abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12530830
Ik zou graag een aantal meningen willen horen over het beleid van de politiek voor de Nederlandse Defensie.

- Defensie inzetten bij bepaalde politietaken (geldtransporten)?

- Weer verplicht in het leger?

- Meer promotie voor Defensie (open dagen, reclame)?

- Moet er bezuinigd of juist geinvesteerd worden in Defensie?

- Moet het JSF-project gecancelled worden? Wat zijn jullie alternatieven dan (Eurofighter/luchtmacht afschaffen)?

- NL uit de NAVO stappen?

- Vorming van EU-leger?

- Meer of minder deelname aan vredesmissies?

- Support Nederland aan VS, Zuid-Korea, Japan en andere mogelijke coalitionpartners bij aanval op Noord-Korea?

[Dit bericht is gewijzigd door pberends op 18-08-2003 19:25]

pi_12530920
meer geld naar defensie,

en ze dan inzetten bij taken zoals geld transporten enzo zou ik toezuigen...

"There's big, then there's bigger, then there's oh my god its coming this way" - Bob Cicherillo
Where there is no more room in hell, the dead will walk the earth....
pi_12530944
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 19:20 schreef SRH het volgende:
meer geld naar defensie,

en ze dan inzetten bij taken zoals geld transporten enzo zou ik toezuigen...

zeker via de frontpage hier gekomen
  maandag 18 augustus 2003 @ 19:22:19 #4
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_12530956
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 19:16 schreef pberends het volgende:
Ik zou graag een aantal meningen willen horen over het beleid van de politiek voor de Nederlandse Defensie.

ja hoor, anders blijft er weinig geld over...

NEE

waarom? maar als ze het willen, moeten ze hun gang maar gaan..

geinvesteerd, het is en blijft een beetje de beveiliging van NL

- Moet het JSF-project gecancelled worden? Wat zijn jullie alternatieven dan (Eurofighter/luchtmacht afschaffen)?
gecancelled, welke sukkel heeft dat bedacht, geldweggooierij is het, nutteloos! geen alternatief, besteed je geld aan iets nuttigs aub!

nee, navo is noodzakelijk, mist het meer voordelen dan nadelen blijft geven

- Vorming van EU-leger?
niet nodig

dubbel

minder, laat de vs het maar opknappen, heeft er vaak zelf de wapens gegeven/verkocht...

- Support Nederland aan VS, Zuid-Korea, Japan en andere mogelijke coalitionpartners bij aanval op Noord-Korea? nee...

[Dit bericht is gewijzigd door TimmyAsd op 18-08-2003 19:23]

pi_12530964
meer geld naar defensie
jsf schrappen
eurofighter kopen
minder promotie kost alleen maar geld, en ontslaan tog alleen maar mensen
pi_12531020
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 19:22 schreef TimmyAsd het volgende:

[..]

edit: dubbel idd foutje
pi_12531024
Afschaffen, het gehele leger. Het enig zinnige voor ons land is een soort van oproepkrachten voor landsbelang. Bij overstromingen, rampen etc. Die paar soldaatjes die wij hebben leggen het af tegen ieder ander leger. En uitzendingen naar het buitenland, die worden dan ook afgeschaft.
  maandag 18 augustus 2003 @ 19:28:25 #8
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_12531099
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 19:25 schreef beerten het volgende:
Afschaffen, het gehele leger. Het enig zinnige voor ons land is een soort van oproepkrachten voor landsbelang. Bij overstromingen, rampen etc. Die paar soldaatjes die wij hebben leggen het af tegen ieder ander leger. En uitzendingen naar het buitenland, die worden dan ook afgeschaft.
tja wij leggen het wel altijd af tegen elk ander leger, maar wij staan nooit alleen, er wordt niet voor niets steeds hulp gevraagd aan ons leger...
  maandag 18 augustus 2003 @ 19:36:10 #9
27148 raimen
SPEED IS SWEET
pi_12531289
Dat is al zo. de (KMAR Koningklijke Marechaussee) is ook een defensie onderdeel

NEE

daar is geen geld meer voor

geinvesteerd, Maar wel zorgen dat het beter besteed wordt

Nee, Er is nu al zo veel geld in gestoken dat het ophouden van dit project meer geld kost dan doorgaan

nee

- Vorming van EU-leger?
Komt in de toekomst wel. Ze zijn er al een beetje mee bezig

Bruno....Ik zal je missen vriend
To Protect and to Serve
U wilt werkruimte... prima...:Barry...Vast.
Toezicht is gezond!
pi_12531369

Ja, goed idee en niet alleen omdat het veiliger is maar omdat wanneer er vaker het leger te zien is op straat, het zinloze geweld minder wordt want wie schuwt de politie nog?

Nee, vind ik de grootste onzin want aangezien ze gekort hebben op het aanbod van banen in defensie, moeten ze vooral niet de dienstplicht weer instellen.

Ja, maar dan moeten ze ook echt mensen aannemen.

Tja, in deze tijd bezuinigd denk ik.

Ja

Nee, waarom, hoewel het soms lastig is misschien omdat je voor dilemma's komt te staan, is de NAVO wel een veilig nest.

- Vorming van EU-leger?
Nee, daar komt alleen maar meer gesodemieter van.

Minder.

- Support Nederland aan VS, Zuid-Korea, Japan en andere mogelijke coalitionpartners bij aanval op Noord-Korea?
Gewoon helemaaaaal niet mee bemoeien; nergens voor nodig.

pi_12531793
En wat vinden POL-guru's Sidekick, Kozzmic, Jeukaanmenaad en Gil-Galad ervan?
  maandag 18 augustus 2003 @ 20:11:16 #12
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_12532154
Defensie heeft mijn inziens 2 taken (of zou dat moeten hebben):

Nederland beschermen
Meedoen aan vredesmissies.

De luchtmacht is erg belangrijk voor het meedoen aan vredesmissies. Daarnaast heeft Nederland naar mijn gevoel de eer hoog te houden op het gebied van de luchtmacht. De F16's moeten met de tijd worden vervangen, maar dan had ik liever gegezien dat we mee zouden doen met de Eurofighter, vooral vanwege de banden met de EU.

De landmacht moet zich richten op de verdediging van Nederland.

De marine kan mijn inziens flink inkrimpen; ik zie niet een grootscheepse toepassing in mijn visie.

Natuurlijk kunnen ze ook meedoen aan vredesmissies en Nederland verdedigen, maar naar mijn mening is Nederland te klein om een complete defensiemacht te zijn. We zien veel samenwerking (Nato, VN, EU) waarbij Nederland moet focussen op enkele bepaalde punten die aanvulling brengen bij de partners. Daarbij hoeft Nederland niet meer te investeren dan nu het geval is. Hopenlijk (maar ik heb te weinig kennis om dat precies aan te geven) kan er zelfs nog wat van af. Die samenwerking moet zich wel focussen op de VN en eventueel de EU met een Europees leger. banden met de Navo moeten we niet opzeggen, maar geleidelijk zou ik toch willen zien dat dat instituut wordt 'afgebroken'.

Defensie inzetten voor politietaken moet geen doelstelling zijn voor het leger. Ga dan oversluizen als je dan toch budgetair in de problemen zit. Je zit anders ook met omscholing en dergelijke.

De dienstplicht moet niet meer terugkomen. Dit heeft ook te maken met de doelstelling; met de huidige vorm zijn er volgende manschappen te rekruteren om Nederland te beschermen.

Defensie moet zef uitmaken hoeveel geld het uitgeeft aan open dgaen en reclame.

Over Noord Korea:
Dat is nog niet aan de orde
Als het nodig is, ja

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  maandag 18 augustus 2003 @ 20:15:31 #13
62182 Georges
That's the shit
pi_12532273
*toevoegt*

Ik ben momenteel een scriptie aan het schrijven over vredesmissies, vandaar. Nu alleen geen tijd.

Volgens de policy worden proletarische discussies niet aangegaan
  maandag 18 augustus 2003 @ 20:16:48 #14
54834 Gil-galad
Wat een mooie droom
pi_12532312
quote:
- Defensie inzetten bij bepaalde politietaken (geldtransporten)? Ja

- Weer verplicht in het leger? Nee

- Meer promotie voor Defensie (open dagen, reclame)? Nee

- Moet er bezuinigd of juist geinvesteerd worden in Defensie? Geinvesteerd

- Moet het JSF-project gecancelled worden? Wat zijn jullie alternatieven dan (Eurofighter/luchtmacht afschaffen)? Mogelijkheid onderzoeken

- NL uit de NAVO stappen? Nee

- Vorming van EU-leger? Ja

- Meer of minder deelname aan vredesmissies? Meer

- Support Nederland aan VS, Zuid-Korea, Japan en andere mogelijke coalitionpartners bij aanval op Noord-Korea? Mits via de VN

Mein Koran. Humorloze mensen zouden verboden moeten worden.
  maandag 18 augustus 2003 @ 20:17:15 #15
64248 Recoil
Tarno kicks ass
pi_12532324
Somehow worden schatje en Sidekick al iets rechtser.
  maandag 18 augustus 2003 @ 20:18:32 #16
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_12532366
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 20:17 schreef Recoil het volgende:
Somehow worden schatje en Sidekick al iets rechtser.
Hoe bedoel je dat?
Ik heb schatje niet eens zien reageren hier.

Daarover hier verder: [Slowchat] i.p.s. 4

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  maandag 18 augustus 2003 @ 20:21:19 #17
64248 Recoil
Tarno kicks ass
pi_12532453
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 20:18 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat?
Ik heb schatje niet eens zien reageren hier.

In andere topics wel, ze ging ook ergens de politie verdedigen. (ging over aap Dries met z'n mes) =)
pi_12532569
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 20:11 schreef Sidekick het volgende:
Over Noord Korea:
Dat is nog niet aan de orde
Als het nodig is, ja
Rest kan ik me wel in vinden, maar sinds wanneer ben jij voor een eventuele aanval op Noord-Korea?
pi_12532576
quote:
okay...
quote:
helemaal mee eens, met name in risicowijken en evenementen met een hoge risicofactor
quote:
oneens, lijkt mij overbodig, vooral met al die bezuinigingen etc.
quote:
is denk ik wel genoeg nu. Open dagen op scholen heb je vaak een stand van het leger/marine/luchtmacht en er zijn genoeg spotjes op tv...
quote:
Bezuinigd. Er zijn andere prioriteiten zoals het onderwijs die naar mijn mening belangrijker zijn
quote:
Moeilijk, er zou een hoop werkgelegenheid komen en Nederlandse bedrijven zouden een hoop geld verdienen. Maar een paar maanden geleden werd er nog gezegd dat Nederlandse bedrijven maar weinig orders binnenkregen en dat het meeste in de VS bleef.
quote:
NAVO mag van mij in principe afgeschaft worden. Die club is iets wat samen met de koude oorlog afgesloten had mogen worden.
quote:
- Vorming van EU-leger?
Er zijn al genoeg samenwerkingen tussen Europese landen zoals Nederland en Duitsland samen in Afganistan. Als je één leger zou hebben zouden er teveel verschillen zijn en dat zou denk ik dan averechts werken.
quote:
meer, maar dan wel binnen de capaciteiten en niet de mariniers van hot naar her sturen
quote:
Ligt aan de situatie. Als het zo gaat als met Irak dan zeer zeker niet. Als NK Japan of ZK aanvalt, dan wel.
pi_12533218

Nee, alleen grote evenementen.

Ja, of in de vervangende dienstplicht als bijvoorbeeld een ziekenhuis ( die overigens korter duurt dan dienstplicht ).

Neu, de huidige open dagen voldoen ( en omdat ik meer bases zou openen kunnen er meer mensen naar zo'n open dag ).

Meer investeren.

Direct afschaffen, we zien later wel wat we willen.

Nog niet, maar als ze ( zeker de VS ) zo door blijven gaan geen probleem, gaan we lekker in het EU-korps of VN-korps zitten.

- Vorming van EU-leger?
Tuurlijk, een grootmacht zonder leger is geen grootmacht.

Als het kan meer ( maar dan moet je dus eerst investeren in het leger ).

Alleen bij overduidelijke 'foutheid' van de aanvaller en natuurlijk als de VN/EU hierom vragen. Maar liever niet als aggressor optreden.

Untill I awake - / - Elu Elensar
pi_12533830
quote:

Nee, alleen in noodgevallen, zoals overstromingen e.d.

Nee, een beroepsleger

Alleen als er een tekort aan personeel is.

Licht geinvesteerd. We moeten niet alleen van de NAVO en vooral VS profiteren, we moeten zelf ook wat bijdragen.

Ik weet niet wat voor consequenties dat heeft. Heb niet echt een mening erover.

Nee, en de NAVO moet blijven bestaan. Als de NAVO wordt opgeheven, zal Amerika toch aanvalsplannen voor Europa moeten maken, ook al blijft er een zakelijke vriendschap. Het is echt een wereld van verschil.

- Vorming van EU-leger?

Binnen de NAVO, ja . Amerika dokt zich suf OOK voor onze veiligheid. Wij moeten meer bijdragen aan de NAVO, en dat geldt ook voor andere Europese landen.

zelfde niveau als nu.

Vs is onze vriend en bongenoot. Dus steunen ja.

[Dit bericht is gewijzigd door ondersoeker op 18-08-2003 21:17]

maandag 18 augustus 2003 @ 21:35:45 #22
62182 Georges
That's the shit
pi_12534530
Iets over vredesmissies aangezien ik daar nu toevallig veel mee bezig ben.

Vredesmissies zijn hele nobele instrumenten om de internationale vrede en veiligheid te bewaken. In de Koude Oorlog was het nauwelijks mogelijk door het veto in de veiligheidsraad. Na de Val van de Muur en het einde van de Oost-West impasse ontstond er een enorme euforie over de mogelijkheden voor de VN als internationaal vredestichter.
Er waren successen in Cambodja en Haiti, maar daar stonden even zovele teleurstellingen tegenover: Somalie en Joegoslavie zijn wel de meest schrijnende voorbeelden.

Uit het rapport van de Commissie Bakker bleek dat er heel wat mis kan gaan wanneer een regering of Kamer vraagt om de zending van een interventiemacht. De besluitvorming rammelde aan alle kanten, het Toetsingskader werd niet gebruikt of zodanig dat het in een bepaald politiek straatje paste. Belangenafwegingen, inschatting van risico's, helder mandaat, exit strategie, rules of engagement enz enz. Ze waren er allemaal niet of in beperkte mate.

De besluitvorming (het strategische niveau) die vooraf gaat aan de zending van een vredesmacht is minstens zo belangrijk als de uiteindelijke uitvoering (operationele/tactische niveau). Dit is iets wat beleidsmakers niet willen zien wanneer er zich op CNN de zoveelste humanitaire ramp voltrekt. Dan is er nog het body bag syndroom en daaraan gerelateerd de vraag: in hoeverre willen onze jongens sterven voor een zaak die in feite heel ver weg van ze staat? Hoe gemotiveerd kun je blijven als er makkers sterven?

Vredesoperaties zijn bijna altijd de uitkomst van een compromis, dat is heel gevaarlijk. In Joegoslavie zijn ruim 40 keer resolutie aanpassingen aangebracht, dit ging ten koste van de effectiviteit.
Een rationele afweging van risico's, belangen, operationele problemen is in de praktijk niet mogelijk, zie Bakker en vele cases.

Nederland is een van de weinige landen ter wereld die de bevordering van de internationale rechtsorde in haar grondwet heeft opgenomen. Nederland wil er graag bij horen, zich graag bewijzen als middle power. Dat is niet louter gebaseerd op nobele motieven, het is ook gewoon een kwestie van overleven.
Echter, gezien de vele problemen en de veelal slechte ervaringen, vind ik dat Nederland zich voorlopig wat passiever moet opstellen als het gaat om vredesmissies.
Niet per se altijd maar als eerste troepen ter beschikking stellen of roepen om humanitaire interventie.

Het was ook de boodschap van Brahimi: of je doet het goed, of je doet het niet, niet half. Dat laatste gebeurt nog steeds te veel.

Ten slotte is het nog maar zeer de vraag of de VN wel geschikt is om vredeshandhaver te zijn. Ik denk het niet, maar ik heb nu wel ff genoeg geschreven.

pi_12535641

Ja moet eventueel kunnen
Nee.
nee hoor er zijn altijd wel mensen die er in willen en ze moeten voorlopig flink krimpen
bezuinigen en omvormen tot een kleine efficiente organisatie
cancelen en afschaffen (breng deels maar onder bij luchtmacht marine
ja we moeten ons neutraal opstellen en niet als schoothond van de VS
- Vorming van EU-leger?
ja zeker
We zitten op een goed niveau. Wel meer richten op wederopbouw
Nooit een keer, we moeten geen souvereine staat aanvallen alleen maar omdat we het niet met hun beleid eens zijn

Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_12536047
Uit een gesloten slowchat topic
van http://members.lycos.nl/vlees/ (verder bagger overigens). Maar met hun defensie standpunt kan ik wel instemmen .
quote:
DEFENSIE
- De huidige defensie is een reeds lang een volkomen overbodig, geld verslindend instituut. Zij bestaat uit een marine die de laatste 30 jaar weinig meer heeft gedaan dan het uitvoeren van 2 of 3 patrouille missies in het Carraïbisch gebied en de Indische Oceaan (en dan nog de jaarlijkse vloot show in Den Helder), een luchtmacht die zowaar enkele foto missies in het voormalige Joegoslavië heeft uitgevoerd maar verder de laatste 30 jaar eigenlijk alleen maar "geoefend" heeft en een landmacht die ook slechts enkele bewakingsmissies in een ver land heeft uitgevoerd.

- De huidige kosten voor al deze flauwekul zijn EURO 7.000.000.000 per jaar (dat is dus bijna EURO 2.000,- per gezin per jaar). Alleen al die nutteloze JSF straaljagers gaan +/- EURO 6.000.000.000 kosten (en dat is dan alleen de aanschaf).

- Het is duidelijk dat ook op de langere termijn het westen geen aanval van een ander land heeft te verwachten. Het gevaar komt van terroristen (en dan vooral islamitische terroristen) en daartegen helpt geen marine, geen luchtmacht en geen landmacht. Mogelijke terroristische aanslagen zouden bv kunnen bestaan uit het verspreiden van ziektes, het vergiftigen van het drinkwater of het op grote schaal stichten van bosbranden. Hier is NIETS tegen te doen en alle huidige verhogingen van militaire budgetten die zgn tot doel hebben het wereld terrorisme te bestrijden, zijn volkomen nutteloos en hebben slechts tot doel de macht van het militaire apparaat te versterken. Het uitschakelen van de zgn "schurken staten" door militair geweld zal slechts tot gevolg hebben dat de haat tegen het westen in andere (islamitische) landen zal toenemen.

- Daarom staat DE PARTIJ voor:

Het opheffen van de marine

Het opheffen van de luchtmacht

Het omvormen van de landmacht tot een organisatie welke ingezet kan worden voor hulpverlening bij rampen en bewakingstaken.

- Afschaffing van marine en luchtmacht geeft een besparing van EURO 3.000.000.000/jaar. Beperking van de uitgaven voor de landmacht (3.000.000.000/j) zal een besparing van minimaal EURO 1.500.000.000 opleveren. De huidige uitgaven voor militaire pensioenen, wachtgelden en "uitkeringen" belopen EURO 1.000.000.000. Wij willen hier voorlopig niet op bezuinigen omdat dit (helaas) door vorige regeringen belooft is.

- TOTALE BEZUINIGING DEFENSIE: EURO 4.5000.000.000 / jaar.

pi_12537576
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 22:25 schreef du_ke het volgende:
Uit een gesloten slowchat topic
van http://members.lycos.nl/vlees/ (verder bagger overigens). Maar met hun defensie standpunt kan ik wel instemmen .
[..]
tis niet voor niets DE partij
pi_12544441
quote:
:

-- Moet er bezuinigd of juist geinvesteerd worden in Defensie?
bezuinigen en omvormen tot een kleine efficiente organisatie
cancelen en afschaffen (breng deels maar onder bij luchtmacht marine
ja we moeten ons neutraal opstellen en niet als schoothond van de VS
- Vorming van EU-leger?
ja zeker

Uit de NAVO stappen heeft een aantal enorme consequenties hoor . Ik heb het idee dat mensen zich dat niet realiseren. Zo'n organisatie krijg je waarschijnlijk nooit meer terug, en je weet niet hoe bijvoorbeeld China zich zal ontwikkelen.

Bezuinigen EN stappen uit de NAVO kan natuurlijk helemaal al niet !Als we uit de NAVO stappen zal het defensie-budget fors de hoogte in moeten, ook als we een Europees leger krijgen, want dat is met de huidige defensie budgetten gezien de economiscxhe macht een lachertje!

pi_12544604
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:25 schreef ondersoeker het volgende:

[..]

Uit de NAVO stappen heeft een aantal enorme consequenties hoor . Ik heb het idee dat mensen zich dat niet realiseren. Zo'n organisatie krijg je waarschijnlijk nooit meer terug, en je weet niet hoe bijvoorbeeld China zich zal ontwikkelen.

Bezuinigen EN stappen uit de NAVO kan natuurlijk helemaal al niet !Als we uit de NAVO stappen zal het defensie-budget fors de hoogte in moeten, ook als we een Europees leger krijgen, want dat is met de huidige defensie budgetten gezien de economiscxhe macht een lachertje!

Heel leuk en aardig. Maar waarom zou Nederland eigenlijk een groot en sterk leger moeten hebben? Ik zie het nut er niet echt van. Er is geen reeele dreiging tegen Nederland en als China wel vervelend gaat doen dan hebben we nog niks aan ons leger omdat China toch altijd vele malen groter en sterker zal zijn dan ons.

Ik pleit dan ook voor omvorming van ons leger van een organisatie die gericht is op vernietigen tot een organisatie die gericht is op opbouwen. Een grote specialistische humanitaire organisatie. Dan heeft een leger pas echt nut.

pi_12544705

zou best kunnen
nee
ja, misschien meer aanmeldingen
investeren
nope
nope
- Vorming van EU-leger?
ja
binnen de mogelijkheden
yep, NK is een gevaar voor de wereld

“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 12:07:25 #29
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_12546740
quote:

- Defensie inzetten bij bepaalde politietaken (geldtransporten)?Nee, daarvoor is de politie.

- Weer verplicht in het leger? Nee.

- Meer promotie voor Defensie (open dagen, reclame)? Nee, maar ook niet minder promotie

- Moet er bezuinigd of juist geinvesteerd worden in Defensie? Investeren, het Luxemburgse leger is al haast groter. Als 15e(?) economie ter wereld kan het niet dat Nederland in de toekomst verantwoordelijkheden ontloopt wat betreft vredesmissies e.d. doordat het leger te klein is.

- Moet het JSF-project gecancelled worden? Wat zijn jullie alternatieven dan (Eurofighter/luchtmacht afschaffen)? Nee, gewoon doorgaan. Belangrijke voorwaarde is wel dat de "Buy American"-wetgeving niet aangenomen wordt in Amerika. Verder zie ik geen problemen wat betreft de JSF. Opdrachten bij Nederlandse bedrijven lopen zoals gepland.

- NL uit de NAVO stappen? Nee, waarom?

- Vorming van EU-leger? Zie weinig voordelen t.a.v. een EU-leger in vergelijking met de NAVO. Bovendien zijn Ierland, Oostenrijk, Finland en Zweden niet lid van de NAVO.

- Meer of minder deelname aan vredesmissies? Gelijk. Meer deelname kan haast niet meer, omdat Nederland al aan de meeste vredesmissies deelneemt.

- Support Nederland aan VS, Zuid-Korea, Japan en andere mogelijke coalitionpartners bij aanval op Noord-Korea? In VN-verband.

pi_12547373
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:33 schreef du_ke het volgende:

[..]

Heel leuk en aardig. Maar waarom zou Nederland eigenlijk een groot en sterk leger moeten hebben? Ik zie het nut er niet echt van. Er is geen reeele dreiging tegen Nederland en als China wel vervelend gaat doen dan hebben we nog niks aan ons leger omdat China toch altijd vele malen groter en sterker zal zijn dan ons.

Getver, wat een simplistische denkwijze

China is een stuk groter dan welk individueel Europees land dan ook. Moeten alle Europese landen dan maar hun leger opheffen?? Ik hoop het niet, dan krijgt China het wel heel makkelijk.

pi_12547450
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 12:07 schreef freako het volgende:

[..]

20ste economie van de wereld
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 12:48:30 #32
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_12547708
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 12:35 schreef pberends het volgende:

[..]

20ste economie van de wereld

Blijft groot.
pi_12547930
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 12:32 schreef Skimmer het volgende:

[..]

Getver, wat een simplistische denkwijze

China is een stuk groter dan welk individueel Europees land dan ook. Moeten alle Europese landen dan maar hun leger opheffen?? Ik hoop het niet, dan krijgt China het wel heel makkelijk.

Maar waarom zou China ons in hemelsnaam ooit aanvalen? En als ze het al van plan zijn is daar de allesvernietigende atoombom . En de echt grote landen als GB, en Frankrijk voelen zich teveel wereldmacht en zijn te miletaristisch ingesteld om ooit hun leger op te heffen. Ook duitsland, Italie en Spanje zullen nooit hun leger opgeven. Tussen ons en China zit ook nog het altijd sterke Rusland.
Wij kunnen ons beter richten op een klein leger dateen aantal vredesmissies kan doen.
Verder zullen de meeste oorlogen de komende eeuw niet van het model zijn waar ons traditionele leger veel nut heeft. Het zullen vaker guerilla oorlogen zijn tegen zogenaamd terroristische groeperingen. En dat daar een ouderwetse aanpak niet bijster veel nut heeft is prima te zien in b.v. Tsjetjenie en Afghanistan.
pi_12550150
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 12:58 schreef du_ke het volgende:

[..]

Maar waarom zou China ons in hemelsnaam ooit aanvalen? En als ze het al van plan zijn is daar de allesvernietigende atoombom . En de echt grote landen als GB, en Frankrijk voelen zich teveel wereldmacht en zijn te miletaristisch ingesteld om ooit hun leger op te heffen. Ook duitsland, Italie en Spanje zullen nooit hun leger opgeven. Tussen ons en China zit ook nog het altijd sterke Rusland.
Wij kunnen ons beter richten op een klein leger dateen aantal vredesmissies kan doen.
Verder zullen de meeste oorlogen de komende eeuw niet van het model zijn waar ons traditionele leger veel nut heeft. Het zullen vaker guerilla oorlogen zijn tegen zogenaamd terroristische groeperingen. En dat daar een ouderwetse aanpak niet bijster veel nut heeft is prima te zien in b.v. Tsjetjenie en Afghanistan.

Je hebt wel gelijk dat er op dit moment geen acute dreiging is van Landen (misschien wel van groeperingen, maar das een ander verhaal.)
Toch kunnen er dreigingen ontstaan.

De atoombom is echt niet alles hoor, want men wil de wereld niet vernietigen.In de koude oorlog heeft het gewerkt, maar dat wil niet zeggen dat het altijd zal werken. Conventionele middelen heb je toch echt nodig.

Uit de Navo stappen is onzinnig. Europees leger zonder navo is een utopie. Dat wil Engeland helemaal niet en Italie!

En wij moeten ons steentje bijdragen aan onze verdediging. Dat andere dat wel doen voor ons, is arrogant. Die kunnen ook zeggen: we betalen ons scheel en jij profiteerd Nederland, zoek het maar uit !
Berlusconi (ben overigens geen fan van hem) had wel een beetje gelijk toen hij zei.

De Amerikanen hebben met hun belastingcenten voor onze veiligheid betaald.

pi_12550504
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 14:21 schreef ondersoeker het volgende:

[..]

Je hebt wel gelijk dat er op dit moment geen acute dreiging is van Landen (misschien wel van groeperingen, maar das een ander verhaal.)

Dat kan maar als er echt concrete dreigingen ontstaan is Nederland altijd nog zo rijk dat we daar zo goed en zo kwaad als het gaat wel op in kunnen springen. Ook op een relatief laat moment.
quote:
De atoombom is echt niet alles hoor, want men wil de wereld niet vernietigen.In de koude oorlog heeft het gewerkt, maar dat wil niet zeggen dat het altijd zal werken. Conventionele middelen heb je toch echt nodig.
Maar natuurlijk maar het ging daar even over b.v. China tegen de tijd dat die Nederland zouden bedreigen Dan moeten ze eerst leuke atoombom bezittende landen als Rusland (plus vml sovjet republieken) en India langs. Dat gaat vrees ik neit lukken zonder atoomgeweld van een van beide zijden.
quote:
Uit de Navo stappen is onzinnig. Europees leger zonder navo is een utopie. Dat wil Engeland helemaal niet en Italie!
Ik denk dat het belangrijk is dat de EU zelfstandig kan opereren. En laten we dan eerst beginnen met landen als Benelux, Frankrijk en Duitsland, die willen wel.
quote:
En wij moeten ons steentje bijdragen aan onze verdediging. Dat andere dat wel doen voor ons, is arrogant.
Wij kunnen ons steentje prima bijdragen op een humanitaire manier. Als Nederland veel mankracht en middelen stopt in de wederopbouw na een eventuele oorlog of natuurramp dan kweekt dat ook zeer veel goodwill en het zal zeer gewaardeerd worden.
Dit onder de noemer van opbouwen in plaats van vernietigen.
quote:
Die kunnen ook zeggen: we betalen ons scheel en jij profiteerd Nederland, zoek het maar uit !
Berlusconi (ben overigens geen fan van hem) had wel een beetje gelijk toen hij zei.

De amerikanen hebben alleen in 40-45 met hun belastingcenten onze vrijheid betaald (wat vervolgens een gigantische bloeiende afzetmarkt voor hun opleverde!). Ik ben niet van mening dat aanvallen op Irak en Afghanistan onze vrijheid hebben vergroot.
pi_12551957
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 14:21 schreef ondersoeker het volgende:

[..]

En wij moeten ons steentje bijdragen aan onze verdediging. Dat andere dat wel doen voor ons, is arrogant. Die kunnen ook zeggen: we betalen ons scheel en jij profiteerd Nederland, zoek het maar uit !

Inderdaad, quote van een defensiespecialist:
quote:
Zonder VS-ingrijpen had Europa nooit zo'n stabiel Europa geweest zoals het nu is (over de balkan)
quote:
Met deze nieuwe bezuinigingen verliest Nederland 30% van hun strijdkracht, terwijl het budget maar met 7% daalt
We kunnen inderdaad niet de VS alleen alle rotklusjes laten opknappen.
pi_12557429
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 14:35 schreef du_ke het volgende:

[..]

De amerikanen hebben alleen in 40-45 met hun belastingcenten onze vrijheid betaald (wat vervolgens een gigantische bloeiende afzetmarkt voor hun opleverde!). Ik ben niet van mening dat aanvallen op Irak en Afghanistan onze vrijheid hebben vergroot.

Heel veel geld sinds de jaren 40:

1.De Amerikanen hebben eerst met anderen Europa bevrijd van de Duitsers
2. Ze hebben Marshall-hulp gegeven
3. Ze hebben West-europa verdedigd tegen de Russen:Door met ons een alliantie aan te gaan en hier in Nederland militairen en wapens te plaatsen. Tuurlijk hadden zij daar ook belang bij. Neemt niet weg dat zonder Amerika West-Europa door Rusland bezet werd. Hoe veel geld dit allemaal heeft gekost wil je niet weten

dinsdag 19 augustus 2003 @ 19:21:08 #38
62182 Georges
That's the shit
pi_12557731
De kaasschaafmethode, die nu ingeruild is voor het betere hakwerk, vind ik echt zwaar overdreven.
Nederland hoeft geen zeer grote en sterke krijgsmacht te hebben, maar om nu elk jaar maar bij defensie vredesdividend te gaan innen, dat gaat echt te ver.

Er gaat zo iedere keer een schat aan ervaring en kennis verloren door die inkrimpingen. Dat krijg je er niet zomaar bij als je opeens weer gaat investeren. Laat Nederland investeren in een efficiente en effectieve krijgsmacht die ook kan ingezet worden voor peace keeping of desnoods enforcement.
Ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander van de actieve Nederlandse bemoeienis in VN verband. Altijd maar als eerste een bataljon ter beschikking stellen of verzoeken honoreren van de VS of UK.
Maar goed, helemaal niks doen is geen optie. Desnoods logistieke ondersteuning.

Eerst goed leren intervenieren, zowel politiek als militair, en dan actie. In de tussentijd wel blijven investeren, anders krijgen we weer Tweede Wereldoorlog taferelen: soldaten op de fiets en kanonnen uit het museum.
Ik overdrijf wel wat, want een directe dreiging is er niet, maar een leger is gewoon noodzakelijk. Is het niet ter verdediging van Koninkrijkbelangen dan is het wel voor andere zaken.

pi_12576775
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 19:21 schreef Georges het volgende:
De kaasschaafmethode, die nu ingeruild is voor het betere hakwerk, vind ik echt zwaar overdreven.
Nederland hoeft geen zeer grote en sterke krijgsmacht te hebben, maar om nu elk jaar maar bij defensie vredesdividend te gaan innen, dat gaat echt te ver.

Er gaat zo iedere keer een schat aan ervaring en kennis verloren door die inkrimpingen. Dat krijg je er niet zomaar bij als je opeens weer gaat investeren. Laat Nederland investeren in een efficiente en effectieve krijgsmacht die ook kan ingezet worden voor peace keeping of desnoods enforcement.
Ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander van de actieve Nederlandse bemoeienis in VN verband. Altijd maar als eerste een bataljon ter beschikking stellen of verzoeken honoreren van de VS of UK.
Maar goed, helemaal niks doen is geen optie. Desnoods logistieke ondersteuning.

Eerst goed leren intervenieren, zowel politiek als militair, en dan actie. In de tussentijd wel blijven investeren, anders krijgen we weer Tweede Wereldoorlog taferelen: soldaten op de fiets en kanonnen uit het museum.
Ik overdrijf wel wat, want een directe dreiging is er niet, maar een leger is gewoon noodzakelijk. Is het niet ter verdediging van Koninkrijkbelangen dan is het wel voor andere zaken.

Een directe dreiging is er ook niet omdat het merendeel van de Europese landen nog steeds een leger heeft. Een hele belangrijke reden waarom Nederland toendertijd onder werd gelopen was de afwezigheid van een sterk leger ( dat ze het nog langer dan verwacht hebben uitgehouden is natuurlijk heel goed van Nederland ).

Landen die geen fatsoenlijke krijgsmacht hebben, zijn internationaal gezien gewoon mindere landen. Hoe graag sommigen dit ook anders willen zien.

woensdag 20 augustus 2003 @ 15:13:51 #40
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_12577874

Ja

Nee

Nee

Geinversteerd,budget verdubbelen

Ja, ten faveure van een europees vliegtuig.

Nee

- Vorming van EU-leger?

Ja

Meer

Is geen antwoord op te geven.

(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_12578938
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 15:13 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

Geinversteerd,budget verdubbelen

En waar wordt dat geld aan besteed? En waar haal je het vandaan?
  woensdag 20 augustus 2003 @ 17:12:34 #42
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_12581029
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 16:00 schreef pberends het volgende:

[..]

En waar wordt dat geld aan besteed? En waar haal je het vandaan?

meer vliegtuigen en helicopters.. 130 ipv 85 nieuwe vliegtuigen, waar onder ook een aantal vertikaal opstijggende exemplaren, te huisvesten op een modern, nieuw aan te schaffen vliegdekschip. (a la "Charles de Gaulle" , of eventueel een kleinere voor bijvoorbeeld 32 vliegtuigen..(JSF STOVL) en dan 90 Rafales verspreid over 3 vliegbases in Nederland) meer patriot stystemen, veel meer zware transporthelicopters (chinook) en middelzware (cougar) is een groot tekort aan! 3e en 4e mariniersbateljon, investeren in veel extra training...

Vaste special forces eenheden basis/trainings kamp opzetten in overzees gebied, bijvoorbeeld Indonesïe of Suriname. die snel overal ter wereld, naar eigen inzicht, kunnen worden ingezet zonder bemoeienis van NAVO of VN... naar voorbeeld van Ghurka's/ Legionnairs..

Dit kan betaald worden door te bezuinigen op andere ministeries , waar de uitgaven in verfgelijking met andere landen echt buitensporig zijn Bovendien kunnen we het begrotingstekort best wat meer te laten oplopen, we zitten nog lang niet aan de EU norm. Belastingen kunnen trouwens ook flink hoger, de belastingverlaging paars2 was DE blunder van Zalm, want DAAROM zitten we nu in de problemen.

we kunnen aan defensie makkelijk 5 a 6 % van het BNP uitgeven, nu zitten we aan nog niet eens 2.5% !

[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 20-08-2003 17:32]

(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_12583464
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 17:12 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

meer vliegtuigen en helicopters.. 130 ipv 85 nieuwe vliegtuigen, waar onder ook een aantal vertikaal opstijggende exemplaren, te huisvesten op een modern, nieuw aan te schaffen vliegdekschip. (a la "Charles de Gaulle" , of eventueel een kleinere voor bijvoorbeeld 32 vliegtuigen..(JSF STOVL) en dan 90 Rafales verspreid over 3 vliegbases in Nederland) meer patriot stystemen, veel meer zware transporthelicopters (chinook) en middelzware (cougar) is een groot tekort aan! 3e en 4e mariniersbateljon, investeren in veel extra training...

Vaste special forces eenheden basis/trainings kamp opzetten in overzees gebied, bijvoorbeeld Indonesïe of Suriname. die snel overal ter wereld, naar eigen inzicht, kunnen worden ingezet zonder bemoeienis van NAVO of VN... naar voorbeeld van Ghurka's/ Legionnairs..

Dit kan betaald worden door te bezuinigen op andere ministeries , waar de uitgaven in verfgelijking met andere landen echt buitensporig zijn Bovendien kunnen we het begrotingstekort best wat meer te laten oplopen, we zitten nog lang niet aan de EU norm. Belastingen kunnen trouwens ook flink hoger, de belastingverlaging paars2 was DE blunder van Zalm, want DAAROM zitten we nu in de problemen.

we kunnen aan defensie makkelijk 5 a 6 % van het BNP uitgeven, nu zitten we aan nog niet eens 2.5% !

Lol 5 á 6 procent van het BBP Dat is 24-28 miljard
Dus 18 miljard per jaar erbij. Het kabinet bezuinigd bij elkaar nog niet eens 18 miljard laat staan per jaar
We zitten nu trouwens op ongeveer op 1.3% van het BBP.
pi_12583773
Het valt overigens nog mee. NL is de 20ste economie van wereld. En onze defensie uitgaven zijn ook 20ste. Qua dat
  woensdag 20 augustus 2003 @ 19:21:47 #45
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_12583924
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 19:04 schreef pberends het volgende:

[..]

Lol 5 á 6 procent van het BBP Dat is 24-28 miljard
Dus 18 miljard per jaar erbij. Het kabinet bezuinigd bij elkaar nog niet eens 18 miljard laat staan per jaar
We zitten nu trouwens op ongeveer op 1.3% van het BBP.

We moeten al de uitgaven die we nu doen hereiken! dus percentages vastzetten en vanuit daar onderhandelen. defensie zou iig minstens 3.5 % moeten krijgen, net als in Frankrijk en in GB het pecentage ongeveer is. maar liever een paar procentjes meer, zodat we ook militair ook echt een rol van betekenis kunnen spelen in de wereld.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_12583957
Leger afschaffen !!! Daarvoor in de plaats in elke provincie een kernraket, waarmee we elk land op deze wereldbol kunnen bereiken.
  woensdag 20 augustus 2003 @ 19:25:53 #47
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_12584030
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 19:23 schreef PietPrak het volgende:
Leger afschaffen !!! Daarvoor in de plaats in elke provincie een kernraket, waarmee we elk land op deze wereldbol kunnen bereiken.
hallo, wordt eens wakker! We leven in 2003!

Het leger is er niet om dood en verderf te zaaien, maar om te bouwen aan stabiliteit en vrede in bijvoorbeeld VN vredesmissies. . Maar ook voor (overwachte) calamiteiten.. En om Nederlandse belangen veilig te stellen overal ter wereld..

[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 20-08-2003 19:27]

(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_12584081
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 19:21 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

We moeten al de uitgaven die we nu doen hereiken! dus percentages vastzetten en vanuit daar onderhandelen. defensie zou iig minstens 3.5 % moeten krijgen, net als in Frankrijk en in GB het pecentage ongeveer is. maar liever een paar procentjes meer, zodat we ook militair ook echt een rol van betekenis kunnen spelen in de wereld.

Frankrijk en GB, zitten rond de 2,3 á 2,6% hoor
Maar een procent is veel in een grote economie hoor
pi_12584143
quote:
Het leger is er niet om dood en verderf te zaaien
Waarom hebben soldaten dan wapens ?????????????
  woensdag 20 augustus 2003 @ 19:36:33 #50
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_12584314
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 19:27 schreef pberends het volgende:

[..]

Frankrijk en GB, zitten rond de 2,3 á 2,6% hoor
Maar een procent is veel in een grote economie hoor

ja dat klopt, ik had het fout in mijn hoofd... maar het Nederlandse cijfer ook, dus dat compenseert weer! Nederland heeft overigens een kleinere economie, dus moeten we een groter percentage uitgeven, om dezelfde rol te kunnen spelen.

Mind you, dat het spelen van een grote militaire rol in de wereld Nederland ook veel meer het statuur geeft van een grootmacht!! Dat economische zien de mensen niet zo, als men overal ter wereld Nederlandse soldaten ziet, wordt het een ander verhaal.

(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_12584776
quote:

- Vorming van EU-leger?

-ja anders doen ze toch geen ruk

-NO FUCKING WAY

-Niet nodig

-bezuinigen dmv een europees leger (bepaalde landen kunnen dan specialiseren op bepaalde gebieden ipv dat elke land alles moet hebben)

-zie hierboven, straaljagers afschaffen alleen nog radarvliegtuigen (Nederland zou zich goed kunnen specialiseren op gebied van radar binnen europa)

-nee, slecht voor handelsbetrekkingen

-Ja, obviously

-Meer, zolang het dus maar met een heel europees leger gebeurd. En zolang er een VN mandaat is.

-Tenzij Noord-Korea zelf aanvalt, nee. Valt N-Korea andere landen in regio aan, dan gelijk tot aanval overgaan.

pi_12587886
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 19:53 schreef Retuobak het volgende:
[..]
-zie hierboven, straaljagers afschaffen alleen nog radarvliegtuigen (Nederland zou zich goed kunnen specialiseren op gebied van radar binnen europa)
[..]
Waarom ?
Nederland heeft nu toch echt geen radarvliegtuigen.
De enigste die ik ken is de AWACS die regelmatig overvliegt ( en die ze langzamerhand wel eens kunnen moderniseren zodat ze minder herrie maken, zuiniger worden en verder kunnen vliegen en ook nog eens op meer vliegvelden kunnen landen ).
pi_12587969
omdat het enige waar nederland qua defense bovengemiddeld in is binnen europa radar is. Met zoveel specialisten op dat gebied moet het niet moeilijk zijn om wat radarvliegtuigen oid over te nemen van andere landen en daar de F16's ofzo te dumpen.
  woensdag 20 augustus 2003 @ 21:59:00 #54
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_12588427
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 21:45 schreef Retuobak het volgende:
omdat het enige waar nederland qua defense bovengemiddeld in is binnen europa radar is. Met zoveel specialisten op dat gebied moet het niet moeilijk zijn om wat radarvliegtuigen oid over te nemen van andere landen en daar de F16's ofzo te dumpen.
wat een onzin!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_12588578
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 21:59 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

wat een onzin!

goed onderbouwd ook

Nederland is een van de koplopers op radargebied.........

pi_12589776
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 22:03 schreef Retuobak het volgende:

[..]

goed onderbouwd ook

Nederland is een van de koplopers op radargebied.........

Maar toch echt niet met radar-vliegtuigen.

Wij hebben werkelijk niets wat daar op lijkt.
Misschien hebben we dan wel goede grondradar, die kan je echt niet zomaar in een vliegtuig proppen ofzo.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')