abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221644050
Weer geen deelname van Nederland dus.
quote:
AVROTROS ziet opnieuw af van het Songfestival om deelname Israël

AVROTROS doet ook in 2027 niet mee aan het Eurovisie Songfestival. De omroep vindt dat het evenement zijn neutrale karakter heeft verloren, "omdat één van de deelnemende landen nog steeds in een grootschalig militair conflict is verwikkeld". Hiermee doelt de omroep op Israël.

AVROTROS heeft de NPO op de hoogte gebracht van het besluit en heeft de verantwoordelijkheid voor de Nederlandse deelname aan het Eurovisie Songfestival teruggegeven aan de NPO. Die bepaalt hoe Nederland in 2027 verdergaat met het Songfestival.

Taco Zimmerman, algemeen directeur van de omroep, zegt dat het Songfestival "een podium van verdeeldheid is geworden". Zimmerman zegt dat het evenement is opgericht "om mensen en landen met elkaar te verbinden. Maar je kunt niet ontkennen dat een internationaal conflict steeds nadrukkelijker doorwerkt in het evenement, waardoor het zijn neutrale karakter heeft verloren".

Volgens AVROTROS blijft onduidelijk op basis van welke criteria de EBU, het samenwerkingsverband van publieke omroepen dat het songfestival organiseert, bepaalt of een land dat betrokken is bij een militair conflict kan deelnemen. De omroep vindt dat daar "een helder afwegingskader" voor nodig is.

De EBU heeft onlangs nieuwe regels aangekondigd, maar die bieden AVROTROS "onvoldoende vertrouwen dat het onafhankelijke en neutrale karakter van het Songfestival kan worden hersteld". Deelname past daarom volgens de omroep niet bij de eigen waarden.

NPO "gaat zich bezinnen"

De NPO zegt het besluit van de AVROTROS om niet mee te doen aan de aankomende editie van het Eurovisie Songfestival te respecteren. Wel vindt de NPO het "heel jammer", zegt een woordvoerder.

"Wij zien ook dat de geopolitieke spanningen een splijtende werking hebben", aldus de NPO. "Daarom is dit geen gemakkelijke beslissing voor onze collega's geweest."

Het is niet duidelijk of de komende editie van het Eurovisie Songfestival wel wordt uitgezonden. Ook wil de NPO niet zeggen of ze overweegt een andere omroep te vragen om de Nederlandse inzending voor het songfestival te verzorgen. "We gaan ons bezinnen op de komende editie", aldus de NPO.

Songfestivalcommentator en -deskundige Cornald Maas zegt in een reactie op Instagram(opent in nieuw venster) dat het besluit van AVROTROS hem niet verbaast. Hij verwijst daarbij naar de argumenten die de omroep eerder gaf: "het humanitaire leed in Gaza, de onderdrukking van de persvrijheid: daarin is geen verandering gekomen." Toch zegt hij dat hij zelf "een ander besluit" zou hebben genomen.

'Landen verbinden"

Maas is al sinds 1993 professioneel betrokken bij het Eurovisie Songfestival en verzorgde jarenlang het Nederlandse commentaar. Volgens Maas heeft de EBU, mede door de opstelling van AVROTROS, nieuwe regels ingevoerd die "de invloed van geopolitiek stemmen en politieke inmenging beperken/uitsluiten".

Maar voor hem is er nog een andere reden om wél mee te doen: "landen door middel van muziek en entertainment met elkaar verbinden", waarvoor het evenement bedacht is. Volgens hem is daar "meer behoefte aan dan ooit". Het gaat "over veel meer dan de deelname van Israël", schrijft Maas.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_221644090
Goede zaak ^O^
“Laforest” seems like one of the more intellectual/controversial regulars
  Moderator maandag 24 augustus 2026 @ 12:12:30 #3
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221644102
Dan doen we niet mee. #JoostDidNothingWrong
- vmi voor intimi -
pi_221644104
De rest van de Europa lacht om deze beslissing van Nederland en gaan wel gewoon door met het jaarlijkse feestje.
We zijn weer het braafste jongetje van de klas
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_221644105
Waar bemoeit AVRO/TROS zich mee? Voor anti-Israel geblaat hebben we de NOS.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_221644109
Slappe zak Cornald Maas :')

Hulde voor AVROTROS. Had ons kabinet maar zo'n ruggengraat als het op Israël aankomt.
  maandag 24 augustus 2026 @ 12:16:19 #7
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221644134
Netjes. ^O^
Genocide uitvoeren en daarna doodleuk blij wat liedjes op een festival zingen.

Flikker op met iedereen die daar voorstander van is.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  maandag 24 augustus 2026 @ 12:19:17 #8
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_221644187
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 12:16 schreef Harvest89 het volgende:
Netjes. ^O^

Inderdaad, we zouden Duitsland uit moeten sluiten.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_221644202
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 12:13 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De rest van de Europa lacht om deze beslissing van Nederland en gaan wel gewoon door met het jaarlijkse feestje.
We zijn weer het braafste jongetje van de klas
Het is afwachten welke andere landen zich hierbij gaan voegen.
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 12:13 schreef Weltschmerz het volgende:
Waar bemoeit AVRO/TROS zich mee? Voor anti-Israel geblaat hebben we de NOS.
Als je haat voor een land groter is dan de liefde voor je eigen land, krijg je dit. En in de Songfestival contreien heeft men zo een diepe haat ontwikkeld voor Israël, dat het festival waarvan men zegt te houden te boycotten, belangrijker is.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_221644207
"omdat één van de deelnemende landen nog steeds in een grootschalig militair conflict is verwikkeld"

Dat is wel een erg brede/vage omschrijving, daar valt Oekraïne ook onder en daar hebben ze nooit een probleem van gemaakt, zelfs niet toen ze wonnen.
pi_221644216
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 12:16 schreef Harvest89 het volgende:
Netjes. ^O^

Zoals we weten doet een rechter uitspraak of er een genocide zou zijn of niet, niet journalisten, academici, actiegroepen of media. En gezien het feit dat Israël deze oorlog niet is begonnen maar de Palestijnen zelf, wordt het nog een hele klus om vermeende genocide te bewijzen.
pi_221644226
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 12:20 schreef Timwonnacott het volgende:
"omdat één van de deelnemende landen nog steeds in een grootschalig militair conflict is verwikkeld"

Dat is wel een erg brede/vage omschrijving, daar valt Oekraïne ook onder en daar hebben ze nooit een probleem van gemaakt, zelfs niet toen ze wonnen.
Dit viel mij inderdaad ook op. De verwoording is heel vreemd.
pi_221644290
quote:
14s.gif Op maandag 24 augustus 2026 12:20 schreef HowardRoark het volgende:
Het is afwachten welke andere landen zich hierbij gaan voegen.
Ik zie eigenlijk alleen Spanje meedoen met de boycot. Het momentum om iets te veranderen bij de EBU ligt duidelijk achter ons en dat begrijpt de rest van Europa wel. Je veranderd niks meer met een boycot
  Moderator maandag 24 augustus 2026 @ 12:27:53 #14
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221644318
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 12:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ik zie eigenlijk alleen Spanje meedoen met de boycot. Het momentum om iets te veranderen bij de EBU ligt duidelijk achter ons en dat begrijpt de rest van Europa wel. Je veranderd niks meer met een boycot
"OH nee niet het songfestival!"

*Begint kolonisten wijken te ruimen en hulpgoederen door te laten*
- vmi voor intimi -
pi_221644321
De grote vraag is hier, zouden de Songfestival mensen in zulke contreien er moeite mee hebben als Iran of de Palestijnen zouden meedoen? Antwoord: nee. Dat is ook alles wat je moet weten over de geveinsde zorg over mensenrechten.
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 12:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Je vergeet Ierland.
pi_221644396
Je zou die jaarlijkse freakshow sowieso moeten negeren, en niet omdat Israel meedoet.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_221644419
Waarschijnlijk gewoon besparingen.
quote:
Het uitzenden en meedoen aan het Eurovisie Songfestival kost een deelnemende omroep ongeveer 500.000 euro per jaar. Hiervan gaat zo'n 250.000 euro rechtstreeks naar de European Broadcasting Union (EBU) als afdracht voor de exclusieve uitzendrechten van de drie show-avonden.
pi_221644478
Deze onzin boeit echt niemand.

Verder prima boycot.
pi_221644539
Turkije bezet tot de dag van vandaag een deel van Cyprus en Azerbeijan heeft in 2023 een etnische zuivering uitgevoerd op de Armenen. De extreme Israel-opsessie begint me de keel uit de hangen.
  maandag 24 augustus 2026 @ 12:43:32 #20
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_221644564
quote:
14s.gif Op maandag 24 augustus 2026 12:28 schreef HowardRoark het volgende:
De grote vraag is hier, zouden de Songfestival mensen in zulke contreien er moeite mee hebben als Iran of de Palestijnen zouden meedoen? Antwoord: nee. Dat is ook alles wat je moet weten over de geveinsde zorg over mensenrechten.
[..]
Je vergeet Ierland.
Sterker nog, het zou me niets verbazen als ze een actie op touw gaan zetten om Palestina deel te laten nemen.
pi_221644581
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 12:43 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Sterker nog, het zou me niets verbazen als ze een actie op touw gaan zetten om Palestina deel te laten nemen.
Dat worden automatisch een hoop stemmen van queers for Palestine
  maandag 24 augustus 2026 @ 12:46:18 #22
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_221644582
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 12:42 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Turkije bezet tot de dag van vandaag een deel van Cyprus en Azerbeijan heeft in 2023 een etnische zuivering uitgevoerd op de Armenen. De extreme Israel-opsessie begint me de keel uit de hangen.
Yup dat dus.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  Moderator maandag 24 augustus 2026 @ 12:48:07 #23
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221644590
Vlak die Italianen en Macedoniërs ook ook niet uit hoor.
- vmi voor intimi -
pi_221644591
quote:
14s.gif Op maandag 24 augustus 2026 12:05 schreef HowardRoark het volgende:
De omroep vindt dat het evenement zijn neutrale karakter heeft verloren,
Ik heb hier heel hard om gelachen. _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
  maandag 24 augustus 2026 @ 12:50:19 #25
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_221644600
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 12:48 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Ik heb hier heel hard om gelachen. _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Ja, ik ook, die lui zijn al jaren de weg kwijt en zienderogen blind.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_221644605
quote:
Correct.

Het gaat ook niet om mensenrechten of het internationale recht. Het gaat om een diepe haat jegens Israël, waarvan velen simpelweg willen dat het land wordt ontmanteld of vernietigd.

Maar goed, men is net slim genoeg dit niet te erkennen. Ik heb die discussie al eens proberen te voeren in ESF, dan wordt je van alle kanten aangevallen door kortaangebonden individuen en vervolgens worden er ook nog posts verwijderd.
  maandag 24 augustus 2026 @ 12:54:23 #27
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_221644616
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 12:12 schreef vul_maar_in het volgende:
Dan doen we niet mee. #JoostDidNothingWrong
Joost was een idioot die de AVROTROS nooit had moeten sturen naar een hoge stress omgeving als het songfestival.
We moeten ons schamen dat we het enigste land zijn die ooit gediskwalificeerd is op het songfestival omdat meneer zijn emoties niet onder controle heeft en zijn handjes niet thuis kan houden.

De ENIGE reden dat Progressief westen het op neemt voor Joost is omdat in de eerste berichtgevingen het zou gaan om een Israelische journalist / Cameravrouw.
Toen was eenmaal de richting bepaald en dat houd je niet meer tegen.
Ondanks dat de push wel heel stuk minder werd toen bleek dat Israel er niets mee te maken had.
pi_221644617
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 12:50 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Ja, ik ook, die lui zijn al jaren de weg kwijt en zienderogen blind.
Ze hebben niet het beste met de Nederlanders voor in elk geval.
pi_221644625
quote:
AVROTROS doet ook in 2027 niet mee aan het Eurovisie Songfestival. De omroep vindt dat het evenement zijn neutrale karakter heeft verloren, "omdat één van de deelnemende landen nog steeds in een grootschalig militair conflict is verwikkeld".
Dat interesseert de omroep normaliter op zich geen moer, recent voorbeeld is inderdaad Oekraine, en door de decennia heen hebben er natuurlijk gewoon tig landen meegedaan die op hetzelfde moment elders in een oorlog verwikkeld waren, oorlogen die ook lang niet altijd voorbeeldig verliepen. Dat was nooit een probleem.
pi_221644650
Mooi dat de AVROTROS niet meer meedoet aan dit extreem woke liedjesfestival voor de LHBTQUUEQJSA gemeenschap. Neem aan dat er nu wel een andere omroep instapt als het zo enorm populair is.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 24 augustus 2026 @ 12:59:16 #31
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_221644657
Sowieso het songfestival , één groot LGBTGHGJJHYUFDJFKLFOIYGL feestje
Ik ben inmiddels overleden
  maandag 24 augustus 2026 @ 13:01:19 #32
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221644664
Bibi is nu vast enorm teleurgesteld in Cornald Maas. Die goeie ouwe tijd in de dark room van Tel Aviv heeft blijkbaar niets opgeleverd.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221644666
Lekker rustig.

De reden is wel een totale omkering van zaken, zoals we gewend zijn van de npo
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_221644680
Goed zo. Ik heb het vorig jaar niet gemist, dus ik vind het wel prima zo.
  roze maandag 24 augustus 2026 @ 13:15:00 #35
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_221644724
quote:
8s.gif Op maandag 24 augustus 2026 13:04 schreef Sunshine1982 het volgende:
Goed zo. Ik heb het vorig jaar niet gemist, dus ik vind het wel prima zo.
Ik heb uiteindelijk de finale toch wel gekeken. :@ Begon op de zaterdag toch wel beetje te kriebelen. Denk volgend jaar wel weer maar de halve finales kunnen me nu gestolen worden. :+
Your beauty never ever scared me.
pi_221644736
Hallelujah !!!
Hopelijk zijn we voorgoed verlost van deze flutvertoning.
-
pi_221644740
Op zich wel lachen als Ongehoord Nederland nu deze taak op zich zou nemen.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_221644744
Nu kan het kabinet mooi een paar miljoen extra bezuinigen op de NPO.
pi_221644745
Wie kijkt er nog televisie?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_221644763
quote:
Turkije bezet tot de dag van vandaag een deel van Cyprus
Wat is je punt? Je wil een boycot? Turkije doet niet eens mee aan het songfestival.

quote:
en Azerbeijan heeft in 2023 een etnische zuivering uitgevoerd op de Armenen. De extreme Israel-opsessie begint me de keel uit de hangen.
Hier heb je best een punt. Met het verschil dat dit speelde in 2023, terwijl Israël op dit moment oorlogsmisdaden pleegt. Bovendien was de schaal waarop het in Azerbaijan gebeurde veel kleiner.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 24-08-2026 13:44:28 ]
  roze maandag 24 augustus 2026 @ 14:12:01 #41
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_221644964
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 13:18 schreef quo_ het volgende:
Hallelujah !!!
Hopelijk zijn we voorgoed verlost van deze flutvertoning.
Waarom doen mensen altijd alsof ze verplicht zijn dit te kijken? :')
Your beauty never ever scared me.
pi_221644972
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 14:12 schreef Ama het volgende:

[..]
Waarom doen mensen altijd alsof ze verplicht zijn dit te kijken? :')
Het is een verplichting om er aan mee te betalen. Dus hoe minder geldverspillende onzinprogramma's hoe beter.
-
pi_221644981
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 13:26 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Wat is je punt? Je wil een boycot? Turkije doet niet eens mee aan het songfestival.
Turkije heeft zichzelf teruggetrokken, had men dat niet gedaan dan had men nog altijd mee kunnen doen, ondanks de bezetting van het Noorden van Cyprus.
quote:
[..]
Hier heb je best een punt. Met het verschil dat dit speelde in 2023, terwijl Israël op dit moment oorlogsmisdaden pleegt. Bovendien was de schaal waarop het in Azerbaijan gebeurde veel kleiner.
Ook in 2023 waren er toch geen geluiden om Azerbeidzjan uit te sluiten? Waarom kun je gewoon niet erkennen dat er unieke standaarden, selectief worden toegepast op Israël?

De realiteit is dat mensen het niets kan schelen wat een land doet, tenzij het een volledige invasie is zoals van de Russen bij Oekraïne en dus Israël, waar een selectieve verontwaardiging over heerst omdat veel Songfestival-kijkend volk, progressief en links is en vinden dat Israël geen bestaansrecht heeft.
pi_221645000
quote:
14s.gif Op maandag 24 augustus 2026 14:17 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Turkije heeft zichzelf teruggetrokken, had men dat niet gedaan dan had men nog altijd mee kunnen doen, ondanks de bezetting van het Noorden van Cyprus.
[..]
Ook in 2023 waren er toch geen geluiden om Azerbeidzjan uit te sluiten? Waarom kun je gewoon niet erkennen dat er unieke standaarden, selectief worden toegepast op Israël?

De realiteit is dat mensen het niets kan schelen wat een land doet, tenzij het een volledige invasie is zoals van de Russen bij Oekraïne en dus Israël, waar een selectieve verontwaardiging over heerst omdat veel Songfestival-kijkend volk, progressief en links is en vinden dat Israël geen bestaansrecht heeft.
Deed Nederland mee aan het Songfestival van 2024 en was er toen al hommeles in Gaza????
pi_221645008
quote:

[..]
[..]
Als schaalgrootte een factor is zou 7 oktober 2023 hoog op het lijstje terreurdaden moeten staan met 1200 doden op één dag.
-
pi_221645021
Discriminatoir.

Dan doe je toch niet mee..
Freakshow.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_221645177
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 14:21 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Deed Nederland mee aan het Songfestival van 2024 en was er toen al hommeles in Gaza????
Toen was de door de Palestijnen zelf gestarte oorlog inderdaad ook al in volle gang en ook toen was er al een omroep voor een boycot. Echter wisten de Israël-haters toen nog niet hun stempel te drukken, nu is dat wel het geval onder aanvoering de dagelijkse lading pro-Palestijnse propaganda in de media, waar elke dag opnieuw drie, vier of vijf artikelen worden gewijd aan het vermeende slachtofferschap van de Palestijnen.
pi_221645230
quote:
14s.gif Op maandag 24 augustus 2026 14:48 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Toen was de door de Palestijnen zelf gestarte oorlog inderdaad ook al in volle gang en ook toen was er al een omroep voor een boycot. Echter wisten de Israël-haters toen nog niet hun stempel te drukken, nu is dat wel het geval onder aanvoering de dagelijkse lading pro-Palestijnse propaganda in de media, waar elke dag opnieuw drie, vier of vijf artikelen worden gewijd aan het vermeende slachtofferschap van de Palestijnen.
Die progressieve omroepen hebben Israël zelf toegelaten en die progressieve omroepen deden net zoals Israël gewoon mee aan de editie van 2024. Tijdens de editie van 2024 vonden een aantal dubieuze gebeurtenissen plaats wat er voor zorgde dat een aantal progressieve omroepen zich keerde tegen Israël en EBU de organisator van het Songfestival. Ook toen werd zoals nu de racisme kaart gespeeld.

Als Israël niet conform humanitair oorlogsrecht met de Palestijnen kan omgaan moet Israël ook niet zeuren dat daar commentaar op komt. Dat Azerbeidjan wél al jarenlang kan meedoen is schandalig alleen dat is geen vrijbrief voor elk ander deelnemend land om dan ook maar achterlijk te gaan doen.

Als er een petitie is mbt Azerbeidjan en haar deelname aan het Songfestival dan teken ik die direct alleen de misdaden van Azerbeidjan is natuurlijk helemaal het argument niet. Het argument is dat het enige joodse land ter wereld zonder commentaar haar gang moet kunnen gaan
pi_221645354
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 14:57 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Die progressieve omroepen hebben Israël zelf toegelaten en die progressieve omroepen deden net zoals Israël gewoon mee aan de editie van 2024. Tijdens de editie van 2024 vonden een aantal dubieuze gebeurtenissen plaats wat er voor zorgde dat een aantal progressieve omroepen zich keerde tegen Israël en EBU de organisator van het Songfestival. Ook toen werd zoals nu de racisme kaart gespeeld.

Als Israël niet conform humanitair oorlogsrecht met de Palestijnen kan omgaan moet Israël ook niet zeuren dat daar commentaar op komt. Dat Azerbeidjan wél al jarenlang kan meedoen is schandalig alleen dat is geen vrijbrief voor elk ander deelnemend land om dan ook maar achterlijk te gaan doen.

Als er een petitie is mbt Azerbeidjan en haar deelname aan het Songfestival dan teken ik die direct alleen de misdaden van Azerbeidjan is natuurlijk helemaal het argument niet. Het argument is dat het enige joodse land ter wereld zonder commentaar haar gang moet kunnen gaan
Misschien moet je eens beginnen met uit te leggen waar de connectie precies zit tussen conflict/oorlog en/of het internationale recht en een Songfestival? Want die is er natuurlijk totaal niet. Dat staat compleet los van elkaar.

Net zoals die er niet is mbt bijvoorbeeld de wetenschap, sport of literatuur. Toch zien we op al deze aspecten om Israël uit te sluiten, wat we eigenlijk bij geen enkel ander land zien.

Daaruit blijkt dat het dus helemaal niets te maken heeft met een oprechte zorg over het internationale recht of mensenrechten. De sympathisanten van de Palestijnen staan immers doodleuk met een vlag in handen te zwaaien van een samenleving waar mensenrechten systematisch worden geschonden.

Waar het op neer komt is dat mensen vinden dat Israël geen bestaansrecht heeft en waar mogelijk moet worden geïsoleerd in de hoop dat het zo ontmanteld zal worden. Dat mag natuurijk, mensen kunnen dat vinden.

Het is een moreel verwerpelijk standpunt wat mij betreft en getuigt van een specifieke haat, maar wees er dan eerlijk over en ga je niet verschuilen achter leugentjes over mensenrechten of het internationale recht, terwijl men staat te heulen met partijen die deze op grote schaal schenden.
pi_221645575
quote:
14s.gif Op maandag 24 augustus 2026 15:26 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Misschien moet je eens beginnen met uit te leggen waar de connectie precies zit tussen conflict/oorlog en/of het internationale recht en een Songfestival? Want die is er natuurlijk totaal niet. Dat staat compleet los van elkaar.

Net zoals die er niet is mbt bijvoorbeeld de wetenschap, sport of literatuur. Toch zien we op al deze aspecten om Israël uit te sluiten, wat we eigenlijk bij geen enkel ander land zien.

Daaruit blijkt dat het dus helemaal niets te maken heeft met een oprechte zorg over het internationale recht of mensenrechten. De sympathisanten van de Palestijnen staan immers doodleuk met een vlag in handen te zwaaien van een samenleving waar mensenrechten systematisch worden geschonden.

Waar het op neer komt is dat mensen vinden dat Israël geen bestaansrecht heeft en waar mogelijk moet worden geïsoleerd in de hoop dat het zo ontmanteld zal worden. Dat mag natuurijk, mensen kunnen dat vinden.

Het is een moreel verwerpelijk standpunt wat mij betreft en getuigt van een specifieke haat, maar wees er dan eerlijk over en ga je niet verschuilen achter leugentjes over mensenrechten of het internationale recht, terwijl men staat te heulen met partijen die deze op grote schaal schenden.
Als je in de discussie over de beslissing van AVROTROS onbekende racistische mafketels op straat erbij gaat halen, lijkt het erop dat je het zelf ook niet meer weet. Je wilt het bovendien liever niet hebben over de argumenten die AVROTROS zelf heeft aangedragen, maar speelt liever de racismekaart en de Israël zou niet mogen bestaan. Dat laatste argument kan ik niet zo goed plaatsen. Hoewel het theoretisch natuurlijk zou kunnen zijn dat AVROTROS tegenwoordig vindt dat Israël niet zou mogen bestaan, doet Israël toch al ruim vijftig jaar gewoon mee en ook in 2024
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')