Net gezien en ik vond het veruit de beste film die ik in 2009 al heb gezien

.
De film heeft zowat alles. De actie is in orde, al zit er eigenlijk niet zo heel veel geweld en/of shoot-outs in. De scenes moeten het vooral hebben van een slim opgebouwde spanning die na een tijdje uiteindelijk losbarst. Er zijn 5 hoofdstukken, waarvan ik vooral hoofdstuk 1 en 4 erg geslaagd vond. Ook met de humor zat het goed. Ondanks dat er al geslaagde komedies waren zoals ondermeer The Hangover, heb ik dit jaar nog nooit zo vaak gelach gehoord als bij deze film.
Bij de acteurs moet ik het eens zijn met zowat alle reviews die ik al had gelezen en zeggen dat die Christoph Waltz echt super is als Hans Landa

. Pitt staat af en toe wat te overacteren, maar bij zijn personage is dat min of meer vereist, dus ook daar geen klachten. De andere Basterds doen ook wat ze moeten doen, de enige acteerprestatie die me een tikkeltje tegen viel, was die van Daniel Bruhl, al lag dat misschien meer aan zijn personage, dat was niet zo heel duidelijk uitgewerkt.
Topfilm dus. Jackie Brown, de Kill Bill's en Death Proof vielen me allemaal wat tegen, maar met Inglourious Basterds heeft QT (al wil ik 'm eigenlijk eerst nog eens zien voor een definitief oordeel) het niveau van Reservoir Dogs en Pulp Fiction opnieuw bereikt of toch zeker dicht benaderd.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.