abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221626841
quote:
Wel wijnbar, geen Frenna als artiest: hoe maak je 'wit' WK hockey voor iedereen?

Oranje-hockeyer Terrance Pieters is trots op het WK in eigen land, maar heeft ook gemengde gevoelens. Het is groots aangepakt, maar helaas nog niet op alle details.

"Er is een wijnbar, maar geen stand met Surinaamse broodjes. De artiesten zijn veelal witte mannen die de Hollandse kroegmuziek als genre hebben. Waarom niet Frenna, Jonna Fraser of Broederliefde? Zij spreken de jeugd aan en ook de multiculturele jeugd."

Hij hoopt op verandering. "Als je mij zou vragen: wanneer zou jij je geroepen voelen als fan naar zo'n toernooi te gaan? Dan zou dat ook in dit soort kleine dingen zitten."

Witte wereld
Pieters is de enige hockeyer van kleur bij de Nederlandse mannen (Surinaams-Indonesisch). "Soms voelt het of ik beweeg in een witte wereld, dat voelde ik de afgelopen vijftien jaar. Ik voel me wel welkom, maar ik kan er niet omheen dat het een witte wereld is."

Heeft de hockeywereld in 2050 een probleem als er niets aan diversiteit en inclusie wordt gedaan? "Ja, ik denk van wel."

Dat denkt de KNHB ook. "Zeker als je weet dat in 2050 bijvoorbeeld 30 tot 40 procent van de Nederlandse bevolking van niet-westerse afkomst is. Als we niets doen, wordt de vijver om uit te vissen qua leden en sportief talent veel kleiner", aldus de hockeybond.

"Terrance heeft gelijk", zegt Gabrielle van Doorn, manager van de Hockey Foundation, een initiatief van hockeybond KNHB en de hoofdsponsor. "Hockey is ontstaan in Engeland en werd gespeeld door de witte, welgestelde klasse. Wil je dat het WK er in 2050 anders uitziet, dan moet je daar nu al van onderaf mee beginnen."

Niet-traditionele hockeywijken
Het doel van de Foundation? In 2030 moeten kinderen uit dertig niet-traditionele hockeywijken kennismaken met de sport. "We zitten nu al op twintig", zegt Van Doorn. Zo opende het team nieuwe hockeyclubs in het Haagse Moerwijk, Groningen Paddepoel en Tilburg-Noord, wijken waarvan delen kampen met hardnekkige sociaaleconomische achterstanden.

De Foundation werkt samen met lokale hockeyclubs en basisscholen vol kinderen met allerlei achtergronden, zoals basisschool Op Dreef in Zeist. Kinderen krijgen er twintig weken lang hockeyles, leerkrachten maken appgroepen aan met de ouders. Want ook hen moet je enthousiast maken en wijzen op het Jeugdfonds Sport & Cultuur, waardoor een 'dure' sport als hockey toch betaalbaar wordt.

Afgelopen week organiseerde Van Doorn op het WK een dag voor kinderen en hun ouders uit wijken waar sportdeelname laag is.

Een initiatief dat afhankelijk is van één geldschieter is kwetsbaar. De Foundation bouwt daarom aan een netwerk met de gemeente, wijken, scholen en rolmodellen uit het hockey. Zoals oud-international Jacques Brinkman, vader van Oranje-aanvoerder Thierry Brinkman.

Sinds anderhalf jaar trekt hij wekelijks op zijn bakfiets door wijken in Den Bosch waar hockey nieuw is. Hij krijgt betaald door de Foundation en zijn hockeyclub Den Bosch.

"Tot nu toe zijn er vier kinderen via mij lid geworden." Niet veel, geeft hij toe. En toch. "Aminata, een van onze nieuwe leden, draagt naar gymles een shirt van Den Bosch. Ze is een ambassadeur voor ons, dat vind ik mooi."

Een volgende stap zijn halal-worstenbroodjes, hoopt Brinkman, zodat hockey voor iedereen is.

Ook oud-international Maartje Scheepstra doet er bij Amsterdam Dynamics, de club in Zuidoost die door de Foundation is opgericht, alles aan om kinderen aan het hockeyen te krijgen. Ze is er sinds acht jaar pedagogisch verenigingsmanager. "Hoe vaak ik niet de trappen ben opgelopen van een flat om een kind uit z'n bed te halen. Want ik weet: als ik dat niet doe, wordt de training vergeten."

Scheepstra ziet van dichtbij dat kinderen met minder middelen snel tegen obstakels aan lopen.

"Het is niet alleen geld, ook time management. Als je weet dat ouders nachtdiensten draaien, of in hun eentje meer kinderen opvoeden, weet je dat het geen onwil is van het kind als het niet komt. Je moet ze soms een extra zetje geven."

Terrance Pieters is, net als alle Oranje-spelers, ambassadeur voor de Hockey Foundation
Ook vervoer speelt een rol. Veel hockeyclubs liggen aan de snelweg. Daar kom je niet zonder auto of fiets. Een club in de wijk maakt de sport ook letterlijk bereikbaar, legt ze uit.

Kleur én cultuur
De KNHB ziet al talent ontstaan in Amsterdam-Zuidoost en Tilburg-Noord. Uiteindelijk zullen de rolmodellen vanzelf komen, denkt de bond. Scheepstra is er zelf zo een. In 2019 schopte Marlon Landbrug uit Zuidoost, de neef van Pieters, het tot het Nederlands elftal, mede dankzij haar. Hij herkende zichzelf in haar op televisie.

Pieters snapt zijn neef wel. "Je met iemand kunnen identificeren, is zo belangrijk. Het gaat niet alleen om kleur. Ook om cultuur."

Rolmodellen zoals Pieters en Scheepstra laten zien dat het kan. Maar structurele verandering vergt ook geduld, weet Van Doorn. "Daar gaat een generatie overheen." Maar wie weet staan er op het volgende WK in Nederland wel al Surinaamse broodjes naast de wijnbar.
Ik ben vooral flabbergasted dat we in 2050 met 30% - 40% landgenoten van niet Westerse komaf zitten.
pi_221626874
quote:
3s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 10:46 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Ik ben vooral flabbergasted dat we in 2050 met 30% - 40% landgenoten van niet Westerse komaf zitten.
Zeurt deze mafkees ook over Afrikaanse voetbalteams die te zwart zijn? Indiase sportteams die te bruin zijn? Vast niet hé?

Dat zo'n idioot als Blanke zichzelf haat moet ie zelf weten, maar hou trotse Blanken er buiten.
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:52:49 #3
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221626896
quote:
"Er is een wijnbar, maar geen stand met Surinaamse broodjes. De artiesten zijn veelal witte mannen die de Hollandse kroegmuziek als genre hebben. Waarom niet Frenna, Jonna Fraser of Broederliefde? Zij spreken de jeugd aan en ook de multiculturele jeugd."
Ja, dat was bij de Vierdaagsefeesten dit jaar ook zo'n succes.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_221626912
quote:
3s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 10:46 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Maar de omvolking bestaat niet!
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_221626913
Iemand betalen om vier nieuwe leden te krijgen, dat is goed besteed geld.
pi_221626920
Vreselijk, recent las ik al het schokkende nieuws dat degenen die in Zeeland naar het strand gaan of er werken ook al veel te wit zijn. Soms is het net of verschillende bevolkingsgroepen gemiddeld bezien verschillende voorkeuren hebben. Moet niet kunnen, ja! :{w

quote:
Heee, exact die suggestie las ik ook al in het artikel hierboven:

Je moet muziek gaan draaien die je aanwezige klanten/deelnemers waarschijnlijk niet zint in een poging een ander publiek te trekken waarvan je niet eens zeker weet of ze uberhaupt enige interesse hebben. Jaaaja.
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:55:57 #7
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_221626922
quote:
"Hockey is ontstaan in Engeland en werd gespeeld door de witte, welgestelde klasse"
quote:
AI-overzicht
Veldhockey (grootste ledentallen en topspelers)
India: Enorm veel spelers en historische, olympische dominantie.
Nederland: Koploper in ledentallen per hoofd van de bevolking en wereldtop.
Pakistan: Jarenlange traditie met meerdere wereldtitels.
En nu opflikkeren met dat witte gezeik.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_221626941
Lekker wit houden.
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:00:02 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221626947
Waarom mag niks ‘wit’ blijven in dit land? Pas ook zo’n artikel over buitensport.
Waarom mag ik Afrika wel alles zwart blijven? Waarom moesten daar blanken die er generaties woonden en het land opgebouwd hadden weg van links?
The End Times are wild
pi_221626951
Och de NOS weer.
pi_221626952
Halal worstenbroodjes om hockey hip te krijgen voor Marokkanen en Somaliërs enzo? :')
pi_221626960
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:01 schreef ToT het volgende:
Halal worstenbroodjes om hockey hip te krijgen voor Marokkanen en Somaliërs enzo? :')
En watermeloen en fernandez
pi_221626964
M'n zoontje zat vorig jaar op gymlessen. Op 1 kindje na was iedereen roomblank, maar gedurende een periode was er een uitwisselingprogramma met de school van het gebouw waarin die gymlessen gehouden werden.
Dat was een zwarte school.

De sfeer was gelijk heel erg anders, en niet op een positieve manier.
pi_221626966
Dit "nieuws"bericht :')
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:03:54 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_221626971
"Hollandse kroegmuziek" elimineren lijkt mij wel een goed plan.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_221626974
Iedereen weet dat het bestaat, als er zwarte mensen in spelen prima, maar het zal wel weer een dingetje worden dat ze geen nee durven zeggen en er matige spelers aangenomen gaan worden.
Zal hockey ook wel om zeep geholpen worden.
pi_221626978
Je post zo'n heel nieuws bericht over hockey en weet ik veel wat nog meer, alleen om stil te staan bij de genoemde 30-40%?

Maar wees gerust, de percentages genoemd in het artikel kloppen waarschijnlijk niet.

Waarschijnlijk is dit een van de vele mogelijke scenarios genoemd in CBS rapporten en daaraast is het in dat mogelijke scenarios westers EN niet-westers samen, wat nu foutief wordt verdraaid tot niet-westers.
Krekker is de bom!
pi_221626981
quote:
"Het is niet alleen geld, ook time management. Als je weet dat ouders nachtdiensten draaien, of in hun eentje meer kinderen opvoeden, weet je dat het geen onwil is van het kind als het niet komt. Je moet ze soms een extra zetje geven."
Dus niet-blanke kinderen hebben vaak ouders die nachtdiensten draaien, en leven in gebroken gezinnen / hebben alleenstaande mama's die zich meerdere malen hebben laten bezwangeren waarna de vent is vertrokken? :?
pi_221626991
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:05 schreef ToT het volgende:

[..]
Dus niet-blanke kinderen hebben vaak ouders die nachtdiensten draaien, en leven in gebroken gezinnen / hebben alleenstaande mama's die zich hebben laten bezwangeren waarna de vent is vertrokken? :?
Ja elk blank gezin is perfect. Je weet toch.
pi_221626993
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:05 schreef ToT het volgende:

[..]
Dus niet-blanke kinderen hebben vaak ouders die nachtdiensten draaien, en leven in gebroken gezinnen / hebben alleenstaande mama's die zich hebben laten bezwangeren waarna de vent is vertrokken? :?
Ik vind het wel grappig hoe dit soort witte vrouwtjes die overal racisme zien zelf continu racistisch zijn
pi_221626997
Ontopic: oneens met Terrance.

Multiculturele jeugd is vrij om te gaan hockeyen als ze dat willen. Dat betekent niet dat men andere muziek etc zou moeten draaien puur om bepaalde jeugd aan te spreken.

Ook lekker generaliserend van Terrance.
Krekker is de bom!
pi_221627003
Het voetbal is dan weer te zwart, weinig divers meer aan.

Hoe moet een autochtone Nederlander, Engelsman, Duitser of Fransman zich kunnen identificeren met hun nationale elftal?
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:10:29 #23
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_221627006
Die niet-witten moeten gewoon kakkers worden.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_221627008
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:07 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Ja elk blank gezin is perfect. Je weet toch.
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:07 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Ik vind het wel grappig hoe dit soort witte vrouwtjes die overal racisme zien zelf continu racistisch zijn
Het is wel een heel bijzondere uitspraak.

Dus hockey wordt vaak door blanke kinderen gedaan omdat de moeder van Shaquina, Tyrone, Ahmed, Precious en Mohammed geen contact meer heeft met al hun vaders?
pi_221627009
quote:
:') :') :') :')

Dan ga je maar lekker naar marokko of een van die andere islamitische landen op vakantie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')