quote:
Op woensdag 22 maart 2006 13:45 schreef Jaguarized het volgende:[..]
Communicatie tussen regie en cameraman? De cameraman heeft een koptelefoon op en de DA (Directors Assistant) of de D (Director) kan aangeven of de camera's goed ingesteld zijn. De cameraman hoort dit dan door zijn koptelefoon. Meestal worden de camera's van tevoren ingesteld. Indien een bepaalde camera veel bewegingen moet maken worden deze van tevoren doorgesproken. Het ligt er ook aan wat voor camera het is, een staande of een moving camera (op de schouder).
Meestal is het de FM (Floor Manager) die de communicatie doet tussen de cameraman en de D.
![]()
Beetje onduidelijk zo.
![]()
Een camera goed "instellen" doet de cameraman in samenwerking met een beeldtechnicus in de regie. Eigenlijk is dit de "shader" iemand die verantwoordelijk is voor simpel gezegd de kleuren en de diafragmering van de camera.
Dit kunnen ze op afstand regelen.
De cameraman bediend wel zelf zijn focus en zoom.
De regisseur geeft vervolgens aan of de beelden inhoudelijk goed zijn. De juiste kadrering, scherpte, beweging etc.
Inderdaad wordt hier vooraf over gesproken. Eigenlijk weten cameramensen altijd vooraf wat er van ze verwacht wordt. Dit met behulp van een soort script (aan de camera geplakt) en / of een duidelijke voorbespreking met de regisseur.
Een cameraman moet ten alle tijden bruikbare beelden aanleveren.
Uiteraard hangt de hele regie vol met monitoren en minimaal voor elke camera 1, zodat de regie altijd van elke camera de aangeleverden beelden kan bekijken.
Of een shot goed is bepaald de regie.
Vervolgens zal de regisseur iets roepen in de trant van "attentie 1" of "1-vast" waardoor de cameraman weet dat ze dit shot gaan gebruiken en hij het shot steady moet aanleveren.
Als de cameraman zijn shot goed steady heeft zal er "schakel-1" te horen zijn.
De schakeltechnicus (b.v. calvobbes) zijn nu camera 1 schakelen.
En hoppa.. camera 1 is op tv zichtbaar!
Uiteraard gaat dit bij darten erg snel, dus zullen er zeer waarschijnlijk alleen nummers te horen zijn. 1..2..3..1..5.. etc.
DA & D
Zijn termen die ik eigenlijk alleen uit de filmwereld ken, maar ik kan mij vergissen.
Omdat ik het wat erg bekrompt uitleg zullen de insiders (calvobbes) het misschien niet helemaal eens zijn met mijn uitleg. Maar ik denk dat het communicatie deel nu wel wat duidelijker is geworden.