Hoe bedoel je? Pensioen is gespaard, dat hoeft niet worden opgebracht door jongere generaties. Voor de AOW zijn allang alternatieven gestart i.p.v. het pure omslagstelsel.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 19:57 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
niet zo slim van ze.. Wie betaalt straks de AOW en pensioen![]()
O ja, sinds wanneer?quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 20:56 schreef sigme het volgende:
[..]
Voor de AOW zijn allang alternatieven gestart i.p.v. het pure omslagstelsel.
En waar denk je dat die "spaarcentjes" heen gaan als je op 59 jarige leeftijd komt te overlijden? AOW en commerciele pensioengelden rekenen er allebei op dat er een percentage is die niet, of niet volledig gebruik zal maken van de beschikbare fondsen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 20:56 schreef sigme het volgende:
Hoe bedoel je? Pensioen is gespaard, dat hoeft niet worden opgebracht door jongere generaties.
Maar dat is wel natuur waar je kunt recreeren. En dat geeft wél een gevoel van ruimte. Iets wat in Nederland niet kan, immers is zo'n beetje alle niet bebouwde grond landbouwgrond.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 20:48 schreef akkefietje het volgende:
Het verhaal van die overbevolking is grotendeels onzin. Een land als Japan is ongeveer 15 keer zo groot als Nederland, maar bestaat voor 83% uit onbewoonbaar hooggebergte. Resteert een bewoonbaar gebied van 2.5 keer Nederland voor 128 miljoen inwoners. Iedereen die er ooit geweest is zal kunnen beamen dat het daar veel "voller" is dan hier. Voor andere Aziatische landen, maar ook bevoorbeeld Zwitserland gelden soortgelijke rekensommen.
dus pas als alles is volgebouwd en de natuur overal weg is mag er pas wat aan gedaan wordenquote:Op vrijdag 17 oktober 2003 22:09 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ga maar eens in het noorden of Brabant kijken. Als je dan klets dat het 'druk' is dan ben je echt blind. En ja, de randstad, het verbleekt bij de grote wereldsteden.
De fiscalisering van de AOW is al een tijd terug ingezet, bovendien is er een reserve aangelegd. Niet afdoende, maar het is ingezet. Zorgstelsel is weer een ander verhaal, daar had ik het niet over.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 20:58 schreef akkefietje het volgende:
[..]
O ja, sinds wanneer?
AOW en zorgstelsel worden de bodemloze put van de komende decennia.
quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 21:04 schreef maartena het volgende:
[..]
En waar denk je dat die "spaarcentjes" heen gaan als je op 59 jarige leeftijd komt te overlijden? AOW en commerciele pensioengelden rekenen er allebei op dat er een percentage is die niet, of niet volledig gebruik zal maken van de beschikbare fondsen.
Ergens verbaast me dat niksquote:Op zaterdag 19 augustus 2006 21:09 schreef dodegod het volgende:
Wist je dat Nederland nu al de grootste vervuiler van Nederland is
De fiscalisering van de AOW betekent dat de laatste jaren vanuit de schatkist wordt bijgepast omdat de premies op dit moment niet dekkend zijn. Dat helpt flink.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 21:10 schreef sigme het volgende:
[..]
De fiscalisering van de AOW is al een tijd terug ingezet, bovendien is er een reserve aangelegd. Niet afdoende, maar het is ingezet. Zorgstelsel is weer een ander verhaal, daar had ik het niet over.
Als het aantal inwoners van Nederland afneemt neemt ook het beroep op de voorzieningen af. Niet bij de ouderen, wel bij de jongeren. Het % werklozen van de beroepsbevolking (dat zijn dus de 65-minners) kan flink afnemen. Wat daarmee bespaard wordt kan sociaal stelsel voor de ouderen betaalbaar houden.
Vind je ?quote:Op vrijdag 17 oktober 2003 23:12 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Leeg?
Natuurgebieden moeten er wel zijn, en die zijn er ook voldoende.
Zegt iemand in het dunbevolkste gebied van Nederland namelijk Drenthe *kuch*quote:Op zaterdag 18 oktober 2003 14:55 schreef gelly het volgende:
Je moet idd de bevolkingsdichtheid in stedelijke gebieden met elkaar vergelijken, niet complete landen.
Als je van bergbeklimmen houdt wel, want we hebben het wel over hooggebergte en niet over heuvelland. Ik heb jaren in Japan gewoond, maar ik kan je verzekeren dat dat gevoel van ruimte mij nooit bekropen heeft. Als ik weer eens in Nedelrand was kreeg ik juist altijd het gevoel dat het hier erg leeg was.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 21:09 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Maar dat is wel natuur waar je kunt recreeren. En dat geeft wél een gevoel van ruimte. Iets wat in Nederland niet kan, immers is zo'n beetje alle niet bebouwde grond landbouwgrond.
Nee, economie is nooit zo strikt. Het een sluit het ander niet uit (lager werkloosheidspercentage & minder arbeidsplaatsen). De vraag is hoe het uit zou pakken - en dat is een koffiedikkijkvraagquote:Op zaterdag 19 augustus 2006 21:19 schreef akkefietje het volgende:
Het % werklozen zal helemaal niet drastisch afnemen, omdat bij minder inwoners ook de economie gaat krimpen: minder mensen betekent ook dat er minder bakkers nodig zijn. Daarnaast investeren bedrijven niet graag in krimpende economien. In jouw redering zou in een land als Denemarken met maar vijf miljoen mensen een reusachtig tekort aan arbeidskrachten moeten zijn.
Ik krijg altijd een heel ruim gevoel van bergen, en ik hou inderdaad van (sportieve) activiteiten in de bergen. Maar goed, dat is misschien niet voor iedereen zo.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 21:25 schreef akkefietje het volgende:
[..]
Als je van bergbeklimmen houdt wel, want we hebben het wel over hooggebergte en niet over heuvelland. Ik heb jaren in Japan gewoond, maar ik kan je verzekeren dat dat gevoel van ruimte mij nooit bekropen heeft. Als ik weer eens in Nedelrand was kreeg ik juist altijd het gevoel dat het hier erg leeg was.
Toevallig zit ik daar ook. En dan kan het hier wel dunbevolkt zijn, ook hier kan je bijna nergens menselijke activiteit ontlopen. Ik hoor de snelweg, ik zie het dorp mijn kant op komen groeien.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 21:24 schreef dodegod het volgende:
[..]
Zegt iemand in het dunbevolkste gebied van Nederland namelijk Drenthe *kuch*
Er zijn in geschiedenis wel wat eerdere ervaringen met krimpende bevolkingsaantallen. Het oude Rome is al lang geleden, maar Ierland in de vorige eeuw is bijv. van wat recenter datum. In alle gevallen waren de economische gevolgen niet om vrolijk van te worden.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 21:29 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, economie is nooit zo strikt. Het een sluit het ander niet uit (lager werkloosheidspercentage & minder arbeidsplaatsen). De vraag is hoe het uit zou pakken - en dat is een koffiedikkijkvraag.
De gevolgen van een toenemend bevolkingsaantal is ook niet iets om vrolijk van te worden..quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 21:41 schreef akkefietje het volgende:
[..]
Er zijn in geschiedenis wel wat eerdere ervaringen met krimpende bevolkingsaantallen. Het oude Rome is al lang geleden, maar Ierland in de vorige eeuw is bijv. van wat recenter datum. In alle gevallen waren de economische gevolgen niet om vrolijk van te worden.
Eens, een braindrain zou de nekslag betekenen. Dan wordt Nederland een lage lonen land - en dat combineert niet met de benodigde belastingopbrengst.quote:Daarnaast zal er nog iets anders op gaan treden: landen die elkaars jongeren gaan ronselen. Dat verschijnsel zie je nu al bij universiteiten en tot nu toe is Nederland daar per saldo een grote verliezer: er verdwijnen veel meer Nederlandse studenten/afgestudeerden naar het buitenland dan andersom. Als dat ook met andere jonge arbeidskrachten gaat gebeuren kan dat voor het nogal xenofobe Nederland slecht uitpakken. Dan krijg je nog minder jongeren die de kosten voor de grijze massa moeten ophoesten en dreigt een vicieuze cirkel.
Het huidige kabinet (Verdonk en ook EZ) voert een redelijk soepel toelatingsbeleid voor ongeschoolden en lager geschoolden, anderzijds worden beter geschoolden op alle mogelijke manieren geweerd. Tegelijktijd betreft de emigratie vooral beter geschoolden, want die kunnen makkelijker weg. Kortom die brain drain gaat sluipend en is al lang in volle gang. Nederland zakt qua gemiddeld opleidingsniveau al jaren in de EU statistieken.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 21:48 schreef sigme het volgende:
[..]
De gevolgen van een toenemend bevolkingsaantal is ook niet iets om vrolijk van te worden..
[..]
Eens, een braindrain zou de nekslag betekenen. Dan wordt Nederland een lage lonen land - en dat combineert niet met de benodigde belastingopbrengst.
Flauw, non-argument. In die landen was een ramp de oorzaak van de krimpende bevolking, niet de vergrijzing. Dat zaken niet goed gaan tijdens een ramp lijkt me niet zo gek.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 21:41 schreef akkefietje het volgende:
Er zijn in geschiedenis wel wat eerdere ervaringen met krimpende bevolkingsaantallen. Het oude Rome is al lang geleden, maar Ierland in de vorige eeuw is bijv. van wat recenter datum. In alle gevallen waren de economische gevolgen niet om vrolijk van te worden.
Werknemers moeten voor hun eigen pensioen sparen. Lijkt me logisch, dan heb je ook geen last van vergrijzing. De bevolking laten groeien om de vergrijzing op te vangen is niets meer of minder dan een piramide-spel en die storten altijd in..quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 21:41 schreef akkefietje het volgende:
Daarnaast zal er nog iets anders op gaan treden: landen die elkaars jongeren gaan ronselen. Dat verschijnsel zie je nu al bij universiteiten en tot nu toe is Nederland daar per saldo een grote verliezer: er verdwijnen veel meer Nederlandse studenten/afgestudeerden naar het buitenland dan andersom. Als dat ook met andere jonge arbeidskrachten gaat gebeuren kan dat voor het nogal xenofobe Nederland slecht uitpakken. Dan krijg je nog minder jongeren die de kosten voor de grijze massa moeten ophoesten en dreigt een vicieuze cirkel.
In het oude Rome ging het wel degelijk om een heel laag geboortecijfer (homofilie was daar de grote mode). In Ierland om de massale emigratie van vooral jongeren en dat heeft hetzelfde effect als een laag geboortecijfer.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 22:08 schreef Napalm het volgende:
[..]
Flauw, non-argument. In die landen was een ramp de oorzaak van de krimpende bevolking, niet de vergrijzing. Dat zaken niet goed gaan tijdens een ramp lijkt me niet zo gek.
[..]
Werknemers moeten voor hun eigen pensioen sparen. Lijkt me logisch, dan heb je ook geen last van vergrijzing. De bevolking laten groeien om de vergrijzing op te vangen is niets meer of minder dan een piramide-spel en die storten altijd in..
Een braindrain is ernstig en erg dom, je kan er wel wat aan doen als een scholingsheffing heffen bij emigratie.. Overigen is het hier opleiden van Polen ed. ook super dom want het kost veel geld en ze gaan met diploma op zak weer weg
Mensen erop wijzen dat, als je eventueel kinderen op deze aardkloot neer wil zetten, niet elke neukbeurt in een zwangerschap hoeft te eindigen en met bijvoorbeeld maximaal 2 kinderen ook een gezin te vormen is.quote:Op vrijdag 17 oktober 2003 22:02 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Zie ook Stichting de Club van Tien Miljoen.
Het streven van de Stichting de Club van Tien Miljoen is (zoals de naam al zegt) een inwonertal van 10 miljoen in Nederland. Naar mijn mening niet alleen een irreëel streven maar ook wereldvreemd. Nederland is geen eiland in de wereld, zolang de wereldbevolking nog toeneemt lukt het je echt niet om de Nederlandse bevolking met 40 procent te verminderen. En dat dan ook nog zonder een opgelegde geboortebeperking.
Er wordt vaak op gewezen dat Nederland een erg dichtbevolkt land is, maar ik vind dat ook geen argument. Nederland kent nauwelijks natuurlijke belemmeringen zoals de meeste andere landen in de wereld deze wel kennen. En verder is het in de Randstad (het dichtstbevolkte gedeelte van Nederland) beter toeven dan in dichtbevolkte gebieden in andere landen zoals bijvoorbeeld het Ruhrgebied of Engelse verstedelijkte gebieden.
Als het zelfs daar al zo is is het wel heel erg slecht gedaan met Nederlandquote:Op zaterdag 19 augustus 2006 21:39 schreef sigme het volgende:
[..]
Toevallig zit ik daar ook. En dan kan het hier wel dunbevolkt zijn, ook hier kan je bijna nergens menselijke activiteit ontlopen. Ik hoor de snelweg, ik zie het dorp mijn kant op komen groeien.
Grote stille leegte is ook hier ver te zoeken. Daarvoor moet je naar het buitenland..
Er is géén Nederland meer zonder lichtvervuiling. We zien hier nooit de sterrenhemel zoals die boven ons hangt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |