abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 april 2005 @ 19:42:27 #251
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26551347
Overigens is Ridder de laagste adellijke titel die we in Nederland hebben. Ongetitelde adel draagt het predicaat, of iig, die mogen zij voeren.
(Un)masking for the greater good.
pi_26551482
quote:
Op woensdag 27 april 2005 19:14 schreef Natalie het volgende:
Jonker is een andere benaming voor: jonkheer.
Geloof niet dat freule een aquivalent heeft mbt de mannelijke vorm.
Hier wordt toch anders vermeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Freule
pi_26551518
Een oude leraar van mij op de basisschool vertelde eens dat hij jaaaaaaaren geleden (ik gok inmiddels zo'n 30) eens een freule in de klas had. En dat haar vader erop stond dat ze met freule aangesproken werd Overigens deed die leraar daar vrolijk aan mee, volgens mij vond het hij ontzettend hip
  woensdag 27 april 2005 @ 19:50:51 #254
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26551557
Ik zie het idd.
Zover ik weet is het slechts een synoniem. Maar ook ik kan me vergissen.

Wat ik wel weet is dat ik 'Freule' nog wel eens tegenkom, maar 'Jonker' eigenlijk nooit in die strekking.
  woensdag 27 april 2005 @ 19:57:33 #255
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26551713
quote:
Op woensdag 27 april 2005 19:49 schreef ChrisJX het volgende:
Een oude leraar van mij op de basisschool vertelde eens dat hij jaaaaaaaren geleden (ik gok inmiddels zo'n 30) eens een freule in de klas had. En dat haar vader erop stond dat ze met freule aangesproken werd Overigens deed die leraar daar vrolijk aan mee, volgens mij vond het hij ontzettend hip
Da's eigenlijk best triest... maar sommige mensen staan er kennelijk op
Denk niet dat ik het zelf gewild zou hebben btw.
pi_26552363
Nee ik ook niet. een neef van mijn oma heeft eens aan mijn overgrootmoeder verteld dat ze van adel is.. nog niks over gevonden
pi_26552787
quote:
Op woensdag 27 april 2005 19:57 schreef Natalie het volgende:

Da's eigenlijk best triest... maar sommige mensen staan er kennelijk op
Denk niet dat ik het zelf gewild zou hebben btw.
Nou ja, het is dus wel in 1975 gebeurd ofzo. En als pappie toen al een jaar of veertig was, istie nog in 1935 geboren En misschien deed je als kweekschool-broekie daar nog vrolijk aan mee... Ik weet alleen dat ik als elfjarige al dacht: idioot
  woensdag 27 april 2005 @ 20:42:36 #258
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26552815
Mijn moeders familie is gedeeltelijk van Poolse adel.
pi_26553039
Ah. Hoe hoge adel & hoe ver?
ik ben ook gedeeltelijk van adel laatste adel in mijn kwartierstaat is 3 okt. 1600 toen de jonkheer van rhoon kwam te overlijden.
  woensdag 27 april 2005 @ 20:59:27 #260
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26553192
15de eeuw ergens. Had hun genealogie (ze hebben een boek) hier thuis liggen, maar die is vorige week weer terug gegaan aangezien ik 'm verder niet meer nodig had. Dus weet 't niet precies.
pi_26562296
quote:
Op woensdag 27 april 2005 19:42 schreef Natalie het volgende:
Overigens is Ridder de laagste adellijke titel die we in Nederland hebben. Ongetitelde adel draagt het predicaat, of iig, die mogen zij voeren.
het is voor zover ik weet sowieso de laagste adellijke titel die er is. Het Duitse "Edler", "Edler Herr" en "Herr" is in rang gelijk aan "Ritter" en een Duitse ridder is weer gelijk aan een Nederlandse ridder...
BEAR... FORCE... ONE! HOO HA!
pi_26562960
Maar in Duitsland is alle adel weer afgeschaft Toch?

Iemand enig idee hoe het zit in Oostenrijk? Kan me niet herinneren daar ooit een adellijke titel te zijn tegengekomen, maar het stikt in Wenen natuurlijk nog van de adellijke nazaten.
pi_26564659
heb je in andere landen soms ook andere titels? bijvoorbeeld die je hier nooit hebt gehas, die wij hier niet kennen ? (en ja markies kennen we hier wel )
  Voormalig Sport Koningin donderdag 28 april 2005 @ 11:03:18 #264
35237 Nuongirl
pi_26564831
quote:
Op donderdag 28 april 2005 09:39 schreef ChrisJX het volgende:

Iemand enig idee hoe het zit in Oostenrijk? Kan me niet herinneren daar ooit een adellijke titel te zijn tegengekomen, maar het stikt in Wenen natuurlijk nog van de adellijke nazaten.
In Oostenrijk werd de adel volledig afgeschaft tijdens de beginjaren van de republiek.

In Duitsland kent men sinds de Weimarrepubliek geen adel meer. Edelen mochten hun titels en het predikaat 'von' echter blijven voeren, als onderdeel van hun naam.
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
pi_26564880
quote:
Op donderdag 28 april 2005 09:39 schreef ChrisJX het volgende:

De Duitse adel bestaat sinds 1919 voor de wet niet meer, maar adellijke titels mogen nog gevoerd worden als deel van de achternaam (een prins van Beieren heeft dus de achternaam "Prinz von Bayern", een prinses van Beieren formeel ook, al wordt in de praktijk toegestaan dat zij zich "Prinzessin von Bayern" noemt).

In Oostenrijk is het voeren van een adellijke titel (en zelfs van een "von") bij wet verboden.
pi_26565711
in nederlands heb je nog wel adel, als titel / predikaat toch?
  Voormalig Sport Koningin donderdag 28 april 2005 @ 11:46:24 #267
35237 Nuongirl
pi_26565858
quote:
Op donderdag 28 april 2005 11:40 schreef sexylexy het volgende:
in nederlands heb je nog wel adel, als titel / predikaat toch?
Lees de Nederlandse wet op de Adeldom maar eens
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
pi_26566032
quote:
Op donderdag 28 april 2005 11:05 schreef Kaensterle het volgende:
De Duitse adel bestaat sinds 1919 voor de wet niet meer, maar adellijke titels mogen nog gevoerd worden als deel van de achternaam (een prins van Beieren heeft dus de achternaam "Prinz von Bayern", een prinses van Beieren formeel ook, al wordt in de praktijk toegestaan dat zij zich "Prinzessin von Bayern" noemt).

In Oostenrijk is het voeren van een adellijke titel (en zelfs van een "von") bij wet verboden.
Ja, zo was het Ik wist dat ik het verbod op 'von' eens bij een krimi langs had zien komen en heb het daardoor aan Duitsland verbonden. Maar hoogstwaarschijnlijk is dit bij de Oostenrijkse Commissaris Rex gezegd.
Ik neem aan dat het voeren van een adellijke titel is afgeschaft omdat men geen verbondenheid met het verleden meer wilde hebben, maar voor de rest heeft het weinig nut. Regelmatig kom je namen tegen in de krant waarvan je weet dat de betreffende persoon van adellijke afkomst is. Gewoon omdat die namen overal in Wenen voorkomen, bijv. in straatnamen of namen van huizen (Palais dit of dattem). En het merendeel van die gasten kom je nog steeds in hoge posities tegen volgens mij.

Nu je het toch over Beieren hebt. Ik vond het wel grappig dat je verschil hebt tussen 'von Bayern' (het koninklijke deel) en 'in Bayern' (de hertogen).
pi_26566493
quote:
4. Erkenning te behoren tot de Nederlandse adel kan uitsluitend plaatsvinden ten aanzien van personen die behoren tot een geslacht dat vóór 1795 reeds tot de inheemse adel behoorde.
ben ik nu van adel :p
pi_26566766
quote:
Op donderdag 28 april 2005 11:05 schreef Kaensterle het volgende:

[..]

Euh, wat is adel meer als een titel voeren? (muv van een koningshuis)
pi_26566910
ze voeren eigenlijk geen titel meer, maar dat is hun achternaam. in de praktijk llijkt het me wel een titel .
pi_26567625
quote:
Op donderdag 28 april 2005 12:17 schreef LibertarianX het volgende:

[..]

Euh, wat is adel meer als een titel voeren? (muv van een koningshuis)
In Nederland is wettelijk vastgelegd wie van adel is en met welke titel. De Duitse wet zegt daar niets over. Formeel bestaat er in Duitsland dus geen adel.
pi_26567865
quote:
Op donderdag 28 april 2005 12:50 schreef Kaensterle het volgende:

[..]

In Nederland is wettelijk vastgelegd wie van adel is en met welke titel. De Duitse wet zegt daar niets over. Formeel bestaat er in Duitsland dus geen adel.
Hoe vreemd, in Nederland iets wettelijk vastgelegd waar de Duitse wet niets over zegt. Das een Unicum.

Maar goed, Adel is dus niets anders dan het voeren van een chique naam, al dan niet in de wet vastgelegd.
Maar in D heb je wel degelijk Vorsten en andere adel, met kastelen en boeren met de pet in de hand. Maar dat is dus alleen maar zo omdat het altijd zo geweest is. (dat de "adel" veel land heeft en rijk is laten we dan ff buiten beschouwing)
pi_26570443
Zijn adelijken in nl nu vaak nog vermogender dan 'gewonen'
pi_26570563
quote:
Op donderdag 28 april 2005 14:41 schreef sexylexy het volgende:
Zijn adelijken in nl nu vaak nog vermogender dan 'gewonen'
De adel zal gemiddeld genomen waarschijnlijk meer geld hebben dan de gemiddelde Nederlander, maar de adel is ook hoger opgeleid dan gemiddeld.

Rijk is de Nederlandse adel zeker niet (al zullen er ongetwijfeld uitzonderingen zijn).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')