abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221702614
Goedeavond, Wij hebben in 2020 een woning gekocht. In de verkoopbrochure van de verkopende makelaar staatexpliciet 110 m² woonoppervlakte.Vorige week is onze woning opnieuw professioneel ingemeten.De nieuwe meting komt uit op 83 m²woonoppervlakte en 12,9 m² overige inpandige ruimte.De zolder(dakkapel) is maximaal ongeveer 1,94 m hoog en wordt daarom nu niet als woonoppervlakte aangemerkt.Aan de woning zijn sinds de aankoop geen verbouwingen uitgevoerd die dit grote verschil in woonoppervlakte verklaren.Ik heb de oude makelaar inmiddels gevraagd om het oorspronkelijke meetrapport waarop de 110 m² is gebaseerd.

Kan de verkopende makelaar aansprakelijk worden gesteld als blijkt dat de 110 m² destijds verkeerd is vastgesteld? Hoe wordt bij zo'n verschil van 27 m² (circa 25%) de schade bepaald? Is een fout in meting uit 2020 nog niet verjaard als we de afwijking pas 6 jaar later ontdekken?
pi_221702625
Verjaard, denk ik.
pi_221702627
Goeie vraag, ik heb ook een huis gehad met een groot verschil tussen hoe het mij is verkocht en hoe het later door een verkopende makelaar werd opgemeten.
Heeft gelukkig geen invloed gehad op de verkoopwaarde (kopers hebben debiel veel overboden), maar ik voelde me wel enorm genaaid.
pi_221702632
Wat is de oppervlakte van de zolder?
pi_221702666
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2026 22:32 schreef Kottnauer het volgende:
Wat is de oppervlakte van de zolder?
12.9 m3, dus we hebben volgens de oude meting ergens nog een ruimte
pi_221702669
Zijn de normen daarvoor niet veranderd? Wat toen als 110 vierkante meter aangeprezen werd, mag misschien tegenwoordig niet meer zo aangeboden worden.

Ik meen me te herinneren dat mijn aankoopmakelaar in februari zei dat alles met een hoogte van 1,5 m of hoger meetelt.
pi_221702687
quote:
1s.gif Op maandag 31 augustus 2026 22:38 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
12.9 m3, dus we hebben volgens de oude meting ergens nog een ruimte
O, is dat dit overige inpandige ruimte? De totale oppervlakte is dan 83,0 + 12,9 = 95,9 m2 of zijn er nog meer oppervlaktes niet meegerekend?
pi_221702715
Heb je het zelf wel ook gemeten? Dat zou ik doen. Niet “professioneel” maar gewoon op basis van gezond verstand en lengte x breedte.

Wat er wel of niet meegerekend? Toilet, ingebouwde kasten, berging, keuken, badkamer, etc.

Ik denk niet dat je na 6 jaar nog schade kunt claimen, maar misschien helpt het voor het mentale “verwerkingsproces” als je door zoveel mogelijk op te tellen in de buurt van die 110 kunt komen.
pi_221702728
Zijn ook ruimtes als de gang/hal, berging/kelder, balkon e.d. meegerekend?

Als een kamer met een deur kan worden afgesloten telt het als woonruimte heb ik geleerd. Wel bij huurwoningen, maar zo werd het berekend.
pi_221702790
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2026 22:41 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
O, is dat dit overige inpandige ruimte? De totale oppervlakte is dan 83,0 + 12,9 = 95,9 m2 of zijn er nog meer oppervlaktes niet meegerekend?
Makelaar heeft oude bouwtekeningen gepakt en de muren meegeteld. Als de woning 10 x 5 meter is en de muren een cm of 25 dik zijn dan is dat per verdieping 7m2. Knap toevallig dat het net die 14 meter is
pi_221702814
quote:
1s.gif Op maandag 31 augustus 2026 22:28 schreef michiel_merk het volgende:
Goedeavond, Wij hebben in 2020 een woning gekocht. In de verkoopbrochure van de verkopende makelaar staatexpliciet 110 m² woonoppervlakte.Vorige week is onze woning opnieuw professioneel ingemeten.De nieuwe meting komt uit op 83 m²woonoppervlakte en 12,9 m² overige inpandige ruimte.De zolder(dakkapel) is maximaal ongeveer 1,94 m hoog en wordt daarom nu niet als woonoppervlakte aangemerkt.Aan de woning zijn sinds de aankoop geen verbouwingen uitgevoerd die dit grote verschil in woonoppervlakte verklaren.Ik heb de oude makelaar inmiddels gevraagd om het oorspronkelijke meetrapport waarop de 110 m² is gebaseerd.

Kan de verkopende makelaar aansprakelijk worden gesteld als blijkt dat de 110 m² destijds verkeerd is vastgesteld? Hoe wordt bij zo'n verschil van 27 m² (circa 25%) de schade bepaald? Is een fout in meting uit 2020 nog niet verjaard als we de afwijking pas 6 jaar later ontdekken?
Heb je toevallig een inpandige verborgen ruimte?
pi_221702828
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2026 22:41 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
83 plus 12.9, buren hebben een dakkapel even groot als de onze,woning stond wat jaren terug met 95m3 woonoppervlakte te koop, woningen zijn hier in de basis 83 m3
pi_221702830
quote:
1s.gif Op maandag 31 augustus 2026 23:12 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Makelaar heeft oude bouwtekeningen gepakt en de muren meegeteld. Als de woning 10 x 5 meter is en de muren een cm of 25 dik zijn dan is dat per verdieping 7m2. Knap toevallig dat het net die 14 meter is
Makelaar heeft waarschijnelijk met zn duim gemeten
pi_221702844

[ Bericht 100% gewijzigd door michiel_merk op 31-08-2026 23:25:08 ]
pi_221702848
quote:
1s.gif Op maandag 31 augustus 2026 22:50 schreef DoubleDip het volgende:
Zijn ook ruimtes als de gang/hal, berging/kelder, balkon e.d. meegerekend?

Als een kamer met een deur kan worden afgesloten telt het als woonruimte heb ik geleerd. Wel bij huurwoningen, maar zo werd het berekend.
Ja een keldertje
pi_221703230
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2026 23:26 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
Ja een keldertje
Enig idee hoe groot dat is? Zal geen 27 m2 zijn denk ik, maar toch.
  dinsdag 1 september 2026 @ 07:27:30 #17
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_221703257
Jij hebt in het aankoopproces zelf de kans gehad alles na te meten en bezwaar te maken. Maar je hebt dat nagelaten en alles voor zoete koek geslikt, dus ik geef je erg weinig kans als je verhaal wil gaan halen.
pi_221703443
quote:
De WOZ-waardebepaling; geeft die ook een aantal m2 op?

Ik heb voor m'n vorige woning ooit bezwaar tegen de WOZ-waarde gemaakt o.b.v. aantal opgegeven m2. Bleek de WOZ-m2 bepaald te worden door de buitenafmetingen van de woning te nemen: dus incl. de spouwmuren. Tja, dat telt op bij een woning met ruime spouw.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 01-09-2026 10:44:18 ]
Mijn hobby is glas-in-lood maken en herstellen. Ook voor u
pi_221703452
quote:
1s.gif Op maandag 31 augustus 2026 23:16 schreef Moonversion het volgende:

[..]
Heb je toevallig een inpandige verborgen ruimte?
Maar hoe wil je in een standaard huis een verborgen ruimte over het hoofd zien?
Of moet ik dan niet denken aan een kamer maar bv aan een kruipruimte waar het luik van is vrestopt?
pi_221703461
Even in de folder gekeken van mijn huis toen ik het kocht.

Daar staat letterlijk dit:
quote:
Maten
De Meetinstructie is gebaseerd op de NEN2580 rapport. De Meetinstructie is bedoeld om een meer eenduidige manier van meten toe te passen voor het geven van een indicatie van de gebruiksoppervlakte. De Meetinstructie sluit verschillen in meetuitkomsten niet volledig uit, door bijvoorbeeld interpretatieverschillen, afrondingen of beperkingen bij het uitvoeren van de meting.
Ik neem aan dat dergelijke passages voorkomen bij zegmaar iedere folder van elk huis.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
pi_221703469
Dit ook overigens:
quote:
Onderzoeksplicht koper
Informatie over de woning wordt zo nauwkeurig mogelijk geïnventariseerd en samengesteld. De verstrekte gegevens zijn echter indicatief. De koper heeft een
onderzoeksplicht naar zaken die bij de koop voor hem van belang kunnen zijn.
Een koper kan zich niet beroepen op zaken die hij had kunnen waarnemen of
die beschikbaar zijn via openbare registers of instanties. Het staat een koper vrij
om deskundigen in te schakelen (denk aan bijvoorbeeld een bouwkundige).
pi_221703472
En dit:
quote:
De brochure is samengesteld om u een indruk te geven van het object. De informatie die opgenomen is in deze brochure is afkomstig van de verkoper en/of
derden. Hoewel wij bij het samenstellen van de brochure zorgvuldig te werk
gaan, kunnen geen rechten worden ontleend aan onjuistheden etc. Deze informatie moet in combinatie met een bezichtiging van de woning worden beschouwd als een uitnodiging tot het doen van een bod of om in onderhandeling
te treden. Deze informatie is door ons met de nodige zorgvuldigheid samengesteld. Onzerzijds wordt echter geen enkele aansprakelijkheid aanvaard voor enige onvolledigheid, onjuistheid of anderszins, dan wel de gevolgen daarvan. Alle
opgegeven maten en oppervlakten zijn indicatief.
pi_221703474
Succes met iemand aansprakelijk stellen voor het feit dat je zelf niet goed oplette.

Het verschil tussen 83m2 en 110m2 zie je toch wel?! 8)7

Daar hoeft geen meetlat aan te pas te komen.
pi_221703545
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2026 07:23 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Enig idee hoe groot dat is? Zal geen 27 m2 zijn denk ik, maar toch.
2 bij 3 deel loopt onder huis door en is een meter. hoog
pi_221703567
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2026 07:27 schreef BE het volgende:
Jij hebt in het aankoopproces zelf de kans gehad alles na te meten en bezwaar te maken. Maar je hebt dat nagelaten en alles voor zoete koek geslikt, dus ik geef je erg weinig kans als je verhaal wil gaan halen.
Dat ik als koper een onderzoeksplicht heb, begrijp ik. Maar ik vraag me juist af in hoeverre je als koper zelf een professioneel opgegeven woonoppervlakte moet nameten. Het gaat bovendien niet om een afwijking van een paar m², maar om circa 110 m² destijds tegenover 83 m² bij de huidige meting. Daarom probeer ik uit te zoeken hoe dit zit en wat destijds precies is gemeten.
pi_221703578
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 september 2026 08:36 schreef vosss het volgende:
Succes met iemand aansprakelijk stellen voor het feit dat je zelf niet goed oplette.

no shit sherlock.

maar zit iets complexer
Dakkapel word in de meting niet meegenomen als woonruimte, terwijl het wel een aardige oppervlakte, daar zit waarschijnlijk het verschil.
  dinsdag 1 september 2026 @ 09:04:23 #27
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_221703583
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 08:59 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
Dat ik als koper een onderzoeksplicht heb, begrijp ik. Maar ik vraag me juist af in hoeverre je als koper zelf een professioneel opgegeven woonoppervlakte moet nameten. Het gaat bovendien niet om een afwijking van een paar m², maar om circa 110 m² destijds tegenover 83 m² bij de huidige meting. Daarom probeer ik uit te zoeken hoe dit zit en wat destijds precies is gemeten.
Ik snap je probleem, het verschil is ook wel heel groot, het zal hem iig in de dakkapel zitten, maar onderzoeksplicht is onderzoeksplicht.
De makelaar kan ook wel heel professioneel in zijn rapport opgeven dat het huis geen enkel gebrek heeft, en als jij dan geen bouwtechnische keuring laat uitvoeren heb je daarna ook geen poot om op te staan als er toch iets mis blijkt te zijn.
  dinsdag 1 september 2026 @ 09:06:30 #28
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_221703590
.

[ Bericht 99% gewijzigd door BE op 01-09-2026 09:06:38 ]
pi_221703598
quote:

[..]
Veel makelaars laten de content (foto's, brochure) online staan (website, instagram) of heeft een site het gescrapet. Ik heb tegenwoordig slechte resultaten met Google maar wellicht vind jij iets als je zoekt op je straat met huisnummer tussen " " en een before:2021-01-01 (eventueel incl after:2019-01-01) of een AI
pi_221703604
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 09:03 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
no shit sherlock.

maar zit iets complexer
Dakkapel word in de meting niet meegenomen als woonruimte, terwijl het wel een aardige oppervlakte, daar zit waarschijnlijk het verschil.
Zo heb ik ooit gehad dat een garage tot woonruimte gerekend werd, omdat deze te smal was aan de achterzijde (liep taps toe) en dus op papier kennelijk geen garage genoemd mocht worden. Daarmee was op papier dat huis dus eigenlijk ook een flink stuk groter qua woonoppervlakte dan het werkelijk was, want wie gaat zijn garage nou gebruiken om te wonen?!

En wat vond je daar dan van vosss toen je daarachter kwam?? 😱
-Ja niks. Het was een perfect huis en qua grootte meer dan voldoende. Of het nou 50m2 of 250m2 is boeit niet, ik was er tevreden mee.🥰

Ergo TS: wees blij met wat je hebt. Je hebt het toch gekocht omdat het voldeed aan je wensen en niet op basis van een specificatie? 8)7
pi_221703613
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 september 2026 08:36 schreef vosss het volgende:

Mijn idee. Ga je nieuwe vloerbedekking nemen, neem je de maten op. Overigens, hoe zit het met de gang, overloop, de zolder (> 1,5 m.) en toiletten: die zou ik ook meenemen.
pi_221703618
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 09:03 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
no shit sherlock.

maar zit iets complexer
Ik begrijp de opmerking over het dakkapel niet.

Een dakkapel is een constructie op het dak en staat los van de vloeroppervlakte.
pi_221703625
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 september 2026 09:09 schreef vosss het volgende:
Zo heb ik ooit gehad dat een garage tot woonruimte gerekend werd, omdat deze te smal was aan de achterzijde (liep taps toe) en dus op papier kennelijk geen garage genoemd mocht worden. Daarmee was op papier dat huis dus eigenlijk ook een flink stuk groter qua woonoppervlakte dan het werkelijk was, want wie gaat zijn garage nou gebruiken om te wonen?!
Kan ook een interpretatiefout van een stel incompetente ambtenaren zijn geweest. Wij hebben een aan-/uitgebouwde badkamer beneden; de WOZ-waarderapportage vermeldt al decennialang: "aangebouwde schuur". Dat puur o.b.v. luchtfoto's.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 01-09-2026 09:28:23 ]
pi_221703628
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 09:11 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Ik begrijp de opmerking over het dakkapel niet.

Een dakkapel is een constructie op het dak en staat los van de vloeroppervlakte.
Als een dakkapel extra stahoogte oplevert t.o.v. ontoegankelijke ruimte op zolder, levert het wel extra m2 op.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 01-09-2026 16:41:04 ]
  dinsdag 1 september 2026 @ 09:31:49 #35
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_221703691
Een snelle zoektocht online zeg dit:

Wat telt WEL mee als woonoppervlakte?

Leefruimtes: Woonkamer, slaapkamers, keuken, badkamer, wc en gangen/hallen.
Binnenmuren: Alle muren aan de binnenkant van de woning tellen mee in de oppervlakte.
Zolders en kelders (onder voorwaarden): Alleen als de stahoogte minimaal 2,0 meter is én de ruimte bereikbaar is via een vaste trap. Het aaneengesloten oppervlak met deze hoogte moet minimaal 4,0 m² zijn.
Schuine daken: Ruimtes met een hoogte tussen 1,50 meter en 2,0 meter tellen wel mee bij het totale gebruiksoppervlak, mits er een hoger deel van 2,0 meter aanwezig is.

Er zit dus nog grijs gebied tussen woonoppervlakte, vloeroppervlakte en gebruiksoppervlak.
Daar zal de verkopend makelaar creatief mee omgegaan zijn en daar zit precies jouw onderzoeksplicht.
pi_221703703
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 09:13 schreef blomke het volgende:

[..]
Kan ook een interpretatiefout van een stel incompetente ambtenaren zijn geweest. Wij hebben een aangebouwde badkamer beneden; de WOZ-waarderapportage, vermeldt al decennia "aangebouwde schuur". Dat puur o.b.v. luchtfoto's.
Ik meen mij te heugen dat ik destijds uitgezocht had, puur uit nieuwsgierigheid en niet uit rancune, en dat het wel klopte dat een garage een minimale breedte moet hebben om officieel zo genoemd te mogen worden. En die had die van ons toen net niet en daarom stond in de folder berging ipv garage en in totaal werden die vierkante meters toen opgeteld bij woonoppervlak.
pi_221703756
quote:

Kan de verkopende makelaar aansprakelijk worden gesteld als blijkt dat de 110 m² destijds verkeerd is vastgesteld?
Kansloos
  dinsdag 1 september 2026 @ 16:06:52 #38
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_221706088
quote:

[..]
Volgens mij staat de benadering al hier in het topic. Binnenmaten van de gehele woning, geen rekening houden met binnenmuren of koofjes. Alles boven de 1.50 telt mee (alleen rookkanalen moeten er soms af dacht ik). Trapgat is gewoon oppervlakte in de meeste gevallen.
Woonlagen waar er geen enkel punt boven de 2m is tellen niet mee.

Stomme vraag, maar heb je toevallig de vloer opgehoogd of het plafond verlaagd op zolder? Bijvoorbeeld voor extra vloerverwarming?
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
  dinsdag 1 september 2026 @ 16:08:19 #39
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_221706115
Bij ons gingen er ook meters verloren, maar dat was omdat ons huis in een halve cirkel ligt, dus achter 30cm smaller is dan voor.
Dat zie je niet, dat ziet ze meter niet, maar over de hele lengte, meerdere verdiepingen is dat toch elke keer een strook van 15cm als ze de verkeerde maat meten.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
pi_221706292
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 16:06 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Volgens mij staat de benadering al hier in het topic. Binnenmaten van de gehele woning, geen rekening houden met binnenmuren of koofjes. Alles boven de 1.50 telt mee (alleen rookkanalen moeten er soms af dacht ik). Trapgat is gewoon oppervlakte in de meeste gevallen.
Woonlagen waar er geen enkel punt boven de 2m is tellen niet mee.

Stomme vraag, maar heb je toevallig de vloer opgehoogd of het plafond verlaagd op zolder? Bijvoorbeeld voor extra vloerverwarming?
nee er is niks opgehoogd. plafond is idd ooit wel verlaagd, maar dat hebben de vorige bewoners gedaan.
pi_221706369
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 september 2026 09:34 schreef vosss het volgende:
En die had die van ons toen net niet en daarom stond in de folder berging ipv garage en in totaal werden die vierkante meters toen opgeteld bij woonoppervlak.
Wat mij daarin verbaast is dat een berging als woonoppervlak wordt meegeteld qua m2. Ik dacht dat schuur, berging en kelder geen gebruiksoppervlakte wonen zou zijn maar overige inpandige ruimte, volgens deze NVM uitleg : https://www.nvm.nl/media/(...)ningen-juli-2019.pdf
pi_221708409
Zoals al eerder staat, volgens de norm is alles boven de 1,50 woonoppervlakte, ook bij schuine daken. (als er in dezelfde ruimte ook een hoogte van 2 meter meetbaar is)

Daarnaast is de verjaring meestal 5 jaar en de 'redelijke' meldplicht 2 maanden. Denk niet dat je veel kans maakt.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 1 september 2026 @ 22:09:50 #43
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_221708460
Wees blij dat je er nu achter bent, anders heb je zelf het gezeik.
pi_221709908
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 16:46 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat mij daarin verbaast is dat een berging als woonoppervlak wordt meegeteld qua m2. Ik dacht dat schuur, berging en kelder geen gebruiksoppervlakte wonen zou zijn maar overige inpandige ruimte, volgens deze NVM uitleg : https://www.nvm.nl/media/(...)ningen-juli-2019.pdf
Sterker nog: bij veel nieuwbouw appartementen is je berging inpandig en telt deze mee voor het totale oppervlak. Er wordt dus een stukje woonruimte afgepakt.
pi_221710388
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 09:27 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Sterker nog: bij veel nieuwbouw appartementen is je berging inpandig en telt deze mee voor het totale oppervlak. Er wordt dus een stukje woonruimte afgepakt.
? bijgeplakt bij woonoppervlak denk ik??
pi_221713252
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:37 schreef blomke het volgende:

[..]
? bijgeplakt bij woonoppervlak denk ik??
Nouja in een berging kun je niet wonen dus per saldo verlies je het
pi_221713446
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 18:06 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Nouja in een berging kun je niet wonen dus per saldo verlies je het
Van die kant wel bezien. Maar als ze het als wonen opgeven dus oppervlak ...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')