abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9214077
Soft Machine was een Britse psychedelische rockformatie (of een ander labeltje dat je eraan wil hangen, maar deze is misschien het meest acuraat). Later krijgen ze wel een beetje een meer 'jazzier' geluid.

Erg toffe muziek.

Heb alleen nog maar "Third", maar bij Vork ook al "Fourth" en "Fifth" gehoord.

pi_9214339
Ik ben best wel een grote Soft Machine-fan, ik heb praktisch hun hele oeuvre compleet. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat lang niet alles even goed is, vooral vanaf Sixth is het nogal wisselvallig, aangezien er van de originele line-up toen ook nog maar een muzikant (keyboardspeler Mike Ratledge) over was.

De beste platen zijn naar mijn mening 'Volume II', 'Third', 'Fourth' en 'Bundles'. Helemaal een vette aanrader is de dubbel-cd met BBC-sessies voor het radioprogramma van John Peel. Jammer dat dit soort muziek bijna niet meer gemaakt wordt.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_9214691
Ik heb er ook wel eens naar geluisterd bij een vriend van me, mij klonk het als erg snelle jazz in de horen, wat me zelfs al een beetje aan drum n' bass deed denken. Erg gaaf, ik moet ook maar eens op zoek gaan naar een plaatje ofzo.
Het leek trouwens ook wel een klein beetje op Niels Petter Molvaer, dacht ik.
pi_9214743
softmachine, daar moet ik me nog steeds eens aan wagen. ik ken het niet. jammer is dat hun platen tweedehands nogal aan de prijzige kant zijn.
  dinsdag 18 maart 2003 @ 20:30:57 #5
3878 Vork
Manisch creatief
pi_9214768
Zenuwen-muziek, maar wel goeie. ik heb alleen Third Fourth en Fifth en een zooi mp3's van de eerste twee albums. Ja de kwaliteit wisselt ook al op binnen deze albums, maar ik mag er graag naar luisteren en tegenstelling tot zo'n beetje iedereen om me heen heb ik zo het idee .

Third t/m Fifth is zijn iig overgens op cd wel aardig goed te krijgen, voor een nice price prijsje. Die anderen zijn wat moeilijk te vinden en ik vrees ook wat duurder. Wil je plaat, ja dan zal het nog wel een stukje duurder zijn.

pi_9214940
Het is nogal een 'acquired taste', dat is beslist waar. Wat ik zelf erg gaaf vind aan de eerste platen is dat ze enorm veel rare maatsoorten gebruiken en dat de muziek aan de ene kant erg geimproviseerd is, maar er bij nadere beluistering ook erg veel structuur en gecomponeerde stukjes in te ontdekken zijn. Het solowerk van drummer & zanger Robert Wyatt is trouwens ook mooi, maar wel weer heel anders. Andere bands die een min of meer vergelijkbare stijl speelden zijn Henry Cow, National Health en Hatfield and the North, die ik ook allemaal wel tot mijn favorieten reken.
pi_9215220
quote:
Op dinsdag 18 maart 2003 20:30 schreef rheingold het volgende:
softmachine, daar moet ik me nog steeds eens aan wagen. ik ken het niet. jammer is dat hun platen tweedehands nogal aan de prijzige kant zijn.
Als je cd's ook ok vind... Bij de Sounds kwamen we dus Third, Fourth/Fifth tegen voor slechts 8,99 per cd'tje.
pi_9215280
Ik hoop dat ze Third ook ooit nog eens in een geremasterde versie uitbrengen, de geluidskwaliteit van de huidige cd vind ik wel een beetje ondermaats. Maar ik heb ook de originele dubbel-LP en die klinkt ook niet geweldig, dus ik vrees dat het aan de mastertapes ligt. Maar natuurlijk laat ik mijn luisterplezier daardoor niet verpesten, zo erg is het nu ook weer niet. Volume I en II zijn trouwens met z'n tweeen op een enkele cd gezet, die is meestal ook niet zo duur.
pi_9216103
quote:
Op dinsdag 18 maart 2003 20:46 schreef Seborik het volgende:

[..]

Als je cd's ook ok vind... Bij de Sounds kwamen we dus Third, Fourth/Fifth tegen voor slechts 8,99 per cd'tje.

cd's vind ik niet ok.
pi_9292075
Populair topic, dit.

* Zander draait nu 'Teeth' van SM IV... hard.

vrijdag 21 maart 2003 @ 22:28:48 #11
9613 Seborik
I, Voyager
pi_9293637
Die dromerige zang bij Moon in June vind ik echt geweldig.

Zijn er meer nummers met zulke zang?

pi_9298805
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 22:28 schreef Seborik het volgende:
Zijn er meer nummers met zulke zang?
Op bijna heel 'Volume II' wordt zo gezongen, verder is Robert Wyatts solo-werk dan ook wel aan te raden (vooral de platen 'Dondestan' en 'Shleep', mooi.. )
pi_9298987
Cool, bedankt.
  zondag 23 maart 2003 @ 17:25:40 #14
9155 Scylla
Ggggrunge.
pi_9320056
Ik heb gister Fourth/Fifth gekocht, en ben hem nu aan het luisteren. Zowiezo erg dromerige muziek, fijne baslijntjes zitten er oo steeds in, alleen zang ben ik nog niet tegengekomen. Niet dat dat erg is, ik kan me er momenteel niet echt zang bij voorstellen...
pi_9430134
Nog een fan meldt zich.

favo nummers:
A certain kind -> fantastisch kwetsbaar gezongen, heerlijk nummer
Why are we sleeping -> ook zo'n heerlijke meezinger
Beide nummers van volume 1&2

zaterdag 17 mei 2003 @ 19:30:26 #16
9613 Seborik
I, Voyager
pi_10497202
Met Vork vorige week Amsterdam geplunderd waar zij een leuk exemplaar hadden liggen van 4/5 op één cd'tje, dus maar meegenomen.
Ik vind hem toch wat minder dan Third, eigenlijk. Third heeft voor mij wat meer sfeer en ook mis ik een beetje de vocalen die er op Third wel te vinden zijn, waar ik reeds hierboven mijn appreciatie over uit heb gesproken.

zaterdag 17 mei 2003 @ 19:33:37 #17
3878 Vork
Manisch creatief
pi_10497286
Ik vind de muziek sowieso vanaf Third tot hoe hoger het nummer hoe mindfer samenhangend.

Volume 1 en 2 zijn zeerzeker ook ok, geen lange improvisaties, maar zeer goeie nummers met zang erbij (iets voor jou Sebbo, die eerste twee ga je namelijk zeker goed vinden).

zaterdag 17 mei 2003 @ 20:58:11 #18
14505 OProg
A Life in Music
pi_10499139
quote:
Op zaterdag 17 mei 2003 19:33 schreef Vork het volgende:
Ik vind de muziek sowieso vanaf Third tot hoe hoger het nummer hoe mindfer samenhangend.

Volume 1 en 2 zijn zeerzeker ook ok, geen lange improvisaties, maar zeer goeie nummers met zang erbij (iets voor jou Sebbo, die eerste twee ga je namelijk zeker goed vinden).

Die 1e 2 zijn idd goed. Meer jaren 60 songgericht dan de albums die erna kwamen. Third is ook wel een enorme partij gefreak 4/5/6 liggen wel in het verlengde, hoewel de muziek ergens nog vreemder werd. Sommige stukken lijken wel 1 grote improv. Maar leuk om te hebben en betaalbaar

7 is ook erg vreemd, niet altijd even sterk maar al met al toch een goed album. Heb hem eigenlijk nog nooit in nederland gezien op CD. Heb zelf een japanse Epic uitgave van de beurs.

De albums die daarna kwam, Softs en Bundles vind ik geweldig. Met name bundels en dan "Hazard Profile" met dat geweldige gitaarwerk van Holdsworth.

Opnames van rond die tijd zijn ook uitgebracht. Rubber Riff bevat sessies uit '76 met John Etheridge op gitaar. Niet alle nummers zijn even sterk maar met name het nummer "Pavan" is geweldig. Eenvoud maar toch zo mooi en sfeervol...

Land Of Cockayne is vaag en ken hem zo slecht dat ik er niet veel over te zeggen heb. Deed me eig helemaal niks. Zelfs de hoes doet me niks...

Trouwens, bij de Media Markt R'dam staat een vaag cdtje met als naam Soft Machine, uitgebracht op Neon (?) in 1999. Dit is in feite gewoon "Jet Propelled Photographs" met opnames uit '68

Ik zou zelf trouwens graag "Alive and Well in Paris" op CD willen

"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  zaterdag 17 mei 2003 @ 21:08:06 #19
9613 Seborik
I, Voyager
pi_10499343
quote:
Op zaterdag 17 mei 2003 20:58 schreef OProg het volgende:
Bij de Concerto en Boudisque in Amsterdam hadden ze aardig wat Soft Machine cd's. Misschien kun je hem daar wel vinden, anders misschien online ergens.
  zaterdag 17 mei 2003 @ 21:08:42 #20
9613 Seborik
I, Voyager
pi_10499357
quote:
Op zaterdag 17 mei 2003 19:33 schreef Vork het volgende:
Misschien een volgende keer dan wanneer hij er ligt.
  zaterdag 17 mei 2003 @ 21:11:35 #21
14505 OProg
A Life in Music
pi_10499426
quote:
Op zaterdag 17 mei 2003 21:08 schreef Seborik het volgende:

[..]

Bij de Concerto en Boudisque in Amsterdam hadden ze aardig wat Soft Machine cd's. Misschien kun je hem daar wel vinden, anders misschien online ergens.

Zal binnenkort weer eens gaan kijken. Heb wel 1 keer iets gezien wat er op leek op een beurs. Maar die uitgave was diep-vaag

En naar Concerto/Fame/Boudisque kost altijd heel veel geld

Maar Concerto heeft wel vaak hele vette 2e hands

"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
  zaterdag 17 mei 2003 @ 21:30:41 #22
2889 Zander
He's gone
pi_10499778
Ik zag dat er nu ook weer een nieuwe cd met BBC sessies is uitgekomen, al zal ik zelf het meeste vast al hebben.

Een Soft Machine-cd die je koste wat kost moet vermijden is "Facelift". Op papier ziet het er goed uit: live-opnames van de line-up rond Third/Fourth, maar de geluidskwaliteit is zwaar ondermaats. Niet matig, maar tenenkrommend slecht. Caveat emptor, dus...

zaterdag 17 mei 2003 @ 21:36:43 #23
14505 OProg
A Life in Music
pi_10499909
quote:
Op zaterdag 17 mei 2003 21:30 schreef Zander het volgende:
Een Soft Machine-cd die je koste wat kost moet vermijden is "Facelift". Op papier ziet het er goed uit: live-opnames van de line-up rond Third/Fourth, maar de geluidskwaliteit is zwaar ondermaats. Niet matig, maar tenenkrommend slecht. Caveat emptor, dus...
Mjah...

Virtually en Backwards zijn dan weer wel erg leuk...

van de BBC heb ik een cd "Live in Concert". uitgebracht door Windsong International in 1993...

pi_10532359
Soft Machine is gaaaaf...
'k heb hun gelijknamige CD, en een boel MP3's (van billy ), en ze zijn errug gaaf..
Ook maar es gaan zoeken voor die BBC-sessies, zijn meestal ook wel interessant.
  maandag 19 mei 2003 @ 20:12:10 #25
46605 Mahavishnu
I've seen things.
pi_10543870
quote:
Op zaterdag 17 mei 2003 21:30 schreef Zander het volgende:
Ik zag dat er nu ook weer een nieuwe cd met BBC sessies is uitgekomen, al zal ik zelf het meeste vast al hebben.
De versie van Moon in June die op de BBC Sessies staat heeft gewijzigde lyrics:
quote:
I can still remember
The last time we played on Top Gear
And though each little song
Was less than 3 minutes long
Mike squeezed a solo in somehow

And although we like our longer tunes
It seems polite to cut them down
To little bits
They might be hits
Who gives an afterall
Tell me how would you feel
In the place of John Peel
You just can't please all of the musicians
All the time

Playing now is lovely
Here in the BBC
We're free to play almost as long
And as loud
As a jazz group
Or an orchestra on Radio Tree

There are dance halls and theatres
With acoustics worse than here
Not forgetting the extra facilities
Such as the tea machine
Just along the corridor

So to all our mates like Kevin,
Caravan and the old Pink Floyd
Allow me to recommend Top Gear
Despite it's extraordinary name

Yes playing playing now is lovely
Here in the BBC
We're free to play almost as long and as loud
As the foreign language classes
And that John Cage interview
And the jazzgroups
And the orchestras on Radio Three.
Wyatt schijnt het een paar minuten voor de broadcast te hebben geschreven. Ik vond het wel grappig.
Like carrots, handbags, cheese, toilets, Russians, planets, hamsters, weddings, poets, Stalin, Kuala Lumpur, pygmys, budgies, Kuala Lumpur, carrots, handbags, cheese.
pi_10546307
Ik luister nu nmaar broken earth, maar ik heb geen idee wat ik daar van vinden moet. Het is in ieder geval heel erg wennen.
It's in the air tonight
pi_10546651
Toevallig heb ik nog een demo van Softmachine's Softspace op m'n FTP staan. Ik weet niet of deze track zo bijzonder is, maar ze waren hun tijd iig al ver vooruit.
  vrijdag 20 juni 2003 @ 03:38:27 #28
36923 Wodan
Hond van de donder.
pi_11237769
Wat trouwens erg tof was, is dat toen Vork en ik samen bij de Concerto, een Muziekwinkel in Amsterdam, waren, ze daar Soft Machine draaiden in de tweedehandsafdeling.

Goede Muziekzaken herken je meteen.

dinsdag 2 december 2003 @ 00:01:36 #29
14505 OProg
A Life in Music
pi_15077306
quote:
Op zaterdag 17 mei 2003 20:58 schreef OProg het volgende:

[..]

Ik wist dat dit hier nog ergens stond

Ik heb hem dus inmiddels. Vage plaat. Met een mobile-recording unit opgenomen. Geen publiek te horen. Lijkt in fiete gewoon studio. Bevat een aantal goede stukken maar zeker tegen het einde heb ik wel het idee dat de koek een beetje op was. Ondanks sterke momenten ook stukken die minder boeien. En het tijdperk waarin dit speelde, 77, was ook niet echt positief voor dit soorf muziek.

Softs dus ook gekocht. Blijft een hele sterke plaat. Net iets minder dan Bundles, dat was mij betreft mede door Holdsworth zo goed is. MAar zijn vervanger, John Etheridge kon er ook wat van

Land of Cocayne ook weer zitten beluisteren. Ondanks de namen (Holdsworth, Jack Bruce oa) zeer matig. "(Black) Velvet Mountain" is wat mij betreft dan een goed nummer, maar er staat ook van zulke gladde zooi op. Absoluut niet Soft Machine, het sluit wat mij betreft op geen enkele periode aan. Muzikaal doet het me dan denken aan Deodato. In feite een beetje een overbodige stuiptrekking van deze geweldige band.

[Dit bericht is gewijzigd door OProg op 02-12-2003 00:04]

pi_15079004
Mjah, ik ben zelf eerlijk gezegd van alledrie die albums niet echt gecharmeerd. Er wordt uiteraard wel goed gespeeld, maar het ontbreekt een beetje aan echt sterke composities en een 'eigen' smoel. "Land of Cockayne" vind ik zelfs ronduit slecht. Uiteraard heb ik ze wel allemaal (op lp) om de verzameling compleet te houden.

Vorige week nog "BBC Radio 1971-1974" gekocht, en die is wel erg okee, met een nieuwe versie van de Hazard Profile-suite van Bundles.

Ik zag trouwens ook nog een nieuwe cd-uitgave van "Third" liggen, in een digipack. Enig idee of die geremastered is of in ieder geval beter klinkt dan de oude cd? (ik heb die uitgave op Rewind / Columbia).

[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 02-12-2003 01:33]

dinsdag 2 december 2003 @ 18:31:24 #31
14505 OProg
A Life in Music
pi_15096125
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 01:17 schreef Zander het volgende:
Mjah, ik ben zelf eerlijk gezegd van alledrie die albums niet echt gecharmeerd. Er wordt uiteraard wel goed gespeeld, maar het ontbreekt een beetje aan echt sterke composities en een 'eigen' smoel. "Land of Cockayne" vind ik zelfs ronduit slecht. Uiteraard heb ik ze wel allemaal (op lp) om de verzameling compleet te houden.
Ik had er idd al 2 @ LP maar wilde ze ook @ CD hebben

Softs vind ik sterk. Minder dan bundles maar wel lekker luisteren. "Land of C" heeft toch een paar sterke momenten (ze zijn zeldzaam, maar goed). Over het geheel is het idd vrij beroerd. Er staan een paar stukken op waar je haast verwacht dat het volume omlaag gaat en iemand begint met heb voorlezen van de tussenstanden uit het betaald voetbal...

quote:
Vorige week nog "BBC Radio 1971-1974" gekocht, en die is wel erg okee, met een nieuwe versie van de Hazard Profile-suite van Bundles.

Die heb ik ook algezien. Het zijn in totaal 2 cd's. Ook 1 van 68-71 meen ik. Ik was idd benieuwd naar het materiaal met Holdsworth. Is het goed verder en is Hazard Profile-suite anders?
quote:
Ik zag trouwens ook nog een nieuwe cd-uitgave van "Third" liggen, in een digipack. Enig idee of die geremastered is of in ieder geval beter klinkt dan de oude cd? (ik heb die uitgave op Rewind / Columbia).
Wat ik er zo over las twijfel ik om eerlijk te zijn of het een remaster is. Hij ziet er wel gaaf uit zo...
pi_15096512
iemand hier bekende met het werk van caravan en hatfield and the north????
pi_15096564
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 18:31 schreef OProg het volgende:
Die heb ik ook algezien. Het zijn in totaal 2 cd's. Ook 1 van 68-71 meen ik.
Het zijn zelfs twee verschillende dubbel-cds. 1967-1971 heb ik zelf niet gekocht, omdat bijna al het materiaal ook al op de oude "Peel Sessions" dubbelaar staat. Maar als je die niet hebt, dan zou ik deze cd eerder aanschaffen dan de 71-74 cd. De Softs in de klassieke line-up op hun best, en nog goed opgenomen ook.
quote:
Ik was idd benieuwd naar het materiaal met Holdsworth. Is het goed verder en is Hazard Profile-suite anders?
Holdsworth is alleen op de tweede cd te horen, maar daar staat Hazard Profile dus integraal op. Het arrangement is niet echt anders dan de studio-versie, maar hij speelt wel een paar erg lekkere solo's. Mike Ratledge ook trouwens, met dat zwaar overstuurde orgelgeluid dat je zo vaak hoort op de eerste paar Soft-albums. Maar goed, als je die BBC-sessies van de klassieke line-up nog niet hebt, zou ik die zelf eerder aanschaffen.
quote:
Wat ik er zo over las twijfel ik om eerlijk te zijn of het een remaster is. Hij ziet er wel gaaf uit zo...
Hij zag er idd wel mooi uit, zo. Maar het gaat me eigenlijk meer om de geluidskwaliteit, want die is (zoals ik al eerder schreef) op de originele cd toch wel behoorlijk matig, al maakt de muziek natuurlijk alles weer goed.
pi_15096792
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 18:44 schreef rheingold het volgende:
Ja hoor. Caravan vind ik wisselvallig (eerste paar platen zijn wel erg goed), maar de twee Hatfield-albums behoren tot mijn absolute favorieten, al heeft het wel even geduurd voordat ik het echt op waarde kon schatten. OProg zal deze bands ongetwijfeld ook wel kennen.
  dinsdag 2 december 2003 @ 18:58:14 #35
14505 OProg
A Life in Music
pi_15096815
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 18:47 schreef Zander het volgende:

[..]

Het zijn zelfs twee verschillende dubbel-cds. 1967-1971 heb ik zelf niet gekocht, omdat bijna al het materiaal ook al op de oude "Peel Sessions" dubbelaar staat. Maar als je die niet hebt, dan zou ik deze cd eerder aanschaffen dan de 71-74 cd. De Softs in de klassieke line-up op hun best, en nog goed opgenomen ook.

Dat bedoelde ik

Ik heb ook wel interesse in die eerste CD van de 2. (na die 2e natuurlijk ). Wat ik heb van de BBC opnames is een rommelpotje. Vage cd's van het Windsong-label die er veder niet uit zien. Opnames zijn redelijk, maar ook niet echt super.

quote:
Holdsworth is alleen op de tweede cd te horen, maar daar staat Hazard Profile dus integraal op. Het arrangement is niet echt anders dan de studio-versie, maar hij speelt wel een paar erg lekkere solo's. Mike Ratledge ook trouwens, met dat zwaar overstuurde orgelgeluid dat je zo vaak hoort op de eerste paar Soft-albums. Maar goed, als je die BBC-sessies van de klassieke line-up nog niet hebt, zou ik die zelf eerder aanschaffen.

Hij zag er idd wel mooi uit, zo. Maar het gaat me eigenlijk meer om de geluidskwaliteit, want die is (zoals ik al eerder schreef) op de originele cd toch wel behoorlijk matig, al maakt de muziek natuurlijk alles weer goed.

Ik zal het wel eens vragen deze week aan iemand die het misschien wel weet.

Vandaag wel Soft Works gekocht. 2003 album met Holdsworth, Elton Dean, Hugh Hopper en John Marshall. Zal er straks eens lekker voor gaan zitten

quote:
Op dinsdag 2 december 2003 18:44 schreef rheingold het volgende:
Ja

Hatfield en the North is absolute top, op beide albums National Health, Gilgamesh en Egg zijn ook absolute aanraders

Caravan is ook erg sterk, vooral "In the land of grey and pink" is een favoriet. Wat ook echt geweldig is is "Live at the Fairfield Halls, 1974". Deze is officieel uitgegeven en echt een geweldige registratie van het beste Caravan-werk.

De eerste 6 albums zijn erg goed. "Blind Dog at..." en "Cunning Stunts" redelijk goed. Wat matige dingen komen er wel op voor maar over de hele linie vrij goed .

Caravan is imho later wel een beetje op een zijspoor geraakt. "Better by Far" is zeer matig. Ik kende toen ik deze LP kocht Caravan ook alleen van de eerste albums. Groot was dan ook de teleurstelling bij het horen. Echt matige tot slechte nummers. Het titelnummer is me toch een zeikdeuntje..

Die jaren '80 albums zijn ook niet echt top (The album/back to front). De afgelopen jaren lijken ze vooral uit te blinken in het uitbrengen van live-albums en vaag oud werk waarover ze zelf inmiddels de controlle kwijt zijn geloof ik. Er komt vrij veel overbodig spul uit.

Het nieuwe album van begin dit jaar is dan wel weer leuk

[Dit bericht is gewijzigd door OProg op 02-12-2003 19:06]

pi_15103072
een nieuw album van caravan???? ben benieuwd

land of grey and pink is idd erg goed. dat nummer over die golfbaan is hilarisch en kant 2 is helemaal instrumentaal en ik vind ik een topper.

van haffield and the north vind ik shaving is boring toch wel erg goed.

woensdag 17 december 2003 @ 00:22:46 #37
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15471259

De stroom met bbc releases gaat nog even door; deze komt eind januari uit.
Het is een dubbel cd ; disk 1 is dacht ik eerder al uitgebracht als BBC Live in Concert 1971.

(Ik ken zelf alleen 3 4 en 5. Ik heb zo te zien nog wel wat in te halen. )

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  dinsdag 23 december 2003 @ 22:00:46 #38
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_15652370
Ik ben inmiddels ook met Soft Machine begonnen, "Fourth" en "Fifth". Behoorlijk sterk spul, en dan met name de eerstgenoemde. Als ik deze een beetje onder de knie heb ga ik wel op zoek naar meer materiaal van deze verrassend interessante band!
pi_16772205
Heeft iemand trouwens de laatste plaat van Robert Wyatt, Cuckooland, al gehoord? Echt weer een pareltje, al duurt het (zoals bij hem gebruikelijk is) wel even voordat het kwartje gevallen is.
pi_16781093
Ik heb zelf vrijwel alle platen gehad (Ook de eerste twee Lp,s) Echter deze zijn toch het beste.

Bundless 1975 (EMI) Met Allan Holdsworth
Softs 1976 (EMI)
In 1990 zijn deze op cd uitgebracht op ''See for miles ahead records''
The land of cockayne 1981 (EMI) Met Allan Holdsworth.
Deze is in 1996 op cd uitgebracht op ''One way records''

Deze lp,s zijn al jaren ook op cd leverbaar.

zondag 1 februari 2004 @ 20:14:17 #41
14505 OProg
A Life in Music
pi_16789054
quote:
Op zondag 1 februari 2004 13:25 schreef Zander het volgende:
Heeft iemand trouwens de laatste plaat van Robert Wyatt, Cuckooland, al gehoord? Echt weer een pareltje, al duurt het (zoals bij hem gebruikelijk is) wel even voordat het kwartje gevallen is.
Ik vind dat zijn vrouw een beetje teveel te horen is tegen het einde van de plaat. Verder idd een sterk album
  dinsdag 3 augustus 2004 @ 21:24:51 #42
14505 OProg
A Life in Music
pi_21040188
Ik zag in de TV-gids dat vrijdag de 13e 's avonds op de BBC een docu over Robert Wyatt is

De tijd moet ik nog opzoeken maar ik meen dat het BBC 2 was
pi_21253615
Vanavond om 0:35 op BBC 2, dus.
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 11:36:06 #44
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_21254315
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 11:04 schreef Zander het volgende:
Vanavond om 0:35 op BBC 2, dus.
Bedankt voor de tip!
Ik hoop dat ik er aan denk om mijn videorecorder aan te zetten...
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 13:54:34 #45
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_21257697
ik heb het een poging gegeven.. het moet nog even inwerken
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 17:14:01 #46
14505 OProg
A Life in Music
pi_21262637
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 13:54 schreef Harry_Sack het volgende:
ik heb het een poging gegeven.. het moet nog even inwerken
Welk album?
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 17:18:48 #47
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_21262739
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 17:14 schreef OProg het volgende:

[..]

Welk album?
Triple echo
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  maandag 21 maart 2005 @ 20:06:09 #48
14505 OProg
A Life in Music
pi_25643220
Ik zag 2 opvallende dingen in de concertagenda

Soft Machine
10/05 Zaandam, De Kade

Hatfield and the North
16/06 Verviers (B), Spirit of 66
17/06 Zaandam, De Kade:
pi_25643353
Heb pasgeleden "Third" nog gekocht.. Erg gaaf album
  dinsdag 22 maart 2005 @ 21:09:09 #50
14505 OProg
A Life in Music
pi_25668768
Die nieuwe versie?
  Redactie Frontpage woensdag 23 maart 2005 @ 09:19:14 #51
95179 TheGrandWazoo
Zelfmoord is een optie! Bazbo
pi_25677106
cardboard? Die heb ik Geluid is even köt overigens.
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
  woensdag 23 maart 2005 @ 21:36:54 #52
14505 OProg
A Life in Music
pi_25694260
quote:
2005
January

Hatfield and the North reform with a line-up of Phil Miller, Richard Sinclair and Pip Pyle, with Alex Maguire on keyboards
Dave Stewart doet zoals verwacht niet mee.

Ik kan alleen niet vinden wie er nu precies in die nieuwe Soft Machine bezetting zitten die ook gaat touren.
  woensdag 23 maart 2005 @ 21:46:35 #53
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_25694518
quote:
Soft Machine
John Etheridge (electric guitar); Elton Dean (saxello, alto sax, Fender Rhodes), Hugh Hopper (electric bass); John Marshall (drums)
On tour june and summer 2005
volgens deze link
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  woensdag 23 maart 2005 @ 21:58:40 #54
14505 OProg
A Life in Music
pi_25694849
Ik had ergens Karl Jenkins nog wel verwacht omdat hij al eerder met de naam aan de haal ging.

Wel een coole bezetting trouwens.
pi_25703463
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 21:09 schreef OProg het volgende:
Die nieuwe versie?
Cardboard ja
Gewoon voor 7 euro (ofzoiets)
  zaterdag 26 maart 2005 @ 14:27:44 #56
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_25757006
Ik zag dat de Hatfield BBC sessies nu ook legaal op cd zijn verschenen, maar alleen online te koop: http://www.burningshed.com/index.asp?page=artist&collection=66 .. en een recensie: http://www.allaboutjazz.com/php/article.php?id=16536

Ik twijfel een beetje of ik naar die concerten van Soft Machine en Hatfield moet gaan, het zijn wel twee van mijn favoriete bands, maar ik heb verder geen idee of het nog steeds ergens naar klinkt.

Jammer ook dat Mike Ratledge niet meer bij Soft Machine speelt, zonder dat ranzig vervormde orgeltje is het vast niet helemaal hetzelfde. Doet 'ie sowieso eigenlijk nog iets in de muziek?
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  donderdag 14 juli 2005 @ 20:12:01 #57
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_28810403
Ik heb zaterdag Volume One en Two op (één) CD gekocht!
Gave muziek!
feest
pi_28810706
Ik luister nu 'Slightly all the time' van Third. Heerlijke muziek toch.

Ik ken zelfs vrouwen die dit waarderen, toch wel apart want meestal houden de dames niet zo van experimenteel gefröbel. Maar goed, dit nummer is nu eenmaal ook uitstekend bruikbaar als muzikaal behang terwijl je met andere dingen bezig bent.

Een opvallende kwaliteit van de Soft Machine (van eind jaren '60) vind ik dat hun muziek zelfs nu nog niet echt gedateerd klinkt. Vind ik dan. Dat is tamelijk knap voor de soort muziek die ze maakten.

Zit inmiddels bij Moon in June
pi_32114030
Ik ga ook voor Bundles, de rest vind ik wat minder, ik heb ook het idee dat Bundles een beetje een a-typisch Soft Macine album is. Klopt dat?
pi_32183062
Ik vind Volume One en Volume Two nog steeds fantastisch!
feest
  vrijdag 10 februari 2006 @ 21:36:43 #61
14505 OProg
A Life in Music
pi_34950341
British jazz saxophonist Elton Dean died on the evening of February 7th, 2006, in a London hospital. For the last year in particular he had been suffering from heart and liver related heart problems. He was 60.
Dean first gained acclaim as a member of the Keith Tippett Group, led by the English pianist and featuring the horn section of Dean, Marc Charig and Nick Evans, in 1969. Later that year, Dean, Charig and Evans were hired by Soft Machine to augment their core trio. After touring as a septet, the band was trimmed down to a quintet, then a quartet. This resulted in what many consider the classic Soft Machine line-up of Robert Wyatt, Mike Ratledge, Hugh Hopper and Elton Dean, which recorded Third (1970) and Fourth (1971) for CBS.

Dean left Soft Machine after 1972's Fifth to devote his time to his own group, Just Us, and various jazz-oriented line-ups, many of them featuring Tippett. Over the years however, he remained associated with the Soft Machine family (also known as the "Canterbury scene"), often in the company of bassist Hugh Hopper, while leading his own acoustic jazz quartets and quintets.

In the past few years Dean had again been involved in a variety of Soft Machine-derived line-ups: SoftWorks with Hugh Hopper, Allan Holdsworth and John Marshall; Soft Machine Legacy with Etheridge replacing Holdsworth; Soft Bounds, with Hopper and French jazzers Sophia Domancich and Simon Goubert; and the French-based PolySoft tribute project, again featuring Hopper. Soft Machine Legacy recorded its debut album in September, and the band were looking forward to supporting it with a series of live performances; a live DVD, recorded in Paris last December, is also set for release later this year.
  Redactie Frontpage dinsdag 9 juni 2009 @ 08:10:00 #62
95179 TheGrandWazoo
Zelfmoord is een optie! Bazbo
pi_69851353
En na Elton Dean is ook Hugh Hopper niet meer

Ik zag hem nog drie jaar geleden op Zappanale spelen...

Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
pi_69854835
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 08:10 schreef TheGrandWazoo het volgende:
En na Elton Dean is ook Hugh Hopper niet meer

Ik zag hem nog drie jaar geleden op Zappanale spelen...

[ afbeelding ]
Kut

Toch blij dat ik 'm nog één keer heb kunnen zien, op diezelfde Zappanale.
En wát een optreden was dat zeg!
pi_69855643
Heb Third maar es (lekker hard) opgezet.
Heerlijke plaat, en veeeel te lang geleden voor het laatst gehoord.
  Moderator woensdag 20 februari 2013 @ 20:11:54 #65
9859 crew  Karina
Woman
pi_123131860
Kickje als test :)
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  woensdag 20 februari 2013 @ 20:15:03 #66
14505 OProg
A Life in Music
pi_123132042
Dank! :)

Helaas om minder leuke reden en is dit topic zo langzamerhand wat sober aan het worden.
Want nu is Kevin Ayers overleden. ;(

quote:
Soft Machines Kevin Ayers (68) overleden
Eergisteren is in zijn huis in Frankrijk de Britse zanger Kevin Ayers in zijn slaap overleden. Ayers, die in de jaren zeventig samen met Robert Wyatt en Mike Ratledge lid was van The Soft Machine, werd 68. Dat maakt muziekblad Mojo bekend.

Ayers werd geboren in Engeland, maar bracht een groot deel van zijn jeugd door in Maleisië. Daarna heeft hij zich nooit meer echt thuis gevoeld in Engeland. Eind jaren '70 verhuisde Ayers naar Mallorca, om in de jaren '90 naar Zuid-Frankrijk te verhuizen.

Robert Wyatt
Hij begon zijn muzikale carričre in 1964-1965, als leadzanger van The Wilde Flowers. Ayers voelde zich sterk aangetrokken tot de ongedwongen sfeer die hing in de groep rond Robert Wyatt, die hun verzamelplaats had in het herenhuis van Wyatts moeder. Met het splitsen van The Wilde Flowers ging Ayers mee naar The Soft Machine.

The Soft Machine
De eerste elpee van The Soft Machine werd in New York opgenomen. Er staat een aantal songs op die door Ayers zijn geschreven. De Amerikaanse tournee van een half jaar, waarbij The Soft Machine support act voor Jimi Hendrix was, werd voor Ayers een breekpunt. Het toeren putte hem te veel uit en hij trok zich terug.

Mike Oldfield
Samen met de nog heel jonge Mike Oldfield begon Ayers de band The Whole World. De band bracht maar één, weliswaar invloedrijk album uit, 'Shooting At The Moon', in 1970.

In 1974 speelde Ayers een concert samen met Nico, Brian Eno en John Cale.

Eind jaren '70 trok hij zich meer en meer terug op Mallorca. Met volgende albums had Ayers weinig succes in Engeland of Amerika, maar bleef hij wel een warme ontvangst kennen op het Europese vasteland, met name in Spanje, Nederland en België.

In de jaren '90 ging Ayers zich weer actiever met muziek bezighouden. In 1992 kwam 'Still Life With Guitar' uit en ging Ayers weer toeren. Begin jaren 2000 toerde Kevin Ayers weer uitgebreid op het Europese vasteland.

http://www.ad.nl/ad/nl/56(...)s-68-overleden.dhtml

Zo maar een solowerk van hem opzetten. :{ ;( ;(
  Trouwste user 2022 donderdag 21 februari 2013 @ 11:04:09 #67
7889 tong80
Spleenheup
pi_123153162
Weer een held in de muzikale hemel. :{

:{
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 21 februari 2013 @ 18:48:15 #68
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_123170847
Helaas ... Heb van je muziek genoten :{
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Espaņol
Come On
  donderdag 21 februari 2013 @ 18:51:57 #69
181124 chufi
Hace frio o no?
  donderdag 21 februari 2013 @ 18:54:10 #70
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_123172575
Hmmmm...heb al een jaar of 20 Third en Fourth op vinyl in huis, maar heb ze al minstens 15 jaar niet meer geluisterd.
Morgen toch maar eens in mijn verzameling gaan spitten en ze weer eens opzetten.
Meen me te herinneren dat ik de derde toentertijd wel redelijk vaak gedraaid heb.
  donderdag 21 februari 2013 @ 20:46:17 #72
14505 OProg
A Life in Music
pi_123175933
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 18:48 schreef chufi het volgende:
Helaas ... Heb van je muziek genoten :{
Ja. ;(

Gisteravond als eerbetoon 'Whatevershebringswesing' en 'Yes We Have No Maņanas (So Get Your Maņanas Today)' zitten luisteren. O+
  donderdag 21 februari 2013 @ 21:02:41 #73
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_123176860
quote:
1s.gif Op donderdag 21 februari 2013 20:46 schreef OProg het volgende:

[..]

Ja. ;(

Gisteravond als eerbetoon 'Whatevershebringswesing' en 'Yes We Have No Maņanas (So Get Your Maņanas Today)' zitten luisteren. O+
Die heb ik ook ... Mooie platen ja :Y
Musica Espaņol
Come On
  donderdag 21 februari 2013 @ 21:34:18 #74
181124 chufi
Hace frio o no?
  donderdag 21 februari 2013 @ 21:39:07 #75
181124 chufi
Hace frio o no?
  donderdag 21 februari 2013 @ 21:42:03 #76
181124 chufi
Hace frio o no?
  donderdag 21 februari 2013 @ 21:51:13 #77
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_123179877
die had ik al
Deze dan:

Musica Espaņol
Come On
  donderdag 21 februari 2013 @ 22:04:21 #78
14505 OProg
A Life in Music
pi_123180743
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')