Bij mij zijn dit bijvoorbeeld:
- Be Careful - R. Kelly & Sparlke: het instrumentale einde
- All Along The Watchtower - Jimi Hendrix: die ongelovelijk gave guitaar solo na ruim 2 minuten
- If You Can't Say No - Lenny Kravitz: als-ie tegen 't eind 1 keer de titel lang aanhoudt
- Gangster's Paradise - Coolio: het acapella laatste stukje
- Ironic - Alanis Morissette: sneaking upon you when you think everything's OK... (wat een stem)
Heb jij ook zulke nummers en zo ja, om welk stukje gaat 't dan?
Need you tonight-INXS
Pim
-The Corrs, Toss the feathers: de Drumsolo
-SlimmerSchemer ft. Tido, Sybje: misschien hoor je af en toe wel eens een klein piepje, nou, dat is mn cavia, hier in mn rugzak en zijn naam is sybje!
-Harrie Jekkers, Brief van Haagse bijstandsmoeder aan Hare Majesteit: majesteit toen zak ik het ff niet meer zitte, ik draaide het gas aan op alle vier de pitten.
Ik wou dood, maar zelfs dat zat me niet mee; het gas was afgesloten door het GJB....
meer volgen....
*stil* ... *mooi*
Als op een gegeven moment het refrein begint:
But there is just one thing... just one thing, but there is just one thing..
Who's that girl
DIE STEM... Dit vind ik dus echt mooi!
Ik weet niet, die stemmen passen bij elkaar hier.
Prince met een zwoele stem.
Op een gegeven moment zwelt de muziek wat aan en zingen ze tegelijk. PRACHTIG... Kippevel!
dat stukje tekst uit Innuendo van Queen vind ik vrij geniaal
In veel van die gitaarnummers vind ik het begin van de solo trouwens meestal het beste.(Smoke on the Water bijvoorbeeld)
En het harde stukje uit "One" van Metallica...
Landmines,
have taken my sight,
taken my speech,
taken my hearing,
taken my arms,
taken my legs,
taken my whole yeaheah...
(ofzoiets)
quote:Nou...
Op 25 februari 2001 17:42 schreef Arcee het volgende:
Nummers met 1 bepaald fantástisch hoogtepunt...
French Kiss - Lil' Louis (of zoiets)
Come - Prince
Love to love you baby - Donna Summer (maar daar zaten meerdere hoogtepunten in volgens mij...)
Neem een willekeurige live versie van dit nummer, zap naar de solo (hoewel het hele nummer eigenlijk de moeite waard is ) en luister effe naar wat dat joch uitspookt met die gitaar. Weet er een toon uit te slepen die maar doorgaat en doorgaat en doorgaat tot je verwacht dat je speakers uitelkaar vallen. Geweldig!
[Dit bericht is gewijzigd door webber op 25-02-2001 19:59]
Oh ik lees net dat iemand dat al heeft gezegd
Dat My Favorite Things stukkie kan ik ook waarderen
[Dit bericht is gewijzigd door Theeboon op 25-02-2001 19:52]
Ook een nummer met een fantastisch hoogtepunt erin vind ik November Rain van Guns N Roses. Voor mij toch nog de all-time klassieker, omdat er 2 hoogtepunten inzitten.
Het eerste is de magistrale solo van Slash, echt mooi gespeeld en het tweede hoogtepunt van deze plaat vind ik dat stuk waarbij het even stil wordt en dan opeens dat hele orkest losbarst. Fantastisch!!!
Laatste plaat die ik heb gekozen is Master of Puppets van Metallica. Een prachtige plaat, wat mede wordt veroorzaakt door die enorm mooie solo van Kirk Hammett. Eén van de betere solo's uit de muziekgeschiedenis IMHO.
Er zijn natuurlijk nog veel meer liedjes op te noemen met typerende hoogtepunten, alleen deze 3 steken er toch mijlenhoog bovenuit!
Daar hoor je een geluid met op de achtergrond een aanzwellende synt en BAMBAMBAMBAM! Geniale partyplaat.
Verder wil ik hier She sells sanctuary van The Cult noemen. Niet 1 bepaald hoogtepunt, meer een orgasme van 4 minuten. Begint met een lullig gitaartje, vervolgens gaat de band voluit. Zo luid, zo compleet. Je komt oren tekort.
Eigenlijk vanaf het moment van de modulatie, als de Ooh-oohtjes van de backing zo hard worden dat Mick Jagger nogal moet gaan schreeuwen en dan die gitaar ertussendoor snerpen!!!!!!
quote:Je bedoelt dat dat grietje ook nog werkelijk kan drummen ook
Op 25 februari 2001 18:05 schreef Faithy het volgende:
-The Corrs, Toss the feathers: de Drumsolo
Ik vind dat er heel veel nummers zijn met een prachtig tussenstuk. Ik zit net te luisteren naar de CD "Empire" van Queensryche (had ik al een aantal jaartjes niet meer geluisterd) en daarop staan al drie leuke stukjes:
* Het begin van "Best I Can"
* Tussenstuk van "Empire" (met een soort nieuwslezer er doorheen).
* Het tussenstuk van "Silent Lucidity"
Een stukje uit "Dark Avenger" van Manowar waar ze hulp kregen van Orson Welles. Nadat Welles heeft ge-narrated (?) doet de zanger een fantastische uithaal waar een Celine Dion ofzo nog jaloers op kan zijn....
quote:Alledrie heel goed inderdaad. En het eind van 'Is there anybody listening' is ook best wel overweldigend.
Op 26 februari 2001 00:48 schreef lzandman het volgende:
Ik vind dat er heel veel nummers zijn met een prachtig tussenstuk. Ik zit net te luisteren naar de CD "Empire" van Queensryche (had ik al een aantal jaartjes niet meer geluisterd) en daarop staan al drie leuke stukjes:* Het begin van "Best I Can"
* Tussenstuk van "Empire" (met een soort nieuwslezer er doorheen).
* Het tussenstuk van "Silent Lucidity"
-Een middenstukje in 'this or that' van Black Sheep (zijn deze rappers eik wel bekend bij jullie?) Gaat om dit stukje tekst: 'engine engine number 9, on the New York transit line, if my train goes of the track, pick it up, pick it up, pick it up. puur de rap plus het basloopje, meer niet, heerlijk stukje.
-In de mooie (remix) versies: Het laatste 'enjoy the silence' wat zo heel langzaam en zachtjes gezongen wordt in het gelijknamige nummer van Depeche Mode
-Het stukje waar John Barnes (Speler van het Engelse voetbalelftal destijds) zingt in de Engelse WK song voor Italia 1990, 'world in motion' van New Order
-Het refrein van 'picture postcards from planet earth' (zie mijn sig ook) als het op z'n luidst en met de meeste instumentale begeleiding gezongen wordt. Nummer is van Skyclad. Zelfs iemand die op Deathrow zit wordt hier vrolijk van volgens mij.
-Het stuk met de didgeridoo in oa het nummer 'boatman' van The Levellers
-Het stukje van 'momma's gotta die tonight' van Bodycount, als Ice-T zingt over welke staten ie de lichaamsdelen van z'n moeder allemaal gaat verspreiden nadat ie haar vermoord.
-het saxofoon stukje in 'La raza' van Kid Frost
-geldt voor diverse nummers van Sonic youth: de gitaarsolo's
-Het refrein van 'Mais Qui est la belette' van Manau. heerlijke samenzang en zo lekker vrolijk
-Het klassieke stuk op het einde van 'All I want is you' van U2. Vind het hele nummer supergaaf, maar het einde nog eens extra gaaf.
-Stone Roses - I wanna be adored. En dan de opbouw van het nummer, het intro totdat het nummer echt begint, totdat de zang begint, heerlijk!
-Van dezelfde band en ook helemaal te gek: Het einde van 'I am a resurrection, wat puur instrumentaal is, maar zo heerlijk fascinerend klinkt.
-Ook helemaal top: Pulp met 'This is hardcore' Zeker de instrumentale stukken erin zijn echt helemaal geweldig. En ook het stukje wat wordt ingezet met 'and that goes in there' is een heerlijk gezongen stuk van dit nummer.
-De instrumentale stukken in 'High hopes' van Pink floyd vind ik ook fenomenaal mooi.
Enfin, lijkt me voorlopig ff genoeg zo, maar al MP3's draaiende kom ik vast nog wel meer dingen tegen die me nu ff niet uit me hoofd te binnen schieten.
[Dit bericht is gewijzigd door DIGGER op 26-02-2001 01:49]
Wanneer er gezongen wordt:
'I know someday you'll have a beautiful life, I know you'll be a star.
But in somebody else his sky...'
Veel van Portishead, zeker live is ook een vermelding waard
quote:Ja, ik heb hun eerste album. Ook een beetje jeugdsentiment.
Op 26 februari 2001 01:45 schreef DIGGER het volgende:-Een middenstukje in 'this or that' van Black Sheep (zijn deze rappers eik wel bekend bij jullie?)
Best wel een aanrader voor liefhebbers van de oude De La Soul en ATCQ...
[Dit bericht is gewijzigd door Zanderrr op 26-02-2001 02:15]
quote:Jaaaaa ge-wel-dig idd!
Op 26 februari 2001 01:45 schreef DIGGER het volgende:
-het saxofoon stukje in 'La raza' van Kid Frost
Je hoort op een gegeven moment Rick de Saedeleer ( belgisch sportverslaggever, en fenomeen ) een verslag geven van een fictieve wedstrijd, met Rick de Leeuw in de hoofdrol.
Ieders jeugddroom mooi vertolkt.
Now that I know that I'm breaking to pieces
I'll pull out my heart
And I'll feed it to anyone
Crying for sympathy
Crocodiles cry for the love of the crowd
And the three cheers from everyone
Dropping through sky
Through the glass of the roof
Through the roof of your mouth
Through the mouth of your eye
Through the eye of the needle
It's easier for me to get closer to heaven
Than ever feel whole again!!!!!!!
welke van de pj gitaristen speelt die solo nou eigenlijk ?? Stone Gossard of Mike McCready ??
Het laatste stuk zang van het nummer, 1 minuut voor het einde. Je weet wel.. ohoooohohooo... ohooohohoohooo.. etcetera.
Sta er iedere keer weer van te kijken hoe mooi dat stukje is. Veel nrs. van U2 hebben trouwens een bepaald hoogtepunt dat ook echt een hoogtepunt is... meestal is dat het laatste stuk zang, ong. 1 minuut voor het einde.
Bij 'Everything you want' van Vertical Horizon vind ik dat ook zo mooi... het refrein is de hele tijd met 'he'.. "He says alle the right things, and exactly the right time". Maar op het laatst is het "I'm everything you want, I'm everything you need"
Ik heb wel es lopen denken, trouwens... eigenlijk is een liedje gewoon een soort liefdesdaad... met een voorspel, het werkelijke gebeuren, een hoogtepunt en een naspel. Klopt toch, of niet?
pfew... zo kan ik nog wel ff doorgaan
motor power force motion drive
power force motion drive
motor force motion drive
power force motion drive
Propaganda!
En dan begint het liedje pas. In Relax van Frankie goes to Hollywood zit voor de break ook een overdaad aan geluid, waarna Holly Johnson Whhoooaa mag roepen.
quote:Klopt wel ja vooral bij the ground beneath her feet en stateless *ril* echt schitterend!
Sta er iedere keer weer van te kijken hoe mooi dat stukje is. Veel nrs. van U2 hebben trouwens een bepaald hoogtepunt dat ook echt een hoogtepunt is... meestal is dat het laatste stuk zang, ong. 1 minuut voor het einde.
quote:Da's "NAAR DE TOP"
Op 26 februari 2001 02:15 schreef tong80 het volgende:
Nu of nooit van de Tröckener Kecks,Je hoort op een gegeven moment Rick de Saedeleer ( belgisch sportverslaggever, en fenomeen ) een verslag geven van een fictieve wedstrijd, met Rick de Leeuw in de hoofdrol.
Ieders jeugddroom mooi vertolkt.
"In de fictieve wedstrijd speelt Rick de Leeuw Juve aan flarden ("de leeuw omspeelt Boniek, speelt de de bal door de benen van Platini, tikt de bal voor bij Scirea (oid.), en hij de SCOOOOOORT, DE LEEEUW DIE SCOORT")
(nog meer stukjes (echt) voetbal verslag in 'Stronger than Ajax' van Gotcha! en NepSupporters door de Osdorp Possse)
quote:In dit rijtje past ook wel "Come with me" van Rare Earth
Op 25 februari 2001 19:21 schreef BooBooSan het volgende:
Nou...French Kiss - Lil' Louis (of zoiets)
Come - Prince
Love to love you baby - Donna Summer (maar daar zaten meerdere hoogtepunten in volgens mij...)
Aantal momenten in "Darkness Darkness" van The Youngbloods.
De 'brug' in Careless Whisper van george Michael.
Het begin van het nummer en de laatste zin van U2's "Acrobat" waneer Bono zingt "and don't let the bastards grind you down" en dan <fade out>
"You are everything" van Diana Ross en Marvin Gaye. Superklef nummer verder, maar er zit een stukje in waarin Marvin Gaye ff voluit z'n soulstrot opentrekt. Kippenvel.
"Red right hand" van Nick Cave. Ik weet niet wat ie nou op een gegeven moment schreeuwt, "FIRE!" volgens mij.
Ook van Cave de laatste zin van "Black Hair", met die laatste zin veranderd ineens de hele toon van dat nummer. Magic.
"Into the Mystic" van Van Morrison als ie voor de tweede keer het refrein inzet...
Het laatste gedeelte van "L.A. Woman" van The Doors. Na het instrumentale stuk, tot aan het einde.
Het intro en eerste couplet van "Little Criminals", Randy Newman, fantastisch gewoon dat. Die hele manier waarop dat gezongen is, krijg ik altijd onmiddelijk een beeld bij van een gangsterfilm.
Het laatste couplet van "Famous Blue Raincoat", Leonard Cohen, als de strekking van het verhaal duidelijk wordt zeg maar.
"Working Class Hero" in de uitvoering van Marianne Faithfull, vooral dat smerige, scherpe gitaargeluidje wat daar in zit, en in de live uitvoering van datzelfde nummer dat duel tussen die (ge-wel-dige) bassist en de drummer, vooral aan het einde als de drummer nog ff een paar klappen geeft waarna Faithfull weer gaat zingen. Dreigend.
De mondharmonica in "Midnight Rambler" van de Stones.
Die idiote doo-woop koortjes in veel Zappa nummers. Hahahaha!
Eh, dat was het voorlopig wel ff.
-Het vette refrein van Iced Earth's The Coming Curse
-Het magistrale instrumentale stuk uit Helloween's Midnight Sun.
-Het rustige stuk uit Iced Earth's Question Of Heaven ("I did what I thought was right "). Erg ontroerend.
Er zijn er zoveel om op te noemen, maar deze schieten mij het eerste te binnen.
[Dit bericht is gewijzigd door Kipman op 26-02-2001 14:48]
quote:Meestal doet Mike McCready de solo's (live tenminste)
Op 26 februari 2001 11:07 schreef Public Enemy het volgende:
De gitaar solo in "Why go" van Pearl jam....welke van de pj gitaristen speelt die solo nou eigenlijk ?? Stone Gossard of Mike McCready ??
"Owwww......turn it ohofff!!!"
Super.
Heerlijk!
"Fly On A Windshield" van Genesis; wat mellotron-tapijtjes, zang van Peter Gabriel en dan dat fantastische zinnetje:"And I'm hovering like a fly, waiting for the windshield on a freeway", waarna de muziek heerlijk losbarst.
"White Russian" van Marillion; Fish zingt op gegeven moment "I know we have six million reasons" met zoveel felheid om over te gaan in een heerlijke gitaarsolo.
"Starless" van King Crimson; Het nummer begint met een mierzoet zang-gedeelte waarna plotseling de sfeer heel dreigend wordt met een soort gitaarsolo waarbij Robert Fripp steeds 1 noot speelt terwijl de muziek steeds dreigender wordt totdat de muziek zich ontlaadt in een scheurende sax-solo. als ik het zo lees snap ik er eigenlijk niks van (Zanderrr, jij als gitarist kan het misschien beter verwoorden), het is in ieder geval 1 van de mooiste stukjes muziek dat ik ken.
quote:Ik ken het wel en inderdaad! Je hebt gelijk... Dit draaiden we altijd op m'n stage, erg cool!
Op 26 februari 2001 20:30 schreef Purno het volgende:
Geen hond zal dit wel kennen, maar het nummer "Dirge" van Death In Vegas heeft een geweldige opbouw. Het begint heel rustig met slechts een gitaarakoortje. Vervolgens komt er een vrouwenstem bij, dan een drumcomputer, dan de bas, dan wat synth. gepriegel, dan nog een wat stevigere gitaar. Het hoogtepunt is wanneer de drummer halverwege begint mee te hakken en het hele zaakje vervolgens in één grote eruptie van vervormd gitaargeweld en overstuurde synthersizers ontaard.Heerlijk!
quote:Fout, het stukje liveversag door Jack van Gelder komt voor in het instrumentale nummer 'Een stevige beurt', ook te vinden op de CD 'Briljant, hard en geslepen' met de metalband Nembrionic.
Op 26 februari 2001 14:39 schreef Doc het volgende:
NepSupporters door de Osdorp Possse)
het stuk met die heerlijke zware beat, gegil van het publiek op de achtergrond en Chuck D die rapt.
Ook errug gaaf: Sisters of Mercy met Temple of Love, en dan die stukjes met (hoop dat ik het correct spel) Ofrah Haza, dat inmiddels overleden Israelische zangeresje.
quote:Jaaaa, dat begin met die gitaar-riff en dan de zang van Ofrah Haza er doorheen
Op 28 februari 2001 18:49 schreef DIGGER het volgende:
Ook errug gaaf: Sisters of Mercy met Temple of Love, en dan die stukjes met (hoop dat ik het correct spel) Ofrah Haza, dat inmiddels overleden Israelische zangeresje.
Ooit een gitaar horen klaar komen?
Check de gitaarsolo in "The Web" van Marillion...
eh..
in a gadda da vida-iron butterfly (toch?)
quote:Die is idd ook goed.
Op 04 maart 2001 00:46 schreef Montagui het volgende:
Hoogtepunt?Ooit een gitaar horen klaar komen?
Check de gitaarsolo in "The Web" van Marillion...
Toen ik die 't eerst hoorde was ik onwijs duf, ik deed de cd in me discman, ik hoorde dat duffe begin, toen dacht ik "mwaaah"
Toen kwam die gruwelijke breakbeat erin, meteen klaarwakker
Daarna nog die mooie zangbreak waarna 'ie weer lekker verder beukt
quote:Rothery heeft wel meer juweeltjes op z'n naam staan, de solo's in "Hotel Hobbies" en "Easter" zijn ook niet te versmaden.
Op 04 maart 2001 00:46 schreef Montagui het volgende:
Check de gitaarsolo in "The Web" van Marillion...
het hele nummer Mad about you van Hooverphonic
de trompetsolo in Chan Chan van de Buena Vista Social Club
Deus for the roses, die break die maar één keer in het nummer voorkomt!!! dies echt VET!
en natuurlijk maar die is al genoemd het stuk in Stairway to heaven van Led Zeppelin.
mischien off topic maar heeft Babylon Zoo nog wel eens wat leuks uitgebracht???
quote:Mwoah, klinkt hetzelfde als al het andere nieuwe Prodigy materiaal imho.
Op 04 maart 2001 05:54 schreef Reticulin het volgende:
The Prodigy - Smack my bitch up
[Dit bericht is gewijzigd door brainovic op 08-03-2001 00:27]
quote:Innuendo is gewoon 'het hoogtepunt' uit de muziekgeschiedenis, 6 minuten 28 seconden (plus minimaal 1 uur daarna) pure euforie
You can be anything you want to be
Just turn yourself into anything you think that you could ever be
Be free with your tempo, be free, be free
Surrender your ego - be free, be free to yourselfdat stukje tekst uit Innuendo van Queen vind ik vrij geniaal
quote:White Queen (AS IT BEGAN) geeft al aan wat de eerste stap naar bohemian rhapsody was en innuendo is daar de overtreffende trap op
Ik vind de hele LP Queen 2 van Queen 1 groot hoogtepunt.Alle nummers lopen in elkaar over en de meeste nummers hebben hele mooie wisselingen in tempo (van ballad naar stevige rock) Latere nummers van Queen zoals The Bohemian Rhapsody en Somebody to Love zijn hier ook een goed voorbeeld van, maar de nummers op Queen 2 zijn bijna allemaal nog veel beter met als absoluut
hoogtepunt The White Queen (as it began)
Naast Queen-fan ben ik ook nog DJ en in de House-scene zijn namelijk ook een paar mooie hoogtepunten te vinden (bijna ieder house-nummer heeft tegenwoordig zijn hoogtepunt, maar enkele steken er boven uit):
Josh Wink - Higher State of Counsciousness (Original Tweekin' Acid Funk Mix) => deze mix is namelijk een tweeter-killer, hij gaat tot het uiterste
DJ Scot - U (I've Got a Feeling) de FVV Mix => Ook weer zo'n acid-climax
Size 9 - I am Ready (Original Mix 12min24) Tweaked by Josh Wink => 9! minuten opbouwen en dan losklappen, vooral leuk in een mix met Higher State....
Humate - Love Stimulation (Paul van Dyk Love Mix) Made with Love => het stukje rondom de 4 minuten, kippevel over mijn hele lichaam, allerbeste Trance-nummer allertijde!!!!
quote:Kid Frost owns!
Digger schreef:
-het saxofoon stukje in 'La raza' van Kid Frost
quote:Mijn eerste gedachte toen ik het topic las!
-Van dezelfde band [Stone Roses] en ook helemaal te gek: Het einde van 'I am a resurrection, wat puur instrumentaal is, maar zo heerlijk fascinerend klinkt.
Wat ik ook een bijzonder moment vind, vast lekker obscuur:
Fishbone - In the name of swing. Het begint een beetje suffig, dan komt zo'n punkrock-achtig stukje en dan even een zeer vrolijk gitaarriedeltje rockabilly of zoiets, erg fijn.
Chemical Brothers - Out of control, de break.
Daar zit Letterlijk een hoogtepunt in
...See the bird with a leaf in her mouth,
After the flood all the colours came out... en dán...!
Nirvana - D7 (overgang)
Massive Attack - Unfinished Sympathy (slot)
Oasis: de gitaarsolo van Noel en Paul Weller in Champagne Supernova, echt goed
Metallica: For Whom the Bell Tolls, het intro alleen al, dat is zooooooo gaaf... tot 2m06
De tekst is trouwens ook erg goed, lees het boek maar eens van E.M. Hemmingway, dan weet je waar nummer het over gaat...
En i.d.d., veel oude nummers die hier al genoemd zijn
Vanaf het geweldige tussenstuk waar de basgitaar begint tot en met de eerste gitaar solo. Ik krijg nog steeds kippevel als ik dit nummer luister.
Coming Home - Romeo
Met dat heerlijke stuk tegen het eind dat het "pa daaa da da" en "shoe doe doedoe dum" samenkomen.
quote:yeah!
Op 22 maart 2001 18:38 schreef blackno1 het volgende:
Het liedje Devil and the deep dark ocean van Nightwish is 1 hoogtepunt.
Wat een geweldig lied is dat!!
You keep me hangin' on door Vanilla Fudge is ook geweldig.
Madonnan - Like a prayer, Bijna meteen in het begin na 50 seconden als het tempo van rustiger ineens naar snel overloopt. Echt mooi!
You don't know me, shut up you don't know me
Squeal like a pig when you big f**kin, big f**kin, ahh!!
Nog leuker live met de ingebouwde Weezer cover, Say it ain't so......
Dat nummertje van Coltrane is trouwens perfect op zo'n dag als deze, thanx.
Natuurlijk wil ik dan ook even (heb je hem weer) Pink Floyd noemen:
- Careful with that axe, Eugene
(1 van de meest goed opgebouwde climaxen in de muziekwereld)
- Atom Heart Mother, met 1 specifiek gitaarloopje in het bijzonder
- Interstellar Overdrive
(je kan zeggen wat je wil van het nummer, de climax test de stereomogelijkheden tot het uiterste )
- Comforably Numb
(album of live, maar met de versie van '95 als absolute hoogtepunt)
Verder van mijn favorieten:
Masters of Reality met The Blue Garden
Suicidal Tendencies met How will I laugh tomorrow
Frank Zappa met Billy the Mountain
(He cut out some reallyreallyreally nice wings and wedged one under each of his powerful arms,
and sneaked into a telephone booth.
There he pulled down his blue-denim-policemantype-trouser-pants and smeared Aunt Jemimah maple syrup all over the inside of his legs -hahahahaha-
and he held open the legs of his boxershorts (HAA - OOH)
Soon the booth was filling with flies, and when all these flies were inside his bozers and lapping up all that maple syrup,
he put his head between his knees and said in a very clear, Ron-Howard-type voice:
"New York"
And the booth, and everything, lifted up,
out of the parkinglot
AND INTO THE SKYYYYY)
Sorry voor de lange quote, maar ik moest het echt even kwijt.
[Dit bericht is gewijzigd door Snof op 23-03-2001 16:55]
quote:Zo zeker wel, Live after Death is trouwens ook de rulendste live cd die ik ooit gehoord heb.
Op 26 februari 2001 15:47 schreef Kipman het volgende:
-Het stuk uit de liveversie van Rime Of The Ancient Mariner van Iron Maiden. Na het rustige stukje waar weer word gezongen en dan wanneer Bruce begint te schreeuwen. Schitterend!
Ook zo'n toppunt zit in 'Into the Void' van Black Sabbath, ergens in de solo.
quote:Ja, die noemde ik ook al.
Op 08 maart 2001 18:37 schreef Los_Bastardos het volgende:
The Rime of the Ancient Mariner van Iron Maiden.Vanaf het geweldige tussenstuk waar de basgitaar begint tot en met de eerste gitaar solo. Ik krijg nog steeds kippevel als ik dit nummer luister.
Meer kippenvelstukjes:
-Gitaarsolo in Judas Priest's Painkiller, vooral in de liveversie waarin ook nog dubbele baasdrums aan zijn toegevoegt.
-Hoofdriff van Black Sabbath's Iron Man, ook erg goed.
[Dit bericht is gewijzigd door Kipman op 23-03-2001 18:46]
quote:Studebaker Hawk, yeah yeah! His shorts will be filled with flies that will be buzzing all around!
Op 23 maart 2001 16:55 schreef Snof het volgende:
Frank Zappa met Billy the Mountain
(He cut out some reallyreallyreally nice wings and wedged one under each of his powerful arms,
and sneaked into a telephone booth.
There he pulled down his blue-denim-policemantype-trouser-pants and smeared Aunt Jemimah maple syrup all over the inside of his legs -hahahahaha-
and he held open the legs of his boxershorts (HAA - OOH)
Soon the booth was filling with flies, and when all these flies were inside his bozers and lapping up all that maple syrup,
he put his head between his knees and said in a very clear, Ron-Howard-type voice:
"New York"
And the booth, and everything, lifted up,
out of the parkinglot
AND INTO THE SKYYYYY)
Gaaf stukje is dat, jah!
Beide komen te vroeg volgens "de regels" van een goede popsong (zoiets "hoort" in een break), maar juist daardoor tilt 't 't nummer tot een nieuwe hoogte. Of zo.
Nou ja, ik vind 't iig prachtig!
Errug mooi vind ik dat.
Free - Mya. Best een leuk nummer, maar vooral 1 stukje tegen 't eind vind ik echt geweldig. Dat gaat ongeveer zo van: "oo boy, you look so good to me, you might get lucky...".
Oh Well part 1 & 2 - Fleetwood Mac. 't Rustigste stuk, tegen 't einde. Vanaf 9:40 ongeveer. Brrrr... kippenvel.
quote:met beide 100% eens, eigenlijk is het grootste deel van Ten een hoogtepunt.
Op maandag 26 februari 2001 01:51 schreef Ritalin het volgende:
Een oud (maar daarom iet minder mooi) 'fantastisch hoogtepunt' is
in 'Black' van Pearl Jam.Wanneer er gezongen wordt:
'I know someday you'll have a beautiful life, I know you'll be a star.
But in somebody else his sky...'
Veel van Portishead, zeker live is ook een vermelding waard
wat voor portishead geldt doet dat ook voor Hooverphonic.
quote:Helemaal mee eens, qua opbouw een van de spannendste nummers.
Op maandag 26 februari 2001 20:30 schreef Purno het volgende:
Geen hond zal dit wel kennen, maar het nummer "Dirge" van Death In Vegas heeft een geweldige opbouw.
Natuurlijk kan ik ook elk nummer van Sonic youth gaan opnoemen, hun instrumentale tussenstukken zijn erg bepalend altijd. Speciaal is hierin wel 'Expressway to yr skull' van de lp Evol. Die heeft zo gigantische climax naar het einde... ook geldt dit wel voor 'Washing machine' of 'Sunday', de laatste van de soundtrack 'Suburbia' (8 min. versie). Maar zoals gezegd voor bijna alle SY nummers.
Qua kleine stukjes zijn er heel veel, kijken of ik wat kan bedenken...
Echobelly - Can't imagine the world without me
De laatste seconden waar de drummer wat begint te hakken en de zangeres alleen nog maar to 'me me me me' etc komt.... heerlijk.
Juliana Hatfield - Nirvana
De eerste paar seconden van het nummer hoor je alleen maar een vaste toon, die net lang genoeg duurt om de meeste mensen zenuwachtig te maken.
Westworld - Sonic boom boy
De gitaarsolo die wederom net iets te lang duurt voor de gemiddelde luisteraar, schiet net het irritante in Als je er niet van houdt dan... erg knap gedaan.
Nine inch nails - March of the pigs
Hierin zit een stukje waar je niks hoort voor de tweede uitbarsting plaatsvindt. Dat is zo goed gedaan, waar de niet liefhebbers het hoopvolle idee hebben eindelijk van die herrie verlost te zijn wachten de liefhebbers met spanning op de volgend uitbarsting
Sonic youth - Dissapearer.
Van de lp/cd Goo. Het stukje waarin wordt opgebouwd naar de gitaarsolo toe.
Nou, tot zover voorlopig...
in het laatste deel: 'I must persuage you another Waaaaaaaaay!'
dat is een hoogtepunt!
quote:Da's inderdaad een mooie
Op zondag 23 september 2001 15:17 schreef JooB het volgende:
in Pushit van Toolin het laatste deel: 'I must persuage you another Waaaaaaaaay!'
dat is een hoogtepunt!
2) The grudge - het rustige gitaar loopje na die super opbouw (ong. op 1m 40 sec)
3) Schism - na het tussenstuk als de zang weer inkomt (Between supposed lovers gedeelte)
quote:en zo kan je nog tig nummer van Tool noemen
Op zondag 23 september 2001 15:29 schreef Los_Bastardos het volgende:[..]
Da's inderdaad een mooie
Andere hoogtepunten in Tool nummers:
1) Stinkfist - het laatse gedeelte van de tussenstuk als de gitaren d'r weer harder inkomen en waneer de zang 4 maten later begint.2) The grudge - het rustige gitaar loopje na die super opbouw (ong. op 1m 40 sec)
3) Schism - na het tussenstuk als de zang weer inkomt (Between supposed lovers gedeelte)
quote:Inderdaad
Op zondag 23 september 2001 15:46 schreef Public Enemy het volgende:[..]
en zo kan je nog tig nummer van Tool noemen
quote:Yo! ik ken em ook... meesterlijk nummer
Op maandag 26 februari 2001 20:30 schreef Purno het volgende:
Geen hond zal dit wel kennen, maar het nummer "Dirge" van Death In Vegas heeft een geweldige opbouw.
Toch verbaasd dat nog maar 1 iemand Child in time van Deep purple heeft genoemd.
Begin van bombtrack van RATM is ook erg goed BTW
Nog wat verder onbekende nummers:
Weezer - Only in Dreams
Nada Surf - Sleep
Presidents of the USA - Body (op het eind)
Bloodhound Gang - Your only friends are make believe
Een hoop andere muziek waar ik zo 1,2,3 niet op kan komen n...
[edit]
inmiddels nog een keer gehoord: saliva - click click boom
maar helaas, dat hoogtepunt heb ik niet meer gehoord.
maarja, 't is nog wel een leuk nummer. niet echt mijn stijl, maar toch leuk
quote:Bij mij heeft elk nummer wel wat, dat het luek maakt om te horen, ken van django rheinhardt tot System of a down zijn.
Op zondag 25 februari 2001 17:42 schreef Arcee het volgende:
Ken je ook van die nummers waar 1 waanzinnig mooi stukje in zit? Kan in een grote favoriet zitten of in zo maar een nummer, maakt niet uit.
Die lui kunnen echt fantastisch muziekspelen. Routine is ook al zo'n instrumentale topper.
Nog eentje: die gigantische Jimmy Page gitaarscheur tussen Parabol en Parabola en dan lekker goed raggen (op Tool / Lateralus).
[Dit bericht is gewijzigd door Theeboon op 05-10-2001 01:42]
Enne natuurlijk 1 van de beste nummers uit de geschiedenis... 'One' van Metallica...
En dan met name het stuk van 4m35 t/m 7m24
Ow en als ik 't dan toch over ouwe Metallica heb... what about de moddervette gitaar waarmee 'Anesthesia (Pulling Teeth)' begint...
En nog 1 !
Misschien raar maar uit het nummer van Slipknot - 'No Life' vind ik het tussenstukje van 1m55 t/m 2m00 echt GEWELDIG
Maar goed over Slipknot zou ik nog dagen door kunnen gaan...
Full
Nog steeds kippevel van die gitaarsolo, ook de tempo en melodiewisselingen in dit nummer zijn om stil van te worden...
Spock's Beard - The Light
eigenlijk het hele nummer, maar vooral het einde:
and say yes....
Uiteraard nog een heleboel meer van the Beard!
Kiss - Firehouse (live) van Alive! De herrie tijdens de sirene op het einde...
Vitesse - The Bop, bassolo van Peter van Straaten, maar die zullen veel mensen hier niet kennen, enkelt op vinyl te verkrijgen...
En zo zijn er nog wel een aantal momenten meer die me nu niet te binnen schieten... later meer dus.
Oh wacht, ik heb er nog wat:
Amanda Marshall - Beautiful Goodbye, als het volume wat omhoog gaat.
IQ - Human Nature.. every dog must have it's day
IQ - Nothing At All... geweldig nummer, met name het intro voordat alle instrumenten meedoen.
Alanis Morissette - You Ougta Know, when she says the f... word
Neal Morse - Landslide: all of your live you've been waiting, for someone to touch you inside..
Zijn hele eerste solo album is errug mooi.
Pink Floyd - Wish You Where Here, tja die akoustische gitaar en die solo en een persoonlijke herinnering aan dit nummer
RHCP - tearjerker, omdat ie dat zo erg is.... (hier stond eerst my friends, maar die bedoelde ik niet)
en uiteraard:
The Who - Won't Get Fooled Again, het intro met het orgeltje
Oké, dat was het wel even.
[Dit bericht is gewijzigd door banni op 05-10-2001 19:55]
quote:* Thorne is het hier hélemaal mee eens... grappig want ik wou dit ook posten..
Op maandag 26 februari 2001 01:51 schreef Ritalin het volgende:
Een oud (maar daarom iet minder mooi) 'fantastisch hoogtepunt' is
in 'Black' van Pearl Jam.Wanneer er gezongen wordt:
'I know someday you'll have a beautiful life, I know you'll be a star.
But in somebody else his sky...'
Size 9 - I am Ready (moddervette hiphopbreak met een dijk van een fill daarna, Size 9 = ook Josh Wink btw)
The Ganja Kru - Super Sharp Shooter (drum 'n bass plaat die begint met hiphopbeats, op een gegeven moment een break van een geloopt pistoolschot, en dan beginnen de d&b beats en breekt de hel los )
quote:Laatst weer eens geluisterd die cd.. blijft goed... volgende week ff siamese dream in de auto en dan heb ik mijn good old favorites weer gehad.
Op vrijdag 05 oktober 2001 14:49 schreef Thorne het volgende:[..]
* Thorne is het hier hélemaal mee eens... grappig want ik wou dit ook posten..
Ik krijg natuurlijk kippevel bij Let's get lost van dEUS na: "it's kinda early but the story's told" Hierna begint een minuten durende violen sessie waarbij het tempo sterk afneemt... Geweldig... Ik heb nooit bij andere bands zulke (goede) aparte dingen gehoord.
Dat stukje als die hardere beat er in kickt DAMN! echt supervet, ik word elke keer weer hype als ik dat nummer hoor!
Verder vindt ik de gitaarsolo's uit Black van Pearl Jam, Believe van Lenny Kravitz en Why does loves got to be so sad van Derek & the Dominoes ook echt hoogtepunten.
dat je dat hele orkest met violen hoort met gitaar erdoorheen
quote:jazeker.. de single edits van "the boy with the x-ray eyes" uit 1997 waren ook erg fijntjes. (De albumversie is kut, en de single-edits zijn ook op kazaa oid nauwelijks te vinden.) Je moet dan ook nog eerst door een Backstreet Boys-achtig intro van een minuut heen, maar dan krijg je ook een anthem waar Nirvana of Everclear trots op geweest zou zijn. Maarja, het was de derde single, Animal Army als tweede was gewoon oerslecht en niemand zat daarna nog op een hit van Babylon Zoo te wagden. Vervolgens heeft-ie nog twee albums in elkaar geprutst (waarvan 1 terecht getiteld "All the money's gone"), maar dat is ook nooit meer wat geworden.
Op dinsdag 06 maart 2001 10:13 schreef Rafterman het volgende:
misschien off topic maar heeft Babylon Zoo na Spaceman nog wel eens wat leuks uitgebracht???
Nog meer nummers met 1 fantastisch hoogtepunt:
de solo in Yes - Owner of a lonely heart
de drums na 4 minuten in Popsicle - Third opinion
het slot van de New Radicals - You get what you give
de solo in de live-versie van Prince - Gold
de solo na 7 minuten in November Rain
de laatste minuut van Aphex Twin - Windowlicker
het intro van Pet Shop Boys - West End Girls
het intro van Killing Joke - Love Like Blood
het intro van ELO - Here is the news (de vpro jingle)
het intro van DC Talk - Jesus Freak
het intro van The Supermen Lovers - Starlight (radio edit)
de break in David Bowie - Little Wonder
de break in de intro van Everclear - So much for the afterglow
het piano-slot van Ramses Shaffy - Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder
de ontzettend valse solo in Radiohead - Just
de ontzettend valse solo in Weezer - The Good Life
het intro van Europe - The Final Countdown
de drums in het slot van Paloalto - The mayor and the seizure pills
de uitroep over haar hond in Durwood Douche - Why Me God
het geniaal vage slot van dEUS - Little Arithmetics
de solo in A - Foghorn
de solo in Pearl Jam - Alive
het slot van Live - Lakini's Juice (met strijkers)
het slot van Little River Band - Forever Blue (waaaarom is dat een fadeout )
dat moet toch ff genoeg zijn..
Nog 2 kerstplaten die aparte vermelding verdienen:
het intro van Mariah Carey - All I want for Christmas
de solo in Darlene Love - All alone on Christmas
Nee, ik ga niet uitleggen waarom, en ik hoop dat ik ze nog ruim 2 maanden niet hoef te horen.
- De gitaarsolo's in 'When in Rome' van Mudhoney
- De break vlak voor het tweede refrein in 'Levitate me' van The Pixies
- De overgang van 'The fairy Feller's Master-Stroke' naar 'Nevermore' op het album Queen II
Everybody wants to rule the world van Tears for Fears.
Die gitaarsolo is zo lekker,vooral in de auto.
Het eind van Walk on the wild side van Lou Reed als het koortje wat dichter bij de microfoon gaat staan.
De saxsolo in Reasons to be cheerful van Ian Dury.
El Dorado van Neil Young aan het eind bij His hair is red as blood als je boxen bijna worden opgeblazen.
The french inhaler van Warren Zevon:helemaal mooi.
En zo zou ik nog wel uren door kunnen gaan!
Zack delaRocha in "Freedom": "anger is a gift"
Het einde van 'killing in the name of' is ook wel okee, bij veel bandjes vind ik de woede vaak nogal nep klinken, maar bij hem LIJKT het recht uit zijn hart te komen
Ook leuk vind ik het moment van "ce que j'ai fait ce soir-la" in Psycho Killer (Talking Heads)
De "yeeeeeeeeeeeaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhh!" in "I put a spell on you" (CCR)
en in dat liedje van Vader Abraham en de Smurfen, als er eentje uit de maat gaat zingen
Dat ontzèèèètend gave extra lange intro dat er in zit!
Mijn gód wat maakte die man briljante muziek in die tijd!
Live versie van The Verve - The Drugs Don't Work... wanneer de violen erbij komen...quote:Op zondag 25 februari 2001 18:05 schreef Faithy het volgende:
-Verve, Bittersweet symphonie: het begin, wanner het hele orkest speelt....prachtig!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |