DEN HAAG - Vanochtend (maandag) neemt premier Balkenende het rapport Waarden, normen en de last van het gedrag in ontvangst. Het is geschreven door een projectgroep onder leiding van de socioloog prof. Kees Schuyt van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR).
Barst maar los...
quote:een mogelijke belangstellende:
Op maandag 8 december 2003 07:06 schreef Koos Voos het volgende:
Normen- en waardendebat kan nu echt beginnenDEN HAAG - Vanochtend (maandag) neemt premier Balkenende het rapport Waarden, normen en de last van het gedrag in ontvangst. Het is geschreven door een projectgroep onder leiding van de socioloog prof. Kees Schuyt van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR).
Barst maar los...
quote:http://www.nu.nl/news.jsp?n=243097&c=24
Chinese premier brengt driedaags bezoek aan VSUitgegeven: 8 december 2003 06:59
NEW YORK - De Chinese premier Wen Jiabao is zondagavond aangekomen in New York voor officieel bezoek van drie dagen aan de Verenigde Staten. Na zijn Amerikaanse trip zal Wen doorreizen naar Canada, Mexico en Ethiopië.
De Amerikaanse president Bush zal zijn Chinese gast dinsdag ontvangen op het Witte Huis. Op de agenda staan onder meer gesprekken over de wederzijdse handelsbetrekkingen, Noord-Korea en Taiwan.
De VS zijn in een lastig parket gebracht door een omstreden referendumwet van de Taiwanese president Chen Shui-bian, die onlangs door het Taiwanese parlement werd aangenomen. Wen veroordeelde deze wet zondagavond opnieuw scherp.
Chen wil in maart een referendum houden om van China te eisen dat het zijn ballistische raketten die op het eiland zijn gericht weghaalt en belooft geen geweld te gebruiken. Eerder had hij ook het plan een referendum te houden over onafhankelijkheid. Pas na zware Amerikaanse druk zag hij hier vanaf.
Taiwan
China beschouwt Taiwan als een opstandige provincie en heeft opnieuw gedreigd gewapend in te grijpen als Chen zijn plannen doorzet. De VS nemen al jaren een middenpositie waarbij ze Taiwan van onafhankelijkheid en China van geweld proberen af te houden.
quote:
Zjirinovski lijkt communisten voorbij te streven
MOSKOU (ANP) - De partij van de ultra-nationalistische politicus Vladimir Zjirinovski, de liberaal-democratische LDPR, lijkt de communisten te verdringen als tweede partij van Rusland. Dat blijkt na het tellen van ongeveer 60 procent van de stemmen.Volgens de laatste stand komt de LDPR uit op 13,7 procent tegen 12,9 procent voor de Communistische Partij van Gennadi Zjoeganov. De communisten behaalden bij de verkiezingen van 1999 nog ruim 24 procent van de stemmen.
Grote winnaar van de parlementsverkiezingen van zondag is Verenigd Rusland. De partij die president Poetin steunt, behaalt naar het zich laat aanzien 36,5 procent van de stemmen. Dat is in vergelijking tot vier jaar geleden een stijging van ruim 13 procent.
Zo, sochtends maar wat internetten. En dan van 14.30 - 23.00 werken. ![]()
quote:Die is toch allang dood?
Op maandag 8 december 2003 09:56 schreef JB80 het volgende:
Goodbye Lenin
![]()
[heel-flauw-modus]lijkt wel of ze iets moeten inhalen[/heel-flauw-modus]
quote:Eerst die kerel in Charlois, R'dam, nu Bos... Het PvdA zegt zinnige dingen de laatste tijd!
Bos bepleit immigratie op zijn Amerikaans- PvdA-fractieleider Bos vindt dat Nederland soepeler arbeidsmigranten moet toelaten, maar aan deze immigranten eisen mag stellen. Zo moeten zij niet direct aanspraak kunnen maken op alle rechten van de verzorgingsstaat. Bos bepleit zo'n politiek naar het model van klassieke immigratielanden als Amerika en Australië in een artikel in de Volkskrant.
Volgens de PvdA-voorman kan van deze landen worden geleerd dat je bij immigratie mag kijken naar de kosten en baten voor de ontvangende samenleving. ,,Dat leidt tot betere kansen op integratie en een minder verkrampte houding tegenover arbeidsmigratie.'' Volgens Bos is de kramp nu zo groot dat Nederland zelfs de overkomst belemmert van knappe koppen uit China en India. Dat is, zegt hij, een gevolg van draconisch verhoogde leges die waren bedoeld om heel andere groepen af te remmen.
Bos vindt het de wereld op z'n kop dat Nederland bij gezinsvorming eisen stelt aan de ontvangende in plaats van de komende partner. Hij acht het verdedigbaar migranten die uit eigen vrije wil naar Nederland komen, zoals economische migranten en bruiden, anders te behandelen dan vluchtelingen, voor wie Nederland altijd een vrijhaven moet blijven. Zo mogen zij pas na verloop van tijd recht doen gelden op sociale voorzieningen.
De PvdA-leider vindt dat het kabinet in de integratiekwestie een 'politiek van angst en vermijding' voert. Het lost volgens hem geen problemen op, maar schuift die weg of weert die af. Als voorbeeld noemde hij gisteren in het tv-programma 'Buitenhof' het voorstel van de liberale vice-premier Zalm om de stichting van nieuwe islamscholen tegen te houden. Volgens Bos gebeurt dat onder het mom van voorkoming van achterstanden. ,,Maar voor scholen met achterstandsproblemen trekt Zalm geen cent uit. Dat vind ik cynisch.''
De PvdA neemt het standpunt in dat scholen een afspiegeling moeten zijn van de wijk waarin zij staan, ook als ze daardoor helemaal zwart zijn. Als er achterstanden ontstaan, moeten die worden bestreden. Als het de VVD ernst is met haar bezwaren tegen achterstandsscholen, moet zij volgens Bos consequent zijn en leerlingen elders onderbrengen. ,,Maar dat zie ik de VVD nog niet doen'', zei hij. Bos vindt dat de integratiepolitiek van het kabinet terzake getuigt van ,,een in zichzelf gekeerde oestermentaliteit die haaks staat op de open oriëntatie waar Nederland groot mee is geworden''.
quote:Jesus, Bos heeft het licht gezien!!!
Op maandag 8 december 2003 10:10 schreef JB80 het volgende:[..]
Eerst die kerel in Charlois, R'dam, nu Bos... Het PvdA zegt zinnige dingen de laatste tijd!
![]()
It's the size of the joint that makes the difference
De rest is goed en duidelijk.
quote:Lekker realistisch ben je zeg. Die migranten vinden de bijstand hier al 580 keer prachtiger dan wat ze nu hebben, vandaar dat ze nog ff niet in de bijstand mogen zitten. Logisch.
Op maandag 8 december 2003 10:20 schreef Sidekick het volgende:
Klinkt goed van Bos, alleen het niet recht hebben op sociale voorzieningen van vooral arbeidsmigranten is iets wat mij niet helemaal zint.De rest is goed en duidelijk.
quote:niet op alle voorzieningen, maar ja, welke voorzieningen zou je per se niet hoeven te garanderen
Op maandag 8 december 2003 10:20 schreef Sidekick het volgende:
Klinkt goed van Bos, alleen het niet recht hebben op sociale voorzieningen van vooral arbeidsmigranten is iets wat mij niet helemaal zint.De rest is goed en duidelijk.
Dit geldt mijns inziens ook voor de in Nederland aanwezige niet-Nederlanders. Geen bijstand of kinderbijslag aan hen. Als Nederlander mag je verwachten dat er enkel mensen komen die willen bijdragen aan ons land, zij zijn meer dan welkom, mensen die enkel uit de staatsruif willen meeëten moeten wegblijven of terug.
quote:Ja maar als je hier komt om te werken, dan kan er altijd wat foutgaan. Ik weet niet wat Bos precies bedoeld met sociale voorzieningen (is het alleen WAO of nog veel meer?), maar als je werkt dan draag je premies af, en heb je recht op een eventuele voorzieningen waarvoor je dus hebt betaald.
Op maandag 8 december 2003 10:23 schreef pberends het volgende:[..]
Lekker realistisch ben je zeg. Die migranten vinden de bijstand hier al 580 keer prachtiger dan wat ze nu hebben, vandaar dat ze nog ff niet in de bijstand mogen zitten. Logisch.
Een arbeidsmigrant mag niet in de WAO komen natuurlijk. Dan ben je afgekeurd voor een vrij lange tijd lijkt me. Dan moet zo iemand terug (het is niet voor niets een arbeidsmigrant). Bij een tijdelijke ziekte oid, moet diegene wel aan kunnen kloppen bij de staat. ![]()
Maar nu ik het weer lees, zie ik dat dit ook wel het geval is. Ik reageerde iets te gehaast. Maar de precieze invulling van wat nu wel en niet beschikbaar moet zijn wil ik wel graag weten.
quote:Ze verdienen hier al meer dan daar, of ze hebben uberhaupt wél werk hier dan daar, denk je dat hun wel bij hun staat kunnen aankloppen als ze ziek worden =
Op maandag 8 december 2003 10:28 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ja maar als je hier komt om te werken, dan kan er altijd wat foutgaan. Ik weet niet wat Bos precies bedoeld met sociale voorzieningen (is het alleen WAO of nog veel meer?), maar als je werkt dan draag je premies af, en heb je recht op een eventuele voorzieningen waarvoor je dus hebt betaald.
Een arbeidsmigrant mag niet in de WAO komen natuurlijk. Dan ben je afgekeurd voor een vrij lange tijd lijkt me. Dan moet zo iemand terug (het is niet voor niets een arbeidsmigrant). Bij een tijdelijke ziekte oid, moet diegene wel aan kunnen kloppen bij de staat.
Maar nu ik het weer lees, zie ik dat dit ook wel het geval is. Ik reageerde iets te gehaast. Maar de precieze invulling van wat nu wel en niet beschikbaar moet zijn wil ik wel graag weten.
quote:Wat heb te maken met andere landen waar de sociale voorzieningen slechter zijn?
Op maandag 8 december 2003 10:34 schreef pberends het volgende:[..]
Ze verdienen hier al meer dan daar, of ze hebben uberhaupt wél werk hier dan daar, denk je dat hun wel bij hun staat kunnen aankloppen als ze ziek worden =
Als in het land van herkomst de bijstand 40.000 euro per maand is, dan hoeven we dat in Nederland toch ook niet te betalen? ![]()
We moeten migranten in principe gelijk behandelen. Alleen bij huwelijksmigranten en arbeidsmigranten heb je een andere situatie waardoor er een behandeling "op maat" moet komen. Logisch dat je sommige rechten uitsluit omdat de plichten die daar direct tegenover staan niet voldaan hoeven te worden, maar voor de plichten die ze wel voldoen (premies betalen), mag je ze ook gelijke rechten geven.
Duidelijk toch?
Edit: grammatica licht verbeterd.
quote:ze worden toch niet ziek daar? als ze in Nederland officieel verblijven en ze worden ziek dan hebben ze recht op een uitkering tot men weer arbeidsgeschikt wordt, als ze niet in Nederland verblijven dan een uitkering van hun woonland dan
Op maandag 8 december 2003 10:34 schreef pberends het volgende:[..]
Ze verdienen hier al meer dan daar, of ze hebben uberhaupt wél werk hier dan daar, denk je dat hun wel bij hun staat kunnen aankloppen als ze ziek worden =
quote:Maar als ze ziek worden zal hun verblijfsvergunning (terecht) vervallen. Deze mensen kiezen er bij volle verstand voor hier te werken, daarvoor denken ze eerst na: levert het me genoeg op. Uit puur egoïstische redenen komen ze hierheen.
ze worden toch niet ziek daar? als ze in Nederland officieel verblijven en ze worden ziek dan hebben ze recht op een uitkering tot men weer arbeidsgeschikt wordt
Vervolgens, als ze geen werk hebben, dan gaan ze weer weg, niet vrijwillig, maar van rechtswege. Geen baan = Geen toevoeging = Weg. Of ze, hoeveel of hoe lang ze dan nog kunnen genieten van uitkeringen op basis van bijstand, WW of WAO is een ander verhaal.
Qua bijstand zou je kunnen zeggen zolang de verblijfsvergunning duurt. Qua WW en WAO zou je voor buitenlanders verplicht een private verzekering kunnen afsluiten. Dit maakt buitenlanders iets duurders dan Nederlanders maar dat is denk ik alleen maar goed.
quote:maar dan spenderen ze hun uitkeringen niet ten bate van de Nederlandse economie, aangezien ze dan in het buitenland minder Nederlandse producten gaan kopen
Op maandag 8 december 2003 10:42 schreef JB80 het volgende:[..]
Maar als ze ziek worden zal hun verblijfsvergunning (terecht) vervallen. Deze mensen kiezen er bij volle verstand voor hier te werken, daarvoor denken ze eerst na: levert het me genoeg op. Uit puur egoïstische redenen komen ze hierheen.
Vervolgens, als ze geen werk hebben, dan gaan ze weer weg, niet vrijwillig, maar van rechtswege. Geen baan = Geen toevoeging = Weg. Of ze, hoeveel of hoe lang ze dan nog kunnen genieten van uitkeringen op basis van bijstand, WW of WAO is een ander verhaal.
Qua bijstand zou je kunnen zeggen zolang de verblijfsvergunning duurt. Qua WW en WAO zou je voor buitenlanders verplicht een private verzekering kunnen afsluiten. Dit maakt buitenlanders iets duurders dan Nederlanders maar dat is denk ik alleen maar goed.
quote:Heeft Nederland niet de hoogste bijstand van de wereld?
Op maandag 8 december 2003 10:38 schreef Sidekick het volgende:[..]
Wat heb te maken met andere landen waar de sociale voorzieningen slechter zijn?
Als in het land van herkomst de bijstand 40.000 euro per maand is, dan hoeven we dat in Nederland toch ook niet te betalen?
We moeten migranten in principe gelijk behandelen. Alleen bij huwelijksmigranten en arbeidsmigranten heb je een andere situatie waardoor er een behandeling "op maat" moet komen. Logisch dat je sommige rechten uitsluit omdat de plichten die daar direct tegenover staan niet voldaan hoeven te worden, maar voor de plichten die ze wel voldoen (premies betalen), mag je ze ook gelijke rechten geven.
Duidelijk toch?
Edit: grammatica licht verbeterd.
quote:Geen idee. Maakt dat wat uit?
Op maandag 8 december 2003 10:46 schreef pberends het volgende:[..]
Heeft Nederland niet de hoogste bijstand van de wereld?
quote:Pragmatisch gezien wel.
Op maandag 8 december 2003 10:50 schreef Sidekick het volgende:[..]
Geen idee. Maakt dat wat uit?
quote:Wees blij dat de sociale voorzieningen zo goed zijn. Het is een teken van welvaart.
Op maandag 8 december 2003 10:51 schreef pberends het volgende:[..]
Pragmatisch gezien wel.
quote:Het is een teken van fraude.
Op maandag 8 december 2003 10:54 schreef Sidekick het volgende:[..]
Wees blij dat de sociale voorzieningen zo goed zijn. Het is een teken van welvaart.
copyright one-liners-group B.V.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |