Véég dat vak maar leeg...quote:Op maandag 24 augustus 2026 12:11 schreef Weltschmerz het volgende:
Lekker blijven de-escaleren zodat de mongolen verder blijven escaleren. Laat het vak waar het uit komt maar een wedstrijd leeg.
Vaak zijn het nog van die MBO studenten ook.quote:Op zondag 23 augustus 2026 22:06 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Die “beveiligers” staan daar voor minimumloon en krijgen te horen van zo’n groep gasten dat hij het niet in zijn hoofd hoeft te halen hun te fouilleren anders slaan ze hem en zijn halve familie wel even in elkaar.
Ga jij ze dan fouilleren denk je?
Slim ja, een vak van 600 man leeg vegen vanwege 30 fakkelafstekers, een paar duizend Cambuur-supporters die dan ook even komen buurten bij de poort.quote:
Die 600 man zijn allemaal verantwoordelijk.quote:Op maandag 24 augustus 2026 12:45 schreef Caland het volgende:
[..]
Slim ja, een vak van 600 man leeg vegen vanwege 30 fakkelafstekers, een paar duizend Cambuur-supporters die dan ook even komen buurten bij de poort.
Het is maar goed dat jij niet over dergelijke veiligheidsissues gaat.
Ja, zo werkt de wereld niet.quote:Op maandag 24 augustus 2026 13:25 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Die 600 man zijn allemaal verantwoordelijk.
quote:Op maandag 24 augustus 2026 13:25 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Die 600 man zijn allemaal verantwoordelijk.
In dit geval wel. Er is al een hele operatie opgetuigd omdat die lui zich niet kunnen gedragen die de samenleving geld en irritatie kost. De maatschappij heeft de verantwoordelijkheid genomen, nu is het aan die lui zelf en ze falen keer op keer.quote:
Met voetbalsupporters wel, dan kunnen ze in een keer wel knuppelen en collectief straffen. Dan ineens geen moeilijke vragen over mensenrechten.quote:
Ach hou toch op, altijd dat gejank over dat het niet mogelijk zou zijn want huuuu die arme mensen eromheen.quote:Op maandag 24 augustus 2026 12:45 schreef Caland het volgende:
[..]
Slim ja, een vak van 600 man leeg vegen vanwege 30 fakkelafstekers, een paar duizend Cambuur-supporters die dan ook even komen buurten bij de poort.
Het is maar goed dat jij niet over dergelijke veiligheidsissues gaat.
Beledig je nu lemuren?quote:Op zondag 23 augustus 2026 22:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee, maar gezien de intelligentie en het verantwoordelijkheidsgevoel van de halfprimaten die de schuldigen zijn, moeten we het toch van de beveiligers hebben.
Dat is altijd de overweging, gaan we nu een vak ontruimen waardoor iedereen in het stadion kans loopt om tussen de rellen terecht te komen of laten we het gewoon zo.quote:Op maandag 24 augustus 2026 15:29 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ach hou toch op, altijd dat gejank over dat het niet mogelijk zou zijn want huuuu die arme mensen eromheen.
Dus ja, het is maar goed dat ik niet over die veiligheidsissues ga inderdaad want mijn mening is dat als je erbij staat, je erbij bent en je je veiligheid dan zelf kunt zoeken door als de sodeflikker uit dat vak te gaan voordat het leeg wordt geknuppeld.
Wat op zich al een grote schande is. Net als bij dat incident waarbij Klaassen bloedend over het veld liep en nog uitgefloten werd ook had Feyenoord het statement moeten maken dat ze zo niet wilden spelen en een reglementaire nederlaag slikken, vind ik.quote:Op maandag 24 augustus 2026 15:39 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat is altijd de overweging, gaan we nu een vak ontruimen waardoor iedereen in het stadion kans loopt om tussen de rellen terecht te komen of laten we het gewoon zo.
Goede call gisteren om het maar gewoon zo te laten, zo bleek. De wedstrijd is zonder enige wanklank uitgespeeld.
Ja of men kijkt gewoon wat het beste is voor de openbare orde, dat is bij dit soort incidenten een stuk logischer.quote:Op maandag 24 augustus 2026 16:02 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Wat op zich al een grote schande is. Net als bij dat incident waarbij Klaassen bloedend over het veld liep en nog uitgefloten werd ook had Feyenoord het statement moeten maken dat ze zo niet wilden spelen en een reglementaire nederlaag slikken, vind ik.
Maar in plaats daarvan kregen we John "Godverdomme" de Wolf en nu een wazige afloop wat betreft genoegdoening jegens al die Neanderthalers die wekelijks ergens menen boven fatsoen en regels te staan als eckte eckte.
Dus ja, qua veiligheid was dit een goede call en eerlijk gezegd wilde ik de wedstrijd verder ook wel zien omdat ik ook niet vrij ben van eigenbelang en zondag brood en spelen en zo, maar ergens klopt het van geen kanten natuurlijk dat hier niks aan te doen zou zijn. Er is van alles aan te doen maar er spelen te veel geld, belangen, angst en onwil om door te pakken mee.
Dat is ad hoc kijken naar de korte termijn, ik heb nu meer over de langere termijn. Maar goed, als we na die toestanden met die doodskist en dat andere inferno in de Arena, het slaan van de eigen spelers in de Euroborg nu nog steeds met lege handen staan dan word ik er ook wel wat cynisch over.quote:Op maandag 24 augustus 2026 16:04 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja of men kijkt gewoon wat het beste is voor de openbare orde, dat is bij dit soort incidenten een stuk logischer.
Je gaat bijna denken dat tokkies altijd zullen blijven bestaan en je met generieke collectieve maatregelen precies niks oplost.quote:Op maandag 24 augustus 2026 16:11 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat is ad hoc kijken naar de korte termijn, ik heb nu meer over de langere termijn. Maar goed, als we na die toestanden met die doodskist en dat andere inferno in de Arena, het slaan van de eigen spelers in de Euroborg nu nog steeds met lege handen staan dan word ik er ook wel wat cynisch over.
Je gaat bijna denken dat grenzen trekken niet mogelijk zou zijn. Een hoop debielen gedragen zich zo omdat ze de ruimte krijgen. Dat is ook precies de reden van de "vertokkiesering" van de maatschappij. Je krijgt meer ruimte als je je niet gedraagt, brutalen hebben de halve wereld en zulks.quote:Op maandag 24 augustus 2026 16:13 schreef Caland het volgende:
[..]
Je gaat bijna denken dat tokkies altijd zullen blijven bestaan en je met generieke collectieve maatregelen precies niks oplost.
Ja, dat betekent dus dat er geen oplossing is behalve dus helemaal geen uit-publiek meer.quote:Op maandag 24 augustus 2026 16:13 schreef Caland het volgende:
[..]
Je gaat bijna denken dat tokkies altijd zullen blijven bestaan en je met generieke collectieve maatregelen precies niks oplost.
Dat werk je juist enorm in de hand door bewust niet te kiezen voor een keiharde dadergerichte aanpak maar voor een collectieve aanpak.quote:Op maandag 24 augustus 2026 16:17 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Je gaat bijna denken dat grenzen trekken niet mogelijk zou zijn. Een hoop debielen gedragen zich zo omdat ze de ruimte krijgen. Dat is ook precies de reden van de "vertokkiesering" van de maatschappij. Je krijgt meer ruimte als je je niet gedraagt, brutalen hebben de halve wereld en zulks.
Het is een simpele aaneenschakeling van drogredenen om verantwoordelijkheid te ontlopen.quote:Op maandag 24 augustus 2026 16:17 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Je gaat bijna denken dat grenzen trekken niet mogelijk zou zijn. Een hoop debielen gedragen zich zo omdat ze de ruimte krijgen. Dat is ook precies de reden van de "vertokkiesering" van de maatschappij. Je krijgt meer ruimte als je je niet gedraagt, brutalen hebben de halve wereld en zulks.
Dit is een maatschappijbreed probleem dus nee, dit wordt niet opgelost overal door alleen bij het voetbal in te grijpen natuurlijk, maar die houding dat het toch niets uithaalt en denkt er dan niemand aan de kinderen mensen eromheen in het vak die haalt ook niets uit, hè?
Dat doet vrij weinig, bij de klassieker mag al 15 jaar geen uitpubliek. Staat alsnog bol van de incidenten.quote:Op maandag 24 augustus 2026 16:20 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja, dat betekent dus dat er geen oplossing is behalve dus helemaal geen uit-publiek meer.
Het doet juist heel veel, want er is veel minder nodig om alles in de hand te houden en het aantal incidenten gaat hard omlaag. Alleen al de verminderde politie-inzet en alle logistiek rondom de uitsupporters is keiharde winst.quote:Op maandag 24 augustus 2026 16:21 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat doet vrij weinig, bij de klassieker mag al 15 jaar geen uitpubliek. Staat alsnog bol van de incidenten.
Dat eerste is blijkbaar heel moeilijk en wordt ook tegengewerkt door de clubs uit angst dat die debielen bij je in de tuin staan. Dat lijkt me echt wel het stadium waarin je bij escalaties zoals het verwonden van supporters het vak leeg mag halen en eens even kijkt wie erin zaten, wie er eigenlijk niet had mogen zijn en dat je de personalia al hebt om te combineren met de beelden. Dat is ook het onbevredigende hieraan: natuurlijk gaan ze hier nog mee aan de slag maar dan pakken ze maar een deel en de rest van Nederland (en de andere halfies) hebben het idee dat ze ermee weg komen.quote:Op maandag 24 augustus 2026 16:20 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat werk je juist enorm in de hand door bewust niet te kiezen voor een keiharde dadergerichte aanpak maar voor een collectieve aanpak.
Het boeit mij wel dat ze niet meer in het stadion zitten. Maar goed, ook al hebben ze een stadionverbod, toch komen ze erin. Dus volgens mij boeit het hen best.quote:Zie Ajax met een paar gestaakte wedstrijden en meer van dit soort incidenten in korte tijd. Het boeit die gasten echt helemaal niets als ze niet naar een wedstrijdje mogen.
Gewoon na dit soort incidenten 10 jaar geen uitsupporters mee.quote:Op maandag 24 augustus 2026 16:32 schreef MoreDakka het volgende:
Bovendien kunnen die clubs en supporters die verantwoordelijkheid ook een keer nemen. Als 'collectief' straffen volgens hen niet werkt, waar is dan hun medewerking? Zo'n groep van een paar honderd man moet in staat zijn om de zogenaamde rotte appels er zelf ook uit te gooien. Als dat het probleem zou zijn, dan kan het zo opgelost zijn. Weg met die tokkies, alleen de lievertjes mee. Opgelost dan toch?
Waarom kan dat niet?
Fun fact: er is bij de klassieker inmiddels meer politie-inzet dan toen er nog uitsupporters aanwezig warenquote:Op maandag 24 augustus 2026 16:25 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het doet juist heel veel, want er is veel minder nodig om alles in de hand te houden en het aantal incidenten gaat hard omlaag. Alleen al de verminderde politie-inzet en alle logistiek rondom de uitsupporters is keiharde winst.
Volgens mij werkt het systeem ook al zo dat je alleen bij voldoende punten en goed gedrag in aanmerking komt voor een kaart waarmee je kans hebt op kaarten voor een uitduel. Maar vervolgens moet je constateren dat er toch mensen in die uitvakken zitten die er niet hadden mogen zijn.quote:Op maandag 24 augustus 2026 16:35 schreef Hexagon het volgende:
Misschien kun je ook bij nul beginnen. Dus beginnen bij nul uitsupporters. Maar dat degenen die zich minstens een jaar weten te gedragen opnieuw een soort vergunning krijgen om mee te mogen. Waarbij niet enkel de club daarover beslist.
Zo werken de meeste grote clubs al zoals Feyenoord. Er is sprake van een silver, diamond en goldcard waarbij je omhoog gaat in rang als je a) voldoende uitwedstrijden bezoekt en b) van onbesproken gedrag blijft. Op het moment dat je ook maar van iets verdacht wordt ben je die kaart kwijt.quote:Op maandag 24 augustus 2026 16:32 schreef MoreDakka het volgende:
Bovendien kunnen die clubs en supporters die verantwoordelijkheid ook een keer nemen. Als 'collectief' straffen volgens hen niet werkt, waar is dan hun medewerking? Zo'n groep van een paar honderd man moet in staat zijn om de zogenaamde rotte appels er zelf ook uit te gooien. Als dat het probleem zou zijn, dan kan het zo opgelost zijn. Weg met die tokkies, alleen de lievertjes mee. Opgelost dan toch?
Waarom kan dat niet?
Geen enkele club op misschien Telstar na blijft dan buiten schot hoor, dan kan je maar beter het betaald voetbal in Nederland gewoon opheffen.quote:Op maandag 24 augustus 2026 16:52 schreef vipergts het volgende:
Zolang je de clubs en supporters niet straft komt er nooit verandering.
Feyenoord 5 jaar zonder publiek spelen en de club moet 10% sponsorgeld en 10% tvgelden als boete betalen, ook wordt het aantal punten in het klassement gehalveerd.
Dat soort indirecte maatregelen werken denk ik niet bij mensen met het verantwoordelijkheidsgevoel van een 12 jarige.quote:Op maandag 24 augustus 2026 16:52 schreef vipergts het volgende:
Zolang je de clubs en supporters niet straft komt er nooit verandering.
Feyenoord 5 jaar zonder publiek spelen en de club moet 10% sponsorgeld en 10% tvgelden als boete betalen, ook wordt het aantal punten in het klassement gehalveerd.
Voor moord krijg je minder.quote:Op maandag 24 augustus 2026 16:52 schreef vipergts het volgende:
Dat moet je even onderbouwen als het al waar is, maar het is sowieso misleidend. In 2023 heeft de gemeenteraad van Rotterdam nog onderzoek gedaan naar politie-inzet:quote:Op maandag 24 augustus 2026 16:43 schreef Caland het volgende:
[..]
Fun fact: er is bij de klassieker inmiddels meer politie-inzet dan toen er nog uitsupporters aanwezig waren
Uitsupporters zouden dus bijna een verdubbeling van de politie-inzet betekenen.quote:De politie heeft aan mij de volgende gegevens geleverd:
Uitgaande van alleen de operationele regeling zelf, dus zonder voorbereiding, en van 10
uur per FTE (reistijd niet meegerekend)
Voor een klassieker zonder uitpubliek was vanaf 2022 de gemiddelde inzet:
circa 400 fte = 4000 uur.
De berekening van politie-inzet bij een wedstrijd Feyenoord – Ajax met 1200
uitsupporters, waarbij uitgegaan wordt van het aanreizen met 2 treinen door de
Ajaxsupporters:
circa 750 fte = 7500 uur.
Net mijn bedoeling, geen voetbal geen probleem.quote:Op maandag 24 augustus 2026 16:55 schreef Caland het volgende:
[..]
Geen enkele club op misschien Telstar na blijft dan buiten schot hoor, dan kan je maar beter het betaald voetbal in Nederland gewoon opheffen.
Ja als er geen voetbal meer is dan zijn er ook opeens helemaal geen tokkies meer in de samenleving. Net magie.quote:Op maandag 24 augustus 2026 17:07 schreef vipergts het volgende:
[..]
Net mijn bedoeling, geen voetbal geen probleem.
Dit heeft wel lang genoeg geduurd clubs en supporters laten keer op keer zien dat ze niet willen veranderen.
Ze weten nooit wie het zijn heel apart. Dan moet je clubs en supporters maar collectief straffen. Clubs failliet probleem opgelost.quote:Op maandag 24 augustus 2026 16:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat soort indirecte maatregelen werken denk ik niet bij mensen met het verantwoordelijkheidsgevoel van een 12 jarige.
Het moet toch echt iets zijn dat de persoon in kwestie direct raakt.
En zo'n systeem blijkt dus voor geen meter te werken. Daarnaast doelde ik ook op de verantwoordelijkheid van de supporters zelf, als die iets opvangen over vuurwerk zouden ze zelf ook duidelijk moeten maken aan de andere supporters dat dat niet kan. Denk je dat dat gebeurt?quote:Op maandag 24 augustus 2026 16:49 schreef Caland het volgende:
[..]
Zo werken de meeste grote clubs al zoals Feyenoord. Er is sprake van een silver, diamond en goldcard waarbij je omhoog gaat in rang als je a) voldoende uitwedstrijden bezoekt en b) van onbesproken gedrag blijft. Op het moment dat je ook maar van iets verdacht wordt ben je die kaart kwijt.
Zo wordt er nu over een aanzienlijk gedeelte van het uitvak gesproken als diamondbejaarden als een keurig net ietwat ouder clubje dat ook nauwelijks meer aan de sfeer bijdraagt. Het hele probleem is vaak dat wanneer het uit de hand loopt het veelal gaat om gastjes in de leeftijdscategorie 16-25 die tot dan toe ook niks op hun kerfstok hebben staan.
Bijzondere manier van argumenteren hier, je stelt dus dat het probleem onoplosbaar is. Waarom dan zeiken over 'collectieve' straffen als je zelf ook al weet dat er geen oplossing is? De enige oplossing is dus dezelfde die al bewezen gewerkt heeft: geen uit-supporters meer.quote:Dat zal bij het voetbal ook altijd zo blijven, het stadionbezoek is populairder dan ooit, bijna alle clubs in Nederland hebben te maken met een wachtlijst dus per definitie trekt het ook wat meer zwakzinnig volk aan.
Nee natuurlijk niet. Ook wel eens meegemaakt dat een paar bivakmutsjes het vak opkwamen. Ik moest de volgende dag gewoon werken dus ben maar gaan pissen en bier gaan halen. Wel een reden om het volgende seizoen naar een wat ander vak te verhuizen overigens.quote:Op maandag 24 augustus 2026 17:11 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En zo'n systeem blijkt dus voor geen meter te werken. Daarnaast doelde ik ook op de verantwoordelijkheid van de supporters zelf, als die iets opvangen over vuurwerk zouden ze zelf ook duidelijk moeten maken aan de andere supporters dat dat niet kan. Denk je dat dat gebeurt?
Prima, maar dan ook niet zeiken als er collectief gestrafd wordt.quote:Op maandag 24 augustus 2026 17:14 schreef Caland het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet. Ook wel eens meegemaakt dat een paar bivakmutsjes het vak opkwamen. Ik moest de volgende dag gewoon werken dus ben maar gaan pissen en bier gaan halen. Wel een reden om het volgende seizoen naar een wat ander vak te verhuizen overigens.
Niet mijn taak.
Natuurlijk wel, ik ga al zo’n 30 jaar naar het voetbal en de fantasieloze maatregelen treffen vooral de mensen zoals ik die gewoon een beetje slap willen ouwehoeren met vrienden en ondertussen een wedstrijdje willen zien.quote:Op maandag 24 augustus 2026 17:15 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Prima, maar dan ook niet zeiken als er collectief gestrafd wordt.
Het is nogal onduidelijk wat je argument nou precies is. De clubs doen al genoeg om hun verantwoordelijkheid te nemen met die gold-kaarten onzin, schijnbaar. De supporters zelf hoeven niets te doen, schijnbaar. Er moet (en dit zijn jouw woorden) "een keiharde dadergerichte aanpak" komen, maar je zegt vervolgens ook dat niets werkt omdat er nou eenmaal tokkies zijn.quote:Op maandag 24 augustus 2026 17:21 schreef Caland het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, ik ga al zo’n 30 jaar naar het voetbal en de fantasieloze maatregelen treffen vooral de mensen zoals ik die gewoon een beetje slap willen ouwehoeren met vrienden en ondertussen een wedstrijdje willen zien.
Er is geen enkele sport ter wereld zo populair als voetbal zonder incidenten. Je zou het net als in Duitsland en Engeland gewoon moeten accepteren dat er altijd raddraaiers zullen zijn en vooral niet de 99% daarvoor straffen.quote:Op maandag 24 augustus 2026 17:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is nogal onduidelijk wat je argument nou precies is. De clubs doen al genoeg om hun verantwoordelijkheid te nemen met die gold-kaarten onzin, schijnbaar. De supporters zelf hoeven niets te doen, schijnbaar. Er moet (en dit zijn jouw woorden) "een keiharde dadergerichte aanpak" komen, maar je zegt vervolgens ook dat niets werkt omdat er nou eenmaal tokkies zijn.
Wat blijft er dan over? Hoe komen we, volgens jou, naar een situatie zoals bij vrijwel elke andere sport waar tienduizenden mensen op af komen die geen apart vervoer, aparte vakken en enorme politie-inzet nodig hebben om incidenten nauwelijks te voorkomen?
Ik vermoed dat er eigenlijk geen argument verder is behalve 'het is prima zo, ik wil gewoon lekker zuipen in het stadion en de rest van het land boeit me niet'.
Onzin, maar sowieso irrelevant. Je argument is dus dat je incidenten niet wil verminderen. Tja, als je wereldje zo klein is is dat vooral nogal zielig.quote:Op maandag 24 augustus 2026 17:43 schreef Caland het volgende:
[..]
Er is geen enkele sport ter wereld zo populair als voetbal zonder incidenten.
Het is een beetje de vraag wat je op wil geven om het nog verder te verminderen.quote:Op maandag 24 augustus 2026 17:45 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Onzin, maar sowieso irrelevant. Je argument is dus dat je incidenten niet wil verminderen. Tja, als je wereldje zo klein is is dat vooral nogal zielig.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |