abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 oktober 2003 @ 14:04:18 #1
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_13596154
Nederland wil maximum afdracht EU

Het kabinet wil dat er voor de afdracht aan de Europese Unie een maximum wordt afgesproken. Dat zegt staatssecretaris Nicolai van Europese Zaken in de Telegraaf. Nederland is al jaren de grootste netto-betaler aan de EU.

Hij wil dat een maximum wordt afgesproken dat een percentage is van het bruto nationaal product (bnp), een zogeheten "nettobegrenzer". Wat voor percentage hij in gedachten heeft wil hij nog niet zeggen, maar het is in elk geval minder dan de 0,66 procent die Nederland nu kwijt is aan Brussel. In ruil daarvoor wil hij het vetorecht op de meerjarenbegroting van de Unie opgeven.

Volgens Nicolai was Nederland vorig jaar 2,9 miljard euro kwijt aan Brussel. Dat was vijf keer zoveel als de afdracht van Denemarken, Oostenrijk en Frankrijk. "Dit is niet meer aanvaardbaar," zegt de staatssecretaris, "ik kan dit niet langer uitleggen."

Ik vind het geen enkel probleem om meer aan de EU te betalen dan we ontvangen, maar ik vind dat de verhouding nu toch wel zoek is. Nu hebben we wel de lasten en zeker niet de lusten van die afdracht aan de EU. Dus ik vind dit een heel goed plan!

Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
pi_13596207
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 14:04 schreef mr.vulcano het volgende:
Volgens Nicolai was Nederland vorig jaar 2,9 miljard euro kwijt aan Brussel. Dat was vijf keer zoveel als de afdracht van Denemarken, Oostenrijk en Frankrijk. "Dit is niet meer aanvaardbaar," zegt de staatssecretaris, "ik kan dit niet langer uitleggen."
Iedereen dient gewoon een percentage van zijn BNP te betalen. Het is inderdaad een achterlijk dat we 5 keer zoveel betalen dan frankrijk
  donderdag 2 oktober 2003 @ 14:09:32 #3
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_13596292
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 14:06 schreef BazP het volgende:

[..]

Het is inderdaad een achterlijk dat we 5 keer zoveel betalen dan frankrijk

Komt omdat Frankrijk een hoop arme regio's heeft, en omdat het landbouwsubsidiebeleid perfect op Frankrijk is afgestemd.
pi_13596347
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 14:04 schreef mr.vulcano het volgende:
Zeker tegenover landen als Frankrijk en Oostenrijk staat dit in geen verhouding
Net zoals inspraak zou de betaling ook gerelateerd kunnen worden aan het aantal inwoners, etc...
Wie inspraak wil, moet daarvoor ook betalen. Zeker de houding van Frankrijk... bah!
pi_13596348
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 14:09 schreef freako het volgende:

[..]

Komt omdat Frankrijk een hoop arme regio's heeft, en omdat het landbouwsubsidiebeleid perfect op Frankrijk is afgestemd.

ik begin me steeds meer te ergeren aan dat frankrijk, met z'n atoomproeven een tijdje terug, daar was wel geld voor Grrr..
Maarja laten we van dit topic geen frankrijk zandstraal topique maken
  donderdag 2 oktober 2003 @ 14:13:56 #6
66982 Herostratos
Aanbevolen door topfokkers
pi_13596413
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 14:09 schreef freako het volgende:
Idd. Frankrijk zal nooit meer geld in de EU pompen dan ze eruit kunnen halen, ze zullen in dat geval eerder uit de EU stappen dan betalen. Goed dat staatssecretaris Nicolai dit nu wil aanpakken.
"Als je geen argumenten meer kan bedenken, ga dan over op beledigingen, want 'onbeleefdheid' maakt een einde aan alle meningsverschillen."
POL-winnaar Wouter Bos-Trofee 2003
pi_13601430
Superziek, met die gigantische slijmjurk van een Chiraq. Ik stel voor uit de EU te stappen, ik word helemaal gek van die oneerlijkheid in Nederlands verband Ze zouden respect moeten hebben voor de medeoprichters
  donderdag 2 oktober 2003 @ 17:48:34 #9
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_13602559
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 14:11 schreef BazP het volgende:

[..]

ik begin me steeds meer te ergeren aan dat frankrijk, met z'n atoomproeven een tijdje terug, daar was wel geld voor Grrr..
Maarja laten we van dit topic geen frankrijk zandstraal topique maken

Kut fransen.
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_13602611
erfenisje paars.. moet inderdaad nodig wat aangedaan worden.
  donderdag 2 oktober 2003 @ 17:54:04 #11
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_13602682
Dat ieder land maar net zoveel eruit haalt als het erin stopt. Het ergste nog is dat de miljarden worden gebruikt om dmv subsidies handelsbarrieres op te werpen.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_13602685
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 17:50 schreef Koos Voos het volgende:
erfenisje paars.. moet inderdaad nodig wat aangedaan worden.
Erfernis paars of erfenis Zalm ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 2 oktober 2003 @ 18:06:41 #13
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_13602981
Nicolaï flatert in Kamer 02-10-2003

Staatssecretaris van Europese Zaken Atzo Nicolai (VVD) heeft de Kamer niet kunnen overtuigen van de aard van zijn uitspraken in een interview met de Telegraaf donderdagochtend. De Kamer heeft de indruk dat Nicolai op de vingers is getikt door premier Balkenende. De premier wekte de indruk afstand te nemen van de uitspraken van zijn staatssecretaris. Balkenende: "Ik heb kennis genomen van wat de staatssecretaris heeft gezegd. Ik ben geen voorstander van het opheffen van het vetorecht. Ik vind ook niet dat daar een prijs voor betaald moet worden."

Nicolaï zei in het interview dat Nederland bereid is het vetorecht op de EU-begroting op te geven wanneer er een maximum wordt gesteld aan het netto bedrag dat Den Haag aan Brussel betaalt. "We zijn al jaren veruit de grootste nettobetaler. Dat is niet meer aanvaardbaar. Ik kan dit niet meer uitleggen", stelde Nicolaï.

Balkenende zei dat de EU-onderhandelingen over de netto-bijdrage en het vetorecht gescheiden traject zijn. Nicolaï moest dat beamen. "Ik ben het honderd procent eens met wat de premier gezegd heeft." De Kamer nam daar geen genoegen mee. Karimi, GroenLinks: "Of u heeft uw mond voorbij gepraat, of het zit slecht met de interne communicatie in het kabinet. Timmermans, PvdA: "U bent keihard op de vingers getikt door de premier."

[Copyright 2003, Novum]

pi_13603029
Net op het journaal: Nederland betaalt per persoon180 euro per jaar!!! Ter vergelijking: Duitsland betaalt 71 euro per persoon en Frankrijk 32 euro! Sommige landen houden juist geld over zoals België die 142 euro per persoon krijgt en Ierland krijgt 417 euro per persoon!!
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_13603120
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 18:08 schreef sizzler het volgende:
Net op het journaal: Nederland betaalt per persoon180 euro per jaar!!! Ter vergelijking: Duitsland betaalt 71 euro per persoon en Frankrijk 32 euro! Sommige landen houden juist geld over zoals België die 142 euro per persoon krijgt en Ierland krijgt 417 euro per persoon!!
Uiteraard houden sommige landen over. Het is ook netto, oftewel hetgeen men bijdraagt minus hetgeen men aan subsidies e.d. terugkrijgt. Bij een land als Ierland kan ik dan ook wel begrijpen dat daar veel geld naartoe gaat, maar de vraag is hoe het verschil tussen Nederland en bijvoorbeeld Duitsland of België te rechtvaardigen is.
  donderdag 2 oktober 2003 @ 18:14:25 #16
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_13603177
quote:
Nederland krijgt er genoeg voor terug (transportsector, landbouw subsidies etc etc).
quote:
Feit blijft dat 'rijke' landen - waaronder Nederland - meebetalen aan de verbetering van de landbouw in armere landen zoals Griekenland. Toch is het absoluut onjuist om te stellen dat de EU Nederland alleen maar geld kost. De EU heeft het mogelijk gemaakt dat Nederland op dit moment in de hele wereld de derde exporteur van landbouwproducten en voedingsmiddelen is. Alleen de Verenigde Staten en Frankrijk exporteren meer. Het overgrote deel van die Nederlandse export gaat naar andere landen binnen de EU. Vrije toegang tot de Europese markten is dan ook van groot belang voor de Nederlandse landbouw.

[Dit bericht is gewijzigd door Nyrem op 02-10-2003 18:16]

donderdag 2 oktober 2003 @ 18:15:57 #17
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_13603219
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 18:14 schreef Nyrem het volgende:

[..]

Nederland krijgt er genoeg voor terug (transportsector, subsidies etc etc).

Dit is dus inclusief de subsidies.
  donderdag 2 oktober 2003 @ 18:16:36 #18
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_13603237
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 18:12 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Uiteraard houden sommige landen over. Het is ook netto, oftewel hetgeen men bijdraagt minus hetgeen men aan subsidies e.d. terugkrijgt. Bij een land als Ierland kan ik dan ook wel begrijpen dat daar veel geld naartoe gaat, maar de vraag is hoe het verschil tussen Nederland en bijvoorbeeld Duitsland of België te rechtvaardigen is.

Duitsland -> DDR.
Belgie -> Wallonie.
  donderdag 2 oktober 2003 @ 18:16:59 #19
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_13603246
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 18:15 schreef freako het volgende:

[..]

Dit is dus inclusief de subsidies.

Lees nog even wat ik er net aan toegevoegd heb.
Nederland heeft o.a. ook door de EU zo rijk kunnen worden.
Het is altijd geven en nemen.
  donderdag 2 oktober 2003 @ 18:21:03 #20
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_13603331
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 18:14 schreef Nyrem het volgende:
Nederland krijgt er genoeg voor terug (transportsector, landbouw subsidies etc etc).
quote:
Feit blijft dat 'rijke' landen - waaronder Nederland - meebetalen aan de verbetering van de landbouw in armere landen zoals Griekenland. Toch is het absoluut onjuist om te stellen dat de EU Nederland alleen maar geld kost. De EU heeft het mogelijk gemaakt dat Nederland op dit moment in de hele wereld de derde exporteur van landbouwproducten en voedingsmiddelen is. Alleen de Verenigde Staten en Frankrijk exporteren meer. Het overgrote deel van die Nederlandse export gaat naar andere landen binnen de EU. Vrije toegang tot de Europese markten is dan ook van groot belang voor de Nederlandse landbouw.
Dus we moeten grof geld betalen voor vrij markten?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  donderdag 2 oktober 2003 @ 18:27:11 #21
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_13603468
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 18:21 schreef Kaalhei het volgende:

Dus we moeten grof geld betalen voor vrij markten?

Ja. En het kan nog uit ook nog.
  donderdag 2 oktober 2003 @ 18:28:28 #22
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_13603497
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 18:16 schreef Nyrem het volgende:

[..]

Klopt. Geldt overigens in extreme mate voor Ierland. Voor toetreding tot de EU was het echt arm, nu een van de rijkste landen in de Unie.
pi_13603504
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 18:16 schreef Nyrem het volgende:

[..]

je lult weer eens uit je nek...
pi_13603519
quote:

Ik op een aantal andere EU-lidstaten

pi_13603540
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 18:12 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

BBP van Ierland:
quote:
GDP - per capita:
purchasing power parity - $30,500 (2002 est.)
http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/ei.html#Econ

Dat is 10% meer dan Nederland godverdomme!

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')