Heel mooi gedaan.
quote:waaar gaat de film over dan
Op vrijdag 01 juni 2001 12:35 schreef _Abu_ het volgende:
Ik heb een "back-up" van die film op mijn hardeschijf staan, heel goed vond ik hem. Verhaal lijn is ook heel apart: Eerst het laatste stuk van het verhaal, daarna het stuk ervoor dat het laaste stuk overlapt. Zo gaat het door tot aan het begin van het verhaal en toch is het begin van het verhaal de ontknoping.Heel mooi gedaan.
quote:
Op vrijdag 01 juni 2001 12:36 schreef Roonaan het volgende:[..]
waaar gaat de film over dan
De film gaat over een man wiens korte termijn geheugen niet meer goed functioneerd, hij is alles na 3 minuten weer vergeten. Dit is het gevolg van de moord op zijn vrouw, toen is hij neergeslagen.
Hij is op zoek naar de moordenaar, omdat hij alles vergeet maakt hij overal aantekeningen van en foto's. Ook heel zijn lichaam staat onder de tatoo's met herinnering en "feiten" om de moordenaar te kunnen vinden.
quote:was de vraag ook niet echt, maar was zelf wel benieuwd
Op vrijdag 01 juni 2001 12:39 schreef _Abu_ het volgende:[..]
..
quote:Idd, maar d'r zitten schijnbaar een hoop dubbele bodems in. NEway, lijkt me lachen (wordt wel goed opletten, ben ik nie echt een ster in, maar goed.)
Op vrijdag 01 juni 2001 12:39 schreef _Abu_ het volgende:[..]
dat was de vraag toch niet?
De film gaat over een man wiens korte termijn geheugen niet meer goed functioneerd, hij is alles na 3 minuten weer vergeten. Dit is het gevolg van de moord op zijn vrouw, toen is hij neergeslagen.
Hij is op zoek naar de moordenaar, omdat hij alles vergeet maakt hij overal aantekeningen van en foto's. Ook heel zijn lichaam staat onder de tatoo's met herinnering en "feiten" om de moordenaar te kunnen vinden.
quote:Ik leg het je morgen wel uit
Op vrijdag 01 juni 2001 12:50 schreef Re het volgende:
het enige waar in nog moeite mee had was de tattoo op zijn linker borst
quote:Ik snap wat je bedoelt... Nou, Pan gaat het ons morgen uitleggen!
Op vrijdag 01 juni 2001 12:50 schreef Re het volgende:
het enige waar in nog moeite mee had was de tattoo op zijn linker borst
Door zo'n film realiseer je je ook opeens hoe handig het is dat je geheugen meer dan 3 minuten terugwerkt.
quote:Inderdaad.. hehe Ik ben er trouwens ook niet helemaal uit maar volgens mij kan je het einde op een paar verschillende manieren intepreteren.
Op zaterdag 02 juni 2001 20:57 schreef menjo het volgende:
Ik vond het een erg goede film, eindelijk een film waarbij je moest nadenken. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit wie zn vrouw nou vermoord heeft..
Door zo'n film realiseer je je ook opeens hoe handig het is dat je geheugen meer dan 3 minuten terugwerkt.
quote:Wat ook gek is, is dat ie z'n kortetermijngeheugen kwijt is, maar dát feit wel kan onthouden! Ik heb de film nog niet gezien (zal wel morgenavond worden
Op zaterdag 02 juni 2001 21:36 schreef Wolk het volgende:
Er klopt natuurlijk niets van die film. Als hij alles na drie minuten vergeet, waarom weet hij dan wel dat ie steeds op zijn aantekeningen briefjes moet kijken??
quote:Dit is trouwens nie zo'n probleem, hij ziet ze gewoon. Probleem is wel, gelooft ie het wel? Als jij morgen wakker wordt met allerlei feiten op je buik... zou je ze dan voor waar aannemen.
Op zaterdag 02 juni 2001 21:36 schreef Wolk het volgende:
Er klopt natuurlijk niets van die film. Als hij alles na drie minuten vergeet, waarom weet hij dan wel dat ie steeds op zijn aantekeningen briefjes moet kijken??
Ach de spiegologie is ook niet het belangrijkste, als het maar leuk uitgewerkt wordt.
quote:Hij heeft het er wel over in de film, hij had zichzelf geloof ik geconditioneerd ofzo...
Op zaterdag 02 juni 2001 21:39 schreef Koekepan het volgende:[..]
Wat ook gek is, is dat ie z'n kortetermijngeheugen kwijt is, maar dát feit wel kan onthouden! Ik heb de film nog niet gezien (zal wel morgenavond worden
) maar ik heb er al tot vervelens toe over gehoord nu...
Ik vond die Sammy Jenkis zo zielig
Speelde goed, je kon de onschuld gewoon voelen (toen z'n vrouw het even allemala niet meer zag zitten en hem ging slaan enzo).
heeft plenty tijd..dus gaat van de week wel ff..
quote:Ja, die Sammy Jenkins werd cool gespeeld. Die verhaallijn vind ik ook goed bedacht en knap uitgelegd.
Op zondag 03 juni 2001 02:09 schreef Theeboon het volgende:
Ik denk alleen dat als je zo'n kutgeheugen hebt dat je dan beter jezelf van het dak kunt gooienIk vond die Sammy Jenkis zo zielig
Speelde goed, je kon de onschuld gewoon voelen (toen z'n vrouw het even allemala niet meer zag zitten en hem ging slaan enzo).
Ik heb deze film net gezien op VHS. Een Engelse tape dus niet ondertiteld. Ik vond hem erg goed. Het verhaal zit heel knap in elkaar. Vooral de manier waarop het achterstevoren verteld wordt is origineel gevonden. (de film begint bij het einde)
Moet 'm morgen nog maar eens kijken om hem echt te doorgronden. Ergens aan het einde zit een heel kort shot waarin je Lenny inclusief tattoos op bed ziet liggen met z'n nog levende vrouw naast hem. (wat dus niet kan aangezien die toen al dood had moeten zijn) Vraagtekens...vraagtekens...
Degene die met mij mee was, viel in slaap bij deze film notabene.
Ik was helemaal enthousiast na afloop en zij reageerde heel lauw, wat vond ik dát frustrerend, zeg!
Maar iets waar ik nog steeds niet achter ben: wie heeft zijn vrouw nou vermoord?
Misschien moet ik hem nog maar eens gaan bekijken...
quote:mijn god! da was wel heeeeeeeeel erg duidelijk, die vent die hij in het begin vermoord, een toevallige inbreker in hun huis. Zo moeilijk was ie helemaal niet.
Op vrijdag 03 augustus 2001 12:36 schreef Schorpioen het volgende:Maar iets waar ik nog steeds niet achter ben: wie heeft zijn vrouw nou vermoord?
Misschien moet ik hem nog maar eens gaan bekijken...
quote:Dit ben ik dus niet met je eens. Hijzelf.
Op woensdag 08 augustus 2001 23:01 schreef BOKA het volgende:
mijn god! da was wel heeeeeeeeel erg duidelijk, die vent die hij in het begin vermoord, een toevallige inbreker in hun huis. Zo moeilijk was ie helemaal niet.
Mijn bevindingen zal ik hier ook posten!
heb zelden bij een film dat de uitspraak 'What the fuck' op tafel komt, bij deze dus wel. Geweldig verfilmt. Had ik nog nooit eerder gezien.
Ik blijf nog wel met enkele vragen zitten, of het verhaal moet nog beter op me inwerken Kijk hem binnenkort zeker nog een keer zien.
Kortom, was echt de moeite waard! zeker een aanrader.
quote:Bioscoop, Verbal?
Op dinsdag 21 augustus 2001 15:40 schreef Verbal het volgende:
* Verbal gaat vanavond eindelijk *
quote:[edit]
Op woensdag 08 augustus 2001 23:22 schreef Gellarboy het volgende:[..]
EN BEDANKT VOOR HET VERRADEN VAN DE CLOU, HE?
Ben je naar of gewoon dom?
[/edit]
[Dit bericht is gewijzigd door Verbal op 21-08-2001 15:50]
quote:Inderdaad. Wel een beetje jammer dat dit gezegd wordt voor mensen die de film nog niet hebben gezien.
Op dinsdag 21 augustus 2001 15:44 schreef Noghri het volgende:
EDIT
[Dit bericht is gewijzigd door Verbal op 21-08-2001 15:49]
quote:Ja... ik hoop dat ik hem nog een beetje leuk vind.. die film waar ik pas een maand of 4 HEEL GRAAG naartoe wil, en waarvan een of andere soepkip zonder kop de clou verraadt
Op dinsdag 21 augustus 2001 15:41 schreef Koekepan het volgende:[..]
Bioscoop, Verbal?
V.
[Dit bericht is gewijzigd door Verbal op 21-08-2001 15:53]
quote:Welke bioscoop draait ie dan? Ik ben heel lang op zoek geweest, heb nog nagevraagd in de videotheek en hem vervolgens maar gedownload.
Op dinsdag 21 augustus 2001 15:48 schreef Verbal het volgende:
Ja... ik hoop dat ik hem nog een beetje leuk vind.. die film waar ik pas een maand of 4 HEEL GRAAG naartoe wil, en waarvan een of andere soepkip zonder kop de cou verraadtV.
quote:Idem hier ja.
Op dinsdag 21 augustus 2001 15:53 schreef speknek het volgende:
Welke bioscoop draait ie dan? Ik ben heel lang op zoek geweest, heb nog nagevraagd in de videotheek en hem vervolgens maar gedownload.
quote:In het filmhuis hier.. alleen nog vanavond...
Op dinsdag 21 augustus 2001 15:53 schreef speknek het volgende:[..]
Welke bioscoop draait ie dan? Ik ben heel lang op zoek geweest, heb nog nagevraagd in de videotheek en hem vervolgens maar gedownload.
V.
quote:Memento-meeting?
Op dinsdag 21 augustus 2001 15:56 schreef Verbal het volgende:
In het filmhuis hier.. alleen nog vanavond...
quote:Hehehe, ik vrees dat 'ie is ausverkauft...
Op dinsdag 21 augustus 2001 15:57 schreef Koekepan het volgende:[..]
Memento-meeting?
.
quote:Het lag toch al niet op de route.
Op dinsdag 21 augustus 2001 15:59 schreef Verbal het volgende:
Hehehe, ik vrees dat 'ie is ausverkauft...
Ik ga hem denk ik nog wel een keer kijken....
quote:Hier blijkbaar niet.
Op zaterdag 04 augustus 2001 19:18 schreef Duiveltja het volgende:
is dat hij zo ondergewaardeerd is.
quote:Een 8.9 op imdb.com noem ik niet ondergewaardeerd (11.000 voters ofzo)
Op vrijdag 03 augustus 2001 10:33 schreef Toxygen het volgende:
Briljante film!
En erg ondergewaardeerd volgens mij, want niemand die ik ken is er geweest. Er was ook niet zoveel publiciteit aan de film gegeven.
Maar ik kan nu niet wachten op Insomnia
quote:De regio1 dvd heeft deze mogelijkheid. Wel grappig, maar de film wordt er wel iets minder geweldig van. Leuk om een keer te kijken, wanneer je de "gewone" film al een paar keer gezien hebt.
Op dinsdag 18 september 2001 15:33 schreef Schorpioen het volgende:
Wat ik me afvraag, stel je knipt die film in afzonderlijke scenes, die je vervolgens chronologisch gaat monteren, dus niet meer in omgekeerde volgorde.
Is er iemand die dit heeft uitgeprobeerd?
quote:hmmm maybe deze film zondag huren.
Op dinsdag 18 september 2001 15:50 schreef Jordy_123 het volgende:[..]
De regio1 dvd heeft deze mogelijkheid. Wel grappig, maar de film wordt er wel iets minder geweldig van. Leuk om een keer te kijken, wanneer je de "gewone" film al een paar keer gezien hebt.
quote:M.a.w. het is gewoon een standaard film maar omdat ze 'em in stukken hebben geknipt issie geniaal?
Op dinsdag 18 september 2001 15:50 schreef Jordy_123 het volgende:
De regio1 dvd heeft deze mogelijkheid. Wel grappig, maar de film wordt er wel iets minder geweldig van. Leuk om een keer te kijken, wanneer je de "gewone" film al een paar keer gezien hebt.
quote:Nee, niet elke film wordt zo geweldig als je
Op dinsdag 18 september 2001 20:14 schreef Theeboon het volgende:[..]
M.a.w. het is gewoon een standaard film maar omdat ze 'em in stukken hebben geknipt issie geniaal?
en hij is nog steeds goed, andersom, alleen ietsjes minder fantastisch
quote:Correctie: alléén de Canadese regio 1 DVD heeft deze optie.
Op dinsdag 18 september 2001 15:50 schreef Jordy_123 het volgende:[..]
quote:oh, die heb ik inderdaad... wist niet dat anderen dat niet hadden..
Op donderdag 20 september 2001 10:20 schreef Smots het volgende:[..]
Correctie: alléén de Canadese regio 1 DVD heeft deze optie.
quote:De andere regio 1-versie heeft andere extra opties IPV de mogelijkheid om de film in chronologische volgorde te zien.
Op donderdag 20 september 2001 13:20 schreef Jordy_123 het volgende:[..]
oh, die heb ik inderdaad... wist niet dat anderen dat niet hadden..
quote:En dat houdt in?
Op vrijdag 21 december 2001 01:27 schreef MeneerTim het volgende:
Ik heb er alleen nogal een "Donkere-kamer-van-Damokles-gevoel" aan over gehouden.
quote:Dat ik na afloop zin had mezelf te vermoorden.
Op vrijdag 21 december 2001 01:33 schreef Arcee het volgende:[..]
En dat houdt in?
quote:Blijf voor je eigen gezondheid dan maar uit de buurt van Requiem For a Dream. Zo deprie was Memento toch niet?
Op vrijdag 21 december 2001 01:35 schreef MeneerTim het volgende:[..]Dat ik na afloop zin had mezelf te vermoorden.
quote:UHm mensen... Dit is geen spoiler, want nl niet de waarheid...
Op woensdag 08 augustus 2001 23:01 schreef BOKA het volgende:[..]
mijn god! da was wel heeeeeeeeel erg duidelijk, die vent die hij in het begin vermoord, een toevallige inbreker in hun huis. Zo moeilijk was ie helemaal niet.
Maar zoals ik hier merk heeft dus niemand het door hoe deze film werkelijk in elkaar zit.
Ga nog maar es kijken en bedenk dan nog een keer wie zijn vrouw 'vermoordt' heeft. Gewoon erg goed opletten aan het end van e film.
(kwil het ook wel zeggen hoor, maar dat zou beetje spoiler zijn...;))
quote:* Smots zet zijn 'geleerde' bril op en begint te prevelen..
Op vrijdag 21 december 2001 08:55 schreef Gellarboy het volgende:
Smots, welk land heeft de beste Memento DVD? Canada?
Wel, dat ligt eraan...
De Canadese regio 1-DVD heeft maar 1 extra feature, maar dat is dan meteen ook wel een HELE coole feature, namelijk de mogelijkheid om de film in chronologische volgorde te bekijken. Ik heb deze disc bij de RAF gekocht, maar 'm teruggebracht toen ik erachter kwam dat de 'chronologische' kijkoptie de enige extra feature was.
Ik heb 'm omgeruild voor:
De Amerikaanse Regio 1-DVD heeft daarentegen een aantal leuke features, waarvan de Website en het 25-minuten durende interview met de regisseur toch wel de highlights zijn.
De Belgische Regio 2-editie heeft dan wel geyl© DTS-geluid, maar een incorrecte beeldverhouding. Erg jammer, want met een correcte verhouding van 2.35:1 zou dit de winnaar zijn geworden.
Review
En dan hebben we ook nog de Franse Regio 2-editie, die met een dual PAL layer-transfer (waarschijnlijk) de beste beeldkwaliteit biedt, maar qua extra's een beetje teleur stelt. Op deze disc kun je de film wel in omgekeerde volgorde bekijken, maar wat heb je daaraan?
Review
Tja, of je wacht tot er een gewone Nederlandse editie te koop is......
quote:Ik heb hem een tijdje geleden voor een tweede keer gezien (eerste keer was in de sneak) en toen had ik ook door hoe het zat. Ik ben eigenlijk best benieuwd of mijn ideeën overeenkomen met die van jou...
Op vrijdag 21 december 2001 09:54 schreef Betse het volgende:Ga hem nog maar eens heeeeeeeel goed kijken dan...
Ik heb hem 3 keer gezien, na de 2e keer snapte ik hem helemaal, ook wie zijn vrouw 'vermoordt' had.
En na 3 keer zie je gewoon hoe geweldig hij in elkaar zit.Maar zoals ik hier merk heeft dus niemand het door hoe deze film werkelijk in elkaar zit.
Ga nog maar es kijken en bedenk dan nog een keer wie zijn vrouw 'vermoordt' heeft. Gewoon erg goed opletten aan het end van e film.
quote:Dankje. Ik heb al even gekeken en zag dat ik zelf ook al eens een bijdrage heb geleverd (vlak boven die van jou).
Op vrijdag 21 december 2001 11:22 schreef Betse het volgende:
Check de spoiler topic...
Spoiler Alert: bespreek plotwendingen en eindes
quote:Loop gewoon effe bij de Rodisc of de RAF binnen.
Op vrijdag 21 december 2001 15:22 schreef K-Leke het volgende:
heeft iemand Memento DVD al ergens in NL in de winkel zien liggen? hij is al te huur.. maar wil m toch graag kopen.
KLAAR
quote:Heb je enig idee of de nederlandse regio 2 versie, die 4 april officieel als koopdvd uitkomt (tenminste dat is mij verteld), die optie van de film in chronologische volgorde bekijken ook heeft?
Op vrijdag 21 december 2001 15:41 schreef Smots het volgende:[..]
Loop gewoon effe bij de Rodisc of de RAF binnen.
KLAAR
quote:Sorry, dat weet ik niet.
Op maandag 24 december 2001 23:57 schreef Swordfish het volgende:[..]
Heb je enig idee of de nederlandse regio 2 versie, die 4 april officieel als koopdvd uitkomt (tenminste dat is mij verteld), die optie van de film in chronologische volgorde bekijken ook heeft?
quote:Ok bedankt, ik merk het vanzelf.
Op donderdag 27 december 2001 14:36 schreef Smots het volgende:[..]
Sorry, dat weet ik niet.
De film van het jaar, wat mij betreft!
quote:Nog bedankt, Smots!
Op donderdag 27 december 2001 14:36 schreef Smots het volgende:
Sorry, dat weet ik niet.
quote:das nog wel iets om over na te denken ja... hmmm....
Op vrijdag 28 december 2001 03:29 schreef SunChaser het volgende:
Met wie belt Lenny nu eigenlijk?
Het plot op zich vond ik wat zwakjes (*** SPOILER: aan het eind iemand het hele plot laten uitleggen is een zwaktebod SPOILER ***) maar ja, als het een ingewikkeld plot was geweest dan had je er helemaal de ballen van gesnapt
Ook volgens IMDB reviews blijken er nogal wat gaten hier en daar in het plot te zitten. Maar voor een B-film is het natuurlijk een geweldige film!
Ik hoop dat ze over een jaar of 10 een soortgelijke film maken met topacteurs, een A budget en een beter plot.
Maar ondanks mijn kritiek staat hij hoog -erg hoog- op mijn lijstje van "aparte" films die je absoluut gezien moet hebben...
quote:[SPOILER]
Op vrijdag 28 december 2001 03:29 schreef SunChaser het volgende:
Met wie belt Lenny nu eigenlijk?
quote:Ik verbaas me een beetje over deze post Vamos.
Op vrijdag 28 december 2001 16:54 schreef Vamos het volgende:
Heb hem vorige week gehuurd en het is inderdaad een bijzonder originele film.Het plot op zich vond ik wat zwakjes (*** SPOILER: aan het eind iemand het hele plot laten uitleggen is een zwaktebod SPOILER ***) maar ja, als het een ingewikkeld plot was geweest dan had je er helemaal de ballen van gesnapt
[1a] Ook volgens IMDB reviews blijken er nogal wat gaten hier en daar in het plot te zitten. [2] Maar voor een B-film is het natuurlijk een geweldige film!
Ik hoop dat ze over een jaar of 10 een soortgelijke film maken met [3] topacteurs, een [4] A budget en een [1b] beter plot.
Maar ondanks mijn kritiek staat hij hoog -erg hoog- op mijn lijstje van "aparte" films die je absoluut gezien moet hebben...
1 a/b Ik ben van mening dat er minder gaten in het plot zitten dan de gemiddelde Hollywood blockbuster. In tegenstelling tot deze films gaat het om een inteligent verhaal wat niet alleen ruimte openlaat voor discussie (eindelijk wordt niet alles voor gekauwd), maar ook hier toe aanzet (zie dit topic).
2 Wat is volgens jou een B film? Is een A film een overhypte 100> miljoen dollar film die met een grote marketing campagne door je strot wordt gedouwd door Yorin en MTV.
3 Top acteurs zoals Leonardo di Caprio, Silvester Stalone, Eddy Murphy, Robin Wiliams of een Tom Hanks? Dit soort acteurs kan ik niet meer serieus nemen als ik ze aan het werk zie. Ik denk dat iemand als Guy Pearce met deze film en zijn rol in LA Confidential zeker heeft bewezen een top acteur te zijn. Een top acteur/actrice is iemand die zijn rol geloofwaardig neer kan zetten en daarbij ook nogeens een bepaalde meerwaarde weet toe te voegen.
4 zie 2 voor A budget (100 miljoen> dollar?). Lowbudget is tussen de 5 en 10 miljoen en ik weet zeker dat Memento meer dan 10 heeft gekost.
Een beetje vage argumenten vind ik dus.
[Dit bericht is gewijzigd door raampie1 op 29-12-2001 23:47]
quote:Het ZW/W gedeelte speelt zich af voordat hij die drugsdealer vermoordt en zijn kleren + auto steelt. Teddy gebruikt Lenny dus als beul. Teddy heeft die foto van Lenny en de eerste vermoorde J.G. gemaakt en onder zijn deur geschoven. Dus het zal idd Teddy kunnen zijn.
Op zaterdag 29 december 2001 09:02 schreef BJB het volgende:[..]
[SPOILER]
*
*
*
*
*
*
*
Teddy, toch?
quote:Dat kan wel zo zijn, maar als je een dergelijk origineel concept omzet in een film vind ik dat je meer aandacht aan het plot mag besteden en je niet tevreden stellen met het 'idee' van de film op zich. Er zitten te veel loose ends. Kijk, alles is te verklaren, kijk maar op www.nitpickers.com. Daar worden de grootste plotgaten door bezoekers verklaard. Maar zo ken ik het ook wel. De kunst is om alles in de film zelf goed dicht te metselen. Dat als je jezelf iets afvraagt, dat iemand kan zeggen: nou in dat en dat fragment wordt het verklaard.
Op zaterdag 29 december 2001 23:42 schreef raampie1 het volgende:[..]
Ik verbaas me een beetje over deze post Vamos.
1 a/b Ik ben van mening dat er minder gaten in het plot zitten dan de gemiddelde Hollywood blockbuster. In tegenstelling tot deze films gaat het om een inteligent verhaal wat niet alleen ruimte openlaat voor discussie (eindelijk wordt niet alles voor gekauwd), maar ook hier toe aanzet (zie dit topic).
quote:Voor mij is een b-film een film met een beperkt budget, niet veel gehyped en relatief onbekende acteurs (of een enkele ster).
2 Wat is volgens jou een B film?
Ik vond de hoofdpersoon echt niet super acteren; een beetje vlak. Maar dat is persoonlijke smaak. Memento heeft maar $5mln gekost (source: imdb). Duidelijk een B-budget.
Nogmaals: ik vond het een zeer goede film, maar het gegeven had beter uitgewerkt kunnen worden.
Maar om er toch nog een laatste keer op terug te komen, het budget van low en medium budget films ligt tussen de 500 duizend en 2 miljoen Euro. Dus daar zat ik een beetje naast, en ik dacht dat de Memento duurder was. Afgezien daarvan bepaald een budget niet of een film een A of een B-film is. Een B-film (de officiële definitie heb ik even niet) is bijvoorbeeld de zoveelste actiefilm met Ice-T waarvan zowel hij als wij weten dat het een 13 in een dozijn onzin film is (maar ze betalen hem zo goed dat hij gek is als hij het niet doet, zegt hij er zelf over ). Vaak slecht geacteerd, een slap verhaal en uitgerangeerde acteurs. Het gevolg hiervan is dat ze ook moeilijker te financieren zijn en daardoor vaak een lager budget hebben.
Er is dus een verschil tussen B en low-budget films. Bedenk wel dat niet alle Amerikaanse films zoveel geld te besteden hebben als een film als Lord of the Rings. Het grootse deel van de producties hebben heel veel minder te besteden. Als je naar het gemiddelde kijkt, dan kom geloof ik uit tussen de 4 en 8 mln. dollar. Memento valt daar precies tussen in en is dan een medium budget film.
Ik vond het ook een zeer goede film, en zoals je begrepen hebt waren de eventuele gaten in het plot voor mij persoonlijk niet zo'n probleem.
Groeten, Raampie
Ik heb hem op video gezien en vond het ook zeker een zeer interessante en goede film.
Ik heb dit hele topic doorgelezen, maar naar mijn idee is Teddy niet de moordenaar van Lenny's vrouw. Dit wordt ook uitgelegd aan het einde. Lenny's vrouw heeft nl de aanslag in de badkamer overleeft, maar Lenny heeft door de klap op de grond dat korte-termijn geheugen verlies gekregen. In zijn wanhoop om zijn geheugen te trainen haalt hij dingen door elkaar, niet Sammy's vrouw had suikerziekte (want die vrouw bestond niet), maar Lenny's eigen vrouw had suikerziekte, en hij heeft haar dus zelf vermoord door de test die zijn vrouw deed, door hem keer op keer om een injectie te vragen.
Twas alleen dat lenny tegen de spiegel aanklapte ipv de grond maar das een detail
quote:Even kwijt hoor.
Op zaterdag 29 december 2001 23:42 schreef raampie1 het volgende:
3 Top acteurs zoals Leonardo di Caprio, Silvester Stalone, Eddy Murphy, Robin Wiliams of een Tom Hanks?
Stallone is meer een ééndimensionale actieheld (ook in serieuze rollen overtuigt ie niet echt, slecht is ook anders maar toch). Eddie Murphy is natuurlijk alleen geschikt voor komedies en Leonardo... tja, daar ben ik nog niet helemaal over uit... Beetje net zo'n geval als Kevin Kostner.
Maar nu ga ik wel offtopic
Over Memento. Leuke film, maar een 8,9 (op imdb.com) vind ik zwaaaaar overdreven. Het script zit natuurlijk erg goed inelkaar, en je kunt er eindeloos over discussieren maar verder heb je niet veel aan de film. Weinig emotie, weinig betrokkenheid bij de karakters, 't is gewoon een verhaaltje en niets meer dan dat. Als je de film in normaal chronologische volgorde zou afspelen dan heb je een onderhoudend filmpje maar dan zou ie echt niet passen tussen the Godfather en Schindler's List etc.
(de verhaaltechniek is overigens ook eerder gebruikt in de film Betrayal van Harold Pinter, die dan weer een wat mager 6,9'tje heeft )
[Dit bericht is gewijzigd door Theeboon op 02-01-2002 12:57]
quote:*trots kijkt*
Op woensdag 02 januari 2002 12:06 schreef Betse het volgende:
heb je hem 1 keer gezien?
Dan heb je goed opgelet zegTwas alleen dat lenny tegen de spiegel aanklapte ipv de grond maar das een detail
Moet wel bekennen dat ik de film met 2 andere mensen keek die hem wel een keer gezien hadden, maar dat staat los van de bevindingen, want die had ik zelf ook ontdekt.
quote:ja waarom denk je dat ie zo goed is? Omdat ie niet in chronologische volgorde zit... duh.
Op woensdag 02 januari 2002 12:49 schreef Theeboon het volgende:
[..]
Als je de film in normaal chronologische volgorde zou afspelen dan heb je een onderhoudend filmpje maar dan zou ie echt niet passen tussen the Godfather en Schindler's List etc.
[..]
quote:Dat achronologische verloop is natuurlijk een leuk trucje, maar op zichzelf vrij gekunsteld. Net alsof je een roman schrijft die een grote palindroom is: geniaal, maar daarmee nog geen goede roman. Het ligt er natuurlijk wel aan welke criteria je gebruikt om een film te beoordelen (ik kan me dus wel in die van Theeboon vinden). Deze film kun je goed noemen 'in its own right', maar niet op de manier waarop bijvoorbeeld Apocalypse Now of Fight Club goed is.
Op woensdag 02 januari 2002 16:28 schreef Betse het volgende:[..]
ja waarom denk je dat ie zo goed is? Omdat ie niet in chronologische volgorde zit... duh.
En zo geniaal is het niet dat de film met het einde begint, ook dat het van achter naar voor loopt is nieuw. Maar pulp fiction loopt helemaal door elkaar begint ook bij het einde en carlito's way begint bijvoorbeeld ook bij het einde.
Ik vond memento dan ook niet geweldig en ik keek hem nog wel op lowlands.
quote:Ja die beginnen wel met het end, maar daarna zijn het gewoon flashbacks.
Op vrijdag 04 januari 2002 16:41 schreef Tweek het volgende:
Zo moeilijk is die film toch niet. Als je gewoon normaal kijkt dan is alles duidelijk. Zolang je niet in slaap valt wordt alles vanzelf duidelijk.En zo geniaal is het niet dat de film met het einde begint, ook dat het van achter naar voor loopt is nieuw. Maar pulp fiction loopt helemaal door elkaar begint ook bij het einde en carlito's way begint bijvoorbeeld ook bij het einde.
Ik vond memento dan ook niet geweldig en ik keek hem nog wel op lowlands.
quote:Omdat hij aantekeningen kwijt kan raken! De tatoes heeft hij ook altijd bij zich, dus ook als hij wakker wordt of onder de douche staat. De effecten ervan zijn ook allemaal uitgewerkt in het scenario.
Op donderdag 03 januari 2002 11:55 schreef kamagurka het volgende:
Waarom moet die vent zich eigenlijk helemaal ondertatoeëren? Kost nogal veel moeite lijkt me, en de aanwijzingen zijn minimaal ("don't trust ..." ja, waarom niet en hoe en wat..?) op die manier. Misschien had ie beter een pc kunnen gebruiken, waarin ie van dag tot dag zijn aanwijzingen bijspijkert. Of is dat te modern?
Hij heeft ook niet voor alles tatoes, omdat sommige objecten intrinsieke informatie bevatten. Bijvoorbeeld een opmerking op de telefoon ("Don't answer the phone"). Of een briefje en foto's op de hoteldeur met instructies.
Zijn auto vond Lenny iedere keer door de autosleutels die hij op zak heeft en de foto van de auto. Het interessante van zijn conditie (en zijn conditionering) is dat hij zijn auto niet zou kunnen vinden zonder de combinatie van de autosleutel en foto terwijl die auto wel gewoon buiten geparkeerd zou staan.
quote:Precies. Het niet chronologische karakter van de film is niet gedaan om de kijker op het verkeerde been te zetten. Het doel ervan is om niet alleen door de ogen van Lenny zijn werkelijkheid te zien, maar om zijn werkelijkheid ook te voelen en daardoor totaal te beleven.
Op vrijdag 04 januari 2002 17:52 schreef Betse het volgende:[..]
Ja die beginnen wel met het end, maar daarna zijn het gewoon flashbacks.
In deze film is het allemaal chronologisch omgekeerd. En dan niet door elkaar enzo...
Ikzelf heb de film 4 maanden geleden als DIVX gedownload en het gevoel van Lenny of een wiilekeurig iemand met "short time memory loss" kan ik mij zo weer voor de geest halen. De auteur moet hier ook een degelijke studie van gemaakt hebben. Er zijn niet zo veel mensen in de wereld die deze conditie en deze specifieke herzenbeschadiging hebben.
Een paar jaar geleden was er een BBC documentaire over het fenomeen "short time memory loss". Wat daarbij vooral naar voren kwam is de constante verbazing bij het zien van bekenden. Je vergeet met die conditie namelijk dat je vrouw even naar de keuken is gegaan om koffie te zetten en plotseling staat ze [weer] voor je, terwijl jezelf het gevoel hebt dat je haar jaren niet gezien hebt. Namelijk de periode vanaf de hersenbeschadiging totaan het heden.
Zonder kortetermijngeheugen kun je namelijk geen nieuwe feiten aan je langetermijngeheugen toevoegen. Dat leverde in die documentaire dan ook zeer emotionele beelden op, die niet één maal maar vele malen op een dag optreden.
In de film worden duidelijk hints gegeven naar alle praktische beperkingen voor iemand met die geheugenconditie, maar ook hints t.a.v. de emotionele impact. Daar is door de auteur ook nog psychologische conditionering aantoe gevoegd, die het voor Lenny mogelijk maakt om zelfstandig te opereren.
[Dit bericht is gewijzigd door Patty_Drab op 04-01-2002 19:02]
[Dit bericht is gewijzigd door Patty_Drab op 04-01-2002 19:01]
quote:Het was haar eigen quote. Jeweetwel, verkeerde knopje gedrukt. Zeur.
Op vrijdag 04 januari 2002 18:59 schreef SunChaser het volgende:
Zeg Patty Drab, heb je zelf ook nog iets toe te voegen aan die quote?
quote:Ow. Zag het niet. Sorry hoor mijnheer Mulisch.
Op vrijdag 04 januari 2002 19:02 schreef Koekepan het volgende:[..]
Het was haar eigen quote. Jeweetwel, verkeerde knopje gedrukt. Zeur.
quote:Precies, je zag het niet, waarschijnlijk heb je het niet eens gelezen, maar je wilde er wel even over zeiken.
Op vrijdag 04 januari 2002 19:02 schreef SunChaser het volgende:[..]
Ow. Zag het niet.
quote:Heb het wel gelezen. En ja, ik wilde ook even zeiken. Mag ik ook een keer
Op vrijdag 04 januari 2002 19:05 schreef Koekepan het volgende:[..]
Precies, je zag het niet, waarschijnlijk heb je het niet eens gelezen, maar je wilde er wel even over zeiken.
Of er gaten in het verhaal zitten boeit me niet zo. Beetje wel, maar ik kreeg de eerste keer echt een waanzinnig gevoel over me toen ik de film zag. En dat is waar het in eerste instantie toch om draait.
Was net zo'n beleving als de ontknoping van Seven.
Wanneer is de tatoo "I did it" gezet (en dus vervolgens weer weggehaald en is het wel zijn vrouw die dan naast hem ligt?
quote:Dat is volgens mij maar een "droomherinnering"
Op zaterdag 05 januari 2002 00:03 schreef Re het volgende:
even wat vraagjesWanneer is de tatoo "I did it" gezet (en dus vervolgens weer weggehaald en is het wel zijn vrouw die dan naast hem ligt?
quote:daar ben ik het mee eens. was het alweer vergeten, amar nu je het zegt: die scene was heel SPOOKY(*Op Jim Carrey-achtige wijze uitgesproken*)
Op vrijdag 04 januari 2002 22:41 schreef Theeboon het volgende:
Ik moet even toevoegen dat die beginscene is, een hand die een foto wappert, erg mooi is. Waarom weet ik niet, maar ik vind 't gewoon erg mooi in beeld gebracht.
quote:Nee dat is niet waar, want nadat Teddy dit hem heeft verteld en Lenny blijft zeggen dat zijn vrouw geen diabetes had. Teddy dan ook zegt, zie je dat ik je geen dingen van voor je aandoening kan voorliegen. Zij had dus geen diabetes!!!
Op dinsdag 01 januari 2002 13:16 schreef Ethel het volgende:
.............SPOILER SPOILER SPOILER....................
al vraag ik me af of dat nog nodig isIk heb hem op video gezien en vond het ook zeker een zeer interessante en goede film.
Ik heb dit hele topic doorgelezen, maar naar mijn idee is Teddy niet de moordenaar van Lenny's vrouw. Dit wordt ook uitgelegd aan het einde. Lenny's vrouw heeft nl de aanslag in de badkamer overleeft, maar Lenny heeft door de klap op de grond dat korte-termijn geheugen verlies gekregen. In zijn wanhoop om zijn geheugen te trainen haalt hij dingen door elkaar, niet Sammy's vrouw had suikerziekte (want die vrouw bestond niet), maar Lenny's eigen vrouw had suikerziekte, en hij heeft haar dus zelf vermoord door de test die zijn vrouw deed, door hem keer op keer om een injectie te vragen.
quote:dat is wel weer zo: ik vond het heel moeilijk om in het verhaal te komen, omdat de hoofdpersoon inderdaad weinig emoties laat zien. Zijn stem is ook vrij monotoon..
Op woensdag 02 januari 2002 12:49 schreef Theeboon het volgende:
Weinig emotie, weinig betrokkenheid bij de karakters, 't is gewoon een verhaaltje en niets meer dan dat.
quote:Kijk hem nog maar een paar keer, of lees het spoiler-topic ( Spoiler Alert: bespreek plotwendingen en eindes ) want deze uitleg klopt wel. Er zitten een paar verborgen (maar overduidelijke) hints in de film.
Op zaterdag 05 januari 2002 20:47 schreef bibi het volgende:[..]
Nee dat is niet waar, want nadat Teddy dit hem heeft verteld en Lenny blijft zeggen dat zijn vrouw geen diabetes had. Teddy dan ook zegt, zie je dat ik je geen dingen van voor je aandoening kan voorliegen. Zij had dus geen diabetes!!!
Jai nie geloof mai? Het staat ook uitgelegd in het Memento-script, voor de liefhebbers: http://www.screentalk.org/moviescripts/Memento.PDF
Iig een film die je wel een tijdje bezighoudt!!
Ik geloof ook nog niet dat ik hem helemaal door heb!
quote:Kijk eens in het spoiler alert topic!
Op woensdag 20 maart 2002 13:40 schreef Elbutre het volgende:Ik geloof ook nog niet dat ik hem helemaal door heb!
![]()
![]()
quote:Heb ik gedaan en dat bevestigde mijn gedachtes vrij aardig!!!
Op woensdag 20 maart 2002 14:29 schreef SunChaser het volgende:[..]
Kijk eens in het spoiler alert topic!
Ik ben slim
quote:Kopen!!!!!!!!! Hij is al een tijdje te koop en wel in een Engelse uitvoering die de mogelijkheid heeft om de film in syngronische volgorde te bekijken. Dus ren morgen naar de Free Record Shop (of bestel hem veel goedkoper op Play.com) en morgen avond snap je alles.
Op woensdag 20 maart 2002 20:27 schreef HiZ het volgende:
Ik heb 'm pas één keer gezien, maar de videotheek aan de overkant van de straat heeft 'm nu ook op DVD. Die ga ik maar eens huren... of toch wachten tot ie te koop is ?
quote:Ja maar dan is het verhaal van Sammy Jankins juist weer andersom
Op woensdag 20 maart 2002 21:29 schreef raampie1 het volgende:
[...] in een Engelse uitvoering die de mogelijkheid heeft om de film in syngronische chronologische volgorde te bekijken.
De film is origineel en het verhaal is goed, maar ik kon hem gewoon niet afkijken! Ben op 3/4 van de film maar gestopt. Ik werd helemaal leip van die flashbacks. Niet echt spannend script en teveel "hetzelfde"...
Alleen voor de liefhebber van ultra-wazige films...
Voor mij moet een film ook nog enigzins lekker wegkijken maar dat is bij deze film dus absoluut niet het geval. Elke keer moet je weer terugdenken naar de vorige scenes waardoor je op een gegeven moment weer alles kwijtraakt of door de war raakt. Goede acteurs dat wel maar dat heeft weinig kunnen helpen.
quote:Kan ie niet onthouden om daar op te kijken... tatoes ziet ie wel!
Op donderdag 03 januari 2002 11:55 schreef kamagurka het volgende:
Waarom moet die vent zich eigenlijk helemaal ondertatoeëren? Kost nogal veel moeite lijkt me, en de aanwijzingen zijn minimaal ("don't trust ..." ja, waarom niet en hoe en wat..?) op die manier. Misschien had ie beter een pc kunnen gebruiken, waarin ie van dag tot dag zijn aanwijzingen bijspijkert. Of is dat te modern?
quote:Ja kut hè?
Op maandag 10 juni 2002 18:15 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Barslechte film.Voor mij moet een film ook nog enigzins lekker wegkijken maar dat is bij deze film dus absoluut niet het geval. Elke keer moet je weer terugdenken naar de vorige scenes waardoor je op een gegeven moment weer alles kwijtraakt of door de war raakt. Goede acteurs dat wel maar dat heeft weinig kunnen helpen.
quote:Volgens die redenatie, zou die ook niet onthouden steeds ze foto's erbij te pakken.
Op donderdag 13 juni 2002 15:50 schreef zerosignal het volgende:[..]
Kan ie niet onthouden om daar op te kijken... tatoes ziet ie wel!
quote:Gelukkig hebben we Jean-Claude van Damme nog he?
Op donderdag 13 juni 2002 16:28 schreef Smots het volgende:
Ja kut hè?
Dat je moet nadenken tijdens een film.
Daar heb ik ook zo'n hekel aan!
quote:Kijk!
Op donderdag 13 juni 2002 20:46 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Gelukkig hebben we Jean-Claude van Damme nog he?
quote:Of Steven Seagal
Op donderdag 13 juni 2002 20:46 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Gelukkig hebben we Jean-Claude van Damme nog he?
Nu is het al laat en ben ik erg in de war, maar wat gebeurt hier nou precies? De twee verhaallijnen (zwart/wit en kleur) smelten samen tot het heden?
De kijker weet nu alles en de film is (nagenoeg) afgelopen.
quote:Dus omdat de film te moeilijk voor je is, is-ie slecht?
Op maandag 10 juni 2002 18:15 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Barslechte film.Voor mij moet een film ook nog enigzins lekker wegkijken maar dat is bij deze film dus absoluut niet het geval. Elke keer moet je weer terugdenken naar de vorige scenes waardoor je op een gegeven moment weer alles kwijtraakt of door de war raakt. Goede acteurs dat wel maar dat heeft weinig kunnen helpen.
quote:Yup. De zwart-wit film was een verhaallijn in chronologische volgorde, terwijl de verhaallijn in kleur juist andersom was. Op een gegeven moment smolten die volgens mij weer samen ...
Op donderdag 27 juni 2002 02:22 schreef Angels_t het volgende:
Iemand de overgang van zwart-wit naar kleur opgemerkt toen Lenny de polaroid (van het het ontblootte bovenlijf) ontwikkelde van de man (drugsdealer) die hij aan het einde had gewurgd? Dit is op 01:35.Nu is het al laat en ben ik erg in de war, maar wat gebeurt hier nou precies? De twee verhaallijnen (zwart/wit en kleur) smelten samen tot het heden?
Zijn na de eerste keer kijken nog wel een boel vragen (heeft die het n zelf gedaan, wat is de rol van Natalie en Dodd etc)
Binnekort maar weer eens kijken als ik er wat langer over nagedacht heb!
Alleen toch nog enkele vraagjes.
Waarom een John G (dus waarom deze naam)?
Waarom reageert Natalie zo als zij Lenny ipv Jimmy aantreft in Jimmy's auto?
En hoe zit het precies met Teddy en Natalie? Want op een gegeven moment zegt Teddy dat hij Natalie niet kent en ander moment dat hij haar niet moet vertrouwen. Werken die twee samen misschien?
SPOILERS VOLGEN:
.
.
.
.
quote:zou door Teddy kunnen zijn bedacht, omdat hij Leonard wou gebruiken als een soort beul. Om af te rekenen met criminelen, en John G is een vrij algemene naam, veel mensen 'voldoen' min of meer aan die naam; James, Johan, John, Jonathan etc.
Op donderdag 12 juni 2003 10:07 schreef Smeich het volgende:
Waarom een John G (dus waarom deze naam)?
quote:omdat Nathalie de vriendin van Jimmy is, en zij weet dat Leonard haar Jimmy wel moet hebben omgebracht omdat hij nu met zijn auto en kleren rondloopt. (ze zegt ook "You can't just show up here dressed like that!" o.i.d.)
Waarom reageert Natalie zo als zij Lenny ipv Jimmy aantreft in Jimmy's auto?
quote:MEGA SPOILER: ik denk dat Teddy echt een politie agent is, die Leonard had opgezet om Jimmy te vermoorden, en Nathalie Jimmy's vriendin. Ik vond het vrij duidelijk (na 2x kijken dan he) dat Nathalie haar vriend Jimmy wou wreken door Leonard te manipuleren om Teddy om te brengen (Teddy en Nathalie werken dus NIET samen)
En hoe zit het precies met Teddy en Natalie?
Maar op dvd is deze film echt leuker dan in de bioscoop. Nu kan je tenminste af en toe even rewinden. Blijft een intrigenrende film dit!
quote:spoiler:
Op donderdag 24 juli 2003 14:42 schreef BdR het volgende:
spoiler:
MEGA SPOILER: ik denk dat Teddy echt een politie agent is, die Leonard had opgezet om Jimmy te vermoorden, en Nathalie Jimmy's vriendin. Ik vond het vrij duidelijk (na 2x kijken dan he) dat Nathalie haar vriend Jimmy wou wreken door Leonard te manipuleren om Teddy om te brengen (Teddy en Nathalie werken dus NIET samen)
quote:ik noem dat eerder irritant
Op woensdag 17 september 2003 12:15 schreef Smots het volgende:
damn!
de limited edition regio 1 dvd is zo mogelijk NOG vager dan de film zelf....
het audiocommentaar van de regisseur gaat halverwege de film achteruit lopen, en op de tweede disc ben je minutenlang bezig met klikken voordat je uberhaupt iets van de extra's te zien krijgt..
RAARRRRR!
[afbeelding]
ook leuk: http://www.dvdeastereggs.com/showEgg.php?eggid=734&grabEggs=m
quote:JAAA!!!!! Die wil ik al zo lang hebben, alleen is mijn dvd speler niet regiovrij
Op woensdag 17 september 2003 12:15 schreef Smots het volgende:
damn!
de limited edition regio 1 dvd is zo mogelijk NOG vager dan de film zelf....
het audiocommentaar van de regisseur gaat halverwege de film achteruit lopen, en op de tweede disc ben je minutenlang bezig met klikken voordat je uberhaupt iets van de extra's te zien krijgt..
RAARRRRR!
[afbeelding]
ook leuk: http://www.dvdeastereggs.com/showEgg.php?eggid=734&grabEggs=m
quote:Kijk, ik vind het een leuke film daar niet van... maar om nu al te hebben opgezocht en aankondigen dat ie over 2 maanden op tv komt vinnik ook een beetje ver gaan
Op zaterdag 27 september 2003 01:46 schreef -Mk- het volgende:
Vrijdag 14 november 22.00 uur: Memento op Yorin
quote:Ik zag het toevallig staan
Op zaterdag 27 september 2003 02:53 schreef kamagurka het volgende:[..]
Kijk, ik vind het een leuke film daar niet van... maar om nu al te hebben opgezocht en aankondigen dat ie over 2 maanden op tv komt vinnik ook een beetje ver gaan
Betrayal (1983)
Vijf uur eerder (tv film van VRPO)
Seinfeld - The Betrayal (hehe ik zie nu pas dat de titel verwijst naar die film uit 1983 )
Angels Crest (2002)
Irréversible (2002)
niet helemaal het zelfde, maar ook gespeel met tijd:
Sliding Doors (1998)
lola rennt (1998)
iemand nog meer?
[Dit bericht is gewijzigd door BdR op 09-11-2003 20:59]
quote:ja, vooral de DVD, deze wil je zeker nog een keer bekijken na afloop
Op zondag 9 november 2003 21:17 schreef MrAbagnale het volgende:
is wel een aanrader lijkt me?
Maar hij is dus een psychopaat. Het enige in zijn leven is john g vinden en deze vermoorden. een perfecte misdadiger zonder geweten. briljante film.
quote:en JIJ hebt dus nu de lol voor alle mensen die m nog moeten gaan zien verziekt
Op zondag 9 november 2003 22:37 schreef FokTijn het volgende:
Ik heb de film nu stuk of 4/5 keer gezien en telkens blijf ik mijn mening bijstellen, erg leuk is dat. Maar als je www.otnemem.com gaat bekijken zie je dat hij ontsnapt is uit een psychischcentrum en allemaal krantenberichten. erg leuk om te lezen allemaal. Verder wordt hij gebruikt als beul en bij de laatste afrekening van die dealer valt alles zo dat hij het in de hand heeft, en dus bewust teddy gaat vermoorden.Maar hij is dus een psychopaat. Het enige in zijn leven is john g vinden en deze vermoorden. een perfecte misdadiger zonder geweten. briljante film.
quote:Alhoewel ik de film lang niet zo briljant vind als de 2 genoemde films hierboven, is "Donnie Darko" ook wel een vermakelijke "mindfucker".
Op vrijdag 14 november 2003 14:31 schreef knuppelhout het volgende:
ik ben dus echt helemaal gek op deze film, net zoals andere mindfuckers zoals the usual suspects.
Wie heeft er nog tips voor soortgelijke films? ik heb nog wat huurtegoed over bij videoland
Maar je zal 'm vast al gezien hebben.
quote:Me too. Hij is echt zo geweldig dat ik hem wel kan blijven kijken.
Op vrijdag 14 november 2003 14:31 schreef knuppelhout het volgende:
ik ben dus echt helemaal gek op deze film.
quote:Oei, die heb ik nog niet gezien.
Op vrijdag 14 november 2003 13:54 schreef XxxPimxxX het volgende:
Vanavond op Yorin!22.00 - 00.10
Aanrader dus!
*verkapte terugvindpost, zodat ik hier vanavond nog even aan herinnerd wordt!*
quote:Die heb ik ook nog niet gezien... schijnt wel ietsje commercieler te zijn dan Memento...
Op vrijdag 14 november 2003 15:25 schreef _Flea_ het volgende:[..]
Me too. Hij is echt zo geweldig dat ik hem wel kan blijven kijken.
Kijk vanavond dus ook weer. Is gewoon super. Hoe is Insomnia btw. Die film is toch ook van de regisseur van Memento?
Memento heb ik al heel wat keertjes gezien, o.a. een analyse van gemaakt voor mijn studie (analyse van een niet-chronologische film, dus de keus was niet zo moeilijk)... Geweldige film! Vanavond weer denk...
Enig 'probleem': chicken run komt ook, en die heb ik nog niet gezien en schijnt ook de moeite waard te zijn...
quote:Ben het helemaal niet met je eens. Ik vind memento knap gemaakt (briljant
Op vrijdag 14 november 2003 15:08 schreef De-oneven-2 het volgende:[..]
Alhoewel ik de film lang niet zo briljant vind als de 2 genoemde films hierboven, is "Donnie Darko" ook wel een vermakelijke "mindfucker".
quote:Tuurlijk,
Op vrijdag 14 november 2003 16:18 schreef kamagurka het volgende:[..]
Ben het helemaal niet met je eens. Ik vind memento knap gemaakt (briljant
) en the usual suspects gewoon flauw na de tweede keer kijken.
Donnie Darko moet het echter van veel meer hebben dan wat filmtruukjes, die film heeft echt sfeer!! Die vind ik veruit de beste film van de drie.
Nog veel beter dan deze films vind ik overigens Jacob's Ladder, als we het toch over mindfucking hebben
Maar dat het verhaal niet 'n beetje rommelig is hier en daar, en dat alle puzzelstukjes op het eind van die film feilloos op hun plaats vallen, en dat je die film daarom dus niet op ontelbaar veel verschillende manieren mag en kan interpreteren, maakt u mij ( met al uw wijsheid ) niet wijs hoor.
En omdat ik de beroerdste niet ben, zal ik nog even terugzwaaien .
quote:Zeker is hij meervoudig interpreteerbaar
Op vrijdag 14 november 2003 16:49 schreef De-oneven-2 het volgende:[..]
Tuurlijk,
Donnie Darko is ook een erg mooie en sfeervolle film.
Ben ik volledig met u eens.Maar dat het verhaal niet 'n beetje rommelig is hier en daar, en dat alle puzzelstukjes op het eind van die film feilloos op hun plaats vallen, en dat je die film daarom dus niet op ontelbaar veel verschillende manieren mag en kan interpreteren, maakt u mij ( met al uw wijsheid ) niet wijs hoor.
En omdat ik de beroerdste niet ben, zal ik nog even terugzwaaien
.
En een vriendelijke glimlach terug
Memente vond ik eigenlijk maar matig. Alhoewel de wijze waarop de kijker op 't foute spoort wordt gezet wel weer briljant is...
quote:Helemaal mee eens
Op vrijdag 14 november 2003 16:18 schreef kamagurka het volgende:[..]
Ben het helemaal niet met je eens. Ik vind memento knap gemaakt (briljant
)
Donnie Darko moet het echter van veel meer hebben dan wat filmtruukjes, die film heeft echt sfeer!! Die vind ik veruit de beste film van de drie.
Nog veel beter dan deze films vind ik overigens Jacob's Ladder, als we het toch over mindfucking hebben
Ik hoor trouwens Donnie Darko vaak genoemd worden als "die vreemde film met dat kl te konijn". Vast mensen die hem niet gezien hebben
quote:Zeven keer ?
Op vrijdag 14 november 2003 17:00 schreef kamagurka het volgende:[..]
Om nou te zeggen dat memento waterdicht is vind ik ook wat overdreven, ik geloof dat niemand hier op het forum die film uberhaupt vatte na 7 keer kijken, blader het topic er maar op na..
Daarbij ben ik nogal stijlkritisch, dus als een film vanuit dat oogpunt niet erg interessant is, bekoort ie me maar zelden meer als twee keer.
quote:Ik vind Fight Club gewoon een kutfilm.
Een ander zgn. briljante film fight club vind ik bijvoorbeeld nog ontzettend veel meer rammelen dan donnie darko om maar iets te noemen.
quote:Tja,
Het feit dat je zelf iets kan invullen als kijker vind ik niet echt een groot bezwaar als de film verder maar mooi is gemaakt en het je kan boeien.
Maar films die door al dat gegoochel met tijd, plaats en ruimte de indruk wekken dat er een samenhangend geheel te vinden is en deze vervolgens niet waar weet te maken, stellen mij toch 'n beetje teleur.
quote:
[quote]
En een vriendelijke glimlach terug
quote:Je lichaam biedt beperkte ruimte, het lijkt me niet zinvol om de notities te voorzien van allerlei overbodige bij-informatie. Als je jezelf er aan wilt helpen herinneren dat je iemand niet moet vertrouwen, is 'don't trust so and so' meer dan voldoende. Het hoe en waarom doet er dan niet toe. Enfin...
Op donderdag 3 januari 2002 11:55 schreef kamagurka het volgende:
Waarom moet die vent zich eigenlijk helemaal ondertatoeëren? Kost nogal veel moeite lijkt me, en de aanwijzingen zijn minimaal ("don't trust ..." ja, waarom niet en hoe en wat..?)
De opzet van de film (a-chronologisch) is volgens mij inherent aan de 'aandoening' van de hoofdpersoon. Door de film van achter naar voren te vertellen, wordt de kijker eigenlijk in dezelfde staat als de kijker gebracht. Wat we ons zouden moeten herinneren als de film chronologisch zou worden verteld, is nieuw en onbekend voor ons simpelweg omdat de scene nog niet geweest. En dat vind ik -in ieder gevallen vanuit het oogpunt van vertelling- sterk gevonden. Zo sterk dat het ook maar 1 keer werkt.
Weet iemand hoe dit precies moet?
aangezien deze film net op tv geweest is zijn spoilertags niet nodig lijkt me?
ok, het is best aardig dat-ie van achter naar voor loopt al
werkt dat na een paar keer ook irritant als je steeds een stukje herhaling ziet... maar wat ik echt tegen vond vallen was het begin, dus eigenlijk het eind, waar alles nog even uitgelegd wordt zoals in Columbo of een detectiveboek... totaal geen vrijheid gelaten voor eigen interpretatie. Je moet dus van de filmmaker denken dat Leonard de badguy is en die slijmbal Terry eigenlijk goed is. Nou, op het moment dat Terry aan leonard een verhaal ophing over een junk die al een jaar geleden was doodgeschoten had ik nog het idee dat dat bullshit was. Vervolgens gaat Leonard ineens aan mij vertellen dat dat wel de waarheid is... hoe weet hij dat?
Bovendien raakte ik een keer het spoor bijster doordat ik dacht dat er een fout in de volgorde zat. Maar waar precies weet ik niet meer.
Nou ja, mooi dat ik'm nu gezien heb, weet ik ook dat dat niet weer hoeft.
quote:En daarvoor zeg je nog dat je het jammer vindt dat alles is uitgelegd? Dan lijkt het me toch ook vrij duidelijk hoe het komt dat hij dat weet.
Op zaterdag 15 november 2003 00:20 schreef ranja het volgende:
Vervolgens gaat Leonard ineens aan mij vertellen dat dat wel de waarheid is... hoe weet hij dat?
quote:Wat ben je ook een lieverdje
Op vrijdag 14 november 2003 17:34 schreef BlaatschaaP het volgende:[..]
Helemaal mee eens
!
quote:Ik heb hem pas een keer gezien en snapte de belangrijkste punten ook wel. Maar als je de fora over deze film naleest geldt dat niet voor iedereen
Op vrijdag 14 november 2003 22:57 schreef De-oneven-2 het volgende:[..]
Zeven keer ?
Zo moeilijk is ie nou ook weer niet,
toch?.
quote:Heb ik toch nog een zielsverwant gevonden. Eindelijk iemand die niet iedere net-filmkijker nablaat dat die of die heilig is en het allerbeste ooit gemaakt! Dank u
Ik vind Fight Club gewoon een kutfilm.
Sterker nog ; de film met een nog grotere anti-climax moet volgens mij nog gemaakt worden.
quote:Ik ben het wel met je eens, en memento zit zeker sterker in elkaar, waarvoor hulde aan memento. Niettemin moet een film je ook iets doen en je persoonlijk raken. Ik vond memento maar een vrij koel werkje met weinig stilistisch behalve het verteltruukje.
Tja,
dat maakt dan ook dat ik "Donnie Darko" met name een mooie film vind.Maar films die door al dat gegoochel met tijd, plaats en ruimte de indruk wekken dat er een samenhangend geheel te vinden is en deze vervolgens niet waar weet te maken, stellen mij toch 'n beetje teleur.
.
Een voor jou weer terug.
Toch blijf ik het een coole film vinden. Ultiem gaaf/rotstukje:
spoiler:
quote:Je kan de film idd chronologisch afspelen, maar alleen op de R2 versie die in engeland verschenen is.
Op zaterdag 15 november 2003 00:20 schreef Hugo_Boss het volgende:
Ik lees trouwens op imdb.com dat er je de chronologische volgorder van Memento op de regio 2 DVD ook kan 'unlocken', maar dat lukt me niet.Weet iemand hoe dit precies moet?
quote:Das inderdaad een heel cool stukje ja...
Op zaterdag 15 november 2003 13:18 schreef Hik het volgende:
Zo, de reclame was tijdens juist deze film wel érg irritant!Toch blijf ik het een coole film vinden. Ultiem gaaf/rotstukje:
spoiler:
Dat Hij wanhopig op zoek moet naar een pen om op te schrijven dat Natalie een kutwijf is, maar dat zij alle pennen heeft meegenomen en hem vanuit de auto zo vuil zit aan te kijken.... Mán![]()
Op zaterdag 15 november 2003 13:26 schreef ReSpawn het volgende:[..]
Das inderdaad een heel cool stukje ja...
spoiler:Maar ik had dus nooit gedacht dat hij zelf zijn volgende 'slachtoffer' bedacht zou hebben..Echt cool..
Toen ik Teddy zag dacht ik eerst, die gast ken ik ergens van. Dus imdb kijken en tadaa! Hij is Cyfer uit de Matrix!
Op zaterdag 15 november 2003 13:31 schreef Dodec het volgende:[..]
spoiler:
Idd, ik had eerst ook gedacht dat Natalie valse documenten aan Leonard gaf om hem te laten denken dat Teddy zijn vrouw 'vermoord' had. Maar dat was dus niet zo, bleek op het eind.
Goede film
quote:Joe Pantoliano... Vergeet ik nooit meer...link
Op zaterdag 15 november 2003 13:36 schreef greatgonzo het volgende:
ik had hem eerder gezien, hij's gaaf!Toen ik Teddy zag dacht ik eerst, die gast ken ik ergens van. Dus imdb kijken en tadaa! Hij is Cyfer uit de Matrix!
[Dit bericht is gewijzigd door ReSpawn op 15-11-2003 13:49]
Echt zo erg.
Ik dacht "ik moet die film gewoon gezien hebben" want ik had em nog niet gezien.
Dus ik ging er gisteren lekker voor zitten.
Maar ik had nogal hard gewerkt vandaag. Was helemaal op.
Dus na een half uurtje ben ik door de oververmoeidheid in slaap gevallen
Terwijl ik echt lekker in de film zat.
Maar was gewoon te moe
Gelukkig heb ik de Divx nog ergens liggen
quote:Dat denk je maar.
Op zaterdag 15 november 2003 13:46 schreef Komakie het volgende:
ohw man.Echt zo erg.
Ik dacht "ik moet die film gewoon gezien hebben" want ik had em nog niet gezien.
Dus ik ging er gisteren lekker voor zitten.
Maar ik had nogal hard gewerkt vandaag. Was helemaal op.
Dus na een half uurtje ben ik door de oververmoeidheid in slaap gevallen
spoiler:
Een topper.
Voor degene die m dus gemist heeft, nooit heeft bekeken of vrijdag voor het eerst hadden gezien, kans om m nog beter te bekijken dus!
spoiler:
En ook een paar stukje humor erin:
"Leonard Shelby: [Running] Okay, what am I doing?
[Sees Dodd also running]
Leonard Shelby: I'm chasing this guy.
[Dodd has a gun, shoots at Leonard]
Leonard Shelby: Nope. He's chasing me."
Ik vond het wel een okaye film!
Is trouwens wel beter, kijken zonder reclame. Vandaar had ik hem vrijdag laten schieten... Dit is geen film waar je reclame in moet hebben zitten...
quote:
Op zondag 30 november 2003 14:00 schreef Dodec het volgende:
Om het echte Memento-gevoel te krijgen, moet je een topic achterstevoren lezen.
Ik heb hem ook in de bios gezien twee jaar terug ofzo.
En het is een film die gewoon kunst is. Toppie.
Nog een keer kijken.. en dan nog een keer..quote:Op vrijdag 16 april 2004 22:38 schreef NewLife het volgende:
Het einde was wel heel erg raar, ik zat net op het moment te wachten dat er duidelijk werd wie haar vermoord had en dan is het afgelopen.
Bij Boudisque verkopen ze de 3 Disc Special Edition voor maar 18 euri!quote:Op zondag 21 augustus 2005 01:42 schreef BrainOverfloW het volgende:
Ik heb laatst op belgie deze film ook gekeken en vanaf de eerste scene is deze film al erg goed. Ben nog aan het wachten op de R1 SE.
quote:Op zondag 19 februari 2006 13:27 schreef amaranta het volgende:
maar een ding klopt niet..Misschien ff spoilertag van maken?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
En als je de film met een béétje aandacht bekijkt, weet je dat ook.quote:Op maandag 22 mei 2006 00:44 schreef Aurelium het volgende:
ik wil gewoon weten hoe het zit aan het einde. Klaar.
Ik snap em niet na een eerste keer iig. En ik lees overal andere theorien over het einde dus dat doet mij vermoeden dat ook meerdere keren kijken de ruimte voor verschillende interpretaties bied.quote:Op maandag 22 mei 2006 00:50 schreef broer het volgende:
[..]
En als je de film met een béétje aandacht bekijkt, weet je dat ook.
Ik kan het me helemaal voorstellen.quote:Op zondag 19 februari 2006 13:19 schreef twentemeisje het volgende:
Destijds in de bioscoop gezien, na afloop hilarisch moment... voor me staat een of andere boer op die heel hard uitroept (in plat Twents maar ik zal het vertalen) "Ik snap d'r geen fuck van!"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |