Kleine correctie: het was geen brief aan de ouders van Milou. Het was een brief aan het Openbaar Ministerie, waarin verzocht werd om een verkennend strafrechtelijk onderzoek te starten naar in hoeverre de ouders en twee behandelaren van Milou haar doodswens hebben beïnvloed.quote:Op dinsdag 1 september 2026 11:12 schreef Blues het volgende:
Ik vond Jim van Os overall wel plausibele en interessante verklaringen/theoriën hebben voor het anders aanvliegen van de mogelijke behandelingen van psychische aandoeningen.
En daarom begrijp ik nu ook beter waar zijn ondertekening van die brief aan Milou's ouders vandaan komt.
Alleen vind ik dat alle psychiaters die de brief mede-ondertekenden dit nooit hadden mogen doen, alleen al omdat ze geen behandelaar waren.
Oh ja, dank voor je correctie!quote:Op dinsdag 1 september 2026 11:36 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Kleine correctie: het was geen brief aan de ouders van Milou. Het was een brief aan het Openbaar Ministerie, waarin verzocht werd om een verkennend strafrechtelijk onderzoek te starten naar in hoeverre de ouders en twee behandelaren van Milou haar doodswens hebben beïnvloed.
En dat begrijp ik nog steeds niet. Ik heb er wél begrip voor dat je in het beroepsveld een discussie op gang wil brengen over de passendheid van euthanasie bij psychisch lijden in het algemeen, en het lijkt me ook goed als dat gebeurt, en dat verschillende meningen daarover binnen het beroepsveld uitgesproken kunnen worden. Ik heb er absoluut geen enkel begrip voor dat je daar een individuele casus bij betrekt.
Het is ook goed om te lezen wat de ouders van Milou zelf zeggen over de excuses waar hij in Zomergasten over sprak: https://www.ad.nl/binnenl(...)jim-van-os~a0699a76/
Daarmee zeg ik overigens niet dat ik de rest van wat hij heeft gezegd niet interessant kan vinden.
Edit: de toon leest misschien wat kortaf, dat is helemaal niet naar jou bedoeld hoor @:Blues, mocht het jou dat gevoel geven!
Zo begonnen we ook. Toen belde ze terug met de vraag hoe hoog de koorts wasquote:Op dinsdag 1 september 2026 11:21 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Bizarre verschillen ook wel. Mijn ingewikkelde had een bacteriële infectie, ik belde, met assistente besproken dat ik foto's zou sturen en door de arts gebeld zou worden. Aldus geschiedde en zonder dat ik überhaupt binnen was geweest werd het AB recept naar de apotheek gestuurd.
Helemaal mee eens. Onbegrijpelijk dat je dit in een brief naar het OM aan de kaak stelt (formuleer eerst eens fatsoenlijk je standpunt als beroepsgroep, dan valt er tenminste iets te toetsen) en dan ook nog anoniem zodat die ouders niets terug kunnen doen. Ze weten donders goed dat er dan tuchtrechtelijk niets te beginnen valt. Lekker vanuit je ivoren toren als dokter met je vinger wijzen. Wie wordt daar nou beter van.quote:Op dinsdag 1 september 2026 11:36 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Kleine correctie: het was geen brief aan de ouders van Milou. Het was een brief aan het Openbaar Ministerie, waarin verzocht werd om een verkennend strafrechtelijk onderzoek te starten naar in hoeverre de ouders en twee behandelaren van Milou haar doodswens hebben beïnvloed.
En dat begrijp ik nog steeds niet. Ik heb er wél begrip voor dat je in het beroepsveld een discussie op gang wil brengen over de passendheid van euthanasie bij psychisch lijden in het algemeen, en het lijkt me ook goed als dat gebeurt, en dat verschillende meningen daarover binnen het beroepsveld uitgesproken kunnen worden. Ik heb er absoluut geen enkel begrip voor dat je daar een individuele casus bij betrekt.
Het is ook goed om te lezen wat de ouders van Milou zelf zeggen over de excuses waar hij in Zomergasten over sprak: https://www.ad.nl/binnenl(...)jim-van-os~a0699a76/
Daarmee zeg ik overigens niet dat ik de rest van wat hij heeft gezegd niet interessant kan vinden.
Edit: de toon leest misschien wat kortaf, dat is helemaal niet naar jou bedoeld hoor @:Blues, mocht het jou dat gevoel geven!
Dat klopt. Maar hij ondertekende anoniem. En dan kun je tuchtrechtelijke niets. Inmiddels is hij niet meer anoniem. Maar de rest nog wel.quote:Op dinsdag 1 september 2026 12:42 schreef Blues het volgende:
Tuchtrechtelijke vervolging schrikt van Os niet af, zei hij in ZG.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 9% gewijzigd door Blues op 01-09-2026 13:38:37 ]
OMG is dat 2 euro?quote:Op dinsdag 1 september 2026 13:10 schreef Blues het volgende:
@:dr_Flash voor mn kassahuisje
[ link | afbeelding ]
Ja, plus dat er een heel groot gat zit tussen je afvragen of euthanasie bij psychisch lijden iets is wat zou moeten mogen, en vragen om te onderzoeken of specifieke ouders en specifieke behandelaren invloed hebben gehad op de doodswens van een specifieke jonge vrouw. Waarmee je impliceert (of nou ja, het is niet eens heel impliciet) dat zij mogelijk haar haar doodswens hebben aangepraat / deze hebben versterkt. Dat heeft, in mijn opinie, volstrekt niks meer te maken met de algemene ethische vraag of ondraaglijk psychisch lijden zou moeten "tellen" als ondraaglijk lijden voor de euthanasie regels. Dan wil je een algemene discussie aanzwengelen over de rug van een (overleden) jonge vrouw die daar geen inspraak op heeft gehad, en haar rouwende ouders. Ik kan er niet helemaal de goede woorden voor vinden om te beschrijven wat ik daarvan vind, maar ik denk dat de richting ervan wel duidelijk isquote:Op dinsdag 1 september 2026 12:03 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Onbegrijpelijk dat je dit in een brief naar het OM aan de kaak stelt (formuleer eerst eens fatsoenlijk je standpunt als beroepsgroep, dan valt er tenminste iets te toetsen) en dan ook nog anoniem zodat die ouders niets terug kunnen doen. Ze weten donders goed dat er dan tuchtrechtelijk niets te beginnen valt. Lekker vanuit je ivoren toren als dokter met je vinger wijzen. Wie wordt daar nou beter van.
Goud van binnen en zilver van buiten is toch 2 Euroquote:
quote:Op dinsdag 1 september 2026 13:21 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Ja, plus dat er een heel groot gat zit tussen je afvragen of euthanasie bij psychisch lijden iets is wat zou moeten mogen, en vragen om te onderzoeken of specifieke ouders en specifieke behandelaren invloed hebben gehad op de doodswens van een specifieke jonge vrouw. Waarmee je impliceert (of nou ja, het is niet eens heel impliciet) dat zij mogelijk haar haar doodswens hebben aangepraat / deze hebben versterkt. Dat heeft, in mijn opinie, volstrekt niks meer te maken met de algemene ethische vraag of ondraaglijk psychisch lijden zou moeten "tellen" als ondraaglijk lijden voor de euthanasie regels. Dan wil je een algemene discussie aanzwengelen over de rug van een (overleden) jonge vrouw die daar geen inspraak op heeft gehad, en haar rouwende ouders. Ik kan er niet helemaal de goede woorden voor vinden om te beschrijven wat ik daarvan vind, maar ik denk dat de richting ervan wel duidelijk is.
Het zit met hoog, merk ik
Absoluut. Alle ondertekenaars denk ik hetzelfde over, alleen weet ik inderdaad van de rest niet wie het zijn. Ik dacht dat er nog meer anoniem waren momenteel overigens, maar misschien heb ik dat verkeerd onthouden.quote:Op dinsdag 1 september 2026 13:32 schreef Clubsoda het volgende:
[..]waarom hebben ze er eigenlijk niet voor gekozen om een klacht in te dienen tegen de betrokken psychiaters en het tuchtrechtelijk uit te laten zoeken? Dat was een stuk netter geweest.
Maar aan de andere kant, er zijn nog zes anderen. Van Os en Denys zijn de enige die het lef hebben gehad zich bekend te maken. Of nou ja. De verontwaardiging richt zich nu op hem, maar die anderen, die zich nogal comfortabel in stilzwijgen hullen, verdienen dat natuurlijk ook.
Zilver binnen, goud buitenrand.quote:Op dinsdag 1 september 2026 13:26 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Goud van binnen en zilver van buiten is toch 2 Euro
Ja.quote:Op dinsdag 1 september 2026 12:03 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Onbegrijpelijk dat je dit in een brief naar het OM aan de kaak stelt (formuleer eerst eens fatsoenlijk je standpunt als beroepsgroep, dan valt er tenminste iets te toetsen) en dan ook nog anoniem zodat die ouders niets terug kunnen doen. Ze weten donders goed dat er dan tuchtrechtelijk niets te beginnen valt. Lekker vanuit je ivoren toren als dokter met je vinger wijzen. Wie wordt daar nou beter van.
Ik schiet ook nogal hoog in onaangename emoties van dit gebeuren.quote:Op dinsdag 1 september 2026 13:21 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik kan er niet helemaal de goede woorden voor vinden om te beschrijven wat ik daarvan vind, maar ik denk dat de richting ervan wel duidelijk is.
Het zit me hoog, merk ik
Bah, inderdaad.quote:Op dinsdag 1 september 2026 13:51 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik schiet ook nogal hoog in onaangename emoties van dit gebeuren.
Bah
Het is gewoon laag.quote:Op dinsdag 1 september 2026 13:51 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik schiet ook nogal hoog in onaangename emoties van dit gebeuren.
Bah
Ik ook en dat speelt zeker mee. Maar de knip tussen psychisch en lichamelijk is imo überhaupt niet ok, niet op het gebied van euthanasie maar ook niet in hoe we omgaan met mensen die het een of het ander hebben, de zorg ervoor financieren etc etcquote:Op dinsdag 1 september 2026 13:59 schreef Clubsoda het volgende:
Akelig, Vanyel![]()
Ik heb ook een vrij uitgesproken mening over euthanasie. Of suïcide, voor mijn part. Laten we het zelfbeschikking noemen. Dat speelt ook mee hierin.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |