden, als Victor. Ze willen hem graag helpen, ondanks dat hij een drop out is.

En Maurits is zelf erg onzeker en is blij met ieder contact. Zoals Maurits zich bij Frits aandient dient Frits zich aan bij Victor (ik loop met je mee, dat vind je toch niet erg?)
pi_24268241
quote:
Op woensdag 29 december 2004 01:00 schreef Koekepan het volgende:
ik zit in de hoofdstryuke 3, en ik ben n,p,emtee; mnoet on de stlaclogj om nog iets gte lezen
Laat me raden, je hebt wel gedronken, maar net niet teveel?
pi_24268262
Volgens mij compenseert Frits zijn onbeholpenheid juist met zijn cynische commentaar en zijn (toen al) ouderwetse manier van uitdrukken. Dat mogen de mensen wel in hem, en daarom mag hij blijven. Is dat juist ook niet het autobiografische in de roman? Ik weet niet hoor, ik denk ook zo maar wat.
Wittgenstein
pi_24268269
quote:
Op woensdag 29 december 2004 01:09 schreef corc het volgende:

[..]

Laat me raden, je hebt wel gedronken, maar net niet teveel?
I'm pulling myself together.
Wittgenstein
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')