Ik ken Bot niet erg goed, maar ik hoop dat hij het wordt. Maxime verhagen als vertegenwoordiger van Nederland in het buitenland? Zijn homepage is trouwens offline.
Bron: NOS Teletekst
quote:Lijkt me wel, de posten zijn immers al eerlijk verdeeld.
Op dinsdag 23 september 2003 07:20 schreef Coenass het volgende:
Is het strikt noodzakelijk dat een CDA'er minister van BZ wordt?
ach, ze hebben genoeg mensen bij het cda die de kar kunnen trekken.
misschien wordt het wel een vrouw als fractievoorzitter.
quote:als ie een beetje normaal praat, mag hij het wel worden, maxime praat zo raar....
Op dinsdag 23 september 2003 07:42 schreef Coenass het volgende:
[afbeelding]
Dit is 'em dan, onze Bernard....
quote:
Op dinsdag 23 september 2003 06:48 schreef elcastel het volgende:
Ik ken die Bot helemaal niet, maar de VVD schijnt niet van hem gecharmeerd te zijn en de VVD eist inspraak in de benoeming.
(was op tv)
Geboren in Batavia (Ned.-Indië) op 21 november 1937
Volksvertegenwoordigr namens het C.D.A. (Christen Democratisch Appèl)
loopbaan
- ambtenaar Dienst Buitenlandse Zaken, van 1963 tot 1964
- tweede ambassadesecretaris Permanente Vertegenwoordiging bij de Europese Gemeenschappen te Brussel, van 1964 tot 1970
- diplomatieke functie te Buenos Aires, van 1970 tot 1973
- diplomatieke functie te Oost-Berlijn, van 1973 tot 1976
- ambtenaar ministerie van Buitenlandse Zaken, van 1976 tot 1982
- plaatsvervangend Permanent Vertegenwoordiger bij de Noord-Atlantische Raad, van 1982 tot 1986
- ambassadeur te Ankara, van 1986 tot 31 december 1988
- secretaris-generaal ministerie van Buitenlandse Zaken, van 1 juni 1989 tot 31 augustus 1992
- Permanent Vertegenwoordiger bij de Europese Gemeenschappen te Brussel (rang: buitengewoon en gevolmachtigd ambassadeur), van 1 september 1992 tot 1 januari 2003
- partner consultancyfirma Praaning en Meines te Brussel, vanaf 1 januari 2003
opleiding(en)
soort en plaats middelbaar onderwijs
gymnasium R.K. Aloysius College te 's-Gravenhage
soort en plaats academisch onderwijs
rechten Rijksuniversiteit te Leiden
promotie
rechtsgeleerdheid Rijksuniversiteit te Leiden, 1968; cum laude op "Non-recognition and Treaty Relations" (dissertatie, 1968)
post-academisch onderwijs
studie Harvard Law School te Cambridge (Mass.,V.S.)
overige bijzonderheden
ridderorden
- Officier in de Orde van Oranje-Nassau, 29 april 1985
- Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw, 29 april 1993
quote:Ziet er jong uit, van mij mag ie
Op dinsdag 23 september 2003 07:42 schreef Coenass het volgende:
[afbeelding]
Dit is 'em dan, onze Bernard....
Maxime Verhagen ben ik noui niet echt over te spreken
quote:Hij zag er ook een beetje te jong uit..
Op dinsdag 23 september 2003 08:00 schreef Libris het volgende:[..]
Ziet er jong uit, van mij mag ie
quote:Met dank aan user pberends: http://www.maximeverhagen.nl/index2.html
Op dinsdag 23 september 2003 04:41 schreef Libris het volgende:
Zijn homepage is trouwens offline.
quote:Het is niet mogelijk om iemand die niet op de kandidatenlijst heeft gestaan fractievoorzitter te maken. Misschien wel minister, maar ik weet niet of Elco een geschikte persoon is voor dit ministerschap.
Op dinsdag 23 september 2003 06:45 schreef hoppe het volgende:
Misschien kan Elco Brinkman weer worden ingezet bij het CDA als fractievoorzitter. Het blijft eeuwig zonde dat dit politieke goud niet meer en beter door het CDA is ingezet.
quote:Waarom niet, welke eigenschappen mist Brinkman die essentieel zijn voor dit ministerschap?
Op dinsdag 23 september 2003 09:55 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Het is niet mogelijk om iemand die niet op de kandidatenlijst heeft gestaan fractievoorzitter te maken. Misschien wel minister, maar ik weet niet of Elco een geschikte persoon is voor dit ministerschap.
quote:persoonlijkheid
Op dinsdag 23 september 2003 10:22 schreef Parabola het volgende:[..]
Waarom niet, welke eigenschappen mist Brinkman die essentieel zijn voor dit ministerschap?
quote:beetje flauw antwoord, kun je wat preciezer zijn? De man heeft idd weinig uitstraling, maar een minister van BuZa hoeft geen kiezers te trekken.
Op dinsdag 23 september 2003 10:23 schreef Abbadon het volgende:[..]
persoonlijkheid
quote:klopt, maar een minister van buitenlandse zaken is wel het visite-kaartje van je land. Het 'gezicht' van Nederland in het buitenland, zeg maar. Uitstraling lijkt me een vereiste voor die baan.
Op dinsdag 23 september 2003 10:26 schreef Parabola het volgende:[..]
beetje flauw antwoord, kun je wat preciezer zijn? De man heeft idd weinig uitstraling, maar een minister van BuZa hoeft geen kiezers te trekken.
quote:Vandaar dat de man geen onbelangrijke rol in het maatschappelijke middenveld is blijven spelen
Op dinsdag 23 september 2003 10:23 schreef Abbadon het volgende:[..]
persoonlijkheid
quote:Diplomatieke vaardigheden lijken me belangrijker. Welsprekendheid wellicht. En onderhandelingsvaardigheden. Wat bestuurlijke ervaring is nooit weg. Volgens mij komt Elco B op die punten een heel end.
Op dinsdag 23 september 2003 10:29 schreef Abbadon het volgende:[..]
klopt, maar een minister van buitenlandse zaken is wel het visite-kaartje van je land. Het 'gezicht' van Nederland in het buitenland, zeg maar. Uitstraling lijkt me een vereiste voor die baan.
quote:alsof het bij politiek om de inhoud gaat...
Op dinsdag 23 september 2003 12:20 schreef Parabola het volgende:
Diplomatieke vaardigheden lijken me belangrijker. Welsprekendheid wellicht. En onderhandelingsvaardigheden. Wat bestuurlijke ervaring is nooit weg. Volgens mij komt Elco B op die punten een heel end.
cynisch? ik? welnee..
Was Camile Eurlings eigenlijk nog in de politiek? Want die kan Verhagen wel opvolgen als fractievoorzitter.
quote:Camile wordt de lijsttrekker voor het CDA bij de Europese verkiezingen.
Op dinsdag 23 september 2003 14:18 schreef Sidekick het volgende:
Was Camile Eurlings eigenlijk nog in de politiek? Want die kan Verhagen wel opvolgen als fractievoorzitter.
quote:Als je het Cv van Brinkman vergelijkt met dat van Bot, lijkt die laatste toch wel wat geschikter. Brinkman mist internationale politieke en diplomatieke ervaring.
Op dinsdag 23 september 2003 12:20 schreef Parabola het volgende:[..]
Diplomatieke vaardigheden lijken me belangrijker. Welsprekendheid wellicht. En onderhandelingsvaardigheden. Wat bestuurlijke ervaring is nooit weg. Volgens mij komt Elco B op die punten een heel end.
quote:Oh ja, dat was het. Ik wist dat er iets met Eurlings was.
Op dinsdag 23 september 2003 14:26 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Camile wordt de lijsttrekker voor het CDA bij de Europese verkiezingen.
Dan valt Maxime zeker af. Maar Bot is zeker beter.
quote:Omdat Balkenende graag een van zijn vertrouwelingen op die plek heeft en zij dat kennelijk niet is?
Op dinsdag 23 september 2003 15:43 schreef Coone het volgende:
Waarom kan Gerda Verburg geen fractievoorzitter worden?
quote:Ze is gereformeerd, net zoals Balkenende. Daar zullen de andere bloedgroepen binnen het CDA niet blij mee zijn.
Op dinsdag 23 september 2003 15:49 schreef k_man het volgende:[..]
Omdat Balkenende graag een van zijn vertrouwelingen op die plek heeft en zij dat kennelijk niet is?
quote:ik wilde net zeggen
Op dinsdag 23 september 2003 09:41 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Met dank aan user pberends: http://www.maximeverhagen.nl/index2.html
quote:
CDA-fractie vraagt Verhagen te blijvenDEN HAAG - De CDA-fractie heeft haar voorzitter Maxime Verhagen dinsdag gevraagd op zijn post te blijven en niet te kiezen voor een ministerschap van Buitenlandse Zaken. Dat komt over enkele maanden vrij door het vertrek van De Hoop Scheffer, die benoemd is tot NAVO-chef.
Verhagen zelf zegt het liefst zijn huidige functie te behouden. "Als het aan mij ligt blijf ik fractievoorzitter." Maar hij wilde dinsdag niet ingaan op de vraag wat hij doet als er door de CDA-top druk op hem wordt uitgeoefend om toch naar Buitenlandse Zaken te verkassen.
Naast Verhagen wordt voormalig permanent vertegenwoordiger bij de EU Bernard Bot veelvuldig genoemd als mogelijk opvolger van De Hoop Scheffer. De 65-jarige Bot heeft als voordeel dat hij de Europese dossiers kent als zijn broekzak, maar hij beschikt niet over ervaring met het parlement.
Een andere naam die rondzingt is die van uitgever en ex-hoofdredacteur van NRC Handelsblad Ben Knapen. Hij is lid van de buitenlandcommissie van het CDA. Ingewijden nemen zijn kandidatuur echter niet erg serieus. Hetzelfde geldt voor voormalig staatssecretaris van Buitenlandse Zaken René van der Linden en VN-ambassadeur Dirk Jan van den Berg.
CDA-bronnen zeggen dat de partijtop zich pas vanaf donderdag met de opvolging van De Hoop Scheffer gaat bezighouden. Premier Balkenende keert dan terug uit de Verenigde Staten. Volgens een betrokkene is de kans niet groot dat deze week al de knoop wordt doorgehakt.
http://nu.nl/news.jsp?n=208657&c=11
quote:Wat een gedoe eigenlijk als alles al in de richting van Ben Bot wijst. Hetzelfde theater als met Jeep de Hoep Shefer.
Op dinsdag 23 september 2003 17:23 schreef Kozzmic het volgende:
De CDA-fractie wil Verhagen behouden voor de fractie. Verhagen wil zelf ook liever fractievoorzitter blijven, maar houdt nadrukkelijk de mogelijkheid open dat hij door de CDA-top tegen zijn zin een ministerschap in de maag krijgt gesplitst...
[..]
quote:Onze Maxime kent het woordje 'nee' niet?
De CDA-fractie wil Verhagen behouden voor de fractie. Verhagen wil zelf ook liever fractievoorzitter blijven, maar houdt nadrukkelijk de mogelijkheid open dat hij door de CDA-top tegen zijn zin een ministerschap in de maag krijgt gesplitst...
[..]
quote:Maxime zou hierop "jawel hoor" antwoorden.
Op dinsdag 23 september 2003 17:30 schreef Parabola het volgende:[..]
Onze Maxime kent het woordje 'nee' niet?
quote:Ach, het is wel zo netjes om te wachten tot Balkenende weer in het land is. Bovendien vertrekt De Hoop Scheffer pas met ingang van januari naar de NAVO, dus erg veel haast is er niet.
Op dinsdag 23 september 2003 17:25 schreef Sidekick het volgende:[..]
Wat een gedoe eigenlijk als alles al in de richting van Ben Bot wijst. Hetzelfde theater als met Jeep de Hoep Shefer.
quote:Huh ik had een ander bericht gelezen:
[..]
quote:
CDA-fractie vraagt De Drol te blijven
DEN HAAG - De CDA-fractie heeft haar webdesigner Maxime "De Drol" Verhagen dinsdag gevraagd op zijn post te blijven en niet te kiezen voor een ministerschap van Buitenlandse Zaken. Dat komt over enkele maanden vrij door het vertrek van De Hoop Scheffer, die benoemd is tot NAVO-chef.Verhagen zelf zegt het liefst zijn huidige functie te behouden. "Als het aan mij ligt blijf ik webdesigner." Maar hij wilde dinsdag niet ingaan op de vraag wat hij doet als er door de CDA-top druk op hem wordt uitgeoefend om toch naar Buitenlandse Zaken te verkassen.
quote:
Verhagen meeste kans op BuZaDEN HAAG - CDA-fractieleider Verhagen en minister Peijs van Verkeer en Waterstaat zijn met premier Balkenende in gesprek over hun kandidatuur voor het ministerschap van Buitenlandse Zaken. Vooral Verhagen gooit hoge ogen. Oud-topambtenaar in Europa Bot, die eerder veel werd genoemd, zou geen kans maken. Dit melden goede bronnen in het kabinet.
Balkenende heeft intern aangegeven dat hij snel tot een beslissing wil komen. Het CDA wil begin volgende week de naam van de opvolger bekendmaken.
Het probleem met Verhagen is dat zijn opvolging als fractievoorzitter moeilijkheden oplevert. De CDA-fractie heeft zich deze week vierkant uitgesproken tegen de gang van Verhagen naar het kabinet. Maar de huidige fractievoorzitter, vroeger buitenlandwoordvoerder, lijkt te beseffen dat hij een eenmalige kans krijgt. Mogelijk zou Wijn, staatssecretaris voor Financiën, Verhagen kunnen opvolgen.
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1064467798818.html
quote:Nee!
Op vrijdag 26 september 2003 08:32 schreef Kozzmic het volgende:[..]
En hoe kan Wijn nu fractievoorzitter worden?
quote:Hij stond op de lijst, dus als Verhagen als kamerlid afzwaait dan kan Wijn hem als kamerlid (en fractievoorzitter) opvolgen.
Op vrijdag 26 september 2003 08:44 schreef Sidekick het volgende:En hoe kan Wijn nu fractievoorzitter worden?
quote:En dan gaat Ben Bot de opvolger zijn van Wijn?
Op vrijdag 26 september 2003 08:53 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Hij stond op de lijst, dus als Verhagen als kamerlid afzwaait dan kan Wijn hem als kamerlid (en fractievoorzitter) opvolgen.
quote:Nee, Bot komt alleen in aanmerking van Buitenlandse Zaken. Het zou niet slecht zijn als het CDA Verhagen afvloeit als fractievoorzitter, want de fractievoorzitter is toch min of meer het visitekaartje van de partij en Verhagen slaat een modderfiguur.
Op vrijdag 26 september 2003 08:57 schreef Sidekick het volgende:[..]
En dan gaat Ben Bot de opvolger zijn van Wijn?
quote:Het was ook semi-grappig bedoeld.
Op vrijdag 26 september 2003 10:52 schreef JorgVienna het volgende:[..]
Nee, Bot komt alleen in aanmerking van Buitenlandse Zaken.
quote:En als Minister van Buitenlandse Zaken is hij het visitekaartje van Nederland naar de rest van de wereld toe. Dat lijkt me erger.
Het zou niet slecht zijn als het CDA Verhagen afvloeit als fractievoorzitter, want de fractievoorzitter is toch min of meer het visitekaartje van de partij en Verhagen slaat een modderfiguur.
quote:Ik zie niet echt geschikte opvolgers binnen het CDA. Vandaar dat ze Verhagen wel zullen handhaven en die Bot zullen posten op Buitenlandse Zaken.
Op vrijdag 26 september 2003 10:57 schreef Sidekick het volgende:[..]
Het was ook semi-grappig bedoeld.
Wie moet Wijn opvolgen dan?
[..]
Heb Verhagen toen ook bezig gezien in die kwestie over die vliegtuigspotters in Griekenland en dat was weinig overtuigend.
quote:Ik denk dat dat wel meevalt.
En als Minister van Buitenlandse Zaken is hij het visitekaartje van Nederland naar de rest van de wereld toe. Dat lijkt me erger.
quote:Hoezo? Wat kan hij als fractievoorzitter verkeerd doen wat hij als minister niet fout kan doen?
Op vrijdag 26 september 2003 10:59 schreef JorgVienna het volgende:[..]
Ik denk dat dat wel meevalt.
quote:Als fractievoorzitter is hij het visitekaartje van het CDA min of meer (vind ik dan) en hij slaat gewoon niet goed aan, want ik ken werkelijk niemand die positief is over Verhagen.
Op vrijdag 26 september 2003 11:03 schreef Sidekick het volgende:[..]
Hoezo? Wat kan hij als fractievoorzitter verkeerd doen wat hij als minister niet fout kan doen?
Ook bij de CDA-achterban is hij volgens mij niet echt populair. Ja, misschien bij de Limburgse aanhang, maar bij de rest niet volgens mij.
Het voordeel van Verhagen op BZ is dat 'ie gepokt en gemazeld is in zowel het Nederlandse als het Europese parlement.
Bernard Bot kent alleen het Europarlement en kan niet bepaald goed opschieten met Balkenende.
Eelco Brinkman zou ook een goede keus kunnen zijn, ware het niet dat (weer) ziek is geworden.
quote:Ik ben ook niet erg positief over Verhagen, maar ik zie hem liever bij de CDA dan ik het kabinet. Zie je die 2 al bij Bush op de koffie? De vorige keer was Jeep de Hoep Shefer erbij, die heeft nog enige vorm van charismatisch leiderschap. 2 christelijke lulletjes is erg genant.
Op vrijdag 26 september 2003 11:06 schreef JorgVienna het volgende:[..]
Als fractievoorzitter is hij het visitekaartje van het CDA min of meer (vind ik dan) en hij slaat gewoon niet goed aan, want ik ken werkelijk niemand die positief is over Verhagen.
Ook bij de CDA-achterban is hij volgens mij niet echt populair. Ja, misschien bij de Limburgse aanhang, maar bij de rest niet volgens mij.
quote:Die Amerikanen zijn over het algemeen christelijker dan wat ze op visite krijgen, hoor.
Op vrijdag 26 september 2003 11:10 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ik ben ook niet erg positief over Verhagen, maar ik zie hem liever bij de CDA dan ik het kabinet. Zie je die 2 al bij Bush op de koffie? De vorige keer was Jeep de Hoep Shefer erbij, die heeft nog enige vorm van charismatisch leiderschap. 2 christelijke lulletjes is erg genant.
quote:Maar die hebben een uitstraling van echte staatsmannen. Of ze christelijk zijn of niet, is niet belangrijk (dat was een beetje demonisatie aan mijn kant
Op vrijdag 26 september 2003 11:12 schreef Mike het volgende:[..]
Die Amerikanen zijn over het algemeen christelijker dan wat ze op visite krijgen, hoor.
quote:Goed punt.
Op vrijdag 26 september 2003 11:09 schreef Mike het volgende:
Maxime Verhagen is de vertrouweling van Balkenende. Eigenlijk zou Balkenende Verhagen liever in de kamer houden.
quote:Echt waar?
Eelco Brinkman zou ook een goede keus kunnen zijn, ware het niet dat (weer) ziek is geworden.
[Dit bericht is gewijzigd door Sidekick op 26-09-2003 11:35]
quote:Ja, ik heb begrepen dat 'ie ook zeker minister zou zijn geworden in dit kabinet, maar dat het opnieuw de kop opsteken van z'n ziekte 'm dat belette.
Op vrijdag 26 september 2003 11:30 schreef Sidekick het volgende:
Echt waar?
quote:Nog 4 nachtjes slapen dus.
Opvolger De Hoop Scheffer niet voor dinsdagDEN HAAG - Het CDA verwacht niet voor dinsdag een opvolger te kunnen presenteren van CDA-minister De Hoop Scheffer van Buitenlandse Zaken die de nieuwe baas van de NAVO wordt.
Dat hebben bronnen binnen de partij donderdag gezegd. De resterende tijd is bijvoorbeeld nog nodig voor het afronden van een screening van de ministerskandidaat door de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst(AIVD).
Nog steeds geldt voormalig permanent vertegenwoordiger bij de Europese Unie Bernard Bot als de belangrijkste kandidaat om het werk van De Hoop Scheffer op Buitenlandse Zaken over te nemen.
De 65-jarige Bot heeft als groot voordeel dat hij veel ervaring heeft met de Europese dossiers. Mensen die Bot kennen verwachten niet dat deze zal weigeren als hem de ministerspost wordt aangeboden.
Naast Bot doen ook andere namen de ronde, zoals die van fractieleider Verhagen, oud-partijleider Brinkman of uitgever Knapen. Verhagen heeft al laten weten dat hij liever in de fractie blijft. De fractie heeft daar ook op aangedrongen.
Tijdens het wekelijks overleg van de CDA-top donderdagavond is de opvolging van De Hoop Scheffer niet meer ter sprake geweest, aldus betrokkenen.
De Hoop Scheffer blijft nog tot begin december in functie. Hij wil het OVSE-voorzitterschap van Nederland afmaken.
ANP
quote:Spannend hoor...kijken of we een nog grotere ja-knikker kunnen vinden als Jaap...mischien lukt het.
Op vrijdag 26 september 2003 13:50 schreef Sidekick het volgende:Nog 4 nachtjes slapen dus.
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 13:53 schreef Tijger_m het volgende:[..]
Spannend hoor...kijken of we een nog grotere ja-knikker kunnen vinden als Jaap...mischien lukt het.
Ben ik ook in de running nu?
Als ze ja-knikkers zoeken, dan maakt Verhagen een grote kans.
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 13:53 schreef Tijger_m het volgende:Spannend hoor...kijken of we een nog grotere ja-knikker kunnen vinden als Jaap...mischien lukt het.
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 13:53 schreef Tijger_m het volgende:
Spannend hoor...kijken of we een nog grotere ja-knikker kunnen vinden als Jaap...mischien lukt het.
quote:Hij heeft wel wat meer gedaan dan dat hoor. Kijk maar eens naar z'n CV (eerder in dit topic).
Op vrijdag 26 september 2003 11:09 schreef Mike het volgende:
Bernard Bot kent alleen het Europarlement en kan niet bepaald goed opschieten met Balkenende.
quote:
quote:
quote:Het was ook niet m'n bedoeling om z'n kwaliteiten naar beneden te halen.
Op vrijdag 26 september 2003 19:57 schreef k_man het volgende:[..]
Hij heeft wel wat meer gedaan dan dat hoor. Kijk maar eens naar z'n CV (eerder in dit topic).
Hij lijkt me aan de hand van z'n cv uitermate geschikt...het ging er nu om dat hij geen ervaring heeft met het Nederlandse parlement.
quote:Heel veel (succesvolle) ministers hadden geen ervaring met het parlement.
Op zaterdag 27 september 2003 12:44 schreef Mike het volgende:Hij lijkt me aan de hand van z'n cv uitermate geschikt...het ging er nu om dat hij geen ervaring heeft met het Nederlandse parlement.
quote:Maar de kans is wel groter dat er beginnersfouten worden gemaakt.
Op zaterdag 27 september 2003 12:45 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Heel veel (succesvolle) ministers hadden geen ervaring met het parlement.
Oud-ambassadeur Ben Bot heeft de beste papieren om Jaap de Hoop Scheffer op te volgen als minister van Buitenlandse Zaken. Dat melden bronnen binnen de top van het CDA aan RTL Nieuws.
quote:Ja de beste papieren. Maar daar waren we al lang over uit. Hij heeft alleen geen charisma.
Op zaterdag 27 september 2003 14:26 schreef SCH het volgende:
'Bot volgt De Hoop Scheffer op als minister'Oud-ambassadeur Ben Bot heeft de beste papieren om Jaap de Hoop Scheffer op te volgen als minister van Buitenlandse Zaken. Dat melden bronnen binnen de top van het CDA aan RTL Nieuws.
Ik hoop dat Peijs het wordt. En dan Brinkman op Verkeer en Waterstaat. Dat zijn ongeveer de twee enige CDA politici die ik nog enigszins met een tien meter lange stok zou durven aanraken.
quote:
Op zaterdag 27 september 2003 14:36 schreef speknek het volgende:[..]
Hij heeft alleen geen charisma.
Ik hoop dat Peijs het wordt. En dan Brinkman op Verkeer en Waterstaat.
Ik heb Peijs een aantal keer gehoord, en ik vond dat fiks tegenvallen, niet zozeer qua charisma, maar qua inhoud. Ik denk niet dat zij geschikt is voor die zware functie.
quote:Als het uit een CDA'er moet komen dan wordt het moeilijk. Alleen Donner komt bij mij goed over.
Op zaterdag 27 september 2003 15:02 schreef speknek het volgende:
Misschien ook niet nee. Maar het is hier echt een keuze between a rock and a hard place.
quote:Ja inderdaad, maar die wordt dus niet als kandidaat naar voren geschoven. Is hij wellicht ook te introvert en behouden voor. Overigens is ook Donner door die uitspraak over spooktankers onlangs van m'n voetstuk gevallen.
Op zaterdag 27 september 2003 15:05 schreef Sidekick het volgende:
Als het uit een CDA'er moet komen dan wordt het moeilijk. Alleen Donner komt bij mij goed over.
* speknek bidt tot God dat Hij een engel met een groot vlammend zwaard richting Zijn Eigen CDA stuurt
quote:Heeft hij echt een uitspraak gedaan over die spooktankers?
Op zaterdag 27 september 2003 15:11 schreef speknek het volgende:[..]
Ja inderdaad, maar die wordt dus niet als kandidaat naar voren geschoven. Is hij wellicht ook te introvert en behouden voor. Overigens is ook Donner door die uitspraak over spooktankers onlangs van m'n voetstuk gevallen.
quote:God heeft al de kiezers van mensen meer verstand gegeven, gezien het aantal zetels in de peiling.
* speknek bidt tot God dat Hij een engel met een groot vlammend zwaard richting Zijn Eigen CDA stuurt
quote:Hmm op het radio 1 journaal zeiden ze woensdagochtend dat hij vond dat de politie niet achter benzinedieven aan moest gaan. Het ligt, zoals hij het gezegd heeft, iets genuanceerder zie ik nu. Alhoewel justitie nog steeds blind zou moeten zijn en een minister geen openlijke uitspraken over prioriteiten doen.
Op zaterdag 27 september 2003 15:14 schreef Sidekick het volgende:
Heeft hij echt een uitspraak gedaan over die spooktankers?
quote:
Op zaterdag 27 september 2003 15:21 schreef speknek het volgende:[..]
Hmm op het radio 1 journaal zeiden ze woensdagochtend dat hij vond dat de politie niet achter benzinedieven aan moest gaan. Het ligt, zoals hij het gezegd heeft, iets genuanceerder zie ik nu. Alhoewel justitie nog steeds blind zou moeten zijn en een minister geen openlijke uitspraken over prioriteiten doen.
http://planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=403208/sc=a0381d
Maar die uitspraak was misschien ook niet echt tactisch.
quote:
Bot nieuwe man op Buitenlandse ZakenDEN HAAG, 29 SEPT. De 65-jarige carrièrediplomaat Bernard Bot wordt de nieuwe minister van Buitenlandse Zaken. Dat bevestigen vandaag Haagse bronnen. Hij volgt zijn partijgenoot Jaap de Hoop Scheffer op, die secretaris-generaal van de NAVO wordt.
De CDA'er Bot was, tot aan zijn pensionering vorig jaar, tien jaar lang de hoogste Nederlandse diplomaat bij de Europese Unie in Brussel. De keuze voor zijn persoon wordt, aldus Haagse bronnen, in hoge mate ingegeven door zijn rijke Europese ervaring. Nederland bekleedt in de tweede helft van 2004 het voorzitterschap van de Europese Unie.
Bot, wiens voordracht nog officieel bekend moet worden gemaakt en die eerst nog een bezoek aan de koningin moet afleggen, was als diplomaat zeer vaak aanwezig in de Nederlandse ministerraad als daar over Europa werd gesproken. Hij verving ook de Nederlandse premier in Brussel wanneer deze verhinderd was bij bijeenkomsten van de Europese Raad. Sinds zijn pensionering was Bot werkzaam bij een particulier adviesbureau.
Bot treedt naar verwachting als minister aan in december, nadat De Hoop Scheffer als nieuwe secretaris-generaal naar de NAVO is vertrokken. De Hoop Scheffer en premier Balkenende vinden dat eerst het voorzitterschap van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) onder de huidige minister tot een goed einde moet worden gebracht.
Voor het ministerschap werden in politiek Den Haag de afgelopen week ook andere namen genoemd, waaronder die van de CDA-fractievoorzitter Verhagen. Bots ruime ervaring, waardoor hij geen lange inwerkperiode nodig lijkt te hebben, lijkt echter de doorslag te hebben gegeven. De zittende minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, heeft vorige week al desgevraagd laten weten niet voor de post beschikbaar te zijn, aldus Haagse bronnen.
Bot zelf wilde vanmiddag, gevraagd naar een reactie, ,,bevestigen noch ontkennen'' dat hij de nieuwe minister wordt. ,,U zult op de premier moeten wachten'', zei hij.
Als diplomaat heeft Bot zich veelal als een man met duidelijke inzichten laten kennen, die tegen botsingen met de premier (Kok) of de minister van Buitenlandse Zaken (Van Aartsen) soms niet opzag. Na zijn pensionering heeft Bot zich in kranteninterviews uitgesproken voor een meer actief optreden van Nederland in de Europese diplomatie. Hij geldt als een voorstander van de toetreding tot de Europese Unie van Turkije, waar hij vroeger ambassadeur is geweest.
quote:Vind ik wat kort door de bocht van de oppositie, misschien is een poldermodel oplossing wel het beste, De Hoop Scheffer die Bot goed inwerkt
"De Hoop Scheffer moet direct weg"***************************************
DEN HAAG De oppositie in de Kamer wil
dat minister De Hoop Scheffer van
Buitenlandse Zaken direct na het bekend
worden van zijn opvolger opstapt.Als
hij langer blijft,is dat "een motie van
wantrouwen voor zijn opvolger",stelt
PvdA-woordvoerder Timmermans.
Ook SP'er Van Bommel wil snel "zaken
doen" met de nieuwe minister.Het CDA
vindt het "onzin" om De Hoop Scheffer
direct weg te sturen.
Morgen wordt vrijwel zeker Bernard Bot
aangewezen als de nieuwe minister.De
Hoop Scheffer wil echter tot december
aanblijven om het voorzitterschap van
de OVSE af te ronden.
Jaope de HS heeft voor mij gewoon gelijk dat hij eerst Bot inwerkt en zijn lopende voorzitterschap netjes afrondt voordat hij zich op "het nieuwe avontuur dat NAVO heet" stort.
quote:Ik denk dat de SP nooit bezwaar maakt tegen het aftreden van een minister van rechtse huize.
Op maandag 29 september 2003 17:26 schreef sjun het volgende:
Bijzonder grappig dat juist de SP graag zo vlot mogelijk afscheid neemt. Gezien het aantal politieke fossielen in de SP zou je wat meer clementie verwachten met mensen die al wat langer in de politiek zitten en toe zijn aan een afscheid.
quote:Om de SP de wind uit de zeilen te nemen kun je eventueel de nieuwe minister ook pas bekend gaan maken op de dag dat De Hoop Scheffer officieel tot SG van de NAVO is benoemd, maar dat lijkt me ook wat overdreven.
Jaope de HS heeft voor mij gewoon gelijk dat hij eerst Bot inwerkt en zijn lopende voorzitterschap netjes afrondt voordat hij zich op "het nieuwe avontuur dat NAVO heet" stort.
bernardbot.nl (volgend domein)
Status actief
Registrant Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bezuidenhoutseweg 67
2594 AC 'S-GRAVENHAGE
Netherlands
Domicilie N/A
Gebonden aan ADR ja
Administratief contact J. Jeroense
+31 703484110
postmaster@buiza.nl
Registrar VIA NET.WORKS Nederland
Science Park Eindhoven 5630
5692 EN SON
Netherlands
Technisch contact VIA NET.WORKS Netmaster
+31 40 2393393
netmaster@vianetworks.nl
Nameserver ns1.vianetworks.nl 212.61.15.8
Nameserver ns2.vianetworks.nl 212.61.25.226
Datum eerste registratie 29-09-2003
Record laatst gewijzigd 29-09-2003
Record onderhouden door NL Domain Registry
quote:Ze hadden moeten wachten totdat het voorzitterschap van de OVSE was afgelopen. Nu moet de Hoop Scheffer gewoon weg.
Op maandag 29 september 2003 17:32 schreef freako het volgende:
Om de SP de wind uit de zeilen te nemen kun je eventueel de nieuwe minister ook pas bekend gaan maken op de dag dat De Hoop Scheffer officieel tot SG van de NAVO is benoemd, maar dat lijkt me ook wat overdreven..
quote:Yep - wat maakt Balkenende zich het vaak toch onnodig moeilijk. Zo onhandig. Verder prima keuze die Bot, lijkt het. Jammer dat Verhagen in de 2e Kamer blijft rondwandelen.
Op dinsdag 30 september 2003 07:06 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ze hadden moeten wachten totdat het voorzitterschap van de OVSE was afgelopen. Nu moet de Hoop Scheffer gewoon weg.
quote:Lilian Marijnissen in spoor vader
Gezien het aantal politieke fossielen in de SP
quote:Neuh, waarom. Staat ergens dat er nooit een datum bekend mag zijn waarop iemand weg gaat ofzo?
Op dinsdag 30 september 2003 07:06 schreef Sidekick het volgende:Ze hadden moeten wachten totdat het voorzitterschap van de OVSE was afgelopen. Nu moet de Hoop Scheffer gewoon weg.
Dit is oppositie-gezeik puur vanwege het zeiken. Best sneu.
quote:Het gaat er niet om of de hoop scheffer een oude fossiel is. Het gaat erom dat het een waardeloze minister is. Dus hoe eerder hij is opgesodemieterd hoe beter het is.
Bijzonder grappig dat juist de SP graag zo vlot mogelijk afscheid neemt. Gezien het aantal politieke fossielen in de SP zou je wat meer clementie verwachten met mensen die al wat langer in de politiek zitten en toe zijn aan een afscheid.
quote:Hij doet het dus en start op 3 december.
Ben Bot aanvaardt ministerspost***************************************
HILVERSUM Voormalig EU-ambassadeur Ben
Bot (CDA) heeft het verzoek van premier
Balkenende om toe te treden tot het
kabinet,"met zeer groot enthousiasme"
aanvaard.Bot zei dat na afloop van een
gesprek met Balkenende.
65-jarige Bot wordt op 3 december door
de koningin geïnstalleerd als minister
van Buitenlandse Zaken.Hij volgt dan
Jaap de Hoop Scheffer op,die benoemd is
tot secretaris-generaal van de NAVO.
De Hoop Scheffer zal op 1 en 2 december
nog de OVSE-conferentie voorzitten.Tot
3 december is er nog een prima minister
van Buitenlandse Zaken,zei Bot."Die ga
ik niet voor de voeten lopen."
quote:Ook De Hoop Scheffer heeft een diplomaten-achtergrond, en een flinke buitenlanddossierkennis.
Op dinsdag 30 september 2003 10:49 schreef du_ke het volgende:Hij lijkt me allicht een stuk beter dan De Hoop Scheffer (die ook maar op een baantje gedumpt werd
). Maar ik meot toegeven dat hij in ieder geval de OVSE in het begin wel goed deed.
quote:Ik weet wel dat hij een behoorlijk goede achtergrond heeft. Maar hij moest na het leidersschapsbal bij het CDA wel ergens gestald worden. Net als Melkert die bij de Wereldbank is gedumpt.
Op dinsdag 30 september 2003 12:41 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Ook De Hoop Scheffer heeft een diplomaten-achtergrond, en een flinke buitenlanddossierkennis.
Niet zomaar op een BuZa-baantje gedumpt dus.
quote:Als hij geen minister was geworden, was ie waarschijnlijk CdK in Overijssel geworden. Toch een mazzeltje voor hem dat ie dan nu naar de NAVO kan.
Op dinsdag 30 september 2003 12:46 schreef du_ke het volgende:[..]
Ik weet wel dat hij een behoorlijk goede achtergrond heeft. Maar hij moest na het leidersschapsbal bij het CDA wel ergens gestald worden.
quote:Hij heeft toen toch heel netjes in de TweedeKamer-bankjes plaatsgenomen. Dat vind ik erg bewonderenswaardig. De meeste mensen zouden met hun gekrenkte ego onder de arm vertrokken zijn.
Op dinsdag 30 september 2003 12:46 schreef du_ke het volgende:Ik weet wel dat hij een behoorlijk goede achtergrond heeft. Maar hij moest na het leidersschapsbal bij het CDA wel ergens gestald worden. Net als Melkert die bij de Wereldbank is gedumpt.
quote:Heb je daar ook nog argumenten bij? Of toeter je zomaar wat in het rond?
Op dinsdag 30 september 2003 10:17 schreef dazzle123 het volgende:[..]
Het gaat er niet om of de hoop scheffer een oude fossiel is. Het gaat erom dat het een waardeloze minister is. Dus hoe eerder hij is opgesodemieterd hoe beter het is.
quote:Denk aan Bush Schoot en Hond
Op dinsdag 30 september 2003 13:55 schreef RemcoKouwenhoven het volgende:[..]
Heb je daar ook nog argumenten bij? Of toeter je zomaar wat in het rond?
Echt waardeloos is hij niet. Helaas wel grotendeels kritiekloos .
quote:En iets concreter? Want deze kreten zijn uiteraard ietwat demagogisch en vooral gebruld door 'linkse mensen'.
Op dinsdag 30 september 2003 14:33 schreef du_ke het volgende:Denk aan Bush Schoot en Hond
.
quote:Waarom moet je kritiek hebben op iets waar je 't mee eens bent?
Echt waardeloos is hij niet. Helaas wel grotendeels kritiekloos.
quote:Gewoon negeren DennisMoore, zit totaal geen gefundeerde kennis achter...
Op dinsdag 30 september 2003 14:37 schreef DennisMoore het volgende:
...En iets concreter? Want deze kreten zijn uiteraard ietwat demagogisch en vooral gebruld door 'linkse mensen'...
quote:Ok ik vind dat Nederland onder leiding van Balkenende en de Hoop Scheffer een te kritiekloze houding heeft aangenomen ten opzicht van Amerika en het door hen gevoerde Irak beleid.
Op dinsdag 30 september 2003 14:37 schreef DennisMoore het volgende:[..]
En iets concreter? Want deze kreten zijn uiteraard ietwat demagogisch en vooral gebruld door 'linkse mensen'.
[..]Waarom moet je kritiek hebben op iets waar je 't mee eens bent?
quote:Och, du_ke heeft wel aardig wat krediet opgebouwd hoor.
Op dinsdag 30 september 2003 14:44 schreef Herostratos het volgende:Gewoon negeren DennisMoore, zit totaal geen gefundeerde kennis achter...
quote:Maar hoe maak jij dat onderscheid?
Op dinsdag 30 september 2003 14:45 schreef du_ke het volgende:Ok ik vind dat Nederland onder leiding van Balkenende en de Hoop Scheffer een te kritiekloze houding heeft aangenomen ten opzicht van Amerika en het door hen gevoerde Irak beleid.
Het mag natuurlijk best zo zijn dat je het er mee eens bent. Maar een eigen mening kan ook geen kwaad.
quote:Of ik daar argumenten bij heb? Dan had je het afgelopen jaar het nieuws moeten volgen. En dan vooral dat slappe gelul van de hoop scheffer over massavernietigingswapens en het geklets van hem dat een oorlog niet onvermijdelijk zou zijn 3 weken voordat de oorlog tegen Irak begon. En dan heb ik het nog niet eens over de genante vertoning bij het bezoek aan Bush van een tijdje terug. Ik heb zelden zo'n kleurloze en visieloze minister gezien als Jaap de Hoop Scheffer.
Op dinsdag 30 september 2003 13:55 schreef RemcoKouwenhoven het volgende:[..]
Heb je daar ook nog argumenten bij? Of toeter je zomaar wat in het rond?
quote:Zoals RemcoKouwenhoven al zei, toeter maar wat in het rond...
Op dinsdag 30 september 2003 14:53 schreef dazzle123 het volgende:
Of ik daar argumenten bij heb? Dan had je het afgelopen jaar het nieuws moeten volgen. En dan vooral dat slappe gelul van de hoop scheffer over massavernietigingswapens en het geklets van hem dat een oorlog niet onvermijdelijk zou zijn 3 weken voordat de oorlog tegen Irak begon. En dan heb ik het nog niet eens over de genante vertoning bij het bezoek aan Bush van een tijdje terug. Ik heb zelden zo'n kleurloze en visieloze minister gezien als Jaap de Hoop Scheffer.
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 14:48 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Och, du_ke heeft wel aardig wat krediet opgebouwd hoor.
.
quote:Tja zo kan je het bekijken maar volgens mij was er vanuit het "volk" toch meer weerstand dan het kabinet liet blijken. Vanuit mijn oogpunt hebben Balkenende en de hoop Scheffer gewoon vrij zwak gehandeld.
Maar hoe maak jij dat onderscheid?
Stel nou dat het kabinet (als geheel!) het gewoonweg ééns was met de gevoerde argumentatie... zul jij dat dan toch 'kritiekloos' blijven noemen?
Maar dan nog blijft het een mooi gevalletje van 'kritiekloos' achter Bush aanhobbelen met erg weinig eigen initiatief.
Een ander punt. Hoewel hij de OVSE best goed geleid heeft had hij wel wat meer aandacht mogen vragen voor de problemen die de OVSE heeft. Ook nu was het weer vrij geruisloos allemaal. Van mij mag Nederland en het sociale/ geciviliseerde karakter wat we uit hopen te stralen wel wat meer op de kaart gezet mogen worden.
quote:Heeft de oppositie gelijk? Ik denk dat het wel meevalt: nu kan Jeep ook in debat gaan omdat hij toch het regeerakkoord en het beleid moet uitvoeren. Tot 3 december is hij formeel nog verantwoordelijk.
De Hoop Scheffer blijft tot decemberDEN HAAG, 30 SEPT. De beoogd minister van Buitenlandse Zaken, Ben Bot (CDA), zal per 3 december door de koningin worden beëdigd. Tot die tijd blijft Jaap de Hoop Scheffer, die secretaris-generaal van de NAVO wordt, in functie. Bot accepteerde vanochtend ,,met zeer groot enthousiasme'' het verzoek van premier Balkenende om De Hoop Scheffer op te volgen. Deze blijft tot 3 december aan om de jaarlijkse ministeriële conferentie van de OVSE nog te kunnen leiden.
Inhoudelijk wilde Bot vanochtend niet ingaan op zijn nieuwe functie. ,,Tot 3 december zit ik in de wachtkamer. Nee, het ministerie hoeft mij voor die datum ook nog niet te bellen. Er is een uitstekende minister in de persoon van De Hoop Scheffer. Die ga ik niet voor de voeten lopen.''
Bij de oppositiepartijen in de Tweede Kamer heerst wrevel over het aanblijven van De Hoop Scheffer tot december. Bot moet het zo snel mogelijk overnemen van De Hoop Scheffer, menen PvdA, SP en GroenLinks. ,,Het aanblijven van De Hoop Scheffer is op deze manier een motie van wantrouwen aan het adres van zijn opvolger'', meent PvdA-woordvoerder Timmermans. ,,De Hoop Scheffer is inmiddels in politieke zin vertrokken. Als Bot wordt aangewezen als zijn opvolger is hij in politieke zin al aangetreden. Het zou dan een vreemde figuur zijn als de Kamer zaken moet doen met een vertrekkende minister terwijl de komende minister in een stoeltje in de wandelgangen moet optekenen wat de Kamer wil.''
Ook het SP-Kamerlid Van Bommel heeft grote bezwaren tegen het tijdelijk aanblijven van De Hoop Scheffer. ,,De Hoop Scheffer kan wat ons betreft de OVSE nog even blijven voorzitten, maar in de Kamer willen wij zaken doen met zijn opvolger'', aldus Van Bommel.
VVD-woordvoerder Wilders kan het ,,billijken'' dat De Hoop Scheffer het OVSE-voorzitterschap wil afronden. ,,Maar het kan niet zo zijn dat we met deze minister over de begroting van Buitenlandse Zaken voor 2004 gaan debatteren.''
Over de persoon van Bot zijn de fracties wel redelijk positief. De VVD heeft vertrouwen in Bot. ,,Maar wij zullen hem uiteindelijk wel afrekenen op het eindresultaat'', aldus het liberale Kamerlid Wilders. PvdA'er Timmermans vindt het positief dat Nederland een ,,overtuigd Europeaan'' op Buitenlandse Zaken krijgt. ,,De toekomst van Nederland ligt immers in Europa'', zei hij.
quote:Volgens mij geeft het eerst vetgedrukte aan vanuit welke geest de opmerkingen van de oppositie zijn te plaatsen. Ik vind het overdreven, evenals de redenering over 'politiek vertrokken', alsof de Hoop Scheffer zijn partij met een zeper zal achterlaten en zjin opvolger een totaal ander beleid voorstaat. Gezien de Hoop Scheffer nog weinig profilerend bezig was krijgt Bot alle ruimte voor 'eigen' (lees: kabinets-) beleid.
Bij de oppositiepartijen in de Tweede Kamer heerst wrevel over het aanblijven van De Hoop Scheffer tot december. Bot moet het zo snel mogelijk overnemen van De Hoop Scheffer, menen PvdA, SP en GroenLinks. ,,Het aanblijven van De Hoop Scheffer is op deze manier een motie van wantrouwen aan het adres van zijn opvolger'', meent PvdA-woordvoerder Timmermans. ,,De Hoop Scheffer is inmiddels in politieke zin vertrokken. Als Bot wordt aangewezen als zijn opvolger is hij in politieke zin al aangetreden. Het zou dan een vreemde figuur zijn als de Kamer zaken moet doen met een vertrekkende minister terwijl de komende minister in een stoeltje in de wandelgangen moet optekenen wat de Kamer wil.''Ook het SP-Kamerlid Van Bommel heeft grote bezwaren tegen het tijdelijk aanblijven van De Hoop Scheffer. ,,De Hoop Scheffer kan wat ons betreft de OVSE nog even blijven voorzitten, maar in de Kamer willen wij zaken doen met zijn opvolger'', aldus Van Bommel.
VVD-woordvoerder Wilders kan het ,,billijken'' dat De Hoop Scheffer het OVSE-voorzitterschap wil afronden. ,,Maar het kan niet zo zijn dat we met deze minister over de begroting van Buitenlandse Zaken voor 2004 gaan debatteren.''
Over de persoon van Bot zijn de fracties wel redelijk positief. De VVD heeft vertrouwen in Bot. ,,Maar wij zullen hem uiteindelijk wel afrekenen op het eindresultaat'', aldus het liberale Kamerlid Wilders. PvdA'er Timmermans vindt het positief dat Nederland een ,,overtuigd Europeaan'' op Buitenlandse Zaken krijgt. ,,De toekomst van Nederland ligt immers in Europa'', zei hij.
Ik zie dit opstootje dan ook als een aardige poging om wat te stoken binnen een regeringsparij in de hoop dat er een ego kan worden gestreeld tot stoom afblazen. Politieke zuigerij werkt volgens mij niet bij Bot gezien zijn enorme staat van diplomatieke dienst.
De opmerking van de VVD-woordvoerder snijdt dan nog wat hout al gaat het hier om een kanjer van een open deur. Alsof het CDA haar politieke partners tegen zich in het harnas zou jagen om een VVD woordvoerder wat minuten van roem te gunnen.
quote:
Bot woensdag minister Buitenlandse Zaken
DEN HAAG - Ben Bot begint woensdag als de nieuwe minister van Buitenlandse Zaken. De oud-diplomaat volgt Jaap de Hoop Scheffer op, die in januari secretaris-generaal van de NAVO wordt.Bot (66) wordt woensdag officieel benoemd door koningin Beatrix. Om half twee is de officiële portefeuilleoverdracht aan de oud-diplomaat. De Hoop Scheffer beëindigde zijn ministerschap maandag en dinsdag met het voorzitterschap van de OVSE-conferentie. Nederland was dit jaar voorzitter van de OVSE.
Bot was tien jaar permanent vertegenwoordiger van Nederland bij de Europese Unie. Op deze voor Nederland hoogste diplomatieke post was hij ook de langst zittende 'EU-ambassadeur' van alle lidstaten. Daardoor kon Bot voor een relatief kleine lidstaat als Nederland vaak ongehoord veel gedaan krijgen. Hij geniet nog steeds aanzien in Brussel.
Bot ging al in 1963 bij het ministerie van Buitenlandse Zaken werken. Hij verbleef lange tijd in het buitenland, onder meer in Buenos Aires, Berlijn en Ankara. Voor zijn partij, het CDA, zat hij in diverse partijcommissies.
ANP
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |