quote:Mooi zo.
Op zondag 26 oktober 2003 15:56 schreef NightH4wk het volgende:[..]
Ik heb vorig jaar gewoon alles gehad bij maatschappijleer. =)
En sta er net een voldoende op voor m'n examen.
Info van een user van de Frontpage bij dat bericht:
quote:Ligt dus aan het incompetente onderwijsmateriaal
Ff wat info...Het Berlage Lyceum is een school met een ongeveer gelijk percentage allochtone en autochtone leerlingen. Echter de school heeft een zeer goede naam en de leerlingen slagen met goede cijfers.
quote:Altijd handig die CIA factbook.
Op zondag 26 oktober 2003 15:47 schreef pberends het volgende:[..]
82,398,326 (July 2003 est.)
quote:Juli? Wat verouderd zeg...
Op zondag 26 oktober 2003 15:47 schreef pberends het volgende:[..]
82,398,326 (July 2003 est.)
quote:Wat leer je eigenlijk bij maatschappijleer?
Op zondag 26 oktober 2003 15:56 schreef NightH4wk het volgende:Ik heb vorig jaar gewoon alles gehad bij maatschappijleer. =)
En sta er net een voldoende op voor m'n examen.
Ik ben het al weer vergeten.
quote:Tsja, sommige concrete dingen leer je gewoon niet...
Op zondag 26 oktober 2003 15:58 schreef pberends het volgende:Ligt dus aan het incompetente onderwijsmateriaal
Ik wist ook pas heel laat wat een hypotheek nu precies inhield.
quote:Vanalles over de politiek (wat links en rechts is, wat progressief is enz., en welke partijen dat zijn, hoe de overheid in elkaar zit, vakbonden enz.) en nog wat vage dingen als omroepbestel en multiculturele samenleving (maar daar kwamen we gelukkig niet aan toe =)).
Op zondag 26 oktober 2003 15:58 schreef Sidekick het volgende:[..]
Wat leer je eigenlijk bij maatschappijleer?
Ik ben het al weer vergeten.
quote:Er gebeurt toch nog wat
Op zondag 26 oktober 2003 16:00 schreef NightH4wk het volgende:[..]
Vanalles over de politiek (wat links en rechts is, wat progressief is enz., en welke partijen dat zijn, hoe de overheid in elkaar zit, vakbonden enz.) en nog wat vage dingen als omroepbestel en multiculturele samenleving (maar daar kwamen we gelukkig niet aan toe =)).
quote:Dat bedoel ik, dat is toch veel belangrijker dan hoe je lamp zegt in het frans?
Op zondag 26 oktober 2003 15:59 schreef Sidekick het volgende:[..]
Tsja, sommige concrete dingen leer je gewoon niet...
Ik wist ook pas heel laat wat een hypotheek nu precies inhield.
quote:We gingen wel dia's van die kerel kijken, omdat hij overal op de wereld al is geweest, en dan gaat ie met wat geld+kleren op zak heel afrika doortrekken met iemand anders. =)
Op zondag 26 oktober 2003 16:02 schreef pberends het volgende:[..]
Er gebeurt toch nog wat
Bekijken jullie ook wel eens leuke Noord-Korea movies? Maar maatschappijleer geven ze zeker niet op vmbo's?
-edit-
Idd, ze geven dacht ik geen maatschappijleer daar.
quote:Vandaar meteen invoeren in het vmbo
Op zondag 26 oktober 2003 16:04 schreef NightH4wk het volgende:[..]
We gingen wel dia's van die kerel kijken, omdat hij overal op de wereld al is geweest, en dan gaat ie met wat geld+kleren op zak heel afrika doortrekken met iemand anders. =)
Kzit niet op vmbo maar we hebben wel dat nivo, vorig jaar 16 schorsingen in onze klas is toch wel aardig.-edit-
Idd, ze geven dacht ik geen maatschappijleer daar.
quote:Ah. Ik kan me niet herrineren dat er politiek bij maatschappijleer werd gegeven.
Op zondag 26 oktober 2003 16:00 schreef NightH4wk het volgende:[..]
Vanalles over de politiek (wat links en rechts is, wat progressief is enz., en welke partijen dat zijn, hoe de overheid in elkaar zit, vakbonden enz.) en nog wat vage dingen als omroepbestel en multiculturele samenleving (maar daar kwamen we gelukkig niet aan toe =)).
Ik heb ff de map van Maatschappijleer erbij gehaald:het was voornamelijk cultuur. Nou ja, een analyse van de Hitkrant en reclame's.
quote:Yep. Maar goed, allerlei feiten in je hoofd stampen is ook niet alles.
Op zondag 26 oktober 2003 16:03 schreef pberends het volgende:[..]
Dat bedoel ik, dat is toch veel belangrijker dan hoe je lamp zegt in het frans?
quote:Tuurlijk, er moet een goede balans zijn tussen feitenkennis en hoe je kennis opzoekt. Beide zijn gebrekkig naar mij mening.
Op zondag 26 oktober 2003 16:11 schreef Sidekick het volgende:[..]
Yep. Maar goed, allerlei feiten in je hoofd stampen is ook niet alles.
quote:En waar zou dat dan aan liggen?
Op zondag 26 oktober 2003 16:12 schreef pberends het volgende:[..]
Tuurlijk, er moet een goede balans zijn tussen feitenkennis en hoe je kennis opzoekt. Beide zijn gebrekkig naar mij mening.
quote:Het percentage van het binnenlandse product dat in Nederland aan het onderwijs wordt uitgegeven is
Op zondag 26 oktober 2003 16:12 schreef Sidekick het volgende:[..]
En waar zou dat dan aan liggen?
Verandering in de wijze waarop het onderwijs tot stand komt, werkt door in alle facetten van een onderwijsinstelling. Niet alleen in het personeelsbeleid en het financiėle beheer, maar vooral ook in de omgang met elkaar. De menselijke maat is nagenoeg totaal aan het verdwijnen.
Hoe heeft het zover kunnen komen? Misschien wel doordat de beleidsmakers in Den Haag behept met een schromelijk gebrek aan kennis van de werkelijke situatie in het onderwijs. Kennis die de mensen in het vak natuurlijk wel bezitten.
Als politici en beleidsambtenaren de feiten horen, reageren ze standaard met een Pavlov-reactie. Ze schrikken ervan, stellen een onderzoek- of adviescommissie in en laten het probleem vervolgens ondersneeuwen in de wollige departementale compromiscultuur.
Voor Leefbaar Nederland kan niet genoeg waarde worden gehecht aan de vorming en ontwikkeling van jonge mensen. Het gaat per slot van rekening om hun en onze toekomst.
De nagenoeg ontembare regelzucht en circulairecultuur van Den Haag, waarmee steevast de stelselwijzigingen gepaard gingen, is uiterst nadelig voor de creativiteit en inzet van leerkrachten en ondersteunend personeel. En bovendien demotiverend voor leerlingen en hun ouders.
Het niveau van het onderwijs is de afgelopen tien jaar allesbehalve omhoog gegaan. Integendeel, de problemen in het onderwijs zijn nu zo zodanig dat Nederland zijn positie op internationale kennismarkt dreigt te verliezen.
Het is daarom belangrijk zoveel mogelijk mensen zo hoog mogelijk op te kunnen leiden. Dit vereist een gedifferentieerd aanbod van opleidingen met verschillende oriėntaties en niveaus. De gevarieerde arbeidsmarkt vraagt hierom. Uniformiteit is hiervoor een belemmering. Het wordt studenten steeds moeilijker gemaakt zelf een goede keuze kunnen maken uit het steeds eenvormiger aanbod. Er dreigen ook extra barričres te worden opgeworpen om een studie te volgen.
Ondertussen wordt expertise van de mensen waar het eigenlijk omgaat wordt niet goed en maar nauwelijks benut. De problemen van het onderwijs zijn alleen goed op te lossen, wanneer het zwaartepunt van de aanpak komt te liggen waar die eigenlijk hoort. Bij de mensen waar het om draait: docenten, ouders en leerlingen. De deskundigheid en de ervaring van leerkrachten dient het uitgangspunt te zijn voor het onderwijsbeleid. Aan de overmatige bureaucratisering en schaalvergroting van het onderwijs moet een halt worden toegeroepen. Er moeten meer mogelijkheden komen om parttime leerkrachten -ook (ex)wao-ers- in te zetten, de moderne ICT-onderwijsvormen beter te benutten en beter aan te sluiten bij de behoeften van ouders en leerlingen door instelling van verschillende typen scholen.
Leefbaar Nederland vindt dat er een einde dient te komen aan de overmatige regelzucht vanuit het Ministerie van Onderwijs. Het aantal ambtenaren kan drastisch omlaag. Mogelijk zijn zij om te scholen tot leerkrachten.
Er is geen tijd meer te verliezen! Het onderwijs snakt naar meer keuzevrijheid!
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 16:18 schreef Sidekick het volgende:
Het is heel erg dat je van de Leefbaar-Nederland site gaat copy-pasten.
Opzich wel goed verhaal. Ben ik het redelijk mee eens. Jammer van hun gigantisch goede financiele onderbouwing. Waar toveren ze die, zeg maar, 5 miljard euro vandaan. Dan hebben ze geen geld meer over voor ander beleid.
quote:De staatschuld wordt 7,8%, maar dat maakt niet zoveel uit.
Op zondag 26 oktober 2003 16:21 schreef pberends het volgende:[..]
Opzich wel goed verhaal. Ben ik het redelijk mee eens. Jammer van hun gigantisch goede financiele onderbouwing. Waar toveren ze die, zeg maar, 5 miljard euro vandaan. Dan hebben ze geen geld meer over voor ander beleid.
quote:Staatsschuld erbij, iedereen blij
Op zondag 26 oktober 2003 16:23 schreef Sidekick het volgende:[..]
De staatschuld wordt 7,8%, maar dat maakt niet zoveel uit.
WTF.. de FBI op Nederlandse bodem aktief..
quote:Je hebt gelijk maar helaas heeft onderwijs geen prioriteit in het huidige politieke klimaat
Op zondag 26 oktober 2003 16:16 schreef pberends het volgende:[..]
quote:Wiegel is nu ook nog populair, dus wat maakt het uit.
Op zondag 26 oktober 2003 16:24 schreef pberends het volgende:[..]
Staatsschuld erbij, iedereen blij
quote:Dat viel mij ook al op. Maar ik durf er niet een topic over te openen, want mijn topics lopen voor geen meter
Op zondag 26 oktober 2003 16:24 schreef Koos Voos het volgende:
' Volgens Steensma is de jongen, die zaterdagavond laat in het Limburgse Eijsden is bevrijd, vermoeid maar verder ongedeerd. Het losgeld is niet betaald. Aan de ontvoering hebben 450 politiemensen, waaronder leden van de FBI, gewerkt.'
bron: nu.nlWTF.. de FBI op Nederlandse bodem aktief..
Ik denk dat de FBI alleen wat helpdesk-service heeft gegeven.
"Ehhh, reboot?"
quote:Dan had je Leefbaar Nederland moeten stemmen.
Op zondag 26 oktober 2003 16:25 schreef du_ke het volgende:[..]
Je hebt gelijk maar helaas heeft onderwijs geen prioriteit in het huidige politieke klimaat
. Iedereen loopt te zeuren over integratie en veiligheid maar daarbij wordt simpelweg vergeten dat onderwijs juist de belangrijkste basis is voor een goede integratie
. En voor een goede internationale concurrentiepositie (beter dan lage lonen)
quote:Dat heet investeren in de toekomst!
Op zondag 26 oktober 2003 16:21 schreef pberends het volgende:[..]
![]()
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |