abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221639619

Welkom bij dit nieuwe topic in MUZ. Het is een plek waar je muziek kunt delen: oud, nieuw, bekend, minder bekend, albumtrack, single, remix. In principe kan en mag alles, maar dan wel mét een toelichting. Geef hier meer bekendheid aan muziek die meer bekendheid verdient!

Dit topic is een aanvulling op Topicreeks: Wat luister je nu? waar users vooral clips posten, zonder enige interactie.
Het is een voortzetting van deze oude reeks: Topicreeks: Wat luister je nu (nieuwe stijl)

Hoe werkt het?
Plaats een nummer dat je wilt delen. Vermeld sowieso altijd de artiest en titel, liefst ook het jaartal.
Schrijf erbij waarom je het deelt. Waarom is het nummer goed of bijzonder? Wat is het genre, welke informatie vind je relevant? Het hoeven geen complete verhalen te zijn; enkele regels volstaan.

Wat wel en wat niet?
In principe mag alles, maar sommige nummers zijn zo bekend dat het weinig zinvol is om ze hier te delen. Bohemian Rhapsody kennen we; Take On Me, Fix You en Somebody That I Used To Know ook. Dit topic is uitdrukkelijk ook niet bedoeld voor de laatste hype met 60K views op één dag, met alleen dat als argument om het te delen.

Vergeten singles? Nummers die elders succesvol waren, maar in Nederland niet? Fraaie albumtracks? Geslaagde remixes? Jouw persoonlijke all-time favoriet die niemand kent? Kakelverse nieuwe muziek? Kom maar door in dit topic! Maar altijd met een toelichting; met de MUZ-mods is afgesproken dat posts zonder toelichting worden verwijderd.

Het is toegestaan om meerdere nummers in één post te plaatsen, mits er enig verband is. Bijvoorbeeld 2-3 nummers van dezelfde artiest, 2-3 nummers die allemaal nieuw zijn of over hetzelfde thema gaan, etc. Maar houd de posts wel leesbaar; plaats niet tig nummers in één post.

Reageer ook vooral op elkaars bijdragen. Laat (graag een beetje opbouwend) weten wat je ervan vindt en suggereer andere muziek die erbij past. Ik hoop op veel interactie en op een topic waar je altijd even in wilt rondneuzen.

pi_221639621
TS begint, uiteraard. :7

Sinds 2016 draai ik regelmatig muziek op Radio 49. De eerste uitzending die ik verzorgde, begon met dit nummer; de openingstrack van het debuutalbum van Seal. Trevor Horn - ik kom er vast nog vaak op terug - tekende voor de productie van die plaat. Dit nummer was de derde single, na Crazy en Future Love Paradise. Hoewel het nog de Top 10 haalde in Nederland, hoor je het minder vaak dan z'n voorgangers.

Bekijk deze YouTube-video
Seal - The Beginning (1991)
pi_221639623
Omdat ik veel nieuwe muziek luister (en ook draai op Radio 49), deel ik in dit topic met regelmaat nieuwe muziek die er wat mij betreft uit springt. Een recente ontdekking is Frank Mastra, een Amerikaanse zanger die net z'n debuutsingle uit heeft. Klassieke soul - het lijkt wel weggelopen uit de 60s of 70s - met een dijk van een stem; ook live. Enkele reacties op YouTube: "Here before Frank Mastra is a household name", "This song sounds like it's always been a song. A well known song. Always been a classic" en "Here before this man is a legend" - oordeel vooral zelf.

Frank Mastra - Hangin' On (2026)
pi_221639849

Antonius Rex
Gloria Manus

Antonius Rex is een Italiaanse progressieve rockband die in 1974 in Milaan werd opgericht door gitarist en componist Antonio Bartoccetti en toetsenist Doris Norton. De groep staat bekend om haar donkere geluid en zware occulte thema's. De band kwam direct voort uit Bartoccetti's eerdere avant-garde/occult rockband, Jacula.

Jacula was een zeer invloedrijke, Italiaanse dark progressive rockband, in 1968 in Milaan opgericht door gitarist Antonio Bartoccetti. De band wordt gezien als een absolute pionier van de occulte rock en de vroege gothic- en black metal-esthetiek. De naam werd geïnspireerd door een destijds populaire Italiaanse erotische horror-strip.

Jacula
Ritus

[ Bericht 26% gewijzigd door laforest op 23-08-2026 20:03:41 ]
“Laforest” seems like one of the more intellectual/controversial regulars
pi_221640042
quote:
1s.gif Op zondag 23 augustus 2026 19:53 schreef laforest het volgende:

Antonius Rex
Gloria Manus

Antonius Rex is een Italiaanse progressieve rockband die in 1974 in Milaan werd opgericht door gitarist en componist Antonio Bartoccetti en toetsenist Doris Norton. De groep staat bekend om haar donkere geluid en zware occulte thema's. De band kwam direct voort uit Bartoccetti's eerdere avant-garde/occult rockband, Jacula.
Opvallend prominente rol voor het kerkorgel. Het is niet iets dat ik zelf opzet, maar ik vind het wel interessant om te horen. De terugkerende drumslagen doen me ook wat denken aan een klassiek stuk: Fratres van Arvo Pärt.
pi_221640067
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 20:27 schreef DJ11 het volgende:

[..]
Opvallend prominente rol voor het kerkorgel. Het is niet iets dat ik zelf opzet, maar ik vind het wel interessant om te horen. De terugkerende drumslagen doen me ook wat denken aan een klassiek stuk: Fratres van Arvo Pärt.
Doet mij aan Trivium van Pärt denken.
“Laforest” seems like one of the more intellectual/controversial regulars
pi_221653262
Genoeg artiesten die coveralbums uitbrengen, zeker de wat ouderen onder hen. Zo ook Tom Jones, maar die schuwde op het album Surrounded by Time uit 2021 het experiment niet. Producer Ethan Johns verzorgde een fraai elektronisch, lichtelijk experimenteel bedje voor de nog altijd krachtige zangstem van Jones. Een fraai voorbeeld is deze uitvoering van The Windmills Of Your Mind, oorspronkelijk vertolkt door Noel Harrison en later door Dusty Springfield de hitlijsten in gezongen.

Tom Jones - The Windmills Of Your Mind (2021)
pi_221668705
Weeping Willows is een Zweedse band onder leiding van zanger Magnus Carlson. De sound van de band is indierock/-pop, vaak beïnvloed door muziek uit de jaren 50 en 60, met veelal de nodige orkestpartijen. Het klinkt al met al heel melancholisch en filmisch (is dat een woord?). De debuutsingle Broken Promise Land bereikte in Nederland ooit nog de duizelingwekkende hoogte van nummer 92 in de Top 100. Verder zijn ze vooral in Zweden bekend, waar zo'n beetje al hun reguliere albums de top-10 hebben gehaald. Swan Song voerde in 2025 mijn persoonlijke jaarlijst aan.

Weeping Willows - Broken Promise Land (1997)

Weeping Willows - Summer Waits For Me (2022)

Weeping Willows - Swan Song (2025)
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:06:44 #9
505120 RedShoe
Sharp knives create scars
pi_221678068
Don't follow me. I am lost too
.
Please. There's nothing to do here.
There's nothing. There's just....I mean, there's nothing.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:11:38 #10
505120 RedShoe
pi_221678093
.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:15:15 #11
505120 RedShoe
pi_221678112
.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:19:18 #12
505120 RedShoe
pi_221678146
.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:22:56 #13
505120 RedShoe
pi_221678187
.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:25:48 #14
505120 RedShoe
pi_221678220
Ah, verkeerde topic :@
.
pi_221679965
quote:
4s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 19:25 schreef RedShoe het volgende:
Ah, verkeerde topic :@
Nu moet je voor straf je posts editen en toelichtingen schrijven bij de gekozen nummers. :P
pi_221695165
Een cover uit de categorie love it or hate it.... De dagen dat Tina Arena in de hitlijsten stond met nummers als I Want To Spend My Lifetime Loving You, liggen bijna 30 jaar achter ons. Maar de 58-jarige zangeres uit Australië laat nu van zich horen met een bijzondere cover van de New Order-klassieker True Faith. Als groot liefhebber van het origineel, kan ik deze uitvoering wel waarderen, maar oordeel vooral zelf. Zelf zegt Tina Arena er het volgende over: "Making the deliberate choice to focus on the lyric of 'True Faith' was musically revelatory for me. It presented a blank musical canvas with endless vulnerability and space for me to explore."

Tina Arena - True Faith (2026)
pi_221730371
The Guardian had onlangs een lijvig artikel (ik kan het helaas niet terugvinden) over oudere artiesten die te lang blijven doorgaan en nu als een schim van zichzelf op het podium staan; bij vlagen ronduit meelijwekkend. Als dat verhaal op één zanger niet van toepassing is het deze man wel. Nog net geen 86 jaar ten tijde van de opnames. Nog steeds een dijk van een stem: Tom Jones vertolkt hier live een nummer van Leonard Cohen.

Tom Jones - The Tower Of Song (live at The Voice UK) (2026)

Al de tweede keer Tom in dit topic, zie ik nu, maar dat mag de pret niet drukken.
pi_221730402

Omdat GTA VI en omdat het zo lekker beukt uit de speakers van mn cabrio. :9 8-)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 5 september 2026 @ 16:21:25 #19
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_221731058
Geen heel verhaal. Gewoon 1992. Daarom.
En omdat ik er nog niet naar geluisterde en best wel goed behalve het begin is s**t.
Nine Inch Nails - Fixed (1992) full EP
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
  zondag 6 september 2026 @ 18:00:19 #20
3462 PaRoDiUzZ
Hiphop Hippie
pi_221741461
Eerst wilde ik iets posten over het raptalent van Tom Hardy maar toen merkte ik opeens op dat Rapsody een nieuw album had uitgebracht en aangezien dat een van de beste vrouwelijke MCs van de laatste jaren is was het niet ongepast om te posten.

pi_221786319
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 16:21 schreef Treehut362 het volgende:
Geen heel verhaal. Gewoon 1992. Daarom.
En omdat ik er nog niet naar geluisterde en best wel goed behalve het begin is s**t.
Nine Inch Nails - Fixed (1992) full EP
Ik heb er even doorheen geluisterd. Niet iets dat ik zelf zou draaien, maar die derde track is wel lekker.
pi_221786403
Vandaag zet ik de spotlight maar eens op de Canadese band 2120, die kennelijk veel in Parijs verblijft. Ze maken pop-rock met soul-invloeden. Muziek die nogal speels en rijk aan akkoorden is en daardoor een zekere 70s-vibe heeft. Als je hun liedjes hoort, denk je eerst: wat vreemd. Maar als je vaker luistert, worden ze alsmaar beter. Onderstaande nummers zijn afkomstig van hun aanstaande, tweede album Powdery Notes, dat op 9 oktober verschijnt.

2120 - Still You Love Me (2026)

2120 - Since I Told You How I Feel (2026)
  maandag 14 september 2026 @ 17:48:48 #23
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_221791965
Frutiger Aero vibes

MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  donderdag 17 september 2026 @ 14:21:14 #24
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_221807367
Hüsker Dü - Zen Arcade [1984, FULL ALBUM]
Released in July 1984, Zen Arcade by the American rock band Hüsker Dü is widely considered a landmark masterpiece of punk and alternative rock. Originally issued as a double LP on SST Records, the album radically expanded the boundaries of hardcore punk by injecting melody, raw vulnerability, and ambitious conceptual scope.
https://en.wikipedia.org/wiki/Zen_Arcade
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
  maandag 28 september 2026 @ 19:33:11 #25
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_221878328
Ik las de krant vandaag in de bibliotheek.
en toen stond er een artikel in het nieuw album /Lp van Neil Young (80 inmiddels)...
Neil Young & The Chrome Hearts - Second Song (Full Alb...
Neil Young & The Chrome Hearts Second Song Album Playlist / Neil Young & The Chrome Hearts Second Song Full Album Playlist
Neil Young & The Chrome Hearts New Album 2026 / Neil Young & The Chrome Hearts Full Album 2026
https://www.youtube.com/playlist?list=PLV5cRkTJxpU8
Doeg!
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
3. Ambient modern
  FOK!Fotograaf maandag 28 september 2026 @ 22:42:53 #26
92797 fraubitch
Heeft een Pwny!!
pi_221879485
https://youtube.com/playlist?list=RD54fea7wuV6s&playnext=1&si=myoiEY2z1LBTw8O9
(Sorry geen idee hoe ik een preview erin krijg)

Dit nummer raakt me en blijft me raken. Het brengt me in een soort van trance en neemt mij door allerlei emoties heen. Ik kan het echt non stop op repeat luisteren en zelfs na 9 jaar raakt hij me en kan ik blijven luisteren. Hij kruipt via mijn oren, via mijn hart naar mijn buik en gaat via mijn ruggengraat terug mijn hoofd in. Heb geen drugs nodig om dat zwevende gevoel te krijgen.

De videoclip is ook iets wat me raakt als buitenlander die na jaren weer eens naar haar geboorteland is geweest. De herkenning, de emoties de euforie. De sterke verhalen, de armoede, gevoel van verbondenheid met je vrienden.
They say I have ADD but I just don't understa...OOOHH!! Look!! A Kitty!!
Screw worldpeace! I want a Pony!
pi_221879506
quote:
17s.gif Op maandag 28 september 2026 22:42 schreef fraubitch het volgende:

Dit nummer raakt me en blijft me raken. Het brengt me in een soort van trance en neemt mij door allerlei emoties heen. Ik kan het echt non stop op repeat luisteren en zelfs na 9 jaar raakt hij me en kan ik blijven luisteren. Hij kruipt via mijn oren, via mijn hart naar mijn buik en gaat via mijn ruggengraat terug mijn hoofd in. Heb geen drugs nodig om dat zwevende gevoel te krijgen.

De videoclip is ook iets wat me raakt als buitenlander die na jaren weer eens naar haar geboorteland is geweest. De herkenning, de emoties de euforie. De sterke verhalen, de armoede, gevoel van verbondenheid met je vrienden.
Deze?

FOK!Fotograaf maandag 28 september 2026 @ 22:53:58 #28
92797 fraubitch
Heeft een Pwny!!
pi_221879516
quote:
Yes dankje
They say I have ADD but I just don't understa...OOOHH!! Look!! A Kitty!!
Screw worldpeace! I want a Pony!
  dinsdag 29 september 2026 @ 21:38:09 #29
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_221884069
quote:
17s.gif Op maandag 28 september 2026 22:42 schreef fraubitch het volgende:

Geluisterd. Ik snap wel een beetje wat je bedoelt. Het roept een bepaald soort emotie op.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  dinsdag 29 september 2026 @ 23:03:36 #30
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221884502
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  dinsdag 29 september 2026 @ 23:12:42 #31
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221884523
  dinsdag 29 september 2026 @ 23:25:36 #32
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221884552
pi_221900188
Sinds een jaar of 10 luister ik voornamelijk elektronische muziek waarvan voor een goed deel naar retro wave.
Veel vocals vind ik meestal niet passend bij zulke nummers. Het draait voor mij echt om de melodie en de samenwerking tussen de verschillende instrumenten. Als die werken dan kan je helemaal opgaan in zo'n nummer.

Dit is denk ik mijn favoriete nummer van dit genre. Ik zorg altijd dat dit nummer aanwezig is bij een lange autorit in de avond.

Marvel83' - Synthetic Nights uit 2019

Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')