Zoals sommige van jullie wel weten werk ik bij een bedrijf dat technische apparatuur en personeel daarvoor aan omroepen of TV productie bedrijven verhuurt. En voor diegene die wel eens willen weten wat dat allemaal inhoud een uitgebreide uitleg.
Al schrijvende word het wel erg veel dus ik zal proberen het wat in blokken te verdelen voor de overzichtelijkheid
Hoofdstuk 1:
Meercamera opname of live-uitzending
Bij de meeste studio programma's heb je meerdere camera's nodig om het allemaal in beeld. Om ervoor te zorgen dat ze niet allemaal hetzelfde in beeld brengen heb je al gauw één centraal punt nodig waar iemand (een regisseur) de cameramensen kan vertellen wat ze moeten doen.
Daarnaast moeten die cameras ook allemaal eenzelfde soort plaatje geven, het ziet er niet uit als de ene een groene zweem heeft en de ander rood. Dus dat moet ook ergens bediend worden door iemand die dat kan vergelijken.
En zo heb je dan een regieruimte, met daarnaast nog een opname ruimte (waar de uitzending opgenomen word of filmpjes worden ingestart), een audioruimte (waar het geluid geregeld word). Dat alles samen kun je met een beetje goede passen en meten in een vrachtwagen proppen zodat je een mobiele regiewagen hebt die je overal (waar stroom is) in kunt zetten.
En dan krijg je bijvoorbeeld zoiets:
Dit is de grootste regiewagen die het bedrijf waar ik werk heeft. Het voornaamste verschil met andere wagens is de hoeveelheid cameras die er aan gehangen kunnen worden. Bij deze wagen (Unit 3) kunnen dat er (standaard) 12 zijn, maar met een paar aanpassingen is de 20 ook wel te halen.
Klussen waarbij deze unit ingezet wordt zijn o.a. de TMF Awards, Darten, Edison Awards e.v.a.
Van binnen ziet het er dan zo uit:
Eerst zie je het regie gedeelte, met daarbij de schakeltafel (mijn stekkie). Daarnaast is de ruimte waar de uitzending wordt opgenomen. En aan het einde is de techniek afdeling waar de cameras op elkaar worden afgestemd.
Rechts van de foto zit de audiotechnicus. Hij zit in een aparte ruimte zodat die het geluid (zijn werk dus) beter kan horen.
En dan nu het opnemen / uitzenden van het programma zelf.
Van tevoren wordt door een redactie bepaald wat er in het programma moet gaan zitten. Aan de hand van die wensen gaat een regisseur bepalen hoe dat allemaal in beeld wordt gebracht. Samen met de regie assistentie maakt die daarvoor een draaiboek waarin duidelijk staat wat er gaat gebeuren, waar de cameras moeten zijn, wat voor een uitsnede ze moeten hebben, wanneer een filmpje gestart wordt en waar die vandaan komt, welke muziekjes er gespeeld moeten worden etc.
Met dat draaiboek wordt er meestal wel een repetitie uitgevoerd om de puntjes op de i te zetten. Kunnen de camera mensen dat shot wel maken? Heeft de presentator wel genoeg tekst om ondertussen een ander bandje te kunnen voorzetten? Etc.
Aanpassingen en eventuele andere notities kunnen dan in het draaiboek worden opgeschreven. Maar dat wil nog niet zeggen dat alles precies zo gaat of dat er geen sturing meer nodig is.
Zoals overal kunnen er onverwachte dingen gebeuren en zeker als je een gesprek hebt met meerdere personen zijn er genoeg wisselingen die gestuurd moeten worden. En aangezien de regisseur veel moet aansturen heeft die ook iemand nodig die voor hem de camerawisselingen e.d. uitvoert, iemand als ik dus!
Op aanwijzingen van de regisseur moet ik de cameras, bandjes, beeld effecten e.d. voorzetten en af en toe ook een beetje regisseren als de regisseur met iets anders bezig is.
Simpel gezegd is dat wat knopjes indrukken en af en toe een hendeltje overhalen. Maar natuurlijk is het niet ZO simpel.
Dit is dan ook wel ongeveer de grootste beeldmenger die je kunt krijgen momenteel.
Met deze tafel kun je het TV programma zelf schakelen, maar daarnaast ook nog eens op een groot aantal andere videoschermen verschillende cameras, filmpjes e.d. plaatsen.
De filmpjes (en bewegend vormgeving) en opname worden afgespeeld / opgenomen met professionele video apparatuur. In niks te vergelijken met een VHS recorder, behalve dat er beeld en geluid op zit.
Dit is bijvoorbeeld een opnamemachine waarbij de beelden digitaal op een band worden opgeslagen:
En daar gaan dan ook geen VHS banden in maar deze
Deze recorders en speler worden door een apart iemand bedient en heet dan een Tape Operator. Die zorgt ervoor dat de bandjes op het juist moment op de juiste tijdcode staat en dus het juist fragment word ingestart. (Om met de bandjes te kunnen werken moet er een tijdcode opstaan, maar ook dat is voer voor een ander hoofdstuk.) Daarnaast zorgt de tape operator ervoor dat bij een eventuele opname, dat ook goed op de band komt te staan.
Wat de cameraman moet doen lijkt me vrij duidelijk. In principe niet meer dan een plaatje voorzetten en dat scherp houden, maar dat is vaak al lastig genoeg.
Daarvoor zijn er 2 verschillende formaat cameras die veel gebruikt worden:
De grote camera word gebruikt als er bijvoorbeeld stabiele shots van ene grote afstand moeten worden gemaakt of er een autocue aanhangt.
De kleine cameras zijn mobiele cameras die makkelijk verplaatst kunnen worden en kunnen dus door het hele decor wandelen en plaatjes maken.
Het scherpstellen en in en uitzoomen doet de cameraman zelf, de shading (is kleur, contrast e.d. instellen) word gedaan door de beeldtechnicus. Die kan ook alle cameras zien en zorgen dat de beelden die daarvan afkomen er hetzelfde uit zien wat betreft de kleuren.
Zo wordt het een aardige groep mensen die aan een studio programma werkt, even de verschillende technische functies die meestal wel aanwezig zijn op een rijtje
Die allemaal moeten ervoor zorgen dat een opname of uitzending vlekkeloos verloopt.
En mocht dat bij een opname niet lukken, dan is er altijd nog de montage! Maar dat in een volgend hoofdstuk.
Later dus zeker meer!
[Dit bericht is gewijzigd door calvobbes op 10-05-2003 19:47]
quote:was het eerste wat in me opkwam ...
Op zaterdag 10 mei 2003 19:27 schreef Herfst het volgende:
Boring.
Sorry IR.
[Dit bericht is gewijzigd door dwerg op 11-05-2003 16:51]
Was het trouwes de bedoeling dat onder "draaiboek" hetzelfde plaatje staat als onder "audiohok"
quote:Nee
Op zaterdag 10 mei 2003 19:43 schreef Gorro het volgende:Was het trouwes de bedoeling dat onder "draaiboek" hetzelfde plaatje staat als onder "audiohok"
Gefixt
quote:Dat merkte ik ook al, maar achteraf was ik het al weer vergeten.
Op zaterdag 10 mei 2003 19:48 schreef calvobbes het volgende:[..]
Nee
Gefixt
quote:video editor
Op zaterdag 10 mei 2003 19:53 schreef TheFrankey het volgende:
OK,en wat is nou jou taak in dit geheel? of heb ik daar overheen gelezen
quote:Vervelend commentaar leveren ws.
Op zaterdag 10 mei 2003 19:53 schreef TheFrankey het volgende:
OK,en wat is nou jou taak in dit geheel? of heb ik daar overheen gelezen
quote:lijk me wel leuk zo'n baan in de televisie, is weer eens wat anders dan al die ICT'ers hier (Gaap)
Op zaterdag 10 mei 2003 19:54 schreef static het volgende:[..]
video editor
quote:Tegenwoordig hoeft dat niet meer en zijn er bijvoorbeeld MTS opleidingen!
Op zaterdag 10 mei 2003 19:34 schreef StephanL het volgende:
Leuk hoor, ik wilde vroeger camera man worden, maar dan moest je naar één of andere acedemie en daar ben ik niet voor gemaakt
Zo is er in Ede het Technisch College Ede en daar kun je de opleiding Fotonica volgen of opleiding Audiovisueel Medewerker aan het Dudok college in Hilversum.
Daarbij word je algemeen opgeleid tot videotechnicus (of fotograaf) en kun je daarna nog besluiten of je cameraman of videoeditor of iets anders wilt worden.
Dit is wel een basisopleiding, als je eenmaal bij een "facilitair bedrijf" gaat werken zul je daar ook nog wel een opleiding krijgen die bestaat uit veel meelopen e.d.
Bedenk wel dat dit een beroep is waarbij niet alleen techniek komt kijken en je een paar knoppen in moet kunnen drukken, je moet o.a. ook creatief zijn en mee kunnen denken.
quote:Media Academie!
Op zaterdag 10 mei 2003 20:35 schreef static het volgende:
Hoe heet dat opleidingscentrum van het NOB ook alweer (net over het spoor in Hilversum)?
quote:
De Media Academie is het opleidingsinstituut voor de Nederlandse omroep en de audiovisuele branche. De Academie is opgericht door de NOS, het NOB, de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK) en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU).Doel is het verzorgen van opleidingen voor radio en televisie (landelijk en regionaal) en nieuwe media.Het gaat om korte intensieve trainingen, in lengte variërend van een dagdeel (mediatrainingen) tot bijna vier maanden (meercamera-regie). Freelancers en particulieren kunnen, bij gebleken geschiktheid, deelnemen aan de cursussen en trainingen.
Daarnaast organiseert de Media Academie beroepsopleidingen voor de audio-visuele industrie. De Media Academie verzorgt ook cursussen en trainingen op maat, afgestemd op de specifieke leerbehoefte van de cursist(en).
quote:Heet al enige tijd zo
Op zaterdag 10 mei 2003 20:40 schreef static het volgende:
Dan is het van naam verandert.
quote:Toen ik in Hilversum op school zat (zo rond 1987 schat ik) heette het heel anders.
Op zaterdag 10 mei 2003 20:42 schreef Brad het volgende:[..]
Heet al enige tijd zo
Lichtpuntje tussen alle bagger!!
quote:Ja best wel!
Op zaterdag 10 mei 2003 19:49 schreef static het volgende:
Die camera's zijn gigantisch duur he?
Varieren tussen de 17.500 en 40.000 dollar denk ik. En dan moet je nog een goede lens hebben! Vaak Canon lenzen overigens. Geen idee wat die kosten, maar die zijn ook niet goedkoop....
Zo'n "videorecorder" kost trouwens ook rond de 45.000 dollar, maar die is dan wel compleet
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 20:46 schreef static het volgende:
Eigenlijk wel een leuk idee om zo'n stukkie over je eigen beroep te schrijven.
quote:Ja Static! Jij hebt ook zo'n vaag beroep! Kom maar op
quote:Dan wel over mijn vorige vak, horlogemaker.
quote:Daar heb je inderdaad leuke interessante stukjes over geschreven.
Op zaterdag 10 mei 2003 20:52 schreef Swetsenegger het volgende:[..]
Dan wel over mijn vorige vak, horlogemaker.
quote:Dat ging over de leidende voorwerpen zelf. Nog niet echt over het vak, gereedschappen en onderdelen opzich. Maar dat is ook haast niet te doen
Op zaterdag 10 mei 2003 20:56 schreef static het volgende:[..]
Daar heb je inderdaad leuke interessante stukjes over geschreven.
quote:Ik twijfel nog.
Op zaterdag 10 mei 2003 20:51 schreef calvobbes het volgende:[..]
Ja Static! Jij hebt ook zo'n vaag beroep! Kom maar op
quote:Was je niet bij de tijd ofzo dat je gestopt bent ?
Op zaterdag 10 mei 2003 20:52 schreef Swetsenegger het volgende:Dan wel over mijn vorige vak, horlogemaker.
quote:Pas op dat je niet in de lens spuit..
Op zaterdag 10 mei 2003 22:05 schreef tvlxd het volgende:
God, oh god, ik kom bijna klaar als ik die camera's zie staan., wat moeten die een heerlijk helder beeld geven.
[Dit bericht is gewijzigd door MikeyMo op 11-05-2003 19:54]
quote:Een audio of een video witje?
Op zondag 11 mei 2003 14:00 schreef SunChaser het volgende:
Wat ik mis is het maken van een witje
quote:Ik werd getikt
Op zaterdag 10 mei 2003 21:42 schreef Furby het volgende:[..]
Was je niet bij de tijd ofzo dat je gestopt bent ?
quote:Als dat je instelling is word je het nooit. Er 'in rollen'? Als je iets wilt zul je er wel wat voor moeten doen.
Op zaterdag 10 mei 2003 19:34 schreef StephanL het volgende:
Wie weet rol ik er een keer in en word ik het als nogJe weet het maar nooit.
quote:Toen heette het nog Zandbergen (of Sandberghen weet ik veel hoe je dat schrijft/schreef))
Op zaterdag 10 mei 2003 20:43 schreef static het volgende:[..]
Toen ik in Hilversum op school zat (zo rond 1987 schat ik) heette het heel anders.
quote:Merkte dat mensen het wel interessant vonden en/of geen idee hadden hoe het er allemaal uitziet en werk. En daarnaast is het ook wel leuk om uit te leggen
Op donderdag 15 mei 2003 13:06 schreef Scrutinizer het volgende:
Goed geschreven stuk Calvobbes, maar wat een werk! Maar vanwaar deze zendingsdrang?
quote:Ja idd! Santbergen om precies te zijn:
Op donderdag 15 mei 2003 13:10 schreef Scrutinizer het volgende:Toen heette het nog Zandbergen (of Sandberghen weet ik veel hoe je dat schrijft/schreef))
van de media academie site
quote:
Vele omroepmedewerkers hebben hun opleiding genoten in ´Santbergen´, de naam van het gebouw waar heden ten dage de Media Academie nog steeds is gevestigd.
quote:Ow die maak ik ook wel mee. Maar daar wordt over het algemeen niet zo naar geluisterd en reageer hoogstens de regisseur zelf dat hij de regisseur is
Op dinsdag 20 mei 2003 11:30 schreef Scrutinizer het volgende:Ja hoor. Je bent niet de enige hier die zijn brood bij de televisie verdient. Bij de commerciële producenten, zeker bij Endemol, is de laatste jaren een trend waarneembaar dat UP's, GP's en (eind)redacteuren bij meercamera-opnames de regisseur wensen te overrulen, de sequences willen bepalen en zelfs de shots willen cue-en.
quote:Hmm... Nu wordt ik wel heel benieuwd naar wat jij dan allemaal doet
Ik waarschuw mijn crew altijd vantevoren, er kan maar één kapitein zijn op het schip, de eerste die de cues van iemand anders dan mijzelf opvolgt wat mij betreft zijn of haar jas kan pakken en naar huis kan gaan.
quote:Absoluut. Als je daar aan gaat beginnen tijdens de opname dan staat het programma er uiteindelijk nog slechter.
Discussies met "bazen" zal ik niet uit de weg gaan maar tijdens de opnames is dat onmogelijk
quote:Ja dat vetrouwen is wel iets wat moet groeien, maar ook kan ontstaan door goede afspraken te maken.
Vertrouwen ze niet op mijn vakkundigheid of hebben ze liever iemand zonder eigen mening, ook goed, maar huur dan een ander in.
quote:Dat het moet groeien en dat je moet bewijzen dat je het kunt ben ik met je eens. Maar toch is het van belang dat de regisseur op de opnamedag(en) het gevoel heeft dat hij het vertrouwen van zijn 'meerderen' heeft. Een onzekere meercameraregisseur maakt slechte programma's, in ieder geval slechtere dan wanneer hij wel het vertrouwen heeft. Afspraken over zeggenschap, beslissingsbevoegdheid tijdens de opnames/repetities zijn m.i. niet nodig en probeer ik te vermijden. De regisseur is de baas in dat proces, de regiewagen heet niet toevallig REGIE-wagen i.p.v. redactie- of productie-wagen!
Op dinsdag 20 mei 2003 11:56 schreef calvobbes het volgende:Ja dat vetrouwen is wel iets wat moet groeien, maar ook kan ontstaan door goede afspraken te maken.
Dat het in de praktijk helaas niet altijd even duidelijk is, is vermoeiend en frustrerend. Op die manier kom je in de buurt van het amerikaanse systeem waar de executive producers alle macht hebben en van de regisseur verwacht wordt dat hij tijdens de opnames precies doet wat de EP's hem/haar in de repetities opgedragen hebben. Ik verafschuw die manier van werken. Laten we wel wezen: Ik ben geen regisseur geworden omdat ik zo graag doe wat andere mensen mij opdragen.
Erg leuk die theorie, maar hoe gaat dat dan tijdens een echt programma, bijvoorbeeld darten zoals dat deze week op SBS te zien is!
Dan moet je groot gaan uitpakken, voor de wedstrijdjes worden er 10 camera's gebruikt die allemaal hun eigen functie hebben
Camera 1: totaalshot van het dartbord (onbemand)
Camera 2: close camera die volgt waar de pijlen komen
Camera 3: backup close camera die volgt waar de pijlen komen
Camera 4: staat op de darter gericht, zit dus achter het bord
Camera 5: staat aan de zijkant, kan een profielshot maken van de darter
Camera 6 & 7: nemen publiekshots op of kijken bij de aanhang van de darters
Camera 8: minicamera dat boven het dartbord zit (onbemand)
Camera 9: camera aan kraan, zweeft over het publiek voor wat sfeer shotjes
Camera 10: hangt boven darters gericht op dartbord, wordt vooral voor slomos gebruikt.
En daarnaast zijn er nog 4 slomo's, een berg titels en een apart wagen (met 3 camera's) om de uitzending (met presentaties en interviews) te verzorgen.
Hmmm.... Daar zitten dus twee verschillende teams op.
Ja. Doordat de wedstrijd over het algemeen doorgaat tijdens commercial breaks e.d. werd het een beetje te chaotisch om het allemaal door 1 regiewagen en regieploeg te laten doen.
Ah oke. Maar die tien camera's schakelen dat is toch een makkie, je hebt immers tien vingers.
Nou dat is niet helemaal waar. In principe zijn er maar vier vingers handig om mee te schakelen. De duim zit te ver naar beneden om goed mee te kunnen doen. In dit geval worden de camera 2 t/m 8 het meest gebruikt, en camera 1 is eigenlijk een backupcamera voor als men geen idee heeft waar de darter naar gaat gooien. Dus die heb je ook altijd onder handbereik.
De camera's die je niet onder vingerbereik hebt worden van te voren aangekondigd zodat je 1 van je vingers alvast wat kunt verleggen.
En hoe zit dat dan met die beelden waar je aan de ene kant het dart bord ziet en aan de ander kant de darter?
Dat zijn standaard effecten die al klaar staan. De beeldmenger die hier gebruikt word zijn eigenlijk 4 beeldmengers in 1.
Het uiteindelijk programma wordt geschakeld in de "program" 'rail'. Maar daarnaast zijn er (bij deze wagen) nog 3 andere rail's (genaamd Mix Effects (=ME)) waar in feite precies hetzelfde geschakeld kan worden.
In dit geval wordt er in ME-1 een effect gemaakt waarbij camera 2 en 4 naast elkaar staan, met een balkje ertussen en in ME-2 staan camera 4 en 5 met een balkje ertussen. Die heten dan split 1 en split 2.
De cameramensen hebben in hun zoeker met markeringen aangegeven waar hun shot ophoud in de split zodat ze precies weten hoe ze het bord of het hoofd moeten kadreren.
Dus dan heb je ineens nog 2 bronnen extra! Hoe bedien je die dan?
Split 1 en split zitten tussen camera 4 en 5 in. Split 1 kun je dan schakelen met je linker wijsvinger of duim. Split kun je dan dus bedienen met je rechter wijsvinger of duim.
Je had het net over dat een camera de pijlen volgt?!?! Hoe kan dat.
Exact de pijlen volgen kan niet, daarvoor gaan ze te snel. Wat wel geprobeerd word is om van tevoren te weten waar de darter op gaat gooien. In de regie zit iemand die erg goed weet wat de voorkeuren van de darters zijn als ze moeten uitgooien.
Die roept dan tegen de regisseur, schakeltechnicus en cameramensen van camera 2 en 3 wat de volgende worp van de darter waarschijnlijk is.
Vooral op het laatst is het dan een samenspel tussen schakeltechnicus en camera 2 en 3. Als iemand bijvoorbeeld 36 uit moet gooien, moet die dus de dubbel 18 raken.
Camera 2 neemt dan de dubbel 18 in beeld, en camera 3 is dan de backup die op dubbel 9 staat voor het geval die enkel 18 gooit. En dat moet allemaal binnen secondes duidelijk zijn, de darter gaat niet wachten totdat het goede shot voorstaat, die gaat natuurlijk gewoon door.
En maakt die caller dan nooit fouten?
Heel soms. Hij kijkt ook naar de ogen van de darter om te zien of die aan de onder of bovenkant van het bord gaat gooien. En mocht er twijfel of onduidelijkheid zijn, dan is er altijd nog camera 1 die het totale bord heeft waar je dus op kunt terugvallen.
Oke ik had nog een vraag, maar je kijkt alsof je wegmoet...
Ja sorry, ik moet weer gaan darten vanavond, maar stel je vraag maar, dan kom ik daar vast nog wel op terug!
quote:Ik volg het darten niet echt maar heb gister even een stukje gekeken en.... errug goed
Op woensdag 21 mei 2003 15:03 schreef calvobbes het volgende:
Oke ik had nog een vraag, maar je kijkt alsof je wegmoet...
Ja sorry, ik moet weer gaan darten vanavond, maar stel je vraag maar, dan kom ik daar vast nog wel op terug!
quote:Best wel... Ongeveer 3,5 uur live...
Op donderdag 22 mei 2003 10:52 schreef Scrutinizer het volgende:Lange zit voor de crew
quote:Yep...
hoog schakeltempo
quote:Ook gedaan door mijn collega's
goede graphics.
quote:Uhuh! Het ziet er erg strak uit, met dank aan de hele ploeg die goed weet wat er moet gebeuren! En de onmisbare caller!
Zelfs in Engeland zullen ze toe moeten geven dat "wij" dit goed in beeld brengen.
quote:Ja echt sfeervol kwam de zaal en het publiek niet over, maar dat doet niets af aan jullie prestatie.
Op donderdag 22 mei 2003 12:51 schreef calvobbes het volgende:Maar dat zou nog wat hoger liggen als de zaal wat voller en leuker is.
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 13:05 schreef Liejannuh het volgende:het samenstellen van het inflatiecijfer!
quote:Zal ik een topic openen met de Engels grammatice etc.
Op donderdag 22 mei 2003 13:19 schreef calvobbes het volgende:[..]
ik kan nu al niet wachten
Gruwelijk vette avatar trouwens:
[/offtopic]
quote:Nee ik was vrij. Ik mocht het alleen dinsdag en woensdag doen omdat het mijn eerste keer darten was
Op vrijdag 23 mei 2003 13:40 schreef Scrutinizer het volgende:
Hey Calvobbes, was je gisteravond vrij of had je je dag niet?
quote:* calvobbes zag ook een 'verkeerde slomo' langskomen uit een beta waar geen band in zat
Het zag er nogal 'anders' uit gisteravond.
Maar dan kan allerlei oorzaken hebben, als je bij dat spelletje door iets gestoord wordt gaat het mis. Bij mij deed iemand ineens de werkverlichting aan in de regie (aan het einde van de beslissende leg in de beslissende wedstrijd voor Hofstra), was toen compleet de weg kwijt
[Dit bericht is gewijzigd door calvobbes op 23-05-2003 14:08]
Voorbeeld: Het crane- of skymote-shot over het publiek vind ik niet mooi als de graphics van de tussenstand zoals in de split (op rechts) nog in beeld is. Tot twee keer toe binnen 5 minuten. Kan ook een keus van hogerhand zijn om de tussenstand continu in beeld te houden besef ik me.
quote:Die titels worden geschakeld door de regie assistente, wij hebben daar geen hand meer voor vrij om dat goed te doen.
Op vrijdag 23 mei 2003 14:22 schreef Scrutinizer het volgende:Voorbeeld: Het crane- of skymote-shot over het publiek vind ik niet mooi als de graphics van de tussenstand zoals in de split (op rechts) nog in beeld is. Tot twee keer toe binnen 5 minuten. Kan ook een keus van hogerhand zijn om de tussenstand continu in beeld te houden besef ik me.
quote:Nope.
Op zaterdag 24 mei 2003 10:58 schreef wicker het volgende:
Wie is de regiseur eigenlijk daar bij het darten? (de van Meerkerks?)
Jeroen Schipperheijn doet het grootste deel. André heeft alleen de donderdag en vrijdag gedaan
quote:Oke, ook WK productions dus bij het darten.
Op zaterdag 24 mei 2003 21:01 schreef calvobbes het volgende:[..]
Nope.
Jeroen Schipperheijn doet het grootste deel. André heeft alleen de donderdag en vrijdag gedaan
quote:Dat was het.
Op donderdag 15 mei 2003 13:10 schreef Scrutinizer het volgende:[..]
Toen heette het nog Zandbergen (of Sandberghen weet ik veel hoe je dat schrijft/schreef))
quote:Die hebben een contract met SBS dat ze al het sport doen
Op zondag 25 mei 2003 02:52 schreef wicker het volgende:Oke, ook WK productions dus bij het darten.
quote:Die ene uitzending op zondagavond?
Wel jammer dat jullie met UBF canal+ zijn kwijtgeraakt, of niet?
Mwoah. Zo bijzonder zijn die paar uurtjes niet hoor. Daarnaast doen wij nog wel gewoon alle Oranjejournaals en Gouden Gids Divisie presentatie's voor SBS 6
En zo af en toe een darttoernooi
[Dit bericht is gewijzigd door calvobbes op 25-05-2003 11:23]
quote:Waarom kun je de kleine camera niet gewoon ook gebruiken voor de stabiele shots? Of heeft de grote camera ook beter beeld ofzoow?
De grote camera word gebruikt als er bijvoorbeeld stabiele shots van ene grote afstand moeten worden gemaakt of er een autocue aanhangt.
De kleine cameras zijn mobiele cameras die makkelijk verplaatst kunnen worden en kunnen dus door het hele decor wandelen en plaatjes maken.
quote:Kleine camera's hebben over het algemeen een "klein" statief wat bestaat uit o.a. uitschuiflatten. Niet echt stabiel dus wanneer je heel erg inzoomt op iets. Dan zie je een hele kleine trilling al gauw.
Op vrijdag 30 mei 2003 13:37 schreef Sai het volgende:Waarom kun je de kleine camera niet gewoon ook gebruiken voor de stabiele shots? Of heeft de grote camera ook beter beeld ofzoow?
Grote camera's hebben een statief dat je met 3 man op moet tillen om over een drempel heen te komen. En daar kun je ook beter lenzen opzetten die verder kunnen inzoomen dan de kleine camera.
quote:* calvobbes ook
Op vrijdag 20 juni 2003 10:38 schreef WheeleE het volgende:
* WheeleE is benieuwd naar het volgende hoofdstuk...
moest gelijk aan atwt denken .. nick abigail adem enzo..
quote:Ja...dus? Wanneer verschijnt de volgende aflevering? Zijn de scriptwriters al volop bezig?
Op vrijdag 20 juni 2003 10:40 schreef calvobbes het volgende:[..]
* calvobbes ook
quote:Binnekort! Is nu effe druk met andere dingen. En effe materiaal scoren!
Op vrijdag 20 juni 2003 12:08 schreef WheeleE het volgende:Ja...dus? Wanneer verschijnt de volgende aflevering? Zijn de scriptwriters al volop bezig?
Ergens in Hollywood meewerken aan een film of hou je het liever in Nederland
Of ga je vanzelf hogerop komen...zonder echt een carriere te plannen.
Is maar een vraagje
Ik zou wel eens willen zien hoe het er in Hollywood aan toe gaat precies. Lijkt me nog groter en massaler.
[Dit bericht is gewijzigd door Levensgenieter op 15-07-2003 18:01]
quote:Daar lijkt me helemaal geen zak aan
Op dinsdag 15 juli 2003 17:56 schreef Levensgenieter het volgende:Ergens in Hollywood meewerken aan een film of hou je het liever in Nederland
Dan ben je misschien een dag bezig met iets, en dan heb je nog maar een half uurtje film.
Dan ga ik nog liever bij bijv. de BBC werken. Bij bijna alles wat ze daar maken zit ik met veel plezier naar te kijken over hoe het in elkaar is gezet! Daar hebben ze nog een budget om het allemaal netjes in elkaar te zetten door er wat langer over na te denken zowel voor als tijdens de montage.
In Nederland worden de budgetten de laatste jaren alleen maar minder
In het eerste deel van dit topic is het "opnemen/uitzenden/schakelen" naar voren gekomen.
Na een opname wordt er bewerkt.... Dit natuurlijk niet wanneer iets live uitgezonden wordt.
Kan Calvobbes ons misschien wat weer vertellen over "Avid"?
Ik wacht met spanning af.....
[Dit bericht is gewijzigd door UFOtje op 16-07-2003 01:12]
quote:Absoluut! En die gaat zeker komen! Moet alleen nog even een paar foto's ervoor maken
Op woensdag 16 juli 2003 00:56 schreef UFOtje het volgende:
Misschien is "bewerking" een leuk vervolgonderwerp?!
quote:Over de Avid kan ik niet zoveel vertellen, daar werken ik zelf niet
Kan Calvobbes ons misschien wat weer vertellen over "Avid"?
daarmee monteer, is best leuk om te doen, heb ooit eens in een Avid-ruimte een TMF stationcall voor school moeten maken...
Ik zou willen dat mijn broertje zo'n interessante baan had
Hoelang doe je dit werk al en aan welke programma's heb je allemaal meegewerkt
quote:Ik kreeg toevallig van het weekend een bloemetje van m'n baas omdat ik al 5 jaar dit werk doen
Op zaterdag 30 augustus 2003 21:11 schreef Maike het volgende:Hoelang doe je dit werk al en aan welke programma's heb je allemaal meegewerkt
En dit is een groffe schatting van alle programma's waar ik wel eens aan meegwerkt heb. Ik ben er denk ik nog wel een paar vergeten
10 Voor Taal, 2 Vandaag, Ab Normaal - Schakelen, All you need is love, Alle Dieren Tellen Mee, Amstel Cup, Anti Verveel tip, ASO Show, AT5 - Huldiging Ajax, Bart's Straatvechters show, Bedrijfsfilm Beck, Big Brother, Big Diet, Big Mission, Blauwbilgorgel - Montage / Schakelen, Blind Match, Boobytrap, Canal +, Catherine Shows / Teasers, Bobsleeen - Cortina - La Plagne - St. Moritz, Crime Cafe, de Bus, Dit Was Het Nieuws, Dutch Open Tennis, Een rug te ver, Eerlijk is Eerlijk - Schakelen / Montage, Geld voor je leven, Generation Now, Gevonden Geld - Schakelen, Gezondheidsplein, Goed Geld Show, Golden League, Golf par 5, Hart in Aktie, Hints, Indoor Brabant - Schakelen / NOS, Ketting Quiz - Endemol - Pilot montage, Kiezen of delen, Kink TV schakelen / montage, Koffietijd / RTL Live, Koken met Sterren, La Traviata, Leven in de Brouwerij, Lijn 4, Link, Looking Good, Lucky Letters, Lunch TV, Lunchroom , Making of Opsporing Verzocht, Memories - Items / opname / eind, Men's Talk, Necreologie Prins Claus, Nederland komt Thuis, Nieuws aan tafel, Nightclub, Ontbijt TV, Opsporing Verzocht, Oranjejournaal, Planet Race, Remi Praat Laat, RTL Live, RTL Sport, Sam Sam, SBS Sport, SBS Darts - Wedstrijden Schakelen, Sponsor Bingo Break, Star Academy, Starmaker, Sterrenbeurs, Straatvechters, Studio 2, Studio Spaan, Super Robert, Tabloid,
Tease, Testbeeld - Schakelen / Montage, The Box, Ticket To Love - Mexico, TROS Vermist, TV sterren van morgen, TV woonmagazine, Van Koninklijke Huize, Verkeersrechter - Pilot, Villa BvD EK 2000, Voetbal Totaal, Vrouwen zijn beesten, VVCS Gala, Waar kijken ze naar, Wat een dag, Wat recht is, Webcamgirls, Week van Willibrord, Weekend Miljonairs, Yacht Vision, Zoey Zapt, Zoey Ziet Sterretjes, VRT Journaal, WK Kwalificatie Oostenrijk - Spanje 2000
Overigens ben ik bezig met hoofdstuk 2: Montage, maar de voorbereiding en uitwerking daarvan nemen wat meer tijd in beslag dan gedacht
quote:Ik heb nog wel even geduld hoor!
Op dinsdag 2 september 2003 20:10 schreef calvobbes het volgende:[..]
Overigens ben ik bezig met hoofdstuk 2: Montage, maar de voorbereiding en uitwerking daarvan nemen wat meer tijd in beslag dan gedacht
[Dit bericht is gewijzigd door UFOtje op 02-09-2003 20:54]
quote:Gelukkig maar!
Op dinsdag 2 september 2003 20:48 schreef UFOtje het volgende:Ik heb nog wel even geduld hoor!
PS je kunt ook het eerst deel van de quote weghalen als je alleen reageert op het laatste stukje! Ook nog eens stuk sneller dan bold tags zetten
quote:Hmm, staan er drie tussen waaraan ook ik heb meegewerkt. En toch kennen we elkaar niet, of toch wel?
Op dinsdag 2 september 2003 20:10 schreef calvobbes het volgende:En dit is een groffe schatting van alle programma's waar ik wel eens aan meegwerkt heb. Ik ben er denk ik nog wel een paar vergeten
quote:
Op dinsdag 2 september 2003 23:12 schreef Scrutinizer het volgende:Hmm, staan er drie tussen waaraan ook ik heb meegewerkt. En toch kennen we elkaar niet, of toch wel?
Je wilt me niet meer kennen
Wat heb ik fout gedaan toen
misschien verschillende seizoenen? Maar bij bijvoorbeeld Big Brother en Big Diet ben ik nooit in die huizen geweest. Maar heb ik wat items gemonteerd die daar los van stonden...
quote:Nee, we hebben nooit samengewerkt, dat zou ik me herinnerd hebben.
Op dinsdag 2 september 2003 23:14 schreef calvobbes het volgende:Je wilt me niet meer kennen
Wat heb ik fout gedaan toen
quote:* calvobbes is er even voor gaan zitten en tadaaaaaaa!
Op dinsdag 2 september 2003 20:10 schreef calvobbes het volgende:Overigens ben ik bezig met hoofdstuk 2: Montage, maar de voorbereiding en uitwerking daarvan nemen wat meer tijd in beslag dan gedacht
Hoofdstuk 2
Lineaire Montage
Montage word gebruikt voor programmas die niet live worden uitgezonden (en nog wat bewerking nodig hebben) en items die in programmas worden weergegeven.
Simpel gezegd is montage mooi maken de slechte stukjes eruit halen, de goede erin, zorgen dat een item of programma de goede lengte heeft, effecten erbij, muziekje eronder. Je kunt er vanalles mee doen.
Er zijn 2 manieren van monteren: Lineair en Non Lineair.
Lineair houd in dat je chronologisch werkt en alles achter elkaar meteen op band zet. Daarna kun je dus niet meer iets in het midden wijzigen (iig niet zo makkelijk).
Non Lineair monteren houd in dat je fragmenten achter elkaar zet in de computer (zoals de al genoemde Avid) en daarmee ten alle tijden nog kunt schuiven met de fragmenten.
Ik houd me vooralsnog alleen bezig met Lineair monteren.
In een gemiddelde montage set tref je veel verschillende apparaten aan. 1 van de sets waar ik in werk ziet er zo uit:
Links onderin beeld is een karaktergenerator . Hiermee kun je o.a. naamtitels en aftitelingen maken. Daarbij kun je kiezen uit talrijke lettertypes kleuren etc.
In deze set staat een wat oudere versie, maar in andere sets staat er Windows gebaseerde karaktergeneratoren.
Naast de karaktergenerator zit de beeldmenger. Hiermee kies je de verschillende beeld bronnen voor en kun je bronnen met elkaar combineren.
Bijvoorbeeld beelden in elkaar over laten vloeien door een cross of met een wipe.
Hiermee kun je ook de titels in beeld brengen, ook wel keyen genaamd.
Dit gebeurd doordat de karaktergenerator 2 verschillende signalen afgeeft. Een snijsignaal en een vulsignaal.
Keyen is gebaseerd op het vervangen van één kleur zodat je de rest van het plaatje nog wel overhoud. Het beste resultaat bereik je als je die kleuren zo veel mogelijk van elkaar verschillen.
Daarom worden zwart en wit veel gebruikt als snijsignaal. Dit snijsignaal kun je invullen met een ander signaal, het vulsignaal.
Dat alles ziet er dan ongeveer zo uit:
Doordat wat je uiteindelijk aan vorm en helderheid ziet bepaald word door het snijsignaal ziet het vulsignaal er misschien wat vreemd uit, maar dat komt echt wel goed zoals je kunt zien in het laatste plaatje.
Een andere manier van keyen is met chroma-groen, -blauw of -rood. Daarbij word de meest verzadigde kleur groen, blauw of rood genomen zodat zo min mogelijk andere kleuren ook gekeyed worden.
Dit is wel bekend van de weerman die voor de weerkaarten dingen laat zien.
Dat heeft wel zijn beperkingen, want dan moet je er voor zorgen dat die (bijvoorbeeld) weerman geen groene das aanheeft anders zie je daar ook de wolkjes en kaarten op.
Op deze manier kun je allerlei beelden met elkaar combineren in opbouwende lagen.
Het onderste apparaat in het midden is de editcontroler . Daarmee stuur je o.a. de opname en weergave machines mee. Niet alleen de in en uitpunten, maar ook de snelheid. De machines kunnen in de montage bijna alle snelheden van 100 tot +300% aan. Wil je het sneller (zonder blokjes of strepen), dan moet je die opname versneld opnemen en die dan weer versnellen. En dat levert meestal wel een leuk effect op
En met de editcontroler kun je ook een signaal afgeven om bijvoorbeeld een cd te starten of de karaktergenerator te laten beginnen met de aftiteling.
Om nauwkeurig te kunnen monteren heb je een tijdcode nodig. Bij video is elke seconde verdeeld in 25 frames. Voordat je met een band kunt gaan monteren moet deze tijdcode al op die band staan. Anders kun je niet precies aangeven op welke punten je een las wilt maken.
Op een monitor kun je precies in de gaten houden op welke tijdcodes je aan het monteren bent, welke bronnen je gebruikt en of je nog andere acties uit laat voeren.
Onderin beeld is een overzicht van alle montagelassen die je gemaakt hebt. Deze computer onthoud ze allemaal zodat je later makkelijk terug kunt vinden welke tijdcodes bij elkaar horen en dus een las opnieuw kunt maken of herstellen.
Boven het toetsenbord zit de DME. Hiermee kun je beelden vergroten verkleinen, ronddraaien, verkleuren en allerlei andere effecten mee uitvoeren.
Ook hierbij zit een aparte monitor om de diverse handelingen in de gaten te houden.
Alhoewel je er de vreemdste vormen en figuren mee kunt maken heeft het uiteindelijke beeld maar 1 frame (0,04 sec) vertraging. Daardoor kun je dus in real time effecten maken en is er dus geen tijd verspild aan ingewikkelde berekeningen.
En op het eind zit de audiomixer . Daar krijg je alle audiosporen van je weergave machines binnen (4 per machine) en natuurlijk ook de audiosporen van je recorder.
Bij de uiteindelijk montage mix je alles af op spoor 1 (linkerkanaal) en 2 (rechterkanaal). En wat op spoor 1 en 2 staat kun je ook op spoor 3 en 4 zetten. Die sporen kun je dan ook bij een volgende las weergeven als audio-bron. Hierdoor kun je een overgang maken tussen het oude geluid, en het nieuwe geluid.
Op die manier kun je ook het geluid in verschillende lagen opbouwen. Door telkens het geluid van 1+2 naar 3+4 te kopiëren, kun je daarna weer kanaal 3+4 weergeven en er bijvoorbeeld muziek bij mixen.
Je kunt er ook voor kiezen om op spoor 1 de spraak, 2 effectgeluiden en op 3+4 de muziek te zetten. Dit is bijvoorbeeld handig bij een voormontage. Zo heb je alle geluiden op een apart spoor staan en kun je makkelijk iets veranderen (nieuw muziekje bijv.) als dat nodig is. Als het allemaal al gemixt is, is het heel erg lastig!
En in Hilversum en Aalsmeer zijn er heel veel mensen die graag laten zien dat ze wat te zeggen hebben en soms om knullige reden een hermontage willen.
Onder de audiomixer, onder het bureau, zitten de 2 weergave machines voor de banden met de ruwe opnames.
1 van die twee machines is tevens een recorder. Hiermee kun je dan muziekjes opnemen (anders kun je niet framenauwkeurig met muziek werken) of makkelijk een tijdelijke reserve kopie maken. Als je eenmaal veel video lagen hebt is het handig om die veilig te stellen als je lastige dingen gaat doen met het het beeld.
De recorder waar de eindmontage op komt staat in een centrale taperoom . Daar staan de machines in een koele en rookvrije ruimte. Aangezien je toch niet zo vaak van opname band hoeft te veranderen is dat niet zon probleem, en anders een goed excuus om even de benen te strekken
In de taperoom staan ook extra weergave machines en DAT spelers die je in de montage kunt gebruiken. En mochten er kopien of VHSen nodig zijn van de montage, dan kunnen de regisseurs e.d. daarvoor ook in de taperoom terecht.
Tegen de muur de nodige TVs om de verschillende bronnen af te kijken en te zien wat je op band gaat zetten. En nog een huis tuin en keuken TV waar je op zou kunnen zien wat de kijker thuis ongeveer gaat zien. Wil je dat niet zien, dan kun je ook een andere zender opzetten
In de hoek rechts staat ook nog een PC die de regisseur / redacteur kan gebruiken om teksten te schrijven, gegevens bij te houden of andere zaken. Het is niet mogelijk om direct van een PC plaatjes gebruiken voor de montage.
Dat zijn de gemiddelde hulpmiddelen voor een montage.
Ook montage kun je verdelen in twee soort, eindmontage en itemmontage.
Bij de montage van het hele programmas noem je een het eindmontage. Dat houd over het algemeen in dat je de goede opnames achter elkaar zet, en dus de foute opnames eruit haalt.
Daarnaast moet je er dan ook voor zorgen dat je in de buurt komt van de gewenste programmalengte. Je moet immer rekening houden met de andere programmas die uitgezonden worden, die willen niet een paar minuten later beginnen omdat jouw programma te laat begint.
Een itemmontage is over het algemeen wat ingewikkelder. Dan moet je meer met muziekjes, vormgeving en effecten werken. En je natuurlijk ook met de inhoud bezig houden, klopt het wel wat die mensen zeggen? word het voor de kijker wel duidelijk waar het over gaat?, etc.
Daar is in principe de regisseur wel voor, maar de editor mag over het algemeen meedenken.
En dat neemt allemaal natuurlijk de nodige tijd in beslag, er is een soort vuistregel dat 1 minuut montage gemiddeld 1 uur werk is.
Maar dat kan natuurlijk per keer verschillen. Voor een muziekclipje heb je wat meer tijd nodig dan voor een simpel interview.
In Nederland worden de meeste montages op digibeta gemaakt. Dat houd in dat er nullen en enen op band worden gezet en er dus geen sprake is van kwaliteits verlies als je het gaat kopieren.
Tevens heeft dat digitale ook als voordeel dat je er tegelijk mee kunt opnemen als afspelen. Oftewel, de recorder is ook een weergave bron. Hierdoor kun je in een montage 10tallen lagen over elkaar zetten. Probleem is dan wel dat je die lagen niet meer uit elkaar kunt halen, dus als het dan een keer fout gaat moet je weer helemaal opnieuw beginnen
Zow, dat is een hele lap tekst.
Als er desondanks (of daardoor ) nog vragen zijn, dan hoor ik het graag
quote:Ja bij mij ook
Op dinsdag 2 september 2003 23:50 schreef Scrutinizer het volgende:Lineair monteren heeft bij mij nog altijd de voorkeur boven het avid-gedoe. Geen gezeur met bijladen, lekker on-the-fly monteren/schakelen.
Bij lineair heb je tig knopjes en schuifjes die je moet bedienen. Op gevoel het geluid wegschuiven etc.
Bij Avid is alleen een toetsenbord en de muis
quote:Mja als het echt vol zit met muziekjes, vormgeving etc, kan dat wel zo lang duren jah.
Op woensdag 3 september 2003 11:41 schreef WheeleE het volgende:1 uur werk vooor 1 minuut beeld..tering..das veel. Dan ben je gewoon een volle week bezig met 1 gemiddelde aflevering van een serie van 40 minuutjes..
.
Zou dat niet handig zijn ?
Alvast een leuk linkje.
Ik ben zelf op amateur niveau bezig, DV..
Ik ben nog aan het uitzoeken, hoe ik een beetje simpel een bluescreen studio maak..
Ik wil niet schilderen, want da's knudde, ik zoek eigenlijk een doek of plastic wand van 3x5 mtr..
Of eigenlijk greenscreen voor
SONY camera's.
dus groen
maar gaaf om te lezen.......
quote:Dat viltachtige doek is gewoon te koop. Ikzelf heb wel eens blauw bij een stoffenwinkel gekocht. Het scheelde misschien wel dat die winkel in Hilversum was.
Op maandag 8 september 2003 14:14 schreef pdxnet96 het volgende:
Ik ben nog aan het uitzoeken, hoe ik een beetje simpel een bluescreen studio maak..Ik wil niet schilderen, want da's knudde, ik zoek eigenlijk een doek of plastic wand van 3x5 mtr..
Of eigenlijk greenscreen voor
SONY camera's.
dus groen
Een plastic wand lijkt me niets, dat geeft teveel reflectie. Dat bemoeilijkt niet alleen het key-effect maar geeft ook meer dan nodig een blauwe cq groene reflectie op degene(n) voor de wand.
Chroma-key is voor een niet professional vooral lastig én kostbaar vanwege het licht. Niet alleen de chroma-key wand moet goed uitgelicht zijn, degene(n) voor de wand moet(en) apart daarvan ook nog eens met minimaal een driepuntsbelichting uitgelicht worden.
Het is knap lastig ja , met dat licht , er zijn weinig lampen geschikt.
TL en natrium flikkeren op de CCD. ( sluitertijd aan passen word niet mooi.., als het al kan op een cheapass cam.)
Halo geen werkt wel maar gele weer niet zo mooi..
Ja dikke studiolampen a (vul hier je favo bedrag in..)
Ik heb een experiment gedaan met halo geen bouwlampen a 500watt.
Voordeel veel licht, nadeel geel..
ach ja hobby he.
quote:Dat is te lang geleden, weet ik niet echt meer, ergens achter het spoor in Hilversum. Het kostte niet zoveel, net zoiets als gordijnstof.
Op woensdag 10 september 2003 13:10 schreef pdxnet96 het volgende:
Heb jij een adres van die winkel of misschien de prijs strekkende meter.
of de prijs van jouw lappie ?? en formaat..
quote:
Ik heb een experiment gedaan met halo geen bouwlampen a 500watt.
Voordeel veel licht, nadeel geel..
Bouwlampen zijn een alternatief, als je even opnieuw je witbalans instelt ben je het meest gele wel weer kwijt. nadeel is dat je dan alleen 'flood' verlichting hebt. Hou je ogen open op sites als Marktplaats en het prikbord van de NFTVM, zo nu en dan worden er wel tweedehands redhead-setjes aangeboden.
quote:Zo zie je maar, waar dit topic al niet goed voor kan zijn!
Op vrijdag 17 oktober 2003 06:06 schreef neusaap het volgende:
misschien leuk om te weten voor andere fokkers,
maar na het lezen van dit topic ( wat alweer een tijdje geleden is )
ben ik ook echt speciaal naar Hilversum verhuisd om de opleiding Audio Visueel Specialist te gaan doen, allemaal dankzij dit topic
dus Calvobbes, nogmaals bedankt voor het maken van dit topic,
want deze opleiding, plus het verhuizen naar Hilversum is het beste wat me ooit is overkomen
quote:ik zit dus ook op het roc, dudok college gooi en vechtstreek.
Op vrijdag 17 oktober 2003 07:40 schreef UFOtje het volgende:[..]
Ik volg zelf de MBO opleiding Roc Sound & Vision / Mediatechnologie.
ik quote van de site van het dudok
quote:http://www.dudokcollege.nl/
Audiovisueel MedewerkerHet doel van de opleiding audiovisueel medewerker is je zodanig op te leiden, dat je in staat bent facilitaire diensten op het gebied van licht, geluid, beeld en toneel te verrichten. Onder facilitair diensten kunt uw onder andere denken aan zaken zoals, aansluiten van cameras, kabels leggen voor een audio set en het in hangen van lampen in een lichtplafond.
De studieduur van de opleiding Audiovisueel medewerker is 3 jaar. Hiervan volg je 1 ,5 jaar theorie op school en heb je 1,5 jaar praktijk(stage) in de onderdelen: licht, beeld en geluid.
-----
Specialisme AV
Het doel van de opleiding is je zo op te leiden dat je na de school periode als beginnend cameraman, lichttechnicus, geluidstechnicus of facilitair logistiek aan het werk kan bij de productie en facilitaire bedrijven in Nederland en buitenland.
De opleiding duurt drie en half jaar. Na anderhalf jaar basisjaar(zie AVM) ga je een jaar op stage, waarna de opleiding verandert in een duaal traject. Een duaal traject betekent dat je twee dagen naar school gaat en drie dagen werken.
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 18:00 schreef Robertje het volgende:
Ik heb jou nog gepland in je sonotech tijd...jajaRun but you can't hide
* calvobbes probeert gezicht voor de geest te halen....
Owja! Die goeie ouwe Sonotech tijd
quote:Er was sowieso geen nut in jouw laatste posts in dit topic.
Op vrijdag 17 oktober 2003 11:34 schreef MikeyMo het volgende:
wat is het nut nou als alles gedelete blijft worden
En wat is het nut om te telkens weer opnieuw te proberen?
Ik ben zelf ook al een poos opzoek naar een opleiding die je dan deze richting in stuurt, helaas moet ik eerst dit jaar afmaken. zit nu in het laatste jaar ict op het roc (Foutste keus ooit), nu ben ik niuvo4 aan het afmaken dus ik zou naar een hbo kunnen gaan die zich hierop richt, ik heb al iets gevonden in hilversum.
Vind het echt leuk om op deze manier met uitleg es te kunnen kijken in de wagen enz..
Stemmen kan via de telefoon: 0909 - 0301 en via sms, toets: RING (spatie) 1 en SMS naar 7227
* 0,70 euro per gesprek of per ontvangen sms - extra toeslag voor mobiele telefoon En mocht je vinden dat Idols of Life en Cooking moet winnen Via de telefoon: Via sms:
- Idols 0909 - 0302
- Life & Cooking 0909 - 0303
- Idols toets: RING (spatie) 2 en SMS naar 7227
- Life & Cooking: toets RING (spatie) 3 en SMS naar 7227
quote:Ow had ik al gezegd dat je een reis naar Nieuw Zeeland kunt winnen als je stemt
Op donderdag 23 oktober 2003 20:35 schreef calvobbes het volgende:OK! Mensen die nog eens bel of SMS tegoed over hebben, help mij aan eeuwige roem en laat "mijn" Hart in Aktie morgenavond de Televizierring winnen
Dat is een programma waarvan ik al een paar jaar de eindmontage doe, dus wel erg leuk als die eens die prijs wint!!!Stemmen kan via de telefoon: 0909 - 0301 en via sms, toets: RING (spatie) 1 en SMS naar 7227
quote:Dankjewel
Op vrijdag 24 oktober 2003 22:21 schreef mbn het volgende:
Gefeliciteerd met "je" televizierring.
Ik was er helaas zelf niet bij, ze hadden maar een beperkt aantal plaatsen voor het programma
Echt supergaaf dat een programma waar ik zoveel voor doe heeft gewonnen! En Wendy heeft het ook wel verdiend
quote:Ik ben pas nog bezig geweest met wat audio-editing. 4 avonden van zo'n 4 uur voor 1 minuut 45 sec audio..
Op woensdag 3 september 2003 11:41 schreef WheeleE het volgende:
Leuk verhaal!. 1 uur werk vooor 1 minuut beeld..tering..das veel. Dan ben je gewoon een volle week bezig met 1 gemiddelde aflevering van een serie van 40 minuutjes..
.
B.t.w. interessante serie Calvobbes. Ik houd me aanbevolen voor een volgend deel..
quote:Ja ik ook
Op zaterdag 1 november 2003 11:56 schreef qltel het volgende:Ik houd me aanbevolen voor een volgend deel..
Maar ik weet niet zo goed waar ik nog wat over kan vertellen....
Heb geen ervaring met avid of camerawerk, dus ik zal me daar maar niet aan wagen....
Niemand vragen / verzoekjes ?
quote:Kan je wat op het gebied van communicatie vertellen. Je bent toch ook schakeltechnicus bij het darts geweest? Ik doel met m'n vragen dus specifiek op live registraties. In watvoor formaat wordt het signaal de wijde wereld ingestuurd? Gaat deze naar een centraal punt? Wat wordt er verder mee gedaan, ik neem aan dat het alles wordt ge-archiveerd? Kortom, wat gebeurd er met het programma nadat het door jou onder handen is genomen
Op zaterdag 15 november 2003 12:29 schreef calvobbes het volgende:[..]
Ja ik ook
Maar ik weet niet zo goed waar ik nog wat over kan vertellen....
Heb geen ervaring met avid of camerawerk, dus ik zal me daar maar niet aan wagen....
Niemand vragen / verzoekjes ?
Ik kan me voorstellen dat het niets met jouw werkzaamheden te maken heeft en je misschien geen antwoord kan geven, maar ik zou er graag meer over weten
quote:Pfff... Daar weet ik idd ook niet zoveel vanaf... Maar kan wel wat proberen te vertellen.
Op zaterdag 15 november 2003 13:03 schreef Steffie het volgende:In watvoor formaat wordt het signaal de wijde wereld ingestuurd? Gaat deze naar een centraal punt? Wat wordt er verder mee gedaan, ik neem aan dat het alles wordt ge-archiveerd? Kortom, wat gebeurd er met het programma nadat het door jou onder handen is genomen
![]()
TV signalen uit het hele land (kunnen) worden opgevangen in Hilversum. Daar zit een Master Control Room (MCR) die al die signalen weer doorgeeft aan de diverse eindregie's.
En bij die MCR kunnen ze op verschillende manier komen. De studio's in de buurt daarvan hebben een directe verbinding via glasvezel ofzoiets.
Ben je wat verder weg op lokatie dan zijn er twee mogelijkheden. Via de satelliet of met een straal verbinding.
Via de satelliet gaat met een SNG (Satellite News Gathering) wagen met een grote schotel op het dak. Die worden veel voor het nieuws gebruikt. Nadeel daarvan is dat je altijd met een vertraging zit omdat het signaal onegveer 30.000 km naar boven en 30.000 km naar beneden moet. Het enige wat ik van dat signaal weet is dat het wel op een een of andere manier MPEG gecodeerd wordt. Dat kan in allerlei verschillende mates en dus kwaliteit.
Met een straalverbinding heb je die compressie niet nodig. Dat signaal word dan door een groene "kikker" van KPN rechtstreeks naar Hilversum gestraald. Die zie je vaak bij sportwedstrijden staan, lange groene masten. Nadeel daarvan is dat die niet zo mobiel zijn.
Eenmaal aangekomen bij die MCR gaat het dan weer naar de eindregie van de zender of regie van een studio. En dan gaat het naar de kabelbedrijven en/of de lucht in.
RTL 4 en 5 hebben een eigen MCR en ook een andere manier van uitzenden. Live programma's uit Nederland worden eerst naar de MCR in Hilversum gestuurd. Die sturen het dan weer door naar Luxemburg, waar de eindregie zit, en die stralen het dan weer naar Nederland via de satelliet. Op die manier hoeven zij zich niet aan de strengere reclame regels in Nederland te houden.
Maar dan heb je wel altijd een vertraging van een paar seconden in je beeld en geluid aangezien het over zoveel "schijven" en satellietten gaat.
En qua archierving is het per omroep en programma verschillend wat ze opslaan. Alle uitzending die al op band staan worden wel opgeslagen en misschien na een aantal jaar misschien wel gewist. Dat zal eerder gebeuren bij een aflevering van Lucky Letters dan bij een aflevering van Baantjer.
Dat laatste is nog wel eens voor herhaling vatbaar, dat eerste niet echt.
In ieder geval alles wat op de publieke omroepen word uitgezonden krijgt voor uitzending een nummer dat gebruikt word in de eindregie en bij de archivering. En meestal houden de producenten van de programma's ook wel een kopie van de uitzending.
Ik doe nu een opleiding ICT op MBO niveau. Ben nu in het tweede jaar en ben er zeker van dat ik deze afmaak.
Maar mijn droom zou zijn om cameraman te worden, dat lijkt mij supergaaf, speciaal grote concerten en awards uitreikingen enz. Nu heb ik geen haast om dat te worden maar zou superleuk zijn, maar hoe kom je daar naar bij Ik lees wel over grafische scholen die dat aanbieden maar dan moet je eigen materiaal inleveren, en als je nog niks daarin heb gedaan heb je dat dus niet. Wel lees ik over allerlei cursussen, maar heel weinig echte opleidingen.
Echter lees ik ook veel op internet van gasten die er in gerold zijn, dus hoe kan je dat nou het beste bereiken om achter de camera te komen
quote:Hard werken, laten zien wat je kunt, en veel geluk hebben. Simpel gezegd
Op donderdag 20 november 2003 22:00 schreef StephanL het volgende:Nu heb ik geen haast om dat te worden maar zou superleuk zijn, maar hoe kom je daar naar bij
Een opleiding die je kan volgen heb ik al eerder in dit topic gepost maar bedenk wel dat dat een soort van basis opleiding is.
Echt een goede cameraman, editor, geluidsman etc word je toch pas door veel ervaring, dus gewoon veel doen, op je bek durven gaan en daar veel van leren.
En houd er dan ook maar meteen rekening mee dat je niet zomaar bij een groot concert of awardsshow aan de slag kunt. Dat zijn de krenten in de pap die iedereen wel wil doen.
Tijdens je opleiding/stage/eerste tijd op het werk zul je waarschijnlijk wel eens als kabelassistent bij zoiets aan het werk kunnen komen daar gaat het wat sneller.
quote:Wow bedankt voor het snelle antwoord, zal later kijken welke opleiding het is
Op donderdag 20 november 2003 22:08 schreef calvobbes het volgende:[..]
Hard werken, laten zien wat je kunt, en veel geluk hebben. Simpel gezegd
Een opleiding die je kan volgen heb ik al eerder in dit topic gepost maar bedenk wel dat dat een soort van basis opleiding is.
Echt een goede cameraman, editor, geluidsman etc word je toch pas door veel ervaring, dus gewoon veel doen, op je bek durven gaan en daar veel van leren.En houd er dan ook maar meteen rekening mee dat je niet zomaar bij een groot concert of awardsshow aan de slag kunt. Dat zijn de krenten in de pap die iedereen wel wil doen.
Tijdens je opleiding/stage/eerste tijd op het werk zul je waarschijnlijk wel eens als kabelassistent bij zoiets aan het werk kunnen komen daar gaat het wat sneller.
quote:ik ben namens m'n opleiding naar night of the proms gestuurd
Op donderdag 20 november 2003 22:08 schreef calvobbes het volgende:[..]
En houd er dan ook maar meteen rekening mee dat je niet zomaar bij een groot concert of awardsshow aan de slag kunt. Dat zijn de krenten in de pap die iedereen wel wil doen.
Ik zit als vrijwilliger bij een lokale omroep, de TV afdeling. We doen 1 keer per week een live-uitzending van een uur, en verder opnames op lokatie. Die beelden worden soms gemonteerd, maar vaak ook niet i.v.m. de kosten. Dan gaan we dus met regiebus & camera;s op pad, en wordt alles ter plekke opgenomen (heet dat niet semi-live?)
Raadsvergaderingen van de gemeenteraad gaan ook live de kabel op.
Ik ben van de techniek, dus doe camerawerk, titels intikken en zorgen dat ze op tijd klaar staan, videobanden scherp zetten die de uitzending in moeten, af en toe de regie (dus alle knoppen zelf indrukken, cameramensen aansturen, geluid zelf doen, titels zelf klaarzetten, video's instarten of stukjes vanaf de AVID instarten)(dat ging laatst dus gruwelijk mis met de eindejaarsuitzending, de regisseur werd geinterviewd en ik zat in m'n uppie achter de knoppen te panikeren, we hebben sinds kort 3 camera's en ik was helemaal kwijt hoe ik de AVID in beeld moest krijgen ) Gelukkig hebben ze dat er later uit kunnen monteren.
En verder nog vanalles, soms het geluid of AVID instarten.
Ik vind het echt superleuk werk, alleen regie doen vind ik soms rot. Ik ben de jongste (27, rest is allemaal boven de 40) en dan ook nog eens het enige techniekmeisje, dus als je dan 3 cameramannen opdrachten moet geven.... (ze luisteren wel hoor).
Verder wil ik echt heel graag leren monteren (ook in AVID) maar ben tot nu toe te druk met m'n scriptie om hiermee te beginnen.
Ik vind het in elk geval een superhobby (ook al zijn we af en toe zeer amateuristisch bezig...)
Ik zit nu in het tweede jaar van mijn opleiding: Sound & Vision / Mediatechnologie aan het ROC in Utrecht.
In dit schooljaar is het de bedoeling dat je 2 stageperiodes vervuld van 2 dagen per week, dit zijn de donderdag en de vrijdag. (eventueel uit te breiden naar de zaterdag.)
Het eerste deel van het jaar heb ik stage gelopen bij een AV-bedrijf. (www.avex.nl)
Hier heb ik veel ervaring op kunnen doen op het gebied van geluid/licht/video, maar voor mijn volgende stage wil ik mij meer specialiseren op het gebied van beeld. En dat het liefst de kant van tv-productie.
Na verschillende instellingen aangeschreven te hebben, kwam ik tot ontdekking dat de stageplaatsen (van Hilversum) uitsluitend worden geregeld via www.mediastage.nl. Hier zijn alleen op dit moment geen bruikbare vacatures te vinden.
Nu de vraag of iemand misschien een geschikte stageplaats voor mij weet op het gebied van beeld.
Alvast bedankt!
Wordt het niet eens tijd voor een nieuw "hoofdstuk" in dit topic?
Dat is er alquote:Op zondag 2 mei 2004 17:02 schreef UFOtje het volgende:
We kunnen alvast rekenen op een fotoverslagje van de regietechniek?![]()
quote:Op vrijdag 30 april 2004 18:46 schreef calvobbes het volgende:
Vanaf volgende week is het (weer) 8 dagen darten voor mij
International Darts League 2004 Succes.
Wel verslag doen he.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
Nou, dan bedoel ik meer foto's van daar ter plaatsen. Foto's van de camera's.... regie.... crew.... kabels... etc.quote:
En? Weet je het al???quote:Op vrijdag 2 april 2004 13:25 schreef Luna1975 het volgende:
Hee Calvobbes,
wanneer kom je weer gezellig schakelen bij Ab Normaal? Wat fijn dat je dat zo'n leuk programma vindt...!![]()
Nou voorlopig niet vrees ik...quote:Op dinsdag 4 mei 2004 17:01 schreef Luna1975 het volgende:
En? Weet je het al???
Sonotech flashback?quote:Op woensdag 14 juli 2004 13:32 schreef calvobbes het volgende:
Ja dankje
Ik denk dat dit resultaat het beste is, of misschien beter gezegd, de minst slechte.
Ik en vele anderen zagen het niet zo zitten om heel het NOB erbij te 'krijgen'...
Mja dat niet echt. Eerder dat het een veeeel te groot bedrijf zou gaan worden.quote:Op woensdag 14 juli 2004 14:17 schreef Robertje het volgende:
Sonotech flashback?
UBF was al groot maar is nu nog grooterderderder. Straks moeten jullie nog verhuizenquote:Op woensdag 14 juli 2004 14:37 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Mja dat niet echt. Eerder dat het een veeeel te groot bedrijf zou gaan worden.
Pfff... CVG past er idd niet meer bij hoorquote:Op woensdag 14 juli 2004 14:52 schreef Robertje het volgende:
UBF was al groot maar is nu nog grooterderderder. Straks moeten jullie nog verhuizen
Daar kom je vandaanquote:Op woensdag 14 juli 2004 14:55 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Pfff... CVG past er idd niet meer bij hoor
Ik denk dat wij dan eerder naar CVG gaan verhuizen, daar staat nog wel wat leeg
Jah :')quote:Op woensdag 14 juli 2004 15:11 schreef Robertje het volgende:
Daar kom je vandaan :')
Tuurlijk kan ik Ruudje....en zijn foto van de Paus op zijn bureau.quote:Op woensdag 14 juli 2004 15:13 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Jah
Mijn 'chef' bij Sonotech is vlak na de overname door United, naar CVG gegaan, dus die zit daar al een paar jaar.
Edit: Ruud ken jij natuurlijk ook
Je komt uit Groningen en je woont in Hilversum...verschikkelijk. Ik kom ook uit Groningen...quote:Op woensdag 14 juli 2004 15:16 schreef neusaap het volgende:
Ook maar van mij eens een kleine update, nadat ik dankzij dit topic naar h'sum ben verhuisd.
Ben nu naar 't 2e jaar van de opleiding audio visueel specialisme.
Opleiding bevalt me nog steeds prima, alleen word er teveel op het camera gebied gehamerd, en niet op de audio kant, wat een beetje suf is
Verder al heel wat leuke projecten mogen doen, en dus ook vanuit school naar diverse projecten gestuurd
Ben benieuwd wat jaar 2 gaat opleveren
Nogmaal Calvobbes, bedankt voor dit topic
zonder jou zat ik nu nog in Groningen
wat we wel niet over hebben voor de mediaquote:Op woensdag 14 juli 2004 15:30 schreef Robertje het volgende:
[..]
Je komt uit Groningen en je woont in Hilversum...verschikkelijk. Ik kom ook uit Groningen...![]()
En ook ik ben werkzaam bij de televisie en raad eens waar ik vandaan kom? Juist ja, Groningenquote:Op woensdag 14 juli 2004 15:30 schreef Robertje het volgende:
[..]
Je komt uit Groningen en je woont in Hilversum...verschikkelijk. Ik kom ook uit Groningen...![]()
Momenteel is het weer eens onbetaalde vakantie. Normaal werk ik voor de commerciëlen maar dat is iets wat ik graag anders zou zien....quote:Op woensdag 14 juli 2004 15:35 schreef Robertje het volgende:
Wat erg zeg...werk je bij de publieke of commerciële?
Dat is dan niet zo mooi...... voor jou. De Groningers gaan het helemaal overnemen in het Hilversumsequote:Op woensdag 14 juli 2004 15:40 schreef calvobbes het volgende:
Ik kom NIET ik herhaal NIET uit Groningen
Ik had het over Neusaap en Scrutinizer.quote:Op woensdag 14 juli 2004 15:40 schreef calvobbes het volgende:
Ik kom NIET ik herhaal NIET uit Groningen
Welke?quote:Op woensdag 14 juli 2004 15:38 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Momenteel is het weer eens onbetaalde vakantie. Normaal werk ik voor de commerciëlen maar dat is iets wat ik graag anders zou zien....
hoezo dat?quote:Op woensdag 14 juli 2004 15:38 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Normaal werk ik voor de commerciëlen maar dat is iets wat ik graag anders zou zien....
Weet ikquote:Op woensdag 14 juli 2004 15:52 schreef Robertje het volgende:
Ik had het over Neusaap en Scrutinizer.
hopelijk hebben de commercielen dan wel een stage plaats voor me vanaf januariquote:Op woensdag 14 juli 2004 16:07 schreef Robertje het volgende:
Commercieel is![]()
Zulke grapjes zijn we niet gewend in het Gooiquote:Op woensdag 14 juli 2004 16:07 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Weet ik
het liefst iets met montagequote:Op woensdag 14 juli 2004 16:56 schreef Robertje het volgende:
Moet je ff kijken...wat voor een stageplek wil je hebben?
Montage...dan moet je Calvobbes lief aankijkenquote:Op zaterdag 17 juli 2004 07:12 schreef neusaap het volgende:
[..]
het liefst iets met montage
blablabala....
Calvobbes heeft daar niks over te zeggenquote:Op zaterdag 17 juli 2004 09:43 schreef Robertje het volgende:
Montage...dan moet je Calvobbes lief aankijken![]()
wie moet ik dan lief aankijken?quote:Op zaterdag 17 juli 2004 11:08 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Calvobbes heeft daar niks over te zeggen
sprak de n00bquote:Op maandag 19 juli 2004 11:53 schreef Bertjeee het volgende:
ja uh offtopic dus slotje!
Ja vast wel, je hebt natuurlijk de film academie in Amsterdamquote:Op zondag 25 september 2005 13:40 schreef Remzz het volgende:
[..]
Ziet er leuk uit
Is er ook zoiets op HBO niveau? Ik kan daar namelijk weinig vinden Media en Entertainment mangement komt dan nog een beetje in de buurt.
Communicatie tussen regie en cameraman? De cameraman heeft een koptelefoon op en de DA (Directors Assistant) of de D (Director) kan aangeven of de camera's goed ingesteld zijn. De cameraman hoort dit dan door zijn koptelefoon. Meestal worden de camera's van tevoren ingesteld. Indien een bepaalde camera veel bewegingen moet maken worden deze van tevoren doorgesproken. Het ligt er ook aan wat voor camera het is, een staande of een moving camera (op de schouder).quote:Op maandag 26 december 2005 11:40 schreef Bommel12 het volgende:
Ik heb n0g een vraagje, super topic,!!! kun je uets vertellen over de commnucaite tijdens een live opname tussen de regie en de cameraman..!!???
Hoe kan de cameraman doorgeven dat hij een goed shot heeft, en wanner mag hij/zij die uitvoeren ?
Zijn daar speciale manieren voor, of mag dee cameraman doen waaar hij zin in heeft !! ?
Volgens mij werkt hij hier : www.ubf.nlquote:Op donderdag 18 mei 2006 07:09 schreef Nolius het volgende:
Tof om eens te lezen vobje! Waar werk je? Dutchview?
Blijft leuk om te lezenquote:Op maandag 14 mei 2007 17:16 schreef calvobbes het volgende:
Tijd voor een kickje. Na teruglezen toch wel jammer dat ik het zo lang heb laten liggen....
Afgelopen week meegeholpen met het maken van TV/Dart geschiedenis.
Twee dagen achter elkaar en 9 darter op TV (Phil Taylor en Tony O'Shea en allebei de keren zat ik te schakelen
Nog nooit gebeurd dat er twee 9 darters in één TV toernooi vallen. En dat er in 23 jaar maar 10 negendarters op TV zijn geweest waarvan ik er 3 geschakeld heb (Michael van Gerwen), maken het toch wel erg bijzonder om het mee te maken.
Helaas voor O'Shea was die 9 darter niet live op TV... De uitzending van die wedstrijd begon net nadat O'Shea en het publiek weer met beide benen op de grond stonden. Pas aan het einde van de wedstrijd kon de 9 darter op TV getoond worden.
Zal vanavond ook nog een stukje plaatsen over het WK Afstanden schaatsen waarvoor ik naar Amerika mocht om dat te schakelen
Beetje onduidelijk zo.quote:Op woensdag 22 maart 2006 13:45 schreef Jaguarized het volgende:
[..]
Communicatie tussen regie en cameraman? De cameraman heeft een koptelefoon op en de DA (Directors Assistant) of de D (Director) kan aangeven of de camera's goed ingesteld zijn. De cameraman hoort dit dan door zijn koptelefoon. Meestal worden de camera's van tevoren ingesteld. Indien een bepaalde camera veel bewegingen moet maken worden deze van tevoren doorgesproken. Het ligt er ook aan wat voor camera het is, een staande of een moving camera (op de schouder).![]()
Meestal is het de FM (Floor Manager) die de communicatie doet tussen de cameraman en de D.
Ja.. komt er nog wat van?quote:Op maandag 21 mei 2007 15:10 schreef calvobbes het volgende:
*patsmodus*
Dat verhaaltje over schaatsen neemt wat meer tijd in beslag dan ik dacht. Misschien dat ik eerst nog wat ga melden over de Champions League finale waar ik morgen voor naar Athene ga.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |