quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:00 schreef Pietverdriet het volgende:[...]
Gek genoeg hebben we het niet over de vijand, maar over een regieme dat haar eigen bevolking onderdrukte. Jij geeft zelf al toe dat dit het geval is, dus wat is nu je probleem met mijn posts?
De beide regimes waren "de vijand" voor ons in West-Europa. Daarnaast waren ze "de vijand" voor iedereen in eigen land die dissident was. Mijn probleem met jouw posts komt vooral hierop neer:
quote:
[..]
En ik wijs je erop dat dit niet nuanceren is, maar vergoeielijking.
[..]
Je bent duidelijk een kind van de 2 na-oorlogse generaties. Goed is goed, en slecht is slecht. Daar passen geen nuances bij, want dan zou je wel eens vijandige groepen kunnen zien als mensen. Een simpel vijandbeeld is makkelijker. En dat simpele vijandbeeld "nuanceer" je dan door te roepen dat alleen het regime corrupt was, en niet de bevolking, want die werd onderdrukt.
Nergens vergoelijk ik de systemen. ik schrijf meerdere malen dat de systemen slecht waren. Het enige dat ik meld is dat er niet alleen maar slechte zaken uit voort zijn gekomen, maar ook een paar goede. Jij noemt dat vergoelijken, en daar ben je niet van af te brengen. Vergoelijken betekent bij mij (en bij van Dale) dat ik de regimes goedpraat, alsof ik ze door te wijzen op een paar goede dingen ontsla van hun verantwoordelijkheden t.o.v. de terreur die ze pleegden. Niet is minder waar, en dat zei ik ook. Dat is wat ik bedoelde met mijn opmerking over goed lezen. Dat is wat ik bedoelde met mijn opmerking dat 99,99% fout nog steeds heel erg fout is, ondanks het feit dat je ook iets goeds bent tegengekomen.
Ik ga even heel erg een zijsprong maken.
Tot midden jaren 60 deden de VS een enorme hoeveelheid kernproeven in de open lucht. Uit die proeven heeft de westerse wereld (en misschien wel de hele wereld) enorm veel geleerd. Niet alleen over de directe gevolgen van een nuclaire explosie, maar vooral ook over de gevolgen van dergelijke explosies, zowel voor het milieu, als voor levende wezens. Hiervoor werden naast poppen, planten, gebouwen, voertuigen en (levende) testdieren ook militairen gebruikt, die direct werden blootgesteld aan levensbedreigende hitte en kernstraling. De gegevens van deze testen worden tot op de dag van vandaag gebruikt voor het ontwikkelen van allerlei toepassingen die te maken hebben met verdedigingssystremen en nuclaire technologie. De gezondheidszorg kan mede dankzij deze testen nuclaire programma's en medicijnen tegen ziekten als kanker ontwikkelen. Allemaal goede ontwikkelingen zou je zeggen. Tot je je realiseert dat de VS bij deze proeven willens en wetens haar eigen burgers (vooral militairen) heeft blootgesteld aan straling en hitte, en dat daarbij tienduidenden mensen zijn overleden (direct en indirect) aan de gevolgen daarvan.
De VS hebben ook willens en wetens proeven uitgevoerd met biologische strijdwapens, met dezelfde gevolgen. Op Vietnam hebben ze willens en wetens Agent Orange uitgeworpen in hoeveelheden die heel Europa in een dag doden als het spul daar in het waterleidingnet terecht zou komen.
In de jaren 50 en 60 liep er een heksenjacht op vermeende communisten, waarbij er mensen dermate zwaar in de hoek gezet werden, met name in de kunstwereld, dat ze noooit meer fatsoenlijk een belegde boterham hebben kunnen verdienen.
De VS namen een paar geleerden uit Nazi-duitsland over die onder andere verantwoordelijk waren voor de V-1 en V-2 raketten, en lieten ze raketten bouwen om mee naar de ruimte en later de maan te reizen. Dat ze daarnaast ook intercontinentale raketten met nuclaire koppen ontwierpen waar mee feitelijk de hele wereld gegijzeld werd, daar spreekt men liever niet over.
De axiale straalmotor werd mogelijk door de inzet van onder meer joodse dwangarbeiders die als slaaf gebruikt werden (vaak tot de dood erop volgde) in het ontwikkel- en productieproces, en de VS namen de ontwerpers zonder enige bedenking over om in de VS verder te ontwikkelen.
De VS (en daarmee de rest van de wereld) leerden van Duitse wetenschappers eenvoudiger methodes om benen te spalken, door er een metalen pen in te slaan, een techniek die ethisch niet door de beugel kan, omdat die onder andere op krijgsgevangenen getest en geperfectioneerd werd. Hetzelfde geldt voor andere medische ontwikkelingen. De chemische industrie heeft nog vele jaren profijt gehad van de kennis die ze bij ondermeer Bayer opdeden bij het testen van allerlei goedjes op menselijke testpersonen (die uit krijgsgevangen- en concentratiekampen kwamen).
De VS installeerden over de hele wereld dictatoriale regimes die verantwoordelijk zijn voor enorme hoeveelheden slachtoffers, of overwierpen regimes die niet meeliepen in de pas.
De VS deden actief mee aan bombardementen op Duitse steden, waarbij eigenlijk alleen maar burgerslachtoffers vielen, en geen enkel militair doel gediend was. Dresden is het meest extreme voorbeeld (daarvan was het doel zelfs om burgers te raken), maar ook een stad als Hamburg is met brandbommen bestookt met als enige doel zo veel mogelijk vernieling aan te richten.
Allemaal zaken die de Sovjet Unie ergens in haar bestaan ook deed, in mindere of sterkere mate. Toch is er niemand die de VS (of gelijk welk ander westers land) een slecht en verdorven regime noemt. Bij de VS worden deze zaken wel gebagatelliseerd. De VS staan voor vrijheid, en dus is het geoorloofd. Die overgenomen verantwoordelijken van gruwelen in Duitse werk- en concentratiekampen, en de dode en zieke militairen van de kernproeven worden (alhoewel er officieel excuus voor is aangeboeden) maar liever vergeten. En heeft iemand het er eens over dan wordt het goedgepraat. Bij Nazi-duitsland en de Sovjet Unie laten mensen dat wel uit hun hoofd.
De overwinnaar heeft altijd gelijk. En dus worden bij de Sovjet Unie en Nazi Duitsland de leiders bestempeld als vullis van het allerergste soort. Terecht overigens. Maar wees consequent. De hoeveelheden zijn misschien niet zo groot, maar aan alle kanten gebeurden dergelijke zaken. Alleen wijzen we bij de ene partij liever alleen op de goede dingen, en bij de andere partij liever alleen op de slechte. Terwijl beide partijen goede en slechte dingen hebben gedaan. Ook Nazi-Duitsland, en ook de Sovjet Unie. Niet alles was 100% fout, en niet alles was 100% goed. Beide landen hebben ondanks hun heel vele fouten ook goede zaken opgeleverd. En die maken de gruwelen niet goed, net zomin als de vele goede dingen van de VS de vele foute zaken goedmaken. En dat was de nuance die ik aanbracht.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan
controleren...
-
Privacy Matters