abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 september 2026 @ 16:39:12 #101
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221752874
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2026 16:33 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Wat doen de cijfers in het UK en de VS?
Lijkt minder in te zakken dan elders.

Het VK:

De VS:

En van de organisatie zelf:
Most participating Chinese jurisdictions, together with Estonia, Japan, Korea, Singapore, Chinese Taipei and the United Kingdom, ranked among the ten highest-performing education systems in science, mathematics and reading.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_221752878
twitter

Arische heilstaat Engeland was gelukkig slim genoeg om massa immigratie buiten de deur te houden en de scores gaan daar dan ook minder achteruit dan bij zo'n woke shithole als Hongarije
  dinsdag 8 september 2026 @ 16:43:48 #103
38496 Perrin
pi_221752897
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2026 16:40 schreef moby_jones het volgende:
[ x ]

Arische heilstaat Engeland was gelukkig slim genoeg om massa immigratie buiten de deur te houden en de scores gaan daar dan ook minder achteruit dan bij zo'n woke shithole als Hongarije
Het lijkt bijna alsof het met de kwaliteit van het onderwijs te maken heeft en niet met dat soort politiek geneuzel.
  Moderator dinsdag 8 september 2026 @ 16:46:28 #104
441859 crew  Lenny77
pi_221752919
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2026 16:39 schreef Perrin het volgende:

[..]
Lijkt minder in te zakken dan elders.

Het VK:
[ afbeelding ]

De VS:
[ afbeelding ]

En van de organisatie zelf:
Most participating Chinese jurisdictions, together with Estonia, Japan, Korea, Singapore, Chinese Taipei and the United Kingdom, ranked among the ten highest-performing education systems in science, mathematics and reading.

Maar evenzeer dalende.
Was benieuwd omdat daar sowieso al Engels wordt gesproken, dus de 'impact' van een Engelstalig social media zou daar kleiner moeten zijn.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_221752944
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2026 16:46 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Maar evenzeer dalende.
Was benieuwd omdat daar sowieso al Engels wordt gesproken, dus de 'impact' van een Engelstalig social media zou daar kleiner moeten zijn.
Dat verklaart nog niet waarom Engeland min of meer op hetzelfde niveau als in 2006 is gebleven terwijl Wales wel naar beneden keldert.
  dinsdag 8 september 2026 @ 16:52:37 #106
38496 Perrin
pi_221752951
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2026 16:46 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Maar evenzeer dalende.
Ja moderne media en verengelsing zullen zeker meespelen.
  Moderator dinsdag 8 september 2026 @ 16:57:08 #107
441859 crew  Lenny77
pi_221752980
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2026 16:50 schreef moby_jones het volgende:

[..]
Dat verklaart nog niet waarom Engeland min of meer op hetzelfde niveau als in 2006 is gebleven terwijl Wales wel naar beneden keldert.
Wat is er anders in Wales? Meer immigratie?
  dinsdag 8 september 2026 @ 16:59:14 #108
38496 Perrin
pi_221752993
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2026 16:57 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Wat is er anders in Wales? Meer immigratie?
Slimme mensen trekken er weg?
  Moderator dinsdag 8 september 2026 @ 17:16:12 #109
441859 crew  Lenny77
pi_221753108
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2026 16:59 schreef Perrin het volgende:

[..]
Slimme mensen trekken er weg?
Blijkbaar hebben ze er een ander curriculum, gebrek aan consistentie en het gedrag van de leerlingen is veranderd na Covid en willen ze niet meer naar school.
Ook wordt in de rest van het VK het alfabet sinds jong fonetisch aangeleerd en in Wales gebruiken ze cueing ( bij een plaatje raden wat het is ipv spellen). Plus er wordt geen degelijke data bijgehouden door de regering daar, dus niemand weet welke scholen slecht of goed zijn.
pi_221753124
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 september 2026 16:15 schreef HSG het volgende:

[..]
Ach...de wereld gaat toch naar de sodemieter dus veel last zul je daar niet van hebben.
De wereld is al vergaan voor de lichamelijk gehandicapten en niet voor de mannen die 100 % fit zijn.
pi_221755269
Bijna 40 procent 15-jarigen kan niet goed lezen, laaggeletterdheid dreigt

Laaggeletterdheid, dat associeerde ik vroeger met de 3e wereld. Nu ook met Nederland.
;(
pi_221755316
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2026 22:07 schreef Alpha0 het volgende:
Bijna 40 procent 15-jarigen kan niet goed lezen, laaggeletterdheid dreigt

Laaggeletterdheid, dat associeerde ik vroeger met de 3e wereld. Nu ook met Nederland.
;(
Ja, of iets uit de middeleeuwen, van die ongeletterde landarbeiders. Overigens ook wel eens een postapocalyptische film gezien, waarvan een van de dingen die werd getoond was dat kinderen die na de apocalypse opgroeiden een gemankeerd taaltje spraken en niets van de overgebleven geschreven teksten van de oude vergane wereld begrepen, omdat ze nooit naar school waren geweest. Maar goed, kennelijk is er geen wereldwijde ramp voor nodig om dat te laten gebeuren, enige decennia van slecht beleid en een afnemende waardering van (daadwerkelijk) leren en je bereikt hetzelfde.
pi_221755351
quote:
Het samenwerkingsverband van organisaties die zich inzetten voor lezen, de Leescoalitie, spreekt van "zorgwekkende cijfers". De Leescoalitie zegt "dat het hard nodig is dat de overheid stevig inzet op een brede leescultuur, ook buiten het onderwijs".

De leeskoepel wil daarom dat de overheid niet alleen investeert in onderwijs en bibliotheken, "maar ook gericht inzet op een positieve aanpak die (leren) lezen breed in de samenleving stimuleert".
Kom, laten we een reclamebureau veel geld geven om met behulp van rap en een influencer een hip spotje te maken, en dan komt het vast weer goed.
pi_221755551
Dit zogenaamde leesprobleem is heel eenvoudig op te lossen:
Maak een aantal op leeftijd, interesse en georiënteerdheid lijsten met interessante te lezen boeken voor de jeugd.
Laat leerlingen van de laatste klassen van de basisschool en leerlingen van het voortgezette onderwijs iedere 1,5 maand een boek uitkiezen dat thuis gelezen gaat worden. In de klas wordt er een overhoring of een te schrijven opstel of een voordracht over het gelezen boek gehouden. Hierover kan een beoordeling plaats vinden dat een belangrijke ontwikkelings-waardering vormt.
Hierna is het leesprobleem volledig opgelost.
pi_221756198
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2026 17:19 schreef torentje het volgende:

[..]
De wereld is al vergaan voor de lichamelijk gehandicapten en niet voor de mannen die 100 % fit zijn.
Ja echt? Dus volgens jou zijn alle vrouwen lichamelijk gehandicapten?
Corporate translator
pi_221756288
In de kabinetsplannen hoor je allemaal gezeur over stikstof en zo. Maar niks over onderwijs.
  woensdag 9 september 2026 @ 08:50:31 #117
38496 Perrin
pi_221756323
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 08:43 schreef bloodymary1 het volgende:
In de kabinetsplannen hoor je allemaal gezeur over stikstof en zo. Maar niks over onderwijs.
Terwijl het fundament van een moderne samenleving, goed onderwijs, voor onze ogen steeds verder afbrokkelt.

Leraren worden bedolven onder administratie, beleid en maatschappelijke opdrachten, terwijl de tijd voor hun eigenlijke werk steeds schaarser wordt: kinderen leren lezen, rekenen en nadenken.

Blijkbaar vinden we het urgenter om ieder symptoom te bestrijden dan om ons af te vragen wat er met het fundament gebeurt.
pi_221756374
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2026 22:54 schreef Pegos het volgende:
Dit zogenaamde leesprobleem is heel eenvoudig op te lossen:
Maak een aantal op leeftijd, interesse en georiënteerdheid lijsten met interessante te lezen boeken voor de jeugd.
Laat leerlingen van de laatste klassen van de basisschool en leerlingen van het voortgezette onderwijs iedere 1,5 maand een boek uitkiezen dat thuis gelezen gaat worden. In de klas wordt er een overhoring of een te schrijven opstel of een voordracht over het gelezen boek gehouden. Hierover kan een beoordeling plaats vinden dat een belangrijke ontwikkelings-waardering vormt.
Hierna is het leesprobleem volledig opgelost.
Dat is veel te laat. Lezen is, net als gezond eten, een gewoonte die de ouders moeten voordoen. Honderden onderzoeken hebben al bewezen dat de interesse voor lezen begint bij voorlezen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_221756384
In mijn tijd had ik al een hekel aan lezen. Ik moest toen een boekverslag schrijven maar wat ik deed was juist super slim ik las gewoon boekverslagen die op scholieren.com stonden en maakte daar dan weer een verslag van :D
Disclaimer: Ik heb PDD-NOS (officiële diagnose) en kan emotioneel reageren. Ik ben niet verantwoordelijk voor de inhoud van mijn berichten. Het verwijderen/wijzigen zonder toestemming van mijn berichten is niet toegestaan. Alle rechten voorbehouden.
pi_221756405
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 09:02 schreef incel het volgende:
In mijn tijd had ik al een hekel aan lezen. Ik moest toen een boekverslag schrijven maar wat ik deed was juist super slim ik las gewoon boekverslagen die op scholieren.com stonden en maakte daar dan weer een verslag van :D
Dat deed idd niemand verder.

Ben je hooggeleid G!?
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_221758704
twitter
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_221758725
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2026 22:15 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ja, of iets uit de middeleeuwen, van die ongeletterde landarbeiders. Overigens ook wel eens een postapocalyptische film gezien, waarvan een van de dingen die werd getoond was dat kinderen die na de apocalypse opgroeiden een gemankeerd taaltje spraken en niets van de overgebleven geschreven teksten van de oude vergane wereld begrepen, omdat ze nooit naar school waren geweest. Maar goed, kennelijk is er geen wereldwijde ramp voor nodig om dat te laten gebeuren, enige decennia van slecht beleid en een afnemende waardering van (daadwerkelijk) leren en je bereikt hetzelfde.
Massamigratie zoals wij die hebben meegemaakt valt gewoon onder 'ramp'.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_221758842
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 08:43 schreef bloodymary1 het volgende:
Het lijkt wel alsof het op de automatische piloot gaat. De indruk die ik krijg van politici in Den Haag als het om onderwijs gaat, is: we schuiven elk jaar 59 miljard euro naar het ministerie van onderwijs, cultuur en media en daarmee is de kous af. Of misschien denken ze dat het meeste beter lokaal geregeld kan worden, omdat men daar dichter op de praktijk zit. Wie zal het zeggen.

https://www.rijksfinancie(...)rslag/U/excl-premies

[ Bericht 10% gewijzigd door Peppert op 09-09-2026 15:50:03 ]
  woensdag 9 september 2026 @ 16:30:03 #124
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221759022
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2026 17:16 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Blijkbaar hebben ze er een ander curriculum, gebrek aan consistentie en het gedrag van de leerlingen is veranderd na Covid en willen ze niet meer naar school.
Ook wordt in de rest van het VK het alfabet sinds jong fonetisch aangeleerd en in Wales gebruiken ze cueing ( bij een plaatje raden wat het is ipv spellen). Plus er wordt geen degelijke data bijgehouden door de regering daar, dus niemand weet welke scholen slecht of goed zijn.
Ik zag laatst een filmpje van een docente die gehakt maakte van dit systeem. Zij -zelf een persoon van kleur- zat met een bende scholieren die voor geen meter konden lezen maar de onderwijsmethoden waren op alles gespitst behalve op het aanleren van regels. Dus zij is gewoon met ouderwetsche boeken aan de slag gegaan met die kids. Regels, stampen, herhalen, veel lezen ipv bovenstaande onzin.

En raad eens? Al haar studenten konden binnen een paar maanden lezen op enkele niveaus hoger. Enfin, ze kreeg er een hoop gezeik door en is gestopt met lesgeven. Eeuwig zonde!

Wat dat betreft doet politieke correctheid juist de gemeenschappen die het beoogt te beschermen geen goed. Een vriendin van me is Turks en die kreeg een belachelijk laag schooladvies en heeft zichzelf uit de shit gewerkt door alles zelf te doen en te leren en die heeft het nu nog steeds over die ene spijkerharde docente die ze uiteindelijk trof die wél echt lesgaf en die haar nog net niet de bibiotheek in trapte, extra opdrachten gaf etc. met de boodschap dat het niet goed genoeg was en dat ze een achterstand had tov al die andere studenten en dat ze dus ongelijk behandeld ging worden als in: meer aandacht maar ook harder werken. Zo is deze vriendin van vmbo tot de universiteit gekomen als dochter van ongeletterde immigranten en toen ze slaagde stond die tang jankend met bloemen klaar.

En voor elk meisje of joch dat zo'n topper tegen het lijf loopt, zijn er misschien wel tientallen die nooit hun potentieel bereiken omdat niet benoemd mocht worden dat ze een maatwerkoplossing nodig hadden, passend bij hun achtergrond.
pi_221759123
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 16:30 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ik zag laatst een filmpje van een docente die gehakt maakte van dit systeem. Zij -zelf een persoon van kleur- zat met een bende scholieren die voor geen meter konden lezen maar de onderwijsmethoden waren op alles gespitst behalve op het aanleren van regels. Dus zij is gewoon met ouderwetsche boeken aan de slag gegaan met die kids. Regels, stampen, herhalen, veel lezen ipv bovenstaande onzin.

En raad eens? Al haar studenten konden binnen een paar maanden lezen op enkele niveaus hoger. Enfin, ze kreeg er een hoop gezeik door en is gestopt met lesgeven. Eeuwig zonde!

Wat dat betreft doet politieke correctheid juist de gemeenschappen die het beoogt te beschermen geen goed. Een vriendin van me is Turks en die kreeg een belachelijk laag schooladvies en heeft zichzelf uit de shit gewerkt door alles zelf te doen en te leren en die heeft het nu nog steeds over die ene spijkerharde docente die ze uiteindelijk trof die wél echt lesgaf en die haar nog net niet de bibiotheek in trapte, extra opdrachten gaf etc. met de boodschap dat het niet goed genoeg was en dat ze een achterstand had tov al die andere studenten en dat ze dus ongelijk behandeld ging worden als in: meer aandacht maar ook harder werken. Zo is deze vriendin van vmbo tot de universiteit gekomen als dochter van ongeletterde immigranten en toen ze slaagde stond die tang jankend met bloemen klaar.

En voor elk meisje of joch dat zo'n topper tegen het lijf loopt, zijn er misschien wel tientallen die nooit hun potentieel bereiken omdat niet benoemd mocht worden dat ze een maatwerkoplossing nodig hadden, passend bij hun achtergrond.
Zie ook deze (Amerikaanse) docent. Leraar worden doe je vaak uit idealisme (denk ik) dus als het systeem dan zo ontzettend faalt, en je zelf te weinig macht hebt om daar veel aan te veranderen, moet dat ontzettend frustrerend zijn.

Bekijk deze YouTube-video
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')