tja ga dan maar in in noord korea wonen daar kun je diequote:
Wat wil je nu eigenlijk zeggen, want je begint met het bevestigen van het negative van de Sovietunie-quote:Op woensdag 30 maart 2005 13:40 schreef Dynia het volgende:
Mensen die nooit in Rusland geweest zijn trekken altijd negatieve conclusies. Stalin was absoluut fout en heeft veel levens geeist! Wat ik begrepen heb is dat hij alle grondstoffen uit eigen land exporteerde om maar te kunnen laten zien hoe rijk Rusland wel niet was, terwijl het eigen volk omkwam van de honger. (Er zijn verhalen dat Oekrainers elkaar moesten eten omdat Stalin echt al het voedsel (met name graan) liet exporteren. Mischien wist ook de CIA daardoor niet echt hoe arm Rusland echt was...
Hier in het westen worden alleen maar slechte beelden weergegeven van "het enge rode gevaar". datzelfde standaard beeld had ik ook totdat ik er zelf naar toe ging...ben er nu een paar keer geweest, en heb nooit iets negatiefs gehoord, Sterker nog, men kijkt enorm op tegen Europeanen!
Om precies te zijn; er zijn miljoenen Oekrainers verhongerd omdat Stalin de oogst aan hen onttrokken had om de ''kulakken'' te straffen. Hongersnood kwam overigens tot aan het einde van de jaren dertig nog voor in de Sovjet-Unie. Parallel Lives door Alan Bullock bevat daar informatie over en is ook verder een goede studie.quote:Op woensdag 30 maart 2005 13:40 schreef Dynia het volgende:
(Er zijn verhalen dat Oekrainers elkaar moesten eten omdat Stalin echt al het voedsel (met name graan) liet exporteren. Mischien wist ook de CIA daardoor niet echt hoe arm Rusland echt was...
Wellicht iets te maken met inflatie of zo..quote:Op dinsdag 29 maart 2005 17:26 schreef Pietverdriet het volgende:
18.000.000.000.000 koste de koude oorlog???
Lijkt me niet echt kloppen aangezien de duitse hereniging al
1.500.000.000.000 Euro koste, 100.000.000.000 per jaar en counting
Zoiets als van Hitler zeggen dat ie wel autobahnen heeft laten maken bedoel je?quote:Op woensdag 30 maart 2005 14:13 schreef ultra_ivo het volgende:
Het gaat hem erom dat je de negatieve EN positieve kanten ziet van zowel Rusland als de Sovjet-Unie. Niet alles was negatief. En zeker niet alle negatieve kanten zijn terug te voeren op het Sovjet-stelsel. Geen zwart-wit denken dus.
Bedoel je Piet?quote:Op woensdag 30 maart 2005 15:48 schreef 00 het volgende:
-edit- quote verwijderd.
Zeg ik dat?quote:Op woensdag 30 maart 2005 15:42 schreef Dynia het volgende:
Tuurlijk was Stalin fout, maar dat wil toch niet zeggen dat alles en iedereen in Rusland fout is? Veel mensen hebben dat idee omdat ze er nooit geweest zijn, en overal lezen hoe slecht het in Rusland is, en dat Russen maar klootzakken zijn, en dat zonder er zelf eens gekeken te hebben.
Ja, er was ook een reeele dreiging. Kijk eens hoe de Sovjets hun eigen bevolking onderdrukten en die van de landen die na de oorlog onder hun "hoede" kwamen.quote:Ik zelf was ook altijd huiverig ten opzichte van Rusland, het is onbekend..., en was een dreiging voor het westen..althans, zo werd het altijd afgeschilderd. Aangezien ik er nu zelf regelmatig kom, kan ik uit eigen ervaring zeggen dat Russische mensen socialer en hartelijker zijn dan menig Nederlander...
Bedoel je nu Rusland of de Sovjet unie, of bedoel je het GOS?quote:naja, misschien heb ik ook wel een iets andere blik op Rusland omdat ik erzelf aardig mee verbonden ben...:))
Och, als jij zonodig wilt, mij best. Je had verdomd heus wel kunnen lezen dat ik Pumatje quote, niet Piet.quote:Op woensdag 30 maart 2005 15:53 schreef Xenomaniac het volgende:
[..]
Bedoel je Piet?
Terecht. Piet wil al jaren een meisje zijn.
Zijn ouders worden er gek van.
Jij had liever gezien dat die oorlog echt was uitgevochten?quote:Op woensdag 30 maart 2005 17:55 schreef longinus het volgende:
De gehele koude oorlog is geld weggooien geweest, nergens voor nodig en alleen politiek te verdedigen.
Hoe zou de werelde ruitgezien hebben als al dit geld in mensen was geinvesteerd
Lees jij wel goed, jij denkt dat er een kernoorlog was uitgebroken zonder dit bedag, alleen de Amerikanen dachten een kernoorlog te winnen, en dat lekker op europeese bodem. Het was puur politiek en amerika heeft er veel aan verdient door de wapenindustrie. Stalin (rusland) was tot 1945 gewoon een bondgenoot maar direkt na het eind van de oorlog werd kontakt tussen amerikanen en russen verboden, je kunt immers geen oorlog voeren met vrienden.quote:Op woensdag 30 maart 2005 18:02 schreef -Famke- het volgende:
[..]
Jij had liever gezien dat die oorlog echt was uitgevochten?
Liever dit bedrag uitgeven en geen miljarden-dodende kernoorlog hoor...
Had jij liever onder Stalin gezeten?quote:Op woensdag 30 maart 2005 17:55 schreef longinus het volgende:
De gehele koude oorlog is geld weggooien geweest, nergens voor nodig en alleen politiek te verdedigen.
Hoe zou de werelde ruitgezien hebben als al dit geld in mensen was geinvesteerd
En van 1939 tot operatie barbarossa was Stalin partners met Hitler in de vernietiging van Polen...quote:Op woensdag 30 maart 2005 18:09 schreef longinus het volgende:
[..]
Lees jij wel goed, jij denkt dat er een kernoorlog was uitgebroken zonder dit bedag, alleen de Amerikanen dachten een kernoorlog te winnen, en dat lekker op europeese bodem. Het was puur politiek en amerika heeft er veel aan verdient door de wapenindustrie. Stalin (rusland) was tot 1945 gewoon een bondgenoot maar direkt na het eind van de oorlog werd kontakt tussen amerikanen en russen verboden, je kunt immers geen oorlog voeren met vrienden.
Wat een onzin. De hele Koude Oorlog begon omdat Stalin weigerde zich terug te trekken uit Oost-Europa. Tegen de afspraken in werd in Oost-Duitsland en alle overige Oost-Europese staten een communistisch poppenregime geinstalleerd. Daarom is de Koude Oorlog begonnen en Stalin was geen haar beter dan Hitler. Tot aan eind jaren 80 hebben er miljoenen Sovjet-troepen op slechts 300 km vd NLe grens gestaan en je mag in je handjes klappen dat wij onder de NAVO-atoomparaplu hebben gezeten anders was de kans groot dat je nu in een Pools landschap leefde.quote:Op woensdag 30 maart 2005 18:09 schreef longinus het volgende:
[..]
Lees jij wel goed, jij denkt dat er een kernoorlog was uitgebroken zonder dit bedag, alleen de Amerikanen dachten een kernoorlog te winnen, en dat lekker op europeese bodem. Het was puur politiek en amerika heeft er veel aan verdient door de wapenindustrie. Stalin (rusland) was tot 1945 gewoon een bondgenoot maar direkt na het eind van de oorlog werd kontakt tussen amerikanen en russen verboden, je kunt immers geen oorlog voeren met vrienden.
Ivo, dit is het bespreken en analyseren van geschiedenis. Jouw communistenpijperij niet.quote:Op woensdag 30 maart 2005 18:28 schreef ultra_ivo het volgende:
Pietverdriet, dit forum is voor het bespreken en analyseren van geschiedenis. Niet voor het showen van je communistenvreterij.
De misdaden van het communisme is een deel van de geschiedenis, die jij liever niet besproken wilt?quote:Op woensdag 30 maart 2005 18:28 schreef ultra_ivo het volgende:
Pietverdriet, dit forum is voor het bespreken en analyseren van geschiedenis. Niet voor het showen van je communistenvreterij.
Je kunt zien dat je een newbie bent. Ik heb hier al vaak genoeg kritische opmerkingen over beide kanten geuit. En het schrijven van een scriptie over Litouwse staatsformatie en democratisering lijkt me niet te combineren met het aanhangen van de Sovjet-Unie. Er zijn meer kleuren dan alleen zwart en witquote:Op woensdag 30 maart 2005 18:32 schreef -Famke- het volgende:
[..]
Ivo, dit is het bespreken en analyseren van geschiedenis. Jouw communistenpijperij niet.
Nee, dat ben ik niet.quote:Op woensdag 30 maart 2005 18:35 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Je kunt zien dat je een newbie bent.
Och, jouw sympathieen zijn meer dan duidelijk hoor.quote:Ik heb hier al vaak genoeg kritische opmerkingen over beide kanten geuit. En het schrijven van een scriptie over Litouwse staatsformatie en democratisering lijkt me niet te combineren met het aanhangen van de Sovjet-Unie.
Ja, inderdaad. En betrek dat ook eens op jezelf, PV opmerkingen zijn legitiem.quote:Er zijn meer kleuren dan alleen zwart en wit
Een kloon dus.quote:
Voor jou dus kennelijk niet.quote:[..]
Och, jouw sympathieen zijn meer dan duidelijk hoor.
[..]
We hadden het niet over linkse mensen, we hadden het over jouw.quote:Op woensdag 30 maart 2005 18:39 schreef ultra_ivo het volgende:
Er zijn veel gradaties links. Lang niet alle linkse mensen (sterker nog, de meerderheid zelfs niet) hebben achter de Sovjet-Unie aan gelopen.
Voor het gemak haal ik even een deel van mijn eerste post in dit topic naar vorenquote:Op woensdag 30 maart 2005 18:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
We hadden het niet over linkse mensen, we hadden het over jouw.
Het lijkt me toch zeer duidelijk dat ik niet achter de Sovjet-Unie wil aanlopen, sterker nog, er veel kritiek op heb. Eenzelfde kritiek heb ik dan op de westerse grootmachten. Kwestie van met dezelfde maat meten en de oogkleppen afzetten.quote:Terugkerend op het topic. Beide grootmachten hebben de zaak verziekt. Beide grootmachten hebben dictators in het zadel gehouden, beide grootmachten hebben bevolkingen onderdrukt, zogenaamd in naam van de vrijheid of in naam van het communisme. Beide ideologieën werden door de grootmachten verkracht.
Wat de verschillende berichten wel aantonen is de onkunde van de inlichtingendiensten. Ik heb net na de onafhankelijkheid in Litouwen gewoond. Daar kwam ik veel informatie tegen over oppositie zelfs binnen de Centraal Comité's van de diverse Republieks Communistische partijen. Er was dus veel meer oppositie intern dan we wisten. Onder druk van de koude oorlog werd die de kop in gedrukt. Zonder koude oorlog had die oppositie veel meer mogelijkheden gehad, de legitimatie van de machthebbers om de oppositie de kop in te drukken was veel geringer geweest.
Ja Ivo, dat zagen we aan de Praagse lente. En dat de Rusland ook voor 1917 de Baltische staten al heel lang bezet hielden was ook de schuld vd VS.quote:Op woensdag 30 maart 2005 19:27 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Voor het gemak haal ik even een deel van mijn eerste post in dit topic naar voren
[..]
Het lijkt me toch zeer duidelijk dat ik niet achter de Sovjet-Unie wil aanlopen, sterker nog, er veel kritiek op heb. Eenzelfde kritiek heb ik dan op de westerse grootmachten. Kwestie van met dezelfde maat meten en de oogkleppen afzetten.
En daarom maak je iemand die de waarheid post over de de misdaden van de Sovjet uit voor een communistenvreter en vertel je me dat ik off topic ben...quote:Op woensdag 30 maart 2005 19:40 schreef ultra_ivo het volgende:
Mijn kritiek op de Sovjet-Unie staat los van mijn kritiek op de VS. Beiden verdienen kritiek.
Het verschil is of je naast de kritiek ook veel positieve dingen ziet en of je dezelfde meetlat ook naast de anderen legt.quote:Op woensdag 30 maart 2005 20:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En daarom maak je iemand die de waarheid post over de de misdaden van de Sovjet uit voor een communistenvreter en vertel je me dat ik off topic ben...
En als je je meetlat er naast hebt gelegd, wat is je conclusie dan: ...?quote:Op woensdag 30 maart 2005 20:42 schreef ultra_ivo het volgende:
Het verschil is of je naast de kritiek ook veel positieve dingen ziet en of je dezelfde meetlat ook naast de anderen legt.
Nee, ik zag in het totalitaire, militaristische, dogmatische en moorddadige regime vd Sovjet-Unie niets goeds.quote:Op woensdag 30 maart 2005 20:42 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Het verschil is of je naast de kritiek ook veel positieve dingen ziet en of je dezelfde meetlat ook naast de anderen legt.
Zit toch één letter te weinig in. Helaas kan ik er niet meer op stemmen tegenwoordigquote:Op woensdag 30 maart 2005 20:27 schreef -Angel- het volgende:
ultra_ivo, vindt zich waarschijnlijk in geen één systeem. Hij ziet immers niet zwart of wit. Want er zijn immers altijd wel punten van kritiek. Waarschijnlijk is hij dan ook een SP stemmer.
Op het gebied van persoonlijke vrijheden een zwaar negatieve score.quote:Op woensdag 30 maart 2005 20:44 schreef -Angel- het volgende:
[..]
En als je je meetlat er naast hebt gelegd, wat is je conclusie dan: ...?
Dat argument heb ik al ontkracht, en jij hebt daar niet op geantwoord.quote:Op woensdag 30 maart 2005 20:42 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Absolute BULLSHITquote:Op woensdag 30 maart 2005 20:48 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Op het gebied van persoonlijke vrijheden een zwaar negatieve score.
Op het gebied van economische ontwikkeling een enorme sprong voorwaarts vergeleken met de situatie in 1917.
Opbouw van infrastructuur is fenomenaal geweest.
Culturele en wetenschappelijke ontwikkeling van de bevolking is ook zeer goed geweest.
Buitenllandse politiek was beroerd.
CPN had één belangrijke préquote:Op woensdag 30 maart 2005 21:06 schreef HarigeKerel het volgende:
Maar goed er waren vast ook zat goede en eerlijke (wellicht wat dommige) mensen die bij de NSB zaten.
Het is voor mij alleen geen excuus om lid te zijn van een partij die de beperking van de menselijke vrijheid zo aanmoedigt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |