Chapeau! Typisch gevalletje van spijker op de kop wat mij betreft. Die euro-briefjes zijn zo onopvallend dat ik nog steeds niet kan onthouden hoe die dingen er uit zien...quote:Op zaterdag 24 juli 2004 01:16 schreef dVTB het volgende:
De gulden wint het op alle fronten van de euro. De euro is zielloos geld, saaie eenheidsworst en bovendien schadelijk voor onze economie. De gulden had echt iets. IJzersterk, symbool voor de Nederlandse vooruitstrevendheid, bijzonder fraai uitziend... echt iets om op trots op te zijn. We hadden het mooiste geld ter wereld. Daar hoef je geen chauvinist voor te zijn om dat te vinden, je hoeft slechts je ogen te gebruiken.
En wat die euro betreft: ik ben aan de kassa nu voor eeuwig op vakantie in het buitenland. Het blijft stuntelen en behelpen. Ik kom er wel uit, maar ik wen er niet aan en wil er ook helemaal niet aan wennen.
En wees nou eerlijk, DIT klinkt toch niet?
"Het is 4,5 eurocent op z'n kant"
"Voor 4,5 eurocent op de eerste rang"
"Wie voor 4,5 eurocent geboren is, wordt nooit 11 eurocent."
"De 11 eurocent is gevallen."
"11 eurocent voor een karweitje"
"Op de markt is je 45 eurocent 67 eurocent waard."![]()
Ja, geldt voro mij ook. Zit nog steeds te kijken of een muntje nou 2 of 5 is en 10 of 20 of 50... 1 of 2 euro... went helemaal niks. Ik pin nu ook veel vaker dan vroeger. Alleen in de bedrijfskantine kan dat niet, dus dat is altijd weer puzzelen.quote:Op zaterdag 24 juli 2004 01:16 schreef dVTB het volgende:
En wat die euro betreft: ik ben aan de kassa nu voor eeuwig op vakantie in het buitenland.
Tussen '95 en 2002 is de inflatie gemiddeld 3,8% geweest, dus ook al jaren met de gulden. Sinds 2003 is het wel onder de normale 2,5% gekomen. Wel was de euroinvoer jaar een topinflatie jaar met meer dan 5% inflatie.quote:Op maandag 26 juli 2004 09:44 schreef Blinky het volgende:
Ik herinner me nog goed de woorden 'het leven zal door de euro niet duurder worden! Daar waken we voor!'
![]()
yeah... right
Daarentegen is de euro wel een makkelijke zondebok, en je hoeft er alleen maar anderen voor na te pratenquote:Op maandag 26 juli 2004 09:49 schreef pberends het volgende:
Tussen '95 en 2002 is de inflatie gemiddeld 3,8% geweest, dus ook al jaren met de gulden. Sinds 2003 is het wel onder de normale 2,5% gekomen. Wel was de euroinvoer jaar een topinflatie jaar met meer dan 5% inflatie.
Tja, en als die 'anderen' nou gewoon eens gelijk hebben? Dan is het toch niet zo gek dat die 'anderen' worden nagepraat? Laten we nou gewoon eerlijk constateren dat de euro in bepaalde sectoren voor bespottelijke prijsverhogingen heeft gezorgd. Kijk maar naar de horeca, bijvoorbeeld.quote:Op maandag 26 juli 2004 10:06 schreef Litpho het volgende:
[..]
Daarentegen is de euro wel een makkelijke zondebok, en je hoeft er alleen maar anderen voor na te praten.
Twee derde van de Nederlandse bevolking is nog steeds voorstander van de euro. Dat zijn zóveel mensen, dat wanneer er een grondwetverandering zou moeten plaatsvinden in verband met de euro, hij doorgevoerd zou mogen worden. Voor een grondwetverandering heb je namelijk 100 van de 150 zetels nodig.quote:Op maandag 26 juli 2004 10:24 schreef dVTB het volgende:
[..]
Tja, en als die 'anderen' nou gewoon eens gelijk hebben? Dan is het toch niet zo gek dat die 'anderen' worden nagepraat? Laten we nou gewoon eerlijk constateren dat de euro in bepaalde sectoren voor bespottelijke prijsverhogingen heeft gezorgd. Kijk maar naar de horeca, bijvoorbeeld.
Velen hebben de invoering van de euro misbruikt om prijzen te verhogen. Dat kun je inderdaad niet specifiek aan de euro zelf wijten, maar het is en blijft een feit dat de Nederlandse bevolking niet is gevraagd of zij voorstander was van het inruilen van de gulden voor de euro. Dit terwijl inwoners van andere Europese lidstaten zich daarover wel konden uitspreken.
Hadden we niet gewoon de geldkoersen kunnen bevriezen en de nationale munteenheden in tact kunnen laten, met de euro slechts als rekeneenheid voor de zakelijke wereld (beurzen, etc)? Was naar mijn mening een veel beter idee geweest. En de emotionele waarde van de gulden mag ook best meewegen; ik zie niet in wat daar op tegen is. Een munteenheid is namelijk, net als een vlag of de taal, een symbool van het betreffende land.
De vergelijking gaat een beetje mank, vind ik. De vraag of we wel of niet een euro moeten invoeren is nu namelijk niet meer aan de orde. Verder zit er een verschil in 'positief' zijn over de euro en het eens zijn met de invoering daarvan. Je kunt namelijk best positief tegenover iets staan, terwijl je in eerste instantie geen voorstander was van de komst ervan. Verder mag het duidelijk zijn dat de weerstand tegen de Teuro (zoals ze 'm in Duitsland noemen) groeiende is.quote:Op maandag 26 juli 2004 10:28 schreef EdwardSeepers het volgende:
Twee derde van de Nederlandse bevolking is nog steeds voorstander van de euro. Dat zijn zóveel mensen, dat wanneer er een grondwetverandering zou moeten plaatsvinden in verband met de euro, hij doorgevoerd zou mogen worden. Voor een grondwetverandering heb je namelijk 100 van de 150 zetels nodig.
De invoering van de euro en de onduidelijkheid die daar mee samen ging heeft de mogelijkheid geschapen. De horeca heeft zelf vervolgens van die mogelijkheid gebruik gemaakt om de prijzen te verhogen omdat toch niemand oplette. Wie is dan de schuldige, degene die gelegenheid gaf of degene die daarvan gebruik maakte?quote:Op maandag 26 juli 2004 10:24 schreef dVTB het volgende:
Tja, en als die 'anderen' nou gewoon eens gelijk hebben? Dan is het toch niet zo gek dat die 'anderen' worden nagepraat? Laten we nou gewoon eerlijk constateren dat de euro in bepaalde sectoren voor bespottelijke prijsverhogingen heeft gezorgd. Kijk maar naar de horeca, bijvoorbeeld.
Velen hebben de invoering van de euro misbruikt om prijzen te verhogen. Dat kun je inderdaad niet specifiek aan de euro zelf wijten,
Ik vraag me altijd af wat mensen proberen te bereiken door een referendum te houden onder mensen die wel een mening willen hebben zonder zich te vermoeien met de feiten, de zogeheten borreltafelpolitiek. Niet dat ik het met alle beslissingen van het huidige kabinet eens ben, maar ik ben ervan overtuigd dat het met meer directe inspraak van de ongeďnteresseerde burger nog een stuk slechter en vooral chaotischer zou gaan. Maar goed, ik ben dan ook geen democraat.quote:maar het is en blijft een feit dat de Nederlandse bevolking niet is gevraagd of zij voorstander was van het inruilen van de gulden voor de euro. Dit terwijl inwoners van andere Europese lidstaten zich daarover wel konden uitspreken.
Zóóóóóóveel mooier als die saaie nep euro bankbiljetten. Ik vind sommige briefjes trouwens best wel mooi, het is gewoon kunst!quote:Op vrijdag 28 november 2003 20:30 schreef Biancavia het volgende:
Wat waren ze mooi he!!!
En nu zijn ze weg
Beiden, zou ik zeggen.quote:Op maandag 26 juli 2004 10:42 schreef Litpho het volgende:
[..]De invoering van de euro en de onduidelijkheid die daar mee samen ging heeft de mogelijkheid geschapen. De horeca heeft zelf vervolgens van die mogelijkheid gebruik gemaakt om de prijzen te verhogen omdat toch niemand oplette. Wie is dan de schuldige, degene die gelegenheid gaf of degene die daarvan gebruik maakte?
Ik ben er ook geen voorstander van om overal maar referenda over te houden, maar de euro-kwestie was nu typisch zo'n geval waar dat wel had gemoeten. Op zich is het al vreemd genoeg dat in het ene land WEL en in het andere land GEEN referendum over dit onderwerp is gehouden. De invoering van de euro was trouwens al een feit ver voordat het huidige kabinet aantrad, dus ik begrijp even niet wat je daarmee wilt aangeven?quote:Op maandag 26 juli 2004 10:42 schreef Litpho het volgende:
Ik vraag me altijd af wat mensen proberen te bereiken door een referendum te houden onder mensen die wel een mening willen hebben zonder zich te vermoeien met de feiten, de zogeheten borreltafelpolitiek. Niet dat ik het met alle beslissingen van het huidige kabinet eens ben, maar ik ben ervan overtuigd dat het met meer directe inspraak van de ongeďnteresseerde burger nog een stuk slechter en vooral chaotischer zou gaan. Maar goed, ik ben dan ook geen democraat.
Tja, nu willen ze die centen ineens afschaffen in Nederland. Als euro-hater moet je je daar principieel tegen verzetten. Dat had Nederland zich maar eerder moeten bedenken, nietwaar? Bovendien vind ik dat je die centen niet eens KUNT afschaffen, omdat je je als Nederland zijnde niet kunt onttrekken aan de gezamenlijke munteenheid die we in Europa nu hebben. Wil je eurocenten afschaffen, dan zal dat een beslissing moeten zijn die door alle deelnemende eurolanden wordt onderschreven.quote:Op maandag 26 juli 2004 11:05 schreef pberends het volgende:
Wel sneu die euromuntjes en briefjes, je kan met de 100, 200 en 500 euro nergens betalen en die eurocenten kotst iedereen uit. Konden ze dat niet eerder bedenken?
Dan heb je gewoon niet goed opgelet de afgelopen jaren. Alle muntjes zien er verschillend uit, zelfs van de zijkant zijn ze -eventueel met ogen dicht- te herkennen. Ga dan in een winkel werken ofzo, ergens waar je regelmatig munt- en briefgeld voorbij ziet komen..!quote:Op zaterdag 24 juli 2004 19:37 schreef ranja het volgende:
[..]
Ja, geldt voro mij ook. Zit nog steeds te kijken of een muntje nou 2 of 5 is en 10 of 20 of 50... 1 of 2 euro... went helemaal niks. Ik pin nu ook veel vaker dan vroeger. Alleen in de bedrijfskantine kan dat niet, dus dat is altijd weer puzzelen.
Ik concludeer hier nog steeds uit dat mensen die ongenuanceerd vinden "dat het allemaal aan de euro ligt" een makkelijke zondebok zoeken (en vinden).quote:Op maandag 26 juli 2004 10:52 schreef dVTB het volgende:
Beiden, zou ik zeggen.
Dat is inderdaad wat onduidelijk nu ik het teruglees. Ik bedoel dat ik regeren wil overlaten aan goedbedoelende "professionals" ipv goedbedoelende amateurs en het huidige kabinet (met aansporing van D'66) probeert gaandeweg politiek steeds dichter te brengen bij de burger die daar helemaal niet op zit te wachten. Het punt diende alleen maar om mijn gebrek aan vertrouwen in referenda als bestuurselement te onderstrepen. Ik ben er dus ook niet van overtuigd dat een referendum over de invoering van de Euro zo'n briljant idee was geweest, maar dat lijkt me een "agree to disagree" die verder vrij weinig met de lopende discussie te maken heeftquote:Ik ben er ook geen voorstander van om overal maar referenda over te houden, maar de euro-kwestie was nu typisch zo'n geval waar dat wel had gemoeten. Op zich is het al vreemd genoeg dat in het ene land WEL en in het andere land GEEN referendum over dit onderwerp is gehouden. De invoering van de euro was trouwens al een feit ver voordat het huidige kabinet aantrad, dus ik begrijp even niet wat je daarmee wilt aangeven?
Ze willen niks afschaffen. Ze willen alleen wel weer gaan afronden in winkels.quote:Op maandag 26 juli 2004 11:13 schreef dVTB het volgende:
[..]
Tja, nu willen ze die centen ineens afschaffen in Nederland. Als euro-hater moet je je daar principieel tegen verzetten. Dat had Nederland zich maar eerder moeten bedenken, nietwaar? Bovendien vind ik dat je die centen niet eens KUNT afschaffen, omdat je je als Nederland zijnde niet kunt onttrekken aan de gezamenlijke munteenheid die we in Europa nu hebben. Wil je eurocenten afschaffen, dan zal dat een beslissing moeten zijn die door alle deelnemende eurolanden wordt onderschreven.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |