Wat is dat verschil dan?quote:Op zondag 20 februari 2005 12:16 schreef djkoelkast het volgende:
nou ik heb er niet in gestudeerd, maar er is wel degelijk een verschil tussen glutamaat dat van nature in voeding voor komt en mononatriumglutamaat dat ze in een fabriek maken...
Chemische Broccoli?quote:Zou jij bijvoorbeeld gemische broccoli eten? En weet je dat producten die echt hun smaak krijgen zonder E621 veel lekkerder zijn?
Hoe wil je weten dat dit aan het toegevoegd glutamaat ligt als de producten verder niet identiek zijn?quote:Neem chips, paprika chips van de natuurwinkel, dat smaakt wel zo veel beter dan de paprika chips van Lay's of Croky of welk merk dan ook, geldt ook voor de tortilla chips (doritos achtige) en nog wel zo veel meer dingen...
Het lijkt dus meer een religieuze overtuiging te zijn dan dat dit ergens op gebaseerd is. Het gaat er jouw sec om dat het gesynthetiseerd is.quote:Het is voor mij dus niet dat ik er last van heb, ik WIL het gewoon niet eten, maar dan heb ik het enkel over de chemische variant: E621
De gevoeligheid voor gluten en melksuikers is echter goed aan te tonen, en duidelijk, maar voor glutamaten niet. Dit is nu juist het issue. Er zijn mensen die wel beweren gevoelig te zijn voor deze stof, maar als je deze mensen met een controle groep samen dubbelblind gaat testen met glutamaat en placebo´s dan blijkt er helemaal geen gevoeligheid te zijn.quote:En over koppijn, ik heb veel meer gehoord en gelezen over een onprettig gevoel, een onpasselijk gevoel. Maar dat zal met allergie te maken hebben, het kan best, mensen kunnnen ook allergisch zijn voor melk, gluten etc.
Klopt, daar noemt met het "gistextract"quote:Als we eens naar onze buren kijken Duitsland en België, daar wordt het niet in elk chipje en elk soepje gepropt, daar zie je het vele malen minder!
Waarom? Omdat jij histeries bent voor een product als het een e-nummer heeft?quote:Mijn conclusie: mee stoppen, het is niet nodig, geef je producten gewoon echte smaak en maak het niet lekkerder met een chemisch goedje.
Nogmaals, ik snap je niet.quote:Op zondag 20 februari 2005 13:30 schreef djkoelkast het volgende:
ik eet het niet omdat ik het niet wil, niets religieus aan.
histerisch ben ik niet, ik vind het onnodig en het blijkt dat veel mensen er last van hebben ook al is dat misschien niet wetenschappelijk bewezen. Zijn zo veel dingen niet wetenschappelijk bewezen maar het is toch echt zo...
gewoon kappen met die chemische rommel in mijn eten stoppen.
Ja, want wordt glutamaat al niet heel lang gebruikt als ingredient in diverse producten?quote:Op zondag 20 februari 2005 13:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Op grond waarvan?
Omdat de vriend van TS wel eens hoofdpijn heeft? Hoe wil je weten dat dit door glutamaat komt en niet door bv het Oranjeboom bier van de chinees, overeten, andere ingredienten, hygiene in de keuken komt?
Kant en klaar producten, ja, maar het is zelfs moeilijk zaken te vinden waar het van nature in voor komt.quote:Op zondag 20 februari 2005 14:01 schreef djkoelkast het volgende:
mij heb je nooit horen zeggen dat het daar aan ligt, het hele punt is dat het moeilijk is eten te vinden waaraan het chemische stofje niet is toegevoegd.
Hoe vergelijk je dat dan als de producten verder ook niet identiek zijnquote:Ik wil het niet eten dus ik eet het niet en ben er achter gekomen dat de voeding waaraan dus specifiek E621 niet is toegevoegd vele malen lekkerder is...
Leg eindelijk eens uit waar het verschil dan zit tussen van nature voorkomende en het synthetische glutamaat?quote:Mooie discussie en ik geef je ook op grote delen gelijk, alleen er zit bijvoorbeeld ook een groot verschil tussen natuurlijke vitamine C en ascorbinezuur bijvoorbeeld, het is allebei vitamine C, misschien is het stofje op zich identiek, het is chemisch, het gedraagt zich anders in je lichaam, het is niet het echte product, dat is wat ik er mee wil zeggen.
nogmaal, waar baseer je dat op?quote:Niet de glutamaten op zich, alleen wel E621, de chemische variant, zouden wat mij betreft de oorzaak van bepaalde klachten KUNNEN zijn.
Hoe kom je daarbij?quote:Op zondag 20 februari 2005 14:52 schreef djkoelkast het volgende:
...zucht deze discussie ga ik toch niet winnen
Het is zo dat ascorbinezuur vitamine c is, excact hetzelfde, alleen dan chemisch
Het is zo dat E621 glutamaat is, excact hetzelfde, alleen dan chemisch
en toch is natuurlijke vitamine c (ester-c bijvoorbeeld) heel anders werkt dan ascorbinezuur. Met E621/natuurlijk glutamaat is dat niet anders.
Ascirbinezuur is toch totaal iets anders als Vitamine C. Als er toch een verschil is tussen natuurlijk en kunstmatig dan zullen de producten toch wel een ander E nummer krijgen?quote:Op zondag 20 februari 2005 14:52 schreef djkoelkast het volgende:
en toch is natuurlijke vitamine c (ester-c bijvoorbeeld) heel anders werkt dan ascorbinezuur. Met E621/natuurlijk glutamaat is dat niet anders.
ascorbinezuur = vitamine cquote:Op zondag 20 februari 2005 22:48 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ascirbinezuur is toch totaal iets anders als Vitamine C. Als er toch een verschil is tussen natuurlijk en kunstmatig dan zullen de producten toch wel een ander E nummer krijgen?
Maak dat eens hard, vroeg ik je al eerder.quote:Op zondag 20 februari 2005 22:59 schreef djkoelkast het volgende:
maar het gedraagt zich anders dan natuurlijke vitamine C die je in fruit en groenten opneemt.
Nee, is niet correct,quote:Op maandag 21 februari 2005 11:12 schreef djkoelkast het volgende:
Natuurlijke glutamaten zijn gebonden, in gebonden vorm.
Synthetische smaakversterker is in vrije vorm.
Mooi verhaal, maar Ik zou wel eens een bron willen zien daarvoor en op welk onderzoek dat gebaseerd is aangezien het in strijd is met wat hier staat,quote:Ook wellicht interessant:
lap tekst
Precies mijn punt, maar...quote:Op maandag 21 februari 2005 12:33 schreef wendy-tje het volgende:
Is er een causaal verband te vinden tussen Oranjeboom en chinese restaurants?
Nee, even serieus. De samenstelling van een product wat op chemische wijze is verkregen wijkt natuurlijk niks af van de 'natuurlijke' vorm. Als dat wel het geval zou zijn, heb je gewoon een ander product. De enige manier waarop je dat kunt controleren is atoompjes tellen, toch?
Soms druist de waarheid tegen het gevoel in. Ik heb het zelf niet zo op zweverige dingen, maar evengoed zijn de ervaringen soms best interessant. Homeopatische middelen zijn soms inderdaad zó verdund dat er geen stofje meer over is, toch blijkt het (in sommige gevallen te werken). Er staat me bij dat water 'geheugen' heeft, en dat het daardoor wel werkt. Wetenschappelijk wellicht niet aan te tonen dus, maar misschien niet minder waar.quote:Op maandag 21 februari 2005 12:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Precies mijn punt, maar...
In bepaalde kringen meent men dat beter te weten, zoals ook mensen menen dat bv een oneindig verdunt product een homeopatische werking heeft, terwijl je gewoon kan uitrekenen dat er geen enkele atoom van het opgeloste stofje over is in het oplosmiddel.
En hoe reageer je dan op oude kaas, ansjovis enzo? Want daar zit van nature ook glutamaat in.quote:Op maandag 25 juli 2005 16:24 schreef black_devil1 het volgende:
Ik ben er vorig jaar ook achter gekomen dat ik allergisch reageer op glutamaten (e621 tm e627).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |