abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13631018
Goed naar aanleiding van het (overigens prima) interview met dhr. Eerdmans het volgende.

In de reacties op het interview wordt wekt SCH de indruk dat de LPF ondermeer voor een sterke polarisatie en onverdraagzaamheid heeft gezorgd. Letterlijk zegt hij het volgende:

quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 17:55 schreef SCH het volgende:

Ten eerste een volgens mij onjuiste vraag. Het Vlaams Blok en Lega Nord bestonden al toen Fortuyn het Marxisme nog aanhing. Dus het aantal partijen is niet toegenomen, wellicht wordt de aanhang bedoeld in dit verband.

Wat mijn vraag voor de heer Eerdmans is: u zegt, ongetwijfeld oprecht, is dat u zich nul, nul procent verwant voelt met extreem-rechtse gedachten en partijen. Ik geloof dat meteen maar vind het wel erg gemakkelijk, want er zit een andere kant aan. Ik houd Pim Fortuyn en uw partij voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor de toegenomen polarisatie en onverdraagzaamheid in ons land. Herkent u die toename en wilt u iets van die verantwoordelijkheid dragen...

Aangezien ik het vrijwel nooit met SCH eens ben (wij staan tegenover elkaar in het politieke spectrum), wil ik het hier toch eens over hebben.

Zelf denk ik dat de LPF (en subsequent Pim Fortuyn) absoluut niet bijdragen aan een sterkere polarisatie.

Immers zou de LPF nooit zo'n sterke opkomst hebben gehad als de gevoelens al niet veel langer leefden. De LPF heeft echt niet alleen haar populariteit hier aan te danken, echter was dit wel de eerste partij die zich expliciet voor een strenge asielprocedure uitsprak. Derhalve zal het van zeer grote invloed zijn geweest. Ik kan mij namelijk slecht indenken dat de populariteit van de LPF alleen zou komen door Pim's persoonlijkheid (en dus niet zijn denkbeelden), zijn 'nieuwe politiek'.

Ik wil hier geen bashing topic van maken, maar zou het aardig vinden als dit van ongeveer hetzelfde niveau zou zijn als het Eerdmans-topic.

Danmark... more usefull every day!
  vrijdag 3 oktober 2003 @ 20:24:19 #2
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13631514
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 20:06 schreef Blommetje het volgende:

Zelf denk ik dat de LPF (en subsequent Pim Fortuyn) absoluut niet bijdragen aan een sterkere polarisatie.

Immers zou de LPF nooit zo'n sterke opkomst hebben gehad als de gevoelens al niet veel langer leefden. De LPF heeft echt niet alleen haar populariteit hier aan te danken, echter was dit wel de eerste partij die zich expliciet voor een strenge asielprocedure uitsprak. Derhalve zal het van zeer grote invloed zijn geweest. Ik kan mij namelijk slecht indenken dat de populariteit van de LPF alleen zou komen door Pim's persoonlijkheid (en dus niet zijn denkbeelden), zijn 'nieuwe politiek'.

Dat de LPF alleen maar de gedachten verwoord van een groep mensen betekend niet gelijk dat ze daarmee niet polariserend kunnen zijn.

Doordat de LPF in het parlement zit, heeft ze meer impact en kan zodoende de al bestaande polarisatie aanwakkeren.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_13631636
Het is inderdaad van den zotte om de LPF verantwoordelijk te houden voor de situatie waaruit zij geboren is.
Fortuyn was niet tevreden met de manier waarop overheidsgelden werden besteed en mankracht werd ingezet.
Hierop besloot hij (in tegenstelling tot een grote groep nederlanders die met die onderbuikgevoelens niets anders doen dan feestjes versjtieren met hun eeuwige gezeik) in de politiek te gaan.
Met succes overigens, tot iemand besloot dat democratie ook zijn grenzen heeft.

Om te oordelen dat Fortuyn polariseert is dan ook onjuist.
Onverdraagzaamheid is juist hém ten deel gevallen.
Zijn verschijnen heeft hier niet veel aan bijgedragen, zijn dood heeft echter het volk haar "stem der ontevredenheid" ontnomen en gezorgd voor een grimmiger klimaat. (terroristische activiteiten doen natuurlijk ook niet veel goed voor een bepaalde groep "medelanders")

Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat Volkert v.d. G. harder heeft meegewerkt aan de polarisatie in Nederland dan dhr. Fortuyn ooit had kunnen doen.

vrijdag 3 oktober 2003 @ 20:35:46 #4
22772 muizz
www.muizz.nl
pi_13631807
Natuurlijk valt te bediscussieren of polarisatie niet een vanzelfsprekend proces is binnen een maatschappij. Met name binnen een maatschappij die kampt met een slecht economisch klimaat. Blijft het feit dat een dergelijke (wellicht vanzelfsprekende) polarisatie versneld kan worden door een katalysator.

Pim was een katalysator.

Door de impact die Pim gemaakt heeft met opmerkingen met betrekking tot bijvoorbeeld het vreemdelingenbeleid en het beleid aangaande dierproeven zijn bepaalde sociale groepen (die van meet af aan al ver uitelkaar stonden) versneld tegenover elkaar gezet. Dat zou een goede ontwikkeling kunnen zijn, maar helaas blijkt zoiets in de praktijk vaak tegen te vallen.

Meer aandacht voor veiligheid. Een motto waarin bijna iedereen zich kon vinden.

Enfin, c'est ca.

(?)

- vroeger was ik gek, toen ging ik veel geld verdienen, nu ben ik excentriek... www.muizz.nl
pi_13632349
Het zou te veel eer zijn om te zeggen dat de LPF en Fortuyn de polarisatie hebben bedacht en uitgevonden. Natuurlijk waren er al sluimerende gevoelens van onvrede. Maar die zijn imo niet zo zozeer gestoeld op de werkelijkheidsbeleving maar op het menselijke onvermogen om tevreden te zijn. En het zoeken naar oorzaken en dus naar een zondebok.

De muliticulturaliteit is de trigger geworden voor de zogenaamde nieuwe politiek. Een geschikt en erg slim hangijzer om politieke winst op te behalen. Respect voor de slimheid maar afschuw voor het gebruiken van een kwetsbare groep mensen. Want Fortuyns grootste issue was de asielzoekers en dat thema bleek een wassen neus, dat wist hij zelf ook erg goed. Want het beleid van Paars was zo streng geworden op dat gebied dat het evident was dat de grenzen goeddeels op slot zouden gaan. Het effect van de Paarse maatregelen heeft ook niet lang op zich laten wachten en is nu alweer bijna een jaar een feit. Nederland is een zeer streng land op dat gebied. Het asielbeleid is dus vooral gebruikt om op te scoren. Dat vind ik erg slecht en dat verwijt ik PF en de LPF dan ook - er is stemming gemaakt op een beleidsterrein waarvan de problemen allang in kaart waren gebacht.

Blijft over de rest van de culturele samenleving. Kijk om je heen en aanschouw de polarisatie. Islamieten en mensen uit andere culturen trekken zich terug en verharden in hun denken en in hun standpunten. Mensen die wel enig geloof in de multiculti samenleving hebben worden per definitie softeriken en knuffelaars genoemd. Het is in Nederland vrijwel nooit zo in de mode geweest om tekeer te gaan tegen andere bevolkingsgroepen. En nu komt het van twee kanten, de reactie liet niet op zich wachten. Ook nogal voorspelbaar. PF en de LPF zijn er niet de oorzaak van maar wel de katalysator, en dat vind ik niet minder ernstig.

De rest van mijn verwijt mbt de polarisatie is de links-rechts verhouding die door Fortuyn op een onbehoorlijke manier op de kaart is gezet. Op slimme en slinkse wijze door het zo te draaien dat het leek alsof hij er op werd aangevallen. Maar PF is begonnen met de polarisatie, de LPF en de broers zijn daar veel te sterk op doorgegaan na de aanhouding van Volkert. Iedere nuance is uit het oog verloren, iedereen die voor het milieu is wordt tegenwoordig bijna een terrorist genoemd. Dat is kwalijk. Ik zeg niet dat Eerdmans dat doet, maar hij doet wel te weinig om dat beeld ongedaan te maken.

vrijdag 3 oktober 2003 @ 20:59:52 #6
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_13632381
Well said, SCH
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  vrijdag 3 oktober 2003 @ 21:01:28 #7
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_13632417
Ik ben het toch wel eens met mijn explaatsgenoot
Leven kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood...
Met dank aan ArmaniMania voor mijn fantastische icoon.
Mobster273: Life's a bitch, zo lang er maar bier bij staat vind ik het best :P
pi_13632494
Lubbers en Paars zijn de veroorzakers en bedenkers van de polarisatie van nu. Jarenlange opkropping van problemen en besluiteloosheid eisen hun tol nou eenmaal.
pi_13632655
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 21:04 schreef pberends het volgende:
Lubbers en Paars zijn de veroorzakers en bedenkers van de polarisatie van nu. Jarenlange opkropping van problemen en besluiteloosheid eisen hun tol nou eenmaal.
Net als ik de moeite heb genomen zou je dat misschien kunnen onderbouwen, het heeft geen zin om van beide kanten met slechts beschuldigingen te komen.
pi_13632705
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 21:11 schreef SCH het volgende:

[..]

Net als ik de moeite heb genomen zou je dat misschien kunnen onderbouwen, het heeft geen zin om van beide kanten met slechts beschuldigingen te komen.

Tis vrijdagavond he

Maar de 2e zin geeft juist de uitleg.

vrijdag 3 oktober 2003 @ 21:47:38 #11
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13633679
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 21:13 schreef pberends het volgende:

[..]

Tis vrijdagavond he

Maar de 2e zin geeft juist de uitleg.

Dus die openlijke polarisatie in de jaren 70 was wel goed?

Daarnaast weet ik niet precies wat ik moet verstaan onder opkropping.

pi_13634874
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 21:47 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Dus die openlijke polarisatie in de jaren 70 was wel goed?

Daarnaast weet ik niet precies wat ik moet verstaan onder opkropping.

Polarisatie is nooit goed, daarom moet het ook verkomen worden met het inzicht in problemen, niet alleen korte maar ook lange termijn en het terugdringen van besluiteloosheid. Actie is het beste middel tegen polarisatie.
  vrijdag 3 oktober 2003 @ 22:32:51 #13
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13634883
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 22:32 schreef pberends het volgende:

[..]

Polarisatie is nooit goed, daarom moet het ook verkomen worden met het inzicht in problemen, niet alleen korte maar ook lange termijn en het terugdringen van besluiteloosheid. Actie is het beste middel tegen polarisatie.

Wat voor actie heb je in gedachten?
pi_13634954
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 22:32 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Wat voor actie heb je in gedachten?

Nou bijvoorbeeld 'de allochtonen'. Probleem: er wordt niks gedaan aan integratie en aan het verkomen van meer problemen. Gaan mensen zoals Fortuyn lekker janken, en terecht. Dat had dus met actie en geen besluiteloosheid voorkomen kunnen worden. Problemen opgelost, polarisatie niet nodig, iedereen blij. Is dat nou zo moeilijk
pi_13635773
Dweilen met de kraan open.. zo typeerde Fortuyn het vreemdelingen/integratie beleid.
En die vergelijking gaat nog steeds op...
pi_13643722
quote:
Well said, SCH
Inderdaad, well said
The people who created MIME not only should be convicted, they should be shot on the spot. (Linus Torvalds)
pi_13643817
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 20:58 schreef SCH het volgende:

goed verhaal, maar toch een paar punten:

Hmm, als je kijkt naar het immigratiebeleid en de sterkte ervan weet ik niet of het NL beleid zo streng was onder Kok en consorten.
Immers, nemen we Denemarken of Zweden, daar kom je er echt niet in als je geen paspoort hebt; onder GEEN BEDING! Mocht je het wel hebben dan wachten je verdomd vervelende vragen, heb je uiteindelijk aan alles voldaan dan mag je het land in. Het is daar veel moeiljik om er binnen te komen.

Maar ergens klopt jouw bewering volgens mij ook niet, waarom kwamen er zoveel mensen naar NL als het beleid hier zo streng is ivm andere landen. NL heeft het meeste aantal mensen per km2 in Europa, en na oostenrijk het hoogste aantal asielzoekers per 1000 mensen. Om deze beweringen te stoelen zie: deze link . Verder om het te onderbouwen deze link waarin het aantal asielaanvragen staat. Dit PDFje laat de huidige instroom van asielzoekers zien.

Pas sinds het aantreden van Balkenende I is het aantal asielaanvragen gedaald. Dat betekend dat onder B.I de normen zijn aangescherpt.
Ik denk overigens dat het wel goed is dat PF en LPF het probleem hebben aangekaart.
Immers had ook de PvdA kunnen roepen dat ze het asielbeleid hebben verzwaard. Waarom als er vanuit de bevolking een vraag is naar blijkbaar strenge asielprocedures hebben ze niet geschermd met het feit dat ze dit wel bewerkstelligd hadden. Ik neem aan dat de leiding van de PvdA niet zo enorm heeft geslapen toendertijd.

Het menselijk onvermogen om tevreden te zijn? Ik meen toch dat ik laatst las in de krant dat NL'ers juist een tevreden volk zijn. Ik ben recent naar Denemarken geweest en daar ook weinig ontevreden mensen hoor, iedereen noemt het daar prima leven. Uiteraard is het zo dat in de politiek nooit iedereen blij kan zijn maar daar voor is het politiek. Echter zou ik graag willen weten waarom mensen 'nooit tevreden' kunnen zijn.

Ik weet niet of je het boek 'het geheime dagboek van PF' heb gelezen, door twee journalisten? Maar daaruit blijkt dat ie het al heel lang over asielzoekers heeft gehad. Sla zijn columns in de Elsevier er maar op na, hij heeft al jaren over gesproken.

Dan nog over de aanvallen op PF. Tja ik weet het niet hoor maar ik heb PF nog nooit horen zeggen dat ie met iemand niet in discussie ging. In zijn boek maakt ie gewaag van het feit dat hij met de 'localo's' niet zo'n zin had om te discussieren maar met Melkert of een ieder ander wilde hij de discussie wel aan.

Dan nog over de boomknuffelaars, het is idd zo dat op dit moment natuurbeschermers in een kwaad daglicht staan. En dat moet niet mogen, aan de andere kant is het ook wel eens goed dat deze groep de wind van voren krijgt. Immers zijn er al 3x maal zoveel bossen in NL als 100 jaar terug en het worden er steeds meer! (voor onderbouwing: zie Elsevier genoemd in het interview met mevrouw van de PvdD).

Zo dit was het wel even voor nu...

zaterdag 4 oktober 2003 @ 13:56:25 #18
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13644156
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 13:37 schreef Blommetje het volgende:

Pas sinds het aantreden van Balkenende I is het aantal asielaanvragen gedaald. Dat betekend dat onder B.I de normen zijn aangescherpt.

Het is een zijstap, dus ik zal er niet teveel op in gaan, maar dit klopt niet. Het is dankzij de strengere asielwetgeving die door Cohen erdoor is gedrukt dat de instroom nu lager is. In 2002 zijn de toegelaten asielzoekers gehalveerd, en in 2003 zette die daling nog een beetje door. Balkenende is pas halverwege 2002 begonnen, en kan niet gelijk maatregelen erdoor drukken die al effect hebben op de rest van dat jaar.

Waarom de PvdA niet dit heeft uitgebuit om te laten zien dat ze wel degelijk de problemen signaleren is iid een beetje vaag.

pi_13644616
quote:
Het menselijk onvermogen om tevreden te zijn? Ik meen toch dat ik laatst las in de krant dat NL'ers juist een tevreden volk zijn. Ik ben recent naar Denemarken geweest en daar ook weinig ontevreden mensen hoor, iedereen noemt het daar prima leven. Uiteraard is het zo dat in de politiek nooit iedereen blij kan zijn maar daar voor is het politiek. Echter zou ik graag willen weten waarom mensen 'nooit tevreden' kunnen zijn.
Dat is menselijk. De ambitie naar meer en beter, en ook jalouzie spelen een rol. Dat heeft elk tevreden mens ook.

[Dit bericht is gewijzigd door pberends op 04-10-2003 14:36]

pi_13644795
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 14:27 schreef pberends het volgende:

[..]

Dat is menselijk. De ambitie naar meer en beter, en ook jalouzie spelen een rol. Dat heeft elk tevreden mens ook.

true maar dat betekend niet dat wij NLérs structureel ontevreden zijn.

Meneer Sidekick geef ik overigens gelijk, foute redenatie.

pi_13644886
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 14:39 schreef Blommetje het volgende:

[..]

true maar dat betekend niet dat wij NLérs structureel ontevreden zijn.

Meneer Sidekick geef ik overigens gelijk, foute redenatie.

Joh. Nederland is ook het land van opkropping en besluiteloosheid. Voor een westers land vind ik het terecht dat veel mensen 'eigenlijk' ontevreden zijn. Namelijk:

- Problemen met integratie en immigratie
- Falend justitie en politie-beleid
- Fraude is niet te harden (bouwenquete etc.)
- Bagger aan bureaucratie
- Berg aan onzinsubsidies en regelingen
- Wachtlijsten en kosten gezondheidszorg
- Files en matig openbaar vervoer
- Matig onderwijs
- Geen kenniseconomie, lage economische groei (oftewel krimp)
- Verhuftering van de samenleving, onder andere door deze problemen

Iets wat je in bijvoorbeeld Zweden en Finland veel minder hebt.

pi_13645638
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 14:45 schreef pberends het volgende:

[..]

Joh. Nederland is ook het land van opkropping en besluiteloosheid. Voor een westers land vind ik het terecht dat veel mensen 'eigenlijk' ontevreden zijn. Namelijk:

- Problemen met integratie en immigratie
- Falend justitie en politie-beleid
- Fraude is niet te harden (bouwenquete etc.)
- Bagger aan bureaucratie
- Berg aan onzinsubsidies en regelingen
- Wachtlijsten en kosten gezondheidszorg
- Files en matig openbaar vervoer
- Matig onderwijs
- Geen kenniseconomie, lage economische groei (oftewel krimp)
- Verhuftering van de samenleving, onder andere door deze problemen

Iets wat je in bijvoorbeeld Zweden en Finland veel minder hebt.

Well said, pberends!

En SCH heeft het weer eens bij het verkeerde eind. Als je oppositie voert moet je juist het verschil tussen de huidige en de gewenste situatie duidelijk naar voren brengen. En dat kan het beste door polarisatie. Dus ook hierin had Fortuyn gelijk.

pi_13645956
quote:
[b]Op zaterdag 4 oktober 2003 15:31 schreef DaveM het En dat kan het beste door polarisatie. Dus ook hierin had Fortuyn gelijk.
Dit vind ik echt een merkwaardige zin, Dave. Maar je geeft dus wel toe dat er sprake was van polarisatie in ieder geval.

Ik kan me voorstellen dat het goed is om de zaken scherp te stellen. Maar polarisatie als middel om een doel te bereiken, vind ik zeer verwerpelijk, nog erger dan dat. Het betekent in de praktijk namelijk de verschillen benadrukken en daarmee bevolkingsgroepen tegen elkaar opzetten. Daarmee raak je verder van huis want je verdeelt de samenleving in plaats van dat je mensen bij elkaar brengt. Die schade is nu toegebracht en het zal nog wel even duren voordat die hersteld is. Of is het doel om die polarisatie structureel te maken.

Door 1 groep de schuld te geven, en de ander het gelijk bewerkstellig je dat de ene groep verhard omdat ze blijkbaar niks goed kunnen doen en de andere groep tevreden achterover gaat leunen, ze hebben immers het gelijk aan hun zijde. Dat is polarisatie.

Van dat rijtje van PBerends ben ik niet zo onder de indruk. We leven nog steeds in 1 van de welvarendste landen van de wereld en de meeste zaken die jij noemt zijn een direct uitvloeisel daarvan. Het is veelal een luxe-probleem. Mensen zijn ontevreden geworden omdat ze teveel hebben, het te goed hebben en van gekkigheid niet meer weten waar ze over moeten klagen. Dat had Fortuyn dan wel weer heel goed gezien.

pi_13646822
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 15:52 schreef SCH het volgende:

[..]

Van dat rijtje van PBerends ben ik niet zo onder de indruk. We leven nog steeds in 1 van de welvarendste landen van de wereld en de meeste zaken die jij noemt zijn een direct uitvloeisel daarvan. Het is veelal een luxe-probleem. Mensen zijn ontevreden geworden omdat ze teveel hebben, het te goed hebben en van gekkigheid niet meer weten waar ze over moeten klagen. Dat had Fortuyn dan wel weer heel goed gezien.

Hou toch eens op met die onzin. Iedereen kijkt naar het BBP per inwoner, en iedereen zegt: "kijk we zijn een van de welvarendste landen van de wereld". Welvarendheid is niet altijd in geld uit te drukken, iets wat de Paars en met name de PvdA diep onderschat heeft.
Niet meer weten waar we over zouden moeten klagen is ook de grootste onzin uit de geschiedenis op dit forum. En dat rijtje geeft het donders goed aan waarom mensen terecht ontevreden mogen zijn. Dat constante gerelativeer over rijkdom de hele tijd.
pi_13647065
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 16:45 schreef pberends het volgende:

[..]

Hou toch eens op met die onzin. Iedereen kijkt naar het BBP per inwoner, en iedereen zegt: "kijk we zijn een van de welvarendste landen van de wereld". Welvarendheid is niet altijd in geld uit te drukken, iets wat de Paars en met name de PvdA diep onderschat heeft.
Niet meer weten waar we over zouden moeten klagen is ook de grootste onzin uit de geschiedenis op dit forum. En dat rijtje geeft het donders goed aan waarom mensen terecht ontevreden mogen zijn. Dat constante gerelativeer over rijkdom de hele tijd.

Echt een werkelijk onzinnig verhaal. Het is alsof Heinsbroek klaagt dat de gouden kranen van zijn vierde badkamer lekken en dat dat echt een ramp is. Klagen uit verveling inderdaad, dat was Holland rond mei 2002.
pi_13647147
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 17:00 schreef SCH het volgende:

[..]

Echt een werkelijk onzinnig verhaal. Het is alsof Heinsbroek klaagt dat de gouden kranen van zijn vierde badkamer lekken en dat dat echt een ramp is. Klagen uit verveling inderdaad, dat was Holland rond mei 2002.

Ik bekijk het vanuit de invalshoek uit de samenleving van de 'gemiddelde' burger. Niet rijke kleuter Heinsbroek, want die moet inderdaad z'n smoel houden. Een politiek leider zou een 'gemiddeld burger' moeten zijn die de problemen aankaart en niet een of andere rijke clown die inderdaad uit verveling loopt te zeiken.
pi_13647285
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 17:04 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik bekijk het vanuit de invalshoek uit de samenleving van de 'gemiddelde' burger. Niet rijke kleuter Heinsbroek, want die moet inderdaad z'n smoel houden. Een politiek leider zou een 'gemiddeld burger' moeten zijn die de problemen aankaart en niet een of andere rijke clown die inderdaad uit verveling loopt te zeiken.

Dan was het niet zo'n goed voorbeeld. Ik ben van mening dat de gemiddelde Nederlandse burger het ook zeer goed heeft en juist bang is dat zijn hebbedingetjes en welvaart bedreigd wordt door ongewenste elementen. Dat is een bekend socoliogisch verschijnsel ook, trouwens.
pi_13647328
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 17:12 schreef SCH het volgende:

[..]

Dan was het niet zo'n goed voorbeeld. Ik ben van mening dat de gemiddelde Nederlandse burger het ook zeer goed heeft en juist bang is dat zijn hebbedingetjes en welvaart bedreigd wordt door ongewenste elementen. Dat is een bekend socoliogisch verschijnsel ook, trouwens.

Tuurlijk heeft hij het goed, maar ik heb voornamelijk over dingen die niet zozeer met geld zijn op te lossen. Maar jouw voorbeeld gaat voornamelijk over allochtonen neem ik aan, maar dat is maar 1 van de vele problemen.
  zaterdag 4 oktober 2003 @ 17:19:12 #29
39279 Short_stop
Oudere jongere...
pi_13647406
Voor polarisatie moet je polariseren. Polariseren is spanningen en tegenstellingen tussen personen en groepen doen ontstaan of toespitsen (Van Dale). Door Fortuyn's plotselinge opkomst, zijn optreden in het openbaar en in de media en zijn "enorme aanhang" voelde "de linkerhelft" van Nederland zich enorm in het nauw gedreven. Dat creeërde spanning. De tegenstelling tussen "de fortuynisten" en "de oude garde", tussen "links" en "rechts", tussen "legaal in Nederland" en "niet legaal in Nederland" en allochtoon en autochtoon waren direct of indirect politieke instrumenten voor Fortuyn en de LPF. Was het niet Fortuyn die er voor zorgde "dat je dat allemaal weer gewoon mocht zeggen zonder meteen voor racist uitgemaakt te worden"?
pi_13647491
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 17:00 schreef SCH het volgende:

[..]
Klagen uit verveling inderdaad, dat was Holland rond mei 2002.

Je veroordeelt niet het klagen door de SP en GL en benadrukt wel mei 2002.
Zeg dan meteen dat je het met Fortuyns kritiek niet eens bent en wel met Halsema's kritiek.

De punten die pberends opnoemt zijn dus opgeblazen en alleen de maatschappijkritiek van SP en GL is gebaseerd op echte problemen zeg je daarmee in feite. Als je daar nu nog argumenten voor gaf, ala.
Maar nu zeg ik

pi_13648143
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 17:14 schreef pberends het volgende:

[..]

Tuurlijk heeft hij het goed, maar ik heb voornamelijk over dingen die niet zozeer met geld zijn op te lossen. Maar jouw voorbeeld gaat voornamelijk over allochtonen neem ik aan, maar dat is maar 1 van de vele problemen.

De main course van de LPF en PF was de integratiekwestie, daar hebben ze het overgrote deel van hun stemmen op behaald. De rest was marginaal en bijzaak.
pi_13648180
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 17:23 schreef DaveM het volgende:

[..]

Je veroordeelt niet het klagen door de SP en GL en benadrukt wel mei 2002.
Zeg dan meteen dat je het met Fortuyns kritiek niet eens bent en wel met Halsema's kritiek.

De punten die pberends opnoemt zijn dus opgeblazen en alleen de maatschappijkritiek van SP en GL is gebaseerd op echte problemen zeg je daarmee in feite. Als je daar nu nog argumenten voor gaf, ala.
Maar nu zeg ik

Ik heb het over de LPF en PF in dit topic; ben ik verplicht dan meteen het hele politieke discours af te werken? Maar je formuleert het goed: de SP en GL geven maatschappijkritiek, de aanhang van de LPF baseerde hun stem vooral op een soort van verwende ontevredenheid, imo dan. "+
  dinsdag 7 oktober 2003 @ 06:57:17 #33
52589 sjun
uit solidariteit
pi_13705537
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 20:58 schreef SCH het volgende:
Het zou te veel eer zijn om te zeggen dat de LPF en Fortuyn de polarisatie hebben bedacht en uitgevonden. Natuurlijk waren er al sluimerende gevoelens van onvrede. Maar die zijn imo niet zo zozeer gestoeld op de werkelijkheidsbeleving maar op het menselijke onvermogen om tevreden te zijn. En het zoeken naar oorzaken en dus naar een zondebok.
De SP kanaliseert soortgelijke gevoelens op soortgelijke manier aan de andere kant van het politieke spectrum.
quote:
De muliticulturaliteit is de trigger geworden voor de zogenaamde nieuwe politiek. Een geschikt en erg slim hangijzer om politieke winst op te behalen.
Multiculturaliteit is een uitgevonden begrip dat welzijnswerkers en andere agogen zo'n drie decennia lang werk verschaft heeft in Nedeland. Vervolgens is het tot trigger gebombardeerd door slinkse politici die hun macht en invloed zagen afkalven onder druk van geopende ogen voor koppeling van rechten aan plichten. Juist deze politici schreeuwden moord en brand en kondigden op de hen bekende overdreven wijze middels sloganpolitiek het einde van de beschaving aan terwijl het hooguit ging om het einde van een samenleving waarin een met verve gespeelde slachtofferrol vrijstelling opleverde van arbeid en vrijstelling van rekenschap van persoonlijke misstappen en gebrek aan geleverde inspanningen.
quote:
Respect voor de slimheid maar afschuw voor het gebruiken van een kwetsbare groep mensen.
Dergelijke politici verklaren te pas en te onpas grote groepen mensen tot kwetsbaar opdat zij uit reactivering van de slachtofferrol electoraal gewin kunnen peuren. Nergens wordt nader uitgewerkt wat die kwetsbaarheid nu precies voor welke groep inhoudt. Te felle belichting van het in woorden gecreëerde probleem zou immers aantonen dat holle vaten niet alleen bijzonder hard klinken maar ook nog eens kostbare politiek-maatschappelijke en financiële ruimte innemen.
quote:
Want Fortuyns grootste issue was de asielzoekers en dat thema bleek een wassen neus, dat wist hij zelf ook erg goed.
Dit was een aan hem toegeschreven thema. Zijn thematiek was vrijheid van meningsuiting, aankaarten van onnodige bevoogding en afhankelijk maken van burgers en een fel licht op overbodige regelarij en regelgeving zoals heden ten dage door de beroepsgroep van managers(bedrijfsparasieten bij uitstek) en ambtenaren naar willekeur wordt beoefend om zichzelf belangrijk te maken.
quote:
Want het beleid van Paars was zo streng geworden op dat gebied dat het evident was dat de grenzen goeddeels op slot zouden gaan. Het effect van de Paarse maatregelen heeft ook niet lang op zich laten wachten en is nu alweer bijna een jaar een feit. Nederland is een zeer streng land op dat gebied. Het asielbeleid is dus vooral gebruikt om op te scoren. Dat vind ik erg slecht en dat verwijt ik PF en de LPF dan ook - er is stemming gemaakt op een beleidsterrein waarvan de problemen allang in kaart waren gebacht.
Die stemming was overigens nodig omdat er al tien jaar lag een rapport op de plank lag waarvan de aanbevelingen maar nooit werden uitgevoerd. In kaart brengen is één ding, actief uitvoeren van beleidsaanbevelingen is iets heel anders.
quote:
Blijft over de rest van de culturele samenleving. Kijk om je heen en aanschouw de polarisatie. Islamieten en mensen uit andere culturen trekken zich terug en verharden in hun denken en in hun standpunten.
Alle Islamieten?
Alle mensen uit andere culturen?

Hoe kom je bij de bewering: Islamieten en mensen uit andere culturen trekken zich terug en verharden in hun denken en in hun standpunten?

quote:
Mensen die wel enig geloof in de multiculti samenleving hebben worden per definitie softeriken en knuffelaars genoemd.
Vervolgens wordt er met verve een poging gedaan om vanuit de slachtofferrol mensen tot steun te mobiliseren voor een zaak die geen zaak is. Het woord samenleving zegt reeds voldoende. De toevoeging multicultureel doet daar slechts aan af. We leven in Nederland in een Nederlandse samenleving waarin burgers voldoende individuele vrijheid gelaten wordt om zich individueel te gedragen naar eigen maatstaven zolang deze binnen de Nederlandse wet vallen.

Niet iedereen kan deze vrijheid aan en dan zou er moeten worden ingegrepen in plaats van getolereerd om samen-leven leefbaar te houden.

Geëtaleerd Cultuurrelativisme als verheerlijkt Multiculturalisme lijkt me bij uitstek een instrument om rechtsongelijkheid te entameren.

quote:
Het is in Nederland vrijwel nooit zo in de mode geweest om tekeer te gaan tegen andere bevolkingsgroepen. En nu komt het van twee kanten, de reactie liet niet op zich wachten. Ook nogal voorspelbaar. PF en de LPF zijn er niet de oorzaak van maar wel de katalysator, en dat vind ik niet minder ernstig.
Het is nog steeds geen mode om tekeer te gaan tegen bevolkingsgroepen. Wel is tegenwoordig het inzicht gerijpt dat signalering van misstanden niet per definitie discriminatie of racisme betekende.
quote:
De rest van mijn verwijt mbt de polarisatie is de links-rechts verhouding die door Fortuyn op een onbehoorlijke manier op de kaart is gezet. Op slimme en slinkse wijze door het zo te draaien dat het leek alsof hij er op werd aangevallen. Maar PF is begonnen met de polarisatie, de LPF en de broers zijn daar veel te sterk op doorgegaan na de aanhouding van Volkert. Iedere nuance is uit het oog verloren, iedereen die voor het milieu is wordt tegenwoordig bijna een terrorist genoemd. Dat is kwalijk. Ik zeg niet dat Eerdmans dat doet, maar hij doet wel te weinig om dat beeld ongedaan te maken.
Tegenwoordig is het Marijnissen die graag polariseert en de nuance uit het oog verliest. Kennelijk heeft bepaald volk een populist nodig voor het gevoel van eigen welbevinden.

Kennelijk zit het principe van overdrijving om zich met verve in een slachtofferrol te kunnen wentelen nog diep verankerd in sommige vertegenwoordigers van het journaille en sommige politici. Niet wie voor het milieu is wordt verketterd want ieder weldenken mens is voor het milieu. Zo lang 'voor het milieu' geen nadere definitie krijgt en diverse kostspelige voorstellen van het etiket 'voor het milieu' worden voorzien zal de leuze 'voor het milieu' kritisch worden beoordeeld op haar merites.

Het voorstel van Groen Links tegen kernenergie en sluiting van kerncentrales blijkt bijvoorbeeld minder gestoeld op een werkbare alledaagse realiteit dan deze partij wilde doen postvatten. Sluiting van Nederlandse centrales doet Nederland noodzakelijke energie om de samenleving draaiend te kunnen houden uit Franse kerncentrales betrekken. Dat laatste vernemen wij echter niet van populistische politici die gemakkelijk wensen te scoren met hun vemeende milieubewustzijn.

[Dit bericht is gewijzigd door sjun op 07-10-2003 07:43]

Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')