abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 september 2026 @ 20:32:42 #226
499136 nelaeryn
food & music
pi_221754573
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 september 2026 13:30 schreef miss_sly het volgende:
Zoals het ook geen relatie goed of beter maakt, wat je ook ngo wel eens hoort. Ik ken echt wel mensen waarbij de relatie niet goed zat en ze (nog) een kind namen, want dat zou hen wel binden.
Een kind nemen om je relatie te 'redden' is echt zo'n beetje het domste wat je kunt doen |:(
"Common sense is not so common" --Voltaire
  dinsdag 8 september 2026 @ 21:28:34 #227
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221755011
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2026 18:55 schreef Discombobulate het volgende:
Al mijn vrienden mét kinderen zijn in ieder geval ontzettend gelukkig ermee. Mooiste moment in hun leven zeggen ze.

Ik kan me er niet veel bij voorstellen, maar ik kan dat bij iets anders ook eigenlijk niet.
Wat ik al zei, dat is gewoon hoe ons lichaam werkt. Wie kinderen heeft vind die doorgaans fantastisch. Daarom zie je ook lui die er aanvankelijk weerstand tegen hadden draaien als een blad aan een boom als dat kind er eenmaal is.
pi_221755626
Nee bewust geen kinderen en ben van ongeveer de leeftijd van TS.

Ik zie om me heen hoe zwaar het is. Heb nooit een kinderwens gehad. Ik denk dat je het echt 10000% graag moet willen om er nu nog aan te beginnen.

Mijn portie mag naar Fikkie.
pi_221755628
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2026 21:28 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Wat ik al zei, dat is gewoon hoe ons lichaam werkt. Wie kinderen heeft vind die doorgaans fantastisch. Daarom zie je ook lui die er aanvankelijk weerstand tegen hadden draaien als een blad aan een boom als dat kind er eenmaal is.
Is dat ook niet het zoeken naar rechtvaardiging van de beslissing om het wel te doen?
  Moderator dinsdag 8 september 2026 @ 23:50:07 #230
5428 crew  miss_sly
pi_221755741
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2026 23:16 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Is dat ook niet het zoeken naar rechtvaardiging van de beslissing om het wel te doen?
Ik denk dat mensen die ervoor kiezen kinderen te krijgen niet echt een rechtvaardiging nodig hebben?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 9 september 2026 @ 09:03:26 #231
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221756392
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2026 23:16 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Nee, dat is niet zo lang en consequent vol te houden.

We zijn biologisch gewoon zo geprogrammeerd dat we kinderen die we maken fantastisch vinden. Dat is immers nodig om te garanderen dat er goed voor een kind gezorgd worden dus evolutionair van belang. Dus waarschijnlijk zouden een boel mensen die weerstand tegen kinderen krijgen hebben, het als het zou gebeuren alsnog ineens fantastisch vinden.

Dat is geen aanmoediging om het toch te doen. Het is immers persoonlijk hoe je je leven wilt inrichten. Het is meer een toelichting hoe de mens ongeveer in elkaar zit.

Het mechanisme zal misschien niet bij iedereen even goed werken. Maar het is wel het patroon dat er is.
pi_221756411
Ik wilde eigenlijk helemaal geen kinderen. Maar toen ze er eenmaal waren bleek het vooral leuk.

Een van de belangrijkste elementen voor een gelukkig leven is zingeving. Kinderen opvoeden geeft zingeving.

Maar goed, er zijn natuurlijk ook andere manieren.

Daar staat natuurlijk tegenover dat kinderen een dure hobby zijn, je beperken in je vrijheid en dat zorg voor je kinderen ook een opoffering is. Al vind ik dat laatste op zichzelf wel meevallen, maar wij hebben het geluk redelijk makkelijke kinderen te hebben. Dat kan natuurlijk ook compleet anders uitvallen.

Dus: ja, ik ben blij dat ik kinderen heb.
pi_221756441
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 09:06 schreef VEM2012 het volgende:
Kinderen opvoeden geeft zingeving.
Maar dat is niet het enige wat zin aan je leven kan geven.
pi_221756448
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 09:13 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Maar dat is niet het enige wat zin aan je leven kan geven.
Dat staat gewoon letterlijk in de volgende zin in mijn post…
pi_221756518
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2026 14:36 schreef Droopie het volgende:
Vraag me af.
Zijn er mensen die in hun overweging nemen dat ze later ook kleinkinderen willen op hun oude dag, mits het ze het gegund zijn.
Besef je wat je hier eigenlijk suggereert?

Dit zegt voor mij vooral iets over het op voorhand projecteren van verwachtingen op je eigen kinderen. Niet heel anders dan de verwachting dat je kinderen je bijvoorbeeld op oudere leeftijd moeten verzorgen of ze als regulatie voor jouw potentiële toekomstige eenzaamheid dienen, of omdat je je eigen ouders een kleinkind moet gunnen. 8)7 Ik heb het altijd bijzonder gevonden als dat als argumenten vóór kinderen worden gebruikt, terwijl je daarmee hun autonomie op voorhand beperkt. :)

En moet ik daar als kindvrij persoon dan iets in meewegen wat voor mij überhaupt schuurt met mijn fatsoensnormen ten aanzien van het respecteren van andermans autonomie/keuzevrijheid? :*
  Moderator woensdag 9 september 2026 @ 09:36:23 #236
38824 crew  Droopie
pi_221756558
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 09:29 schreef Justinn het volgende:

[..]
Besef je wat je hier eigenlijk suggereert?

Dit zegt voor mij vooral iets over het op voorhand projecteren van verwachtingen op je eigen kinderen. Niet heel anders dan de verwachting dat je kinderen je bijvoorbeeld op oudere leeftijd moeten verzorgen of ze als regulatie voor jouw potentiële toekomstige eenzaamheid dienen, of omdat je je eigen ouders een kleinkind moet gunnen. 8)7 Ik heb het altijd bijzonder gevonden als dat als argumenten vóór kinderen worden gebruikt, terwijl je daarmee hun autonomie op voorhand beperkt. :)

En moet ik daar als kindvrij persoon dan iets in meewegen wat voor mij überhaupt schuurt met mijn fatsoensnormen ten aanzien van het respecteren van andermans autonomie? :*
Ik suggereer niets, ik stel een vraag.
De vraag kan net zo goed, en die stelde ik ook, dat je bv geen kinderen wilt omdat je bv later geen kleinkinderen, en eventueel de zorgen die erbij komen, wilt.

Niet ieder gezinnetje heeft gezonde en leuke kinderen.
Ik kwam erachter dat mijn ouders, na opvoeden van mn zusje en mijzelf, een 2e keer moesten gaan opvoeden en grootbrengen van een tweetal kinderen, niet willen maar moesten.

Daarom mijn vraag, zijn er mensen die dat in overweging namen, dat kinderen nemen geen vaststaand 20 jarig "project" is.
Omdat ze dat bv van dichtbij hebben meegemaakt, net zoals bv mensen zich nu al zorgen kunnen maken over de stand van de wereld (oorlog/ klimaat) en dat in overweging nemen bij een keuze.
Hell To The Liars
  woensdag 9 september 2026 @ 09:40:18 #237
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221756584
Het is toch ook niet vanzelfsprekend dat je kleinkinderen moet opvoeden? Daar ga je zelf over.

Mijn opa's en oma's deden nagenoeg niks in mijn opvoeding. Ik logeerde er wel eens, meer niet.
  Moderator woensdag 9 september 2026 @ 09:45:21 #238
38824 crew  Droopie
pi_221756618
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 09:40 schreef Hexagon het volgende:
Het is toch ook niet vanzelfsprekend dat je kleinkinderen moet opvoeden? Daar ga je zelf over.

Mijn opa's en oma's deden nagenoeg niks in mijn opvoeding. Ik logeerde er wel eens, meer niet.
Laat ik het zo zeggen, mijn zusje was te jong en incapabel om die kinderen op te voeden.

Misschien is het alleen mijn ervaring he, dat ik denk/ dacht ow, dus als je op je 20e vader wilt worden je op.je 63e nog steeds de vaderlijke rol dient te vervullen 🤣.

Das andere koek als "we zijn er vroeg aan begonnen en als jullie dan de deur uit zijn gaan papa en mama lekker van het leven genieten en reizen".
Hell To The Liars
pi_221756643
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 09:45 schreef Droopie het volgende:

[..]
Laat ik het zo zeggen, mijn zusje was te jong en incapabel om die kinderen op te voeden.

Misschien is het alleen mijn ervaring he, dat ik denk/ dacht ow, dus als je op je 20e vader wilt worden je op.je 63e nog steeds de vaderlijke rol dient te vervullen 🤣.

Das andere koek als "we zijn er vroeg aan begonnen en als jullie dan de deur uit zijn gaan papa en mama lekker van het leven genieten en reizen".
Dat is ten eerste natuurlijk een heel specifieke situatie. Maar feit is wel dat je als ouder altijd ouder blijft en je zorgen over en voor je kind nooit ophouden. Dus als het niet goed gaat met je kind, op welke leeftijd dan ook, zul je doorgaans willen proberen te helpen.

Mijn op dat moment al ruimschoots volwassen broer werkte zich dusdanig in de nesten dat hij in Duitsland in de gevangenis terechtkwam. Mijn ouders, al op leeftijd en met pensioen, gingen toen regelmatig op en neer om hem daar te bezoeken. Dat is zwaar, maar dat zullen veel ouders doen voor hun kind.
pi_221756936
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 09:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat denken we. Het is ook wel erg moeilijk om van de kinderen die je wel hebt te zeggen dat je ze liever niet gehad hebt. Ik denk dat daar wel een taboe op ligt, zeker voor moeders.

En dat de meesten er geen spijt van gekregen lijken te hebben, wil niet zeggen dat je zelf er dus ook geen spijt van zult krijgen. Je zult maar net tot die groep horen die wel spijt krijgt. Dan zit je met de gebakken peren.
Er zijn ook verschillende gradaties in spijt. Echt volledige spijt zal zeldzaam zijn, omdat de meeste mensen wel dankbaar zijn voor hun kinderen.

Vaak gaat het ook meer over hoe de invulling van het ouderschap is verlopen waar men niet tevreden over is, maar waar ze ook niet echt invloed op hadden (bijv. co-ouderschap na lastige scheiding, maar ook een gehandicapt kind met intensieve zorgvraag kan een leven met zich meebrengen dat je nooit had voorzien/gewild en soms zelfs eigenlijk niet aankan). Van moeders hoor ik vaker dat ze nu een andere keuze zouden maken of alleen kinderen zouden willen als ze de vader hadden kunnen zijn.

Uiteindelijk dealen de meeste mensen prima met hoe hun leven is gelopen en het leven is nu eenmaal niet maakbaar, dus dat is maar goed ook.
pi_221756954
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 10:40 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Er zijn ook verschillende gradaties in spijt. Echt volledige spijt zal zeldzaam zijn, omdat de meeste mensen wel dankbaar zijn voor hun kinderen.

Vaak gaat het ook meer over hoe de invulling van het ouderschap is verlopen waar men niet tevreden over is, maar waar ze ook niet echt invloed op hadden (bijv. co-ouderschap na lastige scheiding, maar ook een gehandicapt kind met intensieve zorgvraag kan een leven met zich meebrengen dat je nooit had voorzien/gewild en soms zelfs eigenlijk niet aankan). Van moeders hoor ik vaker dat ze nu een andere keuze zouden maken of alleen kinderen zouden willen als ze de vader hadden kunnen zijn.

Uiteindelijk dealen de meeste mensen prima met hoe hun leven is gelopen en het leven is nu eenmaal niet maakbaar, dus dat is maar goed ook.
Ik denk dat de invulling inderdaad wel meespeelt.
Wij hebben één kind, en dat is ook nog eens een gemakkelijk kind in alle opzichten: ze is gezond, ze is geen vervelende puber, ze heeft geen nare dingen met vrienden en vriendinnen op zo nu en dan een klein akkefietje na en onze verstandhouding is meer dan prima. Als een van die factoren anders zou zijn, zou het vast een stuk moeilijker voelen om je kind goed op te voeden en op te laten groeien en zou het vast hetgeen je uit het ouderschap haalt ook behoorlijk beinvloeden.
pi_221757352
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 10:40 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

“ Van moeders hoor ik vaker dat ze nu een andere keuze zouden maken of alleen kinderen zouden willen als ze de vader hadden kunnen zijn.”

Wordt hiermee gesuggereerd dat vaders over het algemeen een leuke / minder vervelende of misschien wel (erg) leuke rol hebben? Toevallig hoort mijn man van zijn vrienden die vader zijn geworden hoe geweldig het wel niet is en dat prikkelt hem (helaas voor mij). Maar dan denk ik: geeft dit geen vertekend beeld? Het is zo lastig om je partner een realistisch beeld te schetsen als zijn vrienden zo ongelofelijk positief zijn alsof het zo makkelijk en vanzelf gaat. Ik geloof er helemaal niks van, maar dan ben ik degene met een vertekend beeld. :(
pi_221757820
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2026 13:22 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Denk dat als je al ongelukkig bent, dat je zeker weten miserabel zal zijn als je ze dan krijgt :{
Bij mij is het andersom, hoor. Echt ongelukkig was ik niet denk ik, maar ik had rond mijn 30e wel zoiets van, tsja, is dit het nou en gaat het zo gezapig en suf nog tig jaar door totdat ik doodga? En toen, een paar jaar later, werd ik papa en kwam ik ineens midden in een wervelwind terecht waar ik 90% van de tijd ultiem van geniet. Dat stukje invulling had ik echt wel nodig.
pi_221757917
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 12:43 schreef DjVero het volgende:

[..]
Bij mij is het andersom, hoor. Echt ongelukkig was ik niet denk ik, maar ik had rond mijn 30e wel zoiets van, tsja, is dit het nou en gaat het zo gezapig en suf nog tig jaar door totdat ik doodga? En toen, een paar jaar later, werd ik papa en kwam ik ineens midden in een wervelwind terecht waar ik 90% van de tijd ultiem van geniet. Dat stukje invulling had ik echt wel nodig.
Ervaart je vriendin/ vrouw dit net zo?
pi_221757994
Ik krijg steeds meer het idee dat er een soort “oergevoel” moet zijn en dat het bij je moet passen als mens om het pad te kiezen om de offer te brengen in die zin dat je je vrijheid en autonomie zal verliezen en je leven nooit meer hetzelfde zal zijn. Dat zal allemaal plaats moeten maken voor dat oergevoel en het moeite willen stoppen in en willen zien groeien van iets wat van jou is. Net als tuinieren misschien. Ik heb dat gevoel helaas niet, terwijl ik in de ideale situatie verkeer waarin een kind zou kunnen opgroeien denk ik (financieel, stabiel, liefdevol, sociaal).
pi_221757998
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 12:57 schreef TheInnocent het volgende:

[..]
Ervaart je vriendin/ vrouw dit net zo?
Ik draag voornamelijk de zorg voor het kind/de kinderen. Zij werkt zes dagen per week van 's ochtends tot 's avonds, dus zij haalt daar haar voldoening uit. ;) Ik zou dus zeggen nee.
pi_221758141
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 13:08 schreef TheInnocent het volgende:
Ik heb dat gevoel helaas niet, terwijl ik in de ideale situatie verkeer waarin een kind zou kunnen opgroeien denk ik (financieel, stabiel, liefdevol, sociaal).
Waarom helaas? Ik heb dat gevoel mbt kinderen totaal niet, en ben daar gewoon volkomen happy mee. Ik zit ook in de ideale situatie, maar ik wil er gewoon niet aan. Niets mis mee :)
Het is geen (morele) plicht.
pi_221758262
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 11:47 schreef TheInnocent het volgende:

[..]
“ Van moeders hoor ik vaker dat ze nu een andere keuze zouden maken of alleen kinderen zouden willen als ze de vader hadden kunnen zijn.”

Wordt hiermee gesuggereerd dat vaders over het algemeen een leuke / minder vervelende of misschien wel (erg) leuke rol hebben? Toevallig hoort mijn man van zijn vrienden die vader zijn geworden hoe geweldig het wel niet is en dat prikkelt hem (helaas voor mij). Maar dan denk ik: geeft dit geen vertekend beeld? Het is zo lastig om je partner een realistisch beeld te schetsen als zijn vrienden zo ongelofelijk positief zijn alsof het zo makkelijk en vanzelf gaat. Ik geloof er helemaal niks van, maar dan ben ik degene met een vertekend beeld. :(
Tsja, iemand heeft kennelijk recent geroepen dat ze alleen kinderen willen als ze vader kunnen zijn en dan wordt dat een beetje hersenloos herhaalt. Alsof vaderschap anders is dan moederschap (op de eerste 9 maanden na dan).

Nogal performatief.

Weet je wat het is: je kan het vooraf niet inschatten hoe het is. Mijn eerste vrouw wilde per sé kinderen. Ik eigenlijk niet als in 'hoeft voor mij niet'. En toen de oudste er was, vond ik het geweldig en zij vond het helemaal niets.

En nee, niet omdat het te zwaar was en ik een lamlul was. We hadden overdag 5 dagen in de week een nanny, die ook het ontbijt, lunch en diner regelde. Tuinman/schoonmaak. En aangezien ze naar mij trok en ik het leuk vond was ik degene die veruit het meeste tijd aan haar besteedde, zowel doordeweeks als in de weekenden.

Mijn advies zou zijn: beslis het voor jezelf. Als het dan tegenvalt kun je alleen jezelf aankijken. Doe je het voor je partner en blijkt het dan tegen te vallen dan kan zoiets tussen jullie in komen te staan. Ook als je partner het per sé wil. Vrijgezel zijn is beter dan een situatie waar je niet in wil zitten.
pi_221758429
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 13:49 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Tsja, iemand heeft kennelijk recent geroepen dat ze alleen kinderen willen als ze vader kunnen zijn en dan wordt dat een beetje hersenloos herhaalt. Alsof vaderschap anders is dan moederschap (op de eerste 9 maanden na dan).

Nogal performatief.

Weet je wat het is: je kan het vooraf niet inschatten hoe het is. Mijn eerste vrouw wilde per sé kinderen. Ik eigenlijk niet als in 'hoeft voor mij niet'. En toen de oudste er was, vond ik het geweldig en zij vond het helemaal niets.

En nee, niet omdat het te zwaar was en ik een lamlul was. We hadden overdag 5 dagen in de week een nanny, die ook het ontbijt, lunch en diner regelde. Tuinman/schoonmaak. En aangezien ze naar mij trok en ik het leuk vond was ik degene die veruit het meeste tijd aan haar besteedde, zowel doordeweeks als in de weekenden.

Mijn advies zou zijn: beslis het voor jezelf. Als het dan tegenvalt kun je alleen jezelf aankijken. Doe je het voor je partner en blijkt het dan tegen te vallen dan kan zoiets tussen jullie in komen te staan. Ook als je partner het per sé wil. Vrijgezel zijn is beter dan een situatie waar je niet in wil zitten.
Misschien wordt dat niet hersenloos geroepen maar om een belangrijk signaal door te geven. Moederschap is economisch en sociaal gezien een slechte deal. Je krijgt het lastig op werk, omdat geacht wordt dat je volop presteert zodra je terugbent van verlof en je kapotte lichaam nog niet hersteld is. Naast je carrière, is het ook sociaal een lijdensweg en zijn de zorgtaken thuis niet eerlijk verdeeld. Als vrouw verlies je al snel autonomie, terwijl de vader een eventuele “papadag” heeft in de week. Ik kan me voorstellen dat er heel veel last op de schouders van moeders komen te staan, vooral wanneer ze een ietwat traditionele man hebben, dat ze denken: ik had ook alleen vader willen zijn.

^O^ verder goed advies, dankjewel.
pi_221758544
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 14:22 schreef TheInnocent het volgende:

[..]
Misschien wordt dat niet hersenloos geroepen maar om een belangrijk signaal door te geven. Moederschap is economisch en sociaal gezien een slechte deal. Je krijgt het lastig op werk, omdat geacht wordt dat je volop presteert zodra je terugbent van verlof en je kapotte lichaam nog niet hersteld is. Naast je carrière, is het ook sociaal een lijdensweg en zijn de zorgtaken thuis niet eerlijk verdeeld. Als vrouw verlies je al snel autonomie, terwijl de vader een eventuele “papadag” heeft in de week. Ik kan me voorstellen dat er heel veel last op de schouders van moeders komen te staan, vooral wanneer ze een ietwat traditionele man hebben, dat ze denken: ik had ook alleen vader willen zijn.

^O^ verder goed advies, dankjewel.
Voor een groot deel ben je daar zelf bij, natuurlijk. Niemand verplicht jou om minder te gaan werken en je man net aan een papadag te laten doen. Jullie kunnen dat gewoon in onderling overleg anders regelen als dat is wat jullie willen. Hetzelfde geldt voor de zorg en het huishouden, daar kun je ook samen de taken verdelen. Dat zal best even wat tijd en energie kosten, en dat betekent ook dat je elkaar het op de eigen manier moet laten doen, tenzij dat het gevaarlijk of slecht of ongezond is. Dus als hij de was anders opvouwt of iets anders met jullie kind omgaat dan jij doet/wil, dan moet die ruimte er ook zijn.

Daar moet je wel beide achterstaan. Als je man daar anders over denkt, wordt dat moeilijk.

Maar je moet inderdaad vooral voor jezelf uitvogelen of JIJ een kind wil, ja of nee. En voor je partner geldt hetzelfde. Als jullie daarin lijnrecht tegenover elkaar staan, kan dat betekenen dat jullie toch niet zo geschikt zijn samen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')