quote:
Bos wil hoe dan ook naar AntillenUitgegeven: 14 augustus 2003 12:32
Laatst gewijzigd: 14 augustus 2003 12:33DEN HAAG - PvdA-leider Bos wil dat de reis van de fractievoorzitters van de Tweede Kamer naar de Nederlandse Antillen en Aruba doorgaat. Dit is het slechtste moment om lange tenen te hebben, aldus Bos donderdag.
Hij doelde op zijn collega-fractievoorzitters Verhagen (CDA), Van Aartsen (VVD) en Dittrich (D66), die twijfelen omdat premier Mirna Godett hen niet wil ontvangen. We zullen worden beschuldigd van arrogantie en een neokoloniale houding, als we zo een conflict veroorzaken, verwacht Bos.
Hij vindt net als Tweede-Kamervoorzitter Weisglas dat de reis moet doorgaan omdat het barst van de problemen. De PvdA-leider wil het hebben over de bolletjesslikkers, de toekomstige staatkundige verhoudingen en de problemen met Antilliaanse jongeren. Het is belangrijk in gesprek te blijven.
Volgende week dinsdag besluiten de fractievoorzitters of ze zondag 24 augustus op het vliegtuig stappen of in Den Haag blijven.
quote:Wanneer beginnen ze in Den Haag, voornamelijk Bos, eens in te zien dat bolletjesslikkers niet eens 0,1% van het drugsprobleem zijn
Bos wil hoe dan ook naar Antillen
Uitgegeven: 14 augustus 2003 12:32
Laatst gewijzigd: 14 augustus 2003 12:33DEN HAAG - PvdA-leider Bos wil dat de reis van de fractievoorzitters van de Tweede Kamer naar de Nederlandse Antillen en Aruba doorgaat. Dit is het slechtste moment om lange tenen te hebben, aldus Bos donderdag.
Hij doelde op zijn collega-fractievoorzitters Verhagen (CDA), Van Aartsen (VVD) en Dittrich (D66), die twijfelen omdat premier Mirna Godett hen niet wil ontvangen. We zullen worden beschuldigd van arrogantie en een neokoloniale houding, als we zo een conflict veroorzaken, verwacht Bos.
Hij vindt net als Tweede-Kamervoorzitter Weisglas dat de reis moet doorgaan omdat het barst van de problemen. De PvdA-leider wil het hebben over de bolletjesslikkers, de toekomstige staatkundige verhoudingen en de problemen met Antilliaanse jongeren. Het is belangrijk in gesprek te blijven.
Volgende week dinsdag besluiten de fractievoorzitters of ze zondag 24 augustus op het vliegtuig stappen of in Den Haag blijven.
quote:Gut dat zou je ook niet zeggen als je alle commentaren hier ziet van onze fok!kertjes op al die nare en vooral bruine bolletjesslikkers die hier het land binnenvallen om onze arme blanke kindertjes te verleiden met het grote gevaar van drugs...
Op donderdag 14 augustus 2003 13:41 schreef pberends het volgende:[..]
Wanneer beginnen ze in Den Haag, voornamelijk Bos, eens in te zien dat bolletjesslikkers niet eens 0,1% van het drugsprobleem zijn
bagger inzichtvol die gasten.
Ok ok.. overdreven maar er wordt hier altijd meer om symptoonbestrijding geroepen dan om daadwerkelijke oplossingen. Bos en consorten werken daar blijkbaar aan mee, want dat scoort bij de kiezer!
quote:Dus we moeten maar niets meer doen om te voorkomen dat bolletjesslikkers Nederland binnenkomen. Het is trouwens wel een actueel probleem, zie het topic Godett: Bodyscan op Curacao afschaffen.
Op donderdag 14 augustus 2003 13:41 schreef pberends het volgende:[..]
Wanneer beginnen ze in Den Haag, voornamelijk Bos, eens in te zien dat bolletjesslikkers niet eens 0,1% van het drugsprobleem zijn
bagger inzichtvol die gasten.
quote:Bovendien kun je je afvragen waarom de fractievoorzitters daar naartoe moeten, waarom niet de 2e kamerleden die iets van de problematiek daar in de portofeuille hebben zitten?? Het is voornamelijk pr wat daar plaatsvindt en idd weinig te maken met oplossingen. Overigens kost dat hele reisje ook weer een boel centen waar je beter een bolletjesslikkersdetector van had kunnen aanschaffen!!!
Op donderdag 14 augustus 2003 13:50 schreef Maerycke het volgende:[..]
Gut dat zou je ook niet zeggen als je alle commentaren hier ziet van onze fok!kertjes op al die nare en vooral bruine bolletjesslikkers die hier het land binnenvallen om onze arme blanke kindertjes te verleiden met het grote gevaar van drugs...
Ok ok.. overdreven
maar er wordt hier altijd meer om symptoonbestrijding geroepen dan om daadwerkelijke oplossingen. Bos en consorten werken daar blijkbaar aan mee, want dat scoort bij de kiezer!
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 13:50 schreef Maerycke het volgende:[..]
Gut dat zou je ook niet zeggen als je alle commentaren hier ziet van onze fok!kertjes op al die nare en vooral bruine bolletjesslikkers die hier het land binnenvallen om onze arme blanke kindertjes te verleiden met het grote gevaar van drugs...
Ok ok.. overdreven
maar er wordt hier altijd meer om symptoonbestrijding geroepen dan om daadwerkelijke oplossingen. Bos en consorten werken daar blijkbaar aan mee, want dat scoort bij de kiezer!
quote:Gaan alle fractievoorzitters in hetzelfde vliegtuig?? Lekker link dan 1 bazooka en er moeten nieuwe verkiezingen komen.
Op donderdag 14 augustus 2003 13:56 schreef Aaahikwordgek het volgende:[..]
Bovendien kun je je afvragen waarom de fractievoorzitters daar naartoe moeten, waarom niet de 2e kamerleden die iets van de problematiek daar in de portofeuille hebben zitten?? Het is voornamelijk pr wat daar plaatsvindt en idd weinig te maken met oplossingen. Overigens kost dat hele reisje ook weer een boel centen waar je beter een bolletjesslikkersdetector van had kunnen aanschaffen!!!
quote:Pak het probleem dan bij de wortel aan, de drugsbaronnen.
Op donderdag 14 augustus 2003 13:53 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Dus we moeten maar niets meer doen om te voorkomen dat bolletjesslikkers Nederland binnenkomen. Het is trouwens wel een actueel probleem, zie het topic Godett: Bodyscan op Curacao afschaffen.
quote:Natuurlijk is het goed om de voorzieningszekerheid onder de loep te nemen. Hier wordt op beleidsniveau al een tijdje aan gewerkt overigens, en wel op Brinkhorst's eigen ministerie. Juist daarom is het niet handig om zo hijgerig achter de waan van de dag aan te hollen.
Op donderdag 14 augustus 2003 11:52 schreef du_ke het volgende:En nou over Brinkhorst, op dit moment is het paniekvoetbal maar het kan geen kwaad om de stroomvoorziening van Nederland eens goed onder de loep te nemen om meer problemen in de toekomst te voorkomen.
Hoewel we nu waarschijnlijk weer 3 verregende zomers achter elkaar krijgen.
Ook zijn focus op koeltorens is een beetje vreemd. Hiermee kun je een deel van het probleem van te warm rivierwater oplossen, maar als je het daar van moet hebben, zit je toch niet lekker. Frankrijk, met al z'n torengekoelde nucelaire centrales, had ook problemen de afgelopen weken.
Persoonlijk ben ik juist gerustgesteld door het gebeuren van de afgelopen weken. Laten we wel wezen: we hebben een extreem hete periode achter de rug, waarvoor de sector erg gevoelig is. Ondanks het uitvallen (om andere redenen) van de Amercentrale, is de boel overeind gebleven, mede dankzij reacties van grote afnemers op prijssignalen.
* Parabola is heel blij met jullie hartelijke reacties. Ik zal de groeten overbrengen aan Mama-Bola.
quote:Dat heeft dus ook z'n voordelen
Op donderdag 14 augustus 2003 14:03 schreef pberends het volgende:[..]
Gaan alle fractievoorzitters in hetzelfde vliegtuig?? Lekker link dan 1 bazooka en er moeten nieuwe verkiezingen komen.
quote:Normaliter ben ik er voor om fysieke netwerken in staatshanden te houden, maar telecom is een uitzondering. Er liggen in NL inmiddels zo'n 4 of 5 lange-afstandsnetten, waaruit je kunt afleiden dat ook concurrentie tussen netwerken mogelijk is. Voor de zogenaamde 'local loops' is dit waarschijnlijk problematischer, maar om nou regionale netten te nationaliseren en landelijke netten privaat te laten is imho raar. Bovendien laat Opta zien een krachtige regulator te zijn, die niet met zich laat spotten, dus ik heb er wel vertrouwen in.
Op donderdag 14 augustus 2003 14:21 schreef pberends het volgende:
Wat vinden jullie van het KPN-Opta conflict? Moet de staat de telecom infrastructuur weer terugkopen, zodat er eindelijk eerlijke concurrentie mogelijk is??
quote:Interessant conflict. Op internationaal en interlokaal verkeer is er behoorlijk wat concurrentie, maar lokaal heeft KPN nog alle touwtjes in handen. Als concurrenten gelijk aan de kostprijs (of meer) zou moeten betalen dan kunnen ze het net zo goed zelf aanleggen. Het komt erop neer dat partijen met dezelfde uitgangspositie moeten kunnen opereren en concureren. Nu heeft KPN zeg maar de status van Ferrari in de F1 van vorig jaar. Tijd voor regelgeving en aanpassing van de spelregels dus. Of de OPTA dit aankan weet ik niet, uit het verleden bleek er maar weinig slagkracht van hun kant en de zaak vast/mobiel bellen is zelfs teruggegeven aan de NMA (de big mama van de OPTA).
Op donderdag 14 augustus 2003 14:21 schreef pberends het volgende:
Wat vinden jullie van het KPN-Opta conflict? Moet de staat de telecom infrastructuur weer terugkopen, zodat er eindelijk eerlijke concurrentie mogelijk is??
quote:Ja, of privatiseer de hele shit of helemaal niet. Tis toch belachelijk dat KPN het netwerk in handen heeft én daar ook diensten voor levert
Op donderdag 14 augustus 2003 14:26 schreef Parabola het volgende:[..]
Normaliter ben ik er voor om fysieke netwerken in staatshanden te houden, maar telecom is een uitzondering. Er liggen in NL inmiddels zo'n 4 of 5 lange-afstandsnetten, waaruit je kunt afleiden dat ook concurrentie tussen netwerken mogelijk is. Voor de zogenaamde 'local loops' is dit waarschijnlijk problematischer, maar om nou regionale netten te nationaliseren en landelijke netten privaat te laten is imho raar. Bovendien laat Opta zien een krachtige regulator te zijn, die niet met zich laat spotten, dus ik heb er wel vertrouwen in.
quote:Vergeet internet niet! 98% van ADSL is van KPN (ook al zijn ze de provider niet). Tis verkapte monopoly.
Op donderdag 14 augustus 2003 14:31 schreef Aaahikwordgek het volgende:[..]
Interessant conflict. Op internationaal en interlokaal verkeer is er behoorlijk wat concurrentie, maar lokaal heeft KPN nog alle touwtjes in handen. Als concurrenten gelijk aan de kostprijs (of meer) zou moeten betalen dan kunnen ze het net zo goed zelf aanleggen. Het komt erop neer dat partijen met dezelfde uitgangspositie moeten kunnen opereren en concureren. Nu heeft KPN zeg maar de status van Ferrari in de F1 van vorig jaar. Tijd voor regelgeving en aanpassing van de spelregels dus. Of de OPTA dit aankan weet ik niet, uit het verleden bleek er maar weinig slagkracht van hun kant en de zaak vast/mobiel bellen is zelfs teruggegeven aan de NMA (de big mama van de OPTA).
quote:De 'hele shit' is geprivatiseerd. Overigens breng je me wel op een idee. Je zou KPN op kunnen splitsen in een deel dat gewoon concurreert met andere (nationale, internationale netwerken, belminuten) en een deel dat een (natuurlijk) monopolie heeft (lokale netewerken). Die laatste zou je eventueel kunnen nationaliseren, of anders streng reguleren. De vermenging van beide is idd geen handige constructie.
Op donderdag 14 augustus 2003 14:32 schreef pberends het volgende:[..]
Ja, of privatiseer de hele shit of helemaal niet. Tis toch belachelijk dat KPN het netwerk in handen heeft én daar ook diensten voor levert
Das geen echte privatisering.
quote:heb ik gezien, ik vind ze beide schijnheilig. Scheepbouwer weet dat hij monopoly positie heeft door het infrastructuur bezit, en de Opta weet net zo goed als Scheepbouwer dat onder de kostprijs van het netwerk leveren geen eerlijke concurrentie verhaal is voor KPN.
Op donderdag 14 augustus 2003 14:38 schreef Aaahikwordgek het volgende:
kijk voor het conflict ook eens op www.novatv.nl uitzending van gisterenavond geeft veel inzicht (Schepenverbrander en de eeuwige opta-headchief Alweerbrak tegenover elkaar)
quote:Das een mooie tussenoplossing, het netwerk deel van KPN splitsen in een onafhankelijke organisatie die eerlijk netwerken levert aan alle concurrenten. In principe is het dan nog steeds een bedrijf en geprivatiseerd, maar dan wel onafhankelijk.
Op donderdag 14 augustus 2003 14:35 schreef Parabola het volgende:[..]
De 'hele shit' is geprivatiseerd. Overigens breng je me wel op een idee. Je zou KPN op kunnen splitsen in een deel dat gewoon concurreert met andere (nationale, internationale netwerken, belminuten) en een deel dat een (natuurlijk) monopolie heeft (lokale netewerken). Die laatste zou je eventueel kunnen nationaliseren, of anders streng reguleren. De vermenging van beide is idd geen handige constructie.
quote:Als je niet onder kostprijs laat leveren dan is er dus nog steeds een voorsprong van KPN. Geen enkele partij krijgt inzage in het inkoopbeleid van KPN, dus ook niet in de kostprijs. Ze mauwen dus iets te hard. Er zal uiteindelijk iets moeten gebeuren dat echt spijkers met koppen slaat. KPN opdelen in baby-kpn's (net zoals destijds met AT&T). Infrastructuur aan de overheid geven lijkt mij rampzalig. Beter is het om een deel toe te kennen aan andere partijen middels een schoonheidswedstrijd of veiling. Vergeet overigens niet dat de staat nog steeds voor een dikke 30% aandeelhouder is van KPN...
Op donderdag 14 augustus 2003 14:40 schreef pberends het volgende:[..]
heb ik gezien, ik vind ze beide schijnheilig. Scheepbouwer weet dat hij monopoly positie heeft door het infrastructuur bezit, en de Opta weet net zo goed als Scheepbouwer dat onder de kostprijs van het netwerk leveren geen eerlijke concurrentie verhaal is voor KPN.
Maar ik vroeg een mening van jullie over het netwerk weer tot staatseigendom maken??
quote:Bron
Rijk moet vaste telefoonnet van KPN terugkopen
De overheid steekt ruim 3,8 miljard gulden in de aankoop van aandelen KPN. SP-Kamerlid Jan de Wit had liever een andere vorm van overheidsingrijpen gezien.Achteraf kunnen we zeggen dat het fout ging met KPN toen het voor 20 miljard het Duitse E-plus overnam en voor ruim 14 miljard gulden een Duitse UMTS-vergunning kocht. De totale schuld van KPN bedraagt inmiddels 50 miljard gulden waarvan 11 miljard nog dit jaar moet worden afgelost.
De overheid begon in 1994-1995 met de privatisering van de toenmalige PTT. Het aandeel KPN werd destijds door de overheid aangeprezen als even solide als het oerdegelijke aandeel PTT. Het leverde de overheid bijna 13 miljard gulden op en de hoop van het eerste paarse kabinet op een heus "volkskapitalisme". Eind vorig jaar deed de overheid niet mee aan een nieuwe aandelenuitgifte van KPN waardoor het overheidsaandeel verwaterde van 45 tot 35 procent. Dit belang was begin 2000 nog ruim 60 miljard waard maar door de enorme koersdaling is daar nog maar één tiende van over.
Bij de privatisering moest de vaste telefoonmarkt worden opengesteld voor concurrenten. KPN mocht het vaste telefoonnetwerk wel in bezit hebben maar moest concurrenten tegen een vergoeding toelaten op het vaste net. Ondanks dat is de vaste telefoonmarkt nog altijd een bijna-monopolie van KPN. Rond 90 procent van de markt is zeven jaar later nog altijd in handen van het oude nutsbedrijf. Op de in de jaren negentig snel opkomende mobiele telefoniemarkt ontstonden maar liefst vijf verschillende netwerken en kwam een redelijke mate van concurrentie tot stand, hoewel ook op het mobiele net KPN met een marktaandeel van 44 procent dominant werd.
Eind jaren negentig groeide de twijfel of het wel zo verstandig was om bij privatiseringen zelfs de infrastructuur te verkopen. Infrastructuur is bijna altijd een monopolie en het geven van een wettelijk recht op toegang voor concurrenten voorkomt niet altijd frustratie bij die concurrenten, veroorzaakt door tegenwerking van de monopolist. Zo klagen concurrenten van KPN bijvoorbeeld dat storingen op het vaste net bijna altijd hen treffen, waardoor klanten teruggaan naar KPN. Het gevaar bestaat ook dat een armlastige KPN zal kiezen voor het snoeien in het onderhoud aan het vaste net en hogere prijzen.
Ervaringen met privatisering van energienetwerken, denk aan de energiecrisis in Californië, leidden er dit jaar toe dat de minister van Economische Zaken het landelijke hoogspanningsnet TenneT voor 2,5 miljard terugkocht van de vroegere SEP. De stroomkabels in de grond dreigden wel in particuliere handen te vallen. Door een politiek compromis werd uiteindelijk voor een ingewikkelde constructie gekozen waarbij het juridisch eigendom van de stroomkabels in de grond in overheidshanden blijft, maar het economische eigendom niet. De belangrijkste reden om het lokale elektriciteitsnet in overheidshanden te houden was dat men vreesde voor misbruik van de netwerken.
Met het terugkopen van het vaste telefoonnetwerk kan de overheid twee vliegen in één klap slaan. KPN krijgt genoeg geld om als levensvatbaar bedrijf verder te gaan en de overheid krijgt de mogelijkheid om eerlijke concurrentie tot stand te brengen op de vaste telefoonmarkt. Er is nog een belangrijk voordeel. Mocht KPN ooit overgenomen worden door een buitenlandse concurrent dan is het een prettig idee dat het vaste telefoonnetwerk in veilige handen blijft en er niet over wordt besloten in Brussel, Madrid of Tokio. Buitenlandse monopolies zijn in de regel minder gevoelig voor de druk van de publieke opinie waardoor zij eerder zullen kiezen voor prijsverhogingen en minder onderhoud van het vaste net. Een monopolie is vervelend maar een monopolie in buitenlandse handen is een ramp.
De waarde van het vaste telefoonnet wordt geschat op zo'n 10 à 20 miljard gulden. Voor het EMU-overschot is een dergelijk aankoop niet relevant omdat tegenover eenmalig hogere uitgaven een toename van de overheidsbezittingen staat. De aankoop leidt natuurlijk wel tot een hogere EMU-schuld. Hier staan echter ook weer toekomstige inkomsten tegenover omdat de overheid een vergoeding vraagt aan KPN en de andere gebruikers van het net. Uiteindelijk is het een investering die zichzelf terugverdiend. Minister Zalm zei vorige week donderdag in de Tweede Kamer dat deze optie serieus was onderzocht maar KPN oninteressant zou maken voor beleggers. Hij gaat er daarbij aan voorbij dat KPN met de verkoop van het vaste net een vergelijkbare hoeveelheid middelen zou verkijgen als met de geplande emissie. Bovendien behoudt het bedrijf zijn positie op het vaste net, alleen het eigendom verliest het aan de staat. KPN blijft dus een levensvatbaar bedrijf met fors minder schulden maar het belangrijkste is dat de overheid op deze wijze de publieke belangen werkelijk veilig stelt.
Dit artikel werd op 11 december 2001 gepubliceerd in het Financieele Dagblad
Dat de overheid daar met alle politieke bemoeienis in zou gaan zitten lijkt mij niet handig en frustrerend (bureaucratie en ambtenarij) voor commerciele partijen. Overigens is dit moeilijk te vergelijken met de energiemarkt of bijv. het spoor. Er zijn genoeg alternatieven om te communiceren: kabel en mobiele telefonie om maar eens wat te noemen. Uitval van het vaste net is dus een drogreden om het in overheidshanden te geven.
quote:
Advies: Citotoets voor kleuters
Gepost door Rob (R@b) - donderdag 14 augustus 2003 @ 11:43 - Bron: De Telegraaf
De Onderwijsraad adviseert om kleuters voordat ze de basisschool bezoeken, een soort van Citotoets te laten afleggen. Wanneer de basisschool is afgerond, dan moet uit een toets blijken wat het kind heeft geleerd en of de school voldoet, zo stelt de raad in een rapport.Het idee van de Onderwijsraad is niet nieuw. Eerder al deden CDA, VVD en LPF een voorstel om kleuters bij aanvang van de basisschool een taaltest te laten doen. Dat werd toen positief ontvangen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |