abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13260234
quote:
Minder overvallen in Amsterdam

AMSTERDAM Het aantal overvallen is in de eerste acht maanden van dit jaar in Amsterdam met 28% gedaald, vergeleken met dezelfde periode in 2002. Volgens de politie is die daling het gevolg van de hardere aanpak van winkelcriminaliteit en draaideurcriminelen.

De Amsterdamse politie heeft speciale overvalteams opgericht, is zichtbaarder aanwezig, en heeft enkele veelplegers van de straat gehaald.

Door de inzet van zakkenrollerteams nam het aantal aangiftes van zakkenrollerij met 17% af. Van alle aangiftes (72.000) betroffen de meeste diefstal vanaf of uit motorvoertuigen.

bron: TT

quote:
Utrechtse aanpak overlast werkt

UTRECHT - De gemeente Utrecht heeft opmerkelijke resultaten geboekt bij het terugdringen van overlast en criminaliteit in het stationsgebied. Met een aanpak die door burgemeester Annie Brouwer wordt gekenschetst als 'hard én sociaal' is het aantal overtredingen in winkelcentrum Hoog Catharijne het afgelopen jaar met 60 procent afgenomen.

Dat blijkt uit halfjaarcijfers van de politie die woensdagavond werden bekendgemaakt. Sinds twee jaar werken politie, justitie, gemeente, de Nederlandse Spoorwegen, de Jaarbeurs en eigenaar Corio van Hoog Catharijne intensief samen om de criminaliteit in Utrecht te bestrijden. Het project wordt aangeprezen onder de naam 'Utrecht veilig! Dat doen we samen.'

Het zogenoemde waterbedeffect, de verplaatsing van problemen van de ene wijk naar de andere, doet zich volgens de burgemeester niet voor. In het hele stationsgebied is de overlast gehalveerd.

Het zogenoemde Utrechtse model onderscheidt zich van de, volgens Brouwer, 'eenzijdig harde benadering' die in de andere grote steden, Rotterdam voorop, in zwang is. 'Wij hebben daar ook ervaring mee opgedaan', zegt de burgemeester, 'maar we weten inmiddels dat het effect niet duurzaam is.'

Vandaar dat Utrecht sinds 2001 heeft geëxperimenteerd met een beleid waarbij opvang voor junks gepaard gaat met een straffe wetshandhaving. Wie tegen de huisregels zondigt, kan een gebiedsverbod of een snelle berechting tegemoet zien. In plaats van boetes, die doorgaans niet te innen zijn, worden vrijheidsstraffen opgelegd. Justitie heeft voor dit doel vijftig detentieplaatsen in Kamp Zeist beschikbaar gesteld. Van de ongeveer zeventig veelplegers in het stationsgebied zit momenteel 30 procent vast.

Het aantal geregistreerde aangiften is in de hele stad Utrecht in de eerste zes maanden van 2003 afgenomen met 20 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal aangiften van autokraken liep terug met 34,6 procent. Verder werd er veel minder vaak aangifte gedaan van fietsendiefstal (-21 procent), terwijl het aantal aangiften van vernieling daalde met 24,6 procent. De drank- en drugsoverlast nam af met 11 procent.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/1063775692047.html

Twee berichtjes die aantonen dat het er niet zo heel slecht voorstaat met veiligheid en overlast op straat. Desondanks hoor je uit de 'samenleving' andere geluiden. Wie is er gek, de burger of de politie? Wordt ons niet gewoon een onveiligheidsgevoel aangepraat door de media? Of kloppen deze cijfers niet?
  donderdag 18 september 2003 @ 12:36:56 #2
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_13260279
Als de plannen van het kabinet er door zijn, zal de criminaliteit zeker weer stijgen.
Stel je voor dat je met kiespijn loopt, en geen geld voor de tandarts hebt.
Een kat in de nauw maakt rare sprongen.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  donderdag 18 september 2003 @ 12:40:40 #3
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_13260358
Veel angsten zijn niet gebaseerd op ratio. Dat er veel minder gezakkenrold wordt is mooi, maar burgers praten elkaar angstgevoelens aan, dus ik denk dat het nog wel even duurt voordat die 'hype' weer over is.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_13260414
Dat mensen nog steeds een onveilig gevoel hebben komt denk ik deels door de media. Het is natuurlijk logisch dat media veel tijd besteden aan bijvoorbeeld erge misdrijven, want dit is het nieuws. Gelukkig zijn er ook berichten als deze uit andere media bronnen (krant) die het mediabeeld relativeren.

Ik denk dat een groot deel van deze resultaten het werk is van lokale 'leefbaar' partijen. Ik was het niet echt eens met pim, etc. maar dit is toch wel een goed resultaat. VVD heeft ook wel een deel meegeholpen met het behalen van deze resultaten.

Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_13260431
quote:
Op donderdag 18 september 2003 12:35 schreef Kozzmic het volgende:

Twee berichtjes die aantonen dat het er niet zo heel slecht voorstaat soms ook de goede kant op lijkt te gaan met veiligheid en overlast op straat. Desondanks hoor je uit de 'samenleving' andere geluiden. Wie is er gek, de burger of de politie? Wordt ons niet gewoon een onveiligheidsgevoel aangepraat door de media? Of kloppen deze cijfers niet?

Subtiel verschil he?
pi_13260432
De cijfers zijn totaal nietszeggend. Het zegt alleen iets over het aantal aangiftes, niet over het werkelijke aantal overvallen.
pi_13260470
quote:
Op donderdag 18 september 2003 12:44 schreef oheng het volgende:
De cijfers zijn totaal nietszeggend. Het zegt alleen iets over het aantal aangiftes, niet over het werkelijke aantal overvallen.
Inderdaad, en hoeveel mensen nemen tegenwoordig niet eens meer de moeite om aangifte te doen? Je hoort zelf steeds vaker dat de politie mensen adviseerd om geen aangifte te doen.

Overigens alle lof voor de harde aanpak van de politie in Utrecht.

"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_13260491
Dat het wellicht iets beter gaat kan ik geloven, maar de indrukwekkende cijfers die hier gepresenteerd worden kloppen volgens mij voor geen meter..

Denk eerder dat mensen bijna net zo vaak slachtoffer zijn van een misdrijf, maar gewoon geen aangifte doen omdat er toch nix aan gedaan wordt..
Zo ervaar ik het tenminste.

Kopen ze dure kunstmest, maar als de hond in de tuin schijt doen ze moeilijk..
pi_13260525
quote:
Van alle aangiftes (72.000) betroffen de meeste diefstal vanaf of uit motorvoertuigen.
72.000 / 365 = 197

Tjeuh.

pi_13260548
Ik denk dat de schuld grotendeels bij de media ligt. Vooral de SMS6 achtige manier van verslaggeven draagt hier aan bij, zelfs het nos journaal is begonnen met deze manier.

Criminaliteitscijfers dalen globaal gezien ook al jaren, de 2 artikkelen die Kozzmic quote tonen dit nu ook aan voor de zogenaamde kleine criminaliteit.

Verder ligt het denk ik ook een beetje aan onze volksaard. Nederlanders zijn nooit tevreden, klagen overal over en is er niks te klagen verzinnen we wel wat. Hetzelfde zie je namelijk met de economie, het gaat nu even wat minder en de nederlanders zien gelijk geen goede toekomst meer, dit herhaalt zich trouwens gemiddeld elke 10 jaar.

pi_13260571
quote:
Op donderdag 18 september 2003 11:04 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
" dan geven ze of niet thuis of ze beweren dat ze nichts mogen doen en als het effetjes meezit raden ze je ookm nog aan om GEEN AANGIFTE te doen???
Wat is dat voor bezopen gedoe, is dat de nieuwe policy om de criminaliteitscijfers lager te doen lijken???? "
als dat werkelijk ook aanraden dan trek ik me niet veel van die cijfers aan dat het beter gaat.
\o/
pi_13260575
quote:
Wie is er gek, de burger of de politie?
De burger, denk ik.
Waanzin zou mij waarschijnlijk pas bevrijden, maar voor waanzin mis ik de moed.
pi_13260603
Als er meer aandacht aan bv. overvallen wordt besteed door de politie zie je dat iets anders gaat stijgen.

Net zoals in Rotterdam toen rond het centraal station de criminelen harder werden aangepakt, werd er meer criminaliteit in de wijken eromheen gesignaleerd.

Symptonen bestrijden helpt niet veel. Als je hangjongeren ergens wegjaagt duiken ze gewoon weer op op een ander pleintje.

lollig
pi_13260934
quote:
Op donderdag 18 september 2003 12:53 schreef ub40_bboy het volgende:
Als er meer aandacht aan bv. overvallen wordt besteed door de politie zie je dat iets anders gaat stijgen.

Net zoals in Rotterdam toen rond het centraal station de criminelen harder werden aangepakt, werd er meer criminaliteit in de wijken eromheen gesignaleerd.

Symptonen bestrijden helpt niet veel. Als je hangjongeren ergens wegjaagt duiken ze gewoon weer op op een ander pleintje.

Dat is dus in Utrecht volgens het artikel niet het geval. Met name doordat veelplegers sneller en langer achter de tralies verdwijnen.

In het Parool een wat uitgebreider stuk over de situatie in Amsterdam: http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1063861923649.html.

pi_13260976
quote:

[..]

[..]

Twee berichtjes die aantonen dat het er niet zo heel slecht voorstaat met veiligheid en overlast op straat. Desondanks hoor je uit de 'samenleving' andere geluiden. Wie is er gek, de burger of de politie? Wordt ons niet gewoon een onveiligheidsgevoel aangepraat door de media? Of kloppen deze cijfers niet?

Amsterdam en Utrecht zijn niet NL, en al helemaal niet als men zich maar op 1 aspect richt.

Hier staat wat anders. Het is uiteraard van 2002, aangezien 2003 nog een kwartaal duurt.

In 2002 ondervond de Nederlandse bevolking naar schatting 5,1 miljoen delicten en bedrijven en instellingen 5,6 miljoen delicten (in 2001). De totale criminaliteit is in het afgelopen decennium redelijk stabiel gebleven, maar is recent licht toegenomen. De geweldscriminaliteit en de vernielingen namen toe; de stijging is in de politiecijfers veel sterker dan in enquêtes onder de bevolking. De vermogenscriminaliteit is in deze periode afgenomen, maar stabiliseert nu. Ongeveer 1% van de bevolking wordt jaarlijks verdacht van een misdrijf. Dit zijn ongeveer 160.000 mensen. De laatste jaren treedt hierin een daling op. Mannen, jongeren en allochtonen zijn oververtegenwoordigd onder de verdachten.
http://www.socialestaat.nl/2003-12/nl/acrobat/socialestaat09.pdf

[Dit bericht is gewijzigd door Jeukaanmenaat op 18-09-2003 13:14]

[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_13260992
quote:
Op donderdag 18 september 2003 12:50 schreef Chewie het volgende:
Ik denk dat de schuld grotendeels bij de media ligt. Vooral de SMS6 achtige manier van verslaggeven draagt hier aan bij, zelfs het nos journaal is begonnen met deze manier.

Criminaliteitscijfers dalen globaal gezien ook al jaren, de 2 artikkelen die Kozzmic quote tonen dit nu ook aan voor de zogenaamde kleine criminaliteit.

Verder ligt het denk ik ook een beetje aan onze volksaard. Nederlanders zijn nooit tevreden, klagen overal over en is er niks te klagen verzinnen we wel wat. Hetzelfde zie je namelijk met de economie, het gaat nu even wat minder en de nederlanders zien gelijk geen goede toekomst meer, dit herhaalt zich trouwens gemiddeld elke 10 jaar.

Dalen de criminaliteitscijfers al twee jaar of daalt het aantal aangiftes al twee jaar. Daarnaast is een daling van criminaliteit an sich natuurlijk een goede zaak alleen wil een daling niet zeggen dat er dan een acceptabel veiligheidsniveau is. Als ik in een bad van 90 graden celsius spring dan is dat te heet maar na tien minuten is dat misschien nog maar 80 graden. Wel een daling maar nog steeds te heet voor mijn lichaam.

De Nederlandse volksaard van altijd maar klagen zal zeker een rol spelen toch zie je de onveiligheidsgevoelens niet alleen in Nederland.

In hoeverre de media schuldig is aan het gevoel van onveiligheid lijkt mij een discutabele. Als er totaal geen onveiligheid zou zijn in Nederland zou de media hier niet op kunnen inspelen dus er is wel degelijk onveiligheid. Wel is het natuurlijk zo dat je je kunt afvragen in hoeverre de berichtgeving gekleurd is.

pi_13261073
'k Vind eigenlijk de oplossingspercentages wel interessant...

Het stukje over Utrecht spitste zich met name toe op het stationsgebied trouwens.

En zoals ik al zei: deze nieuwsberichtjes zeggen niet dat het goed gaat met de veiligheid op straat. Ze laten alleen zien dat het aantal aangiftes in twee steden gedaald is.

pi_13261502
quote:
Op donderdag 18 september 2003 13:14 schreef FreedonNadd het volgende:

[..]

In hoeverre de media schuldig is aan het gevoel van onveiligheid lijkt mij een discutabele. Als er totaal geen onveiligheid zou zijn in Nederland zou de media hier niet op kunnen inspelen dus er is wel degelijk onveiligheid. Wel is het natuurlijk zo dat je je kunt afvragen in hoeverre de berichtgeving gekleurd is.

Criminaliteit zul je nooit helemaal uitbannen. Maar als je de berichtgeving over bijvoorbeeld moord of zinloos geweld vergelijkt met die van 10-15 jaar geleden is er behoorlijk wat veranderd. 10-15 jaar geleden bestond zinloos geweld niet eens, dit waren gewoon vechtpartijen en kwamen hooguit in het lokale krantje en moord kwam vaak ook niet verder dan het lokale nieuws. Nu spring SMS6 er bovenop enz.
pi_13261824
quote:
Op donderdag 18 september 2003 13:13 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

Amsterdam en Utrecht zijn niet NL, en al helemaal niet als men zich maar op 1 aspect richt.

Hier staat wat anders. Het is uiteraard van 2002, aangezien 2003 nog een kwartaal duurt.

In 2002 ondervond de Nederlandse bevolking naar schatting 5,1 miljoen delicten en bedrijven en instellingen 5,6 miljoen delicten (in 2001). De totale criminaliteit is in het afgelopen decennium redelijk stabiel gebleven, maar is recent licht toegenomen. De geweldscriminaliteit en de vernielingen namen toe; de stijging is in de politiecijfers veel sterker dan in enquêtes onder de bevolking. De vermogenscriminaliteit is in deze periode afgenomen, maar stabiliseert nu. Ongeveer 1% van de bevolking wordt jaarlijks verdacht van een misdrijf. Dit zijn ongeveer 160.000 mensen. De laatste jaren treedt hierin een daling op. Mannen, jongeren en allochtonen zijn oververtegenwoordigd onder de verdachten.
http://www.socialestaat.nl/2003-12/nl/acrobat/socialestaat09.pdf

Eindelijk iemand die met feiten komt in plaats van indrukken. Interessant trouwens dat 'de stijging is in de politiecijfers veel sterker dan in enquêtes onder de bevolking'. Dat zet je wel aan het denken.

Overigens denk ik dat de gecombineerde aanpak van de politie Utrecht verstandig is: hulpverlening en opvang combineren met het stellen van duidelijke grenzen en daar ook gevolgen aan verbinden.

Wie ben jij om ons cultuurgoed te verdedigen tegen vreemde smetten als je niet eens weet hoe je een werkwoord vervoegd?
pi_13261996
quote:
Op donderdag 18 september 2003 13:17 schreef DennisMoore het volgende:
'k Vind eigenlijk de oplossingspercentages wel interessant...

Het stukje over Utrecht spitste zich met name toe op het stationsgebied trouwens.

En zoals ik al zei: deze nieuwsberichtjes zeggen niet dat het goed gaat met de veiligheid op straat. Ze laten alleen zien dat het aantal aangiftes in twee steden gedaald is.

Ik heb sterk het gevoel dat sommige mensen niet willen dat het beter gaat op dit gebied. Ik snap dat niet zo goed? Natuurlijk moet en kan het nog veel beter maar als er positieve berichten komen, is er altijd snel een groep mensen die het in twijfel gaat trekken. Natuurlijk is het goed om er kritisch naar te kijken en er kanttekeningen bij te plaatsen. Maar als er betere resultaten worden gemeld, kan dat ook gewoon positief zijn. Dat bedoel ik trouwens niet persoonlijk voor de user waar ik nu op reageer, het valt me in meer reacties op.

Utrecht gaat volgens mij niet alleen over aangiftes maar ook de door de politie geconstateerde afname van criminaliteit en vandalisme.

pi_13264749
quote:
Op donderdag 18 september 2003 13:35 schreef Chewie het volgende:

[..]

Criminaliteit zul je nooit helemaal uitbannen. Maar als je de berichtgeving over bijvoorbeeld moord of zinloos geweld vergelijkt met die van 10-15 jaar geleden is er behoorlijk wat veranderd. 10-15 jaar geleden bestond zinloos geweld niet eens, dit waren gewoon vechtpartijen en kwamen hooguit in het lokale krantje en moord kwam vaak ook niet verder dan het lokale nieuws. Nu spring SMS6 er bovenop enz.

Moord was volgens mij vroeger ook echt wel nieuws. Het klopt wel dat zinloos geweld pas de laatste jaren in het nieuws is gekomen. Maar wat prefereer je dan? Dat er niet over wordt gerapporteerd dat er mensen het ziekenhuis c.q. de grafkist in worden geslagen zodat jij je veilig voelt?
Zelf denk ik dat het wel degelijk nut heeft om dit breeduit te verkondigen in de media om te laten zien dat het een niet-normale gebeurtenis is die eigenlijk voorkomen zou moeten worden. Met de kop in het zand steken los je de problemen in ieder geval niet op.

Maar als wat jij zegt klopt dan moeten de cijfers voor moord al enkele jaren gelijk zijn. Helaas hebben we die cijfers niet want dit wordt in Nederland niet centraal geregistreerd. Vanaf nu wordt het via internet allemaal wel bijgehouden maar dat duurt nog wel wat jaren voordat je dan van trends e.d. kan spreken.

pi_13265448
quote:

[..]

[..]

iets wat allang onder Paars had moeten worden aangepakt.
pi_13267610
Volgens mij neemt de politie een heleboel niet eens meer op. Doen ze in Engeland ook niet, daar gaan ze alleen nog serieus in op zware misdrijven zoals moord en verkrachting en vreemd genoeg racistisch geweld (waarbij ze uiteraard alleen de gevallen opnemen waarbij de dader blank en het slachtoffer donker is). De rest wordt niet meer behandeld. Probeer maar te melden dat je zojuist een inbraak hebt gezien en de dader kan omschrijven, heeft geen enkele zin. En ja, de cijfers kloppen ook niet en worden gemanipuleerd om te kunnen voldoen aan de gestelde percentages.

Het is ook volkomen ongeloofwaardig, hoe is de misdaad dan ineens gedaald? Zijn de misdadigers minder misdadig geworden? Lijkt me niet, eerder het tegenovergestelde. Is de politie harder gaan optreden? Ja, naar automobilisten en mensen die hun winkel beschermen tegen junks wel.

Gewoon je gezond verstand en je ogen en je oren gebruiken, Nederland is harstikke onveilig en het wordt er niet beter op.

"You cannot simultaneously have free immigration and a welfare state.'' - Nobelprijswinaar Milton Friedman
  donderdag 18 september 2003 @ 17:03:48 #24
37401 M.ALTA
The Truth is Gold
pi_13267778
Sinds ik een pistool bij me draag voel ik me een stuk veiliger op straat.

Ik geef Balkenende groot gelijk:

Het is immers mijn "eigen verantwoordelijkheid" of ik een Antiliaan neerknal of niet.

Bovendien help ik zo mee de kosten van de politie in te perken en hoef ik dan ook geen aangifte meer te doen.

Uitstekend idee Jan Peter: "Eigen verantwoordelijkheid".

Morgen, dat beloof ik, gaat alles beter. Dan schijnt de zon, en dan zingen de vogels, dan waait er weer een frisse wind. [url]http://www.niburu.nl[/url] * [url]http://www.rense.com[/url] * [url]http://www.daanspeak.com[/url]
pi_13267888
De criminaliteit daalt al 10 jaar als we het CBS mogen geloven.
pi_13267895
quote:
Op donderdag 18 september 2003 15:31 schreef FreedonNadd het volgende:

[..]

Moord was volgens mij vroeger ook echt wel nieuws.

Wel nieuws maar nogal plaatselijk. in 1989 zat ik in Havo4, een meisje uit mijn klas is door haar "vriend" vermoord. Een meisje van 16 wat nu vermoord zou zijn door haar allochtone vriend in een garage achter haar ouderlijk huis zou nu leiden tot stille tochten, veel cameraploegen enz. In 1989 stond er een artikel in het NvhN en een klein stukje toen de dader gepakt werd. OK dit is 1 voorbeeld maar je kan niet ontkennen dat de media aandacht gigantisch toegenomen is. Kijk naar de toestanden laatst in Friesland.
pi_13267897
quote:
Op donderdag 18 september 2003 15:53 schreef pberends het volgende:

[..]

iets wat allang onder Paars had moeten worden aangepakt.

Blijkbaar hoeft de politiek helemaal niets te doen aan dit soort problemen, maar is het genoeg als de lokale overheid en de politie hun werk goed doen. Ik woon zelf bij het station hier in Delft en hier hebben we ook een tijd lang last gehad van rondhangende zwervers en vooral veel dealers met aanhang. Stelt natuurlijk niets voor vergeleken met Utrecht of Amsterdam ofzo, maar ook hier is de politie op een gegeven moment in samenwerking met wat horeca-ondernemers hier hard gaan optreden tegen rondhangende randfiguren. Dat heeft enorm geholpen (er hangt bijna niemand meer rond) en daar heeft geen Paars, Pim, CDA, VVD, LPF of Leefbare partij ook maar 1 vinger voor hoeven uitsteken.

Verder is het volgens mij zeker wel zo dat de media een vertekend beeld schetsen van de situatie op straat. Al is het alleen maar omdat er steeds meer actualiteitenprogramma's zijn die elk wissewasje opblazen tot topcriminaliteit om maar zendtijd te vullen. Vroeger had je alleen het nieuws op Ned 1, 2 of 3 en hadden ze helemaal geen zendtijd voor die ongein.

pi_13268883
quote:
Op donderdag 18 september 2003 17:09 schreef Miwe het volgende:

[..]

Blijkbaar hoeft de politiek helemaal niets te doen aan dit soort problemen, maar is het genoeg als de lokale overheid en de politie hun werk goed doen.

De lokale overheid IS de politiek en de politie kan niets zonder toestemming van Justitie.
[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_13269054
quote:
Op donderdag 18 september 2003 17:53 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

De lokale overheid IS de politiek en de politie kan niets zonder toestemming van Justitie.

De lokale overheid is iig niet de rijksoverheid, terwijl pberends de schuld weer eens in de schoenen van Paars wilde schuiven en daar reageerde ik op.

Verder gaat het hier in het geval van de politie er gewoon om dat ze hun werk eens doen, ipv kleine criminaliteit te gedogen. De politie besluit in beginsel zelf wat ze wel en niet aanpakken.

Overigens lag het initiatief voor de opruimaktie hier in Delft bij de ondernemers aan het plein. Vooral de eigenaar van de snackbar heeft rake klappen uitgedeeld en ervoor gezorgd dat de politie het gebied extra aandacht is gaan geven.

donderdag 18 september 2003 @ 18:08:22 #30
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_13269171
Ik kan niet zeggen dat ik me minder veilig voel op straat dan 10 jaar geleden. Alleen brengt de media het tegenwoordig zo in beeld dat het lijkt alsof het onveiliger zou zijn. Natuurlijk gebeuren er links en rechts wel dingen, maar dat is niet anders dan vroeger.
pi_13269886
Ben blij dat het veiligheidsbeleid van het kabinet een beetje zijn vruchten begind af te werpen... nou maar hopen dat de PvdA nooit meer in de regering komt...
  donderdag 18 september 2003 @ 18:53:49 #32
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_13270227
quote:
Op donderdag 18 september 2003 18:41 schreef Fortuynaanhanger het volgende:
Ben blij dat het veiligheidsbeleid van het kabinet een beetje zijn vruchten begind af te werpen... nou maar hopen dat de PvdA nooit meer in de regering komt...
Lijkt me sterk dat die vruchten afkomstig zijn van het beleid van de huidige regering.... meestal kost dat iets meer tijd. Allereerst moet er beleid gemaakt worden, dan volgen de debatten en als iedereen zijn zegje gedaan heeft volgt pas de bestuurlijke invoering. Dan hebben we het nog niet eens over praktische maatregelen. Voordat je er iets van merkt als burger ben je al gauw 1 tot 2 jaar verder.
pi_13270243
quote:
Zoals ik al zei, heeft de rijksoverheid hier geen flikker mee te maken. Alsof het kabinet Balkenende (zowel I als II) ook maar iets hebben gedaan, behalve een kut-begroting in elkaar zetten.
pi_13275067
Ik denk dat het Nederlandse volk op 6 en 15 mei 2002 wel degelijk een signaal hebben afgegeven dat het zo niet langer kon. Ik heb de indruk dat sindsdien de boel op sommige fronten echt verbeterd is.
pi_13275882
Waarom gaat bijna niemand in op de objectieve cijfers van het SCP en het CBS?
pi_13277264
quote:
Op donderdag 18 september 2003 22:26 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
Waarom gaat bijna niemand in op de objectieve cijfers van het SCP en het CBS?
Het gaat hier over de objectieve cijfers van o.a. Utrecht!
pi_13277540
quote:
Op donderdag 18 september 2003 17:08 schreef dazzle123 het volgende:
De criminaliteit daalt al 10 jaar als we het CBS mogen geloven.
Het aantal mensen dat aangifte doet van criminaliteit neemt af. Misschien neemt de criminaliteit juist toe, omdat mensen misschien denken van er wordt toch niets gedaan door de politie. Misschien neemt de criminaliteit inderdaad wel af maar dat kan je niet met zekerheid zeggen.
lollig
pi_13277933
quote:
Op donderdag 18 september 2003 23:19 schreef ub40_bboy het volgende:

[..]

Het aantal mensen dat aangifte doet van criminaliteit neemt af. Misschien neemt de criminaliteit juist toe, omdat mensen misschien denken van er wordt toch niets gedaan door de politie. Misschien neemt de criminaliteit inderdaad wel af maar dat kan je niet met zekerheid zeggen.

Het gaat niet alleen over aangiften. Er zijn meer manieren om criminaliteit en vandalisme te meten.
pi_13278014
quote:
Op donderdag 18 september 2003 23:33 schreef SCH het volgende:

[..]

Het gaat niet alleen over aangiften. Er zijn meer manieren om criminaliteit en vandalisme te meten.

Nou.
lollig
pi_13278050
quote:
Op donderdag 18 september 2003 23:19 schreef ub40_bboy het volgende:

[..]

Waarom de totale omslag van 2002 naar 2003 dat aangifte niet meer zou lonen? Dit percentage zal ongeveer gelijk zijn gebleven. Het aantal aangiftes is daarom een goede indicator om te zien in welke richting de criminaliteit zich beweegt.

Het is niet een feit dat de criminaliteit ook 10 % is afgenomen, wel geeft het een indicatie van hoe de criminaliteit zich ontwikkeld.

pi_13278093
quote:
Op donderdag 18 september 2003 23:36 schreef ub40_bboy het volgende:

[..]

Nou.

Slachtoffer enquetes. Nadelen:
-sommige mensen geven het niet aan vanwege schaamte. (verkrachting)
-sommige dingen hebben geen aanwijsbaar slachtoffer. (bushokje vernield)

en er waren nog 5 nadelen maar die weet ik niet meer: geleerd op school.

dader enquetes. Nadelen:
-sommige daders zullen stelselmatig liegen omdat ze bang zijn dat de politie achter hun misdaden komt.
-beroepscriminelen zullen sowieso niet meewerken.

lollig
pi_13278123
quote:
Op donderdag 18 september 2003 23:38 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Waarom de totale omslag van 2002 naar 2003 dat aangifte niet meer zou lonen? Dit percentage zal ongeveer gelijk zijn gebleven. Het aantal aangiftes is daarom een goede indicator om te zien in welke richting de criminaliteit zich beweegt.

Het is niet een feit dat de criminaliteit ook 10 % is afgenomen, wel geeft het een indicatie van hoe de criminaliteit zich ontwikkeld.

Dat weet je dus niet, omdat je niet weet of mensen sneller of minder snel aangifte doen van een misdrijf vergeleken met het verleden.
lollig
pi_13278305
quote:
Op donderdag 18 september 2003 23:41 schreef ub40_bboy het volgende:

[..]

Dat weet je dus niet, omdat je niet weet of mensen sneller of minder snel aangifte doen van een misdrijf vergeleken met het verleden.

De enige manier dat je het zeker kan weten is door een opinieonderzoek te doen. Toch denk ik dat je wel ongeveer de trend kan inschatten.
  • Criminaliteit gaat om laag, het is steeds meer lonend voor burgers om aangifte te doen van een misdrijf, want er is een grotere kans dat iets opgelost wordt.
  • Steeds meer mensen ondekken het aangifte doen via internet. Het gaat snel en is niet inspannend. Een goed alternatief dus.
  • Zover ik kan redeneren is de wil om aangifte te doen alleen maar gestegen, dit houdt in dat de criminaliteit nog meer gedaald is .

pi_13278443
    quote:
    Op donderdag 18 september 2003 23:48 schreef UnderWorld_ het volgende:

• Criminaliteit gaat om laag, het is steeds meer lonend voor burgers om aangifte te doen van een misdrijf, want er is een grotere kans dat iets opgelost wordt.

• Dat het steeds meer lonend is, denken veel mensen anders over belangrijke dingen in de steden worden alleen nog aangepakt en kleine dingen worden door politie al afgewezen: wij hebben belangrijkere zaken te doen.
    quote:
  • Steeds meer mensen ondekken het aangifte doen via internet. Het gaat snel en is niet inspannend. Een goed alternatief dus.

• Via internet aangifte doen kan niet: www.politie.nl
    En dat aangifte doen snel gaat valt mee. Ik moest vorige maand nog 2 uur lang vragen beantwoorden nadat ik met peperspray besproeit was. En dat terwijl de dader al opgepakt en beboet was. Dat ga je niet snel noemen ofwel?
    lollig
    pi_13281108
    quote:
    Op donderdag 18 september 2003 23:36 schreef ub40_bboy het volgende:

[..]

Nou.

Jazeker - neem Utrecht. De politie kan daar in de gebieden waar veel criminaliteit was/is, HC bv., vrij goed in kaart brengen wat er aan de hand is. Dat heeft echt niet alleen met aangiftes te maken.
    pi_13282578
    quote:

Cijfers zijn iets anders als beleving of perceptie.

De burger is niet gek maar wordt constant gebombardeerd met boodschappen dat 'het slecht' gaat, vroeg of laat gaat men er dan ook in geloven.
    De andere kant is dat ik persoonlijk veel te weinig merk van een politie presentie op straat hier in Rotterdam, af en toe zie je er wel eens een paar rondlopen in de binnenstad maar bij mij in de straat kan ik mij de laatste keer niet eens herinneren.
    Dat op zichzelf kan voor veel mensen al een 'onveilig' gevoel geven zeker als dat gecombineerd wordt met hoog allochtonen gehalte.

donderdag 9 oktober 2003 @ 17:57:49 #47
    39732 Mr.Zed
    Ik besluit niets te beslissen.
    pi_13770089
    quote:
    Op donderdag 18 september 2003 13:14 schreef FreedonNadd het volgende:
    (...)
    Bowling for Columbine is een aanrader/eye-opener.

De media bepalen de (on)veiligheidsgevoelens van het volk.
    Kunst zonder trein.
      donderdag 9 oktober 2003 @ 21:22:50 #48
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_13775247
    quote:
    Op donderdag 18 september 2003 12:36 schreef mazaru het volgende:
    Als de plannen van het kabinet er door zijn, zal de criminaliteit zeker weer stijgen.
    Stel je voor dat je met kiespijn loopt, en geen geld voor de tandarts hebt.
    Een kat in de nauw maakt rare sprongen.
    Dan jat je wat bier bij Dirk
    en wordt je zere kies er vanzelf uitgeslagen
    Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
    pi_13819225
    quote:
    Op donderdag 9 oktober 2003 21:22 schreef sjun het volgende:

[..]

Dan jat je wat bier bij Dirk
    en wordt je zere kies er vanzelf uitgeslagen

Deze behoeft wat correctie gezien de laatste berichtgeving:
    Dan beledig je een groep jongeren op straat
    en krijg je voldoende afleiding van je kiespijn

On topic: Veiligheid blijft natuurlijk een subjectief begrip.
    Wanneer voelt iemand zich veilig en wanneer niet. Gezien dit voor iedereen verschillend is en afhankelijk van andere sociale invloeden die je ondergaat, valt er moeilijk een peil te trekken op uitkomsten van straatenquêtes.

Blindvaren op de meting van het aantal aangiften levert ook geen exact beeld op. Zelf heb ik reeds lang opgegeven aangiften te doen van straatroof en diefstal vanwege de extra tijd die het me kost en de nihil komma nul resultaat dat het oplevert bij mij in de buurt. Ik heb mijn handjes wat losser en ben waakzamer geworden op dergelijke aanslagen op mijn bezit en gemoedstoestand. Tot op heden hebben de boefjes van die lossere handjes ook nog geen aangifte gedaan.

Voor ouderen en minder mobiele mensen lost mijn zelfgekozen oplossing natuurlijk niets op. Daarom blijft het zaak dat veiligheid op straat op de politieke agenda blijft staan.

[Dit bericht is gewijzigd door hoppe op 12-10-2003 00:31]

salva cum reverentia
    pi_13822127
    quote:
    Dit kabinet doet niets anders dan het onveiliger maken in Nederland.
    lollig
    pi_13823397
    quote:
    Op zondag 12 oktober 2003 03:36 schreef ub40_bboy het volgende:

[..]

Dit kabinet doet niets anders dan het onveiliger maken in Nederland.

Een nogal boute uitspraak die wat onderbouwing behoeft.
    - Zou het kabinet werkelijk niets anders doen?
    - Maakt het kabinet het persoonlijk onveilig op straat?
    salva cum reverentia
    pi_13825937
    quote:
    Op zondag 12 oktober 2003 10:34 schreef hoppe het volgende:
    Een nogal boute uitspraak die wat onderbouwing behoeft.
    - Zou het kabinet werkelijk niets anders doen?
    - Maakt het kabinet het persoonlijk onveilig op straat?
    Er wordt 30% op de reclassering bezuinigd, waar we over een aantal jaar de vruchten van gaan plukken. Ook toezichthouders en stadswachten verdwijnen van het straatsbeeld.

[Dit bericht is gewijzigd door ub40_bboy op 12-10-2003 13:56]

lollig
    pi_13826237
    quote:
    Op zondag 12 oktober 2003 13:50 schreef ub40_bboy het volgende:

[..]

Er wordt 30% op de reclassering bezuinigd, waar we over een aantal jaar de vruchten van gaan plukken. Ook toezichthouders en stadswachten verdwijnen van het straatsbeeld.

- Waar zijn de aansprekende resultaten van de reclassering dan? Zijn er al nulmetingen gedaan zonder reclassering, en metingen met de huidige reclassering om de gevallen van recidive relatief mee te kunnen scoren? Zo nee dan doe je slechts een uitspraak die berust op een aanname.
    - Er verdwijnen wat melkertbanen die vervangen kunnen worden door camara's.

Gezien het beleid van Balkenende II worden mensen weer meer verantwoordelijkheden bijgebracht waaronder verantwoordelijkheid voor elkaar.
    (Ook en uitspraak in de categorie leuke one-liner)

Je legt nog steeds niet uit waarom je stelt dat dit kabinet niets anders doet dan veroorzaken van onveiligheid op straat

Dit kabinet doet wel degelijk iets anders. Ze overleggen met de Antillen, hebben het gevalletje Mabel achter de rug, sluiten verdragen met andere landen, maken wetten en besturen de BV Nederland.

Verder lopen de leden van dit kabinet de straten niet onveilig te maken, dat doen ingezetenen of illegalen die het minder nauw nemen met de Nederlandse wet en die vervolgens inbreuken maken op de vrijheden van anderen.

salva cum reverentia
    pi_13968582
    .....inbreuken maken op de vrijheden van anderen....

Ja... de BV Nederland wordt goed aan gedaan met campagnes als anti afval en pro fietslicht....
    ...die vrijheden zijn recent weer eens aangekaart.
    rokers mogen niet meer roken (recent in de trein)

maar laten we het vooral niet hebben over 'de vuile was'
    neee Nederland wordt SCHOONER (met twee 'o' s ja!)...
    de vlek zegt 'nee' maar het label 'ja'

Jaaaa we zijn goed op weg naar een 'schoon' (lees: wit) Nederland !
    Alleen dan valt ons schijnheiligen niets meer te vreezen en hebben wij zelfs de angst voor de afvalbak overwonnen en zullen wij ons weer veilig thuis voelen.... want wij zijn..... zijn.. verplicht verlicht !

Heiligt u, oooh schijnpresident !

woensdag 22 oktober 2003 @ 17:08:33 #55
    39732 Mr.Zed
    pi_14057095
    quote:
    Op zondag 12 oktober 2003 13:50 schreef ub40_bboy het volgende:
    (...) toezichthouders en stadswachten verdwijnen van het straatsbeeld.
    Daarvoor in de plaats krijgen we politie...
    Kunst zonder trein.
      woensdag 22 oktober 2003 @ 17:14:06 #56
    39732 Mr.Zed
    pi_14057239
    quote:
    Op zaterdag 18 oktober 2003 17:58 schreef Gerlof het volgende:
    (...blaat...)
    En wat heeft dat te maken met het topic "veiligheid op straat"?
    Kunst zonder trein.
      woensdag 22 oktober 2003 @ 17:19:18 #57
    39732 Mr.Zed
    pi_14057391
    quote:
    Op zondag 12 oktober 2003 14:12 schreef hoppe het volgende:
    (...)
    En jij bent van mening dat camera's effect hebben voor wat betreft het verhogen van de veiligheid?
    quote:
    Gezien het beleid van Balkenende II worden mensen weer meer verantwoordelijkheden bijgebracht waaronder verantwoordelijkheid voor elkaar.
    Op zich niets mis mee imo.
    Zolang mensen maar niet gestraft worden wanneer ze hun verantwoordelijkheid nemen (2 van AH)
    Kunst zonder trein.
    pi_14060356
    quote:
    Op zondag 12 oktober 2003 14:12 schreef hoppe het volgende:

- Waar zijn de aansprekende resultaten van de reclassering dan? Zijn er al nulmetingen gedaan zonder reclassering, en metingen met de huidige reclassering om de gevallen van recidive relatief mee te kunnen scoren? Zo nee dan doe je slechts een uitspraak die berust op een aanname.

Meer recidive ondanks zwaardere straffen

Advocatenblad, mei 2002

WASHINGTON -- Zwaardere straffen, en de bouw van duizenden nieuwe gevangenissen, hebben in de Verenigde Staten niet geleid tot een vermindering van het percentage recidivisten, en misschien in een toename. Van alle misdadigers die in 1994 hun straf hadden uitgezeten, was gemiddeld 67 procent binnen drie jaar voor een vergrijp gearresteerd. Voor ex-gevangenen die tien jaar ervoor vrijkwamen, was dat percentage nog 62 procent.

Dat blijkt uit een groot onderzoek uitgevoerd door het Amerikaanse ministerie van Justitie. De onderzoekers volgden 272 duizend ex-gedetineerden uit gevangenissen verspreid over vijftien Amerikaanse staten.

De oorzaak voor de groei van het aantal recidivisten, menen sommige criminologen, is de bijna volledige afschaffing van pogingen om ex-gevangenen op hun terugkeer in de samenleving voor te bereiden. Naar schatting niet meer dan één op de zeven gedetineerden in de VS neemt deel aan afkick- of reclasserings-programma's.

'De belangrijkste conclusie,' meent de aan de Universiteit van Californië werkende criminologe Joan Petersilia, 'is dat het experiment om grote aantallen gevangenissen te bouwen om misdadigers af te schrikken niet heeft gewerkt.' Tussen 1983 en 1994 verdubbelde het aantal Amerikaanse gevangenissen; ten opzichte van 25 jaar geleden zitten nu vier keer zo veel mensen achter de tralies.

Het begin juni bekendgemaakte rapport, het grootste onderzoek naar recidive in meer dan tien jaar, vond tal van factoren die eraan bij lijken te dragen dat ex-gedetineerden opnieuw in misdaad vervallen.

De kans om opnieuw te worden gearresteerd is in het eerste jaar vier keer zo groot als in de twee erop volgende jaren, zo tonen de cijfers aan -- een bewijs dat de eerste maanden na de vrijlating voor ex-gevangenen kritiek zijn.

Of een gestrafte opnieuw in zijn fouten zal vervallen, blijkt het best te kunnen worden voorspeld door te kijken naar het aantal keren dat hij in zijn leven is aangehouden. Een kerfstok met één arrestatie geeft na drie jaar een kans van 40 procent om opnieuw door de politie in de kraag te worden gegrepen; van degenen met meer dan 15 arrestaties op hun naam was na drie jaar 82 procent opnieuw ingesloten.

Roofovervallers en inbrekers, aldus het rapport, belandden vaker weer achter de tralies dan moordenaars of verkrachters (70-74 procent versus 41-46 procent).

Volgens criminoloog Petersilia zijn de conclusies des te schrijnender omdat het percentage recidivisten sinds de jaren zestig eigenlijk voortdurend gelijk is gebleven, afgezien dan van de lagere cijfers in 1983. Over die periode, stelt Petersilia vast, heeft de benadering van vrijheidsstraffen dramatische veranderingen ondergaan. Waar de gevangenis ooit werd gezien als een mogelijkheid de crimineel herop te voeden, worden strenge straffen inmiddels vooral beschouwd als middel om potentiële misdadigers af te schrikken. Maar die radicale verandering, aldus de criminoloog, lijkt op de misdadigers zelf geen effect te hebben gehad.

quote:
    Die mensen die die melkertbanen uitoefenen zijn zichtbaar op straat. Wat mensen een gevoel van veiligheid geeft. Die camera's geven geen enkel gevoel van veiligheid.

Criminelen zullen ook minder snel iets doen met toezichthouders op straat.

En die dat het zo onveilig is, is meer een gevoel dan dat het gestaafd word met feiten, dus die toezichthouders zijn daar heel goed bruikbaar.

quote:
    Ja, inderdaad mensen worden verantwoordelijk voor hun eigen veiligheid in plaats van de overheid.
    quote:
    Je legt nog steeds niet uit waarom je stelt dat dit kabinet niets anders doet dan veroorzaken van onveiligheid op straat
    Ze pakken de criminaliteit niet structureel aan. Ze doen haast alleen aan repressie, en daarnaast bezuinigen ze op de reclassering. Wat de veiligheid niet ten goede komt.
    quote:
    Dit kabinet doet wel degelijk iets anders. Ze overleggen met de Antillen, hebben het gevalletje Mabel achter de rug, sluiten verdragen met andere landen, maken wetten en besturen de BV Nederland.
    Ze overleggen met de Antillen, die bolletjesslikkers die op schiphol aankomen zijn maar 1% van de totale drugsstromen. En die pakken ze aan. Maar de resterende 99% doen ze niks aan. En op het nieuws laten ze dan weer zien dat er een paar bolletjesslikkers zijn opgepakt, en denken mensen OO het beleid helpt, maar het helpt geen fuck.
    quote:
    Verder lopen de leden van dit kabinet de straten niet onveilig te maken, dat doen ingezetenen of illegalen die het minder nauw nemen met de Nederlandse wet en die vervolgens inbreuken maken op de vrijheden van anderen.
    Ja, maar de overheid geeft die criminelen meer de ruimte, en helpt hun op weg.
    lollig
      woensdag 22 oktober 2003 @ 19:53:36 #59
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_14060905
    quote:
    Aanpak ouders 'rel-Marokkaan'

Datum: 20 oktober 2003
    Minister Verdonk van Integratie onderzoekt of zij de schade die groepen criminele Marokkaanse jongeren met name in Amsterdam aanrichten, op hun ouders kan verhalen.
    Ook overweegt zij ouders die een uitkering hebben, bij wijze van strafmaatregel op de bijstand of de ww te gaan korten.

De VVD-bewindsvrouw reageerde gisteren op de berichten dat Marokkaanse raddraaiers in de Amsterdamse wijk Geuzenveld een verzorgingshuis en een psychiatrische instelling
    terroriseren. "Bejaarden moeten hun geld afgeven, doen ze dat niet, dan wordt gedreigd hun de keel door te snijden , aldus het rapport "Rollators en Rotjongens" van de Vrije Universiteit. "Het is wachten op de eerste dode.

Schokkend, meent Verdonk, die stelt dat de grens is bereikt. De minister wil de ouders van de ontspoorde kinderen op dit gedrag gaan aanspreken. Sommige ouders zouden geregeld maandenlang in Marokko verblijven zonder zich om de opvoeding te bekommeren. Verdonk onderzoekt of dit de gangbare praktijk is en zal zonodig ook hiertegen maatregelen treffen.

Eerder hadden de regeringspartijen VVD, CDA en D66 al laten weten de harde kern criminele Marokkaanse jongeren keihard te willen aanpakken. De VVD stelt dat 10 procent van deze jongens binnen drie maanden moet worden opgesloten in een heropvoedingsgesticht. CDA en D66 willen dat de raddraaiers in hun eigen wijk worden berecht en ook in hun eigen omgeving een taakstraf opgelegd krijgen, zodat ze zich tegenover de eigen gemeenschap voor hun daden gaan schamen.
    Dat zou volgens de fracties een oplossing kunnen zijn voor de Amsterdamse probleemwijk Geuzenveld. Uit een onderzoek van de Vrije Universiteit dat deze week VVD-Kamerlid Cornielje meent dat een bikkelharde heropvoeding in een jeugdinrichting als De Engh in Zeist de enige oplossing is om ontspoorde Marokkaanse bendeleden weer in het gareel te krijgen. We weten dat het gaat om een harde kern van 600 jongens in Amsterdam. Als we er van iedere bende één opbergen, kan daar een enorm afschrikwekkende
    werking vanuit gaan naar de andere leden van de groep.
    Die heropvoeding is keihard, en daar leren ze wat respect is, aldus Cornielje.

bron: http://www2.amsterdamleeftsamen.nl/nieuws_en_achtergronden/Aanpak_ouders_rel-Marokkaan.html

Minister Verdonk moet er wel rekening mee houden dat ze niet hele gezinnen de criminaliteit indrijft door hen de kans op een sluitende huishoudelijke begroting te ontnemen.

Ik ben benieuwd naar een eventuele andere bron die het rapport Rollators en Rotjongens bevestigd of ontkent want als er iets van een hetze tegen ontspoorde jongeren ontstaat, dan toch in ieder geval op berichtgeving die geverifieerd is.

De door D66 en CDA aangereikte remedies gaan vrees ik niet ver genieg als het om nagenoeg gewetenloze jongeren gaat. Als het om jongeren gaat die hun criminele sporen nog niet verdiend hebben dan ga ik zeker mee met deze voorstellen.

Ik ben geneigd mee te gaan met de maatregelen die VVD kamerlid Cornielje voorstelt om het probleem van zwaar ontspoorde criminele jongeren te Amsterdam bij de horens te vatten.

Meer veiligheid op straat wordt immers niet vanachter de vergadertafel maar door praktijkoptreden in het alledaagse leven bewerkt.

woensdag 22 oktober 2003 @ 20:01:01 #60
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_14061061
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 17:19 schreef Mr.Zed het volgende:

[..]

En jij bent van mening dat camera's effect hebben voor wat betreft het verhogen van de veiligheid?

Indien mensen weten dat hun handelen wordt gadegeslagen en dat er een sanctie volgt op onmaatschappelijk gedrag dabn verwacht ik dat de aanwezigheid van camara's positief uitwerkt op de veiligheid op straat.
    quote:
    Op zich niets mis mee imo.
    Zolang mensen maar niet gestraft worden wanneer ze hun verantwoordelijkheid nemen (2 van AH)
    Er is een verschil tussen het nemen van verantwoordelijkheid en het doordraven in het spelen van eigen rechter of ordehandhaver. Indien echter de overheid de middenstanders niet tegemoet komt door tijdig te arriveren en de middenstanders op te blijven zadelen met aanpak en opvang van winkeldiefstal en hen ook nog eens voor de eigen kosten daarvan als gemiste omzet en psychische belasting te laten opdraaien (zoals nu gebeurt) dan kan ik me voorstellen dat een middenstander wat losse handjes krijgt bij het voor de zoveelste maal moeten corrigeren van onmaatschappelijk gedrag. Corrigeren is prima, onevenredig gebruik van lichamelijk geweld dient wat mij betreft eveneens te worden bestreden.

Misschien kan een schandpaal waaraan de draaideurcrimineel kan worden vastgezet uitkomst bieden aan wetsdienaars en middenstanders die zichzelf nu eenmaal niet op kunnen delen.

pi_14068957
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 20:01 schreef sjun het volgende:

[..]

Indien mensen weten dat hun handelen wordt gadegeslagen en dat er een sanctie volgt op onmaatschappelijk gedrag dabn verwacht ik dat de aanwezigheid van camara's positief uitwerkt op de veiligheid op straat.
    [..]

Dat kan nog best tegenvallen. Zo is er ongeveer een jaar geleden hier in Rotterdam nog gewoon iemand doodgeschoten, en alles stond haarscherp op camera (Saftlevenstraat, zijstraat van Nieuwe Binnenweg- De kenners weten hoe het er daar ´s nachts uitziet.) Nooit iemand voor gepakt. Kortom, camera´s zijn ook maar beperkt natuurlijk.
    pi_14069537
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2003 00:10 schreef -Carioca- het volgende:

[..]

Dat kan nog best tegenvallen. Zo is er ongeveer een jaar geleden hier in Rotterdam nog gewoon iemand doodgeschoten, en alles stond haarscherp op camera (Saftlevenstraat, zijstraat van Nieuwe Binnenweg- De kenners weten hoe het er daar ´s nachts uitziet.) Nooit iemand voor gepakt. Kortom, camera´s zijn ook maar beperkt natuurlijk.

En, camera's hebben als nadeel: ze geven mensen geen veilig gevoel.
    lollig
      donderdag 23 oktober 2003 @ 11:31:46 #63
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_14075146
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2003 00:10 schreef -Carioca- het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar had een Melketier die er van 9 tot 5 rondloopt deze moord dan wel voorkomen?
      vrijdag 24 oktober 2003 @ 14:02:02 #64
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_14105308
    Voor de liefhebbers en geïnteresseerden de Nota Terrorisme en de bescherming van de samenleving

Nota van minister Donner (Justitie). Uit deze nota blijkt dat de veiligheid van Nederland met zijn op democratie en individuele vrijheid gebaseerde systeem ernstig wordt bedreigd.

Terrorisme en de bescherming van de samenleving

De veiligheid van Nederland, met zijn op democratie en individuele vrijheid gebaseerde systeem, wordt ernstig bedreigd. Het lijken zware woorden, maar de risico's voor onze westerse samenleving zijn sinds tijden niet zo groot geweest. Dat komt vooral omdat bij wij thans geconfronteerd worden met een dreiging van islamistisch terrorisme, waarbij de daders een andere logica en motivatie (religieus) hanteren dan terroristen in het verleden en zij bovendien opoffering van het eigen leven tot ideaal hebben verheven. Een tweede belangrijke factor voor het hoge dreigingsniveau is de grote omvang van het potentieel van hen die bereid zijn om tot het uiterste te gaan om hun doelen te realiseren, zowel in Nederland als daarbuiten.

Aanslagen zijn dus moeilijker te voorkómen. De politieke doelen zijn vaag en ondergeschikt aan een streven tot totale vernietiging van de vijanden van de islam in het algemeen en van de westerse beschaving in het bijzonder. Kwam de dreiging voor Nederland voorheen hoofdzakelijk van buitenaf, sinds enkele jaren kan ook gesproken worden van een serieuze dreiging van binnenuit. Ook in Nederland is sprake van polarisatie tussen moslims en niet-moslims, gevoed door extremisten die opzettelijk inspelen op de achterstandspositie van migranten en bij hen levende onlustgevoelens. Deze polariserende activiteiten hebben in sommige behoudende moslimkringen geleid tot toenemende radicalisering en extreme standpunten bij een kleine minderheid uit de overigens van radicalisme -laat staan geweld- afstand nemende meerderheid onder de moslims. Onder jonge moslims is meer dan incidenteel sprake van bereidheid om deel te nemen aan de jihad. De kans op aanslagen in West-Europa is hiermee navenant toegenomen.

Deze ontwikkeling, gekoppeld aan het sterk open en interdependente karakter van de westerse samenlevingen, geeft een zorgwekkend risicobeeld. Maatschappijen als de onze zijn met relatief eenvoudige middelen in het hart te treffen. Dat geldt in het bijzonder voor Nederland als dichtbevolkt logistiek knooppunt in Europa.

Kortom de problematiek is internationaal en allesbehalve tijdelijk en simpel.

Inzet

De inzet van de Nederlandse regering op het gebied van bestrijding van terrorisme staat in de sleutel van een drietal doeleinden.

Direct doel is het voorkomen van aanslagen. Daarnaast is het nodig om onze samenleving tijdig te prepareren op de mogelijkheid van een aanslag en om juiste bewakings- en beveiligingsmaatregelen te treffen. De komende decennia is tevens aandacht nodig voor de oorzaken van het islamistisch terrorisme en voor wat de tweedeling in onze samenleving lijkt te veroorzaken.

Nadrukkelijk wordt onderkend dat Nederland een internationale verantwoordelijkheid heeft. Inzet is derhalve ook om in Nederland een niveau van veiligheid te handhaven zoals dat is afgesproken in de diverse internationale gremia.

Nederland moet op het punt van het beleid inzake de bestrijding van terrorisme een duidelijke verantwoordelijkheid nemen en dient in de internationale bestrijding van terrorisme een prominente rol te spelen. Nederland hecht in dit verband grote waarde aan een intensieve gedachtewisseling met zijn Europese partners en met de lidstaten van de Verenigde Naties. Benchmarking en deelname aan wederzijdse landenexaminaties zijn hierbij adequate instrumenten om de werking van elkaars wetgeving en de effectiviteit van het beleid inzake de bestrijding van terrorisme te kunnen toetsen.

De internationale gemeenschap heeft naar aanleiding van de gebeurtenissen op 11 september 2001 direct gereageerd met een aantal maatregelen. De veiligheidsraad van de Verenigde Naties heeft resolutie 1373 aangenomen. Deze resolutie verplicht alle lidstaten van de Verenigde Naties een aantal maatregelen te nemen. Hieruit vloeien ook voor Nederland verplichtingen voort.

Het bewaken van samenhang en maatvoering blijft echter ook van belang. Terrorisme zet immers onze democratie en onze rechtsstaat bewust onder druk. De bestrijding ervan vraagt alertheid, ook in het belang van de rechtsstaat.

In het navolgende zal de regering uiteenzetten welke maatregelen zij nodig acht om op een effectieve wijze terroristische activiteiten aan te pakken. Deze maatregelen zijn te onderscheiden in enerzijds maatregelen die strekken tot intensivering van het (operationeel)-beleid en anderzijds maatregelen die betrekking hebben op de juridische infrastructuur. Intensiveringen inzake het beleid ter bestrijding van terrorisme worden aangekondigd op het terrein van het contraterrorisme, bewaking en beveiliging en de aanpak van oorzaken van terrorisme. De door de regering voorgenomen maatregelen ter verbetering van een op terrorismebestrijding afgestemde juridische infrastructuur zien in de eerste plaats op een aanpassing van het Wetboek van Strafrecht, strekkende tot strafbaarstelling van rekrutering ten behoeve van de jihad. Voorts wordt samenspanning tot het begaan van terroristische misdrijven afzonderlijk strafbaar gesteld. Verder worden aanpassingen van het Burgerlijk Wetboek en de Sanctiewet 1977 bevorderd met als doel te komen tot verbodenverklaring van terroristische rechtspersonen, netwerken en bewegingen. De regering stelt tot slot voor meer regie aan te brengen bij de aanpak van terrorisme. Hiertoe zal een Gezamenlijk Comité Terrorismebestrijding worden opgericht.

Aanpak

Een effectief beleid op het gebied van de bestrijding van terrorisme langs de lijnen van de hiervoor beschreven inzet van de regering noopt tot de volgende drie sets aan maatregelen die parallel aan elkaar nodig zijn.

Maatregelen op het gebied van het contraterrorisme

Het voorkomen van islamistisch terroristische aanslagen vereist primair offensieve contraterrorisme maatregelen om terroristen te identificeren, te volgen in hun activiteiten, af te schrikken dan wel af te stoppen. Dit kan slechts indien kennis wordt verkregen over de middelen en ondersteuningsnetwerken waarvan terroristische bewegingen gebruikmaken en er inzicht bestaat in het mechanisme van rekrutering voor dit soort bewegingen. In deze benadering dient meer te worden geïnvesteerd opdat witte vlekken en fenomeenveranderingen in beeld komen.

Allereerst moeten gedegen inlichtingenwerk, actieve maatregelen ter frustratie van terroristische activiteiten èn een goede doorloop naar opsporing en vervolging centraal staan. De keten van het verzamelen van inlichtingen zowel aan de kant van de politie als aan de kant van inlichtingen- en veiligheidsdiensten (AIVD, MIVD) tot aan het waar mogelijk brengen van (straf)zaken voor de rechter dient adequaat te functioneren.

Een goede informatiepositie van de politie is een belangrijke schakel in de strijd tegen terrorisme. Onderdelen van ieder regionaal politiekorps hebben een taak bij de bestrijding van terrorisme en in het bijzonder de regionale inlichtingendienst (RID). De RID heeft tot taak in het kader van de openbare orde en veiligheid van de samenleving inlichtingen en informatie in te winnen, alsmede tot taak het inwinnen van inlichtingen en informatie voor de AIVD. De Nederlandse politie en in het bijzonder het Korps landelijke politiediensten vormt, met de landelijke officier van justitie terrorisme, aldus een belangrijke factor in de samenwerking tussen het OM en de AIVD.

Bij het Korps landelijke politiediensten is een speciale unit actief die belast is met de opsporing van terroristische activiteiten. De uitwisseling van informatie van de politie aan de AIVD en de uitwisseling van informatie tussen de verschillende politiekorpsen onderling is de afgelopen tijd al aanzienlijk verbeterd. De invoering van een systeem van informatie-coördinatie zal op korte termijn leiden tot verdere verbetering van de informatie-voorziening.

Daarnaast is zowel regie als meer samenwerking nodig tussen alle onderdelen van de overheid die zich met veiligheid bezighouden. Toezicht en controle in met name de grote steden wordt voorts versterkt; tips zullen systematisch moeten worden vastgelegd en nagetrokken, zowel lokaal als samen met de nationale diensten. Voor een adequaat early warning systeem zullen databestanden met behulp van moderne ICT en aan de hand van profielen bevraagd moeten kunnen worden.

Bestrijding van financiering van terrorisme verdient extra aandacht. Doel is zowel het financieel droogleggen van terroristische personen en organisaties als het zichtbaar maken vanuit welke hoeken terroristische bewegingen heimelijk worden ondersteund. De basis hiertoe is gelegd in de nota integriteit financiële sector en terrorisme bestrijding (Tweede Kamer 2001-2002, 28 106, nr. 2) waarin ten behoeve van een effectieve bestrijding van financiering van terrorisme een drie sporen beleid - toereikende wet- en regelgeving, ontsluiting van de financiële stromen en een effectieve handhaving en uitvoering - uiteen wordt gezet. Diverse van de in deze nota voorgestelde maatregelen zijn reeds geïmplementeerd, wel blijft het zaak dat in de komende tijd prioriteit gegeven blijft worden aan de diverse nog noodzakelijke intensiveringen en verbeteringen welke mede voortvloeien uit de implementatie en uitwerking van de acht speciale aanbevelingen inzake het financieren van terrorisme van de FATF. Enkele actuele aandachtspunten in dit kader zijn een verbeterde toepassing van financiële sancties ter bevriezing van tegoeden van terroristische organisaties en het tegengaan van misbruik van non-profit organisaties. Maatregelen zullen worden geïnitieerd om op het terrein van transparantie van en toezicht op non-profit organisaties te bewerkstelligen. Hier kan in de eerste plaats gedacht worden aan het intensiever benutten van de huidige mogelijkheden, maar ook uitbreiding van het toezicht en nieuwe regelgeving kunnen hierbij niet worden uitgesloten.

Een vergelijkbare situatie als bij de non-profit organisaties doet zich voor op het gebied van de gebedshuizen en (koran)scholen. Ook te dien aanzien dient op korte termijn een mechanisme in het leven te worden geroepen dat zorgt voor transparantie van en toezicht op financieringen vanuit het buitenland. Ten aanzien van scholen in het algemeen kan dit door middel van een beter op elkaar afgestemde inzet van een reeks bestaande controle-instrumenten gerealiseerd worden.

Voorts is efficiënte internationale samenwerking gezien de aard en omvang van het huidig terrorisme, van groot belang. Het gaat daarbij zowel om de daadwerkelijke samenwerking tussen competente diensten als om wet- en regelgeving en internationaal contraterrorismebeleid. De aansluiting van het werk van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten op de opsporing en vervolging verdient daarbij bijzondere aandacht.

Als reactie op de aanslagen van 11 september 2001 is in EU-kader een groot aantal maatregelen getroffen, onder andere op het terrein van justitie en binnenlandse zaken. Nederlander is voorstander van een sterke intensivering van deze samenwerking op het terrein van de terrorismebestrijding. Nederland zal daarom in EU-kader pleiten voor bepaling van dit belangrijke beleidsterrein tot prioriteit voor versterkte samenwerking.

Het is ook zaak goed oog te houden op relevante ontwikkelingen in het buitenland, aangezien de problematiek van het islamistisch terrorisme goeddeels daar zijn oorsprong vindt. Dat vraagt om een deugdelijke inlichtingenpositie ten aanzien van de betreffende landen. De internationale strijd tegen het terrorisme vergt verder dat Nederland, binnen de bestaande internationale kaders en bondgenootschappen, een actief en effectief buitenlands beleid voert in een zich steeds wijzigende veiligheidssituatie.

Verder is intensief nationaal en internationaal onderzoek noodzakelijk om verwervingsactiviteiten van "schurkenstaten" en van terroristische groeperingen voor hun chemische, biologische en nucleaire wapenprogramma's te onderkennen en tijdig te frustreren. Het gevaar dat terroristen in het bezit zijn of komen van NBCR-materiaal is reëel en moet zeer serieus genomen worden, nu er aanwijzingen zijn dat zij ook bereid lijken tot het daadwerkelijke gebruik ervan. De wereldtransitfunctie die Nederland in het internationale personen- en goederenvervoer inneemt brengt ook in dit opzicht extra verantwoordelijkheid met zich om adequaat te monitoren wat zich in en op onze havens en luchthavens afspeelt.

Met behulp van het vreemdelingenrecht tot slot kan toelating tot Nederland geweigerd worden of uitzetting bevorderd worden. Een tweede unit is onlangs opgericht bij de IND die oorlogsmisdadigers en terroristen onder asielaanvragers opspoort. Verder worden de buitengrenscontroles en het mobiel vreemdelingentoezicht verscherpt en zijn Nederlandse en andere Europese inlichtingendiensten betrokken bij veiligheidsaspecten van het vreemdelingenbeleid.

In dit verband kan ook worden gewezen op het advies van 14 mei 2003 van de Adviescommissie Vreemdelingenzaken (ACVZ) over vreemdelingen en terrorisme. Ofschoon thans een kabinetsreactie over dit advies wordt voorbereid - die begin september ter beschikking komt - kan nu al gezegd worden dat dit advies bruikbare aanbevelingen bevat.

Maatregelen op het gebied van bewaking en beveiliging

Na de aanslagen van 11 september 2001 en de moord op Pim Fortuyn op 6 mei 2002 is er meer aandacht gekomen voor de noodzaak van adequate bewaking en beveiliging van personen en objecten.

Er is een Nationaal Coördinator Bewaking en Beveiliging in het leven geroepen met als eerste opdracht het opzetten van een nieuw stelsel. De regering heeft onlangs zijn goedkeuring gegeven aan dit nieuwe stelsel en de daarvoor benodigde financiering. De implementatie daarvan zal de nodige tijd vergen.

Op het terrein van crisisbeheersing is los van terrorismebestrijding weliswaar al het nodige geregeld in Nederland, maar met de toenemende voorstelbaarheid van een conventionele aanslag met grootschalig gevolg of zelfs een aanslag met NBCR-middelen, is preparatie op een grote ramp als gevolg van een terroristische aanslag noodzakelijk. Gerichte communicatiestrategieën horen daarbij. Beleidsmatige intensiveringen zijn verder nodig.

Onderkenning van het belang van de bescherming van vitale onderdelen van de samenleving tegen terroristische aanslagen heeft er reeds toe geleid dat gewerkt wordt aan een samenhangend pakket beveiligingsmaatregelen. Het project bescherming vitale infrastructuur heeft als doelstelling een samenhangend pakket van maatregelen te ontwikkelen ter bescherming van de vitale infrastructuur van overheid en bedrijfsleven, waaronder ICT. Dit project heeft betrekking op vitale producten en diensten die bij uitval of verstoring (inter)nationale impact hebben. Concreet gaat het om de volgende vitale sectoren: energie, telecommunicatie, drinkwater, voedsel, gezondheid, financiën, keren en beheren oppervlaktewater, openbare orde en veiligheid, rechtsorde, openbaar bestuur en transport. Inmiddels is de eerste fase van het project (quick scan) afgerond. In de vervolgfase worden risico- en kwetsbaarheidsanalyses uitgevoerd, die zijn toegespitst op vitale knooppunten en het toepassen van een aantal scenarios als testcase.

Na het beëindigen van het project bescherming vitale infrastructuur zal, gezien de kwetsbaarheid van onze huidige samenleving met zijn vele onderlinge afhankelijkheden, blijvende aandacht aan de vitale infrastructuur van Nederland moeten worden gegeven. Het permanent in kaart brengen van kwetsbaarheden in dit verband zal hand in hand gaan met een goede informatiepositie over de aard en omvang van mogelijke dreigingen. Daarmee kan immers nauwkeuriger worden gericht op wat ten behoeve van adequate preparatie, bewaking en beveiliging nodig is. Dat betekent ook bescherming tegen de gevolgen van eventuele aanslagen met NBCR-middelen of tegen aanslagen met conventionele middelen met een effect dat vergelijkbaar is met een NBCR-aanslag. Een traject van maatregelen op dit gebied is reeds ingezet en richt zich onder meer op het verhogen van het kennisniveau bij de hulpdiensten, het ter beschikking stellen van het juiste materiaal en oefenen en testen. Deze maatregelen vinden plaats op projectbasis en dienen structureel te worden gemaakt.

Maatregelen betreffende de aanpak van de voedingsbodem voor terrorisme

Radicaal-islamitische of islamistisch terroristische groeperingen weten vaak op zeer geraffineerde wijze de westerse samenlevingen te provoceren. Zo benadrukken radicale moslims bij voortduring de discriminatie en onheuse bejegening van moslims in westerse samenlevingen. Daarmee versterken zij onder moslims het gevoel dat zij in de westerse samenlevingen niet worden geaccepteerd. Islamistisch terroristische groeperingen bereiken met hun aanslagen in feite hetzelfde effect. De impact van de aanslagen in de VS op 11 september 2001 was immers niet alleen zo groot omdat bijna 3000 mensen omkwamen. Minstens zo schadelijk was het groeiende wantrouwen van de bevolking in de westerse samenlevingen jegens de in hun samenleving woonachtige moslims. Het gaf veel moslims het gevoel dat zij niet welkom zijn in het Westen, en heeft een deel van hen in de richting van radicaal-islamitische groeperingen gedreven. De aanslag veroorzaakte dan ook precies de polarisatie tussen moslims en niet-moslims in de westerse samenlevingen die personen als Osama Bin Laden en anderen graag verwezenlijkt willen zien. Gerichte aandacht is naar de mening van de regering nodig voor oorzaken van terrorisme.

Integratie en participatie van immigranten in de Nederlandse samenleving zijn een absoluut vereiste, willen zij niet vatbaar zijn voor de anti-westerse en ondemocratische opvattingen van radicaal-islamitische personen en organisaties. Het belang van een goed aansluitend traject dat begint bij deugdelijke inburgering en doorloopt via goed onderwijs naar volwaardige arbeidsparticipatie is dan ook groot. De identiteitsproblemen onder tweede en zelfs derde generatie moslimmigranten duiden erop dat hierin nog veel en langdurig moet worden geïnvesteerd.

Ook de Nederlandse samenleving is als geheel aanspreekbaar op voorkoming van het in een bepaalde hoek drukken van moslimgemeenschappen. Vergroting van de eigen weerbaarheid van moslimgemeenschappen geschiedt dan ook vanuit het uitgangspunt dat de ander erbij hoort en dat het aanspreken op elkaars waarden en normen een wederkerig karakter draagt.

De aanpak van voedingsbodems dient voor een belangrijk deel in een mondiale context te worden bezien. Conflicthaarden en instabiele regeringen in ontwikkelingslanden verdienen ook vanuit terrorismebestrijding aandacht. Daarmee vormt de strijd tegen het terrorisme een belangrijk element in het buitenlands beleid van Nederland. Ook is intensivering van de internationale samenwerking tussen politie- en inlichtingendiensten noodzakelijk.

Nationaal moet worden gewerkt aan versterking van de cohesie van onze samenleving. Het dreigende isolement van een aanzienlijk aantal migranten kan slechts worden voorkomen door gerichte investeringen ten behoeve van nieuwkomers in onderwijs, inburgering en de arbeidsmarkt. Alleen op die wijze kan een halt worden toegeroepen aan de tendens naar radicalisering en extremisme. Internationaal moet er blijvende aandacht zijn voor - en betrokkenheid bij - conflictbeheersing en de problematiek van ontwikkelingslanden. Van groot belang is het behoud van de internationale instituties die onder meer bij conflicten bemiddelend kunnen optreden of waar nodig interveniëren. Het verbeteren van de situatie in ontwikkelingslanden vergt internationaal een nadere bezinning.

Op terrorismebestrijding afgestemde juridische infrastructuur

Sluitstuk van een adequate terrorismebestrijding zijn daarop toegesneden juridische middelen om ook daarmee terrorisme te voorkomen. De al geruime tijd voor mondelinge behandeling gereed liggende Wet terroristische misdrijven zal ertoe leiden dat misdrijven gepleegd met een terroristisch oogmerk afzonderlijk en zeer zwaar bestraft kunnen worden.

Voor de bestrijding van terroristische organisaties zal in het bijzonder ook het nieuwe artikel 140a van het Wetboek van Strafrecht van belang zijn. Dit artikel stelt in het verlengde van de strafbaarstelling inzake de criminele organisatie (het huidige artikel 140 van het Wetboek van Strafrecht) deelneming aan een organisatie met een terroristische oogmerk strafbaar gesteld. Daarbij geldt dat een organisatie die tot oogmerk heeft misdrijven te begaan in het buitenland eveneens binnen de reikwijdte van de strafbepaling valt.

Een nota van wijziging bij het wetsvoorstel terroristische misdrijven stelt verder voor het begrip deelneming zoals genoemd in de delictsomschrijvingen van de artikelen 140 en 140a van het Wetboek van Strafrecht in de wet te expliciteren. Hierdoor wordt duidelijker tot uitdrukking gebracht dat daaronder mede wordt verstaan het verlenen van geldelijke of andere stoffelijke steun. De facto zal aldus elke bijdrage aan een organisatie met een terroristisch oogmerk strafbaar zijn.

De voorbereiding van ernstige misdrijven, waartoe de financiering van terrorisme kan worden gerekend, is eveneens strafbaar (artikel 46 van het Wetboek van Strafrecht). Verder kan bestrijding van terrorisme ook plaatsvinden door strafrechtelijke vervolging ter zak van commune delicten, zoals fraude, diefstal en witwassen.

Nadere analyse van het wettelijk instrumentarium heeft aan het licht gebracht dat door aanpassingen van de wet verdere verbeteringen zijn te bereiken in de mogelijkheden om terroristische activiteiten te frustreren en aan te pakken.

De rekrutering ten behoeve van de jihad zal expliciet strafbaar worden gesteld door aanpassing van artikel 205 van het Wetboek van Strafrecht. Daardoor zal het werven voor gewapende strijd bestraft kunnen worden. De maximumstraf wordt verhoogd van een jaar tot vier jaar. Deze wijzigingen zullen in een nota van wijziging bij het wetsvoorstel terroristische misdrijven voorgesteld worden.

Teneinde ook strafrechtelijk optreden mogelijk te maken tegen terroristische netwerken en bewegingen waarvan de organisatiegraad niet meer is dan dat een patroon te onderkennen valt waarbij twee of meer personen overeengekomen zijn om (terroristische) misdrijven te plegen, zal het wetsvoorstel terroristische misdrijven verder aangevuld worden met het voorstel om de samenspanning tot een terroristisch misdrijf afzonderlijk strafbaar te stellen. Volledigheidshalve wordt hierbij opgemerkt door het wetsvoorstel terroristische misdrijven een reeks van misdrijven wordt aangewezen als een terroristisch misdrijf.

Voorts is de regering van oordeel dat rechtspersonen, bewegingen of netwerken die geplaatst zijn op zogenoemde bevriezingslijsten en in Nederland activiteiten verrichten, verboden verklaard moeten kunnen worden dan wel in hun werkzaamheid gefrustreerd moeten kunnen worden. Daartoe zal enerzijds het Burgerlijk Wetboek aangepast worden en anderzijds de Sanctiewet 1977.

In het Burgerlijk Wetboek zal de verbodenverklaring van terroristische rechtspersonen die op de zogenoemde bevriezingslijsten geplaatst zijn, worden opgenomen. Deze verbodenverklaring zal door het OM aan de rechter verzocht moeten worden. Uitgangspunt daarbij is dat voldoende is dat de desbetreffende rechtspersoon op de bevriezingslijst is geplaatst, waaruit eventueel de bevriezing van haar tegoeden in Nederland is voortgevloeid. Ook ten aanzien van buitenlandse rechtspersonen zal een soortgelijke regeling gerealiseerd worden. Deelneming aan de voortzetting van de werkzaamheid van een dergelijke rechtspersonen zal strafbaar zijn op grond van het Wetboek van Strafrecht.

De Sanctiewet 1977 zal gewijzigd worden om terroristische netwerken en bewegingen die geen rechtspersoonlijkheid bezitten te frustreren in hun activiteiten door ten aanzien van dit soort verbanden specifieke verboden in het leven te roepen. Het gaat daarbij om gedragingen die bij algemene maatregel van bestuur zullen worden aangewezen, van of ten behoeve van op de bevriezingslijsten geplaatste entiteiten. Gedacht kan bijvoorbeeld worden aan het verbieden van gebruik van bepaalde middelen om het bestaan en werkzaamheden van het desbetreffende samenwerkingsverband onder de aandacht te brengen. Het betreft derhalve een aanscherping van de Europese verbodsregels die samenhangen met de bevriezing van tegoeden. Gelet op het karakter van de Sanctiewet 1977 - de wet strekt louter tot implementatie van internationale verplichtingen - zullen de aanvullende verbodsbepalingen overigens steeds een nadere invulling en precisering vormen van afspraken die in internationaal verband zijn gemaakt. Min of meer 'open' geformuleerde resoluties als VN-resolutie 1373 kunnen daartoe als grondslag dienen. Geëvalueerd wordt of de combinatie van deze maatregelen voldoende effectief is.

Zoals hiervoor aangegeven hecht de regering aan een goede doorloop van gedegen inlichtingenwerk naar onder andere de opsporing en vervolging.

De AIVD verstrekt informatie aan bestuursorganen en instanties voor wie deze informatie relevant is. Van gegevens die van belang kunnen zijn voor de opsporing en vervolging van strafbare feiten kan schriftelijk mededeling worden gedaan aan het openbaar ministerie. De AIVD is geen opsporingsinstantie die belast is met de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde. Bewust is gekozen voor een scheiding tussen enerzijds de taak tot inlichtingeninwinning en anderzijds tot opsporing. Deze scheiding komt ook tot uitdrukking in een verschil in daarmee gepaard gaande bevoegdheden. Het impliceert niet dat materiaal afkomstig van de AIVD niet gebruikt kan worden voor de strafrechtelijke handhaving.

AIVD-informatie en materiaal kunnen aanleiding vormen tot het instellen van een strafrechtelijk onderzoek door de daartoe bevoegde opsporingsinstanties; voorts kan deze informatie feiten en omstandigheden opleveren in de zin van artikel 27 van het Wetboek van Strafvordering en dus een rechtmatige verdenking.

Tenslotte kan deze informatie wettig bewijs vormen in de zin van het Wetboek van Strafvordering. AIVD-informatie is in een strafprocedure veelal niet of in beperkte mate toetsbaar. De veiligheidsdienst moet immers omwille van de staatsveiligheid of ter bescherming van bronnen geheimhouding betrachten en ook kunnen blijven betrachten. Op deze plaats past overigens de algemene kanttekening dat aan een beroep op geheimhouding, gelet op de mogelijk zwaarwegende consequenties ervan, steeds per concreet geval een bijzonder zorgvuldige belangenafweging dient vooraf te gaan. De vraag in hoeverre en onder welke omstandigheden informatie van inlichtingendiensten bruikbaar is als bewijs betreft een kwestie die op dit moment onder de rechter is. De noodzaak van wetgeving moet niet worden uitgesloten.

Coördinatie

De hiervoor beschreven brede benadering van de aanpak van het terrorisme maakt regie en samenwerking tussen alle veiligheidssectoren noodzakelijk. Terrorismebestrijding wordt momenteel op ministerieel niveau besproken in twee onderraden van de Ministerraad, te weten de Raad voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (RIV) en de Raad voor de Veiligheid (RvdV).

Gezien de vele verschillende disciplines die betrokken zijn, bestaat behoefte aan coördinatie. Het ontbreken ervan werd al gesignaleerd in het rapport van Rand-Europe. De Minister van Justitie is verantwoordelijk voor de coördinatie van de bestrijding van terrorisme. Gezien het grote belang van een gezamenlijke en gecoördineerde aanpak zal deze nauw overleg voeren met de meest betrokken overige ministers. Dat geldt in het bijzonder voor de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Herschikking van bevoegdheden of verantwoordelijkheden is niet aan de orde; het gaat vooral om politieke afstemming die primair zal plaatsvinden in de Raad voor de Veiligheid. Ondersteuning bij de coördinatie zal worden verleend door een Gezamenlijk Comité Terrorismebestrijding (GCT), waarin de betrokken overheidsdiensten zijn vertegenwoordigd. Hierbij valt te denken aan vertegenwoordigers van de ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Defensie, Financiën, Buitenlandse Zaken en Justitie, het Openbaar Ministerie en het KLPD. Met de instelling van dit orgaan wordt voorkomen dat de aanpak van terrorisme door de overheid verkokert en wordt zichtbaar waar afstemming en samenwerking effect kan sorteren.

Conclusies

Uit het voorgaande volgt dat adequate terrorismebestrijding de toepassing vergt van een mix van middelen. Bestrijding is niet mogelijk zonder voldoende informatie die verworven en gebruikt moet kunnen worden; zonder voldoende mogelijkheden om terroristische netwerken en bewegingen te kunnen aanpakken; om rekrutering te kunnen tegengaan en om geldstromen zichtbaar te maken. Maar ook het belang van beveiliging en van integratie en participatie dient niet te worden onderschat. Aanvullende maatregelen zijn nodig. De regering somt deze aanvullende maatregelen hieronder op:

- geïnvesteerd wordt in de inlichtingencapaciteit van de AIVD; de AIVD moet mogelijkheden hebben om databestanden aan de hand van profielen te kunnen bevragen;

- de koppeling tussen de activiteiten en informatie van de inlichtingendiensten en de politie zal worden verbeterd; dit gebeurt primair onder verantwoordelijkheid van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties;

- zoals de Ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en van Justitie in hun brief van 20 jl. inzake een nieuw stelsel van bewaken en beveiligen aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal hebben uiteengezet, wordt een samenhangend pakket bewakings- en beveiligingsmaatregelen ter bescherming van de vitale infrastructuur van Nederland en van personen die in dit verband bijzondere bescherming behoeven tot stand gebracht en in stand gehouden;

- meer aandacht zal worden besteed aan het belang van inburgering en integratie als onderdeel van een brede benadering gericht op het voorkomen van radicalisering en extremisme in onze samenleving;

- mechanismes die zorgen voor transparantie van en effectief toezicht op zowel non-profit organisaties als gebedshuizen en (koran)scholen die vanuit het buitenland worden gefinancierd zullen intensiever en beter gecoördineerd worden ingezet en -waar nodig- aangescherpt;

- Nederland zal in EU-kader ervoor pleiten dat terrorismebestrijding wordt aangemerkt als prioriteit voor versterkte samenwerking;

- terroristische organisaties, netwerken en bewegingen moeten verboden verklaard of in hun activiteiten gefrustreerd kunnen worden. Hiertoe zal wetgeving worden geëntameerd;

- door middel van een nota van wijziging bij het wetsvoorstel terroristische misdrijven zal worden voorgesteld rekrutering ten behoeve van de jihad alsmede samenspanning tot het begaan van een terroristisch misdrijf strafbaar te stellen;

- AIVD-informatie moet de grondslag voor een verdenking kunnen vormen en onder omstandigheden bruikbaar kunnen zijn als bewijs in een strafzaak;

- er wordt een Gezamenlijk Comité Terrorismebestrijding (GCT) ingesteld. Het GCT zal de coördinerend minister in zijn taak bijstaan.

vrijdag 24 oktober 2003 @ 16:30:25 #65
    39732 Mr.Zed
    pi_14109382
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 14:02 schreef sjun het volgende:
    (...)
    Ook in Nederland is sprake van polarisatie tussen moslims en niet-moslims, gevoed door extremisten die opzettelijk inspelen op de achterstandspositie van migranten en bij hen levende onlustgevoelens.
    Nee, gevoed door de media, die het steeds weer heeft over marokkanen en angst van autochtonen ipv bijvoorbeeld inbraak door autochtonen of junks (en dat heeft niets te maken met nieuwswaarde)
    quote:
    Deze polariserende activiteiten hebben in sommige behoudende moslimkringen geleid tot toenemende radicalisering en extreme standpunten bij een kleine minderheid uit de overigens van radicalisme -laat staan geweld- afstand nemende meerderheid onder de moslims. Onder jonge moslims is meer dan incidenteel sprake van bereidheid om deel te nemen aan de jihad. De kans op aanslagen in West-Europa is hiermee navenant toegenomen.
    Onder jonge mannen word altijd gepocht, het resultaat is echter dat er ook altijd wel een écht handeld.
    quote:
    (...)
    Direct doel is het voorkomen van aanslagen.
    Daarnaast is het nodig om onze samenleving tijdig te prepareren op de mogelijkheid van een aanslag en om juiste bewakings- en beveiligingsmaatregelen te treffen.
    De aanslagen voorkomen kan niet: zodra je deze mensen bewaakt en beveiligd, hebben ze een extra reden voor die aanslag.
    quote:
    De komende decennia is tevens aandacht nodig voor de oorzaken van het islamistisch terrorisme en voor wat de tweedeling in onze samenleving lijkt te veroorzaken.
    Media.
    quote:
    (...)
    Nederland hecht in dit verband grote waarde aan een intensieve gedachtewisseling met zijn Europese partners en met de lidstaten van de Verenigde Naties.
    Terwijl ze beter met de imams LEREN COMMUNICEREN.
    Die mensen spreken dezelfde woorden als wij, maar leggen er een andere betekenis bij; ze spreken dus een andere taal en de minister weet (merkt) dat niet.
    quote:
    (...)
    Intensiveringen inzake het beleid ter bestrijding van terrorisme worden aangekondigd op het terrein van het contraterrorisme, bewaking en beveiliging en de aanpak van oorzaken van terrorisme.
    En wat is dat concreet?
    quote:
    De door de regering voorgenomen maatregelen ter verbetering van een op terrorismebestrijding afgestemde juridische infrastructuur zien in de eerste plaats op een aanpassing van het Wetboek van Strafrecht, strekkende tot strafbaarstelling van rekrutering ten behoeve van de jihad.
    Lidmaatschap van een criminele organisatie was al strafbaar.
    Daarnaast is het woord jihad van oorsprong een strijd die iedere moslim (in mijn ogen ieder mens) moet strijden: nl de strijd tussen goed en kwaad, god en de duivel, vroomheid en zonde of hoe je het ook noemen wilt.
    quote:
    (...)
    Hiertoe zal een Gezamenlijk Comité Terrorismebestrijding worden opgericht.
    En wie neemt er in dat Comité plaats?
    Waarschijnlijk mensen die zijn opgegroeid in Leiden of Naarden, vervolgens een universitaire opleiding hebben gehad en derhalve niets begrijpen van de achtergrond /cultuur /taalgebruik /denkwijze van de mogelijke terrorist uit de achterbuurt.
    quote:
    (...)
    De uitwisseling van informatie van de politie aan de AIVD en de uitwisseling van informatie tussen de verschillende politiekorpsen onderling is de afgelopen tijd al aanzienlijk verbeterd. De invoering van een systeem van informatie-coördinatie zal op korte termijn leiden tot verdere verbetering van de informatie-voorziening.
    Maw als ik in Groningen een brievenbus opblaas, weten ze in Rotterdam dat ze naar mij uit moeten kijken?
    quote:
    Voorts is efficiënte internationale samenwerking gezien de aard en omvang van het huidig terrorisme, van groot belang.
    ?
    Er zijn in Amerika vier vliegtuigen neergestort...
    quote:
    Het is ook zaak goed oog te houden op relevante ontwikkelingen in het buitenland, aangezien de problematiek van het islamistisch terrorisme goeddeels daar zijn oorsprong vindt. Dat vraagt om een deugdelijke inlichtingenpositie ten aanzien van de betreffende landen.
    Ja... we gaan het witte huis afluisteren, zodat we iets kunnen doen aan de geheime agenda van Bush zijn geldschieters.
    quote:
    Met behulp van het vreemdelingenrecht tot slot kan toelating tot Nederland geweigerd worden of uitzetting bevorderd worden.
    "Meneer, u bent hier niet welkom"
    En dan later zeggen: "Ja, hij werd ineens kwaad en toen ging'ie met bommen gooien"
    quote:
    (...)
    In dit verband kan ook worden gewezen op het advies van 14 mei 2003 van de Adviescommissie Vreemdelingenzaken (ACVZ) over vreemdelingen en terrorisme. Ofschoon thans een kabinetsreactie over dit advies wordt voorbereid - die begin september ter beschikking komt - kan nu al gezegd worden dat dit advies bruikbare aanbevelingen bevat.
    Mag ik hieruit opmaken dat het dus ook voorkomt dat er adviezen gegeven worden door comissies die helemaal géén bruikbare aanbeveling bevatten?
    quote:
    Maatregelen op het gebied van bewaking en beveiliging

Na de aanslagen van 11 september 2001 en de moord op Pim Fortuyn op 6 mei 2002 is er meer aandacht gekomen voor de noodzaak van adequate bewaking en beveiliging van personen en objecten.

Daar wordt ik zó moe van... net alsof PF de eerste mens is die vermoord werd...en nu moet iedere minister bodyguards (gaan die de vliegtuigen(zie 9-11) terugkoppen?)
    quote:
    (...)
    Concreet gaat het om de volgende vitale sectoren: energie, telecommunicatie, drinkwater, voedsel, gezondheid, financiën, keren en beheren oppervlaktewater, openbare orde en veiligheid, rechtsorde, openbaar bestuur en transport.
    (...)
    Dat betekent ook bescherming tegen de gevolgen van eventuele aanslagen met NBCR-middelen of tegen aanslagen met conventionele middelen met een effect dat vergelijkbaar is met een NBCR-aanslag. Een traject van maatregelen op dit gebied is reeds ingezet en richt zich onder meer op het verhogen van het kennisniveau bij de hulpdiensten, het ter beschikking stellen van het juiste materiaal en oefenen en testen.
    Ik heb geen terroristische aspiraties en ben er eens 5 sec voor gaan zitten:
    Men neme een cessna vol C-4 en stort neer op de shell...
    Hoe wou je alle mogelijkheden voorkomen, verwachten en oefenen?
    quote:
    (...)De aanslag veroorzaakte dan ook precies de polarisatie tussen moslims en niet-moslims in de westerse samenlevingen die personen als Osama Bin Laden en anderen graag verwezenlijkt willen zien.[/b]
    let op EN ANDEREN
    quote:
    Gerichte aandacht is naar de mening van de regering nodig voor oorzaken van terrorisme.
    Media?
    Waarom zien we overigens nooit meer VIDEO'S van Osama?
    Tegenwoordig stuurt "hij" alleen maar geluidscassettes.
    quote:
    (...)
    De Minister van Justitie is verantwoordelijk voor de coördinatie van de bestrijding van terrorisme.
    (...)
    - AIVD-informatie moet de grondslag voor een verdenking kunnen vormen en onder omstandigheden bruikbaar kunnen zijn als bewijs in een strafzaak;

- er wordt een Gezamenlijk Comité Terrorismebestrijding (GCT) ingesteld. Het GCT zal de coördinerend minister in zijn taak bijstaan.

Zou de minister de denkwijze van de gemiddelde 18-jarige islamiet begrijpen?
    Kunst zonder trein.
    pi_14110601
    Een strenger beleid werkt dus wel, gewoon zero-tolerance hier invoeren.
    Niets geen geknuffel meer, die aanpak werkt niet, wat allang bekend was.
    pi_14110707
    quote:

Cijfers? Je geeft alleen maar percentages, dat zegt dus erg weinig. Het enige aantal dat je geeft is 72000 aangiftes per jaar in amsterdam. Met een inwoneraantal van 800000 is de kans dus 1 op 11 dat je als amsterdammer in aanraking komt met geweld of diefstal. Lekker veilig
    Big dick.
      vrijdag 24 oktober 2003 @ 22:49:01 #68
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_14117349
    Op deze http://writers.oneummah.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=206&mode=thread&order=0&thold=0 link kwam ik een aardige recensie tegen van het boek:

Bernhard Lewis: 2002 The Crisis of Islam: Holy War and Unholy Terror

Het zal nog wel even duren voordat het hier voor weinig te scoren is

vrijdag 24 oktober 2003 @ 23:29:41 #69
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_14118288
    quote:
    Bossche 'godfather' veroordeeld tot vijf jaar cel

Gepubliceerd op vrijdag 24 oktober 2003

DEN BOSCH (ANP) - De man H. van M. is vrijdag door de rechtbank in Den Bosch veroordeeld tot vijf jaar gevangenisstraf. De rechtbank acht Van M. schuldig aan afpersingen, mishandelingen, het te werk stellen van illegalen en het leiding geven aan een criminele organisatie.

M. zei in hoger beroep te gaan. Zijn juridisch adviseur H.S. (41) werd voor afpersing en deelname aan een criminele organisatie veroordeeld tot dertig maanden cel. Tegen hem was vier jaar geëist. Hij was op vrije voeten maar werd direct na de uitspraak door de parketpolitie aangehouden.

Tegen de 49-jarige Van M. uit Den Bosch was een celstraf van zeven jaar geëist. Het onderzoek tegen hem duurde meer dan een jaar, maar leverde ondanks de inspanningen minder bewijsmateriaal op dan verwacht. Zo werd de ondernemer aanvankelijk ook verdacht van mensensmokkel en het verlenen van 'protectie' aan de plaatselijke horeca. Die beschuldigingen moest het Openbaar Ministerie evenwel laten vallen.

Wat overbleef was een reeks afpersingen van zakenpartners en personeelsleden. Voor het verlenen van protectie moet Van M. zich waarschijnlijk in een later stadium nog bij de economische rechtbank verantwoorden.

De officier van justitie zag in de Bosschenaar een 'godfather', die zijn eigen regels hanteerde en daarbij slechts een doel voor ogen had: het vergaren van zoveel mogelijk geld. Raadsman A. Moszkowicz noemde de vergelijking met een maffiabaas twee weken geleden ,,lachwekkend'' en pleitte voor vrijspraak. Maar de rechtbank is het met het Openbaar Ministerie eens dat er sprake is van een criminele organisatie, waarvan Van M.'s luxe sauna Deshima het centrum vormde.

bron Planet Internet
    quote:
    Bosschenaar rijdt met busje in op politieauto's

Gepubliceerd op vrijdag 17 oktober 2003

DEN BOSCH (ANP) - De politie in Den Bosch heeft in de nacht van donderdag op vrijdag enkele schoten afgevuurd toen een 23-jarige man uit die plaats met zijn bestelbus inreed op politieauto's en op straat lopende agenten. Daarbij raakte niemand gewond.

Een woordvoerster van het korps heeft dat vrijdag bekendgemaakt. Een politiepatrouille wilde de man laten stoppen voor een controle. Hij negeerde echter het stopteken en ging er vandoor.

Op de Klokkenlaan reed de verdachte op zijn achtervolgers in. Daarop zijn de schoten gevallen. Onderzoek moet nog uitwijzen of er gericht is geschoten. De Bosschenaar is ter plaatse aangehouden. Hij is ingesloten.

bron: planet internet
    quote:
    Jongeren Osdorp keerden zich opnieuw tegen politie

Gepubliceerd op vrijdag 17 oktober 2003

AMSTERDAM (ANP) - De politie van Amsterdam heeft woensdagavond in de wijk Osdorp drie jongeren opgepakt die agenten aanvielen. Dat maakte de politie pas vrijdag bekend.

Zij maakten deel uit van een groep van tien jongeren die zich recalcitrant begonnen te gedragen toen agenten polshoogte kwamen nemen na een melding van dreigende vernielingen aan een Veiligheidssteunpunt in de buurt.

De situatie liep uit de hand toen omstanders zich met incident begonnen te bemoeien. In een grimmige sfeer werd een agent beetgepakt en geduwd. Een andere agent schoot zijn collega te hulp en werd bij zijn strot gegrepen. Ook een motoragent moest het ontgelden en werd bij zijn keel gegrepen. Uiteindelijk arresteerde de politie drie amokmakers wegens openlijke geweldpleging. De jongens zijn inmiddels voorgeleid bij de officier van justitie.

Eerder in de week pakte de politie in de wijk Osdorp zes jongens op omdat zij agenten herhaaldelijk met de dood hadden bedreigd.

Cohen

Burgemeester Cohen van Amsterdam wil harde straffen voor jongeren die stelselmatig voor overlast zorgen en zware delicten op hun naam hebben staan. Hij wil deze jongeren het liefst heropvoeden in instituten als Glen Mills en Den Engh, waar een harde aanpak en discipline centraal staan. Volgens Cohen werkt een normale straf niet. Dan komen ze weer op straat en beginnen ze van voren af aan, liet hij vrijdag via een woordvoerster van de gemeente weten.

Hij reageert hiermee op recente incidenten in de Amsterdamse wijk Osdorp. Als het aan Cohen ligt, hangt degenen die agenten bedreigden, zware straffen boven het hoofd. Ook commissaris J. van Riessen van de Amsterdamse politie is deze mening toegedaan.

Cohen meent dat er in aanvulling op hard optreden ook goede begeleidingstrajecten moeten bestaan. Jaarlijks zijn bijvoorbeeld 150 banen nodig voor jongeren die uit een heropvoedingsinstituut komen. De gemeente schakelt daarbij de hulp in van het midden- en kleinbedrijf.

bron: planet internet

Hoe goed gat het eigenlijk met de veiligheid op straat?

vrijdag 24 oktober 2003 @ 23:55:27 #70
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_14118853
    Het houdt nog niet op
    quote:
    Dertig jongeren uit Moordrecht aangehouden

Gepubliceerd op dinsdag 21 oktober 2003

MOORDRECHT/DEN HAAG (ANP) - De politie heeft de afgelopen weken in totaal dertig jongeren uit Moordrecht aangehouden. Dat heeft een woordvoerder van het Openbaar Ministerie (OM) in Den Haag dinsdag gezegd.

De jongeren werden aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij een reeks strafbare feiten, waaronder brandstichting in de woning van de burgemeester. In de nacht van 22 op 23 juli gooiden onbekenden een brandend voorwerp in de brievenbus van burgemeester Van der Bie-Van Vliet van Moordrecht. Ze bleef ongedeerd. Wel ontstond er enige schade in haar woning.

In diezelfde nacht werd ook graffiti op het gemeentehuis gespoten. Verder had een deel van de groep zich in 2002 en 2003 schuldiggemaakt aan geweld tegen voorbijgangers en de politie. De politie was tweemaal het doelwit en werd daarbij met stenen bekogeld.

Van de dertig jongeren zitten er volgens het OM nu nog negen in voorlopige hechtenis. De politie heeft vier jongeren direct na verhoor naar huis gestuurd. Van vijf jongeren schorste de rechter-commissaris de voorlopige hechtenis, omdat zij niets te maken bleken te hebben met de brandstichting bij de burgemeester. De andere twaalf kregen inmiddels een dagvaarding. Zij moeten zich op 15 en 16 januari verantwoorden voor de (kinder)rechter. Het gaat om jongeren in de leeftijd van 13 tot en met 24 jaar.

bron:planet internet
    en nog eentje
    quote:
    Verdachte moorden Kerkrade bekent

De 37-jarige verdachte heeft bekend de vier moorden te hebben gepleegd.
    De man verklaarde tegenover de politie zijn 60-jarige ex-schoonvader in een fitnesscentrum te hebben doodgeschoten. In diens woning bracht hij met een pistool ook de 56-jarige vrouw, 29-jarige dochter en 34-jarige zoon van de fitnesshouder om. De familie en de ex-schoonzoon runden samen het fitnesscentrum, maar waren al lang verwikkeld in een slepend financieel conflict. De hoofdverdachte had eerder een relatie met de 29-jarige dochter uit het gezin.

De 60-jarige man werd vrijdagochtend rond 10:00 uur neergeschoten in een fitnesscentrum aan de Tunnelweg. De politie trof die middag de drie andere doden aan in een huis in de Reinierstraat.

Broer
    De ex-schoonzoon is een 37-jarige wapendeskundige en ex-marinier. Ook zijn 34-jarige broer uit Landgraaf is opgepakt door de politie. Zijn precieze rol is nog onduidelijk. Twintig mensen die tijdens de schietpartij in het fitnesscentrum aanwezig waren, zijn voor verhoor meegenomen naar het politiebureau in Kerkrade. Sommigen hebben bijstand van Buro Slachtofferhulp gekregen.

Over een motief, omstandigheden en achtergronden is volgens het Openbaar Ministerie nog geen duidelijkheid. "Bekend is wel dat er tussen slachtoffers en verdachten zowel een zakelijk als relationeel verband bestond.'' Een rechercheteam van twintig mensen onderzoekt de zaak.

Schietschool
    In de sportschool, Spike's Training Center (STC), is ook een schietschool en wapenhandel gevestigd. De politie nam na de schietpartij vrijdagmorgen een onbekende hoeveelheid vuurwapens in beslag. STC noemt zichzelf het eerste officiële vuurwapen trainingscentrum voor sportschutters. De 37-jarige hoofdverdachte gaf volgens getuigen cursussen in de schietschool.

Sinds januari zijn er in Limburg zeker achttien mensen met geweld om het leven gebracht. Door het grote aantal moordzaken kampt de politie in de provincie al met een structureel gebrek aan rechercheurs. De politie Limburg Zuid kreeg in augustus al bijstand van vijf rechercheurs uit Noord-Brabant.

bron omroep limburg
    quote:
    Amsterdamse politie begint offensief tegen wapens

AMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse politie is vrijdag een massaal offensief begonnen tegen wapenbezit. De eerste uren van de actie die twee maanden duurt, leverde ongeveer dertig steekwapens op, aldus een woordvoerder van de politie.

De politie controleerde vrijdag op en rond de Dam, het Damrak en Rokin mensen op verboden wapenbezit. 's Avonds gebeurde hetzelfde op de Nieuwmarkt en het Waterlooplein. Onder meer de in- en uitgangen van de metro werden gecontroleerd. Ook twee horecagelegenheden en een gokhal kregen bezoek van de politie.

De politie kondigde het offensief tegen wapens donderdag aan. De politie wil het aantal wapens in de regio Amsterdam terugdringen. Dit gebeurt met extra fouilleeracties en het stimuleren van mensen om illegaal wapenbezit te melden bij de politie. Dit laatste onder de slogan: Jij kent de dader, maar de dader kent jou ook. De politie hoopt zo mensen over te halen de anonieme meldlijn 0800-7000 te bellen als zij weten wie met wapens rondlopen.

De campagne richt zich vooral op het uitgaanspubliek en leerlingen van het voorgezet onderwijs. De Amsterdamse politie controleert ook op scholen op wapens. Voor de campagne is twee maanden uitgetrokken. De wapenjacht eindigt op kerstavond.

Het wordt nog gezellig op straat.
    pi_14133068
    Ik heb me nooit onveilig gevoeld op straat en ik woon in centrum Rotterdam. Ik loop vaak in het weekend heel laat alleen op straat. Ik besef de kansen wel dat ik beroof kan worden. Maar als dat gebeurd dan loop ik alsnog alleen op straat laat in de avond de volgende dag. Angst zit tussen je oren, en ik laat angst mijn leven niet beheersen. Ik durfde zelfs in de straten van de Bronx, New York te lopen heel laat en dat is een echte ghetto waar de situatie 20 keer erger is dan Spangen. Ik praat niks goed, maar ik vind dat de veiligheid in NL meevalt. Je kunt niet verwachten dat als de bevolking met 4 miljoen toeneemt in 25jaar tijd dat de criminaliteit op dezelfde niveau blijft.

Daarnaast vind ik dat als je alleen loopt op straat en op een angstige manier af en toe achter zit kijken of iemand je achtervolgd dat je dan een makkelijker prooi bent. Je moet gewoon doen alsof je weet waar je naartoe gaat en niet zo angstig zit te kijken want daar vallen criminelen vaak op.

zaterdag 25 oktober 2003 @ 20:35:41 #72
    62182 Georges
    That's the shit
    pi_14133112
    quote:
    Op donderdag 18 september 2003 12:46 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Inderdaad, en hoeveel mensen nemen tegenwoordig niet eens meer de moeite om aangifte te doen? Je hoort zelf steeds vaker dat de politie mensen adviseerd om geen aangifte te doen.

Overigens alle lof voor de harde aanpak van de politie in Utrecht.

Idd, cijfers kunnen erg vertekend zijn.
    Zero tolerance zou wel wat zijn zoals ze dat in NY doen.
    Volgens de policy worden proletarische discussies niet aangegaan
    pi_14813821
    quote:
    In West vóel je je onveilig

AMSTERDAM - In Amsterdam-West voelen de bewoners zich onveiliger dan de aangiftecijfers rechtvaardigen. Terwijl bij de politie weinig melding wordt gemaakt van diefstal, geweld, inbraak en vandalisme, gaat de bevolking ervan uit dat die wel vaak voorkomen. Dat blijkt uit een eerste proeve van een Amsterdamse veiligheidsindex.

Het Amsterdamse stadsbestuur wil in navolging van Rotterdam precies gaan meten hoe het er- voor staat met de veiligheid in de stad, bleek gisteren op een conferentie over veiligheid en veiligheidsgevoel. In Rotterdam werd daartoe twee jaar geleden een ingewikkelde statistische methode ontwikkeld.

Toegepast op Amsterdam - met cijfers uit 2001 - blijkt uit die index bijvoorbeeld dat de Oudezijdsburgwallen de onveiligste straten van Amsterdam zijn, vooral door junks en dealers, het lastigvallen van bewoners en passanten, geweld, vandalisme, verkeersagressie en diefstal. Samenhang in de buurt ontbreekt.

De Apollobuurt is de veiligste deel van de stad. Junks zijn er nauwelijks, over overlast en verkeers-agressie valt weinig te klagen en en aan geld om prettig te wonen is geen gebrek. Alleen wordt er af en toe een inbraak gemeld.

De uitslag mag weinig verrassend lijken, toch denkt de gemeente met het meten van de veiligheid een belangrijk instrument in handen te krijgen. Op buurtniveau valt precies te zien waar de problemen zitten en wat daar eventueel aan gedaan kan worden.

Amsterdam wil de Rotterdamse meetmethode wel aanpassen. Zo komen er geen algemene 'rapportcijfers', om stigmatisering van buurten te voorkomen. Ook wil Amsterdam de 'objectieve veiligheid', op basis van aangiften en statistieken, scheiden van het 'subjectief' beleefde veiligheidsgevoel. Vooral de politie dringt daarop aan. Met harde gegevens kan men beter uit de voeten dan met gevoelens, zei politiecommissaris Joop van Riessen gisteren.

Die scheiding brengt in ieder geval een opvallend verschijnsel aan het licht. Vooral in West voelen de bewoners zich onveiliger dan uit de harde statistieken verwacht mag worden. Dat betekent, volgens onderzoeker Jeroen Slot van de Dienst Onderzoek en Statistiek overigens nog niet dat de bevolking zich maar iets in het hoofd haalt. Wellicht is de bereidheid in het stadsdeel aangifte te doen, kleiner dan elders in de stad.

Een opmerkelijke uitkomst van het onderzoek is ook dat in sommige buurten de bewoners heel tevreden zijn terwijl de veiligheid laag is. Dat geldt vooral voor de Nieuwmarkt en de Jor-daan. Mensen nemen er volgens de onderzoekers de overlast voor lief of de onveiligheid treft er vooral voorbijgangers als toeristen. Amsterdam wil niet het complete onderzoek vrijgeven, omdat men eerst de Rotterdamse methode naar eigen inzicht wil aanpassen.

http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1069395835754.html

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')