quote:
Deels zekers wel dat het de hersenen niet traint in zelf berekenen.
Met dat het met AI steeds duidelijker wordt dat we ons zelfstandig denken afhankelijk zijn van technische ingevulde "voorzieningen".
//--//
Leren is niet alleen begrijpen maar dat ook zelf(standig) kunnen toepassen, uitleggen of onderbouwen.
Industrialisatie heeft 'ons' eigen "kunnen" vervangen en informatisering met nu dan superintelligentie, heeft ons vermogen zelf iets te begrijpen weggenomen. Zonder noodzaak tot iets zelf te moeten kunnen of te hoeven begrijpen, heeft het ontwikkelen van andere "vaardigheden" geen nut. Resultaat zijn, wat ik zie, volstrekt inwisselbare politici die vooral goed zijn in (SISO shitin-shitout) prompten. Gewoon zeggen dat iets kan, ook al zijn het volstrekt leugens.
Het is best triest dat men (ook ik) niet snel meer uit het hoofd kan rekenen, Met het telraam grootgebracht, mogelijk nog wel dingen wat kunnen schatten of iets ongeveer in de buurt zit.
Kinderen anno nu nauwelijks zelf nog enig benul hebben van verhoudingen, benodigde inspanningen en puur hun "mening" zijn gaan baseren op wat ze aangenaam (tevens geheel op maat aangeboden) overkomt. Wat dan ook; alles kan, is anders desnoods maakbaar en hooguit dan een kwestie van dit zg. willen.
De kunst van politici is vooral iets heel aannemelijk maken met dat zijzelf niet hoeven te beschikken over enige vaardigheid tot een realisatie.
Een AI systeem, inclusief het dan voortdurend vasthouden van iemands aandacht (streamaddiction), zal niet tegendraads kunnen zijn. Daarin de verzoeker op de eigen wenken direct bedienen.
Eenmaal wetend wat iemand drijft, is het niet moeilijk die persoon te laten denken dat die daarin zelf beslist en beschikt.
Dit zelfde zie ik ook met de vrije nieuwsgaring waar de inhoud van nieuws wordt bepaald door de verbeeldende clicks tbv een paar machtige mediacombinaties die andersdenkenden geluidsloos reduceren tot bijzaak.
Het is vrij lastig in te schatten of het op maat gesneden nieuws dat ik krijg; ook zo aan de ander wordt aangeboden. Goed kans dat mijn "nieuws" wat meer voor mij relevante details bevat die bij de ander met een andere interesse, maar wordt weggelaten.
AI puur zien als (hulp)middel is (nofi) niet begrijpen dat het zeker geen handige rekenmachine is maar een fundamenteel mechanisme dat iemands denken in andermans - inmiddels - onweerlegbare voorspellingen verplakt.
Niemand kan inhoudelijk argumenteren tegen een systeem dat naast foutloos redeneert, voorzien is van alle mogelijke relevante informatie en beschikt over - voor ons - een oneindige rekencapaciteit.
Bedenk hier dat AI niets anders is dan de meest waarschijnlijk berekende optie, machinaal, tot onweerlegbaar feit maken. Vandaag maagdelijk wit en morgen zwart uitgewist, al naar gelang wie het (hoe) vraagt.
Dit alles zodanig dat het ons op het lijf gesneden is met dat we aan beeld meer betekenis toeschrijven dan het geluid in woorden beschreven aan betekenis nog heeft. Wat nog goed of fout voor iemand is, wordt puur bepaald door degene die beschikt over de aansturing van het (informatie)middel.