Wat doet, denktof voelt in zo een geval de pestkop?
Schudt het hem of haar wakker of gaan ze gewoon weer vrolijk verder met pesten?
En aan de ex-pestkoppen, wat is nu de reden geweest dat jullie dachten: ik pest niet meer!
quote:Doe ik nog wel hoor.
Op dinsdag 29 juli 2003 23:22 schreef HarryH het volgende:
ik pest niet meer!
stoer doen om vrienden te winnen.
totdat ze er achterkomen wat ze iemand voor schade aan hebben gericht. (meestal is dat zon 6 tot 10 jaar later, helaas)
pesten is gewoon dom maar ja het gebeurt nu eenmaal
quote:Vergeet niet dat dat vooral ligt aan de persoon die gepest wordt. En dan vooral de manier waarop die reageert. Ik praat het absoluut niet goed, ben zelf ook flink gepest maar daar moet je je overheen zetten, helaas lukt niet ieder kind dat.
Op dinsdag 29 juli 2003 23:29 schreef BaBy-G het volgende:
de een kan er beter tegen dan de ander, maar constant gepest worden is idd wel sneu...
Het is te makkelijk om alles op de pestkoppen af te schuiven, onze maatschappij zit nou eenmaal anders in elkaar. Mij is het redelijk gelukt maar ik heb wel eens van mijn ex gehoord dat zo iemand bij haar op school ook zelfmoord had gepleegd.
[Dit bericht is gewijzigd door erikh op 29-07-2003 23:36]
quote:Bedoel je echt pesten, iemand bewust kwetsen en tarten alleen om er zelf beter van te worden zonder dat je aan diens gevoelens denkt?
Op dinsdag 29 juli 2003 23:23 schreef static het volgende:[..]
Doe ik nog wel hoor.
quote:Jaja, geef de schuld aan de persoon die gepest word. Het is altijd de schuld van de pestkop
Op dinsdag 29 juli 2003 23:35 schreef erikh het volgende:[..]
Vergeet niet dat dat vooral ligt aan de persoon die gepest wordt. En dan vooral de manier waarop die reageert. Ik praat het absoluut niet goed, ben zelf ook flink gepest maar daar moet je je overheen zetten, helaas lukt niet ieder kind dat.
Ben/was jij zeker ook een pester?
quote:lezen slimmerd!
Op dinsdag 29 juli 2003 23:37 schreef Trance4Ever het volgende:[..]
Jaja, geef de schuld aan de persoon die gepest word. Het is altijd de schuld van de pestkop
Ben/was jij zeker ook een pester?
quote:ik denk dat jij wel eens "geplaagd" bent en nooit gepest/geterroriseerd.
Vergeet niet dat dat vooral ligt aan de persoon die gepest wordt. En dan vooral de manier waarop die reageert. Ik praat het absoluut niet goed, ben zelf ook flink gepest maar daar moet je je overheen zetten, helaas lukt niet ieder kind dat.
Het is te makkelijk om alles op de pestkoppen af te schuiven, onze maatschappij zit nou eenmaal anders in elkaar. Mij is het redelijk gelukt maar ik heb wel eens van mijn ex gehoord dat zo iemand bij haar op school ook zelfmoord had gepleegd.
en ik ga er niet meer woorden aan vuil maken dan dit ene bericht. we hebben hier op het forum al eens zo'n onzin discussie wie zijn schuld het nou was gehad. en daar heb ik nu geen zin meer in.
quote:Dit slaat inderdaad als een pik op een drumstel.
Een pestkop, valt aan, haalt uit, zit iemand bewust een pokkegevoel en zelfs een pokkeleven te bezorgen.
Zo iemand zit bewust iemands leven te vergallen en dat is volgens mij zeker wel een misdaad zodra het kan worden aangetoond, wat helaas niet altijd kan.....
Denk ff goed na voordat je wat zegt dan weet je dat ik gelijk heb, pesten is gemeen, heel gemeen zelfs maar verschillende mensen kunnen even hard gepest worden en de 1 pleegt zelfmoord en de ander neit, waarom is dat? omdat mensen anders reageren</edit>
[Dit bericht is gewijzigd door erikh op 29-07-2003 23:45]
quote:Absoluut niet mee eens, meer een goedpratertje voor de pesters!
...Vergeet niet dat dat vooral ligt aan de persoon die gepest wordt. En dan vooral de manier waarop die reageert. Ik praat het absoluut niet goed, ben zelf ook flink gepest maar daar moet je je overheen zetten, helaas lukt niet ieder kind dat....
Zelden zie je een verbaal sterk persoon, danwel een lichamelijk sterk gebouwd persoon als slachtoffer van het pesten.
Feitelijk zijn de pesters de zielepieten, zij kunnen namelijk alleen hun ego omhoogwerken door een ander de grond in te trappen.
pesten gaat overigens ook later nog door, bijvoorbeeld op het werk, waar een verbaal sterk persoon het werk van een niet-verbaal sterk persoon makkelijk kan afkraken. Meestal met dezelfde bedoeling, namelijk de kwaliteit van zijn werk omhoog te praten danwel niet ter discussie hoeven te stellen.
Ik had ook zo'n bullebak op school, sterk gespierd en hij had aanleg voor het criminele want hij had altijd een soort lijfwacht bij zich. Jos heette die jongen.
Op een bepaald moment was ik hem zo zat, dat ielig mannetje wat ik was, stelde 'Jos, jij bent de klos!' en na deze woorden hoekte ik hem door de hele fietsenstalling heen ten overstaan van een aantal klassen die op het punt stonden naar binnen te gaan (zijn 'lijfwacht' was even weg).
Hij heeft het nog een aantal keren geprobeerd, dus ik heb hem ook nog even door de klaslokaal over een paar tafels heen gesmeten en in de gymzaal de toestellen ruimte van een totaal andere hoek laten zien, vanaf dat moment was het pesten eindelijk over.
Mocht ik hem nu weer tegenkomen, dan hoek ik gelijk weer, zo vol wrok zit ik nog over deze kl**tz*k
quote:Het ligt VOORAL aan het slachtoffer??? Dachut dus ff niet. Het slachtoffer lokt het misschien uit door uitstraling oid. Maar dat is NIET zijn fout. Dat kan wel als excuus gebruikt worden door de pesters, maar is het zeker niet.
Deze pesters kunnen ook nadenken en ook gewoon denken van, laat die jongen maar links zitten, we gaan gewoon niet met hem om.
Vooral bij het slachtoffer...
quote:Naar mijn oordeel zal het slachtoffer het zeker wel beïnvloeden, maar als we spreken over schuld ligt het toch zeker bij de pestkop.
Op dinsdag 29 juli 2003 23:41 schreef erikh het volgende:
fok it, ga er ook geen uitleg over geven ook.Denk ff goed na voordat je wat zegt dan weet je dat ik gelijk heb
quote:Ja, maar dan nog is niet het slachtoffer VOORAL de schuldige.... Je hebt het hier over iets anders.
Op dinsdag 29 juli 2003 23:41 schreef erikh het volgende:
<edit>fok it, ga er ook geen uitleg over geven ook.Denk ff goed na voordat je wat zegt dan weet je dat ik gelijk heb, pesten is gemeen, heel gemeen zelfs maar verschillende mensen kunnen even hard gepest worden en de 1 pleegt zelfmoord en de ander neit, waarom is dat? omdat mensen anders reageren</edit>
quote:
Op dinsdag 29 juli 2003 23:33 schreef smegmakrijger_3d het volgende:
Zo zat op de basisschool een meisje 2 klassen hoger, haar moeder had smetvrees en was psychotisch. Iedereen pestte haar met haar moeder. Daar kwam ook bij dat haar vader van haar moeder gescheiden was en zelfmoord gepleegd had. Aan het eind van haar basisschool carriere ging ze naar de havo, 3 maanden later werd ze opgenomen in een psychiatrische inrichting. Zeer triest
Haar moeder heeft overigens 3 jaar geleden zelfmoord gepleegd, van dat meisje heb ik nooit meer iets vernomen.
quote:Pesten is een ernstig iets, maar idd wel iets wat er bij hoort en niet alleen op school ( hoewel het daar vaak de ergste vormen lijkt aan te nemen ), ook daarbuiten gebeurt het.
Op dinsdag 29 juli 2003 23:40 schreef nozem het volgende:
Pesten is een soort spelletje van moeder natuur, natuurlijke selectie, de sterkeren tegen de zwakken, en het hoort er soms een beetje bij maar het kan idd ook helemaal doorslaan, zoals bovenstaand verhaal verduidelijkt..
Dat het zo uit de hand kon lopen, vindt ik voor een heel groot deel liggen aan de volwassenen die erbij staan en niets of niet voldoende doen.
Aangezien zeker jonge kinderen nog niet goed kunnen aanvoelen hoe en wat, al lijkt dat soms wel zo te zijn.
quote:Onzin. De pesters zijn vaak juist de zwakkere die zich sterk willen krijgen door met hun gepest indruk te maken op anderen en zo hun mankementen te verbergen. Op een gevn moment vallen ze ooit door de mand. Bobendien is de mens een mens en geen dier.
Pesten is een soort spelletje van moeder natuur, natuurlijke selectie, de sterkeren tegen de zwakken, en het hoort er soms een beetje bij maar het kan idd ook helemaal doorslaan, zoals bovenstaand verhaal verduidelijkt..
quote:Hier vergis je je in, meeste pesters plagen meer, er zijn maar een paar echte pesters, en nee ik was geen pester vroeger.
Op dinsdag 29 juli 2003 23:44 schreef Argenta het volgende:[..]
Absoluut niet mee eens, meer een goedpratertje voor de pesters!
Denk eraan dat een sterk introvert persoon gewoon vanuit zijn visie niet opgewassen is tegen een verbaal/non-verbaal pester, en dus een makkelijk slachtoffer, zoals de meeste pesters (lafbekken die ze zijn) er ongestoord mee door kan gaan.
quote:Klopt, niks tegen in te brengen
Zelden zie je een verbaal sterk persoon, danwel een lichamelijk sterk gebouwd persoon als slachtoffer van het pesten.
quote:ook dat ben ik met je eens
Feitelijk zijn de pesters de zielepieten, zij kunnen namelijk alleen hun ego omhoogwerken door een ander de grond in te trappen.
quote:nog steeds ben ik het met je eens
pesten gaat overigens ook later nog door, bijvoorbeeld op het werk, waar een verbaal sterk persoon het werk van een niet-verbaal sterk persoon makkelijk kan afkraken. Meestal met dezelfde bedoeling, namelijk de kwaliteit van zijn werk omhoog te praten danwel niet ter discussie hoeven te stellen.
quote:goed zo, ik wou dat ik vroeger dat lef had
Ik had ook zo'n bullebak op school, sterk gespierd en hij had aanleg voor het criminele want hij had altijd een soort lijfwacht bij zich. Jos heette die jongen.
Op een bepaald moment was ik hem zo zat, dat ielig mannetje wat ik was, stelde 'Jos, jij bent de klos!' en na deze woorden hoekte ik hem door de hele fietsenstalling heen ten overstaan van een aantal klassen die op het punt stonden naar binnen te gaan (zijn 'lijfwacht' was even weg).
Hij heeft het nog een aantal keren geprobeerd, dus ik heb hem ook nog even door de klaslokaal over een paar tafels heen gesmeten en in de gymzaal de toestellen ruimte van een totaal andere hoek laten zien, vanaf dat moment was het pesten eindelijk over.
quote:Ik weet wat je bedoelt maar ik heb het laten gaan, sterker nog die gasten kom ik nu nog wel eens tegen, hebben geen opleiding, klotebaan enzo en zien er niet uit. Ik lach erom en spreek ze gewoon aan. Ze kunnen me niks maken, maar niet omdat zij veranderd zijn maar omdat ik zo veranderd ben en dat bedoel ik ermee. Ik heb wel eens gedacht dat dit het neit waard was en er maar mee te stoppen maar ik heb doorgezet. Iemand zei tegen mij, je kan wel zielig lopen doen maar wie laat zich hier pesten. Toen ben ik gaan nadenken en sindsdien is het alleen maar beter gegaan.
Mocht ik hem nu weer tegenkomen, dan hoek ik gelijk weer, zo vol wrok zit ik nog over deze kl**tz*k
Ik zeg echt niet dat die pesters lieverdjes zijn, sterker nog het zijn de smerigste klootzakken die er rond lopen maar je kunt niet alles bij de pester neerleggen vind ik. Ik ben een voorbeeld van iemand die eroverheen is gekomen en als ze me nu pesten kan het me echt geen fuck schelen, dat is wel ff wat anders dan vroeger. Daarom zeg ik dat het ook aan de persoon die gepest wordt ligt.
Ik hoop dat mijn bedoeling nu wat duidelijker is.
quote:Al was dat zo, alles wat moeder natuur doet is niet iets om zonder pardon te accepteren of laat jij ook altijd het onkruid staan, scheer je je nooit, veeg je je billen nooit af.
quote:en die 'zwakkere' pesters zijn idd de allerergste. Die gasten mochten ze wat mij betreft afschieten. Ik ben diegen die dat bij mij deden later nog wel eens tegengekomen en heb ze letterlijk recht in hun gezicht uitgelachen.
Op dinsdag 29 juli 2003 23:49 schreef Toebroodjie het volgende:[..]
Onzin. De pesters zijn vaak juist de zwakkere die zich sterk willen krijgen door met hun gepest indruk te maken op anderen en zo hun mankementen te verbergen. Op een gevn moment vallen ze ooit door de mand. Bobendien is de mens een mens en geen dier.
quote:Kan inderdaad het geval zijn, hoeft niet
Onzin. De pesters zijn vaak juist de zwakkere die zich sterk willen krijgen door met hun gepest indruk te maken op anderen en zo hun mankementen te verbergen. Op een gevn moment vallen ze ooit door de mand. Bobendien is de mens een mens en geen dier.
quote:Loud and clear
Op dinsdag 29 juli 2003 23:53 schreef erikh het volgende:Hier vergis je je in, meeste pesters plagen meer, er zijn maar een paar echte pesters, en nee ik was geen pester vroeger. Persoonlijk noem ik deze 'plaag'pesters, liever meelopers. Ik heb er kennis mee gemaakt, in de groep zijn ze de man, maar als ik ze alleen tegen kwam gingen ze een straatje om.....
Ik weet wat je bedoelt maar ik heb het laten gaan, sterker nog die gasten kom ik nu nog wel eens tegen, hebben geen opleiding, klotebaan enzo en zien er niet uit. Ik lach erom en spreek ze gewoon aan. Ze kunnen me niks maken, maar niet omdat zij veranderd zijn maar omdat ik zo veranderd ben en dat bedoel ik ermee. Ik heb wel eens gedacht dat dit het neit waard was en er maar mee te stoppen maar ik heb doorgezet. Iemand zei tegen mij, je kan wel zielig lopen doen maar wie laat zich hier pesten. Toen ben ik gaan nadenken en sindsdien is het alleen maar beter gegaan.
Ik zeg echt niet dat die pesters lieverdjes zijn, sterker nog het zijn de smerigste klootzakken die er rond lopen maar je kunt niet alles bij de pester neerleggen vind ik. Ik ben een voorbeeld van iemand die eroverheen is gekomen en als ze me nu pesten kan het me echt geen fuck schelen, dat is wel ff wat anders dan vroeger. Daarom zeg ik dat het ook aan de persoon die gepest wordt ligt.
Ik hoop dat mijn bedoeling nu wat duidelijker is.
quote:Yep.
Op dinsdag 29 juli 2003 23:56 schreef LKP het volgende:[..]
Loud and clear
Het is inderdaad belangrijk om gewoon door te zetten. Heel grof gezegd, is het in mijn situatie ook ongeveer zo gegaan.
Wat ik toen geleerd heb vertel ik nu dus wel eens tegen de zoon van een kennis van me, die heeft hetzelfde probleem als ik vroeger had. Als ik zo iemand kan helpen doe ik het zeker, maar uiteindelijk moet hij het zelf doen natuurlijk
quote:Is het niet zo dat veel pesters, pesten door frustraties om andere dingen, voornl de thuis situatie.
quote:Klopt en het is heel goed dat jullie dat konden, maar helaas zijn er ook mensen die dit niet kunnen en ook die mensen treft geen schuld alhoewel het wel aan ze ligt natuurlijk
Op dinsdag 29 juli 2003 23:56 schreef LKP het volgende:[..]
Loud and clear
Het is inderdaad belangrijk om gewoon door te zetten. Heel grof gezegd, is het in mijn situatie ook ongeveer zo gegaan.
quote:Precies en dat bedoelde ik dus ook.
Op woensdag 30 juli 2003 00:00 schreef HarryH het volgende:[..]
Klopt en het is heel goed dat jullie dat konden, maar helaas zijn er ook mensen die dit niet kunnen en ook die mensen treft geen schuld alhoewel het wel aan ze ligt natuurlijk
quote:Onderschat jonge mensen niet.... Kinderen kunnen verder denken dan jij denkt. En begrijpen ook meer als jij denkt. Het enige wat zij missen is de nodige theoretische kennis en levenservaring om gebeurtenissen te koppelen aan normen en waarden. En het zodoende dus op de juiste waarde te kunnen schatten.
Op dinsdag 29 juli 2003 23:59 schreef yavanna het volgende:[..]
Is het niet zo dat veel pesters, pesten door frustraties om andere dingen, voornl de thuis situatie.
Dat hoeft dus verder niets te zeggen over zwak/sterk zijn.
Mensen kunnen idd verder denken dan andere diersoorten, maar juist bij jongere mensen werkt nog niet helemaal zo.
Verder heb je IMO grotendeels gelijk. Het gros van de pesters, pest omdat zij zelf een kutleven hebben. Dit proberen zij IMO te verlichten door andere / zwakkere jongeren te pesten.
Gelukkig ben ik zelf nooit gepest en ik heb anderen ook nooit gepest, op wat geplaag na, heeeeeel af en toe. En zelfs daar heb ik wel een klein beetje spijt van...
Zeker als je zoiets leest als dat verhaal van dat meisje en haar ouders... word je toch stil van...
[Dit bericht is gewijzigd door vanwel op 30-07-2003 00:05]
quote:* LKP edit bericht, begreep hem verkeerd....
Op woensdag 30 juli 2003 00:02 schreef vanwel het volgende:
Goed verhaal, maar het is te makkelijk om gepeste mensen over 1 kam te scheren. Kinderen die gepest worden en die er overheen komen, hebben vaak steun gehad aan ouders, familie en misschien zelfs nog wel een aantal vrienden. Iemand die uiteindelijk zelfmoord pleegt, heeft waarschijnlijk nog veel problemen op de achtergrond spelen en kan geestelijk helemaal niet worden opgevangen door iemand anders. In zulke gevallen is het oneindig maal lastiger om jezelf er doorheen te slepen en er bovenop te komen.
Het is absoluut waar dat je manier van reageren invloed heeft op hoeveel je gepest wordt, maar niet volledig. De een is nou eenmaal zwakker dan de ander daarin. Om dan de zwakkeren de schuld te geven, dat klopt niet. Degenen die pesten, die zijn schuldig.
Het zou ook wel eens goed zijn als leraren er wat harder tegenop treden. In het merendeel van de gevallen als een kind er uberhaupt zijn docent over aanspreekt, krijgt die te horen 'schelden doet geen pijn', of 'gewoon negeren, dan houdt het wel op'. Nee, dat is dus lang niet altijd zo.Gelukkig ben ik zelf nooit gepest en ik heb anderen ook nooit gepest, op wat geplaag na, heeeeeel af en toe. En zelfs daar heb ik wel een klein beetje spijt van...
Zeker als je zoiets leest als dat verhaal van dat meisje en haar ouders... word je toch stil van...
[Dit bericht is gewijzigd door LKP op 30-07-2003 00:04]
quote:Ik vind niet dat je van schuld kunt spreken bij die gepesten maar zij zijn zelf vaak wel de oorzaak. Misschien verwarrend. Ik heb zelf persoonlijk heel weinig steun gehad aan anderen, alleen mijn moeder en mijn zus eigenlijk. Voor de rest niemand. Ik was het op gegeven moment gewoon zat en besloot wat aan mezelf te doen.
Op woensdag 30 juli 2003 00:02 schreef vanwel het volgende:
Goed verhaal, maar het is te makkelijk om gepeste mensen over 1 kam te scheren. Kinderen die gepest worden en die er overheen komen, hebben vaak steun gehad aan ouders, familie en misschien zelfs nog wel een aantal vrienden. Iemand die uiteindelijk zelfmoord pleegt, heeft waarschijnlijk nog veel problemen op de achtergrond spelen en kan geestelijk helemaal niet worden opgevangen door iemand anders. In zulke gevallen is het oneindig maal lastiger om jezelf er doorheen te slepen en er bovenop te komen.
Het is absoluut waar dat je manier van reageren invloed heeft op hoeveel je gepest wordt, maar niet volledig. De een is nou eenmaal zwakker dan de ander daarin. Om dan de zwakkeren de schuld te geven, dat klopt niet. Degenen die pesten, die zijn schuldig.
Het zou ook wel eens goed zijn als leraren er wat harder tegenop treden. In het merendeel van de gevallen als een kind er uberhaupt zijn docent over aanspreekt, krijgt die te horen 'schelden doet geen pijn', of 'gewoon negeren, dan houdt het wel op'. Nee, dat is dus lang niet altijd zo.Gelukkig ben ik zelf nooit gepest en ik heb anderen ook nooit gepest, op wat geplaag na, heeeeeel af en toe. En zelfs daar heb ik wel een klein beetje spijt van...
quote:Ook hier ben ik het niet mee eens, ze geven onbewust wel een aanleiding, maar degene die pesten pesten zo weer iemand anders als het slachtoffer 'vervalt' zeg maar
Op woensdag 30 juli 2003 00:04 schreef erikh het volgende:[..]
Ik vind niet dat je van schuld kunt spreken bij die gepesten maar zij zijn zelf vaak wel de oorzaak. Misschien verwarrend. Ik heb zelf persoonlijk heel weinig steun gehad aan anderen, alleen mijn moeder en mijn zus eigenlijk. Voor de rest niemand. Ik was het op gegeven moment gewoon zat en besloot wat aan mezelf te doen.
quote:euh, dat zeg ik toch ook
Op woensdag 30 juli 2003 00:05 schreef HarryH het volgende:[..]
Ook hier ben ik het niet mee eens, ze geven onbewust wel een aanleiding, maar degene die pesten pesten zo weer iemand anders als het slachtoffer 'vervalt' zeg maar
quote:Ze zijn dus niet de oorzaak, het pesten komt ook duidelijke uit van de pestkop
Op woensdag 30 juli 2003 00:06 schreef erikh het volgende:[..]
euh, dat zeg ik toch ook
quote:Klopt, alleen komt dit, omdat ze dan weer een nieuw slachtoffer nodig hebben. En die nieuwe geeft ook weer een aanleiding om gepest te worden.
Op woensdag 30 juli 2003 00:05 schreef HarryH het volgende:[..]
Ook hier ben ik het niet mee eens, ze geven onbewust wel een aanleiding, maar degene die pesten pesten zo weer iemand anders als het slachtoffer 'vervalt' zeg maar
quote:de onzekerheid van die mensen is jusit de oorzaak dat juist zij vaak gepest worden. Zo bedoel ik het. Het is onbedoeld maar dat is wel waar pesters op afgaan.
Op woensdag 30 juli 2003 00:07 schreef HarryH het volgende:[..]
Ze zijn dus niet de oorzaak, het pesten komt ook duidelijke uit van de pestkop
quote:En hiertegen moeten leraren dus optreden. Bij mij op school was er één leraar die een keer vroeg (Tijdens het pesten notabene) of het goed met me ging. En verder niks....
Op woensdag 30 juli 2003 00:09 schreef vanwel het volgende:
Ok, maar jij kon dat dan kennelijk, gelukkig. Maar er zijn nou eenmaal ook mensen die dat niet durven, heel simpel. Misschien kan je dan inderdaad zeggen dat ze het 'veroorzaken', maar ze kunnen er niks aan doen. Dat jij er wat tegen kon doen, wil natuurlijk niet zeggen dat anderen dat ook kunnen...
quote:Verschil tussen slachtoffer en pestkop, slachtoffer vraagt er niet om, het overkomt hem, de pestkop pikt echt iemand uit en laat zich zelf er bewust op los
Op woensdag 30 juli 2003 00:09 schreef LKP het volgende:[..]
Klopt, alleen komt dit, omdat ze dan weer een nieuw slachtoffer nodig hebben. En die nieuwe geeft ook weer een aanleiding om gepest te worden.
Die kan dus besluiten dat zijn leven waardeloos is, thuis gaat het *** en op school nu ook al, zijn resultaten verslechteren, dus toekomst zal ook wet *** zijn, ah, daar is de trein....< >
quote:dit is zo herkenbaar
Op woensdag 30 juli 2003 00:10 schreef LKP het volgende:[..]
En hiertegen moeten leraren dus optreden. Bij mij op school was er één leraar die een keer vroeg (Tijdens het pesten notabene) of het goed met me ging. En verder niks....
De school waar mijn ouders me heen stuurden omdat ze daar goed op pesten zouden letten was nog de ergste van allemaal
quote:The easy way out... leuk onderschrift trouwens
Op woensdag 30 juli 2003 00:10 schreef Argenta het volgende:
...maar wat nou wanneer niet alleen de pester, maar ook degene die gepest wordt thuis ook in een rot situatie zit ?Die kan dus besluiten dat zijn leven waardeloos is, thuis gaat het *** en op school nu ook al, zijn resultaten verslechteren, dus toekomst zal ook wet *** zijn, ah, daar is de trein....<
>
[Dit bericht is gewijzigd door LKP op 30-07-2003 00:13]
Dát is nog eens wraak nemen. Ik denk niet dat die jongens nog zo gemakkelijk over straat kunnen. Ik denk al helemaal niet dat die jongens ooit nog eens iemand durven te pesten.
quote:en helaas voor sommige de enige weg die ze nog zien
Op woensdag 30 juli 2003 00:13 schreef LKP het volgende:[..]
The easy way out...
quote:Triest
Op woensdag 30 juli 2003 00:13 schreef Disorder het volgende:
Een jongen niet ver van mij vandaan pleegde zelfmoord omdat hij de bijna dagelijkse druk van het pesten niet meer aan kon. In zijn afscheidsbrief schreef hij dat een bepaalde alinea van zijn laatste brief hardop in de kerk voorgelezen moest worden. Dat gebeurde. De namen van de pesters werden tijdens de begravenismis voorgedragen aan de stampvolle kerk.Dát is nog eens wraak nemen. Ik denk niet dat die jongens nog zo gemakkelijk over straat kunnen. Ik denk al helemaal niet dat die jongens ooit nog eens iemand durven te pesten.
Wel een goede straf voor die pestkoppen, lijkt me een enorme klap in je gezicht als je naam dan wordt voorgelezen
quote:En het moraal van dit stukje?? sorry, tis al kinderbedtijd geweest, kvolg het ff niet meer
Op woensdag 30 juli 2003 00:10 schreef HarryH het volgende:[..]
Verschil tussen slachtoffer en pestkop, slachtoffer vraagt er niet om, het overkomt hem, de pestkop pikt echt iemand uit en laat zich zelf er bewust op los
quote:Wat was de reactie van de pestkoppen op de dood van hun slachtoffer?
Op woensdag 30 juli 2003 00:13 schreef Disorder het volgende:
Een jongen niet ver van mij vandaan pleegde zelfmoord omdat hij de bijna dagelijkse druk van het pesten niet meer aan kon. In zijn afscheidsbrief schreef hij dat een bepaalde alinea van zijn laatste brief hardop in de kerk voorgelezen moest worden. Dat gebeurde. De namen van de pesters werden tijdens de begravenismis voorgedragen aan de stampvolle kerk.Dát is nog eens wraak nemen. Ik denk niet dat die jongens nog zo gemakkelijk over straat kunnen. Ik denk al helemaal niet dat die jongens ooit nog eens iemand durven te pesten.
quote:Dat dus het slachtoffer niet alleen de oorzaak, aanleiding of wat dan ook is
Op woensdag 30 juli 2003 00:15 schreef LKP het volgende:[..]
En het moraal van dit stukje?? sorry, tis al kinderbedtijd geweest, kvolg het ff niet meer
![]()
quote:Dan heb ik het nog gevolgd
Op woensdag 30 juli 2003 00:17 schreef HarryH het volgende:[..]
Dat dus het slachtoffer niet alleen de oorzaak, aanleiding of wat dan ook is
Voor degene die gestop zijn, wat is de reden ervan dat je gestopt bent?
En is het bij sommigen van jullie voorgekomen dat jullie slachtoffer de gemakkelijke uitweg heeft gekozen en wat deed het dan met jullie?
hier dus een verhaaltje van een pestkop die zelf ook een klein beetje verbaal gepest werd al moet ik zeggen dat verbaal zeker zo hard aanslaat voor mij in ieder geval dan wel niet harder.
beetje wazig allemaal misschien maar ben niet zo goed in het onder woorden brengen van me ervaringen en gedachten.
edit: Wat natuurlijk ook van groot belang is is de opvoeding die kinderen genieten en dan bedoel ik vooral de normen en waarden vaak zit dit op een laag peil bij de pestkoppen en de mensen die gepest worden.
Zelf ben ik vroeger ook heel vaak gepest. En dan niet eventjes klieren, maar echt gemene dingen en vernederingen.
Ondanks dat ben ik altijd positief blijven kijken en ergens halverwege de mavo was ik het spuugbeuh met dat geklier en ik liet me dan dus
ook niet meer op mn kop zitten. Ik heb schijt gekregen aan die pesters en ben een hoop positieve zaken in gaan zien in plaats van alleen maar een donker
zelfbeeld.
Zodra je een positiever zelfbeeld hebt, dan sta je gelijk 10x zo stevig in je schoenen!Én: je straalt het ook uit.
Mede daardoor werd ik in die periode zelfs populairder bij het vrouwelijk geslacht en ik kreeg veel meer vrienden.
Ik denk dan ook dat het voor een groot gedeelte aan het slachtoffer ligt dat gepest wordt: aan zijn houding. Zeg nu zelf: is het niet veel makkelijker
om iemand te klieren die zwakheid uitstraalt, dan een patser waarvan je een tik op je gezicht krijgt als je hem kliert?
Hoe iemand ermee omgaat die gepest wordt verscheelt per persoon en ik denk dat de oorzaak daarvan voor een gedeelte bij de persoon zelf tussen z'n oren zit
en voor een gedeelte bij de opvoeding.
Als je zelfmedelijden hebt dan trek je de pesterijen allemaal veel meer aan lijkt mij..
Zelf ben ik van het type dat totaal geen zelfmedelijden heeft, er zijn altijd mensen die het veel erger hebben meegemaakt dan ik denk ik maar.
Natuurlijk is dit alleen maar mijn persoonlijke mening hoor, en die mag je geven toch?
quote:Wat jij hier neer zet is jou ervaring met het pesten en hoe je het beleeft hebt zou niet weten waarvoor er opschudding zou moeten komen.
Op woensdag 30 juli 2003 10:25 schreef Johnny_Cool het volgende:
mijn idee hierover gaat voor heel wat opschudding zorgen dat weet ik nu al:Natuurlijk is dit alleen maar mijn persoonlijke mening hoor, en die mag je geven toch?
Ik ben het dan ook voor een bepaald deel met je eens alleen je moet je ook kunnen voorstellen dat het niet altijd aan het kind ligt dat gepest word er zijn namelijk zoveel verschillende oorzaken die er na toe kunnen leiden dat een kind gepest word.
En in inderdaad het creeren van jezelf beeld in een positieve zin is van zeer groot belang alleen de een die doet dat direct terwijl de ander jaren lang met een negatief zelfbeeld rondloopt en een enkeling komt er nooit meer uit.
quote:Daar heb ik helaas niets over gehoord. Ik zou wel willen weten of het effect heeft.
Op woensdag 30 juli 2003 00:16 schreef HarryH het volgende:[..]
Wat was de reactie van de pestkoppen op de dood van hun slachtoffer?
quote:Onzin...
Op dinsdag 29 juli 2003 23:35 schreef erikh het volgende:
Vergeet niet dat dat vooral ligt aan de persoon die gepest wordt.
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 09:57 schreef Dryw.Filtiarn het volgende:
Laat ik het zo stellen... ik ben nu 20, maar 1/3 van m'n leven is letterlijk verpest en nog 1/3 ben ik inmiddels al bezig om alles weer "te herstellen" voor zover je daarover kunt spreken.
Echt geleeft heb ik nog niet in ieder geval. En ja ik heb ook op de rand gestaan. Letterlijk op de rand van een brug over een snelweg.
Ik heb één keer meegedaan aan het collectief pesten van een meisje bij ons op de basisschool. Dáár heb ik nog steeds spijt van. Verder was ik eigenlijk zelf meestal de lul.
quote:lees mijn andere posts ook eens ff voordat je hier zo op reageert, daar leg ik ff wat uitgebreider uit wat ik bedoel.
Op woensdag 30 juli 2003 11:56 schreef ElisaB het volgende:[..]
Onzin...
quote:Weleens van leestekens gehoord? Spelling stoor ik me niet aan, maar geen leestekens....
Op woensdag 30 juli 2003 02:06 schreef Nightmare21 het volgende:
blaat.
quote:Ik vind dat er tussen pesten en pesten nog wel een verschil zit. Alle kinderen pesten wel eens of worden gepest. In dit geval is het meer iemand zijn leven dusdanig verzieken dat íe niet meer wil leven en dat vind ik heel kwalijk. Ze moeten de pesters dan ook maar straffen.
Op dinsdag 29 juli 2003 23:22 schreef HarryH het volgende:
Ik las laatst een artikel (geschreven door Bob van der Meer, de wetenschapper over pesten) over een jongen die z'n hele leven als gepest werd en er ook bijna niet aan kon ontkomen omdat hij op een eiland woonde.
In ieder geval hij pleegde zelfmoord, iets wat je wel vaker hoort.Wat doet, denktof voelt in zo een geval de pestkop?
Schudt het hem of haar wakker of gaan ze gewoon weer vrolijk verder met pesten?En aan de ex-pestkoppen, wat is nu de reden geweest dat jullie dachten: ik pest niet meer!
quote:Inderdaad. Ik vind wel dat de schoolleiding en de maatschappij in het algemeen er bovenop moet zitten, maar je roeit het nooit helemaal uit. Als ouder kun je natuurlijk ook je steentje bijdragen, want het belangrijkste is dat een kind zelf de macht heeft om het pesten te doen ophouden, maar meestal niet durft. Zo'n kind ondergaat het lijdzaam. Als ouder zou je daar actief wel iets aan moeten kunnen doen. Het ergste is wanneer een leraar mee gaat doen met de klas en ook de pispaal aan begint te vallen om de popi-jopie uit te hangen of om zijn eigen frustraties van vroeger alsnog af te reageren.
Een beetje pesten kan geen kwaad (zolang het een beetje over en weer is en er sprake van een gelijkwaardige situatie is, maar soms komt het aardig dicht in de buurt van iemand opzettelijk schade toe willen brengen, dus feitelijk strafbaar.
quote:Hmm, no offence maar kun je niet beter proberen je zelfvertrouwen wat op te krikken ipv een snauw terug te geven.
Op woensdag 30 juli 2003 12:50 schreef Duna het volgende:[..]
Ik vind dat er tussen pesten en pesten nog wel een verschil zit. Alle kinderen pesten wel eens of worden gepest. In dit geval is het meer iemand zijn leven dusdanig verzieken dat íe niet meer wil leven en dat vind ik heel kwalijk. Ze moeten de pesters dan ook maar straffen.
Overigens ben ik vroeger zelf ook gepest op school vanwege mijn 'rondingen'En heb daardoor ook geen zelfvertrouwen meer. Maar nu is het wel zo dat de eerste de beste die iets over mijn gewicht zegt een flinke snauw terug kan verwachten. En dat is dan ook het enige voordeel van gepest worden.. dat je leert om van je af te bijten.
quote:Ik ga me hier even schaamteloos mee bemoeien...
Op woensdag 30 juli 2003 12:58 schreef erikh het volgende:[..]
Hmm, no offence maar kun je niet beter proberen je zelfvertrouwen wat op te krikken ipv een snauw terug te geven.
quote:Tuurlijk kan het opluchten en het lucht ook zeker op, maar zelfvertrouwens is belangrijker. Als je iemand afsnauwt voel je je op dat moment misschien even goed maar als je zelfvertrouwen hebt voel je je in het algemeen een stuk beter.
Op woensdag 30 juli 2003 13:10 schreef Bombie het volgende:[..]
Ik ga me hier even schaamteloos mee bemoeien...
![]()
Een snauw teruggeven kan heerlijk opluchten én je zelfvertrouwen opkrikken. Je bent namelijk assertief (tuurlijk... redelijk op zo iemand in praten is ms nóg beter, maar niet realistisch gezien het feit dat pesten op zich al niet echt van redelijkheid getuigt) en je laat merken dat ze maar iemand anders moeten zoeken om hun frustraties op af te reageren. En als iedereen zo zou reageren blijft er niemand over om die frustraties op af te reageren en is het hele pest-probleem de wereld uit geholpen.
quote:Oké... maar hoe bouw je dat zelfvertrouwen dan op als je de hele tijd het gevoel hebt over jezelf dat je niet genoeg voor jezelf opkomt? .
Op woensdag 30 juli 2003 13:13 schreef erikh het volgende:[..]
Tuurlijk kan het opluchten en het lucht ook zeker op, maar zelfvertrouwens is belangrijker. Als je iemand afsnauwt voel je je op dat moment misschien even goed maar als je zelfvertrouwen hebt voel je je in het algemeen een stuk beter.
Eh.. voor jezelf opkomen misschien?
Zelfvertrouwen bouw je ook op door de juiste keuzes te maken en als je al het gevoel hebt dat je over jezelf heen laat lopen, lijkt me 'lijdzaam ondergaan' geen juiste keuze.
Jij bedoelt natuurlijk dat wanneer je je goed voelt over jezelf en je vindt dat je best mollig mag wezen en dat je mooi bent, je die opmerkingen dan redelijk ongeinteresseerd laat passeren? Vaak blijkt dan dat mensen er een schepje bovenop doen omdat ze het niet kunnen uitstaan dat het je niks doet. Zo wordt er vanzelf een keiharde sfeer gecreëerd. Misschien kun je het dan beter op tijd de kop indrukken.
Bovendien heb ik zelf de mening dat wanneer iemand mij irl belachelijk probeert te maken of me uit zou schelden of whatever, ik dan niet over mezelf begin te twijfelen, maar die persoon ga geven wat hem/haar toekomt. Dat is meer handelen vanuit een rechtvaardigheidsgevoel dan vanuit onzekerheid. Ik denk dat die persoon het daarna wel laat en aangezien ik toch geen vriendjes met zo iemand hoef te worden heb ik ook geen potentiële vriendschap in gevaar gebracht.
quote:Ik ben ook altijd gepest. Ik was erg verlegen, daarom was ik ws 'uitgekozen' om gepest te worden.
Op dinsdag 29 juli 2003 23:44 schreef Argenta het volgende:[..]
Absoluut niet mee eens, meer een goedpratertje voor de pesters!
Denk eraan dat een sterk introvert persoon gewoon vanuit zijn visie niet opgewassen is tegen een verbaal/non-verbaal pester, en dus een makkelijk slachtoffer, zoals de meeste pesters (lafbekken die ze zijn) er ongestoord mee door kan gaan.
Oeps, inloggen onder Ingrid19 niet gelukt.
Ingrid 19 is dus gepest, Djeez niet.
[Dit bericht is gewijzigd door Djeez op 30-07-2003 17:22]
quote:Ja, maar hij legt dus uit dat door middel van snauwen je zelfvertrouwen beter word. En hij heeft nog gelijk ook. Want het begint met snauwen, dan zie je dat er iets is bij die pesters wat veranderd. Ze blijven misschien wel pesten maar voor jezelf weet je dat je wat durft terug te zeggen. En dit kan je langzaamaan uitbouwen.
Op woensdag 30 juli 2003 13:13 schreef erikh het volgende:[..]
Tuurlijk kan het opluchten en het lucht ook zeker op, maar zelfvertrouwens is belangrijker. Als je iemand afsnauwt voel je je op dat moment misschien even goed maar als je zelfvertrouwen hebt voel je je in het algemeen een stuk beter.
quote:Deze ga ik onthouden
Op woensdag 30 juli 2003 13:53 schreef Bombie het volgende:[..]
Bovendien heb ik zelf de mening dat wanneer iemand mij irl belachelijk probeert te maken of me uit zou schelden of whatever, ik dan niet over mezelf begin te twijfelen, maar die persoon ga geven wat hem/haar toekomt. Dat is meer handelen vanuit een rechtvaardigheidsgevoel dan vanuit onzekerheid. Ik denk dat die persoon het daarna wel laat en aangezien ik toch geen vriendjes met zo iemand hoef te worden heb ik ook geen potentiële vriendschap in gevaar gebracht.
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 18:38 schreef FlipDwerg het volgende:
Ik vind als je niet gepest wordt je dan eigenlijk uit respect diegene die gepest worden een beetje moet verdedigen... tenzij ze natuurlijk echt voor een goeie reden gepest worden. (bv het zijn echte klootzakken)
Ik spreek uit ervaring dat het NIET gedaan moet worden.
En ik schaam me nogsteeds diep dat ik dat het zelf gedaan heb.
Graag zou ik kunnen zeggen dat als ik op de basisschool al wist hoe het was om gepest te worden, ik het nooit gedaan had, maar ik heb het gevoel dat ik toen ik zelf pestte ik niet doorhad hoe de gepestte persoon het ervaarde.
Ik ben op een gegeven moment door de Juffrouw benaderd en er werd mij verteld dat ik dat nooit meer moest doen. Daarna is het afgenomen. Wat me nog wel altijd bijblijft is dat eens mijn 'slachtoffer' op me afkwam, (hij wist toen al dat ik een gesprek had gehad met de juffrouw) een rare kop trok, en een soort brommend geluid maakte. (absoluut met opzet). Ik reageerde daar heel kort op: "aap."
Daarna ging hij naar de juffrouw, en kreeg ik op me flikker. Dat was eigenaardig en heb ik nooit begrepen.
Waarschijnlijk ervaarde hij het totaal anders.
Wat ik daarmee duidelijk wil maken is dat pesters over het algemeen niet bewust aan het pesten zijn, maar gewoon een laf lolletje over iemand anders' rug.
Dat verzacht het niet, maar ik denk dat ze er makkelijk vanaf gebracht kunnen worden door ze duidelijk te maken waar ze mee bezig zijn.
(dat is mijn kijk erop dan hè...)
deze persoon heeft ik geloof zon 7 jaar later zelfmoord gepleegd!
vop de basisschool werd ik gespest omdat ik er als een jongen uitzag en ik heb grote oren die nogal ver van mijn hoofd staan.
ik heb alles overleeft en toen ging ik naar de mavo.
op een gegeven moment moest ik als brugpieper naar een klas toe om wat te gaan halen bij de docente.
er zaten van die 4e klasssers binnen en ik klop netjes op de deur en mocht binnen komen.
ik zeg wat ik kom halen en meteen zei er zo'n miep van sjonge wat heb jij een grote zeilers zeg zal je wel hard gaan als het hard waait.
iedereen in die klas lachen....
ik keek die meid aan en zei zo van: zal je nu wel tegenvallen he dat ik niet meteen jankend wegloop!
meteen werd zei uitgelachen door de klas omdat ze dat dus niet verwacht had.
na het lachen vroeg ik haar : en hoe voelt dat nou uit worden gelachen om een domme nutteloze opmerking?
was meteen afgelopen. niemand op die school heeft me gepest!
Gewoonweg het inzicht dat wat je doet echt kwaad doet, dat was niet de insteek, daar had ik niet bij stilgestaan.
Het was nooit de bedoeling om iemand echt kwaad te doen, dat zie je als kind ook niet zo.
Mijn broer was een echte pestkop, ik was daarbij vergeleken heilig.
Mijn ouders hebben van alles geprobeerd om het te stoppen, veel gepraat, straf, alles erop en eraan.
Niets hielp........
Bij mij wel, ik heb gehoort wat er gezegd is en realiseerde me dat dat echt waar was, je doet echt iemand kwaad, het is niet leuk, het is niet lachen....
Ik kom uit het Gooi maar ik heb bepaald geen bekakt accent. Juist erg plat. Maarja in de eerste klas kwam ik dus bij veel 'bekakte' mensen in de klas. Eerste week werd er wel een beetje om gelachen enzo hoe ik praatte maar ik maakte er wel extra vrienden door .
Was alleen 1 gozer die op me neerkeek, echt zo een arrogante kwal (kan hem nu nog niet uitstaan als ik aan hem terugdenk). Hij was ook een erge streber en wou altijd de beste van de klas zijn. Helaas voor hem ging leren mij erg makkelijk af en was ik vaak net iets beter als hem. Dit kon hij echt niet hebben en hij moest altijd wat aanmerken op mij. Hij zat te zeiken over me naam, me kleding, me accent en dat ik lui was enz.
In het begin kon ik het wel hebben en zei of deed ik nooit wat terug, maar na een tijdje begon het me wel te irriteren. Toen had ik het met me ouders erover en die gaven mij toen de raad om 'het' gewoon terug te doen. Ik heb hem toen 2 maanden helemaal gek gemaakt, totdat hij op een gegeven moment huilend naar onze mentrix was gestapt. Daarna alles uitgepraat en geen problemen meer gehad. Hij zei niks meer tegen mij en ik niet meer tegen hem.
In het begin was ik wel trots op mezelf dat ik hem had aangepakt, maar later kreeg ik ook een beetje een gevoel van schaamte erbij, omdat ik mezelf altijd zag als een aardige jongen die geen vlieg kwaad deed.
Dit is misschien niet echt pesten (of wel?), maar ik las geen andere verhalen van pestkoppen. Misschien dat dit andere mensen aanzet tot hun verhaal
quote:Je hebt gelijk, alleen loop je dan de kans om zelf gepest te worden. Er zit (zat? volgens mij issie weg gepest) een jongen bij mij in d eklas en die word echt o-n-t-z-e-t-t-e-n-d gepest dor de hele school. We waren op een schoolreisje, en in de bus begon het pesten al. Ik zij er subtiel iets van, en kreeg gelijk een grote bek terrug van de pestkoppen
Ik vind als je niet gepest wordt je dan eigenlijk uit respect diegene die gespest worden een beetje moet verdedigen... tenzij ze natuurlijk echt voor een goeie reden gepest worden. (bv het zijn echte klootzakken)
Nou ik wil hem wel verdedigen, alleen wil ik niet het risico lopen dat ik weer gepest word.
quote:Waarschijnlijk was je niet beter in Nederlands
Op woensdag 30 juli 2003 22:52 schreef Zed het volgende:
Helaas voor hem ging leren mij erg makkelijk af en was ik vaak net iets beter als hem.
quote:Gelukkig kan jij er ook wat van: Eeuwige faam en dank van het persoon dat gepest werd
Op woensdag 30 juli 2003 23:41 schreef blaataap1970 het volgende:[..]
Waarschijnlijk was je niet beter in Nederlands
Flauw, ik weet het:P
quote:Dat kun je beter ook doen als je van jezelf weet dat jij wél tegen die gasten opgewassen bent. Je kunt je ws beter bij voorbaat niet iets op de hals halen waarvan je 100% zeker weet dat je het niet aankunt.
Op woensdag 30 juli 2003 23:26 schreef Trance4Ever het volgende:[..]
Nou ik wil hem wel verdedigen, alleen wil ik niet het risico lopen dat ik weer gepest word.
Eigenlijk zou het wel zo moeten zijn dat je doet wat je het gevoel geeft dat het zo hoort (ook al betekent dat dat je het zelf enigszins moeilijk krijgt), maar ik begrijp het wel dat iedereen ook zijn eigen belangen heeft. In ergere mate is dat natuurlijk het geval wanneer iemand niet ingrijpt als een ander in elkaar geslagen wordt of nog erger. Maar nogmaals.. het is een zeer begrijpelijk handelen in de tegenwoordige maatschappij.
quote:Gelukkig is daar niets fout aan
Op donderdag 31 juli 2003 00:12 schreef LKP het volgende:[..]
Gelukkig kan jij er ook wat van: Eeuwige faam en dank van het persoon dat gepest werd
faam (de ~)
1 reputatie
2 roem, vermaardheid
quote:hier ben ik het Totaal mee oneens. het ligt aan verschillende dingen:
Vergeet niet dat dat vooral ligt aan de persoon die gepest wordt. En dan vooral de manier waarop die reageert.
- opvoeding
- sinds wanneer word iemand gepest, als iemand zn hele leven door leeftijdsgenoten onder de duim wordt gehouden, krijg zo'n persoon niet de kans om zichzelf te ontwikkelen, en dus, zal diegene mindr goed tegen-pesters kunnen.
- Het ligt eraan of een persoon ook mentaal gepest word of niet.
Het ligt niet aan de persoon die gepest wordt, erg makkelijk om zo te denken. Het ligt aan ouders en omgeving, sneu om te zeggen dat het aan de persoon zelf ligt.
En het verschil tussen plagen en pesten, ligt er maar aan Hoe vaak het word gedaan, op wat voor manier het wordt gedaan, er zit een dunne lijn tussen deze 2. maar hier gaat het nu niet over.
Ik snap alleen niet dat je niet inziet, dat Het dus niet aan de gepeste-persoon kan liggen. Want die persoon wordt gevormd door zn omgeving, en is het Heeel erg simpel gezegd van je.
[Dit bericht is gewijzigd door gutterichi op 31-07-2003 10:23]
quote:Ach een groep van 20 man(en vrouw) (de hele klas minus toenmalige vriendin) tegenover je hebben staan valt toch wel mee?
Op woensdag 30 juli 2003 11:58 schreef ElisaB het volgende:[..]
Heel droevig dat je leven zo verziekt kan worden door gepest van anderen.
Ik heb één keer meegedaan aan het collectief pesten van een meisje bij ons op de basisschool. Dáár heb ik nog steeds spijt van. Verder was ik eigenlijk zelf meestal de lul.
Het meeste respect heb ik voor 1 van die jongens, die na m'n examen op het examenfeest naar me toe kwam en z'n excuses heeft aangeboden voor alles wat hij gedaan had. Hij stond gewoon zelfs met tranen in z'n ogen. De rest ben ik nooit weer tegen gekomen en dat is voor de meesten ook maar goed ook.
quote:Bizar...
Op donderdag 31 juli 2003 12:15 schreef Dryw.Filtiarn het volgende:[..]
Ach een groep van 20 man(en vrouw) (de hele klas minus toenmalige vriendin) tegenover je hebben staan valt toch wel mee?
[..]
quote:Het ontwikkelde zich vrij eenvoudig hoor... 1 iemand begon, snel gingen de popi jongetjes (4 stuks) meedoen, die trokken op hun beurt weer anderen mee en uiteindelijk was het de hele groep. Het proces heeft langer geduurd dan ik nu zo omschrijf hoor. In totaal duurde het zo'n 2 jaar, maar dat neemt niet weg dat het dus wel steeds erger werdt en er steeds moeilijker mee om te gaan was.
Op donderdag 31 juli 2003 12:25 schreef Bombie het volgende:[..]
Bizar...
Hoe ontwikkelde zich dat in hemelsnaam?
En moesten ze je vriendin ook hebben (omdat ze jouw vriendin was ms)?
maar ja, je mag geen zelfmoord topics meer openen
quote:Als je erop terugkijkt, Is er dan iets waarvan je nu denkt dat je destijds had kunnen doen om het te voorkomen of iig in de kiem te smoren?
Op donderdag 31 juli 2003 12:32 schreef Dryw.Filtiarn het volgende:[..]
Het ontwikkelde zich vrij eenvoudig hoor... 1 iemand begon, snel gingen de popi jongetjes (4 stuks) meedoen, die trokken op hun beurt weer anderen mee en uiteindelijk was het de hele groep. Het proces heeft langer geduurd dan ik nu zo omschrijf hoor. In totaal duurde het zo'n 2 jaar, maar dat neemt niet weg dat het dus wel steeds erger werdt en er steeds moeilijker mee om te gaan was.
quote:Dat is dan wel weer opmerkelijk, gezien 't feit dat als je iemand verdedigt die gepest wordt (en ik neem aan dat ze dat wel deed) je dan dus zelf ook al snel de volle laag krijgt.
Wat mijn toenmalige vriendin betreft, nee zij kon gewoon "normaal" leven. Ze lieten haar met rust.
quote:*zucht*
Op donderdag 31 juli 2003 10:18 schreef gutterichi het volgende:[..]
hier ben ik het Totaal mee oneens. het ligt aan verschillende dingen:
- opvoeding
- sinds wanneer word iemand gepest, als iemand zn hele leven door leeftijdsgenoten onder de duim wordt gehouden, krijg zo'n persoon niet de kans om zichzelf te ontwikkelen, en dus, zal diegene mindr goed tegen-pesters kunnen.
- Het ligt eraan of een persoon ook mentaal gepest word of niet.Het ligt niet aan de persoon die gepest wordt, erg makkelijk om zo te denken. Het ligt aan ouders en omgeving, sneu om te zeggen dat het aan de persoon zelf ligt.
En het verschil tussen plagen en pesten, ligt er maar aan Hoe vaak het word gedaan, op wat voor manier het wordt gedaan, er zit een dunne lijn tussen deze 2. maar hier gaat het nu niet over.Ik snap alleen niet dat je niet inziet, dat Het dus niet aan de gepeste-persoon kan liggen. Want die persoon wordt gevormd door zn omgeving, en is het Heeel erg simpel gezegd van je.
Lees nou toch eerst eens even de rest van het topic voordat je op deze reactie reageert, dan zie je mijn uitleg erachter.
quote:Ik heb er destijds van alles aangedaan, maar verder dan laatste waarschuwingen dat de betreffende mensen geschorst of van school gestuurd werden is het nooit gekomen. Telkens was het "de laatste keer" dat ze het op school zouden accepteren, maar die laatste keer kwam steeds weer.
Op donderdag 31 juli 2003 12:50 schreef Bombie het volgende:[..]
Als je erop terugkijkt, Is er dan iets waarvan je nu denkt dat je destijds had kunnen doen om het te voorkomen of iig in de kiem te smoren?
quote:Binnen school "negeerden" we elkaar zoveel mogelijk, om er juist voor te zorgen dat zij er niet op gepakt zou worden. Niemand wist ook eiglijk dat we een relatie hadden.
Op donderdag 31 juli 2003 12:50 schreef Bombie het volgende:[..]
Dat is dan wel weer opmerkelijk, gezien 't feit dat als je iemand verdedigt die gepest wordt (en ik neem aan dat ze dat wel deed) je dan dus zelf ook al snel de volle laag krijgt.
quote:Precies... je hebt in principe juist gehandeld door het op de 'correcte' manier op te lossen en de leiding zich hier in te laten mengen. Helaas dat je door die leiding uiteindelijk toch in de steek gelaten bent. Zo erg zelfs dat je zelfs naar een andere school moest. Het geeft maar eens te weer aan dat je als jongere niet altijd kunt vertrouwen op de 'fantastische hulp' van die 'enorm verstandige en verantwoordelijke' volwassenen. In jouw geval had het misschien kunnen helpen door extreem van je af te bijten. Dat moet je natuurlijk wel liggen. Sommigen kunnen dat gewoon niet zo goed en zijn dus een wat grotere prooi voor de pesters.
Op donderdag 31 juli 2003 13:11 schreef Dryw.Filtiarn het volgende:[..]
Ik heb er destijds van alles aangedaan, maar verder dan laatste waarschuwingen dat de betreffende mensen geschorst of van school gestuurd werden is het nooit gekomen. Telkens was het "de laatste keer" dat ze het op school zouden accepteren, maar die laatste keer kwam steeds weer.
Uiteindelijk is het zo slecht met me gegaan dat ik gedwongen van de HAVO naar de MAVO moest, waar het uiteindelijk allemaal beter ging omdat ik eindelijk een klas had die mij wel respecteerde en accepteerde.
quote:Slim, maar diep triest dat zoiets nodig is.
Binnen school "negeerden" we elkaar zoveel mogelijk, om er juist voor te zorgen dat zij er niet op gepakt zou worden. Niemand wist ook eiglijk dat we een relatie hadden.
Wat die pesters feitelijk doen is haat kweken. Ze leggen de basis voor opgekropte haat die er soms op een vreselijke manier uit kan komen. En daarna, als iemand volledig geflipt een ander iets heeft aangedaan, ach en wee lopen roepen en met het vingertje gaan wijzen en verontwaardigd zijn dat iemand 'zich niet aan de regels van de maatschappij houdt'.
quote:ikga dan ook even zuchten: *zucht*
Op donderdag 31 juli 2003 13:07 schreef erikh het volgende:[..]
*zucht*
Lees nou toch eerst eens even de rest van het topic voordat je op deze reactie reageert, dan zie je mijn uitleg erachter.
En nog steeds vind ik dat het gemakzuchtig denken is, als je denkt dat het alleen maar ligt aan *hoe diegene het opneemt*.
Zoals ik zei, het ligt aan een aantal factoren.
Je zei in een van die posts: de een komt er later vanaf, ander pleegt zelfmoord, hoe komt dat? iedereen neemt het verschillend op.(hoe je het precies zei weet ik niet)
En daarvoor zei je 100% zeker, 'Vergeet niet, het ligt ook aan degene die gepest word'
en dat vind ik verre van waar, redenen? heb ik in mijn eerste reactie gepost.
Misschien bedoel je het inderdaad anders, maar zeg dat dan ook ff duidelijk, maar de dingen, die er staan zoals je het geschreven hebt, ben ik het niet mee eens.
[Dit bericht is gewijzigd door gutterichi op 31-07-2003 14:39]
ik heb nooit gepest
quote:das erg klote voor je. Ik hoop voor je dat je er toch op een of andere manier overheen komt, mij is het gelukt dus waarom zou het jou niet lukken.
Op donderdag 31 juli 2003 13:59 schreef CherryLips het volgende:
ik was ook altijd de lul. ze vinden altijd wel wat om over te zeiken, ze pikken er gewoon iemand uit die zich ietsje anders gedraagt dan de rest en hoppaaaaa basisschool tijd naar de klote. ik ben ook geen gymnasium gaan doen omdat daar alle leiers naar toe gingen, maar havo ging ook niet en hoppaaaaa brugklas, 2e en de halve 3e naar de klote. En toen toch amar VWO gaan doen. En ja hoor, een havist tussen den trutten, hoppaaaa 5e en 6e weg. Heel leuk, zoiets. En o wee als je een grote bek teruggeeft dan krijg je gewoon een mep. Ik ben er nog steeds niet overheen en ik zal er nooit overheen raken, ik wil iedere pestkop even goed vervloeken voor hetgeen wat ze anderen aandoen. Ik blijf hier de rest van mijn leven last van hebben en ik schuw mensen nu (vooral jongens eigenlijk) omdat ik ze niet vertrouw. Omdat ik denk dat ze, als ik weg ben, achter mijn rug om me uitschelden en ook als ze me zien en ze gaan fluisteren en lachen dat ik denk dat t weer zo ver is. Dat is geen achtervolgingswaanzin, maar trauma's.
Hoppa. Pestkoppen de pot op.
succes in ieder geval
quote:nuttige uitspraak?
Op donderdag 31 juli 2003 14:34 schreef ook_gek het volgende:
Van pesten worden de meeste mensen hart zo niet zullen ze af vallen. De zwakke worden van de sterke gescheiden
quote:Volens mij is dit gewoon een ruzie, bij pesten is er sprake van een ongelijkwaardige relatie, hier werd er van beide kanten aangevallen en jij won uiteindelijk
Op woensdag 30 juli 2003 23:26 schreef Trance4Ever het volgende:[..]
Je hebt gelijk, alleen loop je dan de kans om zelf gepest te worden. Er zit (zat? volgens mij issie weg gepest) een jongen bij mij in d eklas en die word echt o-n-t-z-e-t-t-e-n-d gepest dor de hele school. We waren op een schoolreisje, en in de bus begon het pesten al. Ik zij er subtiel iets van, en kreeg gelijk een grote bek terrug van de pestkoppen
quote:Die positie heb ik inderdaad ingenomen, het verdedigen van de pestkoppen, wat mij tegelijk verbaasde en ook verheugde is dat je soms onverwachts een paar twijfelaars of meelopers aan jouw kant kreeg en de pestkop zich een stuk zwakker voelde
Ik vind als je niet gepest wordt je dan eigenlijk uit respect diegene die gespest worden een beetje moet verdedigen... tenzij ze natuurlijk echt voor een goeie reden gepest worden. (bv het zijn echte klootzakken)
quote:Hij heeft zichzelf daarna duidelijk genoeg gecorrigeerd door te beaamen dan een slachtoffer inderdaad voor een soort aanleiding zorgt maar geen schuld treft.
Op donderdag 31 juli 2003 14:29 schreef gutterichi het volgende:[..]
ikga dan ook even zuchten: *zucht*
je moet niet telkens denken dat als iemand reageert je posts niet gelezen heeft, ik lees altijd het topic door, voordat ik reageer.
dat heb ik dus ook allang gedaanEn nog steeds vind ik dat het gemakzuchtig denken is, als je denkt dat het alleen maar ligt aan *hoe diegene het opneemt*.
Zoals ik zei, het ligt aan een aantal factoren.
Je zei in een van die posts: de een komt er later vanaf, ander pleegt zelfmoord, hoe komt dat? iedereen neemt het verschillend op.(hoe je het precies zei weet ik niet)
En daarvoor zei je 100% zeker, 'Vergeet niet, het ligt ook aan degene die gepest word'en dat vind ik verre van waar, redenen? heb ik in mijn eerste reactie gepost.
Misschien bedoel je het inderdaad anders, maar zeg dat dan ook ff duidelijk, maar de dingen, die er staan zoals je het geschreven hebt, ben ik het niet mee eens.
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 09:23 schreef blaataap1970 het volgende:[..]
Gelukkig is daar niets fout aan
quote:Van pesten worden een aantal hard (including me) de meeste blijven zwak en een aantal kunnen het niet aan en plegen zelfmoord....
Van pesten worden de meeste mensen hart zo niet zullen ze af vallen. De zwakke worden van de sterke gescheiden
ik heb nooit gepest
quote:Hmm.. Ik ben niet op de basisschool gepest, maar op de Middelbare school. Wel is het zo, dat ik lichamelijk een stuk sterker geworden ben als toendertijd. Ik zit op MA en Fitness en ik weet dat ik nu meer lichamelijke (en ook geestelijke) kracht heb om iemand aan te kunnen. Dat komt ook, doordat ik nu door trainen, weet, waar mijn grenzen ongeveer liggen en ik een aanvaller op waarde kan schatten. Zo ben ik de afgelopen 2 jaar, meerdere keren aangevallen door groepen jongeren en toch is er nooit wat gebeurd. Zelfs geen klappen gevallen, terwijl ze er op het uiterlijk toch 'gevaarlijk' uitzagen.
Op vrijdag 1 augustus 2003 07:27 schreef Nightmare21 het volgende:
wat mij vaak opvalt zijn vaak diegene die het moeilijk hebben gehad op de basisschool dat juist die mensen vaak lichamelijk heel sterk worden en het idee hebben dat ze iedereen aan moeten pakken die hun afwijst of denigrerend naar hun toe doet en die dan te grazen willen nemen
graag reactie
Maar ik heb niet het gevoel om iedereen die denigrerend doet of afwijzend is eens even een flink pak rammel te geven. Dat heeft IMO geen nut. Er zullen altijd mensen zijn die mij afwijzen cq die mij denigrerend behandelen. Mensen die mij afwijzen, kan ik nu ook gewoon doodnegeren. En mensen die mij denigrerend behandelen, kan ik nu verbaal de baas (in een groot aantal van de gevallen).
quote:Dit zou zo mijn verhaal kunnen zijn. Het enige was dat ik wel op de basisschool gepest ben
Op vrijdag 1 augustus 2003 10:24 schreef LKP het volgende:[..]
Hmm.. Ik ben niet op de basisschool gepest, maar op de Middelbare school. Wel is het zo, dat ik lichamelijk een stuk sterker geworden ben als toendertijd. Ik zit op MA en Fitness en ik weet dat ik nu meer lichamelijke (en ook geestelijke) kracht heb om iemand aan te kunnen. Dat komt ook, doordat ik nu door trainen, weet, waar mijn grenzen ongeveer liggen en ik een aanvaller op waarde kan schatten. Zo ben ik de afgelopen 2 jaar, meerdere keren aangevallen door groepen jongeren en toch is er nooit wat gebeurd. Zelfs geen klappen gevallen, terwijl ze er op het uiterlijk toch 'gevaarlijk' uitzagen.
Maar ik heb niet het gevoel om iedereen die denigrerend doet of afwijzend is eens even een flink pak rammel te geven. Dat heeft IMO geen nut. Er zullen altijd mensen zijn die mij afwijzen cq die mij denigrerend behandelen. Mensen die mij afwijzen, kan ik nu ook gewoon doodnegeren. En mensen die mij denigrerend behandelen, kan ik nu verbaal de baas (in een groot aantal van de gevallen).
Het meisje werd ontzettend vele gepest, op een dag is ze in tranen de weg over gerend... onder een auto.
In deze klas ( eigenlijk deze school )
heerste het " pestprobleem " behoorlijk.
Heel moeilijk allemaal. Bij deze kinderen heeft het iig wèl indruk gemaakt.
quote:Ja is heel klote, maar de grote mensenwereld is ook niet zo lief en aardig, hadden diezelfde mensen die zelfmoord pleegde om het pesten het wel in de grote mensen wereld gered?
Op vrijdag 1 augustus 2003 10:20 schreef LKP het volgende:[..]
Van pesten worden een aantal hard (including me) de meeste blijven zwak en een aantal kunnen het niet aan en plegen zelfmoord....
Dat is de grote vraag.....
Even een hele harde stelling hierdoor neergezet, ik ben tegen pesten, hoop dat we snel een goede oplossing kunnen vinden zodat het verleden tijd is(zowel bij kinderen als bij volwassenen, vooral bij volwassenen, want daar leren de kinderen het hoe ze het echt goed aan moeten pakken.....).
quote:dank je
Op donderdag 31 juli 2003 18:43 schreef erikh het volgende:[..]
das erg klote voor je. Ik hoop voor je dat je er toch op een of andere manier overheen komt, mij is het gelukt dus waarom zou het jou niet lukken.
succes in ieder geval
quote:bij mij op de middelbare had ook 1 meisje geprobeerd zelfmoord te plegen, ik kreeg daar gewoon de rillingen van. dat die kleine etters zo ver gaan en niet weten wat ze aanrichten.
Op woensdag 6 augustus 2003 15:46 schreef Mirage het volgende:
Ik heb stage gelopen op een basisschool ( juffie ! ).
In die klas zat eenmeisje waarvan haar zus gestorven is doordat ze onder een auto rende.Het meisje werd ontzettend vele gepest, op een dag is ze in tranen de weg over gerend... onder een auto.
In deze klas ( eigenlijk deze school )
heerste het " pestprobleem " behoorlijk.Heel moeilijk allemaal. Bij deze kinderen heeft het iig wèl indruk gemaakt.
quote:Het is zeker dat zij het niet zouden redden. Want ze zijn er niet meer. Feit is wel dat er inderdaad wat aan gedaan moet worden. Want in de huidige maatschappij zouden ook 'zwakkeren' zonder zorgen moeten kunnen leven. Er zijn genoeg mogelijkheden om toch normaal te functioneren en het is zonde als iemand door deze manier dood moet. Aan de andere kant is het misschien gewoon de natuur. Zoals al gezegd is: Only the strongest will survive. Zo is het ook in de natuur. Dus aan de ene kant lullig, maar aan de andere kant, misschien heel normaal.
Op woensdag 6 augustus 2003 15:49 schreef erodome het volgende:[..]
Ja is heel klote, maar de grote mensenwereld is ook niet zo lief en aardig, hadden diezelfde mensen die zelfmoord pleegde om het pesten het wel in de grote mensen wereld gered?
Dat is de grote vraag.....
quote:Worden er eigenlijk weleens überhaupt mensen een soort van gepest op FOK?
Op donderdag 31 juli 2003 12:35 schreef MikeyMo het volgende:
Heel fok pest mij...maar ja, je mag geen zelfmoord topics meer openen
Als jullie informatie willen voor je docementaire, (ik moet er nog wel even goed over nadenken!) geef dan a.u.b. een e-mailadres.
quote:Dat is dus onzin. Door pesten worden mensen onnodig beschadigd en voor het leven getekend door mensen die te dom zijn om te beseffen wat ze een ander aandoen. Ja, je wordt er hard van, maar je bent van binnen ook beschadigd als mens en dat gaat nooit meer weg.
ik heb nooit gepest
quote:En weet je wat het erge is?? het zijn niet alleen kinderen die pesten.
Op dinsdag 29 juli 2003 23:49 schreef yavanna het volgende:[..]
Pesten is een ernstig iets, maar idd wel iets wat er bij hoort en niet alleen op school ( hoewel het daar vaak de ergste vormen lijkt aan te nemen ), ook daarbuiten gebeurt het.
Dat het zo uit de hand kon lopen, vindt ik voor een heel groot deel liggen aan de volwassenen die erbij staan en niets of niet voldoende doen.
Aangezien zeker jonge kinderen nog niet goed kunnen aanvoelen hoe en wat, al lijkt dat soms wel zo te zijn.
Treiteren op het werk is ook een steeds vaker voorkomend verschijnsel. Waarom?? Meestal omdat iemand anders is of om dat diegene in de ogen van de pesters een bedreiging vormt.
Vul een nationaliteit in en het is discriminatie, maar iemand die verlegen is, of juist superintelligent, dikker dan gemiddeld, rood haar heeft, een pokdalig gezicht, andere interesses heeft dan het klootjesvolk.. wat is het dan??? Lief bedoeld zeker
gejat van Chuck Palaniuk
antwoorden van dit gesprek liggen niet bij anderen maar bij jezelf
Kan je dit niet dan is het je eigen schuld. (vin ik)
Ik geloof in Survival of the fittest.
Maar het meeste ben ik toch gepest in mijn leven door mijn moeder... maar omdat het je moeder is en je toch onbewust veel van haar houdt, is het verschikkelijk moeilijk om er iets tegen te doen..
ze botviert al jarenlang al haar frustraties uit haar leven, en dat zijn er nogal wat.... op mijn vader, mijn autistische broer, en mij af.
maar zelf heeft ze weinig sociale contacten en is ze vroeger ooit eens door 2 dronken buurmannen, njah.. jullie begrijpen hem wel..
Dus ondanks wat ze me af en toe psychisch aandoet blijf ik haar steunen en proberen dat verleden een beetje te verwerken met haar, wat enorm moeizaam gaat.
een pester kan je tenminste nog simpel voor z`n bek slaan gaat een beetje moeilijk bij mams...
Goh hoe zou hij toch zon houding krijgen? Het ergste is dat je niet kunt vluchten van pesten door van school te verwisselen omdat je houding dan al verpest is. Zo trek je het steeds aan.
Pesten is simpelweg een overlevingsmanier. Mensen die pesten zijn vaak verbaal zwak en heel erg onzeker. En dat kan dus helemaal omslaan in pestgedrag zodat diegene zelf niet gepest wordt. Het ligt dus aan de pester. Die zou een zelfvertrouwen cursus moeten krijgen. En de gepeste ook. Misschien samen een id?
Ik heb een jaar pabo gedaan en mijn spw diploma en studeer voor doecnt geschiedenis. Ik ben dus vaste gast op scholen. Er wordt vaak sneaky gepest en het is zo DAMN frustrerend dat je er bijna niets ana kunt doen.
Ouders zijn vaak ook het probleem bewust of onbewust geven zij verkeere signalen af naar het kind. Zoals te hoge eisen. Leer maar man te worden etc etc.
quote:Wat een makkelijke en doordachte uitspraak, welja pak de grootste pestkop aan en de rest durft niet meer.
Op dinsdag 7 oktober 2003 00:52 schreef Amano het volgende:
Dan moet je maar voor jezelf opkomen! Pak de grootste pestkop aan waarbij idereen aanwezich is en de volgende dag durft de rest nietmeer.
Spreek uit ervaring.Kan je dit niet dan is het je eigen schuld. (vin ik)
Survival of the Fittest, altijd weer een terugkomend stereotiep woord in dit soort gevallen, zo gaan sociale mensen niet met elkaar om.
Men bekommert zich om de zwakkere, als jij langdurig ziek werd kan men jij ook gewoon laten dood gaan?
't Is immers survival of the fittest en de fittest ben je dan niet.
Ik ben van mening dat in een gezonde menselijke samenleving survival of the fittest niet nagestreefd dient te worden.
Ik was trouwens altijd degene die het opnam voor slachtoffers en confrontaties niet uit de wegging, het deed pestkoppen en meelopers wel even schrikken dat het slachtoffer niet meer alleen stond...
gelukkig zit ik in een omgeving waar juist de 'pester' als domkop wordt gezien...
vorige week nog: OK.. ik heb wat 'mindere' eigenschappen
kerel probeert (voor de 20ste keer) ten koste van mij een grap te maken...
Ik heb hem genadeloos (met woorden) afgemaakt.. en iedereen prikte dwars door hem heen!!! Zo ook de andere gasten en ook degenen die in betreffende kroeg op dat moment aan het werk waren..
quote:Go ole!
Op woensdag 8 oktober 2003 00:32 schreef Ole het volgende:
[ff paar dingen gelezen.. maar niet alles..}
gelukkig zit ik in een omgeving waar juist de 'pester' als domkop wordt gezien...
vorige week nog: OK.. ik heb wat 'mindere' eigenschappenkerel probeert (voor de 20ste keer) ten koste van mij een grap te maken...
Ik heb hem genadeloos (met woorden) afgemaakt.. en iedereen prikte dwars door hem heen!!! Zo ook de andere gasten en ook degenen die in betreffende kroeg op dat moment aan het werk waren..
Ik ben vroeger ook redelijk veel gepest, en af en toe kom ik die gasten nog wel tegen, maar tegenwoordig lul ik ze er ook makkelijk uit
Ik heb nog nooit iemand geslagen trouwens, maar mocht een van die gasten van de basisschool, al is dat 10 jaar geleden, iets proberen te flikken dan zou het wel es de eerste keer kunnen zijn
quote:voor sommige mensen werkt het averechts en worden ze binnen de kortste keren door iedereen uitgedaagt... lijkt me niet slim aggresie is ook vaak maar een teken van angst. en met zo'n oplossing zal je zelf als het wel lukt ook een pester worden om te zorgen dat andere mensen jou niet pesten (nog meer angst) het beste is om te laten zien dat jij niet bang bent en dat is door te durven om bang te zijn. en te leren om er mee om te gaan. eenmaal in de shit za je alleen maar blijven zinken tot je snapt dat jij naar beneden gaat en niet de wereld omhoog.
Op dinsdag 7 oktober 2003 00:52 schreef Amano het volgende:
Dan moet je maar voor jezelf opkomen! Pak de grootste pestkop aan waarbij idereen aanwezich is en de volgende dag durft de rest nietmeer.
Spreek uit ervaring.Kan je dit niet dan is het je eigen schuld. (vin ik)
ik heb ook wel gepest, maar niet getreitert ofzo..
het moest wel leuk blijven
denk dat er op lange termijn niets aan te doen is..kinderen in bescherming nemen werkt niet denk ik....
tja moeilijk
quote:Leuk voor wie???
Op donderdag 9 oktober 2003 01:06 schreef TheWilliedockSaints het volgende:ik heb ook wel gepest, maar niet getreitert ofzo..
het moest wel leuk blijven
Toen ik een jaar of 14 was heb ik de opper pestkop terug gepakt door een kort verhaaltje ergens in een blad te plaatsen met zijn naam/adres/foto en tel nr er onder.
Ik heb na de basisschool geen last meer gehad van pesterijtjes e.d. Maar mocht dit zich weer voor doen op mn werk of waer dan ook, dan pak ik die pestkop gruwlijk hard terug.
Je moet je proberen zoals al vermelden, je eigen uit dat gat zien te trekken. Andere kunnen dat niet voor je doen. Die kunnen alleen advies geven maar jij zelf moet daar iets mee doen.
quote:Hear, hear. Het is inderdaad belachelijk om het met een halfbegrepen Darwinwoord nog enigzins goed te praten, ook. Als dezelfde mensen na het uitgaan genadeloos in elkaar werden gestampt en iedereen hun kreet om hulp negeerde, zouden ze woedend zijn.
Op woensdag 8 oktober 2003 00:24 schreef HarryH het volgende:Survival of the Fittest, altijd weer een terugkomend stereotiep woord in dit soort gevallen, zo gaan sociale mensen niet met elkaar om.
Men bekommert zich om de zwakkere, als jij langdurig ziek werd kan men jij ook gewoon laten dood gaan?
't Is immers survival of the fittest en de fittest ben je dan niet.
Ik ben van mening dat in een gezonde menselijke samenleving survival of the fittest niet nagestreefd dient te worden.
Pesten maakt je complete zelfbeeld kapot en het beinvloed de manier waar je op zaken reageert en neem je je hele leven mee. En daar draag je ook de hele leven de gevolgen van.quote:Op maandag 6 oktober 2003 17:53 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dat is dus onzin. Door pesten worden mensen onnodig beschadigd en voor het leven getekend door mensen die te dom zijn om te beseffen wat ze een ander aandoen. Ja, je wordt er hard van, maar je bent van binnen ook beschadigd als mens en dat gaat nooit meer weg.
Hoe zie jij de hulp aan chronisch zieken/gehandicapten e.d.?quote:Op woensdag 6 augustus 2003 19:15 schreef LKP het volgende:
[..]
Het is zeker dat zij het niet zouden redden. Want ze zijn er niet meer. Feit is wel dat er inderdaad wat aan gedaan moet worden. Want in de huidige maatschappij zouden ook 'zwakkeren' zonder zorgen moeten kunnen leven. Er zijn genoeg mogelijkheden om toch normaal te functioneren en het is zonde als iemand door deze manier dood moet. Aan de andere kant is het misschien gewoon de natuur. Zoals al gezegd is: Only the strongest will survive. Zo is het ook in de natuur. Dus aan de ene kant lullig, maar aan de andere kant, misschien heel normaal.
Is deels waar vind ik. T laat z'n littekes achter maar als je echt wil dan kun je jezelf veranderen en zorgen dat je niet zwak meer overkomt..quote:Op donderdag 12 augustus 2004 23:46 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Pesten maakt je complete zelfbeeld kapot en het beinvloed de manier waar je op zaken reageert en neem je je hele leven mee. En daar draag je ook de hele leven de gevolgen van.
Want de meeste mensen begrijpen niet waarom je soms zo afwijkend kan reageren op zaken of zo maar spontaan ontbranden.
Pesters weten echt niet wat ze aanrichten.....
Hoe reageerde die pester op jou?quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 12:35 schreef Ket_Ais het volgende:
Ik werd vroeger ook alleen maar in groepen gepest (vooral op de basisschool). Alleen durven ze natuurlijk niet of hoeven ze zich niet te "bewijzen" tegenover hun vriendjes. Eigenlijk zijn de pesters juist zielige onzekere mensjes. Helaas heeft dat gepest wel zijn littekens achtergelaten want ik blijf onzeker en verlegen en vraag me dan ook vaak af of ik wel aardig gevonden vond. Maar gelukkig gaat dat steeds meer vooruit en krijg ik wat meer schijt aan de rest. Nu zou ik best wel terug naar het verleden kunnen gaan en die pesters wel aankunnen. Een hele tijd terug kwam ik wel zo'n pester tegen tijdens mijn toenmalige werk. Ik had lekker een veel hogere functie en die voormalig pester kwam maar als een weinig succesvol mannetje over op me. Haha! Revenge is sweet. Ik ben toch wel benieuwd naar hoe het de rest verlopen is. Menig pester heeft toch wel een lager IQ. Hopelijk beseffen ze wat een impact pesten kan hebben op iemand en leren ze dat snel af bij hun eigen kinderen.
Vaak weten ze het ook echt niet meer, zo'n belangrijke ervaring was het waarschijnlijk niet voor ze.quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 00:25 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Hoe reageerde die pester op jou?
Deed hij of hij er niets meer van af wist? Dat doen ze soms namelijk volgens mij
Ja, dat wel maar er blijft altijd en restje achter wat je niet weg krijgt en er zijn altijd zaken die in je achterhoofd spellen of je gewoon onzeker maken. Andere hoeven dat dan niet te merken maar voor je eigen gevoel is dat er nog steeds.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 11:13 schreef Bemiddelaar het volgende:
[..]
Is deels waar vind ik. T laat z'n littekes achter maar als je echt wil dan kun je jezelf veranderen en zorgen dat je niet zwak meer overkomt..
Maar dat kost wel veel tijd & moeite, maar onmogelijk is het zeker niet..
kan niks anders zeggen dat ik hiermee eens ben. ben zelf ook 3 jaar lang gepest op de basisschool door ongv. pakweg 14 man. Weet eigenlijk nog steeds niet de reden waarom.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 23:46 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Pesten maakt je complete zelfbeeld kapot en het beinvloed de manier waar je op zaken reageert en neem je je hele leven mee. En daar draag je ook de hele leven de gevolgen van.
Want de meeste mensen begrijpen niet waarom je soms zo afwijkend kan reageren op zaken of zo maar spontaan ontbranden.
Pesters weten echt niet wat ze aanrichten.....
Het jammere is dat in een aantal vormen van 'pesten', het niet uit maakt hoe je reageert. Als je getrapt bent zeg je au, als je lang genoeg getrapt wordt ga je bloeden. En denk maar niet dat je dan als kind zit "moet stoer doen, dan laten ze met rust", nee, dan denk je "fuck! dat doet fucking pijn! waarom ik? ik doe die gasten toch niks?".quote:Op dinsdag 29 juli 2003 23:35 schreef erikh het volgende:
Toch vind ik dat mooi.quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 14:07 schreef nIghtorius het volgende:
[..]
de laatste jaar op deze school kwam er iemand bij. hij was 2x zo breed en 1 kop groter dan mij. vanwege mijn mellow mood vond hij dat ik een "downsymdroompje" was en besloot om mij even lekker te gaan pesten. Toen gebeurde iets bij mij waarvan ik behoorlijk geschrokken ben. op het moment dat hij mij begon te pesten knapte onmiddelijk iets in mij en reageerde behoorlijk heftig. Er komt erop neer dat er 2 klasgenoten + 1 leraar nodig was om mij tegen te houden naardat ik die gast compleet overrompeld had en hij weerloos in de wasbak lag en waarbij ik een flinke uithaal voorbereidde. ik wil niet weten wat er gebeurt is wanneer niemand mij had tegengehouden.
Hij zei eerst alleen maar een beleefde hoi. Toen vroeg ik of hij me niet meer kende. Hij zei mij nog wel te kennen. Daar heb ik het bij gelaten (er stonden ook collega's bij die niet hoeven te weten dat ik vroeger flink gepest werd) Toch heb ik daar nu wel spijt van. Ik had hem graag aangesproken op zijn gedrag van toen en de impact die dat had/heeft. Hij voelde zich wel duidelijk ongemakkelijk en daar genoot ik wel al stiekum van. Het "stoere" ventje was ineens een onzeker menneke. Gnagna..quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 00:25 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Hoe reageerde die pester op jou?
Deed hij of hij er niets meer van af wist? Dat doen ze soms namelijk volgens mij
Als jij ZO reageert dan ben jij nooit stelselmatig gepest, getrijterd en vernederd.quote:Op dinsdag 29 juli 2003 23:35 schreef erikh het volgende:
[..]
In principe is het wel een beetje zo, als je een groep onbekende kinderen ziet kun je er meestal redelijk snel degene uitpikken die gepest (gaat) worden. Ik zeg niet dat echt hun eigen schuld is, maar een kleine aanpassing in houding en gedrag kan veel ellende voorkomen. Dan kun je wel zeuren dat de slachtoffers geaccepteerd zouden moeten worden zoals ze zijn, maar zo werkt dat gewoon niet bij kinderen.quote:Op zondag 15 augustus 2004 01:24 schreef GM het volgende:
[..]
Als jij ZO reageert dan ben jij nooit stelselmatig gepest, getrijterd en vernederd.
Pesten doet ieder kind wel eens en incidenteel moet je daar ook tegen kunnen, maar zodra het structureel is wordt dat wel even een ander verhaal.
Mensen die stelselmatig gepest worden zijn meestal wat anders dan de doorsnee, in 99 van de 100 gevallen ook wat zachtmoediger dan gemiddeld en dan wil jij gaan beweren dat het aan degene die gepest wordt ligt??? Loopt die soms met een bord om zijn nek met de tekst "schop mij" ?
Zelfs door leraren? Die moeten toch pester beschermen?quote:Op zondag 15 augustus 2004 10:28 schreef Dromenvanger het volgende:
Ik ben wel eens gepest geworden, ook door leraren, maar ik zette mezelf op automatische piloot en ging negeren. In sommige gevallen zette ik zwaarder geschut in. Tegenwoordig weinig last ervan.
Pesters zijn van die personen die boven anderen willen staan. Een soort dwang- neurose.
Ook niet bij volwassen, ergo, volwassenen zijn net kinderen. Heeft ook niets met zeuren te maken maar met onaangepast gedrag van pesters. Waarom zou de gepeste zijn of haar houding aan moeten passen en de pester niet? De pester is nog altijd degene die de fout ingaat.quote:Op zondag 15 augustus 2004 10:16 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
In principe is het wel een beetje zo, als je een groep onbekende kinderen ziet kun je er meestal redelijk snel degene uitpikken die gepest (gaat) worden. Ik zeg niet dat echt hun eigen schuld is, maar een kleine aanpassing in houding en gedrag kan veel ellende voorkomen. Dan kun je wel zeuren dat de slachtoffers geaccepteerd zouden moeten worden zoals ze zijn, maar zo werkt dat gewoon niet bij kinderen.
Waarschijnlijk heb je wel zonder het te realiseren een paar mensen hun leven verwoest of verminkt voor ten minste die periode. Dat is het punt van pesten, voor jou is het grappig en leuk, maar het slachtoffer gaat er echter zwaar onder gebukt. Ik ben behoorlijk getreiterd een behoorlijke periode, tot ik doorsloeg en wat mensen fysiek heb beschadigd. Toen had ik die naam had lieten ze me met rust, schijtbakkenquote:Op zondag 15 augustus 2004 12:13 schreef Nicoluttje het volgende:
Ik was vroeger ook een giga pestkop. Als kind zijnde denk je echt niet aan de gevolgen. Het was leuk en ik kan niet zeggen dat ik nu spijt heb van wat ik toen allmeaal gedaan heb. Ik heb er toen van genoten en het is denk ik wel een periode geweest waar ik veel van geleerd heb!!
Door leraren gepest worden, daar ken ik er ook één van. Een meiske bij mij in de klas, was niet erg geliefd in de klas doordat ze vaak te veel vroeg en het daarna nog steeds niet snapte. Wat haar betreft vond ik het al erg dat ze door een groot deel van de klas werd gepest. Maar toen ze tijdens een les weer eens (oké, een stomme) vraag stelde. Werd ze door de leraar dusdanig voor paal gezet in de klas, dat de klas in een deuk lag. Sorry, maar dat vind ik het niet kunnen. als leraar behoor je mensen uit de klas te helpen. Hoe dom hun vraag ook is, daar ben je leraar voor. Niet leerlingen pesten zodat jezelf popie wordt.quote:Op zondag 15 augustus 2004 10:28 schreef Dromenvanger het volgende:
Ik ben wel eens gepest geworden, ook door leraren, maar ik zette mezelf op automatische piloot en ging negeren. In sommige gevallen zette ik zwaarder geschut in. Tegenwoordig weinig last ervan.
Pesters zijn van die personen die boven anderen willen staan. Een soort dwang- neurose.
Anderen helpen doe ik ook altijd, heb een zwak voor de underdog. Na de pest-periode werd ik populair. De lui met wie ik om hing pesten ook wel eens, maar dat tolereerde ik niet. Oke, een docent of een popi jopi pesten op z'n tijd is prima, maar niet steeds dat zelfde zielige ventje enzo. Overigens valt het me op dat je in zo'n pikorde af en toe verbaal en fysiek moest laten blijken dat je de baas was, heel merkwaardig. Overigens is het als je gepest wordt lastig hieruit te komen, het zou tof zijn als meer van de hoge-pik-orde mensen het eens voor die mensen op zouden nemen. Tuurlijk loop je het risico te dalen in de pik-orde dan, maargoed, je helpt wel iemands leven leuker te maken.quote:Op zondag 15 augustus 2004 12:35 schreef Randa_v het volgende:
Ik, zelf veel gepest, heb meestal dat ik het voor iemand op ga nemen. In dit geval deed ik het ook. Jammer dat ik hierdoor ruzie met de leraar kreeg, maar ja.
Het jammere van opnemen voor mensen die gepest worden, vind ik dat ik er nooit waardering voor kreeg. Terwijl ik echt zoiets had van, had iemand dat vroeger maar voor mij gedaan.
Bij mij is het pesten op een rare manier afgelopen. Een van de populaire jongens in de klas werd verliefd op mij, ja toen konden de andere jongens het niet meer maken om door te gaan.![]()
Zij staan bovenaan in de hiërarchie van het pesten. Zelfs het gedrag van pesters zelf is nog goed te praten in vergelijking met dat van zo'n leraar, die de plicht heeft het goede voorbeeld te geven. Wat een ontzettende kneus; Werkelijk een ernstig mislukt ontwerp des levens. Vind ik toch een beetje hetzelfde als een pyromaan die bij de brandweer zit (en die heb je óók).quote:Op zondag 15 augustus 2004 12:35 schreef Randa_v het volgende:
[..]
Door leraren gepest worden, daar ken ik er ook één van. Een meiske bij mij in de klas, was niet erg geliefd in de klas doordat ze vaak te veel vroeg en het daarna nog steeds niet snapte. Wat haar betreft vond ik het al erg dat ze door een groot deel van de klas werd gepest. Maar toen ze tijdens een les weer eens (oké, een stomme) vraag stelde. Werd ze door de leraar dusdanig voor paal gezet in de klas, dat de klas in een deuk lag. Sorry, maar dat vind ik het niet kunnen. als leraar behoor je mensen uit de klas te helpen. Hoe dom hun vraag ook is, daar ben je leraar voor. Niet leerlingen pesten zodat jezelf popie wordt.
Wat een raar, oppervlakkig wereldje is dat toch eigenlijk... op die leeftijd.quote:Bij mij is het pesten op een rare manier afgelopen. Een van de populaire jongens in de klas werd verliefd op mij, ja toen konden de andere jongens het niet meer maken om door te gaan.![]()
heb je dit zelf bedacht? Wat een onzin.quote:Op dinsdag 29 juli 2003 23:29 schreef prupke het volgende:
pestkoppen denken niet die doen......
stoer doen om vrienden te winnen.
totdat ze er achterkomen wat ze iemand voor schade aan hebben gericht. (meestal is dat zon 6 tot 10 jaar later, helaas)
Hoewel je sig zegt 'commentaar voor je houden', kan ik het niet laten even op te merken dat je ook absoluut als een oud-pester overkomt met je taalgebruik.quote:Op zondag 15 augustus 2004 11:25 schreef Paran0id_Andr0id het volgende:
Kom op man wie peste er vroeger nu niet ?? Nauw en ja als pispaal was dan was je beste dus dan kan je nu roepen van ik peste niet omdat je juist gepest werd
En jah ik ben eerlijk ik Peste vroeger wel. als het zo uitkwam vanzelf
Dat je vroeger een pestkop is al iets waarvoor je je moet schamen, als je eenmaal weet dat je iets hebt aangericht dat jouw lol opleverde door een ander te vertrappen snap ik niet dat je er geen spijt van kan hebben.quote:Op zondag 15 augustus 2004 12:13 schreef Nicoluttje het volgende:
Ik was vroeger ook een giga pestkop. Als kind zijnde denk je echt niet aan de gevolgen. Het was leuk en ik kan niet zeggen dat ik nu spijt heb van wat ik toen allmeaal gedaan heb. Ik heb er toen van genoten en het is denk ik wel een periode geweest waar ik veel van geleerd heb!!
Soms sta je ook machteloos, maar soms (en hiermee ben k heel voorzichtig) komt het ook doordat je te overdreven of 'leuk' erop reageert....(dit houdt in bijv. dramatisch huilen of enorme discussies aangaan).......quote:Op dinsdag 29 juli 2003 23:35 schreef erikh het volgende:
[..]
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik schrok er een beetje van toen ik de tekst las van Nicollutje. Hoop dat ze er nog eens echt over na denkt, wat ze waarschijnlijk heeft aangericht.quote:Op zondag 15 augustus 2004 21:02 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Dat je vroeger een pestkop is al iets waarvoor je je moet schamen, als je eenmaal weet dat je iets hebt aangericht dat jouw lol opleverde door een ander te vertrappen snap ik niet dat je er geen spijt van kan hebben.
Je hebt mensenlevens misschien voorgoed een andere draai gegeven, ik snap dat je daar als kind niet aan denkt, maar je zou nu spijt als haren op je hoofd moeten hebben!
Je zegt dat je er iets van geleerd hebt, maar naar mijn idee nog lang niet genoeg als ik lees wat je typt.
Als ik je profiel lees ben je echt iemand die haar leventje lekker op orde heeft, terwijl jouw slachtoffers nog wonden hebben die langzaam of niet genezen.
Smerige pestkop!![]()
das wel waar, maar vaak kun je het ook wel weer relativeren omdat je bekend bent met het gevoel van vroeger en weet dat je het zo ver niet meer wilt laten komen om gekwetst te worden...Denk dat je paar jaar geleden van een kutopmerking aardig wakker van kon liggen maar nu niet meer...quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 10:18 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja, dat wel maar er blijft altijd en restje achter wat je niet weg krijgt en er zijn altijd zaken die in je achterhoofd spellen of je gewoon onzeker maken. Andere hoeven dat dan niet te merken maar voor je eigen gevoel is dat er nog steeds.
Heel knap dat je opnam en er tegenin ging, dit deed ik ook altijd al werd dat mij niet in dank afgenomen.quote:Op zondag 15 augustus 2004 12:35 schreef Randa_v het volgende:
[..]
Ik, ben zelf veel gepest, heb meestal dat ik het voor iemand op ga nemen. In dit geval deed ik het ook. Jammer dat ik hierdoor ruzie met de leraar kreeg, maar ja.
Het jammere van opnemen voor mensen die gepest worden, vind ik dat ik er nooit waardering voor kreeg. Terwijl ik echt zoiets had van, had iemand dat vroeger maar voor mij gedaan.
Daar ben ik ook al inmiddels achtergekomen dat gepest worden een gigantische invloed heeft op je toekomstige levensjaren. Ik zelf voel me soms ook dat m'n leven niet de moeite waard meer is. Op zulke momenten kan ik echt kapot zijn en wil dan soms ook niet ff benaderd worden.quote:Op maandag 16 augustus 2004 22:56 schreef krakkemieke het volgende:
Ik ben een van die mensen die na 34 jaar nog de gevolgen van pesten ondervinden.
Het is zelfs 1 van de redenen waardoor ik in de WAO zit.
Ik ben zo de grond ingetrapt, dat het heel moeilijk is om te voelen dat ik de moeite waard ben om te leven.
Een belangrijk onderdeel om verder te kunnen, was om mijn pesters te vergeven en ze niet te haten. Maar als ik hier sommige posts lees, hebben pesters niks geleerd als ze weten hoezeer ze mensen beschadigd hebben.
Ik denk dat ik het gered heb, omdat ik verhuisde en naar een andere school ging. Daar was het heerlijk. Op de eerste school hebben de leraren zelfs niet tegen m'n ouders verteld dat ik gepest werd, dat deed ik zelf, toen ik het huis uit was.
En denk niet dat dat nu niet voorkomt, omdat het zo lang geleden is.
Ik kan goed tegen plagen, dat ben ik van huis uit gewend, gezellig. Maar pesten is echt anders, ook al word je niet in elkaar geslagen. De meester van mijn 2e school belde mijn moeder op, of er iets was, ik speelde niet mee..... Duh, ik mocht nooit meespelen, op die andere school....
Inderdaad............zo voel ik het ook!!quote:Op maandag 13 september 2004 22:28 schreef nIghtorius het volgende:
Flinke Schop!!
[..]
Daar ben ik ook al inmiddels achtergekomen dat gepest worden een gigantische invloed heeft op je toekomstige levensjaren. Ik zelf voel me soms ook dat m'n leven niet de moeite waard meer is. Op zulke momenten kan ik echt kapot zijn en wil dan soms ook niet ff benaderd worden.
Je ligt stukken moeilijker nieuwe contacten wanneer je zwaar gepest bent. Je bent stukken wantrouwiger en daardoor een stuk "geheimzinniger/introvert". De meeste mensen komen dan m'n ware aard pas te kennen wanneer ze maand of 5 à 6 met me omtrekken. Dan pas vertrouw ik ze een beetje. Ik vind deze gedrag van mij niet echt super, maar het is voor mij de enigste manier om mezelf in "bescherming" te nemen.
De meeste mensen begrijpen echt niet de schade die je berokkend word wanneer je gepest word/bent.
quote:Op zondag 15 augustus 2004 21:02 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Dat je vroeger een pestkop is al iets waarvoor je je moet schamen, als je eenmaal weet dat je iets hebt aangericht dat jouw lol opleverde door een ander te vertrappen snap ik niet dat je er geen spijt van kan hebben.
Je hebt mensenlevens misschien voorgoed een andere draai gegeven, ik snap dat je daar als kind niet aan denkt, maar je zou nu spijt als haren op je hoofd moeten hebben!
Je zegt dat je er iets van geleerd hebt, maar naar mijn idee nog lang niet genoeg als ik lees wat je typt.
Als ik je profiel lees ben je echt iemand die haar leventje lekker op orde heeft, terwijl jouw slachtoffers nog wonden hebben die langzaam of niet genezen.
Smerige pestkop!![]()
En u noemt dat wraak nemen? Bij mijn eventuele zelfmoord zal ik nooit de namen van mijn pesters op zo'n manier publiekelijk laten voordragen.quote:Op woensdag 30 juli 2003 00:13 schreef Disorder het volgende:
Een jongen niet ver van mij vandaan pleegde zelfmoord omdat hij de bijna dagelijkse druk van het pesten niet meer aan kon. In zijn afscheidsbrief schreef hij dat een bepaalde alinea van zijn laatste brief hardop in de kerk voorgelezen moest worden. Dat gebeurde. De namen van de pesters werden tijdens de begravenismis voorgedragen aan de stampvolle kerk.
Dát is nog eens wraak nemen. Ik denk niet dat die jongens nog zo gemakkelijk over straat kunnen. Ik denk al helemaal niet dat die jongens ooit nog eens iemand durven te pesten.
Hoe weet je dat zeker?quote:Op woensdag 15 september 2004 18:25 schreef HerRoz het volgende:
[..]
En u noemt dat wraak nemen? Bij mijn eventuele zelfmoord zal ik nooit de namen van mijn pesters op zo'n manier publiekelijk laten voordragen.
Herman
En wie ben jij dat jij daar over mag oordelen?quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 16:16 schreef Fly-or-Die het volgende:
achteraf vind ik dat die gast te weinig is gepest. wat een ontzettend kutkind was dat
Vergeet mijn reactie, weet niets zeker, ik alleen anders, dat was punt.quote:Op woensdag 15 september 2004 18:41 schreef Disorder het volgende:
[..]
Hoe weet je dat zeker?
Natuurlijk zal objectief bekeken het pesten niet de enige oorzaak zijn geweest. Feit blijft dat zo'n jongen /meisje die namen in zo'n brief openbaar maakt. Het zegt op zijn minst iets over de impact die dat pesten /de pesters heeft gehad op die persoon, en de drang om dat toch te melden uiteindelijk.quote:Op woensdag 15 september 2004 19:42 schreef thaleia het volgende:
Wat een lage actie, van die afscheidsbrief...
Sowieso kun je m.i. nooit spreken van "dood door pesten", het is nooit ALLEEN MAAR door het pesten dat iemand voor zelfdoding kiest. Daar was waarschijnlijk nog meer mis: klote thuissituatie, een zwak/pessimistisch karakter, aanleg voor depressiviteit....Er zijn zoveel mensen die even erg gepest zijn en wel iets van hun leven weten te maken; er moet in zo'n geval altijd meer aan de hand zijn.
gelul. De gepeste speelt natuurlijk een grote rol in het gebeuren, en wordt niet toevallig gekozen. Maar het is veelal voldoende om "anders" te zijn om al kandidaat te zijn.quote:Op dinsdag 29 juli 2003 23:35 schreef erikh het volgende:
[..]
Als dat pesten de druppel is de katalysator voor de zelfdoding kun je daar wel degelijk over spreken. Als je iemand voor zijn harses slaat en die sterft omdat hij daar een zwakke ader heeft lopen is hij toch echt door die klap gestorven en niet door die ader, waarmee hij wel 100 had kunnen worden.quote:Op woensdag 15 september 2004 19:42 schreef thaleia het volgende:
Wat een lage actie, van die afscheidsbrief...
Sowieso kun je m.i. nooit spreken van "dood door pesten", het is nooit ALLEEN MAAR door het pesten dat iemand voor zelfdoding kiest. Daar was waarschijnlijk nog meer mis: klote thuissituatie, een zwak/pessimistisch karakter, aanleg voor depressiviteit....Er zijn zoveel mensen die even erg gepest zijn en wel iets van hun leven weten te maken; er moet in zo'n geval altijd meer aan de hand zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |