abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 september 2026 @ 10:54:38 #1
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221830471
https://nos.nl/artikel/26(...)ctureel-verwaarloosd

Onderzoeksraad: 7000 kinderen in asielnoodopvang structureel verwaarloosd
Minister Van den Brink van Asiel moet binnen een halfjaar de situatie van de kinderen in de asielnoodopvang verbeteren. Dat is de belangrijkste "dringende" aanbeveling van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, die ruim twee jaar onderzoek heeft gedaan naar de leefomstandigheden van kinderen daar.

De huidige praktijk, waarin 7000 kinderen structureel worden blootgesteld aan onveilige situaties die hun ontwikkeling bedreigen, komt volgens de raad neer op "het normaliseren van onveiligheid". Er is inmiddels dringend behoefte aan "robuust bestuur" dat deze situatie aanpakt.

De noodopvang is gevestigd in leegstaande kantoren, schepen, evenementenhallen en tijdelijke containerwoningen. Jaren geleden begon dit als een 'tijdelijke' oplossing vanwege het gebrek aan azc's. Inmiddels is deze vorm van tijdelijke opvang steeds gebruikelijker: 60 procent van alle opvanglocaties bestaat uit noodopvang. "Nederland is door de ondergrens gezakt", zegt voorzitter Chris van Dam van de Onderzoeksraad.

Dreiging van geweld
De noodopvang levert gevaarlijke situaties op voor kinderen die in strijd zijn met internationale verdragen en waarover in een reeks van rapporten van onder meer inspecties al alarm is geslagen. Concreet ervaren kinderen bijvoorbeeld geluidsoverlast en een totaal gebrek aan privacy op deze locaties, waar kamers vaak hooguit zijn gescheiden met schotten. Zij lopen volgens de Onderzoeksraad een groot risico om te worden geconfronteerd met fysiek en seksueel geweld, inclusief grensoverschrijdend gedrag en misbruik. Ook laten de douche- en toiletvoorzieningen geregeld te wensen over.

Daarnaast verhuizen deze asielkinderen zo vaak in korte tijd - met uitschieters tot wel tien keer - dat een normale schoolgang in gevaar komt en zij een totaal gebrek aan vastigheid ervaren.

De Onderzoeksraad somt een hele reeks aan klachten op die daardoor ontstaan. Het gebrek aan privacy en zelfstandigheid zorgt voor stress, machteloosheid en een voortdurende alertheid. Onder alleenstaande kinderen - sommigen reizen zonder hun ouders naar Nederland - komt zelfbeschadigend gedrag voor, waaronder zelfverwonding en suïcidaal gedrag. De Onderzoeksraad spreekt van "structurele verwaarlozing" in de noodopvang, die "moreel onverdedigbaar is in een rechtsstaat".

'Gebrek aan politieke wil'
Van Dam en zijn collega's constateren "het ontbreken van politieke wil en een bestuurlijk onvermogen" om deze situatie op te lossen. Bestuurders zitten volgens hen vast in de logica van een vermeende onbeheersbare crisis, waardoor situaties worden geaccepteerd "die in andere omstandigheden ondenkbaar zouden zijn".

Op korte termijn zou er een overzicht moeten worden gemaakt van alle onveilige plekken in noodopvanglocaties. Die zouden vervolgens moeten worden opgelost en als dat niet lukt, moeten de kinderen in kwestie worden verplaatst. Daarnaast vindt de Onderzoeksraad dat er een maximumtermijn moet komen aan de plaatsing van kinderen in noodopvang.

Open brief aan raadsleden
Tegelijk met het onderzoek publiceert de Onderzoeksraad vandaag een open brief aan alle gemeenteraadsleden van Nederland, waarin hen wordt gevraagd om te bespreken welke bijdrage zij kunnen leveren om de veiligheid te verbeteren.

De afgelopen jaren verwezen bewindslieden steeds naar de spreidingswet als oplossing voor de dringende situatie in de noodopvang. In sommige gemeenten bestaat echter weerstand tegen die wet, die ervoor moet zorgen dat iedere plaats zijn bijdrage levert aan de asielopvang.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid is vooral bekend van onderzoeken naar ongelukken en rampen, maar Van Dam zei eerder al dat de raad zijn blik wil verruimen en inmiddels ook kijkt naar onderwerpen op het gebied van "alledaagse veiligheid". Met dit laatste onderzoek hoopt hij naar eigen zeggen "de huidige impasse te doorbreken".

CDA-minister Van Den Brink van Asiel heeft aangekondigd eind van de dag te reageren op het onderzoek.

Man man man, en dat in fucking Nederland -O-
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
  maandag 21 september 2026 @ 10:59:15 #2
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_221830524
Hopelijk geeft dat een signaal af van niet meer naar Nederland komen.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
  maandag 21 september 2026 @ 11:09:46 #3
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221830708
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 10:59 schreef Nicksanders het volgende:
Hopelijk geeft dat een signaal af van niet meer naar Nederland komen.
Praat kinderverwaarlozing maar goed.

Zullen we ze anders gewoon met stokken in elkaar meppen? Dat geeft pas een signaal af. :')
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221830811
Ik stel voor dat we deze 7000 kinderen hun ouders, broertjes, neefjes, nichtjes, ooms, tantes, opa's, oma's en alle aangetrouwde familie die we kunnen vinden, allemaal laten overvliegen, om ze vervolgens gratis woningen aan te bieden die volledig ingericht zijn op kosten van de belastingbetaler. Dat hiervoor de Nederlandse jeugd nog maar eens 10 jaar langer thuis moet blijven wonen is een kleine prijs die we betalen voor het welzijn van deze kinderen :)
pi_221830817
/care. Ze horen hier sowieso niet thuis.
  maandag 21 september 2026 @ 11:24:30 #6
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_221830829
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 11:09 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Zullen we ze anders gewoon met stokken in elkaar meppen? Dat geeft pas een signaal af. :')
Praat al criminaliteit die al die vluchtelingen met zich meebrengen maar goed.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_221830843
quote:

[..]

Dat doen hun medebewoners blijkbaar al, blijkbaar niet zulke fijne mensen daar in de opvang. In Ceuta was hun gedrag ook al reden tot spoedevacuatie van kinderen.
pi_221830844
quote:

[..]

Dan moet je bij je linkse deugvriendjes zijn die in de regering zitten en die weigeren te erkennen dat de asielstroom nederland boven het hoofd gegroeid is en de grenzen dicht moeten.

Waarheid ontkennen uit linkse deugdrang, vervolgens verbaasd en verontwaardigd dat er schrijnende situaties ontstaan.

Koppelen jullie op links gevolg weleens aan oorzaak? Of is het echt alleen impulsief op emotie een symptoom oplossen zonder ook maar 1 stap verder te denken.

Dit is 1 van de gevolgen van weigeren te erkennen dat de asielstroom omlaag moet: schrijnende situaties voor kinderen, misbruik van kinderen, beschadigde kinderen etc.

Maar wel gedeugd, dat dan weer wel.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_221830847
Dan gaan ze maar lekker weg.

:W
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
  maandag 21 september 2026 @ 11:29:54 #10
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221830865
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 11:24 schreef Nicksanders het volgende:

[..]
Praat al criminaliteit die al die vluchtelingen met zich meebrengen maar goed.
Kinderverwaarlozing veroordelen is criminaliteit goed praten?

Log uit man, idioot.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221830869
quote:

Mijn stem heb je!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
pi_221830900
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 11:22 schreef William_Papadin het volgende:
Ik stel voor dat we deze 7000 kinderen hun ouders, broertjes, neefjes, nichtjes, ooms, tantes, opa's, oma's en alle aangetrouwde familie die we kunnen vinden, allemaal laten overvliegen, om ze vervolgens gratis woningen aan te bieden die volledig ingericht zijn op kosten van de belastingbetaler. Dat hiervoor de Nederlandse jeugd nog maar eens 10 jaar langer thuis moet blijven wonen is een kleine prijs die we betalen voor het welzijn van deze kinderen :)
Dat gebeurt al jaren en guess what

De gemiddelde Nederlander vindt het prima, want die stemt niet op de PVV of gaat demonstreren voor de eigen woonrechten.

Zolang Nederlanders zelf niet massaal gaan demonstreren voor ook voorrang voor de eigen jeugd, gaat er niks veranderen.

Ik zeg altijd, kopieer dat XR. Maar dan niet met het thema klimaat, maar voorrang voor een woning. Houdt het volledig geweldloos, maar doe het vaak en doe het massaal.
pi_221830919
Oftewel: een opnamestop van nieuwe vluchtelingen tot we dit volledig opgelost hebben! Anders is het dweilen met de kraan open.
pi_221830955
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 11:29 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Kinderverwaarlozing veroordelen is criminaliteit goed praten?

Log uit man, idioot.
Wel een beetje geveinsde verontwaardiging als je het mij vraagt.
pi_221830968
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 11:38 schreef ToT het volgende:
Oftewel: een opnamestop van nieuwe vluchtelingen tot we dit volledig opgelost hebben!
En minimaal 20 jaar daarna.
pi_221830983
Ik ben laatst trouwens wel bij vluchtelingen op bezoek geweest, en het is ook echt geen pretje hoe ze leven; met 2 gezinnen in een hok van 4 bij 5 meter, houten wandjes, en daarnaast heb je weer mensen wonen.
De onderlinge spanningen zijn echt wel groot.
pi_221831018
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 11:43 schreef ToT het volgende:
Ik ben laatst trouwens wel bij vluchtelingen op bezoek geweest, en het is ook echt geen pretje hoe ze leven; met 2 gezinnen in een hok van 4 bij 5 meter, houten wandjes, en daarnaast heb je weer mensen wonen.
Nou, dan gaan ze lekker terug.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_221831035
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 11:46 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Nou, dan gaan ze lekker terug.
Mwah, ze hebben behoorlijk wat trauma's opgelopen in eigen land.
Ik vind het prima als er beperkt wat mensen TIJDELIJK worden opgevangen tot het in eigen land weer veilig genoeg is.
pi_221831036
quote:
Dus? Dat moet ons probleem zijn?
pi_221831047
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 11:49 schreef ToT het volgende:

[..]
Mwah, ze hebben behoorlijk wat trauma's opgelopen in eigen land.
Ik vind het prima als er beperkt wat mensen TIJDELIJK worden opgevangen tot het in eigen land weer veilig genoeg is.
Hoe is dat opeens ons probleem? Ik heb het beste voor met iedereen in deze wereld maar laten we nou niet doen alsof we een verantwoordelijkheid hebben richting de 8.3 miljard overige mensen op deze aardkloot die we nooit allemaal kunnen helpen.
pi_221831050
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 11:49 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Dus? Dat moet ons probleem zijn?
"Eigen volk eerst" is een term dat behoorlijk taboe is geworden, maar daar ben ik wel echt een voorstander van.
Neemt niet weg dat je met beperkte middelen toch wel kunt kijken of je de omstandigheden van vluchtelingen iets menselijker kunt maken. Containerwoningen zouden al heel wat kunnen oplossen, denk ik. Een container per gezin, en dan een metertje, misschien 2, ruimte er tussen.
pi_221831053
quote:
Vrij riant, op kosten van een ander. Als het niet bevalt kunnen ze natuurlijk altijd terug naar land van herkomst.

quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 11:51 schreef ToT het volgende:

[..]
"Eigen volk eerst" is een term dat behoorlijk taboe is geworden, maar daar ben ik wel echt een voorstander van.
Neemt niet weg dat je met beperkte middelen toch wel kunt kijken of je de omstandigheden van vluchtelingen iets menselijker kunt maken. Containerwoningen zouden al heel wat kunnen oplossen, denk ik. Een container per gezin, en dan een metertje, misschien 2, ruimte er tussen.
Zodra iedere Nederlander in een A+++++ woning van 200m2 op een eigen perceel van 5000m2 woont kunnen we wellicht overwegen om wat containers neer te gooien in de derde wereld.
pi_221831068
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 11:51 schreef ToT het volgende:

[..]
Elke cent die we aan dat soort dingen verspillen zijn er twee te veel wat mij betreft. Maar het staat ze vrij ergens anders de hand op te gaan houden natuurlijk :)
pi_221831073
Laat ze maar gaan janken bij degenen die roepen dat we verantwoordelijk zijn voor de hele wereld en het prima vinden dat we overlopen worden. Welkom welkom.
pi_221831078
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 11:50 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Hoe is dat opeens ons probleem? Ik heb het beste voor met iedereen in deze wereld maar laten we nou niet doen alsof we een verantwoordelijkheid hebben richting de 8.3 miljard overige mensen op deze aardkloot die we nooit allemaal kunnen helpen.
Zowat ieder land neemt wel een aantal mensen uit de ergste oorlogsgebieden op.
Wij kunnen (liefst zeer beperkt) ook wel ons steentje bijdragen, maar veiligelanders moeten zo snel mogelijk opbokken, en vluchtelingen mogen wat mij betreft ook niet automatisch een Nederlands paspoort krijgen; ze blijven te gast om te schuilen tot de boel thuis is overgewaaid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')