Hier wordt toch anders vermeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Freulequote:Op woensdag 27 april 2005 19:14 schreef Natalie het volgende:
Jonker is een andere benaming voor: jonkheer.
Geloof niet dat freule een aquivalent heeft mbt de mannelijke vorm.
Da's eigenlijk best triest... maar sommige mensen staan er kennelijk opquote:Op woensdag 27 april 2005 19:49 schreef ChrisJX het volgende:
Een oude leraar van mij op de basisschool vertelde eens dat hij jaaaaaaaren geleden (ik gok inmiddels zo'n 30) eens een freule in de klas had. En dat haar vader erop stond dat ze met freule aangesproken werdOverigens deed die leraar daar vrolijk aan mee, volgens mij vond het hij ontzettend hip
Nou ja, het is dus wel in 1975 gebeurd ofzo. En als pappie toen al een jaar of veertig was, istie nog in 1935 geborenquote:Op woensdag 27 april 2005 19:57 schreef Natalie het volgende:
Da's eigenlijk best triest... maar sommige mensen staan er kennelijk op
Denk niet dat ik het zelf gewild zou hebben btw.
het is voor zover ik weet sowieso de laagste adellijke titel die er is. Het Duitse "Edler", "Edler Herr" en "Herr" is in rang gelijk aan "Ritter" en een Duitse ridder is weer gelijk aan een Nederlandse ridder...quote:Op woensdag 27 april 2005 19:42 schreef Natalie het volgende:
Overigens is Ridder de laagste adellijke titel die we in Nederland hebben. Ongetitelde adel draagt het predicaat, of iig, die mogen zij voeren.
In Oostenrijk werd de adel volledig afgeschaft tijdens de beginjaren van de republiek.quote:Op donderdag 28 april 2005 09:39 schreef ChrisJX het volgende:
Maar in Duitsland is alle adel weer afgeschaftToch?
Iemand enig idee hoe het zit in Oostenrijk? Kan me niet herinneren daar ooit een adellijke titel te zijn tegengekomen, maar het stikt in Wenen natuurlijk nog van de adellijke nazaten.
De Duitse adel bestaat sinds 1919 voor de wet niet meer, maar adellijke titels mogen nog gevoerd worden als deel van de achternaam (een prins van Beieren heeft dus de achternaam "Prinz von Bayern", een prinses van Beieren formeel ook, al wordt in de praktijk toegestaan dat zij zich "Prinzessin von Bayern" noemt).quote:Op donderdag 28 april 2005 09:39 schreef ChrisJX het volgende:
Maar in Duitsland is alle adel weer afgeschaftToch?
Iemand enig idee hoe het zit in Oostenrijk? Kan me niet herinneren daar ooit een adellijke titel te zijn tegengekomen, maar het stikt in Wenen natuurlijk nog van de adellijke nazaten.
Lees de Nederlandse wet op de Adeldom maar eensquote:Op donderdag 28 april 2005 11:40 schreef sexylexy het volgende:
in nederlands heb je nog wel adel, als titel / predikaat toch?
Ja, zo was hetquote:Op donderdag 28 april 2005 11:05 schreef Kaensterle het volgende:
De Duitse adel bestaat sinds 1919 voor de wet niet meer, maar adellijke titels mogen nog gevoerd worden als deel van de achternaam (een prins van Beieren heeft dus de achternaam "Prinz von Bayern", een prinses van Beieren formeel ook, al wordt in de praktijk toegestaan dat zij zich "Prinzessin von Bayern" noemt).
In Oostenrijk is het voeren van een adellijke titel (en zelfs van een "von") bij wet verboden.
ben ik nu van adelquote:4. Erkenning te behoren tot de Nederlandse adel kan uitsluitend plaatsvinden ten aanzien van personen die behoren tot een geslacht dat vóór 1795 reeds tot de inheemse adel behoorde.
Euh, wat is adel meer als een titel voeren? (muv van een koningshuis)quote:Op donderdag 28 april 2005 11:05 schreef Kaensterle het volgende:
[..]
De Duitse adel bestaat sinds 1919 voor de wet niet meer, maar adellijke titels mogen nog gevoerd worden als deel van de achternaam (een prins van Beieren heeft dus de achternaam "Prinz von Bayern", een prinses van Beieren formeel ook, al wordt in de praktijk toegestaan dat zij zich "Prinzessin von Bayern" noemt).
In Nederland is wettelijk vastgelegd wie van adel is en met welke titel. De Duitse wet zegt daar niets over. Formeel bestaat er in Duitsland dus geen adel.quote:Op donderdag 28 april 2005 12:17 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
Euh, wat is adel meer als een titel voeren? (muv van een koningshuis)
Hoe vreemd, in Nederland iets wettelijk vastgelegd waar de Duitse wet niets over zegt. Das een Unicum.quote:Op donderdag 28 april 2005 12:50 schreef Kaensterle het volgende:
[..]
In Nederland is wettelijk vastgelegd wie van adel is en met welke titel. De Duitse wet zegt daar niets over. Formeel bestaat er in Duitsland dus geen adel.
De adel zal gemiddeld genomen waarschijnlijk meer geld hebben dan de gemiddelde Nederlander, maar de adel is ook hoger opgeleid dan gemiddeld.quote:Op donderdag 28 april 2005 14:41 schreef sexylexy het volgende:
Zijn adelijken in nl nu vaak nog vermogender dan 'gewonen'
Zou goed kunnen.quote:Op donderdag 28 april 2005 08:54 schreef Kaensterle het volgende:
het is voor zover ik weet sowieso de laagste adellijke titel die er is. Het Duitse "Edler", "Edler Herr" en "Herr" is in rang gelijk aan "Ritter" en een Duitse ridder is weer gelijk aan een Nederlandse ridder...
Afstammelingen van de keizerlijke familie (Napoleon e.d.) en vergeet de d' Orleans-brance niet.quote:Op donderdag 28 april 2005 14:50 schreef sexylexy het volgende:
Ja zoals het koningshuis.,de rest van de adel heeft ook geen macht meer. ik heb wel gelezen dat je in sollicitatiegesprekken tot in de jaren '70 meer had een een adellijke titel dan aan een universiteitstitel maar in sommige opzichten lijkt me dat toch een beetje sterk.is er in frankrijk nog adel?
quote:toonde aan dat die jongen die overleden was idd de zoon was
quote:en dat die Nederlander dus idd niet verwant was.
Naar wat ik zoal om me heen hoor, denk ik dat je er zws verstandig aan doet om het 'low key' te houden, zoals je momenteel ook al doet. Een rare opmerking is zo gemaakt, en men deinst er echt niet voor terug om het te doen.quote:Op donderdag 28 april 2005 18:20 schreef Shadowlyse het volgende:
Na een tijdje dit topic gevolgd te hebben ga ik mij maar eens melden...........
Ik ben dus van adel........
In het dagelijks leven gebruik de titel niet. Het staat niet op mijn post ofzo. Mensen die ik al jaren ken weten niet dat ik van adel ben. Ik heb geen zin opmerkingen als
"He cool zeg, waar staat je kasteel? " of "hey waarom ben je met de fiets, is je Rolls stuk?"
Het enige wat ik aan de titel heb is dat als ik ergens een leuk princesje aan de haak sla de ouders van de bruid wellicht wat eerder toestemming geven aan een eventueel huwelijk.
Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat bij zeer hoge functies (ceo van kpn ofzo) bij gelijkte geschiktheid iemand van adel meer kans maakt op het baantje.
Precies jij begrijpt hetquote:Op donderdag 28 april 2005 18:28 schreef Natalie het volgende:
[..]
Naar wat ik zoal om me heen hoor, denk ik dat je er zws verstandig aan doet om het 'low key' te houden, zoals je momenteel ook al doet. Een rare opmerking is zo gemaakt, en men deinst er echt niet voor terug om het te doen.
In principe ben jij jij. Dat maakt jou. Niet je eventuele titel.
Ik heb ook een hekel aan van die opmerkingen, ik ben niet van adel, maar die worden wel naar mij gemaakt (niet over kasteel of rolls maar wel in die trant). wat is je achternaam of je titel eigenlijk?quote:
Als ie verstandig is, dan zegt ie dat niet.quote:Op donderdag 28 april 2005 19:01 schreef sexylexy het volgende:
Ik heb ook een hekel aan van die opmerkingen, ik ben niet van adel, maar die worden wel naar mij gemaakt (niet over kasteel of rolls maar wel in die trant). wat is je achternaam of je titel eigenlijk?
Ywquote:@ Natalie, ik begrijp het nu welbedankt
Die bedoel ik inderdaad.quote:Op donderdag 28 april 2005 19:35 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Men denkt vaak door mijn achternaam dat ik van adel ben.
Overigens, dat hele Louis XVII verhaal, je bedoelde Naundorff
Er is idd aangetoond dat hij hoogstwaarschijnlijk geen Bourbon was.
http://www.skepsis.nl/naundorff.html
Karel X had ook weer kinderen, volgens mij voert die familie ook nog altijd de koningstitel van Frankrijk (evenals het nageslacht van Louis-Philippe de Bourbon-Orleans)
Officiële site Noorse Koningshuisquote:25.4.2005
HRH The Crown Prince and HRH The Crown Princess are expecting a baby
Their Royal Highnesses The Crown Prince and The Crown Princess are happy to announce that The Crown Princess is pregnant with their second child.
The baby is due to be born in December 2005. There may be some changes in The Crown Princess’s programme in the next few months.
Officiële website van het Deense Koningshuisquote:The Crown Prince and The Crown Princess are expecting a child
Amalienborg Palace, 25th April, 2005
Their Royal Highnesses The Crown Prince and The Crown Princess are happy to announce that The Crown Princess is expecting to give birth to a child by the end of October this year.
The childbirth is expected to take place at Rigshospitalet in Copenhagen (Copenhagen University Hospital).
P. Thornit
Chief of the Court of TRH The Crown Prince and Crown Princess of Denmark
Moet even twee dingen uit elkaar houden. Ten tijden va Lodewijk was Frankrijk een Koninkrijk. Ten tijde van Napoleon een Keizerrijk.quote:Op donderdag 28 april 2005 19:58 schreef sexylexy het volgende:
De laatste lodewijk was toch XVIII ofzoiets? wie voerden dat? napoleon?
hmm, ten eerste dat lijstjequote:Op donderdag 28 april 2005 19:47 schreef Nuongirl het volgende:
De laatste koning van Frankrijk was trouwens Lodewijk Filips, hij was de opvolger van Karel X. Hij was de zoon van hertog Filips IV van Orléans en was een afstammeling van koning Lodewijk XIII.
Zijn bijnaam was de Burgerkoning en hij was koning van 1830 tot 1848. In 1848 trad hij af en het plan was dat zijn kleinzoon hem zou opvolgen als koning. Maar de publieke opinie wou een republiek en n een verkiezing met algemeen mannenstemrecht werd prins Lodewijk Napoleon Bonaparte verkozen tot president.
In 1809 huwde Lodewijk Filips met prinses Marie Amalie van Bourbon-Sicilië (1782-1866), dochter van koning Ferdinand I der Beide Siciliën. Hun kinderen waren :
1. Ferdinand Filips van Orléans, hertog van Orléans (*3 september 1810)
2. Louise van Orléans (*3 april 1812)
3. Prinses Marie van Orléans (*12 april 1813)
4. Lodewijk, hertog van Nemours (*25 oktober 1814)
5. Prinses Francisca van Orléans (*28 maart 1816)
6. Prinses Clementine van Orléans (*3 juni 1817), gehuwd met tsaar Ferdinand van Bulgarije
7. Prins François, hertog van Joinville (*14 august 1818)
8. Prins Charles, hertog van Penthièvre (*1 januari 1820)
9. Prins Henri, hertog van Aumale (*16 juni 1822)
10. Prins Antoine, hertog van Montpensier (*31 juli 1824)
Die was er ook welquote:Op donderdag 28 april 2005 20:02 schreef sexylexy het volgende:
dat weet ik. maar ik heb wel gezien bij een geschiedenis quiz dat er een lodewijk XVIII was.
quote:6f) LOUIS XVIII Stanislav Xavier, King of France, regained the throne 1814 until the return of Napoléon, and then recovered it again after Waterloo (Versailles 17 Nov 1755-Paris 16 Sep 1824); m.by proxy at Turin 21 Apr 1771 and in person at Versailles 14 May 1771 Joséphine Pss of Savoy (Turin 2 Sep 1753-Hartwell Castle 13 Nov 1810)
prinses Louise-Marie Thérèse Charlotte Isabelle (1812-1850),. het tweede kind, was de eerste koningin van Belgie, toen ze met in het huwelijk trad met koning Leopold I.quote:Op donderdag 28 april 2005 20:03 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
hmm, ten eerste dat lijstje
waarom mis ik nummer 5 en nummer 8 in mijn bestand?
Kort na hun geboorte overleden ofzo?
Verder is Clementine getrouwd met August Ludwig Viktor van Saksen Coburg, vorst van Saksen Coburg Kohary.
Hun jongste zoon was Ferdinand, koning van Bulgarije
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |