Het kabinet wil dat er voor de afdracht aan de Europese Unie een maximum wordt afgesproken. Dat zegt staatssecretaris Nicolai van Europese Zaken in de Telegraaf. Nederland is al jaren de grootste netto-betaler aan de EU.
Hij wil dat een maximum wordt afgesproken dat een percentage is van het bruto nationaal product (bnp), een zogeheten "nettobegrenzer". Wat voor percentage hij in gedachten heeft wil hij nog niet zeggen, maar het is in elk geval minder dan de 0,66 procent die Nederland nu kwijt is aan Brussel. In ruil daarvoor wil hij het vetorecht op de meerjarenbegroting van de Unie opgeven.
Volgens Nicolai was Nederland vorig jaar 2,9 miljard euro kwijt aan Brussel. Dat was vijf keer zoveel als de afdracht van Denemarken, Oostenrijk en Frankrijk. "Dit is niet meer aanvaardbaar," zegt de staatssecretaris, "ik kan dit niet langer uitleggen."
Ik vind het geen enkel probleem om meer aan de EU te betalen dan we ontvangen, maar ik vind dat de verhouding nu toch wel zoek is. Nu hebben we wel de lasten en zeker niet de lusten van die afdracht aan de EU. Dus ik vind dit een heel goed plan!
quote:Iedereen dient gewoon een percentage van zijn BNP te betalen. Het is inderdaad een achterlijk dat we 5 keer zoveel betalen dan frankrijk
Op donderdag 2 oktober 2003 14:04 schreef mr.vulcano het volgende:
Volgens Nicolai was Nederland vorig jaar 2,9 miljard euro kwijt aan Brussel. Dat was vijf keer zoveel als de afdracht van Denemarken, Oostenrijk en Frankrijk. "Dit is niet meer aanvaardbaar," zegt de staatssecretaris, "ik kan dit niet langer uitleggen."
quote:Komt omdat Frankrijk een hoop arme regio's heeft, en omdat het landbouwsubsidiebeleid perfect op Frankrijk is afgestemd.
Op donderdag 2 oktober 2003 14:06 schreef BazP het volgende:[..]
Het is inderdaad een achterlijk dat we 5 keer zoveel betalen dan frankrijk
quote:Zeker tegenover landen als Frankrijk en Oostenrijk staat dit in geen verhouding
quote:ik begin me steeds meer te ergeren aan dat frankrijk, met z'n atoomproeven een tijdje terug, daar was wel geld voor Grrr..
Op donderdag 2 oktober 2003 14:09 schreef freako het volgende:[..]
Komt omdat Frankrijk een hoop arme regio's heeft, en omdat het landbouwsubsidiebeleid perfect op Frankrijk is afgestemd.
quote:Idd. Frankrijk zal nooit meer geld in de EU pompen dan ze eruit kunnen halen, ze zullen in dat geval eerder uit de EU stappen dan betalen. Goed dat staatssecretaris Nicolai dit nu wil aanpakken.
Op donderdag 2 oktober 2003 14:09 schreef freako het volgende:
Komt omdat Frankrijk een hoop arme regio's heeft, en omdat het landbouwsubsidiebeleid perfect op Frankrijk is afgestemd.
quote:Kut fransen.
Op donderdag 2 oktober 2003 14:11 schreef BazP het volgende:[..]
ik begin me steeds meer te ergeren aan dat frankrijk, met z'n atoomproeven een tijdje terug, daar was wel geld voor Grrr..
Maarja laten we van dit topic geen frankrijk zandstraal topique maken
quote:Erfernis paars of erfenis Zalm ?
Op donderdag 2 oktober 2003 17:50 schreef Koos Voos het volgende:
erfenisje paars.. moet inderdaad nodig wat aangedaan worden.
Staatssecretaris van Europese Zaken Atzo Nicolai (VVD) heeft de Kamer niet kunnen overtuigen van de aard van zijn uitspraken in een interview met de Telegraaf donderdagochtend. De Kamer heeft de indruk dat Nicolai op de vingers is getikt door premier Balkenende. De premier wekte de indruk afstand te nemen van de uitspraken van zijn staatssecretaris. Balkenende: "Ik heb kennis genomen van wat de staatssecretaris heeft gezegd. Ik ben geen voorstander van het opheffen van het vetorecht. Ik vind ook niet dat daar een prijs voor betaald moet worden."
Nicolaï zei in het interview dat Nederland bereid is het vetorecht op de EU-begroting op te geven wanneer er een maximum wordt gesteld aan het netto bedrag dat Den Haag aan Brussel betaalt. "We zijn al jaren veruit de grootste nettobetaler. Dat is niet meer aanvaardbaar. Ik kan dit niet meer uitleggen", stelde Nicolaï.
Balkenende zei dat de EU-onderhandelingen over de netto-bijdrage en het vetorecht gescheiden traject zijn. Nicolaï moest dat beamen. "Ik ben het honderd procent eens met wat de premier gezegd heeft." De Kamer nam daar geen genoegen mee. Karimi, GroenLinks: "Of u heeft uw mond voorbij gepraat, of het zit slecht met de interne communicatie in het kabinet. Timmermans, PvdA: "U bent keihard op de vingers getikt door de premier."
[Copyright 2003, Novum]
quote:Uiteraard houden sommige landen over. Het is ook netto, oftewel hetgeen men bijdraagt minus hetgeen men aan subsidies e.d. terugkrijgt. Bij een land als Ierland kan ik dan ook wel begrijpen dat daar veel geld naartoe gaat, maar de vraag is hoe het verschil tussen Nederland en bijvoorbeeld Duitsland of België te rechtvaardigen is.
Op donderdag 2 oktober 2003 18:08 schreef sizzler het volgende:
Net op het journaal: Nederland betaalt per persoon180 euro per jaar!!! Ter vergelijking: Duitsland betaalt 71 euro per persoon en Frankrijk 32 euro! Sommige landen houden juist geld over zoals België die 142 euro per persoon krijgt en Ierland krijgt 417 euro per persoon!!
quote:Nederland krijgt er genoeg voor terug (transportsector, landbouw subsidies etc etc).
Net op het journaal: Nederland betaalt per persoon180 euro per jaar!!! Ter vergelijking: Duitsland betaalt 71 euro per persoon en Frankrijk 32 euro! Sommige landen houden juist geld over zoals België die 142 euro per persoon krijgt en Ierland krijgt 417 euro per persoon!!
quote:
Feit blijft dat 'rijke' landen - waaronder Nederland - meebetalen aan de verbetering van de landbouw in armere landen zoals Griekenland. Toch is het absoluut onjuist om te stellen dat de EU Nederland alleen maar geld kost. De EU heeft het mogelijk gemaakt dat Nederland op dit moment in de hele wereld de derde exporteur van landbouwproducten en voedingsmiddelen is. Alleen de Verenigde Staten en Frankrijk exporteren meer. Het overgrote deel van die Nederlandse export gaat naar andere landen binnen de EU. Vrije toegang tot de Europese markten is dan ook van groot belang voor de Nederlandse landbouw.
[Dit bericht is gewijzigd door Nyrem op 02-10-2003 18:16]
quote:Dit is dus inclusief de subsidies.
Op donderdag 2 oktober 2003 18:14 schreef Nyrem het volgende:[..]
Nederland krijgt er genoeg voor terug (transportsector, subsidies etc etc).
quote:Duitsland -> DDR.
Op donderdag 2 oktober 2003 18:12 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Uiteraard houden sommige landen over. Het is ook netto, oftewel hetgeen men bijdraagt minus hetgeen men aan subsidies e.d. terugkrijgt. Bij een land als Ierland kan ik dan ook wel begrijpen dat daar veel geld naartoe gaat, maar de vraag is hoe het verschil tussen Nederland en bijvoorbeeld Duitsland of België te rechtvaardigen is.
quote:Lees nog even wat ik er net aan toegevoegd heb.
Op donderdag 2 oktober 2003 18:15 schreef freako het volgende:[..]
Dit is dus inclusief de subsidies.
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 18:14 schreef Nyrem het volgende:
Nederland krijgt er genoeg voor terug (transportsector, landbouw subsidies etc etc).
quote:Dus we moeten grof geld betalen voor vrij markten?
Feit blijft dat 'rijke' landen - waaronder Nederland - meebetalen aan de verbetering van de landbouw in armere landen zoals Griekenland. Toch is het absoluut onjuist om te stellen dat de EU Nederland alleen maar geld kost. De EU heeft het mogelijk gemaakt dat Nederland op dit moment in de hele wereld de derde exporteur van landbouwproducten en voedingsmiddelen is. Alleen de Verenigde Staten en Frankrijk exporteren meer. Het overgrote deel van die Nederlandse export gaat naar andere landen binnen de EU. Vrije toegang tot de Europese markten is dan ook van groot belang voor de Nederlandse landbouw.
quote:Ja. En het kan nog uit ook nog.
Op donderdag 2 oktober 2003 18:21 schreef Kaalhei het volgende:Dus we moeten grof geld betalen voor vrij markten?
quote:Klopt. Geldt overigens in extreme mate voor Ierland. Voor toetreding tot de EU was het echt arm, nu een van de rijkste landen in de Unie.
Op donderdag 2 oktober 2003 18:16 schreef Nyrem het volgende:[..]
Lees nog even wat ik er net aan toegevoegd heb.
Nederland heeft o.a. ook door de EU zo rijk kunnen worden.
Het is altijd geven en nemen.
quote:je lult weer eens uit je nek...
Op donderdag 2 oktober 2003 18:16 schreef Nyrem het volgende:[..]
Lees nog even wat ik er net aan toegevoegd heb.
Nederland heeft o.a. ook door de EU zo rijk kunnen worden.
Het is altijd geven en nemen.
quote:
Ik op een aantal andere EU-lidstaten
quote:BBP van Ierland:
Op donderdag 2 oktober 2003 18:12 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Uiteraard houden sommige landen over. Het is ook netto, oftewel hetgeen men bijdraagt minus hetgeen men aan subsidies e.d. terugkrijgt. Bij een land als Ierland kan ik dan ook wel begrijpen dat daar veel geld naartoe gaat, maar de vraag is hoe het verschil tussen Nederland en bijvoorbeeld Duitsland of België te rechtvaardigen is.
quote:http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/ei.html#Econ
GDP - per capita:
purchasing power parity - $30,500 (2002 est.)
Dat is 10% meer dan Nederland godverdomme!
Desondanks blijft het een feit dat Nederland bijzonder veel bijdraagt aan de EU. Alleen zou ik eerst eens kijken waardoor dat komt, voordat er een BBPmaximumpercentage aan vastgekoppeld wordt.
quote:Wat is dat nou eigenlijk het purchasing power parity
Op donderdag 2 oktober 2003 18:30 schreef pberends het volgende:[..]
BBP van Ierland:
GDP - per capita:
purchasing power parity - $30,500 (2002 est.)
[..]http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/ei.html#Econ
Dat is 10% meer dan Nederland godverdomme!
DEN HAAG - Het kabinet houdt onverkort vast aan het vetorecht van Nederland bij het vaststellen van het budget van de Europese Unie. Premier Balkenende zal dat zijn collega-premiers dit weekeinde laten weten. Nederland is al de grootste nettobetaler (omgeslagen per inwoner) aan de EU. Zonder veto dreigen die uitgaven volgens het kabinet verder op te lopen.
Zaterdag beginnen in Rome de EU-regeringsleiders hun onderhandelingen over een nieuwe Europese grondwet. Als basis ligt er een advies dat tot stand kwam onder leiding van de Franse ex-president Giscard d'Estaing. Voor het vaststellen van de EU-begroting zou niet langer de instemming van alle lidstaten nodig zijn.
Balkenende wil op dit punt de ontwerp-grondwet aanpassen. Nederland betaalde vorig jaar 2,2 miljard meer aan de EU dan het terugkreeg. Op den duur acht het kabinet een plafond aan EU-afdrachten per lidstaat gewenst. Balkenende beloofde de Tweede Kamer donderdag dat hij werk zal maken van zo'n netto-begrenzer als Nederland in de tweede helft van 2004 de EU voorzit.
Behoud van de eigen eurocommissaris met stemrecht is voor het kabinet geen halszaak. Minister-president Balkenende kan zich vinden in het voorstel dat iedere lidstaat weliswaar een commissaris heeft, maar dat maar een beperkt aantal (vijftien) mag stemmen. CDA en VVD zijn het daar volstrekt mee oneens.
Bron: www.volkskrant.nl
Het klinkt wel logisch, maar van de andere kant... ze hadden tot nu toe vetorecht, en toch vinden ze dat ze teveel uitgeven. Welke garantie geeft het behouden van het vetorecht dan?
quote:BBP/inw. gecompenseerd voor prijsverschillen/koopkrachtsverschillen tussen in dit geval Ierland en de VS (want in dollars), om beter te vergelijken.
Op vrijdag 3 oktober 2003 07:47 schreef digitaLL het volgende:[..]
Wat is dat nou eigenlijk het purchasing power parity
quote:Wat zegt dit ppp over de koopkracht van de inwoners van een land ?
Op vrijdag 3 oktober 2003 11:57 schreef freako het volgende:[..]
BBP/inw. gecompenseerd voor prijsverschillen/koopkrachtsverschillen tussen in dit geval Ierland en de VS (want in dollars), om beter te vergelijken.
quote:PPP is de compensatie van een BBP per inwoner voor de koopkracht van een land. Als het BBP per inwoner in een land bv de helft is van Nederland, maar de kosten van producten/levensonderhoud zijn ook de helft, wordt de BBP/inwoner gecompenseerd met PPP gelijk aan Nederland (hoewel zulke grote verschillen wel onrealistisch zijn).
Op vrijdag 3 oktober 2003 12:13 schreef digitaLL het volgende:[..]
Wat zegt dit ppp over de koopkracht van de inwoners van een land ?
quote:Moet ik hieruit begrijpen dat een gemiddelde ier meer koopkracht heeft dan een gemiddelde nederlander ?
Op vrijdag 3 oktober 2003 12:18 schreef freako het volgende:[..]
PPP is de compensatie van een BBP per inwoner voor de koopkracht van een land. Als het BBP per inwoner in een land bv de helft is van Nederland, maar de kosten van producten/levensonderhoud zijn ook de helft, wordt de BBP/inwoner gecompenseerd met PPP gelijk aan Nederland (hoewel zulke grote verschillen wel onrealistisch zijn).
quote:Ja.
Op vrijdag 3 oktober 2003 12:22 schreef digitaLL het volgende:[..]
Moet ik hieruit begrijpen dat een gemiddelde ier meer koopkracht heeft dan een gemiddelde nederlander ?
Nederland
purchasing power parity - $26,900 (2002 est.)
Ware het niet rechtvaardiger dat Luxemburg de hoogste afdracht per inwoner zou betalen.
Ik snap er werkelijk nix meer van.
quote:Ja. Maar gezien het aantal inwoners van Luxemburg zet dat ook niet al te veel zoden aan de dijk.
Op vrijdag 3 oktober 2003 12:45 schreef digitaLL het volgende:
Ware het niet rechtvaardiger dat Luxemburg de hoogste afdracht per inwoner zou betalen.
quote:Kan wel zijn maar het is toch niet te begrijpen dat een land waar de koopkracht bijna 2x zo groot is als de onze netto minder afdraagt per hoofd van de bevolking.
Op vrijdag 3 oktober 2003 12:59 schreef freako het volgende:[..]
Ja. Maar gezien het aantal inwoners van Luxemburg zet dat ook niet al te veel zoden aan de dijk.
[Dit bericht is gewijzigd door digitaLL op 03-10-2003 13:03]
quote:Ik denk dat we dan leeggetrokken worden
Op vrijdag 3 oktober 2003 13:03 schreef michaelhendrix het volgende:
wat denk je dat er gaat gebeuren als die tien landen er volgend jaar bijkomen....
quote:Dan gaat de afdracht waarschijnlijk verder omhoog, maar ook een heleboel landen die nu netto-ontvanger zijn, zullen dan netto-betaler worden. Maar dat heb ik iig wel over voor de uitbreiding.
Op vrijdag 3 oktober 2003 13:03 schreef michaelhendrix het volgende:
wat denk je dat er gaat gebeuren als die tien landen er volgend jaar bijkomen....
quote:Kwee nie of ik dat wel zo'n goed plan vindt om behalve het verlies aan werkgelegenheid en investeringen naar die landen ook nog eens extra geld in de vorm van subsidies te sturen.
Op vrijdag 3 oktober 2003 13:05 schreef freako het volgende:[..]
Dan gaat de afdracht waarschijnlijk verder omhoog, maar ook een heleboel landen die nu netto-ontvanger zijn, zullen dan netto-betaler worden. Maar dat heb ik iig wel over voor de uitbreiding.
quote:Och, als je de boel daar goed weet aan te zwengelen, neemt de import uit Nederland toe.
Op vrijdag 3 oktober 2003 13:10 schreef digitaLL het volgende:[..]
Kwee nie of ik dat wel zo'n goed plan vindt om behalve het verlies aan werkgelegenheid en investeringen naar die landen ook nog eens extra geld in de vorm van subsidies te sturen.
Het lijkt me beter(noodzakelijker) om dat geld hier te investeren in hoogwaardige werkgelegenheid (onderwijs en research).
quote:Die neemt nu al toe.
Op vrijdag 3 oktober 2003 13:16 schreef freako het volgende:[..]
Och, als je de boel daar goed weet aan te zwengelen, neemt de import uit Nederland toe.
[Dit bericht is gewijzigd door digitaLL op 03-10-2003 13:29]
Chipmachines van ASML, kopieerapparaten van Océ. Wat van Philips wat nog niet verplaatst is naar Oost-europa. Mitsubishi's (in de toekomst smarts) en bussen. (Daf is buiten Nederland niet echt groot).
Wat wij met name exporteren (behalve landbouwproducten) is volgens mij kennis. We zijn bijvoorbeeld groot in baggeren en pijpleggen, maar er zijn nauwelijks oost-europese landen met een goede zeetoegang (polen, + baltische staten) en dat is met name kennis-georiënteerd.
Zware industrie hebben we behalve DSM en hoogovens nauwelijks. Daar hebben ze in Oost-europa allang een monopolie in.
quote:De chipmachines van ASML worden toch hier gemaakt en ontwikkeld.
Op vrijdag 3 oktober 2003 13:52 schreef ik_hier het volgende:
Mag ik vragen welke hoogwaardige producten wij exporteren?Chipmachines van ASML, kopieerapparaten van Océ. Wat van Philips wat nog niet verplaatst is naar Oost-europa. Mitsubishi's (in de toekomst smarts) en bussen. (Daf is buiten Nederland niet echt groot).
Wat wij met name exporteren (behalve landbouwproducten) is volgens mij kennis. We zijn bijvoorbeeld groot in baggeren en pijpleggen, maar er zijn nauwelijks oost-europese landen met een goede zeetoegang (polen, + baltische staten) en dat is met name kennis-georiënteerd.Zware industrie hebben we behalve DSM en hoogovens nauwelijks. Daar hebben ze in Oost-europa allang een monopolie in.
quote:ja, maar ik vind het sowieso raar dat het kan dat Nederland zoveel meer betaalt dan andere west-europese landen, is er niet een zoveel-gemiddeld-per-inwoner-schemaatje? Zo nee, dan wordt dat hoog tijd
Nederland wil maximum afdracht EUIk vind het geen enkel probleem om meer aan de EU te betalen dan we ontvangen, maar ik vind dat de verhouding nu toch wel zoek is. Nu hebben we wel de lasten en zeker niet de lusten van die afdracht aan de EU. Dus ik vind dit een heel goed plan!
quote:bruto koopkracht per inwoner.
Op vrijdag 3 oktober 2003 07:47 schreef digitaLL het volgende:[..]
Wat is dat nou eigenlijk het purchasing power parity
quote:Idd, stelletje hypocriete honden.
Op vrijdag 3 oktober 2003 12:45 schreef digitaLL het volgende:
Luxemburg
purchasing power parity - $44,000 (2002 est.)Nederland
purchasing power parity - $26,900 (2002 est.)
quote:
Uitzicht op miljarden EUPlan Brussel voor kortingen op contributie zeer gunstig voor Nederland
LUXEMBURG - Europese Commissie wil landen die relatief veel contributie betalen aan de Europese Unie, zoals Nederland, korting geven. Een dergelijke korting kan jaarlijks mogelijk een miljard euro schelen, maar Nederland wil niet te vroeg juichen.
Nederland behoort samen met Duitsland en Zweden tot de zogenoemde nettobetalers, landen die meer aan de EU betalen dan ze er in de vorm van subsidies en andere directe bijdragen voor terugkrijgen. Onlangs beklaagde staatssecretaris Nicolaï van Europese zaken zich over deze situatie. Hij zei het vetorecht van Nederland over de EU-begroting wel te willen ruilen tegen een lagere contributie. Premier Balkenende floot hem echter terug. De Nederlandse overheid neemt al jaren genoegen met de status van nettobetaler, omdat het EU-lidmaatschap zichzelf ruimschoots terugverdient via de economie. Nederland profiteert als exportland sterk van het vrije verkeer van goederen en diensten in de EU.
Nu komt de oproep voor een lagere EU-bijdrage echter van de Europese Commissie. Eurocommissaris Schreyer van begroting wil vanaf 2007 een automatische korting invoeren voor elk land dat een bepaalde bijdrage overschrijdt. Nederland betaalt momenteel 0,65 procent van het bruto binnenlands product (bbp) aan Brussel, ruim tweeënhalf miljard euro. Duitsland is na Nederland de grootste nettobetaler met 0,38 procent. Zou de Nederlandse bijdrage naar dit niveau worden bijgesteld, dan zou dat jaarlijks zo'n miljard euro schelen.
Het enige land dat momenteel korting geniet op de EU-contributie is Groot-Brittannië. Dat krijgt al sinds 1984 twee derde van zijn bijdrage terug, waardoor het op een bijdrage van 0,31 procent van het bbp uitkomt. In de komende EU-begroting vanaf 2007 is deze korting echter van de baan. Dat is de reden waarom de Britse premier Blair zich al achter het voorstel van Schreyer heeft geschaard.
Minister Zalm van financiën reageerde gisteren verheugd. ,,Dit is zeker goed nieuws'', zei hij. ,,We zijn hier al sinds 1995 mee bezig. Het zou een buitengewoon mooie dag zijn als het hier echt van zou komen. We willen wel minstens een even goede regeling als Groot-Brittannië. Het moet een algemeen geldend mechanisme zijn.'' Zalm wil niet te vroeg juichen. Schreyer moet nog een rekenmodel en concrete percentages voorstellen. Vervolgens moeten alle lidstaten daar nog mee akkoord gaan.
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1065588956536.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |