abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221917538
Niet mijn OP:
quote:
Oppositiepartij Pro wil abortus uit Wetboek van Strafrecht halen

Abortus moet uit het Wetboek van Strafrecht, vindt Progressief Nederland (Pro). Kamerlid Lisa Vliegenthart van de grootste oppositiepartij dient hiertoe vandaag een initiatiefwetsvoorstel in. Vanochtend overhandigt zij het aan de Dolle Mina's, die dan bij de Tweede Kamer actievoeren met hetzelfde doel.

"Dit is ontzettend belangrijk omdat abortus zorg is, en zorg heeft wat mij betreft niets binnen het Wetboek van Strafrecht te zoeken. Daarom willen we abortus uit het Wetboek van Strafrecht verwijderen en in de zorgwetten opnemen", zegt Vliegenthart in een toelichting.

Nu strafbaar
Volgens de huidige wet is abortus strafbaar voor degene die hem uitvoert, tenzij sprake is van een aantal uitzonderingsgronden. Zo mag de vrucht niet ouder zijn dan 24 weken en moet de vrouw duidelijk maken dat zij zich in een noodsituatie bevindt. Abortus mag alleen worden uitgevoerd in een kliniek of een ziekenhuis dat hiervoor een vergunning heeft.

Volgens Pro is het in de eerste plaats aan de vrouw om te beslissen over een abortus, niet aan de strafrechter of aan artsen. Vliegenthart: "Natuurlijk moet abortus zorgvuldig worden uitgevoerd en daarom willen wij dat alle zorgvuldigheidseisen die nu bestaan gehandhaafd blijven. Maar daar is het Wetboek van Strafrecht niet voor nodig. Door abortus daaruit te halen ontstaan een goede balans tussen de keuzevrijheid die vrouwen moeten hebben en de beschermwaardigheid van de vrucht."

In de Grondwet
Als het lukt abortus uit het strafrecht te halen, wil Pro vervolgens proberen het recht op abortus vast te laten leggen in de Grondwet. "Kijk naar de VS", zegt Vliegenthart. "Daar zien we dat het recht op abortus wordt ingeperkt. Die druk is er in Europa en Nederland ook. Daarom is verankering in de Grondwet een belangrijke volgende stap."

De huidige abortuswetgeving is een moeizaam bevochten compromis uit de 70 en 80 van de vorige eeuw. De politieke strijd over abortus liep geregeld hoog op tussen aan de ene kant vooral de PvdA en de vrouwenbeweging die voor liberalisering van abortus waren, en aan de andere kant het CDA, dat dat zoveel mogelijk wilde beperken.

Vooral onder het kabinet-Den Uyl liepen de emoties hoog op, toen CDA-minister van Justitie van Agt de Bloemenhovekliniek in Heemstede wilde sluiten, een abortuskliniek die tot dan toe was gedoogd.

Terwijl de ministerraad een van zijn vele urenlange discussies voerde, belde PvdA-minister Vorrink een van de leiders van de vrouwenbeweging op om te waarschuwen wat haar collega-minister van plan was. Het gevolg was dat toen de politie arriveerde, tientallen vrouwen bij de kliniek stonden. Van Agt besloot toen voorlopig van de sluiting af te zien.

Nipte meerderheden
Uiteindelijk kwam het kabinet Van Agt (CDA/VVD) in 1980 met een wet waarin abortus onder voorwaarden werd gelegaliseerd, de Wet afbreking zwangerschap. Voor stemden in 1980 de meeste Kamerleden van VVD en CDA; het werd met 76 stemmen voor en 74 tegen aangenomen.

In de Eerste Kamer was de stemverhouding vervolgens 38 tegen 37. Tegen waren zowel de orthodox-christelijke partijen als de linkse oppositie. De PvdA en kleine linkse partijen vonden de versoepeling niet ver genoeg gaan, omdat abortus wel strafbaar bleef. De kleine christelijke partijen vonden dat het helemaal verboden moest blijven.

Ondanks deze voorgeschiedenis denkt Vliegenthart dat er een meerderheid voor te vinden is om abortus nu wel uit het strafrecht te halen, zoals de vrouwenbeweging ook al heel lang wil.

Belangrijk hiervoor is dat de VVD in het verkiezingsprogramma van 2025 heeft vastgelegd "zich actief in te zetten om legale abortus uit het Wetboek van Strafrecht te halen". Eerder ging die partij nog niet zo ver. Ook partijen als D66 en kleinere oppositiepartijen zijn voor. Dat kan een kleine meerderheid opleveren.

Reactie VVD
De VVD wil nog niet vooruitlopen op mogelijke steun aan het Pro-voorstel. De partij wijst erop dat in het coalitieakkoord is afgesproken dat "medisch-ethische onderwerpen zorgvuldig behandeld worden en dat we hier een respectvol debat over voeren". In de coalitie is het CDA tegen versoepeling van de abortuswetgeving.

"Het voorstel van Pro gaat nu naar de Raad van State, wij gaan het voorstel lezen en wachten de reactie van de Raad van State af", laat de VVD weten. Het is dus voorlopig onzeker of er een meerderheid is voor het initiatief. Pro-Kamerlid Vliegenthart: "Ik hoop toch echt dat de VVD de rechten van vrouwen, keuzevrijheid, toegang tot veilige zorg, voorop stelt aan politieke beslissingen."

Overigens is de abortuswetgeving de afgelopen jaren versoepeld. De voorwaarde dat vrouwen vijf dagen bedenktijd in acht moeten nemen, is enkele jaren geleden geschrapt op initiatief van Pro, D66 en de VVD. Ook mogen huisartsen sinds enkele jaren de abortuspil voorschrijven. Dat was eerder niet toegestaan.

Het streven naar verdere versoepeling gaat door.
Goede zet van PRO? Of ben je tegen verdere versoepeling en vind je het prima geregeld is zoals het nu is?

Ik neig naar dat laatste. Het blijft toch het beëindigen van leven.
pi_221917561
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 14:58 schreef beefkeek het volgende:
Ik laat jou vrij in je geloof, laat anderen dan ook vrij dat geloof niet te hebben.
Het wordt tijd dat we 'mensen' die een ander niet vrij willen laten niet mee te gaan in hun geloof in sprookjesboeken juist eens wat minder vrijheid geven hun onzin steeds aan anderen op te dringen.

En nu gaat het relikneusje me nog via DM lastig vallen met z'n sprookjes :')
pi_221917598
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 15:04 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Het wordt tijd dat we 'mensen' die een ander niet vrij willen laten niet mee te gaan in hun geloof in sprookjesboeken juist eens wat minder vrijheid geven hun onzin steeds aan anderen op te dringen.

Niet alle Christenen moeten evangeliseren, er is wel een stroming waarbij het moet anders komen ze niet in de hemel.. :)
pi_221917604
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 15:15 schreef Firuze60 het volgende:
er is wel een stroming waarbij het moet anders komen ze niet in de hemel.
Mja, ook die 'moet' niets.. dat doen ze zichzelf aan :) Nu is dat niet erg, maar als ze daardoor anderen lastig gaan vallen is het wat mij betreft wel degelijk een probleem.
pi_221917636
Dit moet volgens mij Deel 3 zijn. :!

Sorry als ik in herhaling verval, maar ik snap de tegenstanders van abortus nog steeds niet.
Welk belang dienen zij met hun idiote protesten?
God? Met zijn achterlijke uitspraak: Gaat heen en vermenigvuldig Uzelve.'

God liet op een gegeven moment al het leven op aarde vernietigen door water. Behalve Noach. Die mocht blijven.

God liet ook zijn eigen zoon lekker de moord stikken toen deze aan het kruis werd genageld.

En dan zullen we het maar niet hebben over dat idee dat elke eerstgeborene gedood zou moeten worden.
Wat Mozes dus, dankzij zijn moeder, overleefde.

Het gezeik begon al bij Kain en Abel. Kain kwam er mee weg, maar was wel de rest van zijn leven getekend als broedermoordenaar.
Alleen mensen kunnen zulke schizofrene en achterlijke zaken verzinnen. En het dan ook nog goedpraten.

Nu bepalen vrouwen dus wat er gebeurt. Nou en? Ga toch iets nuttigs doen. En wees niet zo'n hypocriet.
Met je 'recht op leven'.

:( :( :(
pi_221917640
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 15:04 schreef PurifieR het volgende:

[..]

Agossie. Maar daar ben jij vast wel tegen opgewassen. Zo'n stoere boi als jij? Nee, daar hoef ik me geen zorgen over te maken. |:)
pi_221917648
Plus de arrogantie van de religieuze om het alleenrecht op de juiste normen en waarden te hebben. Een humanist kan dat ook.
pi_221917659
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 15:28 schreef Firuze60 het volgende:
Plus de arrogantie van de religieuze om het alleenrecht op de juiste normen en waarden te hebben. Een humanist kan dat ook.
Juist. Dat gaat dus niet werken in deze tijd van toenemend individualisme.

De enige normale mens in een maatschappij vol gekkies is zelf de grootste gek.

Nee, de mens heeft nog een heeeeeeeeeeeeeeele lange weg te gaan.
pi_221917667
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 15:24 schreef Hiddendoe het volgende:

Sorry als ik in herhaling verval, maar ik snap de tegenstanders van abortus nog steeds niet.
Welk belang dienen zij met hun idiote protesten?

Bij abortus is steeds terugkerende vraag waar een morele grens ligt. Een morning-afterpil zorgt ook voor een soort abortus, althans het voorkomt de innesteling van een eventuele bevruchte eicel, terwijl een condoom een bevruchting aborteert.

Is het na 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20 weken (doorhalen wat niet van toepassing is) nog steeds moreel verdedigbaar om een zwangerschap te aborteren?

Lindsay Clansy aborteerde het leven van haar kinderen toen die al een paar jaar oud waren. Veel vrouwen verdedigen haar.

CRI / 2023: Kindermoord door Lindsay Clancy: depressie of voorbedachte rade?
  maandag 5 oktober 2026 @ 15:35:33 #10
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_221917671
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 15:33 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Bij abortus is steeds terugkerende vraag waar een morele grens ligt. Een morning-afterpil zorgt ook voor een soort abortus, althans het voorkomt de innesteling van een eventuele bevruchte eicel, terwijl een condoom een bevruchting aborteert.

Is het na 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20 weken (doorhalen wat niet van toepassing is) nog steeds moreel verdedigbaar om een zwangerschap te aborteren?

Lindsay Clansy aborteerde het leven van haar kinderen toen die al een paar jaar oud waren. Veel vrouwen verdedigen haar.

Veel vrouwen of een handjevol doorgedraaide feministen?
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Moderator maandag 5 oktober 2026 @ 15:36:12 #11
5428 crew  miss_sly
pi_221917673
quote:

[..]

Tang -> varken.

Abortus is 'onderbreking of afbreking van de zwangerschap'. Dus alles na de geboorte is nooit abortus. Dus laat die nonsens nou gewoon buiten dit topic. Heeft er niets mee te maken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221917675
quote:

[..]

Dit is onzin van de bovenste plank en dat weet je zelf ook heel goed.
Zo bekeken kun je elke moord van een persoon ongeacht de leeftijd wel een achterstallige abortus vinden.
Kom met steekhoudende argumenten of hou anders je mond. Of neem je medicijnen op tijd in.
pi_221917683
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2026 15:35 schreef Caland het volgende:

[..]
Veel vrouwen of een handjevol doorgedraaide feministen?
Ik hou het op het laatste. Dit zijn geen feministes, dit zijn gestoorde maniakken.
pi_221917702
quote:

[..]
Een abortus is het afbreken van iets. Door een condoom het aborteren van bevruchting noemen zeg je eigenlijk dat het de intentie was om bevrucht te raken, maar het condoom dat voorkwam. Het is natuurlijk duidelijk dat je dat doet om een bepaald emotioneel doel te halen, niet omdat dat daadwerkelijk zo is.

quote:
Ja.

quote:

Dat was geen abortus, dat was moord. De mensen die haar verdedigen zeggen ook niet dat ze onschuldig was, ze zeggen dat hulp aan haar gefaald heeft.

Je definitie van "veel" is wel wat rekbaar trouwens.
pi_221917718
Nu een vraag aan de mannen (nou ja, personen van beiderlei kunne dan).
Wat als een keurig getrouwde vrouw al bijna 6 maanden zwanger is? Mag er dan nog wel geneukt worden?
Of vinden beiden dat teveel risico en is het daarom een goede zaak dat meneer er in deze periode hem er ergens anders in gaat hangen?
Kortom, welke offers brengen de mannen die zo 'ieeeuw' doen bij de gedachte aan abortus, zelf als het gaat over hun fysieke ontladingen?
Bij hun eigen vrouw, met als risico dat ze de toekomstige opvolger een hersenbeschadiging neuken of toch maar even die lekkere 25 jarige stoot 'gebruiken'. Nood breekt wet tenslotte.
pi_221917722
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 14:40 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Die gelukkig steeds meer in de minderheid zijn.
FvD is stijgende en voor strengere wetten ivm abortus ook is de PVV doorgaans tegen het verstrekken van abortuspillen via de huisarts en tegen het schrappen van abortus uit het Wetboek van Strafrecht.
JA21 beschouwt abortus als een belangrijk vrouwenrecht waar de partij niet aan wil tornen, maar wil de regels niet verder verruimen
pi_221917728
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 15:45 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Een abortus is het afbreken van iets. Door een condoom het aborteren van bevruchting noemen zeg je eigenlijk dat het de intentie was om bevrucht te raken, maar het condoom dat voorkwam. Het is natuurlijk duidelijk dat je dat doet om een bepaald emotioneel doel te halen, niet omdat dat daadwerkelijk zo is.
[..]
Ja.
[..]
Dat was geen abortus, dat was moord. De mensen die haar verdedigen zeggen ook niet dat ze onschuldig was, ze zeggen dat hulp aan haar gefaald heeft.

Je definitie van "veel" is wel wat rekbaar trouwens.
Kotnauer zit met het zweet in zijn handen te typen.
pi_221917732
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 15:38 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Dit is onzin van de bovenste plank en dat weet je zelf ook heel goed.
Zo bekeken kun je elke moord van een persoon ongeacht de leeftijd wel een achterstallige abortus vinden.
Kom met steekhoudende argumenten of hou anders je mond. Of neem je medicijnen op tijd in.
Dingen als onzin bestempelen, afwijkende meningen de mond snoeren, owja, iets met ongewenst.. dat is ook zo.

Typisch... "je bent ongewenst, dus opzouten".
pi_221917735
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 15:48 schreef enmanuel het volgende:

[..]
FvD is stijgende en voor strengere wetten ivm abortus ook is de PVV doorgaans tegen het verstrekken van abortuspillen via de huisarts en tegen het schrappen van abortus uit het Wetboek van Strafrecht.
Ik hoef het natuurlijk niet met alle standpunten van FvD of PVV eens te zijn.
pi_221917739
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 15:49 schreef Stokker het volgende:
Dingen als onzin bestempelen, afwijkende meningen de mond snoeren, owja, iets met ongewenst.. dat is ook zo.
Iets waar 'gelovigen' erg goed in zijn.
pi_221917747
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 15:50 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Dat iemand een progressief standpunt op een onderwerp heeft is natuurlijk enorm verdacht.. :D
pi_221917753
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 15:50 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ja, dit was mijn punt ook niet. Veel niet-christelijke partijen staan er hetzelfde in als christelijke.
pi_221917756
quote:

[..]
Het beste bewijs dat deze 'mannetjesmakers' compleet achterlijk zijn.
FvD heeft dus geen zak te maken met democratie, maar doet er alles aan om de mannelijke lul weer in ere te herstellen.

PVV: het beste bewijs van een doorgedraaide schizo, die tegen alles is wat naar moslims neigt, maar tevens toch hun belangrijkste speerpunten oppoetst en presenteert als een bevrijding voor het westen.

Mijn idee: alle splinterpartijtjes afschaffen of ongeldig verklaren.

De eerlijke Nederlander kan door de bomen het bos niet meer zien.
pi_221917766
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 15:51 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Iets waar 'gelovigen' erg goed in zijn.
We proberen je te laten zien dat de waarheid anders is. Dat hoef je niet te accepteren, want dat is je eigen keus. De mond snoeren gaat alleen in tegen vrijheid van meningsuiting. En zeg straks niet dat je 'het niet hebt geweten', als je begrijpt wat ik bedoel.
pi_221917780
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 15:56 schreef Stokker het volgende:

[..]
We proberen je te laten zien dat de waarheid anders is. Dat hoef je niet te accepteren, want dat is je eigen keus. De mond snoeren gaat alleen in tegen vrijheid van meningsuiting. En zeg straks niet dat je 'het niet hebt geweten', als je begrijpt wat ik bedoel.
Jouw waarheid ipv DE waarheid moet je er dan wel bijzeggen.
pi_221917789
quote:
We proberen je te laten zien dat de waarheid anders is.
Ah, hier hebben we weer de welbekende grenzeloze arrogantie van de gelovigen. Veel plezier met je grote boze onzichtbare luchttovenaar en je sprookjesboek naast je bed, op mij hebben ze nul komma nul invloed, en daar ga jij niets aan veranderen :W
  Moderator maandag 5 oktober 2026 @ 16:01:50 #27
5428 crew  miss_sly
pi_221917790
quote:

[..]
JA21 beschouwt abortus als een belangrijk vrouwenrecht waar de partij niet aan wil tornen, maar wil de regels niet verder verruimen
Er wordt ook niets verruimd.
pi_221917829
quote:

[..]
Dus eigenlijk zeg je dat je aan het evangeliseren bent?

Bijzondere keuze, op een onderwerp als abortus. Overigens, afwijkende meningen van de jouwe afdoen als slecht/onacceptabel/kwaadaardig is een vorm van de mond snoeren.

Om te spreken met de bijbel: Waarom kijk je naar de splinter in het oog van een ander, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt?
  Moderator maandag 5 oktober 2026 @ 16:10:52 #29
5428 crew  miss_sly
pi_221917836
quote:

[..]
Dit is eigenlijk best respectloos.
Niemand hier probeert jou te overtuigen dat je moet stoppen met geloven, maar jij respecteert en accepteert niet dat er hier mensen zijn die niet geloven en die jouw waarheid niet delen.
  maandag 5 oktober 2026 @ 16:13:12 #30
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221917850
quote:

[..]
Hoho. Alleen Borsato kent de waarheid. De rest moet het doen met onzekerheid. Beetje prematuur en dreigend ook, die laatste zin.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221917879
quote:
7s.gif Op maandag 5 oktober 2026 16:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Er wordt ook niets verruimd.
De partij JA21 wil abortus niet uit het Wetboek van Strafrecht halen.
pi_221917943
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 16:09 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Dus eigenlijk zeg je dat je aan het evangeliseren bent?
Niet direct, maar moraliteit is bepaald door waarheid.
quote:
Bijzondere keuze, op een onderwerp als abortus. Overigens, afwijkende meningen van de jouwe afdoen als slecht/onacceptabel/kwaadaardig is een vorm van de mond snoeren.
Ik heb tegen niemand gezegd dat hij zijn of haar mond moet houden. Jij stelt dat slecht/onacceptabel/kwaadaardig een vorm van mond snoeren is, maar hoezo is dat een vorm van mond snoeren? Leg dat eens uit.
quote:
Om te spreken met de bijbel: Waarom kijk je naar de splinter in het oog van een ander, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt?
Nogmaals, moraliteit wordt bepaald door de waarheid. Dus om te kunnen bepalen wat goed is en wat fout is, moet in het beginsel de waarheid boven water komen. Wie bepaalt wat goed is en wat fout is en waarom is iets goed of fout? De waarheid staat in dat eeuwenoude boek dat de 'bijbel' heet. En je kan met losse teksten gaan gooien, dat kan ik ook. Maar als je de hele bijbel niet kent, je kent God niet, en je kent Jezus niet, dan is zo'n losse uit de context gehaalde tekst niet meer dan een losse flodder die elk doel mist. Is een abortus goed of fout? Dat kan je niet uit losse flodders tekst halen. Abortus bestond ook niet in die tijd. Maar God beslist over leven en dood. Dat is niet aan de mens.
pi_221917965
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 16:30 schreef Stokker het volgende:

[..]
[..]
Ik heb tegen niemand gezegd dat hij zijn of haar mond moet houden. Jij stelt dat slecht/onacceptabel/kwaadaardig een vorm van mond snoeren is, maar hoezo is dat een vorm van mond snoeren? Leg dat eens uit.
[..]
Nogmaals, moraliteit wordt bepaald door de waarheid. Dus om te kunnen bepalen wat goed is en wat fout is, moet in het beginsel de waarheid boven water komen. Wie bepaalt wat goed is en wat fout is en waarom is iets goed of fout? De waarheid staat in dat eeuwenoude boek dat de 'bijbel' heet. En je kan met losse teksten gaan gooien, dat kan ik ook. Maar als je de hele bijbel niet kent, je kent God niet, en je kent Jezus niet, dan is zo'n losse uit de context gehaalde tekst niet meer dan een losse flodder die elk doel mist. Is een abortus goed of fout? Dat kan je niet uit losse flodders tekst halen. Abortus bestond ook niet in die tijd. Maar God beslist over leven en dood. Dat is niet aan de mens.
Moest hardop lachen. Manoman.
pi_221917983
quote:
7s.gif Op maandag 5 oktober 2026 16:10 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dit is eigenlijk best respectloos.
Niemand hier probeert jou te overtuigen dat je moet stoppen met geloven, maar jij respecteert en accepteert niet dat er hier mensen zijn die niet geloven en die jouw waarheid niet delen.
Nee, God als sprookjesfiguur bestempelen, dat getuigt van respect. Zeg tegen een moslimextremist dat Allah een sprookjesfiguur is, en je hebt binnen de kortste keren een mes tussen je ribben. Dan durf je niet.

Maar ik stop ermee, respect is ver te zoeken als elk argument dat niet in lijn is met de consensus die hier heerst, als onzin wordt afgedaan in plaats van dat er inhoudelijk op wordt gereageerd.
  Moderator maandag 5 oktober 2026 @ 16:39:25 #35
5428 crew  miss_sly
pi_221917994
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 16:18 schreef enmanuel het volgende:

[..]
De partij JA21 wil abortus niet uit het Wetboek van Strafrecht halen.
Dat is iets anders dan verruimen. Uit het WvS halen heeft niets met verruimen te maken.
pi_221918011
quote:
7s.gif Op maandag 5 oktober 2026 15:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Tang -> varken.

Abortus is 'onderbreking of afbreking van de zwangerschap'. Dus alles na de geboorte is nooit abortus. Dus laat die nonsens nou gewoon buiten dit topic. Heeft er niets mee te maken.
Die definitie klopt sowieso al niet. Immers bij een keizersnede wordt de zwangerschap ook onderbroken. Maar dat terzijde.

Als je goed had gelezen, geef ik zelf geen oordeel. Ik ben alleen op zoek naar waar de grens ligt. En als die grens flexibel is, hoe die dan wordt bepaald.

Om de discussie te bevorderen wil ik best een ondergrens en een bovengrens aangeven.

Ondergrens
Ik veronderstel dat 99+% van de mensen anticonceptie moreel acceptabel vindt. Nog steeds zijn er minder dan 1% die het hier niet mee eens zijn uit streng religieuze overwegingen.

Bovengrens
Ik veronderstel dat 99+% van de mensen het doden van een baby die al geboren is (dwz het moederlichaam geheel heeft verlaten, eventueel nog verbonden met de navelstreng) moreel onacceptabel vindt.

Daartussen ligt dus ergens de grens. Even een kleine poll om de meningen hier te peilen:

POLL
pi_221918013
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 16:37 schreef Stokker het volgende:
Nee, God als sprookjesfiguur bestempelen, dat getuigt van respect.
Waarom zou ik jou respecteren als jij mensen die niet in jouw god geloven niet respecteert? Met je 'de waarheid' :r
pi_221918062
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 16:30 schreef Stokker het volgende:

[..]
Er is een reden dat het geloof is en geen waarheid. Jij gelooft dat dat de waarheid is, dat geloven anderen niet. Anderen de maat nemen over hun moraliteit op basis van jouw geloof is dus effectief evangeliseren.

quote:
Doordat je hun mening minderwaardig maakt en niet accepteert laat je zien dat hun mening naar jouw mening niet waardig is. Dat wat zij vinden er niet toe doet, want het voldoet niet aan jouw moraliteitskader.

quote:
Deze discussie gaat veel verder dan abortus, dus misschien moeten we die maar in religie hebben. Als God beslist over leven en dood heeft God ook besloten tot de mogelijkheid abortus te plegen. Of stel je dat God feilbaar is en dat God de mens die niet gelooft niet onder controle heeft?

Weet je wat wel bestond in de tijd van de bijbel? Zelfverminking om zwangerschappen af te breken. Stokken, met opzet van rotsen vallen, ga zo maar door. Het afbreken van zwangerschappen is van alle tijd.
pi_221918103
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 16:50 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Er is een reden dat het geloof is en geen waarheid. Jij gelooft dat dat de waarheid is, dat geloven anderen niet. Anderen de maat nemen over hun moraliteit op basis van jouw geloof is dus effectief evangeliseren.
[..]
Doordat je hun mening minderwaardig maakt en niet accepteert laat je zien dat hun mening naar jouw mening niet waardig is. Dat wat zij vinden er niet toe doet, want het voldoet niet aan jouw moraliteitskader.
[..]
Deze discussie gaat veel verder dan abortus, dus misschien moeten we die maar in religie hebben. Als God beslist over leven en dood heeft God ook besloten tot de mogelijkheid abortus te plegen. Of stel je dat God feilbaar is en dat God de mens die niet gelooft niet onder controle heeft?

Weet je wat wel bestond in de tijd van de bijbel? Zelfverminking om zwangerschappen af te breken. Stokken, met opzet van rotsen vallen, ga zo maar door. Het afbreken van zwangerschappen is van alle tijd.
Respect voor jouw reactie, ik had dat niet kunnen opbrengen.. _O_
pi_221918152
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 16:50 schreef beefkeek het volgende:
Als God beslist over leven en dood heeft God ook besloten tot de mogelijkheid abortus te plegen.
Beetje rare conclusie, God heeft de mens de vrije wil gegeven, zo ook dus de mogelijkheid tot abortus plegen.
pi_221918207
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 17:06 schreef enmanuel het volgende:

[..]
Beetje rare conclusie, God heeft de mens de vrije wil gegeven, zo ook dus de mogelijkheid tot abortus plegen.
God is m.i. een product van de mens zelf, niks mis met in een God geloven. Zie jij dieren naar een kerk gaan?
pi_221918242
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 17:15 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
God is m.i. een product van de mens zelf, niks mis met in een God geloven. Zie jij dieren naar een kerk gaan?
Enkel de mens heeft een goddelijke afstemming.
pi_221918248
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 17:22 schreef enmanuel het volgende:

[..]
Jouw waarheid. Hart en bloedvaten zeggen wat anders.
pi_221918326
quote:

[..]
@Stokker zei dat God beslist over leven en dood, dus misschien moeten jullie die discussie eerst samen voeren ;)

quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 17:22 schreef enmanuel het volgende:

[..]
Volgens diezelfde bijbel heeft God de dieren geschapen. Als je dan uit de bijbel wil shoppen voor je punt, wees dan niet selectief.
pi_221918462
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2026 17:40 schreef beefkeek het volgende:

[..]
@:Stokker zei dat God beslist over leven en dood, dus misschien moeten jullie die discussie eerst samen voeren ;)
[..]
Volgens diezelfde bijbel heeft God de dieren geschapen. Als je dan uit de bijbel wil shoppen voor je punt, wees dan niet selectief.
Geschapen ja, maar geen goddelijke afstemming, dwz zij keren niet naar God terug.
pi_221918595
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 18:05 schreef enmanuel het volgende:

[..]
Geschapen ja, maar geen goddelijke afstemming, dwz zij keren niet naar God terug.
Goddelijke afstemming betekent iets anders.

Maargoed. Terug naar het onderwerp. Als je het geloof echt belijdt zoals jij en @Stokker aangeven is elk leven even waardevol. Door het ongeboren leven van de vrucht (de bijbel spreekt over een vrucht die in de schoot geworpen wordt) boven het leven van de moeder te stellen ga je daaraan voorbij. Zoals je zelf zegt heeft God vrije wil gegeven, wat inhoudt dat ook de vrije wil om abortus te plegen door God gegeven is.

Ik denk dat we het nu wel lang genoeg gehad hebben over de intolerantie van abortus door het geloof, maar het is wel een onderdeel van het probleem rondom de acceptatie. Dat het hier op het forum ter sprake komt is natuurlijk prima, maar het posten bij abortusklinieken is ronduit onacceptabel.
pi_221918614
quote:
God heeft de mens de vrije wil gegeven
Sja, jij hebt de vrijheid dat te geloven. Dat maakt het geen absolute waarheid.
pi_221918653
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 18:32 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Goddelijke afstemming betekent iets anders.

Maargoed. Terug naar het onderwerp. Als je het geloof echt belijdt zoals jij en @:Stokker aangeven is elk leven even waardevol. Door het ongeboren leven van de vrucht (de bijbel spreekt over een vrucht die in de schoot geworpen wordt) boven het leven van de moeder te stellen ga je daaraan voorbij. Zoals je zelf zegt heeft God vrije wil gegeven, wat inhoudt dat ook de vrije wil om abortus te plegen door God gegeven is.

Ik denk dat we het nu wel lang genoeg gehad hebben over de intolerantie van abortus door het geloof, maar het is wel een onderdeel van het probleem rondom de acceptatie. Dat het hier op het forum ter sprake komt is natuurlijk prima, maar het posten bij abortusklinieken is ronduit onacceptabel.
Je moet je idd eerst tot God kunnen afstemmen om terug te kunnen keren, iets wat dieren niet kunnen.
pi_221918667
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 18:42 schreef enmanuel het volgende:

[..]
Je moet je idd eerst tot God kunnen afstemmen om terug te kunnen keren, iets wat dieren niet kunnen.
Manoman, moet je tegen een jonge extremistische moslim zeggen, die gooit zich in een depressie /psychose met een bomgordel om naar het walhalla.
pi_221918689
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 18:45 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Manoman, moet je tegen een jonge extremistische moslim zeggen, die gooit zich in een depressie /psychose met een bomgordel om naar het walhalla.
Wat wil je nu zeggen? Iemand met een depressie/psychose heeft juist geen goddelijke afstemming en al zeker niet met moordgedachtes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')