Over Roland de Gunslinger (Scherpschutter)
Ik zelf heb de eerste twee boeken in het engels gelezen..
Nu de serie hier pas uitkomt ben ik ze allemaal in het nederlands aan het kopen, ik wacht nu op het derde deel eind deze maand..
iemand al zover als het tweede deel ?
Spike.
Ik heb de eerste vier (!) delen gelezen (al wat jaartjes geleden trouwens). Meer info over de volgende delen staan wel op Hier dus. In november komt deel vijf uit en dan is het wachten op de laatste twee.
Zal wel te maken hebben met het nieuwe deel (deel 5) wat binnenkort uitkomt.
quote:Inmiddels zijn er twee boeken in het nederlands uit.
Op vrijdag 19 september 2003 16:01 schreef Isabeau het volgende:
Is dat niet die hele oude serie van King die maar steeds niet afkomt?
Ik ben er nooit in begonnen, op de één of andere vage manier leek het me niks ondanks de enthousiaste kreten uit mijn vriendenkring. Nou ben ik sowieso een beetje op Stephen King uitgekeken, dus misschien heeft dat er mee te maken.
de volgende maand deel 4
de maand daarna deel 5
en deel 6 & 7 komen uit in 2004..
Maar de serie is af.
En het is zijn meesterwerk !
quote:Eerste deel was al langer uit, maar is gereviseerd en compleet aangepast aan de volledigheid van de serie.. ook veel commentaar van de schrijver zelf erbij.
Op vrijdag 19 september 2003 16:12 schreef Chewie het volgende:
Nu pas uitkomt? herdruk zeker, eerste deel in het nederlands heb ik zeker 10 jaar geleden voor het eerst gelezen.Zal wel te maken hebben met het nieuwe deel (deel 5) wat binnenkort uitkomt.
het is een veel completer verhaal dan de eerste uitgaven.
deel twee heeft ook nieuw commentaar.
en bij de nederlandse uitvoering, krijg je nu een mooie boekenlegger erbij (bij elk boek) met de uitgave datums erop van de volgende boeken.
quote:Heeft King deel 1 nu herschreven, hoorde ik namelijk van een vriend? laat maar lees het hier boven al
Op vrijdag 19 september 2003 16:14 schreef ranja het volgende:
Ik heb de eerste 4 delen ook (vertaald dus), geweldig... en in November komt inderdaad deel 5.
Ik heb wel laatst een herdruk zien liggen met een nieuwe cover van deel 1.
quote:2 t/m 4 ook. Alle delen heb ik al enkele jaren in huis liggen in het nederlands. Deel 1 is wel goed dat hij deze heeft geriviseerd, vond het orgineel nogal een andere stijl als de andere delen.
Eerste deel was al langer uit, maar is gereviseerd en compleet aangepast aan de volledigheid van de serie.. ook veel commentaar van de schrijver zelf erbij.
[Dit bericht is gewijzigd door Chewie op 19-09-2003 16:18]
Deel V heet Wolves of the Calla en komt uit in nov 2003 (paperback in juni 2004)
Deel VI heet Songs of Susannah en komt uit in zomer 2004 (pb in jan 2005)
Deel VII heet The Dark Tower en komt uit in november 2004 (pb in juni 2006)
Dus vooralsnog wat geduld en in het engels lezen of nog wat langer (een jaartje extra vaak) wachten tot de nederlandse vertaling uitkomt.
in spanning wachtend op de rest...gelukkig heeft ie de serie iig afgeschreven
quote:deel 3 en 4 komen opnieuw uit in nederland en zijn ook gereviseerd.
Op vrijdag 19 september 2003 16:14 schreef ranja het volgende:
Ik heb de eerste 4 delen ook (vertaald dus), geweldig... en in November komt inderdaad deel 5.
Ik heb wel laatst een herdruk zien liggen met een nieuwe cover van deel 1.
De serie is nu pas compleet.. Ik kan niet wachten het is een verslavend verhaal...
Maar ik zit te twijfelen of ik zal wachten met het lezen totdat de hele serie compleet is. Lijkt me wel zo prettig eigenlijk
quote:ok, opnieuw dus
Op vrijdag 19 september 2003 16:17 schreef SpikeAlike het volgende:[..]
deel 3 en 4 komen opnieuw uit in nederland en zijn ook gereviseerd.
De serie is nu pas compleet.. Ik kan niet wachten het is een verslavend verhaal...
ja, ik ben ook erg benieuwd hoe het verder gaat... de boeken worden steeds dikker, deel 4 had al 666 () bladzijden.
quote:yep deel 1 is nu veel meer compleet..
Op vrijdag 19 september 2003 16:15 schreef Chewie het volgende:[..]
Heeft King deel 1 nu herschreven, hoorde ik namelijk van een vriend?
quote:die nieuwe serie van uitgeverij luiting of zoiets is compleet.
Op vrijdag 19 september 2003 16:17 schreef Maerycke het volgende:
Ik popel al helemaal om deze serie eindelijk uit te lezen... En ongetwijfeld zal ik de vier oudere delen bij het uitkomen van het nieuwe deel wel weer opnieuw lezen.Maar ik zit te twijfelen of ik zal wachten met het lezen totdat de hele serie compleet is. Lijkt me wel zo prettig eigenlijk
[Dit bericht is gewijzigd door SpikeAlike op 19-09-2003 16:23]
quote:maar nu komen drie maanden lang een boek uit..
Op vrijdag 19 september 2003 16:21 schreef Isabeau het volgende:
Ik denk dat ik maar lekker wacht tot de hele serie uit is en dan alles in 1x aanschafIk ben het zo beu om lang op series te moeten wachten.
en het is zo'n mooi verhaal...
deel 6 & 7 is het wachten waard, want een afsluiting van zo'n mooi verhaal mag niet te snel zijn, daar wil ik best wel ff op wachten.. Dat maakt het verhaal mooier, omdat je er langer mee bezig bent..
quote:Je kan wel alvast beginnen, tegen de tijd dat deel 6 uitkomt heb je de eerste 5 uit (of je moet echt veel tijd hebben om te lezen).
Op vrijdag 19 september 2003 16:21 schreef Isabeau het volgende:
Ik denk dat ik maar lekker wacht tot de hele serie uit is en dan alles in 1x aanschafIk ben het zo beu om lang op series te moeten wachten.
Dit zijn voor mij ook nog de enige boeken van King waar ik in geinteresseerd ben. De laatste boeken van hem (behalve deel 4 van de toren natuurlijk) vond ik ronduit saai.
Of herinner ik me dat nou verkeerd..
Maar de serie is nu af? Dit was het? Compleet?
quote:Voor jou ja
Op vrijdag 19 september 2003 16:25 schreef SpikeAlike het volgende:[..]
maar nu komen drie maanden lang een boek uit..
dus dat is tot en met deel 5..
quote:Mjah, zolang heeft het niet geduurd hoor.
Op vrijdag 19 september 2003 16:16 schreef Isabeau het volgende:
Maar de serie is dan nu eindelijk af??
Wow, ongelofelijk.
De stam van de Holenbeer serie... DAT duurt lang
quote:Klopt wel... is altijd een beetje vaag, vooral als het wat meer fantasy wordt gebruikt hij veel dingen. In Black house (Zwart huis
Op vrijdag 19 september 2003 16:29 schreef Fac_ut_vivas het volgende:
Passen Black House en The Talisman ook niet ergens in het idee van de donkere toren serie??Of herinner ik me dat nou verkeerd..
quote:In elk boek van King wordt wel gerefereerd aan een ander boek van King.
Op vrijdag 19 september 2003 16:29 schreef Fac_ut_vivas het volgende:
Passen Black House en The Talisman ook niet ergens in het idee van de donkere toren serie??Of herinner ik me dat nou verkeerd..
Karakters zoals Randall Flagg uit The Stand komt ook voor in de donkere toren cyclus, maar bv ook in Eyes of the Dragon.
De donkere toren cyclus is van veel later dan The Talisman, maar zowel in The Talisman en Black House zijn verwijzingen naar andere boeken van King en Straub te vinden.
quote:De scherpschutter is oorspronkelijk uit 1982
Op vrijdag 19 september 2003 16:31 schreef Swetsenegger het volgende:Mjah, zolang heeft het niet geduurd hoor.
Zo'n beetje elke twee jaar een boek in de donkere toren serie en daar tussendoor gewoon andere boeken. Zijn ongeluk heeft wat tijd gekost.
quote:niet echt.de eerste editie van 'the gunslinger' (deel 1 dark tower) stamt uit 1978, da's dus al 25 jaar oud....
Op vrijdag 19 september 2003 16:31 schreef Swetsenegger het volgende:Mjah, zolang heeft het niet geduurd hoor.
Zo'n beetje elke twee jaar een boek in de donkere toren serie en daar tussendoor gewoon andere boeken. Zijn ongeluk heeft wat tijd gekost.
elke 2 jaar een boek?
quote:De nederlandse vertaling niet hoor.
Op vrijdag 19 september 2003 16:35 schreef ranja het volgende:[..]
De scherpschutter is oorspronkelijk uit 1982
Ik ben begonnen met de serie toen deel 3, Het verloren rijk, net uit was.
quote:
Op vrijdag 19 september 2003 16:35 schreef Abbadon het volgende:[..]
niet echt.de eerste editie van 'the gunslinger' (deel 1 dark tower) stamt uit 1978, da's dus al 25 jaar oud....
elke 2 jaar een boek?
quote:
Op vrijdag 19 september 2003 16:36 schreef Swetsenegger het volgende:[..]
De nederlandse vertaling niet hoor.
quote:de pocket die ik heb is uit 1997, maar de vertaling geloof ik uit 1988 inderdaad. Van deel 2 heb ik wel een orginele, uit 1989, en van deel 3 ook, die is uit 1993 (2e druk). Tovenaarsglas is uit 1997 en heb ik gekocht meteen toen die uitkwam.
Op vrijdag 19 september 2003 16:36 schreef Swetsenegger het volgende:[..]
De nederlandse vertaling niet hoor.
Ik denk trouwens dat de engelse en de vertaalde versie vrijwel gelijk zullen uitkomen.
quote:uhuh.de vertaalde versie zal wel weer eerder dan de engelse paperback-versie in de winkels liggen
Op vrijdag 19 september 2003 16:40 schreef ranja het volgende:Ik denk trouwens dat de engelse en de vertaalde versie vrijwel gelijk zullen uitkomen.
quote:Ik zal thuis eens kijken wanneer de eerste Nederlandse druk was. Zal inderdaad zo rond '88 zijn. Ongeveer 3 jaar per donkere toren deel dus
Op vrijdag 19 september 2003 16:40 schreef ranja het volgende:[..]
de pocket die ik heb is uit 1997, maar de vertaling geloof ik uit 1988 inderdaad. Van deel 2 heb ik wel een orginele, uit 1989, en van deel 3 ook, die is uit 1993 (2e druk). Tovenaarsglas is uit 1997 en heb ik gekocht meteen toen die uitkwam.
Ik denk trouwens dat de engelse en de vertaalde versie vrijwel gelijk zullen uitkomen.
quote:Nah, inderdaad!
Op vrijdag 19 september 2003 16:31 schreef Swetsenegger het volgende:[..]
Mjah, zolang heeft het niet geduurd hoor.
Zo'n beetje elke twee jaar een boek in de donkere toren serie en daar tussendoor gewoon andere boeken. Zijn ongeluk heeft wat tijd gekost.De stam van de Holenbeer serie... DAT duurt lang
Ik wacht wel tot de hele serie uit is zodat ik alles ineens kan lezen. Ik ben ook een nogal ongeduldig typje en als iets me bevalt wil ik meteen meer. .
Om de één of andere reden ben ik nog nooit aan deze serie begonnen, maar als ik het zo lees, is het wel de moeite waard. . Ik ben wel van plan om het in het engels te gaan lezen.
quote:
Op vrijdag 19 september 2003 16:31 schreef Swetsenegger het volgende:Zo'n beetje elke twee jaar een boek in de donkere toren serie
quote:dat gaat al de goede kant op
Op vrijdag 19 september 2003 16:43 schreef Swetsenegger het volgende:Ongeveer 3 jaar per donkere toren deel dus
quote:1997 (Tovenaarsglas) is al 6 jaar geleden
Op vrijdag 19 september 2003 16:43 schreef Swetsenegger het volgende:[..]
Ik zal thuis eens kijken wanneer de eerste Nederlandse druk was. Zal inderdaad zo rond '88 zijn. Ongeveer 3 jaar per donkere toren deel dus
Wat vinden jullie van de schrijfstijl die steeds verandert van persoon ?
Eerst Roland dan Odetta en dan Odetta, het constant veranderen van viewpoint en weer terugschakelen zodat je van elk oogpunt de situatie begrijpt vind ik zo fantastisch
Ook de details die besproken worden zijn zo perfect dat het gehele verhaal zo 'ingeprent' word..
Het is alleen jammer dat ze in de afbeeldingen iedere keer een andere toren, of silhout van een toren gebruiken...
Dan begin ik ook weer es opnieuw met lezen denk ik, aangezien het al wel weer een tijdje geleden is... Maar opnieuw lezen is bij deze boeken zeker niet erg!
quote:Ja, hij was bijna dood he.
Op vrijdag 19 september 2003 17:39 schreef ranja het volgende:[..]
1997 (Tovenaarsglas) is al 6 jaar geleden
Hij heeft dus een keer overgeslagen.
quote:Heb je ze in 't Nederlands?
Op woensdag 24 september 2003 11:57 schreef _Flea_ het volgende:
Ik heb de eerste 3 in een pocket versie. Vind ik maar niets. Zeker niet als het waar is dat De Scherpschutter herzien is.
Ga ik ze toch maar allemaal opnieuw halen. Tovernaarsglas heb ik gelukkig wel in hardcopy.
Nog maar anderhalve maand en dan komt deel 5!
quote:Ja
Op woensdag 24 september 2003 23:07 schreef Swetsenegger het volgende:[..]
Ja, hij was bijna dood he.
Overigens een beangstigende gedachte dat als hij echt dood zou zijn gegaan er gewoon nooit een nieuw deel zou zijn gekomen en het verhaal dus nooit verder zou gaan.... arme Roland en companen.
quote:Ik had eigenlijk niet verwacht dat de serie helemaal af zou komen, aangezien elk deel dikker werd.
Op woensdag 24 september 2003 23:49 schreef ranja het volgende:Overigens een beangstigende gedachte dat als hij echt dood zou zijn gegaan er gewoon nooit een nieuw deel zou zijn gekomen en het verhaal dus nooit verder zou gaan.... arme Roland en companen.
quote:Deel 7 is straks 1500 pagina's
Op woensdag 24 september 2003 23:53 schreef Grijs het volgende:[..]
Ik had eigenlijk niet verwacht dat de serie helemaal af zou komen, aangezien elk deel dikker werd.
quote:Hij schreef toch ook in elk voorwoord dat't steeds moeilijker werd om de serie voort te zetten (qua inspiratie). Hij had't over een stapel speciaal papier wat'ie hiervoor gebruikte, en die'ie op een gegeven moment eigenlijk helemaal niet meer tevoorschijn wou halen..
Op woensdag 24 september 2003 23:57 schreef ranja het volgende:[..]
Deel 7 is straks 1500 pagina's
quote:Allemaal in het Nederland. Toendertijd in 1x allemaal gekocht.
Op woensdag 24 september 2003 23:45 schreef U het volgende:[..]
Heb je ze in 't Nederlands?
Ogen van de draak had dat ook dacht ik....
quote:Jah, in Ogen van de Draak kwam Flagg ook voor geloof ik (is alweer een tijdje geleden, maar me wel bijgebleven)
Op maandag 29 september 2003 10:27 schreef Tetkees het volgende:
De boeken met Peter Straub horen niet in de reeks thuis maar gebruiken wel elementen uit de Donkere Toren reeks. Een soort wereld van Stephen King met dezelfde wetten, geschiedenis. waar deze boeken in passen.Ogen van de draak had dat ook dacht ik....
Prachtig boek, ik ben er helemaal verslaafd het een van de beste boeken die ik ooit heb gelezen
quote:Flagg zat in Ogen van de Draak en toch ook in De Beproeving? Of was het nou een ander boek. Weet wel dat dat boek erg dik was. Om en nabij de 1000 pagina's.
Op maandag 29 september 2003 10:35 schreef U het volgende:[..]
Jah, in Ogen van de Draak kwam Flagg ook voor geloof ik (is alweer een tijdje geleden, maar me wel bijgebleven)
Er is dan ook een speciaal boek over geschreven en zijn rode draad.
Gisteren is het derde deel opnieuw uitgekomen, ik heb het vandaag besteld. De nieuw reeks van Luiting-Sijthoff in paperback zijn een volledige reeks in dezelfde vormgeving. Met een mooie boekenlegger bij elk boek
[Dit bericht is gewijzigd door SpikeAlike op 01-10-2003 08:26]
Het is een kort verhaal net als alle andere verhalen in Alles is Eventueel, maar het is een prachtig verhaal en echt een lokkertje.
Als je dat verhaal echt aanspreekt dan wil je meer, en dan ga je de donkere toren lezen..
Maar niet te veel treuren. Gaat tenslotte om de inhoud.
Stephen Donaldson brengen ze (Luitingh Sijthoff) ook opnieuw uit! Is ook een wijze serie!
quote:Alles is Eventueel is sowieso een super-verzameling
Op woensdag 1 oktober 2003 08:38 schreef SpikeAlike het volgende:
Het verhaal "De zusters van Eluria" in het boek Alles is Eventueel (Everything is Eventual) kan ik aanraden als beginverhaal, het speelt zich in dezelfde periode af als het eerste boek van de donkere toren "The Gunslinger of de scherpschutter".Het is een kort verhaal net als alle andere verhalen in Alles is Eventueel, maar het is een prachtig verhaal en echt een lokkertje.
Als je dat verhaal echt aanspreekt dan wil je meer, en dan ga je de donkere toren lezen..
quote:De boeken met Straub heb ik er twee van gelezen, zijn ook heel erg goed
Op maandag 29 september 2003 10:27 schreef Tetkees het volgende:
De boeken met Peter Straub horen niet in de reeks thuis maar gebruiken wel elementen uit de Donkere Toren reeks. Een soort wereld van Stephen King met dezelfde wetten, geschiedenis. waar deze boeken in passen.Ogen van de draak had dat ook dacht ik....
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 23:09 schreef Tetkees het volgende:
Mijn eerste King was De Talisman. Te gek.
Daarna Het. Dat was een beetje een vergissing.Ik durfde weken mij kast niet open te doen....
quote:ja ja ja ja
Op zaterdag 4 oktober 2003 23:49 schreef PS het volgende:
Tijd geleden (jaar of 4) ben ik hier ooit eens aan begonnen. Heb de eerste drie delen gelezen maar door deel 4 kwam ik niet meer. Ik had genoeg van King.
Ga je me nu wijs maken dat hiervan nog meer delen gaat schrijven?
Ik heb mijn exemplaar van "Wolven van de Calla" al bij Bol.com besteld in ieder geval...
Is de vertaling trouwens een beetje goed? Want het lijkt me nogal moeilijk om die dialecten zonder dat het knullig wordt te vertalen naar het Nederlands. Ben in ieder geval blij dat ik em in het Engels lees, dan komt het boek veel beter tot zijn recht
Nog een kleine 8 maanden wachten tot het volgende deel!
quote:Ik zou echt verder gaan met lezen als ik jou was, ok het vierde boek is een beetje traag omdat bijna heel het boek over een deel van de geschiedenis van Roland gaat, maar boek 5 gaat gewoon gelijk verder zonder lange flashbacks. En het verhaal wordt steeds maar spannender en beter.
Op maandag 10 november 2003 22:41 schreef leftbird het volgende:
Toch wel jammer dat de"Donkere toren"zo langzaam gaat heb er nu geen zin meer in. Maar heb er de eerste 3 delen wel van genoten. Graag nog meer reactie over het nieuwe deel, Mischien laat ik mijn idee van dat het niet meer bij mij past "dat ik veel verder ben![]()
" wel weer even vallen, en kan ik weer even heerlijk weg zweven naar het land van scherpschuters,helden en radar dragende beren.
quote:Ik heb die geschiedenis in deel 4 even overgeslagen. Dus heb alleen het begin en eind gelezen.
Op dinsdag 11 november 2003 15:58 schreef FooRancid het volgende:[..]
Ik zou echt verder gaan met lezen als ik jou was, ok het vierde boek is een beetje traag omdat bijna heel het boek over een deel van de geschiedenis van Roland gaat, maar boek 5 gaat gewoon gelijk verder zonder lange flashbacks. En het verhaal wordt steeds maar spannender en beter.
quote:Goh, lijkt wel alsof iedereen hier deel 4 zo'n beetje voor driekwart heeft overgeslagen.
Op dinsdag 11 november 2003 16:01 schreef _Flea_ het volgende:[..]
Ik heb die geschiedenis in deel 4 even overgeslagen. Dus heb alleen het begin en eind gelezen.
Is die geschiedenis nog spannend?
Wel een op zich verrassende wending in deel 4 vond ik. Maar je had het eigenlijk wel kunnen weten
quote:Dat was ik dus ook van plan.
Op dinsdag 11 november 2003 16:25 schreef WheeledWarrior het volgende:[..]
Goh, lijkt wel alsof iedereen hier deel 4 zo'n beetje voor driekwart heeft overgeslagen.
Ik ook voor het grootste gedeelte trouwens, ik ga dat nog wel een keertje allemaal lezen als ik deel 5 uitheb. Moet zeggen dat Wolven van de Calla aardig lekker leest, verhaal gaat echt in een ruk door. Ben nu op 1/3 van het boek en de spanning stijgt langzaam.... heerlijk!
quote:Over dat hoe Roland zo geworden is krijg ik steeds meer het idee dat er niet veel over Susannah in staat. Die Susannah is de reden dat ik niet de geschiedenis heb gelezen. Maar het gaat volgens mij voor het grootste gedeelte over het Tovenaarsglas.
Op dinsdag 11 november 2003 20:29 schreef diddel het volgende:
Vreemd dat iedereen deel 4 zo slecht vond. Ik vond het juist één van de beteren. Door die geschiedenis weet je beter hoe Roland zo geworden is. Ook vond ik het zeer positief dat Susannah er bijna niet in zat. Vind het een irritant kind.
quote:Grootste stuk van deel 4 gaat over Roland's verhouding met Susan, het tovenaarsglas speelt pas op het eind een grote rol.
Op dinsdag 11 november 2003 21:04 schreef _Flea_ het volgende:[..]
Over dat hoe Roland zo geworden is krijg ik steeds meer het idee dat er niet veel over Susannah in staat. Die Susannah is de reden dat ik niet de geschiedenis heb gelezen. Maar het gaat volgens mij voor het grootste gedeelte over het Tovenaarsglas.
quote:We hebben een Susan en een Susannah. Susan is de oude liefde van Roland, waar heel deel 4 zo ongeveer over gaat. Susannah is de "vrouw" van eddie. Het tovenaarsglas is maar een klein deel van deel 4.
Op dinsdag 11 november 2003 21:04 schreef _Flea_ het volgende:
Over dat hoe Roland zo geworden is krijg ik steeds meer het idee dat er niet veel over Susannah in staat. Die Susannah is de reden dat ik niet de geschiedenis heb gelezen. Maar het gaat volgens mij voor het grootste gedeelte over het Tovenaarsglas.
quote:Sorry, ik haalde ze ff door elkaar. Moet beter weten aangezien ik ze al jaren lees.
Op dinsdag 11 november 2003 22:12 schreef diddel het volgende:[..]
We hebben een Susan en een Susannah. Susan is de oude liefde van Roland, waar heel deel 4 zo ongeveer over gaat. Susannah is de "vrouw" van eddie. Het tovenaarsglas is maar een klein deel van deel 4.
Tja, ik zal er toch een keer doorheen moeten. Begin wel als ik deel 5 uit heb.
quote:daar is king zeker goed in ja, k ben nu nog bezig met de shining (jaja beter laat dan nooit he) en tis me goed bijgebleven hoe mooi beschreven werd hoe danny z'n moeders gedachten leest, waarin ze overweegt om te scheiden van jack.
Op vrijdag 19 september 2003 21:54 schreef SpikeAlike het volgende:
Wat vinden jullie van de schrijfstijl die steeds verandert van persoon ?
Eerst Roland dan Odetta en dan Odetta, het constant veranderen van viewpoint en weer terugschakelen zodat je van elk oogpunt de situatie begrijpt vind ik zo fantastisch
shining heb k nu wel bijna uit, dus tijd voor een nieuw boek, k bestel "wolven vd calla" al vast, hopen dat ie net zo goed was als de voorgaande delen, maar das zo te lezen zeker het geval
ben alvast benieuwd
Hmmm, heb nu deel 3 en 4 wel in de nieuwe versie. Ben zeer geneigd de serie compleet te maken.
quote:Dat heb ik dus ook gedaan. Heb ze nu alle 5 in de nieuwe layout. Hopelijk passen ze deze volgend jaar niet weer aan. Deze schijnen ook herzien te zijn. Is het iemand opgevallen of er nog wijzigingen of toegevoegde stukken in de boeken zitten? Want de Scherpschutter is al een stuk dikker.
Op maandag 17 november 2003 22:03 schreef BobbyDrake het volgende:
Hmmm, ben zelf overnieuw begonnen alle 4 voorgaande boeken te lezen omdat het zo'n tijd geleden is, daarna koop ik deel 5 welHmmm, heb nu deel 3 en 4 wel in de nieuwe versie. Ben zeer geneigd de serie compleet te maken.
In welke boeken zitten nog meer verhalen over Roland of iets dat over de Donkere Toren gaat?
In "Alles is eventueel" zit iig een nieuw verhaal dat zich voor de Scherpschutter afspeelt.
quote:Van de nieuw verschenen boeken is alleen bij de scherpschutter iets toegevoegd, de andere delen zijn opnieuw vertaald omdat er in de oude vertaling heel veel fouten zaten.
Op dinsdag 18 november 2003 08:18 schreef _Flea_ het volgende:[..]
Dat heb ik dus ook gedaan. Heb ze nu alle 5 in de nieuwe layout. Hopelijk passen ze deze volgend jaar niet weer aan. Deze schijnen ook herzien te zijn. Is het iemand opgevallen of er nog wijzigingen of toegevoegde stukken in de boeken zitten? Want de Scherpschutter is al een stuk dikker.
In welke boeken zitten nog meer verhalen over Roland of iets dat over de Donkere Toren gaat?
In "Alles is eventueel" zit iig een nieuw verhaal dat zich voor de Scherpschutter afspeelt.
De boeken waar er meer te lezen is over de donkere toren/ brekers/ De scharlaken Koning en Randall Flagg:
The Stand/ De beproeving
The Eyes of the dragon/ Ogen van de draak
Insomnia/ Insomnia
IT/ Het
Rose Madder/ Rosie
Hearts in Atlantis/ Harten in Atlantis
The Talisman/ De Talisman
Black House/ Zwart Huis
Everythings Eventual/ Alles is eventueel
Desperation/ Desperation
The Regulators/ De Regelaars
Salem's Lot/ De Bezeten Stad
Toevallig kreeg ik de eerste vier delen een paar maanden in handen en hoefde ik gelukkig niet zo lang op vijf te wachten.
Het is waarschijnlijk één van de beste series die ik ooit gelezen heb. Ik ben meteen ook maar begonnen aan andere boeken van King waarin gerefereerd wordt aan DDT.
En ik moet zeggen dat ik deel V tot nu toe één van de intrigerendste vind. De basis is gelegd en nu begint het echte "spel". Heerlijk .
quote:Ben het helemaal met je eens, nog iets minder dan een jaar en dan wordt alles eindelijk duidelijk
Op dinsdag 18 november 2003 16:10 schreef on_air het volgende:
De Donkere Toren.
Toevallig kreeg ik de eerste vier delen een paar maanden in handen en hoefde ik gelukkig niet zo lang op vijf te wachten.
Het is waarschijnlijk één van de beste series die ik ooit gelezen heb. Ik ben meteen ook maar begonnen aan andere boeken van King waarin gerefereerd wordt aan DDT.
En ik moet zeggen dat ik deel V tot nu toe één van de intrigerendste vind. De basis is gelegd en nu begint het echte "spel". Heerlijk
.
Wauw. Erg indrukwekkend. En ook nu al begin ik ideeën te krijgen over waar hij nu heen wil. Nouja, voor zover dat kan met King .
Het is een waanzig boek!
quote:Dan heb je als het goed is meteen de uitgebreide versie van 'De Scherpschutter'. Heb em inmiddels ook aangeschaft. Van het weekend nog het origineel gelezen, binnenkort maar es zien hoe anders deze nieuwe versie is.
Op maandag 24 november 2003 01:04 schreef Faxie het volgende:
'k Heb nu deel 1 in de winkel gehaald.....weet totaal niet wat ik moet verwachten hoor, maar ik hoorde van sommige mensen dat het een goede serie zou moeten zijn. Ik ben eigenlijk helemaal niet zo'n lezer, maar ik kijk gewoon wel ff en hopen dat het idd een goed boek is jah.
Maar ik wil het toch allemaal in de goede volgorde lezen, ik zie ook een beetje op tegen dit gedeelte van deel 4 maar ik denk dat het nodig is om dat te lezen..
Ik begin trouwens steeds meer de indruk te krijgen dat de wereld van Roland de onze is, maar dan ver in de toekomst..
quote:Yup, daar zijn idd diverse verwijzingen naar hier en daar.
Op dinsdag 25 november 2003 10:21 schreef SpikeAlike het volgende:Ik begin trouwens steeds meer de indruk te krijgen dat de wereld van Roland de onze is, maar dan ver in de toekomst..
quote:Vergeet niet dat ze in de subway op een gegeven moment kranten enzo tegenkomen uit ik-weet-niet-meer-welk-jaar; op zich wel duidelijke verwijzingen dus....
Op dinsdag 25 november 2003 16:19 schreef WheeledWarrior het volgende:[..]
Yup, daar zijn idd diverse verwijzingen naar hier en daar.
quote:Maar toch lijkt het er ook weer op dat het een andere dimensie is...
Op dinsdag 25 november 2003 16:59 schreef U het volgende:[..]
Vergeet niet dat ze in de subway op een gegeven moment kranten enzo tegenkomen uit ik-weet-niet-meer-welk-jaar; op zich wel duidelijke verwijzingen dus....
quote:Jake zegt het al in deel 1 op het moment dat hij naar beneden valt: "Ga dan, er zijn andere werelden dan deze".
Op dinsdag 25 november 2003 17:44 schreef SpikeAlike het volgende:
Maar toch lijkt het er ook weer op dat het een andere dimensie is...
quote:I know
Op woensdag 26 november 2003 11:24 schreef diddel het volgende:[..]
Jake zegt het al in deel 1 op het moment dat hij naar beneden valt: "Ga dan, er zijn andere werelden dan deze".
Er zijn heel veel werelden. Sommige vrijwel gelijk aan de onze. Andere compleet anders. Zo kom je in begin van deel 4 in een wereld waar Captain Trips heeft huisgehouden. De wereld van The stand dus. Verder zou je de territoria uit De talisman en Zwart huis ook als wereld kunnen zien, al zitten er wel wat verschillen in. Daarnaast heb je onze wereld, de wereld van Roland en ongetwijfeld nog vele andere werelden. De donkere toren is de as die al die werelden bij elkaar houdt.
quote:Yep, deze had ik gisteravond ook ontdekt. Op www.thedarktower.net zijn ze al een aardig eindje op weg om deze puzzel op te lossen. Het schijnt dat er zelfs mensen zijn gebeld toen ze hun telefoonnummer opgaven op die site (oke lui op dat forum zijn amerikanen die doen graag interessant)
Op woensdag 3 december 2003 15:24 schreef FooRancid het volgende:
Voor als je Wolves of the Calla al uit hebt, check deze linkVery Creepy indeed
Ook de site www.turtlebay.com zou met de DT in verband staan...
quote:En heb je zelf al een idee hoe de volgende 'puzzel' dient te worden opgelost? Ik moet zeggen dat ik em verdomde lastig vind.
Op woensdag 3 december 2003 18:17 schreef FooRancid het volgende:
Haha daar had ik het ook vandaanDas echt een super informatieve site, vind vooral het forum met al die speculaties echt heel cool
quote:Nee heb echt geen flauw idee, ga me er zo weer eens even in verdiepen
Op woensdag 3 december 2003 20:59 schreef WheeledWarrior het volgende:[..]
En heb je zelf al een idee hoe de volgende 'puzzel' dient te worden opgelost? Ik moet zeggen dat ik em verdomde lastig vind.
quote:Volgens mij omdat Roland en Eddie fysiek contact hebben op het moment dat ze door de deur stappen en terugkeren naar Eddies wereld. Ze gingen hand in hand geloof ik, maar dat zou ik op moeten zoeken. Op die manier kon Roland ook in zijn eigen lichaam naar Eddies wereld, in plaats van alleen geestelijk te reizen.
Op donderdag 18 december 2003 19:33 schreef Frietboer het volgende:
Hallo, ik ben net begonnen in deze serie en lees nu The Drawing of Three, maar ik heb een vraag... Als Roland net de deur heeft ontdekt naar Eddie, dan probeerd Roland op een gegeven moment een munt van Eddie naar zijn wereld te halen, dat lukt, dan probeert Roland die munt samen met een kogel terug naar Eddies wereld te brengen, dat lukt niet.... .Maar tijdens de showdown met de drugsbaas kan Roland wel in zijn geheel naar Eddies wereld komen, dus inclusief pistolen EN kogels.... HOE kèn dè nou?
quote:Ja het eerste deel is wel een beetje moeilijk om doorheen te komen, maar als je eenmaal het einde ervan en met deel 2 begint dan komt het verhaal pas echt helemaal los, en het wordt echt steeds beter, vooral boek 3 is echt supercool
Op vrijdag 19 december 2003 21:05 schreef damienfromhell het volgende:
Ben net halverwege "Teken van Drie" en bevalt me zeer goed. Vond "The Gunslinger" in het begin een beetje vaag maar werd steeds beter naarmate het verhaal vorderde. Ben ook zeer benieuwd naar de andere delen
quote:OMG: Richard Fowler named new CFO »
Op woensdag 3 december 2003 15:24 schreef FooRancid het volgende:
Voor als je Wolves of the Calla al uit hebt, check deze linkVery Creepy indeed
RF!!!!
quote:De brekers
Fowler has more than 34 years of leadership and experience in the field of realestate investments, including nineteen years as the Director of Holdman and Breakers Ltd. The former director is widely recognized for his expertise in change management and the transformation of HBL while under his guidance.Fowler was the visionary and architect of universal programs related to property aquisition and securities recovery in the private sector.
In addition to the new duties Fowler will assume in his role as CEO of SCK, he will continue in his role as president of LM Industries, LLC.
quote:Dat wachtwoord MOET te maken hebben met 19 of 99 of een combo. Alleen die login....
You are attempting to access a restricted area. Please login to continue.Incorrect username or password. You may retry once.
"Give us what we want"
Doet me denken aan Andre Linoge... "Give me what I want, and I'll go away"
Edit: Ze willen 'noitamrofni' (information achterstevoren) en dan is het torentje in het logo een verborgen link. Daarna krijg je een soort puzzel
[Dit bericht is gewijzigd door Riedel1 op 21-12-2003 19:11]
quote:Dan word het toch eens tijd nietwaar ?
Op dinsdag 30 december 2003 18:17 schreef Houniet het volgende:
ik ken het boek niet eens
Deze heb ik in mijn collectie!
De Donkere Toren is
[Dit bericht is gewijzigd door Mardoek op 28-01-2004 20:46]
quote:Ja echt wel, vind die oude ook veel mooier heb ze ook gelukkig
Op woensdag 28 januari 2004 20:43 schreef Mardoek het volgende:
Die nieuwe uitgaves ziet er trouwens oerlelijk uit.
Deze versies zijn veel mooier:[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Deze heb ik in mijn collectie!
De Donkere Toren is
Vraag me alleen af wie die vrouw is op Teken van Drie
quote:Goeie vraag!
Op woensdag 28 januari 2004 20:56 schreef FooRancid het volgende:[..]
Vraag me alleen af wie die vrouw is op Teken van Drie
quote:Zat ik ook al aan te denken, maar het lijkt me niet. Susannah komt pas echt voor in deel 4 en die is in volgens mij 1994 uitgekomen. En deze uitgaves zijn veel ouder. Ze wordt natuurlijk wel een paar keer genoemt in de eerste 3 boeken maar niet echt heel duidelijk, zou wel cool zijn als iemand het zou weten.
Op woensdag 28 januari 2004 22:01 schreef Mardoek het volgende:[..]
Goeie vraag!
Misschien is het Susannah? Kan iemand hier helderheid in verschaffen??
-----------------------
-Bij het teken van 3 vind je de volgende info:
Odetta Holmes - "Detta Walker" en Susannah Dean.
Susannah begon haar leven als Odetta Holmes. Toen ze nog een jong meisje was liet Jack Mort een steen op haar hoofd vallen, waardoor ze een tweede persoonlijkheid ontwikkelde: Detta Walker. Mort duwt haar later onder een metro, waardoor ze haar benen verliest, en psychisch nog meer achteruit gaat. Met hulp van Eddie en Roland kan Odetta haar twee persoonlijkheden samenvoegen tot de vrouw die ze eigenlijk is: Susannah. Ze beschouwt zich als getrouwd met Eddie, en ook zij wijdt zich aan de zoektocht en het ka-tet dat de drie hebben gevormd.
-Het meisje op de voorkant kan niet susannah dean (of odetta an detta) zijn. Dat is namelijke een negerin.
Dus dan blijft alleen Susan Delgado over de eerste liefde van Roland. Maar die komt volgens mij niet zo heel uitgebreidt voor in deel twee om daar de cover aan te wijden.
-Sebastiaan heeft gelijk, het meisje op de voorkant kan Susannah niet zijn. Bovendien heeft het meisje op de cover haar beide benen nog... Ik heb me zelf ook tijden afgevraagd wie dat meisje dan wel kan zijn, maar ik heb voor mezelf min of meer besloten dat het gewoon een blunder van de uitgeverij is of zo...
-----------------------------------------
Ik vind juist het tegenovergestelde.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:15 schreef Northpole het volgende:
Ligt het aan mij of wordt de serie vanaf boek drie een stuk minder? Boek één was een echte page turner, boek twee was spannend, maar minder spannend dan de eerste. En de derde vind ik echt tegenvallen ... weinig spannende stukken, net even iets te ver gezocht. Wordt het beter in boek vier?
G*dver! Iedereen schijnt em al te hebben (hetzij in Engels, hetzij Nederlands), ik ben net in de pauze al de stad in geweest, nog niets gevonden... grrrr....quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:49 schreef devlinmr het volgende:
jaah, het laatste deel is binnen. dat word lekker buiten zitten lezen als ik naar huis mag. Joepie, joepie, joepie!!!!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik heb de Nederlandse besteld dus ik ga ervan uit dat ik die ook krijg.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 13:53 schreef _Flea_ het volgende:
de Engelse versie neem ik aan? Want de Nederlandse moet toch nog uitkomen?
***.com, je weetwel die bolle. 4-6 gereserveerd, vandaag binnen.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:36 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
G*dver! Iedereen schijnt em al te hebben (hetzij in Engels, hetzij Nederlands), ik ben net in de pauze al de stad in geweest, nog niets gevonden... grrrr....![]()
Puzzel heeft waarschijnlijk te maken met de Priemgetallenquote:Op zondag 21 december 2003 18:50 schreef Riedel1 het volgende:
andy/1999 geeft je een nieuwe vraag...
"Give us what we want"
Doet me denken aan Andre Linoge... "Give me what I want, and I'll go away"
Edit: Ze willen 'noitamrofni' (information achterstevoren) en dan is het torentje in het logo een verborgen link. Daarna krijg je een soort puzzel
Nou ik heb em dan ook maar besteld. Hopelijk komt ie deze week dan nog binnen.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:41 schreef devlinmr het volgende:
[..]
***.com, je weetwel die bolle. 4-6 gereserveerd, vandaag binnen.
De nederlandse of de engelse versie???quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:41 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Zoals al eerder gemeld, ik heb de nederlandse besteld dus ik ga ervan uit dat ik die ook krijg. Volgens de bevesting van Bol is het ook de NL versie.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 15:50 schreef Mardoek het volgende:
[..]
De nederlandse of de engelse versie???
Maar je hebt hem al binnen?quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:41 schreef devlinmr het volgende:
[..]
yep, ben al op blz 150quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:11 schreef Mardoek het volgende:
[..]
Maar je hebt hem al binnen?
Ja je mist een hoop.quote:Op woensdag 9 juni 2004 09:46 schreef _Flea_ het volgende:
Hij ligt ook al in de boekhandel. Heb gisteren een exemplaar gekocht. Deel 5 heb ik nog niet eens uit, maar ik begin gewoon vast in deel 6 of is dat niet verstandig en mis ik een hoop?
Je mist inderdaad een hoop. Als ik jou was zou ik eerst deel 5 uitlezen.quote:Op woensdag 9 juni 2004 09:46 schreef _Flea_ het volgende:
Hij ligt ook al in de boekhandel. Heb gisteren een exemplaar gekocht. Deel 5 heb ik nog niet eens uit, maar ik begin gewoon vast in deel 6 of is dat niet verstandig en mis ik een hoop?
Wolven van de Calla viel mij ook tegen maar moet eerlijk zeggen dat King mij de laatste jaren zoiezo tegenvalt, heb dus niet echt veel hoop voor deel 6 en 7. Dat is geen reden om ze niet aan te schaffen.quote:Op zondag 13 juni 2004 13:09 schreef Kolkus het volgende:
Ik ga vanmiddag aan deel 6 beginnen, ben zeer benieuwd.
Vond deel 5 lichtelijk tegenvallen omdat het verhaal niet erg veel verder kwam.
Hopelijk is dit bij deel 6 meer het geval.
Ben ik toch niet helemaal met je eens. Dreamcatcher en Black House heb ik zeker van genoten en die komen uit 2001. Ook de korte verhalen uit Everything's eventual (2002) vond ik wel goed. Alleen de laatste 2 delen van de Donkere Toren vond ik echt wat minder.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 07:36 schreef Chewie het volgende:
Wolven van de Calla viel mij ook tegen maar moet eerlijk zeggen dat King mij de laatste jaren zoiezo tegenvalt, heb dus niet echt veel hoop voor deel 6 en 7.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Black House heb je gelijk was nog wel een goed boek maar die was niet alleen van King (vond alleen de verwijzingen naar de Donker Toren en vooral die reeks van Straub een beetje vergezocht). Dreamcatcher en zeker Everything's eventual vond ik juist bedroevend, alleen het eerste verhaal uit everything was nog wel te pruimen.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 11:28 schreef diddel het volgende:
[..]
Ben ik toch niet helemaal met je eens. Dreamcatcher en Black House heb ik zeker van genoten en die komen uit 2001. Ook de korte verhalen uit Everything's eventual (2002) vond ik wel goed. Alleen de laatste 2 delen van de Donkere Toren vond ik echt wat minder.
Smaken verschillen duidelijkquote:Op dinsdag 15 juni 2004 12:38 schreef Chewie het volgende:
Black House heb je gelijk was nog wel een goed boek maar die was niet alleen van King (vond alleen de verwijzingen naar de Donker Toren en vooral die reeks van Straub een beetje vergezocht). Dreamcatcher en zeker Everything's eventual vond ik juist bedroevend, alleen het eerste verhaal uit everything was nog wel te pruimen.
Oke dan ligt dat dus zeker te weten aan de vertaling, want ben volgens mij niks over idols in de Engelse versie tegen gekomen, heb zoiezo een hekel aan die vertalingenquote:Op dinsdag 15 juni 2004 07:36 schreef Chewie het volgende:
[..]
Wolven van de Calla viel mij ook tegen maar moet eerlijk zeggen dat King mij de laatste jaren zoiezo tegenvalt, heb dus niet echt veel hoop voor deel 6 en 7. Dat is geen reden om ze niet aan te schaffen.
Calla viel mij tegen omdat het weinig verassend was en geen logisch vervolg. Mischien vergis ik me maar het lijkt of King geen inspiratie meer heeft. Verder staan er ook vervelende blunders in het boek (engelse niet gelezen dus kan aan de vertaling liggen) zo word er bijvoorbeeld gesproken over Idols, terwijl niemand van de groep die tijd heeft meegemaakt.
quote:Op dinsdag 15 juni 2004 11:28 schreef diddel het volgende:
[..]
Ben ik toch niet helemaal met je eens. Dreamcatcher en Black House heb ik zeker van genoten en die komen uit 2001. Ook de korte verhalen uit Everything's eventual (2002) vond ik wel goed. Alleen de laatste 2 delen van de Donkere Toren vond ik echt wat minder.
Wat betreft de donkere toren het onderstaande. Heb het maar even tussen spoiler tags gezet voor mensen die nu nog bezig zijn in de scherpschutter ed.Wacht tot boek 7, dan wordt alles wel duidelijk gemaakt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik hoop het, maar of hij dat gaat redden in één boek? Ok, het schijnt een hele dikke te worden, maar er zijn zoveel vragen waar nog geen antwoord op is gegeven dat het wel erg veel wordt voor 1 boek.quote:Op vrijdag 18 juni 2004 21:30 schreef FooRancid het volgende:
Wacht tot boek 7, dan wordt alles wel duidelijk gemaakt.
Dat King vindt dat een boek af is wil niet zeggen dat ik het daar mee eens benquote:Op zaterdag 19 juni 2004 21:59 schreef Kajel het volgende:
Hij heeft in principe al gered. Dwz deel 7 is al klaar enzo, hij is alleen bezig met de nodige editorial dingen. De afwerking en de spellingscontrole zeg maar.
Dat heb ik ook, hoewel er dan opeens weer een juweeltje tussendoor komt.quote:Op vrijdag 18 juni 2004 21:47 schreef LostFormat het volgende:
Ik heb gisteren de wolven uitgelezen. Leuk verhaal maar daar heb ik dan ook alles mee gezegd. Zelfs met die 'cliffhanger' heb ik nou niet echt de drang om meteen de volgende te halen. Ik weet niet of het aan mij ligt of aan de kwaliteit van de verhalen van King maar ik begin er steeds minder aan te vinden. Of ik heb zijn schrijfstijl door of King is niet meer origineel.
De Wolven van Calla heeft me in ieder geval niet aan het boek laten kluisteren zoals ik dat voorheen wel altijd bij boeken van Stephen King had.
Mjah, zonder spoilers wordt het moelijk.quote:Op donderdag 1 juli 2004 08:46 schreef Strolie75 het volgende:
Ik ben dus een Dark Tower leek maar boeken van King kan ik meestal wel waarderen?
Is deze serie een beetje de moeite waard? Waar draait het verhaal eigenlijk om? (geen spoilers aub).
Ja. Er is ook een nieuwe Deaver uitquote:Op donderdag 1 juli 2004 08:57 schreef Castor het volgende:
Deeltje 6, das toch Het lied van Suzanna? Wist niet eens dat ie al uit was....moet maar weer eens langs de boekenzaak.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |