abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29244284
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 19:34 schreef Martijn_77 het volgende:
En hoe reageer je dan op oude kaas, ansjovis enzo? Want daar zit van nature ook glutamaat in.
De natuurlijke versie is natuurlijk heel wat anders.
  vrijdag 29 juli 2005 @ 19:55:52 #77
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_29244848
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 19:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

De natuurlijke versie is natuurlijk heel wat anders.
Het zijn toch allebij glutamaten? Wat is dan het verschil dan?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_29244885
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 19:55 schreef Martijn_77 het volgende:
Was sarcastisch bedoeld. Ze zijn bij mijn weten identiek. Maar de allergici beweren anders.
  vrijdag 29 juli 2005 @ 20:01:19 #79
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_29245046
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 19:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Was sarcastisch bedoeld. Ze zijn bij mijn weten identiek. Maar de allergici beweren anders.
Is er eigenlijk ooit wetenschappelijk een verschil aangetoont tussen de natuurlijke glutamaten en de glutamaten uit de E range?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_29245084
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 20:01 schreef Martijn_77 het volgende:
Is er eigenlijk ooit wetenschappelijk een verschil aangetoont tussen de natuurlijke glutamaten en de glutamaten uit de E range?
In effect op de gebruiker? Nee, dat is niet aangetoond. Geloof dat er dubbelblind onderzoek naar is gedaan en dat ze toen geen allergieën konden aantonen ofzo. Maar je moet eik bij PietVerdriet zijn voor details.
  vrijdag 29 juli 2005 @ 20:08:24 #81
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_29245262
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 20:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

In effect op de gebruiker? Nee, dat is niet aangetoond. Geloof dat er dubbelblind onderzoek naar is gedaan en dat ze toen geen allergieën konden aantonen ofzo. Maar je moet eik bij PietVerdriet zijn voor details.
En qua chemische samenstelling?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_29245288
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 20:08 schreef Martijn_77 het volgende:
En qua chemische samenstelling?
Ze zijn bij mijn weten volledig identiek. Staat ook ergens in dit topic in een post van Piet dacht ik...
pi_29245309
E621 - het ve-tsin offensief

Daar dus. Hier vlak boven. Dat gaat over dubbelblind onderzoek.
pi_31684404
Het mag dan misschien niet slecht zijn voor je lichaam, maar voor de geest? En moreel gezien?

Is het niet veel te makkelijk alles lekker te maken? gaat onze smaak daar op achteruit, ik bedoel niet je smaakpupillen maar hoe je hersens smaak ervaren? Verliezen we de nuance in ons eten doordat alles op dezelfde manier zijn 'lekkere' smaak krijgt en deze smaak aan bijna alles wordt toegevoegt?

Is ve-tsin geen cheat van de voedingsindustrie waardoor de producten van mindere kwaliteit (ervan uitgaande dat biologische/ambachtelijke producten het meeste kwaliteit hebben, en geen extra ve-tsin krijgen toegevoegt) veel succesvoller zijn dan ze anders zouden zijn? Gaat daardoor de kwaliteit en diversiteit van leven niet achteruit ten faveure van de eenheidsworst? En zou dat erg zijn, zolang we toch genieten van het eten?

En misschien is ve-tsin nog geen wonderstofje maar als dat er wel zou zijn, of een combinatie van ingredienten, en de chips in de supermarkt lekkerder smaken dan een heel exclusief uit pure ingredienten bereid maal? Door de exclusiviteit van het laatste zullen mensen heus wel naar toprestaurants blijven gaan en er ook van overtuigt blijven dat het daar lekkerder is, maar is dat zo?

En zou ve-tsin bijdragen aan het steeds dikker worden van de gemiddelde mens als het 'van nature uitnodigd om meer te eten', is het dan wel moreel om het in producten te stoppen waar het van nature niet in zit?

[ Bericht 8% gewijzigd door EnderOnline op 25-10-2005 19:36:18 ]
deze account is gehacked door GreyHatHacks
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 19:46:40 #85
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_31684734
Hoe zie je dan zout en suiker, EndeOnline? Smaakstoffen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_31685521
quote:
Op maandag 25 juli 2005 16:24 schreef black_devil1 het volgende:
een homeopatische arts is er dus ook achter gekomen dat ik slecht reageer op die stof.
en ik kan bij haar van die allergie af komen .het klinkt raar maar ik ben al van diverse allergien af(tomaat en varkensvlees).
Een homeopatische arts?
Dat lijkt me een contradictio in terminis.
Homeopathie is geen geneeskunde, maar een alternatieve geneeswijze gebaseerd op het placebo-effect. Artsen (die dus geneeskunde hebben gestudeerd) en ook homeopathie beoefenen mogen wat mij betreft uit hun functie worden onheven.
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 20:25:08 #87
45206 Pietverdriet
pi_31685594
Zullen we het hier over E621 blijven houden?
pi_31686163
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 20:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Zullen we het hier over E621 blijven houden?
Is goed, mijn enthousiasme is soms iets te groot.

Wat de discussie synthetische/natuurlijke mononatriumglutamaat betreft:

Ik heb tijdens mijn zoektochtje op het net geen andere isomeren van mononatriumglutamaat dan deze gevonden:

2-aminopentanedioic acid,2-aminoglutaric acid,1-aminopropane-1,3-dicarboxylic acid

Wat inhoud dat er in de vorm van het molecuul geen variatie zit, dus dat is in ieder geval geen argument.

Wat natuurlijk wel zo is is de stoffen waarmee en de snelheid van verteren kan veranderen naar gelang de andere stoffen in het voedingsmiddel. Dat zou een verandering van reactie kunnen oplossen.
  woensdag 26 oktober 2005 @ 12:06:44 #89
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_31697392
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 20:21 schreef KvNWH het volgende:

[..]

Een homeopatische arts?
Dat lijkt me een contradictio in terminis.
Homeopathie is geen geneeskunde, maar een alternatieve geneeswijze gebaseerd op het placebo-effect. Artsen (die dus geneeskunde hebben gestudeerd) en ook homeopathie beoefenen mogen wat mij betreft uit hun functie worden onheven.
Dan mogen dus bijna alle (huis)artsen dus uit hun functie ontheven worden, want ik las een tijdje terug dat een heleboel patienten met vage klachten een placebo meekregen, waarvan gezegd wordt dat het dit of dat doet. Of je nu een placebo mee naar huis krijgt van een huisarts of een homeopatisch arts maakt verder niet veel uit, denk ik...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_32118644
Ik ben recentelijk gestopt met glutamaat (E621) en aspartaam (zoetstof) en weet niet wat me overkomt. Een hele lijst van klachten is als sneeuw voor de zon verdwenen (restless leggs, hoge bloeddruk, slaapstoornissen, vraatzucht, chronische diaree, prikkelbaarheid, onrust, etc.) Ik heb me ook wat meer verdiept in de werking van deze stofjes. Het probleem is dat we te maken hebben met neurotransmitters. Zoals jullie misschien wel weten spelen stofjes een belangrijke rol bij allerlei psychische en lichamelijke aandoeningen. Glutamaat (in E621) speelt bijvoorbeeld een rol in de hersenen en plaatselijke ophopingen van deze stoffen kunnen een rol spelen bij schitzofrenie en depressie. Ook lijkt er een link te zijn met MS. Daarnaast zitten er glutamaatreceptoren in de buurt van het hart die de hartslag kunnen beinvloeden. Ik denk zelf dat sommige mensen gevoelige glutamaat receptoren hebben en dat dit zelfs erfelijk is. Problemen treden vaak pas op als glutamaat zich in het lichaam gaat ophopen. Experimenten moeten dan ook alleen worden toegepast bij mensen die deze overgevoelgiheid hebben.
Overigens is reeds bewezen dat E621 (MSG) waarschijnlijk de oorzaak is van de toenemende vetzucht in de westerste landen, zie daarvoor de site van het gerenomeerde PUBMED http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16132059&query_hl=1
dat zou alleen al een reden zijn om ermee te kappen!
even geduld AUB
  woensdag 9 november 2005 @ 16:23:50 #91
119994 aidyl
bla bla bla
pi_32120341
Ik vind het onzin, oei oei oei "chemische troep" in je voeding... er zit geen pot cyaankali in je voeding zeg...
Als je er moeite mee hebt, zeur dan niet, en ga alles zelf verbouwen, dan weet je dat er niks in zit wat jij niet wil.
En net als wat ik hier al eerder las: In China wordt het veelvuldig gebruikt, heel China barst toch ook niet van de koppijn en andere kwaaltjes?
Ik heb ook migraine, maar ik ben wel realistisch...

Subtieler mn mening geven lukte dit keer helaas niet
15 jaar te laat geboren...
  woensdag 9 november 2005 @ 17:47:30 #92
45206 Pietverdriet
pi_32122417
quote:
Op woensdag 9 november 2005 15:16 schreef Gootje het volgende:
Ik ben recentelijk gestopt met glutamaat (E621) en aspartaam (zoetstof) en weet niet wat me overkomt. Een hele lijst van klachten is als sneeuw voor de zon verdwenen (restless leggs, hoge bloeddruk, slaapstoornissen, vraatzucht, chronische diaree, prikkelbaarheid, onrust, etc.) Ik heb me ook wat meer verdiept in de werking van deze stofjes. Het probleem is dat we te maken hebben met neurotransmitters. Zoals jullie misschien wel weten spelen stofjes een belangrijke rol bij allerlei psychische en lichamelijke aandoeningen. Glutamaat (in E621) speelt bijvoorbeeld een rol in de hersenen en plaatselijke ophopingen van deze stoffen kunnen een rol spelen bij schitzofrenie en depressie. Ook lijkt er een link te zijn met MS. Daarnaast zitten er glutamaatreceptoren in de buurt van het hart die de hartslag kunnen beinvloeden. Ik denk zelf dat sommige mensen gevoelige glutamaat receptoren hebben en dat dit zelfs erfelijk is. Problemen treden vaak pas op als glutamaat zich in het lichaam gaat ophopen. Experimenten moeten dan ook alleen worden toegepast bij mensen die deze overgevoelgiheid hebben.
Overigens is reeds bewezen dat E621 (MSG) waarschijnlijk de oorzaak is van de toenemende vetzucht in de westerste landen, zie daarvoor de site van het gerenomeerde PUBMED http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16132059&query_hl=1
dat zou alleen al een reden zijn om ermee te kappen!
jaja
Maar in ieder serieus onderzoek waarin men dit probeert na te bootsen blijkt dat dit niet het geval is wat jij daar denkt dat er aan de hand is.
Je begrijpt toch zelf ook wel dat je nu niet bepaald objectief bent, niet?
pi_32123359
Wie zegt dat ik migraine had?????? Over objectief zijn gesproken!
even geduld AUB
  woensdag 9 november 2005 @ 18:34:23 #94
45206 Pietverdriet
pi_32123667
Ik vond je opmerking dat MSG verantwoordelijk is voor de vetzucht hilaries, lekker koken is vast ook er een part aan.
Maar goed jij eet geen glutamaat meer zei je, dus, eet je ook geen soep meer, geen kaas, geen salamie, geen doperwtjes? Gedroogde tomaten? Enig idee in hoeveel producten Glutamaat van nature voorkomt? Wist je dat je lichaam het zelf aanmaakt?
pi_32139082
Op de eerste plaats zou ik je toch eens willen aanraden te klikken op de link http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16132059&query_hl=1
De European Journal of Clinical Nutrition lijkt mij gewoon een betrouwbaar wetenschappelijk tijdschrijft. Verder heb je moeite te begrijpen hoe glutamaat werkt. Mensen die er problemen mee hebben hebben geen allergie. Ze krijgen problemen als de stof zich in hun lichaam opstapelt, dat is iets anders. Daarom zal ik ook nooit zeggen dat je het helemaal niet binnen mag krijgen. Het is zelfs zo dat je dood gaat als je geen glutamaat in je lijf hebt. Dat glutamaat hoofdpijn zou veroorzaken vind ik ook onzin. Ik denk dat glutamaat eerder de perceptie van die pijn beinvloetd net als dat het de perceptie van je smaak intenser maakt.
Het is totaal geen probleem om producten te vinden zonder E621. Breng maar eens een bezoekje aan de LIDL. Zij verkopen veel vleeswaren zonder E621 en ook eiersalade e.d. Ze hebben zelfs enkele soepen zonder smaakversterkers. Om over de natuurvoedingswinkel maar helemaal niet te spreken. Daar kun je ook terecht voor Bouillonblokjes zonder glutamaat.
even geduld AUB
  donderdag 10 november 2005 @ 08:06:53 #96
45206 Pietverdriet
pi_32139190
quote:
Op donderdag 10 november 2005 07:51 schreef Gootje het volgende:
Op de eerste plaats zou ik je toch eens willen aanraden te klikken op de link http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16132059&query_hl=1
De European Journal of Clinical Nutrition lijkt mij gewoon een betrouwbaar wetenschappelijk tijdschrijft. Verder heb je moeite te begrijpen hoe glutamaat werkt. Mensen die er problemen mee hebben hebben geen allergie. Ze krijgen problemen als de stof zich in hun lichaam opstapelt, dat is iets anders. Daarom zal ik ook nooit zeggen dat je het helemaal niet binnen mag krijgen. Het is zelfs zo dat je dood gaat als je geen glutamaat in je lijf hebt. Dat glutamaat hoofdpijn zou veroorzaken vind ik ook onzin. Ik denk dat glutamaat eerder de perceptie van die pijn beinvloetd net als dat het de perceptie van je smaak intenser maakt.
Het is totaal geen probleem om producten te vinden zonder E621. Breng maar eens een bezoekje aan de LIDL. Zij verkopen veel vleeswaren zonder E621 en ook eiersalade e.d. Ze hebben zelfs enkele soepen zonder smaakversterkers. Om over de natuurvoedingswinkel maar helemaal niet te spreken. Daar kun je ook terecht voor Bouillonblokjes zonder glutamaat.
Drie dingen
1) Er is veel onderzoek gedaan naar de gevoeligheid voor glutamaat, er is bij serieuze dubbelblinde onderzoeken nooit wat gevonden dat de klachten bevestigt.
2) Je snapt mijn opmerking over voeding zonder glutamaat niet. Ik heb het niet over toegevoegd glutamaat, maar over het glutamaat wat van nature in onder andere de genoemde producten voorkomt. Glutamaat is niet wat engs wat in een laboratorium is bedacht en door gewetenloze levensmiddelen industrie wordt toegevoegt, Glutamaten komen van nature voor in veel producten, en vooral in producten waar eiwitten een tijdje rijpen. Iedere droge worst, harde kaas, gedroogde tomaten, maar ook verse doperwtjes en zelfgemaakte boulion bevat glutamaat, dingen als parmazaanse kaas, oude goudse en ansjovis staan er stijf van.
3) Dat artikel gaat alleen over de reguliering van de trek in eten, glutamaat maakt eten smaakvol, net als zout dat doet, eten wordt daardoor lekkerder en mensen eten het graag en er meer van. Omdat het lekker is. Zoals gezegt, ik kan net zo goed een link leggen tussen goed klaar gemaakt lekker eten.
pi_32139592
Het zou me niet verbazen als je bij Unox werkt
1. Dit waren geen langdurige longitudinale onderzoeken
2. Lees mijn stukje eens beter. Juist omdat het al in natuurlijk producten zit en je het zelf aanmaaktt, zit je lichaam niet te wachten op een overbodige overdosis. Voor sommige mensen ligt dat tolerantieniveau wat lager.
3. Dan zul je de verklaring die de regering geeft voor de toenemende vetzucht ook hilarisch moeten vinden. Te weinig beweging leidt an sich niet tot vetzucht, immers elk pondje gaat door het mondje.
even geduld AUB
pi_32141423
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 19:55 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Glutamaten zijn voor zover ik weet eenvoudige zouten, die zo simpel in elkaar zitten dat er geen kunstmatige versie van te maken is die niet identiek is aan de natuurlijke variant.

Het enige wat misschien over natriumglutamaat gezegd kan worden is dat het zout bestaat uit glutamaat en natrium, en vrij natrium is o.a. verantwoordelijk voor de bloeddrukregulering. Een teveel aan vrij natrium kan bloeddrukverhogend werken. Keukenzout is overigens natriumchloride.
  donderdag 10 november 2005 @ 11:28:15 #99
45206 Pietverdriet
pi_32142911
quote:
Op donderdag 10 november 2005 08:53 schreef Gootje het volgende:
Het zou me niet verbazen als je bij Unox werkt
dat is geen argument
quote:
1. Dit waren geen langdurige longitudinale onderzoeken
quote:
2. Lees mijn stukje eens beter. Juist omdat het al in natuurlijk producten zit en je het zelf aanmaaktt, zit je lichaam niet te wachten op een overbodige overdosis. Voor sommige mensen ligt dat tolerantieniveau wat lager.
Gek genoeg blijkt dat uit onderzoeken naar glutamaat niet, de enige mensen waarbij enig effect meetbaar was waren mensen met een chronisch vitamine gebrek.
quote:
3. Dan zul je de verklaring die de regering geeft voor de toenemende vetzucht ook hilarisch moeten vinden. Te weinig beweging leidt an sich niet tot vetzucht, immers elk pondje gaat door het mondje.
Klopt.
Er wordt ook vaak gezegt dat het er aan ligt dat vet eten er schuld aan is, terwijl Nederlanders en Denen veel vetter eten dan Duitsers, komt overgewicht in Duitsland veel vaker voor (keer of 4)

Vooralsnog hoor ik veel mensen van alles en nogwat beweren over glutamaat, maar dat wordt niet gespekt door onderzoek dat dit bevestigt.
Jij hebt een hele waslijst gepost aan effecten, maar je gaat geheel niet in op mijn vraag of je weet in welke producten glutamaat van nature voorkomt.

Als je een steekhoudende verklaring wilt lijkt het mij veel voor de hand liggender dat je sinds je op toegevoegd glutamaat let in je voeding je gewoon je voedingspatroon hebt veranderd en minder troep eet. Je bent gewoon gezonder gaan eten, en de correlatie met E 621 is een epifenomeen.
  donderdag 10 november 2005 @ 13:40:14 #100
119994 aidyl
bla bla bla
pi_32146554
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:22 schreef Gootje het volgende:
Wie zegt dat ik migraine had?????? Over objectief zijn gesproken!
Ik weet niet over wie je dit schreef, maar ik zeg nergens dat jij het hebt, ik had het over het bericht van Ischa, en die schreef het volgende:
quote:
Aangezien mijn vriend koppijn if not migraine van deze stof krijgt, ben ik voor de grap eens de ingrediëntenlijst gaan bekijken van alles wat ik normaal in mijn boodschappenkar gooi.
15 jaar te laat geboren...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')