abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10342192
naar een idee van dwerg

Zoals sommige van jullie wel weten werk ik bij een bedrijf dat technische apparatuur en personeel daarvoor aan omroepen of TV productie bedrijven verhuurt. En voor diegene die wel eens willen weten wat dat allemaal inhoud een uitgebreide uitleg.
Al schrijvende word het wel erg veel dus ik zal proberen het wat in blokken te verdelen voor de overzichtelijkheid

Hoofdstuk 1:
Meercamera opname of live-uitzending

Bij de meeste studio programma's heb je meerdere camera's nodig om het allemaal in beeld. Om ervoor te zorgen dat ze niet allemaal hetzelfde in beeld brengen heb je al gauw één centraal punt nodig waar iemand (een regisseur) de cameramensen kan vertellen wat ze moeten doen.
Daarnaast moeten die cameras ook allemaal eenzelfde soort plaatje geven, het ziet er niet uit als de ene een groene zweem heeft en de ander rood. Dus dat moet ook ergens bediend worden door iemand die dat kan vergelijken.

En zo heb je dan een regieruimte, met daarnaast nog een opname ruimte (waar de uitzending opgenomen word of filmpjes worden ingestart), een audioruimte (waar het geluid geregeld word). Dat alles samen kun je met een beetje goede passen en meten in een vrachtwagen proppen zodat je een mobiele regiewagen hebt die je overal (waar stroom is) in kunt zetten.

En dan krijg je bijvoorbeeld zoiets:

Dit is de grootste regiewagen die het bedrijf waar ik werk heeft. Het voornaamste verschil met andere wagens is de hoeveelheid cameras die er aan gehangen kunnen worden. Bij deze wagen (Unit 3) kunnen dat er (standaard) 12 zijn, maar met een paar aanpassingen is de 20 ook wel te halen.
Klussen waarbij deze unit ingezet wordt zijn o.a. de TMF Awards, Darten, Edison Awards e.v.a.

Van binnen ziet het er dan zo uit:

Eerst zie je het regie gedeelte, met daarbij de schakeltafel (mijn stekkie). Daarnaast is de ruimte waar de uitzending wordt opgenomen. En aan het einde is de techniek afdeling waar de cameras op elkaar worden afgestemd.
Rechts van de foto zit de audiotechnicus. Hij zit in een aparte ruimte zodat die het geluid (zijn werk dus) beter kan horen.

En dan nu het opnemen / uitzenden van het programma zelf.

Van tevoren wordt door een redactie bepaald wat er in het programma moet gaan zitten. Aan de hand van die wensen gaat een regisseur bepalen hoe dat allemaal in beeld wordt gebracht. Samen met de regie assistentie maakt die daarvoor een draaiboek waarin duidelijk staat wat er gaat gebeuren, waar de cameras moeten zijn, wat voor een uitsnede ze moeten hebben, wanneer een filmpje gestart wordt en waar die vandaan komt, welke muziekjes er gespeeld moeten worden etc.

Met dat draaiboek wordt er meestal wel een repetitie uitgevoerd om de puntjes op de i te zetten. Kunnen de camera mensen dat shot wel maken? Heeft de presentator wel genoeg tekst om ondertussen een ander bandje te kunnen voorzetten? Etc.

Aanpassingen en eventuele andere notities kunnen dan in het draaiboek worden opgeschreven. Maar dat wil nog niet zeggen dat alles precies zo gaat of dat er geen sturing meer nodig is.
Zoals overal kunnen er onverwachte dingen gebeuren en zeker als je een gesprek hebt met meerdere personen zijn er genoeg wisselingen die gestuurd moeten worden. En aangezien de regisseur veel moet aansturen heeft die ook iemand nodig die voor hem de camerawisselingen e.d. uitvoert, iemand als ik dus!
Op aanwijzingen van de regisseur moet ik de cameras, bandjes, beeld effecten e.d. voorzetten en af en toe ook een beetje regisseren als de regisseur met iets anders bezig is.
Simpel gezegd is dat wat knopjes indrukken en af en toe een hendeltje overhalen. Maar natuurlijk is het niet ZO simpel.

Dit is dan ook wel ongeveer de grootste beeldmenger die je kunt krijgen momenteel.

Met deze tafel kun je het TV programma zelf schakelen, maar daarnaast ook nog eens op een groot aantal andere videoschermen verschillende cameras, filmpjes e.d. plaatsen.

De filmpjes (en bewegend vormgeving) en opname worden afgespeeld / opgenomen met professionele video apparatuur. In niks te vergelijken met een VHS recorder, behalve dat er beeld en geluid op zit.

Dit is bijvoorbeeld een opnamemachine waarbij de beelden digitaal op een band worden opgeslagen:

En daar gaan dan ook geen VHS banden in maar deze

Deze recorders en speler worden door een apart iemand bedient en heet dan een Tape Operator. Die zorgt ervoor dat de bandjes op het juist moment op de juiste tijdcode staat en dus het juist fragment word ingestart. (Om met de bandjes te kunnen werken moet er een tijdcode opstaan, maar ook dat is voer voor een ander hoofdstuk.) Daarnaast zorgt de tape operator ervoor dat bij een eventuele opname, dat ook goed op de band komt te staan.

Wat de cameraman moet doen lijkt me vrij duidelijk. In principe niet meer dan een plaatje voorzetten en dat scherp houden, maar dat is vaak al lastig genoeg.
Daarvoor zijn er 2 verschillende formaat cameras die veel gebruikt worden:

De grote camera word gebruikt als er bijvoorbeeld stabiele shots van ene grote afstand moeten worden gemaakt of er een autocue aanhangt.
De kleine cameras zijn mobiele cameras die makkelijk verplaatst kunnen worden en kunnen dus door het hele decor wandelen en plaatjes maken.
Het scherpstellen en in en uitzoomen doet de cameraman zelf, de shading (is kleur, contrast e.d. instellen) word gedaan door de beeldtechnicus. Die kan ook alle cameras zien en zorgen dat de beelden die daarvan afkomen er hetzelfde uit zien wat betreft de kleuren.

Zo wordt het een aardige groep mensen die aan een studio programma werkt, even de verschillende technische functies die meestal wel aanwezig zijn op een rijtje

• Cameraman Bediend de camera (joh) en zet dus de juiste plaatjes en personen in beeld.
  • Camera assistent Die zorgt ervoor dat bijvoorbeeld de kabel van de cameraman nergens achter blijft hangen.
  • Hoofd - geluidstechnicus zorgt voor de uiteindelijk audiomix en stuurt eventuele assistenten aan
  • Geluids assistent Die zorgt er bijvoorbeeld voor dat gasten een microfoon krijgen of verzorgen de geluidsversterking in de studio
  • Hoofd Beeldtechnicus Die is verantwoordelijk voor alle video techniek en verbindingen in en om de wagen en studio
  • Beeldtechnicus Die zorgt ervoor dat de cameras er allemaal hetzelfde uitzien tijdens de opnames en helpt de Hoofd Beeldtechnicus voor de opname
  • Schakeltechnicus Kiest tussen de verschillende cameras en andere beeldbronnen
  • Tape operator Zorgt voor de opname en weergave banden/machine
  • Titel operator Zet de juiste naamtitels en eventuele afbeelding klaar die in het programma gebruikt worden. Vaak een dubbelfunctie als Tape operator
  • Projectmanager Contactpersoon tussen productie/redactie en de technische ploeg, die wordt al lang voor de opname ingeschakeld te bepalen welke apparatuur en welke mensen er nodig zijn
  • Die allemaal moeten ervoor zorgen dat een opname of uitzending vlekkeloos verloopt.

En mocht dat bij een opname niet lukken, dan is er altijd nog de montage! Maar dat in een volgend hoofdstuk.

Later dus zeker meer!

[Dit bericht is gewijzigd door calvobbes op 10-05-2003 19:47]

pi_10342240
    Boring.
    Playlist | Studio Brussel (NL 102.1 FM / BE 100.9 FM)
    pi_10342254
    quote:
    Op zaterdag 10 mei 2003 19:27 schreef Herfst het volgende:
    Boring.
    En niet anders
    .
    pi_10342266
    quote:
    Op zaterdag 10 mei 2003 19:27 schreef Herfst het volgende:
    Boring.
    was het eerste wat in me opkwam ...
    ik dacht "ik zeg het niet", maar zo kan het ook
    pi_10342292
    Leuk!
    Een intelligent topic tussen de bagger die ons dagelijks overspoelt.

Sorry IR.

[Dit bericht is gewijzigd door dwerg op 11-05-2003 16:51]

I intend to live forever, or die trying.
      zaterdag 10 mei 2003 @ 19:32:47 #6
    15080 static
    03.09.2006 - 11:35
    pi_10342338
    Leuk topic, Vobje.
    Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
    Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
      zaterdag 10 mei 2003 @ 19:34:26 #7
    18642 detulp050
    Oud Reviewer
    pi_10342370
    Lange lap tekst, maar leuk om te lezen
    pi_10342376
    Leuk hoor, ik wilde vroeger camera man worden, maar dan moest je naar één of andere acedemie en daar ben ik niet voor gemaakt Wie weet rol ik er een keer in en word ik het als nog Je weet het maar nooit.
    pi_10342432
    Leuk hoor
    pi_10342475
    Erg leuk om te lezen Calvobbes, mooi gemaakt!
    Een auto en een man en een rivier
    Vanaf hier
    Is alles wat het lijkt.
      zaterdag 10 mei 2003 @ 19:43:54 #11
    25301 Gorro
    Reject False Icons
    pi_10342539
    Idd een mooi topic calvobbes

Was het trouwes de bedoeling dat onder "draaiboek" hetzelfde plaatje staat als onder "audiohok"

pi_10342604
    quote:
    Op zaterdag 10 mei 2003 19:43 schreef Gorro het volgende:

Was het trouwes de bedoeling dat onder "draaiboek" hetzelfde plaatje staat als onder "audiohok"

Nee

Gefixt

zaterdag 10 mei 2003 @ 19:49:26 #13
    15080 static
    pi_10342627
    Die camera's zijn gigantisch duur he?
    Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
    pi_10342628
    quote:
    Op zaterdag 10 mei 2003 19:48 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Nee

Gefixt

Dat merkte ik ook al, maar achteraf was ik het al weer vergeten.
    Een auto en een man en een rivier
    Vanaf hier
    Is alles wat het lijkt.
    pi_10342656
    Interessant om te lezen, Calvobbes.
    Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
    pi_10342688
    ik vind je een ontzettende eikel maar leuk verhaaltje
    pi_10342706
    OK,

en wat is nou jou taak in dit geheel? of heb ik daar overheen gelezen

zaterdag 10 mei 2003 @ 19:54:17 #18
    15080 static
    pi_10342713
    quote:
    Op zaterdag 10 mei 2003 19:53 schreef TheFrankey het volgende:
    OK,

video editor
    pi_10342738
    quote:
    Op zaterdag 10 mei 2003 19:53 schreef TheFrankey het volgende:
    OK,

Vervelend commentaar leveren ws.
    Playlist | Studio Brussel (NL 102.1 FM / BE 100.9 FM)
    pi_10342789
    quote:
    Op zaterdag 10 mei 2003 19:54 schreef static het volgende:

[..]

video editor

lijk me wel leuk zo'n baan in de televisie, is weer eens wat anders dan al die ICT'ers hier (Gaap)
    pi_10342840
    Best leuk op de lezen.... maar komt misschien ook door mijn opleiding.
    Creative, Advertising, Media and Communication Consultant Agency.
    pi_10342844
    Ik applaudiseer even mee
    pi_10343132
    quote:
    Op zaterdag 10 mei 2003 19:34 schreef StephanL het volgende:
    Leuk hoor, ik wilde vroeger camera man worden, maar dan moest je naar één of andere acedemie en daar ben ik niet voor gemaakt
    Tegenwoordig hoeft dat niet meer en zijn er bijvoorbeeld MTS opleidingen!

Zo is er in Ede het Technisch College Ede en daar kun je de opleiding Fotonica volgen of opleiding Audiovisueel Medewerker aan het Dudok college in Hilversum.

Daarbij word je algemeen opgeleid tot videotechnicus (of fotograaf) en kun je daarna nog besluiten of je cameraman of videoeditor of iets anders wilt worden.

Dit is wel een basisopleiding, als je eenmaal bij een "facilitair bedrijf" gaat werken zul je daar ook nog wel een opleiding krijgen die bestaat uit veel meelopen e.d.
    Bedenk wel dat dit een beroep is waarbij niet alleen techniek komt kijken en je een paar knoppen in moet kunnen drukken, je moet o.a. ook creatief zijn en mee kunnen denken.

zaterdag 10 mei 2003 @ 20:35:26 #24
    15080 static
    pi_10343248
    Hoe heet dat opleidingscentrum van het NOB ook alweer (net over het spoor in Hilversum)?
    pi_10343295
    quote:
    Op zaterdag 10 mei 2003 20:35 schreef static het volgende:
    Hoe heet dat opleidingscentrum van het NOB ook alweer (net over het spoor in Hilversum)?
    Media Academie!

http://www.media-academie.nl

quote:
    De Media Academie is het opleidingsinstituut voor de Nederlandse omroep en de audiovisuele branche. De Academie is opgericht door de NOS, het NOB, de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK) en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU).

Doel is het verzorgen van opleidingen voor radio en televisie (landelijk en regionaal) en nieuwe media.Het gaat om korte intensieve trainingen, in lengte variërend van een dagdeel (mediatrainingen) tot bijna vier maanden (meercamera-regie). Freelancers en particulieren kunnen, bij gebleken geschiktheid, deelnemen aan de cursussen en trainingen.

Daarnaast organiseert de Media Academie beroepsopleidingen voor de audio-visuele industrie. De Media Academie verzorgt ook cursussen en trainingen op maat, afgestemd op de specifieke leerbehoefte van de cursist(en).

zaterdag 10 mei 2003 @ 20:40:57 #26
    15080 static
    pi_10343312
    Dan is het van naam verandert.
    pi_10343336
    quote:
    Op zaterdag 10 mei 2003 20:40 schreef static het volgende:
    Dan is het van naam verandert.
    Heet al enige tijd zo
      zaterdag 10 mei 2003 @ 20:43:36 #28
    15080 static
    pi_10343343
    quote:
    Op zaterdag 10 mei 2003 20:42 schreef Brad het volgende:

[..]

Heet al enige tijd zo

Toen ik in Hilversum op school zat (zo rond 1987 schat ik) heette het heel anders.
      Admin zaterdag 10 mei 2003 @ 20:45:34 #29
    2589 crew  yvonne
    On(t)deugend
    pi_10343376
    Leuk stuk om te lezen Calvobbes!!!

Lichtpuntje tussen alle bagger!!

Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
    Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
    Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
      zaterdag 10 mei 2003 @ 20:46:35 #30
    15080 static
    pi_10343390
    Eigenlijk wel een leuk idee om zo'n stukkie over je eigen beroep te schrijven.
    pi_10343402
    quote:
    Op zaterdag 10 mei 2003 19:49 schreef static het volgende:
    Die camera's zijn gigantisch duur he?
    Ja best wel!

Varieren tussen de 17.500 en 40.000 dollar denk ik. En dan moet je nog een goede lens hebben! Vaak Canon lenzen overigens. Geen idee wat die kosten, maar die zijn ook niet goedkoop....

Zo'n "videorecorder" kost trouwens ook rond de 45.000 dollar, maar die is dan wel compleet

Admin zaterdag 10 mei 2003 @ 20:50:25 #32
    2589 crew  yvonne
    On(t)deugend
    pi_10343445
    quote:
    Op zaterdag 10 mei 2003 20:46 schreef static het volgende:
    , leuk leesvoer idd!!!
    Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
    Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
    Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
    pi_10343459
    quote:
    Ja Static! Jij hebt ook zo'n vaag beroep! Kom maar op
      FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 10 mei 2003 @ 20:52:17 #34
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_10343471
    quote:
    Dan wel over mijn vorige vak, horlogemaker.
    Over technisch manager bij een hardware fabrikant valt niet zoveel spannends te vertellen (hoewel het beroep opzich spannender is)
      zaterdag 10 mei 2003 @ 20:56:56 #35
    15080 static
    pi_10343534
    quote:
    Op zaterdag 10 mei 2003 20:52 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Daar heb je inderdaad leuke interessante stukjes over geschreven.
      FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 10 mei 2003 @ 20:57:55 #36
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_10343544
    quote:
    Op zaterdag 10 mei 2003 20:56 schreef static het volgende:

[..]

Daar heb je inderdaad leuke interessante stukjes over geschreven.

Dat ging over de leidende voorwerpen zelf. Nog niet echt over het vak, gereedschappen en onderdelen opzich. Maar dat is ook haast niet te doen
      zaterdag 10 mei 2003 @ 20:59:41 #37
    15080 static
    pi_10343577
    quote:
    Op zaterdag 10 mei 2003 20:51 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Ja Static! Jij hebt ook zo'n vaag beroep! Kom maar op

Ik twijfel nog.
      zaterdag 10 mei 2003 @ 21:42:19 #38
    36959 Furby
    Geile neuk Harrie
    pi_10344281
    quote:
    Op zaterdag 10 mei 2003 20:52 schreef Swetsenegger het volgende:

Was je niet bij de tijd ofzo dat je gestopt bent ?
    Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
    Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
      zaterdag 10 mei 2003 @ 22:00:26 #39
    14376 BlaatschaaP
    Elephant of joy.
    pi_10344599
    Heel leuk stukje, calv . Zouden meer mensen met een apartere baan moeten doen, zo kom je nog eens wat te weten .
      zaterdag 10 mei 2003 @ 22:03:27 #40
    44359 Zw0rld
    F0k!F00d Master
    pi_10344664
    Meer apparatuur in dit topic: Topic voor Zworld en Calvobbes

Dikke en Zw0rld zijn de F0k!F00dMasters
    © 1982 Sinclair Research Ltd
      zaterdag 10 mei 2003 @ 22:05:59 #41
    21551 tvlxd
    kerngeleerde
    pi_10344717
    God, oh god, ik kom bijna klaar als ik die camera's zie staan. , wat moeten die een heerlijk helder beeld geven.
    kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
    1 kernfysicus
      zondag 11 mei 2003 @ 13:59:11 #42
    28609 Veerboot
    Mensoverbrengschuit
    pi_10352882
    Leuk om te lezen
      Redactie Frontpage zondag 11 mei 2003 @ 14:00:44 #43
    1150 crew  SunChaser
    Leuker wordt het niet
    pi_10352904
    Wat ik mis is het maken van een witje
      zondag 11 mei 2003 @ 16:13:56 #44
    15407 patty
    pretslet
    pi_10355057
    quote:
    Op zaterdag 10 mei 2003 22:05 schreef tvlxd het volgende:
    God, oh god, ik kom bijna klaar als ik die camera's zie staan. , wat moeten die een heerlijk helder beeld geven.
    Pas op dat je niet in de lens spuit..
    Buikpijn van het lachen!
      zondag 11 mei 2003 @ 16:26:13 #45
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_10355420
    Heeft je vriendin geen zin in seks Calvobbes?

[Dit bericht is gewijzigd door MikeyMo op 11-05-2003 19:54]

[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
    [..]
    Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
    U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
    pi_10358753
    quote:
    Op zondag 11 mei 2003 14:00 schreef SunChaser het volgende:
    Wat ik mis is het maken van een witje
    Een audio of een video witje?
      zondag 11 mei 2003 @ 19:54:38 #47
    53628 snowwie
    Fokker Parents!
    pi_10358788
    weer wat geleerd
    nu nog kijken of ik het kan onthouden
    Batterij zwak!
      zondag 11 mei 2003 @ 19:58:47 #48
    3498 Barb
    Graduated Fool
    pi_10358882
    Calvobbes, wat leuk, .
    When it goes I feel the crush
    When I rush it hits me
      FOK!-Schrikkelbaas zondag 11 mei 2003 @ 20:02:36 #49
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_10358975
    quote:
    Op zaterdag 10 mei 2003 21:42 schreef Furby het volgende:

[..]

Was je niet bij de tijd ofzo dat je gestopt bent ?

Ik werd getikt
    pi_10421978
    Errug leuk om te lezen. Wanneer komt het volgende deel?
    "...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
    "Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
    "It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
    pi_10447399
    Goed geschreven stuk Calvobbes, maar wat een werk! Maar vanwaar deze zendingsdrang?
    pi_10447472
    quote:
    Op zaterdag 10 mei 2003 19:34 schreef StephanL het volgende:
    Wie weet rol ik er een keer in en word ik het als nog Je weet het maar nooit.
    Als dat je instelling is word je het nooit. Er 'in rollen'? Als je iets wilt zul je er wel wat voor moeten doen.
    pi_10447525
    quote:
    Op zaterdag 10 mei 2003 20:43 schreef static het volgende:

[..]

Toen ik in Hilversum op school zat (zo rond 1987 schat ik) heette het heel anders.

Toen heette het nog Zandbergen (of Sandberghen weet ik veel hoe je dat schrijft/schreef))
    pi_10447688
    quote:
    Op donderdag 15 mei 2003 13:06 schreef Scrutinizer het volgende:
    Goed geschreven stuk Calvobbes, maar wat een werk! Maar vanwaar deze zendingsdrang?
    Merkte dat mensen het wel interessant vonden en/of geen idee hadden hoe het er allemaal uitziet en werk. En daarnaast is het ook wel leuk om uit te leggen
    quote:
    Op donderdag 15 mei 2003 13:10 schreef Scrutinizer het volgende:

Toen heette het nog Zandbergen (of Sandberghen weet ik veel hoe je dat schrijft/schreef))

Ja idd! Santbergen om precies te zijn:

van de media academie site

quote:
    Vele omroepmedewerkers hebben hun opleiding genoten in ´Santbergen´, de naam van het gebouw waar heden ten dage de Media Academie nog steeds is gevestigd.
    pi_10557095
    quote:
    Op dinsdag 20 mei 2003 11:30 schreef Scrutinizer het volgende:

Ja hoor. Je bent niet de enige hier die zijn brood bij de televisie verdient. Bij de commerciële producenten, zeker bij Endemol, is de laatste jaren een trend waarneembaar dat UP's, GP's en (eind)redacteuren bij meercamera-opnames de regisseur wensen te overrulen, de sequences willen bepalen en zelfs de shots willen cue-en.

Ow die maak ik ook wel mee. Maar daar wordt over het algemeen niet zo naar geluisterd en reageer hoogstens de regisseur zelf dat hij de regisseur is
    quote:
    Ik waarschuw mijn crew altijd vantevoren, er kan maar één kapitein zijn op het schip, de eerste die de cues van iemand anders dan mijzelf opvolgt wat mij betreft zijn of haar jas kan pakken en naar huis kan gaan.
    Hmm... Nu wordt ik wel heel benieuwd naar wat jij dan allemaal doet
    quote:
    Discussies met "bazen" zal ik niet uit de weg gaan maar tijdens de opnames is dat onmogelijk
    Absoluut. Als je daar aan gaat beginnen tijdens de opname dan staat het programma er uiteindelijk nog slechter.
    quote:
    Vertrouwen ze niet op mijn vakkundigheid of hebben ze liever iemand zonder eigen mening, ook goed, maar huur dan een ander in.
    Ja dat vetrouwen is wel iets wat moet groeien, maar ook kan ontstaan door goede afspraken te maken.
    pi_10581266
    quote:
    Op dinsdag 20 mei 2003 11:56 schreef calvobbes het volgende:

Ja dat vetrouwen is wel iets wat moet groeien, maar ook kan ontstaan door goede afspraken te maken.

Dat het moet groeien en dat je moet bewijzen dat je het kunt ben ik met je eens. Maar toch is het van belang dat de regisseur op de opnamedag(en) het gevoel heeft dat hij het vertrouwen van zijn 'meerderen' heeft. Een onzekere meercameraregisseur maakt slechte programma's, in ieder geval slechtere dan wanneer hij wel het vertrouwen heeft. Afspraken over zeggenschap, beslissingsbevoegdheid tijdens de opnames/repetities zijn m.i. niet nodig en probeer ik te vermijden. De regisseur is de baas in dat proces, de regiewagen heet niet toevallig REGIE-wagen i.p.v. redactie- of productie-wagen!

Dat het in de praktijk helaas niet altijd even duidelijk is, is vermoeiend en frustrerend. Op die manier kom je in de buurt van het amerikaanse systeem waar de executive producers alle macht hebben en van de regisseur verwacht wordt dat hij tijdens de opnames precies doet wat de EP's hem/haar in de repetities opgedragen hebben. Ik verafschuw die manier van werken. Laten we wel wezen: Ik ben geen regisseur geworden omdat ik zo graag doe wat andere mensen mij opdragen.

pi_10585757
    Hoofdstuk 1.1
    Meercamera opname of live-uitzending, in de praktijk.

Erg leuk die theorie, maar hoe gaat dat dan tijdens een echt programma, bijvoorbeeld darten zoals dat deze week op SBS te zien is!

Dan moet je groot gaan uitpakken, voor de wedstrijdjes worden er 10 camera's gebruikt die allemaal hun eigen functie hebben

Camera 1: totaalshot van het dartbord (onbemand)
    Camera 2: close camera die volgt waar de pijlen komen
    Camera 3: backup close camera die volgt waar de pijlen komen
    Camera 4: staat op de darter gericht, zit dus achter het bord
    Camera 5: staat aan de zijkant, kan een profielshot maken van de darter
    Camera 6 & 7: nemen publiekshots op of kijken bij de aanhang van de darters
    Camera 8: minicamera dat boven het dartbord zit (onbemand)
    Camera 9: camera aan kraan, zweeft over het publiek voor wat sfeer shotjes
    Camera 10: hangt boven darters gericht op dartbord, wordt vooral voor slomos gebruikt.

En daarnaast zijn er nog 4 slomo's, een berg titels en een apart wagen (met 3 camera's) om de uitzending (met presentaties en interviews) te verzorgen.

Hmmm.... Daar zitten dus twee verschillende teams op.
    Ja. Doordat de wedstrijd over het algemeen doorgaat tijdens commercial breaks e.d. werd het een beetje te chaotisch om het allemaal door 1 regiewagen en regieploeg te laten doen.

Ah oke. Maar die tien camera's schakelen dat is toch een makkie, je hebt immers tien vingers.
    Nou dat is niet helemaal waar. In principe zijn er maar vier vingers handig om mee te schakelen. De duim zit te ver naar beneden om goed mee te kunnen doen. In dit geval worden de camera 2 t/m 8 het meest gebruikt, en camera 1 is eigenlijk een backupcamera voor als men geen idee heeft waar de darter naar gaat gooien. Dus die heb je ook altijd onder handbereik.
    De camera's die je niet onder vingerbereik hebt worden van te voren aangekondigd zodat je 1 van je vingers alvast wat kunt verleggen.

En hoe zit dat dan met die beelden waar je aan de ene kant het dart bord ziet en aan de ander kant de darter?
    Dat zijn standaard effecten die al klaar staan. De beeldmenger die hier gebruikt word zijn eigenlijk 4 beeldmengers in 1.
    Het uiteindelijk programma wordt geschakeld in de "program" 'rail'. Maar daarnaast zijn er (bij deze wagen) nog 3 andere rail's (genaamd Mix Effects (=ME)) waar in feite precies hetzelfde geschakeld kan worden.

In dit geval wordt er in ME-1 een effect gemaakt waarbij camera 2 en 4 naast elkaar staan, met een balkje ertussen en in ME-2 staan camera 4 en 5 met een balkje ertussen. Die heten dan split 1 en split 2.
    De cameramensen hebben in hun zoeker met markeringen aangegeven waar hun shot ophoud in de split zodat ze precies weten hoe ze het bord of het hoofd moeten kadreren.

Dus dan heb je ineens nog 2 bronnen extra! Hoe bedien je die dan?
    Split 1 en split zitten tussen camera 4 en 5 in. Split 1 kun je dan schakelen met je linker wijsvinger of duim. Split kun je dan dus bedienen met je rechter wijsvinger of duim.

Je had het net over dat een camera de pijlen volgt?!?! Hoe kan dat.
    Exact de pijlen volgen kan niet, daarvoor gaan ze te snel. Wat wel geprobeerd word is om van tevoren te weten waar de darter op gaat gooien. In de regie zit iemand die erg goed weet wat de voorkeuren van de darters zijn als ze moeten uitgooien.
    Die roept dan tegen de regisseur, schakeltechnicus en cameramensen van camera 2 en 3 wat de volgende worp van de darter waarschijnlijk is.

Vooral op het laatst is het dan een samenspel tussen schakeltechnicus en camera 2 en 3. Als iemand bijvoorbeeld 36 uit moet gooien, moet die dus de dubbel 18 raken.
    Camera 2 neemt dan de dubbel 18 in beeld, en camera 3 is dan de backup die op dubbel 9 staat voor het geval die enkel 18 gooit. En dat moet allemaal binnen secondes duidelijk zijn, de darter gaat niet wachten totdat het goede shot voorstaat, die gaat natuurlijk gewoon door.

En maakt die caller dan nooit fouten?
    Heel soms. Hij kijkt ook naar de ogen van de darter om te zien of die aan de onder of bovenkant van het bord gaat gooien. En mocht er twijfel of onduidelijkheid zijn, dan is er altijd nog camera 1 die het totale bord heeft waar je dus op kunt terugvallen.

Oke ik had nog een vraag, maar je kijkt alsof je wegmoet...
    Ja sorry, ik moet weer gaan darten vanavond, maar stel je vraag maar, dan kom ik daar vast nog wel op terug!

woensdag 21 mei 2003 @ 15:18:14 #58
    25753 mamamiep
    Godmother of Trivia
    pi_10586095
    Hee, ik ontdek dit topic nu pas . Is wel een cool topic .
    There are so many things I want to say to you but time's caught me up and now I'll never say them - except that I've loved you from the moment I saw you and every moment since.
    pi_10602999
    quote:
    Op woensdag 21 mei 2003 15:03 schreef calvobbes het volgende:

Oke ik had nog een vraag, maar je kijkt alsof je wegmoet...
    Ja sorry, ik moet weer gaan darten vanavond, maar stel je vraag maar, dan kom ik daar vast nog wel op terug!

Ik volg het darten niet echt maar heb gister even een stukje gekeken en.... errug goed Lange zit voor de crew, hoog schakeltempo, goede graphics. Zelfs in Engeland zullen ze toe moeten geven dat "wij" dit goed in beeld brengen.
    pi_10605725
    quote:
    Op donderdag 22 mei 2003 10:52 schreef Scrutinizer het volgende:

Lange zit voor de crew

Best wel... Ongeveer 3,5 uur live...
    quote:
    hoog schakeltempo
    Yep... Ben wel benieuwd hoevaak ik daar op een knopje heb je gedrukt in die tijd. Zal toch wel een paar duizend keer zijn...
    Maar dat zou nog wat hoger liggen als de zaal wat voller en leuker is.
    quote:
    goede graphics.
    Ook gedaan door mijn collega's
    Geen prographics of een ander bedrijf
    quote:
    Zelfs in Engeland zullen ze toe moeten geven dat "wij" dit goed in beeld brengen.
    Uhuh! Het ziet er erg strak uit, met dank aan de hele ploeg die goed weet wat er moet gebeuren! En de onmisbare caller!
    pi_10605965
    quote:
    Op donderdag 22 mei 2003 12:51 schreef calvobbes het volgende:

Maar dat zou nog wat hoger liggen als de zaal wat voller en leuker is.

Ja echt sfeervol kwam de zaal en het publiek niet over, maar dat doet niets af aan jullie prestatie.
    pi_10605992
    Leuk!!
    En nee, ik ga geen topic openen over het samenstellen van het inflatiecijfer!
    pi_10606284
    quote:
    Op donderdag 22 mei 2003 13:05 schreef Liejannuh het volgende:

het samenstellen van het inflatiecijfer!

ik kan nu al niet wachten
      donderdag 22 mei 2003 @ 20:23:57 #64
    25753 mamamiep
    Godmother of Trivia
    pi_10615271
    quote:
    Op donderdag 22 mei 2003 13:19 schreef calvobbes het volgende:

[..]

ik kan nu al niet wachten

Zal ik een topic openen met de Engels grammatice etc. ?
    There are so many things I want to say to you but time's caught me up and now I'll never say them - except that I've loved you from the moment I saw you and every moment since.
    pi_10618385
    [offtopic]

Gruwelijk vette avatar trouwens:

[/offtopic]

Light thinks it travels faster than anything, but it is wrong. No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first and is waiting for it.
    pi_10628059
    Hey Calvobbes, was je gisteravond vrij of had je je dag niet? Het zag er nogal 'anders' uit gisteravond. (Weer een kwartiertje blijven hangen tijdens het zappen)
    pi_10628400
    quote:
    Op vrijdag 23 mei 2003 13:40 schreef Scrutinizer het volgende:
    Hey Calvobbes, was je gisteravond vrij of had je je dag niet?
    Nee ik was vrij. Ik mocht het alleen dinsdag en woensdag doen omdat het mijn eerste keer darten was
    Mijn collega die het al vaker heeft gedaan zit daar de rest van de tijd te schakelen
    quote:
    Het zag er nogal 'anders' uit gisteravond.
    * calvobbes zag ook een 'verkeerde slomo' langskomen uit een beta waar geen band in zat

Maar dan kan allerlei oorzaken hebben, als je bij dat spelletje door iets gestoord wordt gaat het mis. Bij mij deed iemand ineens de werkverlichting aan in de regie (aan het einde van de beslissende leg in de beslissende wedstrijd voor Hofstra), was toen compleet de weg kwijt

[Dit bericht is gewijzigd door calvobbes op 23-05-2003 14:08]

vrijdag 23 mei 2003 @ 13:57:50 #68
    17137 Sander
    Nerds do it rarely
    pi_10628524
    Interessant verhaal, leuk om te lezen
      vrijdag 23 mei 2003 @ 13:58:36 #69
    17137 Sander
    Nerds do it rarely
    pi_10628550
    Ik schrijf wel een keer een verhaal over mijn werk
    pi_10629163
    Ik heb maar heel kort gekeken hoor maar zag een aantal dingen, die ik de dag daarvoor juist zo netjes gedaan vond, waarvoor ik niet zou kiezen.

Voorbeeld: Het crane- of skymote-shot over het publiek vind ik niet mooi als de graphics van de tussenstand zoals in de split (op rechts) nog in beeld is. Tot twee keer toe binnen 5 minuten. Kan ook een keus van hogerhand zijn om de tussenstand continu in beeld te houden besef ik me.

pi_10629325
    quote:
    Op vrijdag 23 mei 2003 14:22 schreef Scrutinizer het volgende:

Voorbeeld: Het crane- of skymote-shot over het publiek vind ik niet mooi als de graphics van de tussenstand zoals in de split (op rechts) nog in beeld is. Tot twee keer toe binnen 5 minuten. Kan ook een keus van hogerhand zijn om de tussenstand continu in beeld te houden besef ik me.

Die titels worden geschakeld door de regie assistente, wij hebben daar geen hand meer voor vrij om dat goed te doen.
    En volgens mij is het wel een bewuste keuze om die tussenstand zoveel mogelijk te laten zien.
    pi_10644880
    Wie is de regiseur eigenlijk daar bij het darten? (de van Meerkerks?)
    As't net kin sa't moat dan moat't mar sa't kin.
    pi_10653573
    quote:
    Op zaterdag 24 mei 2003 10:58 schreef wicker het volgende:
    Wie is de regiseur eigenlijk daar bij het darten? (de van Meerkerks?)
    Nope.

Jeroen Schipperheijn doet het grootste deel. André heeft alleen de donderdag en vrijdag gedaan

pi_10661801
    quote:
    Op zaterdag 24 mei 2003 21:01 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Nope.

Jeroen Schipperheijn doet het grootste deel. André heeft alleen de donderdag en vrijdag gedaan

Oke, ook WK productions dus bij het darten.
    Wel jammer dat jullie met UBF canal+ zijn kwijtgeraakt, of niet?
    As't net kin sa't moat dan moat't mar sa't kin.
      zondag 25 mei 2003 @ 03:02:58 #75
    15080 static
    pi_10661894
    quote:
    Op donderdag 15 mei 2003 13:10 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Dat was het.
      Milf zondag 25 mei 2003 @ 03:12:56 #76
    16000 nikky
    Paars is het nieuwe rood!
    pi_10661991
    leuk topic calvobbes
    👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
    Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
    Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
    pi_10662946
    quote:
    Op zondag 25 mei 2003 02:52 schreef wicker het volgende:

Oke, ook WK productions dus bij het darten.

Die hebben een contract met SBS dat ze al het sport doen
    quote:
    Wel jammer dat jullie met UBF canal+ zijn kwijtgeraakt, of niet?
    Die ene uitzending op zondagavond?

Mwoah. Zo bijzonder zijn die paar uurtjes niet hoor. Daarnaast doen wij nog wel gewoon alle Oranjejournaals en Gouden Gids Divisie presentatie's voor SBS 6

En zo af en toe een darttoernooi

[Dit bericht is gewijzigd door calvobbes op 25-05-2003 11:23]

zondag 25 mei 2003 @ 11:21:19 #78
    17907 Pietjuh
    Namaste!
    pi_10663366
    Best grappig
    Maar regisseur zijn lijkt me best wel een stress baan
    "If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
    Wandelen in Noorwegen
      vrijdag 30 mei 2003 @ 13:37:51 #79
    46375 Sai
    vindt je een kutwijf.
    pi_10771463
    Supertp[ic! Ik kan niet wachten op het volgende deel.
    1 vraagje, als je twee camera's hebt,
    quote:
    De grote camera word gebruikt als er bijvoorbeeld stabiele shots van ene grote afstand moeten worden gemaakt of er een autocue aanhangt.
    De kleine cameras zijn mobiele cameras die makkelijk verplaatst kunnen worden en kunnen dus door het hele decor wandelen en plaatjes maken.
    Waarom kun je de kleine camera niet gewoon ook gebruiken voor de stabiele shots? Of heeft de grote camera ook beter beeld ofzoow?
    O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
    pi_10778906
    Leuk dit!
    pi_10783644
    quote:
    Op vrijdag 30 mei 2003 13:37 schreef Sai het volgende:

Waarom kun je de kleine camera niet gewoon ook gebruiken voor de stabiele shots? Of heeft de grote camera ook beter beeld ofzoow?

Kleine camera's hebben over het algemeen een "klein" statief wat bestaat uit o.a. uitschuiflatten. Niet echt stabiel dus wanneer je heel erg inzoomt op iets. Dan zie je een hele kleine trilling al gauw.

Grote camera's hebben een statief dat je met 3 man op moet tillen om over een drempel heen te komen. En daar kun je ook beter lenzen opzetten die verder kunnen inzoomen dan de kleine camera.

pi_10783899
    quote:
    Op vrijdag 30 mei 2003 20:35 schreef -Mk- het volgende:
    Leuk dit!
      zondag 8 juni 2003 @ 22:31:13 #83
    57288 Outbreak
    Losgeslagen
    pi_10974215
    Leuk en boeiend topic!!
    pi_11240343
    * WheeleE is benieuwd naar het volgende hoofdstuk...
    "...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
    pi_11240367
    quote:
    Op vrijdag 20 juni 2003 10:38 schreef WheeleE het volgende:
    * WheeleE is benieuwd naar het volgende hoofdstuk...
    * calvobbes ook
    pi_11240418
    hee leuk stukje.. net als dat stuk van dwerg.. best intressant om over andersman beroepen te lezen..

moest gelijk aan atwt denken .. nick abigail adem enzo..

'Curiouser and curiouser!' cried Alice.
    pi_11242696
    quote:
    Op vrijdag 20 juni 2003 10:40 schreef calvobbes het volgende:

[..]

* calvobbes ook

Ja...dus? Wanneer verschijnt de volgende aflevering? Zijn de scriptwriters al volop bezig?
    pi_11244183
    quote:
    Op vrijdag 20 juni 2003 12:08 schreef WheeleE het volgende:

Ja...dus? Wanneer verschijnt de volgende aflevering? Zijn de scriptwriters al volop bezig?

Binnekort! Is nu effe druk met andere dingen. En effe materiaal scoren!
      donderdag 3 juli 2003 @ 00:02:04 #89
    16862 Cora
    van Mora
    pi_11525545
    Leuk topic calvobbes!
    Ik zie het nu pas, maar ik ga het morgen zeker eens goed doorlezen!
    Vind het wel heel interessant.
    :{
    pi_11597435
    ik moet vaker op je onder sig klikken
    ik heb vorige maand ook in zo'n car gezeten voor de titels enzo maar daar was alles veeeeel kleiner
    Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
    Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
    pi_11775562
    Wow, wat een apparatuur. Ik word al duizelig als ik de foto's zie Mooi geschreven
    Where facts are few, experts are many.
      dinsdag 15 juli 2003 @ 17:56:02 #92
    54031 Levensgenieter
    De Grijzen komen eraan!!!!!!!!
    pi_11790877
    Lijkt me een leuk en interessant beroep Waar liggen je ambities dan calvobbes

Ergens in Hollywood meewerken aan een film of hou je het liever in Nederland

Of ga je vanzelf hogerop komen...zonder echt een carriere te plannen.

Is maar een vraagje

Ik zou wel eens willen zien hoe het er in Hollywood aan toe gaat precies. Lijkt me nog groter en massaler.

[Dit bericht is gewijzigd door Levensgenieter op 15-07-2003 18:01]

ADOS: soms zeg je dat gewoon. En soms geloof je niets dan duisternis. En hoe moet je dan verder?
    pi_11793898
    quote:
    Op dinsdag 15 juli 2003 17:56 schreef Levensgenieter het volgende:

Ergens in Hollywood meewerken aan een film of hou je het liever in Nederland

Daar lijkt me helemaal geen zak aan

Dan ben je misschien een dag bezig met iets, en dan heb je nog maar een half uurtje film.

Dan ga ik nog liever bij bijv. de BBC werken. Bij bijna alles wat ze daar maken zit ik met veel plezier naar te kijken over hoe het in elkaar is gezet! Daar hebben ze nog een budget om het allemaal netjes in elkaar te zetten door er wat langer over na te denken zowel voor als tijdens de montage.
    In Nederland worden de budgetten de laatste jaren alleen maar minder

pi_11799764
    Misschien is "bewerking" een leuk vervolgonderwerp?!

In het eerste deel van dit topic is het "opnemen/uitzenden/schakelen" naar voren gekomen.
    Na een opname wordt er bewerkt.... Dit natuurlijk niet wanneer iets live uitgezonden wordt.

Kan Calvobbes ons misschien wat weer vertellen over "Avid"?

Ik wacht met spanning af.....

[Dit bericht is gewijzigd door UFOtje op 16-07-2003 01:12]

pi_11802186
    quote:
    Op woensdag 16 juli 2003 00:56 schreef UFOtje het volgende:
    Misschien is "bewerking" een leuk vervolgonderwerp?!
    Absoluut! En die gaat zeker komen! Moet alleen nog even een paar foto's ervoor maken
    quote:
    Kan Calvobbes ons misschien wat weer vertellen over "Avid"?
    Over de Avid kan ik niet zoveel vertellen, daar werken ik zelf niet
    Voorlopig werk ik alleen nog maar met lineaire sets.
      woensdag 16 juli 2003 @ 10:17:46 #96
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_11803163
    Avid, dat is een ruimte die vernoemd is naar het programma Avid

daarmee monteer, is best leuk om te doen, heb ooit eens in een Avid-ruimte een TMF stationcall voor school moeten maken...

[..]
    pi_12836392
    Goh calvobbes! Wat een leuk beroep

Ik zou willen dat mijn broertje zo'n interessante baan had

Hoelang doe je dit werk al en aan welke programma's heb je allemaal meegewerkt

And there was much rejoicing....yeeh...[br][disclaimer] ik lijk niet op mijn broertje
    pi_12900747
    quote:
    Op zaterdag 30 augustus 2003 21:11 schreef Maike het volgende:

Hoelang doe je dit werk al en aan welke programma's heb je allemaal meegewerkt

Ik kreeg toevallig van het weekend een bloemetje van m'n baas omdat ik al 5 jaar dit werk doen

En dit is een groffe schatting van alle programma's waar ik wel eens aan meegwerkt heb. Ik ben er denk ik nog wel een paar vergeten

10 Voor Taal, 2 Vandaag, Ab Normaal - Schakelen, All you need is love, Alle Dieren Tellen Mee, Amstel Cup, Anti Verveel tip, ASO Show, AT5 - Huldiging Ajax, Bart's Straatvechters show, Bedrijfsfilm Beck, Big Brother, Big Diet, Big Mission, Blauwbilgorgel - Montage / Schakelen, Blind Match, Boobytrap, Canal +, Catherine Shows / Teasers, Bobsleeen - Cortina - La Plagne - St. Moritz, Crime Cafe, de Bus, Dit Was Het Nieuws, Dutch Open Tennis, Een rug te ver, Eerlijk is Eerlijk - Schakelen / Montage, Geld voor je leven, Generation Now, Gevonden Geld - Schakelen, Gezondheidsplein, Goed Geld Show, Golden League, Golf par 5, Hart in Aktie, Hints, Indoor Brabant - Schakelen / NOS, Ketting Quiz - Endemol - Pilot montage, Kiezen of delen, Kink TV schakelen / montage, Koffietijd / RTL Live, Koken met Sterren, La Traviata, Leven in de Brouwerij, Lijn 4, Link, Looking Good, Lucky Letters, Lunch TV, Lunchroom , Making of Opsporing Verzocht, Memories - Items / opname / eind, Men's Talk, Necreologie Prins Claus, Nederland komt Thuis, Nieuws aan tafel, Nightclub, Ontbijt TV, Opsporing Verzocht, Oranjejournaal, Planet Race, Remi Praat Laat, RTL Live, RTL Sport, Sam Sam, SBS Sport, SBS Darts - Wedstrijden Schakelen, Sponsor Bingo Break, Star Academy, Starmaker, Sterrenbeurs, Straatvechters, Studio 2, Studio Spaan, Super Robert, Tabloid,
    Tease, Testbeeld - Schakelen / Montage, The Box, Ticket To Love - Mexico, TROS Vermist, TV sterren van morgen, TV woonmagazine, Van Koninklijke Huize, Verkeersrechter - Pilot, Villa BvD EK 2000, Voetbal Totaal, Vrouwen zijn beesten, VVCS Gala, Waar kijken ze naar, Wat een dag, Wat recht is, Webcamgirls, Week van Willibrord, Weekend Miljonairs, Yacht Vision, Zoey Zapt, Zoey Ziet Sterretjes, VRT Journaal, WK Kwalificatie Oostenrijk - Spanje 2000

Overigens ben ik bezig met hoofdstuk 2: Montage, maar de voorbereiding en uitwerking daarvan nemen wat meer tijd in beslag dan gedacht

pi_12901574
    quote:
    Op dinsdag 2 september 2003 20:10 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Overigens ben ik bezig met hoofdstuk 2: Montage, maar de voorbereiding en uitwerking daarvan nemen wat meer tijd in beslag dan gedacht

Ik heb nog wel even geduld hoor!
    jaajaa, ik ben een beetje moe!

[Dit bericht is gewijzigd door UFOtje op 02-09-2003 20:54]

pi_12901637
    quote:
    Op dinsdag 2 september 2003 20:48 schreef UFOtje het volgende:

Ik heb nog wel even geduld hoor!

Gelukkig maar!

PS je kunt ook het eerst deel van de quote weghalen als je alleen reageert op het laatste stukje! Ook nog eens stuk sneller dan bold tags zetten

pi_12905344
    quote:

En dit is een groffe schatting van alle programma's waar ik wel eens aan meegwerkt heb. Ik ben er denk ik nog wel een paar vergeten

Hmm, staan er drie tussen waaraan ook ik heb meegewerkt. En toch kennen we elkaar niet, of toch wel?
    pi_12905392
    quote:
    Op dinsdag 2 september 2003 23:12 schreef Scrutinizer het volgende:

Hmm, staan er drie tussen waaraan ook ik heb meegewerkt. En toch kennen we elkaar niet, of toch wel?

Je wilt me niet meer kennen

Wat heb ik fout gedaan toen

misschien verschillende seizoenen? Maar bij bijvoorbeeld Big Brother en Big Diet ben ik nooit in die huizen geweest. Maar heb ik wat items gemonteerd die daar los van stonden...

pi_12905515
    quote:
    Op dinsdag 2 september 2003 23:14 schreef calvobbes het volgende:

Je wilt me niet meer kennen

Wat heb ik fout gedaan toen

Nee, we hebben nooit samengewerkt, dat zou ik me herinnerd hebben.
    pi_12905966
    quote:

* calvobbes is er even voor gaan zitten en tadaaaaaaa!

Hoofdstuk 2
    Lineaire Montage

Montage word gebruikt voor programmas die niet live worden uitgezonden (en nog wat bewerking nodig hebben) en items die in programmas worden weergegeven.

Simpel gezegd is montage mooi maken de slechte stukjes eruit halen, de goede erin, zorgen dat een item of programma de goede lengte heeft, effecten erbij, muziekje eronder. Je kunt er vanalles mee doen.

Er zijn 2 manieren van monteren: Lineair en Non Lineair.
    Lineair houd in dat je chronologisch werkt en alles achter elkaar meteen op band zet. Daarna kun je dus niet meer iets in het midden wijzigen (iig niet zo makkelijk).
    Non Lineair monteren houd in dat je fragmenten achter elkaar zet in de computer (zoals de al genoemde Avid) en daarmee ten alle tijden nog kunt schuiven met de fragmenten.

Ik houd me vooralsnog alleen bezig met Lineair monteren.

In een gemiddelde montage set tref je veel verschillende apparaten aan. 1 van de sets waar ik in werk ziet er zo uit:

Links onderin beeld is een karaktergenerator . Hiermee kun je o.a. naamtitels en aftitelingen maken. Daarbij kun je kiezen uit talrijke lettertypes kleuren etc.
    In deze set staat een wat oudere versie, maar in andere sets staat er Windows gebaseerde karaktergeneratoren.

Naast de karaktergenerator zit de beeldmenger. Hiermee kies je de verschillende beeld bronnen voor en kun je bronnen met elkaar combineren.
    Bijvoorbeeld beelden in elkaar over laten vloeien door een cross of met een wipe.

Hiermee kun je ook de titels in beeld brengen, ook wel keyen genaamd.
    Dit gebeurd doordat de karaktergenerator 2 verschillende signalen afgeeft. Een snijsignaal en een vulsignaal.

Keyen is gebaseerd op het vervangen van één kleur zodat je de rest van het plaatje nog wel overhoud. Het beste resultaat bereik je als je die kleuren zo veel mogelijk van elkaar verschillen.
    Daarom worden zwart en wit veel gebruikt als snijsignaal. Dit snijsignaal kun je invullen met een ander signaal, het vulsignaal.

Dat alles ziet er dan ongeveer zo uit:

Doordat wat je uiteindelijk aan vorm en helderheid ziet bepaald word door het snijsignaal ziet het vulsignaal er misschien wat vreemd uit, maar dat komt echt wel goed zoals je kunt zien in het laatste plaatje.

Een andere manier van keyen is met chroma-groen, -blauw of -rood. Daarbij word de meest verzadigde kleur groen, blauw of rood genomen zodat zo min mogelijk andere kleuren ook gekeyed worden.
    Dit is wel bekend van de weerman die voor de weerkaarten dingen laat zien.
    Dat heeft wel zijn beperkingen, want dan moet je er voor zorgen dat die (bijvoorbeeld) weerman geen groene das aanheeft anders zie je daar ook de wolkjes en kaarten op.
    Op deze manier kun je allerlei beelden met elkaar combineren in opbouwende lagen.

Het onderste apparaat in het midden is de editcontroler . Daarmee stuur je o.a. de opname en weergave machines mee. Niet alleen de in en uitpunten, maar ook de snelheid. De machines kunnen in de montage bijna alle snelheden van 100 tot +300% aan. Wil je het sneller (zonder blokjes of strepen), dan moet je die opname versneld opnemen en die dan weer versnellen. En dat levert meestal wel een leuk effect op
    En met de editcontroler kun je ook een signaal afgeven om bijvoorbeeld een cd te starten of de karaktergenerator te laten beginnen met de aftiteling.

Om nauwkeurig te kunnen monteren heb je een tijdcode nodig. Bij video is elke seconde verdeeld in 25 frames. Voordat je met een band kunt gaan monteren moet deze tijdcode al op die band staan. Anders kun je niet precies aangeven op welke punten je een las wilt maken.

Op een monitor kun je precies in de gaten houden op welke tijdcodes je aan het monteren bent, welke bronnen je gebruikt en of je nog andere acties uit laat voeren.
    Onderin beeld is een overzicht van alle montagelassen die je gemaakt hebt. Deze computer onthoud ze allemaal zodat je later makkelijk terug kunt vinden welke tijdcodes bij elkaar horen en dus een las opnieuw kunt maken of herstellen.

Boven het toetsenbord zit de DME. Hiermee kun je beelden vergroten verkleinen, ronddraaien, verkleuren en allerlei andere effecten mee uitvoeren.
    Ook hierbij zit een aparte monitor om de diverse handelingen in de gaten te houden.
    Alhoewel je er de vreemdste vormen en figuren mee kunt maken heeft het uiteindelijke beeld maar 1 frame (0,04 sec) vertraging. Daardoor kun je dus in real time effecten maken en is er dus geen tijd verspild aan ingewikkelde berekeningen.

En op het eind zit de audiomixer . Daar krijg je alle audiosporen van je weergave machines binnen (4 per machine) en natuurlijk ook de audiosporen van je recorder.
    Bij de uiteindelijk montage mix je alles af op spoor 1 (linkerkanaal) en 2 (rechterkanaal). En wat op spoor 1 en 2 staat kun je ook op spoor 3 en 4 zetten. Die sporen kun je dan ook bij een volgende las weergeven als audio-bron. Hierdoor kun je een overgang maken tussen het oude geluid, en het nieuwe geluid.
    Op die manier kun je ook het geluid in verschillende lagen opbouwen. Door telkens het geluid van 1+2 naar 3+4 te kopiëren, kun je daarna weer kanaal 3+4 weergeven en er bijvoorbeeld muziek bij mixen.
    Je kunt er ook voor kiezen om op spoor 1 de spraak, 2 effectgeluiden en op 3+4 de muziek te zetten. Dit is bijvoorbeeld handig bij een voormontage. Zo heb je alle geluiden op een apart spoor staan en kun je makkelijk iets veranderen (nieuw muziekje bijv.) als dat nodig is. Als het allemaal al gemixt is, is het heel erg lastig!
    En in Hilversum en Aalsmeer zijn er heel veel mensen die graag laten zien dat ze wat te zeggen hebben en soms om knullige reden een hermontage willen.

Onder de audiomixer, onder het bureau, zitten de 2 weergave machines voor de banden met de ruwe opnames.
    1 van die twee machines is tevens een recorder. Hiermee kun je dan muziekjes opnemen (anders kun je niet framenauwkeurig met muziek werken) of makkelijk een tijdelijke reserve kopie maken. Als je eenmaal veel video lagen hebt is het handig om die veilig te stellen als je lastige dingen gaat doen met het het beeld.
    De recorder waar de eindmontage op komt staat in een centrale taperoom . Daar staan de machines in een koele en rookvrije ruimte. Aangezien je toch niet zo vaak van opname band hoeft te veranderen is dat niet zon probleem, en anders een goed excuus om even de benen te strekken
    In de taperoom staan ook extra weergave machines en DAT spelers die je in de montage kunt gebruiken. En mochten er kopien of VHSen nodig zijn van de montage, dan kunnen de regisseurs e.d. daarvoor ook in de taperoom terecht.

Tegen de muur de nodige TVs om de verschillende bronnen af te kijken en te zien wat je op band gaat zetten. En nog een huis tuin en keuken TV waar je op zou kunnen zien wat de kijker thuis ongeveer gaat zien. Wil je dat niet zien, dan kun je ook een andere zender opzetten
    In de hoek rechts staat ook nog een PC die de regisseur / redacteur kan gebruiken om teksten te schrijven, gegevens bij te houden of andere zaken. Het is niet mogelijk om direct van een PC plaatjes gebruiken voor de montage.

Dat zijn de gemiddelde hulpmiddelen voor een montage.

Ook montage kun je verdelen in twee soort, eindmontage en itemmontage.
    Bij de montage van het hele programmas noem je een het eindmontage. Dat houd over het algemeen in dat je de goede opnames achter elkaar zet, en dus de foute opnames eruit haalt.
    Daarnaast moet je er dan ook voor zorgen dat je in de buurt komt van de gewenste programmalengte. Je moet immer rekening houden met de andere programmas die uitgezonden worden, die willen niet een paar minuten later beginnen omdat jouw programma te laat begint.

Een itemmontage is over het algemeen wat ingewikkelder. Dan moet je meer met muziekjes, vormgeving en effecten werken. En je natuurlijk ook met de inhoud bezig houden, klopt het wel wat die mensen zeggen? word het voor de kijker wel duidelijk waar het over gaat?, etc.
    Daar is in principe de regisseur wel voor, maar de editor mag over het algemeen meedenken.
    En dat neemt allemaal natuurlijk de nodige tijd in beslag, er is een soort vuistregel dat 1 minuut montage gemiddeld 1 uur werk is.
    Maar dat kan natuurlijk per keer verschillen. Voor een muziekclipje heb je wat meer tijd nodig dan voor een simpel interview.

In Nederland worden de meeste montages op digibeta gemaakt. Dat houd in dat er nullen en enen op band worden gezet en er dus geen sprake is van kwaliteits verlies als je het gaat kopieren.
    Tevens heeft dat digitale ook als voordeel dat je er tegelijk mee kunt opnemen als afspelen. Oftewel, de recorder is ook een weergave bron. Hierdoor kun je in een montage 10tallen lagen over elkaar zetten. Probleem is dan wel dat je die lagen niet meer uit elkaar kunt halen, dus als het dan een keer fout gaat moet je weer helemaal opnieuw beginnen

Zow, dat is een hele lap tekst.
    Als er desondanks (of daardoor ) nog vragen zijn, dan hoor ik het graag

pi_12906038
    hele lappen met text, ik ga morgen lekker met een bak koffie erbij je topic lezen!
    lijkt me de moeite waard!
    Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
    pi_12906238
    Goed verhaal, heel duidelijk. Lineair monteren heeft bij mij nog altijd de voorkeur boven het avid-gedoe. Geen gezeur met bijladen, lekker on-the-fly monteren/schakelen. Vooral clipjes maken is op die manier erg leuk! Als ik een tuin zou hebben kocht ik een oude beta-car van het NOB (Dutchview is toch niet om uit je bek te krijgen?) om lekker in te spelen.
    pi_12912077
    Leuk verhaal! . 1 uur werk vooor 1 minuut beeld..tering..das veel. Dan ben je gewoon een volle week bezig met 1 gemiddelde aflevering van een serie van 40 minuutjes.. .
    pi_12912190
    quote:
    Op dinsdag 2 september 2003 23:50 schreef Scrutinizer het volgende:

Lineair monteren heeft bij mij nog altijd de voorkeur boven het avid-gedoe. Geen gezeur met bijladen, lekker on-the-fly monteren/schakelen.

Ja bij mij ook

Bij lineair heb je tig knopjes en schuifjes die je moet bedienen. Op gevoel het geluid wegschuiven etc.

Bij Avid is alleen een toetsenbord en de muis

quote:
    Op woensdag 3 september 2003 11:41 schreef WheeleE het volgende:

1 uur werk vooor 1 minuut beeld..tering..das veel. Dan ben je gewoon een volle week bezig met 1 gemiddelde aflevering van een serie van 40 minuutjes.. .

Mja als het echt vol zit met muziekjes, vormgeving etc, kan dat wel zo lang duren jah.
      woensdag 3 september 2003 @ 11:52:04 #109
    44359 Zw0rld
    F0k!F00d Master
    pi_12912216
    Mooi topic Calvobbes!
    Dikke en Zw0rld zijn de F0k!F00dMasters
    © 1982 Sinclair Research Ltd
    pi_12913729
    Kunnen we ook niet zoiets maken voor mensen die met hun eigen (dv) videocamera ook iets in elkaar willen zetten ?

Zou dat niet handig zijn ?

Alvast een leuk linkje.

http://www.bbc.co.uk/education/lzone/movie/movie.htm

...
    pi_12927244
    Weer even leuk om te lezen hoor Calvobbes!
      zaterdag 6 september 2003 @ 17:19:33 #112
    28609 Veerboot
    Mensoverbrengschuit
    pi_12983702
    Leuk om te lezen!
    pi_12983952
    mooi topic calvobbes!
    Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
    pi_13022040
    Heel heel interessant..

Ik ben zelf op amateur niveau bezig, DV..
    Ik ben nog aan het uitzoeken, hoe ik een beetje simpel een bluescreen studio maak..

Ik wil niet schilderen, want da's knudde, ik zoek eigenlijk een doek of plastic wand van 3x5 mtr..

Of eigenlijk greenscreen voor
    SONY camera's.
    dus groen
    maar gaaf om te lezen.......

Ja Ja , ik kom het wel weer maken !! domme doos..!!
    pi_13049855
    quote:
    Op maandag 8 september 2003 14:14 schreef pdxnet96 het volgende:
    Ik ben nog aan het uitzoeken, hoe ik een beetje simpel een bluescreen studio maak..

Ik wil niet schilderen, want da's knudde, ik zoek eigenlijk een doek of plastic wand van 3x5 mtr..

Of eigenlijk greenscreen voor
    SONY camera's.
    dus groen

Dat viltachtige doek is gewoon te koop. Ikzelf heb wel eens blauw bij een stoffenwinkel gekocht. Het scheelde misschien wel dat die winkel in Hilversum was.

Een plastic wand lijkt me niets, dat geeft teveel reflectie. Dat bemoeilijkt niet alleen het key-effect maar geeft ook meer dan nodig een blauwe cq groene reflectie op degene(n) voor de wand.

Chroma-key is voor een niet professional vooral lastig én kostbaar vanwege het licht. Niet alleen de chroma-key wand moet goed uitgelicht zijn, degene(n) voor de wand moet(en) apart daarvan ook nog eens met minimaal een driepuntsbelichting uitgelicht worden.

pi_13068546
    Heb jij een adres van die winkel of misschien de prijs strekkende meter.
    of de prijs van jouw lappie ?? en formaat..

Het is knap lastig ja , met dat licht , er zijn weinig lampen geschikt.
    TL en natrium flikkeren op de CCD. ( sluitertijd aan passen word niet mooi.., als het al kan op een cheapass cam.)

Halo geen werkt wel maar gele weer niet zo mooi..

Ja dikke studiolampen a (vul hier je favo bedrag in..)

Ik heb een experiment gedaan met halo geen bouwlampen a 500watt.
    Voordeel veel licht, nadeel geel..

ach ja hobby he.

Ja Ja , ik kom het wel weer maken !! domme doos..!!
    pi_13069498
    quote:
    Op woensdag 10 september 2003 13:10 schreef pdxnet96 het volgende:
    Heb jij een adres van die winkel of misschien de prijs strekkende meter.
    of de prijs van jouw lappie ?? en formaat..
    Dat is te lang geleden, weet ik niet echt meer, ergens achter het spoor in Hilversum. Het kostte niet zoveel, net zoiets als gordijnstof.
    quote:
    Ik heb een experiment gedaan met halo geen bouwlampen a 500watt.
    Voordeel veel licht, nadeel geel..

Bouwlampen zijn een alternatief, als je even opnieuw je witbalans instelt ben je het meest gele wel weer kwijt. nadeel is dat je dan alleen 'flood' verlichting hebt. Hou je ogen open op sites als Marktplaats en het prikbord van de NFTVM, zo nu en dan worden er wel tweedehands redhead-setjes aangeboden.

pi_13511272
    leuk topic!
      donderdag 2 oktober 2003 @ 18:00:19 #119
    36945 Robertje
    Slam Dunk The Funk
    pi_13602820
    Ik heb jou nog gepland in je sonotech tijd...jaja Run but you can't hide
    No one goes to Hooters for wings.
    Well polish my nuts and serve me a milkshake.
    A-one and a-two and a-chicka booma chick!
    pi_13936740
    misschien leuk om te weten voor andere fokkers,
    maar na het lezen van dit topic ( wat alweer een tijdje geleden is )
    ben ik ook echt speciaal naar Hilversum verhuisd om de opleiding Audio Visueel Specialist te gaan doen, allemaal dankzij dit topic
    dus Calvobbes, nogmaals bedankt voor het maken van dit topic,
    want deze opleiding, plus het verhuizen naar Hilversum is het beste wat me ooit is overkomen
    pi_13936842
    quote:
    Op vrijdag 17 oktober 2003 06:06 schreef neusaap het volgende:
    misschien leuk om te weten voor andere fokkers,
    maar na het lezen van dit topic ( wat alweer een tijdje geleden is )
    ben ik ook echt speciaal naar Hilversum verhuisd om de opleiding Audio Visueel Specialist te gaan doen, allemaal dankzij dit topic
    dus Calvobbes, nogmaals bedankt voor het maken van dit topic,
    want deze opleiding, plus het verhuizen naar Hilversum is het beste wat me ooit is overkomen
    Zo zie je maar, waar dit topic al niet goed voor kan zijn!
    Zou je eens wat meer informatie willen posten over die opleiding? Ik volg zelf de MBO opleiding Roc Sound & Vision / Mediatechnologie.
    pi_13936967
    quote:
    Op vrijdag 17 oktober 2003 07:40 schreef UFOtje het volgende:

[..]

Ik volg zelf de MBO opleiding Roc Sound & Vision / Mediatechnologie.

ik zit dus ook op het roc, dudok college gooi en vechtstreek.
    ook een mbo opleiding.
    eerst doe je gewoon de basis opleiding,
    audio visueel medewerker, niveau 3.
    daarna kun je je specialiseren tot audio visueel specialist, niveau 4.

ik quote van de site van het dudok

quote:
    Audiovisueel Medewerker

Het doel van de opleiding audiovisueel medewerker is je zodanig op te leiden, dat je in staat bent facilitaire diensten op het gebied van licht, geluid, beeld en toneel te verrichten. Onder facilitair diensten kunt uw onder andere denken aan zaken zoals, aansluiten van cameras, kabels leggen voor een audio set en het in hangen van lampen in een lichtplafond.

De studieduur van de opleiding Audiovisueel medewerker is 3 jaar. Hiervan volg je 1 ,5 jaar theorie op school en heb je 1,5 jaar praktijk(stage) in de onderdelen: licht, beeld en geluid.

-----

Specialisme AV

Het doel van de opleiding is je zo op te leiden dat je na de school periode als beginnend cameraman, lichttechnicus, geluidstechnicus of facilitair logistiek aan het werk kan bij de productie en facilitaire bedrijven in Nederland en buitenland.

De opleiding duurt drie en half jaar. Na anderhalf jaar basisjaar(zie AVM) ga je een jaar op stage, waarna de opleiding verandert in een duaal traject. Een duaal traject betekent dat je twee dagen naar school gaat en drie dagen werken.

http://www.dudokcollege.nl/
    pi_13937408
    quote:
    Op donderdag 2 oktober 2003 18:00 schreef Robertje het volgende:
    Ik heb jou nog gepland in je sonotech tijd...jaja Run but you can't hide

* calvobbes probeert gezicht voor de geest te halen....

Owja! Die goeie ouwe Sonotech tijd

vrijdag 17 oktober 2003 @ 11:34:16 #124
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_13940119
    wat is het nut nou als alles gedelete blijft worden
    [..]
    pi_13940173
    quote:
    Op vrijdag 17 oktober 2003 11:34 schreef MikeyMo het volgende:
    wat is het nut nou als alles gedelete blijft worden
    Er was sowieso geen nut in jouw laatste posts in dit topic.

En wat is het nut om te telkens weer opnieuw te proberen?

pi_14006173
    Hardstikke interesant dit, eerlijk waar.

Ik ben zelf ook al een poos opzoek naar een opleiding die je dan deze richting in stuurt, helaas moet ik eerst dit jaar afmaken. zit nu in het laatste jaar ict op het roc (Foutste keus ooit), nu ben ik niuvo4 aan het afmaken dus ik zou naar een hbo kunnen gaan die zich hierop richt, ik heb al iets gevonden in hilversum.

Vind het echt leuk om op deze manier met uitleg es te kunnen kijken in de wagen enz..

=--=
    pi_14088295
    OK! Mensen die nog eens bel of SMS tegoed over hebben, help mij aan eeuwige roem en laat "mijn" Hart in Aktie morgenavond de Televizierring winnen
    Dat is een programma waarvan ik al een paar jaar de eindmontage doe, dus wel erg leuk als die eens die prijs wint!!!

Stemmen kan via de telefoon: 0909 - 0301 en via sms, toets: RING (spatie) 1 en SMS naar 7227

* 0,70 euro per gesprek of per ontvangen sms - extra toeslag voor mobiele telefoon

En mocht je vinden dat Idols of Life en Cooking moet winnen

Via de telefoon:
    - Idols 0909 - 0302
    - Life & Cooking 0909 - 0303

Via sms:
    - Idols toets: RING (spatie) 2 en SMS naar 7227
    - Life & Cooking: toets RING (spatie) 3 en SMS naar 7227

pi_14103173
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2003 20:35 schreef calvobbes het volgende:

OK! Mensen die nog eens bel of SMS tegoed over hebben, help mij aan eeuwige roem en laat "mijn" Hart in Aktie morgenavond de Televizierring winnen
    Dat is een programma waarvan ik al een paar jaar de eindmontage doe, dus wel erg leuk als die eens die prijs wint!!!

Stemmen kan via de telefoon: 0909 - 0301 en via sms, toets: RING (spatie) 1 en SMS naar 7227

Ow had ik al gezegd dat je een reis naar Nieuw Zeeland kunt winnen als je stemt
    pi_14116739
    Gefeliciteerd met "je" televizierring.
    (was je bij de uitreiking?)
    pi_14118998
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 22:21 schreef mbn het volgende:
    Gefeliciteerd met "je" televizierring.
    Dankjewel

Ik was er helaas zelf niet bij, ze hadden maar een beperkt aantal plaatsen voor het programma

Echt supergaaf dat een programma waar ik zoveel voor doe heeft gewonnen! En Wendy heeft het ook wel verdiend

pi_14211031
    calvobbes, wanneer mag ik eens met je mee naar een opname???
    pi_14230562
    Gefeli calvobbes, leuk programma ook trouwens...
    .
      Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 1 november 2003 @ 11:56:48 #133
    11389 crew  qltel
    Meneer Rewimo
    pi_14294824
    quote:
    Op woensdag 3 september 2003 11:41 schreef WheeleE het volgende:
    Leuk verhaal! . 1 uur werk vooor 1 minuut beeld..tering..das veel. Dan ben je gewoon een volle week bezig met 1 gemiddelde aflevering van een serie van 40 minuutjes.. .
    Ik ben pas nog bezig geweest met wat audio-editing. 4 avonden van zo'n 4 uur voor 1 minuut 45 sec audio..

B.t.w. interessante serie Calvobbes. Ik houd me aanbevolen voor een volgend deel..

pi_14653462
    quote:
    Op zaterdag 1 november 2003 11:56 schreef qltel het volgende:

Ik houd me aanbevolen voor een volgend deel..

Ja ik ook

Maar ik weet niet zo goed waar ik nog wat over kan vertellen....

Heb geen ervaring met avid of camerawerk, dus ik zal me daar maar niet aan wagen....

Niemand vragen / verzoekjes ?

pi_14654066
    quote:
    Op zaterdag 15 november 2003 12:29 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Ja ik ook

Maar ik weet niet zo goed waar ik nog wat over kan vertellen....

Heb geen ervaring met avid of camerawerk, dus ik zal me daar maar niet aan wagen....

Niemand vragen / verzoekjes ?

Kan je wat op het gebied van communicatie vertellen. Je bent toch ook schakeltechnicus bij het darts geweest? Ik doel met m'n vragen dus specifiek op live registraties. In watvoor formaat wordt het signaal de wijde wereld ingestuurd? Gaat deze naar een centraal punt? Wat wordt er verder mee gedaan, ik neem aan dat het alles wordt ge-archiveerd? Kortom, wat gebeurd er met het programma nadat het door jou onder handen is genomen

Ik kan me voorstellen dat het niets met jouw werkzaamheden te maken heeft en je misschien geen antwoord kan geven, maar ik zou er graag meer over weten

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi.
    pi_14655147
    quote:
    Op zaterdag 15 november 2003 13:03 schreef Steffie het volgende:

In watvoor formaat wordt het signaal de wijde wereld ingestuurd? Gaat deze naar een centraal punt? Wat wordt er verder mee gedaan, ik neem aan dat het alles wordt ge-archiveerd? Kortom, wat gebeurd er met het programma nadat het door jou onder handen is genomen

Pfff... Daar weet ik idd ook niet zoveel vanaf... Maar kan wel wat proberen te vertellen.

TV signalen uit het hele land (kunnen) worden opgevangen in Hilversum. Daar zit een Master Control Room (MCR) die al die signalen weer doorgeeft aan de diverse eindregie's.

En bij die MCR kunnen ze op verschillende manier komen. De studio's in de buurt daarvan hebben een directe verbinding via glasvezel ofzoiets.
    Ben je wat verder weg op lokatie dan zijn er twee mogelijkheden. Via de satelliet of met een straal verbinding.

Via de satelliet gaat met een SNG (Satellite News Gathering) wagen met een grote schotel op het dak. Die worden veel voor het nieuws gebruikt. Nadeel daarvan is dat je altijd met een vertraging zit omdat het signaal onegveer 30.000 km naar boven en 30.000 km naar beneden moet. Het enige wat ik van dat signaal weet is dat het wel op een een of andere manier MPEG gecodeerd wordt. Dat kan in allerlei verschillende mates en dus kwaliteit.

Met een straalverbinding heb je die compressie niet nodig. Dat signaal word dan door een groene "kikker" van KPN rechtstreeks naar Hilversum gestraald. Die zie je vaak bij sportwedstrijden staan, lange groene masten. Nadeel daarvan is dat die niet zo mobiel zijn.

Eenmaal aangekomen bij die MCR gaat het dan weer naar de eindregie van de zender of regie van een studio. En dan gaat het naar de kabelbedrijven en/of de lucht in.

RTL 4 en 5 hebben een eigen MCR en ook een andere manier van uitzenden. Live programma's uit Nederland worden eerst naar de MCR in Hilversum gestuurd. Die sturen het dan weer door naar Luxemburg, waar de eindregie zit, en die stralen het dan weer naar Nederland via de satelliet. Op die manier hoeven zij zich niet aan de strengere reclame regels in Nederland te houden.
    Maar dan heb je wel altijd een vertraging van een paar seconden in je beeld en geluid aangezien het over zoveel "schijven" en satellietten gaat.

En qua archierving is het per omroep en programma verschillend wat ze opslaan. Alle uitzending die al op band staan worden wel opgeslagen en misschien na een aantal jaar misschien wel gewist. Dat zal eerder gebeuren bij een aflevering van Lucky Letters dan bij een aflevering van Baantjer.
    Dat laatste is nog wel eens voor herhaling vatbaar, dat eerste niet echt.

In ieder geval alles wat op de publieke omroepen word uitgezonden krijgt voor uitzending een nummer dat gebruikt word in de eindregie en bij de archivering. En meestal houden de producenten van de programma's ook wel een kopie van de uitzending.

pi_14800553
    Ik heb een vraag over het werken bij de TV. Calvobbes ben je daar?

Ik doe nu een opleiding ICT op MBO niveau. Ben nu in het tweede jaar en ben er zeker van dat ik deze afmaak.

Maar mijn droom zou zijn om cameraman te worden, dat lijkt mij supergaaf, speciaal grote concerten en awards uitreikingen enz. Nu heb ik geen haast om dat te worden maar zou superleuk zijn, maar hoe kom je daar naar bij Ik lees wel over grafische scholen die dat aanbieden maar dan moet je eigen materiaal inleveren, en als je nog niks daarin heb gedaan heb je dat dus niet. Wel lees ik over allerlei cursussen, maar heel weinig echte opleidingen.

Echter lees ik ook veel op internet van gasten die er in gerold zijn, dus hoe kan je dat nou het beste bereiken om achter de camera te komen

pi_14800870
    quote:
    Op donderdag 20 november 2003 22:00 schreef StephanL het volgende:

Nu heb ik geen haast om dat te worden maar zou superleuk zijn, maar hoe kom je daar naar bij

Hard werken, laten zien wat je kunt, en veel geluk hebben. Simpel gezegd

Een opleiding die je kan volgen heb ik al eerder in dit topic gepost maar bedenk wel dat dat een soort van basis opleiding is.
    Echt een goede cameraman, editor, geluidsman etc word je toch pas door veel ervaring, dus gewoon veel doen, op je bek durven gaan en daar veel van leren.

En houd er dan ook maar meteen rekening mee dat je niet zomaar bij een groot concert of awardsshow aan de slag kunt. Dat zijn de krenten in de pap die iedereen wel wil doen.
    Tijdens je opleiding/stage/eerste tijd op het werk zul je waarschijnlijk wel eens als kabelassistent bij zoiets aan het werk kunnen komen daar gaat het wat sneller.

pi_14820775
    quote:
    Op donderdag 20 november 2003 22:08 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Hard werken, laten zien wat je kunt, en veel geluk hebben. Simpel gezegd

Een opleiding die je kan volgen heb ik al eerder in dit topic gepost maar bedenk wel dat dat een soort van basis opleiding is.
    Echt een goede cameraman, editor, geluidsman etc word je toch pas door veel ervaring, dus gewoon veel doen, op je bek durven gaan en daar veel van leren.

En houd er dan ook maar meteen rekening mee dat je niet zomaar bij een groot concert of awardsshow aan de slag kunt. Dat zijn de krenten in de pap die iedereen wel wil doen.
    Tijdens je opleiding/stage/eerste tijd op het werk zul je waarschijnlijk wel eens als kabelassistent bij zoiets aan het werk kunnen komen daar gaat het wat sneller.

Wow bedankt voor het snelle antwoord, zal later kijken welke opleiding het is
    pi_15446254
    quote:
    Op donderdag 20 november 2003 22:08 schreef calvobbes het volgende:

[..]

ik ben namens m'n opleiding naar night of the proms gestuurd
    'k stond met de camera vlak voor alle grote artiesten
    echt super gaaf was dat
    pi_16100006
    Wooww veel tekst, ik ga het wel allemaal nog es doorlezen.

Ik zit als vrijwilliger bij een lokale omroep, de TV afdeling. We doen 1 keer per week een live-uitzending van een uur, en verder opnames op lokatie. Die beelden worden soms gemonteerd, maar vaak ook niet i.v.m. de kosten. Dan gaan we dus met regiebus & camera;s op pad, en wordt alles ter plekke opgenomen (heet dat niet semi-live?)
    Raadsvergaderingen van de gemeenteraad gaan ook live de kabel op.

Ik ben van de techniek, dus doe camerawerk, titels intikken en zorgen dat ze op tijd klaar staan, videobanden scherp zetten die de uitzending in moeten, af en toe de regie (dus alle knoppen zelf indrukken, cameramensen aansturen, geluid zelf doen, titels zelf klaarzetten, video's instarten of stukjes vanaf de AVID instarten)(dat ging laatst dus gruwelijk mis met de eindejaarsuitzending, de regisseur werd geinterviewd en ik zat in m'n uppie achter de knoppen te panikeren, we hebben sinds kort 3 camera's en ik was helemaal kwijt hoe ik de AVID in beeld moest krijgen ) Gelukkig hebben ze dat er later uit kunnen monteren.

En verder nog vanalles, soms het geluid of AVID instarten.
    Ik vind het echt superleuk werk, alleen regie doen vind ik soms rot. Ik ben de jongste (27, rest is allemaal boven de 40) en dan ook nog eens het enige techniekmeisje, dus als je dan 3 cameramannen opdrachten moet geven.... (ze luisteren wel hoor).

Verder wil ik echt heel graag leren monteren (ook in AVID) maar ben tot nu toe te druk met m'n scriptie om hiermee te beginnen.

Ik vind het in elk geval een superhobby (ook al zijn we af en toe zeer amateuristisch bezig...)

"Why does being a librarian make her even hotter?"
    "They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
    pi_16539209
    Tof Topic!
    pi_16643027
    Toch besloten om dit leuke topic maar eens te gebruiken voor een vraag.

Ik zit nu in het tweede jaar van mijn opleiding: Sound & Vision / Mediatechnologie aan het ROC in Utrecht.

In dit schooljaar is het de bedoeling dat je 2 stageperiodes vervuld van 2 dagen per week, dit zijn de donderdag en de vrijdag. (eventueel uit te breiden naar de zaterdag.)

Het eerste deel van het jaar heb ik stage gelopen bij een AV-bedrijf. (www.avex.nl)
    Hier heb ik veel ervaring op kunnen doen op het gebied van geluid/licht/video, maar voor mijn volgende stage wil ik mij meer specialiseren op het gebied van beeld. En dat het liefst de kant van tv-productie.

Na verschillende instellingen aangeschreven te hebben, kwam ik tot ontdekking dat de stageplaatsen (van Hilversum) uitsluitend worden geregeld via www.mediastage.nl. Hier zijn alleen op dit moment geen bruikbare vacatures te vinden.

Nu de vraag of iemand misschien een geschikte stageplaats voor mij weet op het gebied van beeld.

Alvast bedankt!

pi_17272817
    Ondertussen heb ik al wat kunnen vinden!

Wordt het niet eens tijd voor een nieuw "hoofdstuk" in dit topic?

pi_17412928
    Wat een boeiend topic dit zeg! Heb het ff gebookmarkt. Zelf ben ik soms ook een beetje aan het kloten met Adobe Premiere enzo, vind ik erg leuk om te doen. Wanneer komt deel 3
    pi_17433899
    Leuk topic jammer dat ik het nu pas lees , maar het is wel erg boeiend
    A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
      dinsdag 9 maart 2004 @ 03:46:43 #147
    38863 Coastguard
    Snow is only frozen water!
    pi_17590765
    Het archiveren werkt bij iedere omroep hetzelfde, ieder programma of iedere promo krijgt een nummer en wordt vervolgens in een bepaalde volgorde uitgezonden. Het uitzendschema heet een 'running order'.

De vertraging bij RTL 4 en RTL 5 is 4 seconden. Heen en weer dus. Het intercomverkeer van en naar Luxemburg heeft een delay van rond de 1 seconde wat wel handig is om rekening mee te houden tijdens live-programma's, zo voorkom je nare freeze-jes in het begin van de verschillende delen.

Monteren op een Avid is wel erg lekker, grote nadelen zijn het renderen en het inladen wat veel tijd kost. Laatst heb ik een DVD gemaakt met in totaal 105 minuten video, daar is die Avid zo'n 30 uur mee bezig geweest om alles te renderen. Toen moest er nog geëncodeerd worden naar DVD formaat, weer 60 uur verder. Verder moet je goed in de gaten houden waar je mee bezig bent, je doet nix meer op volgorde en daardoor heb je grotere kans een steekje te laten vallen, wat je in een lineaire set veel minder snel hebt doordat je toch eerder geneigd bent op volgorde te werken.

BTW, Robertje plant nu mij, it's a small world after all. Ben erbij gekomen toen Sonotech net de technische tak van HMG had overgenomen en ben ongeveer een jaar later mee gegaan toen er weer een grote groep terug ging naar HMG.
      donderdag 11 maart 2004 @ 04:08:10 #148
    25878 MOD
    Hee!! Bob is aan het kotsen!!
    pi_17637762
    Wat voor opleiding heeft calvobes genoten?
    Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
    pi_17719147
    Cool topic
      vrijdag 2 april 2004 @ 13:25:23 #150
    90689 Luna1975
    Italians do it better
    pi_18129620
    Hee Calvobbes,

wanneer kom je weer gezellig schakelen bij Ab Normaal? Wat fijn dat je dat zo'n leuk programma vindt...!
    Mauw
    pi_18135172
    Leuk topic dit!! Heb dat tv-wereldje altijd al interessant gevonden op een of andere manier
    pi_18795717
    Vanaf volgende week is het (weer) 8 dagen darten voor mij

International Darts League 2004
    pi_18835040

Veel plezier en succes toegewenst!

We kunnen alvast rekenen op een fotoverslagje van de regietechniek?
    pi_18835895
    quote:
    Op zondag 2 mei 2004 17:02 schreef UFOtje het volgende:

We kunnen alvast rekenen op een fotoverslagje van de regietechniek?
    Dat is er al
      zondag 2 mei 2004 @ 18:12:49 #155
    15080 static
    pi_18836653
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2004 18:46 schreef calvobbes het volgende:
    Vanaf volgende week is het (weer) 8 dagen darten voor mij

International Darts League 2004 Succes.

Wel verslag doen he.
    pi_18837952
    quote:
    Op zondag 2 mei 2004 17:41 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Dat is er al
    Nou, dan bedoel ik meer foto's van daar ter plaatsen. Foto's van de camera's.... regie.... crew.... kabels... etc.
      dinsdag 4 mei 2004 @ 17:01:29 #157
    90689 Luna1975
    Italians do it better
    pi_18882766
    quote:
    Op vrijdag 2 april 2004 13:25 schreef Luna1975 het volgende:
    Hee Calvobbes,

wanneer kom je weer gezellig schakelen bij Ab Normaal? Wat fijn dat je dat zo'n leuk programma vindt...!
    En? Weet je het al???
    Mauw
    pi_18886216
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2004 17:01 schreef Luna1975 het volgende:

En? Weet je het al???
    Nou voorlopig niet vrees ik...

Dat doet of een collega van me, of de regisseur zelf heb ik begrepen
    pi_20605442
    Interessant stukje
    Ware objectiviteit bestaat niet. Probeer het dus ook niet na te streven.
      woensdag 14 juli 2004 @ 09:40:20 #160
    36945 Robertje
    Slam Dunk The Funk
    pi_20613505
    Gefeliciteerd met de overname van de NOB
    pi_20618135
    Ja dankje
    Ik denk dat dit resultaat het beste is, of misschien beter gezegd, de minst slechte.

Ik en vele anderen zagen het niet zo zitten om heel het NOB erbij te 'krijgen'...
      woensdag 14 juli 2004 @ 14:17:42 #162
    36945 Robertje
    Slam Dunk The Funk
    pi_20618927
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2004 13:32 schreef calvobbes het volgende:
    Ja dankje
    Ik denk dat dit resultaat het beste is, of misschien beter gezegd, de minst slechte.

Ik en vele anderen zagen het niet zo zitten om heel het NOB erbij te 'krijgen'...
    Sonotech flashback?
    pi_20619315
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2004 14:17 schreef Robertje het volgende:

Sonotech flashback?
    Mja dat niet echt. Eerder dat het een veeeel te groot bedrijf zou gaan worden.
      woensdag 14 juli 2004 @ 14:52:13 #164
    36945 Robertje
    Slam Dunk The Funk
    pi_20619634
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2004 14:37 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Mja dat niet echt. Eerder dat het een veeeel te groot bedrijf zou gaan worden.
    UBF was al groot maar is nu nog grooterderderder. Straks moeten jullie nog verhuizen
    pi_20619710
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2004 14:52 schreef Robertje het volgende:

UBF was al groot maar is nu nog grooterderderder. Straks moeten jullie nog verhuizen
    Pfff... CVG past er idd niet meer bij hoor
    Ik denk dat wij dan eerder naar CVG gaan verhuizen, daar staat nog wel wat leeg
      woensdag 14 juli 2004 @ 15:11:31 #166
    36945 Robertje
    Slam Dunk The Funk
    pi_20620068
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2004 14:55 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Pfff... CVG past er idd niet meer bij hoor
    Ik denk dat wij dan eerder naar CVG gaan verhuizen, daar staat nog wel wat leeg
    Daar kom je vandaan
    pi_20620108
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2004 15:11 schreef Robertje het volgende:

Daar kom je vandaan :')
    Jah :')

Mijn 'chef' bij Sonotech is vlak na de overname door United, naar CVG gegaan, dus die zit daar al een paar jaar.

Edit: Ruud ken jij natuurlijk ook
    pi_20620181
    Ook maar van mij eens een kleine update, nadat ik dankzij dit topic naar h'sum ben verhuisd.
    Ben nu naar 't 2e jaar van de opleiding audio visueel specialisme.
    Opleiding bevalt me nog steeds prima, alleen word er teveel op het camera gebied gehamerd, en niet op de audio kant, wat een beetje suf is
    Verder al heel wat leuke projecten mogen doen, en dus ook vanuit school naar diverse projecten gestuurd
    Ben benieuwd wat jaar 2 gaat opleveren

Nogmaal Calvobbes, bedankt voor dit topic
    zonder jou zat ik nu nog in Groningen
      woensdag 14 juli 2004 @ 15:19:03 #169
    36945 Robertje
    Slam Dunk The Funk
    pi_20620229
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2004 15:13 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Jah

Mijn 'chef' bij Sonotech is vlak na de overname door United, naar CVG gegaan, dus die zit daar al een paar jaar.

Edit: Ruud ken jij natuurlijk ook
    Tuurlijk kan ik Ruudje....en zijn foto van de Paus op zijn bureau.
      woensdag 14 juli 2004 @ 15:30:06 #170
    36945 Robertje
    Slam Dunk The Funk
    pi_20620422
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2004 15:16 schreef neusaap het volgende:
    Ook maar van mij eens een kleine update, nadat ik dankzij dit topic naar h'sum ben verhuisd.
    Ben nu naar 't 2e jaar van de opleiding audio visueel specialisme.
    Opleiding bevalt me nog steeds prima, alleen word er teveel op het camera gebied gehamerd, en niet op de audio kant, wat een beetje suf is
    Verder al heel wat leuke projecten mogen doen, en dus ook vanuit school naar diverse projecten gestuurd
    Ben benieuwd wat jaar 2 gaat opleveren

Nogmaal Calvobbes, bedankt voor dit topic
    zonder jou zat ik nu nog in Groningen
    Je komt uit Groningen en je woont in Hilversum...verschikkelijk. Ik kom ook uit Groningen...
    pi_20620450
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2004 15:30 schreef Robertje het volgende:

[..]

Je komt uit Groningen en je woont in Hilversum...verschikkelijk. Ik kom ook uit Groningen...
    wat we wel niet over hebben voor de media
    pi_20620518
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2004 15:30 schreef Robertje het volgende:

[..]

En ook ik ben werkzaam bij de televisie en raad eens waar ik vandaan kom? Juist ja, Groningen
      woensdag 14 juli 2004 @ 15:35:39 #173
    36945 Robertje
    Slam Dunk The Funk
    pi_20620533
    Wat erg zeg...werk je bij de publieke of commerciële?
    pi_20620603
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2004 15:35 schreef Robertje het volgende:
    Wat erg zeg...werk je bij de publieke of commerciële?
    Momenteel is het weer eens onbetaalde vakantie. Normaal werk ik voor de commerciëlen maar dat is iets wat ik graag anders zou zien....
    pi_20620633
    Ik kom NIET ik herhaal NIET uit Groningen
    pi_20620686
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2004 15:40 schreef calvobbes het volgende:
    Dat is dan niet zo mooi...... voor jou. De Groningers gaan het helemaal overnemen in het Hilversumse
      woensdag 14 juli 2004 @ 15:52:15 #177
    36945 Robertje
    Slam Dunk The Funk
    pi_20620914
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2004 15:40 schreef calvobbes het volgende:
    Ik had het over Neusaap en Scrutinizer.
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2004 15:38 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Momenteel is het weer eens onbetaalde vakantie. Normaal werk ik voor de commerciëlen maar dat is iets wat ik graag anders zou zien....
    Welke?
    pi_20621189
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2004 15:38 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Normaal werk ik voor de commerciëlen maar dat is iets wat ik graag anders zou zien....
    hoezo dat?
      woensdag 14 juli 2004 @ 16:07:11 #179
    36945 Robertje
    Slam Dunk The Funk
    pi_20621217
    Commercieel is
    pi_20621226
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2004 15:52 schreef Robertje het volgende:

Ik had het over Neusaap en Scrutinizer.
    Weet ik
    pi_20621396
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2004 16:07 schreef Robertje het volgende:
    Commercieel is
    hopelijk hebben de commercielen dan wel een stage plaats voor me vanaf januari
      woensdag 14 juli 2004 @ 16:56:21 #182
    36945 Robertje
    Slam Dunk The Funk
    pi_20622231
    Moet je ff kijken...wat voor een stageplek wil je hebben?
    pi_20627435
    Wow..dit topic loopt nog steeds! .
    Een beetje laat, maar beter laat dan nooit, Calvobbes: bedankt voor je uitleg en tour van laatst .
      woensdag 14 juli 2004 @ 23:57:06 #184
    36945 Robertje
    Slam Dunk The Funk
    pi_20631654
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2004 16:07 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Weet ik
    Zulke grapjes zijn we niet gewend in het Gooi
    pi_20681689
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2004 16:56 schreef Robertje het volgende:
    Moet je ff kijken...wat voor een stageplek wil je hebben?
    het liefst iets met montage
    wil namelijk na mijn studie die kant op
    en ik heb een paar duizend euro uitgegeven om thuis een beetje aan de slag te gaan daarmee,
    maar damn wat zijn goede videobewerkingskaarten duur
    maar het werkt nu wel lekker
      zaterdag 17 juli 2004 @ 09:43:51 #186
    36945 Robertje
    Slam Dunk The Funk
    pi_20682088
    quote:
    Op zaterdag 17 juli 2004 07:12 schreef neusaap het volgende:

[..]

het liefst iets met montage
    blablabala....
    Montage...dan moet je Calvobbes lief aankijken
    pi_20682949
    quote:
    Op zaterdag 17 juli 2004 09:43 schreef Robertje het volgende:

Montage...dan moet je Calvobbes lief aankijken
    Calvobbes heeft daar niks over te zeggen
    pi_20683850
    quote:
    Op zaterdag 17 juli 2004 11:08 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Calvobbes heeft daar niks over te zeggen
    wie moet ik dan lief aankijken?
      maandag 19 juli 2004 @ 11:53:39 #189
    60759 Bertjeee
    Irchulp-fan
      maandag 19 juli 2004 @ 22:04:21 #190
    36945 Robertje
    Slam Dunk The Funk
    pi_20731430
    echt niet
    pi_20735187
    quote:
    Op maandag 19 juli 2004 11:53 schreef Bertjeee het volgende:
    ja uh offtopic dus slotje!
    sprak de n00b
      zaterdag 31 juli 2004 @ 09:54:57 #192
    58327 Legolas_Greenleaf
    Learning to live
    pi_20970621
    Leuk topic.
    Some say the world will end in fire
    Some say in ice
    Times went by, many memories died
    Imagination is more important than knowledge.
    pi_22754334
    Supertopic! Komt er nog een hoofdstuk?
    "I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
    pi_23863704
    Dartsfanaatje qwerty vindt het bere interessant allemaal Suc6 de komende dagen op RTL!
    The Greatest Right In The World Is The Right To Be Wrong
    pi_23865368
    Ook van deze dartfanaat veel succes. Heb met veel interesse het topic gelezen
    Vrienden: zij die je verleden kennen, in je toekomst geloven en je vandaag accepteren zoals je bent
      vrijdag 10 december 2004 @ 10:23:41 #196
    36945 Robertje
    Slam Dunk The Funk
    pi_23873067
    Binnenkort darts...einde van de maand
      vrijdag 10 december 2004 @ 10:26:36 #197
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_23873102
    leeft CV eigenlijk nog?
    [..]
    pi_24219353
    We want more
    pi_27245456
    hoi
    pi_30910298
    Ff topic kicken
    Ik vroeg me af, hoe word je dit? Wat voor een opleiding heb je hiervoor gedaan? Misschien al wel genoemd maar ik heb niet het hele topic doorgelezen.
    Leuk verhaal trouwens
      Redactie Frontpage / Weblog zondag 25 september 2005 @ 14:01:47 #201
    80791 crew  Paul
    Winnaar 5 FOK-awards 2022
    pi_30914536
    quote:
    Op zondag 25 september 2005 13:40 schreef Remzz het volgende:

[..]

Ziet er leuk uit
    Is er ook zoiets op HBO niveau? Ik kan daar namelijk weinig vinden Media en Entertainment mangement komt dan nog een beetje in de buurt.
    Ja vast wel, je hebt natuurlijk de film academie in Amsterdam
    Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
    pi_33410604
    Ik heb n0g een vraagje, super topic,!!! kun je uets vertellen over de commnucaite tijdens een live opname tussen de regie en de cameraman..!!???
    Hoe kan de cameraman doorgeven dat hij een goed shot heeft, en wanner mag hij/zij die uitvoeren ?

Zijn daar speciale manieren voor, of mag dee cameraman doen waaar hij zin in heeft !! ?
    pi_35346365
    Ik ga het eens doorlezen....morgenochtend!
      woensdag 22 maart 2006 @ 13:42:02 #204
    110962 Jaguarized
    Globetrotter
    pi_36262507
    Via linkje in sig hier gekomen. Leuke OP. Erg herkenbaar ook aangezien ik Studio Production in mijn opleiding doe.
    Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
      woensdag 22 maart 2006 @ 13:45:21 #205
    110962 Jaguarized
    Globetrotter
    pi_36262592
    quote:
    Op maandag 26 december 2005 11:40 schreef Bommel12 het volgende:
    Ik heb n0g een vraagje, super topic,!!! kun je uets vertellen over de commnucaite tijdens een live opname tussen de regie en de cameraman..!!???
    Hoe kan de cameraman doorgeven dat hij een goed shot heeft, en wanner mag hij/zij die uitvoeren ?

Zijn daar speciale manieren voor, of mag dee cameraman doen waaar hij zin in heeft !! ?
    Communicatie tussen regie en cameraman? De cameraman heeft een koptelefoon op en de DA (Directors Assistant) of de D (Director) kan aangeven of de camera's goed ingesteld zijn. De cameraman hoort dit dan door zijn koptelefoon. Meestal worden de camera's van tevoren ingesteld. Indien een bepaalde camera veel bewegingen moet maken worden deze van tevoren doorgesproken. Het ligt er ook aan wat voor camera het is, een staande of een moving camera (op de schouder).

Meestal is het de FM (Floor Manager) die de communicatie doet tussen de cameraman en de D.

Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
    pi_37940636
    Tof om eens te lezen vobje! Waar werk je? Dutchview?
      Redactie Frontpage / Weblog donderdag 18 mei 2006 @ 11:22:20 #207
    80791 crew  Paul
    pi_37944660
    quote:
    Op donderdag 18 mei 2006 07:09 schreef Nolius het volgende:
    Tof om eens te lezen vobje! Waar werk je? Dutchview?
    Volgens mij werkt hij hier : www.ubf.nl
      woensdag 9 augustus 2006 @ 11:51:42 #208
    36945 Robertje
    Slam Dunk The Funk
    pi_40638184
    pi_41967247
    tvp
    pi_42995314
    Jemig. Leuk topic, maar wat gaat de techniek toch snel. Ik werk nu al een tijdje voor een bedrijf waar alles gewoon op een paar pc's gebeurt, Avid om te monteren, Protools (heb ik ook thuis) voor de muziek/voice-over, weinig investeringskosten en vooral veel creativiteit. Cameralui huur je in (op HD schieten, tering wat mooi!), verhaal maak je op de luie bank, montage kan elk gewenst moment nog alle kanten op..

En verdomd, het draait prima. Beetje te goed zelfs, ik kan wel wat vrije tijd gebruiken..
    pi_44754911
    tvp, leuk topic
      Redactie Frontpage / Weblog woensdag 27 december 2006 @ 00:58:41 #212
    80791 crew  Paul
    pi_44759336
    United is zo eeen bedrijf waar je een nummertje bent he !
    pi_49370764
    Tijd voor een kickje. Na teruglezen toch wel jammer dat ik het zo lang heb laten liggen....

Afgelopen week meegeholpen met het maken van TV/Dart geschiedenis.
    Twee dagen achter elkaar en 9 darter op TV (Phil Taylor en Tony O'Shea en allebei de keren zat ik te schakelen

Nog nooit gebeurd dat er twee 9 darters in één TV toernooi vallen. En dat er in 23 jaar maar 10 negendarters op TV zijn geweest waarvan ik er 3 geschakeld heb (Michael van Gerwen), maken het toch wel erg bijzonder om het mee te maken.

Helaas voor O'Shea was die 9 darter niet live op TV... De uitzending van die wedstrijd begon net nadat O'Shea en het publiek weer met beide benen op de grond stonden. Pas aan het einde van de wedstrijd kon de 9 darter op TV getoond worden.

Zal vanavond ook nog een stukje plaatsen over het WK Afstanden schaatsen waarvoor ik naar Amerika mocht om dat te schakelen
    pi_49373255
    quote:
    Op maandag 14 mei 2007 17:16 schreef calvobbes het volgende:
    Tijd voor een kickje. Na teruglezen toch wel jammer dat ik het zo lang heb laten liggen....

Afgelopen week meegeholpen met het maken van TV/Dart geschiedenis.
    Twee dagen achter elkaar en 9 darter op TV (Phil Taylor en Tony O'Shea en allebei de keren zat ik te schakelen

Nog nooit gebeurd dat er twee 9 darters in één TV toernooi vallen. En dat er in 23 jaar maar 10 negendarters op TV zijn geweest waarvan ik er 3 geschakeld heb (Michael van Gerwen), maken het toch wel erg bijzonder om het mee te maken.

Helaas voor O'Shea was die 9 darter niet live op TV... De uitzending van die wedstrijd begon net nadat O'Shea en het publiek weer met beide benen op de grond stonden. Pas aan het einde van de wedstrijd kon de 9 darter op TV getoond worden.

Zal vanavond ook nog een stukje plaatsen over het WK Afstanden schaatsen waarvoor ik naar Amerika mocht om dat te schakelen
    Blijft leuk om te lezen , ben benieuwd naar dat stukje over het WK schaatsen
    pi_49387313
    Toch wel leuk dat ik 2 totaal verschillende commentaarversies heb gehoord bij die 9-darter van O'Shea. Eentje direct na de wedstrijd (duidelijk niet spontaan, op de internetstream was het gewoon doodse stilte, na de 9-darter hoorde je ook daar pas commentaar) en eentje in een outtro later in de week waar blijkbaar een eerdere of latere take te horen was. Het gemiddelde SBS volk zal er best intuinen hoor, maar mij nep je niet!

Goed geschakeld trouwens
    The Greatest Right In The World Is The Right To Be Wrong
    pi_49608523
    *patsmodus*

Dat verhaaltje over schaatsen neemt wat meer tijd in beslag dan ik dacht. Misschien dat ik eerst nog wat ga melden over de Champions League finale waar ik morgen voor naar Athene ga.
    pi_49747124
    quote:
    Op woensdag 22 maart 2006 13:45 schreef Jaguarized het volgende:

[..]

Communicatie tussen regie en cameraman? De cameraman heeft een koptelefoon op en de DA (Directors Assistant) of de D (Director) kan aangeven of de camera's goed ingesteld zijn. De cameraman hoort dit dan door zijn koptelefoon. Meestal worden de camera's van tevoren ingesteld. Indien een bepaalde camera veel bewegingen moet maken worden deze van tevoren doorgesproken. Het ligt er ook aan wat voor camera het is, een staande of een moving camera (op de schouder).

Meestal is het de FM (Floor Manager) die de communicatie doet tussen de cameraman en de D.

Beetje onduidelijk zo.
    Een camera goed "instellen" doet de cameraman in samenwerking met een beeldtechnicus in de regie. Eigenlijk is dit de "shader" iemand die verantwoordelijk is voor simpel gezegd de kleuren en de diafragmering van de camera.
    Dit kunnen ze op afstand regelen.

De cameraman bediend wel zelf zijn focus en zoom.
    De regisseur geeft vervolgens aan of de beelden inhoudelijk goed zijn. De juiste kadrering, scherpte, beweging etc.
    Inderdaad wordt hier vooraf over gesproken. Eigenlijk weten cameramensen altijd vooraf wat er van ze verwacht wordt. Dit met behulp van een soort script (aan de camera geplakt) en / of een duidelijke voorbespreking met de regisseur.
    Een cameraman moet ten alle tijden bruikbare beelden aanleveren.
    Uiteraard hangt de hele regie vol met monitoren en minimaal voor elke camera 1, zodat de regie altijd van elke camera de aangeleverden beelden kan bekijken.
    Of een shot goed is bepaald de regie.

Vervolgens zal de regisseur iets roepen in de trant van "attentie 1" of "1-vast" waardoor de cameraman weet dat ze dit shot gaan gebruiken en hij het shot steady moet aanleveren.
    Als de cameraman zijn shot goed steady heeft zal er "schakel-1" te horen zijn.
    De schakeltechnicus (b.v. calvobbes) zijn nu camera 1 schakelen.

En hoppa.. camera 1 is op tv zichtbaar!

Uiteraard gaat dit bij darten erg snel, dus zullen er zeer waarschijnlijk alleen nummers te horen zijn. 1..2..3..1..5.. etc.

DA & D
    Zijn termen die ik eigenlijk alleen uit de filmwereld ken, maar ik kan mij vergissen.

Omdat ik het wat erg bekrompt uitleg zullen de insiders (calvobbes) het misschien niet helemaal eens zijn met mijn uitleg. Maar ik denk dat het communicatie deel nu wel wat duidelijker is geworden.
      Redactie Frontpage / Weblog vrijdag 25 mei 2007 @ 00:33:14 #218
    80791 crew  Paul
    pi_49747253
    Klopt wel aardig UFOtje
    pi_50344731
    quote:
    Op maandag 21 mei 2007 15:10 schreef calvobbes het volgende:
    *patsmodus*

Dat verhaaltje over schaatsen neemt wat meer tijd in beslag dan ik dacht. Misschien dat ik eerst nog wat ga melden over de Champions League finale waar ik morgen voor naar Athene ga.
    Ja.. komt er nog wat van?
    pi_50346281
    Ik kwam dit topic toevallig tegen. Interessant om te lezen
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')