abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 februari 2005 @ 12:38:03 #51
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_25176939
quote:
Op zondag 20 februari 2005 12:16 schreef djkoelkast het volgende:
nou ik heb er niet in gestudeerd, maar er is wel degelijk een verschil tussen glutamaat dat van nature in voeding voor komt en mononatriumglutamaat dat ze in een fabriek maken...
Wat is dat verschil dan?
quote:
Zou jij bijvoorbeeld gemische broccoli eten? En weet je dat producten die echt hun smaak krijgen zonder E621 veel lekkerder zijn?
Chemische Broccoli?
Hoe bedoel je producten zonder e621 lekkerder zijn?
Zonder synthetisch glutamaat? smaakpanel onderzoek toont nu juist aan dat identieke producten vergeleken met en zonder glutamaat het product met als lekkerder wordt ervaren.
quote:
Neem chips, paprika chips van de natuurwinkel, dat smaakt wel zo veel beter dan de paprika chips van Lay's of Croky of welk merk dan ook, geldt ook voor de tortilla chips (doritos achtige) en nog wel zo veel meer dingen...
Hoe wil je weten dat dit aan het toegevoegd glutamaat ligt als de producten verder niet identiek zijn?
quote:
Het is voor mij dus niet dat ik er last van heb, ik WIL het gewoon niet eten, maar dan heb ik het enkel over de chemische variant: E621
Het lijkt dus meer een religieuze overtuiging te zijn dan dat dit ergens op gebaseerd is. Het gaat er jouw sec om dat het gesynthetiseerd is.
Net zoiets als zeggen dat suikerriet okay is, maar als het tot rietsuiker is gemaakt niet.
quote:
En over koppijn, ik heb veel meer gehoord en gelezen over een onprettig gevoel, een onpasselijk gevoel. Maar dat zal met allergie te maken hebben, het kan best, mensen kunnnen ook allergisch zijn voor melk, gluten etc.
De gevoeligheid voor gluten en melksuikers is echter goed aan te tonen, en duidelijk, maar voor glutamaten niet. Dit is nu juist het issue. Er zijn mensen die wel beweren gevoelig te zijn voor deze stof, maar als je deze mensen met een controle groep samen dubbelblind gaat testen met glutamaat en placebo´s dan blijkt er helemaal geen gevoeligheid te zijn.
quote:
Als we eens naar onze buren kijken Duitsland en België, daar wordt het niet in elk chipje en elk soepje gepropt, daar zie je het vele malen minder!
Klopt, daar noemt met het "gistextract"
quote:
Mijn conclusie: mee stoppen, het is niet nodig, geef je producten gewoon echte smaak en maak het niet lekkerder met een chemisch goedje.
Waarom? Omdat jij histeries bent voor een product als het een e-nummer heeft?
Als ik soep maak ontstaat glutamaat in de soep vanzelf door het bewerken van de eiwitten.
Als ik kaas maak ook.
Maar als ik het uit zeewier haal, en aan een saus toevoeg mag het niet?
Heb gisteren nog een saus gemaakt, waar ik bij het inkoken gedroogde tomaat en een ansjovisfiltet toevoegde om glutamaat in de saus te krijgen, een meer Umami smaak dus, dat is volgens jouw dus okay, maar als ik het in de fabriek uit gist haal is het dat niet?

Sorry, maar ik snap helemaal niets van je argumentatie. Het lijkt mij meer op pseudo religieuze voorschriften dan dat het echt ergens over gaat.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator zondag 20 februari 2005 @ 13:30:32 #52
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_25177679
ik eet het niet omdat ik het niet wil, niets religieus aan.
histerisch ben ik niet, ik vind het onnodig en het blijkt dat veel mensen er last van hebben ook al is dat misschien niet wetenschappelijk bewezen. Zijn zo veel dingen niet wetenschappelijk bewezen maar het is toch echt zo...

gewoon kappen met die chemische rommel in mijn eten stoppen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 20 februari 2005 @ 13:51:09 #53
45206 Pietverdriet
pi_25177964
quote:
Op zondag 20 februari 2005 13:30 schreef djkoelkast het volgende:
ik eet het niet omdat ik het niet wil, niets religieus aan.
histerisch ben ik niet, ik vind het onnodig en het blijkt dat veel mensen er last van hebben ook al is dat misschien niet wetenschappelijk bewezen. Zijn zo veel dingen niet wetenschappelijk bewezen maar het is toch echt zo...

gewoon kappen met die chemische rommel in mijn eten stoppen.
Nogmaals, ik snap je niet.
als ik een worst maak en hem 6 maanden laat rijpen zit daar netzoveel glutamaat in als een worst waar je glutamaat aan toevoegt en hem 2 maanden laat rijpen.

En over wetenschappelijk, ofwel objectief bewijs.
Ik neem een groep mensen die zeggen gevoelig te zijn voor glutamaat en een random controle groep

Nu verdeel ik deze mensen in 4 groepen, 2 groepen van de beweerden gevoeligen en 2 groepen van de controle groep

De eerste groep geef ik een glutamaat oplossing, de tweede een placebo, de derde weer een glutamaat oplossing en de vierde weer een placebo.

De mensen die het krijgen weten niet wat ze krijgen en de mensen die het verdelen en het onderzoek naar de resultaten doen weten ook niet wat wie krijgt. Dit noem je dubbelblind.

Alle onderzoeken die op deze manier naar glutamaat zijn gedaan hebben aangetoont dat er geen effect was.
Nu kom jij aan en je beweert dat het toch zo is.

Op grond waarvan?
Omdat de vriend van TS wel eens hoofdpijn heeft? Hoe wil je weten dat dit door glutamaat komt en niet door bv het Oranjeboom bier van de chinees, overeten, andere ingredienten, hygiene in de keuken komt?
  Moderator zondag 20 februari 2005 @ 14:01:41 #54
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_25178122
mij heb je nooit horen zeggen dat het daar aan ligt, het hele punt is dat het moeilijk is eten te vinden waaraan het chemische stofje niet is toegevoegd.
Ik wil het niet eten dus ik eet het niet en ben er achter gekomen dat de voeding waaraan dus specifiek E621 niet is toegevoegd vele malen lekkerder is...

Mooie discussie en ik geef je ook op grote delen gelijk, alleen er zit bijvoorbeeld ook een groot verschil tussen natuurlijke vitamine C en ascorbinezuur bijvoorbeeld, het is allebei vitamine C, misschien is het stofje op zich identiek, het is chemisch, het gedraagt zich anders in je lichaam, het is niet het echte product, dat is wat ik er mee wil zeggen. Niet de glutamaten op zich, alleen wel E621, de chemische variant, zouden wat mij betreft de oorzaak van bepaalde klachten KUNNEN zijn.
  zondag 20 februari 2005 @ 14:14:16 #55
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25178320
quote:
Op zondag 20 februari 2005 13:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Op grond waarvan?
Omdat de vriend van TS wel eens hoofdpijn heeft? Hoe wil je weten dat dit door glutamaat komt en niet door bv het Oranjeboom bier van de chinees, overeten, andere ingredienten, hygiene in de keuken komt?
Ja, want wordt glutamaat al niet heel lang gebruikt als ingredient in diverse producten?

Dan zou hij er toch al veel eerder problemen mee gehad moeten hebben?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  Moderator zondag 20 februari 2005 @ 14:16:37 #56
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_25178366
nogmaals wil ik benadrukken dat het niet om glutamaat in het algemeen gaat maar de chemische variant...
overigens zijn er nog andere smaakversterkers in de E630 reeks waarvan geen allergie gegevens genoemd zijn, waarom gebruiken ze die dan niet?
  zondag 20 februari 2005 @ 14:18:16 #57
45206 Pietverdriet
pi_25178393
quote:
Op zondag 20 februari 2005 14:01 schreef djkoelkast het volgende:
mij heb je nooit horen zeggen dat het daar aan ligt, het hele punt is dat het moeilijk is eten te vinden waaraan het chemische stofje niet is toegevoegd.
Kant en klaar producten, ja, maar het is zelfs moeilijk zaken te vinden waar het van nature in voor komt.
quote:
Ik wil het niet eten dus ik eet het niet en ben er achter gekomen dat de voeding waaraan dus specifiek E621 niet is toegevoegd vele malen lekkerder is...
Hoe vergelijk je dat dan als de producten verder ook niet identiek zijn
quote:
Mooie discussie en ik geef je ook op grote delen gelijk, alleen er zit bijvoorbeeld ook een groot verschil tussen natuurlijke vitamine C en ascorbinezuur bijvoorbeeld, het is allebei vitamine C, misschien is het stofje op zich identiek, het is chemisch, het gedraagt zich anders in je lichaam, het is niet het echte product, dat is wat ik er mee wil zeggen.
Leg eindelijk eens uit waar het verschil dan zit tussen van nature voorkomende en het synthetische glutamaat?
quote:
Niet de glutamaten op zich, alleen wel E621, de chemische variant, zouden wat mij betreft de oorzaak van bepaalde klachten KUNNEN zijn.
nogmaal, waar baseer je dat op?
Waarom ben je deze mening toegedaan?
  Moderator zondag 20 februari 2005 @ 14:52:28 #58
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_25179033
...zucht deze discussie ga ik toch niet winnen

Het is zo dat ascorbinezuur vitamine c is, excact hetzelfde, alleen dan chemisch
Het is zo dat E621 glutamaat is, excact hetzelfde, alleen dan chemisch

en toch is natuurlijke vitamine c (ester-c bijvoorbeeld) heel anders werkt dan ascorbinezuur. Met E621/natuurlijk glutamaat is dat niet anders.

En nogmaals last of niet, ik eet geen producten met E621-E623...
  zondag 20 februari 2005 @ 15:07:45 #59
45206 Pietverdriet
pi_25179322
quote:
Op zondag 20 februari 2005 14:52 schreef djkoelkast het volgende:
...zucht deze discussie ga ik toch niet winnen

Het is zo dat ascorbinezuur vitamine c is, excact hetzelfde, alleen dan chemisch
Het is zo dat E621 glutamaat is, excact hetzelfde, alleen dan chemisch

en toch is natuurlijke vitamine c (ester-c bijvoorbeeld) heel anders werkt dan ascorbinezuur. Met E621/natuurlijk glutamaat is dat niet anders.
Hoe kom je daarbij?
Is dat zo omdat jij dat schrijft, of kan je dat ook aantonen?
Dit is het hele punt, er is geen verschil tussen.
  zondag 20 februari 2005 @ 22:48:58 #60
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25185646
quote:
Op zondag 20 februari 2005 14:52 schreef djkoelkast het volgende:
Ascirbinezuur is toch totaal iets anders als Vitamine C. Als er toch een verschil is tussen natuurlijk en kunstmatig dan zullen de producten toch wel een ander E nummer krijgen?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  Moderator zondag 20 februari 2005 @ 22:59:09 #61
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_25185825
quote:
Op zondag 20 februari 2005 22:48 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ascirbinezuur is toch totaal iets anders als Vitamine C. Als er toch een verschil is tussen natuurlijk en kunstmatig dan zullen de producten toch wel een ander E nummer krijgen?
ascorbinezuur = vitamine c

http://www.vitaminstore.nl/vitaminen/653/Vitamine-C-poeder/

maar het gedraagt zich anders dan natuurlijke vitamine C die je in fruit en groenten opneemt.

En E621 = chemisch, glutamaat in parmezaanse kaas = natuurlijk en heeft geen E-nummer.
  zondag 20 februari 2005 @ 23:31:08 #62
45206 Pietverdriet
pi_25186547
quote:
Op zondag 20 februari 2005 22:59 schreef djkoelkast het volgende:

maar het gedraagt zich anders dan natuurlijke vitamine C die je in fruit en groenten opneemt.
Maak dat eens hard, vroeg ik je al eerder.
Ook voor glutamaat
  Moderator zondag 20 februari 2005 @ 23:41:17 #63
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_25186771
ik heb daar geen links van, maar het is wel zo
ga zelf zoeken als je het interessante materie vindt, ik hou het verder maar voor gezien in dit topic
  maandag 21 februari 2005 @ 00:01:38 #64
45206 Pietverdriet
pi_25187238
* Pietverdriet geeft DJ Koelkast een duimenapplaus.
pi_25190120
Ach ja. Je moet toch èrgens in geloven. Is het niet in god, dan maar in het verschil tussen kunstmatige en natuurlijke voedingsstoffen.
  Moderator maandag 21 februari 2005 @ 11:12:06 #66
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_25191658
Natuurlijke glutamaten zijn gebonden, in gebonden vorm.
Synthetische smaakversterker is in vrije vorm.

Ook wellicht interessant:

MSG wordt in het lichaam omgezet in y-aminoboterzuur, een psychoactieve stof die bepaalde zenuwknooppunten in de hersenen blokkeert. In het lichaam wordt deze stof afgebroken door mono- amine-oxydase, waardoor een evenwicht gehandhaafd blijft. Door medicijn gebruik (MAO-blokkers) of een overgevoeligheid voor glutaminezuur kunnen persoonlijkheidveranderingen ontstaan, zoals woedeaanvallen, schizofrenie en apathie. MSG werkt competitief met andere neurotransmitterstoffen waardoor de productie van acetylcholine (eveneens een neurotransmitter) verhoogd wordt, en leidt tot neurologische symptomen en gedragsstoornissen zoals hyperactiviteit. MSG mag niet toegepast worden in babyvoeding voor baby’s jonger dan 3 maanden. Het lost goed in water op; de oplossing is neutraal. Als smaakversterker is het alleen werkzaam bij een pH van 5 tot 8, in eiwitrijke voedingsmiddelen en in aanwezigheid van natriumchloride. Meestal wordt het toegepast in hoeveelheden van 0,2 tot 0,5%. Hogere concentraties geven een zoete smaak. Met een mengsel van 95% mononatriumglutamaat en 5% natriuminosinaat wordt een tienmaal zo sterk effect verkregen.
Juist omdat Ve-tsin een smaakversterker is wordt het vaak gebruikt in het eten in vooral Chinese restaurants. De klachten die na het bezoek aan een restaurant lijken vaak op een voedselvergiftiging. Vaak is er echter sprake van een overgevoeligheidsreactie op Ve-tsin. Meestal veroorzaakt de inname van meer dan 5 gram klachten. De hoeveelheid Ve-tsin die symptomen kan veroorzaken is echter vaak per individu verschillend. De klachten staan bekend als ‘Chinese Restaurant Syndroom’ of Kwok's disease. Mensen die gevoelig zijn voor deze stof kunnen klachten krijgen zoals druk in het gezicht, hoofdpijn, pijn op de borst en een branderig gevoel op verschillende plaatsen in het lichaam, algehele gevoel van malaise, maag- en darmklachten, versnelde hartslag en tintelingen.
MSG wordt aan verschillende producten toegevoegd die u mogelijk gebruikt. Soepen uit blik en uit pak, maggi, bouillon, chips, hartige snacks, kant-en-klaar maaltijden, kruidenmixen, Oosterse gerechten, vleeswaren en vooral zoutvervangers, bekend als natriumarme producten.
De glutamaatzuur in eiwitrijk voedsel heet L-glutamine; deze glutamine veroorzaakt geen klachten van de zenuwen of andere bijwerkingen. De ongebonden vorm van glutamaat is de D-glutamaat en komt niet van nature voor in hogere organismen. Wel vinden we deze vorm in de celwand van de al eerder genoemde bacterie Micrococcus glutamicus. Eind 1800 en aan het begin 1900 begon men met het vervaardigen van vrije glutaminezuur, de D-glutaminezuur. Deze vorm veroorzaakt bij proefdieren in de laboratoria schade aan de hersenen en bij mensen veroorzaakt het huidproblemen, hartkloppingen, depressie en epilepsie. D-glutaminezuur wordt ook toegevoegd aan pesticiden en mest. Hierdoor kunnen restproducten in ons voedsel en op ons bord terechtkomen. Het is dus niet vreemd dat iemand op sla de ene keer negatief reageert en de andere keer bij dezelfde soort sla geen klachten vertoont. De oorzaak ligt waarschijnlijk in het gebruik van meststoffen en/of pesticide op de groenten.
De FDA (Food and Drug Administration) vindt per definitie dat MSG een natuurlijk product is omdat het, zoals eerder genoemd, van nature voorkomt in bepaald voedsel. Waar men echter niet over praat is het verschil tussen ‘van nature’ en ‘in natuurlijke vorm’. De MSG dat gebruikt wordt in het voedsel is niet in natuurlijke vorm. De benaming ‘natuurlijk’ is daarom zeer bedrieglijk.
pi_25191681
Bron?
  maandag 21 februari 2005 @ 11:40:30 #68
45206 Pietverdriet
pi_25191955
quote:
Op maandag 21 februari 2005 11:12 schreef djkoelkast het volgende:
Natuurlijke glutamaten zijn gebonden, in gebonden vorm.
Synthetische smaakversterker is in vrije vorm.
Nee, is niet correct,
Voorbeeld Gerijpte kaas (type Parmezaan) Gebonden glutamaat (mg/100 g) 9847 vrij glutamaat (mg/100 g)1200
Erwten Gebonden glutamaat (mg/100 g) 5583 Vrij glutamaat (mg/100 g) 200
quote:
Ook wellicht interessant:

lap tekst
Mooi verhaal, maar Ik zou wel eens een bron willen zien daarvoor en op welk onderzoek dat gebaseerd is aangezien het in strijd is met wat hier staat,
http://www.familyhaven.com/health/ir-msg.html
Zoals je ziet staan daar gedegen bronnen bij en is het gebaseerd op dubbelblind onderzoek. Grappig dat er weer over chineese restaurants word begonnen, terwijl ik je er al op gewezen heb dat dit veel meer en plausibelere oorzaken kan hebben, voedselvergifitiging bv waar het op zou lijken. Lijkt mij dat je dan gewoon over voedselvergiftiging spreekt aangezien in alle onderzoeken blijkt dat glutamaat geen klachten veroorzaakt, maar het zeer duidelijk is dat slechte hygiene voedselvergiftiging veroorzaakt.

Schijnbaar zeggen mensen liever dat het aan glutamaat ligt dat ze zich beroerd voelen dan dat er in de keuken gerotzooit is of dat men teveel oranjeboom heeft gedronken.
pi_25192564
Is er een causaal verband te vinden tussen Oranjeboom en chinese restaurants?

Nee, even serieus. De samenstelling van een product wat op chemische wijze is verkregen wijkt natuurlijk niks af van de 'natuurlijke' vorm. Als dat wel het geval zou zijn, heb je gewoon een ander product. De enige manier waarop je dat kunt controleren is atoompjes tellen, toch?
  maandag 21 februari 2005 @ 12:58:44 #70
45206 Pietverdriet
pi_25192706
quote:
Op maandag 21 februari 2005 12:33 schreef wendy-tje het volgende:
Is er een causaal verband te vinden tussen Oranjeboom en chinese restaurants?

Nee, even serieus. De samenstelling van een product wat op chemische wijze is verkregen wijkt natuurlijk niks af van de 'natuurlijke' vorm. Als dat wel het geval zou zijn, heb je gewoon een ander product. De enige manier waarop je dat kunt controleren is atoompjes tellen, toch?
Precies mijn punt, maar...
In bepaalde kringen meent men dat beter te weten, zoals ook mensen menen dat bv een oneindig verdunt product een homeopatische werking heeft, terwijl je gewoon kan uitrekenen dat er geen enkele atoom van het opgeloste stofje over is in het oplosmiddel.
pi_25192920
quote:
Op maandag 21 februari 2005 12:58 schreef Pietverdriet het volgende:

Precies mijn punt, maar...
In bepaalde kringen meent men dat beter te weten, zoals ook mensen menen dat bv een oneindig verdunt product een homeopatische werking heeft, terwijl je gewoon kan uitrekenen dat er geen enkele atoom van het opgeloste stofje over is in het oplosmiddel.
Soms druist de waarheid tegen het gevoel in. Ik heb het zelf niet zo op zweverige dingen, maar evengoed zijn de ervaringen soms best interessant. Homeopatische middelen zijn soms inderdaad zó verdund dat er geen stofje meer over is, toch blijkt het (in sommige gevallen te werken). Er staat me bij dat water 'geheugen' heeft, en dat het daardoor wel werkt. Wetenschappelijk wellicht niet aan te tonen dus, maar misschien niet minder waar.

De waarheid van dit moment is misschien een andere dan die van morgen.
  maandag 21 februari 2005 @ 17:43:50 #72
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_25194154
Ik kan me best voorstellen dat sommige mensen gevoeliger zijn voor glutamaat oid en er dus last van krijgen maar het is volstrekte onzin dat er een verschil is tussen natuurlijk en chemische glutamaat. Die dingen bestaan uit exact dezelfde atomen en zijn ook exact gelijk. En water heeft ook geen geheugen, dus een verdunning die groter is dan 1 op 1023 is gewoon onzin (en veel verdunningen groter dan 1 op 1010 omdat er amper stoffen zijn die in zulke lage doses biologisch actief zijn).

Jammer dat die antipathie tegen chemische dingen nergens op gebaseerd is (behalve dan op een gebrek aan kennis).
pi_25194193
De meeste angsten zijn gebaseerd op een gebrek aan kennis...
pi_29114551
Ik ben er vorig jaar ook achter gekomen dat ik allergisch reageer op glutamaten (e621 tm e627).
mijn klachten:hoofdpijn,druk boven me ogen,tintelingen op me hoofd,onrustig gevoel in je lichaam).
ik was vorig jaar ook ondervoed,dus ik reageerd op meerdere producten heftiger .( ik had een magnesiumtekort en aantal vitamine b (oa b6 )lichtelijk tekort).
sindsdien overal opgelet.
een homeopatische arts is er dus ook achter gekomen dat ik slecht reageer op die stof.
en ik kan bij haar van die allergie af komen .het klinkt raar maar ik ben al van diverse allergien af(tomaat en varkensvlees).
  vrijdag 29 juli 2005 @ 19:34:40 #75
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_29244062
quote:
Op maandag 25 juli 2005 16:24 schreef black_devil1 het volgende:
Ik ben er vorig jaar ook achter gekomen dat ik allergisch reageer op glutamaten (e621 tm e627).
En hoe reageer je dan op oude kaas, ansjovis enzo? Want daar zit van nature ook glutamaat in.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')