quote:Klopt, de hoogste standaard die ze daar ooit gekend hebben was voor de oorlog met Koeweit en de sancties die daarop volgden. Irak was toen verreweg het meest ontwikkeld in de hele regio.
Op dinsdag 22 juli 2003 18:17 schreef sp3c het volgende:[..]
tuurlijk, maar dit was voor de aanval grotendeels ook al het geval
ik kan me nog wat amnesty raporten herinneren over het effect van de VN sanctie\'s op de gezondheidszorg in Irak bijvoorbeeld, dit wordt er idd niet beter op als je er bommen opgooit maar als je er nix meer aan doet ook niet, dan wordt het een soort Congo en daar moeten we ook niet naar streven
Maar zelfs totaan de aanval hadden de mensen nog tenminste 6 dagen per week elektriciteit, stromend water en ruim voldoende voedsel. Straten waren veilig en zorg en onderwijs gingen zo goed en zo slecht als kon gewoon door.
Ik begrijp de VS ook niet. Je kunt zoveel goodwill kweken door de mensen eten en veiligheid te geven, maar ze hebben de elektriciteit nog niet eens gefixed. Het lijkt wel onderdeel van een strategie ofzo. Zolang mensen bezig zijn met overleven kunnen ze niets anders doen oid.
[Dit bericht is gewijzigd door NorthernStar op 22-07-2003 18:28]
volgens verschillende bronnen (ccn.com nieuws.nl whitehous) zijn de zoons van saddam even geleden waarschijnlijk gedood tijdens een vuurgevecht dat vier uur duurde in en rond de villa van een neef.
[Dit bericht is gewijzigd door _The_General_ op 22-07-2003 18:32]
quote:
Private Lynch to return home
Jessica Lynch was awarded two medals
The American soldier Jessica Lynch, who was rescued by US special forces after being taken prisoner in Iraq, is to return to her home in West Virginia.
Residents of her home town Palestine are planning celebrations for the 20-year-old's return after three months in a US army medical hospital.Private Lynch was badly injured when her convoy was ambushed near the city of Nasiriya in March - controversial footage of her rescue turned her into a national hero.
On Monday, military chiefs awarded her the Bronze Star for meritorious combat service, a Prisoner of War medal and the Purple Heart medal which is usually awarded to those wounded in combat.
News management
Private Lynch is expected to arrive back in the rural farming community by military helicopter and will speak briefly in public for the first time since her ordeal.
Hundreds of media have descended to cover what promises to be an emotional homecoming, while continuing to vie for her exclusive story.
She was captured along with six other soldiers after an ambush by Iraqi troops which left 11 Americans dead.
Private Lynch is said to remember little about her capture and is still unable to walk unassisted.
Initial reports that she had been shot and stabbed as she fought fiercely against her attackers later turned out to be untrue.
An investigation by the BBC's Correspondent programme said the story of the rescue was "one of the most stunning pieces of news management ever conceived".
But Pentagon spokesman Bryan Whitman said any claims that the facts of Private Lynch's rescue were misrepresented by the US military were "void of all facts and absolutely ridiculous".
BBC correspondent Emma Simpson - who is in Palestine - says local residents care little that her story has had to be rewritten and have decked out the town with yellow ribbons and American flags.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/3085965.stm
quote:dat snap ik inderdaad ook niet, door die dingen te maken, of in iedergeval proberen te maken konden ze de burgers van hun goede bedoelingen overtuigen. of dit te maken heeft met een strategie geloof ik niet. denk dat de amerikanen de noodhulp en het herstel gewoon slecht gepland hebben.
Op dinsdag 22 juli 2003 18:26 schreef NorthernStar het volgende:[..]
Ik begrijp de VS ook niet. Je kunt zoveel goodwill kweken door de mensen eten en veiligheid te geven, maar ze hebben de elektriciteit nog niet eens gefixed. Het lijkt wel onderdeel van een strategie ofzo. Zolang mensen bezig zijn met overleven kunnen ze niets anders doen oid.
quote:hoe staat dat eigenlijk met de elektriciteit en het water, dat zal toch wel hersteld zijn inmiddels lijkt me?
Klopt, de hoogste standaard die ze daar ooit gekend hebben was voor de oorlog met Koeweit en de sancties die daarop volgden. Irak was toen verreweg het meest ontwikkeld in de hele regio.
Maar zelfs totaan de aanval hadden de mensen nog tenminste 6 dagen per week elektriciteit, stromend water en ruim voldoende voedsel. Straten waren veilig en zorg en onderwijs gingen zo goed en zo slecht als kon gewoon door.
quote:in het begin werd er ook gezegd dat ze neergeschoten en gestoken was. dit bleek later niet waar te zijn.
Op dinsdag 22 juli 2003 18:30 schreef Disorder het volgende:
Dat hele Lynch verhaal wordt expres aangedikt aangezien er straks een film over gemaakt wordt. De andere mensen die terug zijn gekeerd na een ontvoering zijn vergeten omdat die niet zo'n knap smoeltje hebben.
in de tweede wereldoorlog is heel het Karel Doorman verhaal ook sterk aangedikt, is goed voor het moraal
quote:http://www.nytimes.com/2003/07/20/international/20MILI.html?ei=1&en=9c604e7e13df3a0b&ex=1059650248&pagewanted=print&position=
American air war commanders carried out a comprehensive plan to disrupt Iraq's military command and control system before the Iraq war, according to an internal briefing on the conflict by the senior allied air war commander.Known as Southern Focus, the plan called for attacks on the network of fiber-optic cable that Saddam Hussein's government used to transmit military communications, as well as airstrikes on key command centers, radars and other important military assets.
The strikes, which were conducted from mid-2002 into the first few months of 2003, were justified publicly at the time as a reaction to Iraqi violations of a no-flight zone that the United States and Britain established in southern Iraq. But Lt. Gen. T. Michael Moseley, the chief allied war commander, said the attacks also laid the foundations for the military campaign against the Baghdad government.
Nu kan het mij helemaal niets schelen dat ze al veel eerder de oorlog zijn begonnen, maar het liegen gaat ze, vrees ik, toch een keer duur te staan.
Dat "network of fiber-optic cable" is trouwens aangelegd door de Chinezen, dat toont wel hoe de situatie in de wereld ligt.
quote:Veel hulporganisaties zijn het land inmiddels al ingetrokken in een poging de bevolking te voorzien van voedsel en schoon water maar lopen nog steeds veel risico´s vanwege de vrij instabiele toestand in Iraq.
Op dinsdag 22 juli 2003 18:29 schreef _The_General_ het volgende:
dat snap ik inderdaad ook niet, door die dingen te maken, of in iedergeval proberen te maken konden ze de burgers van hun goede bedoelingen overtuigen. of dit te maken heeft met een strategie geloof ik niet. denk dat de amerikanen de noodhulp en het herstel gewoon slecht gepland hebben.
Nu pas blijkt ook hoe verwoest het land is na de oorlog met Iran, de sancties van het Westen en de bombardementen. Dergelijke ravages kun je niet zomaar in een paar maanden opbouwen, daar gaat tijd en heel veel geld inzitten en daarvoor moeten mensen (en dit zijn geen gewapende soldaten die zich nog enigzins kunnen verdedigen) veilig kunnen werken, iets wat op dit moment gewoonweg niet mogelijk is.
Ik vraag me ook serieus af of je een dergelijke operatie "goed" kunt plannen als je erbij stilstaat dat het land jarenlang vrijwel hermetisch gesloten is geweest (en er dus geen complete inventarisatie beschikbaar is van de ravage) en dat er nog steeds veel Irakezen zijn die de Westerse "bevrijders" niet als bevrijders maar bezetters zien.
quote:De VN mág niet van de VS, ik denk dat als het wat meer internationaler zou zijn met die wederopbouw, dat er ook minder bodem is voor Anti-VS-extremisten.
Op dinsdag 22 juli 2003 18:59 schreef thoth het volgende:[..]
Veel hulporganisaties zijn het land inmiddels al ingetrokken in een poging de bevolking te voorzien van voedsel en schoon water maar lopen nog steeds veel risico´s vanwege de vrij instabiele toestand in Iraq.
Nu pas blijkt ook hoe verwoest het land is na de oorlog met Iran, de sancties van het Westen en de bombardementen. Dergelijke ravages kun je niet zomaar in een paar maanden opbouwen, daar gaat tijd en heel veel geld inzitten en daarvoor moeten mensen (en dit zijn geen gewapende soldaten die zich nog enigzins kunnen verdedigen) veilig kunnen werken, iets wat op dit moment gewoonweg niet mogelijk is.
Ik vraag me ook serieus af of je een dergelijke operatie "goed" kunt plannen als je erbij stilstaat dat het land jarenlang vrijwel hermetisch gesloten is geweest (en er dus geen complete inventarisatie beschikbaar is van de ravage) en dat er nog steeds veel Irakezen zijn die de Westerse "bevrijders" niet als bevrijders maar bezetters zien.
quote:Ik kan me voorstellen dat de Irakzen niet erg anders tegen de lieve aardige altruisten van de VN aan zullen kijken.
Op dinsdag 22 juli 2003 19:03 schreef elcastel het volgende:
De VN mág niet van de VS, ik denk dat als het wat meer internationaler zou zijn met die wederopbouw, dat er ook minder bodem is voor Anti-VS-extremisten.De VS snijdt zichzelf in de vingers door het zelf zo in de hand te willen houden. Dat was van te voren al bekend.
Het draait niet alleen om anti-Amerikaanse sentimenten (ook al spelen die op zich een rol) maar de Engelsen zijn ook bepaald geen vreemden daar en wie gaat een doorsnee Irakees uitleggen dat de motieven van laten we zeggen, een Nederlander anders zijn dan die van een Amerikaan?
Het principe blijft hetzelfde, er komen een stelletje buitenlanders (die deels verantwoordelijk zijn voor de puinhopen daar) hun land opbouwen...uit de goedheid van hun hart? Ik zou aanleiding zien om alle buitenlanders te argwanen en terecht.
quote:En ze laten dat maar al te goed blijken. Er wordt al veel te snel gepraat over orders aan Bush-bevriende-bedrijven (BBB nieuw begrip) en olie. Dit had nooit naar voren mogen komen, zeker nu de harde feiten niet hard worden gemaakt.
Op dinsdag 22 juli 2003 19:05 schreef _The_General_ het volgende:
dat is het probleem juist ze willen alles in amerikaanse handen houden. ze hadden gehoopt hun economie een beetje op te peppen met grote bouwprojecten in irak en dergelijke
quote:Een paar Irakies hadden haar gewond gevonden. (gewond door een ongeluk, niet door gevechtshandelingen)
Dat hele Lynch verhaal wordt expres aangedikt aangezien er straks een film over gemaakt wordt. De andere mensen die terug zijn gekeerd na een ontvoering zijn vergeten omdat die niet zo'n knap smoeltje hebben.
quote:Ze hadden het van het begin af aan al uitsluitend op het humane aspect moeten laten leunen dat had een aantal voordelen meegebracht
Op dinsdag 22 juli 2003 19:15 schreef elcastel het volgende:[..]
En ze laten dat maar al te goed blijken. Er wordt al veel te snel gepraat over orders aan Bush-bevriende-bedrijven (BBB nieuw begrip) en olie. Dit had nooit naar voren mogen komen, zeker nu de harde feiten niet hard worden gemaakt.
De VS acht ik toch capabel om een opinie naar hun hand te krijgen, maar tot nu toe krijgen ze geen grip op de berichtgeving, zelfs niet binnen de westerse samenleving.
Het is een beetje door de mand vallen zo, deze oorlog had veel nadrukkelijker op het humane aspect moeten leunen.
dan waren die foto's van juichende Irakezen bij dat beeld van Irak en huilende Irakezen bijd e gevangenissen en massagraven voldoende geweest
quote:Tja, ze hadden wel meer zaken anders aan moeten pakken. Maar hadden ze deze operatie op humanitaire gronden gedaan dan was automatisch de volgende vraag geweest: en welke bevolking gaan "ze", we? nu met militair ingrijpen helpen? En waarom dan niet?
Op dinsdag 22 juli 2003 19:19 schreef sp3c het volgende:
Ze hadden het van het begin af aan al uitsluitend op het humane aspect moeten laten leunen dat had een aantal voordelen meegebracht
quote:Congo, Zimbabwe keuzes zat
Op dinsdag 22 juli 2003 19:32 schreef thoth het volgende:[..]
Tja, ze hadden wel meer zaken anders aan moeten pakken. Maar hadden ze deze operatie op humanitaire gronden gedaan dan was automatisch de volgende vraag geweest: en welke bevolking gaan "ze", we? nu met militair ingrijpen helpen? En waarom dan niet?
maar dan zat je daar tenminste met een grotere strijdmacht internationale troepen, kunnen mensen tenminste niet meer hun vingertje naar 1 bepaald land wijzen want iedereen doet er aan mee, en het brengt nog meer geld met zich mee ook en dat is ook zeker belangrijk
quote:Er is alleen in groot nadeel aan deze redenatie van inhumane leiding in irak. Deze soorten bestuur zijn er veel meer op deze wereld, en dan zouden ze gewoon met de weeg factor op de inhumane feiten toch eerder in sommige afrikaanse landen hebben moeten invallen.
Op dinsdag 22 juli 2003 19:19 schreef sp3c het volgende:[..]
Ze hadden het van het begin af aan al uitsluitend op het humane aspect moeten laten leunen dat had een aantal voordelen meegebracht
Ten eerste waren er dan veel minder tegenstanders van de oorlog geweest (je slaat wel een heel erg pleefiguur als je tegen actie's om humanitaire redenen bent) en je kunt achteraf het tegendeel niet bewijzen.dan waren die foto's van juichende Irakezen bij dat beeld van Irak en huilende Irakezen bijd e gevangenissen en massagraven voldoende geweest
Maar ja daar zit geen/ weinig olie, dus moesten ze toch andere redenen verzinnen om in toch in onze oliebehoefte te kunnen blijven voorzien.
quote:er zijn landen zat met inhumaan bestuur waar veel te halen valt dus dat is een slecht argument
Op dinsdag 22 juli 2003 19:36 schreef Basp1 het volgende:[..]
Er is alleen in groot nadeel aan deze redenatie van inhumane leiding in irak. Deze soorten bestuur zijn er veel meer op deze wereld, en dan zouden ze gewoon met de weeg factor op de inhumane feiten toch eerder in sommige afrikaanse landen hebben moeten invallen.
Maar ja daar zit geen/ weinig olie, dus moesten ze toch andere redenen verzinnen om in toch in onze oliebehoefte te kunnen blijven voorzien.
quote:[conspiracy-thinking aan]
Op dinsdag 22 juli 2003 18:35 schreef sp3c het volgende:
ja boeie, zou ik ook doen als ik in charge wasin de tweede wereldoorlog is heel het Karel Doorman verhaal ook sterk aangedikt, is goed voor het moraal
[Dit bericht is gewijzigd door Strijder op 22-07-2003 19:52]
quote:lol strax heeft Israel dr nog bevrijd
Op dinsdag 22 juli 2003 19:43 schreef Strijder het volgende:[..]
[conspiracy-thinking aan]
Maar ze komt "toevallig" wel uit Palestine.
[conspiracy-thinking uit]
Uday and Qusay -- key members of Saddam's regime -- are thought to be among four people killed during a dramatic four-hour battle in Mosul, northern Iraq.
While there has been no official confirmation of the deaths one U.S. official told CNN: "We are reasonably certain they could have met their maker."
Intelligence reports indicated Uday and Qusay, who both have $15 million bounties on their heads, were in the Mosul area and the official added: "We didn't just stumble across them." (Map)
A special military task force formed to hunt for Saddam and his top supporters led the raid, supported by extensive armor and air cover, officials said.
Two hundred members of the 101st Airborne Division swept onto the scene in the assault, and no one was captured, a U.S. official told CNN Pentagon Correspondent Barbara Starr.
The military went in and engaged in a "big firefight," the official said. "We have bodies that could very well be them," said the U.S. official. (Gallery: The firefight scene)
The charred bodies were recovered in the home of a wealthy contractor after the gun battle, Miral Fahmy, a Reuters correspondent in Mosul, told CNN. One U.S. soldier was wounded, she added.
Military sources in Baghdad said the bodies were those of high-ranking allies of Saddam.
A senior Pentagon official said one of the two other bodies appeared to be that of a teenage boy. U.S. officials noted that Qusay has a teenage son. The other body recovered appeared to be that of a bodyguard.
A U.S. official said, there were "indicators" that "prominent figures," possibly Uday and Qusay Hussein, were in the area. The official said Saddam Hussein was not among them.
CNN Correspondent Rym Brahimi said it was possible DNA tests would be carried out on the bodies. She added that Uday had a series of medical conditions that could be used to help identify him
Pentagon officials told CNN that all four bodies have been flown out of the Mosul area so work can begin on formally identifying them.
U.S. Defense Secretary Donald Rumsfeld briefed President Bush about the Mosul operation after it was over, a senior defense official told CNN, but he cautioned not to read too much into that.
"Part of the reason he discussed this operation in particular was because he knew it would get a lot of attention, and that first reports are often wrong," the official said.
The initial White House reaction was cautious, although one official said confirmation that the two sons were killed would "brighten" spirits in an administration that has been under sharp criticism recently from those who accuse the White House of exaggerating the threat posed by the former Iraqi regime.
"There is reason for that optimism but for now I am constrained in what I can say," the official said.
Both in deck of cards
Saddam and his sons have been fugitives since their government collapsed after a U.S.-led invasion in March.
Mosul is a Kurd-controlled city in northern Iraq, about 110 miles from both Syria and Iran. Intelligence officials told CNN they are looking at the possibility that -- should the bodies prove to be those of Uday and Qusay -- the brothers were attempting to find a way out of Iraq.
U.S. officials have said they need to capture the former ruling family in order to break resistance to U.S. occupation forces and encourage cooperation by ordinary Iraqis fearful that Saddam could return to power.
Retired Army Brigadier General David Grange told CNN that should the deaths of Uday and Qusay be confirmed it would deal a psychological blow to those Saddam loyalists still attacking U.S. troops in Iraq.
Qusay and Uday are the second- and third-most wanted fugitive Iraqi leaders and both are in the playing card deck of most wanted Iraqis issued to U.S. troops in Iraq. Uday is the Ace of Hearts and Qusay the Ace of Clubs. (Flash interactive: Iraq's most-wanted)
Qusay is the son widely perceived as most likely to succeed Saddam.
As Iraq prepared its defenses in the run-up to the Second Gulf War, Qusay was put in charge of four key areas including Baghdad and Tikrit - the family's tribal home.
When the war began he was in charge of the country's vast intelligence network, the 80,000-strong Republican Guard and 15,000-member Special Republican Guard, who were charged with protecting Saddam and his family.
Uday has a reputation for violence that includes torturing Iraqi athletes who do not meet expectations. He also ran the dreaded Saddam Fedayeen security force.
He was also in charge of the nation's Olympic committee, edited a leading newspaper, Babel, and head of Youth TV, the country's most popular channel.
Just before the second Gulf War, Uday warned Iraqi troops would make the mothers of U.S. soldiers "weep blood instead of tears."
quote:Wat ik dus niet begrijp : zij hebben vermoeden dat ze eindelijk ( let op : eindelijk ) eens iemand te pakken kunnen krijgen, gooien ze letterlijk alles plat. En vinden het dan gek dat het moeilijk te identificeren is.
Op dinsdag 22 juli 2003 19:52 schreef Baas het volgende:
WASHINGTON (CNN) -- U.S. officials said they are "reasonably confident" that Saddam Hussein's two sons have been killed in what they characterize as an "intense firefight" Tuesday with American troops....
Just before the second Gulf War, Uday warned Iraqi troops would make the mothers of U.S. soldiers "weep blood instead of tears."
Je krijgt zo het vermoeden dat ze niet gevonden mogen worden.
Oh jee, alweer conspiracy modus aangezet .
bron cnn tv
Hij had het verder over 70% kans dat de Amerikanen daadwerkelijk de twee zonen inderdaad heeft en dat er zeker een ongeveer 13 jarige jongen bij de doden (meer dan 4 !!) was (zoon van zoon).
-let op dit zijn grotendeels speculaties-
quote:Laten we het hopen. Het mooiste zou zijn: Saddam in een cel (in Den Haag
Op dinsdag 22 juli 2003 20:38 schreef elcastel het volgende:
In Netwerk nu speculeerd een reporter van BBC Worldservice dat Saddam ook in Amerikaanse handen is. Hij zou verblijven in een ziekenhuis in Mosul.
Op de website geen woord over Saddam verder, maar nieuwsgierigen kunnen voor de nachtuitzending gaan vanavond. Ook al zei de reporter dat hij op korte termijn wel mededelingen verwacht (gezien ook de grootte van de operatie).
quote:de amerikanen zijn niet zo fan van het strafhof
Op dinsdag 22 juli 2003 20:41 schreef tvlxd het volgende:[..]
Laten we het hopen. Het mooiste zou zijn: Saddam in een cel (in Den Haag
). Maar we weten niets. 70% kan dat het zo is? Is die vent gek, weet-ie zeker dat het geen 71% of 65,8% is?
quote:Let op de knipoog in het bericht hè.
Op dinsdag 22 juli 2003 20:47 schreef _The_General_ het volgende:[..]
de amerikanen zijn niet zo fan van het strafhof
quote:
Laten we het hopen. Het mooiste zou zijn: Saddam in een cel (in Den Haag).
[Dit bericht is gewijzigd door elcastel op 22-07-2003 20:50]
quote:moet toch eens langzamer lezen
Op dinsdag 22 juli 2003 20:49 schreef elcastel het volgende:[..]
Let op de knipoog in het bericht hè.
quote:hehehe
Op dinsdag 22 juli 2003 20:54 schreef Koos Voos het volgende:
de gouden tip kwam uit Nederland...
er word wel nog geschoten rond en in bagdad, onbekend of het vreugde schoten of aanhangers zijn.
quote:Er wordt al een paar maanden geschoten rond Bagdad, of is het nu anders?
Op dinsdag 22 juli 2003 21:19 schreef _The_General_ het volgende:
er word wel nog geschoten rond en in bagdad, onbekend of het vreugde schoten of aanhangers zijn.
quote:Omdat ik er ook heel erg mijn bedenkingen bij heb, heb ik er ook speculatie onder gezet. Het lijkt mij ook niet erg waarschijnlijk.
Op dinsdag 22 juli 2003 21:19 schreef _The_General_ het volgende:
zometeen op ccn een persconferentie vanuit bagdad, ben benieuwd of de dood van de broers bevestigd word,
de roddel dat saddam gevangen genomen en gewond in een ziekenhuis in mosul zou liggen lijkt me niet waar.er word wel nog geschoten rond en in bagdad, onbekend of het vreugde schoten of aanhangers zijn.
Maar als ze die twee zoon daadwerkelijk te pakken hebben, vind ik het al goed nieuws, als ze dood zouden zijn, is het dubbel goed nieuws.
quote:Ja, die tuthola had toch gewoon d'r poten gebroken toen ze d'r wagen op een landmijn parkeerde?
quote:Weten ze zeker dat het geen dubbelganger is?
Op dinsdag 22 juli 2003 20:38 schreef elcastel het volgende:
In Netwerk nu speculeerd een reporter van BBC Worldservice dat Saddam ook in Amerikaanse handen is. Hij zou verblijven in een ziekenhuis in Mosul.
quote:waarschijnlijk niet waar. de generaal van de strijd troepen zei er nx over zojuist
Op dinsdag 22 juli 2003 21:41 schreef Gil-galad het volgende:[..]
Weten ze zeker dat het geen dubbelganger is?
quote:Er werd wel weer nadrukkelijk naar gevraagd, misschien zijn ze iets op het spoor, maar voorlopig lijkt het een hoax.
Op dinsdag 22 juli 2003 21:42 schreef _The_General_ het volgende:[..]
waarschijnlijk niet waar. de generaal van de strijd troepen zei er nx over zojuist
quote:Nee, ze zijn er 5 op het spoor nu.
Op dinsdag 22 juli 2003 21:41 schreef Gil-galad het volgende:[..]
Weten ze zeker dat het geen dubbelganger is?
quote:Zou het die inmiddels beroemde pomphouder toch weer zijn?
Op dinsdag 22 juli 2003 21:44 schreef elcastel het volgende:[..]
Er werd wel weer nadrukkelijk naar gevraagd, misschien zijn ze iets op het spoor, maar voorlopig lijkt het een hoax.
quote:Met veel bombarie je profileren als de bevrijder, maar uiteindelijk niet de essentiële basisvoorzieningen kunnen regelen.Tja, dan maak je geen vrienden met de bevolking.Die willen bij een temparatuur van 45 graden graag dat er stromend water enzo is.
Nederlands materieel bewaakt
Dinsdag 22 juli 2003 - De Nederlandse mariniers Van Laar en Van Vliet bewaken een gisteren in Koeweit aangekomen schip, beladen met 392 containers. Deze zijn gevuld met militair materieel voor gebruik in Irak. Uit Nederland zijn nog twee schepen met militaire goederen onderweg naar Koeweit, waar mariniers en militairen acclimatiseren alvorens aan hun missie in Irak te beginnen.
-------------------------------------------------------------
En als er enge iraakse terroristen komen dan doden we ze met onze enge blik, want een magazijn in onze diemaco hebben we niet
sjeeeeeeeeez
[Dit bericht is gewijzigd door speedcore op 22-07-2003 22:49]
Als het echt Uday and Qusay zijn is het natuurlijk een opkrikker voor de Amerikanen, die kunnen nu het zo tegen zit wel gebruiken.
quote:Is ook niet echt makkelijk vrees ik, zeker niet voor een land waar democratie nog niet echt bekend is. Alle bevolkingsgroepen en krijgsheren ruiken kansen.
Op dinsdag 22 juli 2003 22:30 schreef schatje het volgende:[..]
Met veel bombarie je profileren als de bevrijder, maar uiteindelijk niet de essentiële basisvoorzieningen kunnen regelen.Tja, dan maak je geen vrienden met de bevolking.Die willen bij een temparatuur van 45 graden graag dat er stromend water enzo is.
quote:nu.nl
BAGDAD - De Verenigde Staten hebben dinsdag een belangrijke stap gezet op weg naar herstel van de economie in Irak. Om orde in de chaos te scheppen, is een handelsbank opgericht waarin internationale financiële instellingen kunnen deelnemen. De huidige commerciële banken in Irak zijn daarvoor niet kredietwaardig genoeg, aldus het Witte Huis.
kijk eens:
quote:Kun je bellen waar je water blijft.
De economie van Irak komt inmiddels langzaam op gang. Olie wordt al weer uitgevoerd en vorige week schreven de Amerikanen een opdracht uit voor de bouw van een netwerk voor mobiele telefonie.
Maar goed, die dingen zijn ook nodig.
quote:doet me denken aan het verhaal van die deense officieer die twee zeecontainers vol sneeuwschuivers en eentje vol bosmaaiers stuurde naar irak.
Op dinsdag 22 juli 2003 22:35 schreef speedcore het volgende:
bron: bndestemNederlands materieel bewaakt
Dinsdag 22 juli 2003 - De Nederlandse mariniers Van Laar en Van Vliet bewaken een gisteren in Koeweit aangekomen schip, beladen met 392 containers. Deze zijn gevuld met militair materieel voor gebruik in Irak. Uit Nederland zijn nog twee schepen met militaire goederen onderweg naar Koeweit, waar mariniers en militairen acclimatiseren alvorens aan hun missie in Irak te beginnen.
[afbeelding]
En als er enge iraakse terroristen komen dan doden we ze met onze enge blik, want een magazijn in onze diemaco hebben we nietsjeeeeeeeeez
hij werkt inmiddels ergens anders
quote:Hebben die lui ook geen vol magazijn in hun broekzak? Anders staan ze aardig voor lul
Op dinsdag 22 juli 2003 22:35 schreef speedcore het volgende:
bron: bndestemNederlands materieel bewaakt
[afbeelding]
En als er enge iraakse terroristen komen dan doden we ze met onze enge blik, want een magazijn in onze diemaco hebben we nietsjeeeeeeeeez
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 22:50 schreef _The_General_ het volgende:[..]
doet me denken aan het verhaal van die deense officieer die twee zeecontainers vol sneeuwschuivers en eentje vol bosmaaiers stuurde naar irak.
hij werkt inmiddels ergens anders
http://www.cnn.com/ Zo groot?
Verbaas me er wel over dat ze in Mosul zaten by the way
quote:Ja, ik dacht dat het een vrij Koerdische stad was.
Op woensdag 23 juli 2003 00:42 schreef BAZZA het volgende:
Verbaas me er wel over dat ze in Mosul zaten by the way
quote:... Saddam's nastiest biological weapons dead !
Op woensdag 23 juli 2003 00:11 schreef tvlxd het volgende:
Zoon van God vulva Inshallah, moet dit nou?http://www.cnn.com/ Zo groot?
ja.. cnn maakt het wel bont..
quote:Alles gaat via het Pentagon hoor.
Op woensdag 23 juli 2003 01:06 schreef Koos Voos het volgende:[..]
... Saddam's nastiest biological weapons dead !
ja.. cnn maakt het wel bont..
quote:Bewijs het maar.
Op woensdag 23 juli 2003 01:16 schreef schatje het volgende:Alles gaat via het Pentagon hoor.
quote:Ik had er een knip oogje bij moeten zetten.
Op woensdag 23 juli 2003 01:22 schreef BAZZA het volgende:[..]
Bewijs het maar.
ooggetuigen melden dat er drie lijken in de helicopter zijn geladen in plaats van alleen de zoons van saddam. het gerucht gaat dat ook saddam gepakt zou zijn.
quote:Welke TV ??
Op woensdag 23 juli 2003 01:24 schreef _The_General_ het volgende:
zojuist op tv.ooggetuigen melden dat er drie lijken in de helicopter zijn geladen in plaats van alleen de zoons van saddam. het gerucht gaat dat ook saddam gepakt zou zijn.
quote:nederland 1 geloof ik, maar ik was aan het fokken dus ik heb het alleen gehoord. geen idee welk programma
Op woensdag 23 juli 2003 01:25 schreef elcastel het volgende:[..]
Welke TV ??
quote:Da's de herhaling van eerder op de avond, had ik al gepost. Ik zal de ondertiteling even quoten, ook al is het een onbevestigd bericht.
Op woensdag 23 juli 2003 01:26 schreef _The_General_ het volgende:[..]
nederland 1 geloof ik, maar ik was aan het fokken dus ik heb het alleen gehoord. geen idee welk programma
quote:Is dus puur een speculatie van een BBC reporter ter plekke. Al zou het best kunnen dat de VS dit pas willen en kunnen zeggen als er DNA is getrokken, maar het lijkt mij een speculatie te ver nog.
Netwerk : Laatste vraag : Hebt u op grond van wat u gezien hebt enig idee waar Saddam zelf zou kunnen zijn ?Swatkat : In een ziekenhuis. In een ziekenhuis in Mosul. Ik heb al gezegd dat dat mijn persoonlijke indruk is. Ik vermoed dat ze hem hebben.
Netwerk : Saddam ook ?
Swatkat : Ja.
Netwerk : Hoe kunt u dat zo zeker weten ?
Swatkat : Ik zag dat drie doden door 'n helicopter zijn meegenomen. Als ze niet belangrijk waren, zouden ze dat niet doen. Dan waren de doden en gewonden gewoon per auto afgevoerd. Maar nu zijn er drie doden met 'n helicopter afgevoerd. Dat zet je aan het denken en ik vermoed dus dat Saddam erbij was.
In het gesprek vertelde hij verder dat er vlakbij ook een Anti-VS demonstratie was, waarbij twee Irakezen werden neergeschoten door de Amerikanen.
quote:Precies, speculatie dus.
Op woensdag 23 juli 2003 01:44 schreef BAZZA het volgende:
Het huis was van een neef dus die kan het ook gewoon zijn...
maar voor het zelfde geld wilt de verslaggever gewoon ff intressant doen. zijn 5 minutes of fame
quote:Hij praat duidelijk over zijn ideëen erover. Wat BAZZA zegt kan ook, dat kon hij ook niet weten, er was nog niks bevestigd op dat moment.
Op woensdag 23 juli 2003 01:47 schreef _The_General_ het volgende:
het zou waar kunnen zijn. ik neem aan dat ze 100% zekerheid willen voordat ze het nieuws bekend maken en er dus nog nix over gemeld hebben.maar voor het zelfde geld wilt de verslaggever gewoon ff intressant doen. zijn 5 minutes of fame
quote:bron: CNN
Pentagon: Saddam's sons are deadIraqi's tip led U.S. forces to their hideout, general says
BAGHDAD, Iraq (CNN) -- The sons of ousted Iraqi leader Saddam Hussein were killed by U.S. troops in the northern city of Mosul after a tipster betrayed their hideout, the commander of U.S. ground forces in Iraq said Tuesday.
The bodies of Uday and Qusay Hussein were identified from "multiple sources," Army Lt. Gen. Ricardo Sanchez told reporters in Baghdad. "The bodies are in a condition where you could identify them.
"They resisted the detention and the efforts of the coalition forces to go in there and apprehend them, and they were killed in the ensuing gunfight and the attacks that we conducted on the residence."
A U.S. official told CNN that Abid Hamid Mahmud al-Tikriti, Saddam's personal secretary, who was captured last month, helped identify the bodies.
In addition, this official said, other visual evidence helped identify the remains, including wounds on Uday's body from previous assassination attempts.
DNA tests are planned, but the official said he has no quibble with Sanchez' assessment that the bodies are those of the sons.
A U.S. official said Saddam was not among the dead.
Four coalition troops were wounded in the six-hour operation at a residence on the northern edge of Mosul, Sanchez said. (Map)
TV cameramen who witnessed some of the fighting said U.S. forces attacked from all sides after being refused admission to the house, and charged into the villa, encountering fierce resistance.
When asked whether the $15 million U.S. bounties on both Uday, 39, and Qusay, 37, would be paid, Sanchez said, "I would expect that it probably will happen."
TWO DOWN, ONE TO GO!
Wel ongelooflijke zwijnen die lui zeg. Wat gebeurd er met mensen als ze absolute macht hebben? Nou, een deel van de mensen veranderd in dit!
Misschien jammer dat ze niet levend gepakt zijn, want ze komen er eigenlijk nog veel te goed af zo.
quote:De tipgever was een Koerd.
Op woensdag 23 juli 2003 01:56 schreef k_man het volgende:
Die tipgever heeft wel een klapper gemaakt trouwens! Dertig miljoen dollar stond er op de gouden tips (15 miljoen per zoon). Dat moet nu meteen een van de rijkste mannen van Irak geworden zijn.
De Koerdische geheime dienst heeft de operatie van de Amerikanen ook zorgvuldig voorbereid.Meldt RTL tekst.
Goed werk dat dat uitschot uit de weg is geruimd .
quote:bron
BAGDAD Bij 2 verschillende incidenten in Irak zijn 2 Amerikaanse militairen omgekomen en zeker 8 gewond geraakt.Het totale aantal Amerikaanse doden komt daarmee sinds 1 mei op 41. Een Amerikaan werd gedood in Ramadi,ten westen van Bagdad,toen zijn voertuig met een explosief werd bestookt.Het andere Amerikaanse slachtoffer viel in de stad Mosul,waar zijn voertuig op een landmijn reed.
quote:nu.nl
DUBAI - De Arabische nieuwszender al-Arabiya heeft woensdag weer een geluidsopname uitgezonden waarop de verdreven Iraakse dictator Saddam Hussein te horen zou zijn. 'Saddam' zegt op de tape dat de oorlog in Irak nog niet voorbij is. Hij roept leden van zijn voormalige Republikeinse Garde op meer aanslagen op Amerikaanse en Britse militairen te plegen.Ook spreekt 'Saddam' over "het lijden" van het Iraakse volk en hij bezweert dat de Amerikanen en de Britten ondanks hun overmacht nooit zullen zegevieren.
Volgens al-Arabiya is de oproep van 'Saddam' op 20 juli, twee dagen voor de dood van zijn twee zoons Qusay en Uday, opgenomen. Die kwamen om het leven in Mosul, bij een bestorming door Amerikaanse elite-eenheden van het huis waarin ze verbleven.
En eh BAZZA ?? Two down, one to go ?? Die ene heeft wellicht onder de kopieermachine gelegen hè, dus 2 down, 5 to go zeg maar.
quote:rest van het interview
PESSIN: Alisha, I know that you arrived in Mosul this morning to follow up on the reported killings of the two sons of Saddam Hussein. What did you find when you arrived in Mosul?RYU: Well the first thing we ran into, of course, was just a gaggle of reporters here. This is a huge, huge story. There must be at least 100 journalists milling about right in front of the house there, [and] at least another couple of thousand spectators out on the sidewalk across the street from the house - spectators and also those who want to say something to the cameras that are here. And when the cameras do come on, these people seem to be quite willing to say very pro-Saddam type of things. We had a little bit of a tense moment a few minutes ago, when they started chanting, "We love Saddam," and the soldiers were forced to take the cameras, and tell them to go away from that area, because it was inciting a lot of emotional response from this crowd.
PESSIN: Well, it's quite interesting, Alisha, that people are chanting for the cameras, "We love Saddam," especially on the day after his sons were apparently killed, and most especially in a town like Mosul, which is a largely Kurdish town.
RYU: Yes, it is a Kurdish town, but the religious make-up of Mosul is mostly Sunni Muslim. They have, I think, rather mixed feelings about the demise of Saddam Hussein's two sons. Many times you would ask a group of people, "How do you feel about this? Do you feel that these were bad people?" And you would get half of them saying, "Yes, they were very bad people," and then the other half would say, "No, they were martyrs and they died for the cause of the Iraqis."
[knip]
PESSIN: Alisha, I know you have seen the house where the sons of Saddam were staying, and which was assaulted by the U.S. military. Can you describe the house for us, and tell us what you know about how they came to be there and how the U.S. military found out about it?
RYU: Actually, the military has not been very forthcoming on how they got the information. All we are told is that they received a tip from an informant. Who that informant is, is still a secret. They haven't told us much about the informant. The house belongs to, we are told, not to the cousin of Saddam Hussein, as it was first reported, but to a man who is the brother of a guy who claimed to have been Saddam Hussein's cousin. So, once again, it's one of these very complex situations, where we're not quite sure exactly what the truth is.
Na een paar maanden moet het toch mogelijk zijn om uit de structuur van het oude Irakese leger een flink aantal min of meer betrouwbare Irakese units te creëren? Dan kunnen die lekker de orde op straat houden, dat zal een stuk beter zijn voor de omgang met de bevolking.
"Ha Ha ik heb jouw kinderen vermoord"
en let wel, Bush heeft met zijn illegale oorlog niet alleen Saddam's kinderen vermoord.
quote:Gezien het verleden van de zoons, op zich niet zo raar dat je blij bent met hun dood toch ? Dat het Saddam persoonlijk raakt is daarbij mooi meegenomen.
Op donderdag 24 juli 2003 01:36 schreef MokroKees het volgende:
of die lui nou onfrisse jongens zijn of niet, Wanneer Bush glunderend komt vertellen dat hij de kinderen van Saddam heeft vermoord en dat dat goed nieuws is , vind ik het Psychopaat gehalte toch vrij hoog worden.."Ha Ha ik heb jouw kinderen vermoord"
![]()
en let wel, Bush heeft met zijn illegale oorlog niet alleen Saddam's kinderen vermoord.
quote:Saddams two sons Uday and Qusay, Saddam's grandson Mustafa, 14, and bodyguard killed when 200 US special forces and CIA commandos raid cousins villa in north Iraqi own of Mosul Tuesday.
Op donderdag 24 juli 2003 01:36 schreef MokroKees het volgende:Wanneer Bush glunderend komt vertellen dat hij de kinderen van Saddam heeft vermoord en dat dat goed nieuws is , vind ik het Psychopaat gehalte toch vrij hoog worden..
"Ha Ha ik heb jouw kinderen vermoord"
![]()
Die Uday en Qusay terzijde, hieronder tonen ze zonder schroom waar het kleinkind vermoordt is:
1. Gunfire from fortified bedroom prevents entry
2. Missiles kill three in bedroom
3. Troops enter, fourth person killed
quote:De beschaving viert hoog tij.
The United States will release photographs of the dead sons of Saddam Hussein, to prove they were killed by American troops, says US Defence Secretary Donald Rumsfeld.
He told reporters in Washington the pictures would be released soon, but he didn't specify when.
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 24-07-2003 04:00]
quote:De broer van de neef van SH is toch eveneens de neef van SH?
Op woensdag 23 juli 2003 15:30 schreef MelkKoe het volgende:The house belongs to, we are told, not to the cousin of Saddam Hussein, as it was first reported, but to a man who is the brother of a guy who claimed to have been Saddam Hussein's cousin. So, once again, it's one of these very complex situations, where we're not quite sure exactly what the truth is.
quote:Niet als het de half-broer is van zijn neef van de kant die niet verwant is aan SH
Op donderdag 24 juli 2003 03:49 schreef Cosma-Shiva het volgende:De broer van de neef van SH is toch eveneens de neef van SH?
quote:
is it just me?!? 22.Jul.2003 14:06maybe i am "old-fashioned", maybe it is because i was born in "old europe", but it really bothers me that the corporate whore press has reached a new low as it openly celebrates the murder of foreign nationals. cnn's web headline shouts "trumped" in huge bold letters in between the "iraqi most-wanted" deck of cards. it all feeds so nicely into american's sick desire for revenge after 9/11. regardless of what sadam's sons did or did not do, our legal system is designed to put suspected criminals before a "rational" judge and jury, not just murder them outright. i thought the methods of the wild west died out long ago. silly me. the blood of all murdered iraqis is on our hands, while the REAL CRIMINALS celebrate their latest conquest.
quote:
Screencapture of CNN's Death Cheerleading$15 million to make Bush look good, paid for by your tax dollars.
Iraq war: $1 billion per week.
CNN must be mugging for some extra cash.
quote:
Yup 22.Jul.2003 14:16I was slightly disgusted with the celebratory tone of the articles. Still, the point about a judge and jury may be unfair, since according to these reports Odai and Qusai had no intentions of surrendering. Then again, the chances that these men would ever have seen a trial even if they hadn't resisted are slim to none.
All that being said, I won't shed a tear for them.
quote:
we got the sons?don't doubt for a minute that the bush regime will run with a good media lie any day in order to switch the topic back to their agenda rather than having idle media hands start digging up some of the truth that is right in front of them.
blair's got blood on his hands from the 'mysterious' death of a top critic and weapons expert, and he's being called on it by, er, the foreign press. bush got's the trouble because his 'victory' in iraq is collapsing like a house of most-wanted cards.
what does it take to cool off the news of your dismal failure as a resident? why, drag out, literally, the corpses of uday and qusay hussein. or drag out jessica lynch (but don't let her say nothin' for chrissakes!).
whatcha wanna bet that, after days of speculation about the identities of four iraqis killed by 200 american troops, we learn that it probably was not them. (viola! the magic gun of media manipulation, distortion, and deception is reloaded for use on another day!)
god, i guess it's days like these i should be glad he hasn't dragged out 911 v. 2.
yet...
quote:
why should they surrender? 22.Jul.2003 15:03The US is waging an illegal invasion and occupation, so why should they have surrendered? Last I heard, murder could not be justified on the basis of the victims' beliefs (police murders notwithstanding) and to dehumanize murder victims by saying that their lives meant nothing or that the world would be a better place without them is surely an affront to god. It is amazing that some people believe that by acting in an unjust way one can bring about justice, and that by acting in a vengeful way one can bring about peace, and that by acting in an inhumane and inhuman way one can find their lost humanity.
quote:
Yes, this new thing of political assasination has me wondering too.
If some terrorist killed Bush and appeared on TV celebrating and boasting about it they would say he was the lowest filth of the earth. But when we do the same thing it's different.It's not so much the raids and shootouts as the hellfire missiles and the bombs . When they hit the target it's a red letter moment and when they kill innocent bystanders it's "Oppps".
What if Bin Laden killed a thouand people and said:
"I missed. I was aiming for that one over there. Can't make an omlete without breaking some eggs. Sorry about that."
quote:
the "Hussein on the run" dog-and-pony show 22.Jul.2003 15:24
The only problem is that the whole thing is probably a confabulation, because other evidence strongly suggests that Hussein cut a deal with the Americans in return for surrendering, and he is probably now in Uzbekistan or someplace. The rest is a big dog-and-pony show. "Hussein on the run! Whereabouts unknown!" Give me a friggin' break.
quote:
let's have the habeas corpuses 22.Jul.2003 15:29mutiple, multiple, multiple
"Experts conducted DNA tests after the bodies were flown from Mosul to another location, officials said. Sanchez would not answer whether DNA tests were positive for Saddam's sons, saying 'we've used multiple, multiple sources to identify the individuals.'"http://story.news.yahoo.com/news?tmpl=story&cid=514&e=1&u=/ap/20030722/ap_on_re_mi_ea/iraq_1027
What does "multiple, multiple sources" mean? Chalabi said so?
"'This will contribute significantly to reducing attacks on coalition soldiers,' said Ahmad Chalabi, a delegate from Iraq's Governing Council, speaking at the United Nations.
Sanchez said he thought the security situation now would improve.
'I believe very firmly this will have an effect. This will prove to the Iraqi people that these two members of the Iraqi regime will never come to power again, the general said."
Wow. Sanchez nearly sounds like Chalabi. OF COURSE Chalabi says this, it means that he will have to compete with Udai and Quasai for the "throne" that Bremer's sitting in. Why does Sanchez want to hint as if the effect will be good? Maybe this will bring a firestorm of revenge like we haven't seen yet, on our troops and who knows who or what else? Saddam is still at large (as are the fabled WMD, put 2 and 2 together even if you are a sheeple), and he is not happy, I'm sure. Maybe they should have saved this for when they had him in the bag as well?
But I want to see the evidence. The Bush administration is STILL a pack of oil-sucking liars who can't be taken at their word, and Bush clearly leads that unbelievably charmed life that nearly anything that may help his sagging popularity can obviously be... arranged...
quote:
Are we celebrating Mustapha's death too? 22.Jul.2003 15:35anon
other casualties included a teenage boy possibly Qusais 14-year-old son, Mustapha, who was known to travel with him.
Uit de Telegraaf:
quote:Gebaseerd op een eigen analyse van de beschikbare informatie? Maar door wie is de informatie uberhaupt aangeleverd? Ik ga er toch vanuit dat dit de VS en GB zijn geweest. Met andere woorden een analyse gebaseerd op foutieve informatie. In hoeverre kan dat deze regering worden aangerekend?
Kamp: Kamer volledig en juist geïnformeerd
DEN HAAG - Minister Kamp (Defensie) is ervan overtuigd dat het kabinet de Tweede Kamer steeds "volledig en juist" heeft geïnformeerd over de dreiging vanuit Irak met massavernietigingswapens. "Geen haar op mijn hoofd zou erover denken informatie daarover aan te dikken", zei Kamp woensdagavond in het tv-programma Netwerk.Momenteel woeden in de Verenigde Staten en in het Verenigd Koninkrijk heftige discussies over mogelijke manipulatie van informatie van de inlichtingendiensten. Kamp benadrukte dat het Nederlandse kabinet zich bij de afweging steun te verlenen aan de oorlog tegen Irak steeds heeft gebaseerd op "een eigen analyse" van de uit het buitenland geleverde informatie. Daarnaast zijn ook eigen bronnen geraadpleegd, aldus de VVD-bewindsman.
"Ik hoop nog steeds dat er massavernietigingswapens in Irak gevonden worden. Mocht dat niet meer gebeuren, zijn we nu in ieder geval van de Iraakse dreiging verlost."
Op initiatief van PvdA-parlementariër Koenders maakte de commissie Buitenlandse Zaken van de Kamer eerder deze week al duidelijk volledige openheid van zaken te willen van het kabinet. Ze wil weten in hoeverre het kabinet zich heeft laten leiden door Amerikaanse en Britse inlichtingenrapporten om steun te verlenen aan de oorlog in Irak.
quote:good luck guys
Nederlandse militairen arriveren in Irak
23-07-2003Circa driehonderd militairen, mariniers van de 14e ondersteuningscompagnie en genisten van de 103 constructiecompagnie van de Koninklijke Landmacht, zijn in de nacht van dinsdag (22 juli) op woensdag vanuit Koeweit naar het missiegebied in Irak vertrokken. De militairen maken deel uit van de Stabilisation Force Irak (SFIR).
Een deel van de militairen, bestaande uit staf en logistiek personeel, is onderweg naar Shaiba bij Basra. Dit ligt ruim 200 kilometer van de grens tussen Koeweit en Irak. Hier zijn het contingentscommando en het logistieke ondersteuningsteam gehuisvest. De kolonnes, die gebruik maken van eigen materieel, komen er naar verwachting woensdagmiddag aan. Uiteindelijk zullen 170 militairen hier neerstrijken.
De overige militairen reizen door naar As Samawah in de provincie Al-Muthanna. Zij moeten aldaar samen met de al aanwezige kwartiermakers het hoofdkamp verder opbouwen. As Samawah ligt ongeveer 500 kilometer van de grens van Koeweit vandaan.
Het Nederlandse detachement in Irak zal uiteindelijk uit ruim elfhonderd militairen van alle krijgsmachtdelen bestaan.
Voor meer informatie: www.nldetirak.nl
http://www.mindef.nl:30280/nieuws/persberichten/content/23072003_militairen_in_irak.html
omgekegeld worden door een reuzezandkorrel?
quote:Of "hartelijk" ontvangen worden door Irakezen die achteraf gezien toch niet zo blij zijn als verwacht werd met de beoogde "bevrijding" (lees invasie) van hun land.
Op donderdag 24 juli 2003 09:36 schreef sp3c het volgende:
wat moet er met ze gebeuren?omgekegeld worden door een reuzezandkorrel?
quote:maar met de Britten die er nu zitten zijn ze wel blij?
Op donderdag 24 juli 2003 09:37 schreef Maerycke het volgende:[..]
Of "hartelijk" ontvangen worden door Irakezen die achteraf gezien toch niet zo blij zijn als verwacht werd met de beoogde "bevrijding" (lees invasie) van hun land.
rrrrrrrrrrrrrrrrright
ze moeten ook altijd de hollanders hebben
https://www.denix.osd.mil/denix/Public/ES-Programs/Force/Safety/Mom/FY00-Mishaps/on-offdeaths.html
quote:Wat ik bedoelde was dat ik hoopte dat er uberhaupt geen slachtoffers zouden vallen. IJdele hoop waarschijnlijk aangezien elke Westerse aanwezigheid op dit moment als schietschijf wordt gebruikt. Ik denk niet dat Irakezen eerst vriendelijk gaan vragen welke nationaliteit iemand heeft en dan aan de hand van het antwoord besluiten daar eventueel een aanslag op te plegen.
Op donderdag 24 juli 2003 09:43 schreef sp3c het volgende:[..]
maar met de Britten die er nu zitten zijn ze wel blij?
rrrrrrrrrrrrrrrrright
ze moeten ook altijd de hollanders hebben
quote:Overigens ben ik van mening dat Qusay en Uday bewust ervoor gekozen hebben om "als martelaars" te sterven.
VS zullen foto's van overleden zonen Saddam tonenUitgegeven: 24 juli 2003 08:12
WASHINGTON - De Verenigde Staten overwegen foto's te publiceren van de overleden zonen van Saddam Hussein, Uday en Qusay. Dat heeft een Amerikaanse regeringsfunctionaris woensdag gezegd in Washington. Het is nog niet bekend wanneer de foto's publiek gemaakt worden.
De regeringsfunctionaris zei dat de foto's "nogal gruwelijk" zijn. De lichamen van de broers Hussein zouden niet verbrand zijn, maar wel ernstig verminkt door vele schotwonden.
Minister van Defensie Donald Rumsfeld bevestigde woensdagavond dat er foto's openbaar zullen worden gemaakt "om het Iraakse volk te laten zien dat Uday en Qusay echt dood zijn". Hij kon nog niet zeggen hoe expliciet de foto's zouden zijn.
Onderminister van Defensie Paul Wolfowitz verklaarde tijdens een briefing van het Pentagon dat de VS wellicht schokkende beelden moeten laten zien, ondanks het feit dat sommige mensen zich daaraan zullen storen. Hij wees erop dat het geweld tegen Amerikaanse troepen in Irak wellicht zal afnemen als de VS het bewijs leveren dat Saddams zonen echt dood zijn.
In maart reageerden de VS woedend toen het Iraakse regime beelden liet uitzenden van gedode en gevangen genomen Amerikaanse soldaten. Het Pentagon veroordeelde dergelijke praktijken als "misdadig".
quote:dat kun je zowieso vergeten, bij vrijwel elke missie vallen slachtoffers
Op donderdag 24 juli 2003 09:45 schreef Maerycke het volgende:[..]
Wat ik bedoelde was dat ik hoopte dat er uberhaupt geen slachtoffers zouden vallen.
quote:ik denk dat het wel mee valt, toegegeven ik had liever gezien dat er Apache helikopters meegingen maar zo hevig gaat het er daar gewoon niet aan toe op het moment
IJdele hoop waarschijnlijk aangezien elke Westerse aanwezigheid op dit moment als schietschijf wordt gebruikt. Ik denk niet dat Irakezen eerst vriendelijk gaan vragen welke nationaliteit iemand heeft en dan aan de hand van het antwoord besluiten daar eventueel een aanslag op te plegen.
De Nederlanders lopen daar gewoon enorm veel risico en ik denk niet dat de Britten zoveel bescherming kunnen bieden.
misschien 1 soms 2 en op een zware dag 4 incidenten per dag op een troepenmacht van 200.000
als ze allemaal 3 maanden lang in een live fire oefenkamp gaan zitten vallen er statistisch gezien meer doden
quote:Ik ben het hier wel mee eens. Ik verbaasde me ook over het feit dat het afschieten en verminken van personen leidt tot knallende champagne kurken. Zo mogen we hier op het forum niet roepen wat we willen doen met verkrachters of moordenaars, we willen tenslotte niet terug naar de 3e eeuw, we zijn een beschaving en voor vergelding hebben we een rechtssysteem. Maar wanneer dit soort gespuis wordt gedood is dat kennelijk wel acceptabel.
Op donderdag 24 juli 2003 04:50 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Hierbij enkele reacties mbt de recente berichtgeving in de VS gehaald van een Amerikaanse nieuwssite(geen forum):
quote:Mee eens inderdaad.. het uitbundige gejuich stuitte mij ook enigszins tegen de borst eigenlijk. Enige terughoudendheid had iets beschaafder geweest.
Op donderdag 24 juli 2003 09:55 schreef err het volgende:[..]
Ik ben het hier wel mee eens. Ik verbaasde me ook over het feit dat het afschieten en verminken van personen leidt tot knallende champagne kurken. Zo mogen we hier op het forum niet roepen wat we willen doen met verkrachters of moordenaars, we willen tenslotte niet terug naar de 3e eeuw, we zijn een beschaving en voor vergelding hebben we een rechtssysteem. Maar wanneer dit soort gespuis wordt gedood is dat kennelijk wel acceptabel.
Niet dat ik ermee kan zitten, maar er zou iets ingetogener met het nieuws omgegaan kunnen worden imo.
quote:normaal gesproken ben ik het wel met je eens maar ik moet heel eerlijk toegeven dat ik voor die 2 ratten een uitzondering heb gemaakt
Op donderdag 24 juli 2003 09:55 schreef err het volgende:[..]
Ik ben het hier wel mee eens. Ik verbaasde me ook over het feit dat het afschieten en verminken van personen leidt tot knallende champagne kurken. Zo mogen we hier op het forum niet roepen wat we willen doen met verkrachters of moordenaars, we willen tenslotte niet terug naar de 3e eeuw, we zijn een beschaving en voor vergelding hebben we een rechtssysteem. Maar wanneer dit soort gespuis wordt gedood is dat kennelijk wel acceptabel.
Niet dat ik ermee kan zitten, maar er zou iets ingetogener met het nieuws omgegaan kunnen worden imo.
heb een bescheiden feestje gebouden bij onze Iraaksebuurvrouwchick met me kratje bier
quote:Zijn jullie nog steeds aan het vieren dan?
Op donderdag 24 juli 2003 10:01 schreef sp3c het volgende:[..]
heb een bescheiden feestje gebouden bij onze Iraaksebuurvrouwchick met me kratje bier
quote:Daarnaast had men ze natuurlijk veel liever levend in handen gekregen. Dood zeggen ze niks meer (levend ws ook niet zo veel, maar goed, dat weet je niet).
Op donderdag 24 juli 2003 10:01 schreef Maerycke het volgende:[..]
Mee eens inderdaad.. het uitbundige gejuich stuitte mij ook enigszins tegen de borst eigenlijk. Enige terughoudendheid had iets beschaafder geweest.
Weet iemand eigenlijk wat er verder met Tareq Aziz gebeurd is na zijn overgave?
quote:nee toen het kratje leeg was toen was het wel weer klaar
Op donderdag 24 juli 2003 10:03 schreef _The_General_ het volgende:[..]
Zijn jullie nog steeds aan het vieren dan?
Bij de Iraakse stad Mosul zijn drie Amerikaanse soldaten gedood. In Mosul werden twee dagen geledende zonen van Saddam Hussein gedood.
Hun konvooi werd met mortieren bestookt. De drie soldaten maakten deel uit van dezelfde divisie die verantwoordelijk was voor de operatie in Mosul.
quote:ik dacht al, hoe kun je nu 4 uur lang in een vuurgevecht zitten zonder mensen te verliezen.
Op donderdag 24 juli 2003 10:32 schreef schatje het volgende:
Drie Amerikaanse soldaten gedood in Mosul:
[..]
neem aan dat deze gasten 2 dagen terug al zijn omgekomen
quote:Volgens mij staat het er los van, er staat immers dat hun konvooi met mortieren werd bestookt.
Op donderdag 24 juli 2003 10:35 schreef sp3c het volgende:[..]
ik dacht al, hoe kun je nu 4 uur lang in een vuurgevecht zitten zonder mensen te verliezen.
Maar goed, ik kan het ook missen hebben natuurlijk.
quote:Ja, daar ben ik ook benieuwd naar.
Op donderdag 24 juli 2003 10:08 schreef k_man het volgende:[..]
Ik neem aan dat ie in een land zit waar ondervraging wat soepeler gaat.
quote:Hoezo Marokko??
Op donderdag 24 juli 2003 10:40 schreef BAZZA het volgende:
Hij zat in Marokko, misschien nu nog wel.
Je zou eerder denken aan Jordanië.
quote:Als ik het bericht goed lees is dit pas later gebeurd. Bij het vuurgevecht waren volgens de berichten wel vier Amerikanen gewond geraakt.
Op donderdag 24 juli 2003 10:35 schreef sp3c het volgende:[..]
ik dacht al, hoe kun je nu 4 uur lang in een vuurgevecht zitten zonder mensen te verliezen.
quote:ja dat bedoel ik dus, zal wel een propaganda actie zijn
Op donderdag 24 juli 2003 10:51 schreef k_man het volgende:[..]
Als ik het bericht goed lees is dit pas later gebeurd. Bij het vuurgevecht waren volgens de berichten wel vier Amerikanen gewond geraakt.
kan het thuisfront tenminste juichen feesten en blij zijn over deze 'overwinning' zonder de bittere nasmaak van de eigen omgekomen soldaten.
kan natuurlijk dat uday, zijn broer en die stuk of 10 mannen in dat gebouw 4 tot 6 uur mis hebben staan schieten
Netalsof zo'n gevecht geen 4 uur kan duren. Aan de beelden van het huis te zien hebben ze op het einde wel iets van rakketen gebruikt
quote:hoe kun je nou 4 uur schieten zonder iets te raken
Op donderdag 24 juli 2003 11:27 schreef PsychoDude_666 het volgende:
Nja zo'n actie begint gewoon met een omsingeling, en dan gaan ze denk ik wel overleggen van "heej jij daar kom eens naar buiten" En dan gaan ze een btje heen en weer schieten.Netalsof zo'n gevecht geen 4 uur kan duren. Aan de beelden van het huis te zien hebben ze op het einde wel iets van rakketen gebruikt
of iets in die geest
10:00: omsingeling van het huis in kwestie
10:10: troepen gaan het huis binnen, Irakezen verschanst op 2de verdieping, 4 Amerikaanse gewonden.
10:45-11:50: Amerikanen beschieten de woning
11:55: Nieuwe inval, opnieuw tegenstand
13:00: 10 TOW raketten worden het huis ingeschoten
13:21: Amerikanen gaan het huis weer binnen. 1 Irakees schiet nog terug en wordt doodgeschoten. Anderen waren na de raketaanval al dood.
quote:Tareq Aziz blijkt één van de personen te zijn die de lijken van de broers heeft geïdentificeerd...
Op donderdag 24 juli 2003 10:08 schreef k_man het volgende:[..]
Daarnaast had men ze natuurlijk veel liever levend in handen gekregen. Dood zeggen ze niks meer (levend ws ook niet zo veel, maar goed, dat weet je niet).
quote:
Meteen na de bestorming zijn kleurenfoto's genomen van de doden. Amerikaanse militairen hebben ze aan twee verslaggevers van The Washington Post laten zien en die schrijven vanochtend dat de twee mannen dikke zwarte baarden hadden laten staan, blijkbaar in een poging zich te vermommen. Oeday's gezicht vertoonde ernstige verwondingen waaronder een kneuzing onder de neus. Maar Qoesay leek betrekkelijk ongeschonden.De Amerikanen hebben de lichamen zo vlug mogelijk laten identificeren door twee voormalige Iraakse topfunctionarissen, zei Sanchez. Het waren Saddams vroegere secretaris Abid Hamid Mahmoed, en oud-minister van buitenlandse zaken Tarik Aziz. Ook twee halfbroers van Saddam Hoessein, Barzan en Watban, zijn geconfronteerd met de stoffelijke overschotten van hun neven. Alle vier oordeelden positief.
http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1059024122926.html
quote:ah dat klinkt idd een stuk logischer ja
Op donderdag 24 juli 2003 12:02 schreef CeeJee het volgende:
Even een samenvatting van de gebeurtenissen zoals ze op CNN staan na een briefing van het Amerikaanse leger.10:00: omsingeling van het huis in kwestie
10:10: troepen gaan het huis binnen, Irakezen verschanst op 2de verdieping, 4 Amerikaanse gewonden.
10:45-11:50: Amerikanen beschieten de woning
11:55: Nieuwe inval, opnieuw tegenstand
13:00: 10 TOW raketten worden het huis ingeschoten
13:21: Amerikanen gaan het huis weer binnen. 1 Irakees schiet nog terug en wordt doodgeschoten. Anderen waren na de raketaanval al dood.
quote:Waarom spreekt de overheid van de VS Marokko daar niet op aan dan? Marokko levert maar al te graag uit hoor aan de amerikanen. Vriendjes voor het leven die 2.
Op donderdag 24 juli 2003 10:43 schreef BAZZA het volgende:
De Jordaanse overheid had het niet zo misschien op hem... maar in Marokko zat hij dus te genieten van het uitzicht etc
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 12:13 schreef Mutant01 het volgende:[..]
Waarom spreekt de overheid van de VS Marokko daar niet op aan dan? Marokko levert maar al te graag uit hoor aan de amerikanen. Vriendjes voor het leven die 2.
quote:Zie mijn vorige post, hij was betrokken bij de identificering van de beide zoons van Saddam. Ik neem daarom aan dat hij 'gewoon' in Irak zit, hoewel ze hem natuurlijk even overgevlogen kunnen hebben. Maar in ieder geval nog gevangen of anders onder controle door de VS.
Op donderdag 24 juli 2003 12:30 schreef k_man het volgende:[..]
Volgens mij heb jij het een en ander gemist. Aziz is niet naar Marokko gevlucht, maar heeft zich na onderhandelingen overgegeven aan de VS. Nu zit ie kennelijk in Marokko om z'n verdere lot af te wachten.
quote:Mja, maar heeft ie de lijken irl gezien? Of foto's?
Op donderdag 24 juli 2003 12:32 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Zie mijn vorige post, hij was betrokken bij de identificering van de beide zoons van Saddam. Ik neem daarom aan dat hij 'gewoon' in Irak zit, hoewel ze hem natuurlijk even overgevlogen kunnen hebben. Maar in ieder geval nog gevangen of anders onder controle door de VS.
quote:en wat weten we dan van het verleden van die zoons ? anders dan de verhaaltjes die verteld worden door dezelfde mensen die ons ook de WMD dossiers en 45 minuten claims, etc. brachten.
Op donderdag 24 juli 2003 01:46 schreef elcastel het volgende:
Gezien het verleden van de zoons, op zich niet zo raar dat je blij bent met hun dood toch ?
je bent blij om iemands dood omdat iemand die bekend staat een pathologische leugenaar te zijn jou heeft wijsgemaakt dat hij een"bad guy "is
quote:Nou ja, het waren natuurlijk gewoon schoften. Maar om nu te gaan juigen bij de dood van 2 mensen (en kinderen) gaat me toch iets te ver. Als dat de beschaving is die de VS komen brengen in Irak...
Op donderdag 24 juli 2003 12:58 schreef MokroKees het volgende:[..]
en wat weten we dan van het verleden van die zoons ? anders dan de verhaaltjes die verteld worden door dezelfde mensen die ons ook de WMD dossiers en 45 minuten claims, etc. brachten.
je bent blij om iemands dood omdat iemand die bekend staat een pathologische leugenaar te zijn jou heeft wijsgemaakt dat hij een"bad guy "is
quote:Je denkt ze te herkennen ?
Op donderdag 24 juli 2003 12:59 schreef _The_General_ het volgende:
weet iemand hoelaat de foto's worden vrijgegeven? Misschien een beetje morbide maar ik zou het toch wel met eigen ogen willen zien
quote:onze buurvrouw komt uit Irak en die verzekert me echt dat die 2 de grootste galbakken in leven waren
Op donderdag 24 juli 2003 12:58 schreef MokroKees het volgende:[..]
en wat weten we dan van het verleden van die zoons ? anders dan de verhaaltjes die verteld worden door dezelfde mensen die ons ook de WMD dossiers en 45 minuten claims, etc. brachten.
combineer dat met de verhaaltjes van jouw pathologische leugenaar en mijn conclusie staat al vast, maar jij vind het ongetwijfeld toffe gasten
quote:dat niet, maar het is belangrijk dat mensen bewijzen zien, vooral de mensen in irak. anders krijg je rond die twee een zelfde mythe vorming als rond hitler die nog ergens zou leven...
Op donderdag 24 juli 2003 13:00 schreef elcastel het volgende:[..]
Je denkt ze te herkennen ?
maar ik zelf ben gewoon van uit geschiedkundig oogpunt nieuwsgierig
Ik bedoel, de WMD zijn niet gevonden, Saddam niet... Daar was het toch om te doen ? Dit is gewoon een publiciteits stunt van de regering Bush om de aandacht af te leiden...
quote:bestudeer de machtstructuur in irak maar eens, zie je hoe belangrijk ze waren en hoeveel macht ze hadden. het is voor de irakezen erg belangrijk dat ze dood zijn.
Op donderdag 24 juli 2003 13:21 schreef drenth het volgende:
Ben ik eigenlijk de enige die de dood van deze 2 schoften niet erg belangrijk vindt ?Ik bedoel, de WMD zijn niet gevonden, Saddam niet... Daar was het toch om te doen ? Dit is gewoon een publiciteits stunt van de regering Bush om de aandacht af te leiden...
De volgende fase wordt dat allerlei onderzoeken of simpelweg niet komen of smoren .... Let maar op, het hele WMD verhaal gaat langzaam naar de achtergrond, als zijnde niet belangrijk.
quote:whaha opmerkelijk hoe xenofoben als jij en Bazza altijd wel weer een toevallig buurvrouwtje of kennis hebben die in Bush z'n straatje praat.. LOL
Op donderdag 24 juli 2003 13:00 schreef sp3c het volgende:
onze buurvrouw komt uit Irak en die verzekert me echt dat die 2 de grootste galbakken in leven waren
quote:Dit is toch al aan de gang
Op donderdag 24 juli 2003 13:35 schreef elcastel het volgende:
De reden dat hier zo de nadruk op wordt gelegd, is:
- voor de Irakezen is dit ERG belangrijk (zie post hierboven)
- afleiding van Uranium-verhaalDe volgende fase wordt dat allerlei onderzoeken of simpelweg niet komen of smoren .... Let maar op, het hele WMD verhaal gaat langzaam naar de achtergrond, als zijnde niet belangrijk.
quote:Het is zo weer afgelopen.
Op donderdag 24 juli 2003 13:55 schreef revange het volgende:[..]
Dit is toch al aan de gang
quote:aha, nu snap ik het. Ik vond het al vreemd .
Op donderdag 24 juli 2003 12:30 schreef k_man het volgende:[..]
Volgens mij heb jij het een en ander gemist. Aziz is niet naar Marokko gevlucht, maar heeft zich na onderhandelingen overgegeven aan de VS. Nu zit ie kennelijk in Marokko om z'n verdere lot af te wachten.
quote:Dat valt mij inderdaad wel op. De VS was destijds woedend toen de Irakezen de beelden van de soldaten lieten zien, maar nu gaan ze het zelf doen en is het opeens goed? Of heeft dat weer te maken met de fijnere details van de Geneve conventie?
In maart reageerden de VS woedend toen het Iraakse regime beelden liet uitzenden van gedode en gevangen genomen Amerikaanse soldaten. Het Pentagon veroordeelde dergelijke praktijken als "misdadig".
quote:Waren Uday en Qusay in uniform ? Zo niet, geen Geneefse conventie maar gewone criminelen.
Op donderdag 24 juli 2003 14:03 schreef Gio het volgende:
Om even het stukje van nu.nl te quoten
[..]Dat valt mij inderdaad wel op. De VS was destijds woedend toen de Irakezen de beelden van de soldaten lieten zien, maar nu gaan ze het zelf doen en is het opeens goed? Of heeft dat weer te maken met de fijnere details van de Geneve conventie?
quote:Ze vielen over de doden, omdat dat slecht voor hun moraal was. Ze protesteerden tegen de gevangenen omdat DAT tegen de Geneve inging...
Op donderdag 24 juli 2003 14:03 schreef Gio het volgende:
Om even het stukje van nu.nl te quoten
[..]Dat valt mij inderdaad wel op. De VS was destijds woedend toen de Irakezen de beelden van de soldaten lieten zien, maar nu gaan ze het zelf doen en is het opeens goed? Of heeft dat weer te maken met de fijnere details van de Geneve conventie?
quote:ik ben een xenofoob???
Op donderdag 24 juli 2003 13:51 schreef MokroKees het volgende:[..]
whaha opmerkelijk hoe xenofoben als jij en Bazza altijd wel weer een toevallig buurvrouwtje of kennis hebben die in Bush z'n straatje praat.. LOL
staaf dat maar is ergens op, quote me maar ofzo dan en anders houd je je gewoon bij de feiten
quote:
Saddam's Teenage Grandson May Have Made Last Stand
Wed Jul 23,12:50 PM ET Add World - Reuters to My Yahoo!By Cynthia Johnston
BAGHDAD (Reuters) - Saddam Hussein (news - web sites)'s teenage grandson Mustapha may have been the last man standing after U.S. troops launched a missile barrage on a house where he had holed up with his father and uncle.
Three adults dead around him, the soldiers said he fired on them as they stormed into the ruins. They shot him down.
Lieutenant-General Ricardo Sanchez described on Wednesday the massive firepower from land and air that killed Saddam's sons Uday and Qusay and two others, as yet unidentified, after Tuesday's siege in the city of Mosul.
Automatic gunfire from a barricaded upper-story room had wounded four soldiers when they first tried to detain the men.
Officials in Washington say one of the dead was Qusay's 14- year-old son. Details remain sketchy and it was not entirely clear the last survivor was the youngster but Sanchez's account indicated as much.
A barrage of 10 anti-tank missiles is likely to have killed the adults in the house, Sanchez told a news conference.
"We believe that it is likely that the TOW missile attack was what wound up killing three of the adults," said Sanchez, land forces commander in Iraq (news - web sites).
But when troops burst up the staircase, they came under fire again. "They killed the remaining individual," Sanchez said.
Around 200 soldiers from the 101st Airborne Division pounded the house with grenades, rocket-firing Kiowa attack helicopters and Humvees mounted with heavy .50 caliber machineguns and the anti-tank missiles on Tuesday.
On standby were A-10 Warthog tankbuster aircraft, Apache attack helicopters and a psy-ops team but they were not used.
The proximity of neighboring houses was a factor in not using heavier weaponry, Sanchez said. "We know of no collateral damage that occurred as a result of the operation," he said.
STARTED WITH A BULLHORN
Sanchez said the raid, initiated after a tip from an Iraqi "walk-in source" who will probably get the two $15 million rewards offered for information on Saddam's sons, started with shouts over a bullhorn to surrender.
"We did not get a response," Sanchez said.
When soldiers entered the house, they came under rifle fire from the men, who had barricaded themselves in a fortified upstairs section of the villa. Four soldiers were hurt early on -- three on the staircase and one outside the house.
U.S. forces then called in more firepower. They tried later to enter the house a second time but again came under fire and withdrew.
"We began to employ Humvee-mounted TOW missiles," Sanchez said. "We fired 10 TOW missiles into the house."
The concrete mansion, home to a businessman who neighbors said may have been the informer, was left a shattered ruin.
When they entered the house a third time, only one person was left alive to shoot at U.S. soldiers, who killed him.
bron: yahoo
quote:..
Op donderdag 24 juli 2003 14:12 schreef Mutant01 het volgende:
Dat kan je nooit achterhalen natuurlijk KoosVoos, tenzij er een journalist in de buurt was toen ze werden neergeschoten.
quote:En dat was tijdens " de oorlog". Ik ben niet helemaal bekend met alle regels maar er gelden tijdens de gewapende vrede vast weer andere regels.
Op donderdag 24 juli 2003 14:14 schreef elcastel het volgende:
Ze vielen over de doden, omdat dat slecht voor hun moraal was. Ze protesteerden tegen de gevangenen omdat DAT tegen de Geneve inging...
quote:ze zijn nog niet vrijgegeven, ik wacht er ook op
Op donderdag 24 juli 2003 16:36 schreef pberends het volgende:
Heeft iemand een foto met de 2 dode zonen van Saddam?
quote:ow bedankt
Op donderdag 24 juli 2003 16:39 schreef _The_General_ het volgende:[..]
ze zijn nog niet vrijgegeven, ik wacht er ook op
CNN.com is awaiting transmission of the photos from Baghdad and plans to publish them on the Web site as soon as they arrive.
quote:ik geloof niet in die zelfmoord aangezien volgens veel bronnen het kleinkind het langst leefde. zou hij zich afmaken als zijn zoon of neef nog rondliep in het gebouw?
Op donderdag 24 juli 2003 16:59 schreef Disorder het volgende:
Uday heeft een schotwond in het gezicht volgens CNN, wat misschien zou kunnen wijzen op een zelfmoord. Dat worden gezellige foto's voor bij het eten
weet ff niet van wie het kind was
Lijken zijn herkenbaar: Vervalsing ! Hoe kunnen ze herkenbaar zijn na al die raketten en kogels !
Lijken zijn onherkenbaar: Vervalsing, ze zijn het helemaal niet ! De Amerikanen kunnen niet eens met een geloofwaardig neplijk op de proppen komen !
quote:Grmbl.
CNN.com is awaiting transmission of the photos from Baghdad and plans to publish them on the Web site as soon as they arrive.
quote:waar dan? ik zie nog steeds niks
Op donderdag 24 juli 2003 17:07 schreef mregeling het volgende:
cnn nu, kan je de foto's zienvond de foto's niet echt schokwekkend
quote:Het lijkt erop of ze slapen.
Op donderdag 24 juli 2003 17:15 schreef err het volgende:
-edit-
Nog wat meer nieuws over de tactiek van de oorlog:
quote:
WASHINGTON (CNN) Back from a four-day whirlwind tour of Iraq, the Pentagon's number two civilian, Paul Wolfowitz, has admitted that many of the Bush administration's pre-war assumptions were wrong.
[Dit bericht is gewijzigd door Jernau.Morat.Gurgeh op 24-07-2003 17:21]
quote:JEZUS! Babies !
Op donderdag 24 juli 2003 17:15 schreef err het volgende:
-edit-niet hier.
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 17:22 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Laat directe links maar fijn achterwege. Dat soort foto's zitten we hier niet op te wachten.
quote:dr is niks te zien op die foto's, tsjongejonge...
Op donderdag 24 juli 2003 17:23 schreef Sidekick het volgende:[..]
Als linkje met waarschuwing mogen ze toch wel?
quote:Inderdaad, niet hier. Het hier direct posten van die foto's heeft geen enkele toegevoegde waarde, behalve het bevredigen van de sensatiezucht. Wie ze zo nodig wil zien gaat maar op zoek op de site van CNN.
Op donderdag 24 juli 2003 17:23 schreef err het volgende:[..]
JEZUS! Babies !
De hele wereld + tv laat het zien, maar boehoe, niet voor de tere kinderzieltjes op fok.LOSERS!
quote:Als je het er niet mee eens bent, dan tief je maar op. Ik ga hierover NIET de discussie aan. Het is voor de discussie hier volslagen zinloos om die foto's pontificaal te plaatsen.
Op donderdag 24 juli 2003 17:25 schreef err het volgende:[..]
dr is niks te zien op die foto's, tsjongejonge...
quote:Dus links mogen wel...
Op donderdag 24 juli 2003 17:26 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Het is voor de discussie hier volslagen zinloos om die foto's pontificaal te plaatsen.
quote:Probeer het eens
Op donderdag 24 juli 2003 17:29 schreef katjaschuurman het volgende:[..]
Dus links mogen wel...
quote:
The U.S. said dental records confirmed the identifications, yielding a 100 percent match for Qusay.
quote:
The U.S. said dental records confirmed the identifications, yielding a 90 percent match for Uday.
quote:http://www.reuters.com/
Op donderdag 24 juli 2003 17:33 schreef Disorder het volgende:
Probeer het eens
Staat een hoop nieuws op en toevallig...
quote:flinke baard zeg
Op donderdag 24 juli 2003 17:20 schreef Sidekick het volgende:[..]
Het lijkt erop of ze slapen.
Nog wat meer nieuws over de tactiek van de oorlog:
[..]
quote:ik schreef al eerder; ik heb het idee dat ze met opzet "als martelaars" gestorven zijn. Als je niet dood wil, ga je niet, met z'n 2en samen notabene, het vuurgevecht aan met de GI's. Nee, die wilde gewoon dood op deze manier. En zodoende past die baard goed bij dat image
Op donderdag 24 juli 2003 17:40 schreef Disorder het volgende:
Ze hadden zich wel eerst even mogen scheren zeg
quote:Dan hadden ze beter zelfmoord kunnen plegen.
Op donderdag 24 juli 2003 17:43 schreef err het volgende:[..]
ik schreef al eerder; ik heb het idee dat ze met opzet "als martelaars" gestorven zijn. Als je niet dood wil, ga je niet, met z'n 2en samen notabene, het vuurgevecht aan met de GI's. Nee, die wilde gewoon dood op deze manier. En zodoende past die baard goed bij dat image
quote:wat is er heldhaftiger dan sterven in een vuurgevecht met de amerikanen? Dan maak je aanspraak op de gewillige druiven van Allah in het hiernamaals.
Op donderdag 24 juli 2003 17:45 schreef Sidekick het volgende:[..]
Dan hadden ze beter zelfmoord kunnen plegen.
quote:Het lijkt mij inderdaad niet echt logisch om met zijn 2-en bij elkaar te gaan zitten, terwijl je weet dat iedereen daar op premie-jacht is.
Op donderdag 24 juli 2003 17:43 schreef err het volgende:[..]
ik schreef al eerder; ik heb het idee dat ze met opzet "als martelaars" gestorven zijn. Als je niet dood wil, ga je niet, met z'n 2en samen notabene, het vuurgevecht aan met de GI's. Nee, die wilde gewoon dood op deze manier. En zodoende past die baard goed bij dat image
quote:Volgens diezelfde gedachtegang, het is ook niet echt logisch om in Irak te blijven als er een groot kapitaal premie op je hoofd staat. Waarschijnljk hadden ze goede redenen die wij alleen nooit te weten zullen komen.
Op donderdag 24 juli 2003 18:08 schreef Strijder het volgende:
Het lijkt mij inderdaad niet echt logisch om met zijn 2-en bij elkaar te gaan zitten, terwijl je weet dat iedereen daar op premie-jacht is.
Was gisteravond op CNN.
Paramilitaire organisatie Uday Hussein zweert wraak
DUBAI - Strijders die beweren leden van de Fedayeen Saddam te zijn, zweren het aantal aanvallen op Amerikaanse militairen en "collaborateurs" in Irak op te voeren als wraak voor de dood van Uday en Qusay Hussein. Dat zeggen de opstandelingen in een video die het Arabische station al-Arabiya donderdag heeft uitgezonden. Beide broers werden eerder deze week in Mosul gedood door Amerikaanse troepen.De Fedayeen Saddam was een paramilitaire organisatie die door Uday Hussein werd geleid. "De bezettingsmacht zegt dat het doden van Uday en Qusay het aantal aanslagen zal verminderen. Wij vertellen hun dat de aanslagen zullen toenemen", aldus een gemaskerde strijder. Hij voegde eraan toe dat de "jihad tegen de ongelovigen zal worden voortgezet" en dreigde verder Irakezen te doden die "collaboreren" met de Amerikaanse troepen.
De strijders, die geflankeerd werden door machinegeweren en granaatwerpers en met foto's van Saddam Hussein aan de muur, zeiden lid te zijn van de Fedayeen Saddam in de provincie al-Anbar ten westen van Bagdad. Zij prezen de broers voor het feit dat ze kozen voor "het martelaarschap in plaats van de overgave". De groep zei "de intifada (opstand) voort te zullen zetten tot ons land is bevrijd van de Amerikanen".
Nou ja, dat was wel te verwachten.
[Dit bericht is gewijzigd door schatje op 24-07-2003 19:50]
De telegraaf meldt dat Qussay geen wonden in zijn gezicht heeft, nu vindt ik hem er behoorlijk gehavend uitzien.
quote:Berichtje uit de New York Times:
Op donderdag 24 juli 2003 18:35 schreef thoth het volgende:[..]
Volgens diezelfde gedachtegang, het is ook niet echt logisch om in Irak te blijven als er een groot kapitaal premie op je hoofd staat. Waarschijnljk hadden ze goede redenen die wij alleen nooit te weten zullen komen.
quote:Als de zoon van Saddam bent heb je niet zo heel veel keuze. Vliegverkeer is volledig door de Amerikanen gecontroleerd. Iran Saoudi-Arabië en Syrië willen niet dat jij in hun land aangetroffen wordt, met 150.000 Amerikanen vlakbij. In het noorden zitten Koerden die je bloed wel kunnen drinken, en in het zuiden net zulke boze Shi'ieten. Veiligste plek is in een stad bij je mede-Baathisten of mensen die nog bang voor je zijn.
American intelligence officials say Mr. Hussein's former secretary told interrogators that the Iraqi leader split from his two sons on April 10. Uday and an aide fled to Syria, but were forced back into Iraq
http://members.chello.nl/j.dhaas/zoon1.jpg
http://members.chello.nl/j.dhaas/zoon2.jpg
http://members.chello.nl/j.dhaas/zoon3.jpg
http://members.chello.nl/j.dhaas/zoon4.jpg
onduidelijk vind ik ze dus echt niet hoor, schokkend ook niet, het is alleen dat ik ze niet zo een, twee, drie zou herkennen.
quote:Een Irakese medewerker van Reuters, die de twee persoonlijk kende heeft gezegd dat de foto's idd Uday en Qusay waren.
Op donderdag 24 juli 2003 19:48 schreef yavanna het volgende:
Ik vindt die foto's nog onduidelijk.
Dat had wel beter gekunt.De telegraaf meldt dat Qussay geen wonden in zijn gezicht heeft, nu vindt ik hem er behoorlijk gehavend uitzien.
Wat een baarden hè??
.
quote:Ik zit er net naar te kijken, ik kan me niet voorstellen dat ik zo'n baard zou krijgen. Vooral die ene zoon heeft een volle baard.
Op donderdag 24 juli 2003 19:57 schreef schatje het volgende:[..]
..Wat een baarden hè??
.
Oeps offtopic.
quote:Ja maar dit was functioneel... omdat de onderontwikkelde Irakies anders niet geloven dat ze dood zijn.
Op donderdag 24 juli 2003 20:01 schreef Priem het volgende:
Die Amerikanen doen precies wat ze belachelijk vinden als Irakezen het doen
Trek de berenvellen uit de kast, zet de hoofden op een staak, offer een schaap aan de voorouders en doe de overwinningsdans rond het vuur.
quote:Dat zijn inderdaad baarden, baarden
Op donderdag 24 juli 2003 19:57 schreef schatje het volgende:[..]
Een Irakese medewerker van Reuters, die de twee persoonlijk kende heeft gezegd dat de foto's idd Uday en Qusay waren.
Wat een baarden hè??
.
Ik wil best geloven dat het ze zijn hoor, vindt alleen de foto positie vreemd en dat er gesproken wordt van geen gezichts verwindingen bij Qussay
quote:Zoals ik al zei, ze hebben vast bewust gekozen voor het martelaarsschap.
Zij prezen de broers voor het feit dat ze kozen voor "het martelaarschap in plaats van de overgave".
quote:Mwah, ik vindt het toch wel een verschil, foto's/filmpjes van dode soldaten als een soort troffeeen laten zien of 4 foto's laten zien van 2 zeer gevreesde leiders.
Op donderdag 24 juli 2003 20:29 schreef NorthernStar het volgende:[..]
Ja maar dit was functioneel... omdat de onderontwikkelde Irakies anders niet geloven dat ze dood zijn.
Trek de berenvellen uit de kast, zet de hoofden op een staak, offer een schaap aan de voorouders en doe de overwinningsdans rond het vuur.
quote:Maar daar was ook de beschuldiging van propaganda aan Iraakse zijde.
Op donderdag 24 juli 2003 20:51 schreef yavanna het volgende:[..]
Mwah, ik vindt het toch wel een verschil, foto's/filmpjes van dode soldaten als een soort troffeeen laten zien of 4 foto's laten zien van 2 zeer gevreesde leiders.
quote:Er was/is wel degelijk heel veel twijfel over het verhaal rondom de dood van de twee zoons in Irak. Ik vind deze zet wel toelaatbaar.
Op donderdag 24 juli 2003 20:29 schreef NorthernStar het volgende:[..]
Ja maar dit was functioneel... omdat de onderontwikkelde Irakies anders niet geloven dat ze dood zijn.
quote:Hmm verkeerde gequote probably
Op donderdag 24 juli 2003 14:31 schreef Koos Voos het volgende:[..]
..
----->
quote:De situatie's verschillen teveel.
Op donderdag 24 juli 2003 20:55 schreef Sidekick het volgende:[..]
Maar daar was ook de beschuldiging van propaganda aan Iraakse zijde.
foto's van de lijken van Saddam's zonen, ze lijken er niet eens op, vind ik
quote:die Uday heeft een veel dikkere kop als die dood is. Misschien is dat normaal bij een lijk?
Op donderdag 24 juli 2003 22:14 schreef pro_jeex het volgende:
http://www.telegraaf.nl/nieuwslink/teksten/nws.uday.hussein.qusay.saddam.htmlfoto's van de lijken van Saddam's zonen, ze lijken er niet eens op, vind ik
quote:Usay herken ik idd niet, maar die kale is absoluut Uday. Zelfs met scherf/kogel in zijn smoel nog herkenbaar.
Op donderdag 24 juli 2003 22:14 schreef pro_jeex het volgende:
foto's van de lijken van Saddam's zonen, ze lijken er niet eens op, vind ik
Ik las hier ergens dat ze 10 TOW-raketten op t huis hebben afgeschoten? Ziet er dus niet naar naar uit dat ze hebben geprobeerd de broertjes levend in handen te krijgen. Stom.
quote:hadden ze geen DNA samples genomen?
Op vrijdag 25 juli 2003 00:35 schreef BAZZA het volgende:
Ik denk dat het ze wel echt zijn, stel dat het ze niet zouden zijn en ze een filmpje van zichzelf met de krant van vandaag de wereld in zouden sturen dan zou de VS wel kunnen inpakken dus betwijfel of de VS dat risico zou willen lopen.
quote:Alsof wij die snappen met onze no-knowledge. Ik vinddit overtuigend genoeg en ik hoop voor de Irakezen des te meer.
Op vrijdag 25 juli 2003 00:44 schreef Re het volgende:[..]
hadden ze geen DNA samples genomen?
quote:Jawel en ze hebben de gebitsgegevens en bv de wonden van die gehandicapte broer nog kunnen bekijken dus ik denk dat de VS erg zeker van haar zaken is in dit geval...
Op vrijdag 25 juli 2003 00:44 schreef Re het volgende:
hadden ze geen DNA samples genomen?
quote:Het zou ook wel heel stom van de VS zijn, als ze dit zonder behoorlijke bewijzen bekend zouden maken.
Op vrijdag 25 juli 2003 00:54 schreef BAZZA het volgende:[..]
Jawel en ze hebben de gebitsgegevens en bv de wonden van die gehandicapte broer nog kunnen bekijken dus ik denk dat de VS erg zeker van haar zaken is in dit geval...
quote:Of heel slim, natuurlijk. Levend zouden ze uit de school kunnen klappen als ze een proces zouden krijgen.
Op vrijdag 25 juli 2003 00:25 schreef ButcherBird het volgende:
Ik las hier ergens dat ze 10 TOW-raketten op t huis hebben afgeschoten? Ziet er dus niet naar naar uit dat ze hebben geprobeerd de broertjes levend in handen te krijgen. Stom.
quote:wees nu maar gerust dat dat ze zijn want anders hadden ze dat idd echt op zeker wel gedaan.
Op vrijdag 25 juli 2003 00:35 schreef BAZZA het volgende:
Ik denk dat het ze wel echt zijn, stel dat het ze niet zouden zijn en ze een filmpje van zichzelf met de krant van vandaag de wereld in zouden sturen dan zou de VS wel kunnen inpakken dus betwijfel of de VS dat risico zou willen lopen.
of een audio tape met 'ik ben uday en dit is qusay (gebrabbel op de achtergrond) wij zijn niet doodgemaakt eergister die 10 tow raketten hebben wij opgevangen met onze monden en ingeslikt ... mooi dat we ze strax op jullie tanks gaan spugen
mwah slecht dagje voor de familie hussein maar ik kan er echt niet rouwig om zijn, dit soort figuren had de hoofdreden voor de invasie moeten zijn (en wat mij betreft was dat het ook).
http://images.icnetwork.co.uk/upl/mirror/jul2003/5/8/000DD170-CDE2-1F20-AD2480C328EC0000.jpg
Vanwege het (trieste) beleid geen foto maar een link.
quote:Nou, zo'n audio tape heeft de VS anders wel gepresenteerd bij de powell-point-presentatie tegenover de VN.
Op vrijdag 25 juli 2003 09:15 schreef sp3c het volgende:[..]
wees nu maar gerust dat dat ze zijn want anders hadden ze dat idd echt op zeker wel gedaan.
of een audio tape met 'ik ben uday en dit is qusay (gebrabbel op de achtergrond) wij zijn niet doodgemaakt eergister die 10 tow raketten hebben wij opgevangen met onze monden en ingeslikt ... mooi dat we ze strax op jullie tanks gaan spugen
mwah slecht dagje voor de familie hussein maar ik kan er echt niet rouwig om zijn, dit soort figuren had de hoofdreden voor de invasie moeten zijn (en wat mij betreft was dat het ook).
Maar ik ben blij om te horen dat binnenkort de hele wereld ( hopelijk ) is bevrijd van dictators ala Saddam.
quote:Alleen Bush nog
Op vrijdag 25 juli 2003 10:11 schreef Strijder het volgende:[..]
Nou, zo'n audio tape heeft de VS anders wel gepresenteerd bij de powell-point-presentatie tegenover de VN.
Maar ik ben blij om te horen dat binnenkort de hele wereld ( hopelijk ) is bevrijd van dictators ala Saddam.
quote:point being?
Op vrijdag 25 juli 2003 10:11 schreef Strijder het volgende:[..]
Nou, zo'n audio tape heeft de VS anders wel gepresenteerd bij de powell-point-presentatie tegenover de VN.
heel leuk dat je die presentatie in elke post wil vermelden maar is het hier ook echt relevant?
dacht het niet
quote:de lijst is nog errug lang dus binnenkort zal het iig niet worden
niet elke dictator is iedere dag op het nieuws helaas
quote:Wat zouden ze moeten zeggen dat schadelijk voor de VS is dan?
Op vrijdag 25 juli 2003 05:59 schreef Ulx het volgende:
Of heel slim, natuurlijk. Levend zouden ze uit de school kunnen klappen als ze een proces zouden krijgen.
Het blijft dom dat ze gedood zijn. Nu kunnen ze [a] verworden tot martelaren en [b] niks meer vertellen.
Wat betreft Saddam ligt het anders. Saddam is het einddoel, dus Saddam hoeft niet meer te kunnen praten. Hem doden bespaart de VS bovendien een lastig proces (want wat doe je met die vent als je 'm levend vangt?)
het houd een keer op
quote:Om te beginnen niet in iedere post.
Op vrijdag 25 juli 2003 12:09 schreef sp3c het volgende:[..]
point being?
heel leuk dat je die presentatie in elke post wil vermelden maar is het hier ook echt relevant?
dacht het niet
quote:Komt nog wel als er olie wordt gevonden
[..]de lijst is nog errug lang dus binnenkort zal het iig niet worden
niet elke dictator is iedere dag op het nieuws helaas
quote:mag jij mij uitleggen hoe die gasten van te voren weten op welke dag en met wat voor wapentuig ze omgebracht gaan worden.
Op vrijdag 25 juli 2003 13:18 schreef Strijder het volgende:[..]
Om te beginnen niet in iedere post.
En dan, als ze zo'n filmpje hadden opgenomen voordat ze ( als ze het zijn ) werden gedood en nu uitzenden, wat moet je dan. En als ze niet dood zijn en zo'n filmpje maken, wat dan ? Wie moet je dan geloven ? De VS met getructe foto's of Oud-Irak met getructe filmpjes ?
Die powell-point-presentatie noem ik hier omdat dat ook getruct bleek te zijn ( volgens sommige weer niet, maar goed ).
v00d00?
zeg dan nix of ga in een topic over de desbetreffende presentatie blaten
quote:bwahahahahahahablablablabla nogmaals, zeg dan nix
[..]Komt nog wel als er olie wordt gevonden
.
quote:Dat jij een VS-supporter-to-the-core bent, mij best.
Op vrijdag 25 juli 2003 13:21 schreef sp3c het volgende:[..]
mag jij mij uitleggen hoe die gasten van te voren weten op welke dag en met wat voor wapentuig ze omgebracht gaan worden.
v00d00?
zeg dan nix of ga in een topic over de desbetreffende presentatie blaten
[..]bwahahahahahahablablablabla nogmaals, zeg dan nix
quote:dat ben ik dan ook niet, ask anybody
Op vrijdag 25 juli 2003 14:13 schreef Strijder het volgende:[..]
Dat jij een VS-supporter-to-the-core bent, mij best.
ik snap alleen niet wat powel zijn presentatie met het wel of niet dood zijn van Uday en Qusay te maken heeft, offtopic posts heb je een apart forum voor ... niet voor niets
quote:wat wil je nog meer weten?
Val anderen daar echter niet mee lastig.
Tot-nu-toe heeft de VS iedereen belazerd.
Ook met die powell-point presentatie.
Als er nu een videoband zou opduiken met die 2 zonen, wie heeft er dan een probleem ? ( Als, het kan goed zijn dat ze dood zijn, alleen bewijzen die 2 foto's dat natuurlijk niet. Waarom alleen foto's bekend maken als ze verder alles hebben ( wat ze zeggen dan tenminste ) ? ).
nogmaals als ze niet dood waren dan hadden ze dat heus wel laten weten, of Powell zijn presentatie nu verzonnen heeft of niet
quote:Ik maakte uit jouw post op dat nieuwe berichten als video- en/of audiobanden dus niet meer echt kunnen zijn ( het stond er niet, maar het idee ontstond bij mij ( mede na het lezen van andere posts ) ). Hierop mijn post waarin ik subtiel probeerde te verwijzen naar eenzelfde voorbeeld, alleen nu van de Amerikanen. Als dit niet begrepen is, dan had ik het misschien wat anders moeten brengen, maar dat had ook gewoon gezegd kunnen worden. Off-topic is het in ieder geval niet ( zeker niet als voorbeeld ), want er verschijnen nog regelmatig banden ( audio en video ) van Osama B. L., Saddam en ook van de Amerikanen.
Op vrijdag 25 juli 2003 14:36 schreef sp3c het volgende:[..]
dat ben ik dan ook niet, ask anybody
ik snap alleen niet wat powel zijn presentatie met het wel of niet dood zijn van Uday en Qusay te maken heeft, offtopic posts heb je een apart forum voor ... niet voor niets
[..]wat wil je nog meer weten?
live beelden van het gevecht???nogmaals als ze niet dood waren dan hadden ze dat heus wel laten weten, of Powell zijn presentatie nu verzonnen heeft of niet
Daarnaast, dat ze dna-materiaal hebben kan ik mij goed indenken.
Dat ze ook gebits-informatie hebben iets minder. Zoiets kom je niet zomaar aan. Maar als je die informatie hebt ( iets wat tegenwoordig als onomstotelijk wordt aangenomen ), waarom breng je dan alleen maar 2 foto's naar buiten ( die op zich ook niet echt duidelijk zijn. Een beetje grimeur kan ze zo namaken. ). Met bijvoorbeeld die dna-informatie kan je elke twijfel wegnemen dunkt mij.
Nogmaals, ze kunnen het best zijn ( ik kan die foto's verder niet beoordelen, net zomin als jij dat kunt neem ik aan ), maar echt geloofwaardig vind ik het niet ( meer ).
quote:
'Saddam meerdere malen aan Amerikanen ontglipt'LONDEN - De Iraakse dictator Saddam Hussein en zijn twee zonen Uday en Qusay bleven tot half april in Bagdad, toen de Amerikaanse tanks al in het hart van de stad waren. Dat zei een voormalig lijfwacht van Uday in een vraaggesprek met de Britse krant The Times vrijdag.
Hij zei dat ze meerdere malen ontsnapten aan Amerikaanse pogingen om ze op te pakken of te doden. Volgens de man trokken ze in auto's zonder kentekens van het ene naar het andere huis om een veilig onderkomen te zoeken. Daarbij passeerden ze meermalen Amerikaanse checkpoints en konvooien zonder herkend te worden.
Volgens de man, die zeven jaar voor Uday werkte, wilden Saddam en zijn zonen zo lang mogelijk in Bagdad blijven, omdat ze dachten dat ze de stad konden houden. ,,Het was zeker de bedoeling om te vechten, niet om te vluchten'', aldus de 28-jarige lijfwacht die anoniem wil blijven en daarom een pseudoniem gebruikte.
Aanslagen
De eerste bommen van de oorlog waren gericht om Saddam en zijn gevolg met één klap uit te schakelen. Toen die bommen vielen, bevond de dictator zich aan de andere kant van Bagdad, aldus de lijfwacht. Volgens hem kwam de volgende aanslag op het leven van Saddam een stuk dichterbij.
De lijfwacht vertelde ook dat Saddam vermoedde dat hij verraden werd door iemand uit zijn eigen kring en zette een val op. Hij vroeg aan de verdachte, een legerkapitein, om een onderkomen klaar te maken achter een restaurant in de wijk Mansour. Saddam bleef echter niet lang op deze locatie, maar vertrok snel via de achterdeur. ,,Tien minuten later werd het restaurant gebombardeerd.'' De kapitein werd vervolgens standrechtelijk geëxecuteerd, aldus de lijfwacht.
Verraad
Toen Bagdad op 9 april viel, waren Saddam en zonen nog in schuilplaatsen in de soennitische wijk Adhamiya. Dit was de wijk waar Saddam twee dagen eerder nog op straat werd toegejuichd door honderden Irakezen. Op 11 april brachten Saddam en zijn zonen hier nog een bezoek aan een moskee toen de Amerikanen al vlakbij waren.
Saddam zei toen tegen een vrouw: ,,Ik kan niets doen. Ik vertrouwde mijn leger, maar de commandanten hebben Irak verraden. We hopen dat we spoedig weer aan de macht zijn en dat alles in orde komt.'' Dit was het laatste publieke optreden van de oud-dictator.
Verzet
Pas na de val van Bagdad werd voor het eerst gesproken over georganiseerd verzet. ,,Vijf of zes dagen na de oorlog was er een besloten vergadering. Daar werd besloten om het verzet te beginnen'', aldus de voormalig lijfwacht.
Enkele dagen later moest hij bij Uday komen. Hij kreeg een gouden handdruk van 1000 dollar. ,,Uday zei dat ik naar huis mocht gaan. Als hij me nodig zou hebben dan hoorde ik het wel. Uday vertelde niet waar hij heen ging. Ze hadden alleen familieleden bij zich, want ze vertrouwden niemand.''
ANP
[Dit bericht is gewijzigd door Sidekick op 25-07-2003 15:00]
quote:ik zei dat als ze hadden geleefd dat ze dan wel een audio of video tape uit hadden gebracht met exacte datum van hun zogenaamde overlijden en details van de aanval erin, wil niet zeggen dat die banden niet alsnog kunnen komen (misschien komt de post daar even stipt als de trein hier)
Op vrijdag 25 juli 2003 14:49 schreef Strijder het volgende:[..]
Ik maakte uit jouw post op dat nieuwe berichten als video- en/of audiobanden dus niet meer echt kunnen zijn ( het stond er niet, maar het idee ontstond bij mij ( mede na het lezen van andere posts ) ). Hierop mijn post waarin ik subtiel probeerde te verwijzen naar eenzelfde voorbeeld, alleen nu van de Amerikanen. Als dit niet begrepen is, dan had ik het misschien wat anders moeten brengen, maar dat had ook gewoon gezegd kunnen worden. Off-topic is het in ieder geval niet ( zeker niet als voorbeeld ), want er verschijnen nog regelmatig banden ( audio en video ) van Osama B. L., Saddam en ook van de Amerikanen.
dan zou ik wel is willen weten hoe je op de conclusie komt dat ik die banden automatisch fake noem ... beetje simpel gedacht weer zo van: jij bent het niet met me eens dus jij bent een US meeloper.
lees voortaan de berichten een keer door voor je reageert
quote:na Saddam waren dat zo ongeveer de belangrijkste figuren (en dus grootst mogelijke doelen voor een gerichte aanslag) in het land, reken maar dat hun fysieke staat tot in de puntjes nauwkeurig geregistreert staat in verschillende ziekenhuizen
Daarnaast, dat ze dna-materiaal hebben kan ik mij goed indenken.
Dat ze ook gebits-informatie hebben iets minder. Zoiets kom je niet zomaar aan. Maar als je die informatie hebt ( iets wat tegenwoordig als onomstotelijk wordt aangenomen ), waarom breng je dan alleen maar 2 foto's naar buiten ( die op zich ook niet echt duidelijk zijn. Een beetje grimeur kan ze zo namaken. ). Met bijvoorbeeld die dna-informatie kan je elke twijfel wegnemen dunkt mij.
Nogmaals, ze kunnen het best zijn ( ik kan die foto's verder niet beoordelen, net zomin als jij dat kunt neem ik aan ), maar echt geloofwaardig vind ik het niet ( meer ).
neem aan dat de amerikanen dat buit hebben gemaakt en nogmaals, wat wil je dat ze nog meer naar buiten brengen? hun bloedgroep? zegt je toch nix, mij ook niet ik zou niet weten wat voor bloedgroep die gasten hebben en of ze wel of geen hoog suikergehalte hebben of what not.
Die foto's zijn niet bedoelt om ons te overtuigen maar om diegenen die het bangst voor hen waren te overtuigen, mijn Iraakse buurvrouw bv (overigens ziet die Uday er wel maar Qusay er niet in) dat ze dood zijn.
Zou wel heel erg lomp zijn als ze met de grimmeur e.d. aan de slag gingen 100% zeker wetend dat die gasten nog niet dood zijn ... zeker met al die schandalen over leugens en shit van de laatste tijd.
ik wacht op de volgende reactie van Saddam af, kijken oftie oproept tot bloedwraak of dattie het ontkend ... en alstie er helemaal niet over rept dan is het bandje van te voren opgenomen en istie waarschijnlijk dood
quote:kun je met een korreltje zout nemen denk ik
Op vrijdag 25 juli 2003 14:54 schreef Sidekick het volgende:
En het nieuws dat Hussein de Amerikanen meerdere malen is ontglipt:
[..]
ik wil best geloven dat Saddam tot de val in Bagdad is gebleven maar meerdere checkpoints???
lijkt me stug, dat zal me een aardige collonne gezochte figuren zonder nummerborden zijn geweest, ook als ze verspreid door de straten reden zou er zelfs bij toeval wel 1 van die gasten tegen de lamp moeten zijn gelopen
quote:Ik zei ook dat ik dat mede uit meerdere postings opmaakte.
Op vrijdag 25 juli 2003 15:58 schreef sp3c het volgende:[..]
ik zei dat als ze hadden geleefd dat ze dan wel een audio of video tape uit hadden gebracht met exacte datum van hun zogenaamde overlijden en details van de aanval erin, wil niet zeggen dat die banden niet alsnog kunnen komen (misschien komt de post daar even stipt als de trein hier)
dan zou ik wel is willen weten hoe je op de conclusie komt dat ik die banden automatisch fake noem ... beetje simpel gedacht weer zo van: jij bent het niet met me eens dus jij bent een US meeloper.
lees voortaan de berichten een keer door voor je reageert
quote:Inderdaad, een boel mensen in Irak zullen aan de hand van die foto's ook geloven dat ze dood zijn.
[..]na Saddam waren dat zo ongeveer de belangrijkste figuren (en dus grootst mogelijke doelen voor een gerichte aanslag) in het land, reken maar dat hun fysieke staat tot in de puntjes nauwkeurig geregistreert staat in verschillende ziekenhuizen
neem aan dat de amerikanen dat buit hebben gemaakt en nogmaals, wat wil je dat ze nog meer naar buiten brengen? hun bloedgroep? zegt je toch nix, mij ook niet ik zou niet weten wat voor bloedgroep die gasten hebben en of ze wel of geen hoog suikergehalte hebben of what not.
Die foto's zijn niet bedoelt om ons te overtuigen maar om diegenen die het bangst voor hen waren te overtuigen, mijn Iraakse buurvrouw bv (overigens ziet die Uday er wel maar Qusay er niet in) dat ze dood zijn.
Zou wel heel erg lomp zijn als ze met de grimmeur e.d. aan de slag gingen 100% zeker wetend dat die gasten nog niet dood zijn ... zeker met al die schandalen over leugens en shit van de laatste tijd.ik wacht op de volgende reactie van Saddam af, kijken oftie oproept tot bloedwraak of dattie het ontkend ... en alstie er helemaal niet over rept dan is het bandje van te voren opgenomen en istie waarschijnlijk dood
quote:Overigens mag jij ook wel eens wat toegeeflijker worden.
Op vrijdag 25 juli 2003 16:02 schreef sp3c het volgende:[..]
kun je met een korreltje zout nemen denk ik
ik wil best geloven dat Saddam tot de val in Bagdad is gebleven maar meerdere checkpoints???
lijkt me stug, dat zal me een aardige collonne gezochte figuren zonder nummerborden zijn geweest, ook als ze verspreid door de straten reden zou er zelfs bij toeval wel 1 van die gasten tegen de lamp moeten zijn gelopen
quote:het zal heus wel juist zijn hoor maar ik denk dat het nogal aangedikt is.
Op vrijdag 25 juli 2003 16:48 schreef Strijder het volgende:[..]
Overigens mag jij ook wel eens wat toegeeflijker worden.
Een bericht als dat van Sidekick lijkt mij best wel geloofwaardig.
De Amerikanen hebben al vaak genoeg bewezen de touwtjes in Irak niet altijd in handen te hebben. Waarom zou een bericht als dit dan niet juist zijn ?
Saddam is met zijn gehele huishouding van slag op sprong verdwenen, dan praat je dus over tussen de 20 en de 100 voertuigen zonder nummerbord en tjokvol gezochte figuren die door verschillende checkpoints heenrijden?
dat geloof je toch niet???
de Amerikanen schoten in het begin elke auto die er ook maar verdacht uitzag helemaal naar de klote (slechte zaak geef ik toe) en dan wil jij mij doen geloven dat al deze gasten er gewoon doorheen zijn gereden?
neuh, zoals gezegd er zal heus wel een kern van waarheid in zitten maar overdrijven is ook een vak
quote:Nou, als het de zonen van Saddam zijn (
Op vrijdag 25 juli 2003 16:55 schreef sp3c het volgende:[..]
het zal heus wel juist zijn hoor maar ik denk dat het nogal aangedikt is.
Saddam is met zijn gehele huishouding van slag op sprong verdwenen, dan praat je dus over tussen de 20 en de 100 voertuigen zonder nummerbord en tjokvol gezochte figuren die door verschillende checkpoints heenrijden?
dat geloof je toch niet???
de Amerikanen schoten in het begin elke auto die er ook maar verdacht uitzag helemaal naar de klote (slechte zaak geef ik toe) en dan wil jij mij doen geloven dat al deze gasten er gewoon doorheen zijn gereden?neuh, zoals gezegd er zal heus wel een kern van waarheid in zitten maar overdrijven is ook een vak
heeft verder niet echt veel meerwaarde tov die foto's als je ze niet kent dan ken je ze nog steeds niet, denk niet dat ik de buurvrouw zo ver krijg om die shit te bekijken
quote:Quote van ondertekst onder filmpje :
Op vrijdag 25 juli 2003 19:18 schreef vipergts het volgende:
http://www.reuters.comvideo gebroeders Hoessein
WAARSCHUWING NIET ERG SMAKELIJK OM TE ZIEN
quote:Dus het blijft nog even wachten.
GRAPHIC VIDEO OF UDAY AND QUSAY
Attempt To Prove Deaths To Iraq
July 25 - U.S. officials showed Reuters and other journalists two bodies on Friday that Washington says it is certain are those of Uday and Qusay.
quote:link
Iraqis See More Violence After Death of Saddam Sons
Fri July 25, 2003 11:08 AM ET
By Michael Georgy
FALLUJA, Iraq (Reuters) - U.S. officials believe the deaths of Saddam Hussein's sons will help staunch attacks on U.S. troops in Iraq. But Muslims in the restive town of Falluja Friday forecast more bloodshed until the Americans leave."We will fight and fight until they leave. We will wage Jihad (holy war) against these Americans," said 15-year-old Badr Muhammad, glaring at heavily armed soldiers protecting a stalled convoy as helicopters circled overhead.
Few residents had seen the photographs of the bodies of Saddam's feared sons Uday and Qusay published in Iraqi newspapers and even fewer seemed interested in the evidence.
The U.S. military hopes the deaths of the brothers will break the will of sympathizers whom Washington blames for attacks that have killed 44 U.S. troops since major combat was declared over on May 1.
But Falluja residents dismissed suggestions that their deaths in a gun battle in Mosul will ease the AK-47 and rocket- propelled grenade attacks on U.S. occupation troops.
In shops, street corners and cafes in this anti-American town, Iraqis said only an end to the occupation will stop the violence.
"I don't understand why the Americans say it is the former Baath Party people who are killing their soldiers. All Iraqis want to kill the Americans because of the way they act," said Muhammad Abbas, who owns a shop that sells natural honey.
Many Iraqis still do not believe that Uday and Qusay are dead. But whether they are or not, resentment will remain deep in Falluja, which lies in the Sunni Muslim triangle where Saddam had his powerbase, until the Americans leave.
U.S. troops shot dead 17 people in Falluja in April, saying they had come under fire. Eight more people died three months later in a mosque explosion that Iraqis blamed on an American air strike. U.S. military officials denied the accusation.
Since then, Iraqis have frequently complained that U.S. troops conduct heavy-handed searches of their homes, frisking women and forcing the heads of households to kneel handcuffed in front of neighbors.
U.S. troops say they cannot afford to let their guard down during searches because they would risk attack.
Tribal Sheikh Diab al Ersan does not know whether the deaths of Uday and Qusay will stop the attacks on American soldiers, but is still boiling from what happened in the early morning.
"U.S. troops surrounded the neighborhood. More than 30 broke the door down and raided the house. They busted up the place and arrested my two sons," he said, as members of his tribe sat and shook their heads.
"The Americans just come here and do what they want. They have no respect for other countries. They are holding my sons and I don't know why."
At one of Falluja's biggest mosques, the loud Friday sermon delivered by Sheikh Mekki al-Kubaisi encouraged about 1,000 worshipers to wage a holy struggle focused on teaching their children about Islam and the Koran, not violence.
But moderation seemed to have little appeal in Falluja.
"The Americans don't realize that it is not people connected to Uday and Qusay that are doing the killings. A lot of it is revenge, tribal revenge," said Hisham Jumili, who is unemployed.
"Tribal revenge can take 20 years and there are about 15 tribes in Falluja. If the Americans kill someone, there will definitely be revenge."
wat mij betreft zijn ze nu dood, totdat ze van zich laten horen
ze hadden wat mij betreft net zo goed kunnen zeggen dat het Freddy Mercury en Sugar Lee Hooper waren, die tonen evenveel gelijkenis met die mislukte Madam Tussaud poppen ..
quote:Ok, dus: eerst zijn ze niet echt, want onduidelijk, maar nu zijn ze niet echt, want ze zijn gerestaureerd?
Op zaterdag 26 juli 2003 14:58 schreef MokroKees het volgende:
nah als je dacht dat de VS het na de Osama tapes niet nepper konden maken komen ze nu met de gekleide gezichten van Saddams zonen om ze "herkenbaarder" te maken. lol http://www.telegraph.co.uk/news/graphics/2003/07/26/wirq26.jpegze hadden wat mij betreft net zo goed kunnen zeggen dat het Sugar Lee Hooper was, die toont evenveel gelijkenis met die mislukte Madam Tussaud poppen ..
quote:HET IS FREDDY MERCURY DIE LINKER!!!
nah als je dacht dat de VS het na de Osama tapes niet nepper konden maken komen ze nu met de gekleide gezichten van Saddams zonen om ze "herkenbaarder" te maken. lol http://www.telegraph.co.uk/news/graphics/2003/07/26/wirq26.jpegze hadden wat mij betreft net zo goed kunnen zeggen dat het Freddy Mercury en Sugar Lee Hooper waren, die tonen evenveel gelijkenis met die mislukte Madam Tussaud poppen ..
quote:Nuja, ze hebben daar iig make up en niet zo'n beetje ook, daar bij de hand.
Op vrijdag 25 juli 2003 19:18 schreef vipergts het volgende:
http://www.reuters.comvideo gebroeders Hoessein
WAARSCHUWING NIET ERG SMAKELIJK OM TE ZIEN
Verder zie ik er weinig meerwaarde in om shot na shot de gehavende benen te zien.
En ik blijf erbij dat de beelden iedere keer vanuit een vreemde hoek komen en niet gewoon van bovenaf ofzo, zodat het gezicht goed herkenbaar te zien is.
Hoewel ik ze dan waarschijnlijk nog niet zou herkennen, maar toch.
quote:Ik moet denken aan die videofilm van die marsmannetjes die ontleed werden. Wat een kolder.
Op zaterdag 26 juli 2003 15:35 schreef yavanna het volgende:[..]
Nuja, ze hebben daar iig make up en niet zo'n beetje ook, daar bij de hand.
Verder zie ik er weinig meerwaarde in om shot na shot de gehavende benen te zien.
En ik blijf erbij dat de beelden iedere keer vanuit een vreemde hoek komen en niet gewoon van bovenaf ofzo, zodat het gezicht goed herkenbaar te zien is.
quote:
Drie Amerikaanse soldaten gedood in Irak
Gepubliceerd op zaterdag 26 juli 2003
BAGDAD (ANP) - Drie Amerikaanse soldaten die op wacht stonden bij een kinderziekenhuis in Baquba ten noordoosten van de hoofdstad Bagdad, zijn zaterdag gedood door granaataanslag. Vier anderen raakten gewond. Dit heeft een zegsman van de Amerikaanse strijdkrachten meegedeeld.De aanslag gebeurde omstreeks elf uur 's ochtends (Nederlandse tijd), zo maakte de legerwoordvoerder zaterdagmiddag bekend. De gewonden zijn naar een Amerikaans militair hospitaal gebracht.
Sinds het officiële einde van de oorlog in Irak zijn 47 Amerikaanse militairen gedood door guerrilla-achtige aanslagen, die worden toegeschreven aan getrouwen van de verdreven dictator Saddam Hussein. Baquba ligt in de zogenoemde 'soennietische driehoek' waarin zich het gewapend verzet tegen de bezetting concentreert.
quote:Wij zijn ook allemaal niet echt Flamez, het is de Matrix en de Illuminatie die er achter zit
nah als je dacht dat de VS het na de Osama tapes niet nepper konden maken komen ze nu met de gekleide gezichten van Saddams zonen om ze "herkenbaarder" te maken. lol http://www.telegraph.co.uk/news/graphics/2003/07/26/wirq26.jpegze hadden wat mij betreft net zo goed kunnen zeggen dat het Freddy Mercury en Sugar Lee Hooper waren, die tonen evenveel gelijkenis met die mislukte Madam Tussaud poppen ..
quote:En Irak kon echt een aanval op het Westen richten binnen 45 minuten
Op zaterdag 26 juli 2003 16:35 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
Wij zijn ook allemaal niet echt Flamez, het is de Matrix en de Illuminatie die er achter zit
quote:dat jij een nepperd ben weet ik ook wel hoor Jeuk aan je X reet
Op zaterdag 26 juli 2003 16:35 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Wij zijn ook allemaal niet echt Flamez, het is de Matrix en de Illuminatie die er achter zit
ik zal een metaforisch voorbeeldje geven omtrend Illuminati Conspiracy theoriën..
Er is een groep Hackers , die Besturingsystemen bestuderen op zoek naar zwakke plekken en exploits om zodoende binnen te dringen en toegang te krijgen tot de Root zodat ze controle krijgen over het systeem en er mee kunnen doen wat ze willen, dit zijn niet de nobele hackers die melding maken van de fouten in het systeem aan de systeembeheerders, nee deze gaan voor het grote geld en willen miljoenen oversluizen naar buitenlandse bankrekeningen...
dat is een conspiracy en toch gebeurt dit vrij regelmatig en ook met succes
zie de Illuminati maar als die groep Hackers, en raad eens.. ze hebben jouw creditcard gegevens gevonden..
[Dit bericht is gewijzigd door MokroKees op 27-07-2003 02:46]
quote:Das knap, aangezien ik geen creditcard heb
Op zondag 27 juli 2003 00:27 schreef MokroKees het volgende:
Blaat oink blaat iauaw
ze hebben jouw creditcard gegevens gevonden..
quote:
Op zondag 27 juli 2003 12:36 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Das knap, aangezien ik geen creditcard heb
.
quote:Uday zou zichzelf in het geizcht hebben geschoten.Dus is de beste kant gekozen.
Op zaterdag 26 juli 2003 15:35 schreef yavanna het volgende:[..]
Nuja, ze hebben daar iig make up en niet zo'n beetje ook, daar bij de hand.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |