abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 oktober 2003 @ 20:10:46 #1
58637 Henrique
It's a Queen...
pi_14231839
Wat worden de gevolgen van een eventuele nee van de FNV leden tegen het najaarsakkoord. Gaat de regering er dan 'keihard' in en gaan ze al die voorstellen zoals ze er eerst lagen ten uitvoer brengen?
Dan wordt het tijd voor acties. Ik ben benieuwd of we dat nog kunnen in Nederland, actie voeren, kruispunten blokkeren, bedrijven plat leggen.
We zullen zien.

Of hebben we dan misschien toch een redelijke regering die zegt "laten we nog maar eens rond de tafel gaan zitten, we hebben tenslotte ook al weer wat meevallers ontdekt..."

Het lijkt mij goed voor Nederland dat er opnieuw onderhandeld wordt over een aantal punten uit het Najaarsakkoord. Dit kan dus ook goed aflopen.

Mijn stelling luidt dan ook:

Als er een meerderheid van de FNV leden zich uitspreekt tegen het Najaarsakkoord, dan heeft deze regerlng het fatsoen om opnieuw om de onderhandelingstafel te gaan zitten.

It's my humble opinion that I'm always right!
Mijn weblog
pi_14231980
Volgens mij weet de meerderheid niet eens wat er gaat gebeuren als ze massaal "NEE" stemmen.

Lodewijk de Waal ook met "De FNV-leden zijn slim genoeg om een overwogen keuze te maken"

woensdag 29 oktober 2003 @ 20:40:47 #3
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_14232832
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 20:14 schreef pberends het volgende:
Volgens mij weet de meerderheid niet eens wat er gaat gebeuren als ze massaal "NEE" stemmen.

Lodewijk de Waal ook met "De FNV-leden zijn slim genoeg om een overwogen keuze te maken"

Waarom zijn ze niet slim genoeg om een overwogen keuze te maken?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_14233002
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 20:40 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Waarom zijn ze niet slim genoeg om een overwogen keuze te maken?

Omdat ruim de helft van de kiezers op one-liners stemt?
pi_14233022
Het lijkt me niet echt eerlijk dat de FNV leden 'nee' kunnen zeggen en dat ze daardoor meer punten zullen binnenhalen.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
  woensdag 29 oktober 2003 @ 20:49:55 #6
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_14233107
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 20:46 schreef pberends het volgende:

[..]

Omdat ruim de helft van de kiezers op one-liners stemt?

Dit is een hele slechte one-liner. Nee serieus, waarom mogen ze hun mening niet geven?
pi_14233764
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 20:49 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Dit is een hele slechte one-liner. Nee serieus, waarom mogen ze hun mening niet geven?

Omdat ze veel te weinig informatie hebben (of misschien willen).
  woensdag 29 oktober 2003 @ 21:13:04 #8
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_14233841
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 21:10 schreef pberends het volgende:

[..]

Ze zijn gewoon lid van een belangenvereniging. En mogen nu bepalen of zij tevreden zijn met de resultaten die De Waal heeft bereikt.

Als er nee wordt gestemt is dat in de eerste plaats een misser voor De Waal, niet voor het kabinet...

pi_14233879
quote:

[..]

Daarom krijgen ze uitgebreide informatie thuis gestuurd en kunnen ze naar bijeenkomsten die in den lande georganiseerd worden.
pi_14233970
quote:

[..]

Ze worden juist bedolven onder de informatie. Of ze daar gebruik van maken is hun eigen keuze. Maar dat geldt bij alle verkiezingen en referenda natuurlijk.
pi_14236229
Bij een 'NEE' laat de Waal zich overrijden door zijn chauffeur.
pi_14240879
Als een meerderheid van de FNV-leden zich tegen dit akkoord uitspreekt verliest Lodwijk de Waal zijn onderhandelingsmandaat en zal het in de toekomst niet meer mogelijk zijn om te onderhandelen. Je onderhandelingspartner immers wordt later toch weer teruggefloten door haar leden.
pi_14242396
quote:

[..]

Wij hebben ook z'on Ja/Nee folder thuis gekregen, en ik kan je vertellen alles wat er tussen de sociale partners is afgesproken, staat erin. Samen met het standpunten van de FNV en het Kabinet.

In totaal een folder van 4 bladzijden. Dus mensen hebben niet te weinig informatie.

lollig
pi_14261552
Ik denk wel dat De Waal in grote problemen komt door dit referendum, zou wel eens het einde van zijn leiderschap kunnen zijn.
  donderdag 30 oktober 2003 @ 22:08:54 #15
66982 Herostratos
Aanbevolen door topfokkers
pi_14261880
Ben ik de enige die er niet bij voorbaat van uitgaat dat een grote meerderheid het akkoord zal verwerpen?

Laten we wel wezen, de demonstraties waren qua aantallen een lachtertje (zeker voor de FNV) en het hoog van de toren schreeuwen is een algemene grondbeginsel van een vakbond...

"Als je geen argumenten meer kan bedenken, ga dan over op beledigingen, want 'onbeleefdheid' maakt een einde aan alle meningsverschillen."
POL-winnaar Wouter Bos-Trofee 2003
  donderdag 30 oktober 2003 @ 22:12:52 #16
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_14261983
De FNV moet pas op de plaats maken. Hoeveel werknemers zijn er nu helemaal lid van het FNV?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_14262001
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 22:12 schreef Kaalhei het volgende:
De FNV moet pas op de plaats maken. Hoeveel werknemers zijn er nu helemaal lid van het FNV?
1,2 miljoen meen ik.

[Edit] Ruim 1,2 miljoen volgens de FNV site http://www.fnv.nl/wiezijnwe/renderer.do/menuId/10765/sf/10765/returnPage/10765/itemId/4506/pageId/10229[/Edit]

[Dit bericht is gewijzigd door jjdevries op 30-10-2003 22:15]

donderdag 30 oktober 2003 @ 22:15:15 #18
66982 Herostratos
Aanbevolen door topfokkers
pi_14262039
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 22:13 schreef jjdevries het volgende:

1,2 miljoen meen ik.

1.240.000
Zijn er stiekem best wel veel,hé Kaalhei
"Als je geen argumenten meer kan bedenken, ga dan over op beledigingen, want 'onbeleefdheid' maakt een einde aan alle meningsverschillen."
POL-winnaar Wouter Bos-Trofee 2003
pi_14262169
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 22:08 schreef Herostratos het volgende:
Ben ik de enige die er niet bij voorbaat van uitgaat dat een grote meerderheid het akkoord zal verwerpen?

Laten we wel wezen, de demonstraties waren qua aantallen een lachtertje (zeker voor de FNV) en het hoog van de toren schreeuwen is een algemene grondbeginsel van een vakbond...

Ik denk dat je dat fout inschat inderdaad. Het personeel aan de basis, de menseni n de bouw en op de weg enz. die ondervinden echt de negatieve gevolgen van dit akkoord. Dat zijn geen demonstranten maar ze ergeren zich denk ik enorm aan dit akkoord.
  donderdag 30 oktober 2003 @ 22:21:55 #20
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_14262187
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 22:15 schreef Herostratos het volgende:

[..]

1.240.000
Zijn er stiekem best wel veel,hé Kaalhei

Op 16mio inwoners?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_14262236
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 22:21 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Op 16mio inwoners?

Ja, ook alle kinderen, huisvrouwen e.d. zouden lid moeten zijn van een vakbond
pi_14262393
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 22:21 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Op 16mio inwoners?

Ja, dat zijn er toch wel veel. Als je nagaat hoeveel andere bonden er nog zijn. Het is nogal in om te zeggen dat de vakbonden niets meer voorstellen maar dat is niet terecht. Het ledenaantal is fors afgenomen maar is nog altijd behoorlijk en naast leden zijn er ook erg veel sympathisanten.
  donderdag 30 oktober 2003 @ 22:35:57 #23
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_14262454
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 22:32 schreef SCH het volgende:

[..]

Ja, dat zijn er toch wel veel. Als je nagaat hoeveel andere bonden er nog zijn. Het is nogal in om te zeggen dat de vakbonden niets meer voorstellen maar dat is niet terecht. Het ledenaantal is fors afgenomen maar is nog altijd behoorlijk en naast leden zijn er ook erg veel sympathisanten.

De leden zijn voornamelijk 50-plussers. De vakbonden zullen steeds kleiner worden en zullen de geschiedenis ingaan als een typisch 20e eeuws verschijnsel. Het kabinet moet zich ook niet al te veel aantrekken van deze bewegingen.
pi_14262554
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 22:35 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

De leden zijn voornamelijk 50-plussers. De vakbonden zullen steeds kleiner worden en zullen de geschiedenis ingaan als een typisch 20e eeuws verschijnsel. Het kabinet moet zich ook niet al te veel aantrekken van deze bewegingen.

Dat klopt, net zoals de meeste nederlanders boven de 50 zijn. Ter info: ook jongeren zijn lid. En met dit kabinet zullen er wel weer meer mensen lid worden.
pi_14262556
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 22:35 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Ik merk juist om me heen dat veel jonge mensen momenteel lid worden van een vakbeweging. Maar natuurlijk moet de regering zich wel iets aantrekken van maatschappelijke bewegingen, dat is zelfs hun plicht.
  donderdag 30 oktober 2003 @ 22:49:51 #26
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_14262807
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 22:39 schreef jjdevries het volgende:

[..]

Dat klopt, net zoals de meeste nederlanders boven de 50 zijn. Ter info: ook jongeren zijn lid. En met dit kabinet zullen er wel weer meer mensen lid worden.

Onzin:
http://statline.cbs.nl/StatWeb/table.asp?TT=2&LA=nl&DM=SLNL&PA=37296ned&D1=8-24&D2=a,!0-41

De meeste Nederlanders zijn zelfs onder de 40.

pi_14262933
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 22:49 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Onzin:
http://statline.cbs.nl/StatWeb/table.asp?TT=2&LA=nl&DM=SLNL&PA=37296ned&D1=8-24&D2=a,!0-41

Inderdaad je hebt gelijk. Alleen moet je de jongeren/kinderen er dan wel weer afhalen, die zullen nooit lid zijn van een vakbond.

Maar als je wel cijfers kan opzoeken, waarom zocht je het ledental van de FNV dan niet eerst even op?

donderdag 30 oktober 2003 @ 23:01:09 #28
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_14263039
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 22:55 schreef jjdevries het volgende:

[..]

Inderdaad je hebt gelijk. Alleen moet je de jongeren/kinderen er dan wel weer afhalen, die zullen nooit lid zijn van een vakbond.

Maar als je wel cijfers kan opzoeken, waarom zocht je het ledental van de FNV dan niet eerst even op?

Je bent bekend van het concept van de retorische vraag?
pi_14263041
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 22:49 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Onzin:

Leuke site. Beroepsbevolking: bijna 7 miljoen mensen. En er zijn ruim 1,2 miljoen FNV leden. Dat is dan toch wel een erg grote groep mensen van de beroepsbevolking.
  donderdag 30 oktober 2003 @ 23:03:44 #30
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_14263095
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 23:01 schreef jjdevries het volgende:
Leuke site.....
Leuke site?
Dat is de site van het CBS man. Ben je voor het eerst op internet ofzo
pi_14263194
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 23:03 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Leuke site?
Dat is de site van het CBS man. Ben je voor het eerst op internet ofzo

Wat is dat "internet"?

Maar ik zal het uitleggen dan: Leuk omdat het "De FNV moet pas op de plaats maken. Hoeveel werknemers zijn er nu helemaal lid van het FNV?" en "ruim 1,2 miljoen leden" bij elkaar brengt zodat het FNV toch wel erg groot blijkt te zijn gezien de doelgroep.

[Dit bericht is gewijzigd door jjdevries op 30-10-2003 23:07]

pi_14263201
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 22:24 schreef jjdevries het volgende:

[..]

Ja, ook alle kinderen, huisvrouwen e.d. zouden lid moeten zijn van een vakbond

Mensen met pensioen zijn bijvoorbeeld nog in grote getale lid. Dus dan moet je die ook allemaal meetellen en niet alleen de beroepsbevolking.
pi_14263401
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 23:07 schreef FreedonNadd het volgende:

[..]

Mensen met pensioen zijn bijvoorbeeld nog in grote getale lid. Dus dan moet je die ook allemaal meetellen en niet alleen de beroepsbevolking.

Prima, dan zijn het er ca. 10 miljoen. 1,2 miljoen leden is dan nog steeds een zeer significante groep.
pi_14264014
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 23:01 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Je bent bekend van het concept van de retorische vraag?

Jazeker, maar jij kennelijk niet aangezien het erg vreemd is om met een retorische vraag je eigen stelling onderuit te halen.

Overigens zijn in totaal 1,8 mensen lid van een vakbond.

vrijdag 31 oktober 2003 @ 11:29:37 #35
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_14271017
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 23:34 schreef jjdevries het volgende:

[..]

Jazeker, maar jij kennelijk niet aangezien het erg vreemd is om met een retorische vraag je eigen stelling onderuit te halen.

Overigens zijn in totaal 1,8 mensen lid van een vakbond.

Dat is nauwelijks 20% van de werknemers en een nog lager percentage stemgerechtigden. In een democratie bepalen de stemgerechtigden (indirect) het beleid, niet een of ander ledenclubje dat nauwelijks een kwart van de stemgerechtigden vertegenwoordigt.
  vrijdag 31 oktober 2003 @ 11:39:47 #36
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_14271263
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2003 11:29 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Dat is nauwelijks 20% van de werknemers en een nog lager percentage stemgerechtigden. In een democratie bepalen de stemgerechtigden (indirect) het beleid, niet een of ander ledenclubje dat nauwelijks een kwart van de stemgerechtigden vertegenwoordigt.

Democratie is meer dan 1 keer in de 4 jaar stemmen.

Als "een of ander ledenclubje" zoveel invloed weet te behalen is dat hun eigen verdienste. Ze heben blijkbaar een nuttige positie in de samenleving waar de politiek moeilijk zonder kan.

vrijdag 31 oktober 2003 @ 11:42:35 #37
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_14271326
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2003 11:39 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Democratie is meer dan 1 keer in de 4 jaar stemmen.

Als "een of ander ledenclubje" zoveel invloed weet te behalen is dat hun eigen verdienste. Ze heben blijkbaar een nuttige positie in de samenleving waar de politiek moeilijk zonder kan.

Dat ze invloed hebben komt voornamelijk op het conto van hun vermogen tot het tijdelijk platleggen van delen van de economie, het komt gewoon op chantage neer. Maar hun invloed is tanende en dat is mooi.
pi_14271531
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 22:39 schreef jjdevries het volgende:

[..]

Waar basseer je dat op? Het aantal leden loopt al 25 jaar terug, ook onder de bezuinigingskabinetten van Lubbers.
quote:
Ik vraag me af wat de nuttige positie is van een vakbond die voor 20% van hun inkomsten afhankelijk is van de werkgevers.

Wekt nu niet echt de schijn van een onafhankelijke belangenvereniging.

Dit was trouwens ook 1 van de redenen dat ik mijn lidmaatschap op heb gezegd.

pi_14306589
Maurice de Hond peilt zich in ieder geval weer eens een slag in de rondte...
quote:
De Hond: uitslag FNV-referendum onbeslist

De uitslag van het referendum onder FNV-leden over de uitkomsten van het Najaarsoverleg zal hoogstwaarschijnlijk onbeslist zijn. Dat blijkt volgens Maurice de Hond uit een peiling die hij in opdracht van Stem van Nederland heeft uitgevoerd onder 1.500 FNV-leden.

De peiler schat dat uiteindelijk ruim 300 duizend leden hun stem zullen uitbrengen. Zij konden tot afgelopen vrijdag hun stembiljet op de post doen. De Hond voorspelt dat ongeveer net zoveel mensen voor als tegen zullen stemmen. De uitslag valt derhalve onder de categorie 'too close to call', aldus De Hond.

Vorige week stelde De Hond in een peiling nog dat 60 procent van de FNV-leden tegen het akkoord zou gaan stemmen. Door de grote media-aandacht voor het onderwerp hebben veel leden mogelijk op het laatste moment alsnog besloten te stemmen. Deze laatste groep zou een lichte steun voor het akkoord hebben, waardoor de uitslag bijna zal kantelen, zo zegt De Hond.

Opvallend is verder dat leden ouder dan 45 jaar overwegend voor hebben gestemd, terwijl leden onder die leeftijd in merendeel tegen het sociaal akkoord zijn. Verder zijn vrouwelijke leden negatiever in hun oordeel dan mannelijke leden.

Maandag om 17 uur presenteert de vakcentrale de uitkomst van het referendum. Voorzitter Lodewijk de Waal zei eerder dat hij de uitslag van de stemming naast zich neer zou leggen wanneer minder dan 100 duizend leden hun stem zouden uitbrengen. Later kwam hij hier van terug. Op 17 november zal FNV een definitief standpunt formuleren.

http://www.nieuws.nl/news/NEWS/article.php?cat_id=4&article_id=15462

maandag 3 november 2003 @ 14:27:25 #40
58637 Henrique
It's a Queen...
pi_14345429
Weer helemaal actueel dit topic.
Zalm houdt zijn poot stijf. Het is slikken of stikken volgens hem.
Balkenende heeft laten doorschemeren dat er over een aantal zaken opnieuw gepraat kan worden.
Vanmiddag om 15.00 uur hoort de FNV federatieraad wat de uitslag van de ledenraadpleging is.

In het geval de FNV akkoord gaat met het sociale akkoord zoals het er nu ligt is er verder niets aan de hand.
In het geval de FNV niet akkoord gaat dan zal moeten blijken of er nog iets over is van ons Poldermodel

It's my humble opinion that I'm always right!
Mijn weblog
pi_14347800
quote:
Op maandag 3 november 2003 14:27 schreef Henrique het volgende:
Weer helemaal actueel dit topic.
Zalm houdt zijn poot stijf. Het is slikken of stikken volgens hem.
Balkenende heeft laten doorschemeren dat er over een aantal zaken opnieuw gepraat kan worden.
Vanmiddag om 15.00 uur hoort de FNV federatieraad wat de uitslag van de ledenraadpleging is.

In het geval de FNV akkoord gaat met het sociale akkoord zoals het er nu ligt is er verder niets aan de hand.
In het geval de FNV niet akkoord gaat dan zal moeten blijken of er nog iets over is van ons Poldermodel

Balkenende heeft inmiddels ook al weer gezegd dat er niet meer te onderhandelen valt. Denk dat hij een vermanend vingertje van Zalm heeft gekregen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')