abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221738233
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 15:24 schreef Cockwhale het volgende:
Ik zie eigenlijk ook niet in waarom je een vaste relatie zou aangaan als je geen kinderen wilt
Omdat kinderen nemen niet het doel is wat mij betreft.
pi_221738267
De discussie wordt ook wel erg vaak ongenuanceerd gevoerd. Ik heb zelf geen kinderwens. Maar dat maakt niet dat ik er totaal niet de schoonheid van inzie. Je kind zien opgroeien, jezelf in/hem haar zien, de onschuld van het kind en zien hoe die 'onschuld' een persoonlijkheid wordt.

Kans is aanzienlijk dat er momenten in mijn leven zijn dat ik dat ga 'missen'. Al is maar eventjes. Maar over het algemeen genomen zie ik voor mijzelf meer nadelen dan voordelen.
pi_221738785
Het veranderd ook wel continu. Je bent nu een totaal ander persoon dan dat je over 10-20 jaar bent. Ik moest echt niet denken aan kinderen toen ik 20 was, maar misschien is dat bij 35 wel heel anders. Sowieso zie ik mijn vrienden echt veel minder, dan ga je automatisch wat meer denken aan een relatie met al dan niet kinderen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_221739472
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2026 14:23 schreef Discombobulate het volgende:
Ik moest echt niet denken aan kinderen toen ik 20 was, maar misschien is dat bij 35 wel heel anders
Ik moest er met 20 niet aan denken, en nu met 45 nog steeds niet. En nog nooit het gevoel gehad dat ik iets mis. Eerder dat ik mensen met kinderen in de supermarkt zie en denk 'ik ben blij dat ik niet met dat gekrijs naar huis hoef'.
pi_221739750
Kinderen hebben is pittig, ik ga dat niet ontkennen. Maar het is ook ontzettend gezellig bijvoorbeeld aan tafel met avondeten (als ze willen eten :P) Met zijn allen aan tafel, de dag bespreken. Praten en lachen met elkaar. Ik zou het denk ik best saai vinden als je elke avond alleen met je partner aan tafel zit denk ik.
pi_221740183
Ik houd van zoveel mogelijk rust, vrede en vrijheid en ben om die reden bewust kindvrij. Of ik persoonlijk gelukkiger ben met of zonder kinderen, is voor mij vrij evident: zonder. Ik heb een heerlijk gevarieerd en, wat mij betreft, zinvol leven waarin ik veel autonomie behoud over waar ik mijn tijd en energie op een bepaald moment wel of niet aan besteed.

Zou ik met kinderen dan per definitie ongelukkig zijn? Nee, zeker niet. Het is simpelweg een andere levenskeuze. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een weg die beter aansluit bij mijn waarden en bij hoe ik graag mijn leven inricht.

Argumenten als egoïsme, eenzaamheid, ‘easy mode’, nalatenschap en/of een gebrek aan zingeving herken ik zelf allemaal niet zo en lijken me bovendien niet uitsluitend van toepassing op mensen zonder kinderen. Uiteindelijk zijn het gewoon verschillende levenspaden, elk met hun eigen voor- en nadelen. Ik heb vooral gekozen voor het pad dat het beste bij mij past.

Wat mij betreft is het belangrijkste dat zowel de keuze voor als de keuze tegen kinderen bewust en zorgvuldig wordt gemaakt. Zeker bij de keuze vóór kinderen gaat het immers niet alleen om wat je zelf uit het ouderschap hoopt te halen, maar ook om wat je een kind kunt en wilt bieden. Een kind verdient ouders die bewust voor het ouderschap kiezen en de liefde, zorg en geborgenheid die daarbij horen daadwerkelijk kunnen en willen bieden.
  zondag 6 september 2026 @ 18:08:08 #207
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221741509
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:44 schreef Cockwhale het volgende:
De vraag is ook of je miljarden jaren aan ontwikkeling, om jouw 'genetic makeup' tot stand te brengen, wil beëindigen.
In mijn geval: ja. Er zitten wat fouten in dat DNA (erfelijke ziektes) die ik niet wil doorgeven.

quote:
1s.gif Op zondag 6 september 2026 15:51 schreef Sunshine1982 het volgende:
Kinderen hebben is pittig, ik ga dat niet ontkennen. Maar het is ook ontzettend gezellig bijvoorbeeld aan tafel met avondeten (als ze willen eten :P) Met zijn allen aan tafel, de dag bespreken. Praten en lachen met elkaar. Ik zou het denk ik best saai vinden als je elke avond alleen met je partner aan tafel zit denk ik.
Waarom? Ik vind mijn partner boeiend genoeg.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_221741570
quote:
3s.gif Op zondag 6 september 2026 18:08 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
In mijn geval: ja. Er zitten wat fouten in dat DNA (erfelijke ziektes) die ik niet wil doorgeven.
[..]
Saai is een verkeerd woord. Stil. Stiller dan dat het nu is.
  Moderator zondag 6 september 2026 @ 18:22:06 #209
5428 crew  miss_sly
pi_221741600
quote:
3s.gif Op zondag 6 september 2026 18:08 schreef SEMTEX het volgende:

Ze zegt dat ze dat denkt.
Daar is toch niets mis mee? Net zo legitiem als geen kinderen willen. En het zegt niet dat een relatie niet goed genoeg is of ze haar partner niet boeiend genoeg vindt. Het lijkt haar saai of stiller.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221741626
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2026 18:17 schreef Sunshine1982 het volgende:
Saai is een verkeerd woord. Stil. Stiller dan dat het nu is.
Heerlijk juist.
pi_221741641
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2026 18:25 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Heerlijk juist.
Ieder zijn ding.
pi_221746729
Ik vind dat kinderen zin geven aan het leven en heel veel unieke ervaringen bieden.

Ze kosten heel erg veel tijd, geduld, geld en zorgen maar ik zou het voor geen goud willen missen.

Mijn dochter is 16. Zij woont volledig bij mij en ik sta er alleen voor in de opvoeding. Dat is 1 van de zwaarste dingen die ik ooit in mijn leven heb gedaan maar ook met de meeste voldoening.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_221750099
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2026 15:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik vind dat kinderen zin geven aan het leven
Sja, da's persoonlijk natuurlijk. Ik heb zelf echt geen kinderen nodig om mijn leven zin te geven :)
pi_221750813
Ik heb kinderen, twee zelfs.... maar ik denk niet dat je leven "gelukkiger" zou worden met kinderen (of zonder).

Je kunt er vanalles aan doen om zelf gelukkiger te worden, of ook zijn er een hoop mensen die er een hoop aan doen om zelf vooral ongelukkiger te worden.
Dat kunnen mensen mét of zonder kinderen zijn.

Maar mét kinderen kun je net zo goed erg gelukkig zijn, als dat je diep ongelukkig kunt zijn.

ik zou absoluut iemand afraden te denken kinderen te krijgen, vanuit het idee dat je dan plots "gelukkiger" zou worden.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Moderator dinsdag 8 september 2026 @ 13:22:09 #215
441859 crew  Lenny77
pi_221751810
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2026 11:27 schreef RM-rf het volgende:
Ik heb kinderen, twee zelfs.... maar ik denk niet dat je leven "gelukkiger" zou worden met kinderen (of zonder).

Je kunt er vanalles aan doen om zelf gelukkiger te worden, of ook zijn er een hoop mensen die er een hoop aan doen om zelf vooral ongelukkiger te worden.
Dat kunnen mensen mét of zonder kinderen zijn.

Maar mét kinderen kun je net zo goed erg gelukkig zijn, als dat je diep ongelukkig kunt zijn.

ik zou absoluut iemand afraden te denken kinderen te krijgen, vanuit het idee dat je dan plots "gelukkiger" zou worden.
Denk dat als je al ongelukkig bent, dat je zeker weten miserabel zal zijn als je ze dan krijgt :{
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_221751937
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2026 09:41 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Sja, da's persoonlijk natuurlijk. Ik heb zelf echt geen kinderen nodig om mijn leven zin te geven :)
Het is denk ik geen kwestie van 'nodig' hebben. Goede kans dat scheurbuik zijn leven ook zinvol was geweest als er geen kinderen waren geweest.
-nee-
  Moderator dinsdag 8 september 2026 @ 13:30:02 #217
5428 crew  miss_sly
pi_221751943
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2026 13:22 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Denk dat als je al ongelukkig bent, dat je zeker weten miserabel zal zijn als je ze dan krijgt :{
Een kind maakt je inderdaad niet gelukkig als je dat niet al bent.

Zoals het ook geen relatie goed of beter maakt, wat je ook ngo wel eens hoort. Ik ken echt wel mensen waarbij de relatie niet goed zat en ze (nog) een kind namen, want dat zou hen wel binden.

Een kind kan je op een positieve manier aan elkaar verbinden, als je al op een positieve manier aan elkaar verbonden bent, is mijn ervaring. Maar het kan tot een heleboel narigheid en negativiteit leiden als je relatie niet al goed zit. En als je dan uit elkaar gaat, kom je nooit meer volledig van elkaar af.
  Moderator dinsdag 8 september 2026 @ 14:36:50 #218
38824 crew  Droopie
pi_221752291
Vraag me af.
Zijn er mensen die in hun overweging nemen dat ze later ook kleinkinderen willen op hun oude dag, mits het ze het gegund zijn.

Gewoon even een vraagje tussendoor.
Mijn moeder is er een flink aantal jaar ouder door geworden, ondanks haar ernstige ziekte.

Sommige ziektes boeit het geen ene reet, snap ik ook wel, maar kan me ook voorstellen dat het toekomst beeld van kleinkinderen ook meespeelt met een beslissing om kinderen te willen in je leven.

Misschien juist zelf andersom, heb je nog een keer het gezeik van kinderen om je heen

"Schat. Je weet dat moeder of vader zijn niet maar 18 jaar duurt he! Dan krijg je ronde 2 haha"

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hell To The Liars
  Moderator dinsdag 8 september 2026 @ 14:45:08 #219
5428 crew  miss_sly
pi_221752324
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2026 14:36 schreef Droopie het volgende:
Vraag me af.
Zijn er mensen die in hun overweging nemen dat ze later ook kleinkinderen willen op hun oude dag, mits het ze het gegund zijn.

Mijn moeder is er een flink aantal jaar ouder door geworden, ondanks haar ernstige ziekte.

Sommige ziektes boeit het geen ene reet, snap ik ook wel, maar kan me ook voorstellen dat het toekomst beeld van kleinkinderen ook meespeelt met een beslissing om kinderen te willen in je leven.

Misschien juist zelf andersom, heb je nog een keer het gezeik van kinderen om je heen

"Schat. Je weet dat moeder of vader zijn niet maar 18 jaar duurt he! Dan krijg je ronde 2 haha"

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee, dat is voor ons geen overweging geweest. Je weet helemaal niet of je kind(eren) zelf wel (een) kind(eren) wil(len) en die druk ga ik er niet op leggen.

Mocht mijn dochter wel (een) kind(eren) willen, hoop ik dat we daar deel van mogen en kunnen maken. Maar ik hoop nu vooral dat ze nog minstens tien jaar wacht met moeder worden (en mij oma maken).
pi_221752506
Hier hetzelfde. Kleinkinderen heb ik niet eens mijn hoofd gehad. Ik denk dat dat ook niet heel wenselijk is. Stel dat je kind(eren) geen kinderen willen, ik vraag me af in hoeverre dat de band met je kinderen gaat beïnvloeden.
  dinsdag 8 september 2026 @ 16:05:48 #221
511255 camilero
tufkatufka...
pi_221752666
Volgens mij moet je je geluk sowieso niet laten afhangen van het feit of je wel of geen kinderen hebt.
pi_221753655
quote:
Vraag me af.
Nee :') .
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_221753723
Al mijn vrienden mét kinderen zijn in ieder geval ontzettend gelukkig ermee. Mooiste moment in hun leven zeggen ze.

Ik kan me er niet veel bij voorstellen, maar ik kan dat bij iets anders ook eigenlijk niet.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_221754004
quote:
Vraag me af.

SPOILER
Dat zou leuk staan op het geboortekaartje: "Geboren: Marietje. Langs deze weg hebben we een kans op kleinkinderen mogelijk gemaakt! Hiep hiep."

Weet Marietje ook wat de bedoeling is.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_221754358
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 september 2026 19:34 schreef OllieA het volgende:
Weet Marietje ook wat de bedoeling is.
En Marietje kan ze gewoon de vinger geven aangezien die ouders daar helemaal niet over gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')