quote:jee, wat moest jij dan daar?
Op zondag 12 oktober 2003 00:12 schreef k_man het volgende:
In dat Kinderpaleis, het Oorlogsmuseum en bij het monument voor Kim Il Sung ben ik ook geweest.Ik stond wel te kijken van één van de liedteksten die in de reportage voorkwamen; "Wij hebben elk een eigen wil." Yeah, right!
Die kinderen waren helemaal gedrild om de correcte antwoorden op te dreunen, ter meerdere eer en glorie van 'onze geliefde generaal Kim Jong Il'.
kutsearch vind dit topic niet als je zoekt op onderwerp Noord Korea
quote:Niet waar. Noord-Korea heeft een eigen, door Kim Il Sung opgezette ideologie: de Juche-idee. Daarin is zelfvoorzienendheid een heel belangrijk deel, wat ook weer een relatie heeft met de geslotenheid en de lang volgehouden weigering hulpgoederen toe te laten.
Op zaterdag 11 oktober 2003 23:29 schreef tvlxd het volgende:
Zeker, China is niet te vergelijken met Noord-Korea, maar ideologisch zijn ze, officieel, wel elkaars gelijke.
quote:Ik ben er als toerist geweest.
Op zondag 12 oktober 2003 00:13 schreef Toffe_Ellende het volgende:
jee, wat moest jij dan daar?
quote:China heeft, ideologisch, zo het een communisme betaamt toch ook wel enige autarkische ambities?
Op zondag 12 oktober 2003 00:16 schreef k_man het volgende:[..]
Niet waar. Noord-Korea heeft een eigen, door Kim Il Sung opgezette ideologie: de Juche-idee. Daarin is zelfvoorzienendheid een heel belangrijk deel, wat ook weer een relatie heeft met de geslotenheid en de lang volgehouden weigering hulpgoederen toe te laten.
quote:Interessant
Niet waar. Noord-Korea heeft een eigen, door Kim Il Sung opgezette ideologie: de Juche-idee. Daarin is zelfvoorzienendheid een heel belangrijk deel, wat ook weer een relatie heeft met de geslotenheid en de lang volgehouden weigering hulpgoederen toe te laten.
quote:Dat kan best zo zijn, maar in Noord-Korea is men erg trots op de eigen ideologie, de eigen geschiedenis en de eigen identiteit. Dus je kunt niet stellen dat de landen officieel dezelfde ideologie hebben.
Op zondag 12 oktober 2003 00:17 schreef tvlxd het volgende:
China heeft, ideologisch, zo het een communisme betaamt toch ook wel enige autarkische ambities?
[Dit bericht is gewijzigd door k_man op 12-10-2003 00:23]
quote:Hm, maar zeker wel een soortgelijke.
Op zondag 12 oktober 2003 00:23 schreef k_man het volgende:[..]
Dat kan best zo zijn, maar in Noord-korea is men erg trots op de eigen ideologie, de eigen geschiedenis en de eigen idnetiteit.dus je kunt niet stellen dat de landen officieel dezelfde ideologie hebben.
quote:
Op zondag 12 oktober 2003 00:17 schreef k_man het volgende:[..]
Ik ben er als toerist geweest.
De Juche ideologie
Het regime zit vast aan juche, een eigen, van het marxisme afgeleide ideologie. De collectieve landbouw en industrie, de planeconomie, de dictatuur van de partij en de grondwettelijk verankerde «vrijwilligheid» van alle burgers jegens de staat vloeien allemaal voort uit het beginsel van juche.
Het Koreaanse dubbelkarakter «juche» betekent «Korea eerst» en «vertrouwen op eigen kracht». Het juche-beginsel staat geen enkele concessie, laat staan serieuze hervormingen toe. Het is volgens de ideologen juist het uitgangspunt van alle verandering; een pseudo-religieuze heilsleer waarin de mens centraal staat, als meester over zichzelf, zijn land en de hele natuur.
De Nederlandse antropoloog en voormalige maoïst Henk Wubben, die in zijn boek Noord-Korea, de hongerige tijger (1997) met veel humor afstand deed van zijn ideologische verleden, vat het absurde universalisme van de leer als volgt samen: «Door het Juche Idee zal de mensheid voor het eerst totale onafhankelijkheid verwerven en daardoor het paradijs op aarde gestalte geven. Van een geneesmiddel dat zijn carrière begon als nationalistische oppepper voor lokale kwalen, heeft Juche zich op een wonderbaarlijke wijze getransformeerd tot levenselixir voor de hele lijdende en in duisternis dolende mensheid. Voor minder doen de wonderrebben in Pjongjang het niet meer.»
Toch is de oorspronkelijke, nationalistische component de harde kern van juche. De ideologie wil universeel zijn en is tegelijk exclusief Koreaans, zoals het karakter voor «Korea eerst» aangeeft. De xenofobie is het obscene geheim van de Noord-Koreaanse communisten, het ideale middel om de eigen bevolking te disciplineren en de sympathie van Zuiderlingen te winnen met het oog op een toekomstige hereniging.
Juche bevat inderdaad typisch Koreaanse elementen. De cultus van persoonsverheerlijking maakt gebruik van religieuze motieven uit het Koreaanse confucianisme, boeddhisme en christendom. Door de aanhoudende hongersnood wordt de vraag acuut wat er gebeurt als de wonderrebben in Pjongjang het laten afweten, welke krachten er onder de bevolking worden ontketend als het regime instort. Een fluwelen revolutie zal het waarschijnlijk niet zijn. Experts wijzen erop dat een deel van de Koreanen de erbarmelijke toestand niet zal wijten aan het falen van juche, maar juist aan de teloorgang van het beginsel sinds de dood van de Grote Leider.
bron: Aart Brouwer in de Groene 22-07-2000 artikel: Speelbal Noord-Korea
De Kim en Kim religie
De rol van Kim il Sung wordt opgeblazen tot ongekende proporties. De man heeft volgens de overlevering in zijn eentje de Amerikanen verslagen in de Koreaanse oorlog. Hij heeft voor het stalinisme een N-Koreaanse versie bedacht; de Juche Idee: de mens is meester van alle dingen en de smid van zijn eigen lot. Deze ideologie gaat gepaard met uitgebreide geschriften en een onwaarschijnlijke vorm van persoonsverheerlijking. De ideologie heeft de waarheid in pacht en duldt geen tegenspraak, iedereen denkt hetzelfde.
[Dit bericht is gewijzigd door hoppe op 12-10-2003 00:56]
Sommige mensen denken echt dat bepaalde bevolkingsgroepen echt totaal een IQ van 0 hebben. Of dat heel bijvoorbeeld China geen google kan bezoeken.
Tuurlijk is er propaganda in die landen, maar in welk land niet?
Was er niet opeens veel propaganda in Amerika na 9/11?
Als ik zo sommige reacites lees, vinden sommige mensen het gek dat die koreanen daar tegen / bang voor Amerikanen zijn. Wijzen ze op het feit dat ze gehersenspoelt zijn.
En nog een user zei dat het ook een groot deels lag aan de opvoeding en onderwijs.
Ik zie niet wat daar mis mee is.
Door die opvoeding en onderwijs dwing je respect en kennis af.
En nog mensen hadden het over bevrijden. Wie zegt dat die mensen bevrijdt willen worden?
Amerika heeft hiervoor al heel Irak platgelegd en daarvoor steenhard beweert dat ze kernwapens hadden.
Niks gevonden. Toen ging het o zo grote land Amerika (samen met Engeland) op zn smoel omdat ze het fout hebben.
Iemand haalde nog wat gegevens van CIA bij.
Sinds dat gebeuren van 9/11 vraag ik me af hoe betrouwbaar die gegevens zijn.
Maar ik zie trouwens het hele punt niet waarom N-Korea geen kernwapens mag hebben voor verdediging?
Tegenwoordig is de aanleiding om oorlog voeren is toch gewoon achterlijk?
Oorlog voeren om te voorkomen dat iemand kernwapens heeft.
Wat dachten die mensen nou. Wat zou Noord-Korea kunnen doen met die wapens behalve zichzelf verdedigen?
Ze zouden er bijvoorbeeld eentje op Z-Korea kunnen gooien, of op Amerika.
Maar waarom zouden ze dat doen? Zit niks voor hun in. Ze krijgen er geen geld door. Maken geen einde aan de oorlog. Weten dat ze binnen een dag wel 200 kernwapens vanuit Amerika en Europa op hun hoofd krijgen?
Maar zoals ik zei, ik vond het wel een boeiende uitzending.
Natuurlijk, ze gebruiken er kinderen bij om het wat zieliger te laten uitzien. Maar het zal wel een beeld geven hoe mensen zich daar voelen.
quote:Ja, klopt.
Op zondag 12 oktober 2003 00:43 schreef hoppe het volgende:
VNC Travel reisje?
Jij ook?
quote:
Op zondag 12 oktober 2003 00:57 schreef k_man het volgende:[..]
Ja, klopt.
Jij ook?
Er waren daar wat weinig verkeersdeelnemers in vergelijking met Amsterdam
quote:Waarom plaats je je foto 'aan de voet van juchetoren' niet even?
Op zondag 12 oktober 2003 01:08 schreef k_man het volgende:
Wat foto's uit eigen werk voor de geinteresseerden.
quote:Tell me about it...
Op zondag 12 oktober 2003 01:11 schreef hoppe het volgende:
Er waren daar wat weinig verkeersdeelnemers in vergelijking met Amsterdam
Wegrestaurant boven de belangrijkste snelweg:
quote:Wordt wat off-topic, maar voila:
Op zondag 12 oktober 2003 01:21 schreef hoppe het volgende:[..]
Waarom plaats je je foto 'aan de voet van juchetoren' niet even?
Een schitterende foto zeg.
quote:Als iemand daar tegen de stroom in gaat krijgt die heus geen compliment hoor.
Op zondag 12 oktober 2003 00:47 schreef Space-Chinees het volgende:
Wie zegt dat die mensen bevrijdt willen worden?
quote:Vertel jij dat die kindertjes met hun bommen en granaten maar.
Op zondag 12 oktober 2003 00:47 schreef Space-Chinees het volgende:
Maar waarom zouden ze dat doen? Zit niks voor hun in. Ze krijgen er geen geld door. Maken geen einde aan de oorlog. Weten dat ze binnen een dag wel 200 kernwapens vanuit Amerika en Europa op hun hoofd krijgen?
Hoe naief ben je ook.
quote:Je hebt vast ook zelf gezien hoe dat ene meisje werd ingefluisterd om: "Geen eten omdat de Bourgondische imperialisten het inpikken" te zeggen.De bevolking wordt daar gewoon 24/7 met communistische leuzen en propaganda geïndoctrineerd.Pure hersenspoeling.
Op zondag 12 oktober 2003 00:47 schreef Space-Chinees het volgende:Sommige mensen denken echt dat bepaalde bevolkingsgroepen echt totaal een IQ van 0 hebben. Of dat heel bijvoorbeeld China geen google kan bezoeken.
Tuurlijk is er propaganda in die landen, maar in welk land niet?
Was er niet opeens veel propaganda in Amerika na 9/11?
quote:Ah, nu weet ik het weer.Het is namelijk alweer een paar geleden dat ik dat boek van Henk Wubben heb gelezen.Daar stond het ook uitgebreid in
[Dit bericht is gewijzigd door schatje op 12-10-2003 13:08]
quote:Je kan je ook afvragen waarom dat budget zo hoog ligt.
Op zondag 12 oktober 2003 00:12 schreef pberends het volgende:[..]
Joh. Maar het percentage geeft goed aan wat de doelstellingen zijn.
Ik ga mijn profielwerkstuk aan het dagelijks leven in Noord-Korea wijden en heb de uitzending meerdere malen bekeken via realplayer. Maandag ga ik uiteraard ook deel 2 kijken en diverse info uit dit topic zal mij verder op weg helpen naar een geslaagd pws
quote:Yep, en ik denk dat het merendeel van de Amerikanen ook een regime-change in Nederland zou willen zien om zo dat verderfelijke drugs-, prostitutie- en euthanasiebeleid weg te krijgen. Om over het homohuwelijk maar te zwijgen. Sterker nog, een deel van de Nederlandse bevolking is het ermee eens ook.
Op zondag 12 oktober 2003 12:47 schreef tvlxd het volgende:
Ik denk, dat die kwart miljoen vluchtelingen in China best wel een regime change willen.
quote:Dus?
Op zondag 12 oktober 2003 12:52 schreef nikk het volgende:[..]
Yep, en ik denk dat het merendeel van de Amerikanen ook een regime-change in Nederland zou willen zien om zo dat verderfelijke drugs-, prostitutie- en euthanasiebeleid weg te krijgen. Om over het homohuwelijk maar te zwijgen. Sterker nog, een deel van de Nederlandse bevolking is het ermee eens ook.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |