abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage maandag 5 maart 2001 @ 13:03:49 #1
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_793015
Guns of Navaronne: *****
Ben Hur: *****
Lawrence of Arabia: *****

Sorrie, maar ik val bij alle drie de films in slaap. Destijds vernieuwend, nu achterhaald. Ik denk dat als klassiekers worden hergewaardeerd veel minder sterren krijgen.

Wat is jullie mening en welke films zijn overschat?

maandag 5 maart 2001 @ 13:10:43 #2
6724 Ripley
Smikeslut.
pi_793039
Het is geen echte filmklassieker maar goed:
Basic Instinct. Waardeloos verhaal, Sharon Stone probeert uit alle macht de femme fatale uit te hangen.

Ben Hur vond ik wel leuk, Guns of Navarone en Lawrence of Arabia niet zo.

Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
  maandag 5 maart 2001 @ 14:00:50 #3
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_793187
Klassieker die nooit overgewaardeerd kan worden: Once upon a time in the West.

Pure poëzie, geweldige muziek. Alleen niet te harden als je de stiltes niet begrijpt.

We will have peace with the Arabs when they love their children more than they hate us. (Golda Meir)
  maandag 5 maart 2001 @ 15:01:04 #4
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_793349
quote:
Op 05 maart 2001 13:03 schreef SunChaser het volgende:

Sorrie, maar ik val bij alle drie de films in slaap.

Spoel ze dan even door, joh
quote:
Destijds vernieuwend, nu achterhaald. Ik denk dat als klassiekers worden hergewaardeerd veel minder sterren krijgen.

Hmmmmzzz, je noemt nu net drie films die ik geweldig vind en blijf vinden.

Wat mij betreft mag Dr. Zhivago wel opnieuw gewaardeerd worden, Love Story en The Way We Were heb ik ook nooit begrepen, maar ik kan me niet voorstellen dat ze de tand des tijds hebben doorstaan...

V

Ja inderdaad, V. ja.
  Redactie Frontpage maandag 5 maart 2001 @ 15:06:40 #5
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_793371
Het knappe aan LoveStory is dat het een universeel liefdesdrama is. Het boek vind ik nog steeds erg sterk en de film volgt dit boek erg trouw.

De drie bovengenoemde films heb ik idd nooit helemaal gekeken. Casablanca is ook zo'n 5 sterrenfilm die wmb 2,5 ster naar beneden mag.

dinsdag 6 maart 2001 @ 14:00:26 #6
6271 aa
Schatje ik mis je
pi_796326
Ik ben het absoluut niet met je eens SunChaser. Ik ook een keertje een topic geschreven over mijn grote waardering voor klassieke films. Daar is echter nauwelijks op gereageerd [terwijl het mijn eerste topic was ].

Ik vind The Guns of Navarone net als Ben Hur een geweldige film. Dr. Zhivago vond ik ook erg goed. Lawrence of Arabia en Casablanca heb ik helaas nog nooit gezien.

Ik vind de meeste (succesvolle) klassieke films stukken mooier dan de meeste nieuwe films. Misschien ben ik erg nostalgisch, maar goed.

Ik kom dadelijk nog wat toevoegen, maar moet nu weg.

[b]Stapelverliefd op Emel O+ | EMEL IS VAN MIJ!!![/b][br]"Van de maan af gezien zijn we allen even groot."
pi_796347
2001: A Space Odessey

Wat een saaie, zwaar overgewaardeerde film...in zijn tijd misschien het toppunt van SF maar inmiddels hopeloos achterhaald...

"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 maart 2001 @ 14:15:39 #8
862 Arcee
Look closer
pi_796379
quote:
Op 05 maart 2001 13:03 schreef SunChaser het volgende:
Casablanca: deed me he-le-maal niks
Star Wars: wat een suffe film zeg
Godfather part II: goeie film, maar beter dan deel 1? Hell no.
The Last Emperor: 3 uur lang gebeurt er gewoon he-le-maal niks.
A Clockword Orange: irritante, vervelende film. Hoewel ik 'm nog 'es een 2e kans wil geven.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 maart 2001 @ 14:18:27 #9
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_796389
quote:
Op 06 maart 2001 14:04 schreef Strolie75 het volgende:

Wat een saaie, zwaar overgewaardeerde film...in zijn tijd misschien het toppunt van SF maar inmiddels hopeloos achterhaald...

Noem 's voorbeelden waarin het inmiddels beter gedaan is aub?
Nothing lasts forever but the certainty of change
  dinsdag 6 maart 2001 @ 14:23:45 #10
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_796405
quote:
Op 06 maart 2001 14:18 schreef Tokus het volgende:
Noem 's voorbeelden waarin het inmiddels beter gedaan is aub?
Het trage verteltempo, kwaliteit en realisme special effects, kapsels...gewoon erg 60's...

Ik val altijd na 20min in slaap. Heb ik overigens bij de meeste Kubrick films, de helft is goed, Full Metal Jacket, Spartacus, die WW1 film met Kirk Douglas en The Shinning. Andere films als Eyes Wide Shut, Clockwork Orange en 2001 zijn zo saai...

De Enige film die ik zo snel kan bedenken die "realistische" ruimtevaart gebruikt is Space Cowboys.

FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 maart 2001 @ 14:35:57 #11
862 Arcee
Look closer
pi_796440
quote:
Op 06 maart 2001 14:23 schreef Strolie75 het volgende:
Het trage verteltempo
Mee eens. Zelden zo'n trage film gezien.
quote:
special effects
Ja, tegenwoordig kan álles, maar de film was z'n tijd ver vooruit. De ronddraaiende trap bijvoorbeeld ziet er ook nu nog indrukwekkend uit.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  dinsdag 6 maart 2001 @ 14:41:18 #12
136 V.
pi_796460
quote:
Op 05 maart 2001 15:06 schreef SunChaser het volgende:
Casablanca is ook zo'n 5 sterrenfilm die wmb 2,5 ster naar beneden mag.
ECHNIE!!!!

Een film uit 1942 met DIT soort briljante teksten is een klassieker en blijft een klassieker....

Berger: We read five times that you were killed, in five different places.
Victor Laszlo: As you can see, it was true every single time.
------------------------
Captain Louis Renault: Carl, see that Major Strasser gets a good table, one close to the ladies.
Carl: I have already given him the best, knowing he is German and would take it anyway.
--------------------
Captain Louis Renault: Rick, there are many exit visas sold in this café, but we know that you've never sold one. That is the reason we permit you to remain open.
Rick Blaine: Oh? I thought it was because I let you win at roulette.
Captain Louis Renault: That is another reason.
-------------------
Annina: Monsieur Rick, what kind of a man is Captain Renault?
Rick: Oh, he's just like any other man, only more so.
---------------------
Rick Blaine: I remember Paris perfectly. The Germans wore grey, you wore blue.
---------------------
[About Rick.]
Major Strasser: You give him credit for too much cleverness. My impression was that he's just another blundering American.
Captain Renault: We musn't underestimate American blundering. I was with them when they blundered into Berlin in 1918.
----------------------
Ugarte: You despise me, don't you?
Rick Blaine: If I gave you any thought I probably would.
----------------------
Yvonne: Where were you last night?
Rick Blaine: That's so long ago, I don't remember.
Yvonne: Will I see you tonight?
Rick Blaine: I never make plans that far ahead.
------------------------
Captain Louis Renault: What in heaven's name brought you to Casablanca?
Rick Blaine: My health. I came to Casablanca for the waters.
Captain Louis Renault: The waters? What waters? We're in the desert.
Rick Blaine: I was misinformed.
--------------------------
Major Strasser: What is your nationality?
Rick Blaine: I'm a drunkard.
Captain Louis Renault: That makes Rick a citizen of the world.

V

Ja inderdaad, V. ja.
  Trouwste user 2022 dinsdag 6 maart 2001 @ 20:15:08 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_797706
Alle jankfilms met Merryl Streep horen te worden vernietigd, evenals the Godfather-3, doet nl afbreuk aan z'n 2 geniale voorgangers.

En Hitchcock verdient alsnog een standbeeld.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Redactie Frontpage woensdag 7 maart 2001 @ 09:31:50 #14
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_798982
Ik heb al eerder gemeld dat ik 2001 ASO (hee, leuke nieuwe titel voor een Adam Sandler film) bijzonder traag en slaapverwekkend vind. De S/FX zijn voor de jaren zestig goed misschien maar daar kan je nu niet meer mee aankomen. En alleen al het begin vind ik zo saaaaaai. Ik vind dat het in films van SK zowiezo onbreekt aan humor en zelfspot. Zo had ik graag gezien dat SK in EWS, een toch als geil bedoelde film, het liedje Me So Horny van 2LiveCrew bevatte. Waarom? Omdat deze hit leunt op een sample uit FMJ (2e gedeelte).

Het beste dat 2001 ASO heeft voortgebracht is de stem van Hannibal Lecter.

woensdag 7 maart 2001 @ 10:11:42 #15
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_799047
quote:
Op 06 maart 2001 14:23 schreef Strolie75 het volgende:
De Enige film die ik zo snel kan bedenken die "realistische" ruimtevaart gebruikt is Space Cowboys.
Ik vind Apollo 13 toch ook wel zeer realistisch overkomen.

* "Houston, we have a problem"

Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_799051
quote:
Op 07 maart 2001 10:11 schreef ElizabethR het volgende:
Ik vind Apollo 13 toch ook wel zeer realistisch overkomen.

* "Houston, we have a problem"

Klopt! Was ik even vergeten...maar is meer historisch, terwijl SC toch wat meer huidige/nabije toekomst ruimtevaart is...
  Redactie Frontpage zondag 19 augustus 2001 @ 20:00:31 #17
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_1444361
Aanstaande donderdag komt 2001 ASO op tv. Kijk en beslis zelf. Of val na 20 minuten in slaap en trek je conclussies :<)

[Dit bericht is gewijzigd door SunChaser op 19-08-2001 20:02]

zondag 19 augustus 2001 @ 20:04:45 #18
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_1444395
quote:
Op zondag 19 augustus 2001 20:00 schreef SunChaser het volgende:
Of val na 20 minuten in slaap en trek je conclussies :<)
Dan ben je gewoon een cultuurbarbaar...
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  zondag 19 augustus 2001 @ 20:16:54 #19
572 Sniper
Gull Catcher
pi_1444500
Tja, films moeten tegenwoordig geschikt zijn voor mensen met een attention span van om en nabij 30 seconden he... Veel oudere films voldoen daar niet aan.
  Moderator zondag 19 augustus 2001 @ 20:20:35 #20
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_1444528
Lawrence of Arabia blijf ik geweldig vinden...

Een film als Star Wars vind ik overgewaardeerd. Heb eerst geprobeerd 'm op video uit te kijken en ben daarna naar de bioscoop geweest toen de nieuwe versie uitkwam. Zal toen best vernieuwend geweest zijn, maar vind 'm nu gewoon saai.

In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_1444745
Toch is er een heel bijzonder punt wat het vermelden waard is met betrekking tot 2001: De ruimteschepen, die zich in de ruimte (dus luchtledige) bevinden, maken GEEN geluid, zoals in een vacuüm ook het geval is. In plaats daarvan heeft de heer Kubrick op een bijzonder mooie manier gebruik gemaakt van klassieke muziek. Bij moderne films komt er een ruimteschip overgevlogen met een enorm onderaards (!) gerommel. Dat klinkt leuk, maar is totaal bezijden de werkelijkheid.

Just my opinion.

Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  Redactie Frontpage zondag 19 augustus 2001 @ 21:06:26 #22
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_1444815
quote:
Op zondag 19 augustus 2001 20:55 schreef Daffodil31LE het volgende:
Dat klinkt leuk, maar is totaal bezijden de werkelijkheid.
Ja, en een ruimteschip met een boordcomputer die graag mensen vermoord niet!
pi_1444867
Hey dat kan allemaal in SF (anders moet je geen SF films gaan kijken), zo lang de natuurwetten maar gehandhaafd blijven --> dus geen geluid waar geen medium is.

2001 rules. Visionaire film. Nog steeds. Film (en boek) met een open mind t.o.v. de plaats van de mens in het heelal.

Je moet imho niet alle films gaan willen vergelijken met de huidige standaarden, maar ze laten in de tijd waarin ze gemaakt zijn. Dat is mijn mening. Anders wordt alles minder, met zwart/wit, geluidskwaliteit, de kapsels etc.

Redactie Frontpage zondag 19 augustus 2001 @ 21:17:51 #24
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_1444886
Ik heb 2001 ASO gezien, ver voor films als SW, Aliens, BattleStar Callactica, Lost in Space en X-files. Vond het gewoon saai. Ten eerste vond ik dat gedoe met die holbewoners al kant nog wal raken, daarna dat gezeur in dat witte decor en die trage SF/X. Die man loopt een rondje over het plafond en doet daar 5 minuten over. Het enige goede van 2001 ASO is dat Anthony Hopkins er de stem van lecter heeft vandaag gehaald.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 19 augustus 2001 @ 21:30:26 #25
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_1444962
quote:
Op zondag 19 augustus 2001 21:17 schreef SunChaser het volgende:
Ten eerste vond ik dat gedoe met die holbewoners al kant nog wal raken,
dus je snapte gewoon niet wat er daar aan de hand was?
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_1445009
Starship Troopers
pi_1445026
quote:
Op zondag 19 augustus 2001 21:38 schreef Theeboon het volgende:
Starship Troopers
omhoog of omlaag waarderen?
pi_1445386
The Never Ending Story

toch een echte klassieker welke een matig zeventje (http://us.imdb.com/Title?0088323) heeft verdomme

pi_1446731
quote:
Op zondag 19 augustus 2001 21:41 schreef Cheese het volgende:
omhoog of omlaag waarderen?
Net zoals the Never Ending story verdient deze film minstens een 7/7.5 vind ik

Nog een:
The Goonies.
Een magere 6.7 op imdb.com?
Echt niet, magische film. Al tientallen keren gezien en 't blijft een gave film.

Redactie Frontpage maandag 20 augustus 2001 @ 01:06:34 #30
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_1446823
quote:
Op zondag 19 augustus 2001 21:30 schreef Tokus het volgende:

[..]

dus je snapte gewoon niet wat er daar aan de hand was?

Kijk, een film mag best prikkelen. Zo vind ik La Double Vie de Veronique erg mooi en raadselachtig. Maar 2001 ASO die laat zien dat de mensheid in 2001 nog geen stap verder is dan 2000 BC; Nee, da's mij te ver gezocht.
  maandag 20 augustus 2001 @ 01:08:45 #31
13889 Jefferson019
o wat heb ik een lol
pi_1446841
scarface
20000mijlen onder ze (jullius verne)
Spaceballs
cool runnings
Friday
platoon
D Day
ENZ>>>>>>>>>>>
Always look on the bright side of life.. FC Groningen
  maandag 20 augustus 2001 @ 07:53:16 #32
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_1447524
quote:
Op dinsdag 06 maart 2001 14:23 schreef Strolie75 het volgende:
die WW1 film met Kirk Douglas
Welke is dat?
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_1448171
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 07:53 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Welke is dat?

Paths of Glory denk ik, die vond ik wat tegenvallen ei'k. (Vroege film van Stanley Kubrick)
pi_1448319
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 01:06 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Kijk, een film mag best prikkelen. Zo vind ik La Double Vie de Veronique erg mooi en raadselachtig. Maar 2001 ASO die laat zien dat de mensheid in 2001 nog geen stap verder is dan 2000 BC; Nee, da's mij te ver gezocht.

Tis maar hoe jij "verder" definieert, ik denk dat Kubrick in deze film toch wel weer wat rake punten op de huizehoge I zet en de film heeft toch zeker al sinds zijn bestaan erg veel impact gehad op bezoekers en mede-filmmakers. Iets wat van die "stoere S/FX"-niemanddalletjes nog maar te bezien valt...
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  Redactie Frontpage maandag 20 augustus 2001 @ 11:44:13 #35
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_1448406
Mijn probleem met 2001 ASO was die traagheid en dat kille script. HAL was een intrigerend gegeven maar daar 2 uur over doen? Ik wil 'm best donderdag opnemen en proberen het weer te kijken. Dan ga ik 'm anno 2001 nog eens herwaarderen.

Ken jij La Double Vie de Veronique trouwens, of een van die (Trois Colour) films van Kiezlovski?

pi_1448497
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 11:44 schreef SunChaser het volgende:
Mijn probleem met 2001 ASO was die traagheid en dat kille script. HAL was een intrigerend gegeven maar daar 2 uur over doen? Ik wil 'm best donderdag opnemen en proberen het weer te kijken. Dan ga ik 'm anno 2001 nog eens herwaarderen.
Kille script is inherent aan mr. Kubrick (tis geen mensenvriend waarachtig ,ha!). Zijn andere films zijn ook kompleet vreemd van menselijke warmte. Hij zet personen neer zoals hij ze ziet: puppets en ondergeschikt aan het grote marionettenspel dat leven heet (en dood). Of hij het nou over vietnam heeft, ruimte, geweld, sex (zo wat films) meestal zijn zijn acteurs niet veel meer dan overgeleverd aan grillen die sterker zijn dan zij en komt het noodlot meestal als een dolle bizon op ze af daveren.. (tsja, vind ik wel dramatisch en mooi, maar is mijn voorker) Verder zeker niet zijn geslaagste film (en idd... erg traag)
quote:
Ken jij La Double Vie de Veronique trouwens, of een van die (Trois Colour) films van Kiezlovski?
Blue en rouge heb ik gezien, vond ik erg mooi (vooral blue)..maar ook wel erg traag, hoezo?
  Redactie Frontpage maandag 20 augustus 2001 @ 12:07:39 #37
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_1448554
Omdat dat ook trage, intrigerende films zijn. Alleen daar speelt het warme menselijke contact of het gebrek eraan wel een belangrijke rol. Ik heb van de Colour serie alleen die de film gezien met die man die telefoongesprekken afluistert.
  maandag 20 augustus 2001 @ 12:10:43 #38
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_1448570
west side storie vind ik altijd nog best een goede film

zeker een gewaardeerde film denk ik

World domination is my middle name.
  maandag 20 augustus 2001 @ 12:58:45 #39
12120 _martijn_
 Hedonist Maximus
pi_1448963
quote:
Op dinsdag 06 maart 2001 14:04 schreef Strolie75 het volgende:

Oei. Hier moet ik het zwaar mee oneens zijn.
De film is geweldig, klopt ook nog eens met de realiteit (geen geluid en hevige explosies in een omgeving waar het niet kan.... aka de ruimte, geen lucht om geluidsgolven voort te zetten en geen zuurstof om de explosie eens lekker te voeden). Het verhaal is erg goed, ok.. je moet er wel echt voor gaan zitten... en er zit welgeteld voor maar 40 minuten aan dialoog in, maar dit is toch wel een erg hoog hoogtepunt in het werk van Stanley Kubrick
pi_1448986
quote:
Op zondag 19 augustus 2001 21:17 schreef SunChaser het volgende:
Ik heb 2001 ASO gezien, ver voor films als SW, Aliens, BattleStar Callactica, Lost in Space en X-files. Vond het gewoon saai. Ten eerste vond ik dat gedoe met die holbewoners al kant nog wal raken,
Dus je hebt gewoon geen moer begrepen van het verhaal. Maar goed, als je het zaakje beter voorgekauwd wilt hebben, kijk dan '2010 - The year we make contact' maar. Als je het begin van 2001 ASO dan nog niet snapt, dan weet ik het ook niet meer

2001 is gewoonweg geen film van het type 'hang in de bank en laat over je heenkomen'. Er zit wel degelijk een goed verhaal achter, maar je moet wel je aandacht er bij houden.

Als je dat niet wilt, dan moet je gewoon Alien(s)/Deep Impact/Red Planet o.i.d. gaan kijken. Maar dat maakt 2001 nog niet tot een 'saaie' film.

Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  Redactie Frontpage maandag 20 augustus 2001 @ 13:01:23 #41
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_1448993
Ik kan Stanley Kubrick alleen waarderen om een enkele seqenece: de HAL sequence, het gemaskerde bal in EWS, De Here is Johny sequence, de badkamer sequence en All Work and No Play sequence in The Shining, de verkrachting sequence in ACWO (I'm Singing in the Rain) en de zelfmoordseqence in FMJ. Nou oke, de hele eerste helft van FMJ is wel oke.

[Dit bericht is gewijzigd door SunChaser op 20-08-2001 13:05]

pi_1449006
Vergeleken met snelle films van deze tijd is het natuurlijk traag... Maar traag is niet slechter.
pi_1449047
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 12:07 schreef SunChaser het volgende:
Ik heb van de Colour serie alleen die de film gezien met die man die telefoongesprekken afluistert.
Da's Rouge volgens mij. Ja, erg tragische films en zeker over intermenselijke relaties en het gebrek aan begrip of gevoel. Maar toch niet te vergelijken met 2001.. Misschien staat Kubrick's conclusie/visie je niet aan waardoor je het ook niet wil zien. Dat heeft een vriendin van me ook met clockwork orange van hem en daardoor beschouwt ze hem maar als slechte film... jammer
  Redactie Frontpage donderdag 23 augustus 2001 @ 20:14:45 #44
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_1476099
Ik ben wat ouder nu, ik gooi 2001 ASO over 20 minuten in de herkansing. Kan wel een goede nachtrust gebruiken
  donderdag 23 augustus 2001 @ 21:09:49 #45
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_1476346
En het is nu reclame

Ik vond het minder traag dan de vorige keer, maar dat kan aan mij liggen...

Nicht ärgern, nur wundern!
  Redactie Frontpage donderdag 23 augustus 2001 @ 21:13:48 #46
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_1476372
Sorry, ik haak af. Wat een saaie film zeg. Eerst dat gedoe met die nep-apen en dan nog eens 12 minuten ruimteballet. Echt geen 5-sterrenfilm
  Redactie Frontpage donderdag 23 augustus 2001 @ 21:34:24 #47
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_1476501
Kan mij iemand de symboliek uitleggen van die uit de kluiten gewassen dominosteen?
pi_1476550
Ja die monolith geeft dus een 'kick in the pants of evolution' (op imdb.com gelezen hoor, ik zou 't er ook niet zo 123 uit kunnen halen) zodat de aapjes eens wat andere dingetjes gingen doen dan een beetje aan hun zak krabben (oorlog voeren volgens mij)

Er wordt nog zo'n ding in 1999 ontdekt op een of andere maan (dè maan?) en men wil dus achterhalen waar dit kunstwerkje vandaan komt en wat 't doet.

[Dit bericht is gewijzigd door Theeboon op 23-08-2001 23:27]

Redactie Frontpage donderdag 23 augustus 2001 @ 23:38:53 #49
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_1477255
Ik werd zenuwachtig van die goedkope geluidseffecten. En die wedergeboorte op het eind, vreselijk. Heb m uitgezeten zonder ffw en ik kijk m noooit meer.
pi_1477820
Hee ik heb 2001 ook bekeken (halverwege langsgezapt). De special effects zijn geweldig. Ik heb niets ontdekt dat verouderd overkwam. Ik vraag me alleen een ding af: "What does it all mean!". Een ander haakt af maar ik ben in dat geval hooked. Hoe minder panklaar de hap des te lekkerder het is.
pi_1477827
quote:
Op donderdag 23 augustus 2001 23:38 schreef SunChaser het volgende:
Ik werd zenuwachtig van die goedkope geluidseffecten.
Zeker niet goedkoop!! Zeer reeel en toch mooi verweven met die klassieke muziek.

Als je die monoliet niet snapt moet je het boek eens lezen trouwens. Daar staat het allemaal wat helderder in.

Na 20 minuten afhaken vind ik erg slap trouwens, ik dwing mezelf meestal ook om een film langer aan te zien als het niks lijkt...

"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_1478791
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 12:58 schreef _martijn_ het volgende:

[..]

De film is geweldig, klopt ook nog eens met de realiteit (geen geluid en hevige explosies in een omgeving waar het niet kan.... aka de ruimte, geen lucht om geluidsgolven voort te zetten en geen zuurstof om de explosie eens lekker te voeden).

Variant op een sketch van Andre van Duin, die een belangrijk filmregisseur speelt, die geinterviewd wordt door een bewonderaar.

"Meneer Kubrick, wat heeft u dat prachtig gedaan, die scenes met al die explosies, waaraan u expres geen geluid hebt toegevoegd. Daar heeft u goed over nagedacht."

Kubrick: "Welnee joh, de microfoon was gewoon kapot."

[Dit bericht is gewijzigd door REC op 24-08-2001 06:25]

pi_1483768
Memento

niet gezien?? Nu huren!!

Redactie Frontpage zondag 26 augustus 2001 @ 11:14:28 #54
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_1492269
Memento? Die hoeft niet hergewaardeerd worden wat mij betreft. Die scoort overal hoog, behalve in de boxoffice. En huren? Waar dan?
  donderdag 8 november 2001 @ 03:06:02 #55
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_2119329
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2001 00:48 schreef sampoo het volgende:
Een ander haakt af maar ik ben in dat geval hooked. Hoe minder panklaar de hap des te lekkerder het is.
Juist, zo izzut bij mij ook. 2001 ASO een geniale film, absoluut 5 sterren
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_2120163
quote:
Op maandag 05 maart 2001 13:03 schreef SunChaser het volgende:

Sorrie, maar ik val bij alle drie de films in slaap. Destijds vernieuwend, nu achterhaald. Ik denk dat als klassiekers worden hergewaardeerd veel minder sterren krijgen.

EXCUSE MOI?!?!

Guns of Navaronne: topfilm! Megaproduktie en briljant in elkaar gezet (mijn mening!

Ben Hur: Briljant, een van de weinige films met echt mega decors.

Lawrence of Arabia: zeer goed geacteert (mijn mening) prachtige scenes ongekend van Syrie's woestijn! Ik ben zelf in Syrie geweest dus heb een zwak voor deze film... Prachtig epos en dan die muziek!

Dude.... deze films zijn stuk voor stuk TERECHT klassiekers... vergeet niet welk criteria onder klassiekers vallen, o.a. namelijk tijdloze films! Jij mag dan wel in slaap vallen maar deze films hebben wel degelijk invloed gehad op de filmwereld anno nu. Alleen daarom al zijn ze uniek! Ik heb al die films die je zonet opnoemde en wat mij betrefd worden ze allemaal weer in de bios uitgebracht

Lawrence of Arabia op groot doek.... *kwijl*

I just love the G4 Dual Powermacs
pi_2120181
quote:
Op dinsdag 06 maart 2001 14:00 schreef aa het volgende:

Ik vind de meeste (succesvolle) klassieke films stukken mooier dan de meeste nieuwe films. Misschien ben ik erg nostalgisch, maar goed.

geheel mee eens!
pi_2120203
quote:
Op dinsdag 06 maart 2001 14:04 schreef Strolie75 het volgende:

ik ga weer hetzelfde zeggen.... die film heeft de SF in een nieuwerichting geduwd dus kap nou ff met achterhaald

Ik zal even Steven Spielberg citeren :

Steven Spielberg : "...de eerste keer dat ik 2001 zag vond ik het eigenlijk maar niks, de tweede keer dat ik de film zag 3 jaar later vond ik het een intressante film....3 jaar later zag ik de film weer en vond ik het een briljante film...toen besefte ik pas dat Kubrick mij al 9 jaar voor was...."
vrij vertaalt uit de documontaire over Kubrick

The Good Looking Gobling

Redactie Frontpage donderdag 8 november 2001 @ 12:31:03 #59
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_2121452
quote:
Op donderdag 08 november 2001 10:16 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:

ik ga weer hetzelfde zeggen.... die film heeft de SF in een nieuwerichting geduwd dus kap nou ff met achterhaald

Dan kan het toch evengoed wel achterhaald zijn?
pi_2122135
quote:
Op donderdag 08 november 2001 12:31 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Dan kan het toch evengoed wel achterhaald zijn?

Nee verdomme!

Vind je The Beatles ook "achterhaald" omdat we toevallig tig jaar verder zijn? Als je zo'n grote invloed hebt op films vandaag de dag ben je dus nu ook nog actueel. Bovendien was het een film over de toekomst. We leven in 2001 for god's sake!

"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 10 november 2001 @ 23:56:16 #61
862 Arcee
Look closer
pi_2147153
quote:
Op donderdag 08 november 2001 13:39 schreef MadScientist het volgende:
Als je zo'n grote invloed hebt op films vandaag de dag ben je dus nu ook nog actueel. Bovendien was het een film over de toekomst. We leven in 2001 for god's sake!
Ik vind 2001: A Space Odyssey idd ook wel een typisch voorbeeld van een klassieker waaraan je ook nu nog kunt zien waarom het toen zo baanbrekend was.
  Redactie Frontpage donderdag 13 december 2001 @ 11:47:03 #62
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_2473785
Pffff meen je dat? Waaraan zie je dat dan?

En waarom is Lawrence of Arabia nog steeds een klassieker?

pi_2473837
quote:
Op donderdag 13 december 2001 11:47 schreef SunChaser het volgende:
Pffff meen je dat? Waaraan zie je dat dan?

En waarom is Lawrence of Arabia nog steeds een klassieker?

Omdat ie oud is

'T lijkt erop dat sommige posters de willekeur van de leden van de academy (vaak 60+) op de voet volgen.

Redactie Frontpage donderdag 13 december 2001 @ 11:57:46 #64
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_2473874
Ik snap best dat LoA destijds een baanbrekende film was. Het was ook wat anders dan al die Rock Hudson - Doris Day films. Maar tegenwoordig, met films als The Matrix, Gladiator, LotR en andere spektakelfilms vind ik het vreemd dat LoA, Ben Hur en Spartacus nog steeds zo bewierookt worden.
pi_2474534
quote:
Op donderdag 13 december 2001 11:57 schreef SunChaser het volgende:
Ik snap best dat LoA destijds een baanbrekende film was. Het was ook wat anders dan al die Rock Hudson - Doris Day films. Maar tegenwoordig, met films als The Matrix, Gladiator, LotR en andere spektakelfilms vind ik het vreemd dat LoA, Ben Hur en Spartacus nog steeds zo bewierookt worden.
Dus dat snap jij niet he? Heb je al eens een IQ-test gedaan? Zo moeilijk is het namelijk niet! Ik zal het even vet voor je neerzetten: OMDAT ZE TOENERTIJD MET ALLE BESCHIKBARE MIDDELEN EEN FANTASTISCHE FILM HEBBEN NEERGEZET!. Snap je? Tegenwoordig staan er tig Silicon Graphics computers allerlei beelden te verfraaien en toe te voegen, maar dat hadden ze vroeger niet. Ze hebben met de beschikbare middelen een zo mooi mogelijke film gemaakt. De SF van die films mogen op ons redelijk simpel overkomen, voor die tijd was het vaak state-of-the-art. De beroemde paarden-rennen van Ben Hur waren voor die tijd echt iets waar iedereen van zei: "wauw!". Met alleen SF kom je er ook niet, camera positionering helpt ook en dat konden ze vroeger ook echt wel.

Verder ga jij voorbij aan een van de meest wezenlijke elementen van een film: het verhaal! Oude films hadden vaak nog een ijzersterk script, een verhaal dat echt leefde. Zoiets is tijdloos. Een verhaal als dat van Spartacus of Ben Hur is nog steeds geweldig.

Waarom worden oude films nog steeds bewierookt? Omdat ze het gewoon verdienen!

Vink alle IMDB top lijsten af op: http://www.icheckmovies.com/
  Redactie Frontpage donderdag 13 december 2001 @ 13:26:28 #66
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_2474546
quote:
Op donderdag 13 december 2001 13:25 schreef ErikSchierboom het volgende:

Heb je al eens een IQ-test gedaan?

Wel geprobeerd, maar ik kreeg de envelop niet open.
pi_2474625
quote:

Oude films hadden vaak nog een ijzersterk script, een verhaal dat echt leefde. Zoiets is tijdloos. Een verhaal als dat van Spartacus of Ben Hur is nog steeds geweldig.

Hier ben ik het volstrekt met je eens! Bovengenoemde films waren (en zijn) idd grandioos en niet te evenaren door veel wat er nu de zalen wordt binnengeslingerd. Vind spartacus zelfs wel beter (niet qua beelden natuurlijk) dan the Gladiator!
Maarrrrr.. ik vind lawrence of arabia toch echt geen verheffende film, tóen ook niet! Die is echt langdradig, saai en zou toen en nu gewoon mijn thema niet zijn.
Bovendien heb je vaak echt een 100% meesterwerk nodig, dat toendertijd al stof heeft doen opwaaien en goed in elkaar steekt om de tand des tijds te doorstaan. En dat zijn er relatief toch nooit zoveel.
  donderdag 13 december 2001 @ 17:53:14 #68
10785 Smots
The Angriest Dog In The World
pi_2477412
Filmklassiekers die geherwaardeerd moeten worden?

Ehm...
L'Année dernière à Marienbad en Providence van Resnais.

The dog who is so angry he cannot move. He cannot eat. He cannot sleep. He can just barely growl. ...Bound so tightly with tension and anger, he approaches the state of rigor mortis.
  donderdag 13 december 2001 @ 18:06:38 #69
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_2477533
Als je je ergert aan de sufheid van 2001 A Space Odyssey moet je eens naar Darkstar kijken daarin wordt 2001 ASO naar mijn mening fantastisch geparodieerd.
Geldverdienen? Dat is zooo vorige eeuw!
  maandag 17 december 2001 @ 15:07:21 #70
3767 Herald
Come get some
pi_2519645
ik snap SunChaser wel, oude films zijn gewoon een stuk trager dan hedendaagse. Ik vind ze ook niet fijn kijken, zoveel blabla voordat er iets gebeurd.
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
pi_2520125
quote:

[..]

Dus dat snap jij niet he? Heb je al eens een IQ-test gedaan? Zo moeilijk is het namelijk niet! Ik zal het even vet voor je neerzetten: OMDAT ZE TOENERTIJD MET ALLE BESCHIKBARE MIDDELEN EEN FANTASTISCHE FILM HEBBEN NEERGEZET!. Snap je? Tegenwoordig staan er tig Silicon Graphics computers allerlei beelden te verfraaien en toe te voegen, maar dat hadden ze vroeger niet. Ze hebben met de beschikbare middelen een zo mooi mogelijke film gemaakt. De SF van die films mogen op ons redelijk simpel overkomen, voor die tijd was het vaak state-of-the-art. De beroemde paarden-rennen van Ben Hur waren voor die tijd echt iets waar iedereen van zei: "wauw!". Met alleen SF kom je er ook niet, camera positionering helpt ook en dat konden ze vroeger ook echt wel.

Verder ga jij voorbij aan een van de meest wezenlijke elementen van een film: het verhaal! Oude films hadden vaak nog een ijzersterk script, een verhaal dat echt leefde. Zoiets is tijdloos. Een verhaal als dat van Spartacus of Ben Hur is nog steeds geweldig.

Waarom worden oude films nog steeds bewierookt? Omdat ze het gewoon verdienen!

ben het geheel met je eens hier!
Ik wil eraan toevoegen : klassiekers werden niet alleen klassiekers omdat ze 'baanbrekend' waren maar ook inderdaad omdat het verhaal 'tijdloos' is nog steeds...
Verder misschien nog belangrijker....wat men nu als 'baanbrekend' betiteld is mede tot stand gekomen omdat technieken van deze tijd ook tot stand zijn gekomen dankzij de klassiekers van toen.

Neem nou Lord of the rings (die ik morgen dinsdag ga bekijken), Peter Jackson geeft zelf toe dat het succes van het verfilmen, het verschil tussen de kleine hobbits en de grote mensen/elven, hij mede zo goed in beeld kon brengen na bestudering van de film ' The incredible shrinking men', aldus Peter Jackson.

Met andere woorden, er is er niet 1 maar diverse redenen waarom een film een klassieker wordt.

The Lord of the rings is nu al een klassieker, hij komt binnen in the internet movie database in de top 250 op een 72ste plaats (verschil van 156 plaatsen met Harry Potter ). Dan nog is smaak subjectief *toegeef*.

Je kan een film niet leuk vinden, of simpelweg hou je niet van het genre maar 'er niet van houden' is geen kriteria dat een filmklassieker opnieuw beoordeelt zou moeten worden.

The Good Looking Gobling

pi_2930122
Hitchcock's Vertigo. Goeie film, daar niet van, maar toch lichtelijk overgewaardeerd naar mijn mening.
"I only sign for beautiful girls" Marat Safin
pi_2930228
quote:
Op vrijdag 25 januari 2002 02:52 schreef Vlens_de_Vos het volgende:
Hitchcock's Vertigo. Goeie film, daar niet van, maar toch lichtelijk overgewaardeerd naar mijn mening.
Dat is weer typisch zo'n voorbeeld van een film die vooral classic is vanwege vernieuwende camera-technieken...

Dat is vandaag de dag niet interessant meer voor de mensen.

En toegegeven: Ik kijk ook liever een avondje American Pie dan Citizen Kane, maar is zo'n oude film dan overgewaardeerd?

pi_2930313
quote:
Op vrijdag 25 januari 2002 03:11 schreef MadScientist het volgende:

[..]

Dat is weer typisch zo'n voorbeeld van een film die vooral classic is vanwege vernieuwende camera-technieken...

Dat is vandaag de dag niet interessant meer voor de mensen.

En toegegeven: Ik kijk ook liever een avondje American Pie dan Citizen Kane, maar is zo'n oude film dan overgewaardeerd?

Zitten er zoveel vernieuwende camera-technieken in dan? Ik kan zo alleen de 'dolly in-zoom out' shots bedenken.

Ik vind het ook nog steeds wel een boeiende film, maar de tweede helft van de film is gewoon een stuk sterker dan het eerste deel (teveel 'plot' wat mij betreft).

En ik moet zeggen dat ik toch nog steeds liever Citizen Kane kijk dan American Pie (alhoewel die erg leuk is)

"I only sign for beautiful girls" Marat Safin
  Redactie Frontpage vrijdag 25 januari 2002 @ 09:07:42 #75
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_2930828
Citizen Kane wordt door iedereen geroemd maar weinig kunnen zich de film herinneren. Wat vernieuwend was, was idd het gebruik van de camera. En het plot had al een soort leuk staartje, zoals Sixth Sense of Star Wars dat had. Kane gaat dood en prevelt Rosebud. Vervolgens wordt de hele film onderzocht wie of wat Rosebud is. Daar komen we pas achter in het allerlaatste shot. Bij de vuilverbrandingsoven. De hint wordt al subtiel gegeven in een van de openinsscene.

Mijn mening is dat CK de verwoeste carriere van Orson Welles niet waard is. Zijn arrogantie en die bord voor zijn kop om tegen iemand als Hearst te vechten, sja niet erg slim.

Er is trouwens een film over het maken van CK gemaakt, met Lieb Schreiber als OW.

pi_6006446
quote:
Op vrijdag 25 januari 2002 09:07 schreef SunChaser het volgende:
Mijn mening is dat CK de verwoeste carriere van Orson Welles niet waard is. Zijn arrogantie en die bord voor zijn kop om tegen iemand als Hearst te vechten, sja niet erg slim.
Je moet arrogant zijn en een bord voor je kop hebben om een film te maken over een slecht en machtig persoon te maken?
Dan kun je verwachten dat je filmcarriere verknalt is?
Wat een onzin...
  Redactie Frontpage donderdag 10 juli 2003 @ 01:48:32 #77
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_11677158
quote:
Op vrijdag 27 september 2002 21:59 schreef Theeboon het volgende:

[..]

Je moet arrogant zijn en een bord voor je kop hebben om een film te maken over een slecht en machtig persoon te maken?
Dan kun je verwachten dat je filmcarriere verknalt is?
Wat een onzin...

Nou, als je tijdens het maken van de film al tegen wordt gewerkt en koste wat kost die film wil maken, dan mag je jezelf ook wel achter de oren krabben of het alles wel waard is. Hij stond aan het begin van zijn carriere hoor.
pi_12498500
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 12:58 schreef _martijn_ het volgende:

[..]

Oei. Hier moet ik het zwaar mee oneens zijn.
De film is geweldig, klopt ook nog eens met de realiteit (geen geluid en hevige explosies in een omgeving waar het niet kan.... aka de ruimte, geen lucht om geluidsgolven voort te zetten en geen zuurstof om de explosie eens lekker te voeden). Het verhaal is erg goed, ok.. je moet er wel echt voor gaan zitten... en er zit welgeteld voor maar 40 minuten aan dialoog in, maar dit is toch wel een erg hoog hoogtepunt in het werk van Stanley Kubrick

heb hem eindelijk op video en moet hem nog bekijken, maar waarom zouden geen explosies mogelijk zijn? ken niet zo veel van de "ruimte", maar ik dacht dat de zon niks anders deed, en da's toch wel een hevige dacht ik zo
  zondag 17 augustus 2003 @ 14:01:34 #79
62182 Georges
That's the shit
pi_12498650
Is dit niet allemaal erg relatief? Je moet die films in hun tijd plaatsten. Voor die tijd waren ze erg goed, misschien wel vernieuwend.

Het kan best dat we over 50 jaar The Matrix ook saai of niet boeiend meer vinden omdat we dan hele andere media ter beschikking hebben.

Volgens de policy worden proletarische discussies niet aangegaan
pi_12500237
quote:
Op zondag 17 augustus 2003 14:01 schreef Georges het volgende:
Het kan best dat we over 50 jaar The Matrix ook saai of niet boeiend meer vinden omdat we dan hele andere media ter beschikking hebben.
Dat vind ik nu al (niet echt saai, maar de film doet me niet veel), dus ik ben zeker mijn tijd ver vooruit
  Redactie Frontpage donderdag 25 september 2003 @ 07:34:28 #81
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_13426815
quote:
Op zondag 17 augustus 2003 13:54 schreef catfish het volgende:

[..]

heb hem eindelijk op video en moet hem nog bekijken, maar waarom zouden geen explosies mogelijk zijn? ken niet zo veel van de "ruimte", maar ik dacht dat de zon niks anders deed, en da's toch wel een hevige dacht ik zo

Er is geen geluid in de ruimte, bedoelt hij.
  donderdag 25 september 2003 @ 10:27:06 #82
136 V.
pi_13428550
quote:
Op zondag 17 augustus 2003 15:14 schreef StrayDog het volgende:

[..]

Dat vind ik nu al (niet echt saai, maar de film doet me niet veel), dus ik ben zeker mijn tijd ver vooruit

Dat denk ik ook

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_16386210
Novocento is in mijn ogen een miskende klassieker. ASO, ben hur, casablanca enzo zijn allemaal fantastisch om te zien. Dit in tegenstelling tot flutfilms als de matrix. Wat een slap gedoe. Zit helemaal niets echts in. Gone with the wind...ook genieten.
Censuur is een extreme uiting van angst.
pi_17258225
quote:
Op maandag 19 januari 2004 02:51 schreef Dr.Stupid het volgende:
Novocento is in mijn ogen een miskende klassieker. ASO, ben hur, casablanca enzo zijn allemaal fantastisch om te zien. Dit
Vond Novecento juist erg mooi (als je die film van Bertolucci bedoelt, tenminste).
Die ouwe Hollywood-klassiekers vind ik juist overgewaardeerd. Of althans, misschien ben ik gewoon te rigoureus of serieus voor die hap, maar ik vind dat soort films (vaak Amerikaans) vaak maar sentimenteel, theatraal en simpel.
pi_17258469
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 16:30 schreef Sanvean het volgende:

[..]

Vond Novecento juist erg mooi (als je die film van Bertolucci bedoelt, tenminste).
Die ouwe Hollywood-klassiekers vind ik juist overgewaardeerd. Of althans, misschien ben ik gewoon te rigoureus of serieus voor die hap, maar ik vind dat soort films (vaak Amerikaans) vaak maar sentimenteel, theatraal en simpel.

Ehm.. hij zei miskende klassieker, volgens betekent dat dat hij hem dus ook erg sterk vindt..
pi_17258759
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 16:38 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Ehm.. hij zei miskende klassieker, volgens betekent dat dat hij hem dus ook erg sterk vindt..

Oeps...
Helemaal gelijk, kamagurka!

Helemaal gelijk, Dr. Stupid!

dinsdag 17 februari 2004 @ 17:03:10 #87
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_17259147
quote:
Op vrijdag 25 januari 2002 02:52 schreef Vlens_de_Vos het volgende:
Beetje laat, but I totally agree!

Vertigo is een goede film, dat ontken ik niet. Maar hij is, vind ik, zéker niet de fantastische klassieker of beste HItchcock zoals zovaak beweerd wordt.

dinsdag 17 februari 2004 @ 17:18:14 #88
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_17259674
Zelf vind ik Bridge on the River Kwai trouwens een heel goed voorbeeld.

Deze film wordt en werd altijd helemaal de hemel in geprezen omdat hij zo fantastisch zou zijn. En net zoals bij Vertigo ontken ik niet dat het een goede film is.. maar wat is er nou zo baanbrekend, vernieuwend, interessant, speciaal of weetikveel wat aan? Het verhaal is gewoon aardig (vind ik tenminste) en de uitvoer ruim voldoende. Maar waar is dat speciale dingetje wat het zo'n klassieker maakt?

pi_17260332
Vertigo, 2001 ASO, Citizen Kane, Lawrence of Arabia...........allemaal meesterlijke films. Prefereer ze allen boven Gladiator, LOTR en Matrix. En dan gaat het mij er niet eens zo zeer om of ze baanbrekend waren of niet. Ze munten uit in acteerwerk, script, verhaalstructuur, cameratechnieken etc etc etc. Peter O'Toole 's acteerwerk in LoA spettert van het scherm, de woestijn is nog nooit zo mooi in beeld gebracht als in LoA, de zogenaamd achterhaalde FX uit 2001 (vooral in de Jupiter and beyond......-scene) geven me nog immer een rush, de schitterende dialogen en de surrealistische sfeer uit Vertigo verliezen nimmer hun kracht en het levensverhaal van Charles Foster Kane is nog steeds interessanter dan 90% van de shit dat tegenwoordig uit komt.
Deze films staan nog immer als een huis. Ze worden niet voor niks al decenia lang overgeleverd, dvd-releases.......staan bovenaan aan toplijsten etc. Deze films worden verre van overgewaardeerd......
pi_17260926
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 17:18 schreef BlaatschaaP het volgende:
Zelf vind ik Bridge on the River Kwai trouwens een heel goed voorbeeld.

Deze film wordt en werd altijd helemaal de hemel in geprezen omdat hij zo fantastisch zou zijn. En net zoals bij Vertigo ontken ik niet dat het een goede film is.. maar wat is er nou zo baanbrekend, vernieuwend, interessant, speciaal of weetikveel wat aan? Het verhaal is gewoon aardig (vind ik tenminste) en de uitvoer ruim voldoende. Maar waar is dat speciale dingetje wat het zo'n klassieker maakt?

Ik ben het driewerf met je eens ( ), en snap eigenlijk ook niet wat deze film nu zo bijzonder moet maken... heb deze discussie al eens gehad met een vroegere user hier op fok! en met mike meen ik..
  dinsdag 17 februari 2004 @ 18:33:18 #91
4180 Hare
Come fly with me!
pi_17262085
Of een filmklassieker een goede is film is is een tweede, maar waarom zouden ze geherwaardeerd dienen te worden?

Op een welbekende site als imdb kunnen mensen van nu op films stemmen. En de mensen die die films zien zijn er waarschijnlijk nog steeds lovend over, anders zouden deze filmklassiekers niet zo hoog staan in de lijst aldaar. Een film als the Matrix heeft net zo veel kans om op gestemd te worden als laten we zeggen Casablanca.
Waarom zou er dan opeens opnieuw geoordeeld moeten worden over Casablanca????

The Choices we make, not the chances we take, determine our destiny.
pi_17262823
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 18:33 schreef Hare het volgende:
Of een filmklassieker een goede is film is is een tweede, maar waarom zouden ze geherwaardeerd dienen te worden?

Op een welbekende site als imdb kunnen mensen van nu op films stemmen. En de mensen die die films zien zijn er waarschijnlijk nog steeds lovend over, anders zouden deze filmklassiekers niet zo hoog staan in de lijst aldaar. Een film als the Matrix heeft net zo veel kans om op gestemd te worden als laten we zeggen Casablanca.
Waarom zou er dan opeens opnieuw geoordeeld moeten worden over Casablanca????

Ja, we zijn hier geen imdb

Je mag in een topic als dit toch films noemen die volgens jou ondergesneeuwd zijn of zo goed dat ze weer onder de aandacht wil brengen?
Imdb heeft een zeer curieuze puntentelling en prefereert vrnl. films van na 1990 omdat de meeste stemmers (computergebruikers) jong zijn. Dat betekent dus niet dat er daarvoor mindere films zijn gemaakt, in zo'n topic als dit kan je dat soort "klassiekers" dus weer even aanstippen.
What's the harm in that?

dinsdag 17 februari 2004 @ 19:37:43 #93
4180 Hare
Come fly with me!
pi_17264413
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 18:53 schreef kamagurka het volgende:

What's the harm in that?

Niks, ik zie alleen niet het nut tot herwaarderen omdat een film ouder is (een filmklassieker kan alleen maar klassiek zijn als ie oud is neem ik aan). Een film die 50 jaar geleden is gemaakt kan toch makkelijk concurreren met films van tegenwoordig als het een goede film is?

Kijk, ik vond A space odyssey nou ook niet echt geweldig, maar dat zou ik ook hebben gevonden als die film gister zou zijn gemaakt. Daar maakt de oudheid van de film toch niet voor uit?

pi_17286088
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 19:37 schreef Hare het volgende:

[..]

Niks, ik zie alleen niet het nut tot herwaarderen omdat een film ouder is (een filmklassieker kan alleen maar klassiek zijn als ie oud is neem ik aan). Een film die 50 jaar geleden is gemaakt kan toch makkelijk concurreren met films van tegenwoordig als het een goede film is?

Kijk, ik vond A space odyssey nou ook niet echt geweldig, maar dat zou ik ook hebben gevonden als die film gister zou zijn gemaakt. Daar maakt de oudheid van de film toch niet voor uit?

Imo hoeft een klassieker eigenlijk niet eens zo oud te zijn..
Maar als dat wel zo moet zijn: dit topic is, denk ik, gewoon leuk om films die jij hebt gezien en waarvan jij vindt dat ze tegenwoordig zijn weggezakt in collectieve vergetelheid (omdat mensen nu eenmaal meer bezig zijn met dingen die vandaag de dag worden gemaakt of recentelijk!!!) weer even onder de aandacht te brengen.
Het gaat helemaal niet over of die films DUS beter zijn of juist niet dan huidige meesterwerken, het gaat erom dat JIJ, de user, er wat mee hebt en dat je deze films weer even onder de kijker brengt. Misschien zodat andere mensen weer een kijktip opdoen. Of juist om kijkers met hun neus te wrijven in het feit dat de film veel beter in het geheugen ligt dan ie in werkelijkheid was..... weetikveel?!

Doe niet zo moeilijk manneke

pi_17286252
Ik zie nu pas trouwens dat dit topic was geopend door mega-filmcultuur-barbaar snotlip sunchaser. Slotje!!!
  woensdag 18 februari 2004 @ 16:43:33 #96
4180 Hare
Come fly with me!
pi_17288577
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 15:24 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Imo hoeft een klassieker eigenlijk niet eens zo oud te zijn..
Maar als dat wel zo moet zijn: dit topic is, denk ik, gewoon leuk om films die jij hebt gezien en waarvan jij vindt dat ze tegenwoordig zijn weggezakt in collectieve vergetelheid (omdat mensen nu eenmaal meer bezig zijn met dingen die vandaag de dag worden gemaakt of recentelijk!!!) weer even onder de aandacht te brengen.
Het gaat helemaal niet over of die films DUS beter zijn of juist niet dan huidige meesterwerken, het gaat erom dat JIJ, de user, er wat mee hebt en dat je deze films weer even onder de kijker brengt. Misschien zodat andere mensen weer een kijktip opdoen. Of juist om kijkers met hun neus te wrijven in het feit dat de film veel beter in het geheugen ligt dan ie in werkelijkheid was..... weetikveel?!

Owwww, zit dat zo?

Zeg dat dan

Redactie Frontpage donderdag 30 november 2006 @ 09:22:42 #97
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_44015333
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 18:33 schreef Hare het volgende:
Omdat ze achterhald zijn, ze lang niet meer zo goed zijn als toen ze uitkwamen. Kijk je wel eens oude films?

Ik kijk deze maand de oude James Bondfilms. Destijds waren ze spannend, nu zijn ze saai en lachwekkend. Ingehaald door Jason Bourne, Jack Bauer en Ethan Hunt.
  donderdag 30 november 2006 @ 10:27:48 #98
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_44016597
quote:
Op donderdag 30 november 2006 09:22 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Omdat ze achterhald zijn, ze lang niet meer zo goed zijn als toen ze uitkwamen. Kijk je wel eens oude films?
Beetje dingen in het perspectief zien Sunchaser !!! Je kunt alles wel gaan waarderen volgens je huidige normen en dan valt een film als 2001 ASO idd genadeloos door de mand. In die tijd echter was het revolutionair wat vertoond werd. Ik denk dat je dat soort dingen wel mee mag nemen in je waardering. Btw, ik denk dat Ben-Hur anno eind 2006 nog niet eens zo zou misstaan, wat een mooi spektakelstuk is het .
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
  donderdag 30 november 2006 @ 11:46:55 #99
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_44018693
quote:
Op donderdag 30 november 2006 09:22 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Ik kijk deze maand de oude James Bondfilms. Destijds waren ze spannend, nu zijn ze saai en lachwekkend. Ingehaald door Jason Bourne, Jack Bauer en Ethan Hunt.
Ja sommige stunts zijn outdated.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  donderdag 30 november 2006 @ 11:47:36 #100
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_44018719
Casablanca mag hergekeurd worden.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  Moderator donderdag 30 november 2006 @ 13:07:24 #101
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_44021161
quote:
Op donderdag 30 november 2006 11:47 schreef Lambiekje het volgende:
Casablanca mag hergekeurd worden.
Beter dan nu kan het toch niet gewaardeerd worden?
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_44092391
A Clockwork Orange.

Zal er vast mee te maken hebben dat ik hem zonder ondertiteling hebt gezien en er lastige woorden worden gebruikt maar ik vondt hem vrij saai
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
  zondag 3 december 2006 @ 06:42:19 #103
94218 Zeitgeist
Es lebe die Freiheit!
pi_44097008
ACO is Tha Bomb(heerlijk decadent) en 2001 ASO (zo ook het boek)ook. LOTR moet geherwaardeerd worden. Die is dodelijk saai. Beetje leuke plaatjes maar een ongelofelijk saai en cliche verhaal. Elven en dwergen heb ik 30.000 keer eerder gehoord. Het/De boek(en) is/zijn ook niet door heen te komen ondanks dat ik best fantasy kan waarderen.
The Light Is Leaving Us All
pi_44128490
LOTR heeft een ongelofelijk kut einde, opeens kunnen ze gewoon dat gebied van het oog binnenlopen
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
  maandag 4 december 2006 @ 13:59:28 #105
67089 Gillingham
The horror...
pi_44130791
quote:
Op donderdag 30 november 2006 10:27 schreef Falco het volgende:

[..]

Beetje dingen in het perspectief zien Sunchaser !!! Je kunt alles wel gaan waarderen volgens je huidige normen en dan valt een film als 2001 ASO idd genadeloos door de mand. In die tijd echter was het revolutionair wat vertoond werd. Ik denk dat je dat soort dingen wel mee mag nemen in je waardering. Btw, ik denk dat Ben-Hur anno eind 2006 nog niet eens zo zou misstaan, wat een mooi spektakelstuk is het .
Hoe kom je erbij dat 2001: ASO volgens de huidige normen genadeloos door de mand zou vallen? Onzin. De film bevat veel en veel meer dan de effecten. Bovendien zijn de effecten over het algemeen goed te hebben. Buiten het feit dat de film destijds revolutionair was (en dat nu nog steeds zou zijn, mocht de film nu uitkomen), is de film simpelweg steengoed.
What's it going to be then, eh?
  maandag 4 december 2006 @ 15:28:53 #106
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_44133615
quote:
Op maandag 4 december 2006 13:59 schreef Gillingham het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat 2001: ASO volgens de huidige normen genadeloos door de mand zou vallen? Onzin. De film bevat veel en veel meer dan de effecten. Bovendien zijn de effecten over het algemeen goed te hebben.
Ik doel bij het door de mand vallen eigenlijk vooral op de traagheid van de film. Toen ik hem keek, viel ik in slaap (erg cliché helaas ). Het duurt maar en het duurt maar, voordat er iets gebeurt.
quote:
Buiten het feit dat de film destijds revolutionair was (en dat nu nog steeds zou zijn, mocht de film nu uitkomen), is de film simpelweg steengoed.
Ik vond hem niet meteen erg slecht, maar het steengoede zag ik ook niet in ASO 2001, wel dat het een revolutionaire film is. Misschien moet ik hem maar eens herzien en kijken of ik zulke trage films beter kan verteren, wellicht wel .
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
  maandag 4 december 2006 @ 16:29:17 #107
67089 Gillingham
The horror...
pi_44135923
quote:
Op maandag 4 december 2006 15:28 schreef Falco het volgende:

[..]

Ik doel bij het door de mand vallen eigenlijk vooral op de traagheid van de film. Toen ik hem keek, viel ik in slaap (erg cliché helaas ). Het duurt maar en het duurt maar, voordat er iets gebeurt.
[..]

Ik vond hem niet meteen erg slecht, maar het steengoede zag ik ook niet in ASO 2001, wel dat het een revolutionaire film is. Misschien moet ik hem maar eens herzien en kijken of ik zulke trage films beter kan verteren, wellicht wel .
De eerste keer kon ik de genialiteit aanvankelijk ook niet inzien en vond ik 2001: ASO na afloop 'slechts' goed. Na twee keer werd het steengoed en schafte ik hem aan.
De traagheid kan ik me erg goed voorstellen, maar dat is nu juist hard nodig voor deze film. En dat vind ik niet vaak bij films. Vooral niet in slaap vallen, niet gaan kijken als je ook maar een beetje moe bent. Met een beetje 'geluk' leer je de film erg waarderen na verloop van tijd. En zo niet, dan is dat jammer.
What's it going to be then, eh?
  maandag 4 december 2006 @ 20:11:11 #108
148015 cwk
It's a Kafka high
pi_44143349
Wat een nutteloos topic.
[Tournament] Het FOK! jaren '90 filmtoernooi editie III
There is a longstanding rumor that in the early drafts of the script, Dr. No turned out to be a monkey.
  woensdag 28 maart 2007 @ 18:01:56 #109
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_47757684
Ik wil Sunchaser toch wel een beetje gelijk geven... Die 3 uur durende films beginnen nu toch wel draken te worden. Ik kijk nu Spartacus en ik heb nog een half uur te gaan, phhhff poepoe. Sommige dingen zijn nog steeds heel tof. Hoe Spartacus het begin van de slavenopstand leidt en ook de gevechtsscene op het eind , maar niet alles kan me evenveel boeien.
Lawrence of Arabia is een graadje erger, maar van Ben-Hur daarentegen kan ik ondanks bepaalde tekortkomingen wel weer genieten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')