https://nos.nl/artikel/26(...)iets-voor-op-de-bankquote:School verbiedt trainingspak of joggingbroek: 'Iets voor op de bank'
Een trainingspak, joggingbroek of voetbalshirt? Leerlingen mogen dit niet meer aan op middelbare school De Goudse Waarden in Gouda. De vmbo-school heeft na de zomervakantie strengere kledingregels ingevoerd. Het levert discussie op onder scholieren en hun ouders en zelfs de lokale politiek bemoeit zich er inmiddels mee.
Verschillende scholen hebben regels als het gaat om korte broekjes of shirts, of bijvoorbeeld slippers. Maar in Gouda is die lijst dus uitgebreider, met onder meer trainingspakken, joggingbroeken, windjacks of sportbroekjes. Naar eigen zeggen zijn ze de eerste school die dit soort kleding verbiedt.
Vrijetijdskleding
"Dat vinden wij vrijetijdskleding, voor op de bank. Het is geen passende kleding voor op school", zegt Maria van Welie, directeur van De Goudse Waarden. Zij denkt dat wat leerlingen voor kleding aan hebben in de les, uitmaakt voor hun gedrag. "Als je 's ochtends nadenkt: ik ga naar school, dus ik doe geen trainingspak aan, dan helpt je dat eraan te herinneren welk gedrag daarbij hoort."
Daarnaast lopen leerlingen op deze school al vanaf het derde jaar stage. "Wij zien dat er ook op stage verwacht wordt dat je je op een bepaalde, passende manier kleedt. Dus daar willen we hen alvast op voorbereiden."
Mijn gedrag verandert niet met een spijkerbroek aan.
Leerling
Scholieren reageren bij NOS Stories wisselend op de nieuwe regels. "Ik begrijp wel dat ze het liever niet hebben. Sportkleding heb je aan op de sportvereniging, niet op school", zegt een leerling.
Onzin, zegt een ander. "Kinderen zouden gewoon moeten kunnen dragen wat ze willen." Ook gelooft deze scholier niet dat je outfit ervoor zorgt dat je anders in de les zit. "Ik heb ook een keer een spijkerbroek aan gehad. Mijn gedrag veranderde niet."
Een andere leerling zegt dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn. "Ik vind dat iedereen zich mag ontwikkelen en door je kleding ontwikkel je jezelf ook beter."
Passend of niet passend?
Ook vragen leerlingen zich af wat wel en niet onder de regels valt. De school erkent dat dat ook voor hen nog een zoektocht is. "Docenten gaan vanmiddag naar allerlei foto's kijken van sportieve kleding en samen bepalen: is dit passend of niet passend? En die gesprekken hebben we ook met leerlingen", zegt Van Welie. Maar, benadrukt ze, er mag nog heel veel wel.
Leerlingen krijgen tot de herfstvakantie om hun outfits aan te passen. Dan krijgen ze alleen een waarschuwing. "Als jongeren zich echt niet willen aanpassen, dan gaan we ook daarover in gesprek, ook met ouders. Maar we gaan leerlingen niet naar huis sturen, want we willen niet dat ze lessen missen."
NOS Stories zocht eerder uit welke kledingregels scholen mogen invoeren en wat je als leerling kunt doen als je het daar niet mee eens bent.
Oke, dus als je echt niet wilt conformeren zijn er eigenlijk geen consequenties. Laat dit soort gezeur dan lekker zitten zeg.quote:Leerlingen krijgen tot de herfstvakantie om hun outfits aan te passen. Dan krijgen ze alleen een waarschuwing. "Als jongeren zich echt niet willen aanpassen, dan gaan we ook daarover in gesprek, ook met ouders. Maar we gaan leerlingen niet naar huis sturen, want we willen niet dat ze lessen missen."
Mensen die in jogging- en trainingspakken lopen hebben überhaupt geen smaakquote:Op dinsdag 8 september 2026 19:49 schreef Hexagon het volgende:
Ah mevrouw de directeur gaat haar eigen smaak aan de leerligen opleggen. Gaat een leuke strijd worden.
quote:MEVROUW VAN WELIE
Directeur Kanaalstraat & Nederhorststraat
Is een t-shirt met korte mouwen gepaste kleding voor een directrice? Misschien toch maar een mantelpakje aantrekken 's ochtends, dat doet haar er dan hopelijk aan herinneren dat ze directrice is op een middelbare school en geen kleuterjuf van groep 2.quote:"Dat vinden wij vrijetijdskleding, voor op de bank. Het is geen passende kleding voor op school", zegt Maria van Welie, directeur van De Goudse Waarden. Zij denkt dat wat leerlingen voor kleding aan hebben in de les, uitmaakt voor hun gedrag. "Als je 's ochtends nadenkt: ik ga naar school, dus ik doe geen trainingspak aan, dan helpt je dat eraan te herinneren welk gedrag daarbij hoort."
Is dit een strikvraag?quote:Op dinsdag 8 september 2026 19:53 schreef monkyyy het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is dus niet toegestaan?
Er kunnen geen consequenties zijn want zoals ik in de OP al zei kan en mag die school op wettelijke basis niet eens trainingspakken en dergelijke verbieden.quote:Op dinsdag 8 september 2026 19:54 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Oke, dus als je echt niet wilt conformeren zijn er eigenlijk geen consequenties. Laat dit soort gezeur dan lekker zitten zeg.
Klopt, maar ze kunnen niet meer smoezen dat ze hun gymspullen vergeten zijn.quote:Op dinsdag 8 september 2026 19:56 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Mensen die in jogging- en trainingspakken lopen hebben überhaupt geen smaak
Dat dan weer welquote:Op dinsdag 8 september 2026 20:00 schreef Hexagon het volgende:
Klopt, maar ze kunnen niet meer smoezen dat ze hun gymspullen vergeten zijn.
Nou is gym niet het eerste vak waarvan ik wil dat ze het per se volgen ;Pquote:Op dinsdag 8 september 2026 20:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Klopt, maar ze kunnen niet meer smoezen dat ze hun gymspullen vergeten zijn.
Rare vergelijking gezien het hier om kleding gaat. En je mag sowieso niet met een machete de straat op.quote:Op dinsdag 8 september 2026 20:09 schreef Tengano het volgende:
Straks mag je niet eens meer met je machete naar school![]()
Nederlant is kapot
Als we echt naar een geintegreerde samenleving willen toeleven is een uniform misschien niet eens zo gek idee. Iedereen heeft gewoon hetzelfde aan.quote:Op dinsdag 8 september 2026 20:18 schreef Cruzinats het volgende:
Ik vind dit een prima vernederingsritueel voor wannabe gangstertjes. Je komt iedere dag maar gewoon in pantalon, overhemd en stropdasje naar school.
En als kers op de taart van die nichterige glimmende leren instappers.
Ah, je was me net voorquote:Op dinsdag 8 september 2026 20:21 schreef vul_maar_in het volgende:
Schooluniformen terugbrengen/introduceren.
Da's bijna net als naakt douchen voor die lui.
Ben wel benieuwd of ze dan gaan kiezen voor niemand een hoofdoek of allemaal een hoofdoek.quote:Op dinsdag 8 september 2026 20:21 schreef vul_maar_in het volgende:
Da's bijna net als naakt douchen voor die lui.
Ik hou het op af en toe een pannenkoek of een lekker stuk boterkoekquote:Op dinsdag 8 september 2026 20:29 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Nee dank je, het is doordeweeks
quote:Op dinsdag 8 september 2026 20:28 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd of ze dan gaan kiezen voor niemand een hoofdoek of allemaal een hoofdoek.
Ik vermoed dat de islam wel weer roet in het eten zal gooien.
Oeh boterkoekquote:Op dinsdag 8 september 2026 20:31 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik hou het op af en toe een pannenkoek of een lekker stuk boterkoek
Heb er net een op![]()
Maar dan echte goeiequote:Op dinsdag 8 september 2026 20:32 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Oeh boterkoek
Dat heb ik lang niet op.
In de VS hebben ze daar oranje overals voor in de gevangenis, en daar helpt dat ook geen moer.quote:Op dinsdag 8 september 2026 20:18 schreef Cruzinats het volgende:
Ik vind dit een prima vernederingsritueel voor wannabe gangstertjes. Je komt iedere dag maar gewoon in pantalon, overhemd en stropdasje naar school.
En als kers op de taart van die nichterige glimmende leren instappers.
Ik denk niet dat een schooluniform hoofdoekjes zal bevattenquote:Op dinsdag 8 september 2026 20:33 schreef Tengano het volgende:
[..]
Jij denkt dat de islam zich dit keer flexibel en aanpassend zal opstellen?
In CECOT gooien ze verschillende gangs in 1 cel. Gangs die buiten elkaar de tent uitvochten. Hebben allemaal hetzelfde aan. Gaat prima.quote:Op dinsdag 8 september 2026 20:34 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
In de VS hebben ze daar oranje overals voor in de gevangenis, en daar helpt dat ook geen moer.
En denk je dat de moslima's hun hoofdoek dan thuis zullen laten? om ook uniform te willen zijn overeenkomstig de standaard en gelijkwaardigheid?quote:Op dinsdag 8 september 2026 20:34 schreef vul_maar_in het volgende:
Ik denk niet dat een schooluniform hoofdoekjes zal bevatten
In veel Aziatische landen dragen ze een schooluniform, in de UK op de meeste scholen ook trouwens.quote:Op dinsdag 8 september 2026 20:24 schreef Tengano het volgende:
Als we echt naar een geintegreerde samenleving willen toeleven is een uniform misschien niet eens zo gek idee. Iedereen heeft gewoon hetzelfde aan.
Volgens mij hebben ze dat in China ook. Dan is er ook geen reden tot jaloezie of om te pochen met je nieuwe sneakers of merkkleding, plus iedereen is gelijk; dat is toch eigenlijk wat je met integreren en nonracisme wil bereiken?
Niks mis mee dus. Ik zeg doen.quote:Op dinsdag 8 september 2026 20:36 schreef nelaeryn het volgende:
In veel Aziatische landen dragen ze een schooluniform, in de UK op de meeste scholen ook trouwens.
Mee eens, zeker voor vmbo-scholen. Maar dat moet je landelijk doen, dat kan een school niet zelf.quote:Op dinsdag 8 september 2026 20:21 schreef vul_maar_in het volgende:
Dat die malloten in Den Haag daar zelf niet mee komen. Die zitten daar toch voor goeie ideen en om iets van deze samenleving te maken. Pfffffquote:Op dinsdag 8 september 2026 20:39 schreef nelaeryn het volgende:
Ik zie ook meer voordelen dan nadelen eigenlijk.
dat wordt iig interessant en een hoofdoek OP een unifom zie ik geen issue mee.quote:Op dinsdag 8 september 2026 20:36 schreef Tengano het volgende:
[..]
En denk je dat de moslima's hun hoofdoek dan thuis zullen laten? om ook uniform te willen zijn overeenkomstig de standaard en gelijkwaardigheid?
Dan is het niet meer uniform hequote:Op dinsdag 8 september 2026 20:41 schreef vul_maar_in het volgende:
dat wordt iig interessant en een hoofdoek OP een unifom zie ik geen issue mee.
Helemaal met je eens. Deze vrouw heeft een voorbeeld functie.quote:Op dinsdag 8 september 2026 19:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
[..]
Is een t-shirt met korte mouwen gepaste kleding voor een directrice? Misschien toch maar een mantelpakje aantrekken 's ochtends, dat doet haar er dan hopelijk aan herinneren dat ze directrice is op een middelbare school en geen kleuterjuf van groep 2.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |